SD större än Moderaterna i senaste mätningen

I alla fall om man går efter Sentios julimätning som Nyheter idag publicerar ”Chockmätningen som skakar Sverige: SD för första gången större än Moderaterna”.

Det intressanta är att just Sentio varit klart bäst när det gäller just SD:s siffror de senaste två valen. Om det betyder något nu vet jag inte men det är intressant i alla fall och julimätningen från Sentio borde åtminstone ge ordentlig skrämselhicka på diverse partihögkvarter och tidningsredaktioner.

moderaternamaskad

Kan finnas rester av fejk i tweeten ovan men helt säker kan man aldrig vara

Man undrar hur länge det dröjer innan de övriga partierna inser vad som håller på att hända? Eller de har väl insett det länge nu men innan de inser att de måste göra något drastiskt? De har gett SD en motorväg upp till sådana här siffror genom att spotta på väljarna, både sina egna och andras. Att politikerna i ALLA övriga partier också lyssnat jättemycket på postmodernister och svalt deras budskap med hull och hår hjälper också till ganska mycket gissar jag. Till och med Centern vänder sig till Rasräknarföreningen när de söker personal. De vill visst ha in ideologiska motståndare i organisationen, sådana som ser Centern som sin fiende och som hatar dem. För det är nog bara sådana man kan tänkas hitta om man anlitar Rasräknarföreningen …

Nu blir frågan hur många månader det tar innan SD även är större än Socialdemokraterna? Sker det redan i augusti? Eller september? Senare?

lc3b6fvenrc3a4ttvisefc3b6rmedlingen

Tror ni det ovan hjälper S? Vad är det för skillnad på S och Fi? Jag tror att Löfven är livrädd för de mäktiga S-kvinnorna. Det är de som drar i trådarna i bakgrunden och Löfven är som en marionettdocka som sprattlar på kommando. Jämtin står i bakgrunden och säger ”When i say jump, you ask me how high”. Och Löfven hoppar för glatta livet.

När man konsekvent skiter i frågor som väljarna anser är viktiga utan vill uppfostra dem istället så går väljarna till ett annat parti…

Cornucopia träffar nog rätt

Det pågår ett skifte i svensk opinion, som politikerna helst vill ignorera. I nuvarande takt är det bara en tidsfråga innan Sverigedemokraterna blir största parti i Sentios opinionsundersökningar. Allt Sverigedemokraterna behöver göra är att fortsätta hålla käften, utom när det gäller att sparka ut oönskat folk ur partiet, så sköter övriga partier Sverigedemokraternas opinionsarbete åt dem.

SD behöver inte göra någonting alls mer än luta sig tillbaka och håva in opinionssiffror. Det är de övriga partierna som skänkt SD deras sköna fåtölj som de nu sitter och njuter i. De övriga partierna har också gett dem sköna tofflor, en perfekt fotpall att lägga upp fötterna på, de serverar middagen till dem och kommer med en fin konjak efter maten. De övriga partierna är SD:s betjänter just nu.

Just nu så äger Sverigedemokraterna svensk politik.

Gissar att smällen kommer att bli ganska stor när domen kommer i nästa val (nej, syftar inte på 550 kg dynamit nu…) då man i de övriga partierna alldeles för länge ignorerat och spottat på väljarna och istället valt att lyssna på rena extremister och tagit till sig deras galenskap.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

42 kommentarer

  1. Rick

     /  07/23/2015

    Visst är det en absurd situation som uppkommit när en typisk socialliberal som jag börjat se SD som det enda anständiga alternativet.

    Svara
    • Trollet

       /  07/23/2015

      Absurd är väl att ta i. Realistisk syn på verkligheten snarare. Mvh

      Svara
    • MJ

       /  07/23/2015

      Det är inte så konstigt. Alla jag känner som röstar på SD fyller partiet med sina egna åsikter istället för att faktiskt lyssna på vad partiet säger, ungefär som folk som röstar på andra partier men lite mer extremt.
      Jag har t.ex. hört följande:
      De ska höja pensionerna, sänka avgifter i vården, äldreomsorg ska bli gratis, alkoholskatten ska sänkas, bensinskatten ska sänkas, momsen ska sänkas, vi ska gå ur EU, medborgarskap ska tas tillbaka, skatten ska sänkas, offentliganställda ska få högre löner, privat välfärd ska avskaffas, all välfärd ska bli privat, Vargen ska utrotas, vargarna ska bli färre, visenten ska planteras in, barnbidraget ska tillfalla mamman oavsett vårdnad (igen), dödsstraff ska införas, rätten till självförsvar ska utökas, islam ska förbjudas, kristendom ska läras ut i skolan, skolan ska vara sekulär, arbetsgivaravgifterna ska tas bort, sjukpenningen ska öka, föräldrapenningen ska öka, jordbruket ska stödjas, jordbruksstödet ska avskaffas, partistödet ska tas bort.
      Osv osv osv.

      Det är bara en fråga som får folk att rösta på dem. Deras övriga åsikter är det bara någon procent som har koll på. De som röstar efter endast en fråga nöjer sig med att hitta på partiets övriga åsikter.
      SD:are är lite mer externa med det, men det är liknande med andra partier.

      Svara
      • MJ

         /  07/23/2015

        Men som vanligt med de mest populistiska så ska ju naturligtvis alla skatter sänkas samtidigt som alla offentliga utgifter ska öka.

        Svara
        • Jan

           /  07/23/2015

          Naturligtvis röstar folk (med undantag på en kärna på någon eller några procent) på SD på grund av invandringsfrågan. Ingen har väl påstått något annat. SD är ett rent missnöjesparti. Vilket är en vinstlott i dagens samhälle då folk är missnöjda både med högern och vänstern. Populister är, för övrigt, alla partier. Alla partiers samhällssyn baseras på utopier.

          Svara
          • MJ

             /  07/23/2015

            Jo, det som gör SD:are udda är att SD kan tycka precis vad som helst och allt samtidigt, lite som FI:s riktiga politik.
            Det är både mer och mindre välfärd, både mer och mindre privat, både fler och färre vargar m.m. Så är det oftast inte med de andra partierna, utan det finns ofta en linje.

      • Kristian

         /  07/23/2015

        Ja, utan invandringsfrågan vore väl SD dagens Ny Demokrati.
        Draaag under galoscherna.

        Svara
      • Icke-svensk

         /  07/24/2015

        Vet du, jag bor i ett annat land och det är lite svårt för migatt förstå vad som händer i Sveriges politiska sfär. Men när jag frågar svenskar, som säger att SD är ett rasistiskt parti, varför de tycker att de är rasister får jag detta svar:
        -Du får/ska googla.

        Alltså icke-svensk har läst hela partiprogrammet, och jag känner inte igen programmet i det du säger. Kanske har jag har läst fel källan, kan du skicka några källor som bekräftar det du sier?

        Svara
    • Ivar L

       /  07/23/2015

      Vad menar Gudmundson när han kallar Nyheteridag för ”tabloid”? Tidningen finns väl enbart på nätet? SvD däremot är en tabloid. Jag har lagt märke till att Avpixlat ibland använder termen ”tabloid” nedsättande om Aftonbladet. Visserligen är det korrekt att även Aftonbladet är en tabloid men det verkar finnas en negatvi klang i ordet som jag inte förstår.

      Någon som kan förklara?

      Svara
      • Svenne

         /  07/23/2015

        Det är det gamla vanliga: när en journalist ska skriva om något utanför åsiktskorridoren så måste h*n markera – ta avstånd – från ämnet, delar därav eller budbäraren. Man måste ju tänka på karriären…

        Svara
      • MJ

         /  07/23/2015

        Förr så var kvällstidningarna i tabloidformat eftersom man läste dem på bussen eller i fåtöljen. Morgontidningarna var i helformat eftersom man läste dem vid frukostbordet eller skrivbordet. Eftersom kvällstidningarna var mer lättsamma och hade sämre kvalitet på journalistiken så började man kalla skvallerjournalistik för tabloidpress.

        Svara
        • Ivar L

           /  07/24/2015

          Ja, förmodligen har du rätt. Tabloid = skvaller. Jag är själv ovan vid att termen används så. Jag brukar snarare associera ”kvällstidning” eller möjligen ”veckotidning” med skvaller och skräp. ”Tabloid” känns mer som en yrkesterm på ett pappersformat.

          Måste säga att det hela blir rena komedin när Gudmundson i en tidning som per definition och helt utan invändning ÄR en tabloid kallar en tidning som inte KAN vara tabloid (eftersom den inte trycks på papper) för tabloid, även om det nu är i överförd bemärkelse. Men att han känner ett behov av att nervärdera den typen av tidningar förvånar mig inte. Dels för att de (genom att konkurrera ut gammelmedia) riskerar att sätta honom på gatan, dels för att de är extremt politiskt inkorrekta. Så min slutsats blir nog trots komiken att han är modig som ens nämner Nyheteridag på en såpass prominent gammelmedial plats.

          Svara
  2. norskgoy

     /  07/23/2015

    Av rent ønske om god humor fra nabolandet ønsker jeg SD som det største partiet. 😀
    Da vil det komme en strøm av humoristiske artikler fra Sverige som det er lenge siden man har hatt i norden. Nye høyder fra venstresiden i Sverige vil da komme opptil flere ganger om dagen. Og det ironiske vil være å se venstresiden i Norge og Danmark komme med dårlige støtteønsker til venstresiden i Sverige, mens de egentlig legger seg opp til SD på flere saksområder.

    Nei. Dette kan bli en vidunderlig høst og vinter.

    Svara
    • Kristian

       /  07/23/2015

      Förvisso!
      Men menar du att ni har ”rasister” på vänsterkanten i Norge? 🙂
      (Alltså inte rasister utan ”rasister”.)

      Svara
      • norskgoy

         /  07/23/2015

        Med svensk ”rasismemålestokk” så flyter det over av dem.

        Svara
  3. Kristian

     /  07/23/2015

    GP verkar ha en ny affärsidé: skriv som folk tycker och tänker. Ytterligare en bra ledare:
    ”Vår tids världsfrånvända överhet”
    http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2783030-kronika-var-tids-varldsfranvanda-overhet
    ”Den traditionella vänstern har i offentligheten ersatts av en medelklassbaserad, urban, hipp och självbespeglande nyvänster, vars hela livserfarenhet verkar bestå av ett bollande med symboler. Stockholmsfixeringen är därtill öronbedövande.
    […]
    Högern har inte heller gått fri. En flera decennier lång resa mot ytlighet firade nog sin slutliga triumf med Schlingmannifieringen av svensk politisk borgerlighet. Ideologi ersattes av varumärkesbyggande. Istället för tanke och konsekvensanalys fick vi terapi och positionering. Kunskap har sällan värderats så lågt som i dag.”

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  07/23/2015

      Många tidningar verkar tro att det är vinnande recept att ge potentiella kunder det dom *inte* vill ha. Skulle behövas rätt ordentliga reformer av presstödet. Stora tidningar ska klara sig utan presstöd annars driver dom en osund verksamhet.

      Svara
      • Kristian

         /  07/23/2015

        Jo. Samtidigt har väl GP / Stampen gått i konkurs vid det här laget?

        Svara
    • Pelle2

       /  07/24/2015

      Den här delen av ledaren var också bra:
      ”Denna klass av Twitterati, politiskt korrekta akademiker och kulturskribenter verkar ha gjort det till sin livsuppgift att förespråka tankemässig enfald i mångfaldens namn. De påminner inte så lite om 1880-talets välgörenhetstanter, uppbyggelsepredikanter och upphöjda smakdomare.”
      Blir nästan sugen att prenumerera på GP enbart för deras ledarskribenter :-).

      Svara
  4. Tor

     /  07/23/2015

    Kritiken mot SD liknar lustigt, eller olustigt, kritiken mot MÄN som grupp.
    Jimmie är ju bra och Mattias Karlsson är ju också en bra kille.
    O så känner jag många som tycker som SD och de är ju också trevliga.
    Och själv håller jag med om att invandringen är för stor.
    MEN jag skulle aldrig rösta på SD för de är rasistknarkarnazister.

    Svara
    • Kristian

       /  07/23/2015

      Intressant också att ingen säger ”flera av mina vänner röstar SD.”

      Svara
      • MJ

         /  07/23/2015

        Flera av mina vänner röstar på SD.

        Svara
        • Svenne

           /  07/23/2015

          Flera av mina vänner röstar på SD, och det är mycket prat nu kan jag säga… #23,3%

          Svara
          • Kristian

             /  07/23/2015

            OK, där fick jag så jag teg!

          • Svenne

             /  07/23/2015

            @Kristian 🙂
            Men visst, irl så är det ovanligt. Det sägs i förtroende, som om det vore en statshemlighet eller nåt…

      • Erik L

         /  07/23/2015

        Ingen av mina vänner röstade på SD vad jag vet iaf. Det fick jag sköta själv.

        Svara
        • Opie

           /  07/23/2015

          Haha, samma här. Jag kan inte ens säga att jag röstade SD för då hade jag inga vänner kvar.

          Svara
      • Flera av mina bekanta liksom smygtänker på SD. Några säger det nu mera rätt ut. Vissa har röstat på dem. Jag har läst alla de andra partiprogrammen så kanske dags att läsa SDs också. Det hör nog nu till allmänbildning. Själv tänker jag dock ligga på soffan, DÖ tog död på mitt intresse. Jag vill inte stödja på någon skurk som skor sig på min bekostnad.

        Svara
        • Jan

           /  07/24/2015

          Att läsa partiprogram är nog det sämsta sättet att informera sig inför ett val. Man kan lika gärna läsa sagor. Jag tycker att du ska använda din röst till att göra skillnad i svensk politik. Vill du göra skillnad i invandringsfrågan måste du, dessvärre, rösta på Sverigedemokraterna. Fast det kanske är någon annan fråga du ömmar mer för? Rösta på det i så fall. Hursomhelst, att ligga på soffan är bara en bortkastad röst.

          Svara
          • Tack Jan. Jag har inte läst partiprogrammen inför valen utan som en allmän orientering/nyfikenhet. Det var faktiskt kul och upplysande. Är det så deras världsbild ser ut! Brukar hålla mig informerad inför valen, Har bekanta och närstående på valsedlar och har alltid röstat, men svensk politik har nu nått botten. SD? DE måste bredda sig om jag ska orka från soffan även om invandringsfrågan är akut.
            Jag tror det blir spännande nästa gång. Kanske kan jag inte hålla mig?

  5. Synd bara att SD:s valkampanj är så våldsam – skottlossningar, sprängningar, bilbränder, knivskärningar, åldringsrån…

    Svara
  6. Svenne

     /  07/23/2015

    Ledarsidorna.se: ”Sluta sabotera mitt land!”
    http://ledarsidorna.se/2015/07/kapten-blaskagg-sluta-sabotera-mitt-land/
    ”Kapten Blåskägg, AKA Jens Kittel, är nu åter efter en längre tids tystnad och kommenterar dagens undersökning från Sentio på sitt eget sätt.”

    Svara
  7. Svenne

     /  07/23/2015

    NRK.no kommenterar:

    Svara
  8. Svenne

     /  07/23/2015

    Om partibidrag:
    http://www.di.se/artiklar/2015/7/23/m-och-sd-far-mest-bidrag/
    ”Moderaterna och Sverigedemokraterna är de två partier som får mest partibidrag.
    Från 1 april till 31 december förra året fick Moderaterna och Sverigedemokraterna 30 respektive 29 miljoner kronor.”

    Svara
  9. Jan

     /  07/24/2015

    Här ett tips, MiT: Göran Sommardal skriver träffsäkert om jämlikhet inom konsten på Aftonbladets kultursida: http://www.aftonbladet.se/kultur/article21155397.ab

    Svara
    • Ivar L

       /  07/24/2015

      Mycket bra tips. Jag hade gärna läst en mycket längre utveckling av ämnet för han slår på flera sätt huvudet på spiken även om hans avslutande hyllning till ”kampen” i viss mån motsäger det han (indirekt?) kritiserar.

      Synd bara att han skriver i den eländiga tabloiden Aftonbladet.
      ;-D

      Svara
  10. Joakim Steneberg

     /  07/24/2015

    Låt mig i all ödmjukhet ge SD ett tips för fortsatta framgångar, för det kan vända…
    1) Ta tydligt avstånd från all könsrasistisk statsfeminism, sexköps- och kvinnofridslag, ”feministisk regering” och dito ”utrikespolitik”.
    2) Därför, den värnplikt som SD förordar, bör vara för båda könen, militär ELLER civil.
    (Se länk nedan)
    3) Lägg överdriven etnocentrism på hyllan, den som även övriga parter kör med. ”Sverige och svenskar är bäst på jämställdhet, flyktingpolitik” och liknande. Svensken har varit ett mähä, vilket möjligen håller på att vända…
    Samt En vettig invandrings- och flyktingpolitik kräver även/särskilt ett globalt ansvar.

    http://sourze.se/2007/05/16/del-ii–civil-varnplikt-for-bada-konen__64970#.VbIFVbWMDIU

    Svara
    • Kristian

       /  07/24/2015

      HBTQ-H?
      Pride-parader kommer att bli väldigt tråkiga. Eller rättare sagt, de kommer att ersättas av att pendla.

      Svara
  11. En annan Andreas

     /  07/24/2015

    Åsiktsbredden inom de gamla partierna motsvarar ganska väl den samlade åsiktsbredden, toleransen och integriteten hos journalistkåren.

    Svara

Lämna ett svar till Svenne Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.