Dålig stämning på SVT idag…?

Igår var det en alldeles fantastisk debatt i Aktuellt mellan Jan Helin, fd kommissarie på Aftonbladet och numera programdirektör för SVT, och Janne Josefsson från Uppdrag Granskning. Det handlade om det numera berömda inslaget där Nya Tiders redaktör Vavra Suk mötte Henrik Arnstad och att SVT fick kritik för inslaget. Jag skriver inslag och inte debatt eftersom Arnstad inte ville debattera. Det visade sig att det blev någon slags hybrid mellan debatt och intervju istället. Och här var ju själva problemet med inslaget, man ringer Arnstad istället för någon vettig.

Problemet efter var att Helin började krypa för sina forna kollegor som kritiserade SVT. De som kritiserade är kända för att vilja bedriva agendajournalistik där man gör avkall på sanning och verklighet till förmån för berättelser och där demokrati och yttrandefrihet inte är så viktiga komponenter.

I debatten igår visade det sig att inte bara Josefsson reagerat på Jan Helins krypande för sina forna kollegor utan även Nike Nylander var rätt sur, det märktes. Det visade sig nämligen också att Helin på interna möten i princip ger direktiv som går emot demokrati och yttrandefrihet. Han tycker inte att det är viktiga saker helt enkelt. När han försöker förneka det i debatten blir det pinsamt tydligt att han just försöker förneka och inget annat. Vad har han sagt och inte sagt då? Tja, det lär vi aldrig få reda på men gissar att Nylanders beskrivning var tillräckligt nära sanningen att döma av SVT:s ansvariga utgivares svar på frågorna…

Jag tycker det var en jättebra debatt! Vill se fler sådana eftersom de ger mer än alla tillrättalagda och öppenhet ALLTID slår slutenhet!

Det var en oerhört intressant debatt som avslöjade så mycket ruttet som pågår i Public Service. Det ruttnar inifrån och uppifrån! Det ruttnar på chefernas direktiv! Man beordrar fram det ruttna helt enkelt.

Det var rätt intressant att se vilka som reagerade negativt på den extremt avslöjande debatten, de flesta av dem är sådana som vill tysta andra som metod. Alltså sådana som gillar Helins metoder.

Någon föreslog att Kristina Lindquist från DN skulle bjudits in till Aktuellt istället för Helin, man ansåg att hon var sakkunnig

kristina-lindquist

Dahlin jobbar som researcher på Aktuellt.

Ska vi se hur bra Lindquist var i Expressens debatt om Nya Tider och Bokmässan?

Så där bra och sakkunnig var hon. Men nöj er inte med min lilla sammanfattning av hennes prestation utan se hela debatten via länken till Expressens youtube ovan, det var jätteintressant faktiskt!

Det som är så otäckt är att varken Jan Helin eller Kristina Lindquist ens vill förstå vad Janne Josefsson försöker säga till dem. De är som små barn som sätter händerna för öronen och skriker. De förstår inte att de själva håller på att bli vad de vill motverka, inte en spegelbild eftersom en sådan är tvärtom, de håller rakt av på att bli kloner av det som de kritiserar.

Alltså, folks tidigare saker kan vara viktiga, apropå Vavra Suks bakgrund, men i det här fallet handlade det om en tidning och då är det tidningen som ska granskas. Det är innehållet i tidningen som ska ligga till grund för eventuella påföljder. Det är innehållet som folk läser, de läser inte chefredaktörens bakgrund. När däremot innehållet i tidningen slirar så kan man lägga till det andra, som en bonus. DÅ kan det ha betydelse. Så tycker jag som bara läst någon enstaka artikel av Nya Tider på nätet och inte sett något nazistiskt i de fåtal artiklarna i alla fall. Men visst, det är inte helt oproblematiskt, det kan jag hålla med om. Men någonstans måste man dra gränsen för en tidning och den gränsen borde väl vara innehållet ändå? Ett innehåll kan inte magiskt förvandlas till något det inte är bara beroende på chefredaktörens bakgrund? Här kan ni se hybriden med Suk och Arnstad.

Jag antar att Feministiskt perspektiv var på mässan? Eller åtminstone folk som gärna lyfter fram den och tycker den är toppen? Den består av folk som gillar rasideologi helt öppet. Fast de kallar det ”separatism”, ”trygga rum”, ”intersektionalitet” och sådana saker istället för rasideologi eftersom det låter lite bättre. De är totalt fixerade vid just hudfärger och olika egenskaper som hör till dessa färger. De skriver helt öppet om sina problem med andras hudfärger…

Här finns ett inlägg med Kristina Lindquist och den farliga och otäcka svansen.

Spännande möten på Aktuellt-redaktionen framöver, gissar att det blir lite spänt och dålig stämning när Helin dyker upp och säger hej…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

104 kommentarer

  1. Underhållande och sällsynt meningsfullt.

    Svara
  2. Utlandssvensk

     /  09/29/2016

    Jag såg både Aktuellt och debatten från Bokmässan.

    Man borde väl vara luttrad bortom alla gränser vid det här laget, men jag blev faktiskt riktigt skärrad.

    Min uppfattning är att Helin sitter på SVT av samma anledning som Eliasson sitter hos polisen, dvs, de är tillsatta just för att de är militant SD fientliga. Jag börjar bli väldigt övertygad om att 7K kommer att trycka till SD och alternativmedia rejält innan ”valet” 2018.

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  09/29/2016

      Ett tillägg:

      Jag såg nu hela Aktuellt (http://www.svtplay.se/video/10425946/aktuellt/aktuellt-28-sep-21-00?start=auto) för första gången på många, många år. Här är mina observationer:

      Först två inslag som är extremt fientliga mot Ryssland, sen fullt angrepp på SD för kopplingar till just Ryssland! Och att en journalist på just SVT öppet kan stå och kritisera en annan TV kanal för att vara statskontrollerad!!!!!

      Förvisso är Putilov historien ytterst, ytterst märklig och det är befogat att ta upp saken. Men detta? Och om det stämmer att SD har låtit SÄPO göra en kontroll innan Putilov blev anställd, så ligger väl felet hos dem? Rimligen?

      Förutom debatten med Helin har man även med ett långt inslag om D vitamin brist. Förvisso nämner man att det kan ha samband med mörk hud och täckande klädsel, men fokus verkar vara på att folk måste passa sig om de är veganer!

      Sen noterar jag att nyheterna tydligen inte längre slutar med vädret samt att man verkar ha helt andra kriterier för vem som får bli ”weather girl” än på övriga planeten!

      Lite smakprov från yttervärlden:
      http://www.tvguide.com/galleries/cold-weather-hotties-sexy-weather-women/

      Sen hade de grävt upp kvinnliga styrkelyftare i Pakistan! Man får väl ge dem en poäng för originalitet där!

      Slutligen en av alla dessa ”statsvetare” som endast verkar existera i Sverige. Han konstaterar att det är farligt att vara kristen i ett muslimskt land. Det var ju oväntat!!!! Man hade ju kunnat tänka sig följdfrågan: ”Men hur går det då för de kristna i Sverige om det blir muslimsk majoritet?” Men sånt ska man inte hålla på med.

      Min sammanfattning:

      Hitler = Putin = SD

      Ingen debatt med ”extremister” enigt interna möten. Förneka sen det i sändning. Janne Josefsson lär nog sitta på obligatorisk värdegrundskurs ganska snart.

      Mörk hy = D vitamin brist. Lösning: kostråd till veganer.

      Snygg vädertjej = förtryck

      Muslimer förtrycker kristna. Lösningen är damidrott. I Sverige finns mycket damidrott, så här är det inga problem med många muslimer.

      Svara
      • Värdegrundskurs kan du vara säker på att han gått både en och flera gånger. Statlig verksamhet med en gigantisk floskelparad som ingen kommer undan eskalerar. Nu kommer ordet ”normkritik” som alla måste gilla annars är man rasist.

        Svara
  3. Sanningen skall göra eder fria.

     /  09/29/2016

    Helt rätt att kalla Helsvin för kommissarie då människotypen är precis som de judiska kommissarierna i Sovjets NKVD som slaktade tiotals miljoner av de allra bästa i Sovjet, oftast genom nackskott och på löpande band. Det kan väl inte vara förbjudet att tycka att de som utförde dessa gärningar var de som skulle skjutits istället för då hade ju aldrig den judiska slakten av vita europeer i Sovjet skett. Som sagt, han är samma människotyp. Vidrig tycker jag.

    Svara
    • michael.

       /  09/29/2016

      En nazist antar jag.
      Majoriteten av dom som utdelade nackskott i Sovjet var inte judar,majoriteten av dom som fängslade torterade och mördade människor i forna socialistiska Östeuropa var inte judar.
      Precis lika lite som det var en majoritet kinesiska judar eller kambodjanska judar som mördade människor på löpande band i dessa länder,majoriteten var människor som hjärntvättats av en ideologi som gjorde detta.

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  09/30/2016

        ”Majoriteten av dom som utdelade nackskott i Sovjet var inte judar”

        Det är väl en tråkig och ganska meningslös debatt det där, men om man gillar historia kan man lätt konstatera att det du säger absolut inte var den allmänna uppfattningen i västvärlden under 1920-30. T.ex skrev Winston Churchill en del om saken och han höll absolut inte med dig:

        ”There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and the actual bringing about of the Russian Revolution by these international and for the most part atheistical Jews. It is certainly a very great one; it probably outweighs all others. With the notable exception of Lenin, the majority of the leading figures are Jews. Moreover, the principal inspiration and driving power comes from the Jewish leaders.”

        ”And the prominent, if not indeed the principal, part in the system of terrorism applied by the Extraordinary Commissions for Combating Counter-Revolution has been taken by Jews, and in some notable cases by Jewesses.”

        Zionism versus Bolshevism: A Struggle for the Soul of the Jewish People

        Winston Churchill, 1920

        http://library.flawlesslogic.com/ish.htm

        Svara
        • Jans

           /  09/30/2016

          Fast har Winston Churchills påståenden bekräftats av modern historieforskning? 1920 var ju antisemitism fortfarande rumsrent i hela västvärlden och Winston var ju knappast i första hand historiker. Dessutom var det ju viktigt för alla länder att utmåla kommunismen som ett hot (vilket det ju var) och judekortet funkade troligen rätt bra 1920. Det är ju ändå rätt talande att vare sig Lenin eller Stalin var judar.

          Svara
          • Både Lenin och Stalin = judar!

          • Jans

             /  09/30/2016

            Källa på det?
            Riktig källa – inte någon antisemitisk foliehattsajt.

    • Jans

       /  09/30/2016

      Oh fan. Stalin som jude!
      Den var bra.
      Skrämmande att det är 7 tummen upp på den.

      Svara
      • Jans

         /  09/30/2016

        Vill passa på att tillägga, till alla oss som inte tror på judiska världskonspirationer och som inte är nazister, att man bör komma ihåg att det trots allt finns en hel del antisemiter bland dem som gillar att läsa en blogg som Toklandet. Sällan de luftar sina teorier men det händer och som synes är det åtskilliga som då ger sitt stöd. Kanske inte värre än alla kommunister som dräller i kulturlivet och medievärlden, men man skall komma ihåg att de finns. Det är inte bara islamister som hatar judar.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  09/30/2016

          @ Jans,

          Det som skrevs här ovan har ingen nödvändig koppling till nazism, utan är mer bara historiska fakta.

          Här kan du t.ex läsa vad den största tidningen i Israel hade att säga om saken 2006:

          ”Stalin’s Jews
          We mustn’t forget that some of greatest murderers of modern times were Jewish”

          ”And us, the Jews? An Israeli student finishes high school without ever hearing the name ”Genrikh Yagoda,” the greatest Jewish murderer of the 20th Century, the GPU’s deputy commander and the founder and commander of the NKVD. Yagoda diligently implemented Stalin’s collectivization orders and is responsible for the deaths of at least 10 million people. His Jewish deputies established and managed the Gulag system.”

          ”In 1934, according to published statistics, 38.5 percent of those holding the most senior posts in the Soviet security apparatuses were of Jewish origin.”

          http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3342999,00.html

          Ynetnews is the online English-language Israeli news website of Yedioth Ahronoth, Israel’s most-read newspaper, and the Hebrew news portal, Ynet.

          https://en.wikipedia.org/wiki/Ynetnewsde

          (Jag läser ofta tidningar från Israel, för att de dels håller väldigt hög klass, dels gillar att debattera friskt)

          Svara
          • michael.

             /  09/30/2016

            Som du ser skriver jag ”majoriteten som utdelade nackskott var inte judar”vilket är sant.
            Som före detta vänster har jag läst en massa om just Sovjet och dess vidriga system,så en mer korrekt bild är att majoriteten av de som utdelade nackskott var ortodoxa kristna.
            Det intressanta är att ortodoxa kristna som avsäger sig sin religion och blir socialister godkänns för detta och benämns endast som socialister,medans judar som avsäger sig sin religion och blir socialister ändock benämns som först och främst judar.
            Du har rätt att en formulering som ”då hade ju aldrig den judiska slakten av vita europeer i Sovjet skett” inte behöver betyda att man är nazist just därför skriver jag ”en nazist antar jag”

          • Jans

             /  09/30/2016

            Viktigt att komma ihåg här är att judar ofta varit framträdande bland högutbildade i länder som inte är uttalat antisemitiska, kolla USA, så tydligen även i Sovjet. Men lika lite som judar styr USA så styrde judar Sovjet, det tycker jag är det väsentliga här. För det var ju den underliggande idén om en judisk världskonspiration som drog igång denna sidodebatt.

          • Utlandssvensk

             /  09/30/2016

            @ Michael & Jans,

            Jag tycker bara att man ska hålla nere naziststämplandet. Jag har ingen större lust att debattera judar eftersom jag inte ser dem som något problem. Men jag har däremot lust att debattera t.ex muslimer och romer och vill kunna göra detta utan att stämplas som det ena eller andra (orealistiskt, jag vet). Jag måste då i konsekvensens namn stå upp för andras rätt att debattera ryssar eller judar eller kineser. Om folk baserar sina argument på saker som rimligen är sant rent faktamässigt, bör de få göra detta utan att stämplas. Tycker jag.

            ”Det intressanta är att ortodoxa kristna som avsäger sig sin religion och blir socialister godkänns för detta och benämns endast som socialister,medans judar som avsäger sig sin religion och blir socialister ändock benämns som först och främst judar.”

            Men det är väl för att ”jude” kan betyda både att man tillhör religionen judendom eller är etnisk jude. Detta gäller inte för t.ex kristna. Staten Israel, såvitt jag förstår saken, använder i högsta grad det etniska begreppet och det gör i praktiken alla andra också. Om man säger t.ex ”Det finns 20.000 judar i Sverige”, inkluderar man även ateister.

            ”Viktigt att komma ihåg här är att judar ofta varit framträdande bland högutbildade i länder som inte är uttalat antisemitiska, kolla USA, så tydligen även i Sovjet.”

            Jo, så är det genomgående.

            ”Men lika lite som judar styr USA så styrde judar Sovjet, det tycker jag är det väsentliga här.”

            Det bör gå att ha en saklig debatt om det var judar som styrde Sovjet, precis som att man kan ha en saklig debatt om t.ex Alawiter styr Syrien. Som jag förstår saken är även den senare gruppen, precis som judarn, både etnisk och religiös. Jag är inte så intresserad att delta i någon sådan debatt, men anser att rimligt folk kan tycka så utan att behöva stämplas. Det flesta seriösa bedömare under åren efter 1917 tyckte ungefär så och det hade verkligen inget att göra med att de var nazister.

            Slutligen är det en ödets ironi att det var tyskarna som starkt bidrog till att Lenin tog makten. Det funkade väldigt bra på kort sikt men bidrog sen till att de blev helt krossade. Det påminner ganska mycket om västländernas stöd till jihadisterna i Afghanistan efter att ryssarna invaderade. Det blev ju inte heller så bra på sikt, även om det fungerade utmärkt just då.

          • Jans

             /  10/01/2016

            @Utlandssvensk:

            I princip håller jag med men jag tycker du missar två viktiga saker.

            Var den judiska bakgrunden relevant för vad Stalins judar gjorde? Det lilla jag nu läst tyder inte på att dessa judar gjorde annat än ”de kristna”. Detta skall jämföras med hur central t.ex. islam är för vad IS företar sig. Om något inte är relevant så är det inte heller signifikant som argument, däremot som kuriosa. Det är naturligtvis inget fel i att berätta om att även judar deltog i Stalins skräckvälde.

            Den andra saken som jag tycker du blandar ihop är det här med makten. Alawiterna styr tveklöst Syrien, judar styrde inte Sovjet. Det fanns judar bland de styrande, det är en helt annan sak. Om man läser hela artikeln i Ynetnews framgår ju dessutom att Stalin rensade bort judar lika hänsynslöst som alla andra. Det har aldrig funnits något judiskt styre i Sovjet. Det enda land i modern tid som haft judiskt styre är Israel.

          • Utlandssvensk

             /  10/01/2016

            @ Jans,

            ”I princip håller jag med men jag tycker du missar två viktiga saker.”

            Vi debatterar delvis två skilda saker. Du argumenterar kring sakförhållanden, jag argumenterar kring rätten att debattera dessa sakförhållanden utan att bli kallad nazist.

            Vad gäller sakförhållandena anser jag förövrigt att du uttalar dig alldeles för tvärsäkert och kategoriskt. Nu vill jag, som sagt, inte hamna i någon evig debatt om dessa men jag tror att du missförstod min jämförelse med alawiter i Syrien och ska försöka att förklara den bättre.

            Du säger att alawiter helt klart styr Syrien och det skulle jag också säga. Men Syrien, precis som tidigare Irak, har dominerats länge av Baathpartiet:

            ”Baathpartiet (Ba’athpartiet, ar. اﻟﺒﻌﺚ, ”Arabiska socialistiska återfödelsepartiet”), ett panarabiskt, nationalistiskt och socialistiskt parti i Arabvärlden. Partiet har haft makten i Irak 1963 och igen 1968–2003, och i Syrien från 1963 till idag.”

            https://sv.wikipedia.org/wiki/Baathpartiet

            Detta är en sekulär rörelse och man kan då argumentera för att alawiterna i Syrien inte längre är religiösa alawiter, när de nu tillhör en sekulär rörelse. Men de kvarstår då rimligen som etniska alawiter. Likväl skulle de nog de ledande personerna förneka detta och hävda att de är syrier, inte alawiter.

            Vidare är det du och jag (och de flesta andra), som observatörer i samtiden, som anser att alawiterna styr Syrien. Detta är en direkt parallell till judarna under åren efter ryska revolutionen, där de flesta rimliga bedömare ansåg att landet, i någon bemärkelse, styrdes av judar. Vem vet hur alawiternas roll i Syrien kommer att framställas om 100 år?

            Jag gillar, som sagt, historia och har läst massor. Det man märker efter ett tag är att den bild av historien som förmedlas nu dels är mycket mer svartvit än vad som verkligen var fallet dels sorterar bort saker som inte passar in i denna bild. Det innebär inte att man går och plockar bort böcker eller liknande utan bara att man är väldigt selektiv i vad man lyfter fram i översiktliga framställningar.

            Allting ska förvandlas till ”good guy” mot ”bad guy” och i den processen så gör man våld på den faktiska verkligheten.

            För att ta ett annat exempel: Inbördeskriget i USA framställs nästan alltid som onda slavägande Syd, mot goda frihetslängtande Nord. Men man nämner genomgående inte att:
            1. Flera av Nordstaterna också hade slaveri under kriget.
            2. Lincoln ville förvisso avskaffa slaveriet, men endast för att deportera de svarta från USA. Han ville skicka tillbaka dem till Afrika.

            Det finns ingen tvekan om dessa två faktum, likväl nämner man dem nästan aldrig, för att det helt enkelt inte passar in i den nutida hjältebilden av Lincoln.

          • Jans

             /  10/01/2016

            Bashar al-Assad är alawit och vad jag förstår är det till stor del släktingar till honom och andra alawiter som styr Syrien, det finns ingen parallell till Sovjet där. Stalin och Lenin var inte judar och tillsatte inte sin underhuggare (som det sedan lika gärna slog ihjäl) för att de var judar utan för att de var kommunister.

            Det är en fullständigt avgörande skillnad.

            Nazism är för övrigt inte det centrala här, utan antisemitism. En bra mycket mer central kraft i Sverige idag än nazism som är en marginalföreteelse som mest resulterar i flaggparader och enstaka misshandelsfall med allvarliga följder.

          • Utlandssvensk

             /  10/01/2016

            @ Jans,

            OK, vi kommer nog inte längre här. Detta är förvisso svåra och inflammerade frågor, men jag upplever att det jag försöker säga inte riktigt går fram. Troligen upplever du något liknande, dvs. att jag inte riktigt fattar vad du menar.

            Men det är, som sagt, en ganska meningslös debatt som jag inte har lust att fastna i. Jag ville markera för rätten att prata om dessa saker utan att bli stämplad och det har jag gjort. Men nu får det vara bra.

            Tack för debatten

        • Jans

           /  10/01/2016

          Nej, vi kommer nog inte längre. Det centrala är att prata om kultur, ras, religion e.t.c. när det är relevant. Artikeln i Ynetnews visade med önskvärd tydlighet att det inte var judar som styrde Sovjet vilket egentligen var det enda som var relevant i denna diskussion eftersom upprinnelsen var ett påstående om ”judisk slakt av vita” i Sovjet. Det är helt enkelt fel att påstå att slakten var ”judisk”, den var kommunistisk och judar drabbades också vilket också framgår av den länkade artikeln.

          Tack.

          Svara
      • Borttaget från judekontrollerad media!!
        Ja, ja, läs Solsjenitzyn själva!

        Svara
  4. MiT

     /  09/29/2016

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  09/29/2016

      @ MiT,

      Det finns en väldigt kul story på detta tema i boken ”Demonic Males: Apes and the Origins of Human Violence” (när den kom ut hette det ”male” och inte ”human” violence)

      Hur som helst, de redogör där för orangutanger. Det normala är stora hanar och små honor, men det är även så att det uppkommer en del små hanar. Detta verkar ske när det är hög populationsdensitet och de unga hanarna inte kan få egna territorier. En del blir då mycket mindre.

      Honorna kan i princip välja om de vill ha sex med de normala hannarna, genom att dra sig undan till tunnare grenar som inte håller hanarnas vikt. Men här får då de små hanarna sin chans! De är specialiserade på att just då hoppa på honorna och våldta dem!

      Detta hade även vissa effekter för en del kvinnliga forskare som kom i närheten av dessa djur…..

      Svara
    • Kristian

       /  09/29/2016

      Nostalgikänsla när man refererar till Sverker Olofssons soptunna i Plus. Jösses, höll han på i 23 år?

      Svara
  5. MiT

     /  09/29/2016

    //https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10154033197413251//

    Svara
  6. MiT

     /  09/29/2016

    Svara
    • Kristian

       /  09/29/2016

      Oemotsagda kommunister leder nog fortfarande.

      Svara
    • Rikard

       /  09/30/2016

      Hej.

      Viktor, gå då dit och ta debatten som det heter.

      Eller bli lärare – och upprätthåll värdegrunden när ett dussin muslimska pojkar och flickor skanderar att de skall erövra Sverige och införa sharia.

      Eller bli lärare – och upprätthåll värdegrunden när ett dussin svenska pojkar och flickor skanderar ‘Sieg Heil’ på skolgården. (Fast då lär en tidsmaskin till 1990 behövas…)

      Eller bli lärare – och upprätthåll värdegrunden när ett dussin elever demonstrerar till stöd för Kampuchea/Kambodja och ‘Broder nr Ett’ (Pol Pot) (samt tidsmaskin…)

      Vem är det som hindrar dig från att debattera med Nya Tider, Viktor? Skriv ett debattinlägg där du bemöter konkreta uttalanden de faktiskt gjort. Skrik inte på Kamrat Staten och dess kulturnyj-kommissariat.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Jans

       /  09/30/2016

      Det blir ju så himla komiskt alltihop när man betänker att det är Viktor Bankes kompis Helin som såg till att Suk blev oemotsagd. Fattar de inte att de gjort självmål?

      Svara
    • Pelle2

       /  09/30/2016

      Och Banke har inget emot att kommunisterna som hyllar Kina ställer ut oemotsagda på Bokmässan.Lite fint hyllande av kommunistdiktaturer som dödar oliktänkande är ju aldrig fel i kulturmarxisternas tankevärld…

      Svara
  7. MartinA

     /  09/29/2016

    ~”Nike är i grekisk mytologi segergudinnan, i romersk mytologi kallad Victoria..”
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Nike

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  09/29/2016

      ””Nike är i grekisk mytologi segergudinnan, i romersk mytologi kallad Victoria..”

      Ja, men i svensk nutid är det ett skomärke…..

      PS.
      Jag noterar att du kämpar vidare på DGS. Bra jobbat!
      DS.

      Svara
      • MartinA

         /  09/29/2016

        Gott att höra.

        Svara
      • Kristian

         /  09/29/2016

        På gymnasiet retade några flickor i klassen gallfeber på vår stackars lärarinna genom att uttala gudinnans namn ”najki” som skorna.

        Svara
  8. MiT

     /  09/29/2016

    https://twitter.com/KGuw/status/781558965842939904
    https://twitter.com/DagensNyheterMJ/status/781559789423824900
    https://twitter.com/KGuw/status/781562266177134593

    Svara
    • Kristian

       /  09/29/2016

      ”Och så sjunger vi allesammans: ‘vi hänger ut dem, vi hänger ut dem, här får man inte tycka annorlunda, nej …'”

      Svara
    • Jans

       /  09/30/2016

      Blir det inte väldigt konstigt när journalister och företrädare för DN samstämmigt försöker fördöma en debattartikel som går ut på att vi skall yttrandefrihet?

      Naturligtvis behöver inte DN gilla vad en del av dessa personer tycker men det är ju inte det som är frågan här. Blir inte det här precis så dumt som t.ex. Nya Tiders chefredaktör antagligen önskar sig. Mainstreammedia förefaller kämpa MOT yttrandefrihet medan det som de betecknar som extremhöger kämpar FÖR yttrandefrihet. Jag tror aldrig mainstreammedia kan vinna det här kriget. De målar ju in sig i ett hörn. Även om det finns suspekta namn på listan så är det nog åtskilliga som inte tycker att just denna åsikt är suspekt, nämligen yttrandefrihet och öppen debatt. GBA är en sällsynt dålig idé just här.

      Svara
    • G

       /  10/01/2016

      Sokolow är en av de ohederligaste som jag vet på twitter. Ja, de andra är ju inte så mycket bättre, hade tyckt bra om Jack om han konsekvent uppmärksammat ALLT, inte bara när det ser ut som att komma från höger vilket dessvärre är det som han gör. Och då blir det bara hyckleri och dubbelmoral.

      Svara
  9. Anonymouse

     /  09/29/2016

    Så man ändrar kursmaterialet på flera plan, bland annat genom att ge fler vardagliga exempel. Sedan drar man slutsatsen att resultatet beror på att det gjorts könsneutralt.
    Hur var det med korrelation och kausalitet? Det lär behövas starka belägg.

    http://www.kth.se/aktuellt/nyheter/konsneutralt-kursmaterial-ger-fler-godkanda-studenter-1.674696

    Svara
  10. MiT

     /  09/29/2016

    Svara
  11. michael.

     /  09/29/2016

    Jag tror att alltfler börjar förstå att den viktiga striden i dagens Sverige handlar om demokrati och yttrandefrihet,och att hotet mot den kommer från svenska journalister och kulturarbetare vilka har förlett det svenska folket och tro att hotet handlar om Ryssland,SD osv,vilket endast varit verktyg för dessa antidemokrater och antiyttrandefrihet för att undergräva demokratin och yttrandefriheten i Sverige.
    Alla människors lika värde är endast en gummiparagraf som används för att sortera bort och utestänga oliktänkande med,ingenting mer ingenting mindre.

    Svara
  12. MiT

     /  09/29/2016

    https://twitter.com/G_Lambertz_son/status/781594675266412544
    https://twitter.com/G_Lambertz_son/status/781594936743436288
    https://twitter.com/ibrah_alal/status/781594852333150208

    https://twitter.com/addelindh/status/781596395195301888

    Svara
    • Rikard

       /  09/30/2016

      Hej.

      Jag ser på de medelålders vita vänsterkulturmännens homosociala samstämmighet att samtliga läser Nya Tider och Julia Cesar.

      De måste de rimligen göra för att kunna bedöma innehåll och läsvärde samt tillförlitlighet och politisk positionering relativt dem själva.

      Då uppstår följande fråga: eftersom man avråder andra från dessa samt inte sällan framför åsikter som uttrycker sympatier för åsiktsgrundad förhandsgranskning samt tanke- och åsiktsförbud enär svaga sinnen och själar kan förledas i sin okunskap; hur gör herrarna i twitter-citaten ovan för att hålla sig rena i tanke och gärning?

      Å andra sidan är logik inget som attraherar nihilister och relativister som de homosociala representanterna för den mediala bourgeoisien i twittertråden ovan.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Jans

       /  09/30/2016

      Integriteten: Som att Vänstern har sin finest hour just nu.

      Klenell: Håll käften.

      😀
      Behöver man mer? Att idiotförklara sig själv med två ord, det är rätt skickligt.

      Svara
    • G

       /  10/01/2016

      De i tråden här ovan har stora problem med de som är av annan åsikt än de sjävla, hela tiden, varje dag, året runt. Patetiska människor.

      ”Det är fanimig djupt sorgligt att det är här vi står nu.”

      Jag håller med till 100%!!! Och då pratar jag inte om ”högern” eller Gudmundson!

      Svara
  13. Eddy Karlsson

     /  09/29/2016

    Patetiskt. Varken mer eller mindre. Meningsmotsättningar inom företaget ska inte redas ut i direktsändning. Gör man så bevisar det brist på kunskap och insikt!

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/30/2016

      Kalla det ”transparens” =)
      Sedan är företaget inte vilket som helst.

      Svara
    • Jans

       /  09/30/2016

      Vet inte om du är ironisk men SVT betalas av licensbetalarna och naturligtvis skall debatter om avgörande redaktionella ställningstaganden komma licensbetalarna till del. Felet är snarare att allt för mycket bestäms av politiska kommissarier som Helin istället för av tittarna som betalar kalaset.

      Svara
  14. Jans

     /  09/30/2016

    Jag skulle med ganska stor säkerhet vilja påstå att Jan Helin permanent förstört sitt förtroendet hos SVT:s mer seriösa journalister. Att ge instruktioner om debattförbud för Suk och sedan stå i TV-rutan och blåneka till att ha gett dessa instruktioner, så gör man inte mot sin egen personal. Det är mycket dåligt beteende. Jag gissar att åtskilliga på Aktuelltredaktionen inte var glada över debattförbudet och när då debatten uteblev och allt blev pannkaka så skall naturligtvis ansvarig chef, d.v.s. Jan Helin, försvara sina anställda eftersom det var han som gav dem instruktionen att inte låta Arnstad och Suk debattera.

    Att då istället i efterhand påstå att det var ALLA på redaktionen som missförstod hans instruktioner, det duger inte någonstans. Det är helt oacceptabelt beteende från hans sida, jag menar, ALLA på Aktuelltredaktionen kan inte missförstått, han ljuger med 99% säkerhet.

    Hur skall de göra nästa gång det blir en knivig situation och Jan Helin bestämmer något? De vet ju att om det blir blåsväder så kommer han att stå i TV-rutan och skylla på sina underordnade och ljuga om vad han har sagt. Vilken obeskrivligt usel skitstövel han måste vara.

    För en gångs skull visar det sig denna gång att Arnstad inte är praktpajasen, han kanske faktiskt hade velat debattera med Suk. Det hade kanske blivit lika dåligt i vilket fall men det överskuggar inte Helins oförlåtliga övertramp. Josefsson får till det så otroligt bra i slutet på debatten när han lyckas slinka in frågan om Helin har förtroende för sina anställda, han svarar jakande och Josefsson säger något i stil med att han då kanske skall tro på att ALLA missförstod Helin, underförstått att Helin ljugit om vad han sade på det beryktade mötet.

    Och en eloge till Nike också som inte ger sig utan upprepar frågan, det är så uppenbart att hon är besviken på Helins förräderi mot sina egna.

    Vad detta visar också är att det helt klart finns hederliga journalister på SVT men att det är politiska kommissarier som förhindrar dem att göra ett bra arbete.

    Svara
  15. Svenne

     /  09/30/2016

    OT: H.B. i en ‘rant’ präglad av samtiden:)

    Svara
    • Pelle2

       /  09/30/2016

      Undrar om Rättviseförmedlingen kommer gå i taket för det här eller om dom kommer vara tysta eftersom scenariot som Bali målar upp ligger alldeles för nära sanningen..

      Svara
      • Svenne

         /  09/30/2016

        Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta… 😛

        Svara
    • Jans

       /  09/30/2016

      Kan inte Hanif börja på Ingångsvärden? Han har ju komisk talang.

      Svara
    • Hypocrita

       /  09/30/2016

      Den dagen Hanif avslutar sin politiska karriär, har han en garanterad fortsättning som ståupp-komiker……

      Svara
      • Hypocrita

         /  09/30/2016

        En komiker som faktiskt är rolig, ska tilläggas 🙂

        Svara
        • Kristian

           /  09/30/2016

          Till skillnad från många komiker som helst verkar vilja syssla med politik …

          Svara
    • Jan

       /  09/30/2016

      Jag är dock inte säker på att karriären på Twitter gynnar den politiska karriären. Den smarte politikern försöker nämligen alltid sitta mitt i båten.

      Svara
  16. Frida Gustavlin

     /  09/30/2016

    http://web.archive.org/nyheter/sverige/gangmorden-stjal-polisens-resurser/

    Polisen har inte möjlighet att utreda grova rån, misshandel och våldtäkt på grund av hur mycket resurser som gängvåldet kräver.

    ”– Från 2015 har vi legat på en extrem nivå, kommenterar utredningschef Robert Karlsson i region väst och berättar att enbart den pågående gängkonflikten i Biskopsgården, med flera uppmärksammade mord och mordförsök, krävt nästan ett hundratal utredare och andra specialister.”

    ”– En enda utredare i ett mordärende kan på motsvarande tid klara av säkert tjugo enklare fall om till exempel misshandel och stöld. Det säger sig självt att det trycker ned uppklaringssiffrorna för de mer vardagsnära brotten.”

    Nu är jag inte säker på om grova rån räknas till vardagsnära brott, men det kanske bara jag som är lite omodern.

    /Frida

    Svara
  17. Johan A

     /  09/30/2016

    Tydligen är kvinnors egna val problematiska nu:
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/okande-trend-unga-kvinnor-vill-fa-underliv-stympat/
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/lagen-borde-vara-lika-for-intimkirurgi-och-konsstympning/

    Och jag som hade fått för mig att kvinnor fick göra vad de ville med sina kroppar och ingen hade rätt att ifrågasätta detta. Fast det kanske bara gäller så länge dessa val faller feministerna i smaken?
    Det naturligtvis är porrens (kom ihåg: patriarkatets verktyg) fel. Intressant att när det följer dåliga konsekvenser av kvinnors egna fria val alltid är någon annans fel och aldrig kvinnors egna ansvar. Intressant är också att när kvinnor frivilligt väljer att förstöra sina egna könsorgan ses det som problem men att 8 dagar gamla pojkar hålls fast och tvingas få sina könsorgan sönderskurna, och att det fortfarande är lagligt, inte ses som problem. Men jag antar att det är ”annorlunda”. Jaja, bara ännu en dag i pajaslandet Sverige…

    Svara
    • Pelle2

       /  09/30/2016

      Kan väl i och för sig tycka att det är tragiskt att osäkra kvinnor ”skönhetsopererar” sina underliv.
      Verkar som om dom inte har en aning om hur kvinnans könsorgan ser ut naturligt
      eftersom dom tycker att de inre blygdläpparna ser konstiga eller felaktiga ut och därför minskar ner eller helt tar bort dessa.
      Några hade tydligen också opererat bort klitoriskåpan…

      Det är också sjukt att plastikkirurger erbjuder sig att operera bort friska och naturliga delar
      från kvinnornas/tjejernas underliv.Det vittnar om en omoral i branschen anser jag.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  09/30/2016

        Till skillnad från all annan privat plastikkirurgi?

        Svara
        • Pelle2

           /  09/30/2016

          Viss plastik-kirurgi,som är medicinskt motiverad,har jag inget problem med.

          Svara
      • Pelle2

         /  09/30/2016

        Skulle vara intressant hur den som tryckte tumme ner på mitt inlägg resonerade.
        Tycker du att det är bra att onödiga operationer på friska kroppsdelar genomförs?
        Detta dessutom med risken att den sexuallivet blir sämre med minskad känsel och så vidare…

        Svara
    • Grodan Boll

       /  09/30/2016

      ”Lagen borde vara lika i båda fallen annars har vi en lag som gör skillnad på folk”, säger Malin Ahrne, doktorand och tidigare utredare på Socialstyrelsen.

      .

      Svensk lag förbjuder könsstympning, även på vuxna kvinnor vid samtycke.

      ( Citation given )
      Jag tänkte skratta åt henne, men hon har fan i mig rätt.
      Då även prickning och ingrepp som inte ger permanenta men är inkluderade i förarbetet till könsstympning av flickor, undrar jag lite smått om även piercing och tatueringar ingår?

      Hahah! Det här kan bli stort.

      Svara
    • Nixpix

       /  09/30/2016

      Det var en artikel i sydsvenskan om könsstympning i veckan, och hela artikeln handlar om att invandrarkvinnor är stympade, och att det är en svår fråga att hantera för vården. Chefen på kvinnokliniken relativserade så mycket hon kunde ”en del kanske är nöjda med att se ut så här”, och ”det är inte alls många som har den sk faroinska varianten (dvs där man skär av alltihop och syr ihop), och på slutet, så tar hon upp den tydligen ökande trenden med ”porrskadade” tjejer som vill plastikoperera sitt underliv.
      http://www.sydsvenskan.se/2016-09-27/kvinnor-begar-att-fa-sina-underliv-stympade
      Jag har läste liknande ”nyheter” under året, och eftersom jag är konspiratoriskt lagd, så verkar det som om genusgalningarna jobbar stenhårt med att relativisera könsstympningar, detta genom att hitta på ett problem, ”porrskadade” tjejer, så att när man pekar på det groteska med könsstympning, (98% av alla kvinnor i ex. Sudan är omskurna på värsta möjliga vis, så man kan anta att det är VANLIGT att flyktningar från Sudan är omskurna, och att deras döttrar riskerar att bli det. ) så vill genusrelativserna kunna säga, Ja men det är väl inte konstigare än att porrskadade tjejer vill ändra på snippan. Dvs samma förtryck här som där, det är bara ålderns som skiljer stympningen åt. Allvarligt, HUR många tonårstjejer vill göra om sin snippa? En? Tio? Detta ska jämföras med sannorlikt tiotusentals barn som få sitt sexliv förstört pga av en helt j-a galen tradition som är vanlig i MENA, och det är ju där kruxet sitter. Det går inte att kritisera någon form av kulturyttring från MENA, och därför…..hittar vi på ”porrskadade” tonårstjejer.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  10/01/2016

        Är du konspiratoriskt lagd, borde första anhalten vara ”nu vill någon förbjuda porr, igen” tätt följt av ”nu vill någon censurera internet, igen”. Du hade haft fog för båda =(

        Svara
  18. Pelle2

     /  09/30/2016

    OT:
    Ledarsidorna presenterar information om hur mycket de humanistiska och altruistiska
    advokaterna fakturerar samhället för att representera flyktingarna.
    Bland annat Thomas Bodströms och Elisabet Massi Fritz byråer har fakturerat miljonbelopp
    eller nära miljonbelopp redan detta år.
    Totalt har det betalats ut 338 085 694 kronor fram till den 12 september enligt Ledarsidorna.
    Det är synd om advokaterna som lever i fattigdom och armod i frontlinjen för det humanitära arbetet i asylindustrin..

    http://ledarsidorna.se/2016/09/asylmalen-en-guldgruva-for-advokater/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/30/2016

      Vet du egentligen hur mycket en flaska Musigny Vielles Vignes Grand Cru kostar nuförtiden, en advokat måste faktiskt slita i sitt anletes svett minst en halv dag för att ha råd med en flaska! Och du vill göra det ännu svårare för en redan utsatt grupp, känner du ingen medmänsklighet ditt jävla monster!

      Kolla här hur tufft tjejerna på Stockholms asylbyrå verkar ha det, de ser helt söndertärda ut av all missär.

      Svara
      • Pelle2

         /  09/30/2016

        Så länge Virtanen har råd med en flaska rödtjut så är det inga problem 😉

        Svara
      • Pelle2

         /  09/30/2016

        Jo,jag skäms lite för att de stackars advokaterna kanske blir tvungna att dra ner sitt vindrickande en dag i veckan och kanske bara få en dag i veckan med rysk kaviar eller
        gåsleverpastej 😉
        Lidandet vet inga gränser i trasproletariatet bland advokaterna..

        Svara
      • Kristian

         /  09/30/2016

        Jag tyckte det räckte med en Emma Watson.
        Eller är det Elsa från ”Frozen” de försöker likna?

        Svara
    • Jan

       /  09/30/2016

      Typisk advokatbyrå. Fin adress, hundratals kvadratmeter, 3,5 meters takhöjd, vitt, fin stuckatur och advokater i märkeskläder. Och snygga tjejer i marknadsföringen eftersom jurist numera är ett kvinnoyrke. Nu kan de slå två flugor i en smäll: Både tjäna grova pengar och vara ”fina” samtidigt. Asyljurister är ju så moraliskt högstående!

      Svara
  19. Jans

     /  09/30/2016

    SvD:s Sam Sundberg har nu tittat på Aktuelltdebatten och fäller sin dom:
    ”Två medelålders män tjafsar i en tv-studio. Det är bästa sändningstid och de personliga aggressionerna bubblar under ytan alltmedan de vantolkar varandras utsagor och käbblar om vem som sade vad på ett personalmöte.”
    http://www.svd.se/aktuellt-inslag-sa-vanskapt-att-tron-pa-public-service-sviktar

    Ja, ni ser ju själva vartåt det barkar. Nike Nylander, vars insats var strålande i debatten, har Sam Sundberg opererat bort fullständigt för att inte förstöra sin sömniga automatfeministiska formulering om ”medelålders män”. Den politiskt korrekte skribenten Sam lyckas faktiskt med konststycket att se debatten och helt missa vad som utspelade sig: att Jan Helin ljuger sina två medarbetare rätt upp i ansiktet och att inte minst Nike blir uppriktigt förvånad men trots det står på sig.

    Sådan kan också pk-feminismen se ut. I sin iver att inte missa chansen att få skriva om en debatt till att handla om gubbar som käbblar så osynliggör Sam en kvinnas strålande insats och missar helt vad som sägs. Nästan lite poetiskt i sin praktfullt dumma politiska korrekthet.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/30/2016

      +1

      En invändning skulle vara att programledaren inte var en del av debatten, men det gäller ju inte i det här specifika inslaget, då debatten handlade om hur det är ställt på aktuellts redaktion. Har sett den, Jan Helin är hal som en ål, och skicklig på att inte tappa masken, men visst är det tydligt, han pudlar genom att ljuga.

      /Frida

      Svara
      • Jans

         /  09/30/2016

        Det är helt sant formellt sett att Nike bara är debattledare men en kulturskribent som Sam måste väl vara kapabel till att se att denna debatt tog en helt oväntad vändning i och med att Helin ljög? Hon blir ju därför en del av debatten som formellt möjligen handlar om Vavra Skuinslaget men som, för alla som har det minsta mellan öronen, handlar om en chef som ljuger, hänger ut sina medarbetare som inkompetenta och inte står för tidigare ordrar han utdelat. Sam Sundberg har jag varit tveksam till tidigare men nu är han förbrukad för gott, jag kan aldrig läsa honom med trovärdighet igen.

        Svara
  20. Frida Gustavlin

     /  09/30/2016

    http://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/hemlosa-har-tagit-over-skolgarden

    Hemlösa bajsar, skräpar ner och bor på skolgården. Att de här hemlösa inte förstår att det är barn där på dagarna och leker är givetvis inte sant, de skiter bokstavligen i om barnen trampar runt i deras äckliga jävla fekalier. De uppför sig som fullständigt hänsynslösa empatibefriade djur. Som hundar.

    Det går säkert att köra någon snyftis om att de är så utsatta, och inte har någon annan plats att bajsa på, men det är rent jävla skitsnack. Man bajsar inte där barn leker. Men det som är än mer äckligt är hur skolan uppfattar sin situation som helt hopplös, hur polisen inte kan göra ett skvatt och hur ansvarig politiker pratar om att ”försöka” lösa problemet.

    ”Socialborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) försäkrar att man kommer försöka föra en dialog med de hemlösa.

    – Vi hade samma problem för några år sedan på den här skolan och nu när vi igen fått vetskap om att hemlösa flyttat in på skolgården så är det jätteviktigt att etablera en kontakt med de här mänskorna.”

    Nä, det är inte jätteviktigt™ att etablera kontakt, det är jätteviktigt att barn inte riskerar att kladda i romers avföring, och att de kan leka i sitt lekhus som de har på skolgården, men som var Romernas privata toalett tills dess att de bommade igen det.

    ”Socialmyndigheten och polisen är medvetna om problemet. Enligt polisen är det vanligt att hemlösa, främst romer, övernattar på skolgårdar och förskolor runtom i Stockholm. Det är förbjudet att tillfälligt bo på allmänna platser men polisen har ändå valt att inte bötfällt personerna, utan istället bett dem avlägsna sig från skolgården.”

    Nä, för det är helt meningslöst att bötfälla någon som inte kommer betala, som inte har någon adress att skicka en fodran till, som skiter fullständigt i svenska böter.

    ”Eftersom skolgården är öppen för allmänheten efter skoltid kan skolan ändå inte förbjuda någon från att vistas på skolgården efter skoldagens slut.”

    Ja, men då kanske skolgården inte ska vara en allmän plats, hur jävla svårt kan det vara att tänka med hjärnan? Det är så satans äckligt att jag kräks.

    /Frida

    Svara
    • Jans

       /  09/30/2016

      Du ser ju själv nivån på engagemanget från MP och polisen: ”dialog med de hemlösa”, ”inte bötfälla”.

      Man för inte dialog med människor som rutinmässigt bajsar på våra barns skolgårdar. Man arresterar dem och sedan har man vederbörlig rättsprocess. Personligen tycker jag att man sedan lämpligtvis skickar hem dem, men jag respekterar rättsstaten så lagarna måste i så fall justeras. Allt bottnar i den idiotiska utopiska iden om att EU:s öppna gränser skall skapa välstånd och lycka för oss här i Sverige. Vi som ett rikt land kan säkert hjälpa romer i Rumänien men inte genom att låta dem komma hit och bajsa på våra barns skolgårdar och sedan, när bajset ligger där, städa upp efter dem och därefter ”föra dialog”. Detta är helt vansinnigt.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/30/2016

        Det är så vrickat att klockorna stannar.

        Läste för ett tag sedan Ivar Lo-Johanssons ”Den sociala fotoboken”, ett på många sätt och vis varmt porträtt av utsatta människor på femtiotalet. Han tecknar en bild av zigenare i Sverige, och ja, han använder självfallet ordet zigenare, han skriver och dokumenterar deras bosättningar, deras strikta sexualmoral (att inte bilda par utanför zigensk kultur), deras bristande intresse för naturen, hur patriarkalt de lever, hur de aktivt ställer sig vid sidan avsamhäller, förtrycket med inreseförbud för romer, och så vidare. Det är exotifierande men självfallet gjort med värdighet och respekt för den romska kulturens särart, precis vad man kan förvänta sig av en vänstertomte som Lo-Johansson. Rekommenderas ändå varmt till de som vill förstå lite mer hur dessa människor fungerar.

        Vad lär man sig av boken?

        Jo, att de fyra stora romska släkterna som blev kvar i Sverige, och inte emigrerade till Finland (de flesta finska romer kommer tydligen från Sverige), har genom årtionden av strängare socialdemokratisk politik än vad vi någonsin kunnat drömma om idag, med skolplikt och förbud mot lösdriveri, tvingats att lära sig skriva, läsa och på sätt och vis bli en del av det Svenska samhället. De som emigrerade till Finland har gått ett liknande öde till mötes.

        Vad har det med rumänska och bulgariska romer att göra? Mycket! De befinner sig på samma nivå av samhällsanpassning som de Svenska romerna gjorde på artonhundratalet. De har inte kommit en millimeter närmare samtiden. De kommunistiska sovjetsatelliterna lyckades uppenbarligen sämre än Sverige på denna punkt, efterföljande bulgarisk och rumänsk skurkkapitalism har inte gett mycket mer, snarare tvärt om. Förr i tiden var de ett enkelt kringresande handelsfolk som sysslade med lågvärdigt hantverk, något som ingen idag är ett dugg intresserad av, så istället är det tiggeri och småbrott som ficktjyveri, rån, bensinslangning, stöld och häleri som fungerar.

        Att förmå bulgarien och rumänien att uppfostra och assimilera sina romer är tyvärr inte möjligt i och med den fria rörligheten i EU, det enda vi kan göra är att börja beivra de vardagsbrott som de håller på med här, men eftersom polisen inte ens utreder väpnade rån längre är det nått vi inte ska hoppas allt för mycket på.

        De värsta kulturrelativisterna menar att om man tvingar romer till skolbänken, till integration/assimilation, till helt vanlig jävla samhällsanpassning så utrotar man deras ”kultur”, det är sant, jag tycker det är utmärkt. Det finns allt för många ”goda” politiker som inte begriper sig på hur sydeuropeiska romer fungerar, då är det inte så konstigt att man kläcker ur sig dumheter som ”dialog” istället för avvisning med tvång.

        Kultur är att respektera, förstå och begripa sig på andra människor, djuren och naturen, dessa barnparksbajsromer respekterar uppenbarligen inget förutom sin familj. För mig är de därför inte en del av en annan kultur, de är kulturlösa. Återigen, det är så äckligt att man kräks.

        /Frida

        Svara
        • Grodan Boll

           /  09/30/2016

          Du är inte helt ensam i dina tankar. Svenska staten svarade något liknande i SOU 2010:55. Nu är det inte verbatim, men tl;dr-versionen lyder i stil med

          Alltså FN, sluta hacka på oss. Vi har försökt, men de är helt fucking hopplösa att integrera. De vill helt enkelt inte.

          Svara
    • Kristian

       /  09/30/2016

      Ont om jägare, schäfrar och mc-gäng i trakten?

      All allt skall vara offentlig plats, tillgängligt för allmänheten, fungerar inte längre. Staket eller vakter med långtgående befogenhet blir framtiden.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/30/2016

        Är det inte lustigt, om nu Sverige var det extrema rasistland som det påstås vara, tror ni verkligen att Svenskarna då skulle tillåta att främmande folk bajsade i våra barns sandlådor?

        /Frida

        Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/30/2016

      Kan inte släppa de här jävla bajstiggarna, det är ungefär 300 meter till kronobergsparken, där finns det en hundrastgård, självklart vill jag inte att de ska bajsa där heller, men det är inte så att de saknas alternativ. Jag tycker kommunen ska börja med sin dialog omedelbart. Börja med att dela ut plastpåsar till dessa associala lekplatsbajsare och ett informationsblad med följande text på lämpliga språk.

      ”Hej, du som är hemlös, vet du om att det är motbjudande att bajsa där barn leker. Det är inte bara ett oerhört äckligt beteende, det är också något som du som vuxen borde förstå är farligt för barnens hälsa. Om du nu inte har möjlighet att uppsöka en toalett, använd då åtminstone den här plastpåsen. Plastpåsen ska du slänga i samma sopkorg som är avsedd för hundskit.”

      Att bajsa på en lekplats borde självklart räknas som allmänfarlig vårdslöshet, och inte det triviala bötesbrottet: förargelseväckande beteende, då ingår helt plötsligt fängelse i straffskalan, och med det får vi ett lite bättre verktyg för att hantera saken. Sker bajsandet vid upprepade tillfällen så ska brottet givetvis klassas som grovt. Om jag var åklagare skulle jag se till att få saken provad i alla fall, tror inte det finns något prejudikat här.

      /Frida

      Svara
      • Grodan Boll

         /  09/30/2016

        Du har säkert en poäng, men jag kunde inte mentalt ta mig förbi prejudikatet och ”Grov förargelseväckande korv” pga hysteriskt fnissande.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  09/30/2016

          Förargelse är bara förnamnet, mitt humör var förstoppat men ändå i upplösimagningstillstånd!

          Svara
  21. Ivar L

     /  09/30/2016

    Attendo har tydligen formulerat en icke politiskt korrekt annons där det söker bostäder till sina anställda. Det går ju naturligtvis inte för sig och det måste pudlas:
    http://www.svd.se/attendos-skoterskor-kyrksamma

    Men det intressanta i artikeln är ju att trots kompetensregnet från Syrien m.m. så väljer Attendo att skicka efter sjuksköterskor ända från Filippinerna. Något som inte bara sätter press på svenska sjuksköterskors högst relevanta löneanspråk utan som dessutom tillintetgör alla påståenden om att vi behöver migration från MENA för att klara landets vårdbehov. Tydligen inte. En fråga som inställer sig är ju dessutom om Mellanösternmigrationen i sig alltså skapar behov av annan migration från Fjärranöstern för att klara det utökade vårdbehovet.

    Svara
    • Kristian

       /  09/30/2016

      Slavarbetare från Filippinerna har länge varit populärt i Saudi med omnejd. Nu även i Sverige?

      Svara
    • Jan

       /  09/30/2016

      Jag tycker att det är fel och stötande att det här riskkapitalbolaget inte kan anställa svenska sjuksköterskor (undersköterskor, vårdbiträden). Å andra sidan är jag inte moderat och gillar således varken välfärdskapitalism på skattepengar eller lönedumpning via utländsk arbetskraft. Jag håller den sicilianska maffian som moraliskt mer högstående än Attendo, Vardaga och allt vad de där utsugarna heter. Där finns det åtminstone tjuvheder.

      Svara
      • Jans

         /  10/01/2016

        Såvitt jag förstått råder det akut brist på sjuksköterskor vilket naturligtvis beror på vårt inkompetenta styre. Varför har vi inte tillräckligt många utbildade sjuksköterskor? Det är som lärarbristen. Fina yrken som borde locka många människor har kastats i slasktratten och trots att jag inte är någon socialist så ger jag dig mycket rätt i ditt riskkapitalbolagsresonemang. Jag är i princip för fri företagsamhet och rimliga skatteförhållanden men det finns något djupt motbjudande i att se hur viktiga samhällsfunktioner lämpas över till krämare och skatteplanerande Reinfeldister som skiter i vårt land och nu t.ex. spelar ut sjuksköterskor mot budgetalternativ från Filippinerna som förmodligen aldrig kommer att kunna kommunicera tillfredsställande med lomhörda 80-åringar med svåra sjukdomar och behov av att göra sig förstådda.

        Detta är inte den typ av gott företagande som jag tror kommer att bygga en bra framtid för Sverige. Detta är bara en annan sida av samma skittänkande som skapat det ”gränslösa” EU och andra nyliberala skitidéer.

        Svara
        • Jan

           /  10/01/2016

          Tack! Det finns hopp trots allt. Jag är heller inte socialist. Och naturligtvis är jag för fri företagsamhet. Dock inte fria företag som drivs med skattepengar. Den åsikten delar jag för övrigt med alla andra länder i världen. Utom Sverige och Chile.

          Fria företag ska verka på fria marknader med lika villkor för alla. De ska inte drivas med skattepengar. Det blir en osund marknad. Jag är heller inte emot privata skolor eller vårdinrättningar. Men de ska inte bekostas av det allmänna. Det här är ju rena självklarheter och har egentligen ingenting med vänster eller höger att göra. Snarare sunt förnuft.

          Svara
        • Utlandssvensk

           /  10/01/2016

          @ Jans & Jan,

          Jag är mörkblå, men också starkt kritiskt till vad jag kallar ”hybridaktörer”, dvs. privata företag som finansieras med skattemedel. Vidare anser jag att dessa har spelat en synnerligen drivande roll i den skadliga massimmigrationen.

          På detta tema skrev jag några längre kommentarer här:

          https://detgodasamhallet.com/2016/08/06/en-kalsuparteori/

          Den första kommentaren är från : 6 augusti, 2016 at 13:09

          Bakgrunden är att bloggens ägare, Patrik E, driver en tes att det är den traditionella offentliga sektorn, som han kallar VIK, som bär huvudansvaret för immigrationen.

          Svara
          • Jan

             /  10/01/2016

            Gott att höra att inte alla borgerliga människor köpt de här avarterna av nyliberalism rakt av. Jag har också märkt att vissa moderater dragit öronen åt sig efter vissa kritiserade fall där välfärdskapitalister varit inblandade.

          • Jan

             /  10/01/2016

            Intresset ljuger aldrig. Patrik Engellau är ordförande för stiftelsen Den Nya Välfärden.

          • Utlandssvensk

             /  10/01/2016

            @ Jan,

            Jag bor sen länge i Schweiz och då får man ett helt annat perspektiv. Här finns det privata alternativ till nästan allt, men inga av dessa mellanformer. Välj mellan kommunal skola eller helprivat.

            Systemet i Sverige är helt sjukt, men samtidigt är det lätt att förstå att det blir starkt stöd från medelklassen. Om den kommunala skolan tas över av MENA immigranter, framstår friskolor som rena frälsningen. Men det uppkommer väldigt, väldigt skadliga incitament som i Sveriges fall har varit närmast förödande.

            Vad gäller moderater anser jag att samtliga företrädare för det partiet från 2006-2014 hör hemma inför domstol, inte i riksdagen eller andra valda församlingar. Att 20-25% av befolkningen fortfarande kan tänka sig att lägga en röst på dessa figurer är tragiskt bortom alla ord.

          • Jan

             /  10/01/2016

            Håller med. Privata alternativ är utmärkta – så länge de är privata. Riktigt rika personer borde väl dessutom föredra riktigt privata alternativ. De sållar nämligen agnarna från vetet. Vanlig medelklass skulle nämligen knappast ha råd med terminsavgifter på säg 150 000 kronor för sina barn.

            Jag håller också med om den dystra synen på utvecklingen i Sverige. Två, för Sverige, skadliga ideologier har nämligen tillåtits breda ut sig här: Identitetspolitiken och nyliberalismen. Vilket har varit förödande för det svenska samhället. Och den som tror att något maktblock i svensk politik har någon lösning på det här är överhövan naiv. Det är nämligen politikerna som orsakat oredan.

          • Jans

             /  10/01/2016

            Identitetspolitiken och genuspolitiken och alla rikliga bidrag till dessa verksamheter uppfattar jag delvis som ett hundben till vänsterfolket från eliten så att de sysselsätter sig med riktigt meningslöst strunt som inte hotar den reella makten.

            Så kommer SD och förstör alltihop. Inte konstigt att Cecilia Hagen och Anne Ramberg blir arga. Så länge fotfolket käbblar om strunt men inte agerar politiskt så är ju privilegierna säkrade.

    • Frida Gustavlin

       /  09/30/2016

      Ytterst märkligt att det inte går att fiska fram en sjuksköterska på vår fina EU-arbetsmarknad? Det är verkligen på tiden att vi omförhandlar eller avslutar vårt EU-medlemskap. Det har säkert kommit en hel del gott från det, men sett på asylhaveriet, öststatskriminalitet, och tiggarinvasion är jag beredd att säga tack, men nej tack. Det fungerar tyvärr inte. Väl värt att komma ihåg Göran Perssons oro för ”social turism” och lurendrejeri av asylsystemet.

      http://web.archive.org/web/20160930113953/http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10413929.ab

      Och väl värt att läsa en gamal krönika från DN på samma tema.

      http://web.archive.org/nyheter/politik/tv-inslag-fick-persson-att-byta-fot/

      Svara
  22. Nilsson

     /  10/01/2016

    Oh, herregud, socialiseringen av manliga babianer måste ha gått skitfel, hur ska vi lösa detta?
    Jag börjar med att skriva en feministisk avhandling med rubriken: ”Male baboons are stupid, throw rocks at them”

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.