Har sett att Örebropartiet orsakar lite rabalder då och då, inte bara när det gäller corona utan även innan dess. Men det är väldigt tydligt att de stör en massa människor, främst politiker och de inom media nu när corona ställer saker och ting på sin spets.
De i Örebropartiet är jobbiga tycker politiker och mediefolk. Jättejobbiga är de. Kommer och ställer krav och begär att få se hur beredskapen ser ut och sett ut. Jättejobbigt tycker de styrande. Jättejobbigt tycker journalisterna. De som hade det så trevligt tillsammans! Och så kommer de oborstade typerna med sitt nya parti med jobbiga och skränige Markus Allard i spetsen och pinkar i bålskålen och regnar på partyt! De rotar, de frågar om saker och ting som är uppenbart jobbiga, de drar fram uppenbara missförhållanden osv.
Det här kan väl ses som en liten sammanfattning av hur jobbiga de är
Den tredje frågan från slutet är ganska intressant. Det är nog ungefär så det är i nästan 100% av alla Sveriges kommuner. Dvs det spelar ingen roll vilka man röstar på, det man får är Politiker och man är Politiker i första, andra och tredje hand. Det har blivit ett yrke med kåranda och de är LIVRÄDDA när andra dyker upp och påpekar att de är ju bara Politiker som representerar Politiker i stället för de som valt in dem. Kan någon nämna någon kommun som skiljer sig från mängden? Sölvesborg kanske? Kanske Staffanstorp också. Kanske alltså.
Del av inlägg från igår, läs resten här.
Orsaken till att Allard spelade in samtalet står i texten som hör till, det är viktig info! Och ni måste läsa den för att veta vad hon pratar om i nästa inspelade samtal.
Det första inlägget och klippet fick en uppföljare och jisses vilken meltdown från journalisten! Och helt i onödan dessutom då hon överreagerade våldsamt. Men det man ser/hör är upprördhet över att de oborstade typerna regnar på det småputtriga och trevliga partyt med Politiker och journalister. Upprördhet över att det blir så tydligt att journalisterna är genuint ointresserade av att granska nåt som betyder något på riktigt. Att faktiskt på ett tydligt sätt beskriva vad det handlar om, rakt av bara, utan att försöka skydda Politikerna från de vanliga partierna genom att försöka misstänkliggöra det nya Oborstade Partiet som är så besvärliga.
Gissar att det också ser ut ungefär likadant vad gäller frågan om skyddsmateriel osv i samtliga Sveriges kommuner, Politikerna ljuger om hur det är eller så säger de att de inte kan svara på det pga sekretess. Bekvämt. Extra bekvämt när journalister tycker att det där småputtriga ”samarbetet” flyter på bra där de inte ställer några besvärliga frågor om någonting som betyder något på riktigt till Politikerna utan nöjer sig med att bli högröda i ansiktet av indignation om någon sagt ”neger” 1977 eller om någon anser att HBTQ-certifiering är en ren blåsning, där man för kanske en miljon skattekronor lär sig att säga förälder istället för mamma/pappa och får ett diplom gjort i PowerPoint att hänga på väggen, som enbart är till för att fylla på extremisters bankkonton. Då jävlar, då går journalisterna loss ordentligt och gräver upp varenda liten tuva som finns. Då snålar man inte på några resurser.
Eller om någon kanske undrar varför vi inte har några beredskapslager (kolla igenom samtliga inlägg som länkas. Och det är bara under några år fram t o m 2015…), då ska det stämplas, misstänkliggöras och fulas ut från medias sida.
Problemet andra kommuner har är att de inte har något Örebroparti med irriterande typer som Allard som är så himla besvärliga och ställer krav, frågar, vill ha listor på vilket materiel man har osv. Så journalisterna kan fortsätta ha det småputtrigt bekvämt samarbete med Politiker i kommunerna.
I Sverige finns hur mycket rotande i viktiga saker som helst att göra, mängden är värdigt ett land som är 10 gånger så stort som Sverige. Men det kommer aldrig att ske eftersom det är bekvämt att inte göra det, bättre att låtsas att det viktigaste som finns är vem som ätit en lunch med en ESSDEARE. Eller vem som 2015 försiktigt började antyda att det kanske blir ökande samhällsproblem kopplat till migrationen om inget drastiskt händer. Det finns hur mycket ansvar som helst att utkräva överallt men det är ointressant för svensk media. För vem vill vara den som sabbar det gemytliga partyt? Bättre att det puttrar på som det alltid har gjort och att folk väljer en Politiker som vanligt, oviktigt vem eftersom det inte spelar någon roll.
Eller jo, det kan spela roll så länge man inte väljer någon från de vanliga gamla trötta maktpartierna. Om man t ex bor i Örebro så kanske en röst på just Örebropartiet är bra? Finns säkert en del lokala partier runt om i landet men jag har aldrig sett röken av något som är lika alerta och stridbara som just Örebropartiet utan de flesta andra lokala partier består väl mest av avdankade Politiker från de gamla vanliga partierna som vill sitta kvar en stund till vid smörgåsbordet.
När man tittar på hur det verkar se ut i Örebro där de håller varandra om ryggen osv, vad skiljer de olika partierna åt? Praktiskt i verkligheten alltså? Ingenting. De är likadana och sig själva närmast. Endast. Vi ser samma sak på riksnivå. Makt korrumperar. Det man nu tydligt ser i Örebro är korruption. Skillnaden mellan Örebro och övriga kommuner är Örebropartiet som på ett ganska brutalt sätt, med hjälp av corona, gjort den synlig. Och Politikerna och journalisterna är skräckslagna. De är livrädda för det nya okända som enträget knackar på deras dörrar.
MVH
hllviken
/ 04/25/2020Vem hade kunnat ana……
Weasel
/ 04/25/2020Det är helt jävla obegripligt hur 97 % av örebros invånare kan rösta på något annat än ÖP.
Att han envisas med att kalla sig för ”marxist” stör mig inte ett dugg eftersom jag i såna fall tydligen också är en sådan med tanke på att jag hittills inte har hört honom säga en enda mening som jag inte håller med om.
Det som är riktigt jävla sinnessjukt är att man blir närmast chockad när man ser filmerna med Allard – ovh det som man blir chockad över är att man ser…en politiker som värnar skattebetalarnas intresse och argumenterar logiskt utan pk-floskler .
Och när man blir chockad av att se någonting som borde vara självklart är det riktigt jävla illa. 🙄
Motkraft
/ 04/26/2020Jag tror han är de få som kan skilja på sin roll och sin privatperson. Om han drivit ett marxistiskt lokalparti så skulle han driva marxistiska frågor. Men nu driver han ett lokalpolitiskt parti ”för folkets röst” och då driver han de frågorna utifrån ett folkligt perspektiv, inte marxism.
Tänk om andra politiker och våra journalister också kunde skilja på sin roll och sin privatperson, då skulle vi inte sitta i den soppa vi sitter i…
Ivar L
/ 04/26/2020Jag har en annan syn. Vi vet inte vad han har för långsiktigt mål om han faktiskt är marxist. Är det inte ungefär såhär det låtet var gång revolutioner startat i alla de kommunistdiktaturer som världen skådat?
Men han är en bra journalist.
Weasel
/ 04/26/2020Tja, Ivar , det där gäller ju tyvärr alla människor oavsett vilken udeilogi dom säger sig tillhöra.
Vi kan ju inte veta om Åkessons långsiktiga mål är att invadera Polen och bygga koncentrationsläger.
Vi kan ju vara nästan helt säkra på det, men ”veta” kan vi aldrig.
Jag litar i alla fall på att Allard vill stänga gränsen. Och jag litar på att Löfven , Lööf , Kristersson och de övriga inte vill stänga gränsen.
Och det är , om inte den enda viktiga frågan så åtminsone den viktigaste frågan.
Om det sedan blir en marxistisk stängning så är det ok för min del 🙂
Rikard
/ 04/26/2020Hej.
Enig.
Vi vet ju hur en feministisk regering stänger gränsen.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ivar L
/ 04/28/2020Jag tror inte det finns någon överhängande fara med just Örebropartiet eftersom den där typen av partier brukar överleva något decennium och få ett begränsat inflytande men jag tycker du missar det väsentliga i mitt resonemang:
Marxism är farligt. Riktig marxism är riktigt djävla farligt.
Så även om jag tycker det är kul att Allard drar ner brallorna på lokalpamparna har jag inga som helst illusioner om att han skulle bli en bra ledare om han faktiskt fick riktig makt. Tvärtom skulle han förmodligen bli precis som alla andra marxister som får makt.
Lägg också märke till att deras logga liknar syndikalisternas logga. Lär av historien om vad kommunism leder till. Det finns bara dålig kommunism även om drömmen om motsatsen tycks ytterst seglivad.
Martin Gustavsson
/ 04/27/2020Kanske du har blivit vilseled om vad marxism är av båda fulmedia och alternativ fulmedia? De är båda fulla av repetitioner av storvulet trams som har en hjärnförsmutsande effekt. Senast idag noterade jag att Newsvoice var i gång igen om ”kulturmarxism”, ett hittepåbegrepp som alls inte har med Karl Marx att göra. https://newsvoice.se/2020/04/dan-ahlmark-kulturkrig/
Här har du lite texter om honom med intressanta citat:
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/tag/Karl-Marx/
Ivar L
/ 04/28/2020Ord måste inte ha en matematiskt/logisk perfekt överensstämmelse mellan etymologi och betydelse. Ord betyder det man lär sig/kommer överens om att de betyder.
Kulturmarxism är ett jättebra begrepp som fångar precis den typiska kombinationen av kulturintresse och fascination av vänsterrörelser, med sitt yttersta ursprung i Marx, som många inom kulturlivtet och kulturjournalistiken bär på.
Ivar L
/ 04/28/2020Vad gäller ”vilseledd”…
Jag vet att det finns en stor teoretisk överbyggnad på kommunismen och en mängd åsikter om vad det ena och det andra begreppet inom den kommunistiska läran faktiskt betyder exakt. Sådant kan du säkert bättre än jag men jag utgår från en enklare modell som ändå gör att mitt resonemang håller ur ett praktiskt perspektiv. Nämligen det triviala och tragiska faktum att alla länder som på något sätt kallat sig marxistiska eller utgått från någon slags teori som bygger på Marx slutat med diktatur, förtryck och dålig ekonomi. Oftast med nästan omedelbar verkan. Vid sidan om nazismen är marxism, leninism eller kommunism eller vad man än kallar det 1900-talets farligaste ideologi. Det finns ingen bra marxism, historien har visat det gång på gång.
Ivar L
/ 04/28/2020Det är också ganska illustrativt att du, om du nu är anhängare av marxism, har ett parti med ordet ”vetenskap” i titeln eftersom det ordet användes flitigt av både Mao och Stalin när de karaktäriserade sitt styre. Det gick ju fin fint det.
Martin Gustavsson
/ 04/29/2020Jo. Marx var en moralfilosofiskt skolad vetenskapsman så kanske är det inte konstigt att jag har tagit intryck av honom med mitt eget moralfilosofiska intresse och min egna arbetarbakgrund och vetenskapsintresse?
Visst kan du hitta på egna betydelser på ord, men ingen seriöst sanningssökande människa kommer ta dig på allvar, enbart individer i din egen gruppolariserade sociala bubbla. https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2019/04/05/olika-former-av-logn-del-8-grupptankande-sekterism-gruppvillfarelse/
Bara för att Stalin och Lenin tog intryck av, eller klistrade på sig den populäre Karl Marx, betyder det inte att de underkastade sig vad Marx faktiskt sade, d.v.s. att hela världen skulle bli monopolkapitalistisk innan världskommunismen skulle uppstå. De hittade ju på sina egna prylar som Marx inte hade tänkt ut alls.
Många nationella människor, som inte har gått på den falska godhetens mångkultur och identitetstrams, kallar sig också för marxister. jag tänker nu på alla nationella utbrytningar ur vänstern, ex. Framåst Sverige, Malmölistan, Örebropartiet och Växjöpartiet.
Varför är det så? – Om du är motiverad att veta mer om varför Marx inte var ”kulturmarxist” så har jag har gjort en hel del citat av honom: https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/tag/Karl-Marx/
Speciellt intressant för dig är väl kanske hans kommentar om Ferdinand Lasalle? https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2016/06/20/politisk-analys-vilket-politiskt-parti-skulle-karl-marx-valja-idag/
Ivar L
/ 04/29/2020”Sanningssökande” är inte enbart teori utan också praktik. Du lyckas inte bättre än mig således med ditt sökande.
Muslimska länder fungerar dåligt, marxistiska länder fungerar dåligt.
Det kan säkert i båda fallen gå att fantisera om en bra fungerande stat med endera beteckning men eftersom någon inte föreligger tänker inte jag ta risken oavsett hur fina teorier och mjuka kuddar som omger beskrivningen.
Om ett fenomen med samma beteckning gång på gång ser likadant ut i grova drag finns det ganska stora krav på den som påstår att det bara är en tillfällighet. Bevisbördan ligger alltså på dig, inte på mig oavsett om du har läst mer marxistisk teori. Just nu behöver du inte ens göra dig besväret eftersom alla försök till marxism på riktigt är falsifierade som goda statsbildningar såvida du inte frågar en riktigt inpiskad kommunist.
Martin Gustavsson
/ 04/29/2020Det är mycket tyckande och lite evidens för tyckandet. Vad har ex. Aralsjön, Chadsjön och många andra sjöar gemensamt i världen? Det är mänsklig överbefolkning som leder till deras förstörelse, helt oavsett ledare eller påstådd ideologi.
Denna dysfunktionella mänskliga idioti har dock inget med Karl Marx eller andra filosofer att göra i min mening.
Att mänsklig idioti inte fungerar beror på vad vetenskapliga evidens visar och vad matematiska bevis visar.
Jesus, Buddha och Karl Marx hade nog lyssnat på detta, men det är ju inte säkert att ointelligenta människor, som drar sina åsikter rakt ur arslet, eller ur gruppolariserade Facebook-grupper, kommer lyssna på någonting alls. De bryr sig alls inte om att skilja mellan lögn och sanning. Allt handlar om att tillhöra gruppen och att tycka som gruppen. Tragikomiskt.
Ivar L
/ 04/29/2020Nja, 35 miljoner döda i svält på 60-talet i Kina och Holomordor i Sovjetiska Ukraina tycker jag är rätt tydlig evidens. Men det är säkert olika det med vad man tycker är viktiga aspekter på marxistiskt maktutövande.
Martin Gustavsson
/ 04/30/2020Har Karl Marx förespråkat torka och konfiskation av människors föda? När då?
I Sverige hade vi med blandekonomi hög självförsörjningsgrad i Sverige och ganska stora beredskapslager.
Med EU-privatiserins-psykopatin har Sverige nu endast 50% självförsörjningsgrad och mycket dålig beredskap.
Likväl hade det inte behövt vara så med något system, om de som är vid makten inte beter sig idiotiskt.
Men återigen, så har det naturligtvis inte med Karl Marx arbete att göra om psykopater tar makten i kapitaliststater eller kommuniststater.
Marx har heller inget med HBTQ, massmigration av extremreligiösa afrikaner eller extremfeminism att göra.
Martin Gustavsson
/ 05/02/2020https://www.globalpolitics.se/vad-vet-du-om-lenin-kanske-mer-att-lara/
Kretin
/ 04/25/2020Rikard
/ 04/25/2020Hej.
Ska be att få vara motvalls gubbdj*vel:
”Makt korrumperar.”
Fel. Fel fel fel fel, som Brasse sa. Makt korrumperar inte. Istället är det en människas karaktär som avgör hur hon agerar, och är hon då korrupt agerar hon så till gränsens av hennes makt. Det är givetvis inte detsamma som att hon har en annan åsikt eller annat värderingssystem än ens eget.
Det kinkiga är hur vi omtolkar och rationaliserar vårt eget agerande så att vi alltid har agerat enligt våra principer, och aldrig brutit mot dem.
Exempel: de flesta håller nog med om att man skall säga till om man får för lite växel. Troligen gäller detsamma om man får för mycket växel. I verkligheten är det skillnad, och ju mer anonym butiken är desto större chans att du behåller växeln, även om du vid fråga hävdar att du skulle sagt ifrån. Skulle du utmanas om detta skulle du genast och automatiskt rationalisera handlingen (eller förneka den utan att uppleva att du ljuger) med exempelvis ”De tjänar så mycket ändå” eller ”De utnyttjar praktikanter” eller något annat som får ditt agerande att framstå som ej fel eller rentav rätt.
Detta är det normala sättet att fungera på och vi hade inte fungerat som art om vi inte var sådana – vi måste kunna rationalisera för att ha flexibilitet i hur vi agerar.
Mot det står kultiverat samvete och fostran; vi lär varandra att följa både outtalade och formella regler och naturligtvis uppstår då konflikter mellan detta och våra impulser och vad vi egentligen vill göra men inte får enligt sagda regler. Eftersom vi inte kan leva våra liv i moraliskt blåskärmsläge s.a.s. måste vi agera, och kunna rättfärdiga agerandet så att vår självbild är i harmoni med sig själv. Vi vill både bokstavligt och bildligt kunna se oss i vår mentala spegel.
Till detta kommer hur våra beteenden påverkas och förstärks i grupp. Det gruppen gör är rätt är vår instinkt. För att få vara med i gruppen måste man följa reglerna annars hotas gruppen. De av oss som har skador eller avvikelser i denna funktion (autister t ex, vilket är varför jag läst på om sådant här – jobbrelaterat) lever sitt liv förbryllade och trampar då och då i klaveret, och får tyvärr ofta lida men helt i onödan då gruppens utstötningsmekanism är skoningslös, detta då den är kollektiv och därmed ingens fel.
Omvänt kan den som ha en god instinkt för gruppens funktion snabbt klättra i hierarkin, både formellt och psykologiskt, och bli en ledargestalt (gestalt i psykologisk bemärkelse). Detta kan ske via medveten kalkylerad insikt och kunskap, instinkt, eller en kombination. Hur hänsynslöst detta sker beror dels på rationaliseringsförmåga, men också empatiseringsdito, och den sistnämnda är gruppstyrd den med: den gruppen designerar som objekt det är synd om, är det synd om oavsett omständigheter i specifika fall (se det närmast psykotiska försvaret av kriminella invandrare t ex; designationen [invandrare] som ultimat offer det är synd om är så stark att trumfar enskilda invandrares konkreta gärningar) varför normalfungerande människor kan bete sig precis på det vis man ser exempel på i Örebro-politiken. Allard bryter gruppens regler, respekterar inte den outtalade gruppdynamiken avs. regler, och exponerar dessutom det hela vilket orsakar kognitiv dissonans då rationaliseringsprocessen (för)störs. Och kognitiv dissonans skapar frustration vilken ofta/alltid sublimeras som ilska, förnärmelse, och ultimat våld (om än i annan from än direkt fysisk i det här fallet).
Makt är förmågan att tvinga andra att lyda ens vilja, respektive förmågan att hindra andra från att tvinga en lyda deras vilja. Det är därför Allards agerande är futilt i det långa loppet: en grupp kan inte förändras på annat vis än att dess beteendemönster stärks när den utsätts för sådana utmaningar som han utsätter den för. Däremot kan den luras att agera i önskvärd riktning via stimuli som får den (dvs dess medlemmar i outtalat samförstånd) att rationalisera i önskad riktning (vilket tar tid är långt ifrån säkert eller enkelt). Exempel: moderater och moderatväljare är i och av princip motståndare till bidrag. Däremot gillar de avdrag. Således kallar man bidragen för avdrag och villkorar bidragen så att endast den med tillräcklig ekonomi kan använda dem: ROT & RUT för att ta det mest uppenbara exemplet.
Om och när Allard och hans kompisar plockar tillräckligt många mandat för att börja sitta i nämnder och i fullmäktige där deras röster spelar roll och räknas så kommer de att bjudas in att vara med i gruppen. Det säkraste tecknet på att så skett är att den ton och stil som nu hålls försvinner. Jfr Vpk:s, Miljöpartiets, och Sverigedemokraternas retorik före och efter de blivit en del av gruppen (politiker).
Makt korrumperar dig inte mer än du var när du skaffade makten. Är du sådan att du stjäl, luras, bedrar och ljuger så är det bara skalan och formen – ramen – för ditt beteende som ändras med mer makt, inget annat. ”Det börjar med en synål, och slutar med en silverskål”.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
MiT
/ 04/26/2020Kanske att folk med ”passande karaktär” gärna söker sig till ställen där de kan agera som de gör? Och då ser vi ett överflöd av sådana inom just politiken.
Rikard
/ 04/26/2020Hej.
Just så. Har man en personlighet som passar in söker man sig dit där den passar in, men man anpassar sig också för att passa in. Det är både och, inte antingen eller.
Och övertid förstärks och förädlas detta, ett slags social evolution och likt all evolution som sker skyddad från hot eller reell konkurrens försämras gruppen relativt sett andra dylika.
@Senior: även den som har socialbidrag betalar skatt. På allt den köper, på hyran, på elen, och så vidare. RUT & ROT är villkorade bidrag som kallas avdrag, inget annat. Det är inte konstigare än högkostnadsskydd inom sjuk- och tandvård eller förmediciner – också det är bidrag. Det formen och villkoren som skiljer sig, inte pengarnas ursprung: resurser som via beskattning insamlas och omfördelas.
Testa att kalla det RUT-bidraget istället. Se vad som händer. Tänk dig att istället för socialbidrag får den med en samlad inkomst/förmögenhet understigande 50 000:-/år ett skatteavdrag på 150 000:-. Vi kan kalla det inkomstersättningsavdraget.
Resten är psykologi.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Senior
/ 04/27/2020Gällande personlighet och karaktär är jag helt enig.
Det är precis det som bildar ”företagskultur” på en arbetsplats.
Det är det som gör att det är helt ok att stjäla hem ”löneförmåner” på vissa arbetsplatser men inte andra.
Det är det som gör att det är helt ok att ha en övernattningslägenhet i Stockholm som man får betalt för samtidigt som man hyr ut den svart och gör reseavdrag till hemstaden inom vissa partier….
Jo, jag är enig även gällande skatterna, vara sig man kallar det bidrag, avdrag eller avgift. -Till syvende och sist är det mina egenhändigt skapade resurser som beslagtas och fördelas.
Senior
/ 04/26/2020” Exempel: moderater och moderatväljare är i och av princip motståndare till bidrag. Däremot gillar de avdrag. Således kallar man bidragen för avdrag och villkorar bidragen så att endast den med tillräcklig ekonomi kan använda dem: ROT & RUT för att ta det mest uppenbara exemplet.”
Nu är jag förvisso inte moderat, men för mig är det stor skillnad mellan att (genom avdrag i detta fall) få behålla mer av sina egna pengar eller att staten tar dina pengar och ge dem tillbaka som villkorade bidrag.
Nu är förvisso avdraget också villkorat på ett eller annat sätt.
Men i slutänden, oavsett om man kallar det avdrag eller bidrag, handlar det om mina resurser som jag skapat med mitt eget arbete, inget som staten skapat eller äger rätten att dela ut helt egenmäktigt.
Weasel
/ 04/26/2020Nu tänkte jag ta och bråka med dig igen, senior… 🙂
Jag är inte helt säker , men om jag har förstått det hela korrekt är du inte alltför förtjust i socialism…?
Och det är väl helt ok , men…om du ogillar ”socialism” så kan du väl inte se något positivt med ROT/RUT- bidraget ?
Det är ju faktiskt ett klockrent exempel på just socialism ;
Staten lägger sig i den fria marknaden och går in och subventionerar vissa branscher framför andra och denna subventionering sker med hjälp av de skattepengarna som du och jag betalar.
Det kan vara så att jag missuppfattat dig och att du inte försvarar ROT/RUT.
Men om jag inte har gjort det finner jag det lika märkligt att du försvarar det som jag finner det märkligt att vänstern avskyr det.
Vänstern borde ju istället älska ROT/RUT just eftersom det är så långt från marknadsekonomi som man kan komma ?
Senior
/ 04/26/2020Ja, du har missuppfattat mig.
Min sista mening:
”Men i slutänden, oavsett om man kallar det avdrag eller bidrag, handlar det om mina resurser som jag skapat med mitt eget arbete, inget som staten skapat eller äger rätten att dela ut helt egenmäktigt.”
Det är bara i
skurkstatersocialiststater det anses ok att beslagta andras egenhändigt genom hårt arbete skapade resurser.för dela ut till tredje man efter eget godtyckeSenior
/ 04/26/2020Jag kanske skall förtydliga ytterligare:
”Men i slutänden, oavsett om man kallar det avdrag eller bidrag, handlar det om mina resurser som jag skapat med mitt eget arbete, inget som staten skapat eller äger rätten att ta ifrån mig för att dela ut helt egenmäktigt.”
Senior
/ 04/26/2020”You can not legislate the poor into freedom by legislating the wealthy out of freedom. What one person recievs without working for, another person must work for without recieving. The government cannot give to anybody anything that the government not first take from somebody else. When half the people get the idea that they not have to work because the other half is going to take care of them, and when the other half gets the idea that it does no good to work because somebody else is going to get what they work for, that my dear friend, is the end of any nation. You can not multiply wealth by dividing it.”
-Dr Adrian Rogers, 1931.
Weasel
/ 04/26/2020Ok , det är mycket möjligt att jag missförstår dig fortfarande trots förtydligandet (jag är lite korkad…🙂 )
Men jag är inte bara korkad, utan jag är även seriöst nyfiken ;
Är du emot skatt i största allmänhet eller bara emot skatt om det går till ”fel” saker ?
Alltså : Anser du att det ska vara 0 % skatt ?
Man kan absolut hävda att det inte är mer än rätt att staten ger tillbaka en del av dom pengarna som dom har stulit från ”hemfrid” till ”hemfrid”.
Men om man kallar det avdrag eller bidrag är i mina ögon bara en lek med ord :
”Hemfrid” skickar en ansökan till skatteverket och får då ett ”bidrag”.
Att jag , som har anlitat ”hemfrid” får ett ”avdrag” ändrar ju inte det faktumet att Skatteverket betalar ut skattepengar till ”hemfrid”.
Jag anser även att fastighetsavgiften är en skatt hur mycket man än kallar den för en avgift.
Senior
/ 04/26/2020Jag är hellre för vad man kallar ”nattväktarstaten” där man har en miniminivå avtalad enligt landets grundlag, än att politiker skall tillåtas löpa amok med både skattemedel och lagar och regler in i minsta detalj.
Nu är ju heller inte världen svart eller vit, men jag föredrar västvärldens demokratiska system alla dagar före de socialistiska ländernas diktatur, där Sverige är på god väg att positionera sig.
Jag har inget emot att infrastruktur, sjukvård, rättsväsende och annat finansieras med gemensamma medel enligt en modell som är beskriven och fastslagen i en demokratisk grundlag.
Det jag opponerar mig mot är tex. en grundlag utformad som en gummisnodd, som tillåter politiker att gödsla skattemedel på egenmäktigt valda kriterier från ena stunden till den andra, bristen på konstitutions domstolar som kontrollerar politikernas beslut och hindrar dem från att stifta lagar som bryter mot grundlagen, etc. etc.
Senior
/ 04/26/2020En sak till gällande din fråga:
”Är du emot skatt i största allmänhet eller bara emot skatt om det går till ”fel” saker ?”
Jag säger så här:
Politiker bör aldrig få mer makt än du kan acceptera att de har när landet styrs av de som inte tycker som du.
Weasel
/ 04/27/2020”Jag är hellre för vad man kallar ”nattväktarstaten” där man har en miniminivå avtalad enligt landets grundlag, än att politiker skall tillåtas löpa amok med både skattemedel och lagar och regler in i minsta detalj.
Jag har inget emot att infrastruktur, sjukvård, rättsväsende och annat finansieras med gemensamma medel”
Då är vi helt överens , Senior.
Problemet är bara att det finns några miljoner människor i det här landet som anser att genusvetenskap ,kulturstöd , bistånd till Palestina och Menskonst tillhör stat och kommuns kärnverksamheter…. 🙄
Senior
/ 04/27/2020…..Och det är precis detta godtycke att strö andras pengar omkring sig som måste styras upp med en grundlag som preciserar vad resurserna skall gå till, kompletteras med ett ämbetsmanna- och tjänstemannaansvar där de kan ställas till svars för förbrytelser mot denna lag.
-Det hade vi fram till 1975 då Palme och Geijer drev igenom en grundlagsändring åt det totalitära hållet, som satte mycket av det demokratiska systemets skyddsfunktioner, inklusive ovanstående åt sidan.
Weasel
/ 04/27/2020Där är vi helt överens, senior.
Jag ser bara två rent praktiska problem när det gäller det här med att låta en grundlag definiera och styra vad som egentligen är statens kärnversamhet och vad staten därför ska spendera skattepengarna på :
1. Det problemet som jag nämnde tidigare – att typ halva befolkningen är så sjuk i huvudet att dom anser att den svenska statens kärnverksamhet är att spendera skattepengar på att utveckla och stödja företagandet i Eritrea.
Denna halva av befolkningen kommer förmodligen vilja vara med då den nya demokratiska grundlagen ska utformas…
2. Om vi hade haft en grundlag som reglerade vad staten ska och inte ska betrakta som ”kärnverksamhet” och därmed satsa skattepengar på år 1890 eller år 1990 hade varken vägar eller bredband ingått där. Detta trots att vägar och bredband idag räknas ( åtminstone av mig ) som nödvändig kärnversamhet.
Och då kan man ju absolut säga att privata företag lika gärna kan fixa den infrastrukturen , men privata företag har inget som helst intresse av att fixa vägar och bredband i Överkalix.
Så vad jag försöker säga är att det år 2022, då grundlagen ska skrivas, är fullständigt omöjligt att förutse vilka kärnversamheter som staten måste kunna spendera pengar på 2056 ?
Jag menar , så sent som förra månaden var det ju ytterst få människor som ansåg att beredskapslager med andningsskydd var någonting som tillhörde statens kärnverksamhet…
Senior
/ 04/27/2020Stämmer som du skriver, och inget är perfekt här i världen, men hittills har riktiga demokratier fungerat ganska bra, eller skall jag säga minst dåligt.
Mitt resonemang nedan har garanterat luckor och är inte vattentätt till 100% men som Sverige ser ut idag har det uppenbara demokratiska brister, och kan närmast liknas vid en socialiststat snarare än en demokrati.
Gällande att halva befolkningen är sjuk huvudet som du uttrycker det:
Folket i DDR trodde också att de levde i världens bästa land med världens bästa sjukvård och världens bästa….. -Ända till muren föll och de exponerades för verkligheten.
På något sätt har Sveriges politiker lyckats indoktrinera oss svenskar på samma sätt. Sakta men säkert har den indoktrineringen börjat släppa, även om det tar tid. -Dock tror jag långt ifrån en majoritet är för dagens förda politik, SD hade tex. haft egen majoritet med sin (flykting)politik idag om det inte vore för den indoktrinering som de utsätts för gällande SD. Problemet med dagens system, vår ”demokratur” som Wilhelm Moberg uttryckte det, är att du måste köpa ”hela paketet” när du röstar. Därav att vi behöver återgå till tidigare system eller planka något bättre från en riktig demokrati:
Gällande utveckling och förutseende av kärnverksamhet kommer till exempel samtidens teknikutveckling tillsammans med folkviljan och ämbetsmannaansvar in i bilden och reglerar vad som anses ansvarsfullt eller ej under förutsättning att de demokratiska spelreglerna följs.
Vad folk i Sverige verkar ha glömt är att det är den folkvalda riksdagen som skall besluta om saker och ting, inte regeringen. Riksdagen skall lämna och debattera lagförslag, kompromissa fram godtagbara ändringar i förslagen, och sedermera rösta om förslagets införande eller ej i enlighet med det mandat de fått av väljarna via sitt partiprogram. Detta för att så nära som möjligt kunna spegla folkets vilja. Riksdagen.
Regeringen med sina tjänstemän och underliggande myndigheter skall bara tugga, svälja och genomföra vad riksdagen säger åt dem att göra. Den skall vara opolitisk och opartisk med ansvarsutkrävande om inte detta följs.
I Sverige fungerar det tvärtom.
Partitoppen bestämmer vad riksdagsledamöterna skall rösta, efter slutna förhandlingar mellan partitopparna.
Röstar riksdagsledamöterna efter eget huvud i enlighet med mandatet folk gett dem, det folket röstat fram dem för, är de plötsligt ”politiska vildar” fast det egentligen är så som demokratin skall fungera, det skall vara självständigt tänkande individer, inga knapptryckarrobotar.
Det är tjafset i det Engelska underhuset som är det normala, det är den Polska riksdagen som är det normala, där de diskuterar vilt innan de kommer fram till något som tillräckligt många folkvalda kan acceptera och rösta fram.
Det är precis detta avsteg som i Sverige, till skillnad från riktiga demokratier, möjliggör för små skitpartier (mp, L ,C tex) som bara har mandat av fåtalet väljare att kunna få enormt (demokratiskt vidrigt) genomslag för sin politik genom grundlagsvidriga samarbeten så som DÖ, LJUG och allt vad det är, där partiledare tillåts toppstyrt partiet i strid med det officiella partiprogrammet.
Sveriges politiska uppbyggnad är idag precis som det var i gamla DDR.
Ett moderparti som sätter ramarna, därutöver kan de olika partierna ha en liten skendebatt för att sätta lite olika nivåer på den föreslagna ändringen, men ändringen som sådan ifrågasätts aldrig. Se bara FRA-lagen, IPRED, GDPR och hur dessa implementerats i svensk lag….
Hade vi haft demokrati på riktigt, med en riksdag som fungerade i enlighet med grundlagens ursprungstanke, med ett ämbetsmannaansvar att genomdriva det i enlighet med (tidigare) grundlag hade aldrig dessa vansinnigheter röstats igenom de demokratiska nålsögon.
Senior
/ 04/27/2020Förtydligande:
Det är även riksdagen som skall ta ställning statens budget.
Till ekonomiska frågor som tex. biståndets storlek, till vem, etc.
Det behöver inte heller lämnas en ny komplett budget varje år, man kan helt enkelt bara rösta för enstaka förändringar i den liggande budget som finns.
Att riksdagen varje år (fram tills nyligen då S hamnade i opposition och bröt ut delar av den) får rösta in en helt ny komplett budget är helt enkelt ett sätt att smyga in ändringar i helheten som riksdagen tar ställning till utan att ha läst dem.
Det vore en baggis för riksdagen att helt enkelt besluta om ekonomiska förslag, under pågående period dessutom, att göra förändringar i ekonomin exempelvis:
”Proposition 2020:xx.xxx
Ändring av statens budget.
Minska statens biståndsbudget till Hamas med 10 miljoner för att istället tillskifta Sveriges landsting denna summa i arbetet för att bekämpa Coronaviruset.
Omedelbar verkan med giltighet tills vidare.”
Politiskt intresserade människor kan därefter se hur partiets medlemmar röstat i enlighet med partiprogram och personliga tolkningar därav och sedermera personkryssa riksdagsledamöterna enligt preferenser i nästa val.
Sedär, det borde inte vara så svårt, om bara den politiska viljan till demokrati fanns….
Weasel
/ 04/28/2020@senior
Även om jag använder förstoringsglas hittar jag inte ett enda ord att klaga på i dina senaste inlägg.
Jag är dock inte lika ”optimistisk” som du ;
Liknelsen med DDR är bra. Och i höstas tyckte jag mig se , om inte en ljusning så åtminstone någonting som påminde om en inte alldeles kolsvart prick långt bort i horisonten.
Jag hade i alla fall någon promilles förhoppning om något slags kommande ”uppvaknande”.
Men sen kom Corona…och då försvann min sista promille hopp ;
Rent konkret har Stefan Löfven och hans regering gjort följande ;
1. Avvecklat allt vad civilförsvar och beredskap heter.
2. Gladeligen spenderat miljarder på diverse vansinnesprojekt men inte en krona på beredskapslager.
3. Skänkt bort fältsjukhus till Afrika
4. Minskat sjukvårdsplatserna
5. Sett till så att sjukvårdspersonalen i ”världens rikaste välfärdsland” får klippa ihop sin egen skyddsutrustning av gamla pet-flaskor
6. Sagt åt folket att vi ska lyssna på en myndighet som hävdade att det var osannolikt att det skulle bli någon större spridning av Corona i Sverige.
7. Hållit ett 5 min långt förinspelat tal bestående av självklarheter och floskler
Och resultatet av dessa 7 saker ?
Mer än dubbelt så många avlidna i Sverige än i Norge, Danmark och Finland tillsammans.
Och resultatet av det…?
Folkets förtroende för Löfven skjuter i höjden och (s) ökar med 8 % i opinionsundersökningarna.
Och resultatet av det ?
Den sista kvarvarande promillen av mitt hopp försvinner.
Det Östtyska folket ville bli fria.
Det svenska folket vill bli utplånat ? 🙄
( Men ska jag vara lite snäll mot Löfven så erkänner jag att jag blev lite imponerad över att han lyckades få alla meningar i det förinspelade talet att låta begripliga. Endast Gud och kameramannen vet hur många tusen omtagningar som krävdes…)
Senior
/ 04/28/2020Det är just det du skriver som jag hoppas är en ögonöppnare för folk.
En opinionsundersökning, och/eller hur media presenterar svaret behöver inte alls spegla hur folk tycker, som man frågar får man svar, och många frågor är väldigt lurigt skrivna.
Sifo:
Fråga 1. Om du måste välja mellan att brinna i helvetet i en evighet eller 4 år till med Löfven vilket alternativ väljer du? (95% väljer tidsbegränsat helvete)
Fråga 2. Om du fick välja mellan en plats motsvarande paradiset med guld och gröna skogar i resten av livet eller 4 år med Jimmy Åkesson, vilket väljer du? (95-100% föredrar paradiset)
Expressens presentation:
95% föredrar Löfven framför Jimmy Åkesson, som röstas ned av 95%
Weasel
/ 04/29/2020Om det jag skrev skulle vara en ögonöppnare för folk skulle väl fötroendet och stödet för Löfven MINSKA istället för öka ?
Visst, absolut är jag medveten om att opinionsinstituten ofta vinklar frågorna och gör dom mer eller mindre omöjliga att svara på.
( demoskop – eller om det nu är Inzio – vill varje månad att jag ska besvara frågorna ”Hur viktig tycker du att miljön är ?” och ”Anser du att sverige ska hjälpa flyktingar?”
Jag anser att miljön är viktig. Det är dumt att hälla ut olja i havet. Men kryssar jag i att miljön är viktig tolkas det som att jag vill förbjuda bilar och flygplan.
Jag anser även att Sverige ska hjälpa flyktingar. Om det blir krig i Norge.
Men kryssar jag i att jag tycker att sverige ska hjälpa flyktingar tolkas det som att jag är positivt inställd till att spendera 50 miljarder på afghanska migranter )
När det gäller Löfvens/sossarnas lyft i opinionen har jag dock svårt att tro att det rör sig om den typen av ”har du slutat slå din fru”- frågor.
De frågorna brukar väl bara kort och gott lyda ”Har du förtroende för Löfven?” Och ”vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?”
Jag hoppas att du har rätt och att jag har fel.
Gorby
/ 04/25/2020MiT
/ 04/26/2020Kristian
/ 04/28/2020Ni har väl inte glömt snowboarddansen?
https://tanjabergkvist.wordpress.com/2013/02/23/vad-i-h-ete-pagar-aka-snowboard-med-en-genusvetare-gor-dig-till-matematiker/
”Som exempel tog hon en förskoleklass där några killar använde pulkorna för att åka snowboard. Pedagogen såg att det de försökte åstadkomma var rotationer och utifrån det spann samtal om matematik och om vad killar, respektive tjejer förväntades kunna göra. För att överbrygga könsstereotypa gränser prövade pedagogen bland annat att tillsammans med barnen göra en ”snowboarddans”. Barnen kom fram till att det var en dans som inte kunde betraktas som vare sig ”killig” eller ”tjejig” och att snowboarddans nu var ”det nya coola”. ”
MiT
/ 04/26/2020MiT
/ 04/26/2020Kristian
/ 04/28/2020Flum i den högre skolan:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Dancing_Wu_Li_Masters
Ivar L
/ 04/28/2020Rätt bra populärvetenskaplig bok om fysik. Men koppling till österländsk mysticism är i vanlig ordning krystad. Men det sålde bra med sådana kopplingar på den tiden, det skrevs ett flertal populärvetenskapliga fysikböcker med kopplingar till taoism med mera som sålde bra.
MiT
/ 04/26/2020MiT
/ 04/26/2020MiT
/ 04/26/2020MiT
/ 04/26/2020MiT
/ 04/26/2020Kristian
/ 04/28/2020@AKT1VIST verkar syssla med AFA och ”antinazism”.
Lång tid att vara arg på allt.
MiT
/ 04/26/2020Havre flarnstad
/ 04/26/2020Hehe alltid lite smålustigt när det kivas inom de egna leden.
Jävligt svårt för den som tidigare varit högst upp på täppan att se nya mer kränkta sexualiteter (eller brist på sådan) materialisera sig ur fantasin .
Vilka normkorrekta nya könsidentiteter kommer göra intåg detta år? Att vara vanlig tråkig gammal svennebanan bög är helt passé en klassik transa börjar med bli för normalt så Tanja ”Ulf” Dongelmeister börjar få panik och se sig om i könsrollbutiken efter något mer hippt.
Här är en del av smörgåsbordet
https://www.lovedignity.com/10-types-of-sexuality-you-probably-didnt-know-that-exist/
För sa man typ sluta onanera så mycket nu är personen istället ”autosexuell” och våga fan inte kränka dennes sexualitet !!!
Vad sägs om en böjelse för insekter och rätten att få doppa sitt organ i en myrstack eller kanske att identifiera sig med granen på baksidan ? Eller den redan existerande Technosexuell ” det är ett finare namn för förälskelsen och rätten att bedriva otukt med sin dammsugare/värmeväxlare
Kristian
/ 04/29/2020Ser fram emot alla dessa på nästa Pride. Att försöka utestänga någon måste vara förtryck (och värre: ”borgerligt”!)
Välkommen till Bästkusten, här finns de trevligaste fiskarna (och jag menar inte fiskarena).
Weasel
/ 04/26/2020När kommer granskningen av den afrikanska svarthetsnormen ? 🙄
Rikard
/ 04/27/2020Hej.
Mörkertalet är stort.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
MiT
/ 04/26/2020MiT
/ 04/26/2020MiT
/ 04/26/2020Q-Ken
/ 04/26/2020https://www.aftonbladet.se/debatt/a/GGLkGV/otrygga-medborgare-kan-inte-kanna-sig-fria
Men om beredskap är viktigt, varför avskaffade ni den?
En scen ur videon är inte spelad utan tagen ur verkligen. Kan du se vilken?
Martin Gustavsson
/ 04/27/2020Reinsvält?
MiT
/ 04/26/2020Havre flarnstad
/ 04/26/2020Den där jävla brunsmetningen verkar läras ut vid alla partiers Bommersvik .
Hur i helvete får man ihop det att ÖP är nazister och rasister samtidigt som det när det inte passar smetas kommunist marxist på dom.
Om det inte vore för svenska motståndsrörelsen skulle epitetet nazist idag vare lika urvattnat som rasist.
Sorgligt hur politiker normaliserar det här beteendet.
Även SD ska ha en känga lokalt , hur kan dom med sina egna erfarenheter som nya i kammaren rättfärdiga ett sådant fegt beteende ? . Jag gissar på att det är klassiskt skolgårdsmaner dom ser chansen att få va med i gänget nu när dom har någon ny att kasta sten på bra jobbat SD verkligen i opposition på lokalt nivå 😕
Weasel
/ 04/26/2020@ Havre flanstad
Sd är ganska så långt ifrån något perfekt parti , men när det gäller Allard och ÖPs problem i Örebro kommunfullmäktige så är SD det mest oskyldiga partiet.
SD befinner sig ju i opposition tillsammans med ÖP – och det var genom valsamverkan med SD som ÖP lyckades ta sig in i KF.
Det är ju S , CP och KD som styr i kommunen så det är även främst dom som ”jävlas” med ÖP
Havre flarnstad
/ 04/26/2020Jag är faktiskt inte mer införstod i SD’s roll gällande Örebros lokalpolitik än Allards utlägg med deras nedlagda röster .
Så absolut det kan ha varit ett felaktigt antagande även om scenariot säkert är plausibelt hoppas jag det inte.
Men gällande politiker generellt och i allra högsta grad i valtider så är dom ju jävligt bra på att vara kritiska för att sedan lägga ner sina röster när ett annat parti för fram frågan .
Var just det att SD lägger sina röster som jag reagerade på.
Martin Gustavsson
/ 04/27/2020Valda epitetet beror sannolikt på inför vilken publik psykopaterna vill framföra sin storvulna ytlighet. Olika kontrollord används i olika gruppolariserade församlingar.
Martin Gustavsson
/ 04/27/2020Mer om kontrollord som du kan börja skratta åt
Mer om ”samtalsdemokrati”, enligt den tyske filosofen och sociologen Jürgen Habermas, som menade att innebörden i orden måste vara tydlig och exakt densamma för alla samtalspartners, annars blir det bara ”käbbel”.
Vetenskapliga partiets förslag på demokratiska komponenter för god funktion för framtidens generationer.
Martin Gustavsson
/ 04/27/2020https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2019/02/25/olika-former-av-logn-del-2-kontrollord-som-du-kan-borja-skratta-at/
Ivar L
/ 04/28/2020Jag trodde Markus själv kallade sig marxist. Men jag kan vara felinformerad. Örebropartiets logga har i vart fall en tydlig vänsterassociation och Allard kommer från vänsterrörelsen. Så marxism passar bra mycket bättre än nazism.
Ivar L
/ 04/26/2020Att taxibilar varit smittspridare stämmer säkert men det blir väldigt konstigt att försöka utmåla dem i framsätet som offer och dem i baksätet som förövare vilket SvD försöker med i en artikel:
https://www.svd.se/vi-som-korde-hem-folk-fran-arlanda-smittades
Men det är klart, eftersom chaufförerna till stor del är immigranter måste de per mediedramatisk definition vara offer. Nu tror jag snarare tvärtom, att smittan nog minst lika mycket färdats FRÅN chaufför till passagerare. Mycket olämpligt att åka taxi i nuläget om man inte absolut måste.
Q-Ken
/ 04/26/2020https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO1ozO/slappt-fran-forvaret–sover-i-elrum
Dagen utgåva av ”snyftaren”.
Om det nu är så eländigt här i Sverige är det väl bara att åka hem till Pakistan då.
Weasel
/ 04/27/2020Vad är problemet ? Har granen brunnit ? Varför sover han i ett elrum ? Det finns ju jättemycket skog i Sverige. Jimmie Åkesson måste vara galen som påstår att Sverige är fullt.
Kan inte Kjell Berqvist hyra ett hotellrum åt honom ?
MiT
/ 04/26/2020hllviken
/ 04/26/2020Hans Jensevik har ett viktigt budskap till Malmö och alla Sveriges skattebetalare:
MiT
/ 04/26/2020Gorby
/ 04/27/2020lensof
/ 04/27/2020Denne Tovatt, vårt lands mest intelligensbefriade poliitker (i hård konkurrens) har nu börjat inhandla sitt protein med flyg (som han annars vill lägga ner) från långtbortifrån till pris som långt överskrider priset på all annan mat (ekologisk, vegansk eller hutaligen oxfile) som kan framställas här i norden.
Var gång denne Tovatt gör ett framträdande så avslöjar sig intelligensen på dem som röstar på det parti han representerar. Så vi får väl hoppas att han blir mer synlig med sina vanor och åsikter även om det oftast blir pinsamt så man mår illa.
Weasel
/ 04/28/2020Tovatt är en stark kandidat, men den stenhårda kampen om ”mest dum i huvudet i MP” går vidare ;
Här har vi Magnus Runsten som tycker att det just nu är dags att Sverige satsar mer på att hjälpa folk som är sjuka i Corona….i Centralafrikanska republiken.
För ”sveriges insatser kan ju inte bara handla om att rädda svenska liv” 🙄
https://www.etc.se/debatt/pandemin-ett-globalt-hot-sverige-kan-inte-vanda-varlden-ryggen
Kristian
/ 04/28/2020Man undrar ibland om folk är så dumma som de verkar:
Ja, just det. Han skulle odla rostade insekter.
robban
/ 04/27/2020https://www.svt.se/kultur/tusentals-kulturarbetare-i-upprop-vi-faller-mellan-stolarna
”Kan man inte ta ett annat jobb, tillfälligt?
– Jo, många gör det. Jag jobbar extra i vården, men om jag vill utnyttja och utveckla min utbildning som musiker och röstcoach är det inte bra att jobba för mycket med annat.”
Det är bättre att bli försörjd av skattebetalare än att jobba för mycket i nått tråkjobb. Ni vet sådana där jobb som skattebetalarna som ska försörja mig har…
tompas11
/ 04/27/2020Jag tror å andra sidan att det är väldigt nyttigt att arbeta med annat, som är ett riktigt arbete, till skillnad från att flumma runt som röstcoach och dessutom låta skattebetalarna stå för fiolerna. Låt kultursnobbarna falla och låt de landa stenhårt! Det ska riktigt kännas att det de sysslar och pysslar med är noll värt.
Kristian
/ 04/29/2020Röst*coach*, dessutom, inte talare eller sångare!
”Det är bättre att bli försörjd av skattebetalare än att jobba för mycket i nått tråkjobb. Ni vet sådana där jobb som skattebetalarna som ska försörja mig har…”
Japp, det är halva transferiatet och vänsterväljarna som talar. Vi borde stoppa upp några av dem på ett lämpligt museum.
MiT
/ 04/28/2020*https://www.facebook.com/orebropartiet/posts/2956622664429948?__cft__[0]=AZXNRqyRxY66RvCP4edp41aTTIeulBkgUfjBf3Y81ooa_IxfQfLyZ7suZTJmHA4OxB4YQTUeWposOSkCBB6ZTGErwcdAp5uMH-f4OW5SuEc4608xmGJrKMGP6euMcALXqsnQF82shTuXQoaeRAmo8gktA0noqEBQ72xqHtDRMN2sIww-S6gHzSjEdvXBBi2UuOI&__tn__=%2CO%2CP-R*
bergersjo
/ 04/28/2020Åter en rättsskandal i Skurkarnas Paradis Sverige:
https://bergersjo.wordpress.com/2020/04/28/rattsskandal-i-konungariket-sverige-skurkarnas-paradis/
Grodan Boll
/ 04/28/2020Mer dålig stämning här där LUFarna kastar skit på SD. Mer spännande än vänsterungdomarna, då man aldrig riktigt vet var de står för stunden. 🙂
Kanske med undantag för EU-krameriet, som är absolut och därmed konsekvent.
Highlights där jag fnissade lite:
Härlig sammanblandning av ”viss” invandring och ”all” invandring. Tydligen är 2015 och dess efterdyningar redan bortglömda.
Jag är hyfsat säker på att vi lyckades med det där en gång, utan EU 🙂
Weasel
/ 04/28/2020”Hur menar SD att alla viktiga hjältar inom vården ska få fler kollegor utan invandring? Hur ska äldreomsorgen få fler händer utan invandring?”
Tja , dom flesta länder i Europa klarar ju av att få vården och äldreomsorgen att fungera trots att dom bara har en bråkdel av den invandringen som sverige har.
Men det är klart , dom länderna kanske styrs av politiker som inte är fullständigt inkompetenta idioter.
Hoppas att det blir krig i Eritrea , Dubai och Australien så att dom svenska politikerna lyckas få äldreomsorgen att fungera 🙄
hllviken
/ 04/28/2020Det är tvärtomspråket som vanligt.
Invandrare är mycket mer objekt för samhällsomsorg än vårdgivande till svenskar.
Det finns statistik som visar det.
Kristian
/ 04/28/2020Vi har haft tur i Sverige som bara fick de invandrare från MENA som aldrig blir sjuka eller gamla.
Varjager
/ 04/28/2020Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
Uppskattar att de vågar pressa och tvinga fram reaktioner.
Ivar L
/ 04/28/2020Jans
/ 04/28/2020Rätt intressant när man tänker på det. Sverige har sedan millenieskiftet alltså importerat de arbetsmarknadsmässiga konsekvenserna av en coronaepidemi flera gånger om … … varje år. Och detta har beskrivits som en vinst för Sverige fram till helt nyligen.
Ivar L
/ 04/28/2020Undrar hur stora beredskapslager och brandsläckningshelikoptrar vi hade haft om Allmänna arvsfondens pengar gått till sådant landet faktiskt behöver?
Rikard
/ 04/28/2020Hej.
Du menar pengarna de bl a stulit genom att bestrida lagliga testamenten? Pengar som redan beskattats flera gånger om, dessutom.
Utförlig genomgång av svineriet fonden är här:
[https://www.fokus.se/2018/02/okontrollerad-pengarullning-arvsfond/]
”Kammarkollegiet, som sitter på huvuddelen av personalstyrkan, värvar aktivt projektsökare och väljer ut vilka av närmare tusen ansökningar som man anser att arvsfondsdelegationen ska godkänna vid sittande möte. I slutet av 2017 presenterade Statskontoret en genomlysning av arvsfondsdelegationens arbete. Där påvisas en rad allvarliga brister, inte minst att medlemmar ur regeringskansliet sitter i delegationen. Men också att det är uppenbart att delegationen inte har eller tar sig tillräckligt med tid för att bedöma kvaliteten på ansökningarna innan dessa godkänns.
Förutom en rad små föreningar har bidrag från Arvsfonden blivit ett återkommande sätt att stärka kassan för allt från ABF och Studieförbundet Vuxenskolan till kommuner, golfklubbar, tennisförbund och hjälporganisationer.”
[https://www.expressen.se/debatt/arvsfondens-sloseri-ett-han-mot-de-doda-/]
”Det var också genom pengar från just Arvsfonden Islamakademin och Spiritus Mundi fick 15 miljoner kronor för att motverka radikalisering av islamister i Malmö, utan att kunna uppvisa vare sig resultat eller var pengarna gått. De har fått 12,5 miljoner i nya bidrag nyligen, för ett nytt projekt med exakt samma innehåll. Som om ingenting har hänt.
Bland de projekt som fått miljonbidrag hittar vi till exempel ett treårigt projekt för att lära barn att biodla i Malmö som fått över fem miljoner kronor, fyra miljoner till en lesbisk guide för unga som är nyfikna på lesbiskhet…”
Frys tillgångarna för fonden, beslagta all bokföring och all dokumentation och lämna över det hela till en specialåklagare plus stab från Ekobrottsmyndigheten istället för att alls ha den.
Vill man läsa ännu mer kan man rota fram riksrevisionens rapport från 2017.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Q-Ken
/ 04/29/2020https://www.aftonbladet.se/debatt/a/1nJBgM/darfor-sager-vi-nej-till-gymnasieamnestin
Ordning och reda… låter lite som 30-talets Tyskland… Fy så hemskt!
Kristian
/ 04/29/2020Var har de här moderaterna varit sedan 80-talet? Har de nyss grävt sig ur jordkällaren?
Ivar L
/ 04/29/2020Är det någon som vet vart Stefan Löfvén tog vägen? Har han gått och gömt sig för gott? Det var så himla viktigt att få dekretmakt men när den inte blev 100% så verkar han lackat ur och gått under jorden. Eller?