Public Service i ett nötskal

Public Service är rätt fantastiskt ibland, nu har The Horror inträffat, Pewdiepie har sagt N-ORDET! Då måste t ex SR rycka ut med rätt gäster som ska förklara hur dålig han är och att han sitter på all makt.

Som om någon bryr sig. Fan, hålla på att gapa om att ett visst ord har använts när han spelat, väx upp! Effie har självklart skrivit en krönika i Aftonbladet också.

Sedan kan man absolut fråga sig hur demografin ser ut bland PewDiePies anhängare. Min vilda gissning är att majoriteten har en hudfärg som matchar ett A4-papper.

Bl a kan man läsa det där (förutom att hon anser att han har en KKK-reflex alltså. Plus en del annat). Hudfärg alltså. Hudfärg är väldigt viktigt för dem som anser att de själva inte har en KKK-reflex.

Personligen kan jag inte förstå hur det kan vara roligt att titta på när någon annan spelar överhuvudtaget men uppenbarligen så tycker folk det och uppenbarligen så gör han också något rätt eftersom det väl är ca 57 miljoner som prenumererar på hans Youtube och vill se det. Av det lilla jag har hört/sett av honom så verkar han ha en tydlig humorvinkel på det han gör och det är lätt att lyssna på.

Men jag vet nog vad som skaver hos de flesta inom media som skriker ”RASISTSKANDAL!” nu eller anser att han har en KKK-reflex, han är där han är tack vare sig själv medan de själva vet att de är där DE är tack vare inkvotering och representation. Han är selfmade medan de bara är rätt hudfärg, rätt kön och rätt åsikter. Måste vara jobbigt att veta om det…

Hur kan en 20-åring bli spelredaktör (som Effie blev) för Nordens största tidning? I potten lägger vi ung, tjej, att hon är Robyns syster, är radikalfeminist och har de åsikter som anses vara rätt och voila, vi har representations- och intersektionalitetsfolkets våta dröm. Behövs inte mer än så. Finns inte en chans i helvete att en 20-åring kan bli spelredaktör på Nordens största tidning utan att vara inkvoterad. Oavsett kille eller tjej. Det är ingen slump att det råkade bli just den 20-åriga tjejen.

Som vi kan se av hennes hudfärgsfixering så följer det mönstret, att radikalfeminism är den viktigaste kompetensen.

För bara några dagar sedan så var Effie i farten med sin radikalfeminism när hon på twitter hånade en 16-årig kille som ville ha lite tips på hur man skriver, han skulle skriva för en nystartad blogg. Det hon gjorde var att direkt börja håna. Som om hon arbetat sig till sin egen position och startat från gruvans botten liksom och besitter massor av eftertraktad kunskap som hon tagit till sig på vägen upp eller att hon är där hon är tack vare en massa kunskap och erfarenhet. Jo, hon hånade på twitter för att hon förväntade sig uppskattande ryggdunkar från likasinnade vänner men det hon fick var massiv kritik. Som hon inte ens förstod. Fast några ryggdunk fick hon ändå men en enorm majoritet var kritik som hon inte förstod. De som ryggdunkade? Radikalfeminister såklart…

Som tur var fanns det flera andra som erbjöd killen lite hjälp. Antar att de inte besitter samma enorma skills och erfarenhet som 22-åriga Effie eftersom de hade lite tid att avvara. Eller såg till att ha lite tid till det.

Det från Effie är radikalfeminism i arbete helt enkelt. Så ser det ut.

Man kan tänka sig att ödmjukhet skulle vara mer klädsamt än arrogans när man själv uppenbart är inkvoterad?

Speciellt när man själv avkrävt ödmjukhet av andra? Och dessutom kritiserar den personen, Minecraft-Markus, för att han säger ifrån MOT sexistiska uttryck? Jo, han kritiserade ett sexistiskt uttryck och det tyckte Effie var helt fel och när han gör det är han bara en gnällig miljardär! Vi förstår varför, det är nämligen ett radikalfeministiskt uttryck som används för att trycka ner och ogiltigförklara något enbart baserat på vilket kön den personen har. Inget annat. Dvs TYDLIG och rak sexism. Uttrycket är ”mansplaining” och det tycker tydligen Effie är jättebra sexism.

SVT frågar t o m en sk ”spelforskare”!

Som visar att han är en ”forskare” som låtsas vara forskare.

Här är vi alltså fortfarande i Sverige, folk bajsar på sig över ett ord och går loss i artiklar osv. Man bjuder in folk som absolut inte har något att komma med mer än radikalfeminism för att kommentera den oerhörda skandalen.

SR hade igår ett program om att våldtäkter mot småbarn inte ens utreds av polisen längre eftersom de prioriterar annat.

Då har man med Nina Rung…

Varför i helvete bjuder man in henne? Hon har t o m blivit utkastad från en fb-grupp där hon skrev som om hon var en polis och då ljög och hittade på om statistik. För att försöka dölja verkligheten… Hon har absolut inget att komma med. Nada. Zip. Noll. Förutom ideologi. Hon är inte intresserad av att försöka ringa in några problem som har med våld, våldtäkter eller annan grov brottslighet att göra. Tvärtom, det enda hon vill och kan är att försöka göra det så svårt som möjligt, så tandlöst och meningslöst som möjligt. Hon är ingen kriminolog, hon är en krimideolog! Frågar man henne så kommer man aldrig att ens närma sig en lösning eftersom hon inte ens klarar av att ringa in problemet.

Fast jag förstår inte vad hon är bekymrad över, allt är ju som det alltid har varit enligt henne, dvs en massa vita svenska heterosexuella män som begår alla brotten. Det är så hon tror, eller vill tro, att verkligheten ser ut. Att det alltid har varit så här i Sverige. Det är vad hon kämpar för. En fantasivärld. Det hon kämpar för resulterar endast i att 3-åringar eller 12-åringar kan bli våldtagna utan att polisen utreder eller ens förhör namngivna misstänkta. Det är resultatet av hennes mångåriga kamp.

Jag fattar inte varför man tar in en som så uppenbart är kraftigt ideologiskadad. Om Rung har en karta och en verklighet att förhålla sig till så väljer hon kartan före verkligheten 100% av gångerna. Visar kartan att hon går på en asfalterad väg medan verkligheten säger att hon står vid ett stup och att ett steg till framåt betyder rakt ut för stupet så skulle hon ta ett stabilt steg framåt samtidigt som hon intensivt tittar på kartan.

Som en på twitter träffsäkert uttryckte det på frågan om vad SR tror hon har att komma med

”Allt är bra, allt är bra, allt är bra. Bara rasister tror annat.”

”Tycker det är tråkigt att det blivit såhär, varför gjorde ingen nåt?”

Det är ungefär vad hon har att komma med.

Jag tror att man bjuder in henne för att man vill höra komfortabla lögner och ideologiska påhitt även om de vet att det är just lögner och påhitt. Som en sorts kompensation för att man tar upp ett ämne som är politiskt jobbigt. Det finns ingen annan anledning att bjuda in en värdelös krimideolog annars…

Finns det en enda polis som tycker hon är bra? Jo kanske någon, den där miljöpartisten som också är polis möjligtvis.

Så lite typiskt för Public Service idag alltså.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

167 kommentarer

  1. hllviken

     /  09/12/2017

    Vilka är makten bakom kulissen som styr allt?

    MÖRNER hämtade kungaätten Bernadotte från Frankrike till Sverige – är de de som bestämmer?

    http://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=8697

    Svara
  2. hllviken

     /  09/12/2017

    Svara
  3. Ivar L

     /  09/12/2017

    Man tänker sig ju gärna att plundrare är fattiga men kolla bilarna som de här Floridaplundrarna kör. Inte direkt några skrotbilar utan SUV:ar och annat:
    https://nyheteridag.se/har-passar-plundrare-pa-under-orkanen-irma-fangas-pa-film-av-tv-team/

    Svara
    • Sune

       /  09/12/2017

      Och de har samma färg som ett brunt A4-papper.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/12/2017

        Eller som ett brunt dasspapper…

        Svara
        • Sune

           /  09/12/2017

          Lite besvärligt att se om man torkat färdigt eller inte!

          Svara
        • Ivar L

           /  09/13/2017

          Otroligt tråkiga rasistiska kommentarer. Kommentera brotten de begår inte deras hudfärg.

          Svara
  4. x

     /  09/12/2017

    Jag skrev för några timmar sedan om undersökningen på SVT:
    ”Undra om vi någonsin kommer få se det verkliga resultatet från undersökningen.”

    Det verkar som att vi redan fått svar på den frågan:

    Svara
  5. x

     /  09/12/2017

    Äntligen får vi reda på anledningen till poliskrisen:

    Svara
    • Pelle2

       /  09/12/2017

      Det är lugnt.
      Snart kommer ingen ringa polisen utan var och en tar lagen i egen hand..
      Åtminstone i glesbyggd där det är mer eller mindre meningslöst att ringa efter en polis som i bästa fall kommer efter några timmar…

      Svara
      • Klimathotet

         /  09/12/2017

        Bara att be någon med EPA-traktor att åka en vända så hittar du en polis efter 5 minuter.

        Svara
        • Ivar L

           /  09/13/2017

          Precis, eller slänga en stekpanna i återvinningen för förpackningar.

          Svara
    • Rikard

       /  09/12/2017

      Hej.

      ‘Kul’ läsning av Kjöller som verkar sjangserat rejält de senaste åren.

      Jag antar att jag bor i något slags Bermuda-triangel då, med tanke på polisens responstid och respons överhuvudtaget.

      -Larmar om pågående rån samt misshandel – respons efter 45 minuter.
      -Larmar öppen narkotikaförsäljning – ingen respons.
      -Noterar vilka lägenheter och portar det säljs droger i, komplett med dagar och tider, och hur bytet av pengar mot droger går till* – ”Jaha, och vad tycker du vi skall göra åt det då?” ordagrant. (I rättvisans namn skall sägas att jag när jag lämnade uppgifterna till en riktig polis, alltså femtio plus, så fick jag också rätt sorts bemötande; ”Tack för det, hoppas span kan ha nytta av det!’.)
      -Larmar för att en granne slänger ut knippen av smällare och raketer** bland folk på trottoaren – ingen respons.
      -Larmar p.g.a pågående misshandel och mordförsök i trapphuset – över en timmes responstid, och de två polis som sedan dök upp knackade inte ens dörr eller ville ta upp vittnesmål: ”Det fattar du väl att vi inte har tid till”.

      Och så vidare i över tjugo år – det är inga nya problem egentligen, utan problem som har ackumulerats och accelererats av massinvandring, genuspoliser och annat fjoms

      Men när jag vinkar till min fru ‘på fel sätt’ blir jag stoppad av en piketpatrull. När jag frågar en ridande polis som tjatar om att jag skall plocka upp efter hunden (vilket jag redan var på väg att göra, med påse i handen) ifall hon tänker plocka upp efter hästen blir jag hotad med arrest. När jag frågar en patrull varför de inte ingriper mot narkotikaförsäljning mellan två bilar tio meter bort på en parkering blir jag tillsagd att ‘passa mig’. När jag på Centralen blir tillfrågad av en polis vad jag gör där (med portfölj och resväska bredvid mig) och svarar ”Varför vill du veta det?” får jag till svar ”Svara, annars får du åka med en sväng!”. När jag bevittnar fyra poliskvinnor springa ifrån en ensam knivbeväpnad man som löper amok bland torghandlande kvinnor och barn frågar jag mig om jag vågar hjälpa till – eller kommer jag att åka dit istället? När en kollega på utflykt med klass måste ringa polis och ber en elev göra det och denne svarar: ”Nej, prata du. Om de hör det är en invandrare de struntar i det.”, med en uppgiven självklarhet i sin tioåriga röst. När en bekant som råkar vara homosexuell omhändertas för fylla av denna anledning (läggningen) blir trampad på och hotad med våldtäkt med batong och tjänstevapen i piketen. När en annan kollega frågar polis varför de har cykelkontroll invid (bokstavligen tvärs över gatan – mindre än tio meter) ett av Sveriges absolut värsta områden och blir hotad med arrest för ”uppstudsighet”.

      Och så vidare.

      Något är ruttet inom polisen sedan gammalt, tror jag.

      Det är nog på tiden att svenskarna blir sin egen polis istället för statens knektar, känner jag ibland.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      PS *Att byter cigarettpaket med varandra, är en vanlig metod.
      **Tända, hopknutna, smällare och raketer. DS

      Svara
      • Grodan Boll

         /  09/13/2017

        Anekdot ur vardagen.

        Medan ett par snickare lagade ytterväggspaneler ute i ett av Göteborgs ghetton (pga skadegörelse) vinglade en stenhög och välkänd adidaspojke ur det lokala knarkmonopolet förbi. Han trodde i sitt tillstånd att de fixade med bevakningskamerorna som på samma kåk rullade över deras huvuden och hotade därför snickarna till livet (öppet) och krossade deras firmabilar (i smyg), varefter han vinglade från platsen.

        En ovanligt kort stund efter att polisen ringts dök de faktiskt upp och anmälan skrevs.

        Jag frågade lite syrligt om det skulle bli ett försäkringsärende?
        Det skulle det tydligen.

        Jag frågade ”på skämt” om vi inte bara kunde få licens och skjuta av den kriminella stammen lite?
        Jag fick ”på skämt” svaret att jag fick vänta till efter nästa val.

        Jag gissar att det finns en stor mängd uppgivenhet i det här landet. Tillräckligt stor för att snart börja fylla tomatrabatterna.

        Svara
    • Pelle2

       /  09/12/2017

      Det är väl enbart radikalfeminister och hon själv som tycker att Fatemeh Khavari är cool.

      Svara
    • Intenso

       /  09/13/2017

      Va fan sysslar Thomas Engström med? Killen verkar ha tappat det helt. Hög på bokframgång och knark i Mexico: Killen är så ultraliberal att allt är tillåtet, utom åsikter han själv inte tycker om.

      Svara
    • Kalle

       /  09/14/2017

      Hon ser ju ut som en snubbe så hur kan de bli förvånade om folk tror att hon är det.
      Sedan tillkommer ju det faktum att 95% (?) av barnlajvarna från Tafsghanistan är män.

      Svara
  6. Musse

     /  09/12/2017

    Pewdiepie var ju skitbra när han upptäcktes av media och fick vara med i finrummen som den enastående framgångsrike unge killen.
    När det kom fram att han inte var PK så har media slagit bakut och tror att de kan använda sina vanliga maktmetoder mot honom. Först var ju Wall Street Journal som hittade på att han var antisemit efter att ha låtsats missuppfatta ett skämt och plockat nazireferenser ur sina sammanhang. WSJ bara glömde bort att de når 5 miljoner människor medan Pewdiwpie nådde ELVA gånger så många. Resultatet blev att amerikanska ungdomar fick en kraftigt negativ syn på WSJ och Pewdiepie fick 2-3 miljoner fler följare.
    Sen dess har ingen mittfåremedia skrivit något positivt om honom. Men han har lagt ut en del intressanta saker om bland annat feminism.

    Svara
    • Det ledde ju också till att PewDiePie pudlade.

      Svara
      • Mjae, skulle nog säga att det finns andra grunder till att han pudlade faktiskt – YouTube har haft en massiv ”de-monatizing” våg den senaste tiden vilket innebär att videoskapare där inte tjänar pengar på sina videoklipp. Det finns en genuin oro att när någon som är så stor som PewDiePie säger ”n”-ordet så kan det leda till dominoeffekt och ytterligare åtgärder.

        Svara
        • Musse

           /  09/12/2017

          Kommer nog bli en stor oro för Youtube när någon så stor som Prwdiepie börjar använda andra tjänster,eller skapar sin egen.

          Svara
      • Musse

         /  09/12/2017

        Nej.
        Då pudlade han inte. Men nu när han av misstag sa ett förbjudet ord i direktsändning så pudlade han.

        Svara
  7. MiT

     /  09/12/2017

    Svara
  8. Jag tycker Public Service istället borde se till att lägga av med ovanan att ”hen” används ständigt och jämt i svenska medier.

    Vad gäller PewDiePie så kommer han säkert pudla gällande ”n-ordet”. Det gjorde han nyligen gällande sitt nazi-skämt.

    Off topic: Har ni sett att Veronica Palm inte sitter i riksdagen längre? Istället sitter hon i SVT som nån sorts politisk panelkaraktär…

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/13/2017

      Stor politisk tänkare och expertkommentator. Klart SVT inte tackar nej till det.

      Svara
    • Klimathotet

       /  09/13/2017

      En politisk panelhöna

      Svara
  9. Pelle2

     /  09/12/2017

    Som sagt var identitetspolitikerna är dom största rasisterna själva.
    Det sjuka är att deras rasism anses vara acceptabel och till och med önskvärd i många sammanhang.

    Svara
  10. MiT

     /  09/12/2017

    Svara
  11. Pelle2

     /  09/12/2017

    OT:

    Bloggaren i Otakt sågar Miljöpartiet för deras ovilja att ta ett ansvar för den politik dom är med och beslutar om.
    http://iotakt.se/miljopartiet-och-krigsovningen/

    Svara
  12. Pelle2

     /  09/12/2017

    OT:
    Rebecca Weidmo Uvell skriver intressant om hur Expo och andra vänsterorgansitioner försöker misstänkliggöra hennes granskning av dom genom att naturligtvis mena att hon är rasist…

    En liten text om bevekelsegrunder

    Svara
    • Ivar L

       /  09/13/2017

      Hehe! Hon kunde väl knappast få bättre beröm från dem? De känner sig uppenbarligen hotade på riktigt. Vilket inte förvånar eftersom Uvell är grundlig och fokuserar på den centrala aspekten, pengar.

      Svara
    • Senior

       /  09/14/2017

      ”vi är borgerliga. I det begreppet finns en tro på individen framför kollektivet. Och ser man människor som individer ser man inte människor som hudfärg, etnicitet eller sexuell läggning. Man ser personer. Med unika egenskaper. Vi har inget behov av den extra etiketten “antirasist” för det ingår redan i vår definition av våra värderingar.”

      -Precis så.

      Svara
  13. x

     /  09/12/2017

    Förjävligt, när får vi se en liknande tidsgräns för ”vård” av ”ensamkommande”?

    ”Sedan årsskiftet har hälso- och sjukvårdsförvaltningen stramat åt reglerna för verksamheten. Om en vårdgivare har sina patienter inskrivna längre än 120 dagar, mätt som ett genomsnitt över en rullande tolvmånadersperiod, så utgår ingen ersättning för den överskjutande tiden”

    ”Döende patienter blir av med avancerad sjukvård i hemmet”:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/doende-patienter-blir-av-med-avancerad-sjukvard-i-hemmet

    ”Det skapar en otroligt stor otrygghet”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tidsgrans-for-avancerad-sjukvard-i-hemmet

    Svara
    • Kristian

       /  09/12/2017

      Tidsgräns? Vi har alltså inte oändligt med resurser?
      Ser fram emot att höra hur mycket värre allt är i USA.

      Svara
    • Dessa patienter hamnar på Vårdcentralen. men där finns inte sjuksköterskor/läkare idag så det skulle räcka. Kan man inte besluta i stället att efter 120 dagar får man ett dödsinjektion som man får ta själv? Självassisterad död, smaka på det.

      Kom just från VC och de kunde inte ge en ny tid åt gubben (insats som kräver tio minuter) som vanligt. Det fanns inga sjuksköterskor 1/10. Eventuellt skulle de tre som var nu inhyrda för veckan börja arbeta där. Kanske.
      Ett VC som har varit toppenbra har helt kollapsat senaste halvåret. För många vårdsökande och ändå skulle man få ner kostnaden var det sagt.
      Håll er friska!

      Svara
  14. MiT

     /  09/12/2017

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/12/2017

      Dessa stränga feminister är verkligen ett nummer för sig. Man kommer nog inte närmare en luthersk väckerörelse än så där. Händerna på täckena, aja baja, inte tänka på synd – imorgon blir det husförhör, om du nu inte hunnit bikta dig i antingen sociala medier eller på FjortisNyheter24.

      Svara
    • Gorby

       /  09/13/2017

      På tal om feminism, Aron Flam intervjuar Christina Hoff Sommers

      Svara
    • Grodan Boll

       /  09/13/2017

      Oohboy …now girl.

      https://twitter.com/LaurakBuzz/status/907644071711313921

      Trodde först det var ett troll-skämt, men nej. Full pott på bingobrickan:

      http://www.kotaku.co.uk/2017/09/04/getting-to-the-bottom-of-tracers-derriere

      Svara
      • Pelle2

         /  09/13/2017

        Det är väl ett typiskt kvinnligt beteende skulle jag vilja säga att sätta shoppingkassar eller väska på innersätet eller yttersätet så att dom har en sida för sig själva..

        Svara
        • Ivar L

           /  09/13/2017

          Det är helt enkelt socialt handikappade människor av alla kön och hudfärger som gör sånt när det är trångt på bussen. Det finns inget annat samband. Idioter kommer helt enkelt i alla smaker.

          Svara
        • Grodan Boll

           /  09/15/2017

          Precis vad jag reagerade på. Hen har lyckats missa detta ”kvinnliga” beteende ända tills hen kan anklaga en man för det. Enastående blindhet.

          Svara
    • Vilken hjälte. Leggings och ass play = en äkta feminist.

      Svara
      • Killen är ju masochist i sovrummet helt enkelt – och det är väl egentligen hans ensak. Men att han försöker klä in sina sexuella kinks i att han är überfeminist är lite smålöjligt. Fast det kanske funkar att övertyga flickvännen att knulla honom i röven? ”Nej älskling, detta är inget jag egentligen vill, men det är väldigt viktigt för feminismen att du knullar mig i röven med en strap-on!”

        Pfft, puh-lease.

        Svara
    • Påminner mig om detta:

      Svara
  15. x

     /  09/12/2017

    Svara
    • Musse

       /  09/13/2017

      Så socialism är när man måste prestera något för att få något, medan kapitalism är när man bara får utan att göra något själv?

      Svara
      • x

         /  09/14/2017

        Ja socialism, om du menar med ”prestera något” är att stå 4 timmar i brödkö för att köpa en statlig limpa och kapitalism om du slipper det då limporna finns i överflöd.

        Svara
  16. MiT

     /  09/12/2017

    Svara
    • Dreadlock

       /  09/12/2017

      Hoppsan. Vad är det som pyr i gamla folkhemmet ?

      Svara
    • Ivar L

       /  09/13/2017

      Satir från sossarna. Inte dåligt.

      Svara
    • Senior

       /  09/13/2017

      Varför inte ge dem det sistnämnda då?

      Svara
      • Senior

         /  09/13/2017

        De två förstnämnda tar jag för självklart….

        Svara
  17. Frida Gustavlin

     /  09/12/2017

    Den här artikeln är läsvärd, särskillt sälerhetschefens peppiga förslagen till förbättring.

    Tema: Det är fett nice att jobba på akuten i Malmö, eftersom det endast är lite farligt.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sakerhetschefen-vi-vidtar-de-atgarder-vi-kan-pa-akuten

    ”Har du några konkreta förslag på åtgärder?
    – Vi kommer sätta upp information om att vi inte tolererar hot och våld.”

    Mycket bra tänkt, men lappar på väggen räcker inte, inte säkert att de som kommer in och tvingats till att ”hota” ser dem. Här behövs så klart tyngre grejer som någon typ av armband, man kan alltid med fördel lägga till en peppig #hashtag. För då ser faktiskt offret (dvs hen som ”hotar”) det viktiga dialogbudskapet när den priviligerade vårdpersonalen simulerar att värja sig. Det blir med all säkerhet en del i en positiv spiral.

    ”Några andra åtgärder?
    – Andra åtgärder är att vi medvetandegör att man som medarbetare inte ska tolerera att man blir hotad.”

    Samma sak här, endast ett armband på var och ens handled kan råda bot på den priviligerade personalens dåliga självkänsla. De ska faktiskt komma ihåg att det inte är så lätt att vara utsatt för rasism hela tiden när fritidsgårdarna stängt.

    ”En del är ju rädda för att till exempel polisanmäla eftersom de är rädda för repressalier?
    – Vi vill förenkla de processerna så att de kan få någon form av stöttning med det.”

    Även här tror jag att ett armband kan kännas stöttade och göra väldigt mycket nytta. Det handlar om att bryta mönster.

    /Frida

    Svara
    • Bo

       /  09/13/2017

      Det mest effektiva vore om var och en på akuten fick en Glock 9 mm med extra stort magasin. Det skulle vara effektivt.

      Svara
      • The Perfect Man

         /  09/13/2017

        På operationsavdelningar så finns det anestesisjuksköterskor… Euthanasisjuksköterskor på akuten kanske vore något, ifall patientens släktingar eller vänner blir allt för ”röriga”…

        Svara
    • Sätta upp lappar? Haha, seriöst?

      Men ok. Bäst att kalla in tolkar åtminstone.

      Svara
      • Ivar L

         /  09/13/2017

        Armand är ju annars oerhört verksamma i sådana här läget.

        Svara
  18. Pelle2

     /  09/13/2017

    OT:
    Frida Boisen överraskar genom att kritisera festivalen för enbart kvinnor som Emma Knyckare vill ordna.
    Hon menar att det är att gå 200 år tillbaka i tiden med ett könsseparerat samhälle.

    Visst, hon uttrycker en förståelse för hur Knyckare tänker men det är ändå positivt att hon inser vart detta tänkande som t.ex Knyckare vill införa kan och förmodligen kommer leda till.

    http://www.expressen.se/kronikorer/frida-boisen-1/dar-backade-sverige-200-ar-i-utvecklingen/

    Svara
    • Om hon lyckas driva runt en festival för endast kvinnor så är det väl bra för henne, men jag förväntar mig inte att Knyckare ska beklaga sig i framtiden om herrklubbar och annat då hon uppenbarligen gillar könsseparation.

      Svara
      • Pelle2

         /  09/13/2017

        Det kommer självklart att kallas för kvinnohat och diskriminering om någon anordnar en festival för män. Det är bara kvinnor som får ägna sig åt att diskriminera män.
        Allt enligt deras intersektionalitets- och identitetsteorier..

        Svara
  19. Pelle2

     /  09/13/2017

    Lite mera OT:
    Vet inte om någon uppmärksammade denna ledare från Anna Dahlberg men den är bra.
    Hon visar att flyktingkrisen inte är över ute i kommunerna vilket jag tror att alla som inte är ideologiskt förblindade inser:
    http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/ar-flyktingkrisen-over-inte-ute-i-kommunerna-/.

    Svara
  20. Pelle2

     /  09/13/2017

    Lite mera OT:
    Metro låter den så kallade satirtecknaren Martin Bäckström-Ledin publicera hans bild av
    hur nationalister är.
    Dom är rädda och allmänt vilsna, arga och lättledda och letar efter en diffus samhörighet som skall definiera dig som person.
    Han menar också att du skall bli nationalist om du själv inte har åstadkommit något att bli stolt över. Det enda kriteriet för att kunna bli nationalist är att råka födas på en viss landmassa.
    Jag vet inte om jag skall kalla mig för nationalist men jag är glad över att ha fötts i Sverige som på det stora hela är ett bra land att bo i. Klart att det är en form av samhörighet att ha vuxit upp i ett land och att vårt samhälle och vår kultur i någon mening definierar den person jag har blivit.
    Jag är heller inte rädd, vilsen eller speciellt arg eller lättledd.

    Har väl inte åstadkommit något speciellt i mitt liv mer än att vara en bra medborgare som har bidragit till vårt samhälle bland annat genom att arbeta och betala skatt.
    Förmodligen mera än vad Bäckström-Ledin har åstadkommit…

    Men den så kallade satirtecknaren är väl en av många kulturmarxister som föraktar Sverige, trots att många av dom lever på bidrag från oss som arbetar, samtidigt som dom hyllar andra kulturer.

    Lite extra ironiskt blir det när Metro skriver följande text i anslutning till bilden:
    ”Detta är en debattartikel. Det är personen som har illustrerat bilden som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning”

    Genom att låta Bäckström-Ledin publicera inlägget så tycker dom ju uppenbarligen att den är ok… Ingen kan ju heller anklaga dom för att favorisera högeråsikter..

    https://www.metro.se/artikel/debatt-därför-ska-du-bli-nationalist

    Svara
    • Nilsson

       /  09/13/2017

      Ironin är att den autonoma vänstern kan använda exakt samma ”kontaktannons”.

      Svara
  21. Ivar L

     /  09/13/2017

    Civil Rights Defenders kritiserar att det blivit lättare att avhysa illegala bosättningar:
    https://unvis.it/svd.se/manniskorattsjurist-tydlig-trend-att-kriminalisera-den-har-gruppen

    De menar att det finns rättssäkerhetsproblem med polisens agerande:
    ”– Det finns rättssäkerhetsgarantier som är tänkta att skydda de boende och även ge dem möjlighet att motsätta sig ett avlägsnande. Ur ett människorättsperspektiv är det här viktiga krav som ska finnas, men när polisen agerar i stället så finns inte den möjligheten.”

    Inte för att jag fattar vad de menar. Polisen följer väl lagen när de agerar?
    Jaja, såhär pampigt bor i varje fall Civil Rights Defenders, mitt i Hötorgscity med grandios utsikt från 12:e våningen högt över alla tiggare och Svenssons. Jag gissar att de aldrig ens behöver fundera på att kalla på handräckning för att avhysa ”fricampare” i sina arbetsrum:
    https://www.civilrightsdefenders.org/sv/contact/

    Svara
    • Pelle2

       /  09/13/2017

      Just den där meningen om möjligheten att motsätta sig avhysningen är ju intressant.
      Dom kan väl motsätta sig avhysningen hur mycket dom vill men ändå bli avhysta.
      Dom har ju skapat en illegal bosättning på platsen och även om dom tog det till en rättegång så skulle dom bli fällda och därmed avhysta.
      Onödigt att dra ut på processen och öka kostnaden för avhysningarna.

      Det civil rights defenders vill åstadkomma är väl möjligen att dra ut på vräkningsprocessen så länge som möjligt för att sedan låta ockupanterna göra om sina bosättningar någon annanstans. Dv.s förlänga tiden som ockupanterna kan vara på varje plats.

      De vill ju också göra markägarna mer eller mindre kortsiktigt rättslösa och skapa förutsättningar för kåkstäder befolkat med människor utan uppehållstillstånd.

      Förstår att det är jobbigt för aktivisterna när samhället äntligen börjar reagera på problemet med tiggarnas bosättningar.

      Svara
      • Pelle2

         /  09/13/2017

        För övrigt undrar jag om jag skulle få någon hjälp av Civil rights defenders om jag som svensk bosatte mig på privat eller offentlig mark? Skulle inte tro det..

        Svara
        • Senior

           /  09/13/2017

          Det får inte tiggarna heller om de bosätter sig för nära godhetsvänstern…

          Svara
      • Det fascinerande är att polisen (och till och med bara väktare) har avhyst svenska medborgare som har försökt göra sig illegala bosättningar i alla år, men då protesterade ingen (konstigt!). Nu har man förlängt lagen helt enkelt till utländska medborgare, något som borde gjorts för länge sedan men åtminstone när man fick mer fri rörlighet inom EU.

        Svara
    • x

       /  09/13/2017

      @Ivar L
      Genom sådana här kampanjer skjuter Civil Rights Defenders sig själv i foten.

      Svara
  22. Ivar L

     /  09/13/2017

    Effie är väl 1/2-syster till Robyn om man skall vara petig? Men precis som du skriver, klart att det bidragit till att hon fått lyxgigget. Nepotism slår för övrigt inkvotering alla dagar. Lägger man till vänskapsnepotism (kursare, samma skola e.t.c.) så har du minst halva mediesverige nepotisminkvoterad. Surprise?

    Sedan är det naturligtvis ytterst komiskt när någon kritiserar hudfärgsrelaterade uttalanden genom att själv göra hudfärgsrelaterade uttalanden. Är det inte ganska sannolikt att det identitetspolitiska hudfärgstjatet bidragit till en revival för N-ordet och liknande som en ren motreaktion från folk som inte vill vara PK? Det tror jag.

    Svara
    • Det där med att skapa problem är intressant – Blaire White var på Rubin Report igår och där pratade de just om det angående hela toalettgrejen med transpersoner som seglade upp i USA för ett par månader sedan. Hon sade att hon aldrig egentligen upplevt problem med att använda den toaletten hon ville och hade aldrig tidigare hört det som något stort problem tills, ironiskt nog, heterosexuella ”transaktivister” började skrika om det.

      Man får mer och mer känslan av att de medvetet SKAPAR problem som de sedan ska kämpa mot. Det är samma sak med hela HBTQ-certifieringarna i Sverige där socialtjänster, vårdpersonal och annat ska delta när egentligen det hela kan summeras med att man ska behandla alla med samma grundläggande respekt.

      Ännu en gång – jag har personligen aldrig haft problem med t. ex. vårdpersonal för att jag är bög – däremot så har jag haft problem med otrevlig vårdpersonal, men vissa personer har som bekant inget folkvett…

      (Sedan kan man vara konspiratorisk och fundera på om detta problemskapande egentligen beror på att det finns pengar att tjäna)

      Svara
      • Ivar L

         /  09/13/2017

        Det är inte konspiratoriskt av dig, det är ett faktum att det finns pengar (och kanske till och med mediatid) att hämta i SJW-kriget så där finns förklaringen till varför de ser sig som ombud till ”svaga grupper” och letar efter olika ”problem”.

        Svara
      • Senior

         /  09/13/2017

        Grattis!
        Du har just genomskådat hela vänstern och deras skapade problem inom olika områden, beroende på målgrupp…

        Svara
    • Pelle2

       /  09/13/2017

      Aj,aj,aj. Inte ställa grupper mot varandra…
      Det är väl klart att de som byggde landet gärna lever lite i fattigdom för att få känna sig goda…
      Detta till skillnad från kulturmarxisterna som inte behöver missunna sig sitt rödvin på fredagarna och sin Pizza, Netflix och fanta..

      Svara
      • Senior

         /  09/13/2017

        Precis!

        Inte ställa pensionärer mot flyktingar!
        Inte ställa svenskar mot invandrare!
        Inte ställa kvinnor mot män!
        Inte ställa arbetare mot!………. Nämen vänta nu lite….

        -Det är helt ok när vi gör det, vi är ju den goda sidan!

        Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  09/13/2017

      heeeelt otroligt

      Svara
  23. Pelle2

     /  09/13/2017

    Eva Franchell målar en ljus bild över Sverige och Stefan Löfven.
    Alla satsningar som regeringen nu gör, efter tre år i regeringsställning, kommer att fixa krisen inom vård, polis och asylhanteringen enligt Franchell.
    Hon raljerar över att kristersson och Per Gudmundsson pekar på de kriser som finns i vårt samhälle och tror uppenbarligen att lite mera pengar kommer att ordna allt.
    Hon avslutar med följande:
    ”Om mindre än ett år är det val i Sverige. Då kommer transportskandalen att vara glömd, men väljarna kommer att komma ihåg vem som satsade på barnen, på de gamla, de ensamma och de sjuka.”
    Några hundralappar i månaden i höjda bidrag kommer att vara en avgörande skillnad menar hon alltså..
    Det är väl också en våt dröm för henne att vi skall glömma bort transportskandalen..

    Snacka om propagandamaskin …
    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Wrw7d/solen-skiner-pa-stefan-lofven

    Svara
  24. Ivar L

     /  09/13/2017

    Typisk nu är patriarkatet igång igen och slåss. Ständigt dessa våldsamma män:
    https://www.falkopingstidning.se/article/misshandlad-i-fullmaktigesalen/
    ”SD-möte slutade i slagsmål
    Wigh: ‘Jag har lämnat in en polisanmälan’

    Orsaken till att en av mötesdeltagarna slog en partikollega två gånger på kinden och i pannan är att de ska haft olika åsikter på ett antal punkter. Kvinnan som först anmäldes har nu gjort en motanmälan om olaga hot.
    – Vi får se vad förhören med de två kvinnorna ger, säger Jeanette Arvidsson på Falköpingspolisen.”

    Svara
  25. ”Lite kalla siffror: Det sker fyra gånger fler skjutningar med dödlig utgång per capita i Sverige jämfört med i Tyskland och i absoluta tal sker fler skjutningar i Sverige än i alla våra nordiska grannländer sammantagna. Vi ligger 1,3 gånger över de danska siffrorna och hela sex gånger över de norska. Inte förvånande är våldet koncentrerat till de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Signifikativt för det svenska våldet är också den jämförelsevis låga medelåldern på förövarna – en ålder som oroväckande nog tycks gå ned år från år.”

    https://ledarsidorna.se/notis/notis-dodsskjutningar-klaras-inte-upp/

    Svara
  26. Pelle2

     /  09/13/2017

    Bloggaren i Otakt sågar polisorganisationen som gör så att våldtäktsbrott inte prioriteras.
    Han pekar bl.a på riksolyckan Dan Eliasson som vid årsskiftet lovade att en bättring
    av polisverksamheten skulle ske i närtid.
    jag tycker att det är dags att den inkompetente Eliasson får sparken med omedelbar
    verkan. Det måste vara omöjligt att hitta någon sämre än han som rikspolischef.

    Dessutom har han misslyckats på varje chefspost han har haft så det är ju en stor skandal att han ens fick bli rikspolischef..
    http://iotakt.se/polisen-var-god-droj/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/13/2017

      Självklart har hon en poäng, det är ett hyckleri att säga att ungdomar mellan 16-18 inte kan utvisas, men sedan ges tillfälliga uppehållstillstånd, för att sedan när de fyllt 18 utvisas. Snacka om att skjuta problem framför sig. Det är på alla sätt inhumant och väcker självklart falska förhoppningar hos dessa ungdomar och unga vuxna.

      Rimligare hade givetvis varit att konstatera att dessa 16-åringar, som tagit sig runt halva jordklotet, rimligtvis redan då var tillräckligt mogna för att kunna utvisas hem till sina föräldrar. En sextonåring av denna mognadsgrad klarar rimligtvis av att flyga fyra timmar flygplan helt själv.

      Svara
  27. Jan

     /  09/13/2017

    Hur tänker Jimmie Åkesson taktiskt när han kräver misstroendeförklaring mot vartenda statsråd? Har han blivit mer moderat än Moderaterna? Inser han inte att SD förlorar all trovärdighet som, förment, mittenparti? Ju mer moderat han blir desto fler vänsterväljare kommer han att förlora. Och de är ganska många. Till slut blir SD ett alliansparti bland andra. Uppköpta av SN och Moderaterna.

    Dags att ta time-out och flytta hem till Blekinge? Eller sätta sprätt på miljonerna på casinon på nätet igen? Utbrändheten närmar sig igen…

    Svara
    • Trolletplit

       /  09/13/2017

      Hm, Jan.
      Hur tänkte du nu?
      Skulle han inte vara i opposition menar du? Han gör det för att visa att SD är enda partiet som faktiskt är i opposition.

      Att du sjunker så lågt att dra in folks sjukdomar och/eller överbelastning av arbete är det förvånande eller inte?

      Svara
      • Jan

         /  09/13/2017

        Tidigare var SD i opposition mot båda blocken. Nu har man valt sida. Minns sjuklövern? Jimmies spelberoende är väl känt och dokumenterat. Så också hans utbrändhet och långa sjukskrivning. Att nämna dessa fakta är knappast att ”sjunka lågt”. I så fall ska alla ”affärer” tigas ner. Även Mona Sahlins och Gudrun Schymans.

        Partiledare är offentliga personer. Med det finns både för- och nackdelar. Jag anar att du är en aning beskyddande vad gäller Jimmie Åkesson.

        Svara
        • x

           /  09/13/2017

          @jan
          Misstroendevotum används för att avsätta regering eller statsråd.
          Att SD då skulle kräva misstroendevotum mot oppositionen bara för att du ska bli nöjd är ju lite långsökt.
          Eftersom du inte verkar veta, så får du nog läsa på vad misstroendeförklaring betyder:
          https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstroendef%C3%B6rklaring

          Svara
          • Jan

             /  09/13/2017

            Det har jag inte sagt. Som vanligt vantolkar du mig. Medvetet naturligtvis. Ska jag förenkla mitt resonemang så att även du hänger med?: Genom att kräva misstroendevotum utöver det övriga alliansen kräver så markerar SD kraftigt mot Socialdemokraterna. Därigenom finns det en klar risk att man dels förlorar den oberoende mittenstatus man värnar om, dels skrämmer bort sina vänsterväljare. Hur ska du vantolka det här nu då?

          • x

             /  09/13/2017

            @jan
            ”Genom att kräva misstroendevotum utöver det övriga alliansen kräver” så visar ju SD att de är oberoende av såväl regeringen som alliansen och kan därför även i fortsättningen hävda sin mittenstatus.
            Hade de däremot gått på alliansens linje så hade man kunnat anklaga dem för att gå alliansens ärenden.
            Ursäkta mig, men logiska resonemang verkar inte vara din starkaste gren.

          • Jan

             /  09/13/2017

            Det spelar nog ingen roll hur jag än förenklar ett helt logiskt resonemang. Partigängaren missförstår det i alla fall. Genom att ensidigt angripa socialdemokratiska statsråd och kräva deras avgång så markerar ju SD klart och tydligt var de hör hemma politiskt. På högersidan. Då kan man inte längre hävda någon mittenstatus. Ett barn förstår sådan enkel logik. Men inte x och andra högergängare.

        • Rikard

           /  09/13/2017

          Hej.

          Du skriver nedan (ovan?):

          ”Genom att ensidigt angripa socialdemokratiska statsråd och kräva deras avgång …”

          Menar du att de borde kräva att statsråd tillhörande Allians-partier avgår? Vilka statsråd tänker du på då?

          Gudrun Schymans alkoholism kan kanske jämställas med Åkessons spelberoende, men vad har någondera med Mona Sahlins arketypiska socialdemokratiska kriminella agerande att göra? Du inser väl att du implicit jämställer missbruk med medveten brottslighet?

          ”Uppköpta av SN och Moderaterna.”

          Ditt resonerande om att SD skulle vara borgerligt haltar betänkligt, då deras partiprogram är till största delen klassisk socialdemokrati. I övrigt en intressant anklagelse. Menar du på samma sätt som LO kan beställa lagstiftning av sitt parti? Det är ju ingen skillnad på eller något skrank emellan LO och Socialdemokraterna, varken som organisationer eller på det personliga planet. LO kräver, partiet levererar, och folket betalar.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Jan

             /  09/14/2017

            Kräver man statsministerns avgång så kan man knappast kallas neutral i regeringsfrågan. Jimmie Åkesson har flera gånger uppmanat Moderaterna att avsätta regeringen. Efter det kan SD knappast kallas ett mittenparti. Fråga landets statsvetare och politiska experter. Förstår man inte det så förstår man ingenting. Du skriver lite pretentiöst och verkar vilja ge sken av att vara bildad. Dessvärre tillhör du samma blåsta extremhögerklick som x, Senior et al. Jag trodde lite mer om dig Rickard.

            Vi avslutar här. Meningslöst att fortsätta. Lika meningslöst som att påpeka ett sakfel för Senior. Det leder ingen vart.

    • Melmac

       /  09/14/2017

      Fast varenda statsråd är det väl inte. Enligt Ekot igår så har de gjort det en gång tidigare också då mot Löfven.

      Svara
      • Jan

         /  09/14/2017

        Och vad tyder det på, Melmac? Att de ständigt kräver den socialdemokratiska regeringens eller enskilda statsråds avgång? Att de sympatiserar med Socialdemokraterna som högersvansen här uppe påstår? Eller att de valt sida (höger) i blockpolitiken som jag och alla landets statsvetare och politiska experter menar?

        Svara
        • Melmac

           /  09/14/2017

          Fast Löfven kan ju avgå och bilda en ny regering, som Carlsson gjorde.

          Det röstar med S, de röstar mot S. Just nu är S i regeringsställning och då blir det svårt att begära misstroendevotum mot Allianspartierna, vilket jag är övertygad att de hade gjort om de suttit vid makten. De sa ju att de skulle fälla varje regering.

          Så min konklusion är att de fortfarande är i mitten om man tittar i stort över hela mandatperioden. Tittar man på enskilda omröstningar, som du gärna gör, så svänger det hej vilt åt alla håll, vilket det brukar göra hos mittenpartierna.

          Så nä, jag kan inte se att de svängt varken höger eller vänster. Inte heller om man läser om deras politik på hemsidan. De är ett mittenparti med vissa frågor som sticker ut åt vänster eller höger.

          Det mest komiska är att du anklagar alla andra för partigängare när du kategoriskt bevisar om och om och om igen att du är en precis lika god kålsupare. Du är en partigängare till vänster, helt OK, men sluta hyckla och projicera ditt gängande det på alla andra!

          Svara
          • Jan

             /  09/14/2017

            Så du går emot alla landets statsvetare och politiska experter då? SD ställde inga misstroendevotum mot alliansen när de regerade. Och det faktum att de inledde samarbete med Moderaterna betyder ingenting? Eller Jimmies uppmaning till Moderaterna att fälla regeringen? Är det någon som är komisk så är det du och den banala högermobb du ingår i. Ni må, likt en mobb, hålla med varandra men ni har knappast något stöd utanför er krets. Vi avslutar där. Meningslöst att fortsätta.

        • Melmac

           /  09/14/2017

          Jag går varken med eller emot, jag bildar mig en egen uppfattning.

          Svara
  28. MiT

     /  09/13/2017

    *https://www.facebook.com/politikfakta/photos/a.499272996831107.1073741825.274070532684689/1491664657591931/?type=3*

    Svara
    • x

       /  09/13/2017

      Precis vad de flesta misstänkt.
      Demonstrationerna ingår i ett större pussel som dirigeras uppifrån och där demonstranterna inte har en aning om vad de demonstrerar för eller emot.
      Därför kommer jag osökt tänka på när Lord Monckton intevjuade GreenPeace:
      (klicka på subtitles för engelsk text)

      Svara
    • G

       /  09/14/2017

      Hahaha, ett stort skämt är vad det är.
      Det Majid säger egentligen är: *jag är rädd för att public service är ute och gör sitt förbannade jobb för en gångs skull, fan också, vi håller på att bli avslöjade!*

      Okej, just Janne gör väl iofs alltid sitt jobb, skulle behövas flera hundra ”Jannar” inom resten av public service, inte bara på UG! Misstänker att det kan vara för ett kommande avsnitt av UG. Jävla tur att det var Janne som sattes på det och inte nån av de andra på redaktionen, de andra tenderar inte vara lika rakt på rödbetan som han oftast är.

      Sparade inlägget: http://archive.is/nP4Pd

      Svara
    • G

       /  09/14/2017

      ”När jag hörde hans förutbestämda och fördomsfulla synpunkter blev jag orolig över vilken bild av denna grupp han kommer visa för svenska folket”

      Alltså, vilken bild skickar gruppen själva tycker du Majid? Som jag skrev i en kommentar längre ner: Man kan ju också börja undra om ”strejkarna” verkligen tror att de gör afghaner som faktiskt får stanna, som alltså fått laglig rätt att stanna i landet, en tjänst eller otjänst genom att bete sig såhär ? Säga sakerna som de säger ? ”Vi kommer sprida protesterna tills vi tagit makten över hela landet” och dessutom säga att ”målet är att bli statsminister”.
      En sak kan jag säga, om hon vill bli motsvarande svensk statsminister i hemlandet så kan jag kanske supporta henne i det, men en kvinnlig svensk statsminister med duk på huvudet ? Aldrig. Nog för att alla Sveriges feminister skulle älska det, inte minst feministerna i ”Sveriges första feministiska regering” skulle älska det…

      Svara
  29. Hate-chan

     /  09/13/2017

    3 år senare och vi spökar fortfarande i ”journalisters” bakhuvud. Allt för att vi insisterade på grundläggande journalist etik som

    >Recensera inte spel från din inneboende, nära vänner, fd hyresvärd, någon du dejtar eller skickar pengar till på patreon

    >Sprid inte grova anklagelser om någon utan att verifiera dem

    >Om någon får hot om våldtäkt och mord riktat till sig, sin fru och barn efter du spridit anklagelser om dem ska du ta ansvar och få slut på det

    >Använd inte din position till att mobba människor och förstöra deras karriär

    Svara
    • Hate-chan

       /  09/13/2017

      Speljournalister hade också en mail-grupp där man diskuterade vilka saker man skulle skriva om och hur. Det förekom också att man pressade och mobbade de som inte gjorde som de ville.

      De sänkte också en självutnämnd feministisk spel-tävling för att de inte lät sig styras.

      Spelutvecklaren Max Temkim blev anklagad av ett ex för att ha våldtagit henne och när han, halvt, försvarade sig fick han skit för att han inte pratade om våldtäktskulturen tillräckligt mycket.

      https://gitgud.io/gamergate/gamergateop/tree/master/Current-Happenings

      Deepfreeze.it

      TL;DR

      Progressiva ”journalister” är cancer och public service borde jämnas med marken och byggas om från grunden utan aktivister

      Svara
  30. MiT

     /  09/13/2017

    Det verkar svida lite hos en del…

    Svara
  31. MiT

     /  09/13/2017

    Kan man gissa att det inte kommer att pratas om att någon anmälningsbenägenhet har ökat, ingen polischef eller krimideolog kommer att säga att det är jättebra att sånt här ökar för det visar att man vågar anmäla, ingen kommer att säga att det är jättebra för nu minskar mörkertalet osv…?

    Svara
  32. x

     /  09/13/2017

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/13/2017

      Det höjer inte direkt trovärdigt att dessa asylsökande unga män demonstrerar för förlossningskliniker. Är det verkligen någon som tror att de bryr sig?

      Svara
  33. MiT

     /  09/13/2017

    Här är flashbacktråden om den där gruppvåldtäkten med 10-20 pers
    https://www.flashback.org/t2872540

    Svara
  34. Jan

     /  09/13/2017

    Frida Boisen är ett typexempel på unga och naiva kvinnliga journalister som inte förstår enkla kausala samband. Därigenom begriper de heller inte sin egen skuld i frågan. Genom massinvandring av ”ensamkommande” och muslimer så kommer den här problematiken som ett brev på posten. Ohederligt av Boisen att blunda för det.

    Modern svensk feminism och massinvandring av muslimer går inte ihop. Men svenska feminister sticker hellre huvudet i sanden än erkänner det. Sedan när blev att sticka huvudet i sanden en progressiv politisk metod?

    http://www.expressen.se/kronikorer/frida-boisen-1/dar-backade-sverige-200-ar-i-utvecklingen/

    Svara
  35. Arthur

     /  09/13/2017

    Märkligt inlägg, MIT. ”Kritikstorm mot Pewdiepie” blir till ett långt personangrepp på Effie Karabuda. Hon är ingen favorit hos mig heller direkt, men vad har hennes tjänstetitel med Pewdiepies uttalanden att göra?
    Vidare skriver du om Effie kontra Minecraft-Marcus: ” Vi förstår varför, det är nämligen ett radikalfeministiskt uttryck som används för att trycka ner och ogiltigförklara något enbart baserat på vilket kön den personen har. Inget annat. Dvs TYDLIG och rak sexism.”

    Är inte ”nigger” ett rasistiskt uttryck som används för att trycka ner och ogiltigförklara någon enbart baserat på vilken hudfärg personen har? Om detta skriver du:

    ”Som om någon bryr sig. Fan, hålla på att gapa om att ett visst ord har använts när han spelat, väx upp!”

    Pewdiepies användande av detta uttryck har du inget problem med, men du ifrågasätter starkt Effies användande av misandriska uttryck. Vad är skillnaden?

    Du anklagar Effie för att vara besatt av hudfärg, men Pewdiepies uppenbara besatthet av detsamma är enligt dig bara löjligt att anmärka på. Vad är skillnaden?

    Svara
    • Dreadlock

       /  09/13/2017

      Arthur

      Intressant frågeställning.

      Svara
      • Klimathotet

         /  09/13/2017

        Japp, intresseklubben antecknar.

        Svara
        • arthur

           /  09/14/2017

          Lol, barnsliga kommentarer och dislikes, inga argument. Jag var precis och facebook-diskuterade med feminister för första gången på många år. Ungefär samma nivå här.

          Svara
    • Rikard

       /  09/14/2017

      Hej.

      Nu svarar jag bara för egen del, det vill jag vara tydlig med så att där är ordning & reda, men skulle inte skillnaden kunna bestå i två saker:

      1) Frekvens och specifik kontext: PDP svär som det vuxenbarn han verkar vara när han leker med ett datorspel – han hade troligen kunnat kläcka ur sig ‘bög’ eller ‘arsle’ eller ‘idiot’ lika gärna som ‘nigger’. Arslen har vi alla, och inte blir man väl förolämpad av det – om det inte riktas direkt mot en själv? Barn (och vuxna) verkar kommunicera med svordomar när de leker krig via nätet – den språkliga kontexten är en vulgär jargong där nivån sätts av den mest vulgäre. Det innebär inte att jargongen per se kan förstås som varandes ideologibärande.

      2) Diskursiv respons i social kontext: EK (Effie Karabuda) har en mindre plattform än PDP, numeriskt räknat, men vem är mest i linje med det rådande åsiktsparadigmet utanför datorspelens kontext? Troligen Karabuda, som meningsskiljaktigheter med undertecknad till trots verkar kunna uttrycka sig bättre (och därför troligen tänka bättre) än PDP (brasklapp: det är givetvis möjligt att hans beteende i diverse klipp är en affektiv persona han odlar för detta syfte).

      Med det sagt finner jag bruket av ‘nigger’ som förolämpning tämligen fattigt. Mot en svart (eftersom det korrekta ordet ‘neger’ inte heller är passabelt numera, till skillnad från ‘vit’) kan det fungera, givetvis, givet ordets associationer, men mot någon annan? Möjligen om denne också anser svarta mindre värda och på så vis blir kränkt. Jämför med en greks/turks reaktion när man förväxlar dessa – tämligen animerad respons skulle man kunna säga, milt sagt.

      Å andra sidan: meningen med förolämpningar är att förolämpa, inget annat. Därmed kan inga förolämpningar sägas vara ‘fel’, annat än om de inte förolämpar, och då är de ju inte förolämpningar. Huruvida man bör förolämpa någon är en annan fråga.

      Fraser som ‘kränkta, vita, cis-män’ är i sig inte förolämpningar om man bara läser dem som en beskrivning… men då är inte heller neger en förolämpning. Om man i sin beskrivning dessutom väver in eller implicerar beteenden (‘man-splaining’ t ex) så att beskrivningen omfattar dessa beteenden i sin dubbla form (förolämpning samt beskrivning/egenskap) blir även ‘nigger’ en beskrivning med tillhörande egenskap: svart (negroid) människa med ett visst, av den talande, ej accepterat eller uppskattat beteendemönster.

      För att skära det ut i papp som dansken säger:
      ”‘Är inte ”nigger/svenne/jude/tattare/lappdjävel” ett rasistiskt uttryck som används för att trycka ner och ogiltigförklara någon enbart baserat på vilken hudfärg personen har?'”

      Ord i sig själva betyder näst intill ingenting; i sitt sammanhang däremot betyder de allt, men då måste sammanhanget utredas och förstås. (Vilket jag tror du gör – annars hade du väl inte gjort den observationen som föranledde frågan.) Om jag slår mig på tummen och skriker ”Satans dj*vla k*kskaft till hammardj*vel-elände, må träet ruttna som köttet i en drunknad prästf*tta!” , betyder det att jag:

      A) är manshatare
      B) är trä-hatare
      C) är religionshatare
      D) är kvinnoköns-hatare

      eller

      E) har slagit mig på tummen och är arg?

      Men som sagt, jag talar bara för egen del här, även om jag måste erkänna ett visst professionellt intresse då språk (inte som i ett visst språk utan som i kommunikation, logik och retorik, semantik och semiotik) var ett ämne jag verkligen fann nöje i att undervisa.

      Den där idén om att man inte får säga vissa saker för då är man ute ur leken, den är livsfarlig och hör bara hemma i strikta ideologiska sekter och hos fanatiska bokstavstroende – fångna förbjudna ord föder fanatisk förljugenhet; fria ord är ingen fara.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Arthur

         /  09/14/2017

        Pdp:s uttrycksätt stör mig inte egentligen. Men jag vill hävda att din gardering om ”ideologibärande” har brister. Man kan på samma sätt påstå att även om hans uttalanden inte är ideologibärande, så är de kulturbärande. Och jag ser inte skillnaden dem emellan när det kommer till faktiska konsekvenser.

        Man kränks av det man kränks av. Vissa kränks av nigger, andra av mansplaining. Att bygga ett hållbart argument utifrån ”min kränkthet är värre än din” är att ”resonera” precis som den värsta sortens radfem.

        Svara
        • Rikard

           /  09/14/2017

          Hej.

          Vilken kultur anser du att han bär fram i så fall? Har den ett namn eller en avgränsning?

          Vilka är de faktiska konsekvenserna som gör att det, enligt dig, inte existerar skillnader mellan ideologibärande och kulturbärande begrepp?

          Var påstår jag att någons kränkthet skulle vara avgörande?

          Ett råd i all välmening, när det gäller debatterande: läs på om retorik, logik och om logiska felslut som det du gör när du argumenterar mot saker ingen utom du själv påstått. Jag kan ge dig flera boktips om du är intresserad. Exempelvis hävdar jag ingenstans att graden av kränkthet är mätbar eller avgör något alls: (”Att bygga ett hållbart argument utifrån ”min kränkthet är värre än din” är att ”resonera” precis som den värsta sortens radfem.”).

          En artig och trevlig ton hjälper till att övertyga den man debatterar med, om inte i sak eller princip, så åtminstone i att man är värd att prata med, eljest man gör sin egen sak skada.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Arthur

             /  09/14/2017

            Hej!
            ”Den där idén om att man inte får säga vissa saker för då är man ute ur leken, den är livsfarlig och hör bara hemma i strikta ideologiska sekter och hos fanatiska bokstavstroende – fångna förbjudna ord föder fanatisk förljugenhet; fria ord är ingen fara.”

            Var hade jag påstått något sådant? Du uppmuntrar mig att läsa på om saker du uppenbarligen behöver läsa på om själv.

            Det stycke du citerade var riktat mot artikelns författare, som du tog i försvar.

            I övrigt intressanta frågor och du ska få utförliga svar. Låt oss sedan ägna resten av vår diskussion åt dessa intressanta frågor.

          • Arthur

             /  09/14/2017

            ”Vilken kultur anser du att han bär fram i så fall? Har den ett namn eller en avgränsning?”
            Jag har ingen bestämd åsikt om detta, då jag uttryckte mig i rent hypotetiska ordalag, men om jag tänker på saken kan jag föreslå en form av ”internetkultur” — Pdp är faktiskt redan nu en sorts kulturell ikon för sin generation — som förespråkar ett till karikatyr överdrivet juvenilt beteende hos vuxna män. Om det är moraliskt gott, samhällsnyttigt, destruktivt eller annat har jag ingen åsikt om. Det är bara observation.

            ”Vilka är de faktiska konsekvenserna som gör att det, enligt dig, inte existerar skillnader mellan ideologibärande och kulturbärande begrepp?”

            Kultur och ideologi påverkar båda människor att anamma vissa beteenden och välja bort andra. Du skriver: ”… den språkliga kontexten är en vulgär jargong där nivån sätts av den mest vulgäre”. Det är ett anammande av ett beteende (ofta ett mycket roande sådant). Det må saknas riktning och syfte hos de enskilda personerna, men beteendet är detsamma vare sig det uppstått ideologiskt eller memetiskt. De leder båda till likriktning. Ett lysande exempel är antifeminismen, som blivit exakt som den kränkningsbesatta, stridiska och filterbubblade radikalfeminismen.

    • Pelle2

       /  09/14/2017

      Jag tycker att det var idiotiskt av Pewdiepie att skrika om neger.
      Men det är ju minst lika idiotiskt av Effie att börja prata om Pewdipies anhängares hud som är vit som ett A4 enligt henne. Vad har det med Pewdiepies utalande att göra ?
      Bara för att hans anhängare är vita innebär det inte att dom är rasister och gillar prat om negrer.
      Identitetspolitiker som Effie älskar att prata nedsättande om vita i alla sammanhang och drar mer än gärna upp motståndarens vithet som ett argument för att dom inte får ha några synpunkter på henne och hennes ”rasifierade” vänner.
      Med andra ord är sådana som hon rasister eftersom mycket av deras argument handlar om motståndarens hudfärg som tydligen ger dom vissa egenskaper enbart utifrån hudfärgen.

      Pewdiepie blir sågad av Effie i public service medan identitetspolitiker som Effie ofta får komma till tals i samma public service och berätta om hur förtryckta dom är av vita svenskar även om dom själva har nått positioner som få vita svenskar har…
      Inte sällan blir dom dessutom programledare…

      Det är ju också typiskt för radikalfeminister som Efffie att prata om mansplaining när dom inte gillar något som en man säger till dom istället för att argumentera mot det mannen säger. Allt i syfte att tysta ner oss män från att kritisera sådana som henne.

      Med andra ord tror jag att Toklandets inlägg handlar om att peka på den dubbelmoral som frodas inom Public service och inom de radikalfeministiska och identitetspolitiska kretsar som Effie verkar i.

      Svara
      • x

         /  09/14/2017

        @pelle2
        Bra skrivet, håller helt med dig i ditt resonemang.
        Sedan tycker jag att de som ensidigt ”försvarar” Effie Karabuda trots hennes minst lika idiotiska uttalanden är själva lika stora rasister och/eller inte har alla hästar hemma.
        Trots att jag är totalt ointresserad av vad någon som kallar sig för Pewdiepie gör och inte gör så ska rätt vara rätt.

        Svara
      • G

         /  09/14/2017

        Mycket bra sammanfattning av hur det tråkigt nog ser ut och fungerar skulle man nog kunna säga, ungefär så som jag själv hade skrivit om jag hade tagit mig tid att samla tankarna för att få till något resonemang som andra skulle förstå, skriva är inte min grej så därför skiter jag oftast i att försöka ge mig på en längre text, det tar bara en jävla massa tid och blir aldrig riktigt bra.

        Svara
    • MiT

       /  09/14/2017

      Lyssna på några valfria raplåtar och berätta hur många gånger du hör dem använda det ordet i olika former, försök sen hitta kritik mot detta i våra medier, berätta hur många kritiska artiklar du hittar. Varför inte söka på SR och SVT?

      Hennes ”tjänstetitel” har MASSOR med detta att göra eftersom hon är inkvoterad rakt av just för att hon säger vad de vill höra, för att hon driver rätt agenda.

      Jag personligen tycker inte att man ska använda sådana ord men viss skillnad på om en person använder det en gång i ”stridens hetta” eller om en UPPENBART inkvoterad person använder sina uttryck och idéer dagligen (eller väldigt ofta) på Nordens största tidning. Ja, hon är inkvoterad JUST FÖR att hon använder sådana och tycker det är bra. Det är åtminstone ett tungt vägande skäl till att hon är där hon är. Fattar du skillnaden? Han säger en sak när han spelar, han har en position som han själv har kämpat sig till, trots onödiga klavertramp här och där. Hon har sin position FÖR ATT hon ständigt uttrycker misandri. Du förstår skillnaden mellan ”tack vare” och ”trots” hoppas jag?

      Vad jag vänder mig mot är att den som är inkvoterad just för att hon ständigt uttrycker misandri kanske inte ska klaga på någon annan för ett förfluget ord? Därför historiken, för att visa att det inte var ett olycksfall i arbetet utan ett villkor för att hon kan där hon är.

      Svara
      • MiT

         /  09/14/2017

        Glömde:
        Sen vet jag inte heller om man kan kalla någon som använt ett ord EN gång för besatt, tycker nog man kan spara det till såna som Effie som har hudfärg som argument i stort sett varje gång. Håller du inte med? Det ÄR ju hennes argument! Samtidigt som hon säger att andra har en ”KKK-reflex”…

        Svara
  36. Gorby

     /  09/14/2017

    Kulturnyheterna – Igår
    Sverigebilden, Sverigebilden, Sverigebilden…

    I programmet presenteras en bok som tydligen har skickats till Donald Trump pga hans uttalande om vad som sker i Sverige…

    De ger sig fan inte. Bilden av att vi har stora problem i Sverige måste med alla medel bagatelliseras.
    Detta fast det nu, efter Lamotte’s avslöjande att Polisen inte ens hinner utreda barnvåldtäkter, även tas upp i SVT Aktuellt.

    https://www.svtplay.se/video/15122068/kulturnyheterna/kulturnyheterna-12-sep-21-39-1?cmpid=del:em:20170913:igar-2139:pla:lp

    Svara
    • Senior

       /  09/14/2017

      Det är väl ganska typiskt beteende av styrande i länder på fallrepet.
      Det finns otaliga exempel, allt ifrån Nordkorea till Bagdad-Bob.

      Svara
  37. x

     /  09/14/2017

    Ännu en ”svensk” som varit farten.

    ”Svensken Pierre, 36, mördade spansk polis – sköts ihjäl”:
    https://nyheteridag.se/svensken-pierre-36-mordade-spansk-polis-skots-ihjal/

    Svara
  38. G

     /  09/14/2017

    ”Arabisk våldtäktsman får sänkt straff – för att han förlorat jobbet

    Hovrätten sänker straffet för en irakisk man som våldtog en kraftigt berusad kvinna i Farsta tidigare i år. Rätten tycker synd om mannen, eftersom våldtäkten kostat honom hans taxijobb.
    ..[..]..
    I somras dömde tingsrätten honom till två års fängelse, lagens lägsta straff för våldtäkt.

    När domen överklagades till hovrätten yrkade åklagaren att straffet skulle skärpas. Detta motiverades med att mannen inte använt skydd under övergreppet och därmed utsatt kvinnan som han våldtog för ett angrepp på hennes hälsa.

    Men i stället sänker nu hovrätten straffet med två månader till ett år och tio månader, alltså lägre än minimistraffet för våldtäkt.
    ..[..]..
    Åklagaren hade även yrkat på utvisning, vilket dock ogillades av rätten.”
    http://www.friatider.se/arabisk-v-ldt-ktsman-f-r-s-nkt-straff-f-r-att-han-f-rlorat-jobbet

    Svara
  39. G

     /  09/14/2017

    ”När man debatterar – och särskilt när man kräver något – är det alltid bra att ”get your facts straight”.

    På Aftonbladet Kultur den 12 september skriver 85 författare och kulturarbetare en text under rubriken Vi accepterar inte deportationerna.
    ..[..]..
    De 85 författarna, översättarna, kulturarbetarna påstår vidare:

    ”Många av de afghaner som bott hela sitt liv i Iran har inget medborgarskap i vare sig Afghanistan eller Iran och de ensamkommande är oftast från mycket resurssvaga och splittrade familjer, och har ingenting att komma till i Afghanistan.”

    De som flyttat från Afghanistan som små/unga, liksom de som fötts i Iran, har sina föräldrars medborgarskap. De föds inte statslösa.

    Många har släkt och familjer, det visar bland annat vittnesmål från Migrationsverkets tjänsteman på plats: ”De allra flesta utvisade afghaner möts av sina familjer, vårt mottagningscenter i Kabul står tomt.” ”.
    http://meritwager.nu/allmant/nar-man-debatterar-och-sarskilt-nar-man-kraver-nagot-ar-det-alltid-bra-att-get-your-facts-straight/

    Svara
    • G

       /  09/14/2017

      ”Tyskland utvisar åter asylsökande som fått avslag på sina asylansökningar till Afghanistan

      På tisdag (idag, den 12 september) ska ett plan avgå från Düsseldorf till Kabul med 15 asylsökande som fått avslag på sina ansökningar.

      Från och med augusti har cirka 10.000 afghaner som fått avslag på sina asylansökningar inte längre laglig rätt att vistas i Tyskland. Enligt en del regeringstjänstemän är Afghanistan ett säkert land jämfört med Irak och Syrien, där aktivt pågående konflikter påverkar miljoner människor.”
      http://meritwager.nu/allmant/tyskland-utvisar-ater-asylsokande-som-fatt-avslag-pa-sina-asylansokningar-till-afghanistan/

      10.000 och endast kring 15 per plan som det ofta är. Mmm lär ta ett bra tag om inte afghanerna som fått avslag kan vara snälla och acceptera ett negativt besked och återvända av egen fri vilja. Gäller även här i Sverige, de behöver inte käfta emot, får gärna vara hjälpsamma och samarbetsvilliga gentemot landet som prövade deras sak, det skulle vara välkommet från deras sida. Man kan ju också börja undra om ”strejkarna” verkligen tror att de gör afghaner som faktiskt får stanna, som alltså fått laglig rätt att stanna i landet, en tjänst eller otjänst genom att bete sig såhär.

      Svara
  40. G

     /  09/14/2017

    ”Asylinvandrade reser på besök till sina hemländer som de sökt skydd gentemot”
    http://meritwager.nu/allmant/asylinvandrade-reser-pa-besok-till-sina-hemlander-som-de-sokt-skydd-gentemot/

    Svårt ta citat, läs hela istället. Det är inte lite skamligt att det tillåts pågå år efter år efter år.

    Svara
  41. G

     /  09/14/2017

    ”Fyra personer förlorar sitt nederländska medborgarskap eftersom de misstänks ha stridit i Syrien, bland annat för terrorgruppen IS.

    Samtliga uppges ha haft nederländskt samt marockanskt medborgarskap.”
    http://omni.se/skarpt-terrorlag-gor-att-fyra-forlorar-medborgarskapet/a/dXAWX

    Svara
    • Rikard

       /  09/14/2017

      Hej.

      Il advocato di Diavolo, eller vad det blir på riktig italienska utan min kulturella appropriering:

      Löfving säger att [polisen] klarar upp fler våldtäktsmål. Grafen visar sjunkande frekvens i antal domar. Eftersom det inte är polisen som dömer kan han ha rätt. Polisen kan anse att ett mål är klappat och klart, medan de politiker som dömer kanske anser annorlunda.

      Det kan vara så.

      Fast den enklaste förklaringen är ju att han, och så gott som samtliga polischefer, ljuger.

      Man kan undra hur det sett ut om vi haft jury-system istället, där vanliga svenskar suttit i rätten istället för politiker. Vem är mest representativ för det allmänna rättsmedvetandet, tro?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Rikard

       /  09/14/2017

      Hej.

      Den som tror på tramset om att kvinnor i Norden var förtryckta á la arabers, afghaners och afrikaners seder kan med fördel läsa på om Alsnö stadga, Gutalagen och andra lagtexter från samma tid.

      Risken finns förstås att man stöter på ej politiskt korrekt kunskap.

      Särskilt om man gör en jämförande studie med kvinnors situation i islams områden under samma tid, i synnerhet de kvinnor som tillhörde de folk som erövrades och förslavades av muslimska arméer.

      Vill man gå överkursen kan man göra en jämförelse över både tid, rum och kulturgränser, men risken finns att man då drabbas av svår kognitiv dissonans om man är kulturrelativist eller värdenihilist.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  42. G

     /  09/14/2017

    https://twitter.com/vaktjaveln/status/907893689871204352
    https://twitter.com/vaktjaveln/status/907894179849797632
    https://twitter.com/vaktjaveln/status/907894970845220864

    Svara
  43. G

     /  09/14/2017

    ”– En del beskriver mig som förrädare, alltså att jag som invandrare eller med muslimsk bakgrund inte ska kritisera uppdelade badtider som har införts av religiösa eller kulturella skäl. Andra antyder att jag är oanständig, att jag är ”billig” som vill bada inför män, samt att Gud ska straffa mig, skriver Sakine Madon i ett mejl till Medievärlden.

    Hon har skrivit om frågan varje gång den varit aktuell i lokalpolitiken – och varje gång kommer beskyllningarna, berättar hon.

    Sakine Madon har tidigare polisanmält hot som riktats till henne. Men den här gången har hon inte vänt sig till polisen.

    – Så länge det inte är rena dödshot anmäler jag inte. Jag har tidigare anmält hot från rasister men i badhusdebatten är det än så länge bara förhoppningar om att Gud ska straffa mig eller att jag ska bli våldtagen.”

    Svara
  44. G

     /  09/14/2017

    Svara
  45. G

     /  09/14/2017

    https://twitter.com/vaktjaveln/status/907900027531558912

    Svara
    • G

       /  09/14/2017

      Haha, vistårinteut länkar till opartiska och neutrala… vistårinteut!…

      Svara
  46. x

     /  09/14/2017

    Svara
  47. x

     /  09/14/2017

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.