Skulle du ta emot ett ensamkommande i ditt hem?

Morgan Johansson erkänner att budgeten har spräckts, att han erkänner en sådan sak betyder nog att den inte bara ”spruckit” utan sprängts åt helvete.

ensamkommande

En grupp som gräver enormt stora hål i budgetar är ju de ensamkommande barnen. Där måste man förändra ganska mycket väldigt snabbt. Det lönar sig för mycket att vara under 18 år så väldigt många säger sig vara just det. Det MÅSTE till någon sorts kontroller vars resultat gäller tills annat bevisats. Det cirkulerar lite för många bilder på ensamkommande som definitivt är över 18. Hittills har över 12 000 ensamkommande anlänt till Sverige och var och en av dem kostar cirka 1 miljon om året i genomsnitt. Den summan kommer att öka när kommunerna inte har några platser kvar längre för då höjs priserna på de få som finns.

Men jag undrar hur många som är beredda att ta emot ett ensamkommande i sitt hem? Morgan Johansson tror det är många som vill göra det? Vad talar för och vad talar mot att man vill göra det?

De som säger ”visst jag kan ta emot ett ensamkommande barn”, vad händer när det står en vuxen på trappan och de förväntat sig ett barn? När den vuxne också är extremt religiös och ständigt bär på koranen? När han kräver att få besöka moskén eller när besöken börjar bli väldigt många? När skägget börjar bli långt och tjockt? När han börjar stirra på kvinnorna i familjen som inte täcker sig och börjar mumla om att det passar sig bättre om man täcker sig så det inte händer något? Är viljan lika stor då?

Det här är faktiskt frågor som man måste ställa sig för om man går med på att ta emot ett ensamkommande barn så är det YTTERST osannolikt att det är någon under 13-15 år. Det är nog mer sannolikt att de är en ung man över 18 år som har ljugit om åldern. Så om man förväntar sig ett barn så kan man lika gärna stå där med en 20-åring.

Vad skulle jag själv göra? Jag skulle inte ha några problem med att ta emot ett barn, och med barn menar jag under 10 år. Eller i alla fall innan puberteten. Om jag skulle säga ”visst, jag kan ta emot ett” och det står en vuxen (eller nära vuxen) på trappan så skulle jag sätta krav som ingen religion är tillåten, att allt som har med religion att göra är förbjudet, ingen koran, inga verser, inga kläder som kan ha anknytningar till religionen, inga tjocka skägg, inga vänner som har de attributen, inga moskébesök, inga imamer och så vidare. Och nej, islam ÄR inte samma sak som kristendom till exempel. Fast jag är emot all religion.

Det var religionen det. Sen skulle jag ställa krav på att han lär sig svenska och nästan bara prata svenska med honom (inte direkt men efter ett litet tag), bara om man måste förklara mer noga något väldigt viktigt skulle annat språk användas. Jag skulle kräva att han bara pratade svenska ute i samhället, jag skulle inte acceptera att han hade vänner som pratade annat språk med honom eftersom jag och andra då inte skulle veta vad som sades.

Sen skulle jag gärna välkomna det från hans kultur som är bra med svenska mått mätt och inte acceptera det som är dåligt och inte passar i Sverige.

Och så vidare.

Låter det som hårda regler? Det är det inte utan är i princip samma som gäller för mina egna barn. Jag tillåter ingen religion för dem, jag tillåter ingen koran, verser, kläder, moskéer, imamer och så vidare för dem heller. Så ingen skillnad. Jag pratar bara svenska med mina barn för att kunna språket väl är nyckeln till samhället och det gäller även för svenska barn. Är man född i Sverige och inte kan prata svenska ordentligt så kommer folk i framtiden att undra varför. Jag skulle inte acceptera att mina barn pratade på något för mig okänt sätt med varandra, inte när de börjar bli vuxna i alla fall. Jag tycker det är HELT HORRIBELT att folk kan vara födda och uppvuxna i Sverige och ändå inte kan prata svenska! Ingen skillnad där heller alltså. Och jag försöker se till att mina barn tar till sig av det bra med svensk kultur och tillåter ingen influens av dålig kultur eller dåliga saker från annan kultur. Det är ingen skillnad där heller.

Sen är frågan om jag skulle vilja riskera något alls då jag har en 13-årig dotter, skulle jag vilja att det kom en okänd vuxen från en kultur med förmodligen väldigt rutten människo- och kvinnosyn och bodde hemma hos mig tillsammans med med mina barn? En person som kanske är djupt religiös och som anser att koranen är lagen som står över allt? Mycket tveksamt om en sådan person kommer över tröskeln alls…

Skulle någon göra på annat sätt? Låter det helt uppåt väggarna? Jag tycker att man borde ha liknande för Sverige också, skala upp det bara men kanske med lite modifikationer för reglerna för att det ska funka någorlunda smidigt. Att ha det totalt kravlöst som nu måste väl ändå vara det absolut sämsta alternativet för Sverige? Det måste väl ändå vara Sverige som gäller och inte Mellanöstern light? Eller Somalia light? Eller Eritrea light? Eller Afghanistan light?

Det ska ju vara upp till dem som kommer hit att visa att de vill vara en del av Sverige, det ansvaret ligger hos dem och inte hos Sverige. Och vill man inte det så kanske inte Sverige är rätt land för dem? Är det egentligen svårare än så?

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

43 kommentarer

  1. Björngunnar

     /  10/03/2015

    Jag skulle kunna ta emot flyende svenskar i mitt hem!

    Svara
  2. Return of kings

     /  10/03/2015

    Ersättning ligger väl runt 19 tkr/mån för ett barn i familjehem. För de med höga inkomster så blir det mer tydligt att det är en öppna ditt hjärta handling, så förutsätter att Morgan och övriga minister lever som de predikar och inkvarterar de i sina bostäder.

    Svara
    • För såna pengar skulle jag göra det. Har ett gästhus som ändå står tomt på vintern

      Svara
    • Dreadlock

       /  10/03/2015

      19tkr. är en skröna som då och då cirkulerar i etern.

      Det är betydligt mindre än så. Jag känner en somalisk familj som tog emot ett somalisk barn i sitt hem för att ansvara över skolgång och för att skaffa vettiga rutiner åt barnet.

      Ersättningen blev exakt denna som länken underst beskriver. Ca. 5000-5500 per månad,utbetalt av socialtjänsten per månad. Allt skall betalas med ersättningen. Kläder,läkarbesök,mat rubbet. Dessutom ska alla kvitton redovisas …

      Svara
        • Dreadlock

           /  10/03/2015

          Glömde att ta upp arvodet :

          Arvodet är skattepliktig. En del kommuner betalar ut 175kr./dag . Vilket i runda slängar blir 5500 :- skattepliktig ersättning. För ett ansvar som sträcker sig 24/7 året runt.

          Svara
      • Det är skillnad på familjehem för svenska/ i Sverige bosatta barn/släktingbarn och sk. ensamkommande. Betalas av olika konton/huvudman. En släkting har två fosterbarn med arvoden du presenterar, men i grannskapet finns ett hem som tar mot ensamkommande. Det var jätteskillnad i pengar kan man säga. Du kan försörja dig med 4 ensamkommande och anställa en socionom som hjälp.

        Svara
        • Dreadlock

           /  10/03/2015

          Ja, men i bolagsform då ?

          Den högsta ersättning för ett enskilt barn (Ensamkommande med icke identifierade för äldrar) som betalas genom socialtjänsten kan mycket väl komma upp i 19tkr. per månad. Förutsatt att man är ett bolag ( Betalar snällt in sin egen arbetsgivaravgift och sin till egen pension till staten)

          Eller har jag missuppfattat saken ?

          Svara
          • Nej, du har inte missuppfattat, annat än siffran 19tkr.. Det är betydligt mer.

  3. Jan

     /  10/03/2015

    Problemet är att rikspolitikerna och kändismaffian inte kan sluta godhetsknarka. De är, precis som missbrukare, gränslösa. De kan inte sätta stopp. De verkar heller inte förstå vad begränsade resurser innebär eftersom de lever i en ekonomisk gräddfil långt ifrån Medelsvenssons tillvaro. En tillvaro där man redan har allt där välgörenhet ses som ett sätt att ”botgöra” sitt överflöd och ytterligare stiga i graderna. Ungefär som i kungahuset.

    Svara
    • Svenne

       /  10/03/2015

      Ingen fara, den ”outsinliga” statskassan betalar… #ironi

      Svara
      • Anonymiserad

         /  10/04/2015

        ”Ingen fara, den ”outsinliga” statskassan betalar… #ironi”

        Det är intressant att du nämner den outsinliga statskassan.
        Hur länge till kommer Svenska folket att vara beredda på att bara ösa pengar över de problemen vi ser idag med den kända välfärden som insats?

        Jag diskuterade idag med en bekant om min situation.(Jag har nämnt det förut,att jag praktiskt taget inte existerar,i grova drag lever jag på samma premisser som de hemlösa tack vare ett fel i systemet (Det är också därför mitt nick är Anonymiserad),dock är jag missbruksfri.(nu har jag inga siffror på exakt andel missbrukare som är hemlösa eller vice versa men)
        ”Jag vill vara TYDLIG med” att det är INTE tack vare staten som jag inte missbrukar en hel massa olika substanser!)
        Hur som helst i min diskussion med min bekanta ifrågasatte jag vad det finns för anledningar till mig att försöka slå mig tillbaka in i ett samhälle som ändå inte vill ha mig.
        Det finns ingen morot som jag kan se det.

        Pengar eller arbetslöshetsersättning ?Nej.Det har jag löst på annat sätt.
        Rösträtt ?Nej,det finns i dagsläget inget parti som förtjänar min röst.
        Boende?ja,det har jag löst på annat sätt.
        Sjukvården då ?Ja jo förvisso.. men om jag nu skulle bli såpass illa skadad att jag skulle behöva uppsöka sjukvården akut..så är väntetiden så lång att skadan hinner självläka.

        Det finns helt enkelt för mig ingen anledning att försöka slå mig tillbaka in i ett samhälle som dels hatar mig via politikerproxy* (läs feministpolitiker) för att jag är vit heterosexuell man, lika lite som det finns för de andra hemlösa i det här samhället. Jag har insett att samhället kräver att jag ska betala för saker som jag inte får chans att utnyttja. för att det enligt en hel rad myndigheter, finns andra i samma samhälle som ”behöver” hjälpen ”bättre”

        Där någonstans kommer det där med samhällskontrakt in.Landet Sverige har brutit samhällskontraktet med Svenskarna för många många år sen, inte bara med mig utan med alla invånare.Jag har inte varken lust eller skyldighet att upprätthålla min del av ansvaret.Och när jag dessutom inte ser att jag skulle kunna få ut ett dyft av att ens försöka göra det (jag har inte ens fått vägledning på hur jag ska göra när jag bett om att få ”komma tillbaka”),då finns det inte på kartan.

        Långt och utsvävande inlägg av mig… igen.Inte direkt riktat till dig Svenne.

        och så lite OT.
        Jag såg en gång en dokumentär om en gubbe i Polen eller Moldavien som fångat den största stören,han sålde rommen och tjänade MULTUM ,med de pengarna kunde han sen kandidera till borgmästare och han var enligt dokumentären fortfarande borgmästare.Det är jävligt lockande att förflytta sig till ett liknande samhälle där man faktiskt vet exakt hur korrupt det är och alla är helt tydliga och öppna med det.

        Tl;Dr
        Hur länge kommer Svenska folket låta sig bli mjölkat på skattepengar som ändå går till helt andra saker än vad ni blivit lovade,ofta med er välfärd som insats?

        Till MIT.
        Jag är för det mesta bakom proxy när jag postar men ibland inte.
        så om det ser underligt ut med mitt Ip nummer ibland så är det förklaringen.

        Svara
  4. QED

     /  10/03/2015

    OT: Börjar bli lite desperata tongångar: en Facebookgrupp vill stänga Sveriges gränser

    ”Fler än 2 000 personer har klickat på Facebook att de tänker delta i aktionen idag klockan 13.”

    http://www.sydsvenskan.se/malmo/facebookgrupp-vill-stanga-sveriges-granser/?ref=yfp

    Svara
  5. Hmm

     /  10/03/2015

    Jag skulle gärna ta emot, men bara en tjej.

    Svara
    • MiT

       /  10/03/2015

      Då får du leta noga för att hitta någon. Tror det handlar om promille av dem som kommer som är tjejer. Därför jag skrev han och sånt hela tiden i inlägget, det finns i stort sett inga tjejer alls.

      Svara
      • Hmm

         /  10/03/2015

        Exakt. Jag vet att gjorde det väldigt enkelt för mig. 😉

        Men jag menade det också.

        Svara
    • Hmm

       /  10/03/2015

      Nej mens är inget skämt. Det är med alla sina besvär och fördomar på blodigt allvar för många. 😉 😀

      Svara
  6. MiT

     /  10/03/2015

    Lite blandat om presskonferensen med Morgan Johanssom och Mig.verkets generaldirektör, allt är kanske inte i tidsordning

    https://twitter.com/Cornubot/status/650326270782349312
    https://twitter.com/Brottsanalys/status/650326322737229824

    https://twitter.com/Brottsanalys/status/650328192956375041

    https://twitter.com/Brottsanalys/status/650329527659446275

    Svara
  7. Rikard

     /  10/03/2015

    Hej.
    I Malmö röstade 152404 personer på den förda politiken. Vi kan alltså förutsätta att dessa nu frivilligt öppnar sina hjärtan och erbjuder sina hem åt främlingar. Summan är från Valmyndigheten: antalet röster i Malmö på sjuklövern plus F!.

    Det är inte nyval (extraval) som måste till. Det är en statskupp. det vore endast självförsvar i nuläget, när det politiska systemet förrått sitt eget folk.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Karl

       /  10/03/2015

      Mycket väl talat herr Lärare!

      Svara
    • Svenne

       /  10/04/2015

      Nej, ett extra val räcker – det skulle möblera om ordentligt…

      Svara
  8. MiT

     /  10/03/2015

    Svara
  9. MiT

     /  10/03/2015

    Svara
  10. MiT

     /  10/03/2015

    Svara
  11. MiT

     /  10/03/2015

    Svara
  12. Morgan (ej den ursnygga bilen) utan Johansson sa just i TV ”evakueringsplatser”: Vad sjutton evakuerar vi? Är det krig i landet?
    Nej, jag vill inte ta hand om ensamkommande. Men anfaller Putin eller någon annan Sverige/Finland tar jag fram reservsängen.

    Svara
  13. T

     /  10/03/2015

    65 miljoner sägs vara på väg hitåt. Det blir en ”utmaning” säger de överlyckliga DÖ-politikerna.

    Svara
  14. MiT

     /  10/03/2015

    Svara
  15. MiT

     /  10/03/2015

    Om det är sant eller inte spelar ingen roll och är helt oviktigt om det är fel källa som anges

    Svara
    • Jan

       /  10/04/2015

      Undrar när det går upp ett och annat ljus för Björn Isberg? Förmodligen aldrig….

      Svara
  16. Sverigevännen

     /  10/03/2015

    Inte EN invällare över min tröskel.

    Svara
  17. Dreadlock

     /  10/03/2015

    Men, vänta nu … Vi behöver bara tömma 10 000 människor ifrån Migrationsverkets barackboende . De har fått uppehållstillstånd från Migrationsverkets . De SKALL placeras i någon av Sveriges 246 kommuner som var och en redan kämpar med detta högprioriterade åtagandet.

    VAD ska kommunerna spara in på ? Lag och ordning är redan systemfarlig otillräcklig, särskilt i förorterna. Tömma äldreboende till förmån för 2 åriga statsanslag från staten. Sedan då? Hur ska en småkommun överleva när det finns en prioriterat åtagande att ta hand om nya invånare som till stor del inte ens gått grundskolan klart ?

    Jag trodde aldrig att jag skulle behöva använda samma retorik som (Sd) gör. Men redan 2004 fick jag en nödsignal ifrån en f.d. kamrat som är kommunalråd i en mindre kommun i Västsverige. Han är matematiker och redan då räknat ut vad en exponentiell invandring från krigsländer (Som vi inte ens har någon som helst kulturell anknytning till) kommer att kosta skattebetalarna framöver.

    Siffrorna tyckte jag var helt galna. Men han fick rätt till slut. Vi kommer inte att klara detta utan minst 10% i skattehöjningar stegvis under många år. Bara för att betala uppehället , och för Sverige att kalla sig som den ”mest humana nationen” på jorden.

    10% skattehöjning kanske inte låter så mycket,men det betyder att varje förvärvsarbetare med en medellön på 25 000 får 2500 mindre att göra av med per månad.
    Det finns inte en enda ekonom som tycker att detta är bra för nationalekonomin.
    Mer skattepengar på lönen betyder mindre pengar till konsumtion, utflyttad arbetskraft, ett utökat gapande hål i klasskillnader och ännu fler ” No go Area” In Sweden.

    Svara
  18. Karl

     /  10/03/2015

    Men vad ända in i helvete!

    Är statens lösning att invandrarna skall flytta in i svenskarnas hem nu?!

    Det var ju en jäkligt listig plan. Imponerande statsmakt måste jag säga.

    Skall vi kanske överlåta våra arbeten också medans vi ändå håller på med detta historiska världsmästerskap i komplett vansinne.

    Är nästa steg att Mona Sahlin skall tvångstilldela varje svensk familj några invandrare?

    Ok. Då vill jag ha amerikanska, brittiska, norska och finska invandrare tack.

    Ernman, Schyffert och Kjell Bergqvist kan ta araberna.

    Svara
  19. Karl

     /  10/03/2015

    Nu vet jag!

    Sjuklövern tror att det finns flera Sverige!

    Att det inte gör något om man förstör tre tusen års utveckling.

    Sjuklövern tror att man kan ta in ett nytt ersättningssverige när hela invandringskalaset rämnar.

    Nu är det ju dock så illa att det finns bara ett Sverige och det är just det Sverige som förstörs just nu.

    Fan det gick ju fort att paja ett land!

    Hoppas att Kjell Bergqvist får det mysigt på julafton när han skall äta julegrisen tillsammans med sina skäggiga flyktingbarn som jag utgår från att han bjuder in till sig.

    Han får nog vara ganska pedagogisk när han introducerar själva julaftonsidén för sina gulliga arabiska skäggiga småbarn.

    För de gillar väl julafton och sådant i arabiska länder.

    Eller?

    Svara
  20. Vilken förälder med äldre tonåringar eller nära vuxna över 18 år,tar emot en 20 årig migrant,när deras egna barn tvingas bo hemma för att det inte finns jobb eller bostäder,åt dessa?

    Svara
  21. Lena

     /  03/19/2016

    Jag jobbar i socialtjänst. Avdelningen för ensamkommande barn och unga i kommun i norra Sverige. Avdelningen får så kallad avisering från migrationsverket om att ta hand om ett barn. Inom 2 dygn måste avdelningens socialsekreterare hitta ett boende. Eftersom det är barn (händer dock att vi får veta att 15-16åringar kan vara ända upp till 29 år) så fungerar det inte med egen lägenhet eller härbärge utan boende med ”godkända” vuxna. Typ familjehem. Avdelningen får återkräva migrationsverket på max 1900 kronor per dygn för varje barn. Familjehem kostar för avdelningen per dygn ca 1700-2500 kronor beroende på svårighetsnivå. Familjehemmet brukar ta 13000-18000 kronor i månaden i arvode (finns extremfall till uppemot 25000 kronor där familjehemmen spelat ut företag mot varandra) plus ca 5500-6500 kronor i månaden i så kallad omkostnadsdel.

    Svara
    • MiT

       /  03/19/2016

      Hela spektaklet med de ensamkommande i Sverige är en fars. Det måste få ett slut och ansvariga som tillåtit detta att ske måste få någon form av ”straff”, allt annat vore en skandal.

      Svara
  1. Bisarra oktober | WTF?

Lämna ett svar till Dreadlock Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.