Kloka saker vi minns

Så här efter Uppdrag Granskning om Filipstad så kan man påminna om div klokskaper som politiker, journalister, tyckare, komiker osv yttrat om migrationspolitiken de senaste 6-7 åren. OBS, de har alla yttrat allt trots att det sen länge varit väl känt hur det egentligen ligger till men de har helt enkelt skitit i det…

Tänkte det här kan bli ett samlingsinlägg som jag ska lägga i menyn överst så man enkelt kan hitta det. Eller om det blir för mycket så kan man göra ett inlägg till eller två och klistra in länkarna där. Och fylla på med sånt som dyker upp som man kanske glömt men stöter på. Tror det behövs en samling faktiskt så folk blir påminda.

Så om ni kommer ihåg eller ser något så posta gärna, en länk och vad som avses räcker så fixar jag dump. Jag vet ju att det saknas en hel del, Sandviken t ex…

Here we go

Man lät någon dra en rövare på DN i en propagandaartikel full med hittepå- och irrelevanta ”argument” och Betnér ställde sig omedelbart i givakt och såg det som SANNINGEN, LJUSET och HÄRLIGHETEN.

Gardell hängde på såklart! ALLA vet att det i bästa fall var hittepå men det struntade han i.

Filipstad (och många andra svenska kommuner) väntar ivrigt på Superekonomin…

Schyffert och pizzan. Varför finns det folk som tror att komiker har något viktigt att säga om politik och ekonomi? För det var ju massor av folk som blev helt saliga över Schyfferts kostnadsberäkning?

Anders Lindberg påstod att det organiserade tiggeriet bara var en vandringssägen.

Alla siffror gick åt rätt håll enligt Löfven.

Magdalena Andersson sa att svensk ekonomi gick som en Tesla. För Filipstad är det nog en urladdad sådan i så fall. Med 10 mil till närmaste laddningsmöjlighet.

Ingen högre våldsbrottslighet sa Bodström.

I Filipstad har man verkligen säkrat välfärden… Den ovan måste nog vara nåt slags rekord i dumhet tror jag.

Magnus Betnér igen, från 2011 tror jag (Läs gärna inlägget från Sanandaji också). Han skrek som en galning från scen om att vi behövde massinvandring med 100 000 om året eftersom det fanns plats i Sverige. Speciellt Filipstad behövde invandrare sa han. Det ovan är ett utmärkt exempel på varför man ska lyssna på de som kan ämnena när det handlar om komplicerade saker och inte på komiker. Undrar vad de som applåderade så händerna glödde och jublade åt Betnérs skrikande tänker idag…?

Malmö var vårt skyltfönster enligt Lindberg trots att det fönstret varit krossat sen länga och folk trampade runt i splittret.

2017 sa Morgan Johansson att vi var på väg att knäcka gängen.

Undrar vad som hände med SVT:s kompetensregn? Det torkade bort väldigt fort…?

Minns ni Dan Eliasson efter mordet på HVB-hemmet i Mölndal?

Rädda barnen sa att det var en myt att vuxna påstod sig vara barn. Gärningsmannen, mördaren på HVB-hemmet, som Dan Eliasson tycker synd om ovan var just en som ljugit om sin ålder…

Minns ni Sverige Tillsammans? Sverige havererade och Ylva Johansson, vår nya EU-kommissionär, tyckte det var fantastiskt.

De flesta bilderna kommer från @konsensuseliten på twitter.

Som sagt, posta gärna det ni ser eller kommer ihåg. Jag lägger upp det här i menyn så man lätt kan hitta inlägget igen.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

148 kommentarer

  1. Frida Gustavlin

     /  08/30/2019

    Från Expressen: Löfven om skjutningarna: ”Stort samhällsproblem”

    https://www.expressen.se/nyheter/lofven-om-skjutningarna-samhallsproblem/

    ”– Vi behöver visa att samhället är starkare än de här gängen. Det är därför polisens ska få mer resurser, det är därför vi höjer straffen exempelvis om man har ett vapen i fickan. Om man åker fast nu kommer man ut tidigast om två år, säger Stefan Löfven till SVT.”

    Tjenare att man kommer ut om två år. Om Stefan Löfven skulle vara lite smart så skulle han ju ta i lite extra, men å andra sidan så kanske han inte är så sugen på att vinna valet 2022.

    ”Ett förslag som Stefan Löfven tidigare har nämnt och som han fortfarande ser som intressant handlar om att skärpa straffgraden för de unga. Det ligger däremot inte på bordet i nuläget.

    – Jag tycker att är man uppe i åldern 18, 19, 20 så måste man förstå mer konsekvensen av sina handlingar. Det är därför vi vill utreda och remittera och höra andra myndigheters åsikter om det, säger Stefan Löfven till SVT.”

    Häpp, det ligger alltså inte på bordet, men är intressant, och ska undersökas och remitteras. Så det statsministern ska göra är alltså ingenting. Bra, då vet vi. De som får detta på remiss kommer självklart svara att det varken förhindrar eller gör att unga mördare tänker om, så en straffskärpning kan ni glömma. En femtonåring vet att man inte får mörda någon annan, jag tror faktiskt att även tioåringar vet detta, rätt säker när jag tänker på saken, de flesta fyraåringar känner till det.

    Det enda rimliga är att mord ska ge livstids fängelse med en minsta tid i buren om femtio år, förutsatt att personen har skött sig som en kyrkgosse under minst de trettio senaste fängelseåren, dråp borde solklart ge minst 30 år, helt oavsett ålder på förövaren, straffmyndighetsåldern sänks till 13 för mord och dråp, åldersrabatten slänger vi i soptunnan. Svårare än så är det inte, vi får bygga något fängelse extra och de mördare som gör bort sig när de är tretton får kanske lida orättvist mycket, det kanske ploppar upp mer av fängelsekultur och gäng, men det är det dessvärre värt.

    https://www.expressen.se/nyheter/kriminologen-det-dodliga-valdet-okar/

    ”Hittills i år har 14 personer skjutits ihjäl i Stockholms län. Enligt kriminologen Sven Granath visar trenden på en ökning av det dödliga våldet”

    Svara
    • Vi behöver inte bygga fler fängelser om det inte är så att vi VILL, för att nyttja de dömda som straffarbetande. Annars är det ju billigare att betala en månadsavgift till ett fattigt land för att få ha svenskdömda kriminella i DERAS fängelser…

      Svara
    • Senior

       /  08/31/2019

      Det absolut största samhällsproblemet är Löfven och kommunisterna på UD som sitter bakom och drar honom i trådarna

      Svara
  2. Lögnerna avlöser varandra.

    Svara
    • Ja, varför lyssnar man på kändisar, politiker och tyckare och inte folk som vet?

      Det finns en liten, liten parallell med klimathysterin …

      Svara
      • hllviken

         /  08/31/2019

        Jo, när inkompetenta personer framträder i offentligheten spelandes experter, då vet man att det är propaganda.

        Svara
      • Jans

         /  09/01/2019

        Fast i klimatdebatten är rollerna omvända.
        Får man hoppas…

        Svara
        • Senior

           /  09/01/2019

          Så Greta är expert menar du?

          Svara
          • Jans

             /  09/01/2019

            Nej, var skrev jag det?
            Undertexten är att ingen kan se in i framtiden.

            Fast jag tror Jan Guillou har rätt. Klimatdebatten är ju för övrigt en produkt av DDR.

          • Senior

             /  09/01/2019

            Jag tolkade ditt svar ”Fast i klimatdebatten är rollerna omvända.”

            På kommentaren ”Jo, när inkompetenta personer framträder i offentligheten spelandes experter, då vet man att det är propaganda.”

            Du uttrycker därmed en undertext, anser jag, att de personer som framträder i debatten om klimatet är just som du skriver, det omvända dvs. kompetenta.

            Fan jag börjar tro att du är ett kommunist-as, kanske rent av tjenis med KGB-agenten Guillou eftersom du hela tiden försvarar dem och förringar deras målmedvetna arbete.

          • Jans

             /  09/01/2019

            Tino et al förutspådde katastrofen, etablissemanget sade att de hade fel och överdrev.

            Greta et al säger sig förutspå katastrofen, etablissemanget håller med och hjälper till att överdriva.

            Omvända roller hos etablissemanget således.

          • Jans

             /  09/01/2019

            @Senior:
            Klart du tror jag är kommunist.
            Har du någon som helst insikt om hur stor din kommunistparanoja är?

          • Senior

             /  09/01/2019

            Jag ser nu när jag inte sitter vid mobilen att ditt svar inte var till hllviken, som det framstod i min mobil, vilket jag också skrev i min kommentar.
            Jag ser nu när jag sitter vid datorn att det var riktat till inlägget ovan hllviken.

            Jag hade fel i det fallet, my bad.
            Ber om ursäkt för det.

            En sak jag däremot aldrig kommer att be om ursäkt för:

            Jag har tveklöst insikt om hur stort mitt hat mot kommunismen och för all del kommunister är. -Något som betydligt fler borde ha med tanke på vad denna ideologi åstadkommit.

            Och denna mördarideologi förtjänar att jagas och tvingas bort var än den visar sitt fula jävla tryne. -Hittills har historien till 100% slutat i folkmord/svält/kollaps i alla, ALLA länder som försökt sig på det.

            Det är för övrigt inte en paranoia; allt jag skrivit om hittills, allt, finns belagt och bevisat, och det är just därför det är så viktigt att bekämpa skiten varhelst det dyker upp.

            -Och mitt hat, eller åtminstone en stor portion förakt, gäller till stor del även folk som borde veta bättre och saknar ursäkt för sitt kommunistvänliga, undfallande, kollaborativa beteende. Sådana som torde räknas som normalt funtade men som ändå tiger och samtycker.

            -Sådana som är för lata för att rycka ut huvudet ur röven och sätta sig in i historien och de fakta som ligger och väntar under näsan på dem, konflikträdda krakar som inte törs säga emot dessa totalitära strömningar.

            Idioter som ifrågasätter detta trots åratal av forskning och dokumentation, ni ligger i samma paritet som förintelseförnekare.

            -Sådana idioter som mycket väl skulle kunna vara lägervakter i vilken totalitär stat som helst, bara för att ”det är förbjudet att tycka annorlunda” (vilket är steget efter ”värdegrund”, när det skrivs in i lagen. -Något som har påbörjats i Sverige) eller att ”det är förbjudet att vara jude”, etc.

            Då har jag större förståelse för indoktrinerade vänsterblivna som ändå har en ursäkt i just denna indoktrinering, men ändå är kapabla att börja tänka själva varefter indoktrineringen släpper.

          • Senior

             /  09/01/2019

            Dessutom:

            Betnér och Schyffert gullas av media, inte experterna.
            Greta gullas av media, inte experterna.

            Vari är de ombytta rollerna?
            Det enda som är ombytt är polariteten på propagandan: Betner och Schyffert som kör med positiv propaganda, Greta med negativ domedags propaganda.
            Det är det enda som är omvänt: tonen på propagandan.

            Nu har även Mann, mannen bakom hockeyklubban och klimatalarmismen, inför domstol fått ge sig inför fakta. -Hela klimathysterin bygger på falska antaganden och ren och skär bluff. Något som riktiga forskare är mycket väl medvetna om.

          • Jans

             /  09/02/2019

            De omvända rollerna syftar på alarmismen och varningen för annalkande katastrof. Flyktingalarmisterna (jag är en av dem) fick höra att de hade fel men hade rätt. Klimatalarmisterna (jag tillhör dem inte) får höra att de har rätt, men har troligtvis fel i sina katstrofscenarier. Omvända roller.

            Vem har sagt att du skall be om ursäkt för att du ogillar en av 1900-talets värsta mördarideologier?

            Det jag finner fjantigt är att du i parti och minut kopplar ihop i princip allt dåligt med kommunism när det finns gott om andra ideologier som man bör hålla ögonen på i vår tid.

  3. hllviken

     /  08/30/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  09/01/2019

      Det fan äckligt att se hur de står där och ser lite förläget självgoda ut och tror sig stå på ”rätt sida”. Hanifs upprördhet är synnerligen adekvat. Vad fan är det för djävla land vi bor i som inte kan tala klarspråk i en fråga gällande vår tids värsta terrorsekt.

      Vad sade Ranstorp då? Han har väl tappat lite fart numera efter att ha fått sommarprata och komma in i medievärmen? Hade han något att komma med?

      Svara
      • hllviken

         /  09/01/2019

        Jag vet inte, såg ej hela programmet.
        Besviken på Ranstorp är jag.
        (Från det som framkommit i andra sammanhang den senaste tiden.)

        Svara
  4. info

     /  08/30/2019

    Svara
    • Senior

       /  08/30/2019

      Hahaha!
      Jag är ändå lite road av den faktaförnekande nedtummen…..

      Svara
      • Törnrosa

         /  08/31/2019

        Kanske Annie?

        Svara
      • Arne Groningsson

         /  08/31/2019

        Det bekräftar bara att många är obotligt sjuka. Alla importerade Psykdoktorer ska ju inte komma förgäves….

        Svara
  5. info

     /  08/30/2019

    Undra om eleven är 15 år eller ”15 år”?
    https://twitter.com/rektorhamid/status/1167363534763823104

    Svara
  6. hllviken

     /  08/30/2019

    Svara
  7. hllviken

     /  08/30/2019

    Svara
  8. strumpbyxan på ICA-hyllan

     /  08/30/2019

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarsuppgorelse-nadd

    Vem säger att det inte lönar sig att dansa i homofiltåget…

    Enda problemet är att det snart inte finns något kvar att försvara.

    Svara
    • Senior

       /  08/30/2019

      5 miljarder mellan 2022 och 2025, minsann!
      -Det blir många genusutbildningar det!

      Svara
  9. Lev Barkland

     /  08/30/2019

    En klassiker tycker jag är Badkarsliberalen Norbergs, som nybliven Malmöit, hyllning av nämnda stad. Året var 2012.

    https://www.expressen.se/kultur/stad-i-rorelse/

    ”Jag tillhör ändå dem som tror att inget är så fel med Malmö att det inte kan lösas med det som är rätt med Malmö. Jag kan få fel. Men att inte vara med där och när det avgörs, det har jag svårt att tänka mig.”

    Jo, han skrev ju i och för sig att han kan få fel, det ska han ha erkännande för. Fel fick han med besked. Tycker hans krönika är en bra illustration av de naiva liberala drömmarna om att göra sverige till en kosmopolitisk och kreativ framgångssaga med städer som liknar New York. En viktig strömning i tidsandan runt denna tid. Om en sådan transformation kan ske genom årtionden av selektiv kompetenstillförsel i ett klimat av hård konkurrens, då måste det ju lika gärna kunna ske genom massiv asylinvandring från MENA rakt in i välfärdssstaten. Vad kan gå fel, liksom?

    Och relativiseringen, fokus vid ”bilden” som förmedlas. Man börjar ana den problematisering av rapportering som nu ”mognat” i de socialliberala kretsarna och blommat ut till en mer oförställd avoghet mot yttrandefriheten.

    ”Det som utmärker Malmö är alltså inte våldet, utan sättet vi uppmärksammar våldet på.”

    Svara
    • Ivar L

       /  09/01/2019

      Och att kosmopolitiska städer som New York har blivit det de är beror ju delvis på att de improduktiva och kriminella trängts bort från Manhattan och andra attraktiva delar.

      Det lönsamt kosmopolitiska har aldrig bestått i dåligt utbildade och kriminellt belastade individer. Detta oavsett om de är ättlingar till de som kommit via slavskepp som i USA eller om de är sentida s.k. ”flyktingar” som i Europa och Malmö. Det är den bistra sanningen. En stad blir inte kosmopolitisk av någon slags rituell blandning av folk med olika härkomst. En stad bli kosmopolitisk om produktiva och duktiga människor från jordens alla hörn väljer och får flytta dit och…
      …arbeta!

      Svara
      • Senior

         /  09/01/2019

        Samt att tex. New Yorks borgmästare satte in enorma resurser på att stävja kriminaliteten när den uppnådde en kritisk massa istället för att bara stå i media och tycka att det var ”oacceptabelt” och ”ett samhällsproblem” utan att göra något åt det som Löfven och hans Sjuklöverkollegor i stat och kommun gör…..

        Svara
  10. Ofrivillig svenska

     /  08/30/2019

    A propos ”det svenska tillståndet” vill jag rekommendera bloggägaren (hoppas du inte misstycker !) och alla läsare att gå in på Fristad.eu och läsa ”Den tysta krisen” inkl. kommentarer och då särskilt sign. Utlandssvensk:s kommentarer om krigsekonomi, det är den klaraste & bästa beskrivning av tillståndet ifråga jag någonsin läst, koncist men ändå uttömmande. Den är liksom Toklandet även i övrigt en mkt intressant blogg med många kunniga kommentatorer (jag vet att många i kommentarsfältet här även är aktiva på Fristad men det finns säkert många som läser men aldrig eller sällan kommenterar, jag själv läste bloggar i åratal innan jag själv postade någon kommentar).

    Svara
  11. Jag skulle gärna kunna tänka mig att casha in en superekonomi av att käka pizza, dricka fanta och kolla på netflix… Vem kontaktar jag? 😉

    Svara
  12. Lev Barkland

     /  08/30/2019

    En annan klassiker i kategorin kloka saker är förstås Pascalidou. ”All invandring är alltid lönsam, det vet alla som räknat på det”

    Svara
    • Motkraft

       /  08/31/2019

      På tal om Alexandra Pascalidou, av en händelse så lyssnade jag på Ring P1 igår och i förrgår. Har detta programmet alltid varit så PK?

      I vilket fall så har Alexandra Pascalidou fått en utomordentlig plattform för sitt politiska budskap. Listigt så har hon (eller de i slussen) båda dagarna släppt in några kristna galningar så kan säga att ”släppt in avvikande åsikter” även om då inom ett ofarligt område. Debattämnena hon sagt sig vilja diskutera har bara skrikit oansvarslös invandring men ingen inringare som påpekade detta? Really?

      Sedan har de släppt in några inringare där väldigt lika åsikter, de klappade varandra i ryggen. Någon enstaka som inte exakt tycker som hon och hon avbryter och pratar och pratar om hur det ”egentligen är”, dvs som hon tycker. Vid ett tillfälle så märkte hon själv att hon gick för långt i att tala om för inringaren vad som är rätt och fel att hon avbröt sig själv och backade aningens för att omformulera sig så inte lät så illa.

      Men jag brukar inte lyssna på Ring P1, kanske har det varit samma sak med de andra programledarna?

      Svara
      • Senior

         /  08/31/2019

        Japp, Täppas är ökänd i sammanhanget.

        Svara
      • Jans

         /  09/01/2019

        De kanske kunde ha Ring P1 på arabiska och låta ”muslimska galningar” ringa in? också? Sedan översätter vi programserien och jämför med ”kristna galningar”.
        Kan nog bli rätt illustrativt.

        Svara
    • info

       /  08/31/2019

      @Lev Barkland,
      ”All invandring är alltid lönsam, det vet alla som räknat på det” för alla andra länder än Grekland (läs hela tråden):

      Svara
    • Är det bara jag som tycker att Pascalidou ser allt mer ut som klippt ur en såpa? En riktigt billig sådan, filmad i en tagning, med något filter som mjukar upp konturerna.

      Svara
      • Rikard

         /  08/31/2019

        Hej.

        Visade bilden ovan för min fru.

        ”Har TV4 en ‘Realdoll’ i studion?”

        Tur att man inte har astma, eller hjärtsvikt, om man säger så.

        Men visst, det är något av turkisk TV-såpa över henne.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Ja, jäklar i min låda, det var det jag omedvetet tänkte på men inte vågade uttrycka!

          Det finns väl toppmodeller med enklare rörelser och dialog också? Vet inte om den där PK-dialogen kommer att användas så många gånger. Fast det kanske är ett bra sätt att vänja sig vid ”marknaden” efter #metoo?
          (Tack och lov att man är gift. Stackars unga som måste navigera dagen situation.)

          Chandler : ”Eh, y’know what, she’s too political, she probably wouldn’t let you do it, unless you donated four cans of food first.”
          – Friends S03E05, The One With Frank Jr.

          Svara
          • Rikard

             /  08/31/2019

            Hej.

            Ja, det ämnet är ju en smula vågat, inte minst politiskt. Vill minnas att Genusdebatten hade ett eller ett par debatter om sexrobotar, friheter, rättigheter, feminism med mera. Oerhört roande läsning, inte minst länkade artiklar där feminister går loss om att dylika robotar antingen skall förbjudas eller att de måste fungera enligt feministisk norm.

            Fast överst på listan av hur teknologi alltid kortsluter ideologi, religion och filosofi var en (då) nyhet från Spanien (?) om hur lokala sexarbetare hotade med strejk om polisen inte stängde en robotbordell – orättvis konkurrens, med mera, tyckte sexarbetarnas fackförening.

            Minns en debatt i Radio Stockholm på åttiotalet, där en kvinna från Grupp 8 (tror jag det var), en anonym kvinna från socialtjänst/hemtjänst och en kvinna som gick på stritan debatterade handikappade och sexköp. Ujujuj vad de moraliska principerna krockade.

            Pascalidou kan du ersätta med en vitt brus-generator.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

  13. Frida Gustavlin

     /  08/30/2019

    Ang mordet i Råcksta där en 18-årig tjej blivit mördad.

    ”Ndella Jack hade just kommit hem från en kärleksresa i Afrika, där hon gift sig. En av hennes framtidsdrömmar var att bli polis.”

    ”– I samtalen ville hon prata om maktstrukturer och hon brann för att ändra orättvisor. Feminism var viktigt för henne.”

    ”– Hon stred mot orättvisor och ville vara ett gott föredöme. Hon hade kontakt med alla, och arbetade ideellt på våra aktiviteter. I somras stod hon i 30-gradigt hetta och poppade popcorn hela dagen. Hon slet för att Fisksätras unga och barn skulle få en bra aktivitet.”

    Det låter väl bra, hon vill bli polis och hjälpa till, men jag får inte riktigt ihop det. Samtidigt går hon och gifter sig med en 35-åring med följande fullspäckade CV.

    ”Mannen som misstänks ha varit den egentliga måltavlan är dömd för ett antal grova brott.
    År 2015 dömdes mannen till fängelse i fyra år och sex månader för rån, grov misshandel, försök till grov misshandel, misshandel, hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd, ringa narkotikabrott, olovlig körning, rattfylleri och brott mot knivlagen. Då förekom han redan under 32 avsnitt i belastningsregistret. Tidigare hade han dömts för misshandel, rån, häleri, våld mot tjänsteman och försök till dråp.”

    Tragiskt vad småtjejer har uselt omdöme. Jag gissar att hennes make knappast kommer hedra hennes dröm om att bli polis genom att rycka upp sig, klippa sig och skaffa ett jobb. Han kommer med största sannolikhet inte ens hjälpa polisen att hitta de som mördat hans fru.

    Svara
    • Ofrivillig svenska

       /  08/30/2019

      Vad ska man säga ? ”I samtalen ville hon tala om maktstrukturer (…) och feminismen var viktig för henne”. Vilka samtal åsyftas ? Vilka feminister (inklusive dagens feminazister som inte har något med gamla tiders jämlikhetssträvan att göra) skulle redan vid 18 års ålder ingå äktenskap med en närapå dubbelt så gammal man ? Varför denna feministvinkling
      av offret ? Den senare frågan är givetvis retorisk.

      Svara
      • Rikard

         /  08/31/2019

        Hej.

        Vet ingenting om henne, eller honom för den delen, men när man behöver en kamrat Ogilvy så skriver man en levnadsteckning för kamrat Ogilvy som uppfyller alla krav enligt värdegrunden. Även om den är allt från en ytterst selektiv tolkning av ett lika selektivt urval, eller halm spunnen till guld.

        Det blir en obehaglig känsla av att man brer på för tjockt i de av Frida citerade delarna. För snyggt. Särskilt om stackarn var arton år. Men det kan ju lika gärna vara helt sant och det är jag som är cynisk.

        Sedan är det väldokumenterat att kvinnan väljer män som är mer framgångsrika och med högre upplevd social status än de själva, ofta väljer män äldre än de själva, och att en del kvinnor dras till kriminella män – ju värre desto mer attraktiva. (Exakt varför och vilka egenskaper, om några, dessa sistnämnda kvinnor eventuellt delar känner jag inte till någon specifik forskning, om det torde vara tämligen svårt att göra en sådan studie.)

        Utvikning:

        Nu kanske man tänker att mannen det här rör sig om ju vara livsstilskriminell och därför har låg social status? Ja, i sådana kretsar där all kriminalitet (utom möjligen skattesmitande, momsfusk, insideraffärer och liknande) ses som déclassé, men för någon från Fisksätra är ett kriminellt förflutet inte en belastning. Vad som ger status är kontextbaserat – titta på eller debattera med politiska extremister som anför egna erfarenheter som politisk sanning (#metoo eller flyktingaktivister t ex). Ju värre offer-berättelse och ju mer politiskt korrekt profil på offer/förövare desto högre status desto högre trovärdighet och status gavs kvinnorna i #metoo-grupperna av varandra. Fakta, domar, med mera är sekundärt till ”confirmation bias” och det är välkänt som psykologiskt faktum att vi inte byter åsikt utifrån hårda data och fakta, utan så gott som uteslutande utifrån känslor.

        Med det sagt, det kan också vara så att han på riktigt försökt sluta göra fel, och att hon var hans anledning till detta. Det kan vara så att hon var en ung kvinna med sunda värderingar och att beskrivningen är någon annans tolkning. Det kan vara så att hon blivit en utmärkt polis, med en foten i den värdegrund hon påtvingats och den andra i hur ett område som Fisksätra är (och har varit i fyrtio år, och varför det är som det är där).

        Ännu en ung kvinna ligger mördad av sjupartiregeringens politik. Ännu ett offer störtas ner i värdegrunden för att fylla klyftorna i samhälle och stat. Arma barn.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • Skeptisk

       /  08/31/2019

      Vissa kvinnor dras till farliga män som är ”snälla innerst inne”. En del av dem har säkert även föreställningar om ett globalt patriarkat och toxiska maskulinitetsnormer som gjort honom som han är, men att hon med sin kärlek kan få honom snäll och slänga sitt manliga ok. Nej han är inte snäll och kommer inte bli det. Du kommer råka illa ut. Antingen av honom eller någon i hans umgänge.
      Som flickan som strök med i ett trippelmord i Uddevalla för några år sedan.

      Svara
      • Japp, fantasin är att ”Jag kan förändra honom till det bättre.”
        Större delen av romantisk kiosklitteratur för kvinnor bygger på detta.

        ” And these women who always fall in love with the serial killer. They write to him in prison. Here’s a woman that’s hard to disappoint. I guess she’s only upset when she finds out he’s stopped killing people and she goes: ”You know sometimes I feel like I don’t even know who you are anymore”.”
        – Seinfeld, The Masseuse

        Svara
        • Ivar L

           /  09/01/2019

          Fast driften att förändra mannen tror jag är sekundär. Den grunudläggande driften som torde vara uråldrig och ändamålsenligt i en farlig värld är:
          våldsam man = kan skydda mig och våra barn

          Säkert genetiskt ändamålsenligt en gång i tiden. Får migrationspolitiken fortsätta så kanske det blir rationellt igen.

          Svara
    • musen på busen

       /  08/31/2019

      Ja det är därför kvinnor inte ska bli poliser.

      Istället för att bura in bus brottsling blir de på smällen med en kriminella en.

      Svara
      • musen på bussen

         /  08/31/2019

        3 personer har inte sett filmen där fyra poliskvinnor försöker omhänderta ett ensamkommande flyktingbarn.

        Spoiler: Det slutar med att poliskvinnorna flyger som vantar och får polisbilen sönderslagen.

        3 personer har inte sett nyheten att polisen måste se över byte av tjänstevapen, eftersom dagens poliser inte har muskelstyrkan som krävs för att avfyra pistolen.

        3 personer har inte märkt att kvinnor faller för kriminella i en tillräckligt hög grad att det utgör ett hot mot rättssäkerheten.

        Det är mycket bättre att kvinnliga poliser har kontorstjänst och sköter fakturor och frimärken än att de har direkt kontakt med kriminella män.

        Polismyndigheten är trots allt ingen dejtingtjänst.

        Visst, poliskvinnor är lämpade att utföra kroppsvisitation och kroppsbesiktning av kvinnliga knarkare samt lugna hysteriska tanter som tappat bort sin katt…

        (även om det aldrig funnits någon katt)

        Jovisst kvinnliga poliser kan utföra alkotest och skriva trafikböter, lösa IT-brott och familjegräl mef många känslor i luften.

        Poängen är att kvinnliga poliser har inget med det kriminella buset på gatan att göra.

        Inte ett dugg.

        Svara
        • ”3 personer har inte sett filmen där fyra poliskvinnor försöker omhänderta ett ensamkommande flyktingbarn.”

          Petimäter: Springare – mannen, myten, polisen – själv sade att det har inget med kön eller storlek, två personer kan omhänderta en. Det som krävs är mindre tid i skolbänken (alla tre åren, numera) och mer tid tillsammans med erfarna poliser på gatan. Att hålla ordning på buset kräver inte genusteori och en halv jur kand, det kräver lite muskler, lite personkännedom, och en massa erfarenhet av vanligt folk när de är lagom runda under fötterna.

          Fast det verkar delvis motbevisas av det där med vapen man inte kan hantera, förstås. Skulle mycket väl kunna tänka sig att man från och med ”datoråldern” är avsevärt svagare och mer stillasittande i gemen.

          Svara
        • Gorby

           /  09/01/2019

          Svara
          • info

             /  09/01/2019

            Fy fan va sjukt!
            Ett tag såg det ut som att de skulle arrestera den som försökte hjälpa poliserna.
            Killen fick sig en bassning istället för tack, undra om han kommer hjälpa polisen framgent?
            Det kanske hade löst sig utan våld om poliserna inte glömt korvlådan och fikakorgen på polisstationen.

  14. MiT

     /  08/31/2019

    Svara
    • Motkraft

       /  08/31/2019

      Från kommentarsfältet

      Obehagligt och synnerligen korkat. Var tror han att de här killarna kommer ifrån? Tror han att de föds onda eller?
      🤯

      Traditionellt PK-tyckande. Missar totalt att

      – Visst kan våldsverkaren ha haft en taskig uppväxt. Det kan vara synd om våldsverkaren. Ibland väldigt synd om personen.

      – ”Om” tänkandet. Om våldsverkaren hade fått en bra uppväxt så kanske inte blivit som den blivit. Men nu är personen som den är.

      – När väl ”trasig” så går det sällan eller aldrig att rehabilitera våldsverkaren. Dessutom så har vi så många våldsverkare nu att ”resurserna” inte finns. Om det nu skulle finnas någon magisk metod att ändra deras aggressivitet, ego-tänkande (jag jag jag…) eller klan-tänkande (de utanför klanen är inte värda något och kan behandlas hur som helst).

      – Många våldsverkare är från ett annat land och kom hit i åldern 15-35. Hur hjälper då förebyggande arbete med ”barn”?! De våldsverkarna är redan ”onda” när de kommer hit.

      – På vilket sätt är den våldtagna, rånade eller misshandlade personen hjälpt av att våldsverkaren inte är född ond? Ibland måste man välja, skydda de många framtida offren eller låsa in våldsverkaren för en lång tid hur synd det än är om honom. Vi måste offra de få för att skydda de många.

      Svara
      • Rikard

         /  08/31/2019

        Hej.

        Testa följande tanke-övning om du debatterar med dylika typer:

        Tant Gredelin står på ett hustak med ryggen mot kanten. Det är 30 våningar ner till gatan. Tant Gredelin slänger med oregelbundet intervall en tegelsten över axeln.

        Förklara hur Tant Gredelins diverse olika tänkbara orsaker till beteendet förändrar vad som händer när tegelstenen träffar någon eller något.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • gräddhagga

           /  08/31/2019

          Dessvärre är dylika typer inte mottagliga för resonemang och förklaring.

          De skulle inte märka om gräddtantens tegelsten träffade HEN i huvudet och all genusflum rann ut på gatan.

          Svara
        • Senior

           /  08/31/2019

          Och här kan jag åter igen lägga in en uppmaning att reflektera över begreppet ”allas (rätt till) lika värde” jämfört med originaltextens ”allas lika (rätt till) värdighet och de skillnader det innebär i exemplen ovan.

          Svara
        • Dagens Tant Gredelin är SIDA, UD, Rädda Barnen och Läkare utan Gränser!

          Svara
    • Senior

       /  08/31/2019

      Hans 180 graders sväng är vämjelig, det är dylika syltryggar som låter landet gå under.

      Svara
      • Jönsson är fortfarande på ”god ton”-sidan, och tycker mer om teoretiska libertarianska diskussioner än vad som krävs idag.

        Han blir riktigt förbannad i sitt senaste inlägg på youtube, men lyckas gå 16 minuter utan att nämna elefanten i rummet. Det blir Maslows behovspyramid i stället.

        Vilket för all del är intressant, men lite för teoretiskt för dagens situation.

        Svara
  15. Johan A

     /  08/31/2019

    ”Då kanske du skulle fundera lite mer på vad du skriver, och ha lite bättre koll på ditt kommentarsfält.”
    Just det! För annars kanske det knackar på dörren kl 4 på morgonen och utanför står KGB. Sen blir det antingen nackskott i en mörk källare eller i bästa fall Gulag.

    Svara
    • Johan A

       /  08/31/2019

      Skulle vara svar på kommentaren ovan.

      Svara
    • Senior

       /  08/31/2019

      Precis så.
      (S)tefans privata SA-styrkor i expo och researchgruppen får ju redan idag statligt stöd för att trakassera dissidenter och deras arbetsgivare att bli av med försörjningen.

      Svara
      • Nu som då. Lite mer ”civiliserat,” men samma andas barn.

        https://www.unqualified-reservations.org/2008/05/ol3-jacobite-history-of-world/
        ”Hitler and Mussolini came to power partly by good old democratic politics, and partly by using their thugs to intimidate their political opponents. This would not have been possible without a security system which tolerated this sort of behavior. When the SA had street fights with the Communists, the SA men tended to get off and the Communists get long jail sentences.”

        Svara
  16. Skeptisk

     /  08/31/2019

    Problemet för små bruksortskommuner, som Filipstad, började inte med senaste flyktingvågen. Problemen började redan på 70-80-talet då gruvorna stängde och vårt industriella försprång åts upp av Tyskland och Kina.
    Precis som ett U-land lider U-städer av konstant brain drain. Man betalar 12 års skola och de mest ambitiösa säger tack och hejdå. De smartaste och driftigaste, samhällsbärarna ger sig ut i världen utan att återvända. De tänker inte jobba på en knäckebrödsfabrik i skogen. Deras framtida skattepengar hamnar i större orters kommunkassa. Kommunen har fortfarande utgifter för äldre och allt annat som kostar, men de bästa skattebetalarna försvinner. Då skär man ner, besparar, drar in. Eller höjer skatten. Än fler ungdomar reser utan att se tillbaka. Norrlands inlandskommuner ligger 20 år före, så vi har facit. Vi vet vad som händer i små steg. En allt större obalans mellan de som betalar in och de som kostar. Man går in i dödsspiralen. Precis som U-länder. Utvecklingen stagnerar och går bakåt när samhällsbärare försvinner. Filipstad var dödsdömt långt före flyktingkrisen, men det skedde så långsamt att det gick många förbi.

    Så kom flyktingkrisen 2015. Man pumpade in pengar till de kommuner och privata som kunde ge tak över huvudet till nyanlända. Vissa skar guld med täljkniv. Men nu kommer baksmällan. Det kommer inga pengar. De flyktingar som hade utbildning och lärde sig språket på nolltid (de finns) gjorde samma bedömning som ambitiösa ungdomar. Här kan man inte bo. Och så flyttade de till en ort med bättre möjligheter. Kvar sitter kommunen med ännu fler som kostar och ännu färre som betalar. Nu är det ännu flera ungdomar som drar. Inte bara de längst ut till höger på klockkurvan, utan en rejäl portion av hela högra sidan. De som kan. De som inte kan blir kvar. Höjer man skatten flyttar de, sänker man nivån på skola och fritid flyttar de. Kommunen kan inte vinna när man väl är i en accelererande dödsspiral.

    Folkutbyte precis som i våra förorter. Svenskar, nordbor och européer i arbetarklass började märka vartåt det barkade redan på 80-talet och flyttade. In kom folk från MENA, sedan Jugoslavien (de duktiga har även de dragit sen) och nu i princip bara MENA. Folkutbytet i förorten är ett faktum, som inte ens inbitna centerpartister kan raljera bort på twitter. Som integrationsansvariga sade i Filipstad. De står absolut inför ett folkbyte. Inflöde av invandrare utan egen kapacitet, utflöde av svenska och invandrarungdomar med ambitioner. Vi har facit. Där vi förr fick utanförskapsområden i förorter blir det nu i vissa småkommuner på landet.

    Flyktingkrisen orsakade inte dödsspiralen för Filipstad och liknande orter, men den accelererade den upp till en sådan nivå att den inte går att blunda för. Om det kanske innan hade tagit orten 30 år att dö och slås ihop med Karlstad eller Karlskoga, kommer det nu gå på 15 år. Eller snabbare. Staden kommer bli den fattiga kusinen, dit ingen tänker flytta, som inte måste. Som Angered, Rinkeby, Gottsunda osv. Innan blev det utanförskapsområden nu utanförskapsorter på landet.

    En liknelse: Under industrins glansdagar bar tio personer en dörr där en person satt på. Inga problem, det kan tio personer göra solidariskt. Ingen lämnas efter. Gruvan stängde. Sen drog en av de som bar. Ok, lite jobbigare för de nio kvar. Men märks inte så mycket. Bruket stängde. Då drar en till. Nu börjar det märkas. Flera av de åtta börjar gnälla. Sju kvar. Nu börjar stämningen bli riktigt besvärlig bland de bärande. Sen kommer flyktingvågen och sätter en till på dörren. Hade flyktingen blivit en bärare inom snar framtid hade det nog gått. Det gjorde han inte. Två-tre personer till drar. De fyra sista orkar inget mera. De sticker också. Två hjälplösa sitter på marken, en invandrare och en svensk pensionär. Ridå!

    Svara
    • Rikard

       /  08/31/2019

      Hej.

      En väldigt enkel lösning, som borde provats av den borgerliga regeringen på sjuttiotalet, eftersom den avfolkning du talar om då pågått i femton år redan och dessutom var ett återkommande samtalsämne, hade varit att låta arbetsgivaravgiften sjunka ju längre bort från Stockholm, Göteborg och Malmö man kommer. Sjunka ända ner till noll, faktiskt. Bättre än etableringsstöd vilket envar som kan minsta lilla om ekonomi och beteendevetenskap inser.

      Om Reinfeldt inte varit den han är, hade hans första regering avskaffat det kommunala utjämningssystemet, vilket också hade hjälpt.

      Hade man dessutom reglerat konsumtionsskatter (moms, bränsle, med mera) på sådant vis att närheten till service togs med i beräkningen hade det sett ännu bättre ut. Det är ingen vidare svår räkneövning att inse att om jag bott på en gammal adress i Stockholm, hade jag haft all service inom gångavstånd – allt från frisör till akutsjukvård. En rejäl besparing även om summan på prislappen är densamma som nu, när jag har ca 40 kilometer ena hållet till matbutiken, och minst 30 kilometer till närmsta bensinmack. Eftersom skatter och avgifter är desamma över landet sänker de konsumtionen ju mer av tillgängliga medel som går till transporter.

      Men det är ju o-rätt-vist hör jag stadsborna säga. Jaså? Låt mig då ge följande att meditera över: Fru Advokat som netto tjänar 40 000:-/månad allt inräknat betalar 17:50:- för en liter mjölk var tredje dag. Herr B som netto tjänar 14 000:-/månad allt inräknat betalar lika mycket med samma frekvens. Vem av dem betalar mest räknat som andel av tillgängliga medel? Vems konsumtion påverkas mest av en pris/skatte/kostnadsökning på 1 000:-/månad (bränsleskatt, moms, bussbiljett, o.s.v.)? Då bor Fru A och Herr B bägge i Stockholm (inom en mil från Plattan kan vi säga).

      Vad händer om Fru A bor på Grev Turegatan i Stockholm, och Herr B i Limhedsforsen? Hur ojämlik blir kostnaden då?

      Men då de viktigaste väljarna nationellt sett, och journalister, ekonomer och andra som tjänar på rådande ordning bor i just Stockholm, Göteborg och Malmö lär inget göras förrän endast handtag och gångjärn återstår av dörren.

      Min poäng i korthet: problemet (frånsett våld, sexuella övergrepp och andra specifikt invandrarorsakade problem) med avfolkning är orsakat av svenska politiker. Man försökte lösa det med invandring. Det är ungefär som att köpa morötter och trycka ner dem i marken för att kunna skörda morötter.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • info

         /  08/31/2019

        @Rikard ,
        ”Det är ungefär som att köpa morötter och trycka ner dem i marken för att kunna skörda morötter.”.
        Det är helt OK om morötterna man köper är väldigt små.
        Samma sak gäller för människor, att satsa mängder med pengar på fullvuxna individer är felsatsade pengar.

        Svara
  17. Lider verkligen med Betnér.

    Nej, inte lider, vad heter det … just det! Hånskrattar!

    Svara
    • ”På pappret är Malmö en tillväxtstad. Ingen annan svensk storstad växer lika fort. Inom tio år väntas befolkningen ha ökat med 50 000 människor.”

      Mer folk betyder mer … braiga … saker …

      Svara
      • PS. Tror Papegojan Pascalidou ovan rabblade någonting om ”demografi” och att vi behöver mer folk.

        Svara
  18. Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    Lögner och åter lögner. Ett bra bevis på att regeringen och media ljuger om effekterna av massinvandringen.

    Svara
  19. Q-Ken

     /  08/31/2019

    Våld och invandring.

    Våld och invandring

    Svara
    • Fast Malmö skulle nog vara dubbel så stor och se ut som Zu Bajie (som var vän med Kung Markatta).

      Svara
      • Bilderberggruppen

         /  09/01/2019

        Allt för att rädda bilder som hamnat ”utanför”.

        Svara
        • Den nya Bilderberggruppen /ännu bättre)

           /  09/01/2019

          Vi fixar det som inte den gamla Bilderberggruppen klarar av.

          Svara
  20. MiT

     /  08/31/2019

    Läs alla tweetar under Arpis i tråden

    Svara
    • G

       /  09/01/2019

      Svara
      • Städa gator görs väl maskinellt nuförtiden?

        Inte direkt invandringsrelaterat, men liten utvikning:
        Jordan Peterson nämnde just detta som problem med höjda kompetenskrav. När man gick omkring med en pinne och en säck var det ett väldigt enkelt jobb som även outbildade och obildbara – oaktat vad vänstern säger om att alla kan bli raketkirurger om de får rätt utbildning – kunde göra och vara stolta över.
        För att köra ett städfordon utan att kollidera med fotgängare, byggnader och annan trafik krävs en annan intellektuell nivå.

        I en ”kunskapsekonomi” görs tio-tjugo personers jobb av en enda med ”hjälpmedel.”
        Så jättemycket invandring krävs inte för just detta.

        Dagens invandring är som andra har påpekat främst råmaterial för den skattefinansierade ”flyktingindustrin.”

        Svara
      • Ivar L

         /  09/01/2019

        Många av syrierna kan inte återvända eftersom de är islamister. Assad är bara glad åt att slippa dem. Vapensäljarargumentet ekar ihåligt men talar sitt tydliga språk om vilken sida de stod på i konflikten. Inte för Assads regim är trevlig på något sätt men dessa individer sympatiserar till stor del med åsikter av samma skrot och korn.

        Svara
      • info

         /  09/01/2019

        Jag visste inte att Zlatan kom från Syrien, man lär sig något nytt varje dag!

        Svara
  21. Reblogga detta på ulsansblogg.

    Svara
  22. MiT

     /  08/31/2019

    ”Islamistkopplad förening beviljas jättemoské i Småland”
    https://samnytt.se/islamistkopplad-forening-beviljas-jattemoske-i-smaland/

    Svara
    • G

       /  09/01/2019

      ”Nu ska en jättemoské placeras i den småländska lantidyllen. Det har kommunledningen i Alliansstyrda Nybro bestämt. Samhällsnytt kan berätta att politikerna beviljar bygglov åt en förening som klär småflickor i slöja och ofta skiljer dem från pojkar i samma lokal. Vidare arbetar föreningen aktivt med pengainsamling till en terrorkopplad biståndsorganisation.”

      Alltså fy fan så jävla tröttsamt!, tänker inte dessa politiker öht. Vad är det för fel i skallen när inga styrande verkar klarar av att säga nej Nej NEJ! Stopp och belägg! Helt sjukt hur fega alla politiker är hela tiden så fort det rör en viss religion och hänvisar till ”religionsfrihet”, som om det är svaret på allt!

      Svara
      • G

         /  09/01/2019

        Läste om en katt som var dövblind, den varken ser eller hör. Då började jag undra om inte några andra i detta land kanske är det också, varken ser eller hör…

        Svara
        • Ivar L

           /  09/01/2019

          Vem står för kalaset? Qatar, Iran, Saudi Arabien?
          Follow the money…

          Svara
    • G

       /  09/01/2019

      Glömmer inte debatten i riksdagen jag såg mellan Jomshof (SD) och Ekström (S) tidigare i somras och slutar aldrig bli förvånad över den fullständigt naivsnälla inställning som hon och många andra sjuklöverpolitiker har till slöja på flickor. Sjuklöverpolitikerna vågar fan inte ta i det här problemet med tång ens! Men Ekström och c/o kan ju försöka manipulera mig och få mig tro att flickor ute i landets skolor och på bilderna i artikeln ovan bär slöja av egen fri vilja och kan allt om ”sin” religion vid denna ålder. Se gärna debatten!:

      https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/slojforbud-i-den-svenska-for–och-grundskolan-_H610255

      Svara
    • G

       /  09/01/2019

      Läs…. (om betalvägg: https://web.archive.org/web/20190827200621/https://www.dn.se/debatt/sloja-pa-barn-ar-extrem-form-av-religios-indoktrinering/ )

      Ovan riksdagsdebatt var i juni men Ekström var ju ute i media igen för några dagar sedan med samma jävla budskap om ”religionsfrihet”.

      Svara
      • G

         /  09/01/2019

        ”Founder Ateist Sverige, Reasoning is everything. Ex-muslim ex-vänster #ateistsverige”

        Haha. Att han även blev ex-vänster på kuppen är inte konstigt med tanke på deras inställning till detta.

        Svara
    • G

       /  09/01/2019

      Svara
      • Utmärk av Hakelius:
        ”[…]att försvaret för slöjan blivit så viktigt i antirasistiska vänsterkretsar är direkt förbryllande.

        Ärligt talat: det verkar, särskilt bland vänstermän, finnas en särskild fördragsamhet med beteenden och normer som på ett negativt sätt riktar sig mot kvinnor. Om någon vägrar skaka hand med en mörkhyad person är det självklart oacceptabelt i de här kretsarna, som i de festa andra kretsar, men om det rör en kvinna finns alltid en rimlig bortförklaring.”

        Svara
  23. G

     /  09/01/2019

    Svara
    • https://motpol.nu/oskorei/2019/09/01/the-great-awokening/
      ”Akademiker som haft att göra med de yngsta studenterna beskriver dem enligt Derbyshire som ”annorlunda på ett skrämmande sätt”. Han skriver: Key differences are their closed-mindedness and emotional fragility. They have high levels of depression and anxiety. They don’t date much; they don’t have sex much; they don’t fall in love.”

      Svara
  24. G

     /  09/01/2019

    Svara
  25. G

     /  09/01/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  09/01/2019

      LOL
      Importera tusentals, kanske tiotusentals antisemtier per år och tro att man kan ”komma tillrätta”.

      Svara
  26. G

     /  09/01/2019

    Svara
    • ”Den avgörande faktorn för en lyckad integration är dels storleken på immigrationen, dels vilka som invandrar.”

      Två fel av två möjliga alltså, bra jobbat Sverige!

      Svara
  27. G

     /  09/01/2019

    Svara
    • ”Tjuv och Polis” håller väl fortfarande?
      Fast man får plocka bort polisbilen och hälften av poliserna. Och om en tjuv hamnar på samma plats som en polis (inte tvärtom) så får den polisen vara på sjukhus tills man slår en sexa. Och polisspelaren får ingen ”provision” när den fångar en tjuv. Och en infångad tjuv kan får dubbla pengarna tillbaka som skadestånd om den slår en sexa direkt.
      Nya tider …

      Svara
  28. Jans

     /  09/01/2019

    Ebolavaccinet håller på att ta slut i Kongo-Kinshasa.Trumps regering hjälper till genom att ge pengar till tillverkaren:

    ”Lagret börjar dock sina. Det tar ungefär ett år för den amerikanska läkemedelstillverkaren Merck att producera vaccinet, enligt Stat News. För att ransonera har WHO minskat doserna, och Merck har fått nya anslag från den amerikanska regeringen för att öka produktionen, skriver Reuters.”
    https://www.svd.se/vaxande-oro-for-att-ebolavaccin-ska-ta-slut

    Men varför glömde de nämna Trumps namn i SvD? Han brukar ju nästan alltid nämnas så fort USA gör grejer men nu väljer SvD det anonyma ”amerikanska regeringen” istället. Konstigt? För det kan väl inte ha att göra med att narrativet om onde Trump passar dåligt ihop med att skänka pengar till livräddande verksamhet i tredje världen?

    Svara
    • G

       /  09/01/2019

      Ja. Det är väldigt fult hur media håller på, som om ingen skulle märka. Ofta burkar det i negativa vinklar heta ”Trump administrationen” eller liknande, nu blev det bara ”amerikanska regeringen”. Pffft.

      Svara
  29. Ivar L

     /  09/01/2019

    Man kan ju undra lite vad som ligger bakom detta mord:

    17-årig man.
    50-årig kvinna som gjort sexuellt närmande.

    ”Enligt Gefle Dagblad ska han i förhör ha sagt att han hade irriterat sig på ett sexuellt närmande från kvinnan, och att brottet därmed ska rubriceras som det mildare brottet dråp. Det håller dock inte åklagaren Joakim Johansson med om.”
    https://www.svd.se/18-aring-atalas-for-yxmord

    Om inte sinnessjukdom finns med i bilden har jag svårt att tro att gärningsmannen är svensk.

    Svara
  30. G

     /  09/01/2019

    Svara
  31. G

     /  09/01/2019

    Kvällens Agenda SVT2 21:15 handlar om…

    ”Vad behövs för att få stopp på de dödliga skjutningarna? I studion inrikesminister Mikael Damberg (S) och moderatledaren Ulf Kristersson (M). Reportage från Nordirland där terrorister hotar med attacker om Storbritannien lämnar EU utan avtal. Går det att kompromissa ytterligare för att undvika en hård Brexit? I studion EU-minister Hans Dahlgren (S). Programledare: Camilla Kvartoft.”

    Och direkt efter Agenda börjar….

    ”Dokument utifrån: Salvinis Italien – 22:00

    Fransk dokumentär från 2019. Italien skakas av nya politiska strider. I centrum syns som vanligt den kontroversielle högerledaren Matteo Salvini. Landets frälsare enligt fansen. En ny Mussolini varnar fienderna. Hur kommer det sig att stödet för Salvini och hans främlingsfientliga parti Lega har mer än fördubblats på kort tid? Följ med på en resa genom Salvinis Italien.”

    Svara
    • ”Vad behövs för att få stopp på de dödliga skjutningarna”

      Snälla, säg att någon sade ”fler debattprogram i SVT”!

      Svara
  32. info

     /  09/01/2019

    Svara
  33. lensof

     /  09/01/2019

    På SVT play går några dagar till en mycket sevärd film ”Mannen som räddade Paris”.

    Förutom fantastiska skådespelarinsatser, ett spännande verklighetsbaserat ämne så finns där också en hel del att reflektera över.

    Hade detta utspelat sig i dag och inte i krigsslutet ww2 så hade antagligen inte Paris gått att rädda. För vi saknar numera helt den här typen av ledare. Kanske finns dom men inte här åtminstone syns de inte. Starka, väl förankrade i sig själva och med grundmurad värdighet kunde två män från olika sidor mötas och ha en dialog som ledde till en positivt konstruktivt resultat i en oerhört pressad krissituation iscensatt av en man som blivit alltmer galen.

    För inte kan väl någon tro att den tyske generalen skulle dansa runt på en Pridefestival med en randig flagga i handen?

    Eller att den svenske konsuln skulle inleda det diplomatiska samtalet med genusproblematiken inom militären.

    Eller att någon av dom skulle förledas att följa nakna kejsare mer än vad de absolut måste och till del bara synbart.

    Filmen är stark för den handlar om igår men blottlägger vår situation idag och vad vi saknar.

    Svara
    • G

       /  09/01/2019

      Svara
  34. G

     /  09/01/2019

    Haha. I Sverige har vi fria medier likt DN, som ofta säger att de är så hotade av ditten, datten och SD, så ”fria” att de t.o.m skapar eller vidareförmedlar riktiga jävla fake news. Likt rasistiska brandmän i boden, eller Sandvikens jättevinst pga invandring. Samtidigt som de upplåter plats åt en polsk journalist som säger sig ”oroas” över att Polen går samma väg som Orbans Ungern. Och vad i helvete är SVT, SR och många andra medier om inte ett aktivistiskt propagandaorgan som nästan oftare än sakligt och konsekvensneutral rapportering visar något annat.

    ”Roman Imielski: I polska tv-nyheter spelar verkligheten inte längre någon roll

    Sedan regeringspartiet PIS tog makten i Polen har man förvandlat public service till ett propagandaorgan och upprepade gånger hotat oberoende medier. Roman Imielski fruktar en ungersk utveckling efter höstens val.
    ..(..)..
    Roman Imielski är inrikesredaktör på polska dagstidningen Gazeta Wyborcza
    Översättning från engelska: Johan Hilton”
    https://web.archive.org/web/20190827110111/https://www.dn.se/kultur-noje/roman-imielski-i-polska-tv-nyheter-spelar-verkligheten-inte-langre-nagon-roll/

    Well. Frågan är bara om herrn ovan är journalist eller ”journalist”. För det var en aktivistkollega från samma tidning som tidigare i Aug kommenterade i AB om sin lilla bok….

    ”Polska EU-politikerns attack: ”Svenskar flyr sitt land för att hitta fred i Polen”
    …..
    Maciej Czarnecki är utrikesreporter på polska Gazeta Wyborcza och har skrivit en bok om skandinaviska områden med stor invandring från muslimska länder.

    – Jag twittrade direkt till fru Mazurek och sa att jag under två års tid bevakat svenska invandrartäta områden utan att se sharialagar någonstans och bad henne berätta var det finns så att jag kunde uppdatera min bok. Jag har inte fått något svar, säger han.

    Czarnecki är inte överraskad över politikerns utspel – som han säger inte är första gången en polsk politiker använder Sverige som skräckexempel.

    – Sverige blir ofta en storbildsskärm för dem att projicera alla folks rädslor och fobier på, så att de kan skrämma folk, säger Czarnecki.

    – Det är inte första gången som en politiker i Lag och rättvisa-partiet använder Sverige som för att illustrera sin tes.”
    https://web.archive.org/web/20190808223101/http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awqRXO/polska-eu-politikerns-attack-svenskar-flyr-sitt-land-for-att-hitta-f

    P.S
    Av någon anledning har AB nu valt att göra ovan till en av deras ”PLUS”-artiklar som kräver prenum. Det visar bara att det lönar sig att spara artiklar så tidigt som möjligt efter publicering!

    Svara
    • Olof

       /  09/01/2019

      ”Vi känner inte till att det skulle förekomma asylsökanden från Sverige. Enligt tillgänglig polsk statistik fanns inga asylsökanden förra året,” skriver Karin Anderman.

      Det ligger väl närmast till hands att anta att det i så fall skulle handla om den där pappan som flydde för att soc försökte tvångsplacera hans barn med en muslimsk familj?

      En googling på ”svensk asyl polen” får fram fallet som toppnotering. Jag kan inte tänka mig att en ”journalist” ens på aftonbladet inte skulle göra det, åtminstone innan de tar kontakt med ambassaden. Och ambassaden lär ju vara fullständigt medveten om det, så antingen är ”Karin Anderman på svenska ambassaden” i själva verket nån turist som vandrat in från gatan (notera avsaknad av titel…), eller så har de friserat bort resten av konversationen där Karin Anderman sannolikt nämner fallet.

      Varje objektivt försök att skildra verkligheten och att försöka ge läsarna en möjlighet att förstå kontexten skulle nämna fallet, så de skulle förstå varför den polske EU ledamoten utallade sig på det sättet. Istället försöker de hetsa läsarna och porträttera det som något irrationellt och lögnaktigt.

      De är i alla fall väldigt bra på att undergräva värdet av fri media. När de inte ens gör några försök att hjälpa läsarna förstå händelser utan snarare gör läsarna mer okunniga börjar jag undra på vad man skulle förlora…

      Man skulle behöva införa en lag som kräver att varje journalist lägger till en lögn i varje artikel och att det skall stå att artikeln innehåller åtminstone en lögn så gemene man googlar skiten…

      Svara
  35. Är det så att facebook inte vill att obehöriga skall läsa vad Stenlund skriver?
    Kan inte komma åt hans inlägg längre.

    Svara
    • Delvis ”shadowban”?
      Nu heter länken ”Folkbytet är ofrånkomligt (det är problem att öppna länkar till Magnus Stenlund om man inte är inloggad på Facebook)”

      Svara
  36. Kors i taket … !

    Svara
  37. Vad har vi varit, igen …

    Just det! Naiva!
    Då blir allt förlåtet!

    Svara
    • Jans

       /  09/01/2019

      VIktigast av allt:
      Detta är vad han *säger*.
      Men vad han *gör* vet vi inget om.
      KD som sade liknande saker röstade för jättelik anhöriginvandring till landets alla barnlajvare.

      Svara
    • Törnrosa

       /  09/01/2019

      Varningar saknades inte. Fegt duckande som vanligt – och det kom tio oförlåtliga år för sent. mvh

      Svara
    • info

       /  09/01/2019

      Nej, man kan inte kalla det för naivitet eftersom andra har påpekat vad som borde göras,
      politikerna har hånat dem trots att de haft rätt hela tiden.
      Man ska kalla en spade för spade och därför borde politikerna erkänna att de helt enkelt varit envisa och tjurskalliga.
      Apropå försent, vore det inte bättre lägga förslag som fungerar idag istället för tio år sedan?

      Svara
      • Tja, USA och större delen av västvärlden ägnade åren 2002-2011 till att förhindra attacken på World Trade Center …

        Svara
  38. DN varning!
    ”Väljarna har tröttnat på regeringspartiernas misslyckanden”
    https://www.dn.se/nyheter/varlden/lina-lund-valjarna-har-trottnat-pa-regeringspartiernas-misslyckanden/
    ”Om gröna väljare ofta utmålas som naiva drömmare, stämplas AFD-anhängare som obildade, dumma och hatiska.
    Sådana finns förstås – men hur vore det att ibland rikta blicken mot sig själv?”

    Intressant, DN. Om vi tittar på Sverige, vad tycker ni om SD nuförtiden? Borde S och M fundera på vad de själva har gjort?

    Svara
  39. Ofrivillig svenska

     /  09/01/2019

    Hoppas denna test-kommentar ursäktas av bloggägaren men pga att jag under helgen lyckats kommentera här men att mina kommentarer på andra bloggar försvunnit i etern vill jag bara testa och se om även denna försvinner. Snälla ha överseende med en som är ”tekniskt utmanad” eller vad det nu kan heta istället för ”idiot på dator / iPhone”. 😉

    Svara
  40. info

     /  09/01/2019

    En prideparad som t.o.m. jag skulle kunna delta i.
    Kraftfulla polisinsatser under Straight Pride-parad i Boston
    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kraftfulla-polisinsatser-under-straight-pride-parad-i-boston

    Svara
    • Jans

       /  09/01/2019

      Underbart när en motdemonstrant menar att de straighta ”are not under attack” när det är precis de de är eftersom polisen måste skydda dem.

      Pedofilen Milo Yiannopoulos deltagande gör dock att man blir rätt fundersam. Inte direkt någon jag vill dela demonstrationståg med.

      Svara
      • Tror ärligt talat att Milo är mer punkrock-trickster än något som helst genomtänkt ideologiskt.

        Svara
      • Olof

         /  09/01/2019

        Um, Milo har gjort några rätt tveksamma uttalanden om att han själv inte upplevde det som ett övergrepp när han som minderårig blev utsatt för en pedofil, men jag har inte hört några som helst antydningar att han själv någonsin skulle ha gjort någonting med en minderårig.

        Utan det tycker jag faktiskt man får ha en viss tolerans för att ett offer för pedofili kan göra en del mentala krumbukter för att slippa se sig själv som ett offer.

        Att då kalla honom pedofil är inte speciellt rättvist.

        Svara
  1. Kloka saker vi minns – Suzie Weathers
  2. Kloka saker vi minns – Suzie Weathers
  3. Kloka saker vi minns del 2 | WTF?
  4. Kloka saker vi minns del 2 – Suzie Weathers

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.