Omröstning: Vem tycker du ska bestämma över föräldraledigheten?

Som det är nu sa har mamman respektive pappan hälften av dagarna var och man får (måste…) skriva över till den andra (mamman…) om man vill (om mamman kräver det…). Så ser det ut idag alltså. Jag tycker att en eller två månader som är låsta till vardera förälder är bra, då kan den ena (mamman…) inte roffa åt sig allt när hon kräver att få vara hemma i minst ett år utan då kan man bara hänvisa till att det inte går. Tillspetsad verklighet som de flesta förmodligen känner igen inom ()…

Men i detta ingår också att i alla fall jag anser att om en mamma vill vara hemma för att rent av återhämta sig efter förlossning och allt vad det innebär så måste de ju kunna få göra detta? Jag är inte heller så säker på att kvinnor som arbetar inom LO:s upptagning är så där jättenöjda över detta då de flesta av dem har hårda, skitiga och monotona jobb. Inte jobb man älskar över allt annat direkt. Inte speciellt likt jobb i riksdagen heller…

Jag såg den här tweeten

bestämmaöverledighet

Och undrar hur många som faktiskt kan tänka sig att Veronica Palm bestämmer hur de ska göra med föräldraledigheten? Palm eller några andra exempel…

Räknar inte med så där jättemånga som röstar, det är ju lördagskväll och allt men lite intressant ändå kanske?  😛

 vpalm6

vpalmjobbargratis

vpalm7

vpalmscum

Lite blandat från Palm

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

44 kommentarer

  1. MiT

     /  05/30/2015

    Svara
    • Föreställer den tecknade personen en man med feminin frisyr (och rosett?) eller en kvinna med androgyna drag? (grova händer och haka)

      Svara
  2. MiT

     /  05/30/2015

    Svara
    • Anders

       /  05/31/2015

      Verkar vara fler än männen som ”skolas in i våldet”.

      Svara
  3. mioamati

     /  05/30/2015

    Tyckte den här var värd att damma av igen

    http://www.ladda-upp.se/bilder/vkvljffjbljvpc/

    Svara
  4. Jan

     /  05/30/2015

    Sedan är det ju det här med språket. Individualiserad föräldraförsäkring betyder alltså inte att individen själv får bestämma över uttaget utan tvärtom att staten bestämmer fördelningen av föräldradagarna!
    Det enorma intresset runt föräldraförsäkringen tyder också på att den är alldeles för generös. Att skaffa barn tenderar att bli ett yrke. Samtidigt så utförsäkrar man arbetslösa i parti och minut och hänvisar dem till socialbyrån. Tänk om man skulle göra det med mammorna….

    Svara
    • Olof

       /  05/31/2015

      Individualiserad föräldraförsäkring innebär att det är individens försäkring, individens dagar och individen får bestämma helt och hållet över hur många av dem denne vill ta ut.

      Möjligheten att skriva över bidrag till någon annan person är ganska sällsynt i försäkringssystemen; det går inte att skriva över sjukdagar, a-kasse dagar eller pensionsålder till någon annan och personligen ser jag hellre att man helt tar bort möjligheten att ge dagarna till någon annan (eller, alternativt, gör det mycket mer öppet i linje med t.ex vård av närstående).

      Svara
  5. trash

     /  05/30/2015

    Jag tror att det parti som driver frågan om individualiserad föräldraförsäkring kommer tappa i första hand kvinnors röster.

    Jag avstod från din poll, MiT. Jag tycker föräldraförsäkringen helt bör tas bort. Det finns ingen anledning att staten uppmuntrar ett så miljöbelastande beteende som barnalstrande. Folk kommer nog skaffa barn i alla fall och det är ganska många generationer kvar innan bristen på människor blir ett problem.

    Svara
  6. MiT

     /  05/31/2015

    Svara
    • Erik

       /  05/31/2015

      Ja, det där var ett märkligt inslag i Medierna, som annars brukar hålla en väldigt hög klass.

      Till att börja med är sändningstiderna sämre än vid VM i Brasilien, vilket givetvis påverkar antalet tittare. Är det färre tittare är det svårare att motivera att ha lika mycket personal på plats.

      Därtill är det primärt Sveriges matcher som kan väcka något slags intresse och de sänds 22.00 (vardag – Nigeria), 02.00 (helg – USA) och 02.00 (vardag – Australien). USA lär vinna gruppen, men lyckas Sverige bli tvåa spelar de åttondelsfinal på en kanontid, 19:00 på en söndag, och då lär det blir många tittare.
      Fast om man bortser från Sveriges matcher är det väl ungefär som Frankrike – Lettland i ishockey-VM. Visst, det är en VM-match, men hur många bryr sig?

      Svara
    • Anders Senior

       /  05/31/2015

      Börjar månne denna hatare också känna av att vindarna vänder och försöker följa med med sin kappa tro?

      Svara
  7. MiT

     /  05/31/2015

    Svara
  8. Svenne

     /  05/31/2015

    Väljarföraktet.

    Svara
  9. Svenne

     /  05/31/2015

    Svara
    • Svenne

       /  05/31/2015

      Så:

      Svara
      • Hmm

         /  05/31/2015

        Johan: Har du inte råd, skaffa inte barn.

        Svara
        • Hmm

           /  05/31/2015

          Du som tryckte tumme ned. Hade du gjort det om jag skrev samma till en familj i förorten som lever på bidrag med 7 barn?

          Svara
    • Anders Senior

       /  05/31/2015

      Ja, för vi gillar ju olika!

      Svara
  10. Jag tycker att en eller två månader som är låsta till vardera förälder är bra, då kan den ena (mamman…) inte roffa åt sig allt när hon kräver att få vara hemma i minst ett år utan då kan man bara hänvisa till att det inte går.

    Ja, det är ju ännu en s.k. ”kvinnofälla”, där kvinnor måste skyddas från sina egna preferenser för att det skall bli bra.

    Svara
    • Anders

       /  05/31/2015

      Men sådana ologiska kullerbyttor finns det hjälp för i en var religion. När en kvinna begär i princip all föräldraledighet är det inte hennes RIKTIGA fria val, utan bara det valet patriarkatet lurat på henne att ta. Hon bara TROR hon blir lyckligare av att spendera mer tid med barnet, ty så lömskt är patriarkatet. Att vara hemma och sköta ett barn är ingen frihet, utan en börda, som papporna bör avlasta sina fruar ifrån. ”Ta sitt ansvar” istället för att mysa runt på jobbet. Allt kan klämmas in i förklaringsmodellerna. Även fullständiga motsatser. Det är det fina med religioner.

      Svara
  11. Pelle2

     /  05/31/2015

    Undrar om Palm själv delade sin föräldraledighet rakt av med sin fd man eller om hon för egen del tyckte att hon hade rätt att vara mera föräldraledig ? Skulle inte förvåna mig ett dugg om hon tog ut majoriteten av föräldraledigheten för Sossar är ju experter på att tala om hur andra skall leva medan dom själva gör som dom vill.
    Jag är inte själv förälder men jag skulle bli tokig om staten skulle lagstifta om hur lång föräldraledighet jag skulle ta ut.Jag kanske skulle vilja ta ut majoriteten av föräldraledigheten eller kanske mamman skulle vilja göra det och då skall väl staten skita i det.
    Sedan finns det ju dom familjer där den ena parten kanske studerar eller är egen företagare och helt enkelt inte kan vara borta hur mycket som helst. Då tvingas dom strunta i att ta ut delar av föräldraledigheten och barnet är då den som straffas genom att det blir tvunget att börja på dagis eller tas hand om en barnskötare tidigare än nödvändigt.

    Svara
    • Hmm

       /  05/31/2015

      Du inser att föräldraledigheten är en förmån och inte en rättighet? Vill du ha det på ett visst sätt så att saten inte kan lägga sig i, skaffa privata lösningar och försäkringar.

      Svara
      • Pelle2

         /  05/31/2015

        Visst är det en förmån men det är ju också så att politikerna skall företräda sina väljare och vad jag har läst så finns det ingen majoritet för delad föräldraledighet bland väljarna.

        Svara
        • Hmm

           /  05/31/2015

          Pelle2: Du har nog rätt i den frågan. Detta gäller också ang att alla ska ha barnbidrag också oavsett inkomst för det gynnar deras egen egoism. Jag anser att de har fel där också.

          Svara
      • MiT

         /  05/31/2015

        Men det är också en försäkring som alla betalat in till? Även man själv.

        Svara
        • Hmm

           /  05/31/2015

          MiT: Du betalat till försäkringen så som socialbidrag, bostadstillägg mm. Dessa har du inte helle något att säga till om.

          Svara
  12. storbritta

     /  05/31/2015

    Finns ‘mammor’ som tar rubbet av ledigheten och stannar i det tillståndet flera år för att slippa börja jobba igen, varvar föräldraledighet med sjukskrivningar, tjänstledigheter, kurser, studier tills nästa unge ploppar fram och så kan de fortsätta varv efter varv efter varv… utan att öht behöva kliva ur mysbyxorna, men ändå är det patriarkatets fel… (typexempel LD)

    Svara
    • Hmm

       /  05/31/2015

      Ja och visst är det för djävligt att vi med dagens system låter dem komma undan md det. Jag har inge lust att mina skattepengar ska gå till det kalaset.

      Mao, jag är för delad försäkring.

      Svara
  13. Joakim Steneberg

     /  05/31/2015

    Ett riktigt problem, väsentligt mycket viktigare, är varför vissa mammor kan roffa åt sig hela barnet efter en skilsmässa. Och manövrera ut pappan. Konstaterat och bevisat, och att det sker med myndigheters (socialtjänsten) ivriga bistånd.
    Förstås understöttade av feministiska regeringar, partier, och statministrar!
    Det är ett j-a sätt som dessa inte gör ett smack åt, tvärtom!

    Svara
  14. Räknenisse

     /  05/31/2015

    Detta är i stort sett ett spel för galleriet. Om papporna tar ut sin föräldraledighet när de skulle ha tagit ut semester och samtidigt låter den intjänade semestern frysa inne och får pengar för den inte uttagna semestern så kommer familjernas ekonomi att bli i stort sett oförändrad om mamman stannar hemma på obetalda dagar.

    Svara
  15. Anders Senior

     /  05/31/2015

    OT.
    Nu förstår jag varför Mattson tog Researhgruppen till hjälp att hitta oliktänkande och konfrontera dem, det var alltså inte för att tysta dem, utan att de skulle få komma till tals med sina synpunkter!?*

    http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2015/05/mediedebatten-borde-bli-mer-tillatande/

    *Detta inlägg KAN innehålla spår av ironi.

    Svara
  16. Svenne

     /  05/31/2015

    Det kostar att regera…

    Svara
  17. MiT

     /  05/31/2015

    Svara
  18. Svenne

     /  05/31/2015

    …:)

    Svara
  19. Svenne

     /  05/31/2015

    Svara
    • Anders

       /  05/31/2015

      Just det sköter naturen ganska bra själv.

      Svara
      • M

         /  06/03/2015

        Ganska är nyckelordet. Föds ca 1000 fler pojkar än flickor i Sverige varje år. Källa: scb.se

        Svara
  20. Jag är helt för exakt lika delad föräldrapenning den dagen män föder vartannat barn. Till dess får föräldrarna själv dela bäst de vill.

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.