Bränder

Det brinner lite då och då i landet på både etablerade och tilltänkta asylboenden. Inatt var det ytterligare en brand i Munkedal och man tror att den startade i vardagsrummet. Det är ju så att alla bränder på asylboenden inte är verk av vare sig högerextrema eller några andra även om man kan tro det av medierna som rapporterar om det, en del är nog bara rena olyckor, vanliga hus brinner ju också då och då utan att någon tänt på. Och i en del fall har det faktiskt tänts på av asylsökarna själva! Det får man inte glömma! Men det brinner på några ställen och genast ska Aktuellt kalla in en expert på högerextremism. Aktuellt är dock inte lika snabba att kalla in någon expert när det brinner i skolorna i Sverige. Och det brinner ofta, minst en incident varje dag året om! Läs länken, de skriver att det anläggs bränder, pluralis, i skolor varje dag i Sverige.

Så allt som brinner och som har med asylinvandringen att göra är inte verk av mordiska rasister. Det är nog ytterst få sådana fall gissar jag. Men de finns dock tyvärr!

Sen finns det en del fall där det kanske inte är ett verk av mordiska rasister direkt utan av andra, som kanske inte har ideologiska eller rasistiska motiv utan bara känner enorm vanmakt efter att kanske har behandlats på ett otroligt nonchalant och fult sätt av kommun/myndighet eller liknande. Ett sådant fall tror jag är Kånnaskolan i Ljungby kommun som brann för några dagar sedan, det var tänkt att bli ett boende för asylsökande.

brand i Kånna skola

Skolan lades ner 2011 och nedläggning av skolor ses väl inte med blida ögon av de som har barn i de skolorna eftersom det antagligen automatiskt innebär stora försämringar för både barnen och föräldrarna på flera olika sätt. Och det fanns en vilja att faktiskt behålla Kånna och två andra nedlagda skolor, en vilja som drev fram en folkomröstning om det hela.

kånna

En folkomröstning vars resultat sa att man skulle öppna skolorna och en samling politiker som säger ”Hahaha, fuck off era jävla idioter, vi skiter fullständigt i er och vad ni vill. Dra åt helvete!”. Ungefär så kan man uppfatta svaret från politikerna.

Detta samtidigt som landsbygden runt Ljungby har varit ganska hårt drabbad av stölder och liknande. Polisen går som bekant på knäna och prioriterar annat, ingen skugga ska dock falla på poliserna som arbetar ute på fältet, de har nog häcken full flera gånger om utan skuggan ska falla på de chefer som sätter prioriteringarna och på politikerna som tvingar fram de hårda prioriteringarna. Men om man prioriterar bort människor tillräckligt mycket så säger man samtidigt till de bortprioriterade ”Sköt er själva, vi bryr oss inte om er alls”. Efter lång tid med det beteendet från politiker och poliser så ska det helt plötsligt öppnas ett asylboende i skolan som lagts ner trots att folk ville ha den kvar.

Och ett asylboende ökar otryggheten ganska mycket i ett samhälle, så är det bara. Kånna har enligt Wikipedia cirka 350 invånare och helt plötsligt ska det öppna ett asylboende där med 80 platser. Man vet inte vilka som ska bo där, det kan vara ett gäng som krigat mot och hatat varandra i 1000 år. Det kan vara mördare som flytt rättvisan i andra länder. Det kan vara krigsbrottslingar. Det kan vara folkmördare. Och allt däremellan! Men det kan också vara väldigt fina och bra människor! Men man vet inte och sånt ökar otryggheten enormt mycket! Migrationsverket har ingen koll alls eftersom väldigt få av dem som kommer hit har ID-handlingar, gissar att det finns rätt många sådana på Öresunds botten. Vem vill låta sina barn vara ute och leka om det kan finnas riktigt grova krigsbrottslingar i närheten? Som skurit halsen av både barn och vuxna? Det man vet är att risken för att brottsligheten kommer att öka mycket är stor. Detta alltså i en bygd som redan är hårt nedprioriterad av både polis och politiker. Man lämnar öppet mål för medborgargarden. Det är valet man ger de boende där.

Så först har man skolor som man lägger ner mot folks vilja, politikerna säger att ”Vi skiter i er och vad ni vill, era skattepengar vill vi ha men ni ska fan inte få något tillbaka! Jävla idioter!”. Det är en bygd som är ganska hårt drabbad av brottslighet och där polisen i princip sagt att ”Vi skiter i er, ni får klara er själva”. Sen ska de öppna ett asylboende med allt vad det innebär i skolan som de i kommunen hånfullt tog ifrån dem som ville att deras barn skulle gå i en lite mindre lugn skola. Jag gissar att de inte öppnade asylboendet efter dialog med de boende heller. Och sen brinner skolan ner innan den tagits i bruk som asylboende.

Vad har medborgarna på orten som, ursäkta uttrycket, blivit rövknullade av politikerna och polisen kvar att göra för att visa sitt missnöje? Vilket sätt finns kvar att protestera på? Politikerna har ju redan visat att de skiter fullständigt i vad medborgarna säger, de hånar dem ju?

Det tror jag är en förklaring till att i alla fall Kånnaskolan brann ner. Det var inte ett resultat av mordiska rasister utan en handling i vanmakt. En otroligt dålig handling som drivits fram av politiker. Det blev för mycket för någon helt enkelt.

OBS, Jag tror att det kan ovan kan vara en förklaring och inte en ursäkt, håll isär de sakerna! Och jag tror också tyvärr att vi kommer att få se mer av liknande, det finns många kommuner och orter som är likadana som Ljungby. Och inte bara i kommunerna, det drivs på av politikerna på riksplanet också, under flera år har man gjort detta. Man monterar ner välfärden bit för bit och man skiter mer och mer i medborgarna som finns. Det man sår får man skörda helt enkelt.

Polisen, var god dröj

MVH

MiT

Lämna en kommentar

83 kommentarer

  1. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
  2. Det rör på sig….

    http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/kritikstorm-mot-christer-sandelin/

    ”Det omdiskuterade inlägget, som lades ut på Sandelins öppna Facebooksida och sedan togs bort, skrev han att han ville se Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson som statsminister och kritiserade även den svenska flyktingpolitiken”

    Svara
    • havre@flarnstad

       /  10/20/2015

      Konstigt att det alltid benämns som ”storm” när den vanliga kretsen åsiktspolitruker ska hetsa men det är aldrig någonsin det ens tas upp att tex Ernman eller Schyffert har orsakat samma sak varannan gång dom öppnat truten.

      En vindpust hit och dit bland åsiktseliten samtidigt som det drar fram en enorm orkan ute i landet hos vanligt folk.

      Svara
      • En vindpust med lika stort inflytande som en fis i rymden bör tilläggas…

        Svara
  3. Pistolekors

     /  10/20/2015

    Ja, jag är rädd att du har en förklaring där, och tyvärr kommer vi se mer av detta när folk tar lagen i egna händer, men märk väl att jag inte säger att detta är vad som faktiskt hände i Ljungby, Jag endast syftar på vad du kallar ”rövknullade av politiker, någonstans finns en gräns för vad folk tål. Tex, läste jag detta uttalande av Cecilia Malmström i the Independent idag: ”I do not take my mandate from the European people” Kan det sägas tydligare?

    http://www.independent.co.uk/voices/i-didn-t-think-ttip-could-get-any-scarier-but-then-i-spoke-to-the-eu-official-in-charge-of-it-a6690591.html

    Svara
  4. MiT

     /  10/20/2015

    Det här, hur kan man INTE tycka det? Om man inte tycker det så kanske man ska hålla käft om oskuldskontroller, självutnämnda religiösa poliser och sånt?

    Svara
    • havre@flarnstad

       /  10/20/2015

      Är det här gällande väljarna eller politikerna/medlemmarna ?

      Svara
      • Kristian

         /  10/20/2015

        Ja, kan inte tänka mig att S skulle vara så lågt om det var väljarna.

        Svara
    • norskgoy

       /  10/21/2015

      En viss logikk er det jo i dette. For partiene mot venstre mener jo at Sverige ikke har noen kultur eller skikker 🙂

      De er nå iallefall konsekvente.

      Svara
  5. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  10/20/2015

      oaaj…
      Skenheligheten avklädd.
      Så underbart tydligt.
      Tänk hur många skenheliga i media som borde avslöjas på liknande sätt om det bara gick.

      Svara
  6. Anders Senior

     /  10/20/2015

    Det är ju populärt att elda bilar och annat som missnöjesyttring i våra nysvenska kulturområden, kanske är bara dessa bränder ett sätt att visa sitt missnöje över det tilldelade boendet?

    Svara
    • trollan

       /  10/20/2015

      Elda bilar (samt upplopp med vandalism etc) konstanta förklaring är de har ingen fritidsgård, stackars dom! Sympati, hemskhet.
      Elda asylboende kan hända ingen skola, ingen polis ingen talan. Rasistiska svin!

      Om det nu skulle visa sig att det är asylsökande som ligger bakom i något fall, eller olycka, eller vad det än är så kommer svaret alltid för vissa vara Rasistiska svin.

      För att hylla normkritik så mycket så tycker jag man är väldigt okritisk i vissa fall.

      Svara
  7. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
    • Daniels

       /  10/20/2015

      Henrik Schyffert är bara en rädd liten patetisk mes. En skugga av sina amerikanska förebilder som aldrig någonsin kommer våga stå för något, säga något eller utmana det minsta lilla. Kan förstå att han ser upp till människor som törs säga sitt hjärtas mening, för han gör det definitivt inte den fega stackaren.

      Tycker bara synd om honom för nånstans där inne finns en människa som vill men inte vågar.

      Svara
      • Rikard

         /  10/20/2015

        Hej.

        Är det där äkta?! (tappar hakan-emosymbol) Jag har haft värstingelever med ena foten i anstalt som uttrycker sig bättre! Framförallt vet dom iaf att sådana uttalanden som Schyffert gör kan ha konsekvenser. Är det det Schyffert är känd för, att låta som en… jag vet inte vad… som en Schyffert?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Schyffert har fullständig förståelse av SVT i alla fall. http://www.svt.se/kultur/medier/schyffert-jag-vet-att-jag-later-galen-i-tweetsen

      M.a.o. det är uppenbarligen helt acceptabelt beteende i Sverige.

      ”Komiker-kollegan Jonas Gardell reagerade med en syrlig tweet: ”I Hasseåtages fotspår tassar @Schyffert – elegant satirisk utan att bli plump som så många andra svenska ‘komiker’”.

      Halleluja och skicka senapen…

      Svara
      • Kristian

         /  10/21/2015

        ”Vi lever i en värld där man tar komiker på allvar och tycker att politiker är ett skämt.”
        Ta det lugnt, Henrik. Ingen tar vare sig dig eller regeringen på allvar!

        Svara
    • Är Schyffert verkligen nationalekonom??? Det förklarar förstås mycket – konstig ideologi, lärt sig matematik i nya postmoderna okunskapsskolan – och till på köpet är han drabbad av en psykisk störning kallad koprolali – en svår variant av Tourettes syndrom.

      Han borde ha någon från Hemtjänsten som kommer hem till honom varje morgon och ser till att han tar sina ordinerade tabletter ordentligt.

      Det finns flera möjliga orsaker till husbränderna. Extrema antirasister kan ju ha i samförstånd tänt påför att försöka piska upp hat och panik mot dem talar för att man borde åtminstone använda småskolans matematik för att kalkylera folkvandringen. Romarriket var ju en aning mäktigare än dagens Sverige, men det gick under ändå på grund av att hela folk kom vandrande för att undkomma de anfallande Hunnerna.

      Ett annat scenario – en fiffelgubbe köper en tom kåk billigt, skaffar kontrakt med Migrationsverket, vilket ökar värdet, och bränner sedan ned det för att kassera in försäkringspengarna utan att behöva satsa tid, möda och pengar på förvaltandet och driften.

      Karl-Alfred, Fritiof Andersson och jag / Evert Taube

      ”/—/ Vi mönstrade för trippen, ty skutan hon var såld
      och assurerad för en halv miljon.
      Kaptenens namn var Jackson, en engelsman så båld
      som jämt gick med revolvern klar och hotade med våld.
      Besättningen var kulisar av allra värsta slag
      och så Karl-Alfred, Fritiof Andersson och jag.

      Men höga assuranser det är en farlig last,
      vi märkte också snart att fan var lös.
      En natt jag stod till roders jag såg hur i all hast
      vår förste styrman stuva ner ett segel och en mast
      i skepparns båt om styrbord, men jag kalla pojkarna,
      där stod Karl-Alfred, Fritiof Andersson och jag. /—/”
      —————————————————————–
      (Det går envisa rykten om Scandinavian Star – man hade strunta i underhållet en längre tid, men kraftigt överförsäkrat fartyget.)

      Svara
      • Kristian

         /  10/21/2015

        Tänkvärt scenario. Kanske kan man även försäkra framtida inkomst från Migrationsverket? Det torde vara en av de säkraste inkomstkällor vi har idag. 😦

        ”Bonden hade tecknat ny försäkring på ladan och hade just skrivit på kontraktet.
        – Jaha, hur mycket får jag nu om hela rasket brinner ner i natt?
        – Tja, åtta månader kanske.”

        Svara
  8. Chr Ewrk

     /  10/20/2015

    Kan tycka att det är en skillnad på om det brinner i en papperskorg och att ett helt hus brinner ned.

    Svara
    • MiT

       /  10/20/2015

      Men det händer ju då och då att det är en hel skola som brinner ner och inte vara papperskorgar? Händer rätt många gånger per år i Sverige faktiskt…

      Svara
  9. MiT

     /  10/20/2015

    Klart hon har gjort ett partipolitiskt uttalande. Är ju bara trams att påstå något annat. Jag personligen tycker att SVT:s policy är helt meningslös eftersom den inte följs ändå och det är bättre att de som vill får vara öppna med det när de uttalar sig politiskt och inte försöker gömma det som hon gör. Det blir bara tramsigt, som om de som läser henne ska vara obegåvade som inte förstår vad hon gör.
    https://twitter.com/karinadelskold/status/656459237103652864
    https://twitter.com/karinadelskold/status/656459912155807744
    https://twitter.com/karinadelskold/status/656460189772546048

    Svara
    • Svenne

       /  10/20/2015

      #opartisk #obunden
      Jag spelar #internationalen…

      Svara
    • Nikolaos

       /  10/20/2015

      Det finns stavfel alltså: Det du säger är inte sant/ är fel.

      Man får välja: Stava fel men inte kunna argumentera eller kunna argumentera men ibland du skriver fel.

      Vad skulle en välja?

      Svara
  10. Kristian

     /  10/20/2015

    Regeringen gör sig fler fiender runt om i världen. Nu Marocko.
    http://ledarsidorna.se/2015/10/vi-bygger-oss-en-jarnrida/
    ”Vi bygger, med regeringen Löfven och då i synnerhet med ministrarna Margot Wallström och Morgan Johansson, en ny järnridå runt oss där ingen till slut vill ha med oss att göra. Annat som avstjälpningsplats för pensionerade ISIS – krigare som utan kontroll kan använda Sverige som rehabilteringsort.”

    Svara
    • Svenne

       /  10/20/2015

      Sanslöst. Trainee-regeringen vill tydligen ta död på alla diplomatiska relationer.

      Svara
  11. Gorby

     /  10/20/2015

    Sandelin svarar på vad han tycker om den ”skarpa” kritiken från kollegorna.
    http://unvis.it/dn.se/kultur-noje/christer-sandelin-svarar-pa-kritiken-jag-alskar-mangkultur/

    Reporter: Varför publicerade du inlägget?
    – Jag såg på något nyhetsprogram i går på tv om flyktingströmmarna. Jag kollar aldrig på tv annars. Såhär. Det jag skriver i inlägget är på riktigt, så som det faktiskt är. Till skillnad från alla andra politiker som bara står och svamlar. Jag har fem tusen vänner på Facebook och de har inte gett mig någon kritik på det jag har skrivit, säger Christer Sandelin i en telefonintervju med DN.

    Men det stämmer inte. Du har fått skarp kritik från flera av dina artistkollegor.
    – Ja men hur många är de? Det är så lätt att sitta där på sitt slott, på sin tron och säga saker. Då kan de väl upplåta sina bostäder och bo i tältläger själva? Mina föräldrar bor i förorten. Jag är själv arbetarkille. Men det vill ni väl inte göra några rubriker på. Det säljer ju inte.

    Svara
    • maria

       /  10/20/2015

      Ha! Heja Sandelin! Gött att du inte viker dig som journalisten säkert räknade med 🙂

      ”dina artistkollegor” säger så mycket om ”journalisterna”.

      Svara
    • Svenne

       /  10/20/2015

      Så låter det när vänsterpartierna tappar kontrollen över den svenska arbetarklassen. Vad ska De Som Bestämmer göra åt det?

      Svara
      • maria

         /  10/21/2015

        åsikter kan alltid förbjudas om pöbeln inte har vett att förstå sitt eget bästa och lyda överheten

        Svara
  12. Kristian

     /  10/20/2015

    Ärligt talat, jag tar ofta Fria Tider med en nypa salt. Med den fega brasklappen:
    http://www.friatider.se/talad-mattsson-n-thatar-motpartens-advokatbyr-p-sin-blogg

    Som de säger i Amerika, ”när du står i en grop, sluta gräva den djupare.”

    Svara
  13. MiT

     /  10/20/2015

    Vad kommer rubriken att bli? ”SVT utsatt för hatstorm på twitter efter att medarbetare twittrat om rasistisk hatartist”?
    https://twitter.com/Zeilon/status/656507717276803072

    Svara
    • havre@flarnstad

       /  10/20/2015

      Normalt sett brukar jag ta förgivet att AP vinklar saker minst lika illa som nyheter24 men det är här dom fyller sin funktion.Det är ta mig fan sjukt att övrig media konstant vägrar syna sitt eget skrå här kan vi prata kåranda.

      Borde inte det här vara ett allvarligt brott dessutom ? Med tanke på vilka enorma summor lögnargubben/”barnet” urholkar samhället på borde det vara grovt plus urkundsförfalskning om han fått nya id här.

      Om jag ljuger för F-kassan och plockar dom på samma summor som hans bidrag blir jag åtalad och åter betalningsskyldig men alla är inte lika inför lagen längre verkar det som.

      Undrar om det går att tipsa polisen om detta och om dom ens skulle bry sig.

      Svara
    • Svenne

       /  10/20/2015

      I GP:s artikel är Zabi en tonåring… Men på bilden minst 25 år, kanske 30.

      Svara
    • Anders

       /  10/20/2015

      Brukar ta AP med en näve salt, men här är de något på spåret. Dels har han varit med på en kontaktsite sedan 2008, bara 8-9 år gammal.
      Kollande sen upp hans Facebook. Där har han en profilbild från 2012 med sin lilla skäggstump på hakan, Visst har vissa tidig skäggväxt, men några 13-åringar med tätt skägg finns knappast.

      Svara
  14. MiT

     /  10/20/2015

    Kommer säkert att bli jättebra det här…
    ”Flyktingar får förstahandskontrakt”
    http://www.mitti.se/flyktingar-far-forstahandskontrakt/

    Svara
    • maria

       /  10/20/2015

      är exakt vad boverket rekommenderade: ge invandrare förtur

      och gbg o danderyd planerar att köpa bostadsrätter åt invandrarna

      blir garanterat jättebra

      Svara
    • Pet

       /  10/20/2015

      Så det är alltså en styrelse som bestämt att de ska gå till socialförvaltningen som får disponera över dessa? Jag antar att de får lite extra betalt för detta? Ledsen om det låter krasst men så som fastighetsägare tjänat på detta tidigare så undrar man ju. Det är ju alla andra som betalar de hutlösa summorna.

      Svara
  15. Karl

     /  10/20/2015

    När det kastas granater i våra städer och det genomförs enorma upplopp med total förstörelse inklusive otaliga bildränder –
    så nämns inte ett enda ord om att sådan förstörelse utförs av sveriges invandrargrupper.

    Om det däremot brinner i någon lokal som är avsatt åt invandrare så är PKs förklaringsmodell omedelbart framme.
    Fastän man inte har en aning om någonting så passar man på att göra sina typiskt godtyckliga antaganden i traditionell PK stil.
    Helt plötsligt finns inga krav på återhållsamhet i att peka ut skyldiga.

    Svara
    • Kristian

       /  10/21/2015

      Widar Andersson har rätt om det rent praktiska, men jag tycker han undviker en stor fråga.
      http://www.dagenssamhalle.se/kronika/utrikes-foedd-aer-en-dalig-ursaekt-foer-alla-19229
      ”‘Det finns inga arabiska gäng i Malmö. Inte heller något somaliskt gäng. (–) De kriminella är i första hand Malmöbor.’
      […]
      Om vi ska vara ett bra invandringsland så krävs att det byggs ett Sverige där värden som jobb, studieflit, skötsamhet uppmuntras och understöds på ett betydligt mer aktivt sätt än i dag.”

      OK, håller med om det. Som en parentes har varken S eller M har hittills bidragit till detta de senaste tjugo åren.

      Men … varför skall vi vara ett bra ”invandringsland”? Kan vi inte försöka vara ett bra ”land” först?

      Svara
  16. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
  17. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
    • Svenne

       /  10/20/2015

      Välfärdssamhället slits ned. Tecknen finns där – om man vill se dem.

      Svara
  18. MiT

     /  10/20/2015

    https://twitter.com/karinadelskold/status/656549859974062080

    https://twitter.com/karinadelskold/status/656550384614440960

    https://twitter.com/karinadelskold/status/656551386063228928

    https://twitter.com/karinadelskold/status/656551772450889729

    https://twitter.com/karinadelskold/status/656553530661216256

    Svara
  19. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
    • Johan

       /  10/20/2015

      Med tanke på att hon glatt poserade med det där priset där Israel inte längre fanns med på kartan för ett par år sedan låter ju inte det här som en överdrivet elak tolkning av Hille Larssons kunskaper och intentioner..

      Svara
    • Jan

       /  10/20/2015

      Det ger ju GP förmodligen blanka fan i. Inte kommer det att komma några ursäkter från deras håll inte. Propaganda går för fakta. Så ser det ut i landets tidningsredaktioner. Förmodligen kommer de att förneka de nya fakta som kommit fram. Eftersom dessa fakta sabbar ”storyn”.

      Svara
      • Kristian

         /  10/21/2015

        Bra system:
        Regeringen har makten på lån från folket. Journalister granskar makten.
        Folket litar på regering och journalister.

        Dåligt system:
        Regeringen har makten. Journalister granskar folket. Folket granskar journalistiken.
        Ingen litar på någon.

        Svara
  20. Ivar L

     /  10/20/2015

    Mycket intressant information att det var en nedlagd skola. Hörde om ett liknande fall i min gamla hembygd. Skola nedlagd sedan länge, bra lokaler, gissar att det blir flyktingförläggning inom kort. Symboliken är rätt tydlig för människor som bor kvar på sådana orter. Meddelandet blir oundvikligen att det är nytt folk som gäller nu. Det gamla är överspelat.

    Precis som många halvsmå kommuner som lagt ner sitt BB men har ett gäng flyktingförläggningar. Kan ett meddelande bli mer tydligt? Det är nytt folk som gäller nu, era barn är inte viktiga för oss längre.

    Och då är jag ändå inte motståndare till att Sverige skall ta emot flyktingar. Men på ett balanserat sätt, som Canada. Det som händer nu är svårt att förstå. Det är ohållbart på alla sätt.

    Svara
    • Johan

       /  10/20/2015

      Fast nu tar ju inte Kanada emot speciellt mycket asylsökande, om nu någon trodde, det, utan de har huvudsakligen arbetskraftsinvandring av kvalificerad arbetskraft där det ställs krav på språkkunskaper, utbildning och att du kan visa att du inte är dömd för t.ex. brott som rattfylla, ni vet, sådant där man visst blir utsläppt för dagens efter för i Sverige om man varit tillräckligt kriminell tidigare för att anknyta till dagens Kalla fakta.

      Vad gäller flyktingar tar man emot cirka 10000 kvotflyktingar, och antalet asylansökningar låg förra året på 14000**. Kanada har 35 miljoner invånare och alltså kan man dela ovanstående siffror med 3,5 för att jämföra med de svenska siffrorna. Vi snackar de lägsta siffrorna Sverige haft de senaste två decennierna i så fall.

      *http://www.cic.gc.ca/english/information/inadmissibility/index.asp

      **http://www.cic.gc.ca/english/refugees/canada.asp

      Svara
    • I en viss glesbygdskommun som jag känner väl la man ner de små byskolorna, folk uppmanades utackordera sina barn i tätorterna eller flytta, brände böckerna i biblioteket för att rymma de i en mindre lokal för den stora var för dyr, släkte gatubelysningen i byarna, men det gick bra att vara en humanitär kommun och ta mot flera hundra flyktingar. Nu gråter politikerna för asylbaronerna kom på en del tomma lokaler till och strömmen fortsätter vilket innebär krav på skola och daghem, mm som inte finns kvar.. Så ser det ut idag lite varstans i Norrland..

      Jag är inte heller motståndare till flyktingar men mot ”welfare shoppers”.

      Svara
      • Kristian

         /  10/21/2015

        Kombinationen av system och geografisk belägenhet gör att Sverige aktivt rekryterar de senare på de förras bekostnad.

        Svara
  21. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
  22. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
    • Svenne

       /  10/21/2015

      ”Don’t do the crime, if you can’t do the time” heter det väl?

      Svara
  23. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
    • T

       /  10/20/2015

      Skolan blir billig i drift. Endast en bok används.

      Svara
    • Svenne

       /  10/21/2015

      Islamisering? Inte alls… Cirkulera…

      Svara
    • Jepp – nu är det grön ljus för andra kulter att starta skolor för att indoktrinera barnen i förvillelserna från början och samtidigt hindra att de får impulser från andra håll. Scientologerna, Mormonerna, Jehovas Vittnen, Moon-kyrkan…

      Svara
  24. MiT

     /  10/20/2015

    Svara
  25. Jan

     /  10/21/2015

    Varför anses det som orealistiskt och rasism att människor från muslimska länder sörjer för sin egen avkomma? Kan man sätta barn till världen borde man väl kunna försörja dem också. Annars kanske man ska låta bli?
    Varför måste muslimen bli försörjd av européer? Varför finns det ingen självkritik i de muslimska länderna. Varför misslyckas man med allt? Till och med att försörja sina egna barn? Varför kan muslimska länder inte åstadkomma något annat än krig och stamkonflikter.
    Varför är alla muslimska länder efterblivna och i avsaknad av fungerande infrastruktur och myndigheter? Varför fortsätter man med hedersmord och kusingiften? Varför finns där ingen inhemsk industri? Och så vidare, och så vidare…

    Svara
    • Kristian

       /  10/21/2015

      Du tänker fortfarande i gammaldags termer av Luthersk arbetsmoral, ”gör din plikt”, ”det är skamligt att ligga andra till last.” Att ge till någon behövande är generöst, den som får något bör känna tacksamhet och kommer att försöka betala tillbaka på något sätt. Och så vidare.

      Tänk dig i stället att du är någon envåldshärskare i stil med Ludvig XIV (och revolutionen är långt borta.) Du har _rätt_ att göra vad du vill och bli försörjd av andra. Den som är stark tar vad han vill ha. Den som får utan att behöva kräva eller visa att han skulle kunna ta, måste enligt logiken vara mycket stark. Den som frivilligt ger dig något är alltså antingen någon du skulle kunna tvinga, eller dum i huvudet.

      (Sedan finns det mer funktionella ”muslimska” stater i andra delar av världen, men MENA är väl i princip stamsamhällen med muslimsk fernissa. Islam hjälper stammen, därför är man muslim. Pragmatiskt på samma sätt som Röde Orm.)

      Svara
  26. M

     /  10/21/2015

    Tilläggas bör att skolan i Ljungby varit nedstängd i 4 år. I fredags slog man på strömmen för första gången på åratal, några timmar senare brann det.
    Det mest sannolika är att gnagare gjort hål på kablar eller dylikt under tiden som det stått strömlöst eller att någon kontaktor gått sönder av att ha stått oanvänd i några år.

    Men alla hoppar på rasist-tåget direkt.

    Svara
    • MiT

       /  10/21/2015

      Ahhh, har den inte använts alls på flera år alltså? Den lades ju ner 2011 men jag tänkte att den måste ha använts då och då ändå? Men i så fall är det nog ganska troligt att det beror på gnagare, fukt eller liknande. Att jag tog just skolan i Ljungby som exempel var att där var det kanske mest troligt att det gått till som jag skrev? Att någon ruttnat på allt till slut? Branden i Munkedal föregicks ju av ett ganska ordentligt bråk mellan olika grupper på boendet så inte långsökt att leta efter de skyldiga på boendet. Men det bryr man sig inte heller om att berätta.

      Svara
    • Jan

       /  10/21/2015

      Fast du har väl inte glömt vem som initierade frågan, Svenne? Moderathjälten Reinfeldt. Eller ”Stridshingsten” om du minns. Han ville höja pensionsåldern till 75. Googla, om minnet sviker….

      Svara
      • Pelle2

         /  10/21/2015

        Så är det och i sak hade väl inte Reinfeldt eller ens regeringen fel ?
        Om vi lever längre så måste vi ju pumpa in mera pengar i pensionssystemet om pengarna skall räcka. Sedan kan ju detta göras på många sätt.Ett utökat privatsparande eller att man jobbar längre.
        Man borde förmodligen också differentiera pensionsåldern eller göra en friskhetsbedömning av de som är omkring 65 för att se om det är realistiskt att dom kan arbeta vidare. Om du har haft ett fysiskt tungt jobb kanske din kropp inte klarar att jobba en dag efter 65 medan en som har jobbat på kontor kanske lätt kan jobba till 67 eller 68 års ålder.

        Svara
      • Svenne

         /  10/21/2015

        Jag minns väl:) Snacksaliga politiker har en förmåga att göra bort sig.
        Reinfeldts gloria har hamnat på sned, även inom M verkar det som…
        Men visst, han resonerade som en vanlig kommunalpolitiker – fattas pengar så får _ni_ jobba hårdare!

        Men förslaget (att arbeta längre) är inte populärt bland vanligt folk, nu heller.

        Svara
    • På tal om ingenting – är det någon som vågar satsa mot mig om vi slår vad om att om lite mer än 30 år så kommer massor av nysvenskar att plötsligt komma ihåg att de råkade ange för låg ålder – så de vill höja den och påskynda pensioneringen. Jag vet från Försäkringskassan, att det tillåts att personer ändrar ålder, namn och födelseort hur som helst, inga protester, inga frågor.
      Fast det förstås – jag får i så fall deponera pengarna på något sätt, eftersom jag knappast är ovanför jordytan vid det laget. Som tur är.

      Svara

Lämna ett svar till Medicinmannen Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.