Analysförmåga

Så här i spåren efter nedskjutningen av planet i Iran så är det intressant att se hur en del resonerar. Ett exempel är det här, han är enligt sin egen bio Mellanöstern-analytiker och korrespondent på SvD

Så resonerade han EFTER att hela världen ett bra tag vetat om att Iran skjutit ner planet, fan vet om han inte skrev det efter att Iran erkänt det t o m. Svenska ”twittermän”. Det är så man vet att det inte är en riktig journalist utan endast en ideologiskt driven aktivist som vill ha ryggdunkar när han visar att han fortfarande är renlärig. Tänk att de bara MÅSTE avslöja sig på det viset. Det är precis som om de inte klarar av att stå emot, ”Gnnhhhh, ghhhaaaa! Måste! Klarar inte av det lägre: SVENSKA TWITTERMÄN!!11!!!!”.

Och vad säger det om hans analysförmåga om Mellanöstern när svenska ”twittermän” krossar honom i den frågan? Ok att man de första timmarna eller dagen pratar om en olycka eftersom man inte visste något mer men ju mer underligheter som dök upp desto mer insåg man ju att det inte alls var en olycka. Bara det faktum att Iran nån timme efter kraschen börjar skrika ”HÄR FINNS INGET ATT SE!!11! MOTORPROBLEM! HÖRDE NI DET? MOTORPROBLEM, INGET ANNAT SÅ HÄR FINNS ABSOLUT INGET INTRESSANT ATT SE!!11!!!! TITTA ÅT ETT ANNAT HÅLL!”. I det läget så skrev SvD en artikel om vad som pekade på att det kunde vara Iran och vad som pekade på att det kunde vara nåt annat land.

Han fick ju en hel del kritik och mycket är naturligtvis raljant, vad annat finns att göra liksom? Men en del var relevant kritik också. Som han givetvis ignorerade. Han svarade på EN tweet i tråden

Nämligen den…

Skolboksexempel på hur man skapar journalistförakt. Erica Treijs KAN skriva det där som ironi men det tror jag inte.

Visst man ska kanske inte spekulera när det är helt obefogat och ingen säker information finns men i den här frågan fanns ju massor med indicier som pekade på Iran redan efter några timmar? Och om man alltid ska vara 100% på allt man säger så får man nog vara rätt tyst, det gäller alla. De svenska twittermännen sa ju inte ”Det var Iran! LALALALA!” utan minsta lilla som backade upp utan man sa ju det när det fanns en del som faktiskt pekade på just Iran.

Sen hade vi det andra om det där planet, vilka det var som fanns ombord. Ekeroth skrev en tweet där han raljerade om att SR P4 Jönköping kallade några ensamkommande som dog i kraschen för smålänningar. Felet han gjorde var att avsluta med en skratt-emoji för kritiken var ju inte riktad mot de som dog utan mot SR som maniskt måste politisera en flygkrasch där nästan 200 dog. Det förstår alla med hyfsat normal tankeförmåga men en hel del inom svensk media verkar sakna sådan.

För jo, det var faktiskt SR i det fallet som omedelbart tog chansen att bedriva politisk aktivism vilket det är att kalla hazarer från Iran som varit i Sverige några år för smålänningar och bl a Ekeroth kritiserade detta. Dock gjorde just han det på ett alldeles särdeles klumpigt och korkat sätt. Och han kunde vänta nån dag eller två. Men det kunde å andra sidan SR P4 Jönköping också gjort men det är det ingen som säger till dem av någon underlig anledning, det är bara alla andra som ska vänta tydligen.

SR P4 skulle såklart ha skrivit ”boende i Jönköping” eller ”hemmahörande i Jönköping” eller nåt liknande. Då hade INGEN behövt påpeka att de bedrev politisk aktivism. Vad man gjorde nu var att bjuda in till just det som skedde. Det var SR P4 som genom sin egna politiska aktivism skapade den kontroversen, ingen annan. För om de skriver rena lögner i politiska syften så SKA man ha rätt att påpeka det oavsett vad som skett! SR P4 VALDE att skriva lögner och påhitt i politiskt syfte, man valde att omedelbart utnyttja en tragedi i politiska syften. Men man kan kritisera på lite olika sätt, Ekeroth valde väl fel sätt om man uttrycker sig diplomatiskt. För varför är det mer rätt att påstå att de är svenskar/smålänningar när de de facto inte är det än att påpeka att de faktiskt inte är just det? Funkar det så att den som är först med felaktigheterna får frikort och ska vara immuna mot kritik?

Men som sagt, det blev ett jävla liv, journalister och media har gått upp i vansinnig falsett över detta i dagarna fyra, Wolodarski senast idag på fb (ni får leta upp själva) där han upphöjde nån skådis till samtidsorakel och dessutom ägnade han stor del av texten åt sitt favorithatobjekt från M.

Men man vet ju varför det blev sånt oerhört kackel på media där man skrikit i falsett och spridit rena lögner för sällan har väl ett stort problem visats upp för svensken så naket och brutalt som skedde just vid den här kraschen, nämligen att planen till och från länderna där är fulla med ”flyktingar” som är på semestrar i länderna de sagt sig fly ifrån. Det är där skon klämmer, det är därför man går loss som man gjort, det är därför man skriker att ”NU ÄR INTE RÄTT TID ATT TA UPP SÅNT HÄR” osv. Det är för att det visas upp på ett brutalt tydligt sätt som liksom inte går att bortförklara. Nu är ju exakt rätt tid att ta upp det här, nu när det är aktuellt. Om en månad har det ju fallit i glömska igen? Då har alla glömt att det fanns massor på planet som semestrade i landet de sa sig fly från. Och den gamla vanliga lunken där svenska journalister kan fortsätta att inte göra sitt jobb i den här frågan kan sömnigt rulla på som vanligt. Men man kan som sagt påpeka det utan skratt-emojisar oavsett om den var riktad mot SR och ingen annan…

Men nu är rätt tid för om en månad kommer ingen att ställa frågor hur ensamkommande som sagt sig sakna vårdnadshavare har råd att åka på semester till Iran tur och retur för att hälsa på sina familjer som de sagt sig inte ha. Ingen kommer att ställa några frågor om HUR de ens kan besöka landet de sagt sig fly ifrån. Allt kommer att bli som vanligt, dvs det kommer att kunna fortsätta pågå i det tysta. Och det är det svensk media vill, de vill inte att sånt här blir så tydligt.

Är den här texten att hån mot de omkomna? Absolut inte! Jag kan faktiskt ha två tankar, eller ännu flera, i huvudet samtidigt. Det ena utesluter inte det andra. Även om jag kritiserar fenomenet så kan jag samtidigt tycka att det är en fruktansvärd tragedi för alla inblandade och känna för deras familjer och vänner oavsett om det är svenskar, hazarer, smålänningar, iranier osv som dog i kraschen. Det är faktiskt inte svårare än så. Det är ju svensk media och div andra dårar som verkar anse att det är lite finare att vara svensk för varför annars så maniskt kalla alla för svenskar? Anser man att det inte är en riktig krasch om det inte är en massa svenskar som omkommit? Eller varför ska alla kallas svenskar oavsett om de är det eller inte? Vad är syftet? Tror man att folk inte ska tycka det är en fruktansvärd tragedi annars?

Man måste inte göra sig dummare än vad man är vilket tyvärr många svenska journalister och svensk media gjort de senaste dagarna. Och ni som gjort det, ni vet själva vilka ni är…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

203 kommentarer

  1. Gay

     /  01/12/2020

    Testa om du är gay eller inte:

    Svara
    • straight

       /  01/13/2020

      Jag provade med min fru och kan konstatera att detta test fungerar även på kvinnor.
      Till skillnad från mig, såg hon ett dansande par och är därmed inte lesbisk.

      Svara
  2. Dildo

     /  01/12/2020

    Svara
  3. hllviken

     /  01/12/2020

    Att ena stunden förneka att det finns ett gammalt etniskt folk svenskar och senare kalla alla utlänningar som vill vara i Sverige svenskar – är psykologisk/social/ekonomisk krigföring.

    Globalisterna bryter ned det som svenskarna byggt upp under tusentals år.

    Svara
    • Senior

       /  01/12/2020

      Jag anser detta som pågår i Sverige är inledande faktorer till folkmord.

      Skillnaden mellan Svenska folkmordet och ”klassiska” folkmord är som skillnaderna mellan Bolsjeviker och Mensjeviker.

      Det ena sättet är direkt via omedelbara mord (Bolsjeviker, Revolution).
      Det andra är vad vi Svenskar utsätts för idag, där våra traditioner och sätt att leva medvetet sakta utplånas (Mensjeviker, den långa marschen genom institutionerna).

      Samma slutmål, olika taktik.

      Nedan följer ett copy/paste från Wikipedia gällande folkmord,
      tabellen blev distorderad när jag klippte in den här, men gå gärna in och titta på den och kolla var och hur Sverige befinner sig i de olika planen. Mina egna kommentarer i kursiv stil, mer eller mindre genomtänkta under den kvart jag ägnat mig åt detta….

      Jag anser att det är ganska lätt att se i vilken riktning alla lagförslag på senare tid försöker dra landet gällande dessa saker, nu skall inte längre Svensken socialiseras till en liktänkande grå massa, nu skall Svensken utplånas för sin vägran att infoga sig i det socialistiska tankeplanet med hjälp av andra, redan till sin natur kollektivistiska kulturer.

      -Eller som Mona Sahlin uttryckte det: ”Det är Svenskarna som skall integreras i det nya Sverige”.

      Stage Characteristics Preventive measures

      1. Classification People are divided into ”us and them”. ”The main preventive measure at this early stage is to develop universalistic institutions that transcend… divisions.”

      Ja, vi och dem har vi ju inom många områden i Sverige, arbetare-överklass, kvinnor-män, invandrare-svenskar. Lösningen med instituten görs ju i Sverige, dock som vanligt i sann socialistisk anda, 180 grader åt fel håll; De svenska instituten uppmuntrar ju detta snarare än motarbetar det. -Som vanligt, se bara Hubinette, likt rasbiologiska institutet….

      2. Symbolization ”When combined with hatred, symbols may be forced upon unwilling members of pariah groups…” ”To combat symbolization, hate symbols can be legally forbidden as can hate speech”.

      Samma här i Sverige är ju nazistsymboler och ”hatespeech idag förbjudet” men detta används idag helt felaktigt i Sverige; man använder detta enkom för att tysta meningsmotståndare, sittande regim uppmuntrar ju rent av hat mot meningsmotståndare, som godtyckligt anklagas för än det ena, än det andra. Dessa lagar är alldeles för godtyckliga och luddiga i Sverige. Dessutom tillåts ju tex. att slöja påtvingas minderåriga…. -Observera att texten handlar om att ingen skall påtvingas symboler, den säger inget om de som frivilligt vill bära vare sig slöja eller nazikors.

      3. Dehumanization ”One group denies the humanity of the other group. Members of it are equated with animals, vermin, insects, or diseases.” ”Local and international leaders should condemn the use of hate speech and make it culturally unacceptable. Leaders who incite genocide should be banned from international travel and have their foreign finances frozen.”

      Ja, ni hur uttrycker sig tex. feminister om ”vita medelålders kränkta män”? -Detta uppmuntras av regimen för att så splittring. i övrigt försöker ju Sveriges regim hindra meningsmotståndare att lämna landet med sina resurser, ”skatteparadis” motarbetas som bekant. -Du får gärna dra, men staten behåller dina resurser du skapat. Som vanligt försöker denna socialist regim plocka russinen ur kakan; meningsmotståndare motarbetas, övriga får tjäna hur mycket som helst. (Jan-Emanuel, Göran Person, etc.).

      Här kan jag passa på att kasta in min brasklapp om människors rätt till lika värdighet, inte värde. Det är en jävla skillnad på värde och värdighet.

      -Och alla har rätt till att behandlas med värdighet, oavsett vilket värde de tillskrivs från olika värderingar; monetärt, politiskt, kön, IQ, eller annat…..

      4. Organization ”Genocide is always organized… Special army units or militias are often trained and armed…” ”The U.N. should impose arms embargoes on governments and citizens of countries involved in genocidal massacres, and create commissions to investigate violations”

      Varför görs inget åt denna enorma vapensmuggling in i landet? Handgranater räknas inte som vapen emedan lagliga pistolskyttar och jägare fläks hårdare och hårdare……
      Vad är det långsiktiga syftet med detta arrangemang? Regeringen använder olagliga vapen som ursäkt att ytterligare förbjuda lagliga vapen, varför?

      5. Polarization ”Hate groups broadcast polarizing propaganda…” ”Prevention may mean security protection for moderate leaders or assistance to human rights groups…Coups d’état by extremists should be opposed by international sanctions.”

      I sverige är det ju som vanligt tvärtom, de som polariserar (tex. feminister) får resurser för att föreläsa och polarisera våra barn på dagis, skolor och företag. -Det är ju extremisterna som får dessa medel.

      6. Preparation ”Victims are identified and separated out because of their ethnic or religious identity…” ”At this stage, a Genocide Emergency must be declared. …”

      Inget som officiellt pågår i landet, men vi vet ju att EXPO och likasinnade har och för olagliga register över åsikter, något som avslöjas i bl.a. trolljägarna, där folk spåras upp och ibland konfronteras för sina åsikters skull för att hålla de andra på mattan. Något besläktat som vi har i övrigt är ju dessa ”mångfaldslistor” som rekommenderar anställningar baserat på etnicitet och kön; lyfter man fram en grupp diskriminerar man per definition alla andra. Denna separation har redan påbörjats i våra utanförskapsområden där etniska Svenskar och andra med kristna värderingar trakasseras tills de flyttar

      7. Extermination ”It is ‘extermination’ to the killers because they do not believe their victims to be fully human”. ”At this stage, only rapid and overwhelming armed intervention can stop genocide. Real safe areas or refugee escape corridors should be established with heavily armed international protection.”

      Bara en tidsfråga innan det blir riktigt illa. Etnisk rensning pågår som sagt redan idag i våra utanförskapsområden, fredliga Svenskar blir trakasserade tills de flyttar, övriga skjuter och spränger mot varann, inbördeskriget har börjat om än lågintensivt ännu så länge.

      8. Denial ”The perpetrators… deny that they committed any crimes…” ”The response to denial is punishment by an international tribunal or national courts”

      Detta gäller i efterhand, svårt för någon att agera under pågående aktioner om landets styre sitter och förnekar att folkmord ens händer i landet. (-Just därför som länder som USA måste ”leka världspolis” gå in och åtgärda problemet om det skall kunna ske förändring i landet.) Detta är ursprungligen FN´s uppgift att försöka kompromissa och bedöma, men när detta nu är helt infiltrerat av diktaturer i ledande ställning i tex. rådet för mänskliga rättigheter har FN nu mer helt förlorat förtroendet på området.
      Jag har full förståelse för varför USA överger FN, och för all del varför England överger EU.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Genocide

      Svara
      • hllviken

         /  01/12/2020

        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

        Svara
        • Senior

           /  01/12/2020

          Tack!

          Svara
          • Steerpike

             /  01/12/2020

            Inte förvånande eftersom svenskar i regel är skräp, lätt att leda i bevis genom gruppens egen kulturproduktion. Skulle gärna vilja prata med Rikard privat , men det får väl vara en dröm. Flirtar med Kristian och Rikard med en låt om Hans tillåter

          • Weasel

             /  01/13/2020

            Du , Steerpike…det som du postade var inte en ”låt”.
            Det var en värdelös sopa som lyckats sampla ett Steve Jones-riff och sedan rabbla wank, speed, drugs, fuck, shit och lite andra ord som han tycker är oerhört tuffa, till Jones-riffet.

            Det är på sin plats att påpeka detta nu när du ändå är inne på ämnet skräpig kulturproduktion.

          • Kristian

             /  01/13/2020

            Har inte hört, men

          • Steerpike

             /  01/13/2020

            Det är mig du ska vara arg på vässlan, inte artister.
            Trodde alltid det var basen som var grejen många är väl svaga för gitarrer. Rabbla ord säger du? Tycker nog mest det var grammatiskt korrekta meningar som kanske jag använde mig av inopportunt.

          • Weasel

             /  01/13/2020

            Varför måste jag välja, Steerpike?
            Såvitt jag kan förstå är det väl fullt möjligt att vara arg på både dig och artisten?

            Nu är dock saken dig att jag varken är arg på dig eller artisten.
            Jag konstaterade bara att den så kallade artistens låt var skit.
            Och framför allt var den ca 6000 gånger sämre än originalet som den är rippad från.

          • Steerpike

             /  01/13/2020

            Jag ser fram emot att läsa/höra en dikt/bok/film/sång från dig. Vad ska du göra med ilskan mot mig? Duell i gryningen?

          • Weasel

             /  01/13/2020

            Jag har gjort en hel del låtar, men jag har inget som helst intresse av att du ska lyssna på dom , så därför skickar jag inga länkar.

            Och någon duell i gryningen blir det inte heller. Jag skrev ”Nu är dock saken den att jag varken är arg på dig eller artisten” , och eftersom jag som sagt inte är arg på dig så har jag inga större problem med vad jag ska göra av ilskan…. 🙄

  4. hllviken

     /  01/12/2020

    Varför gör den politiska adeln undantag för KHazarer?

    Aschberg, Peter Wolodarski och många andra i det rika, politiska etablissemanget är själva KHazarer tills de nyligen började kalla sig svenskar.

    Svara
    • Anti-hllviken

       /  01/13/2020

      Med khazarer avser denna kommentator judar.
      Vi som läser den här bloggen borde inte glömma att hllviken gjorde sin entré på denna blog med underligt massuppröstade (512-ish) antisemitiska inlägg.

      Hälsningar
      En som läst denna blogg i årtal.

      Svara
  5. G

     /  01/12/2020

    Svara
    • Kristian

       /  01/13/2020

      Det viktiga är alltså enligt Sundén inte vad som hänt, vad vi vet eller hur vi har fått veta, utan vad vissa har sagt, och att de sagt det vid fel tidpunkt?

      Jag börjar se hur landet har fått klara sig i decennier utan konsekvensanalys när detta är en ”Mellanösternanalytiker”.

      Svara
  6. G

     /  01/12/2020

    Kvällens Agenda 21:15 SVT2 handlar om…

    ”Svenskt samhällsprogram från 2020. Hur tillförlitliga är uppgifterna om att det var Iran som sköt ner passagerarplanet med 17 dödsoffer från Sverige? Intervju med utrikesminister Ann Linde (S). Är det USA eller Iran som går stärkt ur veckans kraftmätning? Statsvetare och analytiker från båda länderna kommenterar läget. Ett år sedan januariöverenskommelsen, och nu gör väljarna tummen ner – hur ska partierna klara kommande utmaningar? Januaripartiernas samtliga partisekreterare i studion: Lena Rådström Baastad (S), Juno Blom (L), Michael Arthursson (C) och Märta Stenevi (MP).

    Programledare: Anna Hedenmo.”

    Svara
    • Jans

       /  01/12/2020

      USA dödar en av Irans mest uppsatta, tillika understödjare av terrororganisationen Hizbollah. Iran svarar med att skicka ett gäng raketer som inte gör särskilt stor skada relativt sett och avslutar sedan det hela med att skjuta ner ett passagerarplan fullt mer iranier.

      ”Är det USA eller Iran som går stärkt ur veckans kraftmätning?”

      Hur kan man ens ställa den dumma frågan? Iran har ju gjort bort sig fullständigt.

      Svara
      • Senior

         /  01/12/2020

        -Inte om du frågar Svenska politiker och media…..

        Svara
      • Kretin

         /  01/12/2020

        Några intressanta frågor beträffande Irans missilattack:

        De publicerade bilderna visar att missilerna träffat på sådana mål som utesluter att det var en slump att träffarna kom precis på dessa punkter, dvs iranierna är kapabla till precision värdigt USA. Detta väcker ett par frågor:
        – ville iranierna undvika att döda amerikaner för att göra det lättare för USA att backa ?
        – hade inte USA luftvärn kapabelt att skjuta ned inkommande missiler på plats eller var luftvärnet nedstängt ?

        Därtill verkar Saudi att fått panik, de sände omgående en delegation till USA samt intygade för Teheran att de hade inget med USAs attack att göra, Qatar skickade sin utrikesminister till Teheran osv, dvs sunnistaterna gör sitt bästa för att förbättra relationerna med Teheran, något som USA garanterat uppskattar. Man bör minnas att den iranske generalen var i Baghdad pga förhanlingar med Saudi.

        Vad kommer Irak att göra förutom att deklarera att USAs trupper skall bort ur landet ? De har skrivit kontakt med Kina om att bygga ut infrastruktur mm som USA krävde hälften av Iraks olja för, dessutom har det kommit rapporter om att Irak återupptagit förhandlingarna med Ryssland betrf köp av S-300, något USA tidigare stoppade …Irak har ju förklarat luftrummet stängt för USA och Israel.

        Att sedan iranierna klåpade med nedskjutningen utav passagerarplanet men erkände det gör situationen ännu intressantare. Kommer iranierna att ställa någon till svars eller kommer saken att behandlas på samma vis som då amerikanerna sköt ned det iranska passagerarplnet för ett antal år sedan ?

        Svara
        • Kronblom

           /  01/12/2020

          Inget nytt under solen, i Iran betraktas människor som kanonmat av regimen.

          Svara
        • Olof

           /  01/13/2020

          ”-ville iranierna undvika att döda amerikaner för att göra det lättare för USA att backa ?”

          Utan tvekan.

          ”-hade inte USA luftvärn kapabelt att skjuta ned inkommande missiler på plats eller var luftvärnet nedstängt ?”

          Jag tror det sas att det var ballistiska missiler. De är rätt svåra att plocka, inget du kan göra med vanligt luftvärn. Googlade lite, och system som Patriot kan göra det, men med rätt kort räckvidd, och här verkar det inte som något fanns på plats.

          Svara
      • Kristian

         /  01/13/2020

        Man menar kanske ”moraliskt”, med en definition liknande ”moralisk stormakt”.
        Då vinner ju Iran automatiskt eftersom de inte är USA.

        Åtminstone för SVT fungerar detta utmärkt.

        Svara
    • MickeP

       /  01/12/2020

      ”Hur tillförlitliga är uppgifterna om att det var Iran som sköt ner passagerarplanet med 17 dödsoffer från Sverige?”

      🙂

      Alla läskunniga på denna planet har numera klart för sig att det var iranierna själva som sköt ner planet. Utom svenska journalister på den svenska statstelevisionen, eftersom de är – just det – svenska journalister på den svenska statstelevisionen. Dessutom tvångsfinansierad av svenska skattebetalare.

      Lägg ner skiten! Analfabeter ska inte förmedla nyheter.

      MickeP

      Svara
      • Weasel

         /  01/12/2020

        ”Hur tillförlitliga är uppgifterna om att det var Iran som sköt ner passagerarplanet med 17 dödsoffer från Sverige?”

        Ja, det kan man ju undra.
        Kanske är det så att Iranska statsrepresentanter går ut och säger ”Det var vi som sköt ner planet” trots att det inte var det , eftersom dom vill….eh…ja….någonting….🙄

        Svara
    • Senior

       /  01/12/2020

      ”Iran har nu erkänt nedskjutningen av det civila planet, så kvällens Agenda kommer nu istället att handla om ifall vi inte kan få detta att bli USA’s fel ändå på något vis.”

      Svara
      • Weasel

         /  01/12/2020

        Det där är ju inga som helst problem för SVT, senior :
        Trump dödade en toppdiplomat i en drönarattack. Sedan kom det en Boeing som Iran tyvärr misstog för en ny Trumpdrönare avsedd att döda 12 stycken fredsälskande iranska toppdiplomater samt 100 nyfödda kattungar.
        Om inte Trump hade skickat den första drönaren hade Iran aldrig tolkat flygplanet som ett hot och alltså var det hela åtminstone indirekt Trumps fel.
        (Och ordet ”indirekt” kan säkert redigeras bort i Agendas sändning )

        Svara
  7. Weasel

     /  01/12/2020

    PK- vänsterns favoritsysselsättning är ju att hänga upp sig på ett enstaka ord eller en enstaka mening och sedan låtsas missförstå/vantolka den.
    Åtminstone hoppas och tror jag att dom låtsas. För inte ens PK-vänstern kan väl vara så imbecilla att dom ständigt inte klarar av att förstå skriven text ?
    Till och med en idiot förstår ju att Ekeroths tweet om ”smålänningar” är ett hån riktat mot svensk media och inte mot offren i flygkraschen.
    Men PK-vänstern låtsas (?) missförstå den för då kan dom komma bort från sakfrågan och istället ägna sig åt att dreva mot Ekeroths ”människosyn”

    PK-vänstern förstår inte att man kan vara emot sveriges invandringspolitik utan att detta innebär att man hatar alla invandrare på individnivå.
    Själv vill jag stänga gränsen. Det betyder inte att jag är ”främlingsfientlig”. Jag har mött tiotusentals invandrare i mitt liv , och en del av dom har varit bra människor medan andra har varit mindre bra.
    Jag har dock hittills aldrig mött någon invandrare som jag avskytt så mycket som jag avskyr Annie Lööf.

    Svara
  8. G

     /  01/12/2020

    https://twitter.com/AnnelieFarnevik/status/1216302519007268864

    Ledaren: https://web.archive.org/web/20200112062231/https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-de-sma-vidrigheterna-kommer-forandra-sverige/

    ”Några dagar före nyår började sociala medier fyllas med summeringar över det gångna året. Jag fastnade för ett inlägg av skådespelaren och komikern William Spetz, 23, som vanligtvis inte brukar debattera politik.

    Nu konstaterade han frankt: ”Det värsta med detta år och typ också förra är normaliseringen av äckliga rasistiska åsikter eller liksom små vidrigheter som skulle klassas som oacceptabelt typ 2014–2015. I dag är det vardagsmat och inte ens man själv reagerar längre.
    …[..]…
    Vi har i flera år blivit serverade med så många invektiv och försök att ladda ord med ny mening, att vi vant oss och mer och mer normaliserat det onormala.

    2019 var året då en riksdagsledamot för ett parti som suttit i regering flera gånger kallade svenska barn som är fast i läger i Syrien för ”jihadiavkommor”. Och inte bara det. Enligt riksdagsledamoten är de små barn till ”IS-honor som tigger om att hämtas tillbaka” när de i själva verket borde ”låtas ruttna kvar där”.

    Så här lät det inte förut från en folkvald i ett traditionellt parti, det var otänkbart. Men hur många protesterar i dag?

    Färre och färre. Samma riksdagsledamot, som gjort det till en sport att via sociala medier spotta på andra människor, hade för några år sedan blivit av med sina uppdrag som en följd av systematiska försök att brutalisera offentligheten.

    Inte längre. Tvärtom blev han under nyårshelgen framlyft i en stor svensk tidning av två kommentatorer som ”någon som alltid har något att säga”.

    Hans återkommande invektiv som även inbegriper påhopp på barn? Ingen stor fråga fråga för kommentatorerna. De lyfter hellre fram riksdagsledamotens roll som ”intellektuell motor” i sitt parti, för att låna ett begrepp i artikeln, ”i skymundan av alla bråk om ‘tonläget’”.

    Notera särskilt citattecknen runt ”tonläget” – ett medvetet eller omedvetet försök att spela ned det aggressiva språkets betydelse.””

    Svara
    • G

       /  01/12/2020

      Well…

      https://threadreaderapp.com/thread/1209163201184698369.html

      Svara
      • hllviken

         /  01/12/2020

        Svara
      • hllviken

         /  01/12/2020

        ll

        Svara
      • hllviken

         /  01/12/2020

        II

        Svara
      • MiT

         /  01/13/2020

        Vet inte vilken familj osv Hübinette syftar på, här är klippet som Ekeroth skrev ”smålänningar” om med skratt-emoji. Han kan såklart ha skrivit mer om händelsen, har inte kollat, men det är ju detta som fått uppmärksamhet. Det står ju i klartext att de inte alls bott i landet i decennier och att det handlade om ensamkommande?

        Svara
      • Kristian

         /  01/13/2020

        Det finns andra och tredje generations invandrare som inte anser sig bo i Sverige.

        Svara
    • G

       /  01/12/2020

      Wolodarski: ”De små vidrigheterna kommer att förändra Sverige i grunden om vi inte gör motstånd.”

      Statsvetare 27Dec: ”Invandringen har ändrat svensk politik i grunden”
      https://www.di.se/debatt/invandringen-har-andrat-svensk-politik-i-grunden/
      https://web.archive.org/web/20200109193455/https://www.di.se/debatt/invandringen-har-andrat-svensk-politik-i-grunden/

      Svara
      • Jans

         /  01/12/2020

        Intressant att Wolodarski skriver ”om vi inte gör motstånd”.
        Han är således aktivist snarare än publicist.
        Precis vad man misstänkte.

        Således kan vi nu med gott samvete betrakta DN som en pamflett för Wolodarskis politiska kamp.

        Svara
        • Senior

           /  01/12/2020

          Han framstod som aktivist redan för flera år sedan, när han uppgav att DN under hans ledning skulle ägna sig åt ”agendajournalistik”.

          https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Agenda

          Svara
          • Jans

             /  01/12/2020

            Japp, där lades grunden. Förvisso är mången annan media också aktivistisk men DN verkar numera betrakta det som en tillgång att skylta med det. Oklart varför. Ett sätt att behålla de kvarvarande prenumeranterna kanske, eftersom de nog till stor del är uttalade PK-iter?

          • Junior

             /  01/12/2020

            Frågan är hur länge PW får hållas innan ägarna ingriper.
            Det är svårt få fram upplagesiffror för DN och andra stora tidningar eftersom de lämnat Tidningsstatistik (TS).

            ”Tidningarna som lämnar TS försöker dölja upplagetappet”
            ”Nu får DI och DN:s beslut att lämna TS hård kritik från branschorganisationerna Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.

            – Jag tycker att det är märkligt att så stora tidningar som Aftonbladet, DI och DN, som titulerar sig som Sveriges största dagstidning, inte lämnar upplagemått.”
            https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/tidningarna-som-lamnar-ts-forsoker-dolja-upplagetappet-6117438

          • DN brukar göra en poäng om att vara ”fri media” eller ”liberal”, men bedriver man en agenda och blockerar andra åsikter och dementier, i agenda-syfte så är man ju inte ”fri” eller ”liberal” alls. Tvärtom. Ofri och totalitär.

    • hllviken

       /  01/12/2020

      zz

      Svara
    • Kristian

       /  01/13/2020

      Torbjörn Elensky och PJ Anders Linder talar om protestantismen och vikten av rätt ord. Sola Scriptura. (12:00-14:00 ungefär)

      Svara
    • G

       /  01/14/2020

      Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2020

      Nu har alla rätt att skratta åt vad de vill men jag tycker mest det känns som decennieunken möglig humor från förr. Det är ju ingen twist med Dan Parksfiness om man så säger. Alla som av en eller annan anledning har fått någon med avlägsen etnicitet i sin anhörighetskrets vet hur man plötsligt ser skillnaderna som man inte såg tidigare… Han berättar ju bara hur inskränkt han själv är.

      ”The Cross-Race Effect (CRE) in face recognition is the well-replicated finding that people are better at recognizing faces from their own race, relative to other races.”https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3496291/

      Svara
    • Junior

       /  01/12/2020

      Haha, det kan vi kalla för riktig ståuppkomik!

      Svara
  9. Jari Norvanto

     /  01/12/2020

    ”Då har alla glömt att det fanns massor på planet som semestrade i landet de sa sig fly från.”

    Om de inte sagt att de så att säga flytt från Afghanistan (vilket oftast inneburit Iran, när det kommer till så kallade ensamkommande).

    Svara
  10. Jans

     /  01/12/2020

    Erica Treijs är också reporter på SvD.

    Svara
  11. Nils Hult

     /  01/12/2020

    Den här nerskjutningen visar ännu en gång behovet av att alla ”flyktingar” aldrig någonsin ska få åka hem till sina hemländer efter att dom fått ett PUT i Sverige. Vi har mängder av orsaker:
    1 Det är stötande mot den skattebetalande svensken att man resa till ett land man hävdar att man är förföljd i. ”På semester.” Själva flyktingorsaken finns ju inte om man kan ha semester.
    (AsapRocky trakasseraren också?)
    2 Man kan bli nerskjuten i sitt flygplan.
    3 Hederskulturtänkande ”flyktingar” tar hem sina döttrar för kusingifte och andra förhållanden som Sverige inte accepterade för sn inhemska befolkning. (Flera olika konkreta fall.)
    4 Hederstkulturtänkande ”flyktingar” skickar hem främst döttrar till Somalia för att uppfostras då föräldrarna anser att döttrarna påverkats i ”antimuslimskt riktning”. (Det har varit på radio om detta.)
    5 ”Svenskar” hamnade i ett krig mellan iransk milis och Israel i södra Libanon och svenska staten måste ”rädda hem” dessa människor till höga kostnader. Det sades att dom i Libanon skulle betala hemtagandet i efterskott men fan trot om do inte slapp betala.
    6 Enskilda personer som ska besöka landet som dom flytt ifrån och fängslas typ Dawit Isak, kinesiska bokförläggaren och andra. Det är förstås hemlandet som begår brotten mot den med PUT i Sverige men det blir ändå Sverige som utsätts för problem och kostnader. (Här kan ju då flyktingorsaken ha visat sig vara korrekt, människan var verkligen utsatt.)

    Det finns säkert fler goda orsaker att ställa som en förutsättning för PUT att ”aldrig någonsin resa hem”. Har man inte flyktingskälet kvar ska man flytta hem. Ifall flyktingskälet finns kvar ska man betrakta det som ett skydd för sig själv att inte utmana sitt hemland. Och barn ska skyddas från hederskultur, kusinäktenskap och islamisering.

    Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2020

      ”Aldrig” tycker jag är ett orimligt hårt krav i det fall personen på ett förtjänstfullt sätt levt i det nya landet så att det till slut kunnat rendera medborgarskap.

      T.ex. vore det orimligt att kräva att flyktingar från Tjeckoslovaiken 1968 inte skulle få åka hem, eller för den delen en del Sydamerikaner. Tillräckligt lång förfluten tid och ett väldokumenterat regimskifte innebärande en helt ny (helst demokratisk) inriktning i det forna flyktlandet är rimliga krav innan ”semester” kan bli aktuellt.

      Svara
      • Kristian

         /  01/13/2020

        Ja, snarare ”var mer försiktig med PUT”.
        Danmark och andra säger väl att ”flykting = TUT så länge konflikten pågår.”

        Svara
  12. Senior

     /  01/12/2020

    Jag önskar bara att Svenska folket också skall komma till denna insikt:

    ”På söndagen har protesterna fortsatt i Iran, rapporterar Reuters. Studenter vid ett universitet ska ha ropat att ”De ljuger om att Amerika är fienden, vår fiende finns här”.”

    https://nyheteridag.se/trumps-varning-till-den-iranska-regimen-sluta-doda-ert-stora-iranska-folk/

    Svara
  13. Gorby

     /  01/12/2020
    Svara
  14. fittmössorna på twitter

     /  01/13/2020

    Han är en svensk ”twitterman” själv när han sitter på Twitter och gaggar som en kärring?

    Hur skiljer sig svenska ”twittermän” från svenska ”journalistmän”?

    Hen försöker åberopa någon slags högre status kopplad till manlighet, men svenska ”journalistmän” är inte direkt kända för att besitta ryggrad och kulor.

    Det är bara Janne Josefsson och någon mer som vågar säga något.

    Svenska ”journalistmän” kliver inte en millimeter utanför åsiktskorridoren, med rädsla att dildon i deras bak skaver för mycket om de gör det.

    Twittermän, journalistmän och feministmän är samma sak.

    PS. Svensk används åter som något negativt, men så fort svensk används i positiv bemärkelse skriker twitterhororna rakt ut att det finns inget som är svenskt. Hur ska horungarna ha det.

    Svara
    • Kristian

       /  01/13/2020

      I princip den bild holländare har av invandrade turkar: Mannen går först, sedan kommer hustrun med samtliga kassar.

      Svara
  15. MiT

     /  01/13/2020

    Fullständigt bisarr tråd, även hon som gjorde kudde med ensamkommandes ansikten på dyker såklart upp…

    Svara
    • G

       /  01/13/2020

      Svara
      • G

         /  01/13/2020

        Svara
        • Jans

           /  01/14/2020

          ”Journalistik påverkar opinionen särskilt när den är ensidig.”

          Och det skall komma från en PK-it som aldrig klagar när Negra gör sitt 5-11:e åldersreportage med vinkeln att alla ensamkommande är små fjunungar?

          Svara
      • Kristian

         /  01/14/2020

        Nej, det finns inget ”civilsamhälle” i Sverige. Det finns olika skattefinansierade organisationer som måste hålla sig väl med staten.

        Svara
  16. MiT

     /  01/13/2020

    Svara
  17. MiT

     /  01/13/2020

    Svara
    • Jans

       /  01/14/2020

      Rätt kul brist på perspektiv att tycka att Trumps twittrande är det viktiga att ta upp när han precis nyligen varit i väpnad konflikt med en trolig volatil kärnvapennation. Fan vad jag skiter i Trumps twittrande faktiskt och Wolodarskis med för den delen.

      Svara
  18. MiT

     /  01/13/2020

    Svara
    • Weasel

       /  01/13/2020

      ”Hur integrerar vi bäst de som nu är här?” , undrar Annika Strandhäll.
      Själv undrar jag varför hon tror att alla människor på jorden skulle ha som högsta önskan att integreras i Strandhälls samhällsbygge.

      Svara
    • Törnrosa

       /  01/13/2020

      Konstig fråga från Strandhäll. Hur integrerar vi… Det borde väl hon veta och ha ha planerat för innan hon hjälpte till att asa hit dem. mvh 😦

      Svara
    • Kristian

       /  01/13/2020

      Mu!
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Mu_%28zen%29

      Vi integrerar ingen. De som vill kan anpassa sig, övriga kommer att skapa enklaver.

      Patrik Engellau: Går det att göra om och göra rätt?
      https://detgodasamhallet.com/2020/01/10/patrik-engellau-gar-det-att-gora-om-och-gora-ratt/
      ”Konceptet ”det finns ingen lösning” är svårt för en svensk hjärna att greppa. Vi accepterar motvilligt att sjukdomar kan vara så svåra att folk dör, men vi kan inte ta till oss att staten skulle vara hjälplös eller näst intill.
      […]
      Det andra valet är det som en fältherre måste göra när han insett att slaget är förlorat och koncentrerar sig på att göra det bästa av situationen och försöka rädda så många man det går. ”

      Svara
    • G

       /  01/13/2020

      Debatten är inte kidnappad av någon, det är därför du kan skriva så som du gör. Fy fan.

      Svara
      • info

         /  01/14/2020

        ”Ja människor i behov av skydd är här och Sverige som åldrande nation är i stort behov av arbetskraft”.

        Om det är så, ja då kan man verkligen fråga sig varför ”vi” låter dem stanna eftersom de saknar skyddsbehov (kan åka på semester till landet de ”flytt” från) och är oanställningsbara trots att det är brist på arbetskraft inom vissa yrken.

        Svara
        • Kristian

           /  01/14/2020

          1) Det är en mänsklig rättighet att få träffa familjen (helst på skattebetalarnas bekostnad).
          2) Rasism! Rasism rasism, rasism SD!

          (Viss sarkasm kan förekomma. Inte särskilt subtil sådan.)

          Svara
      • Törnrosa

         /  01/14/2020

        En gång kallade jag Strandhäll för regeringens intellektuella spjutspets. Tänk om hon läste det och tog mig på allvar. Då är det mitt fel att hon håller på så där. mvh :-/

        Svara
  19. MiT

     /  01/13/2020

    ”Oops-Allah universitet” 😛

    *https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/2923876737663833*

    Svara
    • Kristian

       /  01/13/2020

      ”Så trendkänsligt.”

      Tror det är tvärt om. Trenderna kommer från ”akademin” och plockas upp av eliten.

      Svara
    • Skeptisk

       /  01/13/2020

      Några kalla somrar och snörik vinter är inte klimat. Det är väder. Om det är en trend över 50-100 år börjar vi prata klimat. Solstormar och solförmörkelse är inte heller klimat. Klart man var rädd för oår eller nödår. Ett par på raken var en katastrof med svårighet att överleva till nästa höst. Men de brydde sig inte om klimat eftersom de inte hade statistik att analysera det.

      Svara
  20. hehe

     /  01/13/2020

    Svara
  21. hehe

     /  01/13/2020

    Svara
  22. MiT

     /  01/13/2020

    Vem ska annars föda barn om inte kvinnor har hon tänkt sig…?

    Svara
    • Weasel

       /  01/13/2020

      30 talet ?
      Vad menar Malin ?
      Det var ju först på 40 talet som den socialdemokratiska regeringen införde barnbidraget i Sverige för att stimulera barnafödandet.
      Malin kanske tänker på det behovs/inkomst-baserade barnbidraget. Det införde sossarna på 30 talet, men det var ju behovsvillkorat , så det var först på 40 talet som sossarna införde ett barnbidrag som är jämförbart med Orbans reform.

      Svara
    • info

       /  01/13/2020

      Hmm, undra varför vi har barnbidrag och flerbarnstillägg?
      Om jag inte minns fel så röstade kommunisterna för dessa ”naziliknande idéer”.

      ”Barnbidraget infördes 1937 som en lösning på lågt barnafödande. Debatten om nativiteten i landet kom ursprungligen från Alva och Gunnar Myrdals bok Kris i befolkningsfrågan som varnade för en åldrande befolkning. I boken föreslog paret ett antal reformer, bland annat införandet av ett barnbidrag.”
      https://timbro.se/valfard/avskaffa-barnbidraget/

      ”Barnbidrag infördes 1937 och var då inkomstprövat. Alva och Gunnar Myrdal var ledande förespråkare för införandet av barnbidrag, de argumenterade för barnbidrag i boken Kris i befolkningsfrågan från 1934.[5]
      Den nuvarande modellen med så kallat allmänt barnbidrag, oavsett inkomst, infördes 1948[6] och var på 260 kronor per barn och år, motsvarande 4 597,75 SEK 2010.”
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Barnbidrag_i_Sverige

      Svara
      • Kristian

         /  01/13/2020

        Diskussionen om ”A-Barn” skulle nog idag ses som rasistisk eller nazistisk.
        Det var en paradgren för S när det begav sig.

        Svara
        • Senior

           /  01/13/2020

          Du ser tydliga kvarlevor än idag inom barnavården.

          Svara
          • På vilket sätt, menar du?
            Indoktrineringsivern?

          • Senior

             /  01/14/2020

            Ja delvis, men mest vikt- och längdkurvorna, med den hets som råder för alla barn skall stöpas in i den perfekta formen snarare än att barn får vara olika.

            -Det vore en sak om det endast handlade om att fånga upp farligt sjukliga förändringar, men så är det inte idag.

          • Kristian

             /  01/14/2020

            Okej, då förstår jag.

            Jo, strävan efter likriktning på alla områden har vi sett.

      • Senior

         /  01/13/2020

        Har ni inte gjort det så läs gärna boken ”kris i befolkningsfrågan”.

        Finns gratis på nätet.
        Däri återfinner ni mycket nationalsocialistiska socialdemokratiska tankegångar som för dem äger giltighet än idag.

        Svara
  23. Kristian

     /  01/13/2020

    Håller inte med Widar Andersson alls – Damberg är bara ännu en dödgrävare åt S, och har inte ”nyckeln” till annat än utklädningslådan – men tycker ändå han förtjänar beröm för att ha fått med uttrycket ”den dagen den pilsnern.”

    ”Damberg har den första nyckeln i sin hand”
    https://folkbladet.se/opinion/damberg-har-den-forsta-nyckeln-i-sin-hand-om6456513.aspx

    Svara
  24. elina

     /  01/13/2020

    Sprängning på Östermalm. Vet inte hur det skedde men för säkerhets skull måste Regeringen nu förbjuda innehav och försäljning av termos.

    Svara
  25. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Sant så sant

    Svara
  26. Richard Sörman: ”Vi har ingen moralisk plikt att lida”
    https://detgodasamhallet.com/2020/01/13/richard-sorman-vi-har-ingen-moralisk-plikt-att-lida/
    ”Men än viktigare är kanske att vi inser att vi inte behöver ha det så här. Det finns ingen som helst anledning för oss i Sverige att lida mer än någon annan. Vi har inte gjort någonting (så vitt jag vet). Vi har ingen moralisk plikt att lida mer! Vi har heller ingen moralisk plikt att vara mer rättfärdiga än någon annan. VI har inte gjort någonting. Förutom, kanske, att vi hade det bra. Och så fick vi inte ha det.

    Vi får finnas. Vi får ta hand om oss själva. Vi får bestämma vem som är svensk och vem som inte är svensk. Vi får utvisa våldtäktsmän, islamister och bidragsfuskare.”

    Svara
  27. Gorby

     /  01/13/2020

    Svara
    • G

       /  01/13/2020

      facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2841684122592827/?type=3

      Svara
    • G

       /  01/13/2020

      Bidragshoran TÅ kränker Sveriges okränkbara yttrandefrihet och åsiktsfrihet med sitt s.k ”arbete”. Att han tillåts hålla på med hjälp av statligt bidrag gör ju det hela ännu sjukare. Vems sida står staten på när man ger bidrag till sådana här jävlar? Tydligt att det är skillnad på medborgare och medborgare.

      Svara
    • Jans

       /  01/14/2020

      Hela historien med den djurplågande näthatsgranskaren som tjänar Kronofogdesäkra pengar genom massanmälningar tyder på ett allvarligt fel i systemet. Detta gör saken ännu värre och samtidigt hyllas denne rättshaverist av PK-media. Det luktar riktigt illa.

      Svara
    • G

       /  01/13/2020

      Sådant här tycker jag jävligt illa om. Ett citat är ett citat, ska man citera någon ska man göra det rätt, 100% korrekt återgivet och inget annat. I tweeten står det FÅR och inte SKA. Det kan tom en blind höna se. Man ska inte byta ut ord hipp som happ på detta sätt. Ett beteende som jag inte har överseende med öht, skiter fullständigt i vem eller vilken politisk sida som sysslar med detta. Gör om gör rätt.

      Svara
  28. Gorby

     /  01/13/2020
    Svara
  29. G

     /  01/13/2020

    Svara
    • G

       /  01/13/2020

      https://twitter.com/AnnHHeberlein/status/1216633608854802433
      Har klicka på 10 artiklar på måfå, alla låsta. SvD kan man ju inte läsa öht om man inte loggar in via sitt prenum. Så det går inte att läsa kulturens uthängning av Arpi, trots att det är en sajt som 1. får statsbidrag 2. får in pengar via reklam på sajten och 3. får in pengar via sina prenumeranter. Trippelhora. Där ligger swishhororna i lä.

      Svara
  30. G

     /  01/13/2020

    Svara
    • G

       /  01/13/2020

      Svara
    • G

       /  01/13/2020

      Undrar om denna Zander som i sin twitterprofil skrivit ”PhD in Law.”, är samme Zander som ibland synts i medieartiklar, i så fall är han ”Chefsåklagare vid Särskilda åklagarkammaren i Malmö”
      https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=svt.se+joakim+zander

      Svara
      • MickeP

         /  01/14/2020

        Nej, det är inte samme Zander.

        Den Zander som jobbar vid särskilda åklagarkammaren är en mkt klok, resonabel och omdömesgill person. Han uttrycker sig inte som en vänsterbliven tölp.

        MickeP

        Svara
        • G

           /  01/14/2020

          Ah, där ser man. Tack för nyttig ”inside” info! 😀

          Svara
  31. hehe

     /  01/14/2020

    Svara
    • Kristian

       /  01/14/2020

      Se även ”Facebook”, ”Android” och så vidare. Inte gratis.

      Svara
  32. MiT

     /  01/14/2020

    Svara
    • info

       /  01/14/2020

      Alla regleringar med konstgjorda priser misslyckas förr eller senare.

      Bostadsköerna är vår tids sovjetiska brödköer
      ”S-debattörerna vill ha mer av statlig reglering och subventionering – det är precis det som har skapat dagens katastrofala läge på bostadsmarknaden. Det behövs inte mer av den politiken.

      Endast en politik som gör det lönsamt att bygga hyreslägenheter kommer att leda till en balans mellan tillgång och efterfrågan på hyresmarknaden. Det är enkel grundkunskap i marknadsekonomi som även socialdemokratiska riksdagsledamöter borde besitta.

      Målet måste vara att bostadsmarknaden ska fungera som övriga marknader för produkter och tjänster. Skulle prisregleringar tillämpas på hemelektronik som vi gör på bostadsmarknaden skulle snart hyllorna gapa tomma på våra stormarknader. Vi skulle få köa för att köpa en dator eller TV. Bostadsköerna är vår tids sovjetiska brödköer. I vårt Sverige skall det vara lika lätt att få tag på en bostad som att köpa en dator. Uppenbarligen kan inte dagens system förse oss med ett sådant utbud – i stället har något som liknar ransonering på bostäder uppstått.”
      https://www.gp.se/debatt/bostadsk%C3%B6erna-%C3%A4r-v%C3%A5r-tids-sovjetiska-br%C3%B6dk%C3%B6er-1.1026340

      Svara
      • Kristian

         /  01/14/2020

        En annan version är: ”Vi ekonomer är inte överens om mycket, men vi vet precis hur man skapar brist på något. Lagstifta om maxpris.”

        Svara
    • info

       /  01/14/2020

      Sossarnas lösning på bostadsbristen:

      Svara
    • Weasel

       /  01/14/2020

      Hahaha 🤣🤣
      Det är faktiskt helt fantastiskt underhållande.
      Tidigare har Veronica Palm skrivit några hundra tweets om hur positivt det är med ständig befolkningsökning och att Sverige är ett stort land så att invandrarna ”får plats”.
      Och nu ?
      Nu är hon upprörd över att bostadskön är lång 😂😂

      Nu väntar vi bara på att hon ska lyckas förstå korrelationen mellan
      A) import av ca 100.000 människor /år till den svenska bostadsmarknaden
      B) Längre kötid på den svenska hyresrättsmarknaden

      Och med tanke på Palms förmåga till logiskt tänkande och konsekvensanalys lär vi få vänta på det i ytterligare minst 20 år.

      Svara
      • Kristian

         /  01/14/2020

        Fast både bostads- och sjukvårdsköer har väl funnits sedan 70-talet?

        Så självklart förvärras det av okontrollerad och dåligt planerad invandring, men grundproblemet är sosseriet.

        Svara
        • Weasel

           /  01/14/2020

          Ja och Nej , Kristian.
          1985 var det 0 dagars kötid för att få en hyresrätt i Upplands Väsby.
          2020 är det ca 8 års kötid för att få en lägenhet i Upplands Väsby.

          Jag ogillar sosseri , men inte ens jag kan påstå att det är mer sosseri nu än när Olof Palme var statsminister.
          Så roten till de extremt långa bostadsköerna är befolkningsökningen.
          Att sedan sosseriet har förvärrat det hela är en annan sak , men om det inte hade varit för invandringen skulle vi fortfarande vara strax över 8 milj inv och då skulle kötiden i upplands väsby fortfarande vara 0 dagar – trots regleringar och sosseri.

          Så Palms barn kan tacka sin massinvandringsförespråkande mamma för att dom står i en 26 år lång kö.

          Svara
          • Kristian

             /  01/14/2020

            Tack för rättelse!

            Då blir det ett av de andra grundproblemen: att landet är byggt för 8 miljoner men hyser tio. Det ansvaret faller på nästan samtliga partier – både okontrollerad invandring, och att man inte satsat på byggande och infrastruktur.

            (Jenseviks upprop verkar säga att V och SD inte haft inflytande, och det kan kanske stämma på senare tid.)

          • info

             /  01/14/2020

            Weasel,
            hade vi haft fri och oreglerad marknad på bostadsområdet så hade vi haft 0 dagars kötid även vid kraftig befolkningsökning och inte bara i Upplands Väsby utan i hela landet.
            I en fri marknadsekonomi råder det ett litet överskott på varor och tjänster eftersom det finns fler säljare än vad det finns köpare.
            När det finns ett överskott så hålls priserna/hyrorna nere.

            Att det var ”0 dagars kötid för att få en hyresrätt i Upplands Väsby” 1985 berodde på miljonprogrammet och att miljarder av subventioner/skattepengar plöjdes ner i bostäder, många gånger i bostäder ingen ville bo i.
            I många kommuner revs stora delar av miljonprogramshusen på 90- och 00-talet.
            Vilket slöseri!
            Hade vi från början haft fri och oreglerad bostadsmarknad så hade det inte behövts något miljonprogram med subventioner, marknaden hade löst det helt automatiskt.

            Vem införde regleringar på bostadsmarknaden?
            Svar: sossarna.
            Därför har vi sossarna tacka för dagens situation eftersom de satte marknaden ur spel.

          • Weasel

             /  01/14/2020

            @ info ;

            Du kan ha en fri och oreglerad hyresmarknad. Det hjälper inte om du samtidigt har en fri och oreglerad invandring.
            Och visst , man kan säga att 0 dagars kötid i upplands väsby 1985 berodde på miljonprogrammet.
            Men…tror du verkligen att det hade varit 0 dagars kötid i upplands väsby 1985 om sverige hade tagit emot 1 miljon invandrare mellan 1975-1985?

            Du ska se att kötiden kommer att sjunka om Sverige imorgon utvisar 500.000 invandrare. Och detta oavsett regleringar eller inte.

          • Weasel

             /  01/15/2020

            @ Kristian

            Tja , ”landet” kanske inte är byggt för 8 milj inv , men hyresmarknaden är det definitivt.
            Alltså , även jag ogillar regleringarna, men jag lägger åtminstone 75 % av skulden för bostadsköerna på massinvandringen. Och som sagt , utan den skulle det vara 8 år kortare kötid för att få en lgh i upplands väsby.
            Utan den skulle det kanske till och med gå att bo i upplands väsby…🙄

            Att kötiden har ökat med 8 år beror ju inte på att det har tillkommit fler regleringar – det beror på att det har tillkommit fler invandrare.

            Sedan sitter personer som Veronika Palm och säger ”det beror inte på invandringen utan det beror på att det inte byggs tillräckligt”.
            Visst, så kan man resonera. Om man är en idiot. Det hela är ungefär lika intelligent som om jag skulle säga ”min dåliga ekonomi beror inte på att jag har köpt 10 bilar. Det beror på att jag har för dålig lön”.

            En politiker som propagerar för ständig befolkningsökning utan att anpassa byggandet efter befolkningsökningen kan liksom inte sen komma och säga ”det var inte mitt fel” , vilket är precis vad Palm gör när hon skyller det på ”byggandet”.
            Nåväl , Veronika Palm, om det nu ”byggs för lite” så kanske du och ditt imbecilla jävla sosseparti borde ta med det i beräkningen innan ni pumpar in en halv miljon människor till på bostadsmarknaden ? 🙄

          • info

             /  01/15/2020

            Weasel,
            vad jag säger är att en fri marknad är såpass anpassningsbar och uppfinningsrik så att vi troligtvis inte hade haft några köer alls, snarare vore överskottet stort eftersom då skulle bostäderna byggas i förväg för att möta den förväntade efterfrågan.
            För en fri marknad är 1 miljon nya kunder en möjlighet som ingen vill missa.
            Har det varit brist på mat, TV-apparater, bilar etc. bara för att det kommit 1 miljon nya?
            Varför fungerar allt det som politikerna inte har ansvaret för?
            Det tar inte längre tid att bygga enkla modulhus än bilar om regelverken inte hindrar det.

          • Kristian

             /  01/15/2020

            @Weasel:
            ”min dåliga ekonomi beror inte på att jag har köpt 10 bilar”

            eller
            ”Min dåliga ekonomi beror inte på att jag måste ha en bil för jobbet, att jag fått tio bilar uppbrända senaste året, och att jag därför inte kan försäkra bilen där jag bor.”

    • Kristian

       /  01/14/2020

      Hehe, ett av svaren:
      https://twitter.com/Wexio4Good/status/1216768195035566081

      Känns som Gad Saads beskrivning av antisemitism i mellanöstern (lite hårdraget):
      – Nu regnar det igen.
      – J-vla judar.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  01/15/2020

        Jag föreslår en enorm nationellt och politiskt koordinerad byggsatsning för billigt boende för alla.
        Vi kan kalla det ”Miljardprojektet”. Jag är säker på att det kommer falla väl ut.

        #Breivik

        Svara
  33. hehe

     /  01/14/2020

    Svara
  34. Både Aktuellt och Kulturnyheterna vad goda exempel på medias hat mot vita medelålders män ikväll.

    Medias hat mot vita medelålders män

    Svara
    • Kristian

       /  01/14/2020

      Ja, tänk så märkligt att vita medelålders män syns i just de områden som i århundraden skapats, byggts och upprätthållits av vita män.

      Svara
      • Jans

         /  01/14/2020

        Go figure!
        Och många av de som klagar verkar ändå välja att flytta till vita medelålders män (och kvinnor) så fort de får möjlighet.

        Svara
  35. Melmac

     /  01/14/2020

    Haveriet i SVT nyheter: Tragedin delvis USAs fel o sen kör man en intervju med Tredeau där man redan satt tonen med det påståendet.

    Ser man originalklippet hör jag inte att han nämner USA, gör ni?

    Svara
    • Kristian

       /  01/14/2020

      Jag orkar inte lyssna på honom. Låter precis som en 80-talsparodi på ”socialarbetare.”
      Väntar mig att han skall lägga huvudet på sned.

      Svara
  36. G

     /  01/14/2020

    https://twitter.com/egyptenguiden/status/1215549164869820416

    Svara
    • info

       /  01/15/2020

      G,
      fel, fel, fel , Indianerna var asatroende eftersom Leif Erikson varit där och omvänt dem långt före muslimerna.
      Bevis på det är de yxor indianerna hade som liknar Tors hammare (Mjölner).
      Varför säger Erdogan inget om det?

      Om man frågar Erdogan så var muslimerna på månen redan på 1700-talet, strax efter att varmluftballongen uppfanns.
      De är helt enkelt bäst på allt, utom på att få Nobelpriset.

      Svara
  37. G

     /  01/14/2020

    Svara
  38. G

     /  01/14/2020

    Svara
  39. G

     /  01/14/2020

    ”Misstänkt för mer än 200 brott – nu har vansinnesföraren ett liv på sitt samvete

    Natten till tisdagen försökte polis få stopp på en stulen bil i södra Stockholm, men den 20-årige föraren gav mer gas och jakten slutade med att han kolliderade med två andra bilar och dödade en man i medelåldern. Nyheter Idag kan nu bekräfta uppgifterna att 20-åringen är Ali Arrach, samma person som uppmärksammats stort under aliaset ”Hassan” – misstänkt för mer än 200 brott – av bland annat SVT:s Uppdrag Granskning.”
    https://nyheteridag.se/misstankt-for-mer-an-200-brott-nu-har-vansinnesforaren-ett-liv-pa-sitt-samvete/

    Svara
    • Kristian

       /  01/15/2020

      Snecker får svar på tal, läs den tråden också.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  01/15/2020

        Det krävs en Snecker för att kunna driva mig till att sympatisera med Breivik.
        Fy i helvete vilket lågvattenmärke hon är.

        Svara
  40. G

     /  01/14/2020

    ”Icke-muslimska lärare bar slöja i protest mot förbud

    Under dagen hade sex icke-muslimska lärare på Prästamosseskolan burit slöja i protest och för att visa stöd till muslimska elever.

    – Eleverna blir glada när de ser att vi också har slöja. De känner att vi stöttar dem, säger läraren Marit som undervisar i svenska som andraspråk.”
    https://nyheteridag.se/icke-muslimska-larare-bar-sloja-i-protest-mot-forbud/

    Video…

    ”Lärarnas protest mot slöjförbudet – bär slöja
    ..[..]..
    Kollegan Susanne, som också tagit på sig slöja i protest, säger att många elever har blivit nyfikna på varför hon plötsligt bär slöja. Det har skapat intressanta diskussioner.

    – Jag har sagt att det är i solidaritet med dem som har slöja på sig. Det argumentet köper barnen, säger hon.

    Den 16 december fattade kommunfullmäktige i Skurup beslut om att bifalla en motion från Sverigedemokraterna om förbud mot slöja i skolan.

    Men än så länge är det fritt fram för eleverna att ha slöja. Beslutet har ännu inte implementerats. Dessutom lovar skolans rektor att ingen elev ofrivilligt ska behöva ta av sig slöjan – inte så länge han är i tjänst.

    – Varken jag eller någon av mina kollegor kommer genomdriva det. Då blir det ett personalärende för kommunen att hantera, säger Mattias Liedholm, rektor Prästamosseskolan.

    Är du beredd att gå i så fall?

    – Ja, jag kommer aldrig bryta mot lagstiftningen.

    Han menar att en kommun inte kan hitta på egna lagar och hitta på egna – lokala – förbud som strider mot den svenska lagen om religionsfrihet och diskriminering.
    ..[..]..
    Läraren Naouel Aissaoui kommer sluta i Skurup om förbudet iscensätts.

    – Då stannar jag hemma. Jag tänker inte ta av mig slöjan. Beslutet är inte lagligt. Det tyder bara på rasism.

    Klockan 16 på måndags eftermiddagen genomförde Malmös unga muslimer en manifestation utanför kommunhuset i Skurup. Polisen uppskattade att omkring 250 personer deltog i aktionen.

    – Förbudet handlar om att ta ifrån muslimska kvinnor rätten till deras kroppar och att ta ifrån dem deras demokratiska rättighet och valfrihet. Det är en rasistisk politik, säger Tasnim Raoof, ordförande Malmös unga muslimer.

    Ett tiotal motdemonstranter fanns på plats, De skanderade slagord som ”Frihet åt svenskarna” och ”Stäng islam” samt höll upp plakat.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJLlkL/lararnas-protest-mot-slojforbudet–bar-sloja
    https://web.archive.org/web/20200114180223/https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJLlkL/lararnas-protest-mot-slojforbudet–bar-sloja

    Svara
  41. Gorby

     /  01/14/2020

    https://sv-se.facebook.com/joakim.lamotte/videos/vb.713993068695287/829528774188571/?type=3&theater
    ”https://sv-se.facebook.com/joakim.lamotte/videos/vb.713993068695287/829528774188571/?type=3&theater”

    Svara
  42. G

     /  01/14/2020

    ”Kulturförening vill ha könssegregerade badtider i Västervik

    I Västervik har en kvinna lämnat in ett e-förslag om badtider i simhallen. Hon vill att det ska finnas könssegregerade badtider i simhallen där endast kvinnor får bada

    I Västervik har en kvinna lämnat in ett e-förslag om badtider i simhallen. Hon vill att det ska finnas könssegregerade badtider i simhallen där endast kvinnor får bada. Dessutom skriver kvinnan att det skulle fungera som ett ”språkcafé” – och att de flesta vill lära sig simma. Det rapporterade Dagens Västervik på måndagen.

    Ett e-förslag är en idé eller ett förslag man som kommuninvånare kan skicka in till den kommun man bor i. Får e-förslaget fler än 20 namnunderskrifter måste kommunen ta upp förslaget. Detta e-förslag, om separata badtider för kvinnor, har fått 67 namnunderskrifter.
    ..|..]..
    Initiativtagaren sprider religiösa bilder med samhällsomstörtande budskap

    I informationen på Facebook-sidan tillhörande Kulturföreningen Fyren står det att föreningens ändamål bland annat är att verka för integration, hjälpa nyanlända att integrera sig i samhället oavsett deras modersmål, och ”bevara moder kulturen och dela den”.

    Fatima Al-Nabhan är kontaktperson för föreningen och hon delar många texter om att ”stoppa diskrimineringen mot muslimer”. Al-Nabhans profilbild på Facebook är en reklammodell med heltäckande muslimsk klädsel tillsammans med en text som uppmanar att inte finna sig i regler, utan förändra dem.

    Samhällsnytt har talat med Fatima Al-Nabhan över telefon.

    Är det du som har skickat in e-förslaget?

    – Ja, vi har lämnat in ett förslag till kommunen. Vi jobbar mycket med jämställdhet, jämlikhet och att alla får sina rättigheter. Våra medlemmar hade ett önskemål om att de får egentid i simhallen. Det är nästan 50 stycken [kvinnor, reds. anm.] som aldrig varit i simhallen under 5-6 år.

    Vad tror du att det beror på – att de aldrig har varit i simhallen innan?

    – Det finns många skäl faktiskt. Många av dem vill inte vara med män i samma badhus. Några har haft problem med cancer så de vill inte visa upp sina kroppar för andra, de är lite blyga. Det finns många andra skäl till att de inte vill vara där med män. När vi pratade med våra medlemmar och styrelsen sa vi att det funkar jättebra med andra idrotter här i Västervik. Det finns fotbollslag för pojkar, fotbollslag för flickor. Ishockey för flickor ishockey för flickor – finns inte blandade, faktiskt.

    Ni tror inte det är möjligt att dessa kvinnor lär sig simma utan att man separerar männen från kvinnorna?

    – De går aldrig till simhallen, så hur kan de lära sig simma? Det är det enkla svaret.

    Varför tror ni att könssegregerade badtider är ett måste för att kunna lära sig simma?

    – Det finns många olika skäl. En av dem att de inte kan simma och de vill inte gå till simhallen om andra skrattar och tittar på dem. Det finns många som har burkini så när de går in i simhallen är det många som tittar på dem på ett jättekonstigt sätt. Om vi jobbar med integration riktigt måste vi ta lite i taget. Om vi säger att det bara finns allmänna badtider löser vi inga problem.

    Föreningen arbetar ju med integrationsfrämjande aktiviteter. Hur ser ni på att försöka integrera det också – att män och kvinnor båda kan vara i simhallen samtidigt?

    – Ja men om de vill det. Om vi inte gör det här projektet… Det är första steg. Att separera dem, faktiskt. Eftersom de kvinnor vill det. Inte nån som bestämmer över dem. De är vuxna och myndiga så de kan bestämma själv vad de vill. De vill vara ensamma. Så det är första steg att gå till simhallen ensamma separerad med män. Lära sig simma. Vana med vatten och vana med simhallen. Och sen kan de gå med andra – eller andra tider. Men första steg behövs att vara separerade för om vi inte gör det skulle de vara isolerade från simhallen.

    På lång sikt, tycker du att män och dessa kvinnor ska kunna bada samtidigt i simhallen? Eller vill du se könssegregerade badtider alltid?

    – De flesta kvinnor känner sig mer bekväma när de lärt sig simma. Då skulle de gå till badtider med andra män. Men tänk om du går till simhallen och inte kan simma. Och de tittar på dig konstigt för att du har burkini.

    Hur ser du generellt på att separera män och kvinnor i vardagen – är det bara i simhallen eller även på andra ställen?

    – Nej bara i simhallen. Vi har många aktiviteter med föreningen och vi är blandade med män och kvinnor. Vi har också haft familjeaktiviteter där vi uppmuntrar mammorna i föreningen att komma och simma med oss men de vill inte. Vi är många från Syrien och Palestina. De kommer och deltar i vanliga kläder men inte i burkini.”
    https://samnytt.se/kulturforening-vill-ha-konssegregerade-badtider-i-vastervik/

    Svara
    • Skeptisk

       /  01/16/2020

      Föreningen får väl hyra simhallen som vilken idrottsförening som helst, på de tider hallen kan bokas. Sen kan de ha simskola för muslimska kvinnor hur mycket de vill. Men de offentliga tiderna ska vara för alla. Den diskussionen tog vi för hundra år sedan och kom fram till att män o kvinnor kan bada tillsammans. Vi tar den inte igen.

      Svara
  43. G

     /  01/14/2020

    Svara
  44. Gorby

     /  01/14/2020
    Svara
  45. Rikard

     /  01/14/2020

    Hej.

    Till diskussion om bostäder vill jag be herrarna att studera situationen i Sverige före regleringar infördes. Där har ni facit för hur det ser ut. Regleringarna infördes inte för att man ville sabotera eller kontrollera eller någon annan paranoid anti-sossefantasi, utan för att det fungerade dj*vligt dåligt.

    Av ett par enkla skäl man inte behöver ha läst nationalekonomi för att begripa:

    1) Bostäder är inte tuggummi. Logiken att ”marknaden” levererar överskott gäller inte alla resurser och produkter likadant, eller ens alls. Bostäder (av svensk normalstandard) är långsiktiga investeringar med hög initialkostnad och långsam återbetalnings-/avkastningstakt, samt hög underhålls och driftskostnad. Att då dilla om att köer och brist försvinner bara ”marknaden” får fritt fram är rena fantasier. Skall det ha minsta chans att fungera måste också alla krav på standard slopas. Som sagt, titta på situationen före regleringar och central planering.

    2) Att flytta är inte som att gå till en annan affär för att man är missnöjd med utbudet. Ändå resonerar förespråkare för laissez faire-princip på bostadsmarknaden som om det vore så. Det innebär en avsevärd kostnad och påverkan för kunden. Familj, jobb, skola, vänner, och så vidare är en faktor som alltid ignoreras. Troligen för att den snygga teorin, som är perfekt för en 25-årig ungkarl med lön över genomsnittet (tänk en typisk Frihetsfronten-syntare för den som fattar referensen), då slutar fungera. Kan analogt jämföras med pacifisters ”om bara alla vore snälla” och kommunisters/andra religiösas ”om alla bara levde enligt läran”.

    3) Det finns bara så mycket lämplig mark; lämplig både som investeringsobjekt och utifrån själva markens beskaffenhet (gissa vad det gör med lönsamhetskalkylen när SGU upptäcker att där varit bilverkstad eller kemisk industri fram till ca 1975 på tomten du vill exploatera) samt kringliggande infrastruktur. Hammarbyhamnens kåkstad blev till Hammarby Sjöstad, men inte utan att man via just central planering utförde arbeten i VA-nät, elnät, och motorleder/vägnät.

    Vad man kan göra är att sluta höja värdet på kommuners, statens och privata ägares fastighetsbestånd genom att skapa artificiell brist. Man kan vara generösare med byggloven. Man kan slopa kraven på handikappanpassning för privata byggherrar. Man kan sluta höja befolkningen med årligen +100 000 personer utöver nativiteten. Man kan stegvis skapa olika system för stad och landsbygd – sophämtning blir opraktiskt på Söder om alla skall köra till tippen själva, men här i urskogen? Bylagen runtikring här hade kunnat sköta det själva bara vi sluppit avgiften också. Den sortens reformer skulle påverka bostadsmarknaden indirekt just genom den enskildes kapital och preferens – och det är ju det som skall vara kärnan i ”fri marknad”, eller hur?

    Men, betänk följande: hur mycket likviditet och kapital hos stat, kommun, privata fastighetsägare (som jag som äger mitt hus) och banker är beroende av just den brist och skeva resursallokering (de billiga/lediga fastigheterna finns på fel plats enligt idealkundens preferens) som råder?

    Gissa vad som händer med landets och invånarnas ekonomi om värdet på fastigheter börjar fal? Jorå, det kanske faktiskt är bra, nationellt sett, att det råder brist som höjer värdet så att kapital kan ackumuleras, belånas, förräntas, placeras och investeras i annat än fastigheter? Det kanske är så konspirations-artat att ”de rika” och ”de mäktiga” (” betyder ju egentligen citat, men här betyder symbolen ironiskt och sardoniskt tonfall) mycket väl vet att de kört k*ken i brevinkastet och inte kan dra ut den utan att flå skinnet av sig, metaforiskt?

    Vem vet. Men ta och studera Sverige mellan 1850 och 1920 ungefär, för en bild av en oreglerad (enligt dagens situation) bostadsmarknad. Med undantag för folkutbytet så har allt skett förr.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Olof

       /  01/15/2020

      En snabb kommentar – är inte kraven på handikappanpassning vid byggande i sig delvis orsakade av det offentligas åtagande att bidra med handikappanpassning, alternativt lämpliga bostäder för de behoven? Det vill säga, man vill inte ta bort de kraven på ett subset av marknaden för då står det offentliga med räkningen om ut i fall något behöver anpassas i framtiden?

      Rent ekonomiskt är det förstås en gigantisk suboptimering eftersom det i princip går att betrakta som en extra skatt där effekten är att man flyttar en mindre budgetpost från kommunen, multiplicerar den med 100 och sprider ut den över byggandet.

      Jag har för mig liknande bevekelsegrunder finns även för andra delar – det offentligas ansvar för VA och transportmöjligheter skapar i sig en situation där man inte vill få kostnader på en offentlig budget. Vilket i sig skapar fascinerande effekter med t.ex stridande intressen med regler kring buller – det ena regelverket hindrar byggande nära väg, det andra hindrar byggande där det inte finns väg.

      Det är möjligt att problemen skulle kunna minskas om man tittade på det totala samhällsekonomiska perspektivet, istället för att suboptimera enskilda budgetposter.

      Svara
      • Rikard

         /  01/15/2020

        Hej.

        Visst spelar det du beskriver in – varken kommun eller byggherre vill ju vara den som står med Svarte Petter i from av infrastrukturen kring nybyggena.

        Det är inte bara hissar och trappor som måste byggas med hänsyn till rullstolar; lägenheternas innermått måste anpassas. Vil du botanisera (och ge dig själv migrän) så finns det både lathund, sammanfattningar, och lagtexter här:

        [https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/tillganglighet/]

        I Boverkets artikel finns länkar till relevanta avtal, förordningar, lagar med mera.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Senior

           /  01/15/2020

          Detta du nämner, och en massa andra regler om hur byggnader skall uppföras, vilken färg på huset, färg på taktegel, ytterdörr, andra byggstandarder så som mått på diskbänkens höjd, våtrum, etc. etc.
          -Är just precis som namnet regler antyder, Regleringar….

          Nu är det ju inte allt eller inget som behöver gälla angående regleringar, vissa regler och standarder måste man nog ha. Men Sverige skulle i allmänhet må, och fungera, bra mycket bättre om staten inte lade sig i och reglerade precis allt in i minsta lilla detalj…

          Sverige mellan 1850 och 1920 är nog inte riktigt jämförbart med tanke på den tekniska utvecklingen på maskiner och byggmaterial och dess produktion. Detta gör att det skulle bli mycket billigare att bygga idag om det inte vore för att banditerna staten genom sin beskyddarverksamhet tillskansar sig ett påslag på minst 60% (arbetsgivaravgifter och inkomstskatt) på de som arbetar samt 25% moms på allt byggmaterial du köper.

          Svara
  46. info

     /  01/15/2020

    Svara
    • Leif

       /  01/15/2020

      Ja vem minns väl inte när Hannes Fossbo visade att kvinnor enligt Riksbanken är värda 630:- mindre än männen. Det var stort!

      Svara
  47. info

     /  01/15/2020

    Svara
  48. Kristian

     /  01/15/2020

    Från November, ber om ursäkt om alla har sett den:
    ”An Open Letter to Greta Thunberg
    You are not a moral leader. But I will tell you what you are.”
    https://www.frontpagemag.com/fpm/2019/11/open-letter-greta-thunberg-jason-d-hill/

    Svara
  49. Jans

     /  01/15/2020

    Det här är riktigt creepy.

    https://www.svd.se/tennisprotest-gav-inte-boter–fick-stod-av-thunberg
    ”När Greta Thunberg stöttade en protest mot tennislegenden Roger Federer och storbanken Credit Suisse blev händelsen en världsnyhet. Nu har tolv aktivister friats och slipper betala 200 000 kronor i böter.”

    För er som inte kan läsa artikeln. Det handlar om 12 ”ungdomar” som trängde sig in i en bank i Lausanne och höll någon slags klimatprotest till dess polisen kom. De vägrade alltså lämna banken på personalens uppmaning. Detta skulle renderat dem böter, inga konstigheter, men dessa vägra de betala och en rättsprocess med tretton advokater som ställde upp gratis drogs igång. Inte heller konstigheter, advokaterna ville väl jobba på någon slags miljöimage. Greta Thunberg twittrade i ärendet, inte heller konstigt.

    Men nu kommer det konstiga:
    ”När domen föll på måndagen friades de tolv ungdomarna och slipper betala böter. Aktivisterna anses ha uppfört sig utan aggressioner och klimatförändringarna kan anses vara ett verkligt hot, enligt domen.”

    Detta låter rätt bisarrt för ett välordnat land som Schweiz. Hur sjutton kan ”verkligt hot” utgöra grund för friande? Det var ju inte som att demonstranterna var hotade av klimatet undere själva aktionen… Har man såeldes i Schweiz rätt att tränga sig in i lokaler och hålla protester så länge som protesten handlar om ”verkliga hot”?

    Det finns ju rätt många verkliga hot ute i världen att protestera mot menar jag.
    Sannerligen en helt bisarr dom, såvida inte SvD totalt misshuppfattat den.

    Svara
    • Kristian

       /  01/15/2020

      Den där relativistiska lagtolkningen verkar finnas överallt i väst.
      Mången domare eller nämndeman har förläst sig på ”civil olydnad” och diverse rättighetspatos, och ser sig själv hand i hand med Nelson Mandela, eller sittande bredvid Rosa Parks på bussen.
      Det är 68-orna och deras avkomma som styr.

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  01/15/2020

      @ Jans,

      ”Detta låter rätt bisarrt för ett välordnat land som Schweiz.”

      Jag bor i Schweiz sen länge och man ser precis samma utveckling här som i Sverige, men med en fördröjning på 20-40 år. Skolan har t.ex helt kollapsat i PISA de senaste 10 åren, polisen håller snabbt på att feminiseras, osv. Man ser också en klart större andel MENA figurer och det är ett stadigt inflöde. Domstolarna håller på precis som de gjorde i Sverige och förklarar att man inte får skicka tillbaka folk till vissa länder. T.ex har de gjort detta med Eritrea, med påföljd att Schweiz nu har en stor grupp från det landet. Detta är nästan exakt vad som skedde i Sverige med t.ex somalier.

      Slutligen höjer man nu bolagsskatterna massivt, vilket troligen kommer att få dramatiska effekter ganska snabbt.

      Enligt min uppfattning, är den sannolika förklaringen till att Sverige ligger före men att CH nu går åt samma håll att kvinnor fick rösträtt 50 år senare i CH och jag har deltagit i några längre debatter kring det här och på andra bloggar.

      Svara
  50. Kristian

     /  01/15/2020
    Svara
    • Kristian

       /  01/15/2020

      ”Vote Bernie Sanders for rope and chains”

      Vote Bernie Sanders for rope and chains


      ”Solzhenitsyn himself did actually write a great novel about life in a gulag prison. It is called One Day in the Life of Ivan Denisovich. We advise billionaires who intend to vote for Bernie Sanders – yes, you lot in Silicon Valley – to read it so you can be prepared for what might be in store for you.”

      Svara
    • Gorby

       /  01/15/2020

      Svara
    • Gorby

       /  01/15/2020

      Svara
  51. hehe

     /  01/15/2020

    Löfven 4 år?

    Svara
  52. hehe

     /  01/15/2020

    Svara
  53. Kristian

     /  01/15/2020

    ”Vilka är det som kastar sten från broar på E4?”
    https://suntfornuft.space/antidemokrati/kriminalitet/vilka-ar-det-som-kastar-sten-fran-broar-pa-e4/

    Ja, det får vi nog aldrig veta!

    Svara
  54. Bert Karlsson tror att han kan ändra bostadssituationen i Sverige genom att sälja en husvagn på 30 kvadrat för det ynka priset på 590 tusen kronor. Som hittat för varje trailertrash!

    Bert Karlsson och bostadssituationen i Sverige

    Svara
    • Rikard

       /  01/16/2020

      Hej.

      Bert Karlsson är inte dum. Han vet att kommunerna som är hans tänkta kunder gladeligen slantar för detta.

      Att både du och jag och Bert vet att man kan köpa begagnade, vinterbonade byggkutsar med wifi, VA, el, och pentry för under 30 000:- är en annan femma.

      Extra roligt är att det är nästan dubbelt upp mot vad jag och min fru betalade för huset vi bor i nu. Där finns faktiskt ett sätt att på äkta centralistiskt manér hantera bostadsproblemet. Det bor många socialbidragstagare, kroniska sådana, och sjukpensionärer med tilläggsbidrag i kommunala hyres./bostadsrätter i tätort. Dessa lägenheter blir en dubbel kostnad för systemet, då de betalas med kommunala och statliga skattemedel.

      En bred partiuppgörelse (för att sprida skulden så att det på klassiskt politikervis är ingens fel) som tvångsplacerar bidragsberoende i glesbygd hade varit en nettovinst tror jag. Kommuner kan nämligen köpa tomma fritidshus och äldre trähus i inre Värmland, Dalsland, Hälsingland, Gästrikland, och vidare norrut och upp mot norska gränsen. Priserna ligger ofta under 300 000:- för trähus på mellan 50 kvm och 90 kvm. De flesta har vedspis, och har eller har haft egen brunn/avlopp.

      Nu förordar jag inte en sådan tvångsförflyttning, men det är värt att tänka på och räkna på, hur man enbart genom folkomflyttning kan förändra ekonomiska förutsättningar. Väljarbasen hade dessutom ändrats högst markant, kollektivtrafiken fått fler resenärer, och omsättningen i lokala butiker/myndighetskontor ökat.

      Nästan lite ”Myrdal & Keynes” över det hela.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Kristian

         /  01/16/2020

        ”upp mot norska gränsen”
        Ett skäl så gott som något för svenskar att köpa dem så snabbt som möjligt. Nära till civilisationen vid SHTF. Blir det snabbt en annan demografi kanske Norge stänger gränsen om fem år istället för tio.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  01/16/2020

          @ Kristian & Rikard,

          Jag tror, tyvärr, inte att man ska vara värst positiv vad gäller Norge. Visst, det är inte lika illa som Sverige, men de ligger inte långt efter och utvecklingen går åt samma håll.

          ”Norway’s fertility rates have reached all-time lows, risking the country’s economic stability. Muslim immigrants are keeping the labour force alive, as the country undergoes demographic changes.
          Muhammad was the most popular name among male children in Oslo in 2018, for the 11th year in a row, according to statistics released on Wednesday by the Norwegian Statistics Department. ”

          https://www.trtworld.com/europe/muhammad-is-the-top-name-in-oslo-again-for-the-11th-year-23606

          Det ser ungefär likadant ut i alla västländer, även om Sverige ligger lite före de flesta. Men t.ex Kanada och Finland verkar gasa på för fullt för att komma ifatt och kanske förbi. Andelen muslimer ökar ganska snabbt i många länder, som Tyskland, Frankrike och UK.

          Vad det än är som orsakar våra problem, måste man nog acceptera att samma process verkar i alla västländer. Det man kan uppgå genom att flytta mellan dessa är bara lite extra tid och inte ens det är säkert. För 5 år sen hade jag t.ex varit helt övertygad om att Finland borde vara säkert för lång tid framåt, men nu verkar de istället direkt ivriga att svenskifieras och de har redan kommit förbluffande långt på väldigt kort tid.

          Att det finns gott om billiga hus i området kring norska gränsen, får mig att tänka i termer av separatism. Kanske kunde man se en utveckling där pursvenskar i de landskapen på sikt kan göra gemensam sak med norrmän som vill slippa Oslo? En helvit stat som går ungefär från Åre-Trondheim och norrut längst havet?

          Svara
          • Kristian

             /  01/16/2020

            Ja, någon form av separatism inom landet verkar behöva bli aktuellt.

            Nästa år i Morokulien!

  55. Sjöstedt avgår! Skål för fan!

    Tack och hej till kommunistledaren!

    Svara
    • info

       /  01/16/2020

      bergersjo,
      troligtvis blir det vi skattebetalare som får försörja Jonas resten av hans liv, så jag är osäker på om jag vill skåla eller inte.
      Jag kan i och för sig skåla om någon av de föreslagna kandidaterna tar över, helst Snecker.
      Blir det min favorit Snecker, så kan jag även tänka mig utbrista ett trefaldigt hurra.

      Svara
      • Jo men så är det ju med alla riksdagspolitiker (utom Fridolin) när de äntligen lägger ner leken att de blir försörjda resten av livet av skattebetalare. Men det är ju ingen förändring utan så var det ju medan de satt i riksdagen och ställde till oreda också.
        Ja, jag tror också det blir bäst om det blir Snecker för hon är antagligen den dummaste de kan hitta och det är bra om kommunisterna tappar väljare.

        Svara
    • Kristian

       /  01/16/2020

      Hehe! Har du lite brännvin till mig med?

      Efter Sjöstedt – ”SD = rasister”-Dinamarca spås ta över V
      https://nyheteridag.se/efter-sjostedt-sd-rasister-dinamarca-spas-ta-over-v/

      Dinamarca eller Snecker – det blir guld oavsett! Eller Esbati!

      Robert Carlsson har en viktig kommentar till artikeln:
      ”På Facebook skriver han att åtta år är en lagom tid …”
      Är det inte så att åtta år (två mandatperioder i Riksdagen) är vad som krävs för pensionen?

      Mysa i Vietnam på svenska skattebetalares bekostnad. Ha det bra, Jonas!

      Svara
      • Håller med, både Dinamarca och Snecker borde leda till att de tappar väljare rätt bra.

        Svara
  56. Kristian

     /  01/16/2020

    Svara
  1. Analysförmåga – Suzie Weathers
  2. Sergei Lavrov antyder att amerikanska F-35 kan ha provocerat nedskjutningen av det ukrainska passagerarplanet | Vetenskapliga partiet

Lämna ett svar till MickeP Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.