Glad pandemipåsk! Är lantisar smartare än stockholmare?

Glad pandemipåsk på er alla!

Man har ju sett bilder på stockholmare som sitter på uteserveringar med lillfingernagels avstånd till varandra trots att alla egentligen fattar att det är dumt. Man intervjuar dem och de säger ”Ingen fara, jag är inte orolig” osv.

Man såg den här bilden häromdagen. Nu vet jag inte hur det brukar se ut eftermiddagen innan helg på den vägsträckan? Kanske lämnar de staden för något ställe som faktiskt finns i regionen? Det luktar mest sensations- och klickjakt från Aftonbladet (som jag tror bilden är från).

Men bilderna från uteserveringarna går liksom inte att hitta alternativa förklaringar för. Jag har roat mig med att kolla runt i den lilla staden och ser inga klungor med människor någonstans. Några sitter och fikar på nån parkbänk men med någon dryg meter mellan varandra. ganska tomt på serveringarna är det också. Osv. Stor skillnad på vad man sett från Stockholm alltså.

Så frågan infinner sig faktiskt, är lantisar smartare än stockholmare? Eller är det bara ett storstadsfenomen man ser? För om man är ärlig så har man ju sett samma sorts bilder från både Göteborg och Malmö. Men finns det liknande bilder från t ex Bräcke där folk sitter som packade sillar på några bänkar? Från Åmål? Från Alingsås? Oskarshamn? Gislaved? Finns samma fenomen på mindre orter på landsbygden? Det kanske det gör?

Saken är väl att de allra flesta som lämnar t ex Stockholm i påsk mycket väl är medvetna om att de ska hålla sig för sig själva och direkt åka hem vid minsta tecken på sjukdom. De har handlat med sig grejer så de klarar sig hela helgen osv så de inte riskerar att sprida nåt som man inte vet om man har. Sen finns det några som inte fattar det som sabbar hårt för alla andra. Ungefär som de man ser som sitter i knät på varandra på uteserveringarna?

Beror det helt enkelt på att det bara är så i en stad? Att folk generellt är mer själviska (JAG är minsann inte rädd att bli sjuk)? Och att det faktiskt är lättare att isolera sig på landsbygden så att säga, man ÄR ju redan ute i friska luften om man bara går ut genom dörren liksom. Mm mm.

Eller är lantisar helt enkelt smartare än stockholmare?

Annars finns ju en del praktiska tips på hur man kan motivera sig att stanna hemma ytterligare ett tag.

Storstadsbor har väl sällan varit så illa omtyckta som i dessa tider. Kanske orättvist dessutom.

Folkvett är bra. Synd bara att väldigt många verkar sakna det.

Ingen slipper undan!

Men glad påsk på er alla och hoppas att sillen smakar!

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

92 kommentarer

  1. hllviken

     /  04/11/2020

    Denna påsken träffas vi i FaceTime. Bättre än inte alls.

    Jag vet inte vad jag ska tro om pandemin. Information finns i alla riktningar.

    Svara
  2. Senior

     /  04/11/2020

    Vissa är i alla fall tillräckligt smarta för att försöka utnyttja alla tillfällen som ges med olika lagförslag som för Sverige mot en ytterligare mer totalitär riktning.

    Har ni inte läst böckerna som refereras till kan jag rekommendera att ni gör det.

    https://ledarsidorna.se/2020/04/bommersviksvansterns-tid-ar-nu/

    Svara
  3. Q-Ken

     /  04/11/2020

    I Stockholm bor väl bara två sorters folk idag.
    1. De som löser problem med stenkastning.
    2. De som tycker att vi skall ta hit fler av typ 1 enligt ovan.

    Svara
  4. Weasel

     /  04/11/2020

    Tja , det räcker väl med att titta på statistiken över hur Stockholmarna röstar i riksdagsvalen för att få svaret på frågan om stockholmare rent generellt är dummare än andra… 🙄

    Högst 35 månader kvar i denna jävla skitstad befolkade av vidriga, dryga , hjärntvättade pk-idioter.

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  04/11/2020

      Ja du, Weasel, jag kommer också från Stockholm och kan tyvärr bara hålla med.

      Men det är ungefär samma skit i alla större städer i Väst. Zurich har utvecklats till Stockholm II på ganska kort tid och samma gäller Bern. Jag undrar om det finns någon stor stad i Västeuropa som inte är ungefär likadan eller åtminstone på väg åt samma håll.

      Jag har läst lite debatter om Finland på senare tid och många där verkar anse att Helsingfors är lika illa som Stockholm, vilket jag finner nästan otroligt givet att jag bodde där ett år på 90-talet. Men som sagt, samma skit verkar komma överallt, London och Paris är snart förstörda. Kanske Köpenhamn är ett undantag? Eller Lissabon?

      Själv gillar jag Budapest och ser fram emot att åka dit snart igen. Men det känns som att världen krymper väldig snabbt för oss vita västerlänningar…….

      Svara
      • elina

         /  04/11/2020

        Kan rekommendera vandring i ödemark för er som har tröttnat på skitstäder. Träffade bara fantastiska, smarta, trevliga människor under 5+ månader 4000km. Både på leden och utanför i de mindre städer man passerar. Det var PCT i USA.
        Trots att jag kom tillbaka till Sverige, just Stockholm, kände jag mig länge hel. Men jag skippade helt nyheterna. Det går inte att se på SVT om man vill behålla förståndet.

        Att vandra långleder är nästan bara för vita. Ett slags reservat för tuffa män och kvinnor, även för gamlingar som jag. Väntar att den här coronaskiten går över, så…
        .
        Det finns trevliga smarta stockholmare också. Men de kanske inte är så högljudda?
        Jag kastar inga stenar.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  04/11/2020

          @ elina,

          Jo, jag har läst dina inlägg om PCT och är enormt frestad. Jag har en del erfarenhet av vandring (svenska fjällen, alperna), men har nog aldrig gjort mer än 5 dagar på raken.

          Hur lång tid tog hela leden för dig?

          Finns det något liknande i Europa?

          Svara
          • 160 dagar. Men en del går förstås snabbare, jag är ju 78 år.
            Nej, jag vågar påstå att det finns inget liknande inom EU men det finns längre leder som Camino de Santiago ca 7-800 km Spanien. Själv planerade jag gå Dream Trail från Munchen till Venedig men Corona kom i vägen, det är bara ca 550 km. Finns flera Europaleder som går från Norge till söder eller vart man nu vill börja men det är inte ren ödemark..Det finns flera leder i USA varav PCT (stängt i år) är populäraste men jag lyckades vara ensam ca 85% av tiden.
            Island? Skottland? Grönland? Inte så långt men…
            Att gå långt sitter i huvudet, inte i benen om man är frisk. Att stiga upp tidigt och gå varje dag.
            Har du funderingar skriv kommentar på min blogg så svarar jag. Det gäller förstås alla.

        • Trevlig blogg du har. Allteftersom problemet växer genom massimport och sekteristisk barn-avel så försvinner nog friden i skogen också efter hand och ersätts med artfattig öken… som vanligt…

          Population i Balans med Naturen – Den 13:e Februari är 250-årsdagen av prästen Thomas Robert Malthus

          Svara
          • Ack, ja. Gäller att ta vara på så länge det går.

      • Weasel

         /  04/11/2020

        Ja , det är ungefär samma skit i alla större städer – även om jag anser att Stockolm är värst av dom alla ( men det kan ju kanske bero på att jag bor där och har blivit så pass hemmablind så att jag inte längre ser att det finns saker som inte är hemska 🙄 )

        Det finns dock ett par undantag som bekräftar regeln ;
        Budapest som du säger. Eller Prag. Eller Krakow.

        För min del är det inte heller aktuellt att någonsin mer bo i en ”större stad” , så då finns det en hel del alternativ.
        I somras var jag i Longyearbyen. Och dit flyttar jag direkt – jag måste bara se till att vinna på Eurojackpot först 🙂

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  04/11/2020

          Om du gillar Longyearbyen, kanske det är värt att titta på t.ex Nova Scotia och Alaska. Billiga hus…..

          Norra Polen är också ganska prisvärt. Eller varför inte de gamla svensköarna i Estland (Dagö, Ösel)?

          Eller så kan du kanske följa i Rikard och Sixtens fotspår ut i obygden i norra Sverige.

          Men det är alltid ett väldig personligt beslut vart man ska flytta. Jag höll på länge innan jag bestämde mig för Schweiz. Om jag var ung nu, skulle det nog bli Ungern.

          Svara
      • Kretin

         /  04/11/2020

        I Finland håller man oftast Sverige som ett varnande exempel utanför rödgröna kretsar.
        Östra centrum och Brändö i Helsingfors börjar sakteligen påminna om Rinkeby och Tensta, det enda som fattas är miljonprogrammets Krutshovskor.

        I dagsläget är det tur att den rödgröna röran har regeringsmakten i Finland, för de är tvungna at ta ansvar för hårda beslut. Tänk om gröna samt kommunisterna varit i opposition med de beslut som redan gjorts och kommer att göras, de skulle leva rövare för att plocka billiga poäng. Nu går det inte, istället är de tvungna att ta ansvar och får nöja sig med att tjuva röster av varandra.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  04/11/2020

          @ Kretin,

          ”I dagsläget är det tur att den rödgröna röran har regeringsmakten i Finland,”

          Jag hoppas självklart att du har rätt, men du ska veta att jag har sett nästan oändliga varianter på det resonemanget i Sverige genom åren. ”Tur att sossarna-alliansen sitter vid makten nu när XYZ brakar ihop. Ansvaret blir deras och på sikt gynnas SD”

          Men jag väntar fortfarande på en SD regering……

          Möjligen innebär viruskrisen att det finska smartaste bästa tjejgänget blir lite försenade med att genomföra sina regnbågsvisioner, men med all sannolikhet kommer de ganska snart. Min gissning är att det kommer att bli spektakulärt tokigt och självdestruktivt, men jag hoppas samtidigt intensivt att jag har fel.

          Svara
          • Kretin

             /  04/11/2020

            @Utlandssvensk

            Regeringsprogrammet för Rinnes 2:a gick redan upp i rök, istället blir ”tjejgänget” tvunget att reda ut något som kan bli värre än början på 90-talet.
            Det enda som verkar hålla ihop regeringen är rädslan för sannfinnarna.

            Den gröna utrikesministern utreds av riksåklagaren och kan ställas inför riksrätt beroende på vad riksåklagaren finner. I ett annat fall sjönk aktierna rejält för ansvarige sosseministern under helgen trots att en högt uppsatt sosse fick gå från sin chefspost för beredskapslagren osv.

            Av allt att döma var det finske presidenten, Niinistö, som tvingade Rinnes 2:a till resoluta åtgärder vad coronapandemin beträffar. Man måste utgå från att detta är bevisat iom att Marin gick ut med ett uttalande om att ingen tvingat henne till något. När en politruk dementerar något, så …

          • Utlandssvensk

             /  04/11/2020

            @ Kretin,

            ”Den gröna utrikesministern utreds av riksåklagaren och kan ställas inför riksrätt beroende på vad riksåklagaren finner.”

            Det verkar förekomma ett helt förbluffande antal rättsprocesser mot valda politiker i Finland. De utreds av polisen för saker de har sagt för 10-20 år sen och tillämpningen av motsvarigheten till HMF lagen i Sverige verkar närmast hysterisk. Hur många i den finska riksdagen har varit föremål för utredning eller rättegång? Det verkar vara hur många fall som helst när jag läser nyheterna.

            Jag har följt immigrationsdebatten internationellt i många år och visst förekommer det polisutredningar och rättegångar mot politiker i många länder, men mitt intryck är att Finland nu spelar i en helt egen liga i dessa sammanhang.

            Fallet Päivi Räsänen har väckt en hel del internationell uppmärksamhet:

            ”A member of the Finnish Parliament and former Minister of the Interior, Päivi Räsänen, now faces police four investigations.

            Mrs Räsänen has served as an MP since 1995, was chair of the Christian Democrats from 2004-2015 and from 2011-2015 she was the Minister of the Interior, during which she held responsibility for church affairs in Finland.

            In June 2019, she directed a tweet at the leadership of the Evangelical Lutheran Church of Finland, questioning its official sponsorship of the LGBT event “Pride 2019”, accompanied by an image of Romans 1:24-27 from the New Testament that describes same-sex relationships as ‘shameful’.

            She wrote: ”How can the church’s doctrinal foundation, the Bible, be compatible with the lifting up of shame and sin as a subject of pride?”

            Räsänen attended two police interviews about the tweet as well as a pamphlet she wrote 16 years ago on human sexuality for a Christian foundation.”

            https://premierchristian.news/en/news/article/watch-finnish-mp-now-facing-4-investigations-after-speaking-about-christian-beliefs

          • Kretin

             /  04/11/2020

            @Utlandssvensk

            Ja, det förekommer mycket HMF utredningar mot vissa riksdagsledamöter och dessa processer inleddes iom att Raija Toiviainen 2018 tillträdde tjänsten som riksåklagare med den uttalade agendan att utreda HMF/ ”hate speech”. Måltavlor har hittills varit riksdagsledamöter från kristliga ( Räsänen ) samt sannfinländare. 2 sannfinländare har hittills fälts och dömts till dagsböter,

          • Hur ”synd” kan bli ”Pride” för förvillarmedia, politikeradel och rättsstaten? Enkelt. Fåtalet manipulatörer, som följer sekteristiska protokoll och lurar frimurare till folkförräderi, tar över och genomför det. Den idiotiska planen är så pass psykopatisk att man baxnar. Planen av ekonomistiska sekteristiska idioter finns beskriven i Sion vises protokoll som jag just nu översätter korrekt från engelska till svenska så att det blir begripligt.

  5. robbe

     /  04/11/2020
    Svara
  6. Ivar L

     /  04/11/2020

    För mig är det totalt obegripligt och djupt deprimerande att coronakrisen gynnar Löfvén.
    https://nyheteridag.se/s-gor-rekordokning-under-coronakrisen-sd-halkar-efter/

    Sossarna verkar ju tokrusa. Varför? För att Sverige inte gått under helt?
    Jag tillhör inte dem som menar att Sverige drabbats katastrofalt av corona, men det finns ju en uppsjö brister som kommit i dagen. Brister som såväl sossarna som aliiansen med moreaterna i spetsen varit med att skapa genom decennier av dålig ansvarslös politik på en mängd områden relaterade till coronaproblemen. Varför i självaste sjutton gynnar det sossarna och moderaterna? Helt djävla obegripligt. Nu blir jag nästan som en del bittra på Flashback och tycker att det är lika bra att det här landet går åt helvete. Folket verkar ju uppenbarligen vilja ha allt dåligt som nämnda partier varit med att skapa:
    – Inga beredskapslager.
    – Brist på utrustning i sjukvård.
    – Ännu större brist på utrustning på äldreboenden.
    – Ännu större brist på utrustning i hemtjänst.
    – Myndighet och regering som inte fattar ett enda vettigt beslut första månaden efter smittspridningen.
    – Smittspridning inom äldrevården på grund av dålig utbildning, antagligen till viss del relaterat till att man delvis petat in lågutbildade immigranter utan särskilda krav.
    – Extra belastning i sjukvården på grund av stora immigrationsgrupper som inte lyckats eller brytt sig om att ta till sig information om smittbegränsning.
    – Dessutom, om man får tro Nyheteridag så fortsätter asylimmigrationen ungefär som vanligt mitt uppe i allt detta plus att alla som inte borde vara här och som man delvis har planer på att skicka hem nu släpps ut från flytkingförvar. Herregud vilket pajasland man bor i.

    Svensken bara…
    – Amen det här har Löfvén gjort bra. Jag röstar på sossarna igen.

    Svara
    • Senior

       /  04/11/2020

      Ja, detta är en gåta för mig också.

      Men å andra sidan är det SIFO som ligger bakom denna undersökning, jag har tidigare själv deltagit i vissa undersökningar vars formuleringar var starkt viktade åt ett håll, av typen ”har du slutat slå din fru?”

      -Svaret kunde bara gå ett ett önskat håll, alla var potentiella hustrumisshandlare……

      Svara
    • hllviken

       /  04/11/2020

      Det kan vara manipulation bakom. Eller så är många så skräckslagna så de sluter upp bakom den nuvarande maktstrukturen i brist på något bättre.

      Svara
    • elina

       /  04/11/2020

      Rent psykologiskt: man byter inte Regeringar vid kris. En bra kris gynnar alltid de som sitter i makten. Men efteråt kan det rasa.

      Svara
      • Ivar L

         /  04/11/2020

        Ja, det är tur att det inte är val i höst. Jag hoppas verkligen bristerna kommer upp till debatt. Flera förhållanden är verkligen skrämmande. Rätt skött från den enda oppositionen kanske detta snarare kommer gynna SD 2022.

        Svara
    • Kretin

       /  04/11/2020

      När dammet väl lagt sig bör det vara dags för obekvämä frågor beträffande pandemins skötsel ifall samhället är friskt. Detta kommer i såfall att kunna bli obekvämt för makthavarna, men är det svenska samhället friskt nog för detta eller har föruttnelsen nått för djupt ?

      Svara
    • Melmac

       /  04/12/2020

      Det beror väl på var i landet man ställer frågorna? Tror inte ett ögonblick på att de ringer slumpvalt.

      Svara
  7. Senior

     /  04/11/2020

    Ytterligare en dumj*vel, dock vet jag inte hemvist även om jag gissar Södermalm:

    Smittospridningen är mer eller mindre lika stor mellan könen, det är hur hårt det slår som drabbar män, det är många fler män som både dör och behöver intensivvård. Trots likvärdigt antal smittade.

    https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/vi-har-inte-tid-for-mans-risktagande/

    Svara
    • Ivar L

       /  04/11/2020

      Jag bara väntade på den vinkeln. Man känner feministerna vid detta laget.

      Kvinnor offer = patriarkatets fel.
      Män offer = patriarkatets fel, dvs deras eget fel.

      Men som du skriver, orsakerna verkar inte ligga där Irene tjejgissar att de ligger. Hade siffrorna varit omvända hade frågan om orsaken varit högaktuell debatt nu. Nu är det mest något som möts med ett ”jaha?”.

      Svara
    • Weasel

       /  04/12/2020

      Antal coronasmittade kvinnor : 5.187
      Antal coronasmittade män : 4.964

      Irena Pozars slutsats av siffrorna : Män är sämre på att tvätta händerna och tar större risker än kvinnor 🙄

      Svara
      • Senior

         /  04/12/2020

        Vänta du bara….
        Snart är 100% av alla försiktiga och gudfruktiga kvinnor smittade av tafsande medelålders vita män.

        Svara
    • Grodan Boll

       /  04/12/2020

      ”We have so far to go”
      Definiera målet.
      ”I don’t define things”
      Lycka till you dishonest bitch.

      Svara
  8. Ivar L

     /  04/11/2020

    Debatt mellan läkare och Zytomierska om isolering.
    Rekommenderas. Inte minst på grund av tre intressanta och totalt felaktiga förutsägelser från FHM under januari och februari.
    https://www.svtplay.se/video/26365530/motet/motet-sasong-1-corona-karantan

    Vad sägs om Tegnells:
    ”Coronaviruset kommer inte spridas i det svenska samhället…”

    Finns två fina till.

    Svara
  9. MiT

     /  04/12/2020

    Svara
  10. MiT

     /  04/12/2020

    *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10157346449678251?__cft__[0]=AZWSpC8Xe79z9Jj2jGQEdiFgVmzh4_N1WK5T6niw39YAGjkkC_aiD7lLbdJOV6TDjH0xeUHV6Pcjxbn4u6N2Z2r_7vL3ybSXpJpW8_ShF7M1qfnZ3hvuou0mdvGrn9KiHYocsiHhvIkIBI1EbB8snAkRbs6n0fDDfQgoZcy9_8rxZw&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
  11. Jonas

     /  04/12/2020

    Är Stockholmare smartare än resten av landet?

    Jag vet att de som tillhör ”resten av landet” brukar reagera reflexmässigt på det uttalandet men låt oss försöka se logiskt på frågan.

    I Stockholm ligger majoriteten av de bästa universiteten och högskolorna och för många som har bra betyg så faller det sig självklart att, om man har möjligheten, välja den bästa utbildningen. Efter utbildningen så stannar man ofta kvar i Stockholm, eftersom där finns också större möjlighet att hitta ett jobb som matchar utbildningen.

    För varje person, som ligger över medlet på intelligenskurvan, som flyttar från Bakvattnet till Stockholm så sjunker medelintelligensen i Bakvattnet, och ökar i Stockholm.

    Slutsats: Medelintelligensen i Stockholm är högre än ute på landet.

    MEN, och det ska vara med stora bokstäver, för varje person som flyttar till Stockholm för studier så kommer det också 10 stycken från Mt. Stupid, ni vet den där puckeln från Dunning-Kruger-kurvan, de som inget vet men som tror sig veta allt och som hemma i Bakvattnet kände att de var för smarta för Bakvattnet.

    ps. Vi som tillhör gruppen infödda stockholmare tycker inte heller om nystockholmarna, ingen tycker om dem. De har växt upp med en nidbild av hur en stockholmare ska bete sig och de gör allt för att passa in i den nidbilden.

    pps Jag har ingenting mot Bakvattnet, det är jättefint där.

    Svara
    • Rikard

       /  04/12/2020

      Hej.

      Det är snarare så här:

      De med ambitioner som inte kan realiseras på hemorten flyttar. Hos en mindre del är det ambitioner om yrken som är centrerade i tätort som Stockholm, Göteborg eller Malmö. Personlighet, inte IQ.

      Hos majoriteten rör det sig om mer personliga ambitioner och en del bär ett mindervärdeskomplex och ett nedlåtande förakt mot hemorten, som ses som efterbliven, bakåtsträvande, dum och förtryckande. Det är dessa som är majoriteten inflyttade och det är ur denna grupp journalister, politiker och kultur’arbetare’ rekryteras. De har en självbild av att vara smartare, modernare och veta bättre än grabbarna Grus som kan flå och stycka älg, rensa fisk, gräva brunn, dika ut mark, resa takstolar, kanthugga timmer för at bygga stockhus, fräsa topplock och borra upp cylindrar, och mycket mer. De har en självbild av att ha mer raffinerad smak och vara mer intellektuella än folket på landet, eftersom lantisarna skrattar åt Stefan & Krister, lyssnar på Billy Opel eller Mats Rådström & Rankarna, och faktiskt gillar dansbandsmusik och dans i folkparken på riktigt, utan Killinggängets ironiska distans och mentala femidomer.

      Det är dessa, de aparta, som hyllas för att kultinglikt skria ”F*cking dj*vla kuk-Åmål!”. Den värsta sorten är hemvändaren som flyttar ut på landet för att upplysa de stackars dumma infödingarna om stadens förträfflighet – de hade inte gjort någon skada om det inte var för att de återvänder som politiska fogdar i stadens tjänst och jobbar inom offentlig förvaltning, och därmed drabbar även det riktiga Sverige med feministisk snöröjning och genuscertifierade tågstationer.

      Då jag vuxit upp både i Stockholm och i djupa skogarna, och levt över tjugo år i Malmö (där ovan beskrivna är tiofalt mer märkbart än i Stockholm då Malmö är en by som tror den är en stad) tror jag mig ha begripit.

      Stockholm står för en oerhört stor ekonomi, svenskt mätt. Hur många ton timmer fölls i Stockholm? Hur många ton spill från skogsbruket skördas i Stockholm? (Spillet rötas och elda i Värtaverket så utan skogsbruket här oppe…) Norrlänningarnas klassiska gnäll om kraftverken (som aldrig kunnat byggas enbart med medel från Norrland…). Hur många ton mat odlas/produceras i Stockholm? Det är det som förbises när man bara mäter efter penningekonomi: skillnaden mellan nödvändiga varor och tjänster, och mindre nödvändiga.

      Tro mig, vi här i byarna kan vara självförsörjande om vi och blir tvungna, till och med på bränsle (moderna gengasaggregat kan byggas i en vanlig verkstad). Det är finliret städerna behövs till. Sedan var det nytt för mig att Lund, Uppsala och Chalmers samt SLU låg i Stockholm. Är det Handels och Konstfack du menar med högre lärosäten?

      Och att bo där jag känner alla i byn, och alla har koll på varandra – jämfört med Stockholm där jag knappt visste vad folk på samma våning hette ens i förnamn? Att bo där man håller reda på familjen och släkten, även tremänningar och ingifta. Att bo där vi via en frikyrka organiserat matkassar åt bygdens fattigaste, mat skänkt av butiker och hotell o.d. och där det inte varit minsta problem att via just kyrkor och byalag organisera att gamlingar i karantän får förnödenheter levererade – hade surdegs-kexen på söder kirrat den skivan, sö? Folk här oppe i skogen viker sig dubbelt för att hjälpas åt.

      Jag skulle kunna spinna loss på skillnaden i kvalité på hantverkare och hus också, men det är långt nog som det är.

      Nä, vi avslutar med frågan om vem som tjänar på att stad och land skall trätas.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Weasel

       /  04/12/2020

      @jonas

      Jag skulle kunna räkna upp tiotusentals människor, men jag nöjer mig med att nämna Henrik Arnstad och Tobias Hubinnette.
      Dessa två personer har spenderat många år på högskolor och universitet.
      Och på grund av detta kan vi dra slutsatsen att akademisk utbildning har noll att göra med ”smarthet” eller intelligens.
      Man kan vara världens bästa student med världens bästa läshuvud , men ändå inte förstå att man bör prioritera att betala hyran framför att köpa skor som man inte behöver.
      Själv studerade jag genusvetenskap vid ett universitet i Stockholm i två terminer och jag kan garantera dig att jag inte blev en millimeter smartare av det 🙂

      När jag jobbade som städare hade jag 18 kollegor. Den som var mest korkad av dessa 18 städ-kollegor var minst dubbelt så smart som den av mina universitetsklasskamrater som var minst korkad…
      Det är ingen slump att det inte finns någon utbildning i ”sunt förnuft” på universiteten 🙂

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  04/12/2020

        @ Weasel,

        ”Själv studerade jag genusvetenskap vid ett universitet i Stockholm i två terminer och jag kan garantera dig att jag inte blev en millimeter smartare av det”

        Men det kanske hjälpte dig på din resa mot feminismen 🙂

        Min uppfattning är att skolorna och universitetens förfall i huvudsak är en funktion av feminisering. Hela systemet har gradvis styrts om till kvinnliga preferenser.

        Här är en bra artikel om saken:

        ”During World War I, seven of the medical schools attached to the University of London decided to start admitting female students, as did Oxford and Edinburgh University. But by 1928, five of these London colleges had decided to stop admitting women, with the other two heavily restricting female numbers. Oxford voted for a ratio of no more than one female for every six males. Male academics and students were concerned that the presence of female students, let alone staff, would “alter the character of the teaching” and lead to “feminine government” of universities [Discussed in Education, by Carol Dyhouse, in Women in Twentieth Century Britain, 2014.] In other words, the “masculine” dimension to academia—rigorously, unemotionally and coldly examining facts and arguments—would be wrecked by the increasing presence of emotional and over-empathetic girls. As females increasingly take over Western universities, now constituting the majority of students in the USA [Why Do Women Outnumber Men in College?, NBER Working Paper No. 12139, January 2007 ], it is becoming clear that these skeptics were right.

        A recent column by Christopher DeGroot looked how feminization is destroying academia. [The University of Narcissism, October 25, 2019] A recent video by British independent scientist “The Jolly Heretic”—Dr Edward Dutton—has gone even further, claiming that female dominance of universities is destroying the “genius” type that is critical to the generation of original ideas (This idea is developed further in The Genius Famine, by Edward Dutton & Bruce Charlton).”

        https://www.unz.com/article/are-women-destroying-academia-probably/

        I Sverige förefaller Karl Ove Arnstberg vara inne på samma linje som Dutton:

        Fruntimmerslandet

        Svara
        • Weasel

           /  04/12/2020

          Nej , tyvärr hjälpte det mig inte så värst mycket på min resa mot feminismen ☺

          ”Hela systemet har gradvis styrts om till kvinnliga preferenser.”

          Här har jag en liten , men inte obetydlig , invändning ;
          Jag anser att systemet har styrts om till feministiska preferenser. Och man ska absolut inte betrakta ”feministiskt” som synonymt med ”kvinnligt”.
          Åtminstone gör inte jag det. ”Kvinnligt” kan vara någonting positivt , medan ”feministiskt” aldrig kan vara någonting positivt.

          I övrigt är vi helt eniga.

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  04/12/2020

            ””Kvinnligt” kan vara någonting positivt ”

            Utan tvekan!

            Men man måste erkänna att kvinnor och män är fundamentalt olika och behöver ha olika roller om ett samhälle ska överleva. Att vi har brutit upp de traditionella könsrollerna håller på att förinta oss. Vi har tappat förmågan till både reproduktion och självförsvar.

    • fenix

       /  04/12/2020

      Glöm inte alla läkare, ingenjörer och lärare.

      Svara
    • elina

       /  04/12/2020

      Jag flyttade från Bakvattnet på grund av att jag fick toppjobb fast jag hade bra jobb redan. Ville utvecklas och det gav inte Bakvattnet. Likaså mina barn. Likaså bekanta. Grannarna…
      Om de som blir kvar i Bakvattnet är smartare eller dummare kan vara svårt att bedöma. När det krisar flyr stadsborna gärna tillbaka. Och skulle det krascha totalt, ja då är staden skitplats att bo i.
      Men staden är inte bara toppjobbare. I min grannkommun fixar inte över 80% fullständiga betyg i nian. Det är lite som i romarriket. Staden drar till sig tills allsköns folk och den sprängs inifrån.

      Är vi dummare eller smartare beror nog på vem och vart man frågar.

      Svara
    • Jonas

       /  04/12/2020

      Intressant att se hur många som inte förstod, eller vill förstå, det jag skrev.

      Om man har stad A och stad B. Varje år så tar man och flyttar de 10% som är smartast i skolan till stad B. Över tid kommer det här att leda till att stad B får en i genomsnitt smartare befolkning än stad A. Det är inget eftersträvansvärt men i realiteten så är det vad som sker. Samma sak om vi skulle ”importera” alla ingenjörer från landet C.

      Svara
      • Weasel

         /  04/12/2020

        Jag förstod vad du skrev och jag har inga invändningar emot resonemanget i att stad B förr eller senare blir smartare än stad A om några procent av de smartaste i stad A varje år flyttar till stad B.
        Mina invändningar är att detta inte sker.

        Svara
      • Rikard

         /  04/12/2020

        Hej.

        Förutsatt att det rör sig om reella skillnader i intelligens (eller menar du IQ?), att respektive grupps intelligens bibehålls och fortsätter utvecklas linjärt och i samma riktning, eller/och att levnadsbetingelserna är så pass olika att respektive grupps intelligens börjar avvika från varandra.

        Om det vore så att det på landet rådde undernäring, grasserade epidemiska sjukdomar som påverkar hjärnan hos foster/barn, saknades adekvat skola och så vidare så stämmer ditt resonemang. Så ser inte Sverige ut och har egentligen aldrig sett ut heller, då vi aldrig haft den stora permanenta misär som kännetecknar typiska u-länder.

        Däremot rör det sig om olika personlighetstyper, och om materiella realiteter: vissa utbildningar finns bara på vissa orter, vissa arbetsgivare finns bara på vissa platser, och viss service/konsumtionsutbud likaså.

        Själv har jag i tjugo år argumenterat för skolmognadsprov och intelligens-/begåvningstester av barn för att skolan skall kunna tillse att alla får utbildning efter kapacitet, ambition och förmåga – är skillnaderna inom gruppen för stora blir jag antingen tvungen att ‘springa ifrån’ de med lägst förmåga, eller så måste de med högst vänta.

        Hur tror du en Stockholmsskola i Sollentuna, Solna (ja kära ”Solna-tattare” jag vet att Solna är en egen stad), Fisksätra, Norsborg och Franska Skolan står dig vid jämförelse? Tror du samtliga ligger bättre till än en skolan i Åmål, Storuman eller Gäddede? Du kan själv titta i Skolverkets databas.

        Apropå högre utbildning: det enda lärosäte i Stockholm som ligger på topp hundra internationellt är Karolinska Institutet. Annars är det bara Lund och Uppsala som brukar kvala in där.

        Stor fisk i litet akvarium är en bra beskrivning på Stockholm, något som märks direkt när man bott i Berlin. (Eller Moskva, Paris, Mexiko City, Peking, Köpenhamn – i mitt fall dock bara Berlin men man känner ju folk.)

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Jonas

           /  04/12/2020

          Ditt resonemang förutsätter att tilldelningen av intelligens är ett lotteri. Jag förutsätter att det fungerar precis som med längd och till största delen ärvs från föräldrarna.

          Vad det gäller resultat så kan vi titta på Nationella provet för en stockholmskommun och en anonym kommun, inte Bakvattnet.
          Stockholmskommun Svenska 15,2 Matematik 13,4
          Anonym kommun Svenska 12,2 Matematik 8,5

          Jag har bokstavligen jobbat nere i skiten och vet att man ibland stöter på personer som kan få vilken akademiker som helst att se ut som en byfåne men urvaskningen visar sig efter några generationer.

          Svara
          • Rikard

             /  04/12/2020

            Hej.

            Man kan sammanfatta dina ytterst korta och intetsägande repliker med ”Har tagit del av men inte förstått” skull jag påstå.

            Vilken Stockholmskommun och vilken landsortskommun? Gå in i Siris och leta; dra inte siffror ur statsministerhålet.

            Mitt resonemang om intelligens förutsätter på inga villkors vis att det är ett lotteri. Tvärtom nämner jag nyckelfaktorer som kost, sjukdomar och dylikt – alla dessa påverkar generation för generation intelligensen.

            Apropå begåvningen hos Stockholmare, utbildning och arbete så kikade jag på tämligen exklusiva tjänster:

            Stefan Löfven: Hägerstens församling; 2 årig ekonomisk linje
            Mikael Damberg: Solna; ex. förvaltningslinjen Stockholms universitet
            Per Bolund: Hässelby; fil. mag. biologi, forskass ej avsl.
            Ylva Johansson: Huddinge; lärare ma, fy, ke
            Åsa Lindhagen: Norrtälje*; civilingenjör
            Anders Ygeman: Vantörs församling; det enda jag hittar snabbt är en termin kriminologi som han hoppade av ifrån…

            Ser inte så lysande ut med högre utbildning hos det gänget, men det är klart, det beror ju på urvalet och politiker är ju ett ”jobb” utan förkunskapskrav.

            Det är inte de smarta, utan de aparta som dras till stadens ljus. De som dras med ett mindervärdeskomplex och revanschism mot en hembygd de tycker inte förstår deras storhet. Titta på svensk kultursektor: nerlusad med inflyttare till Eken, och alla (för ett givet värde av ‘alla’) genomsyrade av ett frenetiskt behov av att framställa sin hemort som dum, dryg och efterbliven. Tydligast (?) hos författare och serieskapare, i min direkta personliga erfarenhet.

            Alltså personlighet, inte intelligens, och när detta pågått generationsvis så landar man i den logiska konsekvensen: Södertörns högskola. Generation på generation av inflyttare har tagit med sig sin skruvade personlighet till huvudstaden och förstärkt sagda personlighetsdrag både genom homosocial kulturell nisch och gifte inom gruppen. Du ser, vi tycker i stort lika. Det är bara det att det är personligheten, inte själva intelligensen (processorkapaciteten s.a.s.) det hänger på.

            Men nu har jag underhållit mig tillräckligt. Vi tar några Stockholmare till som får lysa upp med sin . . . begåvning, den där särskilda sortens begåvning du inte hittar på landet:

            Jonas Gardell, Täby. Matthias Gardell, Solna. Robert Aschberg, Kungsholmen. Bengt Westerberg, Kungsholmen.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Jonas

             /  04/13/2020

            @Rikard

            Du får ursäkta att jag inte delar din förmåga att producera långa texter.

            Originaluttalanadet specificerar inte vilken typ av intelligens som avses så att diskutera att det finns olika typer av intelligens är oväsentligt.

            Mina exempel är två kommuner som jag känner till. En i Stockholm där utfallet inte är alt för påverkat av invandring och en i Dalarna som jag vet har en stor utvandring till Stockholm. Nationella provet jämförs över hela landet så det är det bästa måttet på eventuella skillnader mellan skolor.

            Från min första post. ”för varje person som flyttar till Stockholm för studier så kommer det också 10 stycken från Mt. Stupid, ni vet den där puckeln från Dunning-Kruger-kurvan”

            Från ditt svar: ”Det är inte de smarta, utan de aparta som dras till stadens ljus”

            Jag skrev i min originalpost att för varje ”smart” som vaskas ut från Bakvattnet så följer också 10 personer som tror att de är smarta, och om man försöker läsa den utan den automatiska knäledsreflexen, att sparka, så kanske man kan se att jag faktiskt försökte förklara hur man kan komma fram till att Stockholmare är smartare, genom urvaskningen, men att det inte stämmer eftersom vi drar till oss många fler tokar.

            Vad det gäller din exempel på tokiga stockholmare så räknas inte andragenerationens ”invandrare” som stockholmare 😉

      • Jans

         /  04/12/2020

        @Jonas:
        Du glömde de immigrerade raketingenjörerna i din beräkning.
        De påverkar intelligensstatistiken för storstaden.
        I och för sig får Bakvattnet numer också raketingenjörer. Kanske går jämnt upp?

        Svara
  12. Havre flarnstad

     /  04/12/2020

    Missförstå mig inte nu för personligen är det inte den lösning jag hade valt men invandringsproblemet verkar kanske reda ut sig själv genom MENA folket egna val och kulturutövande .

    https://www.friatider.se/mena-grupper-anser-sig-extra-hart-drabbade-av-corona

    Orkar inte leta upp orginal källan så ta det med en nypa salt och för dom som inte besöker sidan ifråga :

    Invandrarna tar kål på sig själva genom att ignorera covid-19 och fortsätta samlas 50 personer till middagen och tex konsumera mat med bara händer i en trångbodd lägenhet på järvafältet.

    Eller enligt artikeln hellre leva ut sin MENA livsstil med arrangemang där flera hundra deltar i begravningar och bröllop.

    Svara
    • Gorby

       /  04/13/2020

      Svara
      • Jans

         /  04/13/2020

        Nuri Kino (assyrier) skrev någon slags märklig snyftartikel som verkade gå ut på att det var Sveriges fel att ”hans folk” (han skrev så, det får man om man inte är svensk) var överrepresenterade i dödstalen. Han verkade mena att något borde göras eftersom de har traditionen att umgås i stora grupper.
        https://www.svd.se/nuri-kino-annu-en-kniv-i-vara-hjartan

        Svara
  13. Q-Ken

     /  04/12/2020

    https://www.aftonbladet.se/bil/a/jdEKzn/farliga-trafikbrotten-allt-fler-struntar-i

    Har karln inte fattat att sådant här måste stryka på foten när den heliga mångkulturen skall införas.

    Svara
    • Micke

       /  04/12/2020

      Tänkte precis samma…

      Svara
    • Weasel

       /  04/12/2020

      Förr körde trafikanterna bil på ett sånt fär stelt och typiskt svensktråkigt sätt. Nu för tiden har trafiken äntligen blivit lite mer kontinental och vi ser många olika kulturer på vägarna när det gäller trafikvett .
      Det vore ju oerhört tråkigt om alla bilister körde likadant 😊

      Svara
  14. Ivar L

     /  04/12/2020

    Herregud:

    https://nyheteridag.se/fornedringsranare-domdes-till-ungdomsvard-vagrar-ta-sitt-straff/

    ”I februari dömdes en 16-åring till ungdomsvård för tre rån, två fall av övergrepp i rättssak och ett fall av olaga frihetsberövande. Ett av rånen fick mycket uppmärksamhet då rånarna urinerade på sitt offer, vilket spelades in och spreds. Men 16-åringen vägrar ta sitt straff. Han har avvikit från HVB-hemmet och vägrat återkomma.

    ”socialtjänsten har gjort flera försök att få honom att återvända, bland annat genom att kontakta honom och köpa en tågbiljett till honom.”. Men det har inte hjälpt.”

    Svara
    • hllviken

       /  04/12/2020

      Världsrekord i undfallenhet mot kriminella!

      Svara
  15. Ivar L

     /  04/12/2020

    Läste någon kommentar om utomlandsstrandade svenskar. Rätt många. Undrar hur många av dem som är ”turister” i sitt forna hemland? Det som de ”flytt” från en gång; Somalia, Iran o.s.v. Ett betydande antal gissar jag.

    Svara
  16. Grodan Boll

     /  04/13/2020

    Det verkar blåsa lita bakom kulisserna.

    Att ordförande för S-föreningen för jämställdhet, emot hedersförtryck/våldsbejakande extremism förr eller senare skulle hamna på kollisionskurs med islamistiska Tro Hopp och Kärlek var väl bara en tidsfråga.

    Jag antar att det blir en följetång på ledarsidorna.se

    Svara
    • Ivar L

       /  04/13/2020

      I det lilla döljs det stora. Det är något fascinerande med denna lilla #städa som kommentar till en relevant invändning. Hon som skriver städa är vänster och kallar sig batikhäxa. Argument skall inte bemötas utan istället ”städas” bort. Känner vi igen mentaliteten? Sovjet? Kina? Venezuela? Tänk att kommunismens innersta väsen även syns i denna lilla menlösa tweet. Man kan redan här se varför alla vänsterrevolutioner slutar med diktatur.

      Svara
    • Ivar L

       /  04/13/2020

      I Sverige har väl de prostituerade drabbats ”hårt av sexförbud” sedan decennier? Oerhört obegriplig vinkel i en svensk kontext. Enligt den officiella svenska linjen – som sannerligen Aftonbladet omfamnar – blir snarare sexarbetarna i Tyskland befriade från patriarkalt förtryck tack vare corona.

      Fler män än kvinnor dör av corona men kvinnor ”drabbas extra hårt”. Mmmmokay?
      Hur kan ens kampen mot corona drivas enligt någon slags jämställdhetsmanual?
      Löjeväckande pajaser som styr landet där åldringarna dör på grund av materialbrist, slarv, dåligt utbildad personal och en FHM som reagerar långsammare än en snigel.

      Svara
  17. robbe

     /  04/13/2020

    Svara
  18. Jag tror att det rör sig om ungefär samma oförmåga att detektera bullshit och förstå samband, både i stad och på landet. Det förklarar att fok röstar till 99% för fortsatt EU-medlemskap, korruption och dålig vård.

    Det som skiljer dem är kanske hur mycket de bryr sig om de äldre och om vårdpersonalen i nuet, kanske? Eller kanske det är åldersskillnad på de du betraktar?

    De yngre har säkert inte någon tanke på att de själva skulle kunna drabbas av en överbelastad vård, tror jag. Det kräver nämligen att kunna tänka tre drag framåt.

    Typ: Jag frisk – Covid-19 farligt för gamla – Belastar nedrustad vård – Ingen bra vård över för mig vid olycka.

    Folk har i allmänhet inte så väldans tur i schack…

    Svara
  19. MiT

     /  04/13/2020

    Svara
  20. MiT

     /  04/13/2020

    Svara
  21. MiT

     /  04/13/2020

    Svara
  22. MiT

     /  04/13/2020

    Svara
  23. MiT

     /  04/13/2020

    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157356002573231?__cft__[0]=AZW98oNMS96Ya8eD9fLHSxwJsRwBKZZ-2GK7YOaYL5b1snJHXCinBojsFHxYfkqJwxgC0L2Af8SbSnVGPbstgIxzM0C0sJWJFIC3haZnp7TR9oYTtxWZX-HRBYalj57YP9ETncViWLrl1i8wPXRdGC4UBayMuWu4gs0ytwDNYfg88w&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
    • Ivar L

       /  04/14/2020

      Tillväxten är fortfarande exponentiell i Sverige och i många länder, men det viktigaste att ha koll på är om ökningstakten ökar och det gör den faktiskt inte för Sverige heller vilket betyder att vi sakta (troligen på tok för sakta) ändå närmar oss en inbromsning. Påskhelgen visar på tok för låga siffror (liksom alla helger) så det blir nog ett rejält ryck imorgon och framöver. Men medelvärdet av ökningstakten ökar inte, det är inte på väg att spåra ur. Inte än i vart fall.
      https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

      Svara
  24. Kontentan är: ikläd dig, vänligen Sällskapet Bur-q-ua :s sanna gestalt. Bevara yttrandefriheten och anonymiteten. Innan allt är försent.

    Svara
  25. Melmac

     /  04/14/2020

    Klart intressant med tanke på officiella smittade och dödstal.

    Svara
  26. Gorby

     /  04/15/2020

    Det gäller att prioritera rätt…

    Svara
    • Gorby

       /  04/15/2020

      Svara
    • hllviken

       /  04/15/2020

      JÖK-styret vill oss inte väl 😦

      Svara
  27. Weasel

     /  04/15/2020

    När det gäller FHM’s teori om att de 22 forskarna har ”fel siffror” när dom påstår att antalet döda i Sverige närmar sig italiensk nivå…;

    9 april : 116
    10 april : 69
    11 april ; 20
    12 april : 14
    13 april : 36

    Varenda forskare och expert i världen borde flyga till sverige och studera hur i helvete sverige har lyckats minska antalet döda från 116 till 14.
    Och med tanke på att FHM presenterar dom där fantasisiffrorna , som inte en enda människa med en fungerande hjärna kan tro på, så borde dom nog låta bli att anklaga andra för att ha fel siffror.

    Världens mest uppkopplade land med en alldeles fantastisk krisberedskap. Och vi klarar ändå inte av att räkna döda. Eftersom det är påsk
    🙄

    Dagens siffra (139) bortser jag helt ifrån eftersom den saknar värde på grund av att dagens siffra innehåller dom som dog på påskafton och inte dom som dog idag. Dom som dog idag rapporteras väl i övermorgon. Om vi har tur.

    Siffran 116 är dock relativt pålitlig och översatt till Italienska befolkningsmängden skulle den siffran då bli närmare 700.
    Vilket inte alls är särskilt långt ifrån Italiens ”toppnotering”.
    Alltså har de 22 rätt. Och FHM har fel.

    Den stora frågan är :
    Varför i helvete anordnar dom en presskonferens där dom berättar att det har dött 14 personer det senaste dygnet ?? Och varför skriver expressen och liknande skittidningar detta ?
    Vad har en så pass sinnessjukt felaktig siffra för värde ?

    Och framför allt :
    Bokförs inte avlidna personer om det är påsk eller julafton eller midsommar i u-landet Sverige ?

    Svara

Lämna ett svar till robbe Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.