Hemliga överläggningar

Det sker tydligen överläggningar mellan de rödgröna och Alliansen för att få dram ett regelverk så att en minoritetsregering kan få igenom sin budget. Och för att riktigt stärka demokratin i Sverige så sker också överläggningarna, som ska göra att man inte behöver majoritet i riksdagen, i hemlighet… Allt för att Löfven inte ska behöva utlysa nyval.

Men blir det inte lite konstigt om man hattar fram och tillbaka med att säga att det blir nyval och sen inte? Tillsammans med allt annat som sägs och som sen inte gäller längre blir det ju rätt mycket?

Det är ju ett jäkla hoppande hit och dit!

röstapå3

Allt beror ju givetvis på att Sverigedemokraterna är vågmästare. Men man löser inte problemet genom att trixa med regler. Inte mer än tillfälligt i alla fall. För vad händer när (inte om utan när…) SD sitter där som största parti och KD, FP och eventuellt C har tynat bort, kanske även MP eller V är borta? Då sitter man där med regler som gör att SD kan regera utan att behöva ta hänsyn till någon annan alls, är det önskvärt? Och det gäller inte bara SD, vill man att något parti ska kunna regera utan att ta hänsyn till andra?

Nä, den som bildat regering får allt se till att lägga en budget som man kan få majoritet för i riksdagen! En budget KAN idag gå igenom utan majoritet men det är ju inget man ska räkna med!

Jävla bananmonarki! Snart hamnar vi på FN:s bevakningslista (om det finns någon sådan lista…) över diktaturer.

********************

Gårdagens inlägg ””Skjut alla snutar o män”

Sjätte mannen: ”FEJKBOOK-KALENDERN – 17 DECEMBER”. Den här är så brutalt rolig! Det finns en liknande för varje dag i december (tror jag), kolla gärna alla för ett gott skratt så här inför jul!

Ekvalist: ”Finns och påverkar biologiskt kön?

MVH

MiT

Lämna en kommentar

42 kommentarer

  1. Bra skrivet! Att ställa in extra valet är antagligen det minst dåliga som S kan göra på kort sikt för sin egen skull. Vi ska nog inte underskatta partiets självbevarelsedrift. Jag tror att de i slutändan ställer in. Opinionsundersökningarna spretar, och jag tror som sagt att S skulle rasa och SD skjuta i höjden vid ett extra val. Och visst, att ändra regler för att stärka minoritetsregeringar är att kratta manegen för SD om sisådär åtta år.

    Svara
    • Rick

       /  12/22/2014

      @ Ekvalist
      Vi ska inte underskatta S självbedrägelsedrift heller….

      Svara
    • Anders Senior

       /  12/22/2014

      Ja, de har ju hittills inte stått för ett enda yttrande de gjort…… Kommer nog att straffa sig att vara så opålitlig, skall de leva upp till något alls som de utlovat?

      Svara
  2. Anonym

     /  12/22/2014

    Ställer de in valet och gör en hemlig deal med varandra. Då kommer ni hitta mig utanför riksdagen med ett plakat. Liberaler och konservativa samarbetar inte med socialister…..

    Svara
    • MJ

       /  12/22/2014

      Tur att det varken finns liberaler eller socialister i riksdagen då.

      Svara
  3. Blåval Rödval

     /  12/22/2014

    Vi måste se det från den ljusa sidan. Det kommer aldrig att bli någon militärjunta i Sverige. Fyra trötta hemvärnsgubbar och en krokig ksp58 är vår militär idag.

    Svara
    • Anders Senior

       /  12/22/2014

      Säg inte det Blåval, vem vet vad några tusen hjärntvättade feminister kan hitta på om ett par år om de blir beväpnade?

      Svara
    • MJ

       /  12/22/2014

      Vårt bantade hemvärn är nog däremot den enda delen som skulle göra motstånd om det blev krig idag.
      Av goda skäl också, de reguljära styrkornas motstånd skulle vara självmord.

      Svara
  4. http://www.dn.se/debatt/har-ar-det-ideologiska-stoffet-som-visar-fascismen-i-sd/

    Länken kommer ifrån förra inlägget, skrev en snabb kommentar där innan jag läst igenom allt. Kom till detta stycket sedan.Byter man ut lite grupper o ord så får man ju precis det som vänstern, ”antirasister” o feminister håller på med? Kallade lille Arnstad precis sig själv för nyfascist?

    ”Nationens pånyttfödelse återkommer ständigt i SD:s retorik, framför allt via partiets enorma intresse för kulturpolitik. De svenska ”kulturradikalernas strypgrepp om vår nation måste brytas upp”, anser SD. Konstverk som inte passar in i nationen är ”andlig lort” som passar ”alldeles förträffligt på närmaste soptipp”. En misshaglig konstnär hotas med fängelse. Kritik mot SD kallas ”svenskfientlighet” och partiet motionerar om att ”kartlägga svenskfientlighetens utbredning och karaktär samt att föreslå åtgärder i syfte att motverka svenskfientligheten”. Statligt stöd till antirasistiska organisationer ska endast ”ges till sådana organisationer som också förbinder sig att motverka svenskfientlighet”. Ständigt mordhotas journalister, forskare, tjänstemän, politiker och allmänheten (även barn) om de offentligt kritiserar SD.”

    De går bananas på konst o kultur, fängslar folk som inte är PK o ändrar o slänger böcker som inte passar in. Kritik mot PK, Feminism o ”antirasism” kallas för rasism, sexism, kvinnohat, osv osv. De har redan kartlagt ”sexismen” o man vill göra kritik av feminism olagligt. Inget stöd ges alls till organisationer som inte följer den heliga Gud-runs ord. Ständigt mordhotas journalister, forskare, tjänstemän, politiker o allmänheten (även barn) om de offentligt kritiserar PK, feminism o ”antirasism”.

    Svara
    • Anders Senior

       /  12/22/2014

      Ja, SD är bara ytterligare ett socialistiskt parti bland de andra….

      Svara
      • Dreadlock

         /  12/22/2014

        Helt OT

        Igår försökte jag ta reda på olika infallsvinklar för Rysslands agerande gentemot Ukraina,fanns ju mycket att läsa och titta på,men ett uttalande fastnade jag riktigt för. EU:s inblandning i konflikten var enligt Nigel Farage (UKIP) Helt avgörande.

        Svara
  5. MiT

     /  12/22/2014

    Svara
    • MJ

       /  12/22/2014

      Förutom att man inte har ändrat på reglerna där och i Ryssland och Venezuela så vann ju ”fel” sida stort.

      Svara
  6. MiT

     /  12/22/2014

    Svara
  7. Gene(us)

     /  12/22/2014
    Svara
    • Fy helvete vad jag hatar den där förminskningshärskartekniken att kalla män för ”dude” eller ”snubbe” som feministerna pysslar med numera.

      Svara
    • Johan A

       /  12/23/2014

      Är det inte lite av ironi när man skriver en sån här sak och väljer en bild på en man som sitter bredbent, samtidigt som tjejen med lila mössa sitter bredbent hon också?

      Svara
  8. MiT

     /  12/22/2014

    Svara
  9. MiT

     /  12/22/2014

    Svara
    • För vi vet ju att kvinnor inte har några som helst möjligheter att påverka andra, speciellt inte män.

      Svara
  10. MiT

     /  12/22/2014

    Svara
  11. Jag vill inte ha nyval- väljarna har redan sagt sitt, och ett nyval kostar dessutom väldigt mycket pengar.
    Jag vill istället att Löfven säger upp sig till talmannen och låter denna välja ut en ny statsminister som får starta en annan regering. Det går ju knappast att röra ihop en lika värdelös som Löfven-regeringen…

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  12/22/2014

      Så det finns ett övre tak för vad den demokratiska processen får kosta? Jag håller nog inte riktigt med dig i den frågan.

      Men som du så klarsynt har observerat så är vår nuvarande regering inte direkt den bästa. 🙂

      Svara
      • Nej det finns inget övre tak, men det var ju inte det det handlade om. Väljarna har ju redan sagt sitt, det är upp till politikerna att ordna detta, inte säga ”sorry väljare- vi tycker ni röstade dumt i höstas, så nu får ni rösta en gång till. Rösta rätt den här gången!”
        Att det DESSUTOM kostar en massa extra pengar är inte det viktigaste argumentet, men det gör det starkare. Nyval ska bara göras när det ABSOLUT inte går att göra nåt annat, och eftersom det lätt går att byta regering utan nyval finns det ännu ingen vits för nyval.

        Svara
        • Blåval Rödval

           /  12/22/2014

          Nej, klart det inte finns något övre tak. Jag använde det för att få in foten i dörrspringan. 🙂

          Svårt läge. Svårt därför att man har varit lite väl tydlig i sina ställningstaganden i frågor som inte är av realpolitisk betydelse. Det sägs att man sällan byter åsikt i en fråga om man har gått ut och demonstrerat.

          Det har varit en fyra år lång ”pissa-hårdast”-tävling i en fråga som inte har varit av någon större politisk betydelse. Mängden politiska beslut som rör migration är försvinnande liten i jämförelse med många andra större områden.

          Men ett parti lyfte frågan och vann väljarstöd. Så vad kan man då göra. Antingen så debatterar man frågan som vuxna människor eller så ökar man sina ansträngningar på vuxenmobbningsfronten.

          Så nu sitter regering och opposition och kohandlar om regeringsordningen som om det vore reglerna till Monopol. Allt för att man har tagit en märkligt hård hållning i en icke-fråga.

          Stefan Löfven kunde ha fått fyra lugna år om han bara hade varit den stora förhandlaren han påstår sig vara.

          Men icke. Istället så ger man en massa gråsossar och bunkermoderater hjärtinfarkter lagom till jul med sitt kohandlande och uppgörelser under bordet.

          Svara
    • Jag är en av de få röstande i enkäten ovan som håller med dig. SD kommer troligtvis att öka vid ett nyval, men de relativa maktförhållandena kommer att bestå. Ingen kommer att få mer makt i riksdagen. Sverige riskerar istället att ses som ett kaosland med en möjlig ekonomisk kris som följd. Mer ansvarsfullt att lämna över regeringsfrågan till talmannen och låta Alliansen regera på den klubbade budgeten.

      Svara
  12. Dreadlock

     /  12/22/2014

    Vill Lövfén sitta kvar och regera med alliansens budget,eller vad går förhandlingen ut på ? Han har väl inget vidare förhandlingsläge,om man säger så. Om man vill oskadliggöra Sd så måste ju Lövfén göra så ??? Eller förklara någon om någon orkar 🙂

    Svara
    • Han är ju feminist, så han kliver åt sidan för en kvinnlig statsminister. Sen tar han rollen som vice och sätter käppar i hjulet för henne under hela mandatperioden.

      Svara
  13. Dreadlock

     /  12/22/2014

    Kan man anta att Lövfén sitter just nu och säljer ut demokratin till högstbjudande inför alliansens partiledare , för att han ska kunna sitta kvar som rikets högste tjänsteman ?

    Detta tarvar för en pistolduell i någon av mellandagarnas gryning.

    Svara
  14. MiT

     /  12/23/2014

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.