Lite blandat smått och gott

Lite blandat smått och gott

Börjar med en liten men ack så avslöjande sak. Ni vet den där gruppen #jagärhär på facebook? Den som säger sig bara stå för nätkärlek och som är heeeelt opolitisk?

magnus-dennert-jagarhar

Det där är en av admins i gruppen och tillika grundarens man. Det är väldigt avslöjande för vilka typer det handlar om. Sen kan man säkert leta upp lite som hans fru har publicerat om man vill och orkar. Jag gissar att man BARA kommer att hitta sånt som finns på extremvänsterkanten (jag gissar på riktigt alltså, har inte kollat).

Av det jag sett så har man bussat en massa typer på lite olika helt utan anledning bara för att spamma. Enbart för att spamma alltså. De postar en massa nonsens och tugg man känner igen från extremvänstern. En mängd underligt folk dyker upp med en massa nonsens och inget annat och nästan alla har väldigt stängda fb-profiler. Så ni som är med i gruppen och INTE är hardcorevänster, ni är så enormt fetblåsta! Inte bara fetblåsta utan även duktiga verktyg. Eller vi slår till med hela Kinderägget, ni är inte bara fetblåsta och är duktiga verktyg utan dessutom totalt blinda för det samtidigt.

De två Dennertsarna är skickliga på att lura folk, det måste man ändå ge dem!

#deträckernu

**********

batra-borg-ask-appladerar-reinfeldt

Ni vet alla moderater som numera ångrar politiken? Ovan ser ni några av dem klappa händerna så hårt under Reinfeldts ”Öppna era hjärtan”-tal 2014 att de förmodligen fortfarande har ont i handflatorna. Bilden från twitterkontot Aftonbladet Retro.

**********

En miljöpartist som är vice sammankallande i partistyrelsen tyckte att SVT rapporterade för ”köttnormativt” från Nobelmiddagen.

kottnormativt-fran-nobel

Det här är stor humor! Bara själva ordet ”köttnormativt” får det att rycka i mungiporna  😛

Det blir ÄNNU roligare när det inte ens var meningen att vara roligt utan på fullaste allvar.

**********

krankande-vaska

Finns många unika små snöflingor i Sverige, en del av dem blir kränkta av en väska. Jag förstår inte den heta önskan om att visa upp att man är en intolerant typ som blir så kränkt av en väska att man begär att affären ska ta bort den? Att alla ska anpassa sig efter vad man själv vill in i minsta detalj? Blir de kränkta av motvind när de cyklar också?

**********

soraya-post-fi-ber-tomten-om-hjalp

Det roligaste igår var ju en tweet från Soraya Post, Fi, där hon vill ha hjälp av en vit medelålders (nåja…) heterosexuell man som bor på nordpolen och utnyttjar djur hänsynslöst för sin transport. Djur som dessutom släpper ut massor av växthusgaser som påverkar klimatet! Tomten uppfyller därmed samtliga kriterier för radikalfeministernas allra största hatobjekt. Det som kanske saknas för full pott på hatlistan är att han officiellt äter gröt och inte kött men man kan nog anta att det slinker ner en rejäl stek också då och då. Kanske t o m en renstek!

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

163 kommentarer

  1. daemonmonkey

     /  12/11/2016

    Den där Soraya borde byta ut sitt efternamn till PROST, som betyder korkad på rumänska…

    Svara
  2. Dessutom:

    Svara
    • Pelle2

       /  12/12/2016

      Klart att Dn blir sura på Dagerlind. Han sysslar ju med att göra ett blackface alternativt cultural appropriation 😉

      Svara
    • Leve den kära svenska kulturen!

      Svara
      • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

         /  12/13/2016

        Som är importerad från Italien……….

        Eller hävdar du att Lucia var en svenska?

        Svara
        • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

           /  12/13/2016

          My bad…………..
          Lucia var från Sicilien, inte Italien.

          Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/11/2016

      I stort och smått är det ett svek att samhället inte klarar av att upprätthålla lagar och förordningar i förorter som Tensta. Tror inte att alla som bor där är särskillt glada åt att man numera får parkera som man vill. Eller så har jag helt fel, och alla där tycker att det är görmysigt!

      Det borde vara en väldigt enkel att ta reda på, man kan helt enkelt fråga de som bor där.

      Vill du kunna gå klädd som du vill, när du vill?
      Vill du ha knarkhandel i området?
      Vill du att ambulans ska komma när någon är skadad eller sjuk?
      Vill du att brandbilen ska komma när trapphuset är rökfyllt?
      Vill du att många ungdomar ska gå beväpnade med kniv och pistol?
      Vill du att ungdomar och vuxna i trettioårsåldern ska köra omkring med trimmade EU-mopeder som galningar i området?
      Vill du få gatorna snöskottade och sandade, kräver ordning på hur man får parkera?
      Vill du att din bil ska brännas upp?
      Vill du ha sedlighetspoliser i området utklädda med amerikanska idrottskläder från Addidas som säger åt dig att du inte får fika på kafé?

      En majoritet kommer svara som man förväntar sig. Det vill ha ett lugnt och trevligt område att bo och leva i. Vad krävs då, lätt, en jävla massa poliser.

      /Frida

      Svara
  3. MiT

     /  12/11/2016

    Svara
    • Batmobil

       /  12/11/2016

      Män bygger världar kvinnor bygger ingenting… så männen får bygga världar åt kvinnorna också och… eller hmm, skämt åsido.

      Men kan man inte skönja ett visst litet mönster som upprepar sig här ändå? Att efter Star Wars blev en great success – womens wants in, och eftersom de inte kan (bygga) komma på en egen får pojkarna ändra på sin…

      Varför gör inte kvinnor ett eget ‘Star Wars’ att de är osynliga patriarkala strukturer som hindrar dem köper jag inte längre.

      Svara
      • Jans

         /  12/12/2016

        Vill bara påminna om att J.K. Rowling är kvinna. Hon har väl skapat ett ”eget Star wars”?
        Naturligtvis, eftersom det blev omåttligt populärt, inte en berättelse som tilltalar feminister men bara så vi slipper inbilla varandra att det inte finns kreativa kvinnor, för det gör det verkligen. Däremot är feministiska gaphalsar, som tycker det är fel på i stort sett allt som är populärt, fullständigt oförmögna att skapa något kreativt och tilltalande.

        Svara
        • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

           /  12/12/2016

          @Jans
          ”Naturligtvis, eftersom det blev omåttligt populärt, inte en berättelse som tilltalar feminister men bara så vi slipper inbilla varandra att det inte finns kreativa kvinnor, för det gör det verkligen. Däremot är feministiska gaphalsar, som tycker det är fel på i stort sett allt som är populärt, fullständigt oförmögna att skapa något kreativt och tilltalande.”

          Jag gillar dig och dina kommentarer, Jans.
          Vill bara passa på att tala om vem J.K.Rowling egentligen är.

          J.K, Rowling är en feminist och bland annat ordförande
          i en organisationen Gingerbread (för ensamstående mammor).
          Det hon och organisationen står för,
          har upprört världens mest kända pappagrupp – Fathers 4 Justice:
          ”Gingerbread and JK Rowling oppose shared parenting
          and support a secretive and abusive system that forcibly
          separates children from their fathers behind closed doors in secret courts.”
          http://www.independent.co.uk/news/uk/fathers-4-justice-launches-campaign-to-get-jk-rowling-to-abandon-charity-she-presides-over-after-9538193.html

          PS. Det var INTE jag som tummade ner dig.

          Svara
        • Batmobil

           /  12/12/2016

          Jans relevant poäng, och visst går det alltid att hitta ett och annat undantag i den större bilden. Men att de utgör undantag i utvecklingen var också en del av poängen. Men primärt var de inte de kvantitativa mönstret jag var ute efter utan skevheten, en grupp har vant sig vid att sitta vid sidan om och låta andra göra jobbet. Och att det verkar upprepa sig, trots närmast veritabla kvoteringsorgier och anpassningar är resultatet fortfarande magert (höll på att skriva obefintligt) på innovations- och entreprenörssidan. Däremot är de ingen brist på synpunkter…

          P.S ang J.K. Rowling exemplet ovan: hur stor är möjligheten att par vita (cis) män, och i hjälteroller istället för skurkroller kunnat påtvingats in i efterhand? Och hur vanligt förekommande är de scenariot?

          Svara
          • Hmm

             /  12/13/2016

            Och så tycker vissa att det inte behöver göras fler tillägg i historieböckerna. 🙄

    • Rikard

       /  12/12/2016

      Hej.

      Under åttio- och nittiotalet gavs det ut ett rollspel (papper & penna varianten) av företaget West End Games (WEG), där det formligen kryllade av ‘starka kvinnliga karaktärer’. nyckeln var att de var karaktärsfulla karaktärer, där kontrasten mellan det totalitära Imperiets humanocentrism och misogynism var Rebellernas frihetskamp, i vilken alla deltog.

      Det här låter kanske som dagens identitetspolitik, men det är fel, då det var helt och hållet utan pekpinnar eller tolerans för diverse sedvänjor som slaveri och prostitution i skydd av kulturell identitet – istället var idealet frihet från förtryck, frihet för kreativt uttryck, frihet för handel av varor & tjänster, samt frihet att äga, bära och använda utrustning för självförsvar.

      Raka motsatsen till Imperiet: korporativism, statliga censurbyråer som tillsåg att allt var enligt värdegrunden, förstatligande av företag, begränsad rörlighet, tullar och tariffer och kontrollerad centralt reglerad handel, samt avväpning av undersåtarna.

      WEG böcker är väl värda att leta rätt på på nätet, även för den ej rollspelsintresserade men väl Star Wars-dito.

      Kamratliga hälsningar,
      R1-K4RD, ex-tutor droid

      Svara
  4. Gorby

     /  12/11/2016

    Utbildning i källkontroll

    Ovanlig att det går att resonera med reportern.
    I vanliga fall brukar de slänga på luren.

    Svara
  5. Frida Gustavlin

     /  12/11/2016

    Tomten upprätthåller en våldspraktik med sitt fordon, typiskt patriarkalt härskarbeteende.

    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/30BPq/bilen-ett-vapen-i-mannens-hander

    Sätt stopp för jultomtens potenshöjande renspann! Mensen ska stoppas, krossa patriarkatet!

    ”Jultomten är patriarkatets förlängda arm. Julklappsmaktordningen förklarar hierarkin mellan högtider och hur den samverkar med andra maktordningar så som kön och klass. Till exempel så kör jultomten 100 procent mer tomtesläde än kvinnor i Sverige.”

    ”Eftersom julen bygger på en våldspraktik bör jesu födelses utrymme i kalendermånaden december kraftigt begränsas. I dag upptar julledigheterna, anknytande högtider som advent och Lucia, och inte minst mellandagsrean ca 70 procent av månadens dagar. Detta är absurt.”

    Svara
  6. Bamse

     /  12/11/2016

    ”Att alla ska anpassa sig efter vad man själv vill in i minsta detalj?”

    Ja – det är med all sannolikhet precis vad dylika figurer tycker! Och det kan gälla mycket större saker än väskor.

    Snavade över en video på youtube här om dagen (eller snarare kritik av sagda video) där en snubbe tycker det är ”diskriminerande” om man svarar nej på frågan om man skulle dejta en transperson.

    Svara
    • Klimathotet

       /  12/11/2016

      Nej det vill jag inte då det enda alternativet om man får komma till skott är motbjudande. South of the border som man säger i Mexico. 😛

      Svara
    • Blaire White resonerade kring detta bäst: https://www.youtube.com/watch?v=HVS5kGU1Joo

      Och vad finns det mer att säga? Ja, man kan acceptera som är trans utan att vara attraherade till dom.

      Svara
    • Jans

       /  12/12/2016

      Om killen i vart fall tyckte att det var lika fel att neka date med en kille, d.v.s. att man inte skall neka date någon, aldrig, så hade han varit konsekvent.

      Annars är det väl inte konstigare av en kille att neka dejt med en transperson än att neka dejt med en tjej som han inte tilltalas av?

      Svara
  7. Hur orkar kvinnor reta upp sig på alla möjliga småsaker som sminkväskor? Köp inte det då! Det är valfritt. Däremot tycks inte genusstollarna vara valfria. De stoppar sig i vartenda håla nu mera. Även mellan hyllorna i mataffären.
    Pys iväg och dra för gardiner så vi slipper er!

    (Nu ska jag göra lite kvinnliga saker i köket. Jag ska baka kakor.)

    Svara
  8. Dagens dårskap

     /  12/11/2016

    Svara
  9. Trolletplit

     /  12/11/2016

    Angående debattartikeln ovan om bilism.
    ”Vi måste sluta kalla bilens våld för ”olyckor”. När olyckor är en del av vardagen bör vi kalla det praktik. ”

    Hela artikeln 90,% är det roligaste jag läst.
    Kvinnan är galen, det är humor och skrattfestp.

    Men… Det intressanta är att en del av hennes slutsats håller jag med om.
    Men vägen dit är ett intellektuellt haveri av episka mått.
    Men likväl slutsatsen är bra och intressant.

    Alltså. Ibland kan vissa Galningar vara bra att lyssna på om du orkar vara med till slutet.

    Svara
  10. MiT

     /  12/11/2016

    Svara
    • Jan

       /  12/11/2016

      Men tantsnusk, tjejsnusk, ”Sex and the city” och ”50 shades of grey” går bra tydligen. Bara sådant som attraherar män ska förbjudas uppenbarligen. Och i P3 (som vänder sig till barn och ungdomar) är det också helt okej med en skola i fistfucking? RFSU ska också kunna skicka ut explicit sexuellt material till barn i högstadiet?

      Svara
    • Senior

       /  12/11/2016

      Burka ligger väl nära till hands?

      Svara
    • Bamse

       /  12/12/2016

      Bannlysning av attraktiva kvinnorumpor, är det dit Sverige har kommit? Och vadå ”snedvridna ideal”, jag förstår inte? Jantelagen ska införas som riktig lagtext eller?

      ”En lag mot den sexistiska reklam som befäster könsnormer och bidrar till psykisk ohälsa ska införas”.

      Jag tycker tvärtom det finns överväldigande bevis på att det är just den total omdefinieringen av könsnormer som verkar leda till psykisk ohälsa.

      Svara
      • Jans

         /  12/12/2016

        Konstigt, sedan flera år rullar det runt lastbilar från någon budfirma (har glömt vad de heter) som är dekorerad med några starka karlar utan kläder (fast med organet dolt) utan att jag hört en enda protest eller anmälan.
        Känns som det kan finnas lite dubbelmoral här.

        Svara
        • Bamse

           /  12/12/2016

          Jäpp! Inte är det heller någon nyhet att manliga modeller tenderar att vara snyggare än vad exempelvis undertecknad är. Känner jag mig kränkt av det? Nej, naturligtvis inte. Och som du påpekar har jag aldrig hört någon som skulle vara kränkt å mina vägnar heller.

          Svara
    • Skeptisk

       /  12/11/2016

      Det finns ett vinnande koncept som har fungerat i tusentals år, så länge människan och våra tidigare arter haft ett språk. Den som kan något sitter vid lägerelden och berättar för den som inte kan det. Den gamle jägaren berättade om hur man jagade antiloper och den kloka gamla gumman berättade hur man hittar kasawarötter och medicinalväxter. Och ungdomarna lyssnade om de hade något vett i skallen. Det var ett hårt selektivt tryck mot de unga som inte lyssnade. Nästa dag fick de gå ut och försöka det de lärde sig kvällen innan. Om de inte kom hem med mat fick de fundera på varför.
      Samma gäller i skolan. Det behövs ämneskunniga lärare som känner sitt ämne utan och innan. Som kan vara spontan, svara på oväntade frågor, som kan problematisera, ställa motfrågor, få lyssnaren att tänka till och tänka om. Det är bra katederundervisning. Ett samtal där läraren är ledare. Sen får eleverna försöka själv. Felet man gjorde var att man tog bort genomgången i början och skickade ut eleverna att ”forska” utan att ha grunderna klart för sig. Det går inte. Det är som att skicka ut de unga jägarna att själva komma på hur man jagar. Då ska man vara glad om de kommer hem alls.

      Svara
      • Exakt.
        Att jag fick gå i en skola där lärare kunde undervisa och alla hade dessutom disputerat i sitt ämne var liksom normalt, på den tiden. Jag begrep först när mina barn började i skolan hur privilegierad jag hade varit.

        Svara
  11. MiT

     /  12/11/2016

    ”TAPPAD MARK – STOCKHOLMSSNUT”
    http://iotakt.se/blogg/tappad-mark-stockholmssnut/

    Svara
    • Pelle2

       /  12/11/2016

      Mycket bra skrivet av Stockholmssnuten som pekar på det absurda daltandet med brottslingarna som Polisledningen har infört.

      Svara
  12. MiT

     /  12/11/2016

    Svara
    • Musse

       /  12/11/2016

      När kvinnor och män bryr sig lika mycket om hur folk ser ut så kanske det blir så.

      Svara
    • Skeptisk

       /  12/11/2016

      Att kvinnor klär upp sig mera beror på biologi, att de konkurrerar med ”skönhet”, dvs frisk, fertil och mogen att överleva en graviditet. Män konkurrerar med annat. Men för min del hade det varit helt ok att ta fram en kvinnlig enhetlig klänning motsvarande en frack. Då skulle journalisterna som följer nobelpriset behöva prata om pristagarnas forskning och förklara deras storhet. Moahahahaha!

      Svara
      • Hmm

         /  12/13/2016

        Åh men vilket bull shit.

        De flesta andra djurarter är det tvärtom hanen som ståtar med grannlåten.

        * går och polerar mina Louboutins*

        Svara
    • Pelle2

       /  12/11/2016

      Naturligtvis är det männens fel att kvinnor frivilligt väljer att slänga ut stora belopp på klänningar till Nobelfesten. Hur skulle det vara om dom tog ansvar för sina egna val ?
      Kvinnor är ju så kompetenta i alla andra sammanhang men i detta sammanhang skall dom behandlas som barn.

      Svara
      • Jans

         /  12/12/2016

        Nu är det väl i och för sig dress code på Nobelfesten men å andra sidan är Nobelstiftelsen politiskt korrekt så om en kvinna skulle vilja komma i frack är jag säker på att det skulle gå bra. Saken är helt enkelt den att de inte vill komma i fack, de vill klä upp sig och 95% av de som gnäller i media och på twitter skulle själva ta på sig långklänning utan att blinka. De gör det förmodligen redan när de själva går på lite finare fester.

        Svara
        • Pelle2

           /  12/12/2016

          Dresscode finns det absolut men de som visas upp i tv, som t.ex kvinnliga partiledare,
          brukar ju ha köpt svindyra designerklänningar och det behövs ju inte. Det räcker ju med en fin, vanlig klänning.

          Svara
    • Jan

       /  12/11/2016

      Kvinnor och män lägger inte ner lika mycket tid på kläder och hår när det inte är Nobelfest. Varför skulle de ändra beteende när det blir Nobelfest?

      Svara
    • michael.

       /  12/12/2016

      Ja kvinnor brukar ju beskriva det som en katastrof om 2st har samma klänning på samma fest så det vore kul att se.

      Svara
  13. MiT

     /  12/11/2016

    Svara
  14. G

     /  12/11/2016

    Jag tror att Magnus talar om sig själv ovan.

    Det är ganska kul att det är samma folk som jämt försöker påpeka att det är ”SD:s fotsoldater som samlar sig” när något händer på nätet i kommentarsfält eller ”hatsvansar” på Twitter. Men de s.k fotsoldaterna har väl inte ens en egen tag eller FB-grupp öht, som de använder för att kalla in resten av fotsoldaterna. Vilket verkar vara syftet med att skriva #jagärhär i ett kommentarsfält, att uppmärksamma och kommendera resten av medlemmarna i gruppen att ansluta och hjälp till att anklaga folk för att vara rasist osv osv.

    Svara
    • Jans

       /  12/12/2016

      Ja, tydligare drevmentalitet får man leta efter. Jag förstår varför det utvecklats på just twitter eftersom det korta formatet motverkar seriös debatt, något som förmodligen mycket få av de som drevar i #jagärhär skulle klara.

      Svara
  15. MiT

     /  12/11/2016

    Svara
  16. MiT

     /  12/11/2016

    Svara
    • G

       /  12/11/2016

      Nej, det handlar om något så enkelt som Fakta som ingen fick diskutera på ett normalt sätt förut pga trång Åsiktskorridor där fel sorts fakta var rasistiskt, till viss del fortfarande är. Så bra att han vet vad andra människor _inte_ gjorde, samtidigt som han inte nämner vad han själv _inte_ heller gjorde, och inget om vad/hur han själv tycker är bättre. När jag läser sånt som det här så önskar jag nästan att landet skulle tagit emot 10 000 i veckan i 3 mån till så att situationen skulle blivit allt annat än ”ordning och reda”, tvingas sova utomhus i regnet pga platsbrist är tydligen inte en tillräcklig ”human asylpolitik” för herrn. Och det är långt från över för Sveriges del, men han tycker säkert det är rimligt att till.ex funktionshindrade tvingas flytta ut pga nyanlända ska flytta in. Men tänker man med arslet så låter det väl såhär, han tror väl att ”gränsen är stängd” också kan jag tänka mig, och anhöriginv = 0 personer. Reinfeldt säger att jag tänker kortsiktigt, men vad fan gör då Godingar som Reinfeldt och Emanuel i såna fall ? Kära nån.

      Svara
    • G

       /  12/11/2016

      Läs gärna kommentarerna på hans FB-sida också…..

      ””Vem pratar om islamisering? Jag har inte blivit ett dugg mer religiös de senaste åren.””

      Svara
    • G

       /  12/11/2016

      Noterar att han skriver ”främlingsfientliga partier”. Det finns alltså något mer parti utöver SD som han klassar som främlingsfientligt. Det har jag aldrig sett en ”journalist” skriva tidigare.

      Svara
    • G

       /  12/11/2016

      Sparade sidan http://archive.is/4PVq4
      Men på nån vänster så verkar knapparna visas med vad som verkar vara Italiensk text (eller om det är Spanska). Mystiskt.

      En skriver i sin kommentar….
      ”gör mig ledsen att AKB försöker förminska Reinfeldts insats för Sverige”

      Men det var väl en insats MOT Sverige ? Det känns så iaf.

      Svara
      • Jans

         /  12/12/2016

        Utan tvekan arbetade Fredrik redan från början MOT ”Det sovande folket”.

        Svara
    • Olof

       /  12/11/2016

      Vad jag sett har ju i princip inte kostnaderna diskuterats någonstans utanför sådant som Tino tagit upp och ett fåtal andra ställen. Finansieringen på statlig nivå har skett mycket genom dränering av andra områden som statliga företag, och lån som man varit väldigt tyst om. Så väljarna har ju i princip inte tagit ställning än – det är de de börjar få göra nu, när jag på kort tid haft flera bekanta som nekats sjukpenning, och snart kommer de kommunala problemen att börja stegra sig när kostnaden vältras över dit.

      Debatten har helt enkelt inte förts alls – ‘man kan inte ställa människor emot varandra’ – men det är det som nu kommer att göras. Och jag har inte den minsta tvekan om hur det kommer påverka de svenska väljarna. Eller hur det kommer påverka dem vi tog emot när de så småningom inser att allt det där Emmanuel lovade vara bara tomma ord och de har bott i sverige i flera år, lärt sig svenska, byggt ett socialt nät här… och sen blir utsparkade för den där givmildheten fanns egentligen inte när notan faktiskt kom.

      Godhetsknarkarna är vidriga kräk som låter sin självnöjda dumhet kosta människor år av sina liv.

      Svara
      • Jans

         /  12/12/2016

        Kostnadsutvecklingen och den kulturella demografins utveckling är frågor som fortfarande nästan helt lyser med sin frånvaro i debatten. Inte minst när det gäller prognoser.

        Jag undrar hur stor andel av befolkningen som på allvar inser vad de förändringar som påbörjats har för riktning?

        Svara
  17. G

     /  12/11/2016

    Är ni redo för hyckleri och dubbelmoral ? Here we go 😛 ….

    ””Jag älskar #jagärhär
    …/…/….
    Mina Dennert, journalist från Göteborg, fick nog av allt hat på nätet och startade i våras Facebookgruppen #jagärhär. En grupp som uppmanar sina medlemmar att gå in i nätdiskussioner där hatet är utbrett och i god ton säga ifrån mot hat, rasism och sexism.

    Efter stormen kring Åhlénslucian har tiotusentals medlemmar strömmat till #jagärhär och i torsdags passerade medlemsantalet 40 000. Medlemmar som i olika utsträckning, på uppmaning från ledare i gruppen, går in med god ton och saklig argumentation i diskussioner som fyllts med hat, rasism, sexism och personangrepp.

    Jag älskar det. En smart och stark reaktion mot hatet.

    Hatet kan aldrig tystas, det kan bara överröstas och där är #jagärhär väldigt effektfull.

    Jag har följt några av gruppens aktioner i veckan, mot några facebookinlägg där hatet tagit över bland kommentarerna. När tusentals #jagärhär-medlemmar kommer in i diskussionen blir det som att en flodvåg med sakliga, varma, kommentarer sköljer över hatet. Hatet försvinner inte, det står fortfarande där, men det syns knappt i den enorma mängden #jagärhär-kommentarer.

    Syftet för gruppen är, enligt Mina Dennert, inte att ändra på människors åsikter, syftet är att få människor att våga och orka säga sin egen.

    Jag gillar när Dennert beskriver gruppen som en nattvandring, att gruppmedlemmarna rör sig på nätet, visar sig och stöttar där det behövs. Det är vackert och det är dessutom väldigt effektfullt när 40 000 människor gör det.

    I en TT-intervju säger Dennert:

    Det är en demokratifråga egentligen. Alla röster måste få komma till tals. Så länge folk aktivt arbetar med att sprida saker som inte stämmer, och så länge de ska hata och tysta alla röster som står upp för alla människors lika rättigheter, så måste det också finnas en motreaktion.

    Efter genomslaget den gångna veckan har #jagärhär angripits från extremhögern, bland annat med anklagelsen att hatstormen mot Åhlénslucian var en pr-kupp som varuhuskedjan iscensatt själv i samarbete med #jagärhär-gruppen.

    Jag förstår att de som värnar de hatiska kommentarsfälten är oroliga, #jagärhär har tagit nätdebatten med storm och nu är det upp till oss läsare att värdera vem vi helst lyssnar på.

    Som journalist och publicist värnar jag varje dag det goda samtalet, en debatt utan rasism, hat och personangrepp – därför hyllar jag #jagärhär.
    http://www.corren.se/asikter/kronikor/jag-alskar-jagarhar-om4415530.aspx

    En kommentar under artikel ovan…

    ””Är självklart delaktig i #jagärhär. Det är inte en rättighet att vara med och alla som är med screenas. Profilen måste vara offentlig och där får inte rasism, sexism, xenofobi eller annat hat förekomma. Exotic, vill du vara med räcker det med att följa gruppens regler. Syftet är att visa att de som hatar är färre än vi som är toleranta. Det finns ingen tydlig politisk ställning mer än att visa toleransens och det sunda förnuftets sida. Gruppen gjorde stor nytta när det gäller Åhlens och den lille pojken. Finns inga ursäkter i världen för de som hotar och hatar ett barn.””

    Har inte kollat så mycket, men finns en tråd om gruppen här på 48sid…
    https://www.flashback.org/t2783785p47

    Svara
  18. G

     /  12/11/2016

    etc.se/inrikes/sugen-pa-att-stora-rasister-sa-fungerar-jagarhar

    ””Sugen på att störa rasister? Så fungerar #jagärhär

    Idén med #jagärhär är gå in i kommentarsfält och markera mot sexister och rasister. Genom att sprida hashtagen #jagärhär kan andra kärleksaktivister hitta tråden och gå in och stötta eller hjälpa till att argumentera.””

    Kärleksaktivister som ska hjälpa till att anklaga och tysta folk med ”fel” åsikt. We get it.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/12/2016

      Kärleksaktivism låter creepy. Som cyniker kräver jag att hela internet blir ett safe space befriat från kärleksaktivism.

      Svara
  19. MiT

     /  12/11/2016

    Svara
  20. ”Köttnormativt” – haha. Jag är, oftast, vegetarian blir trött på människor som tror de är goda för att de inte äter kött.

    Att inte äta kött är ett VAL. De flesta djur äter kött – inklusive de som vi hushåller såsom katt och hund. Om du ger dom kött så är du en hycklare.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  12/12/2016

      För att inte tala om hur dessa moraliskt överlägsna människor håller sig med instängda husdjur.

      Känner flera.
      Poängterat det för ingen av dem.

      Svara
    • Bamse

       /  12/12/2016

      Som djurvän vill jag bara tillfoga att en katt faktiskt DÖR om den inte får kött.

      Svara
    • Rikard

       /  12/12/2016

      Hej.

      Har en väninna som brukar presentera mig med ‘Det här är Rikard Köttätaren’.

      Om jag blir diktator så är titeln given.

      Annars håller jag med min mormor: ät det som finns när det finns mat. Ibland varvat med: ‘Svält är bästa kryddan’.

      Vegetativa hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Tror jag helt enkelt vänder mig mot ”fisförnämheten” kring att vara vegetarian.

        Det är ett personligt val, inte en slags livskallelse.

        Svara
        • Rikard

           /  12/13/2016

          Hej.

          Helt enig. Jag håller för sant att man skall respektera rätten att välja, och om man ibland inte instämmer med valet, så behöver man inte försöka ‘gnata hål i en plåt’ – vilket är ömsesidigt förstås.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare
          Ps ‘Köttigt kött’ haha. Ds

          Svara
      • Alice i Underlandet

         /  12/14/2016

        Nu blir jag nyfiken – fd lärare? Har du slängt in handsken?

        Svara
  21. Frida Gustavlin

     /  12/11/2016

    Jaha, då har en turkiskkurdisk ”frihetsorganisation”, sprängt 38 turkar i småbitar. Sjunde attacken i år. Pepp, snart råder visumfrihet för turkar i EU.

    http://www.bbc.com/news/world-europe-38280638

    Hur lång tid tar det innan vi ser ett terrorattentat med dödlig utgång mellan turkar och turkiska/iranska/syriska/irakiska kurder här i Sverige?

    Vad händer när USA stöttar kurdiska krigare i kriget mot IS? Spiller det över i deras kamp för ett eget Kurdistan på alla håll och kanter? Har vi ännu mer bråk att vänta i Syrien, Turkiet, Iran, Irak och inte minst Sverige?

    Jag är för obildad för att säga allt för mycket när det kommer till vem som har rätt och fel där nere i sydvästra Asien. Med stor sannolikhet har de alla lika mycket fel i sin klanmentalitet.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Kurdistan_Freedom_Falcons

    Hur ser svenska kurder på TAK, som allt för många svenska muslimer ser på IS? Som vanligt ligger de svenska journalisterna i ”framkant”.

    Hur skulle det vara om någon vettig redaktion ägnade lite tid åt att försöka beskriva de konflikter som pyr/brinner mellan olika etniska grupper här i Sverige.

    /Frida

    Svara
    • G

       /  12/11/2016

      Hmmm…

      Svara
    • Olof

       /  12/11/2016

      Det kommer inte bli någon visumfrihet för Turkiet, EU kommer börja sänka smugglarnas båtar innan det händer.

      Den svenska och tyska moralismen gentemot resten av europa är helt miskrediterad och de regeringar och tjänstemän som faktiskt gått ur dagis vet att vad det handlar om är valet mellan fortsatt öppna gränser eller en kraftig högersväng och/eller EU’s sönderfall. Det är inte en lek längre, släpper man in fler kommer de fly åt andra hållet inom ett decennium.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/12/2016

      Hur lång tid tar det innan vi ser ett terrorattentat med dödlig utgång mellan turkar och turkiska/iranska/syriska/irakiska kurder här i Sverige?

      Nu var det ingen dödlig utgång, men hade vi inte raskravaller (typ 1000 pers) mitt inne i centrala Stockholm som det rapporterades om väldigt sparsamt (medias officiella ståndpunkt var att ”det saknade nyhetsvärde”)?

      Jag hade för mig det var turkar/kurder som rök ihop.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  12/12/2016

        Får hoppas att åtminstone Uppdrag granskning tar tag i saken, brukar vara det som krävs för att något ska hända i sådana här frågor. Sedan är det alltid lika kul när Demokratiministern får kommentera saken.

        ”Det är en viktig fråga tycker jag.”

        Svara
  22. G

     /  12/11/2016

    Agenda 21:15 SVT2….

    Del 15 av 16. Personalbrist tvingar många sjukhus att stänga avdelningar och köerna växer – sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S) i studion. Anders Borg ångrar samarbetet med ”extrema” Miljöpartiet i migrationsfrågan. Debatt om flyktingpolitiken mellan förra språkröret Peter Eriksson (MP) och Tomas Tobé (M), partisekreterare. Sveriges hemligaste militär i Agenda – Gunnar Karlson, chef för militära underrättelsetjänsten (Must) om spioneri, desinformation och andra hot. Programledare: Mats Knutson.

    Svara
    • G

       /  12/11/2016

      Ledsen att säga det men den debatten vann Peter, även om han bytte namn på Tomas till Tobias, lol.

      Hade varit roliga och mer intressant om exempelvis Mikael Sandström (http://kvartal.se/artiklar/de-goda-foresatserna) eller Anders Borg hade kommit dit och debatterat mot Peter, även om de inte längre är aktiva så har de varit kritiska öppet till hur invandringsfrågan hanterats av M.

      Svara
    • Jan

       /  12/12/2016

      Tomas Tobé vinner inga debatter alls. Hur mycket han än trummar på. Han saknar tyngd helt enkelt. Precis som deras förre partisekreterare. Och den förrförre fick sparken. Det tycks dock inte spela någon roll. Moderatväljare är väldigt trogna. Riktiga koväljare.

      Svara
      • Pelle2

         /  12/12/2016

        Och Carin Jämtin var en lysande partisekreterare och har någon sett eller hört Leena Rådtsröm Baastad ?
        Inte för att jag tycker att de Moderata partisekreterarna är något bra men de Socialdemokratiska är ju inte direkt bra dom heller..
        Sossarnas väljare är ju minst lika trogna..

        Svara
        • Jan

           /  12/12/2016

          Jag är inte särskilt förtjust i vare sig Carin eller Lena heller. Men så skrattretande usla som Kent Persson, Sofia Arkelsten och Tomas Tobé är det helt enkelt inte möjligt att bli. Inte bland övriga partier heller. Någonstans. De står i en klass för sig själva. Av uselhet. Till och med en och annan moderat skulle nog hålla med om det.

          Svara
  23. G

     /  12/11/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/11/2016

      Snälla förklara för mig hur man kan vara emot HPV-vaccinering av flickor? Vem kan tänkas vara mot att kvinnor ges vaccin som förhindrar livmoderhalscancer?

      Är det som vanligt det svenska vita medelålders patriarkatet patrasket som är framme och dödsknarkarfascistar sig?

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/12/2016

      Halva stenkastarvänstern (de som inte fortfarande bor hemma hos mamma och pappa) hittas mellan Gamlestaden och Kortedala. Det här eventet låter feministiskt nog för att dra till sig dessa människorna och gud vet att de aldrig går ut oförberedda.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  12/12/2016

        Jag får ändå inte ihop det, alternativmedicinare brukar inte hiva sten. Speciellt inte foliehattar som Kerstin Salén som tror att man kan bota cancer med kristaller medan man tänker sköna tankar. Och stenkastarvänstern brukar inte vara fullt så korkade när det kommer till just sådana här frågor, samtidigt är de brutalt lättlurade när det kommer till att plocka upp vidskepligt trams när det kommer till att allt som har något med genmodifering att göra är den renaste formen av kapitalistisk ondska, går givetvis hand i hand med deras frikyrkliga pseudo-maoism.

        Ett tag fick jag för mig att det var tokislamister som kastade sten eftersom de inte gillar att unga flickor ska kunna pippa utan att riskera cancer i kussimurran. Men det är nog fel.

        /Frida

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  12/12/2016

          Och är det inte lustigt att en typisk vit medelålders man hjälpt till att forska fram denna förhatliga kvinnomedicin.

          Ian Frazer

          Och lika lustigt att en typisk gul medelålders man också hjälpt till att forska fram samma unkna kvinnomedicin.

          Jian Zhou

          Typiskt det världsomspännande härskarforskarpatriarkatet att förtrycka kvinnor som mest.

          /Frida

          Svara
          • Alice i Underlandet

             /  12/14/2016

            Frida, du kanske skulle ta och googla på Gardasil och bieffekter/side effects…

  24. MiT

     /  12/11/2016

    Där ser man, man har ju sett henne mingla runt med Gudrun lite väl mycket…

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/11/2016

      Med sådana vänner behöver F! inga fiender. Pepp, det här blir bra.

      Svara
    • Svenne

       /  12/11/2016

      När verkligheten överträffar dikten:) #FY

      Svara
    • Pelle2

       /  12/12/2016

      Hon listar anledningar till att hon går till F i:
      ”Jag ser att Fi kan få både män, kvinnor, unga och gamla, landsbygdsbor och folket i städerna att, oavsett var vi från början kommer ifrån, uppleva den hoppfullhet som behövs för att samhället ska hålla ihop och för att vi ska kunna återskapa tilliten till våra gemensamma samhällsstrukturer.”
      Om man läser deras partiprogram, om dom inte har gjort om det,står det ingenting vad dom vill göra för oss män mer än att dom vill skicka oss på omskolningsläger.
      Så på vilket sätt skulle det vara bra för mig som man med FI,s politik ?
      Resten är ju bara flum. Hon beskriver inte hur Fi,s politik skall återskapa tilliten till samhällsstrukturerna utan påstår bara att dom skall göra det.
      Hon berättar ingenting om att FI vill lägga ner det militära försvaret och att Gudrun vid något tillfälle sa att Ekonomi är tråkigt när någon ville diskutera deras finanspolitik.
      Vi kan ju också se vad Fi,s politik leder till I Stockholm. Feministisk snöröjning som totalhavererar från dag 1, diskussioner om att vi skall ge återvändande is-terrorister förtur till jobb och bostad och att man skall ge ekonomiskt bidrag till papperslösa barn…
      Låter ju som en bra väg att skapa trygghet och en tro på de gemensamma samhällssystemen..

      Svara
    • Pelle2

       /  12/12/2016

      Aftonbladet skriver följande rubrik angående hennes partibyte:
      ”Förre fackpampen byter parti – till Fi”
      Det gäller tydligen att ta avstånd från henne genom att kalla henne för fackpamp nu när hon inte är Sosse längre…

      Svara
  25. MiT

     /  12/11/2016

    Svara
    • G

       /  12/11/2016

      ”Dö vid vår port”. Dö i något av våra säkra, krigsfria grannländer.

      Svara
    • Motkraft

       /  12/12/2016

      Enligt migrationsverket så är bara 40% av de som beviljas uppehållstillstånd ”flyktingar” enligt deras egen definition. Och av de 40% som de räknar som flyktingar så kommer få direkt från kulregnet utan från närområdet. Där de inte ser någon ”framtid” och då försöker hitta det i länder som Sverige.

      En naturlig reaktion, vi skulle gjort samma sak om omvänt. Men det betyder inte att de självklart ska ges ett nytt liv här och det betyder definitivt inte att de dör vid vår port.

      Svara
  26. Svenne

     /  12/12/2016

    Kommer säkert till Sverige… Någon som sätter emot? 😛

    Svara
    • rp

       /  12/12/2016

      Den dag en man tar en kvinnas pris vänder det.

      Svara
  27. Brunbjörn!

    Ett djur jag gillar. Ett alternativ till brunråtta. Brunbjörnar!

    Svara
  28. #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

     /  12/12/2016

    Magnus Dennert:
    ”Ett sista hurra för den dumma feta vita mannen”

    Hur många är det egentligen som är emot
    ”den (”dumma”) feta vita mannen i vitt skägg och vitt hår
    med röd dräkt som dyker upp på julafton
    och undrar om det finns några snälla barn”
    (Jultomten/Tomten)?

    Svara
  29. Pelle2

     /  12/12/2016

    OT:
    De Moderata Botkyrkapolitikerna Jimmy Baker och Willy Viitala skriver bra i Aftonbladet om den sjuka identitetspolitiken som bedrivs i deras kommun av de rödgröna.
    http://archive.is/IGeb6
    90% av 1980 personer som har röstat om vad de tycker om inlägget håller med Politikerna.
    Sjukt nog är det omkring 10% som inte gör det och uppenbarligen gillar identitetspolitik..

    Man kanske dock kan se det som en indikator på hur få det egentligen är som ställer upp på den rasistiska identitetspolitiken.Det är ju i så fall konstigt att dom har fått så stort genomslag i politiken.
    Fast det beror väl i huvudsak på att så många politiker är så rädda för att stöta sig med personer med utländsk bakgrund som vrålar rasist så for man inte håller med dom om något..

    Svara
    • Jan

       /  12/12/2016

      Det här hade varit mer trovärdigt om det inte enbart handlade om röstfiske. Moderaterna lär aldrig bli stora i Botkyrka dock. Det är inte precis något Täby eller Djursholm. Lita aldrig på en politiker!

      Svara
      • Pelle2

         /  12/12/2016

        Hur vet du att det är röstfiske och inte vad dom genuint tycker ?
        Man kan tycka vad man vill om Moderaterna men dom har aldrig gjorts sig kända
        som förespråkare av identitetspolitik vad jag vet. Det är de rödgröna partierna som gillar den typen av omvänd rasism…
        Jag tycker det är bra att dom med all rätt kritiserar den rasistiska identitetspolitiken och det krypande som vänstern håller på med gentemot hederskulturer och förespråkare för den omvända rasismen.
        Vad har det med saken att göra om Moderaterna kommer att bli stora i Botkyrka eller ej ?
        Menar du att Vänsterns identitetspolitik i Botkyrka skall ursäktas/förklaras med att dom tror att dom kommer förlora röster om dom inte ställer upp på den medan Moderaterna inte har något att förlora på sin kritik ?
        Själv kan jag inte hitta något som kan ursäkta den sjuka identitetspolitiken…

        Svara
        • Jan

           /  12/12/2016

          Moderaterna är medskyldiga till massinvandringen och den därpå följande identitetspolitiken. Nu, två år efter att den store ledaren avgått, passar de på att vända kappa. Inte direkt förtroendegivande om man säger så. Det här utspelet handlar om röstfiske och egen personvalskampanj. Tro mig.

          Svara
          • Pelle2

             /  12/12/2016

            Identitetspolitiken drivs väl primärt av andra eller tredje generationens invandrare, feminister och diverse vänsterpolitiker och inte av första generationens invandrare.
            Dom pratar ju mest om de privilegierade vita,den strukturella rasismen och
            att dom skall ha tolkningsföreträde i saker som berör deras ras.
            Dom pratar inte explicit om de nyanlända utan om raser.
            Politikernas utspel handlade dessutom om just identitetspolitik och inte om att skylla asylpolitiken på Reinfeldt.
            Tror att det är jobbigt för dig att det är vänstern som driver den omvända rasismen i form av identitetspolitik och att du därför försöker förflytta fokus till
            asylpolitiken.

          • Jan

             /  12/12/2016

            Jag är emot identitetspolitiken. Det hindra dock inte att jag känner igen en moderat partigängare när jag ser en.

          • Pelle2

             /  12/12/2016

            Dom är helt öppna med att dom är Moderata politiker och företräder därmed en Moderat politik så det är ju inte så svårt att förstå att dom är moderata partigängare.
            Vad jag vet har inte Moderaterna på riksplanet öppet kritiserat identitetspolitiken på det sätt som dessa Botkyrkapolitiker gör så jag kan inte se att dom behöver förhålla sig till någon partilinje i den frågan.

            Så varför skulle inte dom kunna ha en personlig åsikt i frågan medan du själv säger dig ha samma åsikt ?

  30. Svenne

     /  12/12/2016

    ”nätverket Socialistiska socionomer…” :-/

    Svara
    • Grodan Boll

       /  12/12/2016

      Jo tack, vi vet.

      Svara
    • daniels

       /  12/12/2016

      Jag stödjer deras rätt att använda sina egna pengar för detta ändamål. Vad jag inte stödjer är att dom använder mina pengar och pengar som borde gå till mina barn och gamla släktingar.

      Men vill dom skippa sina fina semestrar, sin bil och sin fina lägenhet så kör på bara 😀

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  12/12/2016

        Klart att socialistiska socionomer ska få göra sin röst hörda i form av att skapa politisk opinion. Odiskutabelt ska de få verka för en annan lagstiftning än den vi har idag. Det är deras fria rätt. Men sådant får de så klart pyssla med på fritiden.

        Men vad har vi här? 100 stycken tjänstemän som utför sitt ickepolitiska tjänstemannajobb i enlighet med deras privata politiska uppfattning. Det är inte att skapa opinion, det är att jobba som avlönad aktivist. Enligt mig så borde det vara skäl för arbetsgivaren att fundera om de här 100 socialisterna fortsättningsvis ska få jobba som socionomer.

        Hur skulle det se ut om vi hade ett nätverk av 100 socionomer som skrev en insändare att de utförde sitt värv enligt deras värdekonservativa, nyliberala, antroposofiska eller låt säga seperatistfeministiska värderingar?

        /Frida

        Svara
    • Svenne

       /  12/13/2016

      ”Socialistiska socionomer” låter onekligen som en tautologi.

      Svara
  31. Svenne

     /  12/12/2016

    The Clash Of Civilizations – Världskartan ritas om (sammanfattning)
    https://twitter.com/ProjektMorpheus/status/808064394454331393

    Svara
    • Tack för den länken!

      Svara
    • Ivar L

       /  12/12/2016

      ”Inte särskilt förvånande är det fler konflikter i delade länder än i homogena länder. Exempel på hur tidigare homogena och fredliga länder går mot en allt mer våldsam och instabil utveckling är de europeiska länder som Sverige, Tyskland, Frankrike, Belgien, Storbritannien och Nederländerna som har tagit emot stora mängder muslimska immigranter. Islam är dessutom den civilisation som ligger bakom flest konflikter världen över. Med tanke på alla konflikter som rasar i de delade länderna är det ett högriskexperiment att förvandla det tidigare så homogena Västeuropa till en delad kontinent mellan en kristen majoritet och en snabbt växande muslimsk minoritet.”

      Något som verkligen oroar mig när det gäller mina barns framtid.

      Svara
    • En av bloggar man måste läsa. Klar, elegant och saklig.

      Svara
    • Rikard

       /  12/12/2016

      Hej.

      Läs inte enbart sammanfattningen; läs originalet! Engelskan är inte svårare än att grundskolan räcker (om du haft läshuvud eller är trettio plus åtminstone) och facktermerna går att slå upp.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  32. Pelle2

     /  12/12/2016

    OT:
    Godhetsapostlarna verkar ha temadag idag på ämnet att det inte finns någon Svensk kultur eller svenska traditioner.
    I Metro letade dom fram professorn Jonas Frykman och etnologen Jonas Engman som visar vad som har influerat oss att fira vissa högtider.
    http://archive.is/pEqLK
    I Aftonbladet skriver Jan Guillou om att jakten på svensk kultur är det motsatta och han kritiserar naturligtvis de politiker som pratar om svensk kultur:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article24081115.ab

    Det är ju jätteviktigt för vänstern att visa att alla traditioner och all kultur som finns i Sverige egentligen kommer någon annanstans ifrån och att vi egentligen inte har något som är värt att tycka om eller förmåga att ta fram något eget..

    Svara
    • Elak kolonisering, verkligen.

      Dessa som idiotförklarar det svenska folket är inte etniska svenskar själva…

      Svara
    • Det som är komiskt med godhetsapostlarna är att de inte har en dugg relation till det de försvarar, Eller ens haft kontakt med!

      Typ, jag frågar vad deras relation med zigenare är? Ingen. Nada,
      Sedan deras relation med en sådan enkel sak som homofiler…

      Svara
    • Jans

       /  12/12/2016

      Jan Guillou anser alltså att kolonialismen i första hand handlade om nationalism? Kolonialismen handlade väl snarare, precis som slavhandeln, om att tillskansa sig rikedomar utan hänsyn till andra folkslag? Girighet helt enkelt.

      Men att sådana där analyser skall krascha inser man ju när skribenten använder USA:s självständighetsförklaring som bevis på att svensk kultur inte finns. Som om ett land som USA inte skulle vara del av samma kulturella kontext som Sverige. Alla fria västländer har likartade ideal, det är ju dem vi försvarar. Att man sedan kan välja att vara mer lokal och tolka det hela i en svensk kontext (vilket naturligtvis går lika bra som att tolka det ur en amerikansk) är ju inte på något sätt en motsägelse.

      Ännu gulligare blir det när vänstermuppar tror att de bevisar att Sverige inte finns genom att peka på att vi (liksom precis alla andra folk på jordklotet) tagit influenser utifrån samt att våra traditioner långsamt på ett naturligt sätt utvecklas och förändras. Om de är beredda att avskaffa ALLA folks rätt att identifiera sig med en kultur (inklusive samer, inuiter och krimtartarer) så vore de i vart fall konsekventa om än vidriga, men eftersom det nästan enbart handlar om Sverige eller möjligen Västvärlden eller Östblocket när sådant skall upp under luppen så blir det bara löjligt.

      Svara
      • Musse

         /  12/13/2016

        Det är ju helt tvärtom.
        I nationalismen (som ideologi, inte som i nationalchauvinism) ligger ju att varje folk ska vara herre i sin egen nation. Att styra över andra folk eller överta andra folks nationella territorium är direkt antinationalistiskt.

        När SD fortfarande hade nationalistisk ideologi som en viktig del av sin politik så tog de också kraftigt avstånd från kolonialism även när det var väst som sysslade med det, som krigen mot Afghanistan och Irak.
        2011 fanns det fortfarande rester kvar när SD motsatte sig kriget mot Libyen (men då handlade det väl mest om att inte stödja islamisterna).

        Svara
    • Tomas

       /  12/12/2016

      krossa å förminska ett folks kultur gjorde redan nazisterna på sin tid
      funkar bra nu med

      Svara
    • Ivar L

       /  12/12/2016

      Egentligen är ju Metroartikeln helt idiotisk. Den verkar gå ut på att firandet av högtider i Sverige inte är svenskt eftersom de flesta högtider har utländska motsvarigheter, i synnerhet i kristna länder.

      En annan variant verkar vara att om aspekter av firandet är modernt så räknas det inte, som lucia. Det är ju bara löjligt. Luciafirandet i nuvarande tappning, cirka 100 år gammalt, är ju en vidareutveckling på en gammal tradition och lucia har genererat mängder med sånger och texter och blivit extremt populärt, här i Sverige. Varför skulle det inte vara svenskt? Det är ju här vi firar lucia på detta vis, klart det är svenskt. Precis som semlor såsom de görs, i Sverige.

      Svara
      • Den svenska Lucian åker till Sicilien och firas där som en drottning. Vet inte om det sker nu mera men flera år sedan var dottern på besök i Sicilien och Syracusa var fullt med folk som följe processionen med den svenska Lucian. Det var en stor händelse.

        Svara
  33. MiT

     /  12/12/2016

    ”GD Avslöjar: Moskéns talesperson på Säpos lista över terrorfinansiärer”
    http://www.gd.se/gavleborg/gavle/gd-avslojar-moskens-talesperson-pa-sapos-lista-over-terrorfinansiarer

    Svara
    • Jans

       /  12/12/2016

      Moskékulturen i Sverige är riktigt obehaglig. Det är enbart ett litet fåtal journalister som vågat lyfta på stenarna och de hittar ju det ena efter det andra. I jämförelse med stenhårt bevakade rörelse som nazism och högerextremism (Expo struntar väl i princip i allt annat) är ju detta dessutom kopplat till oerhört blodiga konflikter och dåd i nutid. Inte för att högerextremism är trevligt och najs men det är en begränsad rörelse med mycket litet inflytande någonstans, i jämföresle med jihadism och islamism som lägger länder i ruiner och dödar hundratals i terrordåd även i Västvärlden.

      Det kanske finns rimliga och sunda moskéer men jag finner det helt oacceptabelt att jag som svensk ens skall behöva misstänka att en moské som jag passerar kanske är terrorfinansiär, terrorrerkyteringscentral eller bara extremistisk och hatisk i största allmänhet. Det behöver till en riktigt rejäl utrensning i moskéträsket och de muslimer som blir upprörda när extremistmoskéer stängs kommer dessutom att avslöja sina riktiga sympatier.

      Svara
  34. Pelle2

     /  12/12/2016

    OT:
    Ledarsidornas Johan Westerholm skriver bra och intressant om folkmordet på Kristna i mellanöstern.
    Han ger även ärkebiskopen Jackelén och regeringen en släng av sleven för deras passiva förhållningssätt gentemot dom som begår brottet.
    http://ledarsidorna.se/2016/12/folkmordet-pa-kristna-fortsatter-i-det-tysta/

    Svara
  35. Pelle2

     /  12/12/2016

    Lite mera OT:
    Stig Fredriksson,Militär talesperson för V, vill precis som FI varken att vi skall gå med i Nato eller att vi upprustar det egna försvaret .Fi vill ju inte ens ha ett militärt försvar..
    Han förespråkar följande lösning i en debattartikel på Aftonbladet:
    ”En tredje väg pekar i en annan riktning. Det handlar om att återupprätta den säkerhetspolitik som länge legat i träda.
    Sverige bör återta arbetet med en traditionellt framgångsrik säkerhetspolitik som byggt på militär alliansfrihet, en aktiv, självständig utrikespolitik med ett brett engagemang för demokrati, mänskliga rättigheter och folkrätt, för kvinnors frigörelse och global social rättvisa. Satsning på nedrustning, konfliktförebyggande insatser, ett starkt FN och en återupprättad respekt för folkrätten.”

    Det känns ju bra.
    När fienden kommer skall vi stå och vifta med plakat om nedrustning och kalla till oss fiendens utrikesminister och säga till denne att dom skall sluta kriga mot oss….

    Antar att han inte har någon hemförsäkring eller bilförsäkring heller. Det räcker med att han är god och vill andra väl..
    http://archive.is/QtCOX

    Svara
    • Skeptisk

       /  12/12/2016

      Militär alliansfrihet innebar under kalla kriget en nästan världsunik hög militärbudget per capita. Danmark och Norge betalade betydligt mindre än Sverige. Detta var endast möjligt för att Sverige lät Tyskarna åka som de ville genom Sverige och köpa all järnmalm, så man fick det ekonomiska uppsvinget under 50-60-talet när Europa skulle byggas upp. Jag är inte säker på att Sverige kunnat hålla upp det svenska försvaret med ytterligare 10 års kallt krig, när resten av Västeuropa hunnit ikapp under 70-80-talet. Nog tur för Sverige att Ryssarnas plånbok tömdes just före Sveriges. 90-talet med 80-talets militära utgifter, uj uj.

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/12/2016

        1980 gick 90% av Sovjets BNP till militära utgifter.

        Svara
        • Vän av ordning

           /  12/13/2016

          Låter lite väl högt va? Har du kanske nån källa som styrker det?

          Svara
  36. Jans

     /  12/12/2016

    ”Åkerier drivs som kriminella MC-gäng”
    ”Som värst blev jag mordhotad 13 gånger på en och en halv månad. De försökte bryta sig in i min lägenhet, och satte upp ett kors på min dörr”, berättar Tommy Jonsson på Transportarbetareförbundet.”
    http://www.svd.se/akerier-drivs-som-kriminella-mc-gang

    Vad tror ni, #jagärhär rycker ut och hjälper till mot hot och hat? Riktiga hot och riktigt hat alltså.

    Hurra för öppna gränser och EU:
    ”den kontinentala trafiken [stod] för 7-8 procent av den svenska åkerinäringen när Sverige gick med i EU. I dag ligger det runt 1 procent”
    http://www.svd.se/det-ar-happy-hour-pa-vagarna-i-brist-pa-poliser/om/svd-granskar-akerinaringen

    Svara
    • Tomas

       /  12/12/2016

      ja men det är ju bara vita feta medelålders män från landsbygden som kör lastbil
      hade ju varit skillnad om det varit ‘MÄNNISKOR’

      Svara
  37. Leif

     /  12/12/2016

    Magnus Dennert: ”Ett sista hurra för den dumma feta vita mannen”

    ”Vi kräver att Facebook stoppar näthatet!”
    http://tinyurl.com/hc7zsmv
    Bland undertecknarna: Magnus Dennert!
    Ridå.

    Svara
    • Skeptisk

       /  12/12/2016

      Han fick inspirationen till tweeten framför spegeln.

      Svara
  38. Jan

     /  12/12/2016

    Kvinnochauvinisten Eva Franchell tror att den avsatta kommunalordföranden Annelie Nordström blir en viktig spelare i svensk inrikespolitik framöver. Bland annat tror Franchell att Nordström kommer att locka SD-väljare till FI! Ja, vad säger man…
    http://www.aftonbladet.se/ledare/a/X12gx/socialdemokraten-som-bytte-sida

    Svara
  39. Svenne

     /  12/12/2016

    #satir av Reklamprofessorn…

    Svara
  40. Jan

     /  12/12/2016

    Nu kommer de. En efter en. Krönikor av kulturmarxister som envist hävdar att Sverige inte har och har aldrig haft någon egen kultur. Julen har vi, som precis allt annat, snott av arabvärlden. De enda folkslag som har kultur är araberna tydligen. Därav ordet kulturberikare kanske?
    http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/den-svenska-julen–en-skon-multikultifest/

    Svara
  41. Klimathotet

     /  12/12/2016

    Lite OT: Alla onanisters lika värde 😛
    http://nwt.se/karlskoga-degerfors/2016/12/12/onanerade-infor-barn

    Svara
  42. Svenne

     /  12/12/2016

    Hård kritik mot Agenda efter Jan Guillous medverkan:
    https://archive.is/NJncj

    Svara
    • Olof

       /  12/12/2016

      Fast jag är lite tveksam till MUST chefens argument. Om den stora faran är att ”det riskerar att leda till allmän misstro mot information” så kan jag ju säga att min egen misstro mot information baserar sig på, från mest viktig till minst:

      1. Politisering av myndighetsstatistik – t.ex att BRÅ inte längre producerar brottsstatistik med relation till härkomst.
      2. ‘Frisering’ av budgetar genom dränering av t.ex statliga förtag för att gömma stora kostnader.
      3. ‘Agendajournalistik’ a’la DN, ovilja av tidningar och journalister att rapportera verkligheten så korrekta beslut kan fattas.
      4. Politisk likriktning inom media – mångfald bland åsikterna tycks lika oönskad som mångfald bland hudfärger är önskad.

      500. Förfalskat skitsnack från Ryssland.

      Så det finns ju lite annat för MUST att ta tag i först om de bryr sig om det där med trovärdigheten i information…

      Svara
  43. Pelle2

     /  12/12/2016

    OT:
    Maria Ludvigsson på SVD skriver en bra ledare om hur identitetspolitiker och normkritiker inte väjer för något för att få fram sitt budskap.Detta med anledning av den stackar, svarta pojken som gjordes till Lucia av Åhléns.
    http://archive.is/CAe4h
    Hon avslutar det hela med följande ord:
    ”Även barn används med fördel i normkritikens heliga krig. Med hjälp av en mörk liten pojke tog Åhléns förra veckan åter rejäl plats i identitetspolitikens finrum. Inför årets luciafirande mötte varuhuset de numera traditionella förväntningarna om ytterligare luciatraderande. Den milt leende pojken som fotades med luciakrona på huvudet blev högtidens offer och debattvirke. Vann vi verkligen något på det?”

    Svara
  44. Frida Gustavlin

     /  12/12/2016

    http://www.expressen.se/nyheter/flera-skadade-i-stort-brak-mitt-i-stockholm/

    Knivbråk på plattan 19:02 en frusen måndagskväll.

    Trygga mysiga Stockholm.

    Nu har jag visserligen lärt mig av DN att det aldrig varit så tryggt som nu i Sverige, samtidigt tänker jag att en anledning att det är så tryggt är att den stora merparten har begripit att man inte konfronterar vissa typer av människor i onödan, en typ av självreglerad trygghet.

    Kila ner på plattan nästa måndag, kl 19-20, om något gäng ser lite tuff ut, det finns många att välja mellan, vik inte ner blicken utan stirra tillbaka, sedan avvaktar du lite och ser vad som händer. Så här har det verkligen inte sett ut. Det räcker med att backa fem år. Även om klassiska svenska skräpfilmer från nittiotalet kan få en att tro annorlunda.

    Svara
  45. Svenne

     /  12/12/2016

    DailyMail om överfallet på en amerikansk dokumentärfilmare, i Husby:

    Svara
  46. Jan

     /  12/13/2016

    Den ende i SD som gjort ett gott intryck på mig, Richard Jomshof, talar ut om det ”konstanta supandet” i partiet: http://www.expressen.se/nyheter/jomshof-kanns-som-ett-konstant-supande/

    Att ett parti som SD har nästan 20 procent i mätningarna säger egentligen allt om degenereringen hos de andra partierna. De har tamefan misslyckats med allt! Men lönerna mellan 63 och 163 tusen fortsätter att rulla in varje månad i alla fall…

    Svara
    • Du får en uppåttumme från mig för att jag vet att du kommer få massor av nedåttummar.

      Om vi bortser från politik så är SD ett problematiskt parti från bara det faktum att de har växtvärk.

      Svara
  47. Wow, denna råkade hamna som svar till någon men menade denna som indiduellt inlägg: https://www.youtube.com/watch?v=ZThrYCy9Zzo

    God jul!

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?
  2. Ordning och reda! | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.