Dags för de Nationella Typiska Undanflykterna igen

Så var det den tiden på året då. Tiden när man ska upprätthålla den nya traditionen ”försöka förklara bort den där obehagliga NTU med hittepå och trams”. Årets NTU är ungefär lika obehaglig läsning som den brukar vara när det gäller sexualbrotten som bara ökar och ökar och ökar och…

Ni hittar den nya NTU här (inte den kompletta utan delar av den).

Och förklaringarna är också som de brukar vara, man vet ingenting om någonting och ingenting har med någonting att göra. Eller jo, man pratar om ”metoo” förstås. Och såklart ev Ökad Anmälningsbenägenhet™. Sånt vet man tydligen en hel del om fast man säger att man inte kan säga något om någonting men kanske ändå lite metoo och Ökad Anmälningsbenägenhet? ”Bara lite, snälla”?

Vad har man att säga den här gången då när ÄNNU fler kvinnor, jämfört med förra årets (kolla den blåa linjen…), säger att de blivit utsatta för sexualbrott? Mer än metoo och annat trams?

– Vad ökningen beror på kan jag inte svara på

Maria kan inte svara alls.

De senaste årens livliga debatter om sexualbrott, metoo-rörelsen och den samtyckeslag som nu har införts har troligen påverkat hur allmänheten ser på sexualbrott.

Det rimligaste sättet att se de här siffrorna är som ett tecken på ”empowerment” av kvinnor: ”Nu säger jag att det var någon som tafsade på mig på tunnelbanan. Nu vågar jag berätta om något som inte var okej”.

Men Stina vet tydligen lite mer. Hon anser att metoo, samtyckeslag och ”empowerment av kvinnor”, dvs minskat mörkertal, är det rimligaste sättet att se på det där. Man kan inte säga någonting om någonting men det där kan man tydligen alltid säga.

Antal anmälningar för sexualbrott har alltså varit ständigt ökande under mycket lång tid, skulle jag välja ännu tidigare än 1990 som startår skulle det se ännu värre ut. 1990 var det 61 st per 100k/inv och 2017 var det 233 st per 100k/inv. En nätt liten ökning med 282%. Metoo, mörkertal och ”empowerment” var det va…

Vad säger då Brå om vad det kan bero på när antalet anmälningar ökar över tid? Säger de att det beror på metoo? ”Empowerment”? Ökad Anmälningsbenägenhet™ (det vill säga minskat mörkertal)?

Nä, Brå säger att om antalet anmälningar ökar över tid så beror det högst troligtvis på ett faktiskt ökat antal brott, att det då speglar den faktiska brottsligheten.

Så vi har NTU som säger att antalet som drabbas av sexualbrott skjuter i höjden och har gjort så under en följd av år, vi ser att antalet anmälningar sen 20-30 år ökar hela tiden och vi har Brå som säger att om antalet anmälningar ökar över tid så är det inte ett mörkertal som spökar utan att antalet anmälningar då speglar den faktiska brottsligheten ganska väl.

Då säger anställda, och ansvariga, på Brå att ökningen kan bero på… ökad anmälningsbenägenhet. Och ”empowerment”. Och på en hashtag. Både hashtag och ”empowerment” betyder minskat mörkertal, dvs ökad anmälningsbenägenhet.

Jag får inte ihop det…

Men ni längtar såklart efter att höra vad de fantastiska krimideologerna har att säga om NTU? Visst längtar ni?

Nina Rung såklart… En tredjedel av alla unga tjejer säger att utsatts för något sexualbrott under 2017. Det är positivt tycker Rung. Hon tycker det är toppen.

Nu ska man inte tolka det hon säger på det viset alls, det vet jag. Men det är de facto en korrekt tolkning eftersom det inte alls kan bero på Ökad Anmälningsbenägenhet™ utan det är är en ordentlig ökning av faktiska brott. En saftig ökning.

– Under de fem senaste åren har vi sett en mer långvarig ökning. Vi ser en liten ökning av de flesta brott mot enskild person från förra året, men när det gäller sexualbrott och hot ser vi en flerårig ökning, säger Maria Söderström, utredare på Brottsförebyggande rådets, (Brå).

Till SVT kunde Maria i alla fall säga att de ser en långvarig ökning. Vilket också antalet anmälningar visar. Vilket då också enligt Brå själva betyder ökat antal faktiska brott.

Förra höstens metoo-upprop ledde till en intensiv debatt om sexuella trakasserier och våldtäkt. Men huruvida fler kvinnor utsätts för brott i dag eller om medvetenheten och benägenheten att anmäla har ökat kan inte Brå svara på. Klart är att fler upplever sig utsatta.

SVT försöker såklart få in metoo med kofot och vaselin.

Kriminologen och genusvetaren Nina Rung är positiv till utvecklingen. Hon tror att anmälningsbenägenheten har ökat.

Nyckelordet är ”tror”… Men det hjälper inte vad hon ”tror” eftersom det enligt Brå själva inte alls handlar om Ökad Anmälningsbenägenhet™ då ökningen har pågått under många år vilket betyder att det också speglar den faktiska brottsligheten.

Kan inte ökad anmälningsbenägenhet ha med saken att göra alls då? Kan det säkert. På marginalen. Men inte 282% ökning sen 1990. Och ingen ändrad lagstiftning orsakar sån stor ökning heller. Inte ens om man kombinerar anmälningsbenägenheten och ändrad lagstiftning flera gånger om. För OM sånt påverkade mycket skulle antal anmälningar plana ut efter nåt år eller två och sen vara stabilt och så är det inte alls, inte ens nära.

Och apropå metoo, kolla på SVT Jönköping från tidigare idag, ungefär 4,5 min in i sändningen. Det handlar om museet som skulle samla in berättelser om metoo via ”digitalt berättande”. Inte en enda kom in…

Reportern var mäkta förvånad för metoo var ju så stort förra hösten. Ja det var ju det, i alla fall på redaktionerna eftersom den var mediedriven och överdriven.

Museet hade haft informationsträffar i Eksjö, Växjö och Värnamo men ingen kom. Inte en enda alltså. Då ställer reportern den fina frågan

Hur tolkar du detta att det är svårt att få folk att dela med sig av den här typen av upplevelser?

Det verkar inte ha slagit reportern att han befinner sig en liten mediebubbla som stenhårt drev metoo av vänsterpolitiska skäl och att folk i allmänhet kanske inte uppfattar misslyckade raggningsförsök och fellästa signaler som sextrakasserier och sexuella övergrepp utan att de flesta faktiskt ser det som just misslyckade raggningsförsök och fellästa signaler, en del av livet liksom…? Orsaken till att det inte kom in några berättelser var glasklart för reportern, det beror på att folk har svårt att dela med sig av dem. Inte att det faktiskt kan vara så att det kanske inte finns så många att dela med sig av som man inbillar sig. Han kunde frågat den mycket mer naturliga frågan ”Vad tror du det beror på att det inte kom in en enda?”. Men det gjorde han inte utan varför var redan glasklart av någon anledning.

Men museet hänger inte läpp för det, man gör om det lite bara så att det ska handla om varför killar uppfostras till att bli våldtäckande och tafsande skitstövlar, små berättelser om det i stället alltså. Ja inte med de orden men det var vad reportern menade. Och vad museet ville ha in berättelser om.

Reportern berättar att första frågan om en nyfödd är om det är en pojke eller en flicka, det är tydligen problematiskt på något sätt eftersom man tar upp det när metoo misslyckades för att ersätta just metoo. Alltså ”varför flickor och pojkar formas så olika” vilket då också ”ger en hint om vad som formar de oönskade beteenden som metoo uppmärksammade”. Helt naturligt enligt museet då man bara vänder lite på problematiken och går före metoo så att säga. Hon på museet som höll i det här ville veta hur uppfostran påverkar det som händer i livet. Varför man tror att aktivister längst ut på vänsterkanten ska ha det svaret är dock oklart. Hon höll på att försäga sig först när hon sa ”jag vill få fram vad som händer när man uppfostrar…”.

Och detta är ju vad de flesta av oss visste att det skulle sluta i eftersom hashtaggen blev kapad av vänsterextremister i exakt samma ögonblick den första tweeten skrevs i Sverige.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

156 kommentarer

  1. MiT

     /  11/20/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  11/20/2018

      Förstår varför dom inte ville medverka för det är ju så jävla pinsamt att en myndighet som skall jobba med jämställdhet är ett praktexempel på ojämställdhet.
      Undrar vad som hade hänt om t.ex ett företag med en manligt dominerad styrelse hade avböjt att vara med ?

      Svara
    • Motkraft

       /  11/20/2018

      Nu ställde hon upp i Ekots lördagsintervju för lite över en vecka sedan så hon duckar inte helt. Fick en del kniviga frågor men det mesta möttes så klart av svepande formuleringar och flum. Några rimliga svar fanns dock.

      Det positiva från den intervjun var att (när diskuterade åtgärder mot hedersvåld) Lena Ag klart deklarerade att deras uppdrag inte kommer att begränsas av risken att bli beskyllda för rasism. Att de har ett tydligt uppdrag från riksdagen och att myndigheten kan inte ta sådana PK-hänsyn.

      Hur det blir med det i praktiken återstår att se.

      Svara
      • Pelle2

         /  11/21/2018

        Jag tycker också att man skall anställa folk efter kompetens och inte efter kön eller någon annan ovidkommande parameter.
        Det kan ju hända att de mest kompetenta som sökte till jämställdhetsmyndigheten var kvinnor och i så fall så gjorde dom rätt.
        Men sådant kommer ju inget företag med en manligt dominerad ledning undan med utan då skall dom ställas till svars och misstänkliggöras av feministerna.

        Svara
    • G

       /  11/21/2018

      Svara
  2. Gorby

     /  11/20/2018

    Angående den nya Jämställdhetsmyndigheten. Nu svarar de på varför den domineras av kvinnor.

    ”Jämställdhetsmyndigheten arbetar utifrån kompetensbaserad rekrytering i syfte att anställa rätt kompetens på rätt plats. Jämställdhetsmyndigheten liksom alla statliga myndigheter ska vid tillsättning av personal endast utgå från sakliga grunder som förtjänst och skicklighet, vilket förklaras i regeringsformen 12 kap. 5 § RF. Det är inte tillåtet att kvotera in personer med hänvisning till exempelvis kön.

    Idag arbetar 51 kvinnor och 16 män på Jämställdhetsmyndigheten. Vid myndighetens start sökte över 1350 personer de utlysta tjänsterna.

    Generellt kan sägas att fler kvinnor än män arbetar inom fältet för jämställdhet, vilket kan vara en orsak till att fler kvinnor än män söker tjänster på Jämställdhetsmyndigheten. Myndigheten arbetar för att attrahera en mångfald av sökande för att fånga upp de bäst lämpade, oavsett kön, ålder, etnicitet m.m.”

    Jaså. Så den skeva fördelningen mellan män och kvinnor beror på att det är fler kvinnor än män som arbetar och söker dessa tjänster. Och myndigheten rekrytering baseras på kompetens. Hmm kan det vara samma orsak på andra arbetsplatser och inte bero på diskriminering på grund av kön…

    https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/nyhet/fragor-och-svar-med-anledning-av-uppmarksamhet-i-media

    Svara
    • Gorby

       /  11/20/2018

      Svara
    • Jonas

       /  11/20/2018

      Tack var Jämställdhetsmyndighetens idoga arbete så har vi nu tagit fram en mall som företag kan använda om de blir anklagade för att vara ojämställda.

      Varför domineras ……………….. ledning av kvinnor …., män …..?

      ……………….. arbetar utifrån kompetensbaserad rekrytering i syfte att anställa rätt kompetens på rätt plats.
      ……………….. liksom alla statliga myndigheter …. företag …. ska vid tillsättning av personal endast utgå från sakliga grunder som förtjänst och skicklighet, vilket förklaras i regeringsformen 12 kap. 5 § RF. Det är inte tillåtet att kvotera in personer med hänvisning till exempelvis kön.

      Idag arbetar ….. kvinnor och ….. män på ………………… Vid myndighetens …. företagets …. start sökte över ……… personer de utlysta tjänsterna.

      Generellt kan sägas att fler kvinnor än män …., män än kvinnor …. arbetar inom fältet för ………….. , vilket kan vara en orsak till att fler kvinnor än män …., män än kvinnor …. söker tjänster på …………………. Myndigheten …., företaget …. arbetar för att attrahera en mångfald av sökande för att fånga upp de bäst lämpade, oavsett kön, ålder, etnicitet m.m.

      Godkänd av Jämställdhetsmyndigheten 2018

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/20/2018

        Hahah! Visst är det märkligt hur annat än 50% utfall inte är ett strukturellt problem när de har skev fördelning.

        Vad hände med goda förebilder och en kompensatorisk mängd fel kön för normerande verkan? 🙂

        Spännande att de filosofiska maktteorierna bara fungerar så länge man kan mobba kritikerna till tystnad.

        Svara
        • Trolletplit

           /  11/20/2018

          Aaaa. Feltumme. Katastrof. Nu kommer FT polisen

          Svara
    • Nilsson

       /  11/20/2018

      ”Hmm kan det vara samma orsak på andra arbetsplatser och inte bero på diskriminering på grund av kön”
      Nej?
      Det märks tydligt att du har fel åsikte… värdegru… kompetens! för att jobba på åsiktsministeri…. jämställdhetsmyndigheten!

      Svara
    • Senior

       /  11/20/2018

      ”Jämställdhetsmyndigheten arbetar utifrån kompetensbaserad rekrytering i syfte att anställa rätt kompetens på rätt plats. Jämställdhetsmyndigheten liksom alla statliga myndigheter ska vid tillsättning av personal endast utgå från sakliga grunder som förtjänst och skicklighet, vilket förklaras i regeringsformen 12 kap. 5 § RF. Det är inte tillåtet att kvotera in personer med hänvisning till exempelvis kön.”

      -Precis som alla andra företag och myndigheter alltså.

      Dags att lägga ner denna myndighet och inse att man inte kommer längre än att ge alla samma förutsättningar enligt vad de själva redovisar, något vi gjort sedan länge i Sverige.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/20/2018

        Hade inte polismyndigheten krav på sig att ”återspegla befolkningen”?

        Svara
  3. För att vara kontroversiell: när jag inte ville gå till skolan i högstadiet och var ”sjuk” så brukade min pappa säga att om du måste tveka hurvida du är sjuk så är du inte sjuk. Det är möjligt att detta har hänt. DVS folk börjar tänka och överanalysera om de någonsin blivit kränkta sexuellt.

    Med det sagt: ingen av dessa kriminologer har ens uttryckt önskan att reda ut hur det faktiskt står till, de gissar bara. Faktum är att ingen direkt verkar intresserad av det – beror det på MeToo eller annat?

    Svara
    • Pether

       /  11/20/2018

      Självklart är en del säkert bara påhitt, dock endast inom den extrema vänstern där feminismen lever, där du måste vara ett offer för att vara värd något, där man blir sexuellt antastad av att någon tittar på dig. Frågan är då, hur stor är denna gruppen? Hur stort genomslag får det i statistiken? Oavsett så tror jag att den största delen av detta är just riktigt, dock är de utsatta av fel grupp och således måste de döljas. Invandringens effekt på sexualbrott och brott överlag har en korrelation och kausalitet som inte går att förneka.

      Svara
      • I normala undersökningar så redovisar man detta. Visst, det går att döljas i massmedia, men läser man seriösa forskningsrapporter så framgår annat.

        Därav så hamnade Tokkärringen Eva Lundgren i en garderob på Uppsalas Universitet.

        Svara
      • Tor

         /  11/20/2018

        Se på alla kvinnor som plötsligt dök upp när Kavanaugh skulle väljas till högsta domstolen i USA.
        ALLA talade sanning. Man fick inte ifrågasätta deras berättelse om att den gode domaren hade deltagit i gruppvåldtäkter.
        Sen visade det sig att allt bara var ljug.
        Undrar hur samma historia hade slutat i Sverige?

        Billy Butt…
        Assange…

        Svara
        • Pether

           /  11/21/2018

          Littorin tvingades la bort med ett anonymt offer för en massa år sedan?

          Svara
    • ”Om du inte kan tänka dig att bara vila dig hela dagen – ingen underhållning i form av dator, tv, böcker, spel, pyssel etc – så är du inte sjuk.” Har man tid och ork att ha tråkigt är man på bättringsvägen.

      Under Assange-debaclet sade någon på fullt allvar att ”I Sverige måste man vara jurist för att veta om man blivit våldtagen.”

      Svara
  4. Gorby

     /  11/20/2018

    Mardrömmen

    ”Några hundra meter från bostaden och bara några sekunder efter det att grabben har ringt hem och berättat att han snart är hemma händer det. Sonen slits in i bilen, av fyra maskerade yngre män. Bilen står på en liten parkeringsplats, utanför en skola. Under flera timmar misshandlas och hotas grabben. I bilen, utanför bilen – på kända och okända platser – får han stryk. Ordentligt med stryk. Skräcken i bilens baksäte blir inte mindre av att sonen inte förstår vad gärningsmännen säger till varandra, och att det enda han får höra på svenska är hot om våld, hot om lidande och hot om död.”

    http://iotakt.se/mardrommen/

    Svara
    • En av dem var den som sköt en snöskottare förra året.
      Hur var det nu, straff gör ingen nytta.

      Svara
  5. Lurven

     /  11/20/2018

    Läs denna.
    https://ledarsidorna.se/2018/11/ssus-varderingar-satter-ljuset-pa-en-fraga-dar-vi-inte-vill-hora-svaret/
    Det är ju inget nytt egentligen, men vet är förvånad över att det blir mångkultur då vi (vissa) inte gjort annat än att uppmuntra inflytt av mångkultur.
    Varför passar det inte längre? Fungerar inte värdegrunden med en annan kultur?
    Suck, hur svårt kan det vara att ta in?
    Tar man in kulturer som hatar judar, ja då kommer vi få problem med judehat.
    Tar vi in homofoba kulturer får vi problem med homofobi…könsseparatism… osv

    Svara
    • Motkraft

       /  11/20/2018

      Tar man in kulturer som hatar judar, ja då kommer vi få problem med judehat.
      Tar vi in homofoba kulturer får vi problem med homofobi…könsseparatism…

      PK-människor tror att innerst inne i varje människa så bor det en svensk. Så om vi bara är vänliga, toleranta och givmilda mot alla som kommer så kommer till slut den där svensken att komma fram. Och det blir som förr igen.

      Egentligen en rätt nedlåtande inställning där utgår ifrån att vår kultur är ”norm”. Att det skulle kunna bli precis tvärtom, att vårt samhälle blir mindre tolerant, mer hat, mer korruption, mer brottslighet osv går liksom inte upp för dem.

      De missar att en ”norm” måste upprätthållas. Om vi nu tycker att den svenska normen med tolerans, skilja på stat och kyrka, jämlikhet mellan könen, acceptans och lika rätt för homosexuella osv, så kommer det inte att stanna kvar av sig självt. Men måste beivra brott, fängsla, långtidsförvara de som inte kan rehabiliteras, och slänga ut de som inte följer våra normer och inte är medborgare. Så att vi får leva i ett samhälle som i stort följer vår norm. Och de som verkligen flytt hit för att slippa förtryck, homofobi och annan skit i sina hemländer kan få ta del av vårt samhälle som bygger på en svensk norm.

      Svara
      • Olof

         /  11/21/2018

        ”Så om vi bara är vänliga, toleranta och givmilda mot alla som kommer så kommer till slut den där svensken att komma fram.”

        Ja, och funkar inte det får vi helt enkelt säga åt dem att det faktiskt strider mot värdegrunden att hata judar och homosexuella (hmm, fast pratar vi om S… så åtminstone homosexuella… hmm åtminstone kvinnliga homosexuella… jaja värdegrund shmärdegrund…).

        ”Om vi nu tycker att den svenska normen med tolerans, skilja på stat och kyrka, jämlikhet mellan könen, acceptans och lika rätt för homosexuella osv, så kommer det inte att stanna kvar av sig självt.”

        Vilket, ironiskt nog, har lett mig att ta den politiska inställningen jag numera har. Hur länge kommer det dröja innan S uttryckligen vågar gå ut med att de numera motarbetar dessa saker?

        Svara
        • ”Säga åt dem”?
          Vad är du för svensk?

          Lapp i tvättstugan och armband skall det vara!
          ”På förekommen anledning: Vi ser helst att du inte hatar judar härinne.”

          Svara
    • Ivar L

       /  11/21/2018

      På denna fråga från Malcolm är svaret givet:
      ”Ska nya svenskar ha samma politiska rättigheter som de gamla svenskarna?”

      Nej, de skall inte ha rösträtt förrän de är fullt integrerade, som i Schweiz. Tar ofta minst ett decennium, en del får aldrig bli fullvärdiga medborgare. Det är ingen rättighet att bo i ett annat land utan att anpassa sig.

      Svara
  6. Rikard

     /  11/20/2018

    Hej.

    På sjuttiotalet skapades institutioner för kvinnoforskning för att man skulle ha de hysteriska neurotiska tanterna samlade på ett ställe, så att övriga universitetet kunde jobba på riktigt. Det gav samma effekt som att dölja en böld med vaselin och gladpack. Det lade grunden för Jämställdhetsmyndigheten.

    Denna myndighet förefaller mig vara mer av samma: stoppa in så många tok-kärringar som möjligt på en institution så att andra kan jobba på riktigt. Det lär inte fungera bättre än förra gången. Tack vare infiltrationen av utbildningssektorn har vi idag en situation där Lund universitet har politiskt korrekta kommissarier som prövar om kursledare har valt genuspolitiskt rätt litteratur, som ett horribelt exempel.

    Myndigheten kommer troligen att kräva att kommissarier (under annat namn) tillfogas all offentlig och privat verksamhet för att löpande pröva att arbetet fortskrider enligt det politiskt korrekta.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fde lärare

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/20/2018

      Låter som Paglias beskrivning av förfarandet 🙂

      Genus -coacher, -piloter, -samordnare, -instruktörer, -mentorer…

      Svara
  7. hllviken

     /  11/20/2018

    Svara
  8. Grodan Boll

     /  11/20/2018

    Tja, för någon som inte har någon aning om hur det står till så faller det lätt i en amatörmässig dikotomi:

    Antingen blev det så av ökad anmälningsbenägenhet, eller för att vi pumpat in hundratusentals av de mest våldtäktsbenägna männen i världen.

    Jag säger inte att det sistnämnda skulle ha en destruktiv verkan, men.

    Svara
  9. Melmac

     /  11/20/2018

    Man kan konstatera rätt kallt att de brotten i grafen ovan har legat relativt stilla sen många år tillbaka, 2013 hände nått för att sen sjunka tillbaka lite (Kan det vara då man ändrade kriterierna för våldtäkt) för att därefter bara öka.

    Vi har statistiken! Använd den då jävla myndigheter! Sluta bortförklara hela tiden!

    Svara
  10. hllviken

     /  11/20/2018

    Svara
  11. MiT

     /  11/20/2018

    Svara
  12. weasel

     /  11/20/2018

    Så förklaringen till den uppåtgående blåa sexualbrottskurvan i diagrammet är alltså, enligt kriminologerna , ….”metoo” .
    Då infaller ju frågan om vad det kan bero på att den lila trakasserierkurvan och den gröna hotkurvan är så gott som parallella med den blåa sexualbrottskurvan och visar en närmast identisk utveckling ?
    Man undrar också varför den gula misshandelskurvan och den röda personrånskurvan visar en liknande utveckling och precis som den blåa sexualbrottskurvan ökar drastiskt och särskilt under de senaste 3-4 åren ?

    Är det ”metoo” som ligger till grund för ökningen av alla dessa kurvor så är det där ”metoo” verkligen någonting helt fantastiskt… :/

    Svara
  13. MiT

     /  11/20/2018

    *https://www.facebook.com/TEDxStockholm/photos/a.333218086773808/1973677409394526/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARA7tdoFK9YD4E7QTvdGuK3uFWSDmZ56uPAA53-7ll79WXPZt3A4jVHJpdKHRykP2yaFPM32vP5pfHmKUSJDS55Ws2iKqiAnRZKMglAiPvGJTKDBt6ER6avqtrdivvzPRRziUBy6eSmev0wyQxoWd_xsTkVlyA5atL8JUI0A1f90FKTnyxf9KY-keRjHaBqouxukusE3n_E4S8inLiY52aNRqVzIZ4lpVL2yt-MHhK4Jf7qhAYmdz6FhGWLmeDV5WSaF5JuqF-9rSLWoCaurO6NKgHyJLLwoLJqrjg25mkmSoINsDaCRqknrxXHALHzQjaE9vORz81MmE3HDExVi8NfgcF4ysz1so5wbYPv22gLKb2aXk3NJeTU&__tn__=H-R*

    Svara
    • Vill man förstöra talang, skall man ge personen pengar. Se på lovande regissörer med en massa idéer, och de första filmerna de gör med större budget.

      Vill man förstöra psykisk hälsa gäller motsvarande: ge personen för mycket uppmärksamhet.

      Svara
      • Kronblom

         /  11/20/2018

        Hur var det Orson Welles sa. ”Jag började min karriär på toppen och arbetade mig ända ner till botten” Stor var han, frukosten bestod på slutet av 20 varmkorv med bröd.

        Svara
        • Skrev, producerade, regisserade och spelade huvudrollen i ”Citizen Kane” vid 26 års ålder. Svårt att följa upp.

          Svara
    • Rikard

       /  11/20/2018

      Hej.

      Tanke ett: vems kändisbarn är det, eller vilka kontakter har föräldrarna?
      Tanke två: råd från en femtonåring? Mhm, för barn har naturlig oförstörd visdom…
      Tanke tre: vad går det ut på? TED kan vara intressant, men ger inte mer kunskap än ‘Det Bästa’.

      OT: i Storbritannien kan en hunds bajsande vara ett rasistiskt hatbrott…

      [ https://www.dailymail.co.uk/news/article-6401779/The-DOG-accused-hate-crime-fouling-outside-home-just-one-2-500-cases-probed.html%5D

      Av någon anledning känns det relevant för frk Thunbergs annons ovan…

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  14. Cain

     /  11/20/2018

    Brottsoffermyndighetens nya kampanj:

    ”Sex är alltid frivilligt, annars är det brottsligt”

    ”– Att sex är frivilligt är ju egentligen en självklarhet, men tyvärr ser inte verkligheten ut så. Det vill jag vara med och ändra på, säger Emil Christensen.”

    Jojo, jag kommer ihåg en tid för inte alls så länge sen då våldtäkt ansågs vara out of bounds för de allra flesta ungdomar. Den enda incidenten jag minns från tonåren var en bokstavligen sinnessjuk man som skippat medicineringen och våldtagit en kvinna i vår kommun. Något har ändrats i samhället.

    https://www.brottsoffermyndigheten.se/pressmeddelande/kampanj-for-unga-om-frivilligt-sex

    Svara
    • Ivar L

       /  11/21/2018

      Hemsidan: en vit tjej och två vita killar, lite längre ner två vita killar Emil och Oskar…
      En undersida, två vita killar igen, homo.
      Nästa undersida, tre vita tjejer och en vit kille.
      Två undersidor med enbart händer, möjligen en lite brun.
      Sista undersidan, en vit kille i oskärpa.

      Hur var det nu med det där att osinliggöra invandrare?

      Svara
  15. MiT

     /  11/20/2018

    Svara
    • Är ”Hjärnärta” svenskans ”covfefe”.

      Hmm, kan man få en teeshirt med texten ”hjärtnärta” och Balis profil?

      Svara
    • Weasel

       /  11/20/2018

      Ojojoj, den där Expressen verkar vara en riktig hatsajt 🙁

      Svara
    • Patrik S

       /  11/20/2018

      SFI ftw!

      Svara
    • G

       /  11/21/2018

      Haha. Precis…

      Men det roliga varade inte länge…

      Svara
      • weasel

         /  11/21/2018

        Jag lägger Pascalidous förklaring på minnet.
        Nästa gång jag ser att någon gnäller på ”hatiska kommentarer på avpixlat” ska jag påpeka att den som har skrivit kommentarerna är ursäktad eftersom han ju är en person som ”har sett sig nödgad att retirera från de demokratiska arenorna” .
        :/

        Svara
      • G

         /  11/21/2018

        Fortsättning….

        Pascan med flera vet verkligen inte när man ska dra sig ur en diskussion, som så ofta hos dessa ohederliga debattörer. Och pingar givetvis i moderaterna i tråden också, inte *bara för att* utan det finns givetvis en tanke bakom att göra det, helt sanslösa.

        Svara
        • Kristian

           /  11/21/2018

          Protip från Pascalidou: Om man säger ”God Kväll”, ”Hejdå” och liknande flera gånger, och sedan fortsätter att diskutera framstår man som mer trovärdig!

          Svara
    • G

       /  11/21/2018

      https://twitter.com/PontusPersson5/status/1064832595668668416

      Svara
  16. MiT

     /  11/20/2018

    Svara
  17. Tor

     /  11/20/2018

    När man har tjänat sina ”Fuck of money” så kan man säga som man tycker.
    Vår Robinssonvän Jan Emanuel skriver en debattartikel om hur en riktig man är.
    Ett väldigt bra inlägg.
    https://www.expressen.se/debatt/om-man-vagar-vara-man-far-vi-ett-battre-samhalle/

    Sen undertecknar han skriften med ”Frihetlig Socialdemokrat”
    Vidrigt!
    Han har alltså tjänat sina pengar på precis den politik som har lett oss hit.
    Nu sitter han med sina pengar och beklagar hur landet har blivit.
    Fy fan!

    Han har personligen bidragit till allt genustrams och invandring.
    Ingen som helst sjukdomsinsikt.

    För att rädda sin heder skulle han behöva bilda ett medborgargarde som förhindrar våldtäkter. Om jag inte mins fel har han kritiserats för samröre med MC-gäng. Ett bra upplägg med stort våldsmonopol.

    Svara
    • Kronblom

       /  11/20/2018

      Vilket klientel består MC-gängen av idag? Inte många Kalle, Nisse och Erik i alla fall.

      Svara
    • MiT

       /  11/20/2018

      Svara
      • G

         /  11/21/2018

        Tråd forts med svar till MiT…

        Svara
        • Pelle2

           /  11/22/2018

          Så ingen har pratat om män och manlighet innan genusdårarna började göra det ?
          Möjligen inte på det generellt negativa sätt som genusdårarna gör..

          Svara
  18. MiT

     /  11/20/2018

    Marc har en poäng här…

    https://twitter.com/realMarcWest/status/1064774209866354688

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/20/2018

      Helt klart.

      Hon verkar vara typen som är ilsken och intelligent, fast med några få men fascinerande stora blinda fläckar som hon tokar ur över om de berörs. Har ett flertal vänner som går från kallhamrade rationella cyniker till svavelosande religiösa galningar på en mening. Om man låter diskussionerna vandra ut i fel ämne och innehar fel ståndpunkt (ABSOLUT deras) vill säga.

      Det finns även ett flertal youtube-profiler jag följer som faller i samma kategori.

      Man undrar lite vad som händer när de helt plötsligt skiter i argumenten de annars älskar för att stövla rakt ut i känslosåsen :/

      Svara
  19. Gorby

     /  11/20/2018

    Svara
  20. Tor

     /  11/20/2018

    Att betala skatt sägs vara häftigt, och det finns många kluriga sätt att få folk att vara så där lite häftiga som både Sahlin och Borg älskar.

    Upptäckte en post som hette ”Avkastningsskatt” i mitt pensionssparande.
    När jag kollade de olika fonderna visade det sig att jag fått betala ”Avkastningsskatt” även på fonter som gått back under året.

    Läste på konsumenternas.se
    ”Det är en schablonbeskattning där skatteunderlaget beräknas genom att man multiplicerar ditt försäkringskapital med föregående års statslåneränta enligt lag (1990:661) om avkastningsskatt på pensionsmedel.
    Skatten betalas även om försäkringskapitalet inte ökar i värde.”

    Alltså:
    Företaget betalar skatt på inbetalt belopp.
    Jag måste skatta som vanligt när jag tar ut pensionen.
    Under tiden som jag har fonderna betalar jag avkastningsskatt oavsett om det sker en ökning eller en minskning av kapitalet
    Ännu en djävuls dold skatt.
    2017 drog staten in 4,4 Miljarder kronor.

    Har försökt att förklara för folk i Massachusetts att vi i Sverige betalar tokmycket i skatt på bränslen för att sen få betala 25% moms på tokskatten. Folk bara ruskar på huvudet.
    Samma sak med moms på tjänster.
    ”Det går ju inte” – säger mina bekanta i USA.
    ”Det går jättebra i Sverige” – säger jag.

    Nu är ju vi så vana att vi betalar moms på allt som privatperson så man tänker inte riktigt på vad det är.
    Moms är ju en mervärdesskatt. När en vara köps in av en butik och säljs dyrare till konsument har ju värdet gått upp. Detta beskattas.
    Men hur mäter man det på tjänster?
    Vad var tjänstens värde innan den gjordes?
    Skit samma tänker våra politiker. Vi behöver skatt in i det svarta hålet och Svensken är så beskedlig.

    Långt och spretigt inlägg.
    Summa kardemumma så är det vi arbetande Svenskar som får betala för att genus och invandring, men när vi behöver hjälp så finns inte resurserna.

    Svara
  21. Frida Gustavlin

     /  11/20/2018

    Är det inte något radikalt fel på ett lands lagar när en sådan här kille inte blir inburad för evigt?

    https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/linus-soderman-krossade-sexbarnspappan-jockes-skalle-kanner-ingen-anger/

    Han får alltså 14 års fängelse och är ute på gatorna om ungefär nio år.

    Svara
    • weasel

       /  11/21/2018

      Helt jävla sjukt.
      Psykfallet bör naturligtvis sitta inlåst tills likbilen han dör.
      Att jag har en så pass human inställning beror på att jag är emot dödsstraff av principiella skäl.
      ( Även om jag då och då vacklar i min övertygelse…)

      Linus Söderman, 46, som krossade jockes skalle torde vara samma Linus Söderman som vid 35 års ålder berättade i SvD 2007 att han nu hade sett ljuset och blivit en ny människa och fått ordning på sitt liv.
      Och det som fick den 35 åriga Linus att vika bort ifrån den kriminella banan var , enligt hans egen uppgift i snyftartikeln, att han dömdes till fängelse för ett bankrån.
      Och straffet för bankrånet blev hela ….2 års fängelse.
      Hade det istället blivit 20 års fängelse hade Jocke sluppit få sin skalle krossad.
      Det kan alla imbecilla idioter som säger ”hårdare straff minskar inte brottsligheten” ägna någon minut åt att fundera på.

      https://www.svd.se/bankran-vande-livet

      Svara
      • Olof

         /  11/21/2018

        Tja, uppenbarligen har han dessutom tidigare varit dömd till sluten psykiatrisk vård, och det han säger här indikerar ju att han fortfarande har grava psykiska störningar som gör honom farlig för omgivningen.

        ”Och det värsta är att jag skulle nog kunna tänka mig att göra det där igen. Har sånt jävla raseri i mig ibland.”

        Han inser det till och med själv. Om han har ‘ett sånt jävla raseri’ i sig så han inte kan kontrollera det, då kan vi inte ha honom ute i samhället. Det är möjligt att det finns medicinska orsaker som fel på adrenalinsystemet, eller någon variant av schizofreni, eller att det utlöses av droger, men tills dess man kan garantera att problemet inte återkommer så behöver vi låsa in honom.

        Svara
  22. Gorby

     /  11/20/2018

    Sorgligt att se

    Svara
  23. Gorby

     /  11/20/2018

    Svara
  24. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utrikes-fodda/
    ”Utrikes födda i Sverige, 31 december 2017: 1877050 personer.”

    Brukar lita på SCB, men ställer mig frågande till vissa beräkningar:
    https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningsprognos-for-sverige/
    ”År 2017 var 19 procent födda i ett annat land. Den siffran kommer att öka till 22 procent år 2070.”

    Svara
    • En annan

       /  11/21/2018

      Krass matematik, 2022 upphörde försörjningsstödet att betalas ut, varvid vissa långtidsturister valde att flytta hem med motiveringen att tryggheten försvunnit

      Svara
    • J.G

       /  11/21/2018

      Det kan nog stämma. Men det som inte tas upp är hur många som har föräldrar eller mor- och farföräldrar som är födda utomlands.

      Om man tänker lite så blir det skrämmande.

      Svara
  25. x

     /  11/21/2018

    Valen hittades död – med magen smockfull med sex kilo plastskräp: ”Verkligen fasansfullt”
    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/valen-hittades-dod-med-magen-smockfull-av-plastskrap-verkligen-fasansfullt

    Jag kan hålla med om att plast i havet är helt idiotiskt, och onödigt men:
    6 kilo i magen på en val som väger ca 50 ton är ungefär lika mycket som när en människa får i sig något som väger ca 8 g, jämförelsevis väger en skumtomte ca 10 g.
    Oj vad ”smockfull” man blir av 8 g i magen!
    ”Verkligen fasansfullt”!

    Här snackar vi om vetenskaplig fakta!
    Tur att SvT nyligen har anställt någon som har koll på det vetenskapliga.

    Svara
    • The Perfect Man

       /  11/21/2018

      Det beror nog lite på vilken typ av val och vilken föda den lever av. Bardvalar har om jag inte minns fel ganska trånga ”matstrupar”.

      Svara
      • x

         /  11/21/2018

        @The Perfect Man
        I detta fall handlade ”nyheten” om en kaskelotval som är världens största tandval.

        Det är lätt att vara aktivist när de alltid slipper hålla koll på några som helst proportioner!
        Kommer tänka på det gamla uttrycket ”att göra en höna av en fjäder”…

        Svara
    • Jag vill höra en kvinna säga ”jag vill gärna leva med och ha barn med en man som avstår löneökning till alla kvinnor i hans fält ‘kommit ikapp'”.

      Och som verkligen gör det.

      Svara
    • weasel

       /  11/21/2018

      Suck.
      Hur svårt ska det vara att förstå att man till största sannolikhet inte kommer att få en bra lön om man satsar på en karriär inom damfotbollen ?
      Till och med de mest imbecilla feministerna borde förstå att en person som spelar i ett fotbollslag som har ett publiksnitt på 687 åskådare/ match tjänar mindre än en person som spelar i ett fotbollslag som har ett publiksnitt på 47.000 åskådare/match.

      För att göra resonemanget ännu mer ologiskt så är det långt ifrån ovanligt att feministerna beklagar sig över att ”män tar inte sitt ansvar i hemmet för dom sitter bara i soffan och tittar på fotboll” .
      Jaha. Om så nu är fallet så är det just det som är förklaringen till att Zlatan tjänar aningen mer än Nilla Fischer.
      200.000 feminsiter röstade på Fi 2014. Om alla dessa 200.000 människorna skulle TA SITT ANSVAR och köpa varsitt årskort på matcherna i damallsvenskan så skulle de kvinnliga fotbollsspelarna tjäna mer.

      För övrigt tjänade Marta 168.000 kronor i månaden när hon spelade i Tyresö. Det är 168.000 kronor mer än vad jag tjänade när jag spelade i ett korp-lag bestående av män.
      Av detta drar jag den logiska och självklara slutsatsen att vi manliga fotbollsspelare är förtryckta och lönediskriminerade av de onda kvinnorna. 😦

      Svara
      • Olof

         /  11/21/2018

        Har du funderat på att byta kön? Det kan finnas 168000 kr i månaden som väntar på dig om du ställer upp i ett damlag istället.

        Svara
        • weasel

           /  11/21/2018

          Hmm…. det är ju faktiskt en bra idé värd att prova.
          Men problemet är att jag är så jävla usel på fotboll att jag nog inte ens skulle platsa i division 5 i damligan 🙂

          Svara
  26. G

     /  11/21/2018

    instagram.com/p/BqUdCE9BfNu/

    En av kommentarerna….

    ”merithetes: Jämställdhetsfrågan har i alla tider drabbats av demonisering av män, och tyvärr med stöd av en och annan kvinna (t.ex. Teodorescu). Ett sådant exempel är epitetet vänster på ordet feminism. Det låter som om du fallit i deras fälla, åtminstone till en del. De som är emot jämställdhet har mycket att vinna på att förlöjliga och håna feminismen. För det ska mycket till för en enskild individ att stå upp för något som den hört andra i sin närhet nedvärdera. Jag kan bara peppa dig att se och genomskåda det här tricket. Och hoppas att du träffar andra som tycker att jämställdhet och feminism är bra grejer.”

    Alice T? Alltså WTF. Så, supportar du inte radikalfeminismen så är du EMOT jämställdhet.

    Svara
    • G

       /  11/21/2018

      ”lennartoe: Självklart måste jag rannsaka mig själv. Vad det handlar om är att leta efter mönster som varit underförstådda och ifrågasätta dem. Samt prataprataprata med andra män i min omgivning.”

      ”drovy: Instämmer till fullo. Det är hemskt att se att så många killar inte klarar av att se vad en själv gör/har gjort. Det är alltid någon annan.. och med den inställningen behövs ingen förändring eller ens rannsakan av sig själv.”

      ”alexandra_ben: Jag tänker att man behöver rannsaka sig för att veta säkert att man inte beter sig så. Så, jo, det är riktigt uppseendeväckande att så få rannsakat sig själva.”

      ”karranb: Helt sjuka siffror! Det är ju ta mig tusan helt fruktansvärt hur svårt det ska vara att öppna ögon, öron och hjärta för så många män!”

      ”drsannaehdin Skrattretande… om det inte vore så allvarligt!!”

      ”lisathorin: Deppigt.”

      ”miatuuliainen Så djävla tragiskt.”

      ”ingerhalldin: Va fan!”

      ”kachagabor: Så jävla bra skrivet! Jag tycker det är så konstigt att man skall behöva argumentera för #meetoo med sina manliga vänner som man egentligen tycker är bra män. Var finns modet då !?”

      ”johangoeransson: Jag tänker att det alltid är bra att rannsaka sig själv för att utvecklas som människa. Tyvärr innebär det ju i princip alltid att att en behöver tänka till och förmodligen förändra ett beteende. Det tror jag många tycker är jobbigt och kanske tom onödigt då de inte ser de vinster det ger. Sen tror jag att många ser på sexuella övergrepp som enbart de grövsta. De flesta missar nog att det är i det normaliserade vi behöver förändra för att få störst effekt. Tror helt enkelt att kunskapen är för låg i kombination med att det är jobbigt att erkänna sina tillkortakommanden.”

      ”finnskan Enligt värderingsundersökningar kallas Sverige ”Annanlandet” just pga att vi tycker att många saker/problem skall hanteras av någon annan.”

      Krimideologens följarskara. :/

      Svara
      • Olof

         /  11/21/2018

        ”lennartoe: Självklart måste jag rannsaka mig själv. Vad det handlar om är att leta efter mönster som varit underförstådda och ifrågasätta dem.”

        Ujujuj, manlig feminist som behöver rannsaka sig själv. Undrar varför? Skulle föreslå att han ifrågasätter varför han postar sådana kommentarer hos Nina Rung… någon som letar efter lite ligga?

        ”r1200rs_jerry: Det är så få därför att frågan innehåller ett erkännande (delvis) att man vart en skithög förut…ingen man vill erkänna det. ”

        … och sen finns det ju kanske en hel del män som inte heller varit det? Förvisso dock inte bland manliga feminister. Där tycks det vara rätt vanligt med skithögar…

        ”johangoeransson: Jag tänker att det alltid är bra att rannsaka sig själv för att utvecklas som människa. Tyvärr innebär det ju i princip alltid att att en behöver tänka till och förmodligen förändra ett beteende.”

        Om man alltid, när man tänker till, inser att man behöver förändra sitt beteende så är man nog en rätt dålig människa. Får jag föreslå att man frivilligt låser in sig i ett rum (helst utan internetuppkoppling) och inte kommer ut föränn man rent allmänt lärt sig sluta bete sig som ett as mot sina medmänniskor?

        ”johansson.lelle: Instämmer till 100%”

        Översättning: Jag är lite fåordig men kan jag få ligga ändå?

        ”lagholm: Alla har vi sett men inte reagerat. Alla känner vi killarna som beter sig.”

        Nja, jag försöker välja mina vänner bättre än så. Testa att undvika att umgås med manliga feminister?

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  11/21/2018

          Feminismen är helt enkelt nutidens svar på motbokstidens frikyrkorörelse.

          Svara
    • Pelle2

       /  11/21/2018

      @Nina Rung.
      JAG har aldrig begått några sexuella eller andra övergrepp mot kvinnor så varför skall JAG ta ansvar för vad ett fåtal andra män gör ?
      JAG har heller aldrig uppmuntrat andra män att begå sexuella eller andra övergrepp mot kvinnor utan tvärt om varit tydlig med vad jag tycker om män som gör sådant.
      Blir så förbannad på radikalfeministernas ständiga skitkastning på oss män och deras krav på att vi skall ta ett kollektivt ansvar för vad andra män gör.

      Svara
      • Bamse

         /  11/22/2018

        Håller exakt med dig Pelle2. Din motivering går hem hos människor som kan tänka själv men inte hos sådana som Nina Rung. Resonemang som ovanstående från Rung och andra femunister föreslår jag från och med nu vi avfärdar med något i stilen:

        Go fish, bitch!

        Svara
  27. G

     /  11/21/2018

    ”love_and_riot: Som gymnasielärare blir jag fan mörkrädd vad som INTE gjorts för att stävja skitkulturen på den skolan…”

    ”lydialindqv: Som jämnårig med de som tagit studenten i år kan jag säga att man inte alls pratar om normer, könsstereotyper eller liknande i skolan. Jag slet som ett djur för att få dit tjejjouren och vi hade en lärarkandidat som hade ett normkritiskt material, dock bara för halva klassen eftersom andra halvan hade en annan lärare. Det läskiga var att man märkte skillnad på de som gick i normkritiska halvan med mig och de som inte gjorde det. Så lite krävdes och så mycket hände. Vet inte hur man ska få skolor att bli bättre på den fronten, det känns som ett omöjligt uppdrag…”

    Svar till Lydia ovan…..

    ”simonleon: det är inget omöjligt uppdrag, skolorna börjar inse detta, därav min tjänst. Mvh förstelärare i normmedveten pedagogik, genus och värdegrund på kommunal högstadieskola i Göteborg.”

    Svara
    • G

       /  11/21/2018

      ”jennieisnotavailable: När jag gick på gymnasiet så satt killarna (INTE ALLA KILLAR) längst bak och diskuterade tjejernas utseende på ett oftast mkt nedvärderande sätt (hon är snygg men fan vilken fet röv osv) medan tjejerna svarade på frågorna. Fräscht och härligt!”

      Krimideologens svar till Jennie….

      ”ninarungs: Hos oss med ♀️”

      Usch och Fy. Inte O.K. För tjejer diskuterar faktiskt aldrig killars utseende eller kroppsform, aldrig om fula/sexiga/feta//snygga/heta/finniga/välutrustade killar, aldrig någonsin, tjejer pratar typ inte om killar öht…..

      P.S

      Jo, Jennie! ALLA killar. ALLA män. Ingen skillnad. Det är så det är. Har du som följer krimideologen inte lärt dig det. Skärp dig nu.

      Svara
    • ”Som jämnårig med de som tagit studenten i år kan jag säga att man inte alls pratar om normer, könsstereotyper eller liknande i skolan.”

      Så de har koncentrerat sig på ämneskunskaper? Låter för bra för att vara sant!

      Svara
  28. G

     /  11/21/2018

    ”Heberlein: Vad ska vi med Brå till, egentligen?

    Häromdagen släpptes NTU 2017, alltså den nationella trygghetsundersökning som Brottsförebyggande rådet gjort sedan 2006 för att mäta utsatthet för brott, tillit till polis och rättsväsende, upplevd oro och otrygghet. Det är ingen munter läsning, i år heller, får jag tillägga. Minnesgoda läsare kommer säkert ihåg att jag uppmärksammat NTU-rapporter vid flera olika tillfällen. Vid varje ny NTU-rapport har jag konstaterat att a) utsattheten för brott har ökat samt b) oron och otryggheten har ökat. Årets version uppvisar samma mönster. Framförallt har sexualbrott, personrån, hot och misshandel ökat. Oron för att utsättas för våld och brottslighet har ökat – särskilt markant hos kvinnor. Tryggheten har således minskat.

    Efter att ha läst igenom rapporten är det egentligen bara en fråga som gnager i mig: Varför görs de här rapporterna, egentligen? Varför har vi överhuvudtaget en statlig myndighet, Brottsförebyggande rådet, som på uppdrag av regeringen sammanställer brottsstatistik och undersöker medborgarnas upplevda oro och deras utsatthet för brott? Ingen, minst av allt regeringen, tar ju någon som helst notis om de resultat de presenterar. Resultat och resultat, för resten – i en kommentar till den senaste nationella trygghetsundersökningen säger representant för Brå att de inte kan svara på varför den rapporterade utsattheten har ökat – kanske, säger Sofie Ahlin, Brå, beror det på ökad anmälningsbenägenhet, kanske handlar det om en faktisk ökning.

    Brå kan alltså inte ens uttala sig om huruvida den ökning som de redovisat i över ett decennium är en faktisk ökning, eller bara ett utslag av ökad anmälningsbenägenhet. Låt säga att vi rent hypotetiskt köper resonemanget när det gäller sexualbrott, vilket är det Ahlin uttalar sig om – men ökningarna i de andra brottskategorierna då, vad beror det på? Är det verkligen rimligt att tänka sig att anmälningsbenägenheten för misshandel och personrån ökat? Det ter sig osannolikt att det finns ett stort mörkertal gällande personrån och misshandel – och om det skett en faktisk ökning i dessa brottskategorier är det rimligt att tänka sig en faktisk ökning också gällande sexualbrotten. Nå. Och dessa ständiga skottlossningar, inte sällan med dödlig utgång – hur ska de förklaras? ”Ökad anmälningsbenägenhet” fungerar illa när det gäller mord. Dessa frågor ställer naturligtvis inte svenska journalister. De sväljer med hull och hår Brå:s svävande förklaringar och spekulerar vilt kring ”#metoo-effekten”. Låt mig då för all del påminna om att utsattheten för sexualbrott, liksom anmälningarna om våldtäkt, har ökat stadigt det senaste decenniet, alltså i åratal innan svensk media började jaga kända män som tafsat och betett sig illa.(forts)”
    https://ledarsidorna.se/2018/11/vad-ska-vi-med-bra-till-egentligen/

    Ja det är en jävla bra fråga vad vi ska med BRÅ till :/

    Svara
    • weasel

       /  11/21/2018

      BRÅ fyller en viktig funktion.
      Om vi inte hade BRÅ så skulle dom ju inte kunna sammanställa statistik som det inte går att dra några som helst slutsatser av.

      Svara
  29. G

     /  11/21/2018

    Det är så roligt att ni anser er tillhöra vad ni kallar ”de seriösa partierna” i riksdagen, till skillnad från SD. Jag kan säga att det märks inte ett jävla dugg att ni är seriösa på något sätt.

    Svara
  30. G

     /  11/21/2018

    Svara
    • G

       /  11/21/2018

      FYI! Jag antar att det hänger ihop, nu när ”rapporten” var klar så nådde den media och SVT. Se följande kommentar och några under….

      Propagandan rullar på

      Svara
  31. G

     /  11/21/2018

    Svara
  32. G

     /  11/21/2018

    Svara
  33. ”DET ÄR INTE DIG DET ÄR FEL PÅ
    Det ska inte vara så här. Det Sverige upplever just nu är INTE normalt.
    Det är abnormt.”

    Som sagt var: En vecka idag har mer våld än ett helt år på 80-talet.

    Svara
  34. G

     /  11/21/2018

    Så Frankrike blir sökmotornationalist. Den såg man inte komma, Macron spottade ju nyss nationalismen i trynet. Inte lätt att hänga med i ”liberalernas” svängar!

    ”France declares war on Google as military replaces search engine with ‘untrackable’ Qwant

    French politicians fear becoming a ‘digital colony’ of the US or China

    The French Army ministry and parliament are switching computers and handheld gadgets to use the rival Qwant search engine which they claim is more secure.

    MP Florian Bachelier said: “We have to set the example.

    “Security and digital sovereignty are at stake here, which is anything but an issue only for geeks.”
    https://www.thesun.co.uk/tech/7787606/france-military-replace-google-search-engine-qwant-untrackable/

    ”European privacy search engines aim to challenge Google”
    https://phys.org/news/2018-11-european-privacy-aim-google.html

    Provat Qwant då och då. Kan inte riktigt vänja mig vid layouten. Sökresultaten har väl dock varit helt OK. Inte sökt något svårhittat direkt. Och är det så att man inte hittar det man letar efter så får man väl köra en sökning på google, det brukar lösa saken. Google är bäst när det kommer till resultaten, så är det bara. Finns den vanliga och en Lite version om någon vill prova. https://www.qwant.com/https://lite.qwant.com/
    Har provat Duckduckgo då och då också, har väl samma att säga om den som om Qwant.

    Själv har jag ibland försökt att…(för det har iaf för mig visat sig vara jävligt svårt lämna Google helt, mest pga man är van vid den enkla och eleganta layouten som inte har förändrats i stor utsträckning under alla år som google drivit sin sökmotor, applåder för det faktiskt, men ganska sjukt egentligen, nästan som att man börjar tro att det jobbar några konservativa nissar på google som inte gillar förändring för förändringens skull lol! Men inte heller lätt att byta pga hur snabb/långsam sökmotorn man använder känns)…börjat använda mig av https://searx.me/ Något jag verkligen gillar är att det i sökresultaten redan finns små ikoner med länkar till både google cache och inte minst web.archive.org Det är MYCKET smidigt och uppskattat. En sådan enkel sak borde Google ha som standard, sättet som det är implementerat på searx.me ”kluttrar” inte direkt ner på sidan, skulle man få den känslan så skulle det vara negativt, men det är det faktiskt inte. Och sedan är IMO layouten/designen inte gjord av en total idiot likt många andra webbsidor är idag, där tänket är optimering för smartphone först och datorer i andra hand.

    Gillade webben bättre förr när många sajter hade två dedikerade sidor som e.g mobile.webbplats.com (eller m.webbplats.com) dit folk som surfade med telefonerna riktades, och så en sajt dit datoranvändare riktades. Inte som idag där många sajter har en sida som är tänkt att fungera och visas bra på allt, oavsett vad man använder för att surfa med, för ofta ser det inte bra ut, som om de tror att alla internetanvändare har blivit närsynta och behöver gigantiska menyer för att hitta rätt, inte minst rullgardinsmenyer i överflöd, och sega och slöa utav bara fan. Facebook och Instagram, som sega råttor. En jäkla tur för ad-blockers/content-blockers/anti-trackers osv osv, för det spar en jävla massa data som inte behöver laddas och snabbar upp. Visst, man kan även hålla på och stänga av javascript och tjafsa, men jag orkar inte hålla på. Fan designa en ordentligt webbsajt ni kan vara stolta över istället, med topprestanda, men det är väl en omöjlighet om alla är inkvoterade baserat på helt fel saker.

    Svara
    • Tack för tips!

      Ja, det blir väl bara vi antediluvier som använder en skärm större än handflatan. De algoritmer som är över hälften av all webbtrafik bryr sig nog inte om hur det ser ut.

      Svara
      • G

         /  11/21/2018

        Varsågod. 😛

        Jag provade för skojs skull att bara söka på ”Björklund” och sedan klicka på ”Nyheter” (jämförde med googles resultat på ”Björklund”) för att se hur det skulle gå, det skrivs ju massor om Björken just nu, men njaa, jag förväntade mig ju att få relativt bra och relevanta nyhetsartiklar som åtminstone är dagsfärska osv osv, men det gick sådär, om man tänker söka just svenskt och kanske något som pågår inrikes i nyhetsväg så är nog searx.me inte just nu iaf optimerad för att klara av jobbet tillräckligt träffsäkert i nuvarande form, men det jobbas säkert på förbättringar hela tiden. Så bara hoppas att searx.me blir bättre och bättre, för den är iaf för mig personligen det alternativ som jag allra helst vill använda som ett alternativ baserat på det jag skrev ovan, håller tummarna att utvecklingen går framåt, för det är som sagt mycket jag känner mig hemma i och gillar.

        Ska försöka komma ihåg att prova searx.me framöver om jag letar efter nåt i europeiskt land eller USA och se hur resultaten blir då. Sökmotorn kanske är duktigare och mer tränad på dessa områden.

        Nej. Datoranvändare som använder dumma telefoner skiter webbutvecklarna högaktningsfullt i, smartphoneanvändarna är prio 1 sedan några år tillbaka.

        Svara
        • G

           /  11/21/2018

          Provade searx.me igen. Sökte denna gång på en exakt artikelrubrik på svenska och artikeln blev länk nr2 i sökresultaten. Bra bra. Så vet man nästan vad man letar efter och/eller är lite mer specifik när man söker så fungerar sökmotorn troligen lite bättre även för svenskt.

          Svara
  35. G

     /  11/21/2018

    https://twitter.com/Givdeh/status/1064629530621632514

    https://twitter.com/Givdeh/status/1064631136209514496

    Svara
    • Rikard

       /  11/21/2018

      Hej.

      Jag tycker den riktiga frågan glöms:

      Varför skall det finnas somalier i Sverige?

      Har de skyddsbehov skall de hållas i flyktingläger tills de kan återvända. Väl deras skäl att få vistas i Sverige inte längre gäller skall de återvända eller återbördas till sitt hemland.

      Den handfull (som troligen ryms på en Djurgårdsfärja) somalier som invandrat som arbetskraft kan stanna så länge de är självförsörjande.

      Sverige är svenskarnas land. I varje diskussion om folkgrupp X och dennas anpassningsproblem och annorlundahet skall frågan resas: ”Varför skall [grupp] finnas i Sverige?”

      Svaret kan vara intressant, för de rasister som behärskar media och politik har sällan ställt sig frågan, än mindre försökt besvara den utöver tomma floskler och känslopjunk.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Det var intressant att höra – kommer inte ihåg när – att vissa ”Somalier” anser sig vara statslösa. Jaha. I så fall behöver vi ny terminologi, och om de är ”minoritetsklan” i ursprungsregionen kanske svensk rasism inte är det allra värsta. Hutu och Tutsi gjorde det de gjorde rätt effektivt utan ”vihetsstudier”.

        ”Varför skall [grupp] vara i Sverige?” är en mycket bra fråga, och den implicita ”qui bono” ger intressanta svar.

        Svara
    • Olof

       /  11/21/2018

      ”Framför allt tänker jag att klankulturen kan vara livsviktig om man bor i ett land utan fungerande rättsstat och socialt skyddsnät.”

      … lite som våra no-go zoner då?

      ”Går inte att jämföra med det egna valet att gå med i ett kriminellt nätverk.”

      … för när det kriminella nätverket säger åt dig att sälja knark åt dem annars våldtar de din syster så kommer polisen och låser in dem allihop för 20 år framöver…?

      Visst tar de med sig klankultur men det är samtidigt ett sammanhängande problem där det svenska samhällets acceptans av inkompatibla normer och reträtt från konflikter är en grundsten som cementerar klankulturen.

      Svara
      • Precis. Dessutom är klanerna direkt farliga för den större klanen, dvs nationen. Men den som är multikulturtroende ser nog inte det förrän det är försent.

        Det finns många saker som ”fungerade” på järnåldern som vi inte längre accepterar.

        Svara
  36. G

     /  11/21/2018

    Svara
    • Det brukar ju vara så man framställer omval när egna sidan vill ha ett annat utfall:
      * Brexitvalet måste göras om, vi hade inte all information.
      * EU-valet måste göras om, vi visste inte hur det skulle bli.
      * Ja eller nej till Euron .. fast det är det väl ingen som vill ha, längre. Glöm den.
      * Kärnkraft!, Kärnkraft? eller Nej!
      * Skall vi inte försöka med löntagarfonder igen?
      * Högertrafik …

      (”Nej till bron!”
      *https://www.youtube.com/watch?v=BWmYiBo0TfY&feature=youtu.be&t=44*
      0:44 till 1:39 ungefär.)

      Själv ser jag gärna ett extraval. Minst Fp försvinner väl?

      Svara
      • G

         /  11/21/2018

        ”Minst Fp försvinner väl?”

        Hahaha 😛 Ja, alltså det hade ju nästan varit lite skönt vid det här laget. En knut hade försvunnit helt och endast en C-knut återstått. Jag har inget emot Björken personligen, han har ofta humor i debatter och uppfattas sällan som gapig, till skillnad från Lööf. Tyvärr har han kanske blivit mer och mer osaklig i debatten desto längre tiden gått. Men dessvärre går det ju inte konstatera annat än att L skapar mer problem än löser och tom röstar nej till sin egen allianspolitik och statsministerkandidat. Finns inget positivt att säga.

        Svara
      • Olof

         /  11/21/2018

        Inte för att jag har något emot ett extraval, men jag får ju undra vad för ny information vi fått?

        Men det hade varit intressant att veta om Alliansen har tänkt gå till val igen som någon sorts fantasifoster. Rösta på oss, vi tänker rösta mot oss som regering!

        Svara
        • Vissa C- och L-väljare trodde nog fortfarande att deras partier tillhörde alliansen. Det är väl den största gruppen, och de går till M eller KD.

          Sedan finns nog motsatsen, M-väljare som är rädda för SD men som vill se en stark regering. De kan säkert gå till S.

          Som andra har sagt: nu har vi tre block: Vänster, Liberala, och Konservativa.
          Och så finns det en del (inklusive mig) som har mindre smickrande namn på mittenblocket.

          Svara
  37. G

     /  11/21/2018

    ”Lyxmärke anklagas för rasism efter reklamkampanj

    I veckan publicerade det italienska märket Dolce & Gabbana en reklamkampanj på Instagram föreställande en kinesisk modell som äter pizza och pasta med ätpinnar. Reklamen kritiseras nu skarpt i Kina och märket anklagas för rasism.”
    https://www.svt.se/kultur/lyxmarke-anklagas-for-rasism-efter-reklamkampanj

    Svara
    • Skeptisk

       /  11/21/2018

      Vad är det om en västerländsk person äter asiatisk mat med kniv och gaffel?

      Svara
      • weasel

         /  11/21/2018

        Äta asiatisk mat med kniv och gaffel ? 😮
        Det är ju nazism.

        Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  11/21/2018

      men min sambo från kina äter ju pizza å pasta med pinnar
      även köttbullar brunsås med potatis med lingon
      funkar för henne

      Svara
  38. G

     /  11/21/2018

    ”C kritiserar egna partiets samarbete med SD i Ljusnarsberg: ”Förkastligt”

    – Det är förkastligt. Vi ska inte samarbeta med SD på något sätt, säger Torbjörn Ahlin (C).

    På tisdagen meddelade Centerpartiet i Ljusnarsbergs kommun att man ingått ett valtekniskt samarbete med Moderaterna och Sverigedemokraterna. Partierna ska samarbeta för att driva opposition.

    – Jag konstaterar att det inte bara är en valteknisk samverkan utan att man också tagit fram en gemensam plattform. Det är inte i enlighet med hur vi agerar utifrån de ideologiska skillnaderna, säger Torbjörn Ahlin (C), andre vice ordförande Centerparitet Örebro län.

    Enligt Ahlin har Centerpartiets centrala organisation tagit kontakt med partiets företrädare Niklas Hermansson i Kopparberg på onsdagen.

    – Han svarar att han står fast vid sitt beslut. Jag anser att han ska överväga om han hör hemma i partiet eftersom han bryter mot vår värdegrund. Det bästa vore kanske om han lämnade självmant.

    C har bara ett mandat i Ljusnarsberg. Niklas Hermansson anser att samarbetet med SD är nödvändigt för att partiet ska finnas representerade i någon nämnd. Och han hoppas att partiet har förståelse för att kommunpolitiken skiljer sig från rikspolitiken.

    – Även i kommuner måste man sätta gränser när det gäller grundsyn och människors lika värde. Vi vill inte på några nivåer ha med SD att göra eftersom det är ett nationalistiskt parti med nazistiska rötter, säger Torbjörn Ahlin.

    Nilkas Hermansson uppger till SVT Nyheter Örebro att samarbetet med SD var han enda alternativ.

    – Min åsikt är att jag har gjort rätt. Nu är vi tio istället för en.

    Han ska dock ta ställning i frågan igen efter att han träffat distriktsstyrelsen.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/c-kritiserar-egna-samarbete-med-sd-forkastligt

    HAHAHAHAHAHA. Torbjörn, kamma dig eller nåt!

    Svara
    • Patrik S

       /  11/21/2018

      Centern, inte SD, är ett parti med nazistiska rötter.

      Svara
      • Ivar L

         /  11/21/2018

        Nej, men Centern har viss nazism i sin historia. Precis som SD.

        Svara
  39. Ivar L

     /  11/21/2018

    För en gångs skull verkar myndigheterna i vart fall inte suttit och sovit helt och hållet. Innan de ens hunnit ta ett spadtag till nya sunni-moskén i Rinkeby:
    https://www.svd.se/foretradare-for-planerad-moske-i-rinkeby-haktade

    ”Flera personer som ingår i styrelsen för en kritiserad muslimsk friskolekoncern, Al-Azhar, är häktade för grova ekobrott. SvD kan nu berätta att tre av de häktade också är nyckelpersoner bakom det planerade bygget av en ny moské i Rinkeby. I härvan finns också ett bolag som vill starta en islamisk bank i Sverige.”

    ”Al-Azhar, som är en stiftelse, bedriver skolor i Stockholm. Stiftelsens syfte är att ”förstärka den muslimska identiteten hos barn” och att verksamheterna ska vara ”förenliga med den heliga Koranen”.

    Idogt integrationsarbete pågår inom dessa kretsar. Förstärka muslimsk identitet och utbilda förenligt med heliga Koranen.
    Jodå, alla vill bli svenskar och bidra till det Västerländska samhällsbygget…

    ”Byggplanerna har tidigare uppmärksammats för att stiftelsen räknat med utländska donationer från bland annat Saudiarabien, men de pengarna togs aldrig emot enligt ansvariga i insamlingsstiftelsen. Även en delegation från Qatar var på besök i Rinkeby när bygget var i startgroparna, och dörren till utländska finansiärer stod fortfarande öppen så sent som i förra veckan.”

    Snacka om utländska påverkansoperationer. Tänk om det varit Putin och Ryska Ortodoxa kyrkan som gjorde detta…

    ”Att länder som Saudiarabien, Qatar och Kuwait skänker pengar till olika muslimska projekt i Sverige har SvD skrivit om tidigare. Förra veckan kunde SvD avslöja att en muslimsk friskola i Örebro finansierats av saudiska kungahuset.”

    Kan man inte bara kasta ut allt detta ur landet. Koranskolor, inflytande och pengar från några av världens absolut värsta diktaturer. Vad skall det vara bra för? Vad är nyttan för Sverige med allt detta? Är det verkligen rimligt att vår polis belastas med sån’t här? Vem har valt att införa fundamentalistisk islam med Saudiska pengar i vårt land?

    Svara
    • G

       /  11/21/2018

      ”Jodå, alla vill bli svenskar och bidra till det Västerländska samhällsbygget…”

      Precis. Vad annars skulle kunna kännas mer viktigt och lockande än det. Nädå, givetvis vill alla det, för Sveriges bästa såklart. Japp japp japp.

      Svara
    • ”#InteAllaMuslimer”
      ”Det finns svenskar som fifflar också”
      ”Vi skall inte dra alla över en kam”
      ”Alla är individer”
      ”Vi kan inte gripa in i religionsfriheten”

      Ibland måste man se till helheten. Den ser inte bra ut just nu. Lite striktare regler – lika för alla – vore välkommet.

      Svara
  40. Gorby

     /  11/21/2018

    Svara
  41. En annan

     /  11/21/2018

    Du har rätt MiT.
    Ditt oupphörliga vaktpostarbete mot ett fungerande samhällskrackelering är en viktig signalpost.
    http://www.gertrud1.se/blogg/
    Lång men riktigt, riktigt bra.

    Svara
  42. MiT

     /  11/22/2018

    Svara
  43. Melmac

     /  11/22/2018

    Lööf är fan det dummaste som går i ett par skor i riksdagshuset! Hon säger att det är alla andras fel att det är låst, andra partier säger nej. Alltid nån annans fel!

    Svara
    • Weasel

       /  11/22/2018

      Men det verkar som om det inte gick fjamåt i sonderingarna för Annie… 😋

      Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  11/22/2018

      så modernt av henne
      alltid någon annans fel

      Svara
  44. Lars Anders Johansson: Grindsamhällen är bara början
    https://timbro.se/smedjan/grindsamhallen-ar-bara-borjan/
    ”Det råder snart konsensus runt bordet att det är klokt att inte äga en dyr bil, eller bo i en uppseendeväckande bostad, även om man har råd. En dyr bil drar de kriminellas blickar till sig, och då kan vad som helst hända.
    […]
    I Ljungby tröttnade en grupp medborgare på upprepade brott från organiserade stöldligor och tog saken i egna händer. Då var emellertid rättsstaten snabbt framme och dömde medlemmarna i medborgargardet.”

    Svara
    • Kvartal! Kyeyune! Läs!

      ”Bakom pannbenets säkra murar”
      https://kvartal.se/artiklar/bakom-pannbenets-sakra-murar/
      ”fler och fler verkar helt enkelt ha fattat beslutet att fly in till säkerheten bakom det egna pannbenet. I den rena subjektiviteten som frodas uppe i våra skallar finns ju trots allt bara idéer, värderingar, syner, perspektiv. I denna skyddade inhägnad är världen blott en berättelse man kan redigera genom ren tankekraft, och alla perspektiv är frivilliga; gillar du inte världen kan du ju alltid bygga en ny.
      […]
      varje nytt stängsel, varje rulle taggtråd, varje grind och kodlås ute i den fysiska verkligheten är också en sorts slägga, riktad rakt mot den mentala mur som så länge gjort alla lösningar omöjliga.
      […]
      Men många av kommentarerna på samma taggtråd visar att allt fler av våra intellektuella redan har fullbordat sin flykt bort från idén om att verkligheten ens spelar någon roll.”

      Svara
  45. I DN!

    Sedan är det naivt … nej, obildat och dumt, att tro att lägre löner verkligen skall lösa någonting. Vi har ingen stor efterfrågan på hembiträden, gräsklippare och gatsopare. Kanske något inom privat bevakning och personskydd … ?

    Svara
    • … eller för den delen att de som kommit hit gjorde det med drömmen att arbeta ett lågavlönat och sannolikt slitigt jobb.

      Svara
      • Ja, i ett dyrt och kallt land måste man skapa mer värde eller jobba mycket mer för att uppnå samma standard. Många har fått falska förhoppningar om paradiset i nord. Minst en generation politiker och andra är medskyldiga till bluffen.

        Svara
  1. Smått och gott från 2018, del 5 | WTF?

Lämna ett svar till hllviken Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.