Barn av sin tid

Har ju varit lite skriverier om en som var arg på UD och ambassaden i Peru efter svårigheter att ta sig hem till Sverige när Peru stängde ner pga corona

Hon var där på en healingresa

Sen blev det problem då i o m corona så hon försökte få hjälp av ambassaden att komma hem till Sverige. Ambassaden tipsade om ett danskt plan som skulle gå från Lima och sa att det fanns biljetter att köpa. Hon tog sig från healingdjungeln till Lima, en resa som hon tyckte var obehaglig och jobbig med massa kontroller med beväpnad militär osv. Jag vet inte vad hon väntar sig? Att Sverige står beredd med någon sorts gigantisk insatsstyrka redo att undsätta healingturister i andra världsdelar och agera bodyguard åt dem? Jag fattar inte riktigt faktiskt, de sa ju att det fanns ett plan som hon kunde ta om hon köpte biljett?

När hon var 19 så lämnade hon Sverige för Australien, hon ville komma ifrån det vanliga, fyrkantiga och trista Sverige.

Så hon blev helt självständig. Utom när det gäller att ta sig hem från healingresan, då förväntar hon sig VIP-behandling.

Ok, hon var 19 år då, man ska inte döma någon för vad man gjorde eller sa som 19-åring. Men när man som 25-åring åker på healingresa in i Perus djungel under en då välkänd pandemi så säger faktiskt det något. Och dessutom förväntar sig VIP-behandling av det tråkiga, fyrkantiga landet som man inte ens gillar.

Hon har skrivit på ettannatliv om detta som hände

Jag åkte till Peru innan Corona-krisen den 9 mars. Det var varken en epidemi eller pandemi när jag åkte och fanns inga restriktioner varken på UD’s hemsida samt endast några enstaka bekräftade Corona-fall i Sydamerika överhuvudtaget. Peru hade noll drabbade. När jag landade i Lima så fanns det ingenting som fick mig att känna oro över att jag kanske skulle få problem att ta mig hem igen. Jag hade självklart ställt in min resa om så var fallet. Jag hann i princip vara i Peru i 4 dagar innan läget förvärrades drastiskt, så det gick mycket snabbt.

Hon åkte den 9 mars säger hon och att det var innan coronakrisen. I inslaget i SR säger de 10 mars men det kanske inte spelar någon roll eftersom det var VÄLKÄNT vad som höll på att ske även den 9 mars. Och innan dess också. Så jo, hon äkte väl medveten om vad som var på gång. Och bara för det inte står något om det på UD:s hemsida så betyder inte det att vanligt jävla folkvett inte längre ska gälla. Man har faktiskt ett personligt ansvar också! Så jävla fyrkantigt är det.

Hon chansade helt enkelt och det gick inget vidare. Healing var viktigare. Förstår inte varför hon måste ha hjälp att komma hem, skulle hon få corona där är det väl bara att sätta sig i lotusställning ute i djungeln, humma lite, be någon svänga med kristallerna över huvudet och vifta med lite rökelse så ordnar det sig?

Hon säger att hon framställs som en bortskämd och söndercurlad Södermalmsbrud. Jag vet varför, det är för att hon själv framställer sig som en sådan. För att hon åkte iväg på en healingresa till djungeln i Peru trots att det var glasklart vad som var på väg att hända. Visst, jag fattar att det är surt att stanna hemma när man betalat flygbiljett osv men ibland så kanske får man ta en sån smäll helt enkelt.

Jag pratade med svenska ambassaden en sista gång och de sa att jag gör denna resa på egen risk och att om något händer mig så är det inte deras ansvar. Jag frågade varför de inte kunde anordna en transport till mig som de visste var säker och vad de tyckte att jag skulle göra i denna situation. Hon sa att de inte kunde hjälpa mig och att hon tyckte jag skulle åka för att det var min enda chans att komma med det flyget.

Hon ville att ambassaden skull ordna transport från Pucallpa, där hon befann sig, till Lima, en nätt resa på 75 mil.

Men visst, Sverige ÄR fyrkantigt

Man är hellre utan skyddsutrustning än har någon som inte håller högsta säkerhetsklass. Man tror man lever i en fars. En dålig fars. Hyfsad skyddsutrustning måste väl för fan vara bättre än ingen alls?

Och idag så medger FHM att antalet vårdplatser som kan bli aktuella är mer än dubbelt så många som de tidigare beräknat. Så är det säkert. Minst. Men det verkar som om FHM och alla andra myndigheter har tittat på hur det ser ut, ruskat uppgivet på huvudena och sen anpassat sina prognoser till vad som finns. Gäller över hela linjen, inte bara sängplatser utan allt. Men till slut så kommer verkligheten ifatt.

Där ser man varför vi har NOLL beredskapslager i Sverige. Jag tror Ygeman har fel och att vi efter corona kommer att börja bygga upp lager igen med de viktigaste sakerna. Och att vi kommer att börja se till att vi åtminstone snabbt KAN börja producera det nödvändiga på hemmaplan vid behov. Kanske inte gigantiska lager som ska räcka i evighet men tillräckligt så man kan klara sig om det tar slut i omvärlden pga olika skäl, t ex att solidariska Frankrike helt enkelt lägger beslag på det som ska till andra länder. Eller att andra länder i Europa solidariskt stoppar export av sådant materiel till andra EU-medlemmar.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

138 kommentarer

  1. hllviken

     /  04/06/2020

    Vår härskarklass är kass!

    Svara
  2. Stefan Eriksson

     /  04/06/2020

    ”Har vi sett det förut ?” Ja, men som Ni så väl beskriver tilltar curlande med faktor 5 vart kalenderår. Tur att mamma fanns där för henne i denna surrealistiska situation hon befann sig i, jag menar att hon kan ju annars sluta som ett vårdfall på en klinik här i Sverige.
    Här är ju narkotikan förbjuden att inneha, så för att röka på nästa tripp hon gör, måste det ske på en klinik med UDs goda minne. Och de finns väl bara i Sverige?

    Svara
  3. elina

     /  04/06/2020

    Ang. skyddsmateriel: Finns det ingen vettig person som bara kan köpa in vad som behövs för vårdboenden/äldreboenden? Oavsett vilken bokstav fattas i stämpeln? Märkligt att Arbetsmiljöverket inte agerar när smittan sprider sig på dessa arbetsplatser och de som jobbar har nära ingenting. Ja, det är ju bara gamla gummor och billiga vårdbiträden som ryker, inte så mycket att bry sig. Är det så man tänker i sitt kontor långt från vården?

    Svara
    • Weasel

       /  04/07/2020

      Tyvärr, arbetsmiljöverket är upptagna med färdigställandet av 2022 års handlingsplan för hbtq-certifierade värdegrundsdokument, så dom har nog inte tid att engagera sig i sådana betydelselösa små frågor.

      Svara
      • elina

         /  04/07/2020

        Ber ursäkt att jag ens tänkte på så viktiga frågor. Att gamla dör är ju bara en ekonomisk vinst. Hur var det någon sa: lediga lägenheter… Och lediga jobb inom äldreomsorgen.

        Svara
        • Kristian

           /  04/07/2020

          Fast det sistnämnda kommer det väl att bli färre av, om man helt gör sig av med själva ”råvaran”?

          Svara
          • elina

             /  04/07/2020

            Men då kan man ju ha samma personaltäthet i demens- och äldreboenden som i hem för ensamkommande pojkar? En per åldring. Det blir kvalitetsarbete.

        • Rikard

           /  04/07/2020

          Hej.

          Visst beklagar vi dig som blir krasslig och sjuk
          Visst är det synd att ditt hår ramlar av
          Men du får bidrag till lösgom och trevlig peruk
          Till din något för tidiga grav

          Å vi kan knappast rå för att pensionärerna dör, det är sådant som en pensionär gör
          Å en viss infektion får man tåla att få, om man önskar att allt över gränsen skall gå

          Refrängen modifierad av mig, med ursäkt till Allan Edvall. Från hans ”När små fåglar dör”.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  4. Grodan Boll

     /  04/06/2020

    Det kan uppfattas lite otippat, men Sverige och dess värdegrund slutar tvärt vid Sveriges gräns. Vi är inget homogent globalt folk som tycker och tänker precis som jag.

    https://www.newvision.co.ug/new_vision/news/1517466/nigerian-shot-dead-flouting-virus-lockdown

    Svara
  5. MiT

     /  04/06/2020

    Svara
  6. Rikard

     /  04/06/2020

    Hej.

    OT, men Corona-relaterat:

    Är det någon som har koll på uthyrning av kylcontainrar och kylskåp för lastbil/långtradare?

    Särskilt om det börjat dyka upp sådana vid sjukhus. Man har bara så många kylrum inne på sjukhuset, och det finns bara så många krematorier och kyrkogårdar, så det kan lätt bli proppar i systemet.

    Relevans?

    Tja, inför en kris finns det tre responser:

    Få panik och springa runt som en nackad höna.
    Lita på ledaren.
    Tänka själv och agera före andra gör det.

    Lita på ledaren? Absolut, om det är en ledare jag känner personligt förtroende för (det betyder inte tycker samma om något, bara att ledaren/befälet har bevisad kompetens och är erkänt modig), men om det är en ledare som är velig, småaktig, hämndlysten, despotisk och som inte själv löper någon risk? Är det klokt att lita på ledaren då? ‘Primus inter pares’ är inte bara en fras.

    Således: tänka själv, tänka efter före när man kan göra det i lugn och ro, tänka ut ”Om – så”-scenarier, och hoppas på det bästa när man planerar för det värsta: 7Ps gäller även på svenska.

    Tänk så här: vem tjänar på att du är oförberedd, oförmögen och beroende av andra?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • finländare

       /  04/07/2020

      Jag undrar hur svenskarna skulle bete sig ifall myndigheterna gjorde som i Finland. Vid Dals sjukhus i Hfors står redan kylcontainers uppställda klara för bruk, vid Malm sjukhus skall containers också ställas upp. Hur skulle Svenne reagera över vetskapen att kylcontainers redan står och väntar med tanke på att bårhusen blir fulla.

      Svara
      • Melmac

         /  04/08/2020

        Det har det redan rapporterats om i Expressen, Aftonbladet och även SR.
        Står bl.a. utanför Huddinge sjukhus. Ingen som reagerat vad jag vet.

        Svara
    • Rp

       /  04/07/2020

      Det står kylcontainrar vid Huddinge sjukhus och fältsjukhuset på Älvsjömässan iallafall.
      https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kylcontaintrar-vid-sjukhuset-forbereds-som-extra-barhus/

      Svara
  7. MiT

     /  04/07/2020

    Svara
  8. Weasel

     /  04/07/2020

    Jag fattar inte vad Rosanna gnäller på ? Nu fick hon ju ett litet äventyr i Peru och då vill hon åka hem till det fyrkantiga Sverige ?
    Helt obegripligt.

    Den 9 Mars hade bara 114.000 människor testats positivt för corona och endast ca 4.000 människor hade avlidit, så då är det ju iverkligen inte så lätt för Rosanna att veta att det hela skulle kunna utveckla sig till en pandemi. 🙄

    Förresten , känner Greta och MP till Rosannas klimatfientliga flygande?

    Svara
  9. MiT

     /  04/07/2020

    Svara
    • Weasel

       /  04/07/2020

      Varför kan inte de ”samhällskritiska (???) transporterna” ske med segelbåt ?

      Det verkar ju lite vansinnigt att använda flygplan för att transportera medicin som räddar livet på några tusen människor när flygplansbränslet , enligt MP , utplånar allt mänskligt liv på planeten om 8 år och 7 månader .
      Tycker att det hela verkar ungefär som att elda upp sitt hus för att undvika att få inbrott. 🙄

      Svara
      • Kristian

         /  04/07/2020

        Bottniska Viken, Göta Kanal, diverse älvar – det finns möjligheter!

        Mellan Falsterbo och Visby kunde vi återuppliva Hansan.

        Svara
        • Weasel

           /  04/07/2020

          Precis.
          Och där det inte finns tillräckligt med vatten kan ju medicintransporterna ske med lådcykel.

          Svara
          • Kristian

             /  04/07/2020

            Tänker mig något Mad Max-liknande på Bottenviken på vintern. Isjakter med förnödenheter flyr muterade jättevargar.

  10. MiT

     /  04/07/2020

    Svara
    • Grodan Boll

       /  04/07/2020

      Varför låta kondomen stå i vägen för en politisk tingad lögn? Kampen framför allt!

      Svara
    • Grodan Boll

       /  04/07/2020

      – Det var någonting jag debatterat med min fru länge

      Debatterat? Som i att ha avvikande åsikter med? Tillåt mig tvivla 🙂

      Svara
    • Kristian

       /  04/07/2020

      Det är också ett par generationer sedan kvinnor i väst i allmänhet förstod innebörden av ”oönskad graviditet.”

      Kvinnor, män, och samhälle är helt annorlunda.

      Svara
  11. Kristian

     /  04/07/2020

    Vi kan i alla fall lita på generösa, hjälpsamma Kina …

    ”Spain suffers another setback as 1m tests from China can only detect Covid-19 in patients infected for 5+ days”
    https://www.euroweeklynews.com/2020/04/02/spain-suffers-another-setback-as-1m-tests-from-china-can-only-detect-covid-19-in-patients-infected-for-5-days/

    Svara
  12. skepparn

     /  04/07/2020

    Menar du att det ens är möjligt att sätta betyg på den?

    Svara
  13. Melmac

     /  04/07/2020

    Kan någon konfirmera denna andrahandsuppgift som jag fick från en granne vars vänner bor i Italien.

    I Italien är alla barn och ”unga” satt i karantän medans de äldre kunde röra sig fritt, i alla fall i tidigt skede av smittan. I så fall är det inte konstigt de dött som flugor.

    Ska för övrigt bli intressant (låter helt makabert) att se överdödligheten i jämförelse med andra år. Jag menar det bör vara samma som i Sverige, att de andra influensavirusen samt vinterkräksjuka etc. har gått ner till följd av alla åtgärder.

    Svara
  14. elina

     /  04/07/2020

    Jag jobbade för SIDA i ett land där det blev krig hastigt och lite oväntat. Men SIDA /UD sa att det var vårt eget val att vi var där. De tänkte inte evakuera oss. All trafik hade avstannat, flygplatsen var bara för militär, så det var bara att jobba vidare. Det hände inget mer för oss än militärtrafik ut och in mot krigsområdet, militärer i alla hörn och vi hörde skjutandet och bomberna, men jag kan säga att det var en aning spännande månad.

    Så jag tycker synd om tjejen som fick så elak slut på en healingresa. Oj,oj. I ett sådant läge borde hon ju hjälpas på alla sätt. Eller hur?

    Svara
  15. Motkraft

     /  04/07/2020

    När de inte vill ta beslut om restriktioner så hänvisas de till att vi medborgare är förnuftiga och kan ta egna beslut.

    När de vill ta beslut, som att avvisa skyddsmedel utan högsta klassificering, så hänvisar de till att vårdpersonal är så korkade att de inte förstår att vara mer försiktig när de använder ett lite enklare skydd. Att det då är bättre att vara utan skydd.

    Jag har inte lyssnat på så många av presskonferenserna men det är lite lustigt att de försäger sig hela tiden men att det ändå är en lite religiös uppslutning bakom regeringen och deras företrädare.

    Och de ljuger hela tiden. De började prata om slumpvisa tester den 22 mars och vad jag förstått så har de gjort sådana. Men inte redovisat resultatet för allmänheten. När misstänkt exponentiell spridning så är det rätt meningslöst att göra tester och hålla på resultatet i veckor. Hur svårt kan det vara? Att testa 1000 slumpvis utvalda tar en eller två dagar. Att sammanställa resultatet tar kanske en halv dag för någon kunnig i statistik.

    Svara
    • Kristian

       /  04/07/2020

      Det där med ”klok nog att fatta egna beslut” kontra ”gör som vi säger” börjar låta misstänkt likt ”yttrandefrihet” mot ”men ingen får bli ledsen i ögat”. Eller ”demokrati och folkvilja” kontra ”anständighet och värdegrund”.

      Svara
  16. Man får skylla sig själv att man fastnar när man reser i dessa tider.

    Svara
  17. MiT

     /  04/07/2020

    Svara
    • Weasel

       /  04/07/2020

      Bra att Hubinette tar upp detta.
      Jag tolkar det som att Hubinette då inte vill ha någon högerextrem respirator om han skulle bli allvarligt sjuk i corona.
      Och det är ju bra , för då kan ju den högerextrema respiratorn istället hjälpa någon persom som är sjuk i kroppen men frisk i huvudet.

      Svara
      • Kristian

         /  04/07/2020

        Märklig ursäkt han kommer med: ”bara en liten nördig hobby jag har, menar inget alls.”

        Fegt. Kanske vissa vindar har vänt.

        Svara
    • Kalle

       /  04/07/2020

      Det känns ju så jävla gött att jag som skattebetalare försörjer det där evolutionära misstaget och hans så kallade ”forskning”….fy fan!

      Svara
  18. MiT

     /  04/07/2020

    Svara
    • Kristian

       /  04/07/2020

      ”Everything’s bottoms, isn’t it?”
      – Basil Fawlty, Fawlty Towers: Waldorf Salad.

      Svara
    • Kalle

       /  04/07/2020

      Ja och trots det så ser de inte oss västerlänningar gå om kring med fingret i luften som om det stank av skit.

      Svara
    • Melmac

       /  04/08/2020

      Nu ser jag vart alla toarullar tagit vägen!

      Svara
  19. Kristian

     /  04/07/2020

    ”Stängda gränser” på svenska:

    https://nyhetsbyran.org/2020/04/07/drygt-25-000-nya-uppehallstillstand-till-mars/
    ”Januari till mars 2020 beviljades 25.427 nya uppehållstillstånd i Sverige. Bara under mars – när Sverige har varit ”stängt” – var antalet 8.285, alltså ingen större skillnad genomsnittligt. Det ser ut som om siffran även detta år spränger 100.000-vallen.”

    https://meritwager.nu/allmant/en-migga-det-torde-inte-vara-en-sarskilt-kvalificerad-gissning-att-det-nu-ar-detta-skuggsverige-som-trader-fram/
    ”Det torde inte vara en särskilt kvalificerad gissning att det nu är detta ”Skuggsverige” som träder fram, personer som kommit för att arbeta svart och int haft för avsikt att ge sig till känna för myndigheterna. Förrän nu, när deras svartarbeten sopats bort i Coronakrisen.
    […]
    Alla i ”Skuggsverige” är ju som sagt inte bara de med lagakraftvunna utvisningsbeslut, utan många har ju aldrig funnits i systemet för att de aldrig gett sig till känna, aldrig sökt asyl eller uppehållstillstånd.
    Att Sverige skulle ha haft en skytteltrafik med folk som kommit hit direkt med flyg är ju knappast särskilt troligt.”

    Svara
    • Weasel

       /  04/07/2020

      Njaa, Elin….
      Vi låter väl ekonomin gå åt helvete för att skydda de intelligenta människorna ?
      De imbecilla idioterna som medverkar i reportaget är det ju bevisligen omöjligt att skydda.
      Man får väl hoppas att darwinismen sorterar ut dom och att dom inte hinner smitta någon oskyldig innan dom går hädan…

      Svara
  20. Kalle

     /  04/07/2020

    Generation selfie…

    Svara
  21. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Det enda som är oändligt är dumheter.

    Svara
  22. MiT

     /  04/07/2020

    Svara
    • hllviken

       /  04/08/2020

      Nä – högra damen har väl ett bombbälte runt midjan?

      Svara
    • Kristian

       /  04/08/2020

      Ser fram emot Damberg med stab i kimono.

      Svara
      • Steerpike

         /  04/09/2020

        Fast damen ovan har väl på sig en hanbok, eller snarare chosen-ot?
        Det hindrar naturligtvis inte dig från att vilja se Damberg i kimono. Tänkte bara vara lite vän av ordning.

        Svara
        • Kristian

           /  04/09/2020

          ”Morgonrock,” då, som Hallengren har på sig?

          Svara
  23. Uvell har verkligen fastnat i en slags psykos att försöka hävda att Alliansen ”visst byggde upp”: https://uvell.se/2020/04/06/moderaterna-byggde-upp-krishanteringen-s-rev-ner/

    Inget svar om vad exakt den här ”krishanterings”-organisationen faktiskt gjorde under dom åtta åren den fanns till.

    Svara
    • Kristian

       /  04/08/2020

      Den här kommentaren hos Uwell kommer inte att bli godkänd, så jag lägger den här också:

      Trams. Alliansen förstörde en hel del.

      ”Försvaret är ett särintresse”
      -Förre förrädaren, 2013.

      Visa gärna på statistik om hur många beredskapslager det fanns 2006 respektive 2014. Gissar att båda siffrorna är nära noll.

      Svara
      • hllviken

         /  04/08/2020

        👍 👍 👍 👍

        Svara
      • Det hela blir så fånigt – vem försöker hon övertyga om att ett gäng nyliberala globalister skulle bygga upp beredskapslager? Sina läsare eller sig själv? En organisation av experter som påpekar att man skulle behöva en fallskärm är inte mycket till hjälp när man fallit ur ett flygplan…

        Svara
  24. Senior

     /  04/08/2020

    En intressant notering:

    1. Staten har bestämt att det inte skall finnas några statliga beredskapslager, detta är nu upp till var och en, även sjukhus, att själva skapa och dimensionera sina beredskapslager av utrustning.
    -Staten har frånsagt sig ansvaret för, och decentraliserat detta. (observera att staten inte kompenserat för detta genom sänkta skatter etc..)

    2. Staten (regeringen) vill nu ha mandatet att centralisera makten för att med tvång fördela resurserna från de sjukhus som hörsammat statens uppmaning och skapat ett beredskapslager till de sjukhus som slarvat och nu står utan.
    -Nu vill staten plötsligt ha ansvaret för att fördela andras resurser trots att staten frånsagt sig detta ansvar.

    Som vanligt i skurkstaten Sverige är det skötsamma som gör allt rätt som får avstå sina besparingar till de slösaktiga, korrupta delar som slarvat bort sina resurser. Allt beordrat från statens ledare som därmed premierar detta ansvarslösa beteende och bestraffar de som sköter sig. -Ett tema som återkommer i samtliga delar och tankesätt i det socialistiska Sverige.

    Svara
    • Senior

       /  04/08/2020

      Precis som det systematiska arbetet fr förbättringar av olika slag fortgår på sina platser i landet fortgår även det (S)ystematiska arbetet för att forma Sverige till en fullskalig diktatur.

      Svara
    • Weasel

       /  04/08/2020

      En annan intressant notering, Senior…:
      När statsministern hette Palme i efternamn var Sverige socialistiskt så in i helvete.
      Och hela landet var fyllt med beredskapslager.

      Svara
      • Senior

         /  04/08/2020

        Ja, och han var den som som i och med grundlagsändringen 1975 tog ett rejält spadtag för att kunna möjliggöra denna väg mot diktatur. Redan då vingklipptes en hel del säkerhetsanordningar som förhindrade politiker att få den makt de fått idag.

        -Och även han hade sina ursäkter och strategiska knep och knåp för att uppnå målen, även han sålde snakeoil enligt samma princip som de gör idag; skapa dysfunktionalitet för att sedan kunna erbjuda en lösning. (S)ocialismen är sig lik, samma skit nu som då.

        Svara
        • Weasel

           /  04/08/2020

          Absolut.
          Men grundlagsändringen ’75 är en sak och bristen på beredskapslager är en helt annan sak.
          Och det finns ingen som helst koppling mellan ”socialism” och ”brist på beredskapslager.”
          Däremot finns det en ganska så stark koppling mellan ”nyliberala globalister som är så dumma i huvudet att dom inte har någon som helst förmåga till konsekvensanalys och ännu mindre förmåga att kunna fatta att man faktiskt måste köpa brandlarmet INNAN det börjar brinna” och ”brist på beredskapslager”

          Finland har haft en socialdemokratisk regering/president i typ 50 år efter wwII , men trots detta har dom ingen brist på beredskapslager.

          Svara
          • Senior

             /  04/08/2020

            Nu är det ju inte beradskapslagren jag fokuserar på utan argumenten för att införa ministerstyre.

            Hade det inte varit beredskapslagren hade det varit något annat.
            -Något vi kommer se inom en snar framtid, både polisväsende och domstolar håller på att bäddas och förberedas för det.

          • Weasel

             /  04/08/2020

            ”Staten har bestämt att det inte skall finnas några statliga beredskapslager /…./ Ett
            tema som återkommer i samtliga delar och tankesätt i det socialistiska Sverige.”

            Jag var dum nog att tolka det där som om du skyllde bristen på beredskapslager på socialismen, Senior.
            Men det är alltså så att du inte anser att bristen på beredskapslager beror på socialism…?

          • Senior

             /  04/09/2020

            I förlängningen, ja.

            Precis som alla andra socialistländer körs även Sveriges ekonomi sakta men säkert i botten tills landet är förr eller senare är bankrutt.

            Nu utnyttjar de den situation de själva skapat, medvetet eller ej, för att införa lagändringar åt det totalitära hållet.

            Vänta du bara lite tills nästa gång det blir kravaller och upplopp på riktigt, alla dessa bilbränder, stenkastning mot blåljuspersonal etc. som idag är legio är bara en uppvärmning.

            De bäddar för att vi väljare snart skall kräva totalitära lagar för att få bukt med det. Lagrum att stävja det finns redan idag. Det som ”saknas” är egentligen resurser i form av poliser.
            Detta har man precis som beredskapslagren gjort sig av med.

            (Konstigt nog kan man på kort tid mobilisera hundratals poliser till Gotland när svenskar genomför fredliga demonstrationer. Och den dagen som det lagförslaget går igenom kommer det plötsligt finnas resurser igen. Precis som andningsfilter och andra resurser plötsligt kommer att inskaffas och dyka upp när denna ändring går igenom.)

            Precis som alla andra socialister i alla andra socialistländer är det makten som hägrar snarare än principer, demokrati, folkets vilja etc. är sekundärt. Det kan tillåtas under förutsättning att det inte ligger till hinder för införandet av proletariatets diktatur.

            -Detta är en utveckling vi haft i alla socialistländer, samtliga, tutti, 100%.

            Vad skiljer Sverige från att vi får samma utveckling?

          • Weasel

             /  04/09/2020

            @ Senior

            Jag skulle kunna återupprepa frågan om hur det kan komma sig att det socialistiska landet Finland har beredskapslager, men jag tror inte att det är någon ide’….

            Istället ställer jag en fråga som kanske vid en första anblick kan låta aningen förolämpande, men det är inte avsikten med den. Jag är seriöst nyfiken och frågan är helt allvarligt menad ;
            Finns det NÅGONTING som du ogillar i den här världen som du inte anser att ”socialismen” bär skulden för ? 🙂

            ( sveriges ekonomi – eller snarare ”välfärd” för ekonomin är det inget större fel på…- har gått åt helvete på grund av att staten skänker bort pengarna till diverse globalistorganisationer istället för att låta dom gå till statens kärnområden och det är inte ”socialism”. Faktum är att det är ungefär lika långt ifrån socialism som det går att komma )

          • Senior

             /  04/09/2020

            Nej, jag vet att det är så långt från socialism man kan komma, men nämn EN, det räcker med EN stat som lyckats med sin socialism utan att de istället blivit diktaturer med allt vad det innebär med nepotism, korruption och allmänt slöseri med andras pengar..

            Nämn en.

            Pol-Pot´s Kambodja var ju hyllat av ledande (S)ocialister på 70-talet, hur gick det? -Inte ens med facit i hand tar vissa avstånd från det, de tycker det var berättigat ”för att uppnå målet, kommunismen”.

            Senast Venezuela, Hugo Chaves lyftes till skyarna för sina reformer av (S)venska politiker, hur ser det socialistiska paradiset ut idag, några år senare?

            Det är just därför jag är så mot ”socialism”, för det kommer nämligen aldrig dit, de fastnar alla förr eller senare i proletariatets diktatur.
            -Inget offer (förutom diktaturens kreaturs egna) är för stort i den ädla kampen!

            Det finns dessutom hundra olika skäl att inte vara socialist, eller att ens ge politiker i allmänhet för mycket makt. Nedan följer några:

            Diktatur är inget annat än centralisering av makt, och det har S ägnat sig åt med stor framgång genom åren. De håller ju långsiktigt till och med på och avfolkar landsbygden genom att införa så mycket sämre levnadsvillkor, detta påbörjades redan på 50-talet.

            Man bör bara ge staten den makt som man kan acceptera att staten har när den kontrolleras av de som inte tycker som du. -Oavsett om man är för eller mot S eller något som helst annat parti.

            Socialister ger inte bort sina egna pengar. Faktum är att de hånar de som ger bort sina egna pengar, välgörenhet är nämligen något elakt, och rika som skänker åt fattiga anklagas hela tiden för att ”utnyttja deras utsatthet”. Däremot tycker socialister att de är goda då de kräver att få beslagta andras egendom genom skatter och sedan ge bort deras pengar.

            Den som är snäll mot de elaka är elak mot de snälla. -Fundera lite på det (S)venska rättsystemet överlag, med straffrabatter, kvaliteten på våra fängelser kontra äldrevård, etc. etc.

            Det handlar om vänsterns självpåtagna rätt att alltid se sig som underdogs. Att helt legitimt få ”sparka uppåt” med samma medel som de själva skriker högt om när de själva blir utsatta för. Att alltid vara den som talar för utsatta och förtryckta, och att ”normen” alltid är höger, konservativ och mannen. Genom att försöka vända på begreppen får de hela vänstern att böja sig och hylla, inte en åsikt, utan en förljugen politisk position. -Samma känsla som får socialdemokrater, trots snart ett sekel i maktposition att gå ut och demonstrera 1:e Maj. Samma känsla som får kulturarbetare att anse sig stå för radikalism och rebeller, samtidigt som de får miljontals kronor av staten för att göra det.
            -Samma sak som i förlängningen bygger upp en personkult varefter makten centraliseras till allt färre.

            Dagens sossar är dessutom myglare ut i fingerspetsarna.
            Deras väljare tycker att alla andra skall betala massor i skatt, själva tycker de att de är smarta när de jobbar svart och går på bidrag samtidigt.

            Här har du för övrigt anledningen till att alla socialistländer går i putten, det är ungefär detta problem Ayn Rand belyser i ”och världen skälvde”:

            ”You can not legislate the poor into freedom by legislating the wealthy out of freedom. What one person recievs without working for, another person must work for without recieving. The government cannot give to anybody anything that the government not first take from somebody else. When half the people get the idea that they not have to work because the other half is going to take care of them, and when the other half gets the idea that it does no good to work because somebody else is going to get what they work for, that my dear friend, is the end of any nation. You can not multiply wealth by dividing it.”
            -Dr Adrian Rogers, 1931.

            Sossarna hävdar att de värnar om minoriteter, men den minsta minoriteten, individen, har ingen plats för några rättigheter i deras kollektiv.

            ”The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.”

            -Ayn Rand

            Wilhelm Moberg såg redan på sin tid det som vi själva ser i och med DÖ, LJUG, och allt vad dessa demokratin åsidosättande överenskommelser innebär:

            ”Socialdemokraterna är ett idéparti med två idéer – att ta makten och att behålla den.”
            -Wilhelm Moberg

            Gällande Corona, vad vi kan konstatera i dagsläget:
            Socialister hatar outsourcing. Enda undantaget är medmänsklighet och personligt ansvar. Det har de inga som helst problem med att lägga över på andra.

            Gällande den (S)socialistiska tolkningen av mänskliga rättigheter och dess första paragraf:

            Den (S)venska Floskeln och medvetet felöversatta ”alla människors lika värde” saknar koppling till deklarationen om mänskliga rättigheter såsom det är skrivet i dokumentet utgivet av FN. I paragraf 1 hävdas att vi föds fria med lika värdighet och rättigheter. Värdighet är inte värde, värde är något vi förvärvar, vissa får straffvärde, men vissa inget, och ingen når ”allas lika värde” vissa blir goda vissa blir dåliga, att stå jämte hitler o judar o hävda ”allas lika värde” visar den bisarra felöversättningen, Att en felöversättning drivs som en tes i en skola där barn får betyg av olika valör… men ändå ska barnen vara lika mycket värda… att vissa barn kommer in på en utbildning o andra inte trots att barnen har ”lika värde”…tacka f*n (eller S) att ungarna blir förvirrade.

            ”Article I
            All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are
            endowed with reason and conscience and should act towards one another in a
            spirit of brotherhood.”

            Ett annat, (S)tort problem, är när man vill stifta lagar och införa regler för att hindra partier vars åsikter man inte gillar. När folket röstar ”fel” så ska man försöka stifta lagar för att se till att makten behålls på ”rätt” ställe. Folket är uppenbarligen endast ett medel, en ursäkt, för makten. Det är ju inte något man förknippar med en demokrati direkt.

            Ett litet axplock, det finns hundratals argument mot socialism.

            Framförallt från folk som var drabbade av socialismen i de gamla öststatsländerna som nu ser hur det börjar få få fäste i Sverige.

          • Senior

             /  04/09/2020

            Gällande detta:

            ”(sveriges ekonomi – eller snarare ”välfärd” för ekonomin är det inget större fel på…- har gått åt helvete på grund av att staten skänker bort pengarna till diverse globalistorganisationer istället för att låta dom gå till statens kärnområden och det är inte ”socialism”. Faktum är att det är ungefär lika långt ifrån socialism som det går att komma )”

            Jag rekomenderar att du sätter dig in i vart Sveriges bistånd går, i den mån man kan göra det nu för tiden, de slussas nu ofta genom NGO:er utan insyn.

            Ledtråd: Tänk kommunistländer, tänk ”internationalen”, komintern, etc. etc.

          • Senior

             /  04/09/2020

            Här finns också lite smått och gått som våra kära (S)ocialister ägnat sig åt genom åren…

            https://www.s-sanningen.com/forord

          • Senior

             /  04/09/2020

            P.s. Det finns många saker jag ogillar i världen som inte har med socialism att göra, men de sakerna är en piss i havet jämfört med Socialismen. Det är inte ens en bråkdel så mycket. Socialister; Internationalen med dåvarande KGB, föregångarna komintern med dåvarande Tjekan och NKVD har haft sina smutsiga fingrar i många burkar, likväl som dagens FSB fortsätter i samma anda. Den enda som har någon jämförbar paritet torde vara Augusto Pinochet i Chile. -Men han höll sig åtminstone inom sitt land. D.s.

          • Weasel

             /  04/09/2020

            Nej , Senior.
            Jag tänker inte nämna en stat som har lyckats med sin socialism.
            Jag kan inte nämna någon – helt enkelt för att det inte finns någon.

            Jag är förvisso mer förtjust i socialism än dig. Men det säger inte så värst mycket för det är ju ca 99,99 % av jordens befolkning 🙂

            Alltså : mitt påpekande om att det skulle ha någonting med ”socialism” att göra när staten inte har någon beredskap för pandemier betyder INTE att jag är socialist.
            Sveriges pissdåliga ( eller snarare obefintliga ) beredskap inför pandemier ( eller skogsbränder eller terrorattentat eller tsunamis eller….) beror primärt på att regeringen och myndigheter styrs av imbecilla amöbor som inte ens kan stava till förutseende.
            Där är grundproblemet.
            En hel del av dessa imbecilla amöbor råkar sedan vara socialister.
            Men det gör dom knappast värre än dom amöborna som är liberaler.

            Så , sammanfattningsvis kan man kanske säga att du avskyr socialister medan jag avskyr alla 😊
            När det gäller biståndet så anser jag att SIDA ska terrorstämplas – liksom de politikerna som har finansierat organisationen med stulna pengar.

            Min åsikt är att staten ska finansiera rättsväsende, sjukvård, skola, försvar samt en del infrastruktur.
            Klarar inte staten av detta ( vilket den svenska staten har bevisat väldigt tydligt att den inte gör ) finns det inget som helst behov av en stat eftersom staten då inte fyller någon som helst funktion .
            (förutom då att stjäla folks pengar och antingen spendera på skit eller berika sig själva )

            Anledningen att jag anser att ovan nämnda områden bör ske i statlig regi är att just de kärnområdena är för viktiga för att helt överlåta till marknaden.
            Om du anser att detta gör mig till en ”socialist” så får jag väl stå ut med det 🙂

        • Senior

           /  04/10/2020

          Det är precis dina egna nedanstående punkter jag tar upp som är signum för socialistiska stater, och det är precis därför jag är så emot det. Enda skillnaden mellan länderna (tex Sverige-Finland) är vilket konstitutionellt hinder politikerna har för att ta över helt, något socialister i alla länder gör allt för att kunna göra i slutänden. -Något som de förr eller senare lyckas med, som också i 100% av fallen slutar med katastrof, oavsett hur de lyckas, även revolution statskupp anses lom legitimt för ”den goda kampen”. -Mycket med hjälp av stöd från ”internationalen” som Sverige likt andra socialiststater är med i

          Här anser jag att du talar emot dig själv:

          ”Min åsikt är att staten ska finansiera rättsväsende, sjukvård, skola, försvar samt en del infrastruktur.
          Klarar inte staten av detta ( vilket den svenska staten har bevisat väldigt tydligt att den inte gör ) finns det inget som helst behov av en stat eftersom staten då inte fyller någon som helst funktion .
          (förutom då att stjäla folks pengar och antingen spendera på skit eller berika sig själva)

          (S)taten har bevisligen inte klarat av det, ändå vill du att staten skall ha hand om det….

          ”Anledningen att jag anser att ovan nämnda områden bör ske i statlig regi är att just de kärnområdena är för viktiga för att helt överlåta till marknaden.
          Om du anser att detta gör mig till en ”socialist” så får jag väl stå ut med det 🙂”

          -För att de är för viktiga för att överlåta till marknaden, det enda som historiskt visat sig kapabel att klara av saker som dessa…..(!) Det är i riktiga demokratier med en fri marknad som dessa saker fungerar bäst.

          Det är precis de ovanstående punkter som är signum för socialistiska stater, och det är precis därför jag är emot det. Vi är egentligen helt överens i dessa punkter, men du verkar fortfarande (inget illa menat) vara under den indoktrinering vi utsatts för i alla år sedan barnsben via skola och sedermera via nyheter och media. Där den(S)venska storebror staten är bäst i allt. Något som på allt fler områden bara blir sämre och sämre ju mer makt våra politiker fått genom åren. Vi är nu långt ifrån världsledande på alla punkter som är statligt ansvar.

          Skall vi vänta tills vi blir ett nytt Norkorea eller ett Venezuela?
          -Då är det tyvärr redan för sent, frågan är om det inte redan är för sent i Sverige.

          Svara
          • Senior

             /  04/10/2020

            Angående Finska vs Svenska beredskapslager:
            Hade inte den Svenska konstitutionen ändrats 1975 så som den gjordes hade inte våra politiker kunnat lägga sig i försvarsanslag och dylikt på det sätt de kan idag, dessutom helt ansvarsbefriade vilket innebär att de heller inte kan ställas till ansvar för sina förseelser.

            Misstänker starkt att den Finländska socialistregimen, likväl som Robert Mugabe på sin tid, är mycket avundsjuka på den svenska modellen som vare sig har en konstitutionsdomstol eller andra skydd för grundlagen.

          • Weasel

             /  04/10/2020

            Ok , Senior, då ska du få två stycken ganska så enkla Ja/Nej – frågor ;

            1. Har USA en statlig poliis ?
            2. Är USA ett likadant land som Nordkorea eller Venezuela ?

            Och , eftersom du ber mig nämna ett land som har lyckats med socialism , så ber jag dig nämna ett land som har lyckats med din ickesocialistiska politik ?
            Alltså : kan du nämna något land där staten inte existerar , eller existerar men har överlåtit precis allting till marknaden ?

            Mitt svar på din fråga ;
            Norge .
            Dom har lyckats ganska så skapligt och Norge är ett socialistiskt land enligt din definition av socialism eftersom dom de facto har en stat som ansvarar för både sjukvård och rättsväsende.

          • Weasel

             /  04/10/2020

            ”S)taten har bevisligen inte klarat av det, ändå vill du att staten skall ha hand om det….”

            Nej, nej , nej.
            Nu missförstår du mig.
            Om jag får välja ser jag helst att vi har ett system där staten ansvarar för kärnområdena.
            Men – och det är ett viktigt ”men” – det förutsätter att staten består av människor som inte hör hemma på idiotanstalt.
            Om det är som nu – att staten styrs av människor som hör hemma på idiotanstalt – då ser jag hellre ett fullständigt och totalt avskaffande av allt vad stat heter.

            Alltså ;
            I första hand vill jag ha en fungerande stat (och tro det eller ej men sådana existerar ) och i andra hand vill jag ha ingen stat alls.
            I absolut sista hand vill jag ha den staten som vi för tillfället har i Sverige.

          • Senior

             /  04/10/2020

            Svar på dina frågor, observera ett detta kan innehålla faktafel då jag inte är så insatt som jag borde vara i frågan:

            1. Ja USA har fler statspoliser, troligen minst en i varje delstat i deras union mellan stater. De har dessutom olika lagar i de olika staterna. Dessutom har de nog om jag inte är felinformerad någon form av överstatlig polis. Jag tror även att de har, så som vi hade tidigare med kommunala poliser, även en lokal polis, typ county sheriff. dvs. innan S slog samman och centraliserade den delen av rättsväsendet.

            2. Nej, dess konstitution inte tillåter denna typ av envåldshärskare, och det finns tydliga skyddsbarriärer i den Amerikanska konstitutionen som inte möjliggör den typen av styre, bl.a. just att polis och militär är såpass decentraliserade att ingen kan utöva sådan fullkomlig makt utan att få de andra elementen mot sig.

            Det finns en anledning att ingen president i USA lyckats, likt Putin och Hugo Chavez, att via mjuka statskupper upphäva det konstitutionella skyddet som förhindrar någon att vara statsledare mer än en begränsad period om två mandatperioder.

            USA´s grundlagar är inte lika lätta att förbigå och ändra på ur detta avseende, de är betydligt mer genomtänkta än Sveriges, Nordkoreas, eller Venezuelas.

            -Det är fullt möjligt för någon att ta makten genom en beväpnad statskupp i USA, men jag misstänker att det beväpnade motståndet från alla uppräknade konstitutionella beväpnade delar ovan, samt militär och all beväpnad befolkning har en ganska avskräckande effekt då priset skulle bli alldeles för högt i förhållande till utdelningen….

            Motfråga:

            ”Min åsikt är att staten ska finansiera rättsväsende, sjukvård, skola, försvar samt en del infrastruktur.
            Klarar inte staten av detta ( vilket den svenska staten har bevisat väldigt tydligt att den inte gör ) finns det inget som helst behov av en stat eftersom staten då inte fyller någon som helst funktion.

            I första hand vill jag ha en fungerande stat (och tro det eller ej men sådana existerar ) och i andra hand vill jag ha ingen stat alls.”

            Nehe, vem skall då göra det?
            En annan stat? Genom invasion?
            Privata aktörer som du inte betror uppgiften?

            Utan stat får vi verkligen en fri, totalt kapitalistisk marknad, helt utan regleringar.
            Samt att den med störst våldsmonopol trots din önskan kommer att bilda en egen liten ”stat” där de bestämmer över dig.

            ALLA länder, ALLA, får förr eller senare en stat som består av socialister ledare som hör hemma på idiotanstalt. -Om de inte har en stark demokratisk konstitution och ett oberoende våldskapital som skyddar dem från att politikerna får för stor makt. -Likt USA´s oberoende och multipla rättsväsenden som dessutom balanserar ut varann.

            USA är inte perfekt på långa vägar, det är inget utopia på något vis, men det är ändå långt, långt mycket bättre än samtliga av de socialistiska alternativen.

            (till skillnad mot Sverige där våra politiker bestämmer hur mycket resurser både polisväsende och militär skall förfoga över, vilket i praktiken ger dem makten även över ”oberoende” instanser, precis som med presstödet.)

            Återigen:

            Man bör bara ge staten den makt som man kan acceptera att staten har när den kontrolleras av de som inte tycker som du.

          • Senior

             /  04/10/2020

            Dessutom:

            ”Dom har lyckats ganska så skapligt och Norge är ett socialistiskt land enligt din definition av socialism eftersom dom de facto har en stat som ansvarar för både sjukvård och rättsväsende.”

            Nu är jag inte så insatt i hur Norge ser ut och fungerar heller, så jag vore tacksam om du inte lade åsikter i min mun som jag inte har. -Jag har faktiskt ingen aning om Norge är en socialiststat eller ej, men jag skulle tippa på att de är bra mycket mer frihetliga och demokratiska än Sverige och andra socialistländer.

            Jag har inget emot att en stat tar hand om och finansierar vissa grundläggande funktioner, vare sig i Sverige, Norge, USA eller Venezuela. -Under ett par förutsättningar:

            -Men då skall statens frihet att hantera den vara så begränsad att den inte utesluter privata alternativ, samt så hårt styrd att den inte kan gödsla pengar på annat än kärnverksamheten, typ genuskurser och annan skit. -Det är det som är skillnaden, staten skall styras hårt på det de fått mandat att styra. Det skall vara folket som styr staten, inte tvärtom.

            -Precis på samma sätt som när du tar in en offert för ett arbete: Vad skulle du säga om snickarens offert på ditt nya kök om han lade till en post på 20 000:- på ”mångfaldsarbete” eller ”feministisk granskning” som inte har med grunduppgiften att renovera köket?
            -Efter att du signerat ett grundavtal in blanco som tillåter snickaren att godtyckligt göra dessa ändringar?

            Staten skall precis som privata aktörer ha en ram att hålla sig inom.
            Ju mindre desto bättre.

            -Om det nu är så att Norge är en socialiststat kommer även den att bli bankrutt den dag oljepengarna tar slut…..

            Jag har dock för mig om att Norge till skillnad mot Venezuela är en demokrati, rent av med samma eller nästan samma som den Sverige hade innan Palme och Geijer pajade den. Typ 1809 års konstitution, de försökte väl någon gång runt 1814 att få igenom en egen konstitution, men tillföll Sverige och dess konstitution efter den svenska invasionen, eller ”fälttåget mot Norge” som det heter officiellt 1814… Vet faktiskt inte om Norge moderniserat den något sedan dess.

          • Senior

             /  04/10/2020

            En sak jag missade:

            ”I första hand vill jag ha en fungerande stat (och tro det eller ej men sådana existerar )”

            -Ja, det är jag fullt medveten om, och det gemensamma för alla fungerande stater är att de INTE är socialistiska….

          • Senior

             /  04/10/2020

            En sak till:

            ” Sveriges pissdåliga ( eller snarare obefintliga ) beredskap inför pandemier ( eller skogsbränder eller terrorattentat eller tsunamis eller….) beror primärt på att regeringen och myndigheter styrs av imbecilla amöbor som inte ens kan stava till förutseende”

            -För att de är socialister!
            Detta Insåg och förutsåg Margret Thatcher redan på 80-talet:

            ”Problemet med socialism är att de förr eller senare får slut på andras pengar.”

            -Där har du anledningen till att Sverige inte längre har råd med de saker du räknar upp ovan.

          • Weasel

             /  04/10/2020

            Alltså, Senior…du kan väl inte först anklaga mig för att vara socialust eftersom jag anser att staten ska ha ansvaret för rättsväsendet – för att sedan berätta att USA inte är socialistiskt trots att staten har ansvaret för rättsväsendet ?

            Och jag försöker inte tillskriva dig några åsikter som du inte har. Jag försöker förstå hur du definierar ”socialism”.
            Först fick jag intrycket att du ville ha en så liten stat som möjligt och att du anser att sverige är socialistiskt eftersom staten är så stor ?
            Nu skriver du att du inte har så mycket emot att ha en stat så länge som staten inte utesluter privata alternativ ?
            Och det gör ju inte den svelnska staten ?
            I jämförelse med palmes tid har det ju privatiserats hur mycket som helst, så då borde väl sverige vara MINDRE socialistiskt nu ?
            Televerket finns ju liksom inte längre…?

            Svaret på din motfråga är ;
            Ja , jag anser att privata aktörer som jag inte betror ska sköta det.
            Mycket hellre det än att det sköts av en stat som jag inte betror – eftersom de privata aktörerna (förhoppningsvis ) inte tvångskonfiskerar mina tillgångar.
            Och även om dom skulle göra det så är det att föredra framför att Magdalena Andersson gör det.

          • Senior

             /  04/11/2020

            Mig veterligen har jag inte anklagat dig för att vara socialist.
            Citera gärna det i så fall, så jag kan korrigera mig.
            Det enda jag hittat är nedanstående citat från dig själv:

            Om du anser att detta gör mig till en ”socialist” så får jag väl stå ut med det 🙂

            Återigen har du lagt åsikter i min mun som inte kommer från mig, jag har inte ens besvarat detta då det inte är formulerat som en fråga.

            Sedan: USA är ingen stat, det är en federation bestående av flera stater, som jag tidigare poängterat. Det är flera olika stater med fler olika lagar och fler olika rättsväsenden. USA är en fungerande motsvarighet till EU.

            Det enda jag gjort är att poängterat att jag tyckte att du talade emot dig själv
            i nedanstående passage:

            Min åsikt är att staten ska finansiera rättsväsende, sjukvård, skola, försvar samt en del infrastruktur.
            Klarar inte staten av detta ( vilket den svenska staten har bevisat väldigt tydligt att den inte gör ) finns det inget som helst behov av en stat eftersom staten då inte fyller någon som helst funktion .
            (förutom då att stjäla folks pengar och antingen spendera på skit eller berika sig själva )

            Anledningen att jag anser att ovan nämnda områden bör ske i statlig regi är att just de kärnområdena är för viktiga för att helt överlåta till marknaden.

            Dock när jag läser ditt yttrande lite noggrannare står det de facto att du tycker staten skall finansiera kärnområdena, något jag felaktigt tolkade som att staten skall ansvara för det/driva det.

            (Konstigt nog i Sverige är det helt legitimt och legio för privata aktörer att skapa infrastruktur (varor), men när det är dags att driva infrastrukturen (tjänster) är det plötsligt tabu och måste vara statligt/kommunalt för att vara moraliskt rätt…..)

            Jag har heller aldrig sagt att en stat är socialistisk bara för att den fått ansvaret för vissa funktioner.

            Dom har lyckats ganska så skapligt och Norge är ett socialistiskt land enligt din definition av socialism eftersom dom de facto har en stat som ansvarar för både sjukvård och rättsväsende.

            Här tillskriver du mig en åsikt att Norge är en socialiststat, enligt din felaktigt givna premiss om min definition av en socialiststat, en definition jag aldrig salufört.

            Med det sagt så tror jag inte att vi står så fruktansvärt långt ifrån varann i slutänden.

            Jag avslutar detta med ett par frågor till dig att fundera på:

            Föredrar du en demokrati där folket styr politiken, eller föredrar du en socialiststat där politikerna socialiserar och styr folket?

            Om du föredrar demokrati, tycker du då det är en bra ide att aldrig ge politikerna mer makt än du kan tänka dig att de får när dina politiska motståndare styr landet?

            Om du anser att de inte skall få mer makt än du kan tillåta dina politiska motståndare att ha, vilken stat (eller möjligen flera förenade stater) tycker du har lyckats bäst med denna balansgång hitintills?

  25. Jonas

     /  04/08/2020

    SMHI jämför dagens temperatur med lilla istiden och kommer fram till att det är varmare idag.

    försök att klistra in twitter…

    Svara
    • Kristian

       /  04/08/2020

      Och detta är trots Greta! Utan henne hade vi plaskat omkring i lava ända upp till Umeå!

      Svara
    • Senior

       /  04/09/2020

      Nej, hon måste vänta med detta tills den nya beredskapslagen klubbas igenom, först därefter agerar man för att motivera hur snabbt och bra det gick bara man fick igenom denna ändring.

      Svara
  26. MiT

     /  04/08/2020

    Svara
    • Jonas

       /  04/08/2020

      ”Vi har inte alls en strategi om flockimmunitet”
      De två alternativen är att de antingen inte har någon strategi alls eller att lilla Linde inte får veta vilken strategi de har.

      Svara
  27. Leif

     /  04/08/2020

    Nu kommer dödsfallen snart igång bland alla de gamlingar som vårdas i hemmen genom kommunal försorg och som träffar ett stort antal individer varje månad, individer som är dåligt utrustade för att skydda sin klienter.
    Det blir mumma för Allmänna Arvsfonden att fördela på viktiga projekt!

    Svara
  28. Kalla kriget försvann inte, eftersom Nato inte skrotades då tillfälle gavs. (Se ex. Vladimir Pozner om hur USA skapade dagens Putin)

    Kärnvapnen har heller inte försvunnit än, heller inte återkommande pandemier. Så varför civilförsvaret ska bort har aldrig varit logiskt på mista vis. Således är det något annat som ligger bakom. Jag gissar att det är främmande makt, styrd av en liten psykopatisk sekt, som vill försvaga Sverige och en mutad maktelit som genomför folkförräderiet.

    Svara
    • Weasel

       /  04/08/2020

      Förklaringen till att det måste bort är enklare än så, Martin.
      Civilförsvar kostar pengar. Och kanske skulle kretiner som Ygeman kunna ha överseende med det – OM civilförsvaret behövdes just i denna sekunden.
      Men ygemanmänniskor har ingen förmåga till logiskt tänkande och planerande inför situationer som ännu inte har uppstått.
      Sådana som han förstår helt enkelt inte att man måste planera utifrån att det värsta tänkbara kan hända och därför ta med sig en flytväst när man ger sig ut på sjön. Istället säljer dom flytvästarna eftersom båten ju inte sjönk igår.

      Det är den långa förklaringen. Den korta är att civilförsvar och beredskap tickar pengar. Pengar som kan gå till EU , nyanlända och klimatet .

      Bra att healing och meditation funkar för dig. Och såvida du inte har varit i Peru så bevisar ju detta att det inte finns någon som helst anledning att åka till Peru för att bli duktig på det…
      Allt då enligt resonemanget ”kan man inte hitta sin själ i Norrköping så lär man knappast finna den i Peru heller” 🙂

      Svara
      • Ett ganska bra civilförsvar behöver inte kosta så mycket pengar. Man behöver heller inte skänka bort det eller bränna upp det om man redan har det. Mycket kan göras genom frivilligorganisationer och/eller värnplikt.

        Att människor, i hela det politiska spektrumet, saknar förmåga att se samband i flera steg, eller är korrupta åt främmande makt, är uppenbart, annars hade de inte varit så positiva till EU och frihandel som slår ut Sverige, eller vilja släpa in kärnvapen som ryssarna då tvingas sikta på, eller skapa den ojämlikhet som driver på otryggheten i vårt land, eller deltaga i krigsförbrytelser.

        Samtidigt röstar idioterna på det här idiotiska 8-partiet som tillsammans skapar det migrationsproblem, som det sedan käbblas om i deras fulmedia, så att folket ska luras att rösta på SD, men SD är ingen antipod till bankir-maffian. Det är en frimurare-infiltrerad tvilling. Det är därför de håller den israeliska flaggan högre än den svenska flaggan.

        Anledningen att komma bort från Sverige är att det kan vara mentalt utvecklande att uppleva andra kulturer, samt då inse att alla kulturer ABSOLUT INTE bör importeras.

        Upplysthet inträffar stegvis. Nybörjar-attityd är viktigt för man tenderar att göra det man inte vill och måste förlåta sig för det. Sådan är människoapan.

        ”Själ” i detta själlösa samhälle, där idioter betraktar lögnmedier, därefter väljer in psykopater att leda landet käpprätt åt helvete? I så fall vet vi vart de ”själarna” är på väg alldeles strax. Hoppas de ber om ursäkt i tid och gör bot och bättring i handling. Annars blir det nog snart hett om öronen.

        Svara
        • Weasel

           /  04/09/2020

          @martin

          Nej, det behöver inte kosta så mycket pengar. Men det går inte att komma ifrån att det kostar en del pengar.
          Och de pengarna kan man ju överföra till EU eller FN eller migverket om man helt skrotar beredskapen.
          (Värnplikt kostar däremot en väldig mycket pengar så det kommer inte på fråga )

          Man kan säga en hel del om SD. Men vad man inte kan anklaga dom för är att ha skapat migrationsproblemen.
          Nu menar du säkert att dom någon gång har ställt sig bakom någon NATObombning. Men det är knappast bomber som har fått miljontals människor att migrera till en annan världsdel.

          ”Anledningen att komma bort från Sverige är att det kan vara mentalt utvecklande att uppleva andra kulturer,”

          När jag läser detta blir jag väldigt avundsjuk på dig. När jag reser till andra länder är det för att komma undan från alla andra kulturer i Sverige 🙄

          Svara
          • Värnplikt kostar ingenting, om man betänker att motsvarande mängd pengar, skulle kunna tas från arbetslöshets-kontot och socialbidragskontot. Man kan utbilda de flesta svenska medborgare i sjukvård, simulatorer, med laserpekare och med attrapper till 99%. Detta skapar en svensk enhet.

            Den viktigaste utbildningen, vilket vi har lärt av de senaste krigen, ligger på strid i städer. Prickskytte är ex. en mycket viktig utbildning och mycket billig. Hemvärnsövningar och lotta-övningar kan också vara mycket billiga.

            SD har inte heller ställt sig emot de som har skapat en stor del av orsakerna till migrationsproblemen till EU, d.v.s. banksters. SD är selektiva i sin kritik enbart mot islam, men inte de som samverkar med de extrema formerna av islam för att skapa den konflikt som bansters profiterar på. Har du ex. koll på hur många som har mördats av krigsförbrytelserna sedan 1948?

            Visst är det ekonomismens olagliga sanktioner och bomber som har fått miljontals människor att överväga migration. Bara EU-vurms-ekonomismen i Sverige, mot mig som vanlig medborgare och den fatala beredskapen, får mig att överväga migration.

            Jo. Så är det. I Sverige märker jag inte av andra kulturer så mycket. För mig är det den nya svenska kulturen av ”funktionell dumhet” och kafka-lika processer, samt dubbelmoral i landets kommuner som repellerar mig allra mest, inte ett och annat huckle på kvinnor med ledsna ögon, eller människor som förtrycks i sina hemländer av talibaner och mullor. Visst är de inga riktiga flyktingar, men man kan inte undvika att tycka synd om dem.

          • Weasel

             /  04/10/2020

            Värnpllikt kostar en hel del. Det är knappast gratis med förläggningar och utrustning och kostnaden för att utbilda några hundra tusen människor i sjukvård överstiger säkerligen kostnaden för försörjningsstöd.
            Men vi är inte helt oeniga i den här frågan. Svenska staten anser dock att helt andra områden än ett lands kärnområden bör prioriteras.
            Om det handlar om att ha ett beredskapslager med skydd åt sjukvårdspersonal till en kostnad av 700 miljoner ?
            – Dyrt, onödig och den 3 år långa utredningen visar att det inte behövs.
            Om det handlar om att öka betalningen till FNs klimatfond från 12 till 18 miljarder ?
            – Absolut. Mycket väl investerade pengar som skakas fram på en millisekund.

            Nej. Jag har inte koll på hur många som mördats av krigsförbrytelse sedan 1948. Och det har knappast någon annan heller.
            Detta ändrar dock inte det faktumet att ca 100 % av de flyktingarna som jag har jobbat med i Sverige inte befinner sig i Sverige på grund av att dom skulle ha dött av bombanfall om dom stannat kvar i sitt hemland.

            Det fanns en tid då jag var som du. Då gillade jag att åka utomlands för att uppleva annorlunda kulturer.
            Sedan kom politikerna på att dom skulle importera alla dessa kulturer till Sverige – så på senare år har mina resor mest varit någon slags flykt från mångkulturen.

            🙁

          • Andreas

             /  04/11/2020

            Om man vill ha mer än kanonmat så kostar värnplikten stora pengar. Det är inte ett argument emot värnplikt eftersom en stående armé också kostar stora pengar om man vill ha mer än kanonmat.
            Vad som är billigast beror på vilka behov man har, framför allt hur mycket kontinuerlig beredskap man tror sig behöva och hur starka motståndare man har omkring sig, min och max.

  29. I övrigt så rekommenderar jag inte att raljera mot unga människor. De får då ännu större mängder av medkänsla som kanske någon annan har förtjänat mer av? Men börjar hon praktisera någon form av healing så kan det hända att hon blir väldigt värdefull.

    Healing tycks dessutom fungera på mig. En slags djup meditation i ett mycket djupt lugn. Jättetrevligt och värdefullt. Jag rekommenderar alla att prova lite olika metoder även om det inte skulle ge något, för om det fungerar så kommer ni inse det enorma värdet. Misslyckas det helt har ni förlorat några hundralappar. Ingen stor grej.

    Svara
  30. MiT

     /  04/08/2020

    Svara
    • Weasel

       /  04/08/2020

      Jävla naiva dårar.
      Dom borde fatta att det inte funkar – pinnarna ska ju vara gröna och inte gula för att det ska fungera.

      Men bra i alla fall att Federley var där och åtminstone försökte göra sig av med sina fördomar om nationalism.

      Svara
    • Kristian

       /  04/09/2020

      ”In College, I Marched Against Racism—And It Worked”
      https://www.theonion.com/in-college-i-marched-against-racism-and-it-worked-1819584355

      Svara
    • Kristian

       /  04/09/2020

      ”Får de onda krafterna makt i […] riksdag, då är vi riktigt farligt ute, säger Fredrik Federley.”

      För det första: du är centerpartist själv, och ja, vi är farligt ute!
      För det andra: ”De onda krafterna”? Är det en vuxen människa som yttrar dessa ord?

      Svara
  31. Motkraft

     /  04/09/2020

    Återigen en självutnämnd ”expert” som går bort sig i att beskriva ”10 kognitiva bias som påverkar oss under coronakrisen” och själv fallera på flera av punkterna han själv listar upp. Han kan inte låta bli att tala om för oss andra vad som är rätt och fel om corona utifrån hans egen bias 😉

    https://www.facebook.com/notes/micco-grönholm/pandemins-psykologi/10157209150093716/

    Han väljer de forskare som säger det han själv vill höra, som att corona inte smittar via luften utom vid väldigt speciella förhållanden. Eller förvränger sanningar, som att dödligheten är mycket lägre än för de virus som orsakat tidigare pandemier utan att ta med aspekten att mycket tyder på att smittsamheten är så mycket högre. Det finns också matematiska aspekter som jag gissar han är okunnig om.

    Just nu är sanningen att vi inte vet vad som är bäst eller hur detta kommer att sluta. Och när ingen av oss vet, inte ens våra ”experter”, så krävs en speciell ödmjukhet både mot de som vill se corona som en vanlig influensa och de som vill se corona som långt mycket allvarligare. Och en öppen debatt, inte någon som vill hänvisa till andras bristande intellekt för att tala om att han har rätt.

    Personligen tror jag på professor Kim Woo-joo från ”Korea University Guro Hospital”. Andra hyllar och gör tygdockor av Anders Tegnell 😉

    Svara
  32. Havre flarnstad

     /  04/09/2020

    Svenska kyrkan KRÄVER pengar till stöd för illegala invandrare ,Antje Jackelen ärkebiskop vill att staten subventionerar utvisade invandrare nödpaket (en rejäl handpenning kanske ?) så att påsken blir komfortabel .

    Förvånar mig inte det minsta och mina tankar går istället till alla hemlösa istället som ofta betalat skatt och har all rätt att befinna sig i landet dom nämna i princip aldrig av dom här rödfärgade figurerna.

    Är det några som blir extremt utsatta är det väl dom som redan bor på gatan och varför ser man aldrig samma filurer som vurmar om olagliga invandrare dra en lans för folket på gatan ?

    Dessutom kan isåfall Antje propagera för att kyrkan ska sälja av lite skog och fastigheter för att bekosta invandrare utan asylskäl som av olika anledningar valt att illegalt stanna kvar men kanske stöter på patrull inom de egna ledet när det inte längre handlar om andras pengar (staten = arbetares) .

    Bra där Antje se till att fler går ur kyrkan du gör ett utmärkt jobb se till att konvertera med så är cirkeln sluten.

    Svara
    • hllviken

       /  04/09/2020

      🐓 🐓 🐓 🐓 🐓

      Svara
    • Rikard

       /  04/09/2020

      Hej.

      Kameler, målsögon och svenska kyrkan:

      ”Svenska kyrkans arbete finansieras till största delen av den kyrkoavgift som alla medlemmar betalar. Kyrkoavgiftens storlek bestäms lokalt i varje församling. Den totala intäkten från kyrkoavgiften 2019 uppgår till 14,9 miljarder kronor. Kyrkoavgiften motsvarar ungefär 60% av Svenska kyrkans totala verksamhetsintäkter.”

      ”Svenska kyrkan har som all annan verksamhet ett buffertkapital som kan användas i krissituationer. Detta kapital, på cirka 8,7 miljarder, förvaltas på den nationella nivån av Svenska kyrkan.”

      Citaten från:

      [https://www.svenskakyrkan.se/ekonomi]

      ”Fastighetsinnehavet består av cirka 468 000 hektar skogsmark, 38 000 hektar åkermark, 9 000 hektar betesmark och 17 000 hektar övrig mark. ” Citat ur:

      [https://www.svenskakyrkan.se/filer/Faktablad%20Svenska%20kyrkan%202018.pdf]

      Vill man verkligen fördjupa sig kan man läsa mer här (pdf om ca 100 sidor):

      [https://www.svenskakyrkan.se/filer/SK16193_nyckeln_2016.pdf]

      Summa summarum: Antje Sjakalén är inte kristen, varken i ord eller gärning.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • tompas11

         /  04/09/2020

        Nej jag misstänker starkt att hon tillhör djävulens anhang, det finns mycket som tyder på det.

        Svara
        • Senior

           /  04/09/2020

          Ja, det gör hon, det är nu för tiden (S)venska kyrkan.
          Läs lite om hur Svenska kyrkan infiltrerades av (S)taten.

          -Fundera på varför kyrkans medlemmar får rösta på vilka politiska partier som skall styra kyrkan.

          Det borde väl rimligen vara kyrkliga ämbeten och vilka kyrkliga personer som skall besitta dem som kyrkovalet borde handla om?

          https://tankaromib.wordpress.com/category/svenska-kyrkan/

          Svara
  33. MiT

     /  04/09/2020

    Svara
  34. Gorby

     /  04/10/2020

    Svara
    • Senior

       /  04/10/2020

      Har ni tänkt på hur mycket värre läget är i Sverige?

      Svara
      • Senior

         /  04/11/2020

        -Och att de andra länderna påvisar en linjär utveckling medan den svenska är en logaritmisk kurva…

        Svara
  35. Andreas

     /  04/10/2020

    De säger knappast nej till skyddsutrustning för att den inte håller högsta säkerhetsklass utan för att man inte vet om den håller någon klass överhuvudtaget.
    Om man hade vetat att den varit testad och håller den lägre säkerhetsklassen så hade man med stor säkerhet tagit emot.

    Svara
    • Senior

       /  04/10/2020

      En dubbelvikt ruta hushållspapper som hålls på plats av en damstrumpa eller en halsduk är bättre än ingenting. Vad som helst är bättre än ingenting. Oavsett märkning eller ej.
      Sunt förnuft är bättre än inget förnuft…..

      Svara
      • Andreas

         /  04/11/2020

        Jo, det går att improvisera munskydd om man inte har något annat val och någon effekt har de alltid, men det är väldigt stor skillnad på effekt mellan ett hemgjort munskydd, riktigt munskydd och en mask med högsta säkerhetsklass.
        Vårdpersonalen måste också förhålla sig till andra risker, inte så mycket poäng att klara sig från covid och få HIV istället för att utrustningen bara klarade covid-filtrering, men inte blodet som sprutade.
        Om man har få masker som man är säker på så kan det vara lättare att hantera i verksamheten än en stor mängd masker med väldigt oklar funktion och det är tyvärr inte lätt att se på maskerna när man tar fram dem om det är en bra eller dålig mask eftersom märkningen kan vara samma.

        Sunt förnuft är bra om man också har förnuftet att inse när man inte vet tillräckligt om frågan för att kunna avgöra vad som är rätt.

        Svara
        • Senior

           /  04/11/2020

          Vad är ”något annat val då”?
          Nu när det inte fanns några förutom de som erbjöds?

          Oavsett vilket så är en hopvikt strumpa framför munnen bättre än ingenting alls.
          Att tacka nej med motiveringen att vi inte vet status på skyddsnivå är rena dumheter i ett läge som detta. Använd skydden!

          Är du osäker på klassificeringen, klassificera dem som lägsta skyddsnivå då, bättre än ingen skyddsnivå.

          Precis som du själv skriver är de i vilket fall bättre än ett hemgjort skydd.
          -Det är ändå bättre än en hopvikt strumpa, och definitivt bättre än inget alls!

          Detta gäller oavsett vilka andra risker de måste förhålla sig till.

          Riskminimering med alla till buds stående medel.

          Alternativet är att helt ta bort risken genom att inte exponera sig alls om man saknar utrustning för det.

          Svara
  36. Senior

     /  04/10/2020

    Friskrivning: Detta är inte fakenews, endast en konspiratorisk sammanställning av olika källor, ej att avse som nyhetskällor. Eventuella slutsatser som dras är läsarens egna.

    Vill man vara lite konspiratorisk så här i tider med ansträngd ekonomi, nedskärningar inom polis, beredskapslager, skola, sjukvård, äldreomsorg, etc. etc. kan man läsa dessa två länkar i kronologisk ordning, och därefter fundera på varför man inför besöksförbud i äldrevården samtidigt som man inte tillåter personalen att använda skydd… Att ledare därigenom rent hypotetiskt från höga poster mer eller mindre tvingar personalen till att bli (mer eller mindre ovetande om saken) nyttiga idioter på samma sätt som man gjorde i den tidsanda man anklagar andra för att vilja återföra samhället till.

    -Hur många anställda är det inte som ifrågasätter idiotin i att inte använda skyddsutrustning, men ändå, men som nyttiga idioter ändå fortsätter utan ens egenhändigt tillverkade provisoriska medel som ändå är bättre än inget?

    Vi börjar med denna gällande mentalsjukhus, hur intagna flyttades minst tre sjukhusdistrikt längre bort från anhöriga så att de därigenom i praktiken förhindrades hälsa på, för att sedan snabbt avlida, allt under initiativ från det socialistparti som anklagar andra för sina ”bruna rötter”, vi börjar i dåtid:

    https://www.s-sanningen.com/barackerna

    För att avsluta i nutid med denna om dagens äldrevård:

    https://ledarsidorna.se/2020/04/post-corona-och-nya-meningar-med-livet/

    Svara
    • DanTor

       /  04/10/2020

      Angående nämnda bok under adress , https://www.s-sanningen.com/barackerna

      Ett sekel med Psykiatrin
      >Psykkulturens inflytande på samhället<
      Del 1 -"Männen bakom Hitler"
      Del 2 "Behandling och resultat"

      För en Svensk regerings del och ingen vacker läsning om man-sägerså.
      Kan så kanske förklaras med att utgåvan endast lånas ut via Universitetbibliotek och får lånas där på,plats alltså ej låne-koppat via sedvanligt allmänt bibliotek.

      Bok:
      Peter Anstrin 2000 ISBN 91-630-9965-9

      Svara
  37. Uvell igen…

    https://pbs.twimg.com/media/EVOpCxmVAAEyfx7?format=jpg&name=900×900

    Svara
    • Svara
      • Senior

         /  04/10/2020

        Jaså, är det städerna som försörjer alla matproducerande bönder?
        Är det städerna som försörjer alla arbetare på kraftverk runt om i landet?
        Är det städerna som försörjer alla skogsarbetare runt om i landet?

        Jag har tidigare ansett Uvell som ganska sansad, men nu verkar även hon ha tappat det.
        Detta yttrande är ju helt verklighetsfrånvänt, tror hon att landsortsbor äter stockholmarnas pengar de byter till sig matvaror för?

        Jag kan ju lika gärna vända lite på argumentationen:

        Vi bor ca 6 miljoner utspridda i små jävla hålor utanför Stockholm.

        Jävligt oförskämt att utgå från att alla ”små jävla hålor” inte får ha åsikter.

        Vad denna korkade stockholmare inte tycks inse är bl.a. om det kommer en stockholmare och smittar ner en liten jävla småhåla blir utfallet, med tanke på den fåtaliga och åldrande befolkningen i de jävla småhålorna katastrofal. Om en stockholmare smittar ner en liten avfolkningsby bestående av tio pensionärer varav fem dör av komplikationerna har denna stockholmare plötsligt halverat invånarantalet i byn, eller för att tala ett språk som Uvell kanske förstår: i detta exempel ligger stockholmaren bakom en visusspridning som ger denna by en dödlighet på 50 000 per 100 000 invånare.

        Ännu värre om Stocholmaren smittar ner de två gamla grannarna i huset bredvid den egna stugan i skogen utanför Sikträsk eller Tallsele så de dör. Då ligger stockholmaren bakom en dödlighet på 100%.

        Och eftersom stockholmsjävlarna inte kontrollerar sina invånare mot Corona innan de släpper iväg dem så är det ingen jävel som vet vem i denna ryska roulette som kommer att smitta ner folk eller inte.

        Svara
        • Weasel

           /  04/10/2020

          Visst , jag har bråkat med dig då och då , men du ska veta att ibland skriver du helt fantastiska inlägg , senior.
          Och det kommer från en stockholmsjävel 🙂
          ( som inte känner sig helt hemma i staden med sveriges -och kanske till och med världens – dummaste befolkning…)

          Svara
          • Senior

             /  04/11/2020

            Jag tackar och bockar för motståndet, vår lilla tråd ovan är utmanande och tvingar mig att tänka lite, även om jag kanske bör fundera lite mer på hur jag formulerar mig i all hast, men tyvärr är ju detta färskvara och man vet aldrig när tråden dör och det kommer ett nytt inlägg…

            Det är uppskattat med lite tuggmotstånd ibland, det tvingar folk att värdera och kanske rent av omvärdera sina ståndpunkter. -Även om det sker med viss fördröjning då det måste smältas och bearbetas..

      • Melmac

         /  04/10/2020

        Ja jävla! Vilken dikeskörning! Hon har går från klarhet till klarhet den senaste tiden, fast helt inverterat!

        Svara
  38. Gorby

     /  04/10/2020
    Svara
  39. robbe

     /  04/10/2020

    Läs denna tråd från Fi-pojken, ekonomisk talesperson dessutom

    Svara
    • Grodan Boll

       /  04/12/2020

      Killen är helt tappad. Inget nytt där.

      ”Vi borde lägga ner försvaret för vi kommer aldrig uppleva krig igen” och ”försvarsmakten borde hittat på egna befogenheter” gör honom inte vettigare i mina ögon.

      Svara
    • Senior

       /  04/11/2020

      Å f*n!
      Nej, det har jag inte sett en stavelse om i media svensk oberoende media…..

      Svara
      • DanTor

         /  04/11/2020

        Angående de, sig så-benämnt Dem. och dessas J. Biden, intressant denne harju hängt på järsgårn ett tag nu ett par snäpp före aktuell datum 10/4-20.
        Vilket håll dessas lustigkurre ska falla kommer att bli spännande. Hos RT har det skapat ett antal texter under veckan.

        https://www.rt.com/search?q=biden

        Svara
    • Grodan Boll

       /  04/12/2020

      Ah yes…

      Svara
  40. Q-Ken

     /  04/11/2020

    Vi såg det inte komma 2.0

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGL8MV/lofven-sveriges-beredskap-inte-tillracklig

    Men heder åt Löfven ändå. Tvivlar starkt på att en sådan som Reinfeldt hade kunnat komma till samma insikt.

    Svara
  1. Barn av sin tid – Suzie Weathers

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.