Frankrike: Hjälp oss! Sverige: Fuck Off!

Frankrike har frågat Sverige om militär hjälp mot IS och då skulle väl JAS passa bra. Vad annars skulle Sverige kunna bidra med som kanske gör skillnad? Sverige skickar några transportplan

frankrike vill ha JAS-plan

”Ett rejält militärt bidrag” säger Wallström att det är. Frankrike frågar efter militär hjälp mot IS och får förutom 50-100 timmar strategiska transporter ETT Herculesplan 2017. Till Mali…

40 miljoner kostar det ”rejäla” bidraget. Ungefär samma summa som 40 ensamkommande män som ljuger om sin ålder kostar på ett år… Och sådana är det säkert 25 000 i år…

Nu har jag aldrig haft någon övertro på Sveriges försvar/militärmakt generellt men är det en sak som vi i princip ”alltid” har varit bra på så är det flygvapnet som har mycket skickliga piloter och hyfsat bra plan. Jag vet inte hur bra JAS är men inte är det helkasst i alla fall! När annat land frågar efter militär hjälp så antar jag att de menar på riktigt och inte bara på låtsas?

Nu finns det mycket att säga och tycka om läget i Mellanöstern och vilka som orsakat vad där men det är Frankrike som ber om hjälp, ett demokratiskt land som nästan är grannland till oss ber oss om hjälp mot religiösa terrorister och vi vänder i princip ryggen till. Wallström kunde utan att blinka skänka en miljard till Palestina som gick rakt ner i fickorna på terrorister men kallar 40 miljoner till ett Frankrike som ber om hjälp för ett ”rejält militärt bidrag”.

Så Sverige säger i princip Fuck Off till Frankrike när de ber om hjälp. Vad tror ni Frankrike säger till Sverige när vi eventuellt behöver hjälp…? Backar Sverige upp detta nej med den satsning på försvaret som krävs för att väga upp vad det kostar när Frankrike säger nej till Sverige?

Någon gång måste faktiskt Sverige ta ställning! Under WW2 så var vi ”neutrala” och tittade bort när tyskarna tog sig fram genom Sverige, andra länder fick ta smällen. Plus att vi sålde en jäkla massa järnmalm till Tyskarna, vi tjänade massor på kriget! Vad säljer vi till de religiösa terroristerna som rättfärdigar att vi vänder ryggen till? Den här gången står vi tydligen närmare terroristerna än vad vi gjorde med tyskarna då. Och det säger en del…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

145 kommentarer

  1. Peter Kostin

     /  12/16/2015

    Ska vi ännu en gång gå i krig för att nån stormakt viftar? Se vad vi gjorde åt det stackars libyska folket, Dom lever i ett kaos där IS och Al Queda håller på att ta över. Arabisk vår sa Obama. Sverige ska inte bomba andra länders medborgare oavsett om det handlar om civila libyer eller terrorister (IS), Jag skäms som svensk varje gång Libyen kommer på tal. Men Reinfeldt/Löfvén tror ju att om man mördar andra folk kanske man kan få vara med i finrummet säkerhetsrådet. Men Sverige är bara som en fis i världsrymden, och ska agera utifrån det.

    Svara
    • Ivar L

       /  12/16/2015

      Ja, jag håller i princip med dig. Visserligen kan jag tänka mig situationer där Sverige kan medverka till att bomba IS, men där är vi inte nu på långa vägar. Det finns inget som tyder på att den typ av instrumentella militära insatser som västvärlden gör i mellanöstern är annat än kontraproduktiva och har varit så sedan 90-talets början. Vad vi i EU har att sköta är våra gränser mot dess länder och vilka vi släpper genom dem.

      Skall vi lägga oss i de där ländernas problem så är åtagandet oerhört mycket större än att skicka några spaningsplan, lägga några bombmattor. Man kan inte delta i krig lite grand, det är oansvarslöst och har slutat illa varenda gång i princip. Humanitär hjälp, flyktingläger, läkare skall vi bidra med.

      Sedan måste jag säga att det ständiga tjatet om vad Sverige gjorde under andra världskriget för 70 år sedan är lika relevant som att tjata om kolonialismens kollektiva skuld under samma tidsperiod. Det är historia och har ingen bäring på dagens problem. Jag tillhör dessutom inte dem som tycker att man enkelt kan avfärda vårt agerande som feghet. Det var för i helvete världskrig. Vårt land hade ansvaret främst för våra medborgare, vem vet hur många svenska människoliv vi räddade? Dessutom hjälpte vi till på många sätt att hjälpa folk från våra grannländer under andra världskriget. Bilden är inte svart eller vit. Men som sagt, framförallt är den inte aktuell och det finns ingen historisk skuld att väga in när vi fattar beslut i dagens frågor.

      Svara
    • Mike E

       /  12/16/2015

      Visst är Sverige som en fis i världsrymden. Både Danmark och Norge är enormt mycket mer betydelsefulla militärt, har massor med stridserfarenhet och deltar i strider och utbildning inom NATO hela tiden. Danmark har varit aktivt stridande i Afghanistan och i Irak, både i luften och på land, tillsammans med NATO i många, många år nu. Sverige lever i sin egen lilla fredliga feministiska fantasivärld.
      Det är klart att Europas feministiska och humanistiska stormakt inte kan vara inblandad i något som innebär att våld används. Svenska soldater är också ett skämt och får inte använda våld.

      Svara
  2. Kristian

     /  12/16/2015

    OT: Reagerade mot slutminuset i den här artikeln:
    http://unvis.it/www.metro.se/kolumner/hillevi-wahl-sluta-ge-tjejer-nobelpris-i-gladje/EVHolp!iAW8y02z7jSY/
    ”- De roliga julpapporna. Återigen cementeras könsrollerna i SVT-julkalendern. Pappan är den tokiga, mamman den ordentliga. När ska mammorna få släppa loss?”
    Har inte sett julkalendern, men har förstått att pappan är en vanlig manlig idiot som det skall vara på TV. Gå gärna kvinn ur huse för rätten att vara dum i huvet. Jag tänker inte hindra er!

    Svara
    • AV

       /  12/16/2015

      Hon ser en ”rolig” pappa, jag ser en man som framställs som ett klumpigt barn. Stor skillnad.

      Svara
      • Pet

         /  12/16/2015

        Det kan hon ju ta upp med regissören som låtit genusfrågor genomsyra julkalendern.

        Svara
  3. Kristian

     /  12/16/2015

    40 miljoner var väl vad väckelsegalan ”Hela Sverige” fick ihop?

    Svara
    • Jan

       /  12/16/2015

      …och som enligt säkra norska källor räcker till att försörja tre somaliska invandrare.

      Svara
  4. Jan

     /  12/16/2015

    Kriget mot IS är, för en gångs skull, ett krig värt att föra. Och dessutom nödvändigt. Däremot är jag tveksam till om Sveriges insats ska annonseras eftersom det kan dra till sig terrorism.

    Svara
  5. Olof

     /  12/16/2015

    Fast det är klart, då räknar hon ju bort att vi redan har skickat trupp till Syrien (och kanske till Frankrike med?). Flera hundra, kanske tusen man. Och vi håller på att utbilda fler!

    Oops, fast de var ju på motståndarsidan, ja.

    Sverige bör ställa upp för Frankrike med varenda pinal vi kan skicka. I slutändan är Franska kärnvapen i praktiken det enda avskräckande försvaret Sverige har kvar. Utan det skulle det inte kosta en anfallare mer än två quattro stagionis, en stor fanta och ett netflix abonnemang att ta över… de skulle inte ens behöva köpa billigare rödvin.

    Svara
    • Hehe bra att nu få med Schyfferts och Virtanens ekonomiska facktermer i alla avseenden 🙂 Ska definitivt börja med det också.

      Svara
  6. Kristian

     /  12/16/2015

    http://unvis.it/www.metro.se/nyheter/oppositionen-sagar-regeringens-plan/Hdzolp!PZOJHYs@f9L2XeT3@N87TQ/

    ”– De viktigaste skälen är att än så länge är detta en folkrättslig gråzon. Det kan förändras om det kommer ett väldigt tydligt FN-mandat. Men än så länge är det inte folkrättsligt utklarat, säger utrikesminister Margot Wallström.”

    Mmm, Daesh är en folkrättslig gråzon. Heja Wallström.
    Känner lite som jag gjorde om någon annan den 11 September 2001: fan att just den människan styr när världen behöver kompetens.

    Svara
  7. MiT

     /  12/16/2015

    ”Offerkoftan är en dålig julklapp”
    http://www.svt.se/opinion/tappas-om-julen

    Svara
    • Pelle2

       /  12/16/2015

      Ovanligt klarsynt av Täppas !
      Håller helt och hållet med om att vi män inte har någon som helst anledning att ta på oss ett kollektivt ansvar för vad ett fåtal sviniga och eller kriminella män gör.
      Det finns heller ingen anledning att kollektivt utmåla kvinnor som offer eller att upphöja dom till domare i vad jämställdhet är.
      Ju fler kända människor som uttalar detta ju större möjlighet har vi att bli av med den idiotiska radikalfeminismen,postmodernismen och identitetspolitiken !

      Svara
  8. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Svenne

       /  12/16/2015

      Ja, det är för djefligt. IS liknar SS, och tillåts härja vidare år efter år.

      Svara
  9. Hmm

     /  12/16/2015

    Fast sanningen är väl snarare den att vi inte KAN skicka mer. Skulle vi skicka ett enda JAS från Sverige så skulle vi i stort sett vara helt tomma på försvar. Vi har nedmonterat så till den milda grad att ett enda plan borta från svensk mark skulle innebära 10-20% minskat försvarskapacitet.

    Att Margot svamlar på något om kronor och ören i sammanhanget är bara jibberdaddaer i syfte att skapa dimmridåer så att ovan inte blir uppenbart för kaffedrickarna hemma i köket.

    Svara
    • 10-20% förminskad försvarskapacitet på noll är fortfarande noll.
      ÖB har redan avslöjat, till det politiska etablissemangets förtret, att vår försvarsförmåga är mer eller mindre noll.
      En främmande makt kan invadera Sverige utan att möta motstånd. Att tro ngt annat är naivt.
      Vill inte slå ner på dig Hmm. Jag förstår dig men vill helt enkelt bara göra det tydligt att det inte finns ett försvar idag att tala om.
      Så visst kan man skicka JAS men jag tror inte det heller gör ngn större skillnad.
      Dock bör vi ställa upp med mer kapital och personal. 40 miljoner är skamligt.

      Svara
      • Hmm

         /  12/16/2015

        Håller så klart med dig men med tanke på arr Ryssland har hotat våra grannar i dagarna med kärnvapen så blir det ändå hur som oansvarigt arr skicka det minimala som vi har.

        Svara
        • Hmm

           /  12/16/2015

          Förtydligar. Vi kan helt enkelt behöva bistå på betydligt närmre hemmaplan.

          Svara
  10. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  12/16/2015

      Helt sjukt att Uvell blev av med jobbet pg.a att han umgås med Bylund.
      Har inte Uvell rätt att umgås med vem han vill på sin fritid ?
      Kan i så fall inte begripa att det inte är lika stor anledning att få sparken om man umgås med en vänsterextremist.Jag har i alla fall inte läst att någon har fått sparken för att de har umgåtts med någon vänsterextrem person.
      Rädslan för SD tar sig absurda uttryck.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/16/2015

      Om tweeten var menad som kontaktannons, lär den nog ta skruv. Lycka till Linus.

      Svara
  11. Enade vi stå, söndrade vi falla. Jag önskar att vi kunder skylla på den feministiska utrikespolitiken men det här är Sveriges eviga skam. Vi tror att vi kan bete oss som barnungar skrika högt, vägra hjälpa till med det som är viktigt, kräva av andra att de ska ställa upp på våra nycker – och ändå lita på att pappa kommer och räddar oss om något händer. Det är dags att vi reser oss, vågar anta utmaningar, vågar ta ansvar på riktigt, står rakryggade både när andra behöver hjälp och när vi ställer krav.

    Svara
    • Olof

       /  12/16/2015

      Det är den inställningen som har lett mig till att motvilligt vara för EU medlemskapet. EUs institutioner är inte riktigt på samma irrationella dagisnivå som svenska politiker, så att ha Bryssel som förmyndare som kan rädda oss från våra egna oansvariga okunniga ursäkter till inkvoterade mähän är kanske nödvändigt.

      Svara
      • Nej, det är den barnsliga och naiva inställningen som fått oss att gå med i EU. Vi påstår ju att vi är med för fred, för att göra världen god och för att hjälpa till, medan alla andra länder gör det för att de ser nyttan med gemenskapen, och är kritiska för att nyttan är bristfällig. Visst hade det varit en fördel om EU var en förmyndare eftersom svenska politiker är på barnnivå men det är som att sätta en pedofil som förmyndare för småbarn.

        Svara
        • Olof

           /  12/16/2015

          Jämfört med svenska politiker är de betydligt mindre extremistiska. Invandringen, alkoholpolitiken, integritetsintrång, försvar, skatter, etc, det är många områden där EU fungerar som ett skydd mot den svenska extremismen, antingen genom att det begränsar kraften i pålagor mot oss genom att vi helt sonika kan köpa från andra EU länder, eller där EUs rättssystem hindrar en del excesser.

          Visst är det många nackdelar med, men jämför man idiotier som jordbruksstödet med fullständiga vanvettigheter som t.ex löntagarfonderna så är det en skillnad i dignitet.

          Svara
          • Det håller jag för all del med om. Problemet är att de andra länderna i EU generellt verkar för att deras länder ska tjäna på EU. Sverige är som vanligt inte realitetsanpassade med överlevnadsinstinkt och gör inte det.

  12. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Nykteroklok

       /  12/16/2015

      ”Vi ser att de värderingar som SD representerar normaliseras i samhället och de är tydligt exempel på en motpol för våra värderingar”

      Ja det är väl det som är kruxet, att det är allt färre som delar sveroks värdegrund. I konsekvensens namn borde nu inte heller sossar och miljöpartister kunna vara förtroendevalda.

      Svara
      • Kristian

         /  12/16/2015

        Som sagt var: i Europeiskt perspektiv är SD ett tråkigt mittenparti.

        Svara
        • SD är också ett mittenparti i Sverige.

          Svara
          • Opie

             /  12/16/2015

            Verkligen. Tyvärr verkar många ha svårt att fatta det alt. har de lässvårigheter. SD är i princip betongsossar + invadringskritik och lite hyllande av svensk kultur som grädde på moset. Inte ens deras egna väljare inser detta och tror att SD är något slags konservativt högerparti.

    • Herpderp

       /  12/16/2015

      Om man nu inte gillar partier med dunkel bakgrund och människosyn, så borde Sverok även ta samma initiativ när det gäller förtroendevalda för V m.t.p hur många människor som fick (och fortfarande får) sätta livet till i kommunistiska skräckländer.

      Svara
    • Rikard

       /  12/16/2015

      Hej.

      SVEROK har bara en värdering: bidragsmaximera. Tidigare hölls kurser och material fanns att skicka efter för hur man skulle organisera sig och sina kompisar så att man täcker alla baser för alla slags bidrag. Någon kontroll sker inte. Lita på att en förening spelare har koll på skillnaden mellan RAW och RAI.

      Och så undrar en del varför jag inte är medlem. Vill jag vara med i en ”feminist-fascistisk heja-islam allt-åt-alla illegal fildelning är inte stöld”-förening finns det flera att välja på. Jag råkar vara spelintresserad. Så ta er dj*vla kulturmarxism och ägna er åt den i politiska förbund istället? Nehej, javisst ja, det privata är politiskt, och att vilja avstå är att vara en reaktionär kontrarevolutionär och dödsmördarknarkarfascistnazistmutant av värsta sort.

      Lästips (en bok SVEROK hatar och har gjort sitt bästa för att förlöjliga): ”De Övergivnas Armé”. Den var helt käpprätt åt skogen felaktig när den skrevs, men den blir alltmer korrekt i takt med att även spelhobbyn infiltreras av rödbruna fascister.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare
      Ps RAW och RAI är engelska och står för ‘rules as written’ respektive ‘rules as intended’. Ds

      Svara
      • Herpderp

         /  12/16/2015

        De Överdrivnas armé var full av tokerier, konspirationer och rena lögner när den gavs ut. Bara för att Sverok har vänster-radikaliserats, förändrar inte detta. Boken är skräp, men kan rekommenderas för den som vil ha ett gott skratt.

        Svara
  13. michael

     /  12/16/2015

    Den feministiska regeringen ska självklart släppa ner boken Alla borde vara feminister över IS kontrollerade områden,så kommer allt bli bra.Man kanske även ska ha ett kort med framstående svenska feministiska kvinnor i slöja med en käck hälsning i varje bok typ allahu akbar,för att visa att här finns inga islamofober åtminstone inte bland feminister.

    Svara
  14. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Grodan Boll

       /  12/16/2015

      Double plus good!

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/16/2015

      SVT Nyheter använder begreppet svensk om alla som har svenskt medborgarskap.
      Vi använder hellre svensk än svensk medborgare för att inte skilja på svenskar.

      .

      Formuleringar vi aldrig ska använda är ”människor med etnisk bakgrund ” (alla har en etnisk bakgrund). Undvik också begrepp som färgad/afrikanskt ursprung/av en annan hudfärg. Använd inte polisens språkbruk rakt av

      Så det finns etniska svenskar? Det var som fan.

      Undvik att använda schablon begreppet ”förorten”annat än möjligtvis för att beskriva att det just är en schablon.

      Och vad är schabloner till för?

      EU-migrant =
      Tiggare =

      Tydligen problematiskt att specificera.

      Svara
      • Lövet

         /  12/16/2015

        Tycker också att ”förorten” är en schablon skriv Husby, Rinkeby, Hammarkullen direkt istället.
        …och tittarna behöver påminnas om att Rosengård faktiskt ligger ganska centralt…

        Svara
  15. Ivar L

     /  12/16/2015

    OT:
    Denna dokumentär om brandförsvaret på Södertörn måste ses. Kanske har den nämnts tidigare men då nämner jag den igen för detta är riktigt bra journalistik. Rent tekniskt kan man ha lite synpunkter här och där men journalistiskt sett ser jag inte några brister. Det är samma klass som Uppdrag Granskning när de vågar sticka ut hakan. Jesper är ingen Janne Josefsson på gott och ont men han vågar definitivt ställa de relevanta frågorna. Mycket lovande journalistiskt initiativ måste jag säga. Innehållet är djupt upprörande.

    ”En räddningstjänst i kris
    Södertörns Brandförsvarsförbund satsar på mångfald vid nyanställningar.”
    http://www.samhallsmagasinet.se/

    Svara
    • Casey Jones

       /  12/16/2015

      Någon lade upp den här för några dagar sedan. Jag blev fly förbannad när jag såg den (på gränsen till kokade), och då kände jag ändå redan till situationen inom brandförsvaret ganska väl. Dokumentären visar tydligt hur infekterat det svenska samhället är. Alla bör se den. Hoppas det kommer fler dokumentärer i samma klass.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/16/2015

      Klockrent Av Martin Marmgren att gå i svaromål mot Farrokhzads sjuka polishat.
      Som han skriver vems lag skall gälla om polisen inte finns ? Den som är starkast ?
      Kanske klansamhället ?
      För inte ens Farrokhzad är väl så korkad att hon tror att hatet och brottsligheten försvinner om polisen gör det

      Svara
    • AV

       /  12/16/2015

      När vänsteraktivister använder ett gammalt skinnheadslagord…

      Svara
      • Rikard

         /  12/16/2015

        Hej.

        Det enda som skiljer socialism och fascism är graden av rasism…

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Lövet

           /  12/16/2015

          ”..,graden av ö p p e t u t t a l a d rasism”

          Svara
    • Ivar L

       /  12/16/2015

      Hoppas hon svarar. Det blir i så fall mycket intressant läsning eftersom Martin Malmgren är oerhört konkret. Inte minst frågan vad Athena vill ha istället är central. Jag förväntar mig antingen något revolutionsromantiskt vänstersvammel, alternativt något oerhört komplicerat postmodernt resonemang om över och underordning. Troligast, om hon nu svarar, är att hon pratar bort det centrala och angriper något perifert i sammanhanget. I vilket fall tror jag det blir skojig läsning.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  12/16/2015

        Han är vit medelålders man. Vad mer behövs?

        Svara
        • Han är också miljöpartist och tycker själv om att använda strukturer i sina resonemang vilket gör honom svårare att angripa.

          Svara
  16. Jag trodde att vi var med redan. Vi städar ju upp. Vi tar ju mot kreti och pleti från båda sidorna. Då är vi väl med? Om det är till nytta får vi veta först efteråt. Kostnaden trillar in lite i taget. 40 miljoner till är bara småpotatis.
    Jag vet inte om hemtjänsten drog in julfirandet för sina ”kunder” på grund av annat som 460 nya unga män, förlåt nya barn, som vi ska husera i kommunen. 460 gånger 1 miljon? Men vi hade ju inte de pengarna.
    Då väger julkaffe ganska lite.
    Jag köpte en ask choklad i alla fall till hemtjänstens avlösare.

    Svara
  17. Nu läste jag cornu och måste lägga in länken här:

    http://cornucopia.cornubot.se/2015/12/sveriges-bidrag-till-is.html
    Japp. Vi bidrar på många sätt.

    Svara
  18. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
  19. Maria

     /  12/16/2015

    http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2015/12/16/97001-20151216FILWWW00181-soutien-de-la-suede-a-la-france-contre-l-ei.php
    En kommentar: Är de inte lite snåla svenskarna? Det är allierade vi behöver, inte välgörenhet…

    Svara
  20. MiT

     /  12/16/2015

    ”Även vita drabbas av hat och rasism”
    http://www.svd.se/aven-vita-drabbas-av-hat

    Svara
  21. Olof

     /  12/16/2015

    Wallström tycker att fler kvinnor ska bli fredsmäklare. Är de lika kvalificerade som Wallström kan det nog vara effektivt; de stridande parterna ingår eld upphör för att göra en gemensam insats mot fredsmäklaren som lyckas få dem mer förbannade på henne än de är på varandra.

    Tråkigt att de inkvoterade stolsvärmarna av vagina modell i den svenska offentligheten drar kompetenta kvinnors namn i smutsen.

    http://www.svd.se/wallstrom-fler-kvinnor-ska-bli-fredsmaklare/om/sverige

    Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Citat från katastrofen Wallström i intervjun:
      ”Kvinnor tänker inte bara militärt och kommer med andra erfarenheter som ofta är förankrat lokalt. De vet hur verkligheten ser ut i en familj eller i en by, säger Wallström under en pressträff i Rosenbad.”,
      Så alla fredsmäklande män tänker bara militärt,har inga erfarenheter med förankring lokalt och vet ingenting om hur det ser ut i en familj och i en by ? Nej,det är klart. Alla män är krigshetsare utan lokalkännedom och lokal förankring…
      Mera citat:
      ”Hon betonar att allmänmänskliga egenskaper som att lyssna, känna in och ha förståelse för andra inte får underskattas i fredsprocesser.”
      Detta är alltså egenskaper som bara kvinnliga fredsmäklare har.

      Citat från reportern:
      ”I många konflikområden är kvinnosynen nedlåtande och kvinnornas roll i det offentliga samhället är marginell. Det gör att det ofta saknas tillit när kvinnorna sätter sig vid förhandlingsbordet. Hur skulle kvinnliga fredsmedlare fungera hos talibaner eller extremiströrelsen IS?”
      Wallström:
      ”Det är viktigt att komma ner till väldigt konkreta frågor och problem som ska lösas, så att man till sist vinner respekt. Det har inte varit lätt för de kvinnliga fredsmedlare som haft att göra med religiösa extremistgrupper med en nedlåtande syn på kvinnor, säger Wallström.”
      Hon tror alltså att män med dålig kvinnosyn kommer att sluta ha den och respektera kvinnor om man pratar konkreta frågor och problem som skall lösas ?
      Välkommen till verkligheten…
      Finlands förre försvarsminister Elisabeth Rehn från Finland får avsluta med en mera realistisk syn på kvinnorna:
      ”Finlands tidigare försvarsminister Elisabeth Rehn, som bland annat har varit FN-sändebud i Bosnien och Hercegovina är med i nätverket. Hon betonar att alla kvinnor inte automatiskt stödjer fredsarbete.

      – Alla kvinnor är inte fredsduvor. Det finns många kvinnor som stödjer sina stridande män istället för att tänka på sin familjs framtid. Det är ett verkligt problem, säger hon.”

      Det visar att Finlands politiker inte är en samling radikalfeministiska dårar som tror kvinnor om allt gott till skillnad mot pajasregeringen Löfven med Clownen Wallström som utrikesminister…

      Svara
      • Hon är som sagt för dum för allt inom politiken, med hennes intellekt så borde hon vara hårfrisörska…

        Svara
  22. Motkraft

     /  12/16/2015

    Nu tror jag en förfrågan om militär hjälp från Sverige handlar mer om att de vill att Sverige ska göra ett tydligt ställningstagande för den militära insatsen mot IS. En enad front. Och tydligast är ju om deltar.

    För inte behöver NATO samordningsproblem med Svenska JAS-plan. Och spaningsplan har de säkerligen tillräckligt med redan. Möjligen då så skulle fler transportplan fördela kostnaderna för insatsen något.

    Men den stora vinsten för Frankrike och andra NATO-länder är troligen att fördela risken för IS-terrorattacker bättre. Om Sverige ställer sig tydligt på NATOs sida så kan en framtida IS-attack ske i Sverige också. Och då andra länder slipper just den attacken.

    Svara
    • MiT

       /  12/16/2015

      Som jag har förstått det så handlar det i så fall om spaning för att JAS bilder är tydligen av väldigt bra kvalitet, mycket bättre än Natos.

      Svara
    • Jan

       /  12/16/2015

      Jag tycker att Sverige ska bidra med allt vi kan. Men det bör ju ske underhand och så hemligt som möjligt. Av säkerhetsskäl. Ingen vill ju dra på sig terroristernas uppmärksamhet. Svenska medborgares säkerhet måste ju också finnas med i ekvationen. Att som Alliansen göra politik av det hela är ogenomtänkt.

      Svara
  23. TonyMalmqvist

     /  12/16/2015

    Blev påtryckningarna månne för starka från Miljöpartiets sida?

    Svara
  24. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
  25. MiT

     /  12/16/2015

    Hur många tak har de lagt tror ni?

    Svara
    • Jan

       /  12/16/2015

      Ingen av dem har hållit i en hammare ens. Ingen av dem kommer att utföra ett dagsverke under hela sitt liv. Vi talar om yrkesfeminister. De flyter ovanpå samhället i en egen gräddfil.

      Svara
  26. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Bo

       /  12/16/2015

      Jaha, men nu var det med sannolikhet gränsande till visshet inte Kalle, Pelle och Nisse som ville ”k****a” småbarnsmamman. SÅ det är INTE ett typiskt manligt problem. Det är ett KULTUR-problem från importen som pågår, inget annat.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Skulle vilja påstå att ingen vettig man någonsin skulle säga något sådant men i vanlig ordning vill ,en förmodligen radikalfeministisk kvinna ,göra detta till ett manligt problem.
      Blir så jävla trött på det.

      Svara
  27. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Bo

       /  12/16/2015

      Fullständigt snömos….

      Svara
    • lavazza1891

       /  12/17/2015

      Inte omöjligt. Kvinnor kommer in när företagen redan är lönsamma och har behov att hämta pk-poäng. Mansdominansen är större under den icke lönsamma uppbyggnadsfasen.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Skulle vilja se siffrorna som styrker det. Om det stämmer,måste man ju i så fall identifiera
      vad det är som just kvinnorna har bidragit med som har gjort dom mera lönsamma.

      Svara
      • Opie

         /  12/17/2015

        Oavsett om siffrorna stämmer så är korrelation inte lika med kausalitet!

        Svara
        • Pelle2

           /  12/17/2015

          Det var väl det jag skrev men inte med så fina ord 😉

          Svara
          • Opie

             /  12/17/2015

            Jo, läste slarvigt. Absolut inget illa menat. Intressant dock att någon ”rateat” ner mitt påstående. Vore kul att höra argumenten för att korrelation ÄR kausalitet.

  28. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Anders

       /  12/17/2015

      Kvinnor utgör ungefär 52% av jordens befolkning.. Så män utför 48% av jordens arbete och betalar så att kvinnor och barn kan leva. Och vad är betalt arbete? I fattiga länder är en majoritet self employed, dvs de odlar sin egen mat och säljer överskottet. Räknas det som obetalt arbete att odla sin egen jams och äta, men betalt arbete att jobba i gruva och köpa sin jams?

      Svara
    • Anders

       /  12/17/2015

      Kan bero på att många byggjobb är veckopendling. Man åker hemifrån söndag kväll. 15-20 mil bort. Jobbar 12 timmar om dagen måndag-onsdag. Lite kortare på torsdagen och så åker man hem. Är hemma fredag (barnen i skolan), lördag och halva söndagen. Sen är det iväg igen. Få kvinnor som tar de jobben.

      Svara
  29. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
  30. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Jan

       /  12/16/2015

      Ponera att man gjorde en informationsfilm med samma ensidiga, svart-vita verklighetssyn på temat svenskar och invandrare. Hur länge skulle den filmen få ligga uppe på Youtube tror ni? Dessutom skyggar filmen för vilken grupp det är som kallar svenska flickor för horor.

      Svara
      • Olof

         /  12/17/2015

        Det är i alla fall en bra demonstration av det feministiska föraktet för sexarbetare.

        Och tyvärr, som du säger, en pappa som försöker motarbeta det mesta filmen nämner skulle snabbt kallas rasist. Den typen av attitydproblem som lyfts är sedan länge inte accepterade inom västerländska manliga normer.

        Svara
  31. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Anders

       /  12/17/2015

      Sugen på att ta studielån till en utbildning i snömos? Du kommer inte kvalificera dig till ett riktigt arbete, utan kommer att vara beroende av bidrag, jämställdhetsprojekt och andra skattepengar hela livet. Eller jobba på tunnelbanestation.

      Svara
    • Bo

       /  12/16/2015

      Alltså… dessa jävla politiska kommissarier överallt!

      Svara
    • Jan

       /  12/16/2015

      Hur vore det om man jobbade med värdegrund och jämställdhet inom genusindustrin?

      Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Och hur vore det om dom sysslade med något vettigt istället?

      Svara
  32. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • De hade +6 grader så det måste ha gått, ja, rent feministiskt jämställt. Kanske till och med genuscertifierat?.

      Svara
    • Lövet

       /  12/16/2015

      Precis – de gjorde som vilken kvinna som helst skulle gjort.
      Väntade på att nån skulle ta bort snön åt dem…
      …de väntar fortfarande…

      …de har f.ö. samma strategi för att få bort potthålen i vägarna…
      …inte heller dem har jämställdhetssamordnaren lyckats plana ut…

      Svara
      • Anders

         /  12/17/2015

        Bilisterna kör försiktigare efter att vi röjer vägarna sist. Tacka fan för det. Med den logiken skulle vi strunta i att ploga vägarna alls. Då skulle de köra jättelångsamt och inte bli så farliga krockar. Sen undrar jag om bussar kör på egna vägar än bilar? Om bilarna kryper fram i snömodden gör väl bussarna det också? Och kommer försent.

        Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      A ha, det var hälften kvinnor som var ute och snöröjde ? Skulle inte tro det.
      Jag hoppas att idioterna som inför jämställd snöröjning är lika nöjda när en ambulans inte hinner fram i tid för att de prioriterar röjning av trottoarer…

      Svara
      • Grodan Boll

         /  12/17/2015

        Stig och Bosse löser det, efter ett spontant infall.

        Kanske var det en kreativ krock som ledde fram till att Karlskoga efter kursen i jämställdhet införde en ny prioritering i sin snöröjning.

        Svara
  33. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Jan

       /  12/16/2015

      Heder åt den vita flickan som ännu inte blivit hjärntvättad. Som ännu inte betraktar sig som ett offer. Men tids nog trillar väl även hon dit….

      Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Undrar vad straffet är om dom svarar fel ? Spöstraff på skolgården ?

      Svara
    • Pet

       /  12/17/2015

      Hur är man feminism?

      Svara
  34. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Tänk om vi alla blir så normbrytande att vi alltid gör saker som traditionellt det andra könet har gjort. Är då den nya normen att vi återgår till de gamla könsrollerna ?

      Svara
      • Pelle2

         /  12/17/2015

        Menade är då det nya normbrytandet att återgå till de gamla könsrollerna ?

        Svara
  35. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Svenne

       /  12/16/2015

      Wallström ”Regeringens bästa minister”…
      Nej, Hultkvist och Ygeman är betydligt bättre.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Om det är deras bästa minister så förklarar det en hel del om varför regeringen är en sådan katastrof,

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/17/2015

      Hon vill att Sverige ska ses som internationellt föredöme på jämställdhetsområdet när det gäller utnämningar av ambassadörer

      Brasilien kan säkert behöva en till.

      Svara
    • Men måste ju vara utvecklingsstörd om man tycker det där vraket är bäst….

      Svara
  36. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
  37. otillstaendig

     /  12/16/2015

    Det viktigaste Sverige kan göra är att hindra islamisterna från att komma hit. Vid svenska gränsen och vid EU:s yttre gräns. Som många har konstaterat: vi saknar militär kapacitet för utlandsinsatser. Sedan är det svårt för mig att tro att JAS-plan löser grundproblemet. Försvinner IS tar Al-Qaeda eller någon annan besläktad organisation snabbt över. Jag tror tyvärr att IS’ grogrund och gräsrötter inte kommer att försvinna inom överskådlig tid. Minst dåliga lösning för Europa och USA är antagligen att tillsätta och stödja någon hyfsat västvänlig diktator som har makt att hålla buset på plats med brutala metoder. Jag säger inte att det är en smaklig lösning, men jag tror tyvärr inte att bomber är ett bättre alternativ.

    Svara
  38. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Lövet

       /  12/16/2015

      And he officially went full retard!

      Svara
    • Rikard

       /  12/16/2015

      Hej.

      Jag har inte twitter. Definierar han ‘vit’ någon gång? Jag vet inte om jag räknas som vit nämligen. Jag har frågat min hund, men den bryr sig inte om husses pigmentering. Om jag haft katt hade jag frågat den. Skatorna, alikorna och kråkorna bara skrattar när man frågar dem, och mina invandrade kollegor svarar med att ‘Vadå vit, du är svensk, eller hur?’

      Konstigt att /Filosofen Nils/ tror att pigment och folkgrupp är samma sak. Nästan… lite rasistiskt, är det inte? För om tillhörigheten och kulturen sitter i skinnet kan ju ingen ändra sig, och bli bättre. Undrar om /Filosofen Nils/ pratar om ‘rytmen i blodet’ också?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Snyggt osynliggörande av tjejen som blev våldtagen och hånad tre gånger i rad pga sin etnicitet där. Det var det vidrigaste jag läst på länge.

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  12/16/2015

      katastrofen nils korståg mot Ivar Arpi och SvD eller rasisternas pappersmedia så som han uppfattar den fortsätter ser jag är det någon som vet exact vad för artikel det är hantuggarc fradga över denna gång?

      Läser man hans twitter konversationer är det uppenbart att stollarna SD haft på obskyra kommuner inte har en chans mot Katastrofen Nils och hans eviga dumheter det är som han hjärna gått i baklås och arslet bytt plats med munnen samtidigt som anything goes i MP gällande vad man får säga/göra som företrädare där.

      Andra partier hade varit snabba med att plocka bort Nils han är för extrem, bisarr och högljud men i MP finns inga gränser verkar det som.

      Svara
      • Det kallas ointelligent, lågt iq, svårigheter med logik och koncept, han är helt enkelt vad som brukar kallas en simpleton, en bondläpp, en idiot

        Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Ja, för vita män kan aldrig bli utsatta för rasism. Det vet identitetspolitikern och radikalfeministen Nils är sant. Det sa dom på hans senaste värdegrundsmöte.

      Svara
  39. Jan

     /  12/16/2015

    Så om man sammanfattar Sveriges krigsinsats:

    A) Till Västalliansen: Ett par stabsobservatörer och ett eller flera transportplan.
    B) Till ISIS: En armé av en eller två bataljoners storlek.

    Svara
    • Svenne

       /  12/16/2015

      Ja, plus en okänd summa ”kampanjbidrag” som letar sig till IS.
      ”Sverige, den humanitära stormakten.” /ironi

      Svara
  40. MiT

     /  12/16/2015

    https://twitter.com/idaalilindqvist/status/677020899401420800

    Svara
    • Anders

       /  12/17/2015

      Kawa takes the moral high ground? Moahahahahaha

      Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Kawa, som drev hatsiten vita kränkta män,pratar om god ton. Vilket skämt !
      Har heller aldrig sett honom ta en vänstermänniska i örat för deras hatiska uttalanden.
      Han kräver som sagt var andra saker av sina åsiktsmotståndare än sina åsiktsfränder.

      Svara
    • Kawa borde kvävts i lindan…

      Svara
    • Och ja hon är sinnesslö precis som kawa idioten

      Svara
  41. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Jan

       /  12/17/2015

      Med hänvisning till politiserade Viralgranskaren naturligtvis. SVT borde istället varna för sig själva. De har en egen agenda som de inte erkänner. Eller ens inser…

      Svara
  42. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Jan

       /  12/17/2015

      Thorvaldsson ljuger naturligtvis. Det värsta är att han vet att han kommer undan med sina lögner. Den som vederlägger lögnerna kommer att behandlas med arrogans, blockeras och stigmatiseras.

      Svara
      • Olof

         /  12/17/2015

        Mja, det är nog tekniskt sätt möjligt. Ponera att vi stoppar all invandring nu och har 5 år på oss att sysselsätta 51% av 170000. 10-20% kan säkert få jobb på egen hand på den tiden. Om vi sedan legaliserar svartjobb för asylsökande så vem som helst kan betala en spottstyver för lågkvalificerat arbete så kan vi nog få ganska många till i sysselsättning. Och så något ‘program’ med miljöriktig genuscertifierad korgflätning plus att man klassar sysselsättning på anstalt som ‘arbete’ för att pusha upp de sista procenten så Thorvaldsson ser bra ut. 51%, vilket skulle kunna kallas ‘de flesta’, bör då kunna sysselsättas.

        Men det är klart, de kommer ju inte direkt att bidra med skatteintäkter till en sådan nivå att det gör någon större skillnad på det enorma budgethålet de orsakar.

        Svara
  43. Svenne

     /  12/17/2015

    Kulturkrockar?

    Svara
    • Jan

       /  12/17/2015

      Asylsökande som mördar svenskar börjar bli en rätt stor grupp nu. Fast det är väl en sida av mångkulturen vi måste acceptera antar jag. Annars är vi rasister….

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/17/2015

      Strypmord är ett kvitto på personligt hat, men Jesus Amalia.
      Utdraget våld där hela lägenheten använts som vapen, strypt, sedan skändat liket.

      Själv undrar jag dessutom om transan ”passerade”, eller om de här ynglingarna var helt blinda.

      Svara
  44. Jan

     /  12/17/2015

    Musikhjälpen i SR/SVT: Varför har det hundratals timmars sändningstid i tv och radio? Varför är alla programledare utom en rasifierade? Varför är programmen innehållsmässigt substanslösa? Varför är alla vänster på SR/SVT? Varför tycker alla lika? Varför ägnar SR/SVT så stora resurser åt insamlingar och tiggeri?

    Svara
  45. Svenne

     /  12/17/2015

    SvD: Ivar Arpi om en brännande fråga:

    Svara
  46. Svenne

     /  12/17/2015

    För en gångs skull så håller jag med Lena Mellin:)

    Svara
    • Pelle2

       /  12/17/2015

      Som sagt var, på väg ? Det var väl efter Göran Persson som dom körde i diket på allvar.
      Persson må ha varit en buffel men han höll inte på med en massa skit utan gjorde det som behövdes.

      Svara
      • Kristian

         /  12/17/2015

        ”Peka med hela handen” fungerar bättre än ”fråga varje person du möter vart du skall gå”.

        Svara
  47. Jan

     /  12/17/2015

    Kulturmarxisterna fortsätter sin kamp att lägga beslag på språket. Nu är det begreppet ”systemkollaps” som tydligen är tabu. Istället ska vi se kaoset som en utmaning enligt chefkulturmarxisten på Aftonbladet, Karin Pettersson: http://bloggar.aftonbladet.se/flyktingkrisen/chapter/sluta-prata-om-systemkollaps/

    Svara
    • Jag måste ändå säga att artikeln har sina poänger, däremot så måste Malmö ses som ett vandrande varningsexempel. Det kommer dröja år innan de ens har en chans att komma på fötter igen.

      Det som är mest fascinerande med Aftonbladets ledarredaktion är dock att de fortfarande verkar leva kvar i augusti 2015; det är som om att de fortfarande är desperat övertygade att lite jävlar-anamma, skrammelgalor, mindre Netflix (men lika bra rödvin) kommer att styra upp den pågående situationen och att det bara är en tillfälligt spännande utmaning. För vad ska man kalla vad som skett med flyktingmottagandet om inte en kollaps när folk bara ”försvinner”? Eller att socialtjänsten i delar av landet måste prioritera bort annat jobb? Detta är ju bara början och det kommer tyvärr bli mycket sämre innan det blir bättre…

      Jag skulle gärna vara en fluga på väggen när Virtanen, Petterson, Lindberg m.m har en privat konversation angående flyktingfrågan…

      Svara
  48. Svenne

     /  12/17/2015

    En lång och läsvärd intervju med Tino Sanandaji:

    Svara

Lämna ett svar till Pelle2 Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.