Att reproducera vad man tror är sant för att man vill att det ska vara sant

Sanna Lundell skriver som en liten notis hon kallar ”Helvete” att vi är så omedvetna om hur vi reproducerar könsroller

”Att vi fortfarande är så omedvetna om hur vi reproducerar könsroller. Ekot har nyligen undersökt hur länge barn är på förskolan. Pojkar är i genomsnitt två och en halv timme längre tid på förskolan än flickor.”

Har Ekot verkligen undersökt hur det ser ut? Här kan man läsa lite om hur den sk ”undersökningen” gått till. Är det inte så att det är självutnämnda ”experter” som har tolkat vilt med utgångspunkt av vad de VILL ska vara sant och inget annat? Jag tycker att Sanna Lundell ska läsa lite här innan hon börjar gapa om att göra könsfrågor om allt…

Mitt helvete är att inte skribenter kan lära sig att vad folk säger och påstår om saker och ting inte nödvändigtvis behöver vara sant alls och att skribenter medvetet väljer att tolka så att det ska bli en könsfråga av allt. Framför allt så verkar kritiskt tänkande rinna ut ur öronen ju mer feministisk  ideologi som rinner in. Vad Gens och andra tomtar säger har NOLL verklighetsförankring. Sen om man ser en sk ”undersökning” och vill kommentera den som skribent så borde det höra till minimikrav att man också tar reda på mer om den och ser om det verkligen kan dras några sådana slutsatser. Man kan nämligen inte dra några slutsatser om några reproducerande könsroller alls av den ”undersökningen”… Oavsett vad diverse tillfrågade ”genusexperter” säger!

Fler som skrivit om detta är Susanna och Ekvalist

Andra inlägg som jag tycker man borde läsa är Bittergubben om könsroller, biologi och lite om vetenskaplighet. Kimzhas inlägg om att när man är stark så måste man vara snäll är mycket tänkvärt.

MVH

Medborgare i Toklandet

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. sandra

     /  02/22/2013

    Jag läste i en av kommentarerna på aftonbladet att undersökningen hade gjorts på fem kommuner. I fyra av kommunerna var pojkarna mer på dagis och i en av kommunerna var det ”jämställt”. Dock är befolkningen i den kommunen där könen var lika länge på dagis större än i de fyra andra kommunerna tillsammans….så klart media väljer vinklingen 4/5 kommuner och jämställer alla kommuner utan att ta hänsyn till hur många familjer som bor i varje….för annars skulle ju inte artikeln bli lika ”rätt” i tiden…Jag orkar snart inte med mer. (Har dock inte kollat upp sanningshalten i kommentaren men jag har ju mer förtroende för kommentatorer än AB-journalister iaf :))

    Svara
    • sandra:
      Undersökningen viasde bara att det skiljde några timmar och inget annat vad jag kunde utläsa på SR. Det andra är vad tomtar som Gens genast PÅSTOD och inget annat. Man kan inte dra några som helst slutsatser av den sk undersökningen då den tydligen bara sa att pojkar var några timmar mer på dagis än flickor. Men sådana trivialiteter struntar journalister/kolumnister/skribenter som bekänner sig till religionen feminism i av någon anledning. De litar kanske på att folk inte ska kolla upp saker och ting, vad vet jag?

      Svara
  2. sandra

     /  02/22/2013

    Nu följde jag inte dina länkar så möjligt att någon av dessa hänvisade till precis det jag skrev 🙂

    Svara
  3. Lundell skriver också om hovrättsdomen att den var ”ett slag i ansiktet på Sveriges alla kvinnor”. Hon tycker att Hovrätten fört in något nytt som inte står i lagen. Men den lagtext som hon själv citerar säger ju (min fetstil):

    till att företa eller ­tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag.

    De tycker alltså inte att handlingen var ”jämförlig med samlag” i lagens mening.

    Kommentarstråden hos Dagens Juridik bär tydliga tecken av att vara ett gräl mellan de som vill markera mot patriarkatet och de som tycker att domstolar måste döma objektivt och enligt lagtexten. Vissa tolkar domen som att man i princip frikänt honom, trots att han tillmätts ett straff (1 år två månader) ungefär motsvarande grov misshandel. Signaturen ”Hovrättsassessor” ger tålmodiga och tydliga förklaringar.

    En kommentar (”Louise”) skriver

    Två fingrar tillhörande någon annan än mig, upp i mitt underliv, är en sexuell handling utförd på min kropp – vare sig den är frivillig eller inte.

    Enligt samma logik skulle mycket väl en spark i skrevet på en man vara en sexuell handling – Sannolikt mer smärtsamt och knappast mindre kränkande.

    Svara
    • Ulf T:
      Jag såg det också, någon form av övergrepp är det ju helt klart men att det ska vara våldtäkt vetefan. Blir lite konstigt om allt ska vara våldtäkt, graderingar finns ju av en anledning. Menar de som anser att detta är en våldtäkt att detta är jämförbart med vad som t ex drabbade kvinnan i Mariannelund? Det är farligt när benämningar och ord tappar sitt värde för att man använt dem slarvigt. Och sen det tröttsamma när rena jävla idioter ska försöka göra könsfrågor av detta i kommentarsfältet hos dagens juridik, de har läst någon feministisk skitbok som sagt att så här är det och precis då har vettet runnit ut ur huvudet genom öronen. Jag blir så less och tappar snart tron på människosläktet.

      Svara
      • Men i den kategorin är ändå juristerna som skriver på SvD Brännpunkt värst. De lyckas till och med få det att låta som om mannen blev frikänd, och att kvinnor i och med detta skall tvingas finna sig i sådan behandling eftersom mannen kan ”gå fri från juridiskt ansvar”.

        Svara
        • Ulf T:
          Läste deras på SvD också och de vill ju verkligen få det till att man i princip blir frikänd, helt horribelt. Sen är väl Elisabeth Massi Fritz profilerad till att alltid och okritiskt tro på vad kvinnor än säger? Åtminstone verkar det vara så av det lilla jag vet om henne. Men jag kan naturligtvis ha fel om det! Den andra snubben vet jag inte alls vem det är men han verkar gilla att skylta med titel i alla fall, gissar att det är extremt viktigt för honom med titlar. Synd bara för honom att just Bachelor kanske mer förknippas med dålig tv… 🙂 Fast han kanske inte ville skriva att det helt enkelt är en ”vanlig” jurist som avlagt godkänd juristexamen i England? Så verkar det vara i alla fall. Jaja, jag förknippar det i alla fall med urkass tv…

          Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.