Folkp… förlåt, menar Liberalerna

Folkpartiet bytte ju namn i helgen och heter nu ”Liberalerna”. De ville heta vad de är sades det. Och det är ju klart att man vill det som parti men då kanske inte Liberalerna är riktigt rätt namn på Folkp… förlåt, Liberalerna? Det kan väl knappast vara speciellt liberalt att kämpa för att staten ska styra så mycket det går av människors liv? Förresten var inte Folkpartiet heller något bra, inte så mycket folk som verkar gilla dem alls. Tror inte att ett namnbyte hjälper mot det heller…

Men blir lite roligt att se hur de ska göra på twitter där det redan finns ett kontot som heter Liberalerna

Liberalerna

Liberalerna1

Liberalerna2

Den som har det kontot har lite krav för att släppa det. Får se om Folkp… förlåt, Liberalerna och Björklund nappar på det.

Annars finns ju det här kontot också

Liberalerna3

Det ser ut att vara samma kontonamn men det ovan med den trasiga blåklinten är med ett stort ”i” i namnet istället för litet ”L”. Nu både tror och hoppas jag att det inte är Folkp… förlåt, Liberalerna, som ligger bakom utan någon som vill vara lite rolig. Men man vet aldrig, de tror ju de är liberaler också så varför inte fula till sig ett twitternamn när man ändå är igång?

Än så länge verkar de dock köra på det gamla twitternamnet Folkpartiet

MVH

MiT

Lämna en kommentar

44 kommentarer

  1. En Erik till

     /  11/23/2015

    Host, host. Det finns redan ett liberalt parti, bara något mindre än folkpartiet. http://liberalapartiet.se

    Svara
  2. Pelle2

     /  11/23/2015

    Det är som sagt var skrattretande att dom vill kalla sig för liberalerna när deras politik är allt annat än liberal.
    Folkpartiet radikalfeministerna eller Folkpartiet postmodernisterna kanske hade varit bättre ?

    Svara
  3. Senior

     /  11/23/2015

    Detta påminner mig om Lasse Åbergs film Repmånad.
    Scenen när de skulle över en bro med lastbil och förhindrades då bron var ”sprängd”.
    De målade helt enkelt ordet ”helikopter” på lastbilen och blåste över bron.

    Folkpartiet har bara målat ordet liberal på sin socialistiska politik…..

    Svara
  4. Ivar L

     /  11/23/2015

    Det minst liberala av de borgerliga partierna kallar sig för ”Liberalerna”. Only in Sweden.

    Svara
    • Senior

       /  11/23/2015

      Och DDR…

      Svara
      • Olof

         /  11/23/2015

        Ja, eller om man anammar den amerikanska högerns bruk av ‘liberal’ då det där mer har betydelsen socialist.

        Svara
  5. Jag kommer aldrig kalla de djävlarna för liberalerna. Det är ett hån mot alla riktiga liberaler.

    Svara
    • Patrick

       /  11/23/2015

      Fast ren liberalism är väl ett hån mot intellektet.. Lika världsfrånvänt som socialismen och ja… Miljöpartiet förstås! I rätt dos däremot kan det göra underverk.

      Svara
      • Viktor

         /  11/23/2015

        Ren liberalism utgår ju från en tro på människans intellekt och frihet att göra vad de vill med sina egna liv. Ser inte riktigt vad som är världsfrånvänt med den synen.

        Svara
        • Patrick

           /  11/23/2015

          Fri invandring är väl en rätt stollig idé? Att alltid utgå från att varje individ vet bäst är ju lika världsfrånvänt som att utgå från motsatsen? Skulle nog vilja påstå att det är bäst att stå i mitten. Sedan angående dödstraff, vi vet alla om problemen med dödstraff men vad är problemen med att inte ha dödstraff? Är alla liv verkligen lika mycket värda? Måste man åsamka ohyggliga brott om man inte tycker så? Misstro mig inte, det finns många bra delar med liberalism men i dess mer extrema hållning så är det enligt mig i vart fall lika världsfrånvänt som socialism. Man kan lika mycket hävda att socialism skulle vara för allas bästa men lite så onyanserad är inte världen. Godtycklighet är väl en annan sak man kan ha åsikter om vad gällande liberalismen, detta ser man om inte annat hos Annie Lööf..

          Svara
  6. MiT

     /  11/23/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  11/23/2015

      Den debatten kommer aldrig att ske för det är ju ledningens vänster- och radikalfeministvänner som står för det offentliga hatet och det kan man ju inte argumentera emot. Det är ju det fina hatet som dom själva representerar.

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  11/23/2015

      Har ingen Twitter själv (kanske borde skaffa en nu för detta) annars hade jag gärna länkat dina bloggningar om ensamkommande bluffen det är ju en smällhet samhällsfråga .

      Annat bra ämne : Har mans-skräcken gått för långt är det rimligt att bli rädd för leende män på t-banan.
      Länk för den som missat tokfeministen/aktivistens senaste idiotiska utspel.
      http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/tjejer-i-ragsved-startar-natverk-mot-otrygghet

      Vore ganska bra om någon förutom just SD kunde få representera den sansade sidan av debatten gällande asyl ”barnen” alla vet redan var dom står och är icke redan troende behöver få höra av någon annan respektabel person svart på vitt vad det kostar i reda pengar och vilken obefintlig kontroll det är när en man på 30+ lätt kan hävda sig vara 17år och hamna i skolbänken brevid deras döttrar och barnbarn.

      Svara
  7. Har bestämt för mig, att i någon av deckarna som pseudonymen Bo Balderson skrev, typ ”Harpsundsmordet” och ”Statsrådet och döden”, så går Moderaterna och Folkpartiet samman, men har svårt att finna ett namn. Det blev till slut ”Moderalerna” – om jag nu minns rätt.

    I analogi med himlakroppen Plutos degradering från planet till dvärgplanet,( en del sade asteroid eller planetoid . kompromissförslaget plutoid dök upp) – så borde väl småpartierna kallas dvärgpartier eller partioider?

    Svara
  8. Svenne

     /  11/23/2015

    Nuder sågar MP, menar att de är empatilösa ideologer:
    http://unvis.it/www.di.se/di/artiklar/2015/11/23/par-nuder-politiken-kraver-verklig-empati/?share=1C383C42651753373FB56E2F0A5DE835

    Svara
    • Pelle2

       /  11/23/2015

      Helt rätt av Nuder att tala klartext om dom hycklande miljötalibanerna. Det tråkiga är att det krävs någon utanför regeringen för att våga prata klartext om det som alla vet..

      Svara
    • Ivar L

       /  11/23/2015

      Jag måste säga att jag ogillar politiker och andra makthavare som kommer ut med sin riktiga åsikter efter att de frånträtt makten. Per Nuder var med på att gå med på Miljöpartiets krav då det begav sig, han har ingen som helst rätt att försöka friskriva sig från ansvar i efterhand. Han var precis lika ansvarig. Om han tyckte Miljöpartiets krav var orimliga var det DÅ han skulle ha sagt det, till svenska folket, inte NU.

      Idén med demokrati är att folket skall vara med och fatta de viktiga besluten, om man uppför sig som Per Nuder så uppför man sig odemokratiskt. Allt för den egna maktens skull, självintresset. Jag har ingen som helst respekt för det han försöker göra i efterhand för att släta över sitt ansvar. Tvärtom, Mijöpartiet står fortfarande för vad de har gjort (hur tokigt jag än tycker det är) men det gör INTE Per Nuder.

      Vad vill han? Att jag skall tycka han är duktig för att han tio år efter ett beslut han ogillar talar om att det var fel.

      Inte ett dugg bättre än Löfvens ”vi har varit naiva”. Usch säger jag!

      Svara
  9. MiT

     /  11/23/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  11/23/2015

      Bättre variant på trolljägarna. Läste bara artikeln, fick man veta partifärg? Jag tänker mig att om det var en SD:are borde det bli mer pådrag men jag kan ha fel.

      Däremot, eftersom profilen är falsk, anar jag att det inte var brottsligt av politikern. Inte denna gång. En fråga som återstår är hur själva profilen såg ut. Om den motsvarade en genomsnittlig profil för 14-åringar eller var mer utmanande för att få önskad effekt.

      Svara
        • Ivar L

           /  11/23/2015

          Avpixlat menar på att det är riggat mot SD-politiker. Vet inget om substansen. Orkar inte tröska Flashback i frågan men naturligtvis vore det inte förvånande.

          Svara
          • Mjae, registrera dig som en fjortonårig tjej på en sådan chattsida och du kommer, tyvärr, få en massa skamliga förslag. Tror faktiskt inte du behöver rigga något alls i ett sådant här fall eller vara speciellt aggressiv. En annan artikel så hade de fått 150 olika män att nappa, vet ej om de har tagit med att det finns människor som har flera konton dock.

            Och om en politiker är dum nog att ragga på tonåringar så är det extremt dåligt omdöme i vilket fall som helst, även om man kan tycka lite hur man vill om den här typen av journalistisk metod.

        • Ivar L

           /  11/23/2015

          Fast fallet du länkar verkar ju vara äkta grooming i alla fall.

          Svara
  10. Pelle2

     /  11/23/2015

    OT:
    De nutida rasbiologerna på JMG på Göteborgs universitet har räknat hur på hur ofta män och kvinnor förekommer i svensk media och kommer naturligtvis fram till att de är ojämställda.
    Som vanligt säger jag att medias uppgift är att förmedla nyheter som kan intressera deras kunder och inte att räkna kön.För en nutida rasbiolog är ju dock könet allt och det kunderna vill höra,se eller läsa om sekundärt.
    http://unvis.it/www.svd.se/kvinnor-hors-inte-i-svenska-medier/om/kultur

    Svara
    • Rikard

       /  11/23/2015

      Hej.

      Vi är nog många som undrar hur de gör avgränsningen i sina studier och rapporter eftersom de alltid verkar komma fram till samma sak; kanske man alltid väljer samma avgränsning och studerar samma sak med samma metod? Varför de inte gör studien på ett urval hur ofta svenska män utan gymnasie-examen, med komvux, och belastningsregister, förekommer i media, eller kvinnor med neuropsykiatrisk diagnos, eller… osv, ja det tror jag de flesta inser: det visar inte det de vill se. All politiskt motiverad forskning är att betrakta som suspekt i bästa fall och värdelös i övriga.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Ivar L

         /  11/23/2015

        ”Forskning”
        Tänk vad vi skulle kunna göra för pengarna istället.
        Så’nt slöseri.

        Svara
      • Intenso

         /  11/23/2015

        Anser att ordet Fårskning är mer passande för alla former a fårskning i genusgebietet. Bort med skiten NU.

        Svara
    • Olof

       /  11/23/2015

      Det skulle vara mer intressant om de frågade hur ofta ‘kvinnors problem’ jämfört med ‘mäns problem’ avhandlades.

      Jag skiter fullständigt i vilken färg folk har och vad de har mellan benen, så länge de representerar mig politiskt eller på något annat relevant sätt.

      Svara
      • Rikard

         /  11/23/2015

        Hej.

        En bortglömd tragedi i det hela är att det är fullt möjligt att studera sådant som könsroller, hur dessa skapas, vidmakthålls och förs vidare, för att inte tala om förändras, utan att hemfalla till detta infama svammel som flödar likt ur en trasig gödselbrunn från Södertörns högskola och liknande institutioner och anstalter för nutidens Lysenkoism. Detta om man klarar av att skilja ut sociologens och antropologens, kultur- och idéhistorikerns verktyg från den ideologi som fullständigt tagit över dessa discipliner i det offentliga samtalet. Vilket lite granna är det mål och den metod som finns inbyggd i den från USA importerade och med Fransk sextiotals socialism och postmodernism kombinerade genusteorin och feminismen.

        Nu har det gått så långt att likt liberalism och socialism är begreppen så starkt sammanbundna med en allt mer totalitär ideologi med starka religiösa förtecken att någon separation inte är möjlig. Istället kommer detta att ligga som ett idéfilter för kommande generationers historiestudier, inte helt olikt hur gemene man talat om ‘den mörka medeltiden’, eller ”…förr trodde man att jorden var platt”.

        Det är sorgligt lätt, kan det förefalla, att ta rollen som skräddarna i en känd berättelse om nya kläder, speciellt inom humaniora. Ve den som kommer dragande med krav på vetenskapligt tänkande, sunda metoder och empiriskt stöd för påståenden. Statistik;tolkning och tillämpning av, samt matematik, falsifierbarhet, och logik skall vi inte tala om. Allt uppräknat är ju bara patriarkalt maktspråk.

        Att postmodernismen endast odlar osund auktoritetstro (endast översteprästinnan vet Sanningen och Ljuset) och därigenom bereder vägen för acceptans av personkult och ledardyrkan är en draksådd av aldrig tidigare skådat slag. bli inte förvånade om allt fler européer söker sig till grupper som erbjuder enkel otvivelaktig sanning, vare sig de kallar sig socialister, fascister eller valfri religion.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • … nya kläder …
          – Du fick mig att tänka på Löfvéns ‘naiva’ tal …

          Svara
        • Dreadlock

           /  11/23/2015

          ”bli inte förvånade om allt fler européer söker sig till grupper som erbjuder enkel otvivelaktig sanning, vare sig de kallar sig socialister, fascister eller valfri religion.”

          Draksådd som sagt.

          Tyvärr delar jag din extrapolering.

          Svara
  11. MiT

     /  11/23/2015

    Svara
  12. Anders

     /  11/23/2015

    Amatörmässigt att inte se till att man har rätten till namnet på alla viktiga ställen innan man byter partinamn… …de hade kunnat använda sig av en bulvan för att komma åt det för en struntsumma, kontot hade inte använts sedan 2012 (reggat redan 2008 ser jag) så användaren hade säkert glömt bort att han ägde det…

    Svara
  13. Kristian

     /  11/23/2015

    En intressant frågeställning, precis som för 30-40 år sedan.

    ”Vad är en liberal? Jag får gå och ringa Per Gahrton.”
    – Hans Alfredsson i ”Under Dubbelgöken”, 1979.

    Svara
    • Jan

       /  11/23/2015

      Precis! I USA betyder det att du är vänster men här, bland borgerliga, är ”liberal” det finaste man kan vara. Är man inte liberal är man tydligen ”DDR” låter det. Liberal kan betyda vad som helst. Begreppet är nästan en klyscha. Lustigt nog kallar sig även de som egentligen är konservativa och reaktionärer för liberaler. Trots att de förmodligen inte är särskilt förtjusta i öppna gränser och homoäktenskap. Vilka också är liberala idéer.

      Svara
  14. Svenne

     /  11/23/2015

    Äntligen… #ironi
    http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/toys-r-us-skrotar-konskategorierna/

    Svara
  15. Svenne

     /  11/23/2015

    Verkligen…

    Svara
    • Dreadlock

       /  11/23/2015

      Haha ! Fyndigt …

      Och för AKB ter sig resten av Sverige (Lantisar) som ett gäng banjoduellerande SD:are ?

      Svara
  16. MiT

     /  11/23/2015

    https://twitter.com/KULTURNYHETERNA/status/668817449773572096

    Svara
    • Ivar L

       /  11/23/2015

      Så himla komiskt att det faktiskt redan är utrett gång på gång hur det hänger ihop men det går bara inte in i huvudet på genusvetarna. Det kommer aldrig att gå in. De kan inte ta in det trots att de flesta av dem själva är ett exempel på just denna paradox.

      Så är det med religiösa föreställningar. De går inte att få bort med rationella argument.

      Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.