Ett besök på den goda, fina och medmänskliga sidan av internet

Kollar in det goda folkets fb då och då för att se hur det ser ut på den goda, fina, medmänskliga och varma sidan av svensk debatt. Den kärleksfulla sidan t o m! Jag pratar naturligtvis om t ex Maria Robsahm, Magnus Betnérs fakta- och statistikleverantör! Hon levererar även ”fakta och statistik” till Expressens vansinnigt SD-besatta krönikör Lars Lindström.

Den där hade hon postat. Finns nog en hel del att säga om Bolsanaro och vad han gör osv men är det rimligt att de facto vara glad över en nyhet om att han är smittad i ett riktigt farligt virus? För det är hon, kolla bilden, en glad hund som lyckligt rullar runt på marken (om det inte är en labbe som rullar runt i en hundskit förstås…). Sen att det visade sig att det inte alls var bekräftat på något sätt är helt ointressant för henne. Det hade stått i SvD och då var det sant enligt henne, det visar hon flera gånger i kommentarsfältet när någon undrar om det var bekräftat.

Robsahm postar ju en hel del om andra debattörer, Sanandaji, Lamotte osv och deras kommentarsfält. Hur ser det ut i Maria Robsahms kommentarsfält under bilden där hon är glad över nyheten att Bolsanaro fått coronaviruset?

Det verkar ”tyvärr” inte stämma säger Andreas.

Gunnar, Tony, Lindy, Mikael och Annacarin hoppas att det är sant.

Det var det bästa Ellinore läst på hela året. Med fyra utropstecken efter.

Ingegärd, som enligt egen bio jobbar på DN, gillar såklart. Regeln enligt henne är att inte önska livet ur folk men att man ibland kan göra det utan att glorian halkar på sned.

Manuel vill dansa på bordet över den goda nyheten.

Joakim håller tummarna för att han ska avlida.

”Halleluja” tycker Ida som nu ser ljuset.

Ingemar och Hanna hoppas att även Trump ska få viruset som är väldigt dödligt för framför allt äldre personer.

Per önskar att Trump och Pence ska dö snarast.

Anders tycker man ska fortsätta be för att fler ska få viruset.

Maria Robsahm själv deltar glatt och kallar Johan ”party pooper” när han säger att Bolsanaro förmodligen kommer att få bra vård och tillfriskna.

En sak kan jag ju säga, jag har aldrig sett t ex Lamotte delta i nåt kommentarsfält och elda på om  andra går loss om att önska dödligt virus åt folk, önskar att folk ska dö osv.

Men härligt med ett medmänskligt, kärleksfullt, varmt och uppmuntrande kommentarsfält där man inte hänger sig åt att önska att andra ska dö och få allvarliga sjukdomar!

Robsahm verkar också köra nån sorts kampanj mot Trump, det senaste dygnet har hon säkert postat 15 inlägg om Trump om hur dum han är, om hans hantering av corona, om att NU så måste han minsann förlora valet i höst, om… ja Dumma Trump helt enkelt. Osv. Säkert 15 inlägg det senaste dygnet alltså. Förstår inte varför, är knappast någon av hennes proselyter på facebook som får rösta i det amerikanska presidentvalet i alla fall?

Där är det senaste inlägget.

Några kommentarer under inlägget. Ja det är verkligen superdupermodigt att kampanja mot Trump på fb i Sverige!

Nog för att Trump kan vara både uppblåst, arrogant och okunnig i många frågor och att han säger att vaccin mot influensa kanske hjälper mot corona är inte så smart, finns nog ingen som säger nåt annat. Han kan också bete sig som ett barn och hans kroppsspråk var väl inte så fantastiskt vid mötet om corona, var som en tjurig unges. Men att posta detta om Trumps snack om vaccin på en vaccinförnekares fb-sida är kanske inte så lysande det heller? För Tidåsen, lektor på Linnéuniversitetet, vet väl om att Robsahm är antivaxxare?

Så kanske passande att bisarra konspirationsteorier postas i Robsahms kommentarsfält.

Hur man tjuvkopplar en vänsterextremist!

MVH

MiT

Lämna en kommentar

148 kommentarer

  1. killeri

     /  03/14/2020

    Om Trump vet allmänheten bara vad som skrivs i svenska tidningar av svenska journalister och de hämtar sitt material från Washington Post och CNN, alla kända Trumpmotståndare.
    Skall bli intressant att se vem som svenska journalister har bestämt skall vinna nästa presidentval.

    Svara
  2. Vem fan är Robsahm?

    Svara
  3. Rikard

     /  03/14/2020

    Hej.

    Drabbades nu på kvällen av en hemsk tanke angående det här dravlet med att man inte kan stänga skolor för att barn i skolåldern inte kan vara hemma utan vuxna, och att skolan inte kan sköta undervisning på distans.

    Jovisst att det kan vara så att det rör sig om sedvanlig arrogans och hybris hos div. byråkrater och politiker, Hanlons rakkniv och allt sådant där gäller förstås.

    Men. (Har sett att man skall skriva så för dramatisk effekt. Funkar det?)

    Tänk om det istället är såhär:

    Som lärare gör jag en grov planering efter läroplan/ämnesplan för mina ämnen. Den förädlas till terminsplanering, och veckoplanering (och kvaddas av femtioelva möten och ej undervisningsrelaterade jippon men i alla fall). Jag bokför elevers insatser i ett litet block, både om uppgifter gjorts och hur de gjorts och även andra elevanteckningar om det är påkallat.

    Så långt allt väl. Men. (Dramatisk effekt!)

    Jag kan ju lika gärna göra allt detta med en dator. De flesta lärare gör det med dator redan (det lät fel…). Eleverna kan lika gärna få uppgifterna via e-post, och lämna in via e-post, utom i vissa ämnen.

    Tänk om det är så, att motståndet mot att stänga skolor är (delvis – har bara folie på halva huvudet) för att man inte vill se att A) elever med bra föräldrar klarar skolan bra eller bättre om de inte behöver vara där fysiskt, B) elever med oansvariga föräldrar klarar skolan dåligt/sämre. Alltså att vi dels inte är lika, dels att det beror på eget arbete och föräldra-ansvar hur väl man lyckas, och dels att hela systemet med skolan som en plats man måste fysiskt närvara i är helt och hållet förlegat (med undantag för praktiska moment; svetsa på distans blir nog svårt?).

    Då kan man ju stänga mängder med skolor, ersätta dem med centraliserad nationell undervisning över nätet, och göra väldigt omfattande rationaliseringar. Draget ur det centerpartistiska hålet tror jag att ca 90% av kåren skulle kunna entledigas, i genomsnitt.

    Kanske man är rädd för att partier som SD eller KLP eller MED skall lyfta frågan om varför skolan måste vara en byggnad? Ställer man om till skola som faktiskt använder teknologin som finns till mer än att vara digitala proteser för böcker och pennor så kan det bli svårt att inte sänka kommunala/statliga skatter med större delen av skolbudgeten.

    Hujeda mig, dessutom. Hur går det med värdegrunden om barnen inte vistas 1/3 av dygnet i skolan?

    Nähä, nu får jag sluta. Min fru behöver folien till skorporna hon håller på att baka.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare
    PS Ni har väl förnödenheter för minst 30 dagar hemma? Det räcker med att transporterna genom Danmark försenas för att det snabbt skall bli brist i butiker. Det är bättre att sitta förberedd i onödan än tvärtom. Att en del viktigpetronellor hånflinar i media kan man bjuda på. DS

    Svara
    • fenix

       /  03/14/2020

      Tja, om skolan är en institution för jämlikhet säger det sig självt att alla elever ska vara lika dåliga och stöpas i samma form. Det var säkert länge sedan kunskapsförmedling var topp fem på listan.

      Tänker att hälften av eleverna förstår inte språket, en fjärdedel har särskilda behov och någon lider av PTDS och ingen kan sitta still.

      Det måste vara minst lika svårt som att bedriva undervisning att forma eleverna till könlösa genusideal, men vi kan tillsätta en panel med genuspiloter och skolpsykologer som tejpar lugna färger i klassrumsentrén.

      Det gör säkert susen.

      Kan elever sälja knark och mobba varandra på nätet 24/7 så borde läraren kunna maila ut läxor, men det är så mycket spel och porr på elevdatorerna att det kommer aldrig fram några läxor.

      Albin kan inte komma på lektion för han glömde strömkabeln till surfplattan hos grannen, när han strypte dennes katt. Det är väl nivån ungefär.

      Tanken med distansundervisning är god men faller det inte på sin egen orimlighet, när elever inte kan misshandla och mordhota lärare ansikte mot ansikte längre?

      Lustigt nog är det enda sättet en lärare kan kasta ut en elev utan att bryta mot några regler, med en simpel knapptryckning. Just den fatala bristen kan säkert åtgärdas med att läraren anmäls för kränkning och förlorar sin lärarlegitimation.

      Blir säkert intressanta kvartsamtal på Skype när elevens mor eldar upp parketten hemma och pappan bedriver potatisodling och getfarm i vardagsrummet.

      Tror vi drar ett streck över svenska skolan, som varken är svensk eller skola längre.

      Svara
    • tompas11

       /  03/14/2020

      Tack för den texten Rikard!
      Självfallet behöver man inga skolbyggnader för att bedriva undervisning när de allra flesta elever har fått tillgång till både paddor och datorer genom skolans försorg dessutom. Därmed går det alldeles utmärkt att bedriva teoretisk undervisning på distans. Annat gäller givetvis för de praktiska programmen på gymnasiet, dock har dessa elever inte praktisk undervisning fem dagar i veckan.

      Svara
    • Precis så!

      Skolans viktigaste uppgift – i väst – är att förvara barn dagtid. Ja, jag vet, det blir lite socialt och det är ju bra om som vuxen skall få jobb i något styrt av Flugornas Herre. (Hade det inte så dåligt i min vita medelklasstillvaro på 80- och tidigt 90-tal, men jag tror många idag skulle trivas bättre annorstädes.)

      Det skulle snabbt bli en otrolig snedvridning. Medelklassen skulle i stort klara sig utmärkt, utom ett fåtal som skulle skämmas bort till döds och lata ihjäl sig framför skärmarna.
      Avskyr uttrycket, men ”skötsamma invandrare” skulle snabbt styra upp knoddsen (Ja, jag har lyssnat på Smulan igen) och det skulle bli viktoriansk eller kinesisk stuk på de lokala skolorna. Katederlett, utantill, sitt still och håll käften. Och många barn skulle lära sig mer av detta än ”lär sig planera dittt eget arbete” från mellanstadiet.

      En eller två generationers ”sanningar” om pedagogik skulle ”gå förlorade”.

      Svara
  4. MiT

     /  03/14/2020

    Svara
    • Casey Jones

       /  03/14/2020

      Det var precis den här jag tänkte posta när jag frågade om länkning under förra inlägget!

      Svara
    • Ivar L

       /  03/15/2020

      Som om det finns en motsättning mellan att motarbeta hunger (den har kapitalismen drastiskt minskat sedan 60-talet) och att förhindra smittspridning av ett farligt virus.

      Skall man även sluta använda bilbälte eftersom fler dör i hjärt-kärlsjukdom än trafikolyckor?

      Sedan verkar inte människan fatta att om smittbegränsning lamslår samhället, vad gör då inte smittspridning? Italiens sjukvård kroknar ju. Det lär ju inte bli färre som dör av vanlig influensa om sjukvården är överbelastad av covid-19 samtidigt. Gränslöst korkade människa.

      Svara
    • Dessa människor verkar liksom inte förstå att det inte dödligheten i sig som är det allvarliga här utan hur snabbt den sprider sig – medans den absoluta majoriteten inte kommer behöva inläggning så är sjukvården inte rustad för att ens lägga in 1% av Sveriges befolkning. För att inte tala om att även människor inom vården (och andra yrken) blir sjuka och tvingas vara hemma…

      Vi kommer inte kunna stoppa viruset i längden, men däremot så kan vi bromsa och plana ut hur många som blir sjuka samtidigt, därmed underlätta för vården och hela samhället.

      Svara
      • Du har så rätt, enda problemet med detta virus är att vi blir inte immuna mot det (som tydligen vår naiva regering tror), utan klarar oss ett par veckor tills nästa slag av ett muterat covid-19 slår till igen. En evighetssaga om vi inte begränsar spridningen.

        Svara
        • AnderS

           /  03/17/2020

          Vi blir sannolikt immuna mot även denna typ av Coronavirus precis som mot de andra typerna. Sluta sprida myter.

          Svara
  5. Casey Jones

     /  03/14/2020

    Vi testar och ser om jag får till det här… Om det inte syns så klicka vidare till Magda Gads respons. Johnny är ju rätt pedagogisk tycker jag. Det känns som att hon inte vill fatta.

    Svara
    • Rikard

       /  03/14/2020

      Hej.

      Jadu, Johanna Albert, jag spelar gärna med.

      2017 dog ca 405 000 människor av en viss dödsorsak. Mord. Så alla dödsorsaker som är färre än 405 000 årligen kan vi alltså strunta i, med din logik?

      Cura te ipsum, sannerligen.

      Källa:

      [https://ourworldindata.org/homicides#in-some-countries-homicide-is-one-of-the-leading-causes-of-death]

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Weasel

       /  03/14/2020

      Om nu Johannas påstående att det dör 333.000 människor per dygn (alltså ca 120 miljoner/år ) av HIV/AIDS är korrekt så är jag inte helt säker på att jag tycker att regeringen gör rätt som avskaffar informationsplikten för hiv-smittade… 🙄

      Bortsett från det är det uppenbart att Johanna är efterbliven eftersom hon , som Johmny påpekar , inte kan skilja mellan saker som inte ökar och saker som ökar med tusentals procent.

      Svara
      • Jans

         /  03/15/2020

        333000 döda i HIV är per år. Det har slarvats med interpunktionen men läser man noga ser man att det är det hon menar.

        Svara
        • Weasel

           /  03/15/2020

          Det har du rätt i , Jans.
          Men även om det ”bara” är 333.000 per år som dör kan jag ju tycka att det är vänligt att informera sin sexpartner om att man har den där sjukdomen som tar livet av 333.000 människor om året.
          Och eftersom alla människor på planeten nu inte är ”vänliga” så kan det ju vara en bra ide att lagstadga om att dom ska vara det 🙂

          Svara
      • elina

         /  03/15/2020

        Rätta siffran borde vara 770 000 döda i Aidsrelaterade sjukdomar i världen per år men när jag tittar på statistiken tror jag att en del missas. Som värst dog det 1,6 miljoner per år.
        Så allting är relativt.

        Svara
    • Weasel

       /  03/14/2020

      Sen är Johanna ute och cyklar en aning när hon påstår att det är COV19 i sig som sänker världsekonomin och gör hundratusentals arbetslösa.
      Det är ju inte själva influensan som orsaker det.
      Det är konsekvensen av influensan som orsaker det.
      Med andra ord , nedstängningen av fabriker som producerar varor samt nedstängningen av flygresor vilket naturligtvis även slår ut hotell/turism/restaurang-branschen.

      Eller i klartext :
      Det är miljöpartiets och greta thunbergs drömsamhälle med ”minskad konsumtion” och ”minskat flygande” som nu har hälsat på och därmed kraschar världsekonomin och gör hundratusentals människor arbetslösa.

      Men att minskat flygresande skulle kunna leda till minskad turism och att minskad turism skulle kunna leda till att hotellbranschen är tvugna att säga upp 50 % av personalen var förståss alldeles för logiskt för att Per Bolund & Isabella Lövin skulle kunna räkna ut det.

      Svara
      • Jans

         /  03/15/2020

        Ordet ”arbetslös” är också problematiskt eftersom det handlar om något temporärt. En rimlig gissning är att vi kommer se motsatsen när epidemin är under kontroll. Extra skjuts i produktionen. Men visst, för enskilda kan det bli mycket problematiskt.

        Thunbergsamället är däremot en permanentning av detta tillstånd.

        Svara
    • MiT

       /  03/15/2020

      Du fick ordning på hur man postar tweetar och sånt ser jag!

      Svara
      • Casey Jones

         /  03/15/2020

        Någorlunda. Jag ville egentligen ha med hela meningsutbytet mellan Johnny och Magda Gad men nu blev det som det blev… 🙂

        Svara
        • MiT

           /  03/15/2020

          Då får du klistra in varje enskild tweet som du vill ha med på samma sätt som du gjorde med Johnnys ovan. Om man klistrar in en tweet som är ett svar på en annan så kommer den tweeten också med som du ser men vill man ha med flera (både före och efter) så får man göra samma sak med varje.Om twittertråden är intressant kan man ju också skriva ”läs tråden” eller liknande om man inte pallar klistra in 😛

          Svara
          • Casey Jones

             /  03/15/2020

            Tack MiT! Och tack för en bra blogg! Jag kommenterar inte jätteofta men har läst här sen dag ett 🙂

    • ”hin”?
      Vi har gått varvet runt, alltså, från pronomen, till Mörkrets Furste, till pronomen igen.
      Ser fram emot att kunna sitta och runka på gungstolen och snoppa krusbär i familjens sköte, utan att folk fnissar.

      Svara
  6. Hetsen från kaviarvänstern mot Trump är för att få kaviarvänstern att framstå som godheten, men kaviarvänstern är inte antipoder med Trump, men hans tvilling. Trump hade inte existerat i politiken om kaviarvänstern inte hade ställt till det hela så kapitalt för amerikanare åt sina kriminella polare på Wall street.

    Det morbida hatet, om att olika galjonsfigurer ska dö, fyller den funktionen att det kanaliserar folkets hat i den egna allt mer prekära situationen, som beror på extremt marknadsliberal tokliberal politik i tre decennier.

    Splittringen och hatet agerar det falska kittet i en osund gruppolarisering där kaviarvänsterns psykopater är toastmasters och det lurade folket i sina skript-skadade sociala medier är de vilseledda.

    Det var inte under Trump som kaosdrottningen massmördare och Obombade halva Mellanöstern till sekteristisk medeltid och började forsla halva Särkland till EU, ihop med Saudiarabien.

    Trump har heller inte avslutat idiotin. Nästa president kommer heller inte avsluta idiotin, för den president som skulle kunna skapa fred mörkas nämligen helt i det militärindustriella komplexets medier, nämligen Tulsi Gabbard.

    Det amerikanska folket stödjer nästan unisont fortsatt jubelidioti.

    Svara
    • Mycket där, närmast Wing Chun-hastighet på smällarna.

      Du får en upptumme för att du nämnde Gabbard. Hoppas hon kan ta sig fram.

      Svara
      • Undersök orden på djupet, min vän, samt meditera på saken!

        Svara
        • Kristian

           /  03/16/2020

          ૐ … ૐ … ૐ …
          … jag ber att få återkomma.

          Under tiden vill jag se den här på en tröja:
          ”kaviarvänsterns psykopater är toastmasters”

          Svara
          • Ha ha ha. 🙂 Meditera även på om kaviarhögerns toastmasters skulle innebära en så himla stor skillnad!

            En försmak finns på SwebbTV där samma beteende som kaviarvänsterns pågår, men med andra floskler och lögner, ofta utan bevis eller evidens. Där granskas heller nästan ingenting som sägs med kritiska frågor. Det är ungefär lika tråkigt, anser jag.

            Osanning som osanning.

            Prova även komplett stillhet är du mediterar eftersom ૐ … ૐ … ૐ … inte är stillhet, men distraktion. 😉

            Mediterar du i stillhet blir den upplysande evidenta Sanningen likt månen på en stjärnklar himmel, där lögnen blir likt den stora mörka bakgrunden. Månen på den mörka bakgrunden blir då omöjlig att inte lägga märke till.

          • Kristian

             /  03/16/2020

            Jo, men SwebbTV känns mest som mysgubbar som pratar över fika! Inte samhällsomstörtande, ganska ofarligt. Mycket gör varken till eller från.
            Känns konstigt att så många retar sig så mycket på så lite.

            ”Prova även komplett stillhet är du mediterar eftersom ૐ … ૐ … ૐ … inte är stillhet, men distraktion. 😉”

            Jo, det jag lärde mig för länge sedan var en tyst version, så den blir det. (Vill inte hamna i diskussion om stilar – det är värre än att diskutera operativsystem!)

      • (Fick inte ditt svar, eftersom du sannolikt klickade på fel svara-knapp i bloggposten, istället för att svara genom den lilla orangea klockan uppe till höger i det öppna fria WordPress-systemet.)

        Precis. SwebbTV lär inte förändra någonting på det viset. ”Det är förvisso stor humor, men också stor tragik.”, precis som Schlaug påpekade. Det blir liksom lite demens-boende över det hela. 🙂 Ingenting granskas, men det är inte heller poängen. Bara hålla med och vara trevlig.

        Diskussioner om operativsystem är naturligtvis viktig när man ska välja ett. Det är samma sak med medier idag. Googles RSS-feed, som precis ”deboostade” fredskungen och läkaren Anders Romelsjö, byter jag ex. nu ut, så mycket jag bara kan.

        Vi får se om sluge Schlaug har karaktär nog att göra likadant. – Jag betvivlar det. DN-Zucker-bok-skribenten Schlaug sitter nog ganska nöjd och har bärgat sitt på det torra och skiter förmodligen i både sanningen och i framtidens generationer. Det är i alla fall mitt intryck.

        Svara
  7. Q-Ken

     /  03/15/2020

    En av nätets åsiktsmaskiner påpekar att man inte bör lita på honom. Taget!

    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/QoAWj4/lita-pa-lakare-inte-pa-natets-asiktsmaskiner

    Svara
  8. robbe

     /  03/15/2020

    jag har sååå svårt att känna medlidande med kulturfolk

    Svara
    • Jans

       /  03/15/2020

      Det roliga är att de för en gångs skull låter som ”vanligt folk” och förefaller tycka skattepengarna går till fel saker.

      Svara
      • Jans

         /  03/15/2020

        Sedan är det ju intressant att Inti verkar kalla sig kulturarbetare. Var inte han någon slags sex-expert nyligen?

        Svara
    • Weasel

       /  03/15/2020

      Inti Chaves Perez och de gnällande kulturmänniskorna borde tänka på att dom är privilegierade människor som bor i ett av världens rikaste länder .
      Det finns miljontals barn och kvinnor som flyr från krig , tortyr och bomber – och här sitter kultureliten och beklagar sig över att dom inte får lön.

      Det finns hundratusentals lediga jobb inom vården (enligt säkra uppgifter från CUF) och Inti och hans kulturvänner kan ta dessa jobb så kommer dom få lön.

      För övrigt har det alltid varit så här i Sverige. Min morfars pappa blev uppsagd från teatern 1922 så det finns ingen anledning för Inti att gnälla.

      Svara
  9. robbe

     /  03/15/2020

    https://twitter.com/IntiChavezPerez/status/1238536443187912705?s=20

    HAHAHA
    Eller t ex soyapojkar, miljöpartister och vänstermänniskor.
    Jag tror det kommer att bli trendigt med en korg till cykeln snart

    Svara
    • Ivar L

       /  03/15/2020

      Eller så går man till en affär som har potatis och slutar böla. Jag har inte haft potatisbrist i en enda av de affärer jag besökt i veckan.

      Svara
      • Undrar hur många av hamstrarna som kan förvara potatisen i mer än en vecka. Lär bli en del extra i soporna snart.

        (Svalt, torrt, mörkt, inte i kylskåp.)

        Svara
        • Rikard

           /  03/15/2020

          Hej.

          Koka, mosa och stek potatisplättar för infrysning. Har precis gjort det denna eftermiddag, på 6 kilo potatis.

          Och ingen som hamstrar för att föda familjen skall skämmas! Din första plikt är mot dig själv, alltid – kan du inte hjälpa dig själv kan du inte hjälpa andra, och kan du varken hjälpa dig själv eller andra är du en belastning på andras möjligheter till överlevnad.

          Den som hamstrar för att sälja till ockerpris däremot, bör ha ögon i nacken – caveat venditor.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Utmärkt tips!

            Ehrenmark sade ofta att han hade en rotmosfrys.
            Särskilt I norra delen av landet finns det nog familjer med älgfrys.

    • Kalle

       /  03/16/2020

      Du kan nog hamstra som en motherfucka mha lådcykel.

      Svara
  10. robbe

     /  03/15/2020

    https://twitter.com/MSBse/status/1238877202416009218?s=20

    lite upprörda svar till denna tweet

    Svara
    • Jans

       /  03/15/2020

      Dan Eliasson @ work:

      Fast i ärlighetens namn har nog avvecklingen av beredskap hos myndigheten som skall ansvara för beredskapen börjat långt tidigare. Redan under Bildt-eran gissningsvis och sedan har det väl bara pågått… Persson, Reinfledt, Löfvén…

      Svara
    • Detta skulle kunna bli Sveriges version av Dunkirk: ett underbart fiasko skapat av dålig planering, där ”vanligt folk” får komma överheten till undsättning.

      Fast det fanns nog fler båtar på 40-talet än det finns andningskydd nu …

      Svara
  11. robbe

     /  03/15/2020

    Svara
  12. Inget om Kristoffer Viita än?

    Ett namn att lägga på minnet. (Hans twitter är nu dolt.)

    Svara
    • Jans

       /  03/15/2020

      Rätt creepy med dessa vänstermänniskor i media som går runt och spelar goda™ men som uppenbarligen har extremt problematiska åsikter egentligen. Då har jag hellre några 100 blåsta nyanzister i Dalarna som Säpo enkelt kan ha koll på.

      Svara
      • ”Trehundra personer som går runt i Göteborg och ser ut som kypare,” som Ganman sade.

        Svara
        • lensof

           /  03/15/2020

          Det som i Göteborgsk folkmun går under beteckningen Ica-marschen eftersom den gick från Ica mölndal till Ica fokus under bokmässan mitt på dagen. Hur 300 kypare på en marsch hårt flankerad och styrd av stadens polis kan skrämma upp så många kulturarbetare och journalister är för de flesta här totalt obegripligt.

          Mobben däremot som kastade sten på de vaktande poliserna och på alla vis försökte få igång oro och bråk de var däremot skrämmande. De gömde sig dessutom bakom masker och hucklen och enhetligt klädda i svart så att de inte skulle gå att kännas igen trots att polisen vet vilka de flesta är sedan gammalt.

          Svara
    • lensof

       /  03/15/2020

      Vad denne Kristoffer Viita är för korkad för att fatta är att coronaviruset är guds gåva till alla välbesuttna äldre som sitter tryggt utan större skulder och räntor.

      De kan lugnt vänta in när de överskuldsatta unga journalisterna/kulturarbetarna/influencerna/researrangörerna/barägarna/matkreatörerna blir tvingade bort från sina centrala spekulationsobjekt för att marknaden helt enkelt inte behöver deras tjänster längre.

      Det är då de med tunt på skallen men med tjockt i plånboken kan gör sina kap. Som de sedan kan ge till de ättlingar eller andra som har haft vett på att visa dem åtminstone lite respekt.

      Kristoffer Viita har lite att lära.

      Svara
      • Jans

         /  03/15/2020

        Fast för att problematisera…
        Välbesutten *äldre* är inte en gynnsam position f.n. Bättre än fattig äldre men det är just äldre som är problemet. Smittan kollar inte plånboken.

        Svara
  13. Jans

     /  03/15/2020

    Hon har alltså inte förstått att massor med människor vaccineras mot influensa varje år?
    Mot covid-19 finns f.n. inget vaccin. Människan är rejält pantad.

    Svara
  14. Ivar L

     /  03/15/2020

    En fundering, apropå dödsfallen i Italien. De har också ett mycket dåligt läge när det gäller resistens. Jag tänker på följdsjukdomar som lunginflammation med mera.

    Klicka för att komma åt multiresistens_allt_vanligare_i_europa.pdf

    Undrar om det spelat roll? Inte i antalet insjuknande givetvis, men i antalet döda.

    Svara
    • Jo, det känns som om vi lever precis innan Semmelweiss – eller Pasteur, eller Lister, eller Fleming …

      Svara
    • lensof

       /  03/15/2020

      Detta kan nog hänga ihop med den generösa försäljningen av antibiotika och andra läkemedel även utan recept i medelhavsländerna. Har upplevt det själv och hört om bekanta som köpt på sig sådant som varit svårt att få här hemma.

      Dessutom använder man ju man också en hel del antibiotika i djuruppfödningen vilket antagligen kan skapa multiresistens i hela samhället.

      Lägger man där till att många röker och gör det på ett sätt som påverkar hälsan i deras egna lungor men det kan nog också ge en del indirekt rökning. Rökning lär ha gett sämre prognoser hos de insjuknade i Kina liksom luftföroreningar.

      Svara
  15. En enkel sak fler borde göra för långsiktigheten, och för att inte åka snålskjuts är att prenumerera på alternativmedier. Under de sju goda åren kan folk försörja sig på annat, och skriva på fritiden. När det går sämre får hobbyjournalister börja göra annat för att få mat på bordet.
    Snart nog finns bara regimtrogna DN kvar. Det nästan garanterar att eländet upprepas. Folk glömmer snabbt.

    PS. Henrik Jönsson skall naturligtvis inte ha en krona!

    Svara
    • tompas11

       /  03/15/2020

      Helt rätt. Den högfärdiga arroganta stroppen Henrik Jönsson ska absolut inte ha en spänn.

      Svara
  16. MiT

     /  03/15/2020

    Svara
  17. *https://www.facebook.com/100007307925589/posts/2530192730567633/?d=n*

    ”Det finns faktiskt rätt många som fortfarande framhärdar att Anders Tegnell är rätt man i rätt tid och på rätt plats. Främst på vänsterkanten och bland de varmaste anhängarna till den svenska modellen med höga skatter och en stark stat. Helle Klein tycker t.ex att vi ska sluta rapportera coronarelaterade dödsfall för att inte ”skapa panikstämning” – varför inte löpa linan ut och bannlysa all rapportering som är graverande för sossarna?
    […]
    När röken skingrats och det blir tid att utvärdera hur Sverige handlade krisen kommer Tegnell rättvist att få kritik för alla sina ounderbyggda och fatala uttalanden. Däremot är det otur och orättvist att han kommer att gå till historien som den som slutgiltigt gav den svenska modellen sin sista spik i kistan.”

    Svara
    • tompas11

       /  03/15/2020

      Varför reser inte denne Anders Tegnell till Italien och talar om för dem hur detta ska skötas?
      Det är ju bara Anders Tegnell som sitter inne med sanningen, den absoluta sanningen…

      Svara
      • elina

         /  03/15/2020

        När jag läste statistik evigheter sedan påstod man att samhället vet 1/3 av det verkliga behovet/situationen mm.
        Så kanske ska vi ta siffrorna så nu när man slutar räkna andra än de smittade som hamnar i vården?

        Svara
    • 🤠 🤠 🤠 🤠 🤠
      Anders Tegnell är född 1956. Ser äldre ut – visar att han inte vet hur man vårdar sin hälsa.

      Svara
  18. MiT

     /  03/15/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  03/15/2020

      Bra med fokus på viktiga aspekter av nyhetsrapportering. En smart grej skulle här kunna vara att skippa hen och återgå till hon när man skriver om människor ur generell synvinkel. Det måste ju ge pluspoäng i ovanstående oumbärliga kartläggning.

      Svara
    • Jonas

       /  03/16/2020

      Och där ser man anledningen till att jag slutat läsa Ny Teknik.

      Svara
  19. Ganmans senaste:

    ”8. VAD FÖRSTÅR INTE AGNES WOLD?
    a) Att människor kan vara kritiska mot Folkhälsomyndigheten.
    b) Att människor vill ha konsekvent information.
    c) Att människor retar sig på experter som uppträder arrogant.
    d) Att människor blir vansinniga på politruker som har som uppenbar uppgift att försvara etablissemanget till varje pris.”

    … leder som av en tanke till Yarvins senaste:
    https://americanmind.org/essays/the-clear-pill-part-2-of-5-a-theory-of-pervasive-error/
    ”… progressivism is a way for the ruling class to feel important by supporting the government.”

    Svara
  20. Senior

     /  03/15/2020

    Signaturen ”kokolalla” lade ett inlägg i förra tråden som förtjänas lyftas fram:

    ” I följande kapitel av Gulagarkipelagen beskriver Alexandr Solzjenitsyn hur Stalin och sovjetstaten använde grovt yrkeskriminella för att terrorisera befolkningen. De laglydiga avväpnades, fråntogs i det närmaste rätten till självförsvar och uppmanades i gengäld att inte vara ute sent, bära dyra klockor eller pengar. Officiellt hade det mesta av brottsligheten avskaffats i sovjetstaten och tryggheten var oöverträffad. Brott som trots detta drabbade civilbefolkningen avskrevs ofta av rättsväsendet. Den kvarvarande kriminaliteten berodde enligt ”Den Enda Sanna Läran” på samhällsklyftor och socioekonomiska faktorer. Det gällde dock inte klassfiendernas brott mot staten, som straffades skoningslöst. Medierna informerade dagligen om den starka ekonomin men det var sparsamt med rapportering om brott, signalement och domar.”

    https://www.mises.se/2019/10/23/de-socialt-narstaende/

    ”Sverige har aldrig varit tryggare!”

    Dags att vakna gott folk, nu har resultatet av Palmes grundlagsändring fått in alla dessa ideologiska aktivister på ledande platser i snart sagt samtliga myndigheter och samhällsorganisationer.

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  03/15/2020

      @ Senior,

      ”De laglydiga avväpnades, fråntogs i det närmaste rätten till självförsvar och uppmanades i gengäld att inte vara ute sent, bära dyra klockor eller pengar.”

      Det ödet har också drabbat vita minoritetsbefolkningar i MÅNGA olika länder. T.ex gick det till ungefär så i t.ex Jamaica och Rhodesia. Vi ser nu också tydligt en liknande process i flera Västländer. Detta gäller även USA. Rätten att vara beväpnad och att använda vapen i självförsvar är under hårt tryck där. Under Obama var detta väldigt tydligt och hans justitieminister, Eric Holder, var aktivt inblandad i rena häxprocesser mot vanligt folk som hade använt vapen i självförsvar, t.ex George Zimmerman.

      Svara
  21. MiT

     /  03/15/2020

    Läs svaren han får, det går fort när man inte anses tillräckligt renlärig längre 😛

    Svara
    • Det verkar vara många som inte förstår varför karantän fungerar.
      Får man idag lära sig miasmateori?

      Svara
  22. MiT

     /  03/15/2020

    *https://www.facebook.com/Tinkzorg/posts/10156678490502117?__cft__[0]=AZUxS46MZYYICxk6QVByLSE051GC_X-sWxW7WUEirYPXwn9nDcdtLswBQ5UM-7KyEL6TwuguH6QQIRujHKvQtXnTfRRucpEVNgI6CVRDoHOlxJz_1OLm9fIte5DnCtVTCvJA-d9jGq0682aY7kRMrqWMWlnfnkbi9gqbIeWnL-DUPg&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
    • Rikard

       /  03/15/2020

      Hej.

      Plus en sak Kyeune inte nämner: Gui Minhai och åtalet mot ambassadören Anna Lindstedt.

      Jojje Olsson har förtjänstfullt gått igenom hela affären i en serie djuplodande artiklar på bloggen [http://inbeijing.se/bulletin/]. Den som vill ha en bredare och djupare bakgrund till den kinesiska kritiken mot Sverige kan med fördel läsa hans alster.

      Att man från Kinas sida inte lyfter fram Dan Park m fl andra som av den svenska regimen bötfälls eller fängslas för åsiktsbrott skall Lööfven et al vara tacksamma för.

      Men visst har han rätt i sin övriga framställan. Regeringens agerande följer mallen som etablerades med Estonia. Gör inget, lova allt, skyll ifrån dig och hävda att du är bäst i världen.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Det är lätt att frestas till felslut av typ
        A: Hitler var dålig.
        B: Vi slog Hitler.
        Q: Vi är bra.
        (Gissar att någon här kan berätta vilket sorts felslut det är? Jag fuskade på de lektionerna.)

        Kina är inte en rättstat och man kan när som helst försvinna om man bråkar med fel parti.
        Sverige, däremot, … oj, långa sportspegeln ikväll! Snart mello. Och så [flintastek på grillen och Stefan och Krister / lådvin och dokumentär om Jonas hemska uppväxt].

        Svara
    • Ivar L

       /  03/15/2020

      Malcolm är en kommunist och nu ser vi det tydligt.

      Kina kan säkert ha en del skenbara poänger men som – genom värdelösa hygieniska rutiner – upphovsmakare till merparten av de epidemier som drabbat världen decennier tillbaka känns det rätt lamt. Oavsett om de lyckats bra eller dåligt med sin egen smittbekämpning (hur mycket får vi veta egentligen?) så bör de skämmas och hålla truten i vilket fall som helst. Det enda de skall göra är att stänga de där djävla matmarknaderna en gång för alla, permanent och överallt.

      Man kan också göra ett enkelt test för att se om Kinas kritik handlar om helt andra saker än corona. Hur mycket kritik har Italien, som misslyckats mycket mer än Sverige, fått av kineserna?

      Sedan har vi inte facit än. Jag är inte imponerad av Sveriges insats och brist på beredskap men inte heller övertygad om att vi är på helt fel spår.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/16/2020

      Nu har jag läst han text noggrant. Jag tycker det känns som han bygger en hel del halmgubbar om att folk stereotypiserar kineser och italienare i debatten. Det känner jag inte igen. Att vara skeptisk till kommunistdiktaturen Kina är inte att vara rasist vilket han försöker påskina.

      Sedan återstår det ju att se hur det hela utvecklas, hans idéer om att stoppa viruset tror jag faktiskt är rent nonsens, strunt, felaktigt. Det finns nu över hela världen, det kommer inte att kunna stoppas, däremot bromsas. Upphovsmakarna till detta virus är precis som vanligt…kinesernas matmarknader. Jag har svårt att tro att Kinas engagemang i Sveriges smittskydd handlar om att de är rädda för sina egna virus. Resonemanget håller inte och jag tror det är Malcolms kommuniståsikter som ligger till grund för hans sätt att resonera.

      Svara
  23. MiT

     /  03/15/2020

    *https://www.facebook.com/mattias.karlsson.9889/posts/10156654172671097?__cft__[0]=AZVno18RCehpDQJ_QyT2Sn2rlgUfUjLXnUqRnNBqd0v7XiRCFoHFWHMqSAdCSydmsCLUqwa29xkSYqvn1yrgFQxmviJ-eijowFW2m0yOedeWEnkj8VBoeeJW8C32lYM_z-Hn-Vw6vo6AwdGLudLwotbvDt0WAZa3cJm6_4JuQQ7R4AyezC8hyXIbr074WY1qb2Y0ays524l6_oLSAl6wcnBNZNQ_QUVj8dZgxPmJSrJcqA&__tn__=%2CO%2CP-y-R*

    Svara
    • Visst vore det ”kul” om Boltes anställde Kristoffer Viita?
      Fast ganska förutsägbart.

      Svara
  24. Gorby

     /  03/15/2020
    Svara
  25. MiT

     /  03/15/2020

    Svara
  26. Svara
    • Man borde kanske ha sett efter vem man anställde:
      ”Sammanfattningsvis är isolering inte en metod som skulle fungera i dagens samhälle”
      -Tegnell, Anders (2007). ”Pandemiernas påverkan på samhället”.

      Man kan alltid avsluta med ett skämt:
      ”Vi har stora lager av läkemedel och håller på att sluta avtal om vacciner. Sjukvården arbetar på att bli bättre förberedd, och även samhället utanför sjukvården har börjat arbeta med frågan. I flera utvärderingar har man visat att vi på god väg mot en bättre beredskap för att förhindra att samhället får alltför stora konsekvenser vid en framtida pandemi.”
      – op. cit.

      (https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Tegnell)

      Svara
      • Ivar L

         /  03/15/2020

        I rättvisans namn, det är inte Tegnell som har det fulla ansvaret för avvecklandet av beredskapslager. Det är inte ens Dan Eliassons fel i särskilt stor utsträckning. Istället är det precis samma idioter som gett oss massimmigrationen som bär ansvaret:
        Bildt
        Persson
        Reinfeld
        Löfven
        …och deras regeringar.

        Svara
        • Rikard

           /  03/16/2020

          Hej.

          Och deras väljare.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Ivar L

             /  03/16/2020

            Jajemän!

            Samt våra medier och opinionsbildare. Frågor om beredskapslager har inte varit närvarande i någon valdebatt vad jag kan minnas. Jag kan inte ens påminna mig om att SD talat om det. Å andra sidan kan man inte lasta dem för den förda politiken annat än i mycket ringa omfattning.
            Påminner mycket om immigrationsfrågan.

    • Kristian

       /  03/17/2020

      En till:
      ”… förr eller senare bryter smittan ändå igenom.”

      Känns gôtt att den mannen bestämmer.

      (https://nyheteridag.se/plus/tegnell-darfor-gor-vi-inte-som-sydkorea/)

      Svara
  27. MiT

     /  03/15/2020

    *https://www.facebook.com/anders.jansson.12576/posts/10160169452033868?__cft__[0]=AZXWvHToW6XNJlMXooflANrQIetgGoZi4CisvngiE73PsmieNlBRslSDr5A52eHkbrEhwwOcLFB0Ohx5qNRUR565FDcuXEU82q7NatBLqn33jj5fQP2WwIC0JOj2jZ7mA-EBcJqwdZ0cYe8UftyYnejuB-GbGaIGaFbYbEV2E_Y_ntSuySZteieDh3elgN7c9oM&__tn__=%2CO%2CP-y-R*

    Svara
  28. MiT

     /  03/15/2020

    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157254986143231?__cft__[0]=AZVL3ohgXnfacRIoVtXvNf0g6GUv2vM9_MmQnN4hrcmTaUwVEACz1wB8rd5JYGKDlQk5jaF8KZeDDDBiEb7cCXL3bbiIcN3pcWPw-sTFgoggpPJKpVFnCnKleyyhYrkv55E8Za2cqt5Yo4Yrca5yQutWOpvESO7r52eFNNZohMlpEb3zUSTcyzpu35wvWPQYjpSLcf7HboG0uTUiziKvZv18CzfzfG6r7DXGxFLY3cD3Rg&__tn__=%2CO%2CP-R*

    Svara
  29. tompas11

     /  03/15/2020

    Är det inte väldigt märkligt att Iran har så många smittade, medan det i länderna runtom Iran är väldigt få som blivit smittade? Att just Italien drabbats så hårt med många smittade är i och för sig inte förvånande med tanke på att Italien är huvudmålet för många semestrande kineser. Årligen är det flera miljoner kineser som semestrar i just Italien. Antalet kineser som semestrar i Iran kan nästan räknas på fingrarna. Återigen, varför har just Iran så många smittade?

    Svara
    • Ivar L

       /  03/15/2020

      Relevant fråga.

      Jag tänker mig att Iran har mycket mer kontakter med omvärlden än en del av de omgivande länderna men också att de kanske trots diktaturregimen har hyfsad ordning på sin sjukvård och därmed statistik. Många av de omgivande länderna är mer kaoz?

      Men detta är rena gissningar. Jag hoppas man kan reda ut orsakerna till den Iranska överrepresentationen. Det finns även ett inte obetydligt inslag av slump i smittspridning också.

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  03/15/2020

      @ tompas 11,

      Det finns MASSOR av kineser som jobbar i Iran. Viruset kom via dessa och verkar ha börjat i staden Qom. Det finns en del skrivet om detta om du googlar.

      Svara
      • tompas11

         /  03/16/2020

        OK. Om det är väldigt många kineser som arbetar i Iran så kan förstås smittan ha kommit via dessa eftersom de flesta tycks vara övertygade om att Kina är källan för smittan.

        Det finns å andra sidan vissa konspirationsteorier som hävdar att viruset planterats av USA i Kina, Iran och Italien. USA:s förhållande till Kina och Irak torde vara allmänt kända, med andra ord inte goda. Men Italien då? Italien tecknade förra året ett avtal med Kina om deltagande i ett infrastrukturprojekt BRI, vilket också kallats för den nya sidenvägen. USA var starkt emot detta, men Italien nonchalerade USA:s protester. Långsökt? Ja kanske det, men i denna värld tycks ingenting vara omöjligt.

        Svara
        • Jonas

           /  03/16/2020

          Och för att din teori ska stämma så borde USA inte ha drabbats av viruset….

          Svara
          • tompas11

             /  03/16/2020

            Det är inte min teori utan något som jag snappade upp på nätet.
            Här är källan:

      • Rikard

         /  03/16/2020

        Hej.

        Tillägg, eftersom det är synnerligen relevant:

        Qom är en vallfärdsplats för (shia)muslimer. Som i miljoner (shia)muslimer. Där man bland annat skall kyssa eller slicka på en vägg.

        Att stänga en helig plats på grund av smitta? Uh-uh, icke.

        Eftersom smittan troligen kommer att fortsätta minst ett halvt år till, blir det ”spännande” att se hur Saudi hanterar kommande hadj.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  30. MiT

     /  03/16/2020

    Svara
  31. Casey Jones

     /  03/16/2020

    Här finns en namninsamling för den som tycker att Anders Tegnell bör avskedas.

    https://www.skrivunder.com/avsatt_anders_tegnell_nu?fbclid=IwAR0vqDAXyN6cq9KDgjnVtKE4mvC9Rj4iMumaHatQCJ3vPTQM_8gfZ2Cq410

    Svara
    • elina

       /  03/16/2020

      Varför skulle han få gå nu och lyfta fet avgångsvederlag eller hamna till vila på elefantkyrkogården. Bäst han sitter kvar till the bitter end och ser hur hans åtgärder slog.
      Sedan måste vi använda vårt eget förstånd och inte lyssna på honom så mycket.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/16/2020

      Jag vill nog påstå att man bör vänta några veckor till för att se hur fel Tegnell har. Jag känner mig långt ifrån övertygad om att Sveriges strategi när det gäller smittspridningen är alltigenom dålig. Det beror lite på hur snabb ökningen nu blir. Se posten ovan, om myndigheter räknar med att skiten kommer cirkulera i ett år i Europa så lär nog t.ex. Danmarks totalstängning framstå som rätt ogenomtänkt. Skall de hålla allt stängt i ett år?

      Men men, det beror på hur explosiv spridningen blir det närmsta veckorna. Generellt tror jag man har en del att vinna på att tidigt skaffa immunitet i ett land, men inte om det kraschar vården. Det är där jag tycker felet ligger, brist på vårdplatser och utrustning. De skyldiga är alla regeringar sedan 90-talet.

      Svara
  32. MiT

     /  03/16/2020

    Läs tråden, finns det verkligen någon som pratar om noll risk i dessa tider? På riktigt alltså, finns det verkligen någon? Allt handlar väl om att försöka minska de stora, ibland kanske onödiga, riskerna? Men att någon ska tro att man kan komma ner på noll…?

    Svara
  33. MiT

     /  03/16/2020

    Tråd:

    Svara
  34. Leif

     /  03/16/2020

    SAS permitterar/varslar 10.000, stora flygplatser ligger närmast öde. Varför skrivs det inte debattartiklar i mängd från ledande miljöpartister där det påpekas att vi nu har chansen att ställa om till miljövänligare transporter, lägga ned flyget? Var är de jublande miljöpartisterna som nu är beredda att föra in oss i en ny era?

    Svara
    • Kristian

       /  03/16/2020

      På twitter och klagar över att mangon har blivit dyr?

      Svara
    • Weasel

       /  03/16/2020

      Bra fråga.
      Idag såg jag Per Bolund (MP) på tv.
      Han talade om SAS stundande konkurs som om det var något dåligt. Det var tydligen inte bra att SAS hade permitterat 90 % av de anställda, och han menade att staten skulle gå in med pengar för att försöka rädda SAS.
      Per Bolund har tydligen gått och blivit en klimatförnekare som skiter i att jorden går under innan Greta fyller 25 🙁

      Svara
  35. MiT

     /  03/16/2020

    Svara
  36. Gorby

     /  03/16/2020
    Svara
  37. Eftersom det mest skrivs om dasspapper i sociala medier just nu, bestämde jag mig tillslut för att kommentera saken jag också i bloggen:

    Post-dasspapperapokalypsen

    Svara
    • Kristian

       /  03/16/2020

      Precis så.
      Man knuffar den vanliga kurvan lite åt sidan, och då hänger ”just in time” inte med.

      Svara
  38. tompas11

     /  03/16/2020

    Braking News!
    Nu förvarnar MSB att man ska ta i med hårdhandskarna. Silkesvantarna är för omväxlings skull kastade åt sidan. MSB ska alltså gå ut med ny rykande het information till svenska folket att man ska tvätta händerna med tvål och varmt vatten i minst 30 sekunder.
    Dessutom ska man stanna hemma om man är krasslig. No shit!
    Det vill jag kalla rejäl handlingskraft från MSB.
    MSB har inte skitit i det blå skåpet, nej då, man visar med skärpa var skåpet ska stå!
    Och allt detta genomför MSB med ett litet bidrag från svenska skattebetalare om 75 miljoner.
    Hör ni applåderna och jublet från folket..?
    Hej och hå!

    Svara
    • Jans

       /  03/16/2020

      Istället för en myndighet som säkrar upp resurser, materiel och produktion.
      Istället för en myndighet som samordnar räddningsinsatser, personalresurser och katastrofinsatser.
      Istället för att göra detta har vi en myndighet som pratar. Prat prat prat.
      Vad pengarna går till…?
      Vem vet? Kulturarbetare troligen.
      Som också pratar.

      Svara
  39. Ivar L

     /  03/16/2020

    Man får vad man röstar på, ibland blir man av med saker också.
    Det vore intressant att ta del av eventuell debatt kring detta då det skedde. Fanns det partier eller enskilda politiker med invändningar? Vilka var de?

    Svara
    • Ivar L

       /  03/16/2020

      ”Genom riksdagens försvarsbeslut 1992, 1996 och 2000 rustades både det militära och det civila försvaret ner. Hela 93 procent av arméns förband avvecklades – inklusive de 35 fältsjukhusen.”

      1992 = Carl Bildt
      1996 = Ingvar Carlsson
      2000 = Göran Persson

      Två sosseregeringar och en borgerlig. De följande regeringarna rättade naturligtvis inte till felet trots att hotet från bland annat Ryssland tilltog.

      Svara
      • Rikard

         /  03/16/2020

        Hej.

        Nu är det här information jag inte kan ange källa till, av skäl jag inte tänker redogöra för. Så ta det för vad det är värt och jämför med egen kunskap/erfarenhet.

        Personer på olika poster inom civilförsvar och försvarsmakten samt sjukvården och socialstyrelsen protesterade å det bestämdaste, men internt och diskret till regeringen Bildt (och dess efterträdare). Även remissinstanser uttryckte sin oro fast på kanslisvenska (du får tyvärr gräva själv efter riksdags/utskottsprotokoll från den tiden, jag har inte längre koll på vilka volymer du skall slå i).

        Plus att svenska tjänstemän på alla nivåer är tränade att känna att systemlojalitet går före allt, särskilt de som utbildats/anställts på åttiotalet och senare. Dessutom var det om jag minns rätt under åttiotalet man började direktrekrytera chefer från utanför myndigheten eller t o m dess verksamhetsområde. De äldre var lojala mot uppgiften och plikten mot svenska folket framför partier och byråkrati, det var bara enstaka ‘parteigenossen’ som var opålitliga. Det kan troligen kommentatorer som varit tjänstemän bekräfta.

        För mig är den historiska parallellen skrämmande. Gång på gång bestämmer personer i ansvarig ställning att ett eller annat aldrig mer kan hända. Som om man kan bestämma vad som sker. Allt vi kan bestämma är vad vi gör.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Ivar L

           /  03/17/2020

          I så fall kan vi jämföra med situationen i Sölvesborg där tjänstemannaprotester mot fattade beslut fått positiv medierespons. Tror det var mindre av den varan då. Särskilt i borgerlig press.

          Men oavsett så skall ju politiska beslut genomföras, tjänstemän kan säga vad de tycker men skall inte gå emot besluten så ansvaret återfinns på den politiska nivån i första hand.

          Svara
          • Rikard

             /  03/17/2020

            Hej.

            Som jag sagt tidigare så är det inte min sak som tjänsteman att sätta mig över lagligt fattade beslut, dito regler eller förordningar. Samtidigt är det också min plikt att uppfylla andemeningen, lagstiftarens avsikt, med sagda förordningar. Detta dessutom utan att skylla ifrån mig: ”Jag lydde bara order”, vilket inte är en acceptabel ursäkt. Det är min plikt att jämka samvetet, eller att öppet protestera, eller vägra och söka annan tjänst/yrke.

            Särskilt är det däremot min plikt att i ditt intresse som medborgare sätta ditt bästa framför partitaktiska hänsyn, min egen politiska hemvist eller vad jag anser om människor med för mig förkastliga åsikter eller värderingar – sådant får på inga villkors vis påverka mitt arbete. Den som inte klarar det skall inte vara tjänsteman; tyvärr är det oftast tvärtom så att den som klarar det petas eller mobbas ut till förmån för de lydiga, rädda eller rena medlöpare och goddagspiltar (och förstås de som faktiskt instämmer med värdegrunden på riktigt).

            Lös nedanstående den som vill, eller fundera på det:

            Jag får inte kränka elevers religiösa tro. Samtidigt skall jag faktamässigt korrekt lära ut och leda diskussioner om religionen i fråga, och då även ta upp trossatser, dogmer, och religiös praktik, även sådan som går emot skolans värdegrund. Vidare innehåller religionen värderingar och tvingande påbud som är anatema för värdegrunden och svensk lag – hur skall jag agera i en sådan situation? Hur skulle du göra? Låter du muslimska elever med stöd i koranen framsäga som sanning att homosexuella måste dödas, eller försöker du omprogrammera dem till att tycka att koranen har fel?

            Vilken respons protester får i media (med vilket menas hur media väljer att berätta om dem, inte vad som verkligen hänt eftersom vad media gör är berättar historier, inget annat) beror på vilken politisk agenda rapportören har för stunden, och med vem eller vilka individer han eller hon är lojal, inget annat. Det är bättre och mer korrekt att utgå från att alla media alltid rapporterar utifrån hur det vill att det skall vara, än att tro att det finns objektiv journalistik.

            Med en annan värdegrund hade man kunnat sätta rubriken ”Kommunala tjänstemän trotsar demokratiskt fattade beslut och bär öppet symboler för patriarkalt kvinnoförtryck!” och beskriva exakt samma situation du refererar.

            Säga vad jag tycker kan och skall jag bara göra som privatperson. Är jag tjänsteman bör jag vara ytterst försiktig med (och helst helt undvika) att uttala mig i enskilda ärenden, särskilt om jag är inblandad. Det är noga reglerat vad man kan säga eller ej, och journalister älskar att manipulera fram intervjusituationer där en tjänsteman måste säga ”Jag kan inte uttala mig i det enskilda fallet” – därför att om jag säger att ja, det är klart att X skulle beviljats sjukersättning enligt vad Uppdrag Granskning (t ex) redovisat, så har jag fattat ett beslut helt utanför den korrekta processen.

            Åter: läs ”Demokratins Väktare” av Lennart Lundqvist. Den finns som pdf tror jag; kan också lånas på bibliotek. Han förklarar och reder ut det hela betydligt bättre än vad jag kan. Du plöjer den lätt på en eftermiddag. Mitt tummade, sletna och grundligt understrukna ex lånar jag inte ut. 🙂

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare
            PS Jag lägger ut texten ovan för att det råder stor oreda om vad tjänstemän är, både inom och utom kåren. Det är inte en lätt balansgång att hänga in sina egna värderingar i skåpet och ta på sig statens med jobbkostymen. DS

  40. Jans

     /  03/16/2020

    Lesbos: Ett Mellanöstern i miniatyr.

    https://twitter.com/NicAthens/status/1239537059670429702

    Man får Mellanöstern när mellanösternfolket flyttar in. Rätt fascinerande hur samma mönster upprepas överallt, inklusive i svenska förorter. Där brinner bilar.

    Mer filmsnuttar om man klickar på twittertråden.

    Svara
  41. MiT

     /  03/16/2020

    Ja, han säger faktiskt rakt ut att Finland räknar med 10 000 döda och det blev uppenbart dålig stämning i studion direkt…
    ””I Finland kommer 10.000 dö” – här försäger sig SVT:s utsände i direktsändning”
    https://www.friatider.se/i-finland-kommer-10000-do-har-forsager-sig-svts-utsande-i-direktsandning

    Svara
  42. MiT

     /  03/16/2020

    Svara
    • Kristian

       /  03/17/2020

      Priset på silver föll 17% på några timmar igår, så det borde vara köpläge!
      (Sedan studsade det tillbaka halvvägs.)

      Svara
  43. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Den goda sidan i all sin sjukhet.

    Svara
  44. MiT

     /  03/17/2020

    Svara
    • Ivar L

       /  03/17/2020

      Aftonbladet har ett bra diagram över Norden. Jag tror man skall passa sig för de absoluta talen (Sverige har rimligen fler smittade egentligen än Norge i absoluta tal) men om man klickar på ”Smittade – Nya Fall” och jämför kurvornas utseende (daglig utveckling alltså) så är det rätt uppenbart att Sverige inte avviker särskilt mycket mot grannländerna och att Norges utveckling är mycket likartad.
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

      Det är bra att Hanif är tydlig med epidemins farlighet men Sverige har inte gjort något fatalt misslyckande av allt att döma. En vild gissning är att smittan funnits tidigare i alla länder än vad någon förstått. Stängda gränser mellan nordiska länder och några dagars skillnad i skolstängning har nog haft mycket liten betydelse.

      Svara
  45. MiT

     /  03/17/2020

    Svara
  46. robbe

     /  03/17/2020

    https://imgur.com/gallery/SVZgc5a

    denna var väldigt informativ. Gissa vilken väg vi har valt….

    Svara
    • robbe

       /  03/17/2020

      ”Why outbreaks like Coronavirus spread exponentially, and how to “flatten the curve”. A disease outbreak simulation.” förklarar länken

      Svara
  47. Kristian

     /  03/17/2020

    Kunde man för en gångs skull få något annat än rent trams från FHM?

    https://nyheteridag.se/folkhalsomyndigheten-svarar-om-brittiska-rapporten-var-strategi-ar-att-man-ska-skydda-utsatta-grupper-och-isolera-sjuka/
    ”Johan Carlson riktar viss kritik mot hur arbetet mot coronaviruset sköts i andra europeiska länder.
    – Jag har gått igenom europeisk press nu på morgonen. Man har koncentrerat sig väldigt mycket på att man inte ska röra sig ute i samhället. Men det är för litet fokus i många länder på att det är de sjuka som smittar och inte de friska.”

    Menar karln på allvar att man i andra länder tycker att sjuka skall gå omkring som de vill? Är det inte underförstått att särskilt de som är sjuka skall hålla sig hemmavid?

    Svara
  48. MiT

     /  03/17/2020

    https://twitter.com/Harry1T6/status/1239598359087845376

    Svara
  49. Kristian

     /  03/17/2020

    Svara
  50. Kristian

     /  03/17/2020

    Kommer ni ihåg att mängden brott är konstant, så om de inte begicks av ungdomar i orten så skulle svenska ungdomar begå dem istället?

    Samma sak gäller antal smittade, antal döda, vårdkapacitet, tillgänglighet på skyddsmateriel!

    ”Tegnell: Om man stänger allting så skjuter man bara problemet framför sig”
    https://www.svt.se/nyheter/tegnell-om-man-stanger-allting-sa-skjuter-man-bara-problemet-framfor-sig

    Han förstår alltså inte varför det kan vara bra att ”fördröja” smittspridningen och inte få allt på en gång? Om han jobbade på BB, skulle det vara bättre om alla barn föds i Januari så han fick ledigt resten av året? Han kanske är politiker, och jobbar bara några månader vart fjärde år?

    De här länkarna tål att upprepas:
    https://www.skrivunder.com/avsatt_anders_tegnell_nu
    https://www.skrivunder.com/avga_anders_tegnell

    Svara
  51. Kristian

     /  03/17/2020

    Svara
  52. Gorby

     /  03/17/2020

    Det gäller att prioritera rätt för kommunen…

    Töreboda kommun försöker stoppa DFS från att hjälpa äldre att handla.

    Det fria Sverige har tagit initiativ till att hjälpa äldre och andra i riskgrupper att handla, eftersom dessa uppmanas att hålla sig hemma och hålla sina sociala interaktioner till ett minimum. För att få ut ordet har DFS satt upp lappar runt om i Älgarås med omnejd med information om hjälpen vi erbjuder och hur man får kontakt med oss.

    Sedan lapparna sattes upp har ett flertal äldre på orten hört av sig till Det fria Sverige och fått hjälp att göra sina inköp, men den typen av hjälp försöker nu Töreboda kommun försvåra.

    I dag meddelar kommunen nämligen att vi förbjuds sätta upp dessa lappar, och att man skickat ut skattefinansierad personal för att riva ned lapparna.

    Det Fria Sveriges svarar:

    Vi befinner oss i ett nationellt nödläge där många tusentals äldre svenskar riskerar att dö. Att då en kommun går in och försöker sabotera civilsamhällets försök att minska smittspridningen är så utomordentligt uselt att Per-Ola, som suger ut 73 000 kronor i månaden från vår redan hårt ansträngda kommun, bör avsättas omedelbart.

    https://detfriasverige.se/toreboda-kommun-forsoker-stoppa-dfs-fran-att-hjalpa-aldre-att-handla/

    Svara
  1. Ett besök på den goda, fina och medmänskliga sidan av internet — WTF? – Life, Death and all between
  2. Ett besök på den goda, fina och medmänskliga sidan av internet – Suzie Weathers

Lämna ett svar till Ivar L Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.