Politiserade museer

Alice Bah Kuhnke vill inte alls se politiserad kultur och politiserade museer.

Det sa hon i alla fall för ett tag sedan när det började märkas att Miljöpartiets sinnessjuka kulturmanifest, ni vet det som bara var ett ”utkast” när det mötte massiv kritik, höll på att implementeras för fullt. Regeringen har inte alls gett museerna i uppdrag att jobba med t ex normkritik enligt Bah Kuhnke själv.

Synd bara att hon inte har informerat ”demokratiagenten”, utsedd av henne själv, som precis tagit plats i insynsrådet vid Nationalmuseum om den saken. För han står nämligen i startgroparna redo att börja mångfaldiga, inkludera och normkritisera. Han verkar faktiskt se just det som sitt uppdrag där.

Så kan det gå.

Men vad ska han göra när han inte får mångfaldiga, inkludera och normkritisera, alltså politisera kulturen och museerna? För det ska ju inte ske enligt Bah Kuhnke utan det ska ju snarare vara tvärtom? Och då får han ju inte hålla på med sånt? ”Demokratiagenten” ska alltså bara sitta där utan att göra någonting? Stackaren, han som sett fram emot att få mångfaldiga, inkludera och normkritisera   :-/

Och vad fan är ens en ”demokratiagent”? Nånting får mig att tro att det inte alls handlar om demokrati på något sätt utan snarare tvärtom.

Han hittas också på Näsviseförmedlingen såklart, det säger en del om vad det handlar om.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

117 kommentarer

  1. Jonas

     /  04/05/2018

    Han kommer nog se till att det blir en utställning om den nyare delen av befolkningens bidrag till den svenska kulturen, så som brinnande bilar, balkongflickor, barnbrudar, minaretutrop, terrordåd och IS-krigare….. eller vad de nu bidragit med… Kebab kanske?

    Svara
  2. michael.

     /  04/05/2018

    Socialistiska diktaturer har alltid kallat sig för demokratiska republiker,demokratiagent har lika mycket med demokrati att göra som dessa.

    Svara
    • Senior

       /  04/05/2018

      Precis så.
      ”Krig är fred”…. -1984….

      Svara
    • Jans

       /  04/05/2018

      Ja, demokrati har nog inget att göra med vad han sysslar med. En fungerande demokrati behöver för övrigt inga agenter. Den behöver enbart ett parlament, ett röstsystem, ett rättsystem samt lag och ordning.

      Svara
      • x

         /  04/06/2018

        @Jans
        Då måste ju Demokratiska Folkrepubliken Korea vara det mest demokratiska landet i världen eftersom de har allt det du nämner.
        Dessutom är valdeltagande bland de högsta i hela världen, det är bara några få länder som har högre (gissa vilka).

        ”Inte nog med att 100 procent av väljarna deltog i valet. 100 procent av dessa 100 procent röstade på ledaren Kim Jong-Un i hans valkrets. Det meddelar statliga medier i Nordkorea efter parlamentsvalet i söndags”.
        https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kim-vann-valet-i-nordkorea

        Svara
        • Jans

           /  04/06/2018

          Att ett land påstår att det är rättssäkert och har demokrati betyder inte att det är sant.

          Svara
    • Grodan Boll

       /  04/06/2018

      Precis som med nyskolor med ”vetenskap” i namnet.

      Svara
    • x

       /  04/06/2018

      @michael.
      Demokratiagent låter i mina öron som politruk.

      Svara
  3. MiT

     /  04/05/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  04/05/2018

      Nej, jag är upprörd för att den sjuka identitetspolitiken och radikalfeminismen upphöjs till et rättesnöre.
      Skulle tro att journalistutbildningen domineras av kvinnor och att det över tid kommer att göra så att ämnen som berör kvinnor mest kommer att dominera framöver.
      Undrar om någon då vill ha kvar genusroboten när den kommer att visa att det skrivs mest om kvinnor ???

      Svara
      • Jans

         /  04/05/2018

        Vad denna robot framförallt inte adresserar är det bra mycket större problemet att skribenterna på DN producerar totalt ointressanta texter i nio fall av tio. Om de vet att de övervakas av en pronomen- och namnövervakningsrobot lär de ju inte producera bättre texter. Men jag tycker vi skall vara glada över detta. Det kommer garanterat inte leda till fler DN-läsare. I bästa fall kanske någon av de kvarvarande riktigta journalisterna ger upp och hoppar över till modernare publiceringsformer än toppstyrda tidningskolosser.

        Svara
      • x

         /  04/06/2018

        @Pelle2
        Skulle jag vara en skribent på DN som ville göra karriär så skulle jag avsluta alla mina artiklar med ”Hon Henne Hon Henne Hon Henne Hon Henne Hon Henne Hon Henne Hon Henne Hon Henne Hon Henne Hon Henne Anna Sara Eva Karin osv.” med en vit font på vitt botten i minsta möjliga stil.
        Då skulle det nog inte dröja länge förrän jag fick bättre lön och blev befordrad…

        Svara
    • Senior

       /  04/05/2018

      Jag fattar inte hur de tänkt sig det hela…

      ”I ditt fördjupande reportage om Kent Ekroth nämner du namnet Kent 40 ggr, men bara två kvinnonamn totalt 8 gånger, hans mamma och sambo/fru. -Skärpning!”

      ”I din nyhetsstory om de fem militärerna som dog i olyckan nämner du bara fem mansnamn, 100% män. Inga kvinnonamn. -Skärpning!”

      I min värld torde väl nyhetsvärdet på rapporteringen övertrumfa någon form av medfödda egenskaper så som kön, hudfärg etc. såvida det inte är relevant för nyheten i fråga.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/05/2018

        ”Kvinnors indignation mot invändningarna mot genusmotorer säger något om deras rädsla för att förlora makt.”

        Kan hon köra ”…men du rå?” kommentar så kan Frida också.

        Svara
        • Senior

           /  04/05/2018

          ”Nu har vi redan rapporterat om 3 män idag, men bara två kvinnor, så nu får nyheten om Putins plötsliga död stå tillbaka till förmån för Alice Bah Kuhnke och hennes invigning av nya politism-museet. -Vi måste ju ha en jämställd rapportering, Putins död får vänta tills i morgon!”

          Svara
          • Senior

             /  04/05/2018

            Dessa frågor löser nog kommissariatet galant!

  4. chrillle

     /  04/05/2018

    Extremsocialisterna i Sovjet hade politiska kommissarier som såg till art man inte sa eller gjorde fel saker. Extremsocialisterna i nazityskland hade Gestapo som såg till att man inte sa eller gjorde fel saker.
    I Sverige heter det extremsocialistiska parti som tagit detta längst alltså miljöpartiet. Varför kallar jag mp för socialistiskt, att de är extrema måste vara bevisat för varje tänkande människa? Jo, för de bygger sin maktutövning på starkare stat, mer förbud och mindre personlig frihet.
    Ut med nasse-svinen ur riksdagen! Ursäkta de hårda orden, men de är nödvändiga.

    Svara
    • Senior

       /  04/05/2018

      Detta gäller tyvärr mer eller mindre alla åtta partier.

      Svara
  5. Senior

     /  04/05/2018

    Demokratiagent, genuspilot, zampolit.
    Kärt barn har många namn, men vad du än väljer att kalla det är det en politisk kommissarie.

    Svara
  6. Senior

     /  04/05/2018

    Just Bah Kuhnke är enligt mig den farligaste politiker vi haft i Sverige.

    Hon ler och fladdrar med ögonfransarna och blir betraktad som en bimbo.
    I själva verket är hon en djävul i människohamn när det gäller de politiska beslut som för oss närmare diktaturen.

    Diktatur är inget som sker över en natt, det sker via många små beslut på vägen, och hon är väldigt duktig på att ta många beslut på vägen…

    Svara
    • Jans

       /  04/05/2018

      Nja, kultur är inte ett samhällskritiskt område. De ministrar som har ansvar för sjukvård, rättssäkerhet och immigration är de som är farliga. Och sett med det långa perspektivet är ansvaret för immigrationspolitiken det område där det uppenbarligen suttit farliga politiker sedan början på 90-talet. Ingvar Carlsson var väl den senaste som fattade ett bra beslut på det området även om resultatet blev kortvarigt, luciabeslutet.

      Svara
      • Senior

         /  04/05/2018

        Nejdu, kultur är en väldigt viktig del av samhället.
        Styr du över kulturen styr du väldigt mycket i samhället.

        Ta bara våra ”utanförskapsområden”.
        Vad är det som gör att de sticker ut som de gör om det inte är den kultur som råder där?

        Om alla kulturella yttringar i samhället bara får yttras på ett och samma sätt kontrollerat av staten, så kommer folk i det långa loppet att bli indoktrinerade att tycka så då de inte ges några alternativ.

        Detta är väl känt och har provats i flera länder, alltid med katastrofalt sekteristiskt resultat där de som trots denna indoktrinering ändå tänker själva har rensats ut ur samhället, med de indoktrinerades vetskap. -Utan att de protesterat.

        Detta har skett i stor skala i stort sett i samtliga kommunist/socialistländer, samt under kontrollerade former i experimentell frivillig form även i demokratiska länder.

        Även sekter som isolerar sina medlemmar och kontrollerar den kultur och media som tillåts lever just på detta, och det fungerar så länge de hålls isolerade.

        Varför tror du dagens regim vill införa begränsningar i yttrandefriheten samtidigt som de styr innehållet i våra museer och teatrar?
        Detta är inget som sker över en natt, utan något som förs in steg för steg.

        Våra barn kommer inte att veta något annat, och våra barnbarn kommer likt DDR´s indoktrinerade massa att tro på lögnerna om att ”stänga ute” kapitalismen med muren.

        Sossarna har alltid varit emot alternativa medier som ligger utanför deras kontroll, ville tex införa ett förbud mot paraboler.

        SR hade monopol på radioprogram ganska länge, vi hade till och med piratradio som sände från fartyg på Östersjön för att bryta det statliga monopolet på indoktrinering.

        Sverige har även varit där tidigare, med har med hjälp av paraboler och internet lyckats bryta detta. Tyvärr går det snabbt bakåt nu, med krav på begränsningar på sociala medier och alternativmedia etc. Varför tror du?

        Varför tror du Mona Sahlin var så anti Svensk kultur?

        För att kunna styra folket genom att och dess kulturella inslag.
        Det finns massor forskning på detta.

        Har du en kultur i samhället som belönar korruption mer än ärlighet spelar ministrarna för sjukvård, rättsäkerhet och immigration ingen roll längre, då lär de vara lika korrumperade som övriga samhället.

        Och då gäller andra lagar än de som finns på pappret.
        Den så kallade värdegrunden, det vill säga kulturen som råder.

        Svara
        • Jans

           /  04/06/2018

          Kulturpolitiken styr inte kulturen. Det spelar ingen roll om Bah Khunke skänker 8 miljarder till henfilmer med normkritiskt perspektiv för folk i gemen kommer inte att gå och titta på dem i alla fall. Även därför våra utanförskapsområden fortsätter att vara patriarkala klansamhällen, kultupolitiken rår inte på kulturen.

          Immigrationspolitiken däremot påverkar i mycket hög grad hur Sveriges framtida kulturella demografi kommer att se ut och därmed också kulturen.

          Sedan är naturligtvis inte kulturpolitiken inte helt oviktig men marginell i betydelse jämfört med det jag tog upp.

          Svara
          • Senior

             /  04/07/2018

            Det räcker för mig att se den kulturyttring som vänstern skränar fram just nu, detta totalt lagvidriga angiveri till arbetsgivare där de ifrågasätter anställdas ”värdegrund” och får dem avskedade.

            Det är bara en tidsfråga innan Ruben och Hilda ser till att lagarna skrivs om för att innefatta den rätta ”värdegrunden”, dvs extremvänsterns kultur.

            -Vi har redan gummiparagrafen hets mot folkgrupp som redan idag har börjat töjas till att omfatta politiskt avvikande åsikter utan att för den delen vara hets mot folkgrupp. -Vi har vänsterns SA som sitter och trålar nätet efter felaktiga åsikter att anmäla….

      • Senior

         /  04/05/2018

        Våra lagar bygger i grund och botten på vår kultur, vad som är kulturellt accepterat.

        I en annan kultur anses man vara kvinna efter man fått sin första mens.
        Stor och viktig kulturskillnad!

        I samma kultur kan en kvinna inte vara myndig, utan måste alltid ha en man, pappa eller make, som ansvarar för henne.
        Stor och viktig kulturskillnad!

        De lagar vi har är inte huggna i sten, inte ens våra grundlagar.
        -De ändras efter den kultur som råder i samhället för stunden.

        Så kom inte och säg att kulturen inte spelar någon roll.

        Svara
    • Kulturrevolutionen i Kina!

      Svara
      • Senior

         /  04/06/2018

        Sevärt!!

        Precis som all socialism slutar.
        Utfallet har hittills varit 100%.
        Sverige är idag på god väg, vilket man ser om man vågar dra ut huvudet ur röven och notera likheterna på våra motsvarande företeelser.

        Svara
  7. MiT

     /  04/05/2018

    Svara
    • Motkraft

       /  04/06/2018

      Helt i linje med politikerna och PK-pressens ”den rätta sanningen”. Inte helt olikt diktaturernas propagandafilmer att måla upp en så svartvit bild. Och ta till lögner och halvlögner, som att måla upp att Moderaterna och SD kommer att regera ihop. Otäckt.

      Förstår inte heller deras lovord för Socialdemokraterna. Socialdemokraterna vill ju också skapa ”enkla jobb” med låga löner, helst finansierade av skattemedel, för att kunna ge sysselsättning åt alla lågutbildade migranter som de släpper in.

      Svara
  8. Disney Alice, hon som i lönndom delar ut våra skattepengar till Muslimska Brödraskapet och dess tio underorganisationer, fladdrande med ögonfransarna. Ulf Bjereld och hans hustru Marie Demker ser till att pengaflödet inte sinar. Man jobbar nu intensivt med folkutbytet och det muslimska maktövertagandet. Nästa val (2022) kommer de in i riksdagen. Det finns en hel del jobb att ta itu med för att rädda Sverige.

    Svara
  9. Pelle2

     /  04/05/2018

    OT:
    Linda Nordlund på Expressen tar upp boken som Ivar Arpi och Adam Cwejman har skrivit om den sjuka identitetspolitiken.
    http://archive.is/EmoHF
    Hon skriver bland annat följande:
    ”Adam Cwejman och Ivar Arpi (för full transparens: jag har tidigare arbetat med dem båda) visar i sin nyutkomna bok på problemen med den strukturella rasismen som idé. Den bygger nämligen på ett cirkelresonemang: rasism genomsyrar hela det västerländska samhället, och därmed behövs varken en aktiv handling eller ont uppsåt för att vara rasist. Eftersom rasismen finns i oss alla går det inte att sprattla sig fri från strukturen, och det går inte heller att motbevisa teorin.
    Att ifrågasätta förekomsten av strukturell rasism blir ett bevis för att man är rasist.”

    Så jävla bra av Arpi och Cwejman att dra ner byxorna på den djupt rasistiska identitetspolitiken.
    Arpi var med på morgonpasset i morse och berättade om boken. Den enda som försvarade identitetspolitiken var naturligtvis radikalfeministen Hanna Hellqvist.
    Arpi fick även prata om hans ogillande av feminismen och Hellqvist försökte naturligtvis försvara även den.
    Naturligtvis tog hon då upp att det fanns många typer av feminism men bortser från att det är radikalfeminismen som dominerar.
    Hon kom dock inte åt Arpi..

    Svara
    • Jans

       /  04/05/2018

      Tack för tipset. Skall avlyssnas. Det blir första gången på många år jag lyssnar på delar av det programmet.

      Svara
      • Pelle2

         /  04/06/2018

        Var så god !.
        Jag missade en del av inslaget med Arpi men det kändes som om dom hade svårt att komma åt honom och det gladde mig.
        Så skönt när radikalfeministerna och identitetspolitikerna på P3 inte får stå oemotsagda.

        Svara
      • Jans

         /  04/07/2018

        Jag tycker nog Arpi är lite för defensiv, eller så ställer han upp mer på feministisk teori än vad man kan tro när man läser det han skriver i SvD. Han underkänner inte strukturargumenten och missar att trycka på om biologin när Hanna försöker ogiltiförklara den. Hanna är för övrigt intressant eftersom det enda argument hon använder i alla sina invändningar är strukturerna. Om Arpi hade bett henne precisera dessa hade hon förmodligen kommit av sig mer.

        Svara
  10. MiT

     /  04/05/2018

    Svara
    • Senior

       /  04/06/2018

      En snabb googling:

      Han är alltså ”demokratiagent” som åker runt och håller föreläsningar om demokrati.
      Demokrati verkar som vanligt vara totalitär vänster i deras värld.

      ”PRATAR DU DEMOKRATISKA?
      Vad menas med vithetsnorm? Hur används begreppet rasifiering? Varför kallas människor som är födda här invandrare? Heter det flykting eller människor på flykt? Vad ”får” man säga och vad spelar det egentligen för roll vem som säger vad?

      http://www.barakat.nu

      Hans ”kunder” är uteslutande direkt eller indirekt skattefinansierade organisationer.”

      http://www.barakat.nu/kunder/

      Svara
  11. Pelle2

     /  04/05/2018

    Lite mera OT:
    Jonna Sima på Aftonbladet menar i en ledare att högern styrs av Bert Karlsson.
    Hon anser alltså att för att Bert jobbar med KD så styr han hela alliansen…’
    Naturligtvis försöker hon också smeta SD över KD,M och L medan hon utelämnar kritik mot C eftersom S hoppas på ett samarbete med dom..
    Hon visar också att hon är totalt historielös eller tror att läsarna är det när hon påstår att det var Ny demokrati som ville införa en politik med lägre skatter och en minskad offentlig sektor.
    Bägge dessa delar är ju klassisk Moderat politik.
    Sedan pratar hon om att de ville ha en mycket restriktiv flyktingpolitik.Hon säger dock ingenting om sossarnas åtstramningar på området som partiledarna pratar vitt och brett om…
    Hon avslutar med följande:
    ”Ian & Berts själva affärsidé i politiken var att kapitalisera på människors rädslor för den stora invandringen som Sverige hade då på grund av kriget på Balkan. Högljutt och yvigt ställde de grupper mot grupper. Polariseringen och spänningarna i samhället ökade snabbt.
    Nu ser vi det hända igen.”

    Att sossarna ställer grupp mot grupp men då i flyktingarnas favör är tydligen inget problem.
    Hon gillar tydligen att svenska,skattebetalande pensionärer är bostadslösa medan asylsökande får boende direkt..
    Hon gillar förmodligen att tandvård för papperslösa kostar någon hundring oavsett hur stort arbetet är medan en del svenskar inte har råd med tandvård..
    Valrörelsen har börjat på Aftonbladet..

    http://archive.is/gtTMf

    Svara
    • Jans

       /  04/05/2018

      En liten randanmärkning. Kan man ens ”smeta” SD på andra borgerliga partier längre och tro att vanligt folk bryr sig på ett negativt sätt? Möjligen att C-väljare fortfarande tror SD = Hitler. Annars tror jag de flesta enbart gäspar över försök att demonisera SD. Även om många däremot fortfarande själva måste smyga med sina sympatier för att få behålla jobb eller förtroendeuppdrag.

      Svara
      • Pelle2

         /  04/06/2018

        Nej,det börjar väl bli allt svårare att skrämmas med SD.
        För övrigt samarbetar ju sossarna också med SD i sakfrågorna ibland och då är det ju aldrig något problem..

        Svara
      • Senior

         /  04/06/2018

        Jag tror folk i gemen ser det som något positivt om journalister ”smetar SD” på något.

        Svara
  12. Jans

     /  04/05/2018

    Rätt intressant hur medierna återigen försöker få sina läsare att tro att ett demokratiskt val i ett demokratiskt land på något sätt är suspekt när valresultatet inte ser ut att bli ”det rätta” sett med gammelmedias glasögon. Vi har sett det med USA-valet, Brexit, i Frankrike (tills Macron började segertippas, då blev valet oproblematiskt igen) och nu senast Ungern.

    ”Det finns inga vinnare i Ungerns val på söndag”
    https://www.svd.se/det-finns-inga-vinnare-i-ungerns-val-pa-sondag

    Rubriken säger allt, jag har faktiskt inte ens läst artikeln eftersom jag redan läst tio liknande som alla går ut på att Orban är dålig och det är något suspekt med Ungerska valet. Om Orban är dålig vet jag faktiskt inte men att det Ungerska valet skulle vara suspekt har jag inte sett några övertygande bevis för. Jag tror Ungrare är minst lika kapabla som svenskar att rösta.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  04/05/2018

      Rubrik
      ”Det finns inga vinnare i Sveriges val till hösten”

      Brödtext (broderas ut med lite bulk till ca 300 ord)
      ”Jag måste göra er besvikna, jag har kommit på något alldeles unikt och dystert. Valresultatet kommer, med all tillgänglig fakta i ryggen, bli fortsatt blockpolitik och att vi under de kommande fyra åren fortsättningsvis får stå ut med en regering i minoritetsställning.”

      Jag ska nog skicka in min briljanta ”frilansanalys” och se till att få bra betalt från någon av de stora dagstidningarna. Kolla vad lätt det var att berätta att ni som läste är idioter som inte förstår det minsta lilla.

      Svara
    • Senior

       /  04/06/2018

      Som vanligt omyndigförklarar dem väljarna.
      Tror de verkligen att folk är så lättpåverkade?

      Eller som Mona Sahlin förklarade sossarnas valförlust 2006:

      ”Jag tror inte väljarna har förstått vårt budskap.”

      -Att det var precis det väljarna äntligen gjort efter alla år av socialistiskt vanstyre föresvävade henne aldrig.

      Svara
  13. MiT

     /  04/05/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155600179338251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
    • Pelle2

       /  04/06/2018

      Dn har ju kört i diket så ordentligt så för att rädda det hela måste dom väl minst sparka dåren Wolodarski !

      Svara
    • Senior

       /  04/06/2018

      ”Det blev inte en totalitär övervakningsstat.
      Det blev nåt mycket värre.
      Det blev en nation av småsint skvallrande, kissnödigt tjallande, andfått Facebookspionerande ”värdegrunds”-värnare.
      Ett folk av servila angivare.
      Ett folk av paranoida räknenissar”

      Ja, och om man läser Birgitta Almgrens utmärkta bok ”Inte bara Stasi” ser man att det var precis så det fungerade i gamla Östtyskland.

      Bara rädslan att bli angiven av grannen till Stasi gjorde att alla gick och spanade på varann och hoppades vara den som kunde förekomma den andre med sin anmälan till Stasi.

      Det var inte Stasi som kontrollerade folket, det var de själva.
      Stasi var bara utförande instans efter att folk själva angett sina vänner och grannar.

      Kommunisterna i Östtyskland utvecklade det som den tidigare socialisten i Stortyskland påbörjat med sitt angiverisystem, Gestapo bytte helt enkelt namn till MfS och vidareutvecklades efter kriget.

      Svara
    • Skeptisk

       /  04/06/2018

      Hur vet roboten genus på de som nämns i texten. Utgår den iskallt från att Björn, Sven och Ahmed definierar sig som män och Lena, Malin och Soreh är kvinnor? Cisnormativt på gränsen till transfobiskt. Kan de där genustomtarna inte ens klara av att hålla sig till sin egen ideologi?

      Svara
  14. MiT

     /  04/05/2018

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/1718642164897034*

    Svara
  15. MiT

     /  04/05/2018

    *https://www.facebook.com/B4hnh0f/photos/a.100545326741705.355.100171626779075/1464743516988539/?type=3*

    Svara
    • G

       /  04/06/2018

      Som ett brev på posten….

      ”Internetleverantören anklagas för sexism – efter bilden på Facebook

      Internetleverantören Bahnhof anklagas för sexism och objektifiering av kvinnor efter en reklambild på Facebook.

      En av dem som reagerat och riktat skarp kritik mot Bahnhof efter reklambilden är Petra Lindblom, 33, från Åland.

      – Vi kvinnor förtjänar att ha ett bra liv, ha våra kroppar i fred och betraktas som fullvärdiga människor. Det är inte effekten av en sådan bild, säger hon.

      Hon förklarar att hon skäms över att ha haft Bahnhof som internetleverantör.

      – Jag accepterar inte det här. Här har vi ett företag som tar fram en bild med mannen i fokus och där kvinnorna är fråntagna sin mänsklighet. Mannen är ”jaget” och kvinnorna ska representera två arbetsplatser. Jag blir så arg och ledsen, säger hon.

      Hon beskriver reklambilden som en del av ett större problem i samhället. Flera i kommentarsfältet försvarar annonsen genom att påpeka att bilden är ett skämt men Petra Lindblom, liksom många andra, skrattar inte.

      – Det är främst män som tar upp de argumenten, säger hon.

      – De kommer med irrelevanta och outbildade kommentarer. Den här bilden sätter sig och formar. Det blir en del av många tusentals fragment som vi möts av, där de här kvinnorna betraktas som saker. Vi kvinnor förtjänar att ha ett bra liv, ha våra kroppar i fred och betraktas som fullvärdiga människor. Det är inte effekten av en sådan bild, oavsett avsikt.

      Anya Alenberg, kommunikatör på Bahnhof, understryker att inlägget på Facebook hade som syfte att uppmärksamma att företaget söker personal på ett komiskt sätt.

      – Jag köper att de har sin syn på det hela men jag har lite svårt att förstå kritiken. Det är flera som använt memen förut också, och då har det inte varit någon storm, säger hon.

      – Jag har läst kommentarerna och kan säga att vi på Bahnhof inte ser det på det sättet. Vi ser bortom könen. Vi ser tre personer som ska gestalta Bahnhof som arbetsgivare, en annan arbetsgivare, och en som vill jobba hos oss och tänker ”Åh där är Bahnhof”. Om det är en tjej eller kille eller en alien eller vad som helst spelar det ingen roll. Vi ser inte könen på det sättet.

      Flera i kommentarsfältet har skrivit att de, efter reklambilden, inte tänker söka jobb hos Bahnhof.

      – Jag tycker det är jättetråkigt att de har den inställningen och de är hemskt välkomna, säger Anya Alenberg.

      Är det inte viktigt hur era kunder och potentiella anställda uppfattar dessa budskap?

      – Det är en jättebra fråga och den är jättesvår att svara på. Vi målgruppsanpassade annonsen till en meme-generation som använder sådana här memes och tycker att det är roligt. Den här gången var det folk som inte gillar den typen av memes som såg något annat än det vi såg när vi tittade på den. Utifrån det har det blivit en jättebra diskussion, säger Anya Alenberg.

      – Budskapet är fortfarande att vi inte ser kön på det sättet. Jag förstår om de är upprörda på memen, men då får de vara upprörda på memen. Vårt budskap är fortfarande att vi inte ser kön eller etnicitet eller något annat varken när vi rekryterar eller när vi la ut memen.”
      https://www.expressen.se/nyheter/internetleverantoren-anklagas-for-sexism-efter-bilden-pa-facebook/
      https://archive.is/mxUAe

      Svara
      • Grodan Boll

         /  04/06/2018

        Hahah! Lättaste sättet att sålla ut vettig personal någonsin. Bahmhof har hittills varit både konsekventa och principfasta i sitt agerande och samtidigt syrligt ironiska mot integritetshotande censurivrare.

        Klart som fan de inte vill ha in lättkränkta gummiryggar i maskineriet. Jag hoppas innerligt att deras kommunikatör har ”rätt värdegrund” och inte backar för kritiken.

        Svara
        • Jans

           /  04/06/2018

          Bahnhof är väl en av få internetleverantörer som har lite principer.

          Svara
          • x

             /  04/07/2018

            @Jans
            Den enda princip Bahnhof har, är att tjäna pengar (precis som alla andra internetleverantörer).
            Bahnhof försöker profilera sig för att locka över vissa kunder från andra internetleverantörer.
            That’s all.

      • Motkraft

         /  04/06/2018

        Fast jag häpnar att Bahnhof har en PR-avdelning som 2018 ens kommer på tanken att göra reklam med en sådan bild. Är som att be om att bli doppad i tjära, rullad i fjädrar, och sedan få löpa gatlopp…..

        Svara
        • Inge Post

           /  04/06/2018

          All PR är bra PR.
          Banhof må ha tappat en del kunder på det där tilltaget.Men de har säkert vunnit precis lika många.

          Svara
          • Jans

             /  04/06/2018

            Ja, det är knappast ett misstag.

        • Senior

           /  04/06/2018

          Tror faktiskt inte det.
          Den stora majoriteten ler i njugg åt dessa kränkta feminister.

          För varje feminist Bahnhof kränker får de fem nya supportrar.

          Svara
      • Cain

         /  04/06/2018

        Lysande faktiskt. Har alltid valt Bahnhof när jag haft möjlighet och detta cementerar min övertygelse.

        En sann equal-opportunity employer, med humor dessutom. Två koncept som Det Kränkta Folket aldrig kommer att förstå.

        Svara
      • G

         /  04/06/2018

        Om Bahnhof istället hade lagt upp denna fast med två killar och där ”du” är en tjej så skulle ingen _på allvar_ reagerat så här, några skulle säkert spelat kränkta i kommentarsfältet och på skoj skrivit ”hmm, är inte detta sexism eller vad det heter…”. Men ingen skulle reagera och säga något med 100% allvar i tonen som yrkesfeministerna i detta fall, inte ens den kränkta Ålänningen skulle säga ett skit om sexism ifall det varit 2 killar och 1 tjej, då hade det inte resulterat i en artikel i Expressen med sexism-anklagelser mot Bahnhof så deras kommunikatör behöver förklara sig så alla humorlösa feminister kanske förstår lite bättre.

        Svara
  16. Rikard

     /  04/05/2018

    Hej.

    Om en surmagad kverulant som undertecknad får försöka sig på att vara en liten solstråle av hopp såhär i vårens tider, så vill jag framsäga att allt ont vad som nu görs av ”Boll-Bunke” (som den outtröttlige Ganman ibland kallar henne), ljugarmedias alla Wolodarskis, Mattsons och Lindbergare och så vidare kan ses i ett positivt ljus!

    (Varje svampmoln har en silverkant, som en gammal bekant ibland sade när han var på snusen.)

    Vad har då detta hopp?

    Jo, alla dessa förändringar kan utan vidare begagnas av andra partier, ja av en helt annan politisk regim och ordning – mot de och dem som infört sagda rutiner och etablerat det för socialmoderaterna typiska agerandet.

    Politiserade tillsättningar av kommissariat för forskning och för muséer och kultursektor? finns ju redan, så nu stoppar vi in folk vi vill ha där.

    Politiserade chefer och arbetssätt för myndigheter?
    Politiserat stöd till paramilitära parti- & systemlojala grupper som är både inom och utom lagen? Det finns redan, så varför skulle inte en ny regim upprätta (via ombud) en egen frikår?
    Politiserad styrning av försvaret, av arbetsmarknad, av lagstiftning, av hur man som politiker efterlever lagarna, med mera? Finns ju nu gott om prejudikat att i Sverige är det bara att tuta och köra – och skulle man slarva bort okänt antal miljarder (Nuon t ex) eller sponsra terrorism (ANC, PLO, m fl) eller barnäktenskap eller… så gäller varken normala lagar eller straff eller ens rättsliga processer.

    Socialdemokraterna, moderaterna, och stödhjulen har skapat ett perfekt prejudikat för en auktoritär regim, och de har dessutom genom sin svenskhatarpolitik gjort en sådan nödvändig.

    Allt ligger nu på plats för en svensk ledare som pekar med hela handen och styr via diktat klädda i demokratins retoriska svepning. Om Sverige inte sett ut som det gör, och om vi inte nu oåterkalleligen vore på väg mot katastrof – kanske vår undergång som land och folk – så skulle jag förfasats, men om valet är mellan dagens politiska system och mitt lands och mitt folks överlevnad?

    Då finns ingen tvekan – Sverige först!

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Senior

       /  04/06/2018

      Det mest ironiska är att det är en fjant som Löfvén som nu snart kan peka med hela handen.
      Hade det varit en med lite stake, såsom Göran Persson hade det sett mer naturligt ut…

      Jag börjar inse att även han liksom Bah Kuhnke verkar vara en ulv i fårakläder.
      Beter sig och ser ut som en fjant, men de politiska förslag som kommer från denna regering saknar motstycke i historien gällande den totalitära riktningen.

      Svara
  17. Frida Gustavlin

     /  04/05/2018

    120 miljoner ska satsas på #metoo-åtgärder. Vänstern och regeringen överens.

    En åttondels miljard.

    ”Andra delar i metoo-paketet är bland annat utbildningsinsatser inom rättsväsendet för att öka kunskapen om den nya samtyckeslagen samt ett kunskapslyft för socialsekreterare.”

    Men vadå, utbilda i en lag som inte gått genom riksdagen?

    ” Så fördelas pengarna 2018 enligt förslaget:

    Skolan: Fortbildning för lärare i sex-och samlevnadsundervisning: 50 miljoner

    Socialtjänsten: Kunskapslyft för socialsekreterare om våld i nära relationer: 25 miljoner

    Arbetslivet:

    Informations- och utbildningsinsatser till Arbetsmiljöverket: 10 miljoner

    Kompetensutveckling för regionala skyddsombud: 15 miljoner

    Samtyckeslagen:

    Ökat anslag till Brottsoffermyndigheten för kompetensutveckling: 10 miljoner

    Utbildningsinsatser för jurister och domare: 10 miljoner

    Totalt: 120 miljoner 2018”

    Jag har inget emot utbildningsinsatser, men något säger mig att pengarna kommer hamna i de radikalfeministiska vänsteraktivisternas fickor.

    Svara
  18. Gorby

     /  04/05/2018

    Svara
    • Jans

       /  04/07/2018

      Någon som vet vem han syftar på här?
      ”Och vad sägs om kulturjournalisten som när drevet gick kallade Benny despot och applåderade hans avgång – men efter hans död skamlöst och gråtmilt skrev om hur ”fantastiskt” hans chefskap varit?”

      Svara
  19. MiT

     /  04/06/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  04/06/2018

      Rättvise är en av alldeles för många organisationer som lever på bidrag utan att producera något av värde.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/07/2018

        Det som provocerar är att de tycks ha en totalt oinskränkt fullmakt att viska i regeringen och diverse myndigheters öron, skriva pseudostatistiska rapporter, resa land och rike för att hålla föreläsningar och utbildningar, mycket på skattebetalarnas bekostnad, helt utan ett enda kritiskt öga från etablerade mediakanaler.

        Svara
  20. MiT

     /  04/06/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  04/06/2018

      Bra att Ranstorp tar upp detta och dessutom visar vilken aktivist som Bah-Kuhnke anställer. Är ju skrattretande när Kuhnke påstår att hon inte vill styra muséerna mot att producera identitetspolitik..

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/06/2018

        Helt of topic, men har inte kulturministern en hyfsat teatral och töntig signatur?

        Svara
  21. MiT

     /  04/06/2018

    Svara
    • G

       /  04/06/2018

      Verkligen normalt tänkande människor som Alice pushar för…

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/06/2018

        Demokratiagent, bra att de väljer ett ord som verkligen osar så mycket politbyuro som möjligt.

        Svara
  22. G

     /  04/06/2018

    ”Hungerstrejk på Migrationsverkets förvar

    En grupp afghanska medborgare har inlett en hungerstrejk på Migrationsverkets förvar i Kållered, uppger den ideella insamlingsorganisationen Hopp till Kabul i ett pressmeddelande.

    Det är runt 30 personer som har fått avslag på sina asylbeslut och som kommer att deporteras till sitt krigsdrabbade hemland på måndag nästa vecka.

    ”Vi kommer att hungerstrejka tills deportationen stoppas”, säger en av de berörda, Ali Hassani, i pressmeddelandet.”
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/hungerstrejk-p%C3%A5-migrationsverkets-f%C3%B6rvar-1.5522887

    Svara
    • Senior

       /  04/06/2018

      Bra, strejka på bara.
      Då blir åtminstone matkostnaderna lite lägre om boendet är smarta nog att inte bestälka mat till hungerstrejkande aktivister.

      Svara
      • Motkraft

         /  04/06/2018

        Tycker lycksökarna ska vara solidariska och lämna plats åt riktiga flyktingar. Att vilja ha en ”bättre framtid” är inte ett skäl att få stanna här

        – Om med ”krigdrabbade hemland” menar ”fattigt”, så är det sant
        – Det råder inte fullt krig i Afghanistan även om några provinser är farligare än andra att vistas i
        – Återvändare dödas inte vid ankomsten till Kabul. Inte ens om Hazar. Kabul har en miljon Hazarer som bor och lever där.
        – Återvändare är inte utelämnade där. Migrationsverkets utslussningsboende står i stort sett tomt, alla tas emot av släktingar vid ankomsten.
        – Om egentligen är från Iran så är det inget problem att med hjälp av släktingar att smuggelvägen ta sig från Afghanistan till Iran igen.
        – Det finns etniska konflikter och det finns incidenter där Hazarer mördas bara för att är Hazarer. Fruktansvärt men ingen behöver åka ända till Sverige för att söka skydd. Det finns provinser där många Hazarer bor. En av dessa har bäst skolresultat i hela Afghanistan, Hazarerna är på frammarsch!

        Svara
  23. G

     /  04/06/2018

    ”Slöja på flickor i för- och grundskola förbjuds i Österrike

    Den nya lagen kommer att tituleras ”Barnskyddslagen” och ska garantera att alla barn, såväl flickor som pojkar, ges samma förutsättningar i livet.

    I en radiointervju nyligen uppgav den österrikiske förbundskanslern Sebastian Kurz att landets regeringen har som mål att motarbeta framväxten av parallella samhällen, vilket inkluderar bärandet av slöjor i för- och grundskolan.

    – Beslöja små barn är något som definitivt inte har någon plats i vårt land, sa Kurz.

    Om regeringen får som den vill kommer detta att förbjudas med hänvisning till att man förhindra diskriminering i en ung ålder.”
    https://samnytt.se/sloja-pa-flickor-i-for-och-grundskola-forbjuds-i-osterrike/
    http://www.thegatewaypundit.com/2018/04/austrian-conservative-leader-sebastian-kurtz-bans-muslim-veils-in-kindergarten-and-grade-schools/

    Svara
    • Inge Post

       /  04/06/2018

      Jag utgår från att Kurz menar i allmänna skolor.
      Vad som då inte riktigt framgår är :

      1 Hur ser Österrike på hemskolning.?
      2 Om Österrike tillåter hemskolning.Vad är det då som säger att dessa föräldrar som känner sig kränkta inte helt enkelt låter bli att låta barnen gå i skolan ?
      3 Om Österrike inte tillåter hemskolning vad är det då som säger att barnen får gå i vanlig skola alls ?

      Jag kan inte mycket om Österrike men hur vanligt är det med ”religiösa friskolor” där ?

      Svara
  24. G

     /  04/06/2018

    ”Ulf Adelsohn, före detta partiledare för Moderaterna, uppmanar Ulf Kristersson och alliansen att bjuda in Sverigedemokraterna till ”sonderande samtal”.

    Han får medhåll från frun Lena Adelsohn Liljeroth, tidigare moderat kulturminister.

    Paret hamnade 2016 i onåd hos medierna då de i en intervju med Dagens nyheter berättade att de regelbundet läser Avpixlat och anser att svenska medier förtiger sanningen om invandringens konsekvenser.

    – Det blev ett drev, som det ofta blir med journalister, säger Lena Adelsohn Liljeroth till Expressen.

    – Ja, men jag står för vartenda ord jag sa, säger Ulf Adelsohn.

    Paret vidhåller sina åsikter om Sverigedemokraterna.

    – Det vi sa då, det säger de flesta nu. Men det var inte så många som hade civilkuraget att göra det då, säger Ulf Adelsohn som är övertygad om att Stefan Löfvens regering inte kommer att sitta kvar i nuvarande form efter valet, oavsett vilket block som blir störst.”
    https://samnytt.se/f-d-m-ledare-uppmanar-till-samtal-med-sd/
    https://www.expressen.se/nyheter/adelsohns-uppmaning-bjud-in-sd-till-samtal/

    Svara
    • Hypocrita

       /  04/06/2018

      Dom har ju redan blivit ”outade” i tidningen en gång redan, så dom törs säga vad många tycker……

      Svara
  25. Frida Gustavlin

     /  04/06/2018

    Brukar inte bry mig särskillt mycket om folks privatliv och vad de gör när lampan släckts, men gör ett undantag.

    https://www.expressen.se/nyheter/trump-bryter-tystnaden-om-stormy-daniels/

    •Trump påstås alltså ha legat med en kvinna, verkar inte ha skett mot betalning, dvs i trevligt samförstånd, enligt hennes egna berättelse.

    • Kvinnan är ett yrkesfnask i den mening att hon spelar in porrfilm mot betalning som livlina.

    • Kvinnan påstås senare få riktigt jävla bra betalt av Trumps advokat, för att inte berätta om detta. Över motsvarande en miljon svenska kronor.

    Medias vinkel är ju helt fel. Kvinnan är girig och egocentrerad som få, när hon inte fick mer uppmärksamhet än hon förväntat sig så hotade hon att springa till media. Så då fick hon jävligt bra betalt, sedan sprang hon till media ändå. Snacka om att vara ett falskt girigt luder. Men den sedvanliga vänsternarrativet gör ju gällande att hon är något slags offer, både eftersom hon av strukturella skäl pysslar med osedligheten som porrfilm innebär, att hon är kvinna och att Trump är man – som är känd och jättemäktig.

    Allt framgår om ni orkar läsa intervjun med den här eländigt falska skatan.

    https://www.cbsnews.com/news/stormy-daniels-describes-her-alleged-affair-with-donald-trump-60-minutes-interview/

    Svara
    • Senior

       /  04/06/2018

      ”Medias vinkel är ju helt fel.”

      Nejdå, inte om du tänker som de vänsterextrema som sitter i medierna gör.

      Trump är ju ohyrans ohyra!

      Då spelar det ingen roll om hon så vore satan själv.
      USA och Trump ligger ändå högst upp på vänsterns ”intersektionalitetslista”
      Alla, inklusive satan själv sparkar ”uppåt” på USA och Trump enligt denna lista, och då är det helt ok och rätt och riktigt att göra det.

      Tänk på att oliktänkande, och framförallt konkurrenter om makten, är ohyra i vänsterns värld, och skall utrotas med alla till buds stående medel. -Dock är det fel och klandervärt om ohyran tar till samma knep, ohyran måste hålla sig till de demokratiska spelreglerna, det är bara den goda sidan som tillåts bekämpa ohyran med alla medel….
      (vilket säger mig vilka som är den egentliga ohyran…)

      -Lite besläktat med islam faktiskt, och deras taqiyya.
      Det är därför som vänstern och islamisterna kan samarbeta så bra tills de två är ohotade vid makten. Då lär huvuden rulla, bokstavligt. Så som i Revolutionen i Iran 1979.
      Det är alltid den mest våldsammaste kulturen som vinner i slutänden, och revolutionär vänster är idag både färre och mesigare än fanatiska islamister.

      Svara
  26. Gigas

     /  04/06/2018

    OT

    MSB har tagit fram en ny skrift där man påstår att Sverige förändras inte bara till det bättre.

    ”I takt med att samhället förändras möter vi nya utmaningar. Händelser med
    pågående dödligt våld i publik miljö är ett exempel. Den här vägledningen har
    belyst de utmaningar som kan möta ansvariga aktörer och gett exempel på hur
    de kan åstadkomma samordnade och effektiva insatser.”

    https://www.msb.se/sv/Produkter–tjanster/Publikationer/Publikationer-fran-MSB/Vagledning–samverkan-vid-pagaende-dodligt-vald-i-publik-miljo/

    Då har i alla fall använt den korrekta benämningen ”utmaningar” och inte det populistiska och hatiska ordet ”problem”.

    Svara
    • Senior

       /  04/06/2018

      Jag gillar nyspråket för terrordåd:

      ”Pågående dödligt våld i publik miljö, PDV”

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/06/2018

        Varken problem eller utmaning är bra ord – ord som katastrof, förödelse, olycka och total härdsmälta passar bättre.

        Svara
  27. Grodan Boll

     /  04/06/2018

    Helt off-topic:
    Hur kommer det sig att Skurt inte kombinerats med Ghost in the Shells ”laughing man” av 4channarna?

    Svara
  28. G

     /  04/06/2018

    Såg artikeln redan igår, men glömde postade då. Den här pappan måste ju ha sovit under en sten, dessa har funnits hur länge som helst, i vilka butiker man kan stöta på dessa varierar beroende på vilken godisleverantör som butiken har. Vilket oerhört skitnödig pappa den där stackars sonen har. Och butiken som backar och plockar bort godiset pga skitnödig pappa, då är ju butiken lika skitnödiga.

    https://www.expressen.se/gt/pappan-joachims-ilska-mot-paskgodiset-i-mataffaren/
    https://archive.is/n0GlH

    Svara
  29. G

     /  04/06/2018

    Precis så som han skriver, och även MiT i tråden. Även jag kan lista, men dessvärre håller nog inte Johanna med många av kvinnorna på min lista och ser inte någon av kvinnorna som någon slags förebild, trots rätt kön och allt. Men att Johanna troligen inte ser kvinnorna på min lista som förebilder är ju som tur är inte mitt problem.

    Det var inte bra, nu får du ta och skärp dig Camilla…

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  04/06/2018

      Ha ha, är det några som maniskt ska hylla mammor och skita i farsor så är det väl feministerna.

      En klassiker när dessa feminister slår knut på sig själva var när Edward Munchmuseet var nytt, en del svenskar fick tycka till, en riktig sådan där kulturfeminist var med. Hennes reflektion på någon kultursida om det nya museet gick i princip ut på att det enda som var intressant var ett porträtt på konstnärens mor, och då inte själva porträttet utan mamman som historisk figur, att hon var så viktig i sammanhanget, för alla har en mamma, och utan mamma ingen Edvard Munch. Skrattar fortfarande åt hennes enfaldiga feministiska standradvinkel.

      Svara
    • Kalle

       /  04/06/2018

      Ge mig en kvinna i samma som har åstadkommit lika mycket som tex Elon Musk eller Ingvar Kamprad, så ska jag gladeligen lista henne som förebild.
      Limor Fried är rätt cool men hon är ingen Elon Musk.

      Svara
    • Jans

       /  04/07/2018

      Det kan ju vara ett underbetyg på kvinnor likaväl om män inte har dem som förebild.

      Svara
  30. G

     /  04/06/2018

    2Peter Wolodarski fortsätter påstå sensationella saker – utan egentlig grund”
    https://ledarsidorna.se/2018/04/peter-wolodarski-fortsatter-pasta-sensationella-saker-utan-egentlig-grund/

    Svara
  31. En fråga till Stockholms Stadsförvaltning, Stockholms Arbetarekommun och A Ygeman. Ni som är så genomsyrade av genus och kvoteringsfrågor, varför finns det bara hanlejon på Drottninggatan? Detta är i sanning diskriminerande. Fram för fler honlejon!

    Svara
  32. Visionären

     /  04/06/2018

    Ha, ha. Julia Caesar igen!

    Åsiktsinkvisitionen

    Satan vilken vass penna hon har.

    V

    Svara
    • Visionären

       /  04/07/2018

      Tjoho!

      Måste tillstå att det är ganska underhållande, och inte minst spännande, att försöka fundera ut vem som gör tummen ned till länkar som ger ökad kunskap om dagens samhällsproblem. Jag kommer osökt att tänka på de tre aporna, som inte vill se, höra eller uttala sig.

      Kan det vara den lille sälungefjanten och hens följeslagare Robban månntro?

      V

      Svara
  33. Porta

     /  04/07/2018

    Så mycket skit det är här i världen, varför ska det vara så svårt att beskriva den som den varit och som den är!!? Som en som verkligen tror på meritokrati vill jag lämna er med denna låt från vårt västra broderland…

    Svara
  34. Porta

     /  04/07/2018

    Åhh så fel det blev där 😉
    Menade ju denna…

    Svara
    • Porta

       /  04/07/2018

      Aber nein!! Jag fick tumme ner, kanske var jag för sexistisk tidigare… kompenserar med TVÅ tjejer som spelar dragspel så blir väl allt bra!??

      Svara
  35. Gorby

     /  04/07/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  04/07/2018

      Papperslösa! De är inte främst papperslösa, de har fått sin sak prövad, fått avslag, blivit ombedda att lämna landet. Det handlar om personer, och i stor majoritet vuxna män, som enligt landets lagar och regler inte har rätt att vara här. Det får väl vara nog med de här omskrivningarna nu.

      Regeringen lovade redan för något år sedan att de som fått avslag ska skickas hem, med det har det inte blivit mycket. Trovärdigt, nja.

      Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 5 | WTF?

Lämna ett svar till Cain Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.