Buffert

Miljöpartiets Per Bolund gick igång om att företag måste ha en rejäl buffert så de kan klara oförutsedda saker som sker i vår värld.

Buffert är ju alltid bra. Men man kan vara 100% säker på att om företag haft en rejäl buffert hade den åderlåtits av Miljöpartiet i form av en buffertskatt så resultatet hade blivit detsamma, dvs ingen buffert.

Men på tal om buffert, en buffert är ju ungefär samma sak som ett beredskapslager, fast med pengar i stället för varor/produkter som man måste ha vid händelser som sker i vår värld. Tycker gott att Bolund kan städa framför regeringstrappan först och se till att Sverige har rejäla beredskapslager av väldigt nödvändig utrustning innan han hackar på andra som inte har det. För Miljöpartiet har inte lyft en enda fena under alla år för att vi ska ha just buffertar mot händelser i vår omvärld utan de har lagt pengarna på HBTQ-certifieringar, mångfaldsplaner, genusforskning, menskonst osv i stället för på sånt som man faktiskt behöver i ett samhälle.

Sjukhus använder regnrockar som skydd, regnrockar som är skänkta (eller sålda, vet inte vilket) av Skara Sommarland. Men kan sätta vad som helst på att sjukhusen, genom bl a Miljöpartiets försorg, har omfattande mångfaldsplaner, att de är HBTQ-certifierade, att de har genusvetare anställda som ska driva igenom mångfaldsplanerna osv. Synd bara att sånt är helt oanvändbart, inte bara som skydd mot sjukdomar utan i bästa fall oanvändbart oavsett. Sånt kostar inte bara pengar som kunde använts till en buffert utan de sänker också organisationerna och gör dem otroligt tungrodda. Vilket i sig gör att man måste öka byråkratin ännu mer vilket orsakar ännu mer kostnader som kunde lagts på buffertar osv i en ond spiral ner mot botten.

Hur kan en krisberedskapschef påstå att man inte var förberedd på krisen? Det är ju helt bisarrt! Hon ska väl för fan inte ha nån ledarroll överhuvudtaget utan omedelbart sparken då hon ju uppenbarligen totalhavererat sitt uppdrag? En krisberedskapschefs uppdrag är ju att se till att vi har just beredskap inför ev kriser, inte att stå som ett fån när krisen dyker upp och säga att man inte var förberedd? För beredskap har vi bevisligen inte. Och har inte haft heller.

Det där lilla sätter fingret på varför Sverige ser ut som det gör. Ska man ha en titel så ska faktiskt den också betyda någonting, man har liksom missat det i Sverige sen många år tillbaka, man har delat ut titlar som innehåller ordet ”chef” som om det vore smågodis under påsken men de verkar inte betyda någonting. Mer än pengar i plånboken för den som fått titeln. Är man chef så måste titeln också betyda något! Och är man inte redo att axla det ansvaret, eller om man kanske är osäker på om man klarar av det, så ska man tacka nej!

Vad har vi en krisberedskapschef till när vi bevisligen inte har någon krisberedskap?

Ni vet väl om att det bara är Sveriges siffror som är pålitliga vad gäller t ex dödsfall i corona? Att andra länders siffror är väldigt opålitliga då det kan finnas fall som inte orsakats av corona med i deras statistik? Det är det man sagt de senaste dagarna i alla fall. Tur att vi i Sverige är så noggranna så att siffrorna är pålitliga och rätt! Så inga fall som inte är corona hamnar i statistiken! Så att statistiken blir korrekt och pålitlig alltså. För sånt är ju vi bäst i världen på.

En ny rapport om kompetensregnet har släppts! Läs intervju med en av rapportförfattarna!

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

104 kommentarer

  1. Hate-chan

     /  04/18/2020

    Nåja, ”chef” Sandwall har nog förtjänat en liten känga för att ha varit nyttig idiot åt regeringen. Men förmodligen fanns det nog inte så mkt hon kunnat göra i vilket fall med den här regeringen. Ytterst är det hennes chefer som är ansvariga.

    Svara
    • MiT

       /  04/18/2020

      Men då ska hon tacka nej till titeln, högt och ljudligt dessutom. Det har hon inte gjort vad jag vet. Om inte möjligheten att göra sitt jobb finns så är det hennes ansvar att se till att det blir möjligt och om proppen är hennes chefer så är det hennes skyldighet att larma. Hon tackade ju inte nej till lönen trots att hon visste att hon inte skulle kunna göra skäl för den.

      Svara
  2. tompas11

     /  04/18/2020

    Har ni hört denna Johanna Sandwall när hon talar på de dagliga pressträffarna 14.00?
    Snart sagt varje mening börjar hon med eeeh. Detta är så fruktansvärt irriterande att man inte orkar lyssna på människan. Johanna borde med omedelbar verkan uppsöka en talpedagog för att bli med denna olat. Ännu bättre är förstås att hon ställer sin plats till förfogande, för hon är uppenbarligen inte vuxen den uppgift hon är satt att utföra.

    Svara
  3. robert

     /  04/18/2020

    Svara
    • hllviken

       /  04/18/2020

      😅 😂 🤣 😆 😅 😂 🤣

      Det var ord och inga visor!

      Svara
    • Havre flarnstad

       /  04/18/2020

      Chang verkar va på jävligt humör eller kanske lite på fyllan 😀

      Kung är han vilket som.

      Svara
      • Ivar L

         /  04/20/2020

        Bara att använda ett ord som ”vedtjyvar” ger 10 pluspoäng!

        Svara
        • Kristian

           /  04/20/2020

          Efter att någon fått avsked efter vedstöld presenteras hans efterträdare, och någon av gubbarna kan inte hålla sig:
          – Jasså, är det han som skall ta ved efter den gamle?

          (Med hälsning från ”Carl-Gustafs historiebok”, tror jag.)

          Svara
  4. Havre flarnstad

     /  04/18/2020

    I mina ögon är det hela solklart MSB och därmed regeringen vill inte att det ska redogöras siffror dom mörkar precis av samma anledning som dom vägrar uttala sig om flera andra saker.

    Dom vill inte att den vanliga ”dumsvensken” ska få ångest och panik .

    Dumsvensken är den numera vanliga idioten vars förtroende för regeringen höjs när vi ligger sämst till i smittohantering och dödstal i norden . Det är dumsvensken som köper precis allt Tegnell och MSB kläcker ur sig och aldrig skulle kika på alternativ till Aftonslasken & co för information.

    Han tar gärna en sojalatte på uteserveringen och säger att ”en vanlig influensa är värre” han funderar på kastration för rättvisans skull men får egentligen inte upp den allt är ju så förvirrande nu när man kan välja könsidentitet som plockgodis.

    Allt är just lite förvirrat så bäst att bara följa med.

    Svara
    • fenix

       /  04/19/2020

      Tegnell, var det inte han som mördade Adam Alsing?

      Svara
    • Kristian

       /  04/20/2020

      I USA får presidenten höjt förtroende när det blir krig.
      I Sverige får regeringen höjt förtroende när dess misslyckanden under trettio år blir allt mer uppenbara.

      Svara
  5. Q-Ken

     /  04/18/2020

    Det är väl det vanliga ”tvärtom” som alltid i detta tokland.

    -De som säger sig vara feminister är de som hårdast försvarar de mest förtryckande männens hederskultur.
    -De som vill ta emot flyktingar hjälper ett litet antal fullt arbetsföra män utan flyktingstatus istället för en större mängd sjuka, kvinnor och barn som faktiskt är på flykt.
    -De som hävdar att fängelsestraff inte hjälper är de som kräver hårdare straff för brott som riktas mot dem själva.
    -De som framställer att mångkulturen i de utsatta områdena är bra bor inte själva där.

    Så varför skulle det inte vara de mest normkritiska som nu hårdast tar avstånd ifrån de som ställer kritiska frågor till makthavarna?

    Svara
  6. MiT

     /  04/18/2020

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/3055553354539235?__cft__[0]=AZVEdICPKif2kZUuNBYnVN2yVBVKPNFCSjfHFe101NGI7T7NWYfShO2NMvjPy0ask8jqWYJUtHFiSvA3nM3A93_LkGpI5p0NIyTcJHGoT5KDXIErUxVjoxdkdSIph7TgksejC_GMWjwTE8S_hlDKtv-Ru1dr34d3KQIHfsMfopWDsFM1WdY4oHse9rQ-Z0RHnqNuGtlZ3SXjcz5Pqgfbiw8e&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
  7. MiT

     /  04/18/2020

    Svara
  8. MiT

     /  04/18/2020

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  04/18/2020

      Fyller på med mer trivial dagboksdynga från rikemansfrun nummer ett, Cissi ”självupptagenheten” Wallin. Fröken offer är uppenbarligen trött på sin stenrika kille eftersom han inte tar hand om hemmet som han bör.

      ”Min vän säger att hon egentligen skiter i de aldrig stängda skåpsluckorna, men att senaste tidens undantagstillstånd fått henne att se sin partner i ett helt annat ljus.”

      https://www.expressen.se/kronikorer/cissi-wallin/nu-trottar-kvinnorna-pa-att-vara-sin-partners-mamma/

      Ni behöver inte läsa, den är förutsägbar. Det är samma skit som vanligt, det är extra synd om den ansvarstagande kvinnan, särskilt i tider med kinesisk lungpest, män är bebisar och kvinnor är bäst. Cissi gillar uppenbart inte män så länge de nu inte betalar hennes hyra och lyxliv. Indirekt är det en pamflett för separation och skillsmässa, något hon givetvis själv inte är intresserad av då pengar är viktigare för henne än att föregå med gott exempel.

      Sedan Cissi fick jobb på Expressen har hon skrivit fem krönikor, alla på detta tema. Män är svin, kvinnor är bäst. En manlig kåsör skulle antagligen få sparken efter första krönikan med ett så begränsad programförråd.

      /Frida

      Svara
      • fenix

         /  04/20/2020

        Det är alltid samma förutsägbara gnäll från feministerna.

        Trots de anställs enbart för att försöka vara provokativa och hata män för annonsklick, är de medelmåttor även på det.

        Å andra sidan är det prestige att skrika ut deras privata relationsproblem på den nationella kvällsblaskan istället för på en coffeeshop.

        Feministens manshat fungerar som en missriktad ventil för deras misslyckade relationsval.

        Svara
    • Leif

       /  04/19/2020

      Samma sak i reklamen som rullar i TV-kanalerna. Ska man visa upp en riktig idiot så är rollen vikt för en man. ICA-Ulf är ett bra exempel på detta.

      Svara
    • Jans

       /  04/21/2020

      ”Lite senare när jag spontant uttrycker min förvåning under ett resonemang, så klipper hon av mig direkt:

      – Det förstår du inte för att du är man…

      Ändå pågår vårt telefonsamtal i en och en halv timme och jag hade kunnat lyssna på henne lika länge till. ”

      Detta påminner lite om samma underdånighet som visades mot Rosling. Att överhuvudtaget vilja intervjua en så klockren sexist… Om Agnes inte kan förklara för halva Sveriges befolkning så är hon nog ingen pedagog direkt. Patetiskt att läsa. Tragiskt.

      Svara
      • Weasel

         /  04/21/2020

        Mitt favoritstycke i artikeln är när Agnes säger att män kan köra 150 km /tim utan säkerhetsbälte medan kvinnor inte får göra det.

        Själv fick jag böter för att jag körde 11 km för fort så förmodligen trodde snuten att jag var en kvinna .
        Jag hade ju fan till och med säkerhetsbälte på mig 🙁

        Svara
  9. Frida Gustavlin

     /  04/18/2020

    Det är många som anklagar regeringen för att inte haft ordning på beredskapslager under rådande pandemi. Socialministern har gång på gång slagit ifrån sig kritik med att det är regionerna som är ansvariga för att tillse att de har beredskap. De politiska kommentatorer som förstår sig på lagstiftningen har varit slående överens, det är ingen tvekan, det är och har varit och är regionernas ansvar att se till att det finns tillräckligt med skyddsutrustning och mediciner vid tillstånd som med denna äckliga kinesika lungaids.

    Läser man lagen kan till och med en kretin som undertecknande läsa att det är regionernas ansvar.

    ”Bestämmelserna i denna lag syftar till att kommuner och regioner ska minska sårbarheten i sin verksamhet och ha en god förmåga att hantera krissituationer i fred.”

    Sen får regionerna även be om pengar från staten för detta.

    Den uppenbara frågan som följer är vilka landstingspolitiker som inte skött sitt jobb?

    I Stockholm är det Anna Starbrink (hälso- och sjukvårdsregionråd) som är ansvarig. Kommer hon tvingas ta ansvar, knappast.

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regioner-pekas-ut-som-ansvariga-for-beredskapsmiss

    ”Socialminister Lena Hallengren (S) håller med om att det har funnits brister i beredskapen.
    – Ansvaret för att upprätthålla en katastrofmedicinsk beredskap ligger helt otvetydigt på regionerna, säger Andreas Wladis till SVT Nyheter.”

    Hur svårt kan det vara för regionen att hyra eller låta bygga en tillräckligt stor lagerlokal, låt säga 3000 kvm. Kostnaden för detta, inkl köp av mark landar på max 30-40 miljoner. Hallen har kanske en avskrivningstid på 30 år. Dvs en kostnad för fastigheten på cirkus 300.000 per år exkl drift.

    Lågt räknat. Hur mycket plats tar en miljoner munskydd i en sådan hall? I en vanlig låda ryms 50 skydd, i en kartong ryms ungefär 100 lådor, på en pall ryms 6 lådor. Så fyra till fem pallar på höjden max. Det motsvarar en golvyta med plats för truck på omkring 20 kvm. Sen har man 2980 kvm att lagerhålla annat som kan tänkas behövas.

    En miljon andningsskydd kostar väl ungefär 2-3 miljoner kronor med den mängdrabatt som man kan tänkas få.

    Jag vet att t.ex SöS i princip har HBTQ-certifierat hela verksamheten. Bara där snackar vi en kostnad om ca 5-10 miljoner, minst. Tar vi regionens alla verksamheter så uppgår det till tiotals miljoner kronor.

    En journalistisk uppgift som är hyfsat enkel. Räkna ut med hyfsad precision hur mycket alla vänstervridna certifieringar kostat och jämför denna kostnad med hur mycket beredskapslager man fått för pengarna.

    https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2019/11/anna-starbrink-karolinska-borde-ha-krympt-kostymen-tidigare/

    ”I en intervju i Dagens Nyheter säger sjukhusdirektören Björn Zoëga att det här varslet inte kommer att räcka för att lösa ekonomin. Kan det bli så att regionen skjuter till pengar?

    – Det är inte aktuellt att skjuta till mer extramedel nu, av den enkla anledningen att det inte finns några pengar i kassan i regionen. Däremot krävs det andra åtgärder från sjukhusets sida. Det kan bland annat handla om att se över lokalkostnader.”

    Ska alltså SöS se över lokalkostnader? Hur då, genom att flytta till Norrland eller? Ska Nya Karolinska flytta till Finnspång eller?

    Grottar man lite i Stockholms pandemiplan kan man läsa följande saker.

    Klicka för att komma åt halsa-vard-epidemiberedskapsplan.pdf

    ” Med stor sannolikhet kommer nya pandemier, man vet bara inte när”

    ”Utbrotten kommer att ske på många olika platser samtidigt, vilket gör att man inte kan ta resurser från ett ställe till ett annat, till exempel från ett landsting till ett annat.”

    Skäl till att ha lite extra skyddsutrustning på lager? Knappast, inte ord om skyddsutrustning eller dylikt i hela planen. Proffsigt värre.

    Långt och spretigt inlägg.

    Det råder uppenbart akut brist på fungerande hierarki i landet, lika stor brist på journalistisk nyfikenhet. Varför frågar sig inte fler varför det gått åt helvete med Stockholms sjukvård relaterat till det kinesiska skitviruset.

    /Frida

    Svara
    • Senior

       /  04/19/2020

      Se där!
      Du har på kort tid gjort det som våra journaliter trots presstöd inte klarat av att genomföra på flera år.

      Svara
    • Senior

       /  04/19/2020

      En liten passage värd att reflektera lite över….
      ”Sen får regionerna även be om pengar från staten för detta.”

      Detta sätter nageln i ögat på allt som är fel i Sverige idag.

      De olika regionerna har eget ansvar för verksamheten, men de måste göra det inom de ramar staten bestämmer….

      De har alltså ett ansvar men utan befogenheter, vilket innebär att de är helt i händerna på staten i alla fall.

      Något som staten nu utökat genom den nya lagen där de kan konfiskera utrustning från de som som sköter sitt ansvar för att ge till de som inte skött sig.

      Fullt jämförbart med utjämningssystemet mellan kommunerna.

      Vilket i sin tur är fullt jämförbart med socialismens ”åt envar efter behov av envar efter förmåga.”

      -Som vanligt gynnas de som missköter sig på bekostnad av de skötsamma.

      Svara
    • Jans

       /  04/20/2020

      Bra gräv!

      Svara
    • Kristian

       /  04/20/2020

      Precis!

      ”Hur svårt kan det vara för regionen att hyra eller låta bygga en tillräckligt stor lagerlokal, låt säga 3000 kvm.”
      Sådant har man inte råd med!
      Arenor, däremot …

      Svara
    • Ivar L

       /  04/20/2020

      Som jag ser det är ett grundproblem att landstingspolitiken (eller heter det regionspolitik numera?) är nästan helt osynlig. Jag som väljare kan inte röstvägen påverka de här sakerna nämnvärt för det förekommer knappt politiska debatter offentligt på landstingsnivån.
      Att det i den offentliga karriären i samtliga ansvariga partier dessutom varit mycket mer pluspoäng med hbtq än beredskap är också ett oavvisligt faktum. Såväl det mediala trycket som trycket från partiernas moderorganisationer är skyldiga till detta. Och dessutom finns det väl lagar som mer eller mindre tvingat landstingen att satsa pengarna på ren skit?

      Svara
  10. Weasel

     /  04/19/2020

    Jävligt korkat och oansvarigt av de onda kapitalistiska företagen att inte se till att ha en buffert så att dom kan betala hyra och löner till sina anställda i några månader bara för att kunderna minskar med 97 % ….

    Varje dag kl 14 står politikerna och myndigheterna på presskonferens och informerar folket om att dom bör tvätta händerna med handsprit.
    Jag önskar att dom någon gång även kunde berätta VAR man får tag i denna handsprit…? 🙄

    Svara
    • Rikard

       /  04/19/2020

      Hej.

      Man gör sin egen? ”Handsprit” är ju ingen magisk vätska, alla bakterie- och virusdödande vätskor går att använda (även om en del har ganska otrevlig effekt på huden).

      Thinner går om det kniper, T-doja, bensin, vätesuperoxid (3%, inte starkare!), aceton, klorin, med mera. Men bra för huden är det inte, fast det är handspriten inte heller. Olika sorters teknisk sprit (”industrisprit”) kan beställas från bolag som säljer till företag, men för vissa sorter krävs tillstånd för inköp.

      Sedan finns det mängder med olika yt-desinfektionsmedel som används inom kök & restaurang samt lokalvård; går också att använda på händerna även om man inte bör göra det.

      Men bäst är tvål och vatten, eller såpa och vatten.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Weasel

         /  04/19/2020

        Jo , Rikard , jag vet att man kan tillverka handsprit på egen hand.
        Det jag undrar över är mest VARFÖR man ska behöva göra det…

        Svara
        • Rikard

           /  04/19/2020

          Hej.

          Gör egen sprit eller lita på staten och kapitalet? Det duger väl som därför.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Weasel

             /  04/19/2020

            Ja , det duger som därför.

            I ett friskt och normalt land skulle ju kanske myndigheten för samhällsskydd och beredskap kunna tillverka den.
            Men Sverige är ju ett u-land styrt av sinnessjuka galningar så något sådant är ju naturligtvis inte aktuellt.

        • Patrick

           /  04/20/2020

          Just detta är en av många anledningar varför jag kritiserat Sverige som tusan.. Och att nu Stockholmare är less på att stanna hemma så de åker ut för att ha lite snabbt kul.. man kan känna sig lite skadeglad när dessa ärthjärnor som sitter ute å njuter helt obrydd vad de utsätter samhället faktiskt själva drabbas.. otroligt stötande är det. Man kan som Weasel tycka att staten skall hålla med adekvat skydd för sina invånare, men så är inte Sverige ett topp land på något vis längre. De som sitter ansvariga borde alla sitta i fängelse eller mottaga straff, de är skyldiga till den förödelse som uppstått. Även skulle det införts tvångskarantän åtgärder i tidigt stadium.. de har ju talat om att grundlagen måste i sådana fall ändras, varför har man inte sökt skynda på denna process? Oavsett vad som ligger bakom detta virus så försöker alla oansvarliga länder i väst nu slå ifrån sitt eget ansvar mot sin egen nation genom att vidare spela mot Kina kritiken. Huruvida denna kritik är saklig eller inte saknar betydelse, är det alltså så att Kina gjort så att Sverige inte tagit sitt ansvar? Eller USA som betett sig som rena fån från början tills nu, om inte ens dessa nationer klarar hålla situationen i deras områden hur kan man då kräva att Kina skall ha agerat mycket bättre? Det är ett strålande exempel om att dessa länder och regeringar hellre döljer sina tillkortakommanden och ljuger för sin befolkning än att de bryr sig om dem. Lättast skylla på andra, barnfasoner och business as usual in politics.

          Svara
          • Kristian

             /  04/20/2020

            Westerholm funderar i dagarna på hur det kommer att se ut när Afrika – vårt grönsaksland – drabbas. Njut av tomaterna medan tid är.

          • Rivaroxaban

             /  04/20/2020

            Du rakar ha missat en hel del. Hela denna situationen ar kinas fel. Deras vidriga kultur mojliggjorde detta. Om det inte var Chang som at fladdermoss sa var det Chang som inte kunde hantera vit teknologi. I vilket fall ar det insektsfolkets fel. Saken gjordes inte battre av att CCP hemligholl det hela i manader. Som tur ar visade det sig tidigt att viruset denna gang ar relativt harmlost. Men CCP lyckdes anda genom sina lakejer i WHO att lura vast att ta till samma drakoniska medeltidsatgarder dem sjalva.
            Kina maste isoleras omgaende.

      • Kristian

         /  04/20/2020

        Som sagt var: blev förvånad i ett av avsnitten av Jaktkunskap när man vid sotning av rådjur eller liknande diskuterade hur man gör ren kniven efteråt, och fick svaret
        – Tvål och vatten.

        Uppenbarligen var personen vid livet även efter att ha ätit ett antal måltider han skjutit själv.

        Allt behöver inte steriliserar till intensivvårdsnivå.

        Svara
      • Kristian

         /  04/20/2020

        Vit aska från hårda träslag. Lut. Plus fett blir tvål.
        OBS: De första stegen vill man inte ha i närheten av ögon och hud. Särskilt när man kokar luten.

        (Varning för den som läser mer: Tvålmakareforum är ett slags svart hål för den som är intresserad. Säkrare att hålla sig till konfliktspel eller filateli.)

        Svara
  11. Weasel

     /  04/19/2020

    När det gäller ”sveriges pålitliga siffror gällande dödsfall i Corona”…

    Dom vill alltså att jag ska lita på de svenska myndigheternas siffror och betrakta dessa som pålitliga.
    Visst.
    Så fort dom svenska myndigheterna kan redovisa det exakta antalet människor som befinner sig i landet illegalt och det exakta antalet samordningsnummer som har delats ut så ska jag börja fundera på att överväga att ha någon som helst tillit till de svenska myndigheternas siffror.
    Om sedan de svenska myndigheterna upphör med vanan att dela ut sjukpenning till Iraks försvarsminister så ska jag seriöst överväga att lita på dom.
    Och den dagen då myndigheten försäkringskassan inte betalar ut 36 bidrag till en person med 36 identiteter så kommer jag nästan att börja lita på de svenska myndigheternas siffror.
    Skulle de svenska myndigheterna dessutom sluta bokföra 44 åringar som 17 år gamla så kommer jag lita på myndigheterna till 99 %.

    Sedan återstår det bara att alla tjänstemän och chefer på de svenska myndigheterna som har medverkat i ovanstående bedrägeri/förräderi åtalas och döms till mångåriga fängelsestraff – och så fort detta har skett och människor som inte är vare sig idioter eller aktivister har anställts på myndigheterna, så kommer jag till fullo lita på de svenska myndigheternas siffror.

    Svara
  12. MiT

     /  04/19/2020

    Svara
    • Kristian

       /  04/20/2020

      ”stärkt din ideologiska ryggrad”

      Man skriver det rent ut, alltså.

      Svara
  13. MiT

     /  04/19/2020

    Svara
  14. Robin

     /  04/19/2020

    Kan ju vara på sin plats att påminna om att de statliga bolag som hade en liten buffert tvingade Magdalena Andersson igenom en extra utdelning i för ett par år sedan. Exempelvis Akademiska hus råkade ut för detta

    Svara
  15. hllviken

     /  04/19/2020

    Myndigheter och välgörenhetsföreningar prioriterar EU-migranter framför svenska hemlösa!

    Svara
    • Havre flarnstad

       /  04/20/2020

      Inget nytt under solen där tyvärr .

      Så har det ju alltid sett ut är mer hippt för proletärer och nyadeln att sträcka ut handen till nån utländsk tiggare o färgglada kläder en den där fulla gubben dom mest irriterar sig på.

      Blir så jävla förbannad när samma person som glatt lägger en tjuga i handen på nån fejktiggare senare beklagar sig över hur fyllona måste sitta i parken bredvid deras bostadsrätt.

      Har minst en bekant som beter sig precis så tjatar om hur värdet kanske går ner på ens lgh för att svenska hemlösa samlas i närheten men samtidigt sponsrar ”krooona kroona” skrikande romer utanför sin affär.

      Dubbelmoralen skiner starkt i deras led.

      Svara
      • hllviken

         /  04/20/2020

        Sant!
        Men de svenska hemlösa är långt ifrån alkoholister allihopa!

        Mannen i intervjun ovan arbetade som säljare, blev sjuk, kunde ej betala hyran och blev hemlös.

        Svara
        • Kristian

           /  04/20/2020

          Visst hade han tur som bodde i solidariska Sverige och inte omänskliga USA?

          Svara
  16. MiT

     /  04/19/2020

    Svara
  17. MiT

     /  04/19/2020

    Svara
  18. Q-Ken

     /  04/19/2020

    Märkligt bildval i artikeln. Barnen på bilden ser ju inte alls ut som de flyktingbarn som kommer till Sverige…

    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/opbb2m/nu-maste-sverige-ta-emot-barn-fran-lagren

    Svara
    • Weasel

       /  04/19/2020

      ”Om samtliga EU-länder deltog i relokaliseringen av de mest utsatta barnen så skulle det innebära att varje land skulle behöva ta emot ca 50–100 barn.”

      Och sedan , efter det att Sverige har tagit emot 50-100 barn, kommer det vara slut på ”flyktingströmmarna” så att vi aldrig mer behöver höra ”jamen, det handlar ju bara om just dom här och det är ju inte så många”…?

      De 2 migrationsmissbrukarna som har skrivit debattartikeln påminner om vilka andra missbrukare som helst ;
      Det är ALLTID ”bara den här vinflaskan” och det är ALLTID ”jomen, jag ska ju bara spela en gång till på nätcasinot” .

      Nu är det bara 50-100 barn.
      Förra månaden var det bara 9000 afghaner.
      2015 var det bara 163.000 flyktingar.

      Missbrukare får aldrig nog och ska alltid ha bara en fix till. Dom är sjuka och måste få vård och behandling. Det gäller såväl vanliga knarkare som godhetsknarkare.

      Svara
      • Kristian

         /  04/20/2020

        Den som verkligen vill väl ser till att resurser används så effektivt som möjligt.

        Svensk migrations- och biståndspolitik gör motsatsen.

        Svara
    • Grodan Boll

       /  04/19/2020

      Jag har pekat på de här parasiterna tidigare i på bloggen.
      Ida Östensson som i sedvanlig stil solidariskt stjäl från stadskassan.

      Transparanta som de är, svarar de inte heller på mailfrågor.

      Svara
  19. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Ministrar som pratar och pratar. De har ett ansvar men misslyckas varje gång.

    Svara
    • Senior

       /  04/19/2020

      Nej, de har inget ansvar.
      Palme och Geijer avskaffade ämbetsmannaansvaret 1975, samtidigt som tjänstemannaansvaret ändrades så att folkvalda undantogs ansvar.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  04/20/2020

        Och det är här blodig revolt, massor med arga medborgare och en giljotin på stadens torg kommer in i bilden.

        Jag skämtar inte.

        Det här är vad som krävs för att rensa ut beta-karriäristerna och psykopaterna från makten: en tillräcklig avskräckande effekt för nästa generation på posten att hålla sig från korruption, då de saknar skam nog för ändamålet själva.

        #Breivik

        Svara
        • Senior

           /  04/20/2020

          Ja, samt en ändring av grundlagarna med införandet av ansvar igen, en bättre uppdelning av makten enligt demokratiska modeller, en konstitutionsdomstol som hindrar politiker att införa lagar som strider mot grundlagen, etc.

          Svara
  20. Gorby

     /  04/20/2020

    Svara
  21. Kristian

     /  04/20/2020

    @Jans, förra:

    En av flera texter om Bear Grylls andra experiment med både män och kvinnor:

    The Island with Bear Grylls, edition: ”You feminists asked for it.”

    De flesta andra texter verkar säga att det var ett sexistiskt program.

    Svara
    • Rikard

       /  04/20/2020

      Hej.

      Jamen det var ju ett sexistiskt program? Det visade (med förbehåll för redigering) med all önskvärd tydlighet skillnaden mellan män och kvinnor i grupp, och skillnader mellan könen är sexism; alltså är programmet sexistiskt.

      Om det visat att kvinnorna agerat lika som männen hade det också varit sexistiskt för då hade det befäst den fallocentriska normen som tvingar kvinnor härma män för att räknas.

      Om det (som man gjorde) bedömt kvinnornas och männens olika insatser efter relativa måttstockar hade det varit sexism.

      Om man gett kvinnorna anpassade utmaningar som de garanterat klarat hade det varit sexism.

      Om du i huvudet hör ‘Gladiatorernas intåg’ av Fucik när du försöker klura ut vad som inte varit sexism är det ett fullt normalt varningstecken på att din gärna drabbats av ”divide by zero error”.

      På tal om sexism:

      Sommartips för den som ska till Simrishamn eller omnejd, apropå feminism: på Café Kagan (säg det på skånska) kan man ibland stöta på Gudrun Schyman när hon håller hov för andäktigt lyssnande kvinnor. Det vilar en skir, närmast Myrdalskt förtrollad stämning över åhörarskaran. Mästarinnan predikar Lex Schyman ex cathedra och framsäger de mest häpnadsväckande absoluta sanningar. Jag har vid tillfälle suttit vid angränsande bord och låtit min lilla grytas små öron lyssna till lovsången – väl värt priset för kaffe och kladdkaka. Rekommenderas för den som vill upptäcka att jo, hon och hennes gelikar som utgör den absoluta eliten bland landets feminister låter privat precis likadant som de gör på TV eller i andra media: de är sådana på riktigt.

      Bear Grylls provar att driva företag i Sverige och bli klok på skattesystemet, det hade nog t o m jag betalat en slant för att se.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Kristian

         /  04/21/2020

        ”Om det (som man gjorde) bedömt kvinnornas och männens olika insatser efter relativa måttstockar hade det varit sexism.
        Om man gett kvinnorna anpassade utmaningar som de garanterat klarat hade det varit sexism.”

        Som det står in en av ”citaten” i marginalen i någon av Phoenix Command-expansionerna:
        ”People! Can’t live with them, can’t hit them on the head with a ten pound rock!”

        ”Om du i huvudet hör ‘Gladiatorernas intåg’ ”
        Behövde inte slå upp den, men det är enkom därför att en kollega började nynna den när vissa chefer i företaget kom på tal.

        Svara
    • Bamse

       /  04/22/2020

      Nu ska förstås detta tas med en stor skopa salt (helt ovetenskaplig utgångspunkt som jag själv inte tänker titta på, andrahandsinformation etc.).

      Men på beskrivningen i den länkade texten låter det i princip som kvinnorna spenderar mycket tid på att skryta om hur tuffa de är medan de i praktiken åstadkommer mycket litet.

      Låter inte det väldigt mycket som den där ”toxiska maskuliniteten” det brukar hymlas om? Intressant i så fall.

      Svara
  22. Weasel

     /  04/20/2020

    Beträffande sveriges ”pålitliga siffror”… ;

    116
    69
    20
    14
    36
    133
    139
    137
    82
    104
    32
    40

    Där är dödssiffrorna de 12 senaste dagarna.
    Antingen är det så att de kompetenta läkarna bara jobbar 2 -3 dagar i veckan medan de inkompetenta läkarna har femdagarsvecka.
    Eller också är det så att man måste vara en fullständig idiot för att betrakta ovanstående siffror som ”pålitliga”.

    Forskare och experter från den övriga världen måste klia sig i huvudet över hur Sverige bär sig åt för att minska dödssiffrorna från 116 till 14 för att därefter släppa upp dom till 139 och sedan ner till 32 🙄

    Svara
  23. robort

     /  04/20/2020

    Oj vad kärleken till reinfeldt flödar i denna tråd

    Svara
    • Kristian

       /  04/20/2020

      Hehe!
      Känner att allt inte är hopplöst när så många andra delar min bild av förrädaren.

      Svara
    • Weasel

       /  04/20/2020

      Eftersom Fredrik Reinfeldt under sina 8 år som statsminister uppenbarligen inte ens förstod att det måste finnas en beredskap så att vårdpersonalen åtminstone har tillgång till skyddskläder , så är han inte direkt rätt person att uttala sig om vare sig världsläget eller Trump.
      Och definitivt inte om corona.
      Eventuellt kan han uttala sig om hur man kokar ägg – även om det är tveksamt tveksamt om han ens är kapabel på det området.

      Svara
      • Kristian

         /  04/20/2020

        Ägg?
        Om man gör en nyinspelning av Batman-serien från 60-talet kan han ta över Vincent Price gamla roll!

        Svara
    • hllviken

       /  04/20/2020

      De som känt familjen Reinfeldt personligen, på olika avstånd, är inte alls imponerade av dem.

      Alla på Gustafs skola visste att han sålde *olagliga substanser* och att han blev hämtad av polis pga slagsmål på stan.

      Att uppträda som globala storheter då ger kognitiv dissonans.

      Svara
      • Kristian

         /  04/21/2020

        ”Att uppträda som globala storheter då ger kognitiv dissonans.”

        https://fnordspotting.blogspot.com/2018/11/the-stockholm-mindset.html
        ”… vad det egentligen handlar om är att man känner sig viktiga och framför allt kosmopolitiska när man finner en ursäkt att kommunicera på engelska.
        […]
        Egentligen vet man att man befinner sig i en tämligen betydelselös stad i norra Europas utkanter, men man vill också så hemskt gärna känna sig som de framgångsrika amerikaner man ser på TV. Därför beskriver man sig i tämligen krampaktiga ordalag inte bara som någonting mycket viktigare än vad man är. Man gör dessutom detta på engelska, så att man kan intala sig själva att man har världens blickar på sig.”

        (Tidigt Greta-kryss i texten, för den som är skådare.)

        Svara
  24. Senior

     /  04/20/2020

    Under vilken sten har denna människa befunnit sig?

    ”I stället kunde värnplikten ha fyllts med nytt innehåll. Den militära utbildningen kunde ha kompletterats med utbildning för civila krisfunktioner. Embryot fanns i sjukvårdskompanierna och i signaltruppernas utbildning av folk för att säkra infrastrukturen. Då skulle fler kunna rycka in i utsatta positioner när krisen kommer.”

    Vet han inte om att värnplikten sedan 1995 ingår som en del i totalförsvarsplikt?
    Han vet uppenbarligen inte om att totalförsvarsplikten sedan 1995 omfattar såväl civilplikt som tjänsteplikt utöver värnplikten.

    ”Allmän tjänsteplikt omfattar dem som inte är militärer, och kan innefatta att ta tjänst vid något företag efter någon som inkallats eller att arbeta inom sjukvården.”

    Regeringen kan redan idag om de vill utlysa höjd beredskap och låta inkalla folk till tjänsteplikt.

    Inte ens utländska medborgare går säkra från tjänsteplikt:
    ”Alla svenska medborgare mellan 16 och 70 år har tjänstgöringsplikt oavsett kön. Även utländska medborgare kan beordras till totalförsvarsplikt om situationen kräver det.”

    -Anledningen till att så inte sker kan jag personligen misstänka att det handlar om att det inte spelar någon roll, skall man kalla in folk måste det ju faktiskt finnas något att kalla in folk till, och den delen har de ju monterat ner sedan länge…..

    https://www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/varnplikten-kan-ge-battre-beredskap-till-nasta-kris/

    Svara
  25. Kristian

     /  04/20/2020

    Kors i taket! MSM har nämnt självförsörjningsgraden!
    ”Håkan Boström: Håll C, MP och V borta från invandringspolitiken”
    https://www.gp.se/ledare/h%C3%A5ll-c-mp-och-v-borta-fr%C3%A5n-invandringspolitiken-1.26901441

    Om det blir orkan eller inbördeskrig kanske SVT nämner det före nästa val.

    Svara
  26. MiT

     /  04/20/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  04/20/2020

      Fy fan så djälva vidrigt detta land har blivit. Vad spelar det för roll om han är under 18 (vilket han garanterat inte är eftersom det ger fördelar vid asylansökan hade det framkommit tidigare om han var yngre) år? Människan är ju uppenbarligen helt vidrig och kommer förstöra livet för säkert tio-tjugo svenskar (och utlänningar, i Malmö bor inte så många svenskar) innan han får ett straff värt namnet. Dödsstraff eller omedelbar utvisning till Syrien är det enda som duger.
      Också rätt intressant att pappan lyckas få fram en massa grejer från Syrien. Var de inte flyktingar?

      Svara
      • Johan A

         /  04/20/2020

        Nu är jag förvisso en man som arbetar för lag och ordning men börjar också känna stor uppgivenhet när rättsväsendet daltar med dessa drägg som jag får släpa in dagarna i ända. Misstänker att detta avskrap till existenser kanske skulle börja tänka över sitt beteende om fler och fler utav deras sort började dyka upp dinglandes från lyktstolpar med rep runt halsen för allmän beskådan istället för en kortare semester på någon av våra hotellanstalter…

        Svara
    • Casey Jones

       /  04/20/2020

      Ett skott i varje knä och sen utvisning borde vara obligatoriskt i fall liknande detta.

      Svara
      • Weasel

         /  04/21/2020

        Vore det inte mycket lämpligare att skjuta dom mellan benen istället för i benen ?
        (Helt seriöst förslag och inget försök att vara lustig)

        Svara
    • Kristian

       /  04/21/2020

      ”De bjöd även dit ytterligare fem killar …”

      Försöker tänka mig en verklighet där den meningen skall passa ihop med ”sänkt straff.” Misslyckas.

      Svara
  27. Ivar L

     /  04/20/2020

    Är detta historien som gäller generationen som föddes innan och ungefär i höjd till Andra Världskriget:

    1. Bygger Sverige såsom vi känner det. En modern, teknikintensiv exportnation med allt bättre välfärd.

    2. Får i höjd med 1968 och därefter veta att allt de gjort är fel, kapitalism, kolonialism och sexism och att allt måste göras om i grunden.

    3. Arbetar trots skället på ända in i kaklet och överlämnar nationen till de yngre.

    4. Blir åsidosatta i vård, omsorg och pensioner till förmån för immigranter. Den rikedom de skapat går till att importera människor från främst Mellanöstern i ett gigantiskt samhällsexperiment som går ut på att visa att Sverige kan tämja världen.

    5. Blir slutligen avlivad av coronaepidemin i ytterligare ett gigantiskt samhällsexperiment som går ut på att Sverige är så fantastiskt att vi kan skapa flockimmunitet utan större åthävor. Folkhälsomyndigheten glömmer dock bort att skydda de äldre innan experimentet inleds och skyddsutrustning har man också glömt så det räknar man ut att det inte behövs, vilket visar sig felaktigt. Eller gjorde man det till och med med flit? Jag känner mig fasen inte säker längre.

    Svara
    • lensof

       /  04/20/2020

      Det paradoxala är att sossarna genom morden (finner tyvärr inget bättre ord) på de gamla har förlorat en stor del av sina anhängare. För det är just på äldreboende de har levt kvar de som gav allt de kunde och inget förväntade i gengäld. De som röstade på Partiet vad detta än hittade på.

      De som var trogna in i döden. Och nu är döden här.

      Man behöver inte vara mycket yngre för att tänka helt annorlunda. Det räcker med att vara ute i den verklighet som finns i landet för att överge allt vad tilltro heter.

      Få saker har gjort mig så förbannad som att man har besöksförbud till de allra sårbaraste i samhället samtidigt som man släpper in kreti och pleti utan skydd och utan kunskaper. Dö ska vi alla men inte ska någon behöva ligga i sin ensamhet utan fungerande palliativ vård, utan anhöriga, utan en hand i sin men drogad med morfin som oftast mest ger ännu mer ångest. En syrgastub är inte så dyr, den hade kunnat ge lindring, men man hade väl sparat in på det också.

      Aldrig att jag vill till den s.k. offentliga omsorgen. Det här med aktiv självvald dödshjälp har blivit än mer aktuellt. För vem vill dö på ett svenskt vårdhem. Och vem vill har en hemtjänst bestående av ett antal okända hostande icke svensktalande personer.

      Varför finner vi oss i detta? Varför skriker vi inte högt? Det handlar ju om våra närstående men också om mänskligt värde för oss alla.

      Svara
      • Rikard

         /  04/20/2020

        Hej.

        Besöksförbuden handlar väl snarare om att slippa vittnen till vanvården och den smittspridande personalen, mer än något annat?

        Om det var utifrån smittspridningshänseende skulle ju strikt regim tillämpas avs. personalen också.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • Kristian

       /  04/22/2020

      ”Hur man fördärvar ett land”
      https://fridebatt.se/hur-man-fordarvar-ett-land/

      Svara
  28. Gorby

     /  04/20/2020

    Svara
  29. Gorby

     /  04/21/2020

    Svara
    • Weasel

       /  04/21/2020

      ”Cirka 45 % av alla barn och unga talar idag ett annat språk än svenska som förstaspråk”

      ”Det pågår ingen massinvandring”

      ”Svenskar kan aldrig bli en minoritet”

      Svara
      • Kristian

         /  04/21/2020

        Folkutbyte är ett annat sådant där ord som ingen vill kännas vid.
        ”Svenskar måste integreras i det nya landet.”

        Men 99% verkar fortfarande tro …
        ANTINGEN att det blir bra igen om man bara fortsätter rösta som alltid
        ELLER att sverigedemokraterna nu, tjugo år försent, kan reda upp det.

        Svara
        • Weasel

           /  04/21/2020

          Ja, eller att det blir bra igen om vi bara ”lyckas bättre med integrationen” .

          Det finns enormt många länder genom historien som har hamnat i kaos och kris och krig genom yttre omständigheter/statskupper/ockupation.
          Men finns det något land förutom Sverige där befolkningen själva har röstat på sin egen undergång ?
          Det enda som jag på rak arm kan komma på som KANSKE skulle gå att jämföra är möjligtvis när det tyska folket röstade fram Adi för det blev ju inte heller så bra i slutändan…

          Svara
      • Ivar L

         /  04/21/2020

        Jusy Hübinette hymlar dock inte med att det är massimmigration, han prisar det. Men han har en grov brist i sitt resoenamang. Har man verkligen löst problemet med en skylt på arabiska. För att det skall funka på riktigt behövs väl i princip en hel skog av skyltar? Vi har väl i vart fall ett tjugo-trettiotal olika språk som talas av en betydande mängd, kanske ännu fler. Alla dessa kan inte arabiska.

        En enklare lösning är att de som bor i Sverige lär sig svenska. Tänk, när majoriteten av immigranter var européer behövdes inga skyltar för att lära sig hur samhället fungerade?

        Svara
        • Steerpike

           /  04/22/2020

          Tobias är väl ingenting att ta på allvar? Han söker väl mest uppmärksamhet. Sprang på honom på 90 talet. På den tiden verkade han vilja framstå som en-farlig-kille och gick inte det så skrek han något om att vita män med asiatiska flickvänner var pedofiler eller att adoption var slaveri för att få reaktioner.
          Det svenska samhället har kanske uppmuntrat hans personlighetstyp sedan dess?
          Jag kan inte säga att jag rekommenderar en läsning av Tomas akademiska alster, men den som ids kommer nog efteråt ha förlorat allt intresse för mannen.
          Förvisso var det länge sedan jag lämnade Sverige men jag tycker mig dra till minnes reklam och skyltar på utrikiska, mest engelska förstås men ibland lite franska och annat. Synd och skam är det ju att det inte skyltades mer på finska förr.

          Svara
          • Kristian

             /  04/22/2020

            ”Det svenska samhället har kanske uppmuntrat hans personlighetstyp sedan dess?”

            -”Nog var det roligare förr, när man ännu hade en känsla av egenart. Nu tycker jag man mer och mer börjar smälta in i mängden, om ni förstår vad jag menar.”
            – Martin Ljung som Byfånen, ”Glaset i Örat”

          • Kristian

             /  04/22/2020

            … fast det är lite irriterande att han lyckats bli en så effektiv skattemedelsnyltare. Var det sex miljoner han fick vara med och dela på senast.

            Det är nog en tangent till det du säger, Den Långa Marchen gör sitt till för att ta död på det enda system medlemmarna kan existera under.

  30. Ivar L

     /  04/21/2020

    https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/stockholm-sticker-ut-i-statistik-over-dodsfall/

    ”SCB har uppdaterat den preliminära statistiken över dödsfall i Sverige. Stockholms län sticker ut med en ökning av antalet döda jämfört med de senaste åren.

    Den preliminära statistiken är nu uppdaterad till och med den 17 april. Skillnaderna för Stockholms län är tydliga jämfört med genomsnittet för åren 2015–2019.

    – Där ser vi en kraftig ökning i antalet döda i åldersgruppen 65 år och äldre jämfört med perioden 2015 till 2019, säger Tomas Johansson på SCB:s enhet för statistik om befolkning och ekonomisk välfärd.

    I hela riket stod män i åldersgruppen 80+ för den relativt största ökningen av antalet döda under vecka 15. De rör sig om nästan 50 procent fler döda än medelantalet för 2015–2019.”

    Om nu någon trodde något annat.

    Svara
  31. Gorby

     /  04/22/2020

    Svara
  32. robort

     /  04/22/2020

    ständigt detta malmö…

    Svara
    • Kristian

       /  04/22/2020

      SR rapporterar om detta! Yttersta dagen är nära!
      Fast man putsar kulissen som vanligt. Inget att se?

      Alibi eller vändning?

      Svara
    • Jans

       /  04/22/2020

      Det är väl inte omöjligt att anta att (hemliga) prognoser redan i 90-talets början visade att mellanösternimmigrationen var ett fett misslyckande på alla sätt. Men det gick ju inte att erkänna så man körde bara på i någon slags naiv förhoppning att det till slut skulle gå. Men det gjorde det ju inte och här är vi nu.

      Svara
      • Rikard

         /  04/22/2020

        Hej.

        Om jag planterar persikor eller dadlar där jag bor behövs ingen hemlig prognos för att jag skall veta att även om plantan till äventyrs slår ut på sommaren så är den stendöd i oktober.

        Detta därför att de faktorer som avgör om de importerade plantorna kan klara sig är sådana jag inte direkt kan påverka.

        Men jag kan för all del plöja ner pengar i isolerade drivhus, med maskiner för rätt luftfuktighet, importera rätt jord (vilket medför risk för att utländska parasiter och sjukdomar sprids ifall de finns i importen) och annat som behövs för att plantorna skall kunna ge frukt här i kanten på tundra och fjäll. Man kan kalla det för att jag investerar i att integrera plantorna om man vill vara övertydlig.

        Men om det nu är så att det är just frukten som är poängen med investeringen så får jag magnituder mer frukt om jag köper den från där den odlas. En liten stickling i kruka inomhus bara för trevnadens skull kan man dock kosta på sig, men är poängen att med en dåres envishet prompt driva upp egna frukter så får jag som sagt gödsla med pengar.

        Björk (för saven), älggräs, hjortron, odon och kråkbär och så vidare trivs däremot utmärkt här, något de inte gör där persika och dadlar frodas. Men man kan ju handla med andra.

        Denna lilla fabel tör duga att illustrera den välviljans illvilja som styrt oss hit. Komplotter är inte nödvändiga, det räcker med ren sturighet och inbilskhet.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare
        PS Är det inte märkligt att lagen om komparativa fördelar inte tillämpas på migration? DS

        Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.