Det gör ont när knoppar brister

Sverige har i massor av år haft ganska gott anseende ute i världen, vi har setts som ett ganska lyckat och bra land. Ett sorts föredöme helt enkelt som andra länders ledare kunnat hänvisa till. Så har det varit även om det säkert finns några som hävdar motsatsen. Men även de håller nog med om att Sverige i stort har varit ett jäkligt bra land att leva i. Har varit alltså.

Bilden krackelerar mer och mer, utländska medier gör reportage om Sverige fortfarande. Men inte som ett föredöme utan som avskräckande exempel. Detta har fått UD att bli bekymrade och man anlägger moteld mot vad man kallar ”desinformation”. Man ger instruktioner till ambassader och myndigheter hur de ska agera och själva sprida för bild.

– Vi kan konstatera att vi ser en hel del medieinnehåll och uttalanden också på politisk nivå i länder som Polen, Ungern, Tjeckien där Sverige lyfts fram som varnande exempel. Men det ser inte ut att vara en officiellt sanktionerad verksamhet som exempelvis i Ryssland, säger Henrik Selin på SI och nämner att man nu lanserat en rysk version av sajten Sweden.se, Sveriges officiella webbplats, för att ge en motbild till hur Sverige skildras i exempelvis ryska medier.

Svenska Institutet, ni vet de som nästan alltid ”lyckas” sätta @swedenkontot på twitter i händerna på rena galningar som anser att allt till höger om V är Adolf, har startat upp en variant på ryska. Undrar om galningarna som brukar spaka @swedenkontot också finns med i utländska mediers bild av ett Sverige i förfall? De är ju Sveriges officiella twittrare och de MATAR ut galenskap 24/7?

Jag undrar vad Ryssland gör för att motverka bilden av Ryssland i väst? Kanske startar de upp statliga kanaler på andra språk…? Fast när DE gör det så är det för att sprida desinformation och när VI gör det är det för att sprida RÄTT bild. Såklart. Mina barn och andras skitungar.

– De flesta i USA vet till exempel inte att vi nyligen hade en högerregering i åtta år. I USA finns inte så mycket kunskap om Sverige och då är det lättare för mytbildning om till exempel ”no go zones” att få fäste. Eller att det skulle förekomma flest våldtäkter här, när statistiken har med vår hårdare lagstiftning och inte med våldtäktsmängd att göra.

Christian Christensen, professor i journalistik vid JMK, glömmer nämna att den högerregeringen förmodligen hade ansetts vara ultravänster i USA. Och är det verkligen mytbildning att vi har ”no go-zoner”? Polisen själva säger ju att vi har det även om de inte använder EXAKT det ordet? Men vad de menar är ju just det?

Och nu får Sverige betala priset för att man av politiska skäl lagt in så mycket i våldtäktsbegreppet att siffran blir enorm. Och egentligen värdelös samtidigt. Man har gjort det för att göra vissa organisationer nöjda och glada eftersom DE har fått höga siffror att använda i debatten för att slå vanliga hyggliga svenska män i huvudet med. Eller menar Christensen att våldtäkter inte är våldtäkter? Det är ju vad han faktiskt säger? Att ett stort antal våldtäktsanmälningar inte har med antalet våldtäkter att göra? Så, hur ska man veta vilka av alla som är våldtäkter då…? Eller menar han att det finns riktiga våldtäkter och ”våldtäkter” fast de anses vara våldtäkter alltihop? Eller menar han att Sveriges officiella statistik är…desinformation…?

– Som när man såg personer peka på rapportering från andra länder om övergreppen på musikfestivalerna i somras och att det inte diskuterats i svenska medier. Men när man hänvisar till utländska medier måste man fråga sig hur sakliga de är i sin rapportering – inte bara att de rapporterar det utan hur de gör det. Hur sant är det?

För att hindra detta försöker både SI och UD ge en nyanserad bild av Sverige och motverka desinformation. Karin Nylund på UD berättar att man skickat ut en vägledning till de svenska ambassaderna för hur de ska möta falska påståenden om Sverige. I materialet, som DN tagit del av, går bland annat att läsa att ”desinformation undergräver förtroendet för staten” och att den, ”när den riktas mot Sverige, kan skada bilden av vårt land”.

Så, UD ger alltså instruktioner hur man ska bemöta desinformation. Undrar hur till exempel Rysslands instruktioner ser ut? Eller Kubas? Eller Nordkoreas? Man kan nog anta att deras nästan ser exakt likadana ut. Det som skadar bilden av Sverige mest är nog att nätet svämmar över av filmer och väl belagda artiklar om enorma problem samtidigt som media och myndigheter säger att inget konstigt sker och att inga problem finns.

ud-ger-rad

Så ser råden ut.

Men detta är inte nog utan DN trummar på för fullt med ”Svenska hatsajter bidrar till svart bild av Sverige” som egentligen är en jävla dikeskörning till artikel. Jag nöjer mig dock med att ta upp en enda grej från den som är så enormt avslöjande

medier-vander-sig-till-alternativa

Så säger en som forskar om alternativa medier i Växjö. Och det är ju sant, de har gjort så. En riktig journalist hade ju direkt frågat sig VARFÖR de vänder sig till alternativ media istället för till traditionell och etablerad media och aldrig släppt frågan förrän den fått ett riktigt svar. Men sådana frågor är tydligen inte så intressanta för DN. Men de är intressanta för mig i alla fall.

Om till exempel DN har fått massor av uppgifter om stora problem i kanske Vitryssland, Kuba eller Nordkorea och vill undersöka vidare i det eftersom det är ganska anmärkningsvärda saker men när de vänder sig till det landets etablerade media så finns nästan ingenting om de allvarliga problemen. Det är nästan tomt. Någon liten notis finns men mest för att uppenbart försöka dölja vilket DN ser direkt såklart.

Samtidigt så svämmar nätet över av filmer på brinnande bilar, poliser som blir attackerade av stenar, gruppvåldtäkter i parti och minut, brinnande asylboenden, journalister som blir bortjagade och attackerade i förorter där folk säger ”det här är inte [insert valfritt land], stick! under skurar av glåpord och spottloskor”, massor av väktare på akutmottagningar, gängslagsmål, stora grupper som attackerar och rånar ensamma pensionärer, gängkrig, dagliga skottlossningar, handgranater, automatvapen, stenregn mot ambulans och räddningspersonal, mängder av sexuella övergrepp på badhus och på festivaler. Och så vidare i nästan oändlighet.

DN kollar upp lite mer noggrant och ser att etablerad media visst har nämnt problemen men hela tiden i förminskande hållning. Man skyller allt på den egna befolkningen helt enkelt trots att man vet att det inte är sant. Man säger att det alltid har varit så i landet, att den egna befolkningen alltid har begått massa gruppvåldtäkter, att det alltid brunnit massor av bilar, att vuxna män alltid har begått massor av sexuella övergrepp i grupp mot småtjejer på badhus och på festivaler, att de alltid i grupp har rånat och misshandlat ensamma pensionärer och så vidare. Man säger att det bara är anmälningsbenägenheten som gått upp. Landets statsminister/president står och säger i en intervju i ett annat land för ett av det landets nyhetsbolag att så har det alltid varit i landet! Inget nytt har hänt! Landets etablerade media påstår att landet är BÄST I VÄRLDEN på integration samtidigt som all empiri säger att de är sämst. Landets etablerade media går samstämmigt ut med att de som påstår att allt detta sker i landet bara är rasister och nazister samtidigt som det brinner i bakgrunden.

DN kollar upp hur det var för 25 år sedan och hittar inget av det som alltid ska ha varit i landet. Märkligt tänker DN och börjar undra hur landets etablerade media sköter sin uppgift egentligen.

Nu är frågan, om DN skulle göra ett fördjupat reportage om problemen i det landet, skulle de då vända sig till etablerad media, som hela tiden bara säger att det finns inga problem, allt är lugnt och som det alltid har varit och att de som påstår annat bara är rasister och nazister!!11!? Eller vänder de sig till andra källor som visar de problem som faktiskt finns och som det finns överväldigande bevis för?

Sverige har själva blivit Landet som man läser om i tidningar och som man hör om på nyheter. Landet där man om man vill få reda på hur det EGENTLIGEN ligger till inte kan vända sig till etablerad media. Det som vi ser reportage om från Kina. Från Vitryssland. Från Kuba. Från Nordkorea. Från Ryssland.

Jag förstår att det gör ont för svensk media som har en svullen självbild och ego att inse det. Så därför vill man inte inse det.

Tvärtom, man fortsätter med ÄNNU en liknande artikel, den här gången från den uppblåste Wiman, ”Utländska lögner får stöd av svenska ”sanningssägare””. TRE artiklar om samma sak utan den minsta lilla självkritik utan bara ursinniga attacker på andra som vågar påpeka att kejsaren är naken. Ungefär som Pravda betedde sig mot de som dristade sig att kritisera Sovjet. De attackerade också andra som ”undergrävde förtroendet för staten” och ”den fria pressen i Sovjet”. Och precis där som här så är det myndigheterna som basunerar ut det i ”sin” media…

Nu är Sverige inte Vitryssland, Ryssland, Kuba eller Nordkorea. Inte exakt. Men det finns drag av det vad gäller media även här. Vi har ingen stenhård regim som dikterar vad media ska skriva om med hot om avrättningar. Den stora skillnaden är att här gör media det regimen vill helt frivilligt. Fast kanske fel att kalla det för regim här, man använder väl mest det för icke-demokratiska länders styre. Men ni förstår vad som avses. VI har blivit landet där utländsk media inte kan fråga etablerad media vad som står på och förvänta sig ett ärligt svar. Därför söker sig andra länders media till alternativa källor. Precis som vi gör när vi vill veta något i ett annat land och misstänker att etablerad media där inte är helt ärliga…

Ett tydligt bevis för att till exempel DN ÄR en del av den etablerade makten i Sverige och då inte granskar den är DN:s tre artiklar utan minsta lilla kritik mot sig själva eller annan etablerad svensk media utan att de helt okritiskt matar ut vad myndigheter vill att de ska mata ut. Det är exakt NOLL kritik. Det är bara attacker på andra som vågar utmana den uppblåsta självbilden. De struntar i allt som visar att andra länders varningar kanske är ganska rätt men kanske med brister. Istället för att ta fasta på det riktiga och då samtidigt rätta till bristerna som finns så siktar de ursinnigt in sig bara på bristerna och låter allt annat vara. I deras värld är andra länders rapporteringar om Sverige en ren attack på dem själva. Andra länders media gör jobbet som man inte själv orkar/vill göra själva och sen klagar de på att de andra gör arbetet. De står, och har länge stått, som Bagdad Bob och säger ”Allt är lugnt och fint. Här finns inget att se, cirkulera era jävla rasister och nazister!”. Samtidigt ser alla att det brinner i bakgrunden bland alla stenregn och skottlossningar.

Det gör nog jävligt ont när man tvingas inse att man själv ÄR det man föraktar i andra länder…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

49 kommentarer

  1. MiT

     /  10/21/2016

    Hör ju till inlägget så att säga
    ”Så lurar Sydsvenskan läsarna om återvändande IS-terrorister”
    http://nyheteridag.se/sa-lurar-sydsvenskan-lasarna-om-atervandande-is-terrorister/

    Svara
  2. MiT

     /  10/21/2016

    Och apropå Utbildningsradion och deras fobi mot kritiskt granskande av normkritiken
    ”När normen blir att inte våga fråga”
    http://www.fokus.se/2016/10/nar-normen-blir-att-inte-vaga-fraga/

    Svara
  3. Erik

     /  10/21/2016

    Svenska rapportering om andra länder är naturligtvis alltid korrekt… 😉

    Svara
    • Einar

       /  10/21/2016

      Sverige framstår som ett skräckexempel även när det gäller journalistik.

      Svara
  4. Hans Nilsson

     /  10/21/2016

    Vi som är 6ö+ och mer kan intyga att Sverige är INTE längre vad det en gång har varit. Dagens makthavare och deras knähundar PK media kan fortsätta med sina lögner om att allt går åt rätt håll för de talar bara till sina egna sk medlöpare.

    Svara
    • Instämmer. (Har nog skrivit detta förut någonstans.)

      Hur man blir bemött utomlands som svensk har förändrat sig rejält.
      Reste mycket i slutet av 70talet och överallt möttes man som svensk vänligt och med intresse. Vi var modell för jämlikhet, ekonomi, skola mm.

      Nu frågar folk om vi är galna, vilken pajas vi har till Statsminister, om den usla skolan, om vi tänker bli muslimer, varför vi stöder terrorister, om alla får pengar utan att jobba bara de kommer över gränsen… Samma frågor oavsett land. Senast Grönland. Ryktet har spridit sig ändå dit trots bristen på Internet.

      Under en vandring på Alperna sa jag en gång finne i stället svensk och det var helt annan ton genast. Det är faktiskt tragiskt.

      Svara
    • Största hotet mot rikets säkerhet kommer från journalistkåren.

       /  10/21/2016

      Om SD kommer till makten då är det dags att rensa ut alla vänstervridna journalister inom Public Service och placera dessa i Fas 3 samt avskaffa den fria journalistiken.
      Alliansen förtjänar inte att existera ens en gång och borde inte ställa upp i nästa val. Ett totalt meningslöst alternativ.

      OT: Ikväll eller i natt så publicerar en av de mest hatiska journalisterna Fredrik Virtanen på äkta Arnstadmanér sina SD-hatande krönikor i sedvanlig ordning på AB i kombination med rödvinet.

      Svara
  5. Einar

     /  10/21/2016

    Med de journalister vi har behöver Sverige inga fiender.

    Svara
  6. Olof

     /  10/21/2016

    ”Eller att det skulle förekomma flest våldtäkter här, när statistiken har med vår hårdare lagstiftning och inte med våldtäktsmängd att göra.”

    Ja, jag sällar mig till MIT och säger bullshit. Våldtäkt är ett ord som har en specifik betydelse och den betydelsen är rätt lik i de flesta länder. Om UD anser att det vi kallar våldtäkt i Sverige inte är våldtäkt så tycker jag gott att UD kan gå ut och förklara exakt vad det i så fall är.

    Om det är riktigt, då är det ju bra om vi arbetar med olika tillverkare av lexikon och ordlistor så denna nya betydelse i så fall blir dokumenterad. Är våldtäkt numera ‘molestation’? Är det ‘pissing off a woman while having a penis’? Om vi inte längre har något ord att beskriva det som på engelska heter ‘rape’ så kanske vi behöver ta fram ett nytt ord för det?

    Jag kan tänka mig att eventuella dömda för denna i så fall nya Svenska betydelse skulle uppskatta att få en översättningtabell, ungefär som tabellerna för olika betygssystem, eftersom våldtäkt brukade vara ett ganska grovt brott.

    Svara
  7. G

     /  10/21/2016

    Medans landets kommuner jobbar hårt med att fixa fram bostäder åt ”nya” svenskar….
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hemlosa-pia-det-ar-skammigt
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/de-hemlosas-situation-uppmarksammas-pa-vaghustorget

    Står ej i texten i någon av artiklarna vad jag kan se, men i inslaget på TV sa de att den grupp som ökar allra mest bland hemlösa är pensionärer, enligt stadsmissionen, sorgligt.

    Svara
    • Rikard

       /  10/22/2016

      Hej.

      Den som blir hemlös och uteliggare som gammal (65+) blir inte mycket äldre, varför vi kommer att se en topp i statistiken, för att sedan se en utplaning eller till och med minskning (sett över tjugo år framåt) då svenska äldre snabbt dör av.

      Med tanke på den kognitiva förmågan och den matchande kunskapsnivån hos politiker, politiska tjänstemän och journalister kommer att tolka detta som att det inte skapas nya hemlösa, då nivån syntes vara konstant.

      Mitt råd till den som är över strecket och på vägg att ställas på gatan: bli kriminell. Sälj och fördela ditt bohag och dina saker på släkt eller vänner (permanent eller tillfälligt) och börja råna banker (eller var det nu finns kontanter och annat du behöver). Ge den stat som kastar dig på soptippen långfingret och gör allt du kan för att få din vilja fram gentemot den.

      Du har, kan det ibland förefalla, ett bättre rättsligt skydd som brottsling än som dessas byte och rov.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Som dömd kriminell får du ett gratis boende, mat, kläder, gym, fickpengar och terapi. En fattigpensionär, ca 250 000 i Sverige har du inga fickpengar och får välja hyra eller äta varje dag.
        Så, vart finns det en bank att råna nu mera?

        Svara
  8. G

     /  10/22/2016

    ””Smilla 20.07.2016 – 12:48
    Det irriterar mig också med kvinnor som inte förstår de är kränkta och förtryckta. Folk som inte inser hur illa kvinnorna faktiskt har i Finland ännu 2016. Det är ett strukturellt förtryck som sitter så djupt efter hundratals år av patriarkalt förtryck att många inte förmår skönja mönstret eller bryta det. Feminismen behövs, kanske ännu mera idag. Ett sätt att komma till rätt med problemen vore utbildning, att alla barn från åk 1-9 skulle läsa genuslära 2-5 h/vecka. Med ökad förståelse skulle man nå resultat och jämlikhet.””

    Ovan en av kommentarerna under följande:
    https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/20/opinion-inte-alla-kvinnor-racker-inte
    .

    ””Schyman om finskt feministparti: Jo, det är dags att ta steget!

    Varför behöver Finland ett feministiskt parti?

    – Det här skulle behövas i många länder för vi ser ju hur nationalismen och högerextremismen breder ut sig i flera länder, och att det resulterar i inskränkningar i mänskliga rättigheter, och ett försvårande av kvinnors och hbtq-personers rättigheter. Så det är dags att ta det här steget, och jag är väldigt glad över att feminister i Finland nu gör det här.
    …[….]…
    – Målet är att partiet ska ställa upp i kommunalvalet nästa år. Vad kan ett feministiskt parti bidra med i kommunalpolitiken?

    – Väldigt mycket. Det ser vi i Sverige där vi har representation i tretton kommuner, i alla storstäder men också i uppe i norr i gruvdistrikten och nere i söder i jordbruksdistrikten.

    – Det är det som feminismen gör. Vi för in ny politisk kunskap och nya politiska analyser i det politiska samtalet. Vi tar bland annat upp frågor som handlar om kommunen som arbetsgivare, rätten till heltid, rättvisa löner. Vi tar också upp den viktiga frågan om att skolan – som ju är en kommunal angelägenhet – bedriver normkritik och tar upp frågor om mänskliga rättigheter i undervisningen.

    – Det är i kommunerna som vardagen formas. Det är där man verkställer de beslut som fattas på högre nivå.

    Vilka utsikter tror du att det nya partiet har i Finland?

    – Jag tror att det kommer att gå väldigt bra – precis som det har gjort i Sverige. Jag tror att det kan gå fortare i Finland eftersom vi har gjort en del i Sverige redan som man inte behöver göra om i Finland.

    Och det är likadant i Norge. Där finns det också ett parti sedan ett år tillbaka. Det partiet ställde upp i kommun- och fylkevalet och kommer att ställa upp i nästa nationella val. Vi kommer att få se flera feministiska partier. I Danmark sitter det också en grupp och jobbar, och det finns ett parti på gång i Polen, likaså i Tyskland, England.

    – Det här är en växande rörelse.””
    https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/16/schyman-om-finskt-feministparti-jo-det-ar-dags-att-ta-steget

    Jaaa, det är ju verkligen högern som är problemet för kvinnor och hbtq! Jag har glömt, vad var din personliga, Sveriges feministers och vänsterns kommentar om dalmasarna och dalkullorna som förföljt och attackerat kvinnan i Hedemora för att hon bar ”fel” kläder ? Ooops glömde, varken du, feministerna eller vänstern i Sverige sa ett jävla skit och stod upp för den kvinnans rättigheter, jävla kärringar är vad ni är när ”fel” personer ligger bakom någon händelse, då är ni så tysta så tysta, dra åt helvete för fan.

    Att hon återigen pekar på just högern visar för femtielfte gången att de inte är något annat än ett vänsterparti i feministiska kläder, eller mest troligt en rosa burqa.

    Ny politisk (Fi)-kunskap = alla mot männen.
    Redan gjort en del i Sverige som man (varför säger hon MAN och inte EN, ffs!) inte behöver göra i Finland, undrar verkligen vad hon syftar på för galenskap då.
    Växande rörelse ? Hjälp mänskligheten!
    .

    ””Visst får man tala om pojkar och flickor i skolan!

    Vid utbildningsstyrelsen beklagar man att den nya jämställdhetsplanen för grundskolan blivit så missförstådd. Enligt Helsingin Sanomat skulle planen innebära att man från och med årsskiftet inte längre får tala om ”flickor” och ”pojkar” i skolorna.

    Jorma Kauppinen, som är direktör för allmänbildande utbildning och småbarnspedagogik vid utbildningsstyrelsen, säger att reaktionerna har varit upprörda.

    – Vår e-postlåda är full av reaktioner. Nog har det blivit ett riktigt rabalder, säger Kauppinen till Yle.

    I HS-intervjun fick undervisningsrådet Satu Elo tala om den den jämställdhetsplan, som ska bli obligatorisk i Finlands grundskolor. Hon berättade också om Utbildningsstyrelsens guidebok med praktiska råd för ökad jämställdhet.

    Bland annat föreslår guiden att lärare kunde tilltala barnen med förnamn, i stället för att bruka gruppbenämningarna ”flickor” eller ”pojkar”. Elo konstaterar att könet bara är ”en egenskap bland många”, och att det ständiga omnämnandet av könstillhörigheten kan göra att ”barnen får en överdriven uppfattning av könets betydelse”. (forts)””
    https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/18/visst-far-man-tala-om-pojkar-och-flickor-i-skolan

    Finland! WTF händer med ert en gång så kloka land. Jaja, landet Åsiktskorridoren ligger nog i topp än så länge 😉 För finländarnas bästa hoppas jag att någon driver Toklandet finnish edition, om inte, starta genast! 😛 Och givetvis en polsk, tysk och engelsk edition också!

    Svara
    • G

       /  10/22/2016

      En läsarkommentar och Svar från YLE från länk 1 ovan!

      ””Snälla försök vara objektiva 20.07.2016 – 21:42
      Fråga till svenska Yle: När blir det en annan vinkling än den feministiska på kulturen?
      Vi har nu fått läsa ett stort antal skattebetalda åsiktskolumner och reportage som alla handlar om hur det är synd om kvinnor och världen behöver mer feminism.
      Det finns ju andra vinklar också.
      Man kan tex. tänka sig exakt likadana artiklar som handlar om att det finns för lite socialistisk sommarteater, för lite kristen sommarteater, för lite musikbaserad sommarteater, för lite lokalhistorisk sommarteater, för lite företagarvänlig sommarteater och så vidare.
      Allt beroende på redaktörens egna övertygelse.
      Det är inte fel att ha en feministisk övertygelse. Det är inte fel att vara kristen eller socialist heller.
      Men nu handlar det ENBART om feminism i snart sagt alla kolumner och reportage, som om detta vore totalt opolitiskt och omöjligt att ifrågasätta.
      Det känns väldigt, väldigt ensidigt – oberoende av redaktörens uppriktiga övertygelse.
      Det är inte Yles uppdrag att utgöra megafon för bara en åsiktslinje.
      Det är inte rätt mot skattebetalarna.
      Även andra åsikter bör få komma till tals än feministiska.
      Eller hur?
      Jag vore väldigt tacksam för svar.

      Vänligen,
      Nagugästen””
      ————-
      ””Lina Raunio 21.07.2016 – 14:24
      Hej Nagugästen,

      vi valde att satsa större på sommarteatrarna i år, både med recensioner och genom en granskning ur en genussynvinkel. Den ledde till en artikel om själva granskningen, en uppföljning där amatörteaterfolket fick säga sitt och slutligen till en kolumn med redaktörens egna åsikter. Det här valde vi för att vi vet att många är intresserade av just genusfrågor, Vår sommarredaktör Ylva Perera intervjuade också författaren Jeanette Öhman om nya boken Livet och patriarkatet. Detta för att den boken är den enda finlandssvenska boken som kommit ut nu under sommaren. Trots det stora genomslaget är naturligtvis inte alla intresserade av genusfrågor och därför försöker vi hålla en bredd i bevakningen och i vinklingar. Jag noterar t.ex. artiklar om dansbandsmusik, folkdans, Juice Leskinen, olika festivalrapporter och personporträtt på Mikaela Hollsten som lever sin snowboarddröm året om, samt olika finlandssvenska kulturpersoner som berättar om sina favoritfiaskon.

      Med vänlig hälsning, Charlotte Sundström, ansvarig producent för Kultur, drama och underhållning””

      Svara
    • Nej! Bara ett stort nej! Börja inte där också. Måste varje land demoleras av feminism?

      Svara
  9. Edward Ulfertz

     /  10/22/2016

    Dags för UD att kalla in Ullenhag.

    Svara
  10. G

     /  10/22/2016

    Orkar inte, läs artikeln och kommentarerna där vissa av undertecknarna är aktiva.
    http://www.dagenssamhalle.se/debatt/stoppa-utvisningarna-av-afghanska-ungdomar-28561

    Svara
    • G

       /  10/22/2016

      Merit ger många bra svar på artikeln med ”KRAV” av de 300 lärarna, deras artikel har just nu delats lite över 19000 gånger. Läs även den för all del.
      http://www.svd.se/300-larare-stoppa-utvisningarna-till-afghanistan/om/debatt
      Varför funderar inte dessa lärare på hur det kommer sig att hela 40% som kom till EU valde just Sverige, och att de ”råkar” vara i just samma ålder allihop. Varför gruppen ensamkommande ökade så kraftigt förra året, speciellt från Afghanistan. Varför väljer så många Sverige, varför ska Sverige hjälpa fler än det finns resurser till. Ni är lärare, det kan man inte tro.

      Okej, det börjar nu verkar det som, motståndet och kraven på att så många som möjligt ska få stanna haglar tätt pga verkligheten kom ikapp ? Varför tog vi emot så många om inte alla som kom får stanna ? För att alternativet var rasistiskt såklart. Det spelar ingen roll längre om man har asylskäl eller inte, alla ska få stanna oavsett vad typ. Vad hände med asylrätten ? Rätten att söka asyl, ja, rätten att stanna även utan asylskäl (för de är ju ändå här nu och går i skolan, som de inte öht borde innan beslut imo, och börjat ”integreras”) är det nya kravet verkar det som. Ibland undrar jag om folk verkligen inte bryr sig eller bara spelar idiot. Ingenting spelar roll längre, leka ”the good guys” är det enda viktiga.

      ””Min förtvivlan ökar för varje dag som går. Hur kan ett land gå från ett generöst flyktingmottagande – till att stoppa inflödet och maximera utflödet av samma grupp på bara ett år? Det skriver Åsa Jonsson-Sköld, chef för ensamkommande barn och unga, Jönköpings kommun.””
      http://www.svd.se/hur-kan-sverige-hantera-unga-pa-flykt-sa-har/om/debatt

      (””Mer än 160 000 personer sökte skydd i Sverige på kort tid.””)

      Om man behöver skydd så har man asylskäl, alla 160 000 är dock knappast här för att de behöver skydd. Tror du verkligen det själv ?

      (””Alltså ska vi göra två helt olika saker samtidigt – med ett antal unika individer där varje besked får helt olika konsekvenser.””)

      Nå, som din jämlike aktivist skrev i kommentarsfältet hos Dagens Samhälle under artikeln jag länkar längre upp ”DET GÄLLER ATT KUNNA HA TVÅ TANKAR I HUVUDET SAMTIDIGT” Visa det då för fan!

      (””Är det ingen som vill ta ansvar för detta slöseri med mänskliga resurser? Vi behöver arbetskraft i Sverige – både inom det privata näringslivet och den kommunala sektorn. Vi behöver ett samhälle som ställer krav, har förväntningar och klarar av att tänka utanför ”boxen” när situationen så kräver det. Ett samhälle som vågar ta långsiktiga, hållbara och innovativa beslut. Vi behöver ett samhälle som klarade av att emot människor som var på flykt från krig men också fattigdom och misär och som orkar hela vägen.

      Nu har vi stängt gränserna – vi har tydliggjort att vi har gjort ”vårt” i relation till övriga Europa – men låt oss åtminstone ta ansvar för de som kom till vårt land under förra året. Och låt oss åtminstone reagera på det inhumana i hela situationen. Vi har med långa handläggningstider och vårt kommunala mottagande satsat långsiktigt på de ensamkommande barnen, ungdomarna och unga vuxna som kommit hit. De har i sin tur satsat på att bli en del av vårt samhälle. Familjer, goda män, föreningslivet, ja, stora delar av det civila samhället har tagit ansvar för att integrera dessa nyanlända. Nu är det tungt att tänka: Till vilken nytta?””)

      Asylinvandring är inte = arbetskraftsinvandring om du nu trodde det.
      Som jag misstänkte, du trodde tydligen inte att alla 160 000 kom hit för att de behöver skydd, även om det är det du skrev. Du skriver om asylsökande här, vet du när fattigdom blev skäl för asyl ? Inte jag heller.
      För sista gången, vi har INTE stängt gränsen på något sätt, den stängs inte bara för att korkade aktivister tror att den är stängd när vi har lite mer kontroll.

      Du låter som en typisk aktivist som bara bryr sig om de som kan ta sig till varma soliga Sverige längst i norr, men bryr sig noll om de som inte kan eller ens vill rör sig över halva jorden. Har läste flera artiklar (som jag glömt spara) om flyktingar i närområdet som VÄLJER att stanna där, i flyktinglägren, så de snabbare kan återvända hem när det blir möjligt och påbörja arbetet med att åter bygga upp det som raserats så fort det bara går. Alla med asylskäl varken kan eller vill komma till just Europa och Sverige, men det klart, mycket bättre att hjälpa alla de ensamkommande som saknar asylskäl än att hjälpa de som verkligen är i behov av hjälp, som har genuina asylskäl men som inte ”råkar” befinna sig i just Sverige. Det är ju tydligen precis det som är ”humanism” enligt alla er, jag säger som Eliasson, ”jag blir spyfärdig”. Skillnaden i pengar är monumental, men det bryr ni er inte heller om det minsta, eran korkade ”humanism” är så mycket viktigare när det kommer till att hjälpa, fakeflyktingar har prio 1 i eran värld, och både resurser och pengar växer givetvis på träd året runt. Falska människor som helst vill hjälpa fakeflyktingar är vad ni är. Och ni har mage att prata om ”slöseri med skattepengar”! Ni borde skämmas varje dag.

      Tänkte ni aktivister på att biståndet från Sverige skrevs upp igen, enbart pga att det nu kommer färre människor till Sverige. Nej, tänkte väl det.

      Svara
  11. Svenne

     /  10/22/2016

    SvD: Ivar Arpi: Genusvetarna som vägrar se könet

    Svara
  12. Pelle2

     /  10/22/2016

    OT:
    Ann Heberlein skriver bra om tilliten i Samhället i dagens Ledarsidorna
    http://ledarsidorna.se/2016/10/ann-heberlein-tillit-maste-vinnas-uppratthallas-och-bekraftas/

    Svara
  13. Jan

     /  10/22/2016

    Klokt, som vanligt, av Anna Dahlberg om flyktinginvandringen:
    ”Men det är inte rimligt att Sverige försätter sig självt i ett krisläge för att möta ett skeende som varken har en slutpunkt eller en geografisk begränsning. Statsfinanserna blöder med miljardbelopp varje vecka. Skolor och socialtjänst går på knäna.
    Ingen har en aning om var alla flyktingar ska bo och takten i antalet ensamkommande minderåriga som nu kommer till Sverige motsvarar en hel svensk årskull med barn.”

    http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lat-inte-sverige-ga-in-i-vaggen/

    Svara
    • Pelle2

       /  10/22/2016

      Ja,Anna Dahlberg har verkligen blivit bra och vågar säga obekväma saker.
      Hon har helt rätt i att vi inte kan fortsätta att ta emot stora volymer av flyktingar och definitivt inte från länder där det inte pågår något krig.

      Svara
      • Bo

         /  10/22/2016

        Förlåt, men sluta använda ordet ”flykting” slentrianmässigt. Det är precis det MSM gör, benämner allt och alla, även de utan asylskäl, som flyktingar. Har man inte asylskäl är man per definition inte flykting, även om man ”flyr” till en bättre tillvaro och livstids försörjning av svenska skattebetalare.

        Svara
  14. MSM attackerar svensk kroppsbyggare!

    Svara
  15. Pelle2

     /  10/22/2016

    OT:
    Sakine Madon skriver en text om den modiga Amineh Kakabaveh som Vänsterpartiet försöker tysta eftersom hon tar upp hederskulturen i förorterna.
    http://archive.is/1Kp9g

    Svara
  16. Pelle2

     /  10/22/2016

    OT:
    Vänsterextremisten Mattias Gardell skriver ett inlägg om Anton Lundin Pettersson som mördade skolbarn i Trollhättan.
    Han avslutar med följande:
    ”Den ”högerextrema” miljön sticker ut genom att vara den enda brottsaktiva politiska miljö där en aktivist dödat andra än sig själv. Inalles minst 20 mord och dråp”
    Det är naturligtvis helt åt helvete att mörda någon oavsett anledning men det är väl mera tillfälligheter att hans polare i AFA och den autonoma rörelsen inte har dödat någon i sina våldsattacker.
    Om Gardell på Wikipedia:
    ”han var under 1990-talet aktiv inom Antifascistisk aktion”

    Det ligger naturligtvis i hans intresse att tona ned hans gamla våldskamrater i AFAS och den så kallade autonoma vänsterns våld mot sina meningsmotståndare och förstärka våldet inom den högerextrema rörelsen.

    Han avslutar med följande:
    ”Ändå tenderar medier, polis, säkerhetspolis och ”terrorismexperter” att i oproportionerligt hög grad fokusera på hotet från ”islamistiska extremister”. Det hotet finns.
    Säkerhetspolisen bör göra vad den kan för att avvärja det. Men i ljuset av empiriska fakta måste också hotet från rasistiska och fascistiska miljöer tas på större allvar. ”

    Med tanke på vad IS gör är det ett minst sagt konstigt uttalande.Is mördar urskiljningslöst
    icke muslimska människor i t.ex Syrien,Irak Frankrike och ingen vet var de slår till härnäst De allra flesta av oss kommer aldrig i kontakt med högerextremt våld.
    Naturligtvis skall även högerextremt våld slås tillbaka men Gardell vill uppenbarligen flytta fokus från Vänsterextremism och islamism.

    Här har vi kanske förklaringen till att Gardell vill flytta fokus från Islamismen:
    Från Wikipedia:
    ”Kritiker menar att han idealiserar islam och arabvärlden och har ägnat sig åt att förneka och bortförklara antisemitism bland muslimer.[2] När hans doktorsavhandling Countdown to Armageddon, om Louis Farrakhan och Nation of Islam, publicerades 1996 fick den kritik den av bland andra forskaren Henrik Bachner som menade att Gardell försökt förneka och bortförklara Farrakhans antisemitism.[13][14]”

    Helt obegripligt att Aftonbladet upplåter textutrymme till en extremist som Gardell.
    Fast med tanke på att inlägget publicerades på kulturdelen,som leds av marxisten Linderborg, skall vi väl inte var förvånade…

    Gardell är en otäck människa som verkligen inte borde ges något publikt utrymme.

    http://archive.is/mBYba

    Svara
    • Grodan Boll

       /  10/22/2016

      marxisten Linderborg

      …som dock har tagit sig i kragen på ett föredömligt sätt.
      Jag tyckte det var trevligt att Janne Josefsson även noterade detta och gav henne en komplimang för det under publicistdebatten.

      Svara
    • Rikard

       /  10/22/2016

      Hej.

      Som tidigare sagts är detta en del av den pågående motattacken, och Gardell drar sitt strå till stacken.

      Vi kommer snart att se en stegrad nivå på bitterheten och hatet i inlägg liknande hans, eftersom den (eller snarare de) sidor han kan sägas företräda, de senaste åren haft en meta-nivå i sin språk- och argumentstruktur inte bara baserad på att de har rätt (punkt slut, oavsett fakta, data eller observation) utan att de också har vunnit.

      Därmed ses det som en sorts brott och övertramp när de utmanas, ifrågasätts och kritiseras. Linderborg blir intressant att följa; hon har haft tvivel om den moderna mångkulturfeminismen i flera år, och är nu under intern press (det finns fler yngre kvinnor som vill ersätta henne).

      Gardell kommer troligen att retirera och gömma sig bakom titlar: han har mer att tjäna på att söka skapa trovärdighet inom akademiska kretsar (i Sverige, ej internationellt där han bara är gångbar i extremistkretsar) än på ren aktivism. Detsamma gäller Hübinette.

      Om och när vi ser en riktig omsvängning, vilket ligger många år framåt om någonsin, kommer det att brinna i många arkivskåp och i många hårddiskar hos AFA/EXPO.

      Vi kan förvänta oss ”Veckans SD-skandal” oavsett vad det gäller. Operationen är nu i den fasen att alla de onda och negativa begreppen skall knytas samman till ett hos målet associativt begreppskluster av memetiska bilder; det ger en direkt känslorespons som går förbi alla högre funktioner. Extremt viktigt kommer att vara att stimulera denna kontinuerligt via sociala medier samt att belöna den som ‘kommer ut’ som havandes kontakter med fel värdegrund.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  17. Pelle2

     /  10/22/2016

    Lite mera OT:
    Ola Wong på Svd fortsätter att skriva om hur normkritik och genusidiotier förs in i kultursfären till bl.a Bah Kuhnkes förtjusning.
    http://archive.is/edyaV

    Svara
  18. MiT

     /  10/22/2016

    Svara
    • Ivar L

       /  10/23/2016

      ”En känner igen…” Så det är antingen Oisin eller den borgerliga ledarskribenten som känner igen ”samordnad attack”? Inte båda två utan, ”en”. Också enbart en av dem som ser attacken tydligen, undrar om det är samma person som den som känner igen den?

      Den politiskt korrekta språkförflackningen leder ju till rena rama idiotin. Inte ens om jag hade förtroende för Oisin skulle jag läsa en text skriven av någon som uttrycker sig så idiotiskt.

      Svara
  19. MiT

     /  10/22/2016

    Svara
    • Olof

       /  10/22/2016

      Heh, skitbra. Efter fem års genusvetenskap, svenska och feministisk omprogrammering så är de säkert välkomna som lärare i den svenska skolan med. Men vänta… med den ledtiden så är ju i princip alla i Sverige med gymnasieutbildning ‘lärare’…

      Sen skulle jag nog misstänka att rätt många av de lärarna förmodligen är bättre faktiska lärare än någon med modern svensk lärarutbildning… men det kommer ju inte att ge dem jobb som det ändå.

      Svara
      • Ivar L

         /  10/23/2016

        Svenska lärare bör kunna prata svenska. Där kommer det första problemet. Min dotter klagar redan idag på lärarvikarier som har problem med svenska språket och hon går inte i någon problemskola. Det är ett problem med invandrare på höga befattningar som inte behärskar vårt språk utan haltar sig fram så att välvilliga svenskar tvingas simultantolka hela tiden. Många som förmodligen inte ens fattar vad en del säger. Klart en invandrare inte kan prata perfekt svenska men när de är för många som haltar sig fram så blir det ett problem för samhället.

        Svara
  20. MiT

     /  10/22/2016

    Jo, det är ju massor av vuxna män som reggar konton på sådana ställen för att ragga på småtjejer…
    Sen var det väl en sådan för nåt år sedan också om jag inte missminner mig? Har t o m skrivit om det, då var det samma sak, att massor skulle ha tagit kontakt med en fejkad minderårig tjej men sen var det någon som sa att det var rent fiske där den fejkade profilen var den aktiva och tog kontakt med många på ex fb och ville dra in folk på andra sidor för att chatta ”privat”. Det skulle då alltså INTE varit att ”de tog kontakt” med henne utan tvärtom. Tror det var SVT som låg bakom den gången. I o f måste man väl vara bra dum i huvudet om man ger sig in i grejer med minderåriga oavsett vad det gäller. Är alltid den äldres ansvar att se till att hålla sig undan!
    EDIT: Men med det sagt så är det helt galet att det ändå är så lätt att just kontakta och nästan tråla efter småtjejer på sådana ställen, de måste bli mycket bättre på kontroller och anmälningar.

    Svara
    • Pelle2

       /  10/22/2016

      Så några män=Alla män enligt Loan Sundman ?
      Jo, så är det naturligtvis för en radikalfeminist som Sundman.
      Det finns inga nyanser när det gäller hennes manshat och dom som säger emot henne är naturligtvis kränkta kvinnohatare…
      Men hat i alla dess former är ju vardagsmat för en vänsterextremist och medlem i Researchgruppen som hon är….

      Svara
    • Nykteroklok

       /  10/22/2016

      Vilken fullständigt meningslös distinktion, så länge man inte gör något försök att definiera begreppen. Blir som att diskutera om ett problem är ‘jättestort’ eller ‘enormt’.

      Svara
    • Ivar L

       /  10/23/2016

      Satir?

      Svara
  21. QED

     /  10/22/2016

    ”4H-gården” på Södermalm – någon besökare verkar ha misstolkat en av H:na till Halalslakt

    https://polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2016-10-21-0903-Djur-skadatomhandertaget-Stockholm/

    Svara
  22. Ivar L

     /  10/23/2016

    När man läser UD:s instruktioner känns det som de mer är riktade mot UD:s egen personal faktiskt. Så att de inte skall suga i sig för mycket fakta från utländska medier om vad som faktiskt håller på att hända med deras land. Bor man utomlands är man ju faktiskt MINDRE utsatt för den inrikespropaganda som MSN sysslar med.

    Svara
  1. Precis som här fast annorlunda! | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?

Lämna ett svar till Einar Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.