Känslosås från kränkt SR-journalist, pratar om sitt dunkande hjärta och patriarkatet

Igår var det PK-debatt. Jag vet, det är nästan för bra för att vara sant att Publicistklubben förkortas PK men så är det i alla fall.

Igår var Staffan Heimersson med på scenen och man diskuterade att han fick sparken från Aftonbladet av Dubbelnollan för att han var lite kritisk mot #metoo. Han skrev också en bok i rekordfart om detta vilket man också nämnde men vad gäller snabbhet var han väl slagen ordentligt på fingrarna av ALEXANDRA PASCALIDOU som hade en bok färdig efter bara nån månad eller så. Nästan så man kan tro att det var förberett.

Man vände sig till publiken för frågor och där fanns en journalist från Sveriges Radio som ville säga nåt

Ni förstår väl att det är en mycket lång väg att vandra på Public Service innan de ideologiskt marinerade ”journalisterna” är borta…?

Ni kan se hela avsnittet av PK-debatten där Heimersson är med här.

På tal om marinerat

Jag har sett hela klippet på SVT-Skåne och det är precis så illa som det verkar…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

125 kommentarer

  1. Frida Gustavlin

     /  03/13/2018

    Ang klippet från PK, Staffan Heimersson suck, så djup och distinkt, den tror jag att jag ska ha som ringsignal.

    Svara
    • MiT

       /  03/13/2018

      Trots SR-journalistens hårt dunkande hjärta alltså? Du är så känslokall 😛

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  03/13/2018

        ”Mitt hjärta har aldrig dunkat så hårt”, hyfsad titel på en dansbandslåt.

        Jag är dock lite orolig för journalisten, om hon nu får förmaksflimmer av att sitta på pressklubben en trevlig vardagskväll, så känns det som att förutsättningarna som krävs för att jobba som kritisk journalist saknas i någon mening.

        Eller är det kanske det där röda vinglaset som spökar?

        Svara
        • Ivar L

           /  03/13/2018

          Vem var det som skrev så bra om det där att vänstermänniskor tar invändningar mot deras ideologi som personligt angrepp medan högermänniskor är mer benägna att se själva sakfrågan som skild från sin person?

          Svara
          • Senior

             /  03/13/2018

            Det är de själva, i och med sin slogan:
            ”Det privata är politiskt.”

            Kan de inte ens göra skillnad på statliga angelägenheter och privata förstår jag att de dessutom har svårt att göra skillnad på sak och person.

          • Rikard

             /  03/13/2018

            Hej.

            @Senior:

            ”…de dessutom har svårt att göra skillnad på sak och person.” Exakt.

            Detta märks tydligast på hur de behandlar människor som saker.

            Personligen tror jag roten är att en del av oss tänker i hur världen, själva existensen, borde vara rent etiskt, moraliskt och normativt – och eftersom den inte är enligt läran så skall den tvingas bli det genom att alla alternativ och avvikelser elimineras.

            En del av oss tänker istället i frågor: hur är världen följs av hur man vill att den skall var vilket följs av hur man får den att bli så.

            De ter sig snarlika men där den första inte kan omprövas utan att hela bygget rasar (idémässigt en motsvarighet till en pyramid ståendes på sin ena spets) så börjar den andra med att efterfråga hur sakerna är, och kan därigenom alltid återgå till den grundfrågan och bygga vidare och förbättra sig själv.

            För journalister ligger skillnaden i att rapportera vad som hänt rent deskriptivt i referatform, jämte rapportera vad som hänt utifrån hur det borde ha hänt, normativt menat.

            Inte så mycket ”Das Ding an sich” som ”das Ding, wie es sein sollte”.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Senior

             /  03/13/2018

            Jag skulle nog vilja tillägga att det tydligaste exemplet är ”överklassen”.

            De kan inte ens ge en definition av det, detta godtycke uppstår just för att de inte kan skilja på förhållandet mellan sak och person.

  2. ‘Jag förstår inte frågan?’

    Svara
  3. Ivar L

     /  03/13/2018

    SvD:s Tove Lifvendahl resonerar lite kring böneutrop och sätter faktiskt fingret på en aspekt som skulle kunna utgöra en möjlighet att lagstifta på ett sätt som gör det hela mindre attraktivt för islamister, de som med största trolighet ivrar mest för att få mässa sitt islam från torn i förorten:

    ”Tomas Samuel beskriver både innebörden av och formerna för böneutropen. Och då väcks ytterligare en fråga, nämligen hur väl de korresponderar med den svenska jämställdheten: ”Böneutropet ska utföras av en man som har vacker röst. Kvinnor är inte tillåtna att höja sina röster eftersom en kvinnas röst skulle kunna innebära en frestelse för män (A’’oura på arabiska).””
    https://www.svd.se/flera-aspekter-pa-fragan-om-boneutrop

    Lagstifta om att i snitt vartannat böneutrop som utropas publikt måste ledas av en kvinna säger jag. Det är ett fullt rimligt krav på en rörelse som kommit sentida till vårt jämställda land, ett krav som kanske fler än SD dessutom skulle kunna rösta för och som därmed skulle kunna genomföras. Det här är ju alltså inte Toves förslag, hon är alltför PK, utan mitt. Jag tror det skulle kunna funka och alla som svär religionsfrihetens helighet kan knappast ha något att invända. Fundamentalistiska moskéer skulle aldrig acceptera detta så tack, då slipper vi lyssna på deras böneutrop. Förmodligen skulle det bli väldigt få publika böneutrop med en sådan lag.

    Svara
    • Senior

       /  03/13/2018

      Nu gör du misstaget att tänka logiskt, och tro att det skulle känneteckna SD´s politiska motståndare. -Om så SD plankade ett annat parti rakt av i ett förslag skulle de rösta ner det bara för att det kom från SD.

      Ett sjuklöverparti skulle hellre lägga ner sina egna röster om deras eget förslag riskerade gå igenom med hjälp av SD. Kolla bara på tidigare budgetmotioner och DÖ.

      Svara
    • Genialt förslag.

      Svara
    • Rikard

       /  03/13/2018

      Hej.

      Vad händer när muslimerna vägrar?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Tror aldrig att de skulle acceptera den lagstiftningen, så det är stopp redan där. (Men kan ha fel.)

        Svara
      • Senior

         /  03/13/2018

        Ja, vi har ju fått svart på vitt att guds lag äger giltighet över svensk lag, vilket innebär att de helt enkelt anser sig ha rätten att strunta i alla svenska lagar som är motstridiga mot religionen.-Jag misstänker att det inte riktigt är så tanken är att man skall tolka religionsfrihet……

        Detta innebär ju också att vi måste ha en polismakt stor nog att tillse att folk lever efter svensk lag i de fall den står i strid med deras religösa övertygelse, och att lagföra de som inte gör det.

        -Det arbetet går redan bra i våra ”utanförskapsområden” har jag hört, såpass bra att polisen måste ha eskort av andra poliser.

        Svara
    • elina

       /  03/13/2018

      Och hur skulle vi kontrollera det? Man sätter bara en burka på en man. Dessutom måste jag fortfarande lyssna på islams herravälde över min stad.
      Nej.

      Svara
  4. Ivar L

     /  03/13/2018

    Ola Wong går i svaromål mot Qaisar Mahmood. Som vanligt toppklass när Ola skriver, bland annt om hur Qaisar försöker köra med offerkortet:

    ”Mahmood presenterar sig i sin mediala roll som en underdog, en författare och byråkrat. I verkligheten är han en hög chef på en av landets största kulturmyndigheter och en av Kultursveriges tunga makthavare. Myndigheten delar ut miljontals kronor i stöd till kulturmiljövård och museer. Han har omkring 50 medarbetare underställda sig och en lön på 67 900 kronor i månaden. Det är publicistiskt rimligt att Mahmood blir granskad.”

    Läs vidare om Qaisars patetiska CV. Den som tillsätter en sådan pajas att vårda Sveriges kulturarv borde åtalas säger jag…
    https://www.fokus.se/2018/03/wong-det-har-ar-vad-journalister-ska-gora/

    Svara
  5. weasel

     /  03/13/2018

    Fantastiskt !

    ”Journalisten” : – Kvinnliga journalister är inte tjejer, dom är kvinnor, jag tycker att det är fruktansvärt upprörande och kränkande att du får stå på den här scenen och förneka någonting som du aldrig har förnekat och tusentals kvinnor har skrivit på ett upprop och mitt hjärta har aldrig dunkat så hårt och nu skulle jag vilja citera en mening som en sångerska sa i en intervju med aftonbladet för två år sedan.
    Heimersson ; – Jag förstår inte frågan.

    Bättre än så blir det aldrig 🙂

    Svara
    • Klimathotet

       /  03/13/2018

      Heimersson är gammal och yngre kvinnor kallas ofta tjejer. Exempelvis ”bästa tjejgänget”

      Svara
  6. weasel

     /  03/13/2018

    ”ALEXANDRA PASCALIDOU som hade en bok färdig efter bara nån månad eller så. Nästan så man kan tro att det var förberett.”

    Nja…, förberett tror jag inte att det var ; om du läser den boken, eller någon annan bok , av Pascalidou så kommer du istället undra hur i helvete det kunde ta en hel månad att skriva den….

    Svara
  7. Grodan Boll

     /  03/13/2018

    PASCALIDOU som hade en bok färdig efter bara nån månad eller så. Nästan så man kan tro att det var förberett.

    Hon kanske hade lite hjälp med skrivandet? 🙂

    Svara
    • Senior

       /  03/13/2018

      Om man bara lär sig CTRL-C och CTRL-V går det snabbt att kopiera.

      Svara
      • Har datakörkort sedan 2001

         /  03/13/2018

        Kombinationen Ctrl-A, Ctrl-C och Ctrl-V är den ultimata kommandosekvensen.
        Då går det verkligen snabbt att ”skriva” nya böcker.

        Svara
        • Kristian

           /  03/14/2018

          En gång (80-talet) kopierade vi för hand ur uppslagsverk och fick kritik av lärare för att det saknades källanvisning och egna tankar.
          Idag är det bara att kopiera från wikipedia. Om man vill anstränga sig och inte ladda ned något ”arbete” som redan är skrivet.

          Svara
          • Rikard

             /  03/14/2018

            Hej.

            Till skillnad från när elever brukar datorn och Wikipedia (det finns bättre uppslagsverk…) så passerade i alla fall informationen era hjärnor vid kopieringen.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Kristian

             /  03/14/2018

            Sant. Personligen försökte jag i alla fall formulera om meningarna lite grann!

    • Embryo

       /  03/15/2018

      För att vara rättvis så är hon redaktör för boken så den här gången har hon inte utgett sig för att ha skrivit den. (Men med tanke på vem vi pratar om så skulle jag gissa på att det inte är hon som gjort någon redaktörsarbete heller.)

      Svara
  8. Cain

     /  03/13/2018

    Intressant att mannen på kommunen beskriver det som ett ”normbrytande” beteende. Att gruppvåldta en ung tjej.

    Stackars normbrytande barn.

    Svara
    • Senior

       /  03/13/2018

      Subtil kritik mot vänsterns tjafs om att ”bryta normer”.

      Precis så här blir det när våra normer bryts.

      Normen är idag att våldtäktsmän är lägsta avskummet i Sverige.
      Det finns ingen som gillar en våldtäktsman, det räcker med ett hämndlystet ex och lite ryktesspridning så är en man persona non grata i hela orten, helt utan belägg.
      -Så avskydda är våldtäktsmän att de inte ens behöver vara skyldiga innan folk tar avstånd.

      De får stryk såpass att de för sin egen skull måste isoleras i fängelset
      -Så avskydda är våldtäktsmän i Svensk kultur.

      Dock borde vänsterns normkritiker jubla nu när denna norm håller på att utmanas……
      Som Lamotte säger så sitter ju folk i maktpositioner och ömkar för dessa våldtäktsmän och hävdar att ”de ju också är offer”.
      -Förklaringen till deras beteende torde vara att de är normkritiskt vänsterpack!

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  03/13/2018

        Härligt, i princip all kriminalitet är ett normbrytande beteende, undantaget att gå mot rött, för det är väl så vanligt att det kan betrakas som norm. Man har glidit ganska långt på det sluttande planet om man börjar kalla gruppvåldtäkt för normbryteri och inte grov kriminalitet.

        Svara
        • Senior

           /  03/13/2018

          Alla lagar bygger faktiskt i grund och botten på normer, vad som anses normalt och godtagbart i ett samhälle.

          Eller snarare tvärtom, lagen är en glidande skala för vad som anses vara onormalt och icke godtagbart, med olika allvarliga påföljder vid överträdelser, då lagen är utformad som begränsningar för det som räknas som icke godtagbart.

          Dock är lagen en dynamisk skrift som kan gå åt både höger och vänster under tidens gång, styrd av de normer som råder i samhället för stunden.

          En sann demokrati har dock vissa näst intill orubbliga lagar som ej är tänkta att ändras i brådrasket, grundlagar som skall skydda medborgarnas (mänskliga) rättigheter. Andra är dispositiva och medger förhandlingar om undantag, tex. arbetsrätt.

          Gällande Sveriges grundlag visar det aktuella ärendet att det är alldeles för enkelt för den för tillfället sittande lagstiftande församlingen att ändra.

          Gällande ditt exempel med rödljus befinner sig den på det sluttande planet just nu;
          Det är olagligt att gå mot rött, men ordningsboten är borttagen, du kan inte bli bötfälld för att gå mot röd gubbe. (Däremot kan du istället dömas för vårdslöshet om du äventyrar trafiksäkerheten genom att gå mot rött.)

          Svara
        • Senior

           /  03/13/2018

          Enkelt uttryckt:
          Grov kriminalitet=Grovt normbryteri. 😉

          Jag misstänker som sagt att detta sätt att uttrycka sig var en subtil känga till dessa värdegrundsivrare som propagerar för ”normbrytande”.

          Svara
    • Skeptisk

       /  03/13/2018

      Ja, hur ska de stackars barnen förstå vilka normer som är bra att bryta och vilka som inte är det? Här lär de sig att Sverige är så där härligt normbrytande, där man kan göra lite som det faller en in. Var normbrytande lär de sig. Hur ska de stackarna kunna veta att heteronormen är bra att bryta, tysthetsnormen på biblioteken ok att bryta när ingen vågar säga till, men plötsligt är ”det är dumt att droga och våldta en tjej i 10 timmar”-normen inte alls bra att bryta? Klart de är offer. Offer för en samtid som lurat i dem att det är fint att vara normbrytare.

      (Kan innehålla spår av ironi)

      Svara
  9. Joakim Lamotte är en av mina favoriter på Internet. Vi känner samma sympati/antipati. Vill någon göra en motsvarande bild som illustrerar var svenskar vs invandrare placeras?

    Svara
  10. elina

     /  03/13/2018

    Börjar S försöka bli SD light? Nu vill de förbjuda religiösa friskolor. Det meddelar civilminister Ardalan Shekarabi och gymnasieminister Anna Ekström på en pressträff.
    Vad tror du händer då? Jag gissar : man byter bara namn på skolan och sjalarna sitter kvar.

    Svara
    • Senior

       /  03/13/2018

      Ja, äntligen har Socialisterna funnit ett sätt att försöka komma åt de gamla anrika förhatliga ”överklasskolorna” i landet såsom Lundsberg och Grennaskolan.

      Svara
  11. Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Journalisters uppgifter är att ställa de rätta frågorna.
    Journalister bör ha skapat trovärdighet och integritet runt sin egen person för att inte kunna bli ifrågasatt vad det gäller att ha en personlig agenda och därmed påverka sina läsare i en viss riktning.
    När journalister märkbart vinklar sina artiklar är de endast propagandister.

    Svara
  12. Mike E

     /  03/13/2018

    Så länge Sveriges journalister rekryteras utan utbildning alls eller från pladder-yrkesskolan som heter Journalisthögskolan, så kommer man få ytliga, okunniga, emotionella och irrationella narcissister. Sveriges journalister tillhör de lägst utbildade personerna i Sverige.
    Palmes socialistiska barn, Journalisthögskolan, skulle läggas ner omedelbart och det skulle krävas seriösa akademiska utbildningar som bakgrund för att jobba på mäktiga tvångsfinansierade SVT/SR.

    Svara
  13. Visionären

     /  03/13/2018

    Den kränkta journalisten i det första klippet är ett utmärkt exempel på vad jag kallar yrkesaktivist. Dvs. en person som använder sitt yrke som plattform för att nå ut med sin aktivism. För henne är aktivismen viktigare än yrkeshedern. Man kan därför inte förvänta sig några balanserade eller konsekvensneutrala reportage från hennes sida. Det mesta hon skriver handlar antagligen om det förhatliga patriarkatet och stackars förtryckta kvinnor.
    De är många dessa aktivister och lätta att identifiera.

    Man ser och hör dessa yrkesaktivister överallt, även inom rättsväsendet där jag jobbar. Det andra klippet innehåller också exempel på yrkesaktivister, även om de inte är så tydliga som med den kränkta journalisten. Både socialsekreteraren och polismannen visar dock tydliga tecken på att deras sociala engagemang för ungdomar som kommit snett i livet, är så starkt att deras autopilot inte ens förmår att ta in eller förstå att det finns ett verkligt brottsoffer i sammanhanget. Samma symtom som f.ö. f.d. RPC Eliasson gav uttryck för när han började svamla om vilka traumatiska upplevelser en knivmördande asylsökare bar med sig. Jag tror inte att varken socialsekreteraren eller polismannen ser sina yrken som särskilt viktiga i sig, det viktiga är att de genom sina yrken kan leva ut sin aktivism att vara alla vilsekomna ungdomars goda feer.

    Naturligtvis kan jag ha fel i just dessa enskilda fall. Jag känner ju inte de aktuella personerna. Ta det mer som en allmän spaning utifrån sagda exempel.

    V

    Svara
  14. Pether

     /  03/13/2018

    Ännu mer bevis att antitrumpers är totalt handikappade.

    ”Trumps snack om att försvåra för illegala invandrare har inte gjort det svårare för legala invandrare! Hans snack är bara snömos!”

    De är totalt inkapabla att se skillnad på en illegal och legal invandrare.

    https://www.svd.se/tonen-mot-mexiko-hardnar–gastarbetarna-kommer-anda

    Svara
    • elina

       /  03/13/2018

      Fy på honom. Är inte alla människor lika värda andras skattepengar? Här som där.

      Svara
  15. Johan A

     /  03/13/2018

    Angående Lamottes video… Det är inte så konstigt att dessa förövare inte ser att de själva begår brott när det är lagligt att göra sånt i de länder dessa individer kommer ifrån.

    Svara
    • Ännu konstigare att ingen informerar dem om hur vi ser på saker och ting i Sverige!?!?

      Svara
    • The Perfect Man

       /  03/14/2018

      Våldtäkt är knappast lagligt i deras ursprungsländer. Dödsstraff är väl nästan praxis i hela regionen. Minoritetskvinnor och kvinnor som förskjutits av sin familj är dock lovliga byten.

      Svenska kvinnor är dåliga kvinnor och horor i deras ögon och svensk rättvisa bekräftar deras fördomar gång på gång med mesiga domar…

      Svara
  16. MiT

     /  03/13/2018

    ””Patriarkatet kommer att falla” – SR-journalist till angrepp mot Staffan Heimerson”
    https://nyheteridag.se/patriarkatet-kommer-att-falla-sr-journalist-till-angrepp-mot-staffan-heimerson/

    Svara
  17. Frida Gustavlin

     /  03/13/2018

    Det finns givetvis anledning till oro, Expressen går hårt åt Google, som om att de vore de verkliga avsändarna, alltså inte de som faktiskt publicerat den som jag begriper helt lagliga kryptonazistiska judekonspirationslistan. De kräver ansvar, dvs självcensur.

    Den där listan är alltså publicerad på en wordpressblogg, och om nu Expressen tycker att ansvaret ligger på plattformen, varför börjar de inte där? Eller är det nästa steg?

    En av AP-fondens företrädare ylar om demokratihot, lovar som delägare i Google att agera för att ställa krav på Google att agera mera ”ansvarsfullt”. I förlägningen, kommer en blogg som denna vara möjlig? Kanske kommer den inte vara sökbar från Google, och kanske inte på en stor plattform som WordPress.

    https://www.expressen.se/dinapengar/storagare-satter-press-pa-google/

    ”– Det här handlar ytterst om yttrandefrihet och det finns anledning för Etikrådet att initiera dialog med Alphabet/Google och liknande bolag kring den här frågan, säger generalsekreteraren John Howchin till Di.

    – Vi ser allvarligt på den våg av hot, hat och desinformation som sköljer över världen via internet. I förlängningen är fenomenet ett hot mot demokratin, säger Johan Florén, chef för ägarstyrning på Sjunde AP-fonden, till samma tidning.”

    Nej, information på nätet är inget hot mot demokratin. Att försöka begränsa nätet är vad demokratihatande länder pysslar med, och det faktiska demokratihotet. Intellektuella dvärgar som Florén ska låta bli att uttala sig i frågor som inte kan något om.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  03/13/2018

      Sen så är det ingen våg av desinformation, hot och hat. Det är bullshit. Nätet är ungefär som det var för fem, tio år sedan i den aspekten, kanske till och med mildare och mer tillrättalagt.

      Kommer ni ihåg Radio Islam? Den islamska judehatande sidan var en västanfläkt i jämförelse med den judekonspiratoriska lista som nu är i ropet.

      Svara
    • weasel

       /  03/13/2018

      Jag har hört en hel del politiker och journalister beklaga sig över att Kina eller Putin censurerar internet.
      Och det råkar vara exakt samma politiker och journalister som nu förespråkar censuren.
      Det känns som om dom en gång för alla borde ta och bestämma sig för om det är bra eller dåligt att censurera internet istället för att byta åsikt lite beroende på vem det är som gör det …

      Svara
    • Senior

       /  03/13/2018

      Hela angreppet på google är ju bara löjligt.
      Google är en indexeringstjänst. Den talar bara om var saker finns.

      Då kan vi lika gärna förbjuda gula sidorna och Eniro också.

      Det är fortfarande den som publicerar ett alster som är ansvarig för det, inte den som talar om för folk var det finns.

      Men det kanske mest intressanta är att de får kritik för att ”de må följa lagen, men deras värdegrund stinker.”

      -De har med andra ord INGET att komma med egentligen, annat än deras egen totalitära värdegrund…

      Svara
      • Klimathotet

         /  03/13/2018

        Det står t.ex. på hitta.se att jag och alla i byn har en Audi. Grejen är den att ingen inom 5 km radie äger en sådan. Att var tredje röstade SD i senaste valet stämmer bättre.

        Svara
    • MiT

       /  03/13/2018

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  03/13/2018

        Se där, där kom den.

        I P1 togs saken upp till diskussion, en relevant invändning av konsekvensen på denna typ av drev är att det aldrig hinner landa i frågan om yttrandefrihet, eftersom stora kommersiella företag inte har något som helst intresse av att driva dessa frågor rättsligt skapas istället något typ av självcensurerande prejudikat som sedan får styra vad som får och inte får skrivas.

        Svara
  18. MiT

     /  03/13/2018

    https://twitter.com/joel_stade/status/973454043946389506

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/13/2018

      Tobias Billström var gimpen som slet sig loss då och då under Reinfeltregeringen. Han lyckades harkla ur sig en hel del icke PK sanningar innan kollegorna fick på honom gagballen och stängde in honom i kistan igen.

      Han intervjuades nyligen i ett helt uppslag i en tidning jag förstås glömt och bitterheten var nästan fysisk.

      Det här är en kille som har en fet djävla ursäkt att inkassera från sitt parti.

      Svara
  19. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/13/2018

      Ser väldigt heterogent och monokulturellt ut…

      Svara
  20. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
  21. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  03/14/2018

      Det är väl just för att dom inte väljer bygg som särskilda satsningar görs för att få dom att göra det…

      Svara
  22. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  03/14/2018

      När kommer satsningen på jämställd vård, förskola och skola ? Förmodligen aldrig för det är aldrig ojämställt när kvinnor är i majoritet…

      Svara
  23. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
  24. Granskning Sverige har inte gett upp – Johan ringde David Baas på Expressen:

    Svara
    • weasel

       /  03/13/2018

      Ujujuj,
      Skottpengar på folk som har fel hudfärg?
      Det där är väl ett klockrent fall för den där djurplågaren som kallar sig näthatsgranskare ?

      Svara
      • Då skulle Näthatsgranskaren göra nytta för första gången – sätta dit Researchgruppen, ha ha ha!

        Svara
  25. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
  26. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
  27. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
    • elina

       /  03/13/2018

      Stereotypt eller verklighet? Skall de förändra också synen på vårdbiträden, förskollärare, mm? Ja, vi har en man som är undersköterska i min kommundel. Skall han representera alla? Han skulle bara vägra.

      Svara
    • Rp

       /  03/14/2018

      Ojdå, min flickvän på bild haha.

      Svara
  28. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
  29. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  03/14/2018

      Det finns inget patriarkat i ordets rätta bemärkelse utan enbart i den postmoderna och radikalfeministiska hittepå bemärkelsen.

      Svara
  30. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
    • Senior

       /  03/13/2018

      Nej det gör de inte, de gick redan 15:30 för att komma först till dagis.

      Svara
  31. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
    • elina

       /  03/13/2018

      Alla tjänar på att flera män blir undersköterskor, jurister, sjuksköterskor, modebloggare…

      Svara
    • Skeptisk

       /  03/14/2018

      Att göra yrket välkomnande för kvinnor köper jag, men att det ska göras genom att avdramatisera matematik.
      Matematik är svårt och kräver mycket arbete för att kunna ta till sig koncepten på hög nivå. Det är lika bra att vara ärlig med det. Ska du räkna på flödesdynamik av olika vätskor med olika viskositet genom rör och tankar har du att göra. Att anse kvinnor skulle ha svårare att ta till sig högre matematik om den beskrivs som svår, är väl ganska misogynt. Det skulle innebära att man beskriver män som bättre på att anta svårare utmaningar.
      Jag kan inte annat än jämföra med James Demores Googlememo. Han skrev att vi ser tidiga tecken på att män i snitt är mer sakorienterade, att den manliga spridningen är större och därmed fler män på svåra yrken, samt att kvinnor har större krav att kombinera yrke och familj. Så man bör underlätta denna kombination. För det blev han sparkad, hudflängd och felciterad. Här går svenska feminister än längre och påstår kvinnor behöver avdramatiserad matte för att anta utmaningen. Go figure.

      Svara
    • Klimathotet

       /  03/13/2018

      Varför pratar de aldrig med montervärdinnorna? Det brukar vara ett extrajobb för vissa högskolestuderande att jobba på mässor. Jag har varit bl.a. i Geneve ett antal gånger och många brukar både vara kunniga i ämnet och språkbegåvade. Definitivt intelligentare än de journalister som skriver skit om dem.

      Svara
  32. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/13/2018

      Helt ok test. Osäker på vad de vill uppnå.

      Människorättskränkning

      Kvinnlig könsstympning innebär att man med ett vasst föremål skär bort hela eller delar av de yttre könsorganen på̊ flickor. Kvinnlig könsstympning är ett brott mot mänskliga rättigheter och är även olagligt i Sverige. Vilket år infördes förbudet mot kvinnlig könsstympning i svensk lag?
      — 1995
      — 1982
      — 2001

      …jaaaa?

      Svara
      • Senior

         /  03/14/2018

        Målet är att tjäna så mycket pengar som möjligt på denna trend, det är målet de vill uppnå.

        Svara
  33. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
  34. MiT

     /  03/13/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  03/14/2018

      Och det är ingen annan än arbetarkvinnor som arbetar betalt och obetalt ? Och som vanligt säger dom inte vem som ska betala kalaset för jag antar att dom vill ha samma lön.

      Svara
  35. elina

     /  03/13/2018

    Veckans brott läggs ner sista avsnitt idag.
    Var det på grund av 1 miljon tittare varje kväll?
    Och snart får alla betala TV licens genom skatten och se sådana kvalitetsprogram som gift vid första titten och något om annat trams…

    Svara
    • Pether

       /  03/13/2018

      De säger att de ska ha fler program om invandrare, men så gör de tvärt om och lägger ner?

      Svara
      • elina

         /  03/13/2018

        Tack för dagens skratt eller var det tvärtom.

        Svara
  36. MiT

     /  03/13/2018

    https://twitter.com/StockholmDirekt/status/973586615498092544

    Svara
    • Ärligt talat, är det någon som tror detta är något nytt fenomen? Såklart knackar de på människor som de känner. Annars riskerar man ju den tanten som möte Löfven häromdagen.

      Inte undra på att de vill censurera internet! Såklart hatar de att exponeras i sina PR-kampanjer.

      Svara
      • Senior

         /  03/13/2018

        Precis så.

        Skillnaden är som du skriver att de inte kommer undan med det idag tack vare internet och alternativ media likt denna sida.

        Svara
  37. MiT

     /  03/13/2018

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/1688939104534007*

    Svara
    • Pelle2

       /  03/14/2018

      Hade dom haft något vett i skallen skulle dom inte ens tänka tanken att förringa det grova brottet oavsett gärningsmännens ålder.
      Om det nu var så att dom återgav polisernas och socialtjänstens relativiserande syn så borde dom istället ha kritiserat polisen och socialtjänsten.
      Men egentligen delar dom polisens och socialtjänstens syn att man skall tycka synd om brottslingarna men blev tvungna att pudla när folk blev förbannade.

      Svara
  38. G

     /  03/13/2018

    ”Hatet på internet och en mix av nervösa ägare samt ängsliga politiker – det blir inte bättre än så här

    Beslutet att stänga ned Granskning Sverige togs inte av en domstol utan av anonyma individer på Google. Om kommersiella överväganden får forma det offentliga samtalet går vi en mörk framtid till mötes, skriver Jonathan Lundqvist journalist och avgående ordförande för Reportrar utan gränser på DN Kultur. Det är sannolikt en korrekt bedömning. Samtidigt är dessa medieföretag nervösa marknadsaktörer. Såväl Youtube, som ägs av Google, som Facebook reagerar snabbt och nervöst när massanmälningar av kommentarer eller inlägg kommer in. Lika anonyma som de som sedan fattar avstängningsbeslut.

    Ledarsidorna.se Youtubekanal har drabbats av det fenomenet. Det kanske mest iögonfallande var råmaterialet till ett annat program. En intervju med den israeliske transportministern Ayoub Kara, drus, som anmäldes som olämpligt innehåll ett hundratal gånger trots att endast två personer sett klippet. Hur 98 personer kan tillåtas anmäla något som olämpligt, trots att de inte sett det, och därmed hindra alla reklamintäkter för ett obearbetat råmaterial är en fråga som bör kunna ställas till dessa marknadsaktörer.

    Sedan de anonyma massanmälningarna fick effekt är Ledarsidorna.se reklamintäkter reducerade till i praktiken någon eller några hundralappar per månad från kanalen som helhet. Beslut som inte har kunnat överklagas i juridisk mening i någon form. Google och Facebooks användarvillkor ägs av dem själva och deras intresse av att svara på tilltal är i allt väsentligt ljumt.(forts)”
    https://ledarsidorna.se/2018/03/hatet-pa-internet-och-en-mix-av-nervosa-agare-samt-angsliga-politiker-det-blir-inte-battre-an-sa-har/

    Svara
  39. G

     /  03/13/2018

    ”Socialdemokraterna, moderaterna och den mjuka statskuppen

    Den svenska kritiken mot judelistan har diskuterats på högsta nivå inom Google. Nu svarar bolagets chefsjurist David Price på Expressen Debatt:

    “Det skulle vara problematiskt om personliga åsikter hos Googles personal avgjorde vilken typ av innehåll som skulle uteslutas från sökresultaten.”

    KU:s ordförande Anderas Norlén säger att han vill kalla Google till förhör i frågan och nu kallar justitieminister Morgan Johansson Tidningsutgivarna till möte om Google. Mötet med ministern ska hållas den 23 mars.

    Det finns en problematik i såväl Norléns som Johanssons agerande. De kan kalla Google till förhör men Norlén och KU har inte några som helst befogenheter att tvinga vare sig David Price eller någon annan anställd på Google att närvara. Vill Google obstruera på riktigt kan de lika gärna skicka en lokalvårdare utan något som helst att säga eller ha något som helst mandat. (forts)”.
    https://ledarsidorna.se/2018/03/socialdemokraterna-moderaterna-och-den-mjuka-statskuppen/
    https://www.expressen.se/debatt/vi-tror-starkt-pa-en-fri-och-oppen-webb/

    Svara
    • Sune

       /  03/13/2018

      Det karln säger är i princip att Google gjort en bend-over och inom några veckor presnterar en svensk version anpassad till den svenska politbyråns censurkrav, men det lär knappast räcka. Det gjorde det inte i Kina heller…

      Svara
      • Senior

         /  03/13/2018

        Nåja, jag har ändå tänkt skaffa en VPN-tjänst.

        Svara
  40. G

     /  03/13/2018

    ”65-årig dam skrev att IQ-nivån kommer sjunka – åtalas för hets mot folkgrupp

    En 65-årig kvinna från Jönköping åtalas nu för hets mot folkgrupp sedan hon bland annat skrivit att invandringen kommer leda till en lägre IQ-nivå i Sverige.

    Den gamla damen har bland annat riktat sina inlägg mot muslimer.

    ”Fortsätter det så här kommer intelligensen i Sverige att ligga på guldfisknivå”, ska hon ha skrivit i ett av sina inlägg.

    Inläggen ska ha gjorts under det senaste året på Facebooksidan ”Stoppa maktmissbruket”.

    Kammaråklagare Lisa Hedberg säger till P4 att antalet utredningar om hets mot folkgrupp ökat sedan ”Näthatsgranskaren” systematiskt letar upp och anmäler inlägg, ofta gjorda av äldre svenskar.”
    http://www.friatider.se/65-rig-dam-skrev-att-iq-niv-n-kommer-sjunka-talas-f-r-hets-mot-folkgrupp

    Svara
    • G

       /  03/13/2018

      ”Skrev att svenskar inte gruppvåldtar – dömdes för hets efter anmälan från ”Näthatsgranskaren”

      En fattigpensionär i Södermanland dömdes till villkorlig dom och att betala 3000 kronor i böter samt 800 kronor till brottsofferfonden. Hans brott var att i ett inlägg på Facebook påstå att det inte är svenskar utan invandrare som begår gruppvåldtäkter. – Det känns inte alls bra, säger pensionären till Samhällsnytt.

      Vi kan kalla honom Peter. Peter är en pensionär bosatt i Södermanland som gått med på en intervju med Samhällsnytt i utbyte mot att vi inte publicerar hans riktiga namn.

      – Jag vill inte berätta för min familj att jag har varit på rättegång, förklarar Peter.

      I maj förra året får Peter ett brev. Det är från polisen.

      – De ville att jag skulle komma in på förhör. Det var någon anonym som hade anmält mig, berättar Peter.

      – Jag frågade polisen vem det är som har anmält, men hon ville inte svara.

      Peter förhörs med anledning av två kommentarer som han skrivit på Facebook. Bakom anmälan står ”Näthatsgranskaren” Tomas Åberg som använt sig av sitt alias ”Johan Eriksson” i anmälan.

      Den ena av de två kommentarer som Peter skrivit ser ut såhär:

      ”Men VAKNA, det är inte Svennar som e ute och gruppvåldtar !!! utan det är dom så kallade ‘nyinkommna’ typ Afkaner, araber, afrikaner osv osv!! Sluta dölja detta faktum för oss..!!!”

      Texten har skrivits som kommentar till ett inlägg på Facebook som handlar om ett nyhetsinslag i Sveriges Television om sexbrott mot kvinnor.

      Hets mot folkgrupp, hävdar domstolen.

      ”Meddelandet i åtalspunkten 2 innefattar ett påstående om att bl.a. afghaner, afrikaner och araber som nyligen kommit till Sverige begår brottsliga gärningar i form av gruppvåldtäkter. Meddelandet utgör enligt tingsrättens mening en tydlig missaktning för människor med dessa nationella ursprung”, kan man läsa i domen.(forts)”
      https://samnytt.se/skrev-att-svenskar-inte-gruppvaldtar-domdes-for-hets-efter-anmalan-fran-nathatsgranskaren/

      Svara
      • Klimathotet

         /  03/13/2018

        Som man säger i Kina. De hugger huvudet av kycklingarna för att skrämma aporna. Ett skarpt läge kan ändå inte undvikas hur länge som helst. Men att solodribbla leder inte nån vart idag. Nästan alla vet ändå hur det ligger till.

        Svara
  41. G

     /  03/13/2018

    ”En ny myndighet behövs: STASK.”
    http://meritwager.nu/allmant/en-ny-myndighet-behovs-stask/

    Svara
  42. G

     /  03/13/2018

    ”Polisen i Stockholm tvingades släppa ‘gatubarn’ – förvaringsplatser saknas

    Det var strax efter klockan två på eftermiddagen som Södermalmspolisens yttre befäl Viktor Adolphson och hans kollegor kontrollerade sju så kallade gatubarn vid Mariatorget på Södermalm.

    – Några av dem pratade knagglig engelska, några inte alls, berättar Adolphson för Samhällsnytt och tillägger att det kan röra sig om en ny gruppering:

    – De här är inga vi haft att göra med i somras till exempel.

    Så det kan vara sådana som dykt upp nyligen i Sverige?

    – Det kan vara det, det vet man inte. Alla, även de som varit här länge, hamnar inte i våra register, men många gör ju det.

    När poliserna bad ungdomarna legitimera sig hade fyra av dem inga giltiga ID-handlingar. De personnummer som de uppgav stämde inte.

    – När vi ringde och kollade mot våra system så fanns fyra av dem inte med alls. Det gick inte att styrka på något sätt, säger Adolphson.

    Poliserna ville därför omhänderta de fyra personerna med stöd i §11 i polislagen och överlämna dem till gränspolisen.

    – Då fick vi veta av gränspolisen att det är ingen idé för det finns ingen förvaringsplats i hela landet, säger Adolphson.
    ..[..]..
    Efter att ha frågat sin kollega Hedström återkommer Adolphson i luren igen.

    – Jag kanske formulerat mig fel, en nyansskillnad, säger han och förtydligar:

    – Poliserna tog själva beslutet att inte ta in dem eftersom det inte fanns förvarsplats.

    Och det är åtminstone en omständighet som chefen på gränspolisen håller med om:

    – Ibland kan det vara så att alla förvar är fulla. Vi kommer öka antalet förvarsplatser, men just nu är det kärvt. Det är så gott som fullt hela tiden och det är ett bekymmer vi har givetvis, säger Per-Arne Kaati.”
    https://samnytt.se/polisen-pa-sodermalm-tvingades-slappa-gatubarn-forvaringsplatser-saknas/

    Svara
  43. Noger

     /  03/13/2018

    Off topic:
    Dollarstore kritiserade feminismen. Nu kommer notan.
    Skogsstyrelsen har för första gången krävt vite på grund av bristande dokumentation i enlighet med timmerförordningen.

    https://www.skog-supply.se/article/view/590710/bristande_koll_pa_traslag_butikskedja_far_bota_800_000

    Svara
  44. G

     /  03/13/2018

    ”Hotet mot yttrandefriheten, del 4: Om grundlagsändringen går igenom kan alla kritiska röster tystas”
    http://katerinamagasin.se/hotet-mot-yttrandefriheten-om-grundlagsandringen-gar-igenom-kan-alla-kritiska-roster-tystas/

    Svara
  45. Såg på Kulturnyheterna om politiseringen av den svenska filmkonsten:

    Svensk filmkonst politiseras inte… bara feministiskt!

    Svara
  46. G

     /  03/14/2018

    Svara
  47. G

     /  03/14/2018

    ”Soheila Fors om böneutrop: Muslimers frihet får inte bli andras tvång

    Jag har funderat på frågan om böneutrop från moskéer i Sverige. Frågan är bara enkel så länge man inte tänker efter. Därför vill jag resonera med er och till sist komma till en slutsats.”….
    https://nyheter24.se/debatt/904968-soheila-fors-om-boneutrop-muslimers-frihet-far-inte-bli-andras-tvang

    Svara
  48. Gorby

     /  03/14/2018
    Svara
    • elina

       /  03/14/2018

      Hönan eller ägget?

      Svara
    • Senior

       /  03/14/2018

      Ja, förr var de duktigare på detta.

      SVT och media gick ut mycket tidigare med sina kampanjer, så marken var förberedd och klar, opinionen redan påverkad så mycket det gick innan politikerna lade lagförslaget.

      Nu verkar de vara lite mer otåliga och har lite bråttom, de börjar bli desperata nu när de via internet och alternativ media tappat sitt berömda ”tolkningsföreträde”.

      Svara
  1. Smått och gott från 2018, del 2 | WTF?

Lämna ett svar till Klimathotet Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.