Värdegrunden i Karlstad

Karlstad har ju skickat ut en ”Uppfostringslapp” att klistra på dörren eller brevlådan för att man ska kunna märka ut att man är öppen och god. Kommunen har samtidigt en web-plats också där man kan registrera sig. Man kan även se andra som registrerat sig och kollar man noga så finns en Elin med

elin krantz

Om man bildgooglar en som hette Elin Krantz så kommer samma bild upp och massor som är väldigt lika henne också. Elin blev mördad 2010, våldtagen och ihjälslagen av etiopisk medborgare i Sverige.

Alldeles bortsett från den fullkomliga idiotin att man ska märka ut att man är en god och öppen person, hur har en död person kunnat registrera sig på web-sidan?

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

79 kommentarer

  1. Intenso

     /  12/08/2015

    Va fan?!

    Svara
  2. Rp

     /  12/08/2015

    Nu är du visserligen inte först på bollen men för Elins anhörigas skull bör du tänka dig för innan du använder henne som slagträ i debatten. Två fel gör inte ett rätt.

    Svara
    • MiT

       /  12/08/2015

      Jag använder henne INTE som ett slagträ. Är ju rent korkat att påstå något sådant! Jag är tvärtom mycket återhållsam i texten! Några korta fakta bara som man kan läsa på många ställen sen många år tillbaka.

      Nu tror jag visserligen att vem som helst kan lägga till vem som helst i den listan och att det är vad som hänt men det är Karlstads kommun som har HELA ansvaret dels genom att vara totalt dumma i huvudet med hela grejen om klisterlappar, dels genom att i så fall skapa system utan minsta kontroll. Det är samma sak som att Karlstad lagt till henne i listan, de ansvarar helt och fullt för den.

      Svara
  3. Jan

     /  12/08/2015

    Han noterar att Karlstad kommun använder sig av en död person i sin flyktingpropaganda. Det är inte samma sak som att använda någon som slagträ i debatten. Karlstad kommun bör snarast ta bort bilden på henne från sidan. Om Elins anhöriga ser det här bör de uppmana Karlstad kommun att göra det.

    Svara
  4. MiT

     /  12/08/2015

    Alltså, förmodligen funkar det så att vem som helst kan regga vem som helst utan minsta kontroll på den där kontaktsidan eller vad det är. Så en inte alltför vild gissning är att det har skett. Men fortfarande Karlstad kommuns som står för det, det är deras projekt, deras system, deras ansvar. Samma sak om att de lagt till namnen själva.

    Någon har varit snabb att visa hur korkade de är på Karlstad kommun helt enkelt men valde att vara extremt osmakliga samtidigt, de kunde valt Kalle Anka istället.

    Svara
  5. MiT

     /  12/08/2015

    Svara
  6. michael

     /  12/08/2015

    Ja och dom som tycker att dom är ännu mera god och finare än mellanmjölks Svensson kan ju klistra två lappar eller t.o.m tre på dörren/brevlådan,för att visa att här bor minsann den godaste av dom goda.

    Svara
  7. Cain

     /  12/08/2015

    Det känns som om radikalvänstern skruvar upp volymen till elva nu. Auktoritär kommunism av den värsta sorten. Varför tar vi inte bara konceptet till sin slutdestination och anger partitillhörighet, miljömedvetenhet, antal genuscertifikat i familjen etc. på ytterdörren så fixar sig nog allt.

    Svara
    • Cain

       /  12/08/2015

      Vår förhoppning är att dörrar och brevlådor ska lysa röda och signalera ”varmt välkommen till Karlstad”.

      Kan det bli mer uppenbart?

      Svara
  8. Kristian

     /  12/08/2015

    Förmodar att man samtidigt tar bort eventuella lås från dörren?

    Svara
  9. MiT

     /  12/08/2015

    ”Schack på schemat – Liberalen på P2”

    Svara
  10. Kristian

     /  12/08/2015

    I ett mindre fogligt land hade man vid det här laget kunna köpa liknande dekaler med texten ”Storebror – Nej tack!”

    Eller något annat som passar: ”Stasi”, ”DDR-Sverige”, …
    Andra förslag?

    Svara
    • Kristian

       /  12/08/2015

      Och ja, jag inser att detta skulle uppfattas som ”välkommen att krossa ett par fönster.”

      Svara
    • QED

       /  12/08/2015

      Nå’n skulle ju kunna ha lite roligt och registrera alla DNs journalister som kontaktpersoner på siten.

      Svara
  11. Kristian

     /  12/08/2015

    OT:

    Svara
    • En Erik till

       /  12/08/2015

      Man kan bevisa vad som helst med fakta.

      Svara
  12. Hur djupt kan politiker sjunka? Under jorden, tydligen.

    Svara
  13. MiT

     /  12/08/2015

    Ännu en i DN som tror att det bara handlar om yta…

    Svara
    • Kristian

       /  12/08/2015

      Ja, Sahara är väl nästan tomt, som en kommentar påpekar. Grönland också.

      ”Välkommen till Sverige. Medtag varm dryck.”

      Svara
    • Ivar L

       /  12/08/2015

      Börjar det inte bli lite tjatigt nu? Det finns väl ingen som förnekar att utrymme saknas i Sverige och rent teoretiskt kan säkert 100 miljoner bo här, som i Japan.

      Det enda det handlar om är väl vilket samhälle vi i det detta demokratiska land vill ha och hur vi vill bygga det. Det är bara att ha en folkomröstning om detta så får alla lägga fram de argument de tror på, även det ovanstående. Så slipper vi framförallt tjafsa om vad vi kan (man kan som bekant göra på en oerhörd mängd olika sätt) och istället bestämma vad vi vill.

      Svara
    • AV

       /  12/09/2015

      Utgår ifrån att han inte själv lever långt ut i glesbygden. Eftersom man knappt kan få ekonomin att gå runt där. Varför vill han att flyktingar ska bo i en del av landet man knappt kan försörja sig i?

      Svara
  14. MiT

     /  12/08/2015

    Svara
  15. Trolletplit

     /  12/08/2015

    Nobelfesten på svt presenteras med fem kvinnor i bild.
    Äntligen!

    Svara
    • Ivar L

       /  12/08/2015

      De gick ju bananas för några år sedan att inte fler kvinnor får nobelpris (lämpliga kandidater nämndes i vanlig ordning inte) och därför blev det att enbart kvinnor rapporterade från festligheterna. Dessutom i killkläder, typ frack. Vet inte om de lagt ner killkläderna, tjejer brukar ju gilla fina klänningar, men kvinnor skall det vara.

      Svara
    • Bo

       /  12/08/2015

      Äntligen… 100% jämställt. Tjohoo ned med patriarkatet, kvotera nobelpriser…..

      Svara
    • Jan

       /  12/09/2015

      Kvinnorna på SVT gillar Nobelfesten av helt andra skäl än vetenskapliga. De gillar statusen, de vackra klänningarna, smyckena och kungligheterna. De gillar festen helt enkelt. Naturligtvis läser de in sig på Nobelpristagarna men det är bara rekvisita.

      Svara
    • Jan

       /  12/09/2015

      Alltså de gillar Nobelfesten av samma anledning som Damernas Värld. Prålet och glittret. Gubbarna i pingvinkostymer ser de nog bara som rekvisita.

      Svara
  16. MiT

     /  12/08/2015

    Svara
    • T

       /  12/08/2015

      Vårdgarantin är satt ur spel. Jag har väntat i 4 månader nu.

      Svara
      • T

         /  12/09/2015

        Fick besked om att jag ska till en privat utövare som betalas av landstinget p.g.a. överbelastning på centralsjukhuset.

        Svara
      • Har en arytmi konstaterad i början av förra året. Trots ett antal påstötningar är vården inte intresserade …

        Svara
        • T

           /  12/09/2015

          Din vårdcentral -> remiss till sjukhuset

          Svara
          • Normalt ja, men här är inget normalt och nerskärningar är på gång. Tog upp det på akuten när jag var inne för blodpropp i benet, men nej …

    • otillstaendig

       /  12/08/2015

      Inget ”varmtvälkommen” på Centralsjukhuset i Karlstad alltså. Någon måste ju betala.

      Svara
      • Ivar L

         /  12/08/2015

        Man kanske får förtur om man sätter upp dekalen på sin bil och sin dörr?

        Svara
  17. MiT

     /  12/08/2015

    Svara
    • Bo

       /  12/08/2015

      Inte om du är flykting eller migrant-då går du före. Fortsätt bara så, snart blir reaktionen därefter….

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  12/09/2015

      Folktandvården kommer inom kort enbart serva migranter (dags att sluta kalla alla flyktingar) vem vill behöva köa i månader och år för att fixa sina tänder? Dom med hål kommer ju behöva dra ut dom när det väl blir dags så byt namn på hela skiten till imvandringstandvården.

      Har skrivit om det lite här o där tidigare men jag har på ren svenska utan att behöva förklara mig närmare fått lagat både tänder och erhållit en mindre protes på just folktandvården inte långt efter dom införde skamlagen om gratis vård det ställdes inte en enda fråga om jag verkligen var papperslös. Jag tror inte heller att dom ens trodde på mig men det är inte deras jobb att ta reda på sanningen eller granska sina patienter tveksam till om det ens är tillåtet för dom med tanke på tystnadsplikten.Fick t.o.m recept på smärtstillande m.m apoteket däremot ganska tveksama i alla fall ett utav dom.

      Svara
  18. MiT

     /  12/08/2015

    Läs kommentarer också…

    Svara
    • Kristian

       /  12/08/2015

      Lite kul är det när man skrollar nedanför allt från granskaren och ser länken till dagens horoskop.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/09/2015

      Konstigt att Viralgranskaren tar upp något som motsäger radikalfeministernas prat om
      Sverige som ett våldtäktsland. Metro är ju normalt en tidning som stöttar radikalfeminismen.
      Citat från Fn,s kontor för förebyggande av brott och narkotikakontroll:
      ”Även om Sverige har högst antal anmälda våldtäkter per 100 000 invånare enligt vår statistik så är det bara på grund av att deras definitioner, benägenhet att anmäla och registrera skiljer sig så mycket från andra, säger Michael Jandl, researchansvarig på UNODC, till Viralgranskaren.”
      ”Andra skäl till de höga siffrorna är att Sverige listar till exempel övergrepp som pågår över tid som individuella våldtäkter – alltså att en kvinna som våldtagits 100 gånger räknas som 100 våldtäkter.”
      Professor emirita i Straffrätt,Madeleine Lejonhufvud som är en av dom som driver på för ännu hårdare våldtäktslagstifning och samtyckeslagen säger följande i en kommentar:
      ”Även Brå och Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i straffrätt, kopplar hög anmälningsstatistik till en ökande öppenhet kring att prata om och anmäla övergrepp.

      – Vi har allt mer slutat att skambelägga offren. Det är viktigt att anmäla våldtäkter, så att det blir hanterat på rätt sätt, säger Madeleine Leijonhufvud och fortsätter:

      – Den här typen av brott sätter väldigt djupa spår och att anmäla kan fungera som en bekräftelse på övergreppet – att ja, det var ett brott och nej, det var inte ditt fel.”

      Har för mig att hon brukar hänvisa till de många våldtäkterna i Sverige när hon vill införa samtyckeslagen.Då håller ju inte det som argument. Därför börjar hon prata om hög anmälningsstatistik istället trots att Fn menar att det beror på vår DEFINITION av våldtäkt OCH benägenheten att anmäla.
      Jag tycker självklart att våldtäkt är ett hemskt brott som förtjänar ett högt straff men samtyckeslagen tycker jag är ett väldigt dåligt förslag.Hur vill dom att man skall bevisa att samtycke förelåg och förhindra att lagen inte används för att straffa en oskyldig ?

      Svara
    • robert

       /  12/09/2015

      hur gick det med ensamkommandes åldersgranskning? Har dom för mycket att göra eller?

      Svara
    • Ivar L

       /  12/08/2015

      Och nu till tiotusenkronorsfrågan:
      Varför frågar de inte efter ”judisk identitet” i Botkyrka, så att eventuell diskriminering av judar syns.
      Ja, vaaaaaaaad kan det bero på?

      Svara
      • Olof

         /  12/08/2015

        Nu tycker jag inte vi skall vara negativa till sådana här bra initiativ. Jag kan tänka mig många framtida regeringar och statliga myndigheter som kan dra stor nytta av register över muslimer. Säkert en del andra dessutom, och kommuner brukar inte vara så jätteduktiga på att se till att deras data inte kommer på villovägar. Förhoppningsvis efterfrågas även data som är detaljerat nog att användas som grund för importerade etniska konflikter.

        Svara
  19. MiT

     /  12/08/2015

    Svara
  20. Senior

     /  12/08/2015

    Jaha, de är bra roliga i Botkyrka….
    Så om polisen haft en datainsamling om romer istället för register hade det varit ok!?

    Det är alltså ordvalet det handlar om, inte den faktiska företeelsen……

    Svara
  21. Kristian

     /  12/08/2015

    Sanandaji lyfter fram tre artiklar av kollegor:
    http://www.tino.us/2015/12/nationalekonomer-om-invandringens-ekonomi/

    Ord och inga visor.

    Svara
  22. Tom

     /  12/08/2015

    I have to use English, sorry about that 🙂 If you are open and good, you will be against islam and a irresponsible type immigration policy. Only that way will you insure the next generations welfare and freedom the same way you have been enjoying.
    To believe being good is the same as letting in everyone that knocks is naive and stupid. That will only lead to a demolition of the good civilization you have built up and a new establishing of primitivism, and a violent mentality like you already see from foreign gangs in the bigger city. This is rooted in the total political working ideology of islam Learn from Donald Trump on this one and say: Stop all muslims from entering Sweden. Then you are open ang good.

    Svara
  23. MiT

     /  12/08/2015

    Svara
    • Bo

       /  12/08/2015

      Av kommunens svar att döma (i artikeln) verkar de vara fullständigt immuna mot kritik. De är helt, fullkomligt och fast övertygade om att de är de godaste av de goda och aldrig kan göra fel. Det är definitivt ett extremt sektliknande beteende.

      Svara
  24. MiT

     /  12/08/2015

    Svara
    • Bo

       /  12/08/2015

      Var det inte klimatet som var avgörande. Hur fan påverkar man förhandlingarna med könet?

      Svara
    • AV

       /  12/09/2015

      Hur ska vi få kvinnor att ta ansvar för miljön?

      Svara
    • Ivar L

       /  12/08/2015

      Strålande att Malin fokuserar på de centrala delarna av budskapet och är på polisen i de riktigt stora frågorna.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/09/2015

      Men Malin tycker säkert att det är ok att även män kallas för sjuksyster och inte sjukvårdare eller något sådant..

      Svara
    • The Perfect Man

       /  12/09/2015

      Presstaleshen, om jag får be!
      Herrejävlar, en del människors prioriteringar…

      Jag har ibland hoppat in som lärarvikarie och då och då blivit kallad ”Fröken”. Personligen tycker jag att det låter ganska gulligt och jag känner inget större behov av att läxa upp eleverna…

      Svara
  25. MiT

     /  12/08/2015

    Svara
  26. MiT

     /  12/08/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  12/08/2015

      Undrar om Maria har huggit i för att bli en som spräcker 4%-spärren eller om hon bara gnäller precis som jag gör när jag inte vunnit på lotteri.

      Svara
    • Jan

       /  12/09/2015

      Ja, det är ju ganska illavarslande med tanke på hur våra universitet (i hela västvärlden inte bara i Sverige) alltmer domineras av kvinnor. De tar examina efter examina men några Nobelpris blir det inte.
      En slutsats man kan dra är väl att den vetenskapliga forskningen knappast gynnas av kvinnodominansen i den högre utbildningen. Och än så länge delas inga Nobelpris i genusvetenskap ut. Vilket vi nog ska vara tacksamma för…

      Svara
      • Hmm

         /  12/09/2015

        Ehhh, har du ens en aning om hur många år av akademisk karriär du oftast har innan du ens är påtänkt till nobel? Inte ens litteratur får du pris i som ung.

        Svara
    • Pelle2

       /  12/09/2015

      Kan det bero på att de inte har hittat så många kvinnliga Nobelpriskandidater eller menar hon att de skall kvotera priset ?

      Svara
      • Jan

         /  12/09/2015

        Förmodligen anser hon att det är ”orättvist”. Det gör ofta feminister när kvinnor inte utgör 50 procent av något som är eftertraktansvärt. Ett sätt att komma tillrätta med denna ”orättvisa” är att betala kvinnors utbildningar inom tekniska området. De enda utbildningar där kvinnor inte är i majoritet. Vilket vi ser i dagarna här i Sverige.

        Svara
    • Lövet

       /  12/09/2015

      Det är ju fan att Röntgen inte hette Wilhelmina, Einstein inte Alberta och, Planck inte Maxine och Fermi inte Erica….
      …Manne Siegbahns son Kaj har ju i alla fall ett namn som med lite annan stavning kan ses som lite transgender…

      Tänk om – säger om – det skulle ta tanken ett varv till (bortom sociala snömoskonstruktioner)? Om nobelprisen är erkännande av den absoluta spetsen av forskningen – säger det då något om biologiska faktorer att dessa spetsar av spetsar domineras av män. Vad sägs om en kurs i grundläggande sannolikhetslära och statistik och effekten av varierande spridningsmått i en normalfördelning med snarlika medelvärden…

      …men nej – de ”känner” antagligen inte att en sådan analys är relevant…

      Svara
  27. Ivar L

     /  12/08/2015

    Personligen tror jag Karlstads kampanj kommer att motverka sitt syfte och snarare visa hur många det är som inte ställer upp på politiken. Men vi får se.

    Svara
    • Trolletplit

       /  12/08/2015

      170 nyanlända får en välkommenkampanj för 400 kkr. Dvs 2350 kr per nyanländ.
      Inte bara en usel kampanj, utan även en dyr Per person.

      Svara
      • Rikard

         /  12/08/2015

        Hej.

        Jag tror både nyanlända och Karlstads butiksinnehavare varit gladare om pengarna delats ut. Om man nu ändå avser att göra av med kulorna alltså.

        Fast förslaget är ju lovande i ett samhälle för total öppenhet och total valfrihet (som i frihet från val). Om någon från Karlstads kommun till äventyrs läser denna blogg:

        Jag kan för samma lön som den kommunala genusteoretikern anställas att designa ett helt program med medborgarmedaljer och meritmärken för allehanda goda initiativ. Skattekvitto att sätta på ytterdörren (en vågskål med svärd och penningpung), HBTQ-certifikat att du har omsatt din sexuella tolerans och frigörelse i praktik (man kan ha hela regnbågen som färgade trianglar för att alla skall kunna visa sin tolerans och öppenhet), moderskapsmedalj för kvinnor, hemvändarmedalj/kvarboendemedalj, någon sorts riddarorden med svärd och eklöv, kanske i form av ett Malteserkors för kommunala tjänstehen som går före och visar på den revolutionära progressivitetens obönhörliga och historiska fullkomlighet och oundviklighet.

        (tramp – tramp – tramp- tramp- klacksmäll!) (”Fri – hets!” Fri – hets!” ”Fri – hets!”)

        Jag kan även förmedla kontakt med såväl filmare som koreograf och tonsättare så att frihetliga och frivilliga lojalitetsmanifestationer spontant kan hållas på regelbundna tider, där alla frivilligt kan visa upp sina förtjänstetecken och få sin kommunala frihetsbok stämplad.

        (tramp – tramp – tramp- tramp- klacksmäll!) (”Fri – hets!” Fri – hets!” ”Fri – hets!”)

        Eftersom ensamkommande barn oavsett ålder behöver inskolas i det system av frihet och tolerans som högsta kommunledningen i sin vishet uttolkat ur revolutionerande dokument kommer barnomsorgen och grundskolan att ha den viktigaste uppgiften: föräldra- och familjeneutral fostran. Endast så kan gamla mörka krafters kontrarevolutionära förtryck brytas för all framtid. Barnen skall tilltala varandra ”Frihetskamrat”, och barnet går hem till valfri vuxen. Försitt inte chansen, Karlstad kommun, ni kan bli lika kända som flera av världens friaste länder.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard,

        Svara
  28. Alex Nyström

     /  12/09/2015

    Stefan bryter ihop till slut. Ni får stänga av ljudet själva, vet inte hur man tar bort det. Se till att ha undertexter påslagna!

    Svara
  29. Svenne

     /  12/09/2015

    W.A. kommenterar en rapport om invandringens påverkan på de offentliga finanserna:

    Svara
    • Ivar L

       /  12/09/2015

      Ur rapporten:
      ”Faktum är att Sveriges invandring ligger ungefär på gränssnittet för EU.”

      Någon som vet vilket ”gränssnitt” EU har? Är det USB, eller kanske ett tangentbord 😉
      Han uppskattar uppenbarligen ingenjörer och matematiska kunskaper men sov sig nog igenom matteundervisningen själv. Som alla andra tyckare.

      Svara
  30. Ivar L

     /  12/09/2015

    SvD:s Jenny Stiernstedt känner att kvinnor drabbas hårdast av eventuella framtida klimatförändringar:
    http://unvis.it/www.svd.se/kvinnor-drabbas-hardare-av-klimatforandringarna/om/klimatmotet-i-paris
    http://www.svd.se/kvinnor-drabbas-hardare-av-klimatforandringarna/om/klimatmotet-i-paris

    Några rapporter eller siffror som backar upp påståendena behövs naturligtvis inte eftersom det som en svensk journalist känner med genusglasögon på aldrig är fel.

    ”En majoritet av världens jordbrukare är kvinnor. När vattnet torkar och marken försämras påverkas deras försörjning.”
    – Oavsett om siffran stämmer eller ej (i Sverige är 30% av de som jobbar inom jordbruk kvinnor) så krävs det att män inte äter om de inte skall påverkas av försämrat jordbruk. Jag tror inte andelen som jagar räcker för att kompensera skillnaden.

    ”Kvinnor står också oftare framför koleldade spisar än män, vilket på slår mot hälsan.”
    – Kan ju stämma, men vilken är proportionen mot andra typer av hälsoproblem? I vilket fall som helst har det dessutom inget med klimatförändringar att göra, det har med fattigdom och enkla levnadsförhållanden att göra.

    ”Män klarar sig också bättre när de tvingats lämna sina hem. För forskare i det här fältet är det en allmän sanning att våld mot kvinnor tilltar i krissituationer,”
    – Sanningen är nog att allt våld ökar i krissituationer och vilket kön drabbas värst av våld?

    ”När översvämningar drabbar samhällen är män oftare på arbete i urbaniserade områden dit varningarna når först.”
    – Mycket märkligt påstående som är såpass speciellt att det krävs siffror eller rapport för att göras sannolikt. Kan ju stämma men satt i relation till andra siffror undrar jag hur stort problemet är. Män i staden kanske dör i trafikolyckor i högre grad i samband med oväder och översvämning, bara som ett exempel om de nu i högre grad är inne i stan.

    Svara
  1. Uppfostrarna i Karlstad | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.