”Har granen brunnit? – Nej, bara grannen”

Fredrik Reinfeldt undrade ju om granen hade brunnit i julas och om den inte gjort det så var det ett tecken på att inget blivit sämre i landet enligt honom.

Brann granen? – Nej, det är bara bilen än så länge som tur är så inget har blivit sämre!”. Undrar om någon av de drygt 300 som hittills i år fått bilen uppbränd skulle svara så?

Brann granen? – Nej som tur är så brann inte granen i julas, det var bara min dotter som ramlade ner från balkongen. Så inget allvarligt hände som tur är!”. Det finns tyvärr en hel del som faktiskt skulle kunna svara på det viset. Ni vet, den gamla hederliga svenska kulturen balkongflygning inträffar ju då och då…

Brann granen? – Nejsom tur är så missade molotovcocktailen, som kastades mot ambulansen, granen precis bredvid. Puuuhhh vilken tur! Tänk om granen brunnit upp? Så dåligt vi hade haft det i landet då!”. Så kanske en Reinfeldt-klon inom räddningstjänsten skulle kunna säga?

Brann granen? – Nej granen brann inte i julas vilket betyder att inget blivit sämre i Sverige! Vadå? Handgranater mot poliser? Skottlossningar? Mord? Gruppvåldtäkter? Stenkastningar? Upplopp? Kravaller? Shariapoliser? Vad menar du? Är väl inget, så länge inte granen brunnit så har inget blivit sämre!” Så skulle Eliasson definitivt kunna säga…

grannen brann

Brann granen? – Nej men grannen…”. Så kan sorgligt nog några i Uppsala svara på Reinfeldts fråga

10 000 kronors-frågan är nu om det är Reinfeldt som är psykopat eller alla vi andra i Sverige…?

**********

Det har varit ett mindre terrordåd i Tyskland också, i går kväll så gick en 17-årig loss med yxa och kniv på ett tåg samtidigt som han skrek ”ALLAHU AKBAR”. Han hade också en hemmagjord IS-flagga hemma.

Så nu vet media med Public Service i spetsen att det absolut inte har med islam att göra. Skönt!

**********

Vilken tur att en doktorand i etik också är expert på terror och vet att religiös terrorism, där islamisk terrorism går i spetsen, inte är ett hot mot västerlandet! Han rabblar siffror som att det är 7% av muslimerna som sympatiserar med IS och kallar det svagt stöd. Det är inte ett svagt stöd, det är ett SKRÄMMANDE starkt stöd! Av världens muslimer blir det över 100 miljoner…

En bra bit över 100 miljoner alltså. Tyskland har cirka 80 miljoner invånare och är det folkrikaste landet i Europa. Om vi tar Tyskland och lägger till Norden också så är vi nära det antal som öppet sympatiserar med IS. Öppet alltså. Sen finns det garanterat massor som gör det i smyg. Det kallar en han kraftig opposition mot IS. Jag kallar det skrämmande sympati för IS…

Det behövs inte över 50% för att det ska vara farligt, det räcker med mindre än 1% om den procenten är beredd att göra vad som helst för att driva igenom vad man vill. Håller du inte med? Då skär de halsen av dig utan att bry sig det minsta. Då hugger de ihjäl dig med yxa. Då skjuter de dig. Då eldar de upp dig levande. Om man har ett samhälle med 1000 invånare så krävs inte 500 som hotar och dödar andra för att det samhället ska dras ner, det behövs inte ens 10 stycken. det räcker med en, två, kanske tre stycken, som är beredda att göra vad som helst utan att bry sig alls. Vi pratar om promille alltså. Och doktoranden i etik anser att 7% är väl inte så mycket… 7% galningar i en stad med 100k invånare, det blir 7000. Fortfarande lite…? För Stockholm skulle det bli drygt 70 000 stycken. Någon som INTE tror att 70 000 i Stockholm skulle kunna vara ett hot mot resten…?

7% av muslimerna i Sverige motsvarar väl ungefär mellan 35 000 och 45 000 stycken! Om siffrorna från muslimska länder är någorlunda överförbara till Sverige alltså. Vilket kanske inte stämmer exakt men ungefär. Mellan 35 000 och 45 000 i Sverige skulle alltså då öppet sympatisera med IS. Man räknar med att Sverige år 2030 ska ha cirka 1 miljon muslimer. Då kan man dubbla den siffran om läget då är motsvarande som idag. Sen finns de som inte stödjer dem öppet utan i det dolda, som stödjer tanken på kalifatet, som stödjer stenhårda sharialagar och så vidare. De kanske inte själva skulle vara beredda att gå loss med yxa och skrika ”ALLAHU AKBAR” men de tycker nog att det kanske inte är SÅ dåligt ändå…

Men det är ju tur att vi har etikdoktoranden, NÄR nästa dåd sker i Sverige så kan vi ju skicka fram honom så han kan etika oss fria från IS terror. Han kanske kan besöka några asylboenden där kristna får fly för sina liv eftersom de blir terroriserade av muslimer? Prata lite etik med dem och sånt? Eller så kanske han kan prata lite etik med de som tvingats fly deras terror, säga att allt är lugnt, det är ju bara några stycken på just det här boendet så det är inget hot alls?

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

122 kommentarer

  1. MiT

     /  07/19/2016

    Svara
    • G

       /  07/19/2016

      ”Jag inser att mångas spärrar har släppt. Men varför ändå inte försöka vara varsam med orden? ”Förortskalifat” ? ””.

      Feminist; ”åhhh blev du kränkt nu Alex, hur känns det att vara så kränkt ?”

      ”Jag inser att mångas spärrar har släppt.”
      Pratar han om spärrar i åsiktskorridoren eller spärrar i folks huvuden. Om det senare skulle jag vilja påstå att det även är några säkringar som har gått i vissa huvuden.

      Neo & Humlan får inte ge upp utan försöka diskutera så gott det går, då kanske några spärrar som borde släppt för länge sedan gör det.

      Svara
    • Jans

       /  07/19/2016

      Det retoriska geniet Alex Voronov använder sig själv som utgångspunkt för att bedöma hur nya migranter från dysfunktionella stater kan förväntas tycka. Hans analys kommer fram tydligen fram till att de alla skulle tänka som han. Låter inte som att han tänkt igenom detta på riktigt. Han måste ju förklara vad som händer om han menar att de som kommer gör som Alex själv påstår att han skulle göra:

      ”Men om jag hade flyttat dit hade jag gjort mitt bästa för att lära mig och finna mig till rätta.”

      Svara
    • Jan

       /  07/19/2016

      Man måste förstå att människor som Alex Voronov primärt är femtekolonnare. Sverige har bara ett värde som asylhotell åt andra, viktigare, folk. Alex Voronov är likgiltig för Sveriges väl och ve på längre sikt. Tar Sveriges välfärd slut så hittar asylanterna andra asylhotell.

      Svara
      • Kristian

         /  07/19/2016

        ”As I mentioned before, exposure to true information does not matter anymore. A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. …he will refuse to believe it…. That’s the tragedy of the situation of demoralization.”
        -Yuri Bezmenov

        Svara
    • michael

       /  07/19/2016

      Med andra ord så skulle Alex Voronov ägna sig åt att stena kvinnor och döda homosexuella när han flyttar till Iran eller Saudiarabien för att passa in.

      Svara
  2. Frida Gustavlin

     /  07/19/2016

    Bra rubrik 😉

    Svara
    • MiT

       /  07/19/2016

      Hmmm, blev lite inspirerad av kommentarsfältet, det medges… 😀

      Svara
  3. MiT

     /  07/19/2016

    Svara
    • G

       /  07/19/2016

      Ska man skratta eller gråta ahhh!!!

      Svara
    • Jan

       /  07/19/2016

      Det här är identitetsvänsterns främsta karaktärsdrag. Att vägra debatten. Att blocka när argumenten tryter. Och de tycks de göra nästan direkt. Det gäller inte bara Virtanen utan allihop. Från minister till fritidstwittrare.

      Svara
    • Jans

       /  07/19/2016

      Mest talande är att han måste tala om för hela världen att han blockar.

      Svara
      • Kristian

         /  07/19/2016

        ”Det är blod på min födelsedag!”
        -Lotta på Bråkmakargatan, Astrid Lindgren

        Svara
    • Skeptisk

       /  07/19/2016

      Skulle se det som en merit.

      Svara
  4. Frida Gustavlin

     /  07/19/2016

    7% är självklart inget att bekymmra sig om, inte heller 1%:arna som motorcykelgänget titulerar sig, de som ställer sig utanför lagen. Inte heller, att det i snitt mördas 100 per år, på tio år 1000 personer, det utgör ju bara ynkliga 0,01%, så inget att bekymmra sig över, förra året brann 1300 personbilar upp, 0,03% av personbilsparken, passera, inget att se här.

    Nazisterna i nordiska motståndsrörelsen kanske har 500 medlemmar, 0,05%, äsch, det är ju inget bekymmer. Och vem bryr sig om att 7% öppet sympatiserar med IS, F! fick ju ynkliga 3,2% i förra valet, who cares, Centern, Folkpartiet, KD, V och Miljöpartiet fick alla under 7%, så vem bryr sig?

    Däremot fick Sverigedemokraterna skrämmande 12,86%, där kan vi snacka hot mot demokratin och det öppna samhället på riktigt.

    Att 20% av msulimerna inte har någon ”uppfattning” om IS förtjänar självklart inget mer än en lätt axelryckning.

    /Frida

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  07/19/2016

      Fick siffran med de svenska nazisterna fel, 500 på 9,5 miljoner är cirkus 0,005%, så det är alltså 1400 gånger så vanligt med is-sympatisörer som medlemmar i svenska motståndsrörelsen, kan inte vara något bekymmer med andra ord, kan inte ens Arnstad tycka.

      Svara
      • Motkraft

         /  07/19/2016

        Fast nu vet vi inte hur många muslimer i Sverige som sympatiserar med IS. Vore mycket intressant att veta. Och 7% kanske inte öppet sympatiserar med is och det är kanske fler än de 500 aktiva som sympatiserar med nazismen. Så blir kanske inte 1400 gånger men en klar skillnad.

        Men du har en klar poäng, det är ett himla ylande om högerextremism och nazister men relativt tyst om våra IS-sympatisörer. Trots att enligt SÄPO vi haft ungefär samma lilla antal aktiva nazister i många många år.

        Svara
        • Jans

           /  07/19/2016

          Dessutom är ju ensidigt fokus på just IS-sympatier vilseledande eftersom det centrala är om man stödjer islamism, jihadism och sharia för det är de sakerna det i slutändan kommer att handla om. IS är bara ett av många ansikten på dessa religiöst fanatiska livsåskådningar. IS kan vara borta eller oviktiga om ett decennium men knappast de grundläggande islamistiska värderingarna.

          Svara
        • Frida Gustavlin

           /  07/19/2016

          Siffrorna var inte allvarligt menade, var raljerande med flit, men skulle så lite som 1% av alla Sveriges 500000 utövande muslimer skulle vara IS-sympatisörer, och om endast 1% av dessa, dvs femtio personer är redo att självmordsmörda och skada hundratals svenskar så är det den värsta säkerhetsrisken vi har haft i modern tid, helt oavsett om de i det öppna eller i det dolda sympatiserar med terrorgalningarna.

          Jag gissar att procentantalet IS-sympatisörer i Sverige är betydligt lägre än i t.ex. Egypten eller Turkiet. Men det spelar ingen roll, att beskriva att risken för att IS skulle få något globalt inflytande som lågt är en fjantig halmgubbe, det är ingen som tror detta. Det alarmerande är den hänsynslösa och psykopatiska terror ett ytterst fåtal av dessa idioter trots allt återkommande åstadkommer, och då är de 50-tal som jag gissar illa nog.

          Av de 10 dödligaste terrorattackerna i EU står muslimer/islamister för 8 av dem. Av de 680 döda utgörs 550 av muslimrelaterade, 3893 skadade av totalt 4138 skadade på dessa tio attentat. Det är bra att komma ihåg nästa gång det publiceras en artikel som påstår att det flera mertalet av terrorattacker i Europa inte är utförda av islamister. De flesta terrorrattacker som har utförts i europa tidigare har gemensamt att de riktar sig mot specifika personer, men de glöms ju gärna bort.

          Källa för antal aktiva utövande muslimer i Sverige: Pew Resarch Institute.

          /Frida

          Svara
  5. T

     /  07/19/2016

    Fortfarande aktuell…
    You know what you do with mad dogs, dont you?

    Svara
    • Jans

       /  07/19/2016

      Ja men hade han rätt? De gjorde ju slut på den galna hunden i Libyen och nu är det ännu värre. Det fanns uppenbarligen flera ”mad dogs” i Nordafrika. Bättre att USA sköter sitt och slutar möblera om i andra länder såvida de inte uttryckligen ber om hjälp såsom Europa under Andra världskriget.

      Svara
      • T

         /  07/19/2016

        Jo men Gadaffi var en elak jäkel på 1970-80-talet och låg bakom mycket av dåtidens terroristverksamhet. Libyen var då ett ”safe haven” för allsköns drägg på jorden. Det som hände 2011 när han avsattes och dödades blev en återgång till samma sak. Det som Reagan säger i klippet är lika aktuellt idag. Namnen är nya men det är samma terrorism.

        Svara
        • Jans

           /  07/19/2016

          Libyens fall bidrar till dagens flyktingkaos. Men visst, Gadaffi var en mycket otrevlig diktator och vad jag förstår inblandad i terrorverksamhet men att invadera ett land, döda diktatorn och sedan inte på allvar ta ansvaret att bygga upp landet är inget seriöst sätt att lösa problem. USA måste sluta agera på det viset.

          Personligen tycker jag västvärlden skall försöka hålla inblandningen i konflikter i MENA-regionen på ett minimum för det leder inte till fred uppenbarligen utan bara mer av samma skit.

          Svara
          • T

             /  07/19/2016

            Libyen 2011 var fel. Man hade en överenskommelse om att de skulle få vara ifred så länge höll sitt inom landets gränser.

  6. Sven

     /  07/19/2016

    Politiker, kom igen med lite diskussion om islamofobi….

    Svara
  7. MiT

     /  07/19/2016

    Svara
    • Bo

       /  07/20/2016

      Det visade sig vara en Marockansk invandrare som inte gillade att mamman o småflickorna hade bikini på en badort.

      Svara
  8. MiT

     /  07/19/2016

    Svara
  9. MiT

     /  07/19/2016

    ”Gäng omringade flickorna under övergreppet”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/gothia

    Svara
    • Jans

       /  07/19/2016

      Om något år kommer sånt här inte generera rubriker. Det kommer att vara en del av vardagen för tjejer i Sverige och lika ”normalt” som bilbränder och stenkastning mot blåljus.

      Tror förresten att 300 bilar per år enbart var Sydsverige. Hela Sverige är fler.

      Svara
  10. Jans

     /  07/19/2016

    ”Det kallar en han kraftig opposition mot IS.”
    Undrar var man hittar den oppositionen? Det finns väl en handfull muslimer i Sverige som offentligt tar kraftfull ställning mot islamism. Nu måste inte den som är oskyldig ta ställning mot något den inte är del av (jfr. våldtäkter) men inte heller behöver då en etikprofessor låtsas att det finns en kraftig opposition mot IS.

    Svara
  11. GL

     /  07/19/2016

    OT. Borde inte tjejen automagiskt bli dömt för våldtäkt? Skulle gissa att om rollerna var omvända så skulle det åtminstone bli en del rubriker om det inte hade kommit en sådan påföljd.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23192233.ab

    Svara
  12. MiT

     /  07/19/2016

    https://twitter.com/Redinskan/status/755377016887775232

    Svara
    • Jan

       /  07/19/2016

      De här är så djävla korkade så att man nästan önskar att de blev utsatta för tharrush gamea själva. Först då skulle korken släppa…

      Svara
    • Gurkburken

       /  07/19/2016

      Vadå, ska man börja bry sig om anonyma påståenden nu?

      Svara
    • Jans

       /  07/19/2016

      Och då inställer sig automatiskt frågan varför detta problem inte varit en central del av den kvinnokamp som pågått sedan 50-talet. Visst har tafsande nämnts då och då, men att det skulle vara i någon större omfattning verkar vara något som alla plötsligt börjar minnas efter Köln. Är det inte lite märligt?

      Svara
    • Kristian

       /  07/19/2016

      Edward deBono skriver i minst en av sina böcker att det enklaste sättet att döda en ny idé är att säga ”det där är samma sak som …”

      Samma sak. Inga nyanser. Ingen skillnad. Alla män.
      Och så vidare.

      Svara
      • Rikard

         /  07/20/2016

        Hej.

        Samma variant som finn sinom kulturkrigföringen:

        Identifiera ytligt gemensamma drag hos hos motståndarkulturen förekommande mytologisk gestalt. Fokusera alla omnämnanden på likheterna, och ignorera samtidigt nyansskillnader, olikheter i implementering i det kultur/religiösa uttrycket, och i formen för omnämnande. Inom ett par generationer, eller snabbare, har motståndarkulturens gestalt absorberats in i din allmängiltiga och generella dito.

        Klassificeringar av olika slag är en stor hjälp här. På så vis kan exempelvis olika folks gudomar förvandlas till avatarer och aspekter av en enhetlig gudom eller ett dylikt panteon. Loke slutar vara Loke, och blir en ‘trickster’. Coyote likaså, och så även Sun Wukong.

        Till slut har ett folks ursprungliga kulturella ramar urvattnats och likriktats så pass mycket att det inte kan enas kring dessa, då endast snustorra akademiker och producenter av popkultur bryr sig om att känna till dessa. Gemene man är bliven och vorden en kosmopolit, med av Partiet given värdegrund.

        Så har skett i hela västvärlden, bland annat till följd av kristendomen i historisk tid, men även till följd av den mjuka totalitära staten; totalitär leder gärna tanken till stövelknektar och parader och hattar stora som landningsbanor, men det är en illusion – istället syftar det ju till att staten skall genomsyra, styra, reglera, kontrollera och sanktioner allt.

        Religion och tradition är inte det enda fält där den ovan beskrivna principen råder, men jag väljer det då det blir tydligast så.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Det fanns noll tafsande på min skola på 50 talet, Inte på bussarna heller. Jag gick dock i flickskola från klass 5.

      Jag frågade sonen född 70 om det fanns tafsande på skolan/ute som jag inte hade vetat om. Jobbade då som lärare. Hade jag blundat?
      Han sa att ibland försökte man trycka en tjej mot väggen och stjäla en kyss men bara av den man gillade skarpt. Tjejer var lite med på det eftersom de inte sprang iväg. Några hade ryckt upp dörren till flickornas omklädningsrum. Han hade inget minne av gängaktivitet kring flickor.

      I Gymnasiet fanns inget sådant beteende kvar. Man hade inte tid med flickor, läxorna var legio. Man satsade på dem även om man hade flickvän. Hon slet ju också i skolan.

      Kanske gick mina barn i bra skolor? Det ser dock helt annorlunda där nu. Det tekniska gymnasiet sonen gick var bland bästa i landet. Idag är det bottennapp. Likaså grundskolan.

      Svara
      • G

         /  07/20/2016

        Skriv gärna en insändare om det där och skicka in till Mora Tidning som en typ av replik till ”inte längre villebråd” som skrev texten 😉 I en demokratur…demokrati är det viktigt att båda sidor får höras, just nu överröstas den här frågan av sidan som ”inte längre villebråd” tillhör med råge.

        Sedan får vi se om @yonnawaltersson uppmärksammar din insändare med lika stor glädje som denna. 😛

        Svara
    • G

       /  07/20/2016

      Patrik är normalt mycket smart i diskussioner och ledare som ha skriver, jag hoppas och tror att han bara spelar med hmmm 😦

      Svara
  13. MiT

     /  07/19/2016

    ”Farfar, vad gjorde du 2016 när det islamistiska terrorhotet var så stort? Åhh kära barnbarn, jag välkomnade dem, ställde mig på alla fyra och gjorde mig redo såklart. Precis som alla andra kändisar, politiker och journalister”

    Svara
  14. MiT

     /  07/19/2016

    Svara
  15. Utlandssvensk

     /  07/19/2016

    ”Man räknar med att Sverige år 2030 ska ha cirka 1 miljon muslimer.”

    Det där kommer från en gammal PEW rapport från 2010. Min uppfattning är att vi med all sannolikhet redan nu har kring en miljon i landet. Men det finns inga hårda siffror att tillgå, så det är en gissningslek.

    Först och främst finns det goda skäl att ifrågasätta siffran som PEW hade för 2010, dvs 450 tusen. Här är en länk till några poster som dels tar upp PEW rapporten, dels går igenom lite allmänt hur svårt det är att få fram vettiga siffror.

    https://affes.wordpress.com/tag/muslimer/

    Bland annat står det där, i en post från 2010:

    ”T ex så uttalade man sig så här år 1998 i den socialdemokratiska Broderskapsrörelsens medlemstidning:
    ”Det finns nästan en halv miljon muslimer i Sverige – de skulle tillsammans kunna lyfta vilket parti som helst till oanade höjder.”

    Det var 12 år sen och invandringen från muslimska länder har varit mycket stor sen dess. Andra uppskattningar är allt från 250 000 – 400 000 muslimer. 400 000 är nog den vanligaste uppskattningen och det lite märkliga är att den siffran används år efter år efter år. Jag tror jag hörde den första gången för 10 år sen och senast upprepade imamen Abd al Haqq Kielan den siffran i Agenda ikväll utan att någon reagerade.”

    Jag kan intyga att det stämmer helt angående siffran 400.000. Den dök upp år efter år från de mest varierade källor.

    År 2006 hävdade Sydsvenskan:

    ”Det finns nästan en halv miljon muslimer i Sverige.
    Cirka femtiotusen av dem bor i Malmö.”

    http://www.sydsvenskan.se/sverige/djup-splittring-bland-malmos-muslimer/

    Men eftersom det finns knappast någon bedömare som kan sägas vara mer seriös och ha större internationellt anseende som har uttalat sig i frågan om antalet muslimer i Sverige än PEW, kan vi likväl utgå från vad de hade att säga i rapporten från 2010. Som sagt, hävdade de då att det fanns 450.000 muslimer i Sverige och att 2030 skulle det finnas kring en miljon. Vi får då:

    Beräknad tillväxt under 20 år = 550.000

    Tillväxt per år = cirka 27.000

    Så för 2016 borde deras skattning ha varit cirka 600.000 muslimer

    Men självklart låg inte jätteinflödet de senaste åren i de siffrorna. Antalet asylsökande var ganska stabilt mellan 20 och 30 tusen i många år innan 2010, så vi kan utgå från att de räknade med 25.000 om året. Under de fyra åren 2012-2015 kom det dock 340.000, dvs. 240.000 fler än de rimligen förväntade sig. Till detta kommer även högre anhöriginvandring, kopplad till de större volymerna asylanter. Andelen muslimer har dessutom rimligen varit väldigt hög under de senaste åren. Eftersom vi vet att nästan inga blir utvisade kan vi nog lägga till cirka 300.000 (200 tusen asylanter + 100 tusen anhöriga) till skattningen baserad på PEW.

    Vi får då 900.000 muslimer nu.

    Men det finns även, som jag visade ovan, goda skäl att misstänka att en ännu högre siffra. Vi kan lätt vara över miljonen redan och då vara det land i EU med högst andel muslimer. Grattis Reinfeldt!!!

    Svara
    • Jans

       /  07/19/2016

      Sedan får ju som bekant även muslimer barn och om båda föräldrarna är traditionsbundna så kan vi nog räkna med att deras barn till största delen kommer föra traditionen vidare. Det kan mycket väl vara som så att det egentligen redan är försent om man vill att islam inte skall bli den dominerande religionen i Sverige i framtiden.

      Svara
      • Olof

         /  07/19/2016

        Säkerligen. Vi får ju tacka våra politiker för att de bara tagit in sådana där generiska muslimer, för hade de tagit in lite av varje, sunni, shia, lite kurder här och var, alawiter, etc, så hade vi ju haft en fortsättning av tusentals års konflikt och klanhat här i Sverige istället.

        Eller vänta nu…

        Jag tror inte det är någon större risk att islam dominerar någonting här i Sverige på länge än; sekterismen är helt enkelt så otroligt stark inom den religionen att de hellre slåss med varandra om vems tolkning av vad och när var rätt än bygger ett samhälle.

        Men skall man vara lite cynisk, tänk om det faktiskt gick den vägen… fundera lite på graden av komik när ‘alla-män-våldtar’ feministerna möter ‘du-förtjänar-att-stenas-för-du-blev-våldtagen’ religionspolisen. För varje gång någon Zara, Jenny eller Gudrun öppnar munnen minskar ju lusten att försvara det sekulära samhället och svenska mansnormer. Som man kanske det är bättre att bara luta sig tillbaka, öppna chipspåsen och låta dem ha precis vad de verkar kämpa så hårt för att få.

        Svara
        • Kristian

           /  07/20/2016

          Satt just och funderade i de banorna.
          Materia. Antimateria. Reaktion.
          Men går det att hålla sig på tillräckligt långt avstånd?

          Svara
        • Rikard

           /  07/20/2016

          Hej.

          Angående sekterism:

          Den är bara en faktor när muslimer dominerar ett samhälle. Så länge den svenska staten kan tjänstgöra som motstånd, och än mer vårt svenska samhälle kan utgöra motpol till krigets och underkastelsens religion, så kan sekterna hålla sams.

          Den dagen vi ser fullt ut muslimska partier börja ta plats i kommuner och riksdag kommer sekterismen att börja slå igenom med full kraft. Libanon, med skillnader i historia och geografi ej glömda, är en god prognosmodell.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  07/20/2016

            ” Libanon, med skillnader i historia och geografi ej glömda, är en god prognosmodell.”

            Ja. Eller Kosovo…..

            PS.
            Reconquistan tog 700 år!
            DS

          • Olof

             /  07/20/2016

            Mjae, jag vet inte riktigt om jag håller med. Rakt av inbördeskrig lär ju inte bryta ut föränn starkare dominans av en sekt finns, men konflikterna vi ser i förorterna har ju flera sekteristiska attribut som även går längs befintliga skiljelinjer (reformerande mot traditionella, araber mot andra, pro-IS, anti-IS, etc).

            Möjligheten att så att säga söka asyl i Sverige igen, genom att lyckas flytta någon annanstans minskar risken för rena väpnade konflikter kring olika ämnen, men så länge de tillåts dominera sitt lokala samhälle och försöka kontrollera varandra så tror jag konflikterna kommer utvecklas allt mer genom försök att uppnå sådan dominans.

    • Rikard

       /  07/19/2016

      Hej.

      Dags för ‘reconquista’ av Sverige.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Hälften av innevånare i min kommun är utlandsfödda eller har utlandsfödda föräldrar i åldersgruppen 0 – 40.
      Finnarna och chilenarna börjar bli gamla så de är inte längre med bland under 40.
      De flesta är från muslimska länder. Befolkningsökningen bland svenskar visar minus men viss inflyttning sker till våra villaområden..
      Så enligt enkel matte är vi mot utländsk/muslimsk majoritet. Att det inte går så bra med det visar socialbidragsbehovet i områden som befolkas av invandrare. Några av de är sk no-go-zoner.

      Vem ska vi skylla på? Vår egen lathet? Hur många har ens ställt frågan: ”hur tänkte ni klara upp invandringen från en totalt annan kultur” till politiker eller ens sig själv? Hur många undrade över ekonomin?
      Jag gjorde det men besparar er svaret. Man vill bara skrika.

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  07/20/2016

        @ elina,

        ”Hälften av innevånare i min kommun är utlandsfödda eller har utlandsfödda föräldrar i åldersgruppen 0 – 40.”

        Så ser det ut i alla större städer. Jag kollade själv Stockholm, Malmö och Göteborg nyligen hos SCB. För hela landet ligger antalet med utländsk bakgrund i gruppen 0-44 på 40%

        I gruppen nyfödda är svenskar sannolikt redan en liten minoritet.

        Svara
      • Utlandssvensk

         /  07/20/2016

        @ elina,

        ”Man vill bara skrika.”

        I mångkulturen kan ingen höra dig skrika………

        Svara
  16. MiT

     /  07/19/2016

    ”Jan Johansen: ”Jag vet vilka som kontrollerar media! Rothchild äger Reuters””
    http://nyheteridag.se/jan-johansen-jag-vet-vilka-som-kontrollerar-media-rothchild-ager-reuters/

    Svara
    • Ivar L

       /  07/19/2016

      Sökning på Wikipedia England ger ingen bild av att Rotschild äger Reuters. Varför säger han så?

      Svara
      • Kristian

         /  07/20/2016

        Före detta Reuters är en del av Thompson-Reuters.
        En majoritet ägs av The Woodbridge Company, som ägs av familjen Thompson.

        Svara
        • Ivar L

           /  07/20/2016

          Ungefär vad jag också fick fram. Jan Johansen verkar helt enkelt fantisera och det är svårt att inte dra slutsatsen att det är en variant av ”judarna kontrollerar media”.

          Svara
    • Ivar L

       /  07/20/2016

      Undrar hur många procent av Allmänna arvsfondens pengar som kommer från ”vita”? Gissningsvis minst 95%, men det är inget problem för rasisterna uppenbarligen.

      Fy fan så smaklöst och vidrigt med denna nyrasism. Tror jag skall börja kalla den för neorasism eftersom det liknar ordet neonazism samt tydliggör att det är en relativt ny variant av rasism som behöver uppmärksammas.

      Svara
  17. MiT

     /  07/19/2016

    Svara
    • Kristian

       /  07/20/2016

      Han menar allvar:

      Det finns nog inget receptfritt som hjälper mot det där.

      Svara
  18. MiT

     /  07/19/2016

    Svara
  19. QED

     /  07/20/2016

    ANN-CHARLOTTE MARTEUS

    De sköna lirarna försvagar Sverige
    Publicerad 19 jul 2016 kl 22.47

    OBS unvis.it verkar inte fungera – direkt länk. Kanske ngn kan hitta alternativ?

    http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/de-skona-lirarna-forsvagar-sverige/

    Svara
  20. Svenne

     /  07/20/2016

    ”Efter Nice”…

    Svara
  21. Svenne

     /  07/20/2016

    ”Gäng attackerar försvarslösa – nu släpps fler signalement”
    https://twitter.com/FrednyKlar/status/755493530466979840
    ”Vad kan du berätta om signalementen?
    – Det är män som är mellan 20 och 25 år, och av utländsk härkomst. De pratar på utrikiska. Det är allt och det kan stämma in på många gäng, så vi behöver lite mer information för att kunna gå vidare, säger Helena Renberg.”

    Svara
  22. G

     /  07/20/2016

    Oj oj, alldeles för många tweets i den här tråden/diskussionen om Dahlmans ledartext om manshatarna för att ens försöka få med de ”bästa” tweetarna här, bättre läsa hela tråden på twitter…

    Svara
    • Ivar L

       /  07/20/2016

      ”Förtryckare”
      Svensk kvinna om män i Sverige 2016.
      Det är ta mig tusan helt sjukt att höra.

      Svara
  23. G

     /  07/20/2016

    ””Bred: Gäller muslimsk sed över västerländsk rätt?

    Den pågående rättegången om masskjutningen på vårväderstorget är på flera sätt historisk. I går yrkade åklagaren på livstids fängelse för de fem huvudåtalade, samt 14 år var för tre medhjälpare.

    Men vad som hittills har skapat störst reaktioner är ett av vittnesmålen. En kvinna som uppges vara syster till en av de mordåtalade har vittnat iklädd niqab – det vill säga en klädedräkt som döljer allt utom ögonen. Enligt en domare var det därmed omöjligt för rätten att veta vem vittnet egentligen var.
    …[…]…..
    Värt att notera är att scenariot bara för några år sedan skulle ha tett sig otänkbart. Om någon då skulle ha sagt att kvinnor i heltäckande slöjor i framtiden skulle vittna i svenska domstolar skulle personen ha avfärdats som rasist och domedagsprofet.

    Det gängse antagandet då var att heltäckande slöjor var ett fenomen som skulle försvinna i kontakten med det sekulariserade samhället. Det visade sig vara ett förhastat antagande. I dag vittnar kvinnor i flera segregerade förorter om att förväntningarna på religiös klädsel blivit hårdare. Vi har också hört om kraven på skilda tider i badhus och om förslagen om mansfria zoner vid konserter och festivaler.

    Sett i detta sammanhang är det anonyma vittnesmålet i tingrätten inte så revolutionerande. Det är bara en del i en pågående trend där samhället viker ned sig inför kraven från radikala religiösa grupper.””
    http://www.gp.se/ledare/bred-g%C3%A4ller-muslimsk-sed-%C3%B6ver-v%C3%A4sterl%C3%A4ndsk-r%C3%A4tt-1.3492249

    Svara
    • Rikard

       /  07/20/2016

      Hej.

      Vad anser du om en punkt (eller käpphäst…) jag drivit sedan 1995: straffa envar som invandrar till Sverige efter dennes tro och tradition.

      En spännande tanke, inte sant?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  24. G

     /  07/20/2016

    Asylrätten har blivit förlegad
    https://www.gp.se/ledare/asylr%C3%A4tten-har-blivit-f%C3%B6rlegad-1.3483230

    Haha, Anders i högform precis som vanligt, han borde läsa AB och Politism istället för GP. Han har sagt så många gånger att han tycker att GP gått ner sig totalt sedan underbara Alice kom till GP, men ändå väljer han att läsa så att han kan kasta anklagelser om högerextremism, vilken stolle.

    Svara
    • Ivar L

       /  07/20/2016

      Jag har inte läst Naudings artikel men när invandringsförespråkare redovisar en realistisk modell för hur ett framtida mottagande skall se ut som fungerar ekonomiskt och demografiskt skall jag börja lyssna på dem igen. Till dess är egentligen allt de säger ointressant. Att bara klaga men inte komma med egna lösningar klarar minsta barnunge.

      Svara
  25. G

     /  07/20/2016

    Herregud! Match mellan Neuding Vs. Nina Rung (polis)

    Noterar Rungs anv av ”en” istället för ”man” tydligt, genus genus på dig!

    Svara
    • G

       /  07/20/2016

      Ahh roligt att Dan Korn finns på twitter också, tur det!

      Svara
    • MiT

       /  07/20/2016

      Rung är radikalfeminist i 1:a, 2:a och 3:e hand, sen kanske något annat kommer. Hon är en typisk människa som sätter ideologi före allt annat. Värt att tänka på är att hon jobbat med våldsutsatta barn, inte så bra att ha ideologiskt fanatiska personer på en sådan position…

      Svara
      • G

         /  07/20/2016

        ”stackars barn…tänk vad de kan ha varit med om”
        ”ja är det inte krig så har de blivit utsatta för något annat….” 😉

        Ja, tycker att man som polis måste ha lite kraftigare ryggrad, och absolut inte relativisera så som hon gör på twitter och i diverse artiklar. Inte roligt att se.

        Svara
  26. G

     /  07/20/2016

    Åh herrejävlar, ännu ett ##### uttalande från Kianzad! Vilken idiot.

    Svara
    • G

       /  07/20/2016

      http://www.journalisten.se/nyheter/storbrak-pa-facebook-ledde-till-polisanmalan

      ”man kanske borde lämna landet och debatten bakom sig.”

      Jag hoppas det är något du gör verklighet av, snälla!

      ”Att journalister som ska föreställa vara seriösa själva ägnar sig åt förtal och näthat i dagens klimat är nog droppen.”

      Jo det finns några som håller på med det tyvärr, och oftast sker det helt öppet & utan några konsekvenser för journalisten, men Lotta är INTE en av dessa!

      Hmmm Journalist -> Jurist, bättre så här…..

      ”Att jurister som ska föreställa vara seriösa själva ägnar sig åt förtal och näthat i dagens klimat är nog droppen.”
      Jag håller med så in i helvete mycket!!!

      ”Du säger ju själv att du har varit syrlig i dina kommentarer. Känner du något ansvar för att tonläget har eskalerat till denna nivå?
      – Jag har samma ansvar som en snygg tjej i kort kjol har för att hon blir våldtagen.”

      Så otroligt sorgsen över att ens ha läst det där, jag vill bara försöka glömma att en s.k jurist verkligen har sådana värderingar, sådan kvinnosyn, sådan syn på ansvar och tänker på ett så sjukt overkligt sätt om så här viktiga frågor, nej fy fan!

      Svara
    • Ivar L

       /  07/20/2016

      Vetvillingar har alltid funnits. Det är när etablissemanget betalar för deras tjänster man bör bli rädd.

      Svara
    • 1995: Satoshi Tajiri skapar Pokemon.
      Fem minuter senare: ”Pokemon är djurplågeri!”

      Svara
  27. G

     /  07/20/2016

    Andreas glömmer att Bengtsson ”sparkade uppåt” mot en vit man.

    Svara
  28. MiT

     /  07/20/2016

    Svara
    • G

       /  07/20/2016

      https://heatst.com/culture-wars/milo-yiannopoulos-i-have-no-regrets-about-twitter-fight-with-ghostbusters-star-leslie-jones/

      Vet ej om artikeln innehåller alla Milos tweets eller de som åtminstone fick honom avstängd, men om de här två kommentarerna under artikeln stämmer tycker jag det är mycket märkligt om de tweetsen är enda anledningen till den här avstängningen….

      ”What did he say? You posted three tweets from him and none of them were terrible. I don’t get it.

      Those were all his tweets. She’s just overly sensitive and, as Milo pointed out, shouldn’t be in showbiz”

      Då ska vi inte tala om alla IS-konton, eller vad som skrivs på andra språk som den engelska/amerikanska pressen inte har en aning om, så de kan inte heller uppmärksamma vad som skrivs via artiklar, bloggar osv osv likt The Guardian. Finns många kända/okända som twittrar på svenska som i så fall borde stängs av på nolltid. Har CEO @Jack koll på det hmmm. Eller sånt som ghostbuster-Leslie tidigare skrivit där hon verkar ”sparka uppåt”…..

      https://twitter.com/MarkDice/status/755490295391801344

      Svara
      • Nano

         /  07/21/2016

        Jag läste att Sony medvetet fått alla negativa kommentarer om Ghostbusters att se ut som antingen rasistiskt hat eller kvinnohat helt genom att moderera kommentarer på youtube.

        De(Sony) har alltså medvetet tagit bort alla kommentarer som handlar om hur dåligt gjord filmen är (för att vara en uppföljare)hur dåliga special effekterna är och liknande,samtidigt som de har låtit alla ”kvinnoförnedrande” och ”rasistiska” kommentarer stå kvar,för att själva kunna vrida debatten till att ”alla som tycker illa om filmen är rasister och kvinnohatare”
        Jag såg dessutom en email-diskussion mellan Sony-anställda som bevisar hur det ligger till.(önskar att jag kunde länka)
        Att detta skulle dra igång på twitter är jag inte förvånad över.

        Jag tror att ”Summer of Chaos” på riktigt är här.

        Svara
  29. G

     /  07/20/2016

    Hatarna som skickar meddelanden/mejl vann och Niklas väljer att ta del av ansvaret för det. Och vänstern tycker i trådarna här under såklart att det är Niklas som skulle varit ”förutseende” och förstå att Lisa kunde få hot och hat. Det är givetvis inte Lisa som skulle vara förutseende och förstå att hennes tweet kunde skärmdumpas eller retweetas av andra på twitter + inse att hon själv kunde få hat & hot pga det som Hon Väljer att skriva. Nej såklart inte.

    Tror de att de är några gudar eller nåt ”svansarna lyssnar bara på oss”, skärp er för fan!

    Niklas kommer med stor sannolikhet inte uppmärksamma något liknade någonsin igen, därför att risken att någon får hat/hot kommer ALLTID att finnas, grattis alla som tyckte att det var Niklas (som inte hotat/hatat någon) som gjorde fel, ni och hot-hatarna vann, igen!

    ”Niklas är en stor ###”
    (X med 80K följare retweetar)
    ”varför retweetade du det ? nu kommer den som skrev att Niklas är en stor ### få hot & hat pga det, då blir du nöjd va!”
    ”ska jag ta ansvar för vad andra gör eller inte gör ?”
    ”ja, du måste vara förutseende och tänka ett steg före”
    ”inte bättre att vara förutseende och tänka ett steg före INNAN man frivilligt faktiskt VÄLJER att skriva något offentligt ?”
    ”nej”
    ”ehhhh”

    Svara
    • G

       /  07/20/2016

      Glömde lägga till länken ang svansarna….

      ”svansarna lyssnar bara på oss”
      Tror de att de är några gudar eller nån jävla voodoo magic inblandat, det är människor med hjärnor som kan ta egna beslut och som har ansvar för sina egna handlingar som ni pratar om, skärp er för fan!

      Svara
    • Ivar L

       /  07/20/2016

      Därmed är i princip alla retweets av dumma utsagor som kan reta upp en ”hatsvans” omöjliga för Niklas och de som tycker som han. Å andra sidan kanske det är lika bra att lägga ner hela Twitter för det är ju mest trams i vilket fall som helst. Inte mycket Je Suis Charlie där.

      Svara
  30. Jans

     /  07/20/2016

    Tips, ganska bra artikel om islamistisk terrorism:
    http://www.svd.se/den-nya-tidens-terror-en-galen-men-inte-ensam-jihadist-lang-webb/om/terrorjakten-i-europa

    Speciellt intressant att läsa att New Yorkpolisen övervakar muslimska organisationer seriöst.

    Svara
    • USA ligger ett hav bort och håller gränsen, alltså fick de gräddan:
      ”Amerikanska muslimer är bättre integrerade i samhället i USA – fler har högre utbildning och medelgod inkomst än majoriteten muslimer i Europa, där de i stället ofta utgör en underklass från ett fåtal invandrarländer.”

      Sedan har USA lång erfarenhet av kriminella och andra gängbildningar.

      Svara
  31. MiT

     /  07/20/2016

    Svara
  32. GL

     /  07/20/2016

    SVT verkar ju faktiskt börja ta upp sånt här, men lösningen verkar tyvärr ”som vanligt” att skilja tjejer och killar åt.
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/otryggt-for-tjejer-pa-fritidsgardar?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20160720%3Aotryggt-for-tjejer-pa-fritidsgardar%3Anyh

    Svara
  33. MiT

     /  07/20/2016

    Svara
  34. MiT

     /  07/20/2016

    Sonesson får bestämma sig, är hon mot de värsta avarterna av radikalfeminism och liknande galningar eller är hon för? Är hon mot så duger det inte att slänga ur sig sånt här, det är sånt man gör om man är för. Man får inte glömma att hon var tyst under sin tid i alliansen då de styrde…

    https://twitter.com/Jon_Brenelli/status/755677850532012032

    Svara
    • G

       /  07/20/2016

      Ja, jag förstår inte. Ofta håller jag med till 100% och tycker det hon skriver är fantastiskt bra. Men ibland som nu…..vad händer!?!?!? Herregud.

      Svara
    • ”Vet ni att han är extrem anti-feministist?”
      Ja. (Fast du menade nog ”anti-feminist”.)

      Ungefär som att fråga: ”Va? Gillar du Pavarotti, har du hör hur han sjunger?”

      Svara
      • MiT

         /  07/20/2016

        Men det är ju bara en vanlig åsikt, han anser inte att Milo har något att lära honom? Baseras ju inte på rena påhitt om ”hatpredikant” osv?

        Svara
        • G

           /  07/21/2016

          Möjligt att det är så han menar. Men i så fall kan väl inte Milo lära mig mycket heller, då jag håller med ganska ofta, men det betyder inte att jag skulle tacka nej till att lyssna på honom när han till.ex debatterar mot andra. Menar att man behöver inte lyssna på någon bara för att lära sig något nytt varenda gång, kan vara roligt/intressant att lyssna ändå 🙂 Milo står liksom ut från mängden och är inte som alla andra i dessa tider 😛 Men vi är alla olika, man lyssnar givetvis på vad man vill.

          Svara
  35. MiT

     /  07/20/2016

    Svara
  36. MiT

     /  07/20/2016

    Svara
    • G

       /  07/20/2016

      @MIT

      Du som har twitter (jag följer dig där med :P) Pinga in Bali eller vem fan som helst och se till att Milo inte blir avbokad pga grupptryck från vänsterfeministerna. Det får inte bara hända att vänstern vinner den här gången också.

      Niklas fick skit och börja vifta med vita flaggan
      Milo bannad från twitter
      NU -> Milo får inte fortsätta vara inbjuden

      Fan vad lätt de verkar ha att få sin vilja fram.

      Svara
      • G

         /  07/20/2016

        För sent. Ibland går det jävla snabbt.

        ”Under förmiddagen, bara timmar efter inbjudan till mötet med Milo, togs eventet bort från Facebook utan förklaring. När Nyheter Idag ringer till förbundsordförande Fredrik Saweståhl bekräftar han att Öppna Moderater stänger dörren för Milo.

        – Han har gjort bort sig lite för mycket, säger Saweståhl i telefonen.

        http://nyheteridag.se/oppna-moderater-stanger-dorren-for-milo-yiannopoulos-var-bokad-infor-sthlm-pride/

        Svara
        • Intenso

           /  07/20/2016

          Bara en fråga i sammanhanget:Kan man vara öppet homosexuell sen flera år OCH homofob?

          Fast självhat är ju vänsterns stora nummer numera, i alla fall avseende hudfärg, så allt är väl möjligt.

          Svara
  37. G

     /  07/20/2016

    ”Det sägs ofta att medelklassen inte kan klandras på individnivå. Det är politikerna som ska stoppa utvecklingen och det är individens ansvar att faktiskt styra upp sin situation. Jobba hårt och ta till sig av svenska värderingar.

    Men när ska Sverige göra upp med självbilden av att vi är ett fantastiskt land som ger alla samma möjligheter och förutsättningar för att lyckas?

    När ska vi inse att vi bär på ett rasistiskt tankegods som resulterar i att det är så sjukt få med min bakgrund som syns på våra arbetsplatser, på viktiga beslutsfattarpositioner både inom offentlig och privat sektor.

    Mina tankar är med de anhöriga till den 23 årige mannen som i dagarna miste livet. De kommer att bära på en kronisk sorg som få av oss kan förstå vidden av. En smärta som inte ens sömnen kan göra de fri ifrån.Vila i frid.

    Babak Behdjou
    jurist, Barnrättsbyrån”
    http://www.expressen.se/debatt/tank-om-det-hade-varit-min-son-som-dodats/

    Ang detta påstående….

    ”När ska vi inse att vi bär på ett rasistiskt tankegods som resulterar i att det är så sjukt få med min bakgrund som syns på våra arbetsplatser, på viktiga beslutsfattarpositioner både inom offentlig och privat sektor.”

    …..Nu skulle jag länka vidare men går inte. Jag behöver hjälp. Jag skulle länka till en grym artikel hos lag-avtal.se om strukturell rasism. MEN den jävla artikeln är nu låst och kräver inloggning *suck*
    http://www.lag-avtal.se/tidningen/meningslost-prat-om-strukturell-rasism-6551177

    Magda gad skrev lite och länkade också till den artikeln här…

    Det var en solklar genomgång av bland annat PIAAC data, men nu när jag behöver artikeln är den satt bakom lås och bom. Jag hade kopierat hela texten själv och sparat den om jag vetat att artikeln skulle bli låst efter X lång tid.

    Men jag ser att Hanif tagit med lite…

    ”Att det finns ojämlikhet som korrelerar med invandrare eller deras barn förnekar ingen, men orsakas denna ojämlikhet av deras ”rastillhörighet”? Som tur finns det redan data på detta. Piaac, som brukar kallas för ”PISA för vuxna”, mäter hur duktiga vuxna i olika länder är på läskunnighet och räknefärdighet. Den kom fram till att man inte kan se skillnader på sysselsättning på de med invandrad eller svensk bakgrund som presterar lika på proven. Ett icke läskunnig svensk har det alltså lika svårt att få jobb på arbetsmarknaden som en icke läskunnig afghan. Denna slutsats landar även regeringens egen långtidsutredning i.

    Detta borde ha slagit ner som en bomb i Kommunsverige, där integrations- och mångfaldssatsningar fortfarande lever vidare i tron att det är främst rasism eller kulturskillnader som är orsaken till segregation. Detta borde statsrådet Hadzialic känna till i och med att hon kallar sig kunskapslyftsminister. Vill man komma åt ojämlikheten så kan vi väl först prova ge en fungerande vuxenutbildning till de lågutbildade invandrare som förnekats en dräglig skolgång i sin barndom innan vi börjar föra register över ras?”
    http://www.expressen.se/debatt/kommer-s-att-stoppa-raskartlaggningen/

    OCH lite mer här….(det är från ett svar till Petter Larsson på AB)

    ”Enligt Word values survey tillhör vi de minst rasistiska länderna i världen. Om Sverige är strukturellt rasistiskt, vad ska man då kalla det forna apartheidsystemet i Sydafrika? Hur kan det då ens finnas personer med mörkare hud på mellan-, topp- eller maktpositioner i Sverige överhuvudtaget? Det finns så klart rasism/rasister inom strukturer men det betyder ju inte att strukturerna i sig måste vara rasistiska. Det är inte på grund av rasism som de stora segregerade förortsområdena utanför storstäderna har uppkommit.

    Regeringens Långtidsutredning har presenterat nyheter som både borde glädja och oroa vänstern och antirasisterna. Arbetsmarknaden som helhet tycks inte präglas av etnisk diskriminering. Enligt data från PIAAC, som är vuxnas variant av Pisa-undersökningen som utförs av OECD, finns inga signifikanta skillnader mellan inrikes- och utrikesfödda som har samma färdighetsnivå när det gäller exempelvis läsning, skrivning, matematik, problemlösning. Andelen som har ett arbete är 87 procent för utrikes födda med goda eller höga färdigheter och 51 procent för utrikesfödda med otillräckliga färdigheter.

    Det är till och med så att sannolikheten att en utrikesfödd med goda färdigheter har ett jobb som kräver högskoleutbildning är större, 54 procent, än för en inrikesfödd, 49 procent. Chansen att ha arbete är större ju högre färdighetsnivå och det gäller för alla vid alla -nivåer.

    Långtidsutredningen hänvisar också till en forskningsstudie från OECD som också undersökt svenska data från PIAAC: ”I analyser av enbart utrikesfödda visar det sig heller inte vara någon nackdel att vara född i exempelvis ett arabland eller i ett land i Afrika söder om Sahara, jämfört med att vara utrikesfödd från ett ’västland’, för sannolikheten att ha ett arbete, om man samtidigt tar hänsyn till personens läsfärdighetsnivå.”

    Men utbildning i hemlandet betyder inte alltid hög färdighetsnivå. ”Hela 44 procent (arabstaterna) respektive 35 procent (Afrika söder om Sahara) av dem som uppgivit sig vara högutbildade hade en färdighetsnivå som motsvarade den lägsta nivån, otillräckliga färdigheter.”

    Långtidsutredningen menar att om etnisk diskriminering eller brist på kontakter varit ett allvarligt hinder så borde de signifikanta skillnaderna ha kvarstått även efter att man kontrollerat för färdighetsnivå. Problemet är att en förhållandevis hög andel av befolkningen som har en mycket låg kunskapsnivå. 35 procent av den vuxna befolkningen 16–65 år, motsvarande 2,1 miljoner människor, ligger i vad SCB definierar som en ”riskzon”.

    Att Sverige inte är strukturellt rasistiskt öppnar möjligheter till integration via en omfattande social och ekonomisk omvandling av samhället som kommer både inrikes och utrikes födda till del.

    Men först måste vänstern och antirasisterna tala öppet om de enorma problem som följer med den stora flyktinginvandringen, för hur kan man annars åtgärda dem?

    Problem som var massiva och olösta redan innan höstens flyktingströmmar.””
    http://www.aftonbladet.se/kultur/article22491190.ab

    Svara
  38. G

     /  07/20/2016

    Åtta frågor och svar med en Trumpväljare.
    http://www.svd.se/sa-tanker-en-trumpvaljare

    ”Trump anklagas för att ljuga och överdriva?

    – Nå, suck, det är de liberala medierna återigen, som gräver och gräver tills de hittar något som passar dem.”

    Gräver och gräver…Känner inte alls igen det där 😛 hmmm……

    Svara
  39. Men, granen har faktiskt brunnit upp. De samlades in i februari och kördes till någon sopförbränningsanläggning.

    Så…

    Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 7 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.