Den oförskämda Tysken

Det är dagliga presskonferenser med Folkhälsomyndigheten kl 14:00 där de informerar hur bra allt är och hur fantastiskt Sverige lyckats med coronasmittan. Journalister från SVT, TV4, Expressen, Aftonbladet, DN, SvD osv är alla samlade för lite småputtrig info och för att ev ställa någon mesig fråga som inte betyder någonting. Det gäller ju att visa framfötterna och även att man är en välutbildad svensk journalist!

Så de sitter där lydigt med exakt 1,5 meters avstånd till varandra, lyssnar andäktigt på visdomen som förmedlas och ställer inga jobbiga frågor.

Alla utom en. På dessa småputtriga presskonferenser finns nämligen också en besvärlig tysk journalist från tyska Public Service. Han envisas med att ställa besvärliga och relevanta frågor till makthavarna. Och dessutom följdfrågor! Makalöst fräckt!

Det går ett oroligt sus genom de samlade skarpa svenska värdegrundsjournalisterna när tysken återigen ställer samma fråga som han absolut inte får nåt svar på. ”Hur vågar han” viskar reportern från SVT och fladdrar oroligt med ögonfransarna. TV4-reportern teaterviskar till sin granne från Aftonbladet ”men samma fråga igen, hur dum får man bli? Fattar han inte att det är av yttersta vikt att aldrig ställa relevanta frågor?”. Reportern från Aftonbladet svarar ”han begriper inte att om han inte får ett svar så finns det goda skäl till det. Skäl som vi inte behöver bry våra små huvuden med”. ”Och naturligtvis inte vanligt folk heller!” viskar Expressen högt till TV4 och Aftonbladet. SvD nickar instämmande.

Vem är han då, den där oförskämda Tüsken som ställer besvärliga frågor?

DN har tagit reda på det! Och en statsradiojournalist konstaterar det viktigaste med honom, att han nästan är Adolf.

Minns ni förra gången en utländsk journalist var på besök i Sverige?

Den gången var det Tim pool.

Här finns klippet där Pool blev eskorterad ut ur Rinkeby. Fast polisen sa att det blev han absolut inte. Trots att det finns på film.

Svenska journalister är som de alltid har varit.

Ibland roar ju jag mig med att titta in på Den Goda Sidan Av Internet för att se vad de pysslar med.

När man ser nåt med Åkesson som är postat av Kärleksfolket, vilket är typ 90-95% av allt de postar, så vet man vad man kan se i kommentarsfältet. Jörgen har alltså som vanligt postat nåt om Åkesson och BER om att de inte ska skriva nåt näthat i kommentarsfältet. Hur lång tid tror ni det tar?

Japp, ni gissade helt rätt, det tog inte ens 30 min.

Och Jörgen var väldigt kreativ med sin skärmdump och såg NOGSAMT till att inget som kunde förstöra hans fina fb-post kom med, väl medveten om att posten skulle trigga alla alla genier i hans kommentarsfält och att ingen av dem skulle efterfråga hela texten för att kontrollera om det verkligen var som Jörgen beskrev det utan att de skulle loss som vanligt. Vilket de också gjorde så klart.

Rätt skönt att inte tillhöra Den Goda Sidan faktiskt.

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

108 kommentarer

  1. MiT

     /  04/02/2020


    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157319686583231?__cft__[0]=AZWD29lU9pUBw0Jdp4NkPtlv-0bxJrj9k1sb9p4Y8eyd6tms3Po1I3KDfsIQ9OTXv0Fh-Y57EqaePm84FbrZ3G1n6LWWt_1cGeHBBxE0FNdY5Ajez7XvUSuQh7U9EgwP0kYbA_ugtu8bTSrkjlvVsi9U8LUwGWfbuAg6f4Q3nYEHqL_WebTQKfXIGge1mn5u9o5hZH45rTCWND45EZbQPQoQxKg6SSNNBQDGtzOco7ZJQ-fNGQdnOqOSGuYbvdIYDxEVhf29L5O1uipFuKTHOAz6&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
    • Kristian

       /  04/03/2020

      ”Och det finns inte tvål att tvätta sig med på alla boenden”!

      Det här är inte ”inte förberedda för det värsta”.
      Det här är inte ”dåligt förberedda”.
      Det här är inte ”helt oförberedda”.

      Det här är U-land, Lortsverige, 1800-tal.

      Svara
  2. MiT

     /  04/02/2020


    *https://www.facebook.com/per.gahrton/posts/10157191355838367?__cft__[0]=AZUiBCkWQd5aWghvK-HUraywQJ9-eBoAsQYPlEc98NCjpv1lQQiuYPy2WcvfY3qRuVAkG5uJn9uJflzdI-dPWslr9perCzSCGvQZpmKoiKzesPz4YzJDRdyvFXgKHEkSYdy5pv5kEknsE2CL7hYA-siuXIHCDYeu8m8eFhzbYMe4C1GKRObKq_Kn94hrBXo1tskHvcqxaRVhSwJhha0aozLV8BT0VlHZzzeVNVwMX4i1XQ&__tn__=%2CO%2CP-y-y-R*

    Svara
    • hllviken

       /  04/03/2020

      👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎

      Den lille stöddige stroppen är inte etnisk svensk så han talar i egen sak.

      Angående samtliga vårdinsatser är invandrare mer tärande än närande på samhället.
      De invandrare som kom före 1975 gjorde rätt för sig från dag 1.

      Svara
      • Kristian

         /  04/03/2020

        Det är inte längre ”ÄVEN på den nivån” utan ”SÄRSKILT på den nivån” som man helt saknar förmåga att
        * se samband mellan orsak och verkan
        * ta in hela bilden

        Svara
    • Grodan Boll

       /  04/03/2020

      Leverproblem?

      Svara
      • Gubben är över 75 och har en lång historia av alkoholmissbruk – han lär väl om någon vara i riskgruppen att stryka med av corona. Han kanske har haft tur att bli smittad i ett stadium där han inte blir bortprioriterad av vården.

        Svara
    • Weasel

       /  04/03/2020

      Garthons inlägg väcker tre frågor i mitt huvud ;
      1. Hur kommer det sig att sjukvården fungerar lika bra eller bättre i många länder som har tagit emot 5 eller 10 gånger färre invandrare än Sverige ?
      2. Hur kommer det sig att svenskar som blev inlagda på sjukhus på 70-talet också ”klarade sig” trots att politikerna på 70-talet inte hade importerat 2 miljoner invandrare ? Beror detta på att politikerna på 70-talet klarade av att få sjukvården att fungera utan att ha världens högsta asylinvandring medan dagens politiker är så värdelösa och inkompetenta att dom inte klarar av det ?
      3. Hur kommer det sig att Garthon gör skillnad mellan folk och folk ? Varför ligger han på sjukhuset och likt en rasbiolog definierar vem som är svensk och vem som inte är svensk ? Vet han inte att direktiven från MP är att den som har åkt tunnelbana är svensk ? Alltså är ALLA som jobbar på sjukhuset svenskar ?

      Det känns i alla fall bra att äntligen få klarhet och vetskap om att det från och med NU är ok att generalisera och vinna politiska poänger och dra slutsatser om svensk migrationspolitik baserat på vad en enskild person har haft för personliga erfarenheter av en eller några invandrare ;
      Per Garthon fick vård av en invandrare – och därför är svensk migrationspolitik bra ?
      Kvinnan i porten bredvid min blev i vintras mördad av en invandrare – och därför är svensk migrationspolitik vad för något, Per….?

      Svara
  3. Rikard

     /  04/02/2020

    Hej.

    Jag hoppas i min enfald att någon skall fråga AB, DN och de andra holkarna varför den här journalistens ursprung eller etnicitet är så viktigt. Det är ju oviktigt i så många andra sammanhang, så det hade nog varit välbehövligt om de fått frågan varför det är viktigt just nu, och om detta.

    Och skall man dessutom misstänkliggöra göra någon bara för att personen inte är svensk så är det ju rena rasismen från DN:s och de andras sida.

    Ni har väl mat och annat sådant för minst tre till sex månader hemma? Mat som ger er ca 2500 kalorier/dan, dessutom (för att inte tala om vitaminer, kolhydrater, och så vidare).

    För om inte sådden blir som den skall, och det dessutom blir problem i fler länder med matproduktionen, så kan ni räkna ut med ena handens fingrar att ett land som ligger sist i distributionskedjan… tja, ”Learning to do without” som jag fick lära mig på annan plats och i en annan tid.

    Och med tanke på vad vi ställt till med för grannländerna de senaste åren, och med vilken arrogans svenska politiker ‘alltid’ bemött dem så ska man inte räkna med att de släpper fram transporter de själva behöver. Det är bara att fråga sig själv om man låtit en lastbil med 30 ton medicinsk utrustning passera när ens egna anhöriga behöver den.

    Fast Tegnell kan ju helt plötsligt visa sig ha rätt, eller Löfven en hemlig plan som fixar allt. Konstigare saker har hänt.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Kristian

       /  04/03/2020

      ”Konstigare saker har hänt.”

      ”Only two spring to mind, Lister: the spontaneous combustion of the Mayor of Warsaw in 1546 and that incident in 12th century Burgandy when it rained herring.”
      – Rimmer, ”Red Dwarf: Confidence and Paranoia”

      (Är det förresten bara jag som sitter och väntar på att Tegnell skall ta på sig slängkappa och utbrista ”Galaxer i mina braxer”?)

      Svara
      • Weasel

         /  04/03/2020

        De två sakerna som du nämner är inte ens hälften så konstiga som om det skulle visa sig att Löfven har en fungerande plan , Kristian.

        Svara
      • Rikard

         /  04/03/2020

        Hej.

        Herrn är en fontän av popkulturella referenser må jag säga.

        Tråkig som jag är tänkte jag på Mechelen-incidenten, där en tysk officer på spaningsuppdrag över Holland och Belgien medförde de tyska invasionsplanerna för just Holland och Belgien, och till råga på dumheten att ta med hemliga planer in på fientlig mark dessutom kraschar och låter planerna falla i motståndarens händer.

        Det här känns som lagom Löfven/Tegnell-nivå:

        [https://en.wikipedia.org/wiki/Bat_bomb]

        Eller när svenska marinen under kriget anlade en ”hemlig” forskningsanläggning på Gålö. Syfte? Att dressera sälar att fästa minor på fartygsskrov…. ”Vad är det värsta som kan hända?”.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kristian

           /  04/03/2020

          ”Herrn är en fontän av popkulturella referenser må jag säga.”
          Något skall man ha 90% av hjärnan till! Fast det är väldigt lite efter 80-talet …

          Hade inte hört talas om fladdermusversionen!
          Ryssland antitankhundar fungerade väl ”sådär”. Hela andra världskriget är fullt av farsartade anekdoter.

          Svara
  4. MiT

     /  04/02/2020

    Svara
  5. MiT

     /  04/02/2020

    Svara
    • Kristian

       /  04/03/2020

      Som sagt var: öppnar man landet för hela världen, får man stänga det på lokalnivå.
      Alternative: öppnar man uppifrån får man stänga nedifrån.

      Svara
    • Havre flarnstad

       /  04/03/2020

      Folk och ”folk” idag är det bättre att direkt skriva arga invandrare istället
      det är endå det man med en sån text kommer att tolka det som.

      Även i dom få fall det inte är det gynnar det alla att tala ur nattmössan eftersom effekten av mörkning istället blir att man tar för givet att anonymiserad pöbel/gärningsman per automatik alltid är invandrare
      numera så hela avpixlingmetoden är endå kontraproduktiv.

      Svara
      • Det är ungefär som historien om gänget som höll på att svina ned i en kyrka i en småstad – alla antog i det tysta att det rörde sig om romer/”tiggande EU-migranter” tills fascistsajten NyheterIdag avslöjade att det rörde sig om ett gäng svenska heroinister. Det visar sig hur effektiv taktiken har varit i längden.

        Svara
  6. MiT

     /  04/02/2020

    Svara
    • Jag gissar på att det kommer gnällas över att Bali har utsatt den här idioten för näthat och inte att korkskallen faktiskt utsätter andra för livsfara under pågående pandemi.

      Svara
      • Jans

         /  04/03/2020

        Näthat är som bekant det farligaste som finns (om det kommer från fel-sida™), det ser man på hur feta rubriker det ger.

        Svara
  7. Gorby

     /  04/02/2020

    Svara
  8. MiT

     /  04/03/2020

    Svara
  9. MiT

     /  04/03/2020

    Svara
    • Kristian

       /  04/03/2020

      Information från Kapten Löfven och Styrman Tegnell ändras hela tiden.

      Ibland skall man ösa till höger eller vänster, ibland runt om.
      Ibland måste några i taget vila, ibland måste alla göra allt de kan.
      Varje kvart skall man byta skopa med den som sitter mittemot – det spelar ingen roll om någon därmed inte kan använda en alldeles för stor skopa.
      En ny sorts skopa har visat sig vara mer effektiv, men den är inte godkänd och får inte användas – tills vidare måste den hänga över relingen.

      (Liknelser övertygar bara de redan övertygande, Doktor Emma. Du är kass på retorik! Det är därför du har en sinekur på SVT.)

      Svara
    • Ivar L

       /  04/03/2020

      Emma Frans använder de/dem fel.
      Och ansatsen är löjlig, om en båt läcker och folk öser på fel sätt så riskerar den att sjunka. Lyssnar man istället på ösexperterna kan det rädda båten.
      Och hon skall vara forskare inom medicinområdet…??

      Svara
      • Weasel

         /  04/05/2020

        Tja , både aftonbladet , Löfven och Tegnell har ju gnällt en del på danskarnas och ungrarnas och framför allt Donald Trumps sätt att ösa så jag förstår inte varför inte jag skulle få gnälla på Löfven & companys sätt att ösa ?

        Eller är det så att Emma Frans är en sån där n a t i o n a l i s t s om anser att Sverige är en båt medan Danmark , USA oc Ungern är tre helt andra båtar?

        Antingen är det så att det är helt ok att klaga på Löfvens sätt att ösa – eller också är det så att inte en enda svensk politiker eller journalist ska säga ett enda negativt ord om Danmarks eller Trumps sätt att ösa, eftersom negativa och kritiska synpunkter och åsikter om ösandet tydligen är förbjudna.

        I just det här fallet är jag en form av globalist eftersom…vi sitter alla i samma båt.

        Emma Frans bör för övrigt aldrig mer kritisera någonting som någon regering föreslår. Hon bör bara sitta still i båten även om regeringen föreslår att våldtäkt bör legaliseras och konentrationsläger ska byggas. För man ska ju , enligt frk Frans, tydligen inte gapa om man sitter i en båt tillsamans med en hög idioter som borrar hål i båten.

        Svara
  10. MiT

     /  04/03/2020

    Svara
  11. MiT

     /  04/03/2020

    Svara
    • Så mycket för EUs solidaritet.

      Svara
      • Kristian

         /  04/03/2020

        Ja, EU har ju fått tvinga länder att skicka saker som varit beställda och betalda.

        Känns väldigt mycket som sosseversionen av ”solidaritet,” faktiskt. Påtvingat uppifrån.

        Svara
  12. Reblogga detta på Life, Death and all between och kommenterade:
    Frågor är bra, bara det är rätt värdegrundsfrågor, alla andra frågor undanbedes bestämt och hatiskt!

    Svara
  13. hllviken

     /  04/03/2020

    🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥 🏥

    http://jennypiper.blog/2020/04/02/tegnells-kopplingar-till-lakemedelsforetag-vacker-fragor-som-kraver-svar/

    🤕 🤒 😷 🤧 🤮 🤢 🥴 😵 🤕 🤒 😷 🤧 🤮 🤢

    Svara
  14. hllviken

     /  04/03/2020

    Svara
  15. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Som sagt det är väldigt skönt att inte tillhöra den ”goda” sidan.

    Svara
  16. hllviken

     /  04/03/2020

    👺 👻 👿 👹 🙀 👺 👻 👿 👹 😼

    http://snaphanen.dk/2020/04/03/tyske-oejne-paa-landet-annorlunda/

    Svara
  17. robbe

     /  04/03/2020

    NORMKRITISK ANSIKTSMASK!! Kan vi bara resa tillbaka i tiden till 2019 kan vi få skattepengar till utvecklande av normkritisk och inkluderande andningsskydd för vårdpersonal. LÄNGE LEVE SVERIGE!

    Svara
  18. Kristian

     /  04/03/2020

    Widar verkar inte heller ha förstått.

    https://folkbladet.se/artikel/1jd7ng1j
    ”Lite tillspetsat är svaret att SD växte därför att så många ljög.”

    Svara
    • Senior

       /  04/03/2020

      Delvis rätt.

      Skall man tänka ett steg till beror lögnerna på att de folkvalda genom dessa lögner vill styra och kontrollera folkets vilja istället för, som tanken är i en demokrati, folket styr och de folkvalda genomför folkets vilja.

      Svara
      • Kristian

         /  04/03/2020

        Jovisst, men det är inte lögnerna som är huvudproblemet, utan problemen som uppstått till följd av politiken.

        Att folk inte förstår att deras röster de senaste trettio åren leder till problem i utförandeledet är ett meta-problem.

        Att SD växer beror på att några få börjar se ett samband mellan uttalanden, folkets röstande och saker som händer i verkligheten.

        Huruvida SDs verkliga politik – till skillnad från den politik man säger sig vilja föra – skulle avhjälpa problemen kan man diskutera separat. (Jag tror att det inte skulle förvärra situationen.)

        Svara
        • Ivar L

           /  04/03/2020

          Precis, med samma politik från de andra partierna men utan lögn hade SD börjat växa ännu tidigare.

          Svara
  19. Men det är ju verkligen så. De svarar inte ärligt på relevanta frågor!

    Svara
  20. Kristian

     /  04/03/2020

    Vem är tysken?
    Ser ut som Patrick Bauchau i ”A View to a Kill.”

    Svara
    • hllviken

       /  04/03/2020

      Läs Snaphanen så får du veta.
      Länk finns högre upp.

      Svara
  21. Kristian

     /  04/03/2020

    Öppna era hjärtan!

    ”Grekiskt migrantläger i karantän efter bekräftade coronafall”
    https://nyheteridag.se/grekiskt-migrantlager-i-karantan-efter-bekraftade-coronafall/
    ”… organisationen Caritas vill att migranter i Grekland omfördelas mellan EU:s medlemsländer.”

    Svara
  22. hllviken

     /  04/03/2020
    Svara
    • Ivar L

       /  04/03/2020

      Rebecca Uvell förringade epidemin i början (jämförde med säsongsinfluensa) och tillhör dem som förlöjligat dem som i stil med Bali varnat för vad som kan hända. Hon har INGEN TROVÄRDIGHET för närvarande. Hon har visat att hon, trots mycket atiklar om ekonomi, inte innehar grundläggande förståelse för matematik och tillväxt. Jag kommer aldrig läsa henne med samma förtroende igen.

      Svara
      • Ivar L

         /  04/03/2020

        Dessutom, som den nyliberal hon är, aldrig någonsin att hon skulle gett sitt stöd till skattefinansierad lagerhållning innan det gav pr-poäng.

        Däremot stämmer det att det i huvudsak är sossar som varit i regeringsställning när det såldes ut. Men var det något parti som protesterade? Återinfördes lagren under Alliansregeringen? Propagerade Uvell för nya lager? Nix pix.

        Det är väl egentligen bara SD (och möjligen V) som inte medverkat till detta?
        Rebecca ogillar SD så hon förtjänar ingen cred för sitt falska narrativ.

        Svara
        • Rikard

           /  04/03/2020

          Hej.

          Instämmer.

          Spekulativ idé:

          Bde Uvell och Heberlein var kritiska mot regeringarna Reinfeldt på många områden fram till ca tre-fyra månader sedan. Därefter har en markant förändring skett i språket hos de bägge två – kritiken är numera närmast ensidigt riktad mot S, och särskilt Uvell har mer än en gång dragit en lans för att det skall vara tyst om kritik mot m och Reinfeldt. Dessutom har bägge två under samma period blivit alltmer positiva mot massinvandringsnarrativet, och de små antydningar om att utvisningar, indragna medborgarskap och så vidare av kriminella som tidigare skymtats har helt försvunnit ur nyare texter.

          Bägge två är politiskt aktiva inom moderaterna (eller är det Moderaterna igen?), och jag tror att det hela beror på att de försöker bli insläppta på valbar plats på kommun/riksdagslistor till valet. Eftersom partistyrelsen och större delen av moderaternas kommunala organisation är av samma skrott och korn som Bildt-gänget, alt. Reinfeldt beroende på ålder, så är tanterna tvungna att åbäka sig annars blir det inge plats på valsedeln och ingen räkmacka.

          Vet inte vilket som är värst – deras beteende eller sådana som Vänsterpartiets olika donnor som gärna dundrar på som den värsta agitator modell trettiotal inför valet, men sedan genast blir en del av den politiska adeln.

          Men som sagt, det är ren spekulation från min sida. Kan det finnas något annat skäl varför Uvell svängt i sin systemkritik?

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  23. Jans

     /  04/03/2020

    Om det spårar ur för Sverige Italienstyle så kommer något mycket intressant att hända. Förr eller senare kommer det inte att hålla för medierna att inte kritisera myndigheterna och ställa relevanta frågor. Trots att det är nazism… Vem vågar först?

    För en gångs skull har väl faktiskt DN och Wolodarski redan varit inne och nosat på alternativmedienarrativet, kanske blir det de som vågar?

    Svara
  24. Ivar L

     /  04/03/2020

    Undrar vilken handspritsleverantör det är som gör en Hahne (AfS) och höjer till det tiodubbla?
    https://www.dn.se/nyheter/sverige/hojer-priset-pa-livsviktiga-produkter-med-914-procent/

    Svara
    • Rikard

       /  04/03/2020

      Hej.

      För att svara på din fråga: Procurator Sverige AB enligt Jenny Piper som hänvisar till DN.

      [https://jennypiper.blog/]

      Procurator ägs av något som heter Optigroup. Optigroup å sin sida ägs av Altor Fund II, Triton II Fund och RoosGruppen AB.

      Om Triton II Fund kan man hos Optigroup läsa följande:

      ”Tritons fonder har omkring 100 investerare, vilka inkluderar bland andra pensionsfonder, statsägda förmögenhetsfonder, försäkringsbolag och stiftelser. Triton tar hänsyn till miljö, socialt ansvar och ägarstyrning vid investeringsbedömningar och beslutsfattande, vilket gynnar långsiktigt värdeskapande.”

      (Fonder bryr sig i verkligheten bortom pressmeddelanden bara om en sak, och endast en sak: utdelning. Om det sedan är splitterminor eller barnmat som är produkten någonstans lång ner i kedjan bryr sig varken fondförvaltare eller fondernas ägare det minsta om. Etiska fonder är som ekologisk mat: du betalar mer för mindre av samma vara.)

      Varför slaskpress som DN inte går vidare och pressar på svar om detta får stå för DN. Det var inte vidare svårt att hitta namn och bild på styrelsen till Optigroup, och att hitta och få kontakt med fondernas ägarna borde ju vara en baggis för journalister? De är ju så duktiga så på att gräva när det passar.

      [https://www.optigroup.com/sv/styrelse]

      Procurator säger själva såhär om prishöjningen, så vad DNs ”avslöjande” består i vete tusan då de fått informationen från ett pressmeddelande:

      [http://press.procurator.se/pressreleases/kommentar-avseende-prisjusteringar-av-desinfektion-2988795]

      Vilken tur att vi har bidragsmedia och statsmedia som gnom att snylta på våra skattemedel kan producera exakt samma sak som det tog mig och DuckDuckGo 5 minuter att luska fram.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Ivar L

         /  04/04/2020

        Inget konstigt heller att priser går upp när brist uppstår. Ytterligare ett skäl att hålla beredskapslager och när det gäller de viktigaste sakerna kanske ha garanterad produktion.

        Svara
  25. Ivar L

     /  04/04/2020

    ”Regeringen vill med anledning av coronakrisen få makt att fatta beslut kopplade till pandemin utan att behöva gå via riksdagen. De har sökt stöd hos oppositionen för att få igenom en lagrådsremiss – men mött på motstånd från Moderaterna.”

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-ber-om-storre-makt

    Orban kallades diktator när Ungers parlament införde denna slags reglering.
    Jag gissar att den rubriken kommer lysa med sin frånvaro nu när det gäller Sverige och med alla regimtrogna fingerpekande och fega journalister.

    Själv är jag inte motståndare till det om det görs tidsbegränsat och med möjlighet till veto från Riksdagen om de beslutar galna grejer.

    Svara
    • Senior

       /  04/04/2020

      Noterar att jag är tvåa på bollen.

      Detta är helt grundlagsvidrigt och hade stoppats i sin linda om vi hade haft en författningsdomstol.

      Detta kommer om det går igenom att ge regeringen mer makt än i krigstid med undantagstillstånd.

      Om detta förslag får majoritet kommer vi att få det ultimata svaret om SD har rätt i sitt yttrande om sjuklövern.

      -På bekostnad av den skärva av demokrati vi har kvar i landet.

      Svara
      • Ivar L

         /  04/04/2020

        SD stödjer förslaget.

        Svara
        • Ivar L

           /  04/04/2020

          Och här kan man se varför SD inte borde stödja förslaget.
          https://nyheteridag.se/efter-corona-aktivistgrupper-kraver-asylamnesti-for-afghaner/

          Svara
        • Senior

           /  04/04/2020

          Å f•n!

          Det bådar inte gott för någon i så fall.

          SD hoppas väl att de skall kunna nyttja lagrummet i framtiden….

          Svara
          • Rikard

             /  04/04/2020

            Hej.

            Jag tror SD gått i sossefällan, samma som Miljöpartiet och Vänsterpartiet förr. Du kommer väl ihåg när Persson dribblade upp både MP och Vpk på läktaren? Vaga utfästelser om inflytande, men ingen reell makt balanserat mot att allt eventuellt krångel skulle leda till S+M uppgörelser istället samt utfrysning och hela skuldbördan för ”politisk kris”.

            Troligen hoppas SD att få igenom något symboliskt. Ungefär som när Alf Svensson triumfatoriskt fick en formulering om kristen tik i Lpo/Lpf-94 – på samma sida som det klart och tydligt slås fast att skolan i Sverige vilar på sekulär vetenskaplig grund står det också att den vilar på kristen etik. Kd var beredda att hoppa av Bildt-regeringen om de inte fått de två orden ”kristen etik” på pränt. Jag tror det är något likande SD gått på.

            Win/win för S i så fall, eftersom den regimtrogna pressen kommer att kunna framställa det som A) en seger för mästerförhandlaren Löfven (hans alter ego när han inte är en helt vanlig ödmjuk svetsare), B) att Åkesson och SD låter sig köpas/mutas med symbolpolitik (underförstått att de är dåliga på politik och bara bryr sig om symbolfrågor), samt C) via rykten om en svekdebatt inom SD kunna skapa en svekdebatt om/inom SD. Hur många gånger har inte Aftonbladet och de andra lyckats detronisera såväl borgerliga partier som Vpk med den sortens rapportering? (Oj, nu bröt jag mot retorikens ”rule of three”.

            Extra kul för mig är att läsa alla krumbuktande rationaliseringar från alla olika människor som annars ylar i högan sky om det onda med förändringar i statsskick, rösträtt, mandatfördelning med mera. En nostalgisk värme infinner sig då retoriken är identisk med hur rödingar och sosseifierade förr kunde försvara vilket övergrepp som helst med att det var ”en tillfällig kris”. Lika tillfällig som omsen, tydligen.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Rikard

             /  04/05/2020

            Hej.

            Ett PS: visste väl att jag sett en formulering liknande den minoritetsregeringen Löfven vill införa tidigare!

            [https://en.wikipedia.org/wiki/Reichstag_Fire_Decree]

            I en demokrati hade respektive oberoende opolitiske och ej politiskt tillsatta tjänstemän haft makten att utfärda tillfälliga inskränkningar i t ex rörlighet, eller att införa en förordning om hur matinköp skall ske utan att riskera smittspridning. Tjänstemännen hade sedan givetvis fått stå till svars för rimligheten i förordningarna.

            Inte politiker.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Senior

             /  04/06/2020

            Ja, det verkar inte bättre.
            SD är väl glada om någon bara titulerar dem, även om de titulerar dem ”idiot”.
            ”Äntligen har vi kommit in från kylan! De pratar med oss!”

            Detta är mycket illavarslande, om inte ens det enda oppositionspartiet opponerar sig mot detta vidriga förfarande.

            Jag misstänker att även den skenande brottsligheten är medvetet framkallad av samma orsak; att göra likvärdiga lagändringar även där.
            Man har redan förberett polisen genom att politisera utbildningen och göra sig av med ”gamla hederliga” poliser. Samt politiserat våra domstolar via Ruben och Hilda.

            Sammantaget ser det mycket illa ut för Sverige.

          • hllviken

             /  04/06/2020

            ⚠️ ⚠️ ⚠️ ⚠️ ⚠️ Senior

            Exakt så illa är det! Du visade deras formel.

          • hllviken

             /  04/06/2020

            Revolution from above

          • Kristian

             /  04/06/2020

            Rikard, Senior:

            Som andra, klokare människor än jag har sagt ofta: Problemet med SD är inte att det är nazister, utan att de är oerfarna (och i grunden sossar).

            Regel nummer ett i svensk politik borde vara: glöm aldrig att S har haft makten nästan oavbrutet i hundra år! En viss sorts människor, en viss kultur, och vissa färdigheter samlas under ett tak.

  26. fenix

     /  04/04/2020

    ”Den mystiska tysken”

    Narrativet låter som en person sänd till framtiden från tredje riket för att förvanska feministisk forskning.

    Kommer svensken någonsin ställa statsmedia mot väggen? Ok, det räcker inte med att kvinnor gruppvåldtas på löpande band i samhället. Kanske när människor dör som flugor att folk får fingrarna ur arslet.

    Nej svensken han skruvar lydigt in SVT på bildradion (eller televisionsapparaten som det så modernt heter) och får upp samma gamla Tegnell på Telefunken – som absolut ingen får kritisera eftersom Aftonbladets ledarskribenter är till sig i trosan – men svensken glömmer magiskt bort att det finns moderniteter som Internet en knapptryckning bort. Förutom en oändlig tillgång till kattbilder och mobbingplattformen Twitter kan han också kan följa var nations mediarapportering. Inklusive alla de som sågar den svenska linjen vid fotknölarna. I synnerhet nationer med sundare strategier och flera gånger färre döda. Men nejdå.

    På tal om irreversibla skador. SVT spenderar oändliga resurser på att riva ner den svenska flaggan på bästa sändningstid och så kommer den fete (statsministern) och hänger upp dem igen bara för att han är totalt handlingsförlamad och aldrig har något vettigt att säga.

    Det är bara käbbel.

    Svara
  27. Senior

     /  04/04/2020

    Och här försvinner den sista illusionen om demokrati….

    https://www.expressen.se/nyheter/stockholm-i-krismote-efter-smittan-pa-aldreboenden12/

    Svara
  28. Patrick

     /  04/04/2020

    Befinner mig i Kina sedan den 14e mars, attityden är verkligen så mycket bättre här. Sverige är en obotlig lekstuga med lögner efter lögner, att Tegnell inte blivit sparkad ännu tyder på att hans åsikter har stärkt stöd från annat håll. Hade man åtminstone tagit till sig ett par metoder som Kina tidigt införde så hade framtida antal fall/offer kunnat markant minskas. Men de problem vi nu ser i Sverige är inget unikt, det är business as usual Absolut ingenting har ändrats då den gemene människan verkar ha förtroende för en metod som är så urbota dum att det saknas ord att beskriva det annars. Dessutom så är bara social distansering istället för ”karantän” snarare som att kasta folk i fängelse men istället för regelrätt fängelse ger man fångarna varsin nyckel och vetskapen om att man ej blir straffad om man råkar ”försvinna”. När jag anlände i Kina åkte jag buss från flygplatsen till utslussningscentral i Beijing. Därifrån valde jag distrikt och det blev Chaoyang, blev senare skjutsad av två personer i bil till hotell. Efter jag bokat hotellet blev delen utan dörren tejpad och det ställdes stol där för ev. leveranser av mat m.m. men vetskapen om att man blir hårt bestraffad om man skulle försöka lämna gör att man förutom självklara anledningar inte skulle ens tänka tanken. Efter man lämnat karantän om 14 dagar som var psykiskt jobbig så väntar kontroller för varje resa. Man skall använda fotoskanning i en app på mobilen och ta tempen vid varje butik eller ingång till lokal, de tog värmetest med värmekamera riktade mot mig när jag åkte till Tianjin från Beijing. Sedan bara för att besöka Kina i vart fall är mycket dokument krav, jobbigt men väldigt bra.. min flickvän som är från fastlandet, är mer nationalist än vad jag är dessutom, i Sverige skulle väl hon anses vara nyfödda satan själv..

    Svara
  29. Patrick

     /  04/04/2020

    Nu den 4/4 har Kina tillsatt en sorgens dag typ, flagg på halv stång och tre tysta minuter vid klockan 10 lokal tid. Samt så är det Ching Ming festivalen nu, som handlar om att komma ihåg sina döda släktingar. Att visa vördnad för sina föräldrar t.ex. är en mycket central del av den kinesiska kulturen.

    Svara
    • Jans

       /  04/04/2020

      Låter nästan som att du är utsänd av regimen för att propagera lite.

      Svara
      • Melmac

         /  04/04/2020

        Typ. Smittan spreds redan i november men Kina höll truten tills det gick åt helvete och man var tvungen att erkänna för världen att man hade noll koll i slutet av december, man hade fuckat upp igen! Taiwan visste redan innan Jul att något var på gång och tog till åtgärder med en gång och har klarat det relativt bra. Men detta har tystas ner av både Kina och WHO för man springer Kinas ärenden.

        Ursäkta, men det jävla skitlandet där man äter upp hela sin flora och fauna är inget att lita på. Alla siffror som kommer ut ur den regimen är lögn och frisserade.

        Svara
      • Patrick

         /  04/04/2020

        Vad i att ta i med hårdhandskarna har med att propagera för regeringen? Det faktum att det Sverige inte gör detta skulle kunna anses som mord nästintill. Det handlar inte om att Kina gör allt rätt men att de metoder de iaf använt för bekämpning mot detta bevisligen hjälpt. Detta bör andra ta till, man borde ha gjort så från början. Även WHO är på detta spår, nu sitter Sverige i skiten och är detta vad svenskar tycker är rätt väg, ja då får dessa faktiskt bra skylla sig själv. Bryr mig nästintill inte längre, för samhället fungerar uppenbarligen inte så väldans bra och att ödsla kraft på att alltid bli besviken eller upprörd ger ingenting. Efter detta har slutat har ändå ”ingen” lärt sig något, då särskilt nu sittande regering. Jag har under flera års besvikelse insett att även om jag velat vara stolt över mitt land och kultur så fungerar det inte, svensk kultur har tillåtit denna förruttnelse som finns i samhället. Den svaghet som finns i svenska folket är tyvärr en del av den svenska identiteten, man kan inte ens peka på vad vi själva är och/eller har vilja bevara vår kultur och samhälle. Men samtidigt lever många kvar i tron om att vi är ett av de 5 bästa länderna i världen, det är vi inte. Utöver detta är vi också inte samma utvecklade land som vi en gång var.

        Svara
        • Melmac

           /  04/05/2020


          Oavsett vad Sverige är eller har blivit, så fortsätt gärna propagera för fantastiska Kina, du gör bara bort dig ännu mer

          Svara
          • Patrick

             /  04/05/2020

            Den enda som gör bort sig själv är du, jag har inte propagerat för Kina. Jag har propagerat för att ta lärdom av de verktyg de använt i efterhand motverka viruset. Som om Sverige är ett land att propagera för nu heller.. alla andra länder ser med fasa på hur idiotiskt Sverige beter sig nu, skall Sverige då också ta ansvar för de risker de medfört mot andra länder utöver den uppenbara risken mot sin egna befolkning?

            Västvärlden bär även skuld i detta, varför tog man hem folk från Kina och varför stängde man inte direkt flygtrafik?

            Tycker jag om Kina? Ja det gör jag men likt alla andra länder har det också problem, inget land är problemfritt och att påstå att Sverige vore drömparadis så tycker jag nu 2020 är ett ganska bra bevis att så inte är fallet. Ett liv är inte värt mycket i Sverige heller..

          • fenix

             /  04/06/2020

            Går inte jämföra en diktatur som Kina med en mjukdiktatur som Sverige.

            Enda tillfället du hamnar i karantän i Sverige är om du kritiserar genusordningen. Den enda spridning som stoppas i Sverige är spridningen av sanning och sunda åsikter.

            Sverige har inte diktaturens verktyg att stoppa ett skit och försvaret är genuscertifierat. Först när Sverige blir attackerat av osynliga patriarkala normer och strukturer kommer vår överlägsna genderforce licka, nej menar kicka, ass.

            Landet klarar inte av att utvisa kriminella invandrare. Det klarar inte ens av att hålla dem o förvar. Hur ska styrande i Sverige lyckas sätta en stad i karantän som Kina när de inte ens klarar av att kontrollera sina kriminella ghetton förlåt menar socialt utsatta utanförskapsområden.

            Sverige måste jämföras med sina nordiska grannländer i första hand. Vi kan börja med att jämföra antalet döda.

        • Kristian

           /  04/06/2020

          ”Det handlar inte om att Kina gör allt rätt men att de metoder de iaf använt för bekämpning mot detta bevisligen hjälpt.”

          Detta kan vi aldrig veta säkert när det gäller Kina!

          En sak de garanterat har gjort är att se till att smittan spridits internationellt. Allt för att gynna det egna ekonomin.

          Svara
          • Patrick

             /  04/07/2020

            Det kan vi inte veta säkert med något land.. dessutom är det lite lustigt även om jag inte har några åsikter om regeringen att så pass många ”besitter” kunskap om Kina men inte ens besökt landet nämnvärt. Och angående spridelsen så tog vardera land hem sina landsmän, kanske inte var så smart.

  30. Gorby

     /  04/04/2020

    Svara
    • Kristian

       /  04/06/2020

      Inte MSB utan FHM, men samma sak. FHMs uppdrag, bokstavligen:

      Hakelius ”En fyrkantig myndighet blev livsstilsseminarium”
      https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
      ”Psykisk ohälsa bland migrantbarn. Utvecklingsprojekt inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet. Insatser för att förebygga spelproblem. Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv. Dopingförebyggande arbete och nätverket PRODIS. Ett utvecklat dopingförebyggande arbete. Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar. Ändrat uppdrag om stöd till kunskapsutveckling. Ändrat uppdrag om informationsinsats inom psykisk hälsa och suicidprevention. Nationella minoriteter. Minskat och förenklat uppgiftslämnande.

      Saknar ni något, så här tre månader och en coronapandemi senare?”

      Svara
  31. Q-Ken

     /  04/04/2020

    Gammelmedia dag x: Inga riktiga journalister ber om pengar! Swish-hora!

    Gammelmedia dag x+1: Ge oss pengar!!!

    https://www.aftonbladet.se/kultur/a/1n9qrB/medierna-klarar-inte-krisen-utan-hjalp

    Svara
  32. MiT

     /  04/04/2020

    Svara
  33. MiT

     /  04/04/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  04/04/2020

      Fast i Sverige dräller det väl av hittepåjobb i genusbranschen? Diverse jäställdhetscoacher och annat. De lär väl inte bli av med jobben nu heller eftersom det mesta är skattefinansierat.

      Svara
  34. MiT

     /  04/04/2020

    Svara
    • robbe

       /  04/04/2020

      jag tycker paret zackari utstrålar falskhet. dom försöker posera som helylle men känns bara fejk

      Svara
    • Kristian

       /  04/06/2020

      Kulturministern är modig som i dessa tider går omkring med ett dött djur på huvudet.

      Svara
      • hllviken

         /  04/06/2020

        ❓❓❓❓❓

        😅 😂 🤣 😆 😁 😄 😃

        Svara
  35. MiT

     /  04/04/2020

    Svara
    • The Perfect Man

       /  04/05/2020

      En framtida ”Doktor Mengele” kanske?

      Svara
  36. Ivar L

     /  04/04/2020

    ”Reseförbud och stängda gränser i coronapandemins spår gör att nästan inga utvisningar går att genomföra. Polisen har nu börjat släppa ut människor som sitter i förvar i väntan på utvisning.
    – Det är ett stort problem, säger Patrik Engström, chef för Gränspolissektionen på Noa.”
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronaviruset-stoppar-utvisningar-fran-sverige

    Ett tips på lösning är att inte heller släppa in en massa folk. Kanske varit smart redan för länge sedan att ha koll på sina gränser?

    Svara
    • Melmac

       /  04/04/2020

      Vi andra ska hålla oss hemma men dessa släpper man vind för våg! Vilket jävla skämt!

      Svara
      • Det absurda med det hela är att de själva antagligen skulle vara säkrare att sitta kvar – nu så är risken att de alla går under jorden och blir en del av ett samhälle som antagligen blir stora smittkällor då de lär knappast lyckas ”självisolera” sig.

        Sverige fortsätter handla totalt ologiskt.

        Svara
      • Nu har jag läst artikeln och det är en massa nyliberalt gnäll om att liberala reformer är viktigast nu mitt i coronakrisen – vilken tramsig artikel. Nog för att man kan kritisera regeringens svaga åtgärder, men med tanke på nyliberalernas vurm för absolut kaos så länge deras ideologi går genom så är det nog inte rätt läge att genomföra t. ex. kaosartade förändringar på arbetsmarknaden.

        Ellen är bara ännu en i raden av nyliberala fanatiker.

        Svara
  37. MiT

     /  04/04/2020

    Svara
    • LOL, att Ellen (ja, en kvinna) i princip kallar dom tre männen vid hennes sida för hennes undersåtar är inte anmärkningsvärt? Men visst, gnälla på att Ellen gav Magdalena epitetet är väl lättare än att bemöta den faktiska kritiken.

      Strandhäll är en jävla pajas.

      Svara
  38. Weasel

     /  04/05/2020

    ”Däremot är landet mer sekulärt och svenskarna tror inte lika mycket på ”andar” och andra övernaturliga väsen, säger han. Folket är också individualistiskt med färre kontakter över generationerna, men har samtidigt en hög tilltro till andra personer och till myndigheter. Den kombinationen är ”ganska unik för svenskarna”, enligt honom. ”

    Fredrik Reinfeldt förklarar varför svenskarna och Sverige kommer att klara corona – krisen bra.

    Den observante noterar att den efterblivna idioten beskriver Sverige ungefär så som det var för 30-40 år sedan.
    Alltså innan den efterblivna idioten kom på att han skulle importera hundratusentals människor som är väldigt långt ifrån just sekulära och tror väldigt mycket mer på just andar än på myndigheter och är väldigt förtjusta i att just umgås över generationsgränserna

    Sorry , Fredrik , men den bilden som du målar upp över ”svenskarna” gäller just svenskarna och inte de där ”nysvenskarna”.

    Herregud vad jag önskar att han får corona.

    Svara
    • Ivar L

       /  04/05/2020

      Ja, här ser vi en konsekvens av Reinfeldtismen. Någon slags ledargestalt i Järva kräver att alla äldre i Järva skall få någon slags prioriterat boende:

      ”Situationen är akut, säger Hagi Farah, om och om igen. Han säger att man måste göra något omedelbart för att stoppa smittspridningen i Järva. Hans förslag är att stadsdelen hyr hotell eller upplåter ett servicehus temporärt för de äldre trångbodda.

      Joakim Larsson (M), statsbyggnadsborgarråd och vice gruppledare för kommunfullmäktigegruppen i Stockholms stad, har tillsammans med andra politiker suttit i krismöten senaste dagarna för att hitta en lösning för de äldre i Järva.

      Att placera dem på hotell eller i annat gruppboende är inte ett alternativ. Smittskydd Stockholm avråder ifrån det och varnar att en sådan åtgärd kan förvärra situationen. I stället aviserar Joakim Larsson individuella lösningar och betonar att man måste utgå ifrån behoven.”
      https://www.svd.se/stor-virusradsla-i-jarva-situationen-ar-akut

      Det var det här som skulle bli lönsamt för Sverige? ”Sverige s åldrande befolkning” skall få betala förplägnad och boende till Menas åldrande befolkning, i Sverige. WTF?

      Svara
    • Ivar L

       /  04/05/2020

      Tydligen är dessutom Reinfeldts påståenden om USA och Trump totalt nedlusade med felaktigheter.

      ”Det var inte mycket som blev rätt när förre statsministern Fredrik Reinfeldt försökte sig på att kommentera USA:s president Donald Trump i TV4:s ‘Efter Fem’. Reinfeldt slängde ur sig diverse vilseledande och slarviga påståenden som Nyheter Idags krönikör Ronie Berggren nu faktagranskat.”
      https://nyheteridag.se/berggren-svagt-nar-reinfeldt-forsoker-kommentera-trump/

      Det är faktiskt humoristiskt att läsa genomgången. Reinfeldt är verkligen ett haveri på alla sätt.

      Svara
      • Weasel

         /  04/05/2020

        Den stora frågan som återstår är väl egentligen bara ;
        Är Reinfeldt bara en köpt och korrupt propagandist eller är han verkligen så groteskt dum i huvudet att han på allvar tror på sina egna lögner och ”analyser” ?

        Jag har faktiskt inte en aning 🙄

        Svara
    • Kristian

       /  04/06/2020

      Är detta samma ”svenskar” han kallade ”det sovande folket” för 30 år sedan?

      Svara
  39. DanTor

     /  04/05/2020

    Konjukturinstitutet och Urban Brusewitz hos SRP1 Ekots lördagsintervju 4/4 2020, samtal under 57-min intressant.
    Övrigt det kan vara klok att ta höjd för, om det är en fundering, framtiden åtminstonne för dina om x-antal år utflyttande avkomma.
    En ny 90-tals omgång är illa tyvärr att händelsevis vänta, dock håll i minnet och då fanns det viss redundans och nej inte redundans som nu mondänt i-form av pantsättning av såkallad BNP utan den gamla skolan av faktisk substans i form av mänsklig drivkraft.

    SRPI Ekot 4/4 -20 Urban Brusewitz
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1472311?programid=3071

    .

    Svara
  40. Leif

     /  04/06/2020

    Douglas Murray 2014:

    Svara
  41. Kristian

     /  04/06/2020

    Det var en Tysk, Tegnell och Bellman som skulle se vem som kunde sitta längst i ett rum med coronaviruset.

    Först gick Bellman in. Efter tio minuter kom viruset ut: ”Fan vad Bellman super, det är ju omöjligt att smitta honom!” Sedan gick Tegnell in, medans han hostade i händerna och snöt sig i slipsen. Tysken började ställa obekväma frågor.

    Då sprang Tegnell ut bakvägen!

    Svara
  42. DanTor

     /  04/06/2020

    Saxat från RT 6/4-20
    Mer frågor det kommer att rassla på rätt bra nu framöver och Mitchell Feierstein och -”— how to protect yourself.”,
    Dock, dennes reflektion är givetvis inte klämd fram ur torr ökensand ommansäger-så och ej heller från källarvåningen.

    RT 6/4 -20; M Feierstein
    https://on.rt.com/aeas

    Svara
  43. Kristian

     /  04/07/2020

    Generösa, hjälpsamma Kina …

    ”Spain suffers another setback as 1m tests from China can only detect Covid-19 in patients infected for 5+ days”
    https://www.euroweeklynews.com/2020/04/02/spain-suffers-another-setback-as-1m-tests-from-china-can-only-detect-covid-19-in-patients-infected-for-5-days/

    Svara
  1. Den oförskämda Tysken – Suzie Weathers

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: