Ska vi byta krukväxter med varandra?

Man blir lite matt efter alla totalt galna händelser som man ständigt matas med. Det är MUCF, fd Ungdomsstyrelsen, som är i blickfånget igen. Nu för att man låtit en vänsterextremist skriva en rapport. Om vänsterextremism…

vansterextremism-pa-mucf

Ständigt detta MUCF. Man ÖSER ut skattepengar över extremister bara de lärt sig skriva i en ansökan med rätt buzzord som triggar handläggaren extra mycket. Erik Helmersson har tagit upp lite om det i en ledare.

Är det verkligen bara jag som tycker att de omedelbart ska frysa samtliga utbetalningar och utreda vilka som fått vad för vad och vad de levererat. Granska extremt noga alltså och kräva tillbaka pengar som betalats ut till tveksamma organisationer? Man har öst pengar över rent islamistiska organisationer under massor av år, även när Bah Kuhnke var generaldirektör. Stäng kranarna omedelbart och tillsätt en oberoende revision som granskar hela myndigheten under ett antal år tillbaka. Är det verkligen rimligt att kranarna är vidöppna trots allt underligt?

Erik tar även upp lite mer långtgående problematik som är ungefär det som jag nämnt några gånger om genusfältet, att man låter extremister skriva rapporter och forska och att man sen hänvisar till den extremistiska forskningen och rapporterna som sanning och har den som underlag för beslut i en evig cirkel. Det här är ett allvarligt problem! Fundera lite på vilka som ska vara involverade i den nya jämställdhetsmyndigheten och varifrån de kommer att ta sin ”fakta”…

trafilmaktsordningen-och-bilars-vald

Det var en debattartikel igår i Aftonbladet om att bilen är patriarkatets förlängda arm och används för att hota kvinnor och barn med våld. Sådant som ovan är vad genusfältet levererar eftersom det enbart är radikalfeminism, dvs politisk slagordsproduktion där det viktigaste som finns är maktkamper. Allt är maktkamper för dem, finns inget som är för litet för att blåsas upp till maktkamp. Sådana idéer som luftas i artikeln ovan är sådant som kommer att finnas i jämställdhetsmyndigheten.

Det ovan är inga udda idéer man hittar på ”avdelningen för alldeles särskilda stollar” på Nationella sekretariatet för genusforskning. Vår nuvarande miljöminister, Karolina Skog, anser t ex att olyckor med bilar där män har kört bilen och kvinnor har skadats är en del i ”mäns våld mot kvinnor”. Tankar som den ovan är i själva verket väldigt mainstream i genusvärlden. ALLT handlar om maktordningar och konflikter för dem.

Sen var det Clara Lidström som beskrev radikalfeminismen alldeles perfekt i en krönika i Aftonbladet med rubriken ”Kunskap och fakta har blivit något fult”. Det är en klockren beskrivning av radikalfeminismen/genusfältet från början till slut. De har sina små snuttefiltar som de betraktar som stenhård fakta bara för det går att läsa på SCB.

Det spelar liksom ingen roll att SCB har statistik på att kvinnor ägnar 28 timmar mer åt arbete i hemmet än män gör varje månad. Påpekar man detta kan man veta säkert att en snubbe kommer med invändningar om att SCB har fel.

Nej, SCB har säkert inte fel. Men siffran är i stort sett värdelös och ointressant utan jämförelse med hur många timmar resp grupp gör som ensamstående och som sammanboende. Det är sådana jämförelser som hela tiden saknas. Allt för att bevara den lilla snuttefilten. Om kvinnor redan som ensamstående gör ett antal timmar mer än ensamstående män så är det kanske inte så konstigt att det hänger med även in i en relation med variationer upp eller ner. Det finns troligtvis en anledning till att de väljer att lägga mer tid på sådant och då sopas det inte bort i en handvändning. Lite sådana småsaker som sådana som Clara anser är väldigt oviktiga av någon anledning.

Sen är det faktiskt så att om ena parten vill lägga ner jättemycket tid så är det svårt att kräva att den andra ska göra jobbet åt en själv. Om den ena anser att det räcker med att dammsuga varannan vecka och den andra vill dammsuga varje dag, vem ska göra jobbet då om det ska dammsugas varje dag? Ska den som anser att det är meningslöst göra det eller den som anser att det är nödvändigt? Sådant finns inte på SCB…

Det är lätt att slänga ut siffror hit och dit men om man inte sätter dem i relation till rätt andra siffror så blir det tämligen ointressant. Om man ens ska använda siffror på socialt samspel överhuvudtaget.

Och sen är det faktiskt inte ett obetalt arbete att leva som en del tycks anse.

Och hänvisar man till Gudrun Schyman som en sorts auktoritet så har man rätt tunt på sin egen faktafront.

blommor-hat

När genusfolk/radikalfeminister är inblandade så kan man inte ens byta krukväxter med varandra utan att på rasistiskt manér särbehandla folk. Och de förstår det inte ens själva…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

104 kommentarer

  1. MiT

     /  11/28/2016

    Lite mer om vad man får när man släppt in galningarna att styra agendan…
    ”Raseriet mot Sanna Nielsen: ”Rasistisk mobbing””
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article24001779.ab

    Svara
  2. MiT

     /  11/28/2016

    ”Funktionshindrade vräks från lokaler”
    ”16 olika handikappföreningar kommer att tvingas flytta från sina lokaler i centrala Piteå. Lokalerna ska i stället bli bostäder till nyanlända.”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/handikappforeningar-vraks-fran-sina-lokaler

    Svara
    • Jag blir så trött på ”vi ställer inte grupp mot varandra”. För att det är precis det som politik är – man ställer grupp, saker och idéer mot varandra. Eller ett finare uttryck: man prioriterar. Det finns ingen skam i det egentligen, vissa saker behöver mer resurser under vissa perioder men då får man räkna med att det oundvikligen går ut över annat, då oavsett vad vissa tror så är resurser begränsade. Även om vi skulle ha planekonomi så skulle resurser fortfarande behöva fördelas.

      Svara
    • Rikard

       /  11/28/2016

      Hej.

      #allaslikavärde
      #inteställagruppmotgrupp

      Det var väl det vi sa förra året, eller hur?

      Piteå: 44,53% Socialdemokraterna, 10,33% Vänsterpartiet.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  3. Pelle2

     /  11/28/2016

    Det riktigt roliga med Clara Lidströms artikel var, enligt mig ,att hon ondgjorde sig över att fakta inte längre ansågs vara viktigt utan det viktiga är vad var och en tycker är rätt.
    Det är ju klockrent en sådan postmodernism som har förespråkats av hennes ideologiska kamrater bland genusteologerna och radikalfeministerna.
    Istället för att då vända sig mot dom skyldiga och peka ut dom väljer hon att peka finger åt oss män som har kritiserat deras postmoderna ideologier.
    Det är ironi eller kanske idioti på en mycket hög nivå 🙂

    Svara
    • Haha, jag tyckte först att du hade skrivit ”vad en tycker är rätt” och fick världens chock! 😛 Vad fan, har Pelle2 gått och blivit en hen-sägare tänkte jag…

      Svara
      • Pelle2

         /  11/28/2016

        Ha,ha !
        Ingen risk att det skulle hända bergersjö 🙂

        Svara
  4. MiT

     /  11/28/2016

    ”Antirasistisk ilska mot ung mamma som höll på bli våldtagen av afrikan som gömde sig under sängen”
    http://www.friatider.se/frammande-afrikan-gomde-sig-under-barnfamiljs-sang

    Svara
    • Klimathotet

       /  11/28/2016

      Ständigt dessa Adidasbyxor 😛

      Svara
    • G

       /  11/29/2016

      Japp, ”anti”rasisterna 2-3st håller på i deras kommentarsfält på FB pga signalementet blev alldeles för detaljerat för ”anti”rasisternas smak när mörk hudfärg nämndes i beskrivningen av (insert word). Men det är ju overkligt hur han går in i huset bara sådär, mycket obehagligt. Jävla tur att pojkvännen var hemma, annars hade det nog kunnat gå precis hur jävla illa som helst. Ännu en som förverkat sin chans i ”paradiset” och borde utvisas utan vidare, om han nu är ”asylsökare”, vilket allt talar för. Att få asyl verkar dock inte vara prio1 när han beter sig så här.

      Svara
  5. Jan

     /  11/28/2016

    Folkutbytesförespråkaren och förmenta godhetsaposteln Maria Montelius ger sig inte. Antingen är man för fri invandring till Sverige eller så är man ond tycks hon mena. Alltså tillhör hon de goda och Marcus Birro de onda…
    http://www.expressen.se/kultur/tack-du-hors-alldeles-utmarkt-marcus-birro/

    Svara
  6. MiT

     /  11/28/2016

    Svara
  7. MiT

     /  11/28/2016

    Svara
  8. Jan

     /  11/28/2016

    Sådana som Maria Montelius och Oisin Cantwell ger sig aldrig. Också nu när sossarna kraftigt stramat åt invandringen ska de vara där och flagga sin förbannade godhet. Är det rimligt att en nation som Sverige inte ska vara upptaget av något annat än att försörja andra länders befolkningar? Hela tiden?
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article24001857.ab

    Svara
  9. Har vi inte än fått nog av att nagelfara arbetstimmar. Ja, kvinnor gör större delen av arbetet hemma och med små barn. Män arbetar längre arbetsdagar och tar hand om bilen, tomten och reparationer. Om man räknar antalet NÖDVÄNDIGA timmar båda lägger ut för familjen jämnar det nog ut sig.
    Det nödvändiga är arbeten som gör att livet fungerar, inte att möblera om och dekorera, inte det ständiga fixandet för fixandets skull till Facebook, för att ta några ex.
    Sedan finns det mycket som gör livet roligare. Men det måste vara eget val.
    Jag gör 98 % av hushållsarbete. 2 % är potatisskalning eller sopa golv. Är jag dum eller praktisk? (Obs. gubben är sjuk.)

    Kan någon täppa till munnen för yrkesfeministklagare? Vill inte betala deras liv.

    Svara
    • Jan

       /  11/28/2016

      Det går nog inte att värja sig emot det. Feminismen är en svaghetsideologi. Den lär ut att kvinnor är konstanta offer. Även en kvinnlig bankdirektör, överläkare eller chefsjurist är ett offer. Den man som säger emot är ömklig och omanlig!

      Svara
    • Rikard

       /  11/28/2016

      Hej.

      Du glömmer en sak, kanske.

      Dessa människor vill inte, kan inte och törs inte diskutera arbetsfördelning med sin partner: då kan det bli upprört och dålig stämning och konflikt och ilska och jag vet inte allt, och det betyder att deras lilla sockerkristyrs-idyll inte är sådär fläckfri och helt rätt och fotogenique som de lärt sig att tro att livet tillsammans skall vara.

      ‘Han röt åt mig’, kan hon då stamma fram med rådjursögon och darrande underläpp.
      ‘Hon är bara tvär hela tiden’ kan han då stånka fram likt en lastgammal galt.

      Gubbdj*vel som jag är tänker jag ibland i mitt stilla sinne att de är liasom ‘kärringar av bägge könen’, och kvider som en gisten dassadörr.

      Allt färre under fyrtio kan gräla och vara osams, och än färre kan lösa arbetsfördelning så att den både känns och är rättvis enligt de berörda, samtidigt som den som kan och hinner bäst är den som gör det som behövs.

      Då blir naturligt för dessa infödda vuxna barn som själva har barn att be att mammis och pappis Staten skall komma med duktighetstabell, så att alla gör lika mycket av allt, och alla får guldmedalj.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare
      Ps Det är nästan läskigt hur arg man kan bli på sådan bortskämma som du skriver om, elina. Ds

      Svara
    • En annan Andreas

       /  11/28/2016

      Om man slår ihop hemarbete och förvärvsarbete så brukar det bli ganska lika mellan könen, dvs det handlar om en uppdelning av arbetet. Varför uppdelningen ser ut som den gör kan klart diskuteras, men att yla om dubbelarbete och ansvar är bara trams.

      Svara
  10. Beträffande det där med hur man använder sin tid, jag tittade på SCB:s statistik och analyserade den lite grand det i Lite mer om kvinnor, städning, lön och arbetstider.

    Svara
    • Jan

       /  11/28/2016

      Hur som helst så verkar särskilt unga kvinnor ha hur mycket tid som helst över till att:

      – sitta på caféer
      – shoppa kläder
      – titta på dåliga dokusåpor
      – surfa på sociala medier
      – resa utomlands
      – planera bröllop, heminredning och surfa på hemnet
      – gå på spa
      – festa runt

      Svara
    • MiT

       /  11/28/2016

      Det var en ganska ordentlig genomgång! Och bekräftar ju ungefär det man anar 😛

      Svara
  11. Alma

     /  11/28/2016

    Sverigestaten har ett problematiskt förhållande till att hantera (och förmedla) verklighetsbaserat fakta. Verklighetsbaserat underlag ses som en styggelse, nåt som först måste vinklas och bearbetas genom ett lager åsiktskontrollanter med korrekt politisk värdegrund så att verkligheten överensstämmer med kartan. Vidare måste brott normjusteras eller retuscheras och ibland när de är för graverande tas bort helt (kod 291). För i likhet med andra socialistiska länder kan vi inte hantera för mycket verklighet, vi måste skyddas, och verkligheten måste alltid filtreras för vår eget bästa.

    Utan filter: är det däremot inte så konstigt att Sverige har sämst fungerande integration i Europa… och fortsätter tappa i skolresultat, sjukvården sjunker stadigt nu tom med flera graverande bottennoteringar och detta trots landets excesser i skattetryck, även de en skamplacering. För att inte tala om Sveriges vida kända repressiva debattklimat…

    P.S. Svensk media i dansk dokumentär. (har inte hunnit kolla upp ännu)

    https://twitter.com/Jon_Brenelli/status/802081370407309312

    Svara
    • G

       /  11/29/2016

      Verkar mycket intressant, har inte sett ännu men ska senare. Finns även på YT (vid en snabb koll känner jag igen två ytterligare ansikten, ser att NI:s Chang Frick är med 😉 , även AB:s Lena Mellin och Lamotte såklart som vi ser ovan.)

      Svara
      • G

         /  11/29/2016

        ”och Lamotte såklart som vi ser ovan.”

        Ahaha ovan i tweeten alltså, hur fan ska jag kunna veta att han skulle hamna först i videon från YT också, helvete 😛

        Svara
  12. MiT

     /  11/28/2016

    Svara
  13. MiT

     /  11/28/2016

    Svara
    • Kristian

       /  11/28/2016

      Som pastafarian vill jag ha ett slut på alla dessa bilder som visar vår fina hatt uppochned.
      Man skyller alltid på ”men det är ju matlagning.”

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/28/2016

      ”Hela 35 procent av de som svarat anser att förbud är på sin plats. Något som kan tyckas vara långt från konceptet yttrandefrihet, men Leif Walterum vill inte kännas vid att han i praktiken skulle förespråka censur.

      – Jag står för min åsikt i det här sammanhanget. Det som behövs är någon form av normkritisk diskussion kring vad som är okej och inte, säger han.”

      Jag skulle säga att det framförallt behövs en normkritiskkritisk diskussion. Bra att han står för sin åsikt, förhoppningsvis får han tillfälle att försvara den offentligt, jag står för min åsikt, och den är att yttrandefrihet går före förbud av kränkande satirbilder.

      Normkritisk är ett sådant fantastiskt ord som numera är helt värdelöst. Tidigare betydde det i princip ”kritik mot normen att man var tvungen att vara heterosexuell”, nu mera betyder det allt, såsom att kritisera den demokratiska ”unkna” normen med yttrandefrihet.

      Svara
    • Kristian

       /  11/28/2016

      ”Hörru, Martin Luther, det där är väl onödigt?”

      Svara
      • Rikard

         /  11/28/2016

        Hej.

        ”Josef, Maria, tack för att ni tar er tid att komma hit till utvecklingssamtal här på Nasarets friskola. Tyvärr måste jag inleda med att återigen påpeka att er sons uttalanden om att andra gudar än hans är falska skenbilder uppfattas som djupt kränkande inte bara av skolans judiska elever, utan utan även av de som tillber Ea, Jupiter, samt Mithra och Sol Invictus. vi ställer inte grupper av gudar mot varandra här, och han och hans kamrater envisas med att klottra ‘INRI’ samt stiliserade fiskar på väggarna.

        Det är helt i sin ordning att vara lite lagom upprorisk och retas med legionörerna med att skrika ‘Masada!’ eller ‘Romanus eunt domus’, eller ‘Ave Eris – te kallisti!’ men att som er son gör dra runt med ett dussin kamrater, och även några flickor och försöka intala andra att deras gudar är falska, det är helt enkelt oacceptabelt. Jag hoppas ni förstår att det här är något ni måste ta itu med – tänk vad som skulle hända om fler elever började profetera om att de är sändebud för ‘den ende guden’ – och för övrigt bör ni också diskutera er genuspedagogik. Varför måste guden vara just man, och hur vet en det?’

        Resten är, som man säger, historia. Inspirerat av Kristians Lutherska ‘citat’.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Pelle2

           /  11/29/2016

          Resten är som EN säger heter det 🙂

          Svara
          • G

             /  11/29/2016

            😉 lol.

          • Rikard

             /  11/29/2016

            Hej.

            Men jag är ju man, och det är jag som säger det, så måste det ju bli man som säger det. Jag är ingen en. Jag må vara träig, taggig och seg, men jag varken barrar eller bär bär, även om vissa anser att jag borde läggas i sprit (gin).

            🙂

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

  14. MiT

     /  11/28/2016

    Svara
    • Nej, hon är bara ledamot. Odförande är hon i HRF Sverige-Gotland.

      Känns tryggt.

      Svara
      • *Stockholm ska det vara, inte Sverige. Stupid brain.

        Svara
        • MiT

           /  11/28/2016

          Stockholm/Gotland är också den största avdelningen.

          Svara
        • Pelle2

           /  11/28/2016

          Ser att Bengtssons fanclub är här och ger tummen ner.
          Vore det inte bättre om du höll till på ETC eller Norrskensflammans debattsidor ?

          Svara
          • Äsch, jag har i princip fått nertumme på varje kommentar sedan jag kritiserade Eketok och Avpixlat. Om det berikar någon piluttas liv att trycka tummen ned så bjuder jag på det.

          • Jans

             /  11/29/2016

            Japp, det är några Toklandetbäbisar som tror att det är meningsfullt att ge tummen ner på allt som en skribent skriver om denne skribent någon gång skrivit negativt om ett helt annat ämne. I mitt fall är var det att jag skrev emot antisemitism.

            Men man får ge dessa tummenerare lite credd för sin outtröttlighet. Att fylla sin dag med att sitta och leta genom alla inlägg, komma ihåg vem man ogillar och sedan trycka tumme ner, på, allt, kräver uthållighet och övertygelse. Faktiskt nästan lite creddigt för en själv också att få denna uppmärksamhet. Det betyder ju att det man skrev gjorde ett mycket starkt intryck. 😀

          • Jans

             /  11/29/2016

            Eller polyester… nu när du sägerdet. Det kanske var efter att jag skrev att Ekeroth är en belastning för SD. Kanske samma kämpe mot oss båda i så fall 😉

            Kampen går vidare!

    • Rikard

       /  11/28/2016

      Hej.

      Den som har twitter kanske skall fråga HRF om det finns privata åsikter som om de framförs kan vara till nackdel eller skäl för uteslutning ur förbundet.

      Man kan också fråga om hur högt i förbundet man kan göra karriär med privata offentliggjorda åsikter som Bengtssons, eftersom det här inte är det första mindre genomtänkta hon hasplat ur sig.

      Vidare kan man be HRF om exempel på privata åsikter vilka om de framförs offentligt omedelbart medför uteslutning.

      Så att medlemmarna i fackföreningen vet vad de får säga högt.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2016

      Här kan man ju definitivt göra som Ernman och prata om att medvetet missförstå något. Vad jag vet har väl ingen sagt att Bengtsson är ordförande för HRF.
      Hon är däremot ordförande för HRFs största avdelning som MIT påtalar och det är ju illa nog. Om Bengtsson hade varit SD:are hade hon dels aldrig fått bli ordförande för någon avdelning och dels hade dom aldrig försvarat hennes sjuka åsikter med att hon uttalade sig som privatperson.
      Är man kommunist så fungerar det dock alldeles utmärkt att skylta med sina extremistiska åsikter och ändå få sitta kvar…

      Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2016

      Bloggaren motpol tar upp lite om det sjuka i att vänsterpolitiker och fackföreningsledare hyllar Castro
      http://motpol.blogspot.se/2016/11/en-moraliskt-kaputt-vanster.html

      Svara
    • G

       /  11/29/2016

      ”Transportarbetareförbundet har valt att utesluta Sammy Augustsson, som är politiskt aktiv för Sverigedemokraterna.

      Sammy Augustsson bor i Nybro och har under fem års tid arbetat som lastbilschaufför. För fyra år sedan blev han medlem i Svenska Transportarbetareförbundet.

      Han är även politiskt aktiv i Sverigedemokraterna och har sedan hösten 2014 en plats som ledamot i kommunstyrelsen i Nybro kommun.

      Det har nu fått Transportarbetareförbundet att agera genom att utesluta honom helt som medlem.

      Om man är aktiv sverigedemokrat, det vill säga ställer upp i riksdag-, landsting- eller kommunalval har man också tagit på sig att föra fram deras politik och den politiken strider mot våra stadgar när det gäller alla människors lika rättigheter och lika värde, säger förbundsordförande Lars Lindgren till SVT Nyheter.”
      http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/uteslots-fran-facket-for-att-han-ar-sverigdemokrat

      Svara
  15. Dagens dårskap

     /  11/28/2016

    Spännande annonsörer man har…
    Kanske lite kontraproduktivt med tanke på artikeln?

    Svara
  16. MiT

     /  11/28/2016

    Svara
    • Borgerlig Kultur

       /  11/28/2016

      Men det ser väl var och en att Sanna Nilsen inte kan vara rasist. Precis som Malena Ernman är hon ju blond o blåögd och… jag menar hon är ju en kvinna, dvs inte en man. Och då är det ju trams att kalla henne rasist.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2016

      Lite kul att just Ernman ondgör sig över medvetna missförstånd.
      Det är ju sådant som hennes åsiktskamrater brukar excellera i.
      När de går på hennes polare Nielsen så var det visst inte lika kul längre.
      Sedan tycker jag synd om Sanna Nielsen att hon blev drabbad av identitetspolitikernas påhopp. Tror verkligen inte att hon är en rasist.
      I dessa humorlösa tider får man ju dock inte skratta åt en stereotyp framställning av en annan ras. Möjligen skulle det väl gå om en asiat eller svart person skojade med en stereotyp bild av en vit person för då ”sparkar dom ju uppåt” enligt rasideologerna inom identitetspolitiken…
      Om Hübinette på Twitter:
      ”Forskare, föreläsare och skribent i frågor som rör ras, vithet och svenskhet, adoption och adopterade, och Östasien och asiater.”

      Är det någon som är förvånad ? En äkta rasbiolog och identitetspolitiker i sin prydno..

      Svara
      • Hannah

         /  11/29/2016

        Väntar med spänning på hur vithetsnormvänstern ska förklara vilken utsatt, postkolonialt förtryckt grupp japaner är…;)

        Svara
    • Jan

       /  11/28/2016

      Kan man kalla mer än en miljon svenskar för rasister så kan man väl kalla Sanna Nielsen för rasist också. Det finns till och med bildbevis på hennes rasism. Nu slår den överspända retoriken tillbaka på de politiskt korrekta. En av deras egna som rasist – tänka sig!

      Svara
    • G

       /  11/29/2016

      Vadå ”ok”. Är det allt hon har att säga.
      https://twitter.com/Malena_Ernman/status/803318971344818176

      ”SVT får kritik för att ha återsänt en sketch med Killinggänget där de spelar ”sjungande koreanska adoptivpäron”. Nu höjs röster om att skämtet är fördomsfullt mot asiater.

      I tisdags kom kritiken: ”Det räcker med guling-humor nu, SVT” löd rubriken i debattartikeln i Expressen, skriven av docent och forskaren Tobias Hübinette och serietecknaren Lisa Wool-Rim Sjöblom, båda adopterade från Korea.”
      http://www.expressen.se/debatt/det-racker-med-gulinghumor-nu-svt/
      http://www.svt.se/kultur/svt-anklagas-for-sanda-gulinghumor

      Päron var det här….

      Svara
      • Pelle2

         /  11/29/2016

        Vilken hycklare och dubbelmoralist han är..

        Svara
      • Jans

         /  11/29/2016

        Hübinette har på ett sätt rätt i att det är mer accepterat med ”gulinghumor” fortfarande än t.ex. ”svartinghumor”. Jag tror en orsak kan vara att östasiater i genomsnitt är mycket framgångsrika i både Europa och USA. Har man det bra och är framgångsrik så är det kanske inte så himla farligt om någon drar en vits på ens bekostnad.

        Hübinette själv är däremot en gåta. Allting tyder på att han hyser en djupt revanschistisk känsla gentemot Sverige och svenskar. Jag tror det hände något traumatiskt i hans uppväxt, mycket tyder på det.

        Svara
  17. QED

     /  11/28/2016

    Något sån’t här borde finnas i Sverige

    https://www.wesearchr.com

    Svara
    • Alice i Underlandet

       /  11/29/2016

      Bra idé, QED, men hittade bara en massa skvaller förutom Pizza Gate.

      Svara
  18. Jan

     /  11/29/2016

    Vad säger ni? Superbojkott av ”rasisten” Sanna Nielsen som julvärd i SVT nu? Tror ni att vi får pk-eliten med oss?

    Svara
    • Pelle2

       /  11/29/2016

      Bengtsson är väl som kommunister brukar vara mera generös med andras pengar än sina egna.
      Skulle inte tro att Bengtsson framlever ett liv i fattigdom och armod eller ens som en vanlig arbetare. Facket har inte direkt en tradition att hålla tillbaka med lön och andra förmåner för sina ledare.
      Skulle tro att hon mera är en så kallad gåsleverproletär precis som hennes åsiktskamrater Sjöstedt, Ohly, Mikael Wiehe,Sven Wollter och Jan Guillou t.ex.

      Svara
      • Jans

         /  11/29/2016

        Det är ju faktiskt ett förhållande som varit konstant i historien. Kommunismens härförare har alltid varit privilegierade på ett eller anat sätt.

        Svara
        • Rikard

           /  11/29/2016

          Hej.

          Föga förvånande.

          Du måste ha råd att vara kommunist till att börja med. Är du arbetare (i klassisk mening) eller bonde så har du fullt upp med att just arbeta, och med att försöka skapa lite mer till dina barn än vad du själv startade med, precis som borgerskapet.

          Det var därför kommunismens agitatorer siktade in sig på akademikerkåren. De har råd och de har tid att skapa teoretiska luftslott, och de äger språket, så på sätt och vis är det även den allmänna rösträtten och demokratins fel att socialismens vidriga idéer om att sortera människor efter hudfärg och fysiologiska företräden åter är i grossess.

          Men varför inte läsa en riktigt bra genomgång av bakgrunden till kommunism, (inter/nationalsocialism), fascism och socialdemokrati – de är ju alla huvuden på samma hydra:

          Ett citat:
          ”Med start under mellankrigstiden började marxismen mutera. Teoretiker som Gramsci och Lukacs samt Frankfurtskolans medlemmar kom fram till att arbetarna var fel målgrupp. Det var de intellektuella som skulle övertygas. Universitetens studenter och de västerländska byråkratiernas alla tjänstemän skulle förverkliga den kommunistiska utopin. Medan bönder och arbetare vägrade att växla in sitt verklighetsförankrade sunda förnuft mot den marxistiska teori som sa att en revolution skulle leda till ett rättvisare samhälle, så var det mycket lättare att få gehör hos de intellektuella för den nya strategin.”

          Länk:
          [https://morklaggning.wordpress.com/2016/11/26/en-teori-om-politisk-korrekthet/]

          Notera att Arnstbergs text egentligen handlar om begreppet ‘politisk korrekthet’ – han ger dock bakgrunden och förutsättningarna på ett föredömligt lättfattligt och välskrivet sätt.

          Tyvärr är vi svenskar noga indoktrinerade att tro att det finns en ‘vänster vs. höger’-uppdelning i politiken, där fascism, konservatism, kristendom, borgerlighet och nationalsocialism är ‘höger’, och frihet, demokrati, kommunism, och socialdemokrati är ‘vänster’.

          Det är faktiskt lättare i min erfarenhet att diskutera med muslimer än med socialister och kommunister, eller socialdemokrater som de heter med masken på.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
  19. Svenne

     /  11/29/2016

    Det går bra nu…

    Svara
    • Jan

       /  11/29/2016

      Vilken tur att det går med vinst då i slutändan. Det har ju våra politiker lovat!

      Svara
    • Jans

       /  11/29/2016

      Det vill till att bostadsbubblan inte spricker för då blir det en rejäl förlustaffär med de där bostäderna.

      Svara
  20. Svenne

     /  11/29/2016

    ‘Winter is coming’ även till förorten…

    Svara
  21. Jan

     /  11/29/2016

    Precis som snöskottningen i Stockholm så är även årets Augustpris jämställda. Alltså hundra procent kvinnor. Skönt! Då slipper det sedvanliga feministgnället i alla fall. Allt är frid och fröjd!

    Svara
  22. G

     /  11/29/2016

    Fotbollsfeminist pratar om systematisk diskriminering, patriarkatet osv osv….
    ”Jag vill att fotbollsförbundet tar hjälp av en genusexpert som tar fram en handlings plan om hur man ska bygga jämställdhet inom fotbollen”
    http://nt.se/webb-tv/?clip=om4399569

    Vid 15:00 min in i videon, i veckans åsikt i åsiktsmaskinen, sist i programmet.
    (Videospelaren är lite ändrar så det går inte längre att välja var man vill att videon ska starta vad jag kan hitta, ni får hoppa fram manuellt helt enkelt.)

    Inget går såklart att förändra utan att de ska lägga ut pengar på en genusexpert, de måste väl ta hjälp av genusfotografen när det är dags för foto också, ni vet han som fick 20K för det ”jobb” han gjorde på skatteverket, så att alla vinklar är genusgodkända.

    Svara
  23. G

     /  11/29/2016

    3000 spänn för könsstympning av sin lille son 😦
    En av alla dessa sjuka ”traditioner” som borde dö ut asap.

    ””Hans två månader gamla son hölls skrikande fast medan läkaren skar av förhuden. Bashar Qazaz misstänker att bedövningen inte tog. Läkaren som arbetar på en helt vanlig vårdcentral i Malmö är nu anmäld.

    Det är lång kö i Skåne till den enda klinik som utför omskärelser på pojkar på uppdrag av region Skåne. Många föräldrar åker därför utomlands för att skära om sina söner eller ordnar omskärelsen privat.
    …/…/…
    Under operationen skrek pojken så mycket att han var tvungen att hållas fast.

    – Läkaren fick hålla pojkens ena ben medan han skar. Jag fick hålla det andra benet och sköterskan höll pojkens armar, säger Bashar Qazaz.

    Bashar Qazaz misstänker i efterhand att bedövningen inte tog.

    – Pojken led under hela operationen. Han grät jättemycket tills han tappade andan. Det kändes att han inte var bedövad alls, säger Bashar Qazaz.

    Vad tänkte du som pappa?

    – Jag själv mådde också dåligt under operationen. Men läkaren hade redan börjat. Hade jag fått veta att operationen skulle gå till så här så hade jag aldrig tillåtit honom att röra vid min pojke, säger Bashar Qazaz.
    …/…/…
    Bashar Qazaz betalade 3.000 kronor för omskärelsen men några veckor efter operationen gick det knappt att se att pojken blivit omskuren.

    – Det såg ut likadant som innan operationen. Mycket av förhuden satt kvar på penisen. Då sa läkaren att ”ni folk från Mellanöstern vill ha olika modeller”. Jag trodde att han skämtade och sa att jag har inte kommit till en frisörsalong utan till en vårdcentral, säger Bashar Qazaz.

    Läkaren menar att han inte har uttryckt sig så och framhåller att det en känd komplikation att förhuden ibland växer ut igen. Han erbjöd sig att göra om operationen, men det tackade Bashar Qazaz nej till””…/…/…
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/grat-tills-hans-tappade-andan

    Svara
    • Olof

       /  11/29/2016

      ”Jag trodde att han skämtade och sa att jag har inte kommit till en frisörsalong utan till en vårdcentral, säger Bashar Qazaz.”

      Då kanske han skall ta och sluta behandla sonens kroppsdelar som om de vore frisyrer och inte ägna sig åt permanenta förändringar utan sonens medgivande.

      Svara
      • Jans

         /  11/29/2016

        Det är ta mig sjutton inte klokt att detta får pågå. Det borde naturligtvis betecknas som grov misshandel och den förälder som går med sitt barn för att göra ingreppet bör dömas för medhjälp.

        Svara
        • Rikard

           /  11/29/2016

          Hej.

          Du vet varför det är tillåtet?

          Gissa vad Sveriges judar hade sagt om man försökt förbjuda detta före massinvandringen av muslimer.
          Gissa vad den blev kallad förr som krävde förbud mot könsstympning av pojkar.
          Gissa vad muslimer tycker om att det nu börjar höras allt högre krav på att förbjuda denna vidriga tortyr när det tidigare var tillåtet för judar.

          (Så fort en fråga inte har en klar skurk och en klar hjälte, utan kan uppfattas eller göras luddig av konkurrenter inom och utom partiet, skall den ignoreras och begravas.

          Det går nästan att datera denna tendens början i svensk politik.)

          Det kommer inte att förbjudas, och vi so anser att det skall förbjudas får väl fortsätta fråga dels varför det är tillåtet att skära sönder könsorgan på barn men inte att kupera hundar (inte för att jag vill tillåta det, nb.) dels likt Paulus påpeka att om det heliga förbundet styrs av avlägsnandet av förhuden kan ju fäderna bevisa sin helighet genom att själva först skära av hela det egna ‘klockspelet’.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
          • Jans

             /  11/29/2016

            Jo, att de judiska företrädarna har velat behålla denna tradition har helt klart spelat roll. Jag förstår faktiskt inte heller varför de kämpar för att behålla seden eftersom de flesta judar på alla andra sätt lever helt modernt västerländskt. Jag antar att de övergett en mängd obsoleta traditioner men inte just denna. Sedan handlar det kanske om amerikanskt inflytande också. Där är det ju inte bara judar och muslimer som omskärs utan även kristna och vi vill ju alltid vara lika duktiga som amerikanerna.

          • Hannah

             /  11/29/2016

            @Jans: Jag har frågat mig samma sak. Antar att det ses som en viktig identitetsmarkör för gruppen fortfarande. Inte för att ta ställning för eller emot någon grupp här. Men alla dessa rapporter om ”köksbordskirurgi” och misslyckade omskärelser med läkare inblandade. Gäller dessa bägge grupperna eller bara den ena?

          • Klimathotet

             /  11/29/2016

            I Gamla Testamentet, Första Moseboken, 38 kapitlet omnämns att spilla sin säd på marken. Det ursprungliga skälet att ta bort förhuden på små pojkar sägs vara att försvåra självbefläckelse, vilket var och är en synd i vissa religioner. Omskärelse av små pojkar har också minskat i USA.

            ”Every sperm is sacred,
            every sperm is great,
            If a sperm is wasted,
            God gets quite irate.” 😀
            (Monty Python)

    • Hannah

       /  11/29/2016

      Det där är fel på så många sätt..
      1. Åldern
      Inga seriösa kirurger utför operationer på någon under 18år, såvida operationen inte är medicinskt motiverad. Det finns ingen anledning att tillåta undantag p. g. a föräldrarnas trosuppfattning. Lagen bör gälla lika för alla. Punkt.

      2. Kompetensen.
      Jag är visserligen inte läkare, men ställer mig ändå väldigt frågande till den rent medicinska delen i det hela även om vi bortser från tanken på att hela ingreppet ur barnets synvinkel var en totalt onödig risk. Låt oss leka med tanken att det var medicinskt motiverat . Hur i helafriden kan en vanlig vårdcentralläkare (allmänläkare?) ens komma på tanken att tro att han är kvalificerad att lokalbedöva och skära i en 2månaders på ett ställe där kunskaper inom barnurologi vore på sin plats? Allt utöver BVC’s standardprogram (vaccinationer, höftkontroller osv) brukar vad jag vet handhas direkt av de stora sjukhusen som har barnläkare. BVC tar inte ens barn under 6månader som patienter på den vanliga mottagningen just för att det är en så känslig ålder som kräver speciell kunskap.

      3. Utförandet
      Visst finns det enstaka tillfällen då det kan vara motiverat att tvångshålla ett barn. För att få i vätskeersättning, ta viktiga prover osv. Men hur kommer man ens på iden att försöka skära i någon som inte ligger still utan det krävs två personer för att blåhålla? Även bortsett ifrån hur jobbigt det är för barnet så måste ju skaderisken vara rätt hög. Jag trodde regeln var att vänta med alla icke akuta operationer på småbarn tills det är säkrare att söva dem (15kg?3år?) och sedan ge dem lättnarkos just för att kunna operera säkert och för att de ska slippa vara vakna vid ingreppet. Så gör man ju vid många andra mindre ingrepp som rör i öronen mm. Att hålla på och amatördosera bedövningsmedel i en 2månaders utan att vara specialist på området låter som kvacksalveri i mina öron. Jag skulle mycket gärna höra hur Region Skåne motiverar att den läkaren får jobba kvar inom vården.

      Svara
      • Rikard

         /  11/29/2016

        Hej.

        Mycket kloka ord och tankar, Hannah.

        Jag är inte läkare eller vårdanställd, men vad jag vet skall ingreppet utföras av barnkirurg.

        Jag tror vi behöver sätta igång med att framkalla en ‘Upplysningen II – Nu ännu ljusare!’ innan vidskeplighetens mörker sänker sig för gott.

        Snart nog lär jag väl beordras sätta ‘rätt’ när elever svarar ‘guds vilja’ på frågor på skrivningar.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Hannah

           /  11/30/2016

          Tack, jag uppskattar dina kommentarer också dina språkliga färdigheter.

          ”Upplysningen II” känns som en utmärkt ide. Egentligen borde det vara ganska enkelt. ”Be calm, be firm but always stand your ground” som det brukar heta i guideböcker över vissa ökenländer. Jag har träffat religösa människor från alla möjliga delar av världen och det har alltid gått bra. Det som skrämmer mig nu är ett Sverige vars styrande så kapitalt misslyckas med att just styra landet. Vi verkar lida brist på vuxna människor helt krasst. Våra lagar och regler behöver snarast uppdateras till verkligheten. Vi bör slå fast att religionsfriheten innebär frihet till eller från religion. I praktiken upphör din rätt att utöva din religion när den tvingas på någon annan. Nästa sak att åtgärda bör vara att se över och åtgärda ”svaga punkter i systemet”. Vårt sekulära, demokratiska samhälle är inte byggt för att hantera de senaste årens utveckling. Vi behöver helt andra straffskalor. Förmodligen behöver vi även bygga in en viss ”tröghet i systemet” för att förhindra att icke demokratiska krafter kuppar in censur och annat religöst förtryck.

          Stor eloge till dig som orkar kämpa på i skolvärlden av idag, det kan inte vara lätt. Ser du någon större skillnad i åsikter/kompetens mellan yngre och äldre kollegor?
          Hehe tycker du ska rycka på axlarna, le och köra ”om Gud vill..” kortet på precis alla icke relevanta krav på dig som lärare från och med nu..#two can play that game 😉

          Svara
  24. Pelle2

     /  11/29/2016

    OT:
    Ledarsidornas Johan Westerholm skriver bra om hur Finland,Frankrike och Danmark ställer krav på sina gamla och nya medborgare för att säkra samhällskontraktet och säkra den Danska välfärden.
    Här är några saker som den nya regeringen tänker genomföra:
    Minst 25 procent av alla unga skall genomgå en yrkesutbildning efter fullgjord folkskola, år 2025 skall andelen vara 30 procent
    Minst 60 procent av de nyutbildade skall finna arbete i den privata sektorn för att säkra verksamheten i den offentliga
    Minst 50 procent av arbetskraften skall ha genomfört post-gymnasial utbildning innan 30-årsdagen, huvuddelen skall ha genomgått dessa utbildningar på normal tid utan uppehåll.
    Dom tänker också införa följande flyktingpolitik:
    Vidare skriver han följande
    ”Den danska regeringen skall inom rättsområdet skärpa straffen för våldsbrott. Till skillnad från i Sverige, där oftast gärningsmannen sätts i fokus, kommer den danska kriminalpolitiken fokusera på att skärpa straffen kraftigt. Motsvarande parallell utveckling kan börja skönjas i den svenska regeringen genom skärpta vapenlagar men Danmark är generellt såväl tydligare som snabbare att sätta brottsoffrets behov före gärningsmannens. Få glömmer nog bort hur rikspolischef Dan Eliasson hyste varmare känslor för den unge man som mördade en anställd svensk-syrianska på ett HVB-boende för asylköande unga män. Danmark, och Finland, har ett väsentligt tydligare brottsofferfokus än blomsterhattstantsperspekitv än Sverige. Sverige präglas kraftigt av det senare.”

    Flyktinpolitiken skall se ut som följer:

    – Upprätthålla dagens gränskontroller
    – Ytterligare skärpa dessa med en nödbroms som innebär avvisning direkt vid gränsen
    – Ett nytt asylsystem införs. Asyl söks från tredje land
    – Familjeåterförening kräver att den enskilde är i självförsörjning
    – Skärpta krav för danskt medborgarskap
    – Danmark kommer att följa de åtaganden man utfäst sig till i internationella konventioner.

    http://ledarsidorna.se/2016/11/danmark-krav-och-tydliga-mal-skall-sakra-samhallskontraktet/

    Svara
  25. Iotakt skriver om våldtäkten av en förståndshandikappad kvinna i Brandbergen och begreppet ”särskilt utsatt situation”:

    ”Tingsrätten nöjer sig med att landa i slutsatsen att det finns omständigheter i utredningen som är besvärande för de tilltalade. Det måste rimligtvis kännas som en upprättelse för den ensamma, utsatta kvinnan. Eller inte. Det är så våra rättsvårdande institutioner lägger grunden för ett samhälle där tilltron till att de klarar sitt uppdrag urholkas allt mer – och allt snabbare.”
    http://iotakt.se/blogg/en-sarskilt-utsatt-situation/

    O_o

    Svara
  26. MiT

     /  11/29/2016

    Svara
    • Javisst, istället för att sätta dit någon som faktiskt forskat om terrorism, låt oss tillsätta någon med en doktorsexamen i filosofi. Det låter som en jättebra idé.

      Navelluddskådning är PRECIS vad vi behöver för att motarbeta extremism!

      Svara
      • Jans

         /  11/29/2016

        Det finns ingen annan förklaring än att man faktiskt inte vill göra något åt problemet. Inte på riktigt. Kanske bra på ett sätt för det kan påskynda den politiska förändring som är nödvändig.

        Svara
        • Jag tror också att de egentligen inte vill göra något åt det då obehagliga sanningar kommer bubbla upp till ytan som de helst vill hålla nere.

          Okej, Mona Sahlin – de kan ha varit såpass förvirrade att de trodde att hennes kopplingar till Expo gjorde henne lämplig, men en före detta chef från Röda korset med en doktorsexamen i filosofi? Detta är medvetet sabotage.

          Svara
  27. MiT

     /  11/29/2016

    Svara
  28. MiT

     /  11/29/2016

    Svara
    • Leif

       /  11/29/2016

      Tusentals miljarder? Enligt Ekonomifakta är statens utgifter mindre ä tusen miljarder. Räknar Linnéa Engström och Annika Hirvonen Falk i någon hittepåvaluta?

      Svara
      • Vore orimligt om det vore sverige eftersom hela offentliga sektorns utgifter ligger runt 1500 miljarder.
        Det är lite otydligt i artikeln, men jag antar att de menar tusentals miljarder i världen, vilket väl inte verkar helt orimligt. Alternativt kan de mena i EU, men eftersom artikeln tar upp Istanbulkonventionen och FN så gissar jag att det är hela världen som avses.

        Svara
      • Antar att du lät lura dig av att tweeten talar om tusentals miljarder svenska kronor.

        Svara
    • Leif

       /  11/29/2016

      Tre miljarder i Sverige enligt Nationellt centrum för kvinnofrid (oacceptabelt förstås).

      Svara
  29. Jans

     /  11/29/2016

    Svd har idag ett reportage om den muslimska minoriteten rohingya som förföljs i Burma.
    http://www.svd.se/bortglomd-flyktingrutt-tre-ganger-dodligare-an-medelhavet/av/per-liljas

    Det som är intressant är att förtrycket mot denna minoritet ger ett stort uppslaget bildsatt reportage medan sådana nästan helt saknats när det gäller likartad förföljelse mot kristna och andra minoriteter i Mellanöstern. Reportaget i sig är alltså bra, men varför får vi aldrig läsa inkännande reportage om de såväl kulturellt som geografiskt mer närliggande förföljelser som pågår? Svaret är naturligtvis att denna typ av reportage är en del i agendan att göra svenskar positiva till den i huvudsak muslimska flyktinginvandring som pågår.

    En annan intressant sak i reportaget är hur länder runtomkring hanterar rohingya-flyktingar. Malaysia som är muslimskt är det land som tar emot dem, men även de är restriktiva. Indonesien, ett av världens folkrikaste länder och som också är muslimsk, har tagit emot något tusental. Oerhört annorlunda proportioner mot den europeiska flyktingsituationen.

    Svara
  30. Jans

     /  11/29/2016

    Bortsett från hur sjuk själva händelsen är, kolla in siffrorna:

    ”Enligt kommunens hemsida finns inte mindre än sju asylboenden med plats för 800 nyanlända i ett samhälle som har 4.000 invånare.”
    http://www.friatider.se/frammande-afrikan-gomde-sig-under-barnfamiljs-sang

    Nu behöver ju inte alla platser vara besatta men det är ju rimligt att anta att någonstans mellan tio till tjugo procent av människorna i Torsby numera är asylanter. Det blir minst var tionde person. Det är en oerhört stor siffra och med tanke på att det antagligen mest är män så blir det ju en enorm förskjutning i byns demografi. Det är verkligen ett fullständigt vanvett som pågår.

    Svara
    • Klimathotet

       /  11/29/2016

      I min närmaste stad är var femte en asylant och det finns en annan ort där var tredje är det. Adidasbyxor är det nya svarta.

      Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.