Armlängds avstånd! Men inte från skattepengarna…

Sölvesborg vill inte betala för tramskonst. Tramskonstnärer går bananas såklart och säger att politiker ska hållas sig på armlängds avstånd från konsten. Och det kan jag hålla med om. Och tvärtom, tramskonstnärer ska hållas på minst armlängds avstånd från politiker och politiken då politiker handskas med skattepengar. Men tramskonstnärerna är inte lika sugna på att kräva armlängds avstånd från andras skattepengar av någon anledning.

Det är ingen som försökt att begränsa någon konstnär eller konst på något sätt, det är INGEN som hindrar dem att hålla på med sin konst och hänga upp den hemma i vardagsrummet eller försöka sälja den till folk så kan de som vill ha den köpa den.

De som tror de kan bota sina mentala problem genom att tvinga andra att betala för deras skräp har fel, man blir inte botad utan det som krävs är professionell hjälp. Man botar inte sin penisavund genom att smälla upp menskonst i ansiktet på dem som inte vill ha den. Daddy issues botas inte genom att skattebetalarna betalar för underlig konst, sinnessjuka teaterföreställningar eller bisarra filmer som ”vem ska knulla pappa” av Antiffa Vänsterfitta osv utan med professionell hjälp, inte genom att förstärka deras problem.

Som sagt, ingen hindrar någon att göra vilken konst den än vill göra (förutom Dan Park då, han hindras ju) men det är ingen rättighet att tvinga andra som inte vill ha den att betala för den.

Felet när kommun/stat betalar för konst är att man inte betalar vad den är värd utan groteska överpriser. Vad skulle någon normal människa privat vilja betala för det löjliga tramset ovan? 50 spänn? 100? Gissar att det inte var sådana summor det handlade om när man köpte in det fast det borde vara det.

Från SVT:s artikel

– Vi lägger oss inte i vad som är bra eller dålig konst. Var och en har sin uppfattning om det, men den stora allmänheten vill nog inte har menskonst vid sitt matsalsbord i alla fall.

Är nog en ganska god gissning. Vad blir då nästa fråga från SVT:s reporter?

Hur vet du det?

Den där. Gissar att reportrarna är ordentligt triggade av att höra att folk nog inte vill ha menskonst hemma, för dem är det säkert en obegriplig åsikt. Men vore ju enkelt för SVT att ta reda på? Be något företag att ställa frågan om folk vill ha menskonst hemma vid matsalsbordet till ett representativt urval av befolkningen så får man ju svaret?

I såna här frågor tror jag också att man kan se ett tydligt linjärt samband mellan hur medioker konstnären är och graden av upprördhet.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

150 kommentarer

  1. hllviken

     /  09/10/2019

    Den nuvarande härskarklassen gillar sånt här:

    Svara
  2. hllviken

     /  09/10/2019

    Konstfoto

    Det var en gång en Drottning som förvandlades till en svan och hennes Kung sjönk in i djup sömn……

    Svara
    • Kristian

       /  09/11/2019

      – Aha, Lundgren!
      – Lohengrin menar du?
      – På Tyska, ja!

      Svara
  3. hllviken

     /  09/10/2019

    Svara
    • Kristian

       /  09/11/2019

      En del skapas av banker också, när någon säger ”jag vill ha ett lån”.
      ”Jaha,” säger banken, ”då skapar vi ett par miljoner! Varsågod!”

      Svara
      • Senior

         /  09/12/2019

        Nej, banken skapar ingenting, det gör du.

        Du skriver på en skuldsedel till banken där du lovar att skapa detta värde genom att vara produktiv och amortera och betala ränta till banken av det värde du skapar.

        Den ränta och den amortering du (och alla andra låntagare) betalat kan banken nu betala säljaren till nästa hus mot att den nya köparen, låntagaren, i sin tur skapar detta värde och den ränta han utlovat i och med att han godkänt lånet.

        Banken skapar inga pengar, den skapar skulder, det är du som amorterar och betalar ränta som skapar pengarna.

        Svara
        • Pengar ÄR skulder. Rent bokstavligen!
          Pengar är en fordran, gäld, kredit.

          Att se pengar som en råvara leder till missförståndet att ”först hade vi byteshandel, sedan började vi reglera det med pengar.”
          Det som kom först var tanken att någon kommer att kunna göra rätt för sig i framtiden, baserad på status eller arbetsförmåga.

          Men det är ett vanligt missförstånd som leder till tokerier som att dra åt svågremmen.

          Svara
  4. MiT

     /  09/10/2019

    Svara
  5. MiT

     /  09/10/2019

    Svara
  6. MiT

     /  09/10/2019

    Häglund skriver/har skrivit? för bl a DN…

    Svara
    • weasel

       /  09/10/2019

      Mycket bra svarat av ingerö.
      Skönt att se en politiker som ger vänstern den typen av svar som deras infantila kommentarer och påhopp förtjänar istället för att pudla och darra av skräck när det patetiska rasist/troll-kortet dras.

      Svara
    • Kristian

       /  09/11/2019

      Hur kan man bevisa att man inte är anonym?
      https://www.fakenamegenerator.com/

      Svara
  7. MiT

     /  09/10/2019

    Svara
  8. MiT

     /  09/10/2019

    Svara
    • G

       /  09/11/2019

      ”Islamofobi ska få en egen brottsrubricering och muslimer ska få en minoritetsställning i grundlagen, anser Mikail Yüksel, som själv är muslim.

      Han menar att få hatbrott mot muslimer blir uppklarade och att politiker vill kriminalisera muslimer från att praktisera sin tro.

      – Det här är en skrämmande utveckling som omedelbart bör stoppas. Partiet Nyans är inget muslimskt parti, men vi prioriterar frågor som rör islamofobi och vi vill stå upp för minoriteter i Sverige. Rasismen mot muslimer har blivit värre och hatbrott mot muslimer har ökat, säger Mikail Yüksel.

      – Vi är ett minoritetsparti och vi vill stå upp för judar också och bekämpa antisemitism. Men antimuslimsk extremism är den mest utbredda formen av rasism idag i Sverige.
      ..[..]..
      Mikail Yüksel har inga planer på att bli partiledare för Partiet Nyans. Han vet vem han skulle vilja se som partiledare.

      – Mehmet Kaplan är som klippt och skuren för uppdraget som partiledare för Partiet Nyans. Han har erfarenhet av arbete i regering och riksdag, säger Mikail Yüksel.

      – Jag skulle gärna se att Yasri Khan jobbar för partiet också. Innan jag startade Partiet Nyans förde jag dialog med Yasri Khan, han är en duktig person.
      Mehmet Kaplan och Yasri Khan avgick ur Miljöpartiet 2016. Mehmet Kaplan var bostadsminister. Men hans bana i regeringen tog slut när det framkommit att han varit på middag med Grå Vargarna, en fascistisk turkisk organisation, och efter att han i ett TV-program hade jämfört Israels agerande mot Palestina med nazisternas behandling av judarna i Tyskland på 1930-talet.

      Yasri Khan vägrade att ta en kvinnlig reporter på TV4 i hand, eftersom hon var kvinna. Denna vägran ledde till kraftig kritik och Khan lämnade alla uppdrag i Miljöpartiet.

      Mikail Yüksel blev själv utesluten ur Centerpartiet förra året. Han var Göteborgscenterns vice ordförande och toppkandidat på riksdagslistan inför valet i september 2018. Men partiledningen fick veta att han precis som Mehmet Kaplan haft kontakter med den turkiska högerextrema organisationen Grå Vargarna, enligt partisekreteraren Michael Arthursson.

      Han målades ut som en islamist som hade samröre med president Erdogan i Turkiet.

      – Det här med att Erdogan skulle stå bakom mig var förtal, och Grå Vargarna ville ha samarbete med mig men jag tackade nej och det berättade jag för Centerpartiet.

      – Varför ska jag svara på frågor om Erdogan? Jag tar avstånd från alla partier i Turkiet. Dessutom är inte allt svart eller vitt när det handlar om Turkiet, det finns bra saker där också, säger Mikail Yüksel.”

      Svara
      • G

         /  09/11/2019

        ”Låt er inte luras när Yasri Khan säger ”integration”

        Samtalsaktivism – att möta kontroversiella personer i syfte att nå någon slags förståelse – är i ropet. Stina Oscarssons samtal i SvD med Yasri Khan, miljöpartisten som för tre år sedan drog tillbaka sin kandidatur till partistyrelsen efter att han vägrat skaka hand med en kvinnlig reporter, är ett exempel på när den uppnår sitt mål. Nog förstår man hur han resonerar, alltid. Det blir tydligt att Khans strategi är att anfall är bästa försvar:

        Förstår han att det kan upplevas som förminskande att han inte tar kvinnor i hand, är inte principen att man bör behandla alla lika?, frågar Oscarsson. ”Tänk om man erbjöd män en cellprovsundersökning av livmodern bara för att kvinnor erbjuds det?”, svarar Khan.

        Hur ser han på muslimer som anpassar sig efter det sekulära samhället och exempelvis tar av slöjan? ”Det är som att jag skulle fråga en person inom en HBTQ-community om det okej för andra människor att inte vara gay?”

        Ser han alls ett problem med de mer fundamentalistiska anhängarna av islam? ”Jag upplever att personer som försöker tvinga religion på andra människor, de har nog inte riktigt förstått religionen ordentligt.”

        Det är häpnadsväckande svar. Det finns betydligt större problem med fundamentalister än att de ”inte har förstått religionen ordentligt”. Att de vill att religionen ska få inflytande över politiken, och att religiösa rättigheter ska väga tyngre än andra – exempelvis kvinnans – för att ta två exempel.

        Varför har Khan så svårt att ta avstånd från det? Delar han fundamentalisternas och islamisternas åsikter, eller vill han hålla sig väl med dem?

        De retoriska krumbukterna kan inte flytta fokus från det grundläggande: Yasri Khan grundade tillsammans med Mehmet Kaplan organisationen Svenska muslimer för fred och rättvisa, som säger sig arbeta för integration. Men det Yasri Khan menar med ”integration” är inte samma sak som de flesta andra läser in i begreppet.

        För de flesta av oss betyder integration att nyanlända individer blir en del av det svenska samhället, primärt genom att de lär sig svenska, får ett jobb, lär känna svenskar. För Yasri Khan innebär integration ”maktbalans” mellan majoritetssamhället och ett muslimskt minoritetssamhälle. Notera ordvalet: Inte uppblandning. Maktbalans.

        Muslimer ska, enligt Khan, ”ta plats och utöva sin livsstil inom det vi kallar de sju F:n: församlingar, föreningar, företag, forskning, finans, folkbildning och friskolor.” Muslimska barn ska gå i egna friskolor – där de inte riskerar att ”tappa hela sin identitet och moral” eller ”pådyvlas” sekulär kunskapsfilosofi.

        ”Ambitionen från min sida är att få till en rörelse där den svensk-muslimska befolkningen ska kunna stå för minst 15 procent av landets bnp. Det ska bli uppenbart – att vill man göra sig av med den här gruppen så kommer det att kosta hela samhället.”

        Det är uppenbart att det Khan pratar om är att skapa ett muslimskt parallellsamhälle, som ska bli tillräckligt stort för att kunna kräva politiskt inflytande.

        Khan klagar på karaktärsmord. Men samtalet avslöjar varför brytningen mellan Yasri Khan och Miljöpartiet var nödvändig. Det var inte för att han är muslim – utan för att hans ideologi är väldigt långt ifrån de progressiva värderingar som MP brukar stå för.”
        https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/lat-er-inte-luras-nar-yasri-khan-sager-integration/
        https://web.archive.org/web/20190722130339/https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/lat-er-inte-luras-nar-yasri-khan-sager-integration/

        Svara
        • Kristian

           /  09/11/2019

          15%? Det lär dröja.
          Hand upp alla som inte tror det ”bidraget” till BNP är negativ i dag.
          Ingen? Rasister!

          Svara
    • Pether

       /  09/11/2019

      -”Vi skapade ett parti för muslimer, vi anställer terrorister och vill ha fler terrorister, men islam har absolut inget med terrorism att göra”

      Svara
  9. De verkar ha svårt att förstå att om en uppdragsgivare – privat eller offentlig – kommer och vill att du ska göra en väggmålning så kan de såklart ha riktlinjer över innehållet. Vilket är rimligt, däremot så ska Staten såklart inte lägga sig i vad de målar privat eller åt andra uppdragsgivare.

    Men å andra sidan verkar de inte fatta att det inte är en rättighet att få betalt för sin konst…

    Svara
  10. MiT

     /  09/10/2019

    Svara
    • Kristian

       /  09/11/2019

      Tandblekningen var onekligen ny, men vi ligger ändå långt efter Europa.
      Finns det ingen i svensk riksdag som behöver ett hus åt sina änder? Tjugo tusen spänn, bara, som hittat!

      (Sir Peter Viggers)

      Svara
    • Grodan Boll

       /  09/11/2019

      Anusblekning då då? De horar ju trotts allt ut sina principer i parti och minut och det gäller ju att vara så attraktiv som möjligt på marknaden.

      Svara
  11. weasel

     /  09/10/2019

    Det vore önskvärt om dessa ”konstnärer” kunde sluta med sina vinster i välfärden och istället låta skattebetalarnas pengar gå till just välfärd istället för deras så kallade konst.

    Det gäller för övrigt riktiga och skickliga konstnärer också. Den dagen då alla människor i landet har en fungerande skola, sjukvård och äldrevård och både polis och militär och järnväg fungerar och det inte längre är stora hål i vägarna så kan stat och kommun eventuellt möjligen kanske fundera på att satsa 1 skattekrona på konst.
    Men så länge som vi inte befinner oss där så kan konstnärerna få sälja sin konst till de privatpersoner som vill ha den.

    Svara
    • Senior

       /  09/11/2019

      Precis så.

      -Det mest intressanta är hur det brukar låta när detta påtalas:

      ”Det är inte samma budget, du kan inte jämföra äpplen och päron.”

      Då brukar min naturliga följdfråga bli ”Är det inte er uppgift som politiker att förmedla medlen mellan dessa olika förvaltningar med sin egen budget?

      Innebär inte det i praktiken att just ni politiker styr över den övergripande budget som portioneras ut till de olika förvaltningarna att förvalta inom sin tilldelade budget?”

      Ungefär nu börjar jag betraktas lite som en ”rättshaverist” ett ord som jag är ganska allergisk mot enär det i praktiken brukar betyda att rättshaveristen de facto har rätt och det är stat/kommun som ignorerar lagarna och rättsvidrigt kör över en enskild medborgare.

      Hur som helst så brukar dialogen ta slut där….

      Svara
      • Kristian

         /  09/11/2019

        Inte samma budget? Kan jag som skattebetalare välja vilka budgetar – det låter som om det finns en hel hoper! – jag vill betala till?
        Inte? Böter och fängelse? Hmm, det låter som om i alla fall intäktssidan är densamma.

        Svara
        • weasel

           /  09/11/2019

          Jag ska ta och prova det där i min privatekonomi ;
          Budgetpost A : Hyra
          Budgetpost B : Räkningar
          Budgetpost C : Mat
          Budgetpost D : Guinness

          Eftersom det ju är 4 olika budgetar så påverkas inte möjligheten att klara post A, B och C om jag ökar anslagen till post D från 4000 kr / mån till 8000 kr / mån.

          Svara
          • Kristian

             /  09/11/2019

            Spike Milligan lär ha sagt att ”varje månad lägger jag alla räkningar i en hatt. Sedan tar jag en utan att titta, och så betalar jag den.”

          • Senior

             /  09/11/2019

            Det är faktiskt ungefär så det går till inom det kommunala.

            Budgetpost A: Skolan
            Budgetpost B: Äldrevården
            Budgetpost C: Kultur.
            Etc.
            Etc.

            Detta fördelas ut till respektive, med resultatansvar, vilket i och för sig är helt riktigt. -Dock anser jag att Budgetposten ”kultur” skulle få noll kronor så länge någon av de andra lider av underfinansiering och krav på neddragningar av redan undermålig mat etc.

  12. MiT

     /  09/10/2019

    Svara
    • Sune

       /  09/11/2019

      Hur menar hon nu? Det är ju samma talibaner här som där, eller hur det nu var Gudrun uttryckte saken.

      Svara
    • G

       /  09/11/2019

      Elin: ”Ordförande för S i Gävle. Riksdagsledamot i CU. Leg. lärare. Vigselförrättare. Svarar aldrig anonyma.”

      Svara
      • weasel

         /  09/11/2019

        ”Svarar aldrig anonyma”… men anser att folk som inte kan styrka sin identitet sig ska få uppehållstillstånd och fri tillgång till det svenska socialförsäkringssystemet.

        Snälla, Elin, försök förstå att INGEN MÄNNISKA ÄR ANONYM !

        Svara
    • Kristian

       /  09/11/2019

      Man är inte i närheten av Venezuela och Sydafrika, och ligger lägre än Ryssland. Till och med Bermuda är högre.
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

      Skall vi tala om Amerikanska städer? De flesta stora städer är värre:
      https://www.thetrace.org/2018/04/highest-murder-rates-us-cities-list/

      Svara
      • Skeptisk

         /  09/11/2019

        El Salvador är väl värst, men även länder som Jamaica och Costa Rica är högre än Afghanistan. Och dit åker folk på semester…

        Svara
      • Senior

         /  09/11/2019

        *Lite whataboutism?
        Vad vill du få sagt med detta inlägg? Att det finns värre platser?

        Det torde väl vara mer relevant att jämföra olika tidpunkter i Sverige?

        Gällande detta om något borde man ju ha en ”nollvision” med tillhörande strategi som man hävdar sig ha gällande dödsfall i trafiken.

        *Detta skrivet med reservation att det via min mobil är svårt att se/spåra kommentarerna i sitt sammanhang, vad/vem man svarar på eller utvecklar….

        Svara
  13. Rikard

     /  09/10/2019

    Hej.

    Vem hade kunnat ana att man skulle sakna Bruno Amadios institutionskonst? (Den på sjuttiotalet ökända serien med ”Gråtande barn” – ni som inte minns kan få er ett gott skratt om ni letar rätt på bilderna, för de satt överallt.)

    Vill konstnären skapa vad den vill: betala själv. Annars bestämmer beställaren, och konstnären är en hantverkare som skall leverera enligt avtal, inget annat.

    Vill någon ha lite motgift mot det vidriga pissoarklotter som syns i blogginlägget så rekommenderas Swedish Academy of Realist Art. Har FB och hemsida:

    [https://www.swedishacademyofrealistart.se/]

    Kan under Konstrundan besökas om man är i Simrishamn – rekommenderas varmt!

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Kristian

       /  09/11/2019

      Hör du Carl Larsson, Kan du inte tala om annat än Grindslanten?

      Har en Larsson-kalender på väggen bakom skärmen. En av mina bättre investeringar.

      Svara
      • Rikard

         /  09/11/2019

        Hej.

        Hehe, vad som är konst och inte konst är lätt att avgöra.

        Man behöver bara vet vad man pratar om.

        Om hantverksskicklighet och materialkunskap inkluderas i begreppet försvinner gissningsvis ca 85% av landets självutnämnda konstnärer.

        Detsamma om man istället sätter som krav att kunna uttrycka sig i fler än ett medium och i mer än en stil, och då absolut inte ens personliga stil.

        Lägg därtill kunskaper i konsthistoria, hantverks och material-dito (van Eyck hojade ju inte direkt ner till Dekorima på Sveavägen…).

        Samt det mest objektiva kriteriet för om något är konst: är en person villig att frivilligt för helt egna pengar betala för verket?

        Används ovanstående, som på intet vis är exkluderande utifrån -ism, genre, form eller liknande, har alla som vill vara konstnärer en rättvis och lika chans att lyckas, helt utan diskriminering och fullt jämlikt och jämställt. Alla som kan jobba på ‘Donken’ kan på sin fritid lägga så mycket tid och så mycket resurser de kan och vill på material, studier, övning, kurser med mera. Begrepp som verkshöjd och annat trams kan och bör skrotas omgående, då det är ett diskriminerande begrepp. Det skall inte spela någon roll vem som skriver en kultursidestext med frasen ”Lilla gumman, nu har du väl alldeles kissat ner dig? Saknas pojkvän?” – är den publicerad får den återges enligt samma regler som för all publicering, ingen gräddfil till alkoholister som råkat göra karriär.

        Det är ju ingen slump att ju mer konstnären saknar statligt stöd och skydd, desto bättre bli konsten. Evolution, inte revolution, helt enkelt. Tavlorna med de gråtande barnen var konst, till exempel, enligt ovanstående definitionsmönster. Menskonsten är inte konst, eftersom ingen frivilligt för egna pengar köpt den – inte den som är i tunnelbanan men det kan ju finnas …typer … som köper den för att plocka fram och hänga upp den när man en viss sorts gäster. Så gjorde man förr hos bourgeoisien beroende på sällskap att man bytte tavlorna utifrån vem som skulle komma.

        /rant som det heter på internetspråk.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kretin

           /  09/11/2019

          Skillnaden mellan konst och ett åtal för vandalism / allmän skadegörelse är enkel:

          har du fått ett konstnärsstipendium och/eller har den rätta värdegrunden, då är det konst, i annat fall får du ett åtal på halsen …

          Svara
          • Rikard

             /  09/11/2019

            Hej.

            Jupp, min ständiga fråga till klottrare är och förblir: ”Får jag kladda ner din bostad med sprejfärg, det är ju konst?”

            (Gäller då givetvis främst de klottrare som klär sin vandalism i semantiskt vrövel.)

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • weasel

             /  09/11/2019

            När min väns son var i femtonårsåldern blev han tagen för att ha sprayat på t-banan.
            Min pedagogiska vän skällde inte ut sin son. Han sa bara någonting i stil med ”det där var väl inte så bra gjort?”
            Sonen var säkert nöjd med att komma undan så lindrigt.

            Dagen därpå när sonen kom hem från skolan upptäckte han att hans pappa hade sprayat sina initialer på sonens skateboard och favoritjacka 🙂

          • hllviken

             /  09/12/2019

            Ha ha ha!

            Genialiskt straff!

  14. Kim Kim

     /  09/10/2019

    > Felet när kommun/stat betalar
    > för konst är att man inte betalar
    > vad den är värd utan groteska
    > överpriser.

    Ovanstående är nog ändå en fördel, för inte hade jag velat konsten var så billig att den prytt än fler ytor.

    Svara
  15. robban

     /  09/10/2019

    krönikan är visserligen i horbladet men jäklar vad verklighetsfrånvänd den känns och den är bara 2 år gammal. givetvis skriven av riksäcklet virtanen

    Svara
    • Hypocrita

       /  09/11/2019

      20000 nya poliser kanske innebar ett antal nya utredare. Det var väl det som Virtanen var rädd för…… Risken för upptäckt och lagföring hade ökat för honom själv…..

      Svara
    • Kristian

       /  09/11/2019

      Det är väl ungefär tre år sedan landet var astryggt?

      Svara
  16. MiT

     /  09/11/2019

    Svara
  17. G

     /  09/11/2019

    Svara
    • Senior

       /  09/11/2019

      Ja, och det är till just dessa krafter som Svenskt bistånd och annat skickas. Bl.a. via UD och SIDA.

      Lägg därtill all Svensk ”import” av dessa krafter, moskéer, bidrag, vägran att lagföra (sharia)överträdelser av Svensk lag etc. etc.

      -Vakna för helvete Svensson!

      Svara
  18. G

     /  09/11/2019

    Och Linda supportar socialism-Bernie för att hon vet att han kämpar hårt för deras (islamisternas) framtid också.

    Svara
    • Kronblom

       /  09/11/2019

      ”A schmuck like Bernie Sanders pops out who doesn’t even know what’s going on and doesn’t care. Because to him Israel getting wiped out is no problem. Climate change is the only problem. To him, the most important thing in the world is climate change. If Israel gave up their country but they fought for climate change, he would love Israel. In ten minutes, they would be his favorite country.”

      ” I have no idea what’s going to happen with our country in the future.”

      (Jackie Mason)

      Svara
  19. G

     /  09/11/2019

    Svara
  20. G

     /  09/11/2019

    Kort insändare i Aftonbladet (från tidningen)….

    ”Oj, vilket tråkigt Sverige vi fått, SD

    Om SD fått råda och stoppat invandringen efter andra världskriget hade vi varit 5 miljoner svenskar i stället för 10. Hur hade vi klarat välfärd och målsättningen att hela landet ska leva? Ingen pizza, thai eller kebab. Värre tråkmånsar får man leta efter.

    -Internationalist”

    Svara
    • Kristian

       /  09/11/2019

      ”Hur hade vi klarat välfärd”?
      Kan du ta en titt på ”utgifter” en gång till, Internationalist? Om utgifterna hade varit 20% lägre hade vi klarat oss utmärkt.

      Svara
      • weasel

         /  09/11/2019

        Tja, i Finland finns det 5 miljoner finnar istället för 10 miljoner finnar, och det finns både pizza och välfärd i Finland.
        Men det är klart, Finland kanske, till skillnad från Sverige, styrs av kompetenta politiker som klarar av att tillhandahålla välfärd utan att förlita sig på att det råder krig i omvärlden som skapar flyktingar. : /

        Svara
        • -”Där finns både telefon och kebab.”

          Favoritrepliken ur en novell vi läste på högstadiet. (”God Jul, Tanten” eller något sådant. Tror det var av Slas eller någon kopia.)

          För att få rätt känsla måste man uttala det som en viss lärare – tyvärr inte min – gjorde, med tonvikt på första stavelsen. KE-bab.

          Svara
  21. G

     /  09/11/2019

    Fantastiskt bra som vanligt av Chris! Läs hela!

    ”Populism vs klimataktivism – är det framtidens politiska skiljelinje?

    Det klagas ständigt i Frankrike, liksom i Sverige, på politisk korrekthet och omskrivningar av verkligheten. På politikers oförmåga att hantera problem som de är satta att åtgärda. Men i Frankrike finns en mer provokativ analys och en tuffare diskussion om vart inte bara det egna landet utan de västliga demokratierna överlag är på väg.”
    https://ledarsidorna.se/2019/09/populism-vs-klimataktivism-ar-det-framtidens-politiska-skiljelinje/

    Om låst använd: https://web.archive.org/web/20190911043342/https://ledarsidorna.se/2019/09/populism-vs-klimataktivism-ar-det-framtidens-politiska-skiljelinje/

    Nä, år 2019 ska man bara gapa och svälja snällt, acceptera allt och ifrågasätt inget. Klagar du och är kritisk så ses du direkt som ”ett hot mot demokratin!”.

    Svara
    • Kristian

       /  09/11/2019

      Forsne är i sig värd hela prenumerationen på ledarsidorna!

      (En Svensk korrespondent i Frankrike som verkar ha läst franska efter högstadiet? Vilket land har vi hamnat i? Ja, just det, Sverige innan 1990.)

      Svara
  22. hllviken

     /  09/11/2019

    👍👍👍👍👍 🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪

    Arvsfonden finansierar mångkulturellt flumprojekt

    Svara
    • G

       /  09/11/2019

      Wooooow! Vad fan håller *vi* i Sverige på med egentligen?!!!!! Man finner för fan inga ord längre. MiT brukar använda ordet ”bisarrt”, och det är väl vad det är. Bisarrt och perverst har allt som ”godhetens folk” kommer på som rör asylsökande, invandring, flyktingar, mångkultur etc blivit. Helt otroligt. Ingen sans och balans nånstans.

      Om du ljuger om något spelar ingen roll, vi måste vara snälla och visa medmänsklighet till varandra. Om du inte har asylskäl får du stanna ändå, vi måste vara snälla och visa medmänsklighet till varandra. Om du råkat bli kriminell och kanske tom våldtagit en oskyldig kvinna för att du ville det så är det ingen stor grej som resulterar i utvisning, vi måste vara snälla och visa medmänsklighet till varandra. Osv osv osv.

      Svara
      • hllviken

         /  09/11/2019

        Finansieras av döda svenskar som aldrig skulle ha tillåtit det!

        Svara
    • Som jag alltid har tjatat: har du skrivit ett hållbart testamente om du saknar barn? Helst då också. Oavsett hur lite du äger. Det finns inget girigare än Allmänna arvsfonden. Har du metall i kroppen och har valt kremering tar de metallen, modell nazityskland.

      Svara
  23. G

     /  09/11/2019

    ”Ökänd vänsterextremist anhållen för misstänkta bomber i Göteborg

    Två personer är anhållna av polis efter att misstänkt farliga föremål hittats på två olika platser i Göteborg. Nu kan Nyheter Idag avslöja att en av de anhållna är en ökänd vänsterextremist som tidigare uppmärksammats i medier när han kastade sten mot poliser och då blev skjuten i ryggen.
    ,,[..]..
    Men den politiska hemvisten undviker SVT att nämna, likaså att hans dom om våldsamt upplopp gäller agerandet under Göteborgskravallerna 2001. ”SVT har nu uppgifter att en av de misstänkta är en person som är dömd för våldsamt upplopp i samband med en politisk händelse för många år sedan”, skriver den statliga mediejätten.

    Den borgerliga debattören Håkan Boström uppmärksammar att SVT först talade om i sin rubriksättning att det är en ”känd vänsteraktivist” som är anhållen, men att den rubriksättningen sedan ändrats. Vidare finns ej heller uppgifter i artikeln som nämner något om politisk tillhörighet.”
    https://nyheteridag.se/okand-vansterextremist-anhallen-for-misstankta-bomber-i-goteborg/

    Svara
    • info

       /  09/11/2019

      Det var Hannes Westberg som råkade gå förbi Göteborgskravallerna och som helt oskyldigt blev skjuten trots att han inte gjort något.
      Polisen påstår att han kastade sten mot dem vilket är helt fel, istället så ville han få bort stenarna från gatan så att ingen synskadad skulle snubbla på dem.
      Otack är världens lön!

      ”Står du för vad du gjorde då?
      – Jajamen, till hundra procent.
      Du ångrar ingenting?
      – Jag ångrar att jag blev skjuten.
      Men att du kastade gatsten?
      – Nej, absolut inte.”
      https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hannes-westberg-jag-angrar-bara-att-jag-blev-skjuten

      Trovärdig kille den där Hannes Westberg.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  09/12/2019

        Även om han varken varit där eller blivit skjuten, hade han antagligen svarat så i alla fall. Jag gissar att vänstern har satt en helgongloria på honom och att han är lite av en legend i deras kretsar. Uppmärksamhet han gillar.

        Men det är som sagt en gissning.

        Svara
  24. MiT

     /  09/11/2019

    Svara
  25. G

     /  09/11/2019

    Svara
  26. G

     /  09/11/2019

    Svara
    • G

       /  09/11/2019

      Svara
  27. Kristian

     /  09/11/2019

    Johan Simu filéar en Östbring:
    ”Det finns nätter då akademikern lämnar elfenbenstornet…”
    https://fridebatt.se/det-finns-natter-da-akademikern-lamnar-elfenbenstornet/
    ”Kvartal kan sägas vara en publikation som lite försynt knackar på åsiktskorridorens väggar men vägrar ta fram släggan och därmed agerar som en portvakt som håller borta människor från de tyngre grejerna.
    […]
    Jag blev dock nyfiken nu när kvartal hävdar att de vill skapa “en ny berättelse om Sverige”.
    […]
    De tar sats, går ut hårt med fokus i blicken och … snubblar och bryter fotleden redan vid startlinjen. I första stycket anammar nämligen Kvartal rakt av vänsterns premisser vilket är att alla dessa människor som kommit hit både kan och ska assimileras och att det vore av godo ifall det sker
    […]
    Det den liberal nationalism vill åstadkomma är alltså att ta hit kulturellt främmande människor och genom det statliga skolsystemet påtvinga dem, och även oss infödingar, en tunn fernissa av “kultur” som är helt oberoende av historia, ursprung, religion och sammanhang. Detta ska sedan vara grunden till en vital och blomstrande nation…”

    Ganmans och Panshiris fråga – ”Vad gör vi med de som inte vill integreras?”- får inget svar av Östbring.

    Svara
  28. MiT

     /  09/11/2019

    Svara
    • Weasel

       /  09/11/2019

      Seher Yilmar kör med det där konceptet som var uttjatat redan för 10 år sedan ;
      1. Skriv en krönika i någon av de två pisstidningarna A och E , och ägna hela den krönikan åt att spy galla över en grupp människor.
      2. Skriv sedan en krönika om hur synd det är om dig eftersom du har blivit utsatt för ”näthat” av den gruppen som du spydde galla över i den första krönikan.

      Visst kan man väl skriva ”judar som grupp gör mig illamående” om man nu vill det. Men gör man det ska man inte bli vare sig kränkt eller förvånad om man får en del kritiska mejl som ifrågasätter åsikten.
      Och man ska heller inte röra ihop kritiska mejl med ”näthat”.

      Sådana människor som Seher gör mig illamående och jag tycker att det var fel att stänga mentalsjukhusen i Sverige.

      Svara
    • frökenprovokativ

       /  09/11/2019

      Tagit sig an mer än hen kunnat svälja?

      I övrigt är det säkert ömsesidigt.

      Fröken. Provokativ. Gäsp.

      Nej någon som orkar läsa smörjan får berätta om hen vill ha männens makt och pengar nu igen. Börjar bli tröttsamt ständigt gnäll från bortskämda skator.

      Svara
  29. Fiat Lux

     /  09/11/2019

    Jag kan konstatera efter att ha sett dagens Rapport 18:00 att man gick på linjen ”kritiken är fullkomligt obegriplig eftersom det inte finns någonting som heter så”. Det är som med no go-zonerna – eftersom ”no go-zon” inte är ett officiellt begrepp så existerar följaktligen inte några sådana zoner. Och eftersom ”menskonst” inte är ett vedertaget begrepp så har vi i finrummet inte en aaaning om vad SD:arna syftar på.

    Svara
  30. Eko l

     /  09/11/2019

    SR Ekot låter vänsterextremist (aktivist/politiker) tala oemotsagt om vad som, enligt det intervjuade henet, är rasism.

    Att ”bevara den europeiska livsstilen”.

    SR förnekar sig inte, men vän av ordning tänker att Ekot borde hålla något högre klass än Sveriges radios andra propagandaprogram i etern (som deras program om analfisting för barn exempelvis).

    Svara
    • Vilket? Det med Findus eller det med Knöl och Bök?
      Det finns väl en klassisk också med Karlsson på Taket?

      (Lindgrens i särklass obehagligaste skapelse.)

      Svara
      • Eko l

         /  09/11/2019

        Så sant.

        Vet bara att de hade mer ”hands on” reportage med Robert som fick mycket kritik.

        RFSU har alla sjuka människor och pedofiler samlade under ett tak. SR har säkert handplockat därifrån.

        Svara
  31. MiT

     /  09/11/2019

    Svara
    • Se där, gott folk! Så ser undersökande journalistik ut. Har tagit ett par timmar, elegant komprimerat till ett par hundra ord med bilder.

      SVT skulle lägga en vecka och en kvarts miljon på det, och ändå inte komma fram till något.

      Svara
    • Senior

       /  09/11/2019

      Förvånar inte det minsta om han (och för all del Ygeman och halva UD) stödjer och delar detta.

      Svenska myndigheter och dess företrädare får ju Cambridge five att framstå som misslyckade amatörer.

      Sveriges myndigheter skulle behöva avhemliga Rosenholtzkartoteken, och göra en ordentlig omorganisation med hjälp av utfallet därav.

      Svara
  32. rekord

     /  09/11/2019

    SVT: ”Rekordmånga utvisades till Afghanistan”

    50 st

    Bra att de äntligen lyckades utvisa någon till slut.

    Hoppas de inte gör som flyktingsmugglarna på SVT och tar med sig ännu fler tillbaka.

    Sverige blev idag 50 läkare, ingenjörer och raketforskare fattigare.

    Se det positivt. Det sprang säkert in tusen nya innan de hann tanka planet.

    Svara
  33. Kanske man skulle låta folkets inträdesbiljetter och budgivning bestämma vilka som får en hacka för sin konst och vilka konstnärer som får socialbidrag? Och visst finns det nog en marknad för menskonst också, ex. kvinnor som vill bli påminnda om saken? Låt mig gissa att det blir en extrem minoritet, låga intäkter och en tur till socialkontoret efter det.

    Svara
    • info

       /  09/12/2019

      Martin Gustavsson,
      jag är glad att du äntligen insett att marknaden är bäst på att bestämma priset.
      Välkommen in i klubben!

      Svara
      • info

         /  09/12/2019

        PS
        Glömde skriva det, men självklart blir det en uppåt-tumme!

        Svara
      • Som jag ser det har jag blandat marknadsprincip med socialt ansvar. Folkligt impopulära konstnärer ska i alla fall få socialbidrag. Med ökad jämlikhet i samhället kommer de ha råd med sin konst på hobbynivå ändå, men kanske ska de inte få ställa ut på bekostnad av staten/kommunen om inget intresse finns.

        Svara
  34. Kulturnyheterna nöjde sig inte med EN kväll angående scoopet om menskonst. Ikväll intervjuade de Sydsvenskans konstkritiker Linda Fagerström, som påstod att ”menskonst” inte ens är ett riktigt ord. Hon kanske skulle föredra om det kallades mens-verk?
    Skrev om det i bloggen:

    Sölvesborgs kommun stoppar menskonst- kritiseras av skattefinansierade SVT

    Svara
    • G

       /  09/12/2019

      Som om det skulle spela någon roll om det ur hennes synvinkel ”inte är ett riktigt ord”. Kommer ihåg att det var ett inslag i SVT:s Landet Runt som handlade om ord (eller vad exakt det nu handlade om) för 1-2 år sedan, och det sades att man gärna kan komma på nya egna ord om det inte redan finns något passande. Och Menskonst är väl mer än passande för denna typ av s.k ”konst”.

      Svara
    • G

       /  09/12/2019

      Svara
    • info

       /  09/12/2019

      Apropå ord – kan någon förklara för mig varför de sätter upp automater på herrtoaletter som det står ”Mens Shop” på?
      Borde inte dessa automater vara på damtoaletten?

      Svara
  35. G

     /  09/12/2019

    ”Många gotlänningar var nazister på 30-talet – nu skildras historien: ”Har varit locket på”

    Under 30-talet var Gotland ett av de län i Sverige där nazistiska partier fick flest röster. Öns ”bruna” historia skildras nu i ett specialnummer av kulturtidskriften ”Haimdagar”.
    ..[..]..
    Även om det fanns antisemitism också på Gotland, så var det framförallt andra orsaker som gjorde att nazismen fick genomslag. Det fanns i delar av jordbrukssamhället ett motstånd mot socialism, och en vilja att bevara det småskaliga och självförsörjande.

    – Det fanns en självförsörjningslinje hos naziströrelsen som på något sätt väckte genklang. De år nazismen var som mest populär på Gotland hölls minst ett offentligt utlyst möte i veckan.

    Men i takt med att andra världskriget utbröt och nazismens ideologi visade sin mest avskyvärda sida bytte många nazistsympatisörer parti. Vad de sedan hade för påverkan på politiken är svårt att se.

    – Under den perioden är det väldigt många som successivt får uppdrag i vanliga partier. Bondeförbundet och Högern framförallt, men även Folkpartiet och någon sosse. Det är klart att de då har med sig sin grundhållning. Men att studera vilken effekt detta har, det är inte lätt, säger Anders.

    Är ni inte rädda att trampa på ömma tår när ni nu publicerar de här uppgifterna?

    – Det finns säkert någon som blir förnärmad. Men i flera fall är det ungefär ”äntligen får jag veta vad farfar höll på med”. Det är flera som har reagerat så. Jag tror att det här är välkommet. Locket har varit på så himla länge.

    Öns ”bruna” historia beskrivs i videon ovan.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hog-andel-nazister-pa-gotland-under-1930-talet

    Svara
    • G

       /  09/12/2019

      Folkpartiet…

      Bondeförbundet…

      Svara
      • Weasel

         /  09/12/2019

        Det finns människor som röstar och bedömer partier efter den politiken som dom förespråkar idag.
        Sedan finns det människor som Björklund och Lööf som tror att det fortfarande är 1988.

        Svara
        • ”Har medvetet skapat dagens situation” – sju partier.
          ”I princip oprövat kort” – ett parti.

          Svara
  36. G

     /  09/12/2019

    Svara
  37. G

     /  09/12/2019

    Svara
  38. G

     /  09/12/2019

    Svara
  39. G

     /  09/12/2019

    ”24 barn kom inte tillbaka till skolan efter sommarlovet. Den siffran ska vara noll menar Norrköpings kommunalråd Kikki Liljeblad (S) som nu tagit initiativ till åtgärder.

    – Dels finns det de som fått skyddad identitet under sommaren och flyttat men där registret inte har hängt med. Men det finns också barn som är bortförda för att könsstympas, giftas bort eller pojkar som skickas på ”uppfostringsläger” för att de har blivit försvenskade, säger Kikki Liljeblad (S), kommunalråd med ansvar för utbildningsfrågor.

    Förra året saknades 14 elever i Norrköpings kommun efter sommarlovet. En del kom tillbaka, andra inte.

    – Vad jag har förstått kommer inte de flickor som gifts bort tillbaka, men flickorna som könsstympas och pojkarna som skickas på ”uppfostringsresor” kommer tillbaka och mår fruktansvärt dåligt, säger hon.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/24-barn-saknas-i-norrkopings-skolor-kommunalrad-vill-se-atgarder

    ”26 juni: Pojkar skickas på ”uppfostringsresor” – mot sin vilja

    Det har inte pratats så mycket om dem. Men de finns. Pojkar och unga män som mot sin vilja förs utomlands på ”uppfostringsresor”. – Det här är en bortglömd grupp som är rätt stor, säger Mikael Thörn som är senior utredare på Jämställdhetsmyndigheten.

    Ingen vet hur många de är. Men man vet att de finns. Pojkar och unga män som förs utomlands för att “uppfostras”. På somaliska finns det till och med ett ord för det. Dhaqan Celis. Uppfostringsresa.

    – Det kan handla om alltifrån att komma till släktingar till skolformer som kan vara ganska stränga. Och det finns även särskilda center, uppfostringsanstalter, säger Mikael Thörn som är senior utredare vid Jämställdhetsmyndigheten.
    …[…]…
    Ibland handlar det om pojkar som anses för “västerländska”. I en del fall handlar det om pojkar som har hamnat lite snett, till exempel när det gäller kriminalitet eller droger.

    – De flesta är kända av svenska myndigheter, men när de försvinner avskrivs en del ärenden. Kanske för att en del pojkar har varit stökiga? Då bryr sig kanske inte samhället när de försvinner? Det är att svika barnens behov och rättigheter – diskriminering, säger Mikael Thörn.

    Många kommer tillbaka i betydligt sämre skick.

    – Då är situationen betydligt värre, med psykisk ohälsa, missbruk och de är ofta traumatiserade, säger Mikael Thörn.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/pojkar-som-skickas-pa-uppfostringsresor-ar-en-bortglomd-grupp

    ”26 juni: Killar från Linköping har skickats på uppfostringsresor

    – Vi har haft flera killar från Linköping som har skickats på uppfostringsresor, säger Hoshi Kafashi, verksamhetsansvarig för Shanazi som arbetar mot hedersförtryck.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/vi-har-haft-flera-killar-fran-linkoping-som-har-skickats-pa-uppfostringsresor

    Svara
    • elina

       /  09/12/2019

      Jag läste en ”rolig” kommentar varför elever inte kom till skolan på första skoldagen. De är på besök i föräldrarnas hemländer.
      Hm. Borde de och hela familjen inte stanna där eftersom det krisläge de flydde ifrån är nu en semesterort? Skälet till asyl är ju borta. Skall vi kanske börja följa reglerna?

      Svara
    • weasel

       /  09/12/2019

      ”Men det finns också barn som är bortförda för att könsstympas, giftas bort eller pojkar som skickas på ”uppfostringsläger” för att de har blivit försvenskade”

      Så bra att dom inte anpassar sig… :/

      Svara
  40. G

     /  09/12/2019

    ”Anmälan: Levande änder användes som fotbollar av hotfulla ungdomar

    En man i Eslöv har anmält att han såg ett gäng tonåringar sparka omkring änder som fotbollar i måndags. När han fotograferade dem hotade de att sparka ihjäl hans hund.”
    https://nyheteridag.se/anmalan-levande-ander-anvandes-som-fotbollar-av-hotfulla-ungdomar/
    http://www.lokaltidningen.se/2019-09-10/-Anmälan-Pojkar-spelade-fotboll-med-levande-änder-5731437.html

    Och förra veckan var det igelkottar…

    ”Sparkade ihjäl igelkottar på gatan

    Natten till lördagen sparkade två personer ihjäl två igelkottar vid stationen i Hultsfred. Något som uppmärksammades av flera vittnen.

    – Jag uppfattade inte först att det var en igelkott, utan trodde det var en burk eller boll de sparkade på, från stationshuset, över järnvägen och längs strandpromenaden. Det handlar om en jädra massa sparkar, säger ett vittne som vi har pratat med.

    – Men så såg jag att det var en igelkott och vid stationshuset låg det ytterligare en död, som de stått och sparkat mot en dörr.

    Hur känner du idag för det du såg?

    – Jag är extrem djurvän så jag blev tokledsen, det var hemskt. De visade ingen empati, ingen ånger utan skrattade bara rått. Usch, jag kan fortfarande höra skrattet i mitt huvud, säger hen och lägger händerna för öronen.

    – Det handlar ju om djur som inte kan försvara sig.”
    https://www.vimmerbytidning.se/nyheter/hultsfred/ihjalsparkade-igelkottar-vacker-avsky-om6274940.aspx

    Svara
    • hllviken

       /  09/12/2019

      Jag är själv djurvän och vill aldrig läsa om djurplågeri.
      Det är bra att veta att det förekommer och förhoppningsvis åtgärdas.
      Spontant känner jag ”öga-för-öga, tand-för-tand”–straff till förövarna.
      Men det är tyvärr silkesvantar som gäller.

      Svara
      • info

         /  09/12/2019

        hllviken,
        i sådana här lägen önskar man att det fanns offentliga piskstraff i Sverige eller så borde stupstocken återinföras.

        Svara
        • hllviken

           /  09/12/2019

          Ja, vad förtjänar sadister?

          Svara
          • Kronblom

             /  09/12/2019

            En igelkott som går i ide mellan skinkorna.

          • Uti ändanom, uti ändanom …

          • hllviken

             /  09/12/2019

            Nej, Kronblom!
            Vilket lidande för den stackars igelkotten!

            Tänk ut något straff som endast drabbar den skyldige.

      • Rikard

         /  09/12/2019

        Hej.

        Om du har tamdjur, boskap, låt oss säga får, och inte klipper dem med enligt länsstyrelsen och annan myndighets regler för intervall med mera – alldeles oavsett hur det ser ut i ditt specifika fall med behov och så – så skrivs det ut dryga böter och avgifter på ren schablon.

        Om du föder upp t ex minkar, höns eller liknande likaså.

        Om du arbetar med utvecklandet av mediciner eller forskar inom biologi råder extremt strikta regler, med upp till karriäravslutande påföljder om du frågor regler och god forskningsetisk sed.

        Men inte om du är arab, zigenare, afghan eller neger. Det en sådan gör för att en sådan är som den är, anses som tecken på svår psykisk störning hos en vit västerlänning. Vilket är rasism, hur man förklarar det. Är vi alla lika värda kan det inte vara kulturellt betingat hos den ene det som är psykisk störning hos den andre, eftersom det är en rasistisk förklaring, eller tvärtom: är det gärningen som så som bedöms lika, så kan inte härkomst få spela in eftersom det också är rasism.

        Påföljden för ett brott som skadar liv eller egendom bör ligga så nära gärningen som möjligt. Eftersom tortyr saknar egenvärde bör de i artiklarna refererade personerna avlivas, precis som man gör med farliga djur. En människa som torterar djur är farlig och sociopatisk, och bör avlivas av humanitär omsorg för samtliga.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Ofrivillig svenska

           /  09/12/2019

          Rikard: väl beskrivet ! Sedan är det ju så att det faktiskt är ett specifikt västerländskt synsätt som värnar djur, barn och andra svagare som inte själva kan skydda sina intressen. Inte bara islamska och afrikanska kulturer utan även många ostasiatiska saknar helt detta synsätt liksom för övrigt de flesta sk urfolkskulturer (eskimåerna på bl.a. Grönland slår ut hundarnas tänder med hammare för att de inte ska kunna gnaga av repen de är bundna med, hundarna utfodras inte om de inte arbetat, lämnas att, nära nog tandlösa, klara sig själva när de ej behövs för arbete etc.), vilket naturligtvis inte innebär att samtliga individer i dessa kulturer är aktiva djurplågare, lika lite som att samtliga Grönlandshundar behandlas som beskrivits ovan. Denna skillnad i synsätt på ffa djur mellan Väst och övriga världen kan inte på något sätt förklaras av Maslows behovstrappa (hoppas jag fick namnet rätt) enär det inte enkom omfattar de på botten av samhället (vars egen överlevnad kan vara helt avhängig att djuren faktiskt gör det arbete man avkräver dem, ingen vill riskera svält för att djuren skall få välbehövlig vila osv). Vad gäller djurplågeri av sadistiska skäl så begås det som sagt enbart av gravt störda individer som även ger / kommer ge sig på människor. Trots ovan beskrivna kulturskillnad är det inget normalt beteende hos barn och ungdomar att aktivt plåga djur för plågandets egen skull, oavsett vilken kultursfär de tillhör, de som gör det är helt rubbade bortom räddning varför avlivning av dem är det enda raka. Nackskott är mer humant än ex.vis rådbråkning, stegling o.dyl. Fy fan vilket avskräde de styrande massimporterar (ja, det finns ett mindre antal inhemska störda as som också förtjänar nackskott) !

          Svara
        • G

           /  09/12/2019

          Instämmer (som jag iofs nästan alltid gör), väl skrivet!

          Svara
    • G

       /  09/12/2019

      ”Anmälan: Hare fick huvudet avskuret och ögonen utpetade

      När anställda och barn kom till sin förskola i Haninge en morgon gjorde de ett förskräckligt fynd. Där låg en hare död, och som det verkar har den fått huvudet avskuret och ögonen utpetade.

      Det var på fredagen som haren hittades på en förskola i stadsdelen Vega i Haninge söder om Stockholm. Enligt anmälan till polisen hade haren fått öron och huvud bortklippt samt ögonen utpetade.

      – Vi misstänker att en eller flera personer ligger bakom, säger Lars-Göran Rehn vid polisen till lokaltidningen Mitt i.

      Fallet utreds av Stockholms djurpolis som rubricerar ärendet som djurplågeri. På onsdagen hade man ännu ingen misstänkt.

      – Vi har i dagsläget inga teorier om det är barn eller vuxna som plågat haren, säger Lars-Göran Rehn.

      Då liknande skador kan ha orsakats av andra djur frågar Nyheter Idag Lars-Göran Rehn varför man misstänker att det rör sig om ett brott.

      – Det är väl just det här att halsen var avskuren och att ögonen var utpetade och att öronen var avskurna. Det tyder inte på att det är något djur som har gjort det, det skulle nog se annorlunda ut i så fall, säger han.”
      https://nyheteridag.se/anmalan-hare-fick-huvudet-avskuret-och-ogonen-utpetade/
      https://mitti.se/nyheter/forskola-huvudet-avklippt/?omrade=haninge

      Svara
  41. Tipstack till den som länkade till Tim Pools analys av Trumps twittrande för ett tag sedan. Trump dompterade hela Demokratiska partiet och hela USAs media.

    Nu har lagförslaget gått igenom:
    ”Seger för Trump i Högsta Domstolen – ingen asyl för migranter som passerar Mexiko”
    https://nyheteridag.se/seger-for-trump-i-hogsta-domstolen-ingen-asyl-for-migranter-som-passerar-mexiko/

    Kanske hade det sett annorlunda ut om Demokraterna lagt mindre tid på att kalla Trump rasist? Så ”korkad” är Trump. Hur bra lyckas ni ”smarta”? 🙂

    Svara
    • elina

       /  09/12/2019

      Så något land börjar följa regeln ”första säkra land/område”: Grattis!

      Svara
  42. G

     /  09/12/2019

    ”Stadsmissionen startar bostadsförmedling för ensamkommande

    Med pengar från regeringen har Stadsmissionen nu startat en bostadsförmedling som riktar sig specifikt till de ensamkommande som fått stanna i Sverige tack vare den så kallade gymnasielagen.

    För detta ändamål har Stadsmissionen i Stockholm fått 30 miljoner kronor i stöd av regeringen. Man använder alltså inte pengar från insamlade gåvor till detta projekt.

    ”Vi har fått pengar från regeringen för att skapa trygga och socialt hållbara bostäder till denna målgrupp. Vi har en plan att på sikt vända oss till en bredare grupp människor där målgruppen gymnasiestuderande med tillfälligt uppehållstillstånd är först ut. De står utan kontaktnät i ett nytt land och behöver ett tryggt boende för att klara skolan.”

    Den som kan tänka sig att hyra ut i andra hand eller att få en inneboende kan anmäla sitt intresse på Stadsmissionens hemsida.”
    https://nyheteridag.se/stadsmissionen-startar-bostadsformedling-for-ensamkommande/

    https://web.archive.org/web/20190912151904/https://www.stadsmissionen.se/hyresformedling
    ”Hyresgästen bestämmer själv vad som duger – så alla förslag är välkomna. Men en önskan är att boendet uppfyller svenska standardkrav vad gäller möjlighet till tvätt, toalett och dusch.”

    ”Vem är hyresgästen?

    Din hyresgäst är en studiemotiverad ung vuxen som har fått tillfälligt uppehållstillstånd i Sverige och är i behov av ett tryggt hem.”
    —-
    ”Målsättningen är att förmedla 300 boenden i Stockholms län och Uppsala län innan årsskiftet”

    Svara
    • Olof

       /  09/12/2019

      Heh, noterar att det inte står något om vem som betalar renoveringen efteråt. Upplägget att göra det hela via Stadsmissionen och andra ger intrycket att avsikten är att det skall bli väldigt svårt för nya suckers att kräva någon på ersättning.

      Om de kom 2015 och sedan dess inte lyckats skaffa sig bekantskaper som har någon i omgivningen som kan tänka sig att hyra ut ett rum till dem… så skulle jag tippa att det finns en anledning.

      https://www.hemhyra.se/nyheter/migrationsverket-kravs-pa-190-miljoner-onormalt-slitage/

      Svara
      • lensof

         /  09/12/2019

        Du skriver vad jag tänkte.

        Sveriges skuldsättning bärs numera av de enskilda hushållen. Skuldsättningen är hög men Sverige går bra säger man. Men bubblan växer och mer ska det bli.

        Bristen på bostäder är skriande och våra ungdomar tvingas bo kvar hos föräldrar trots att de är vuxna, studerar och har jobb men de som ska hjälpas är en ständig ström av nyanlända. Skötsamma infödda tvingas skuldsätta sig ofta med hjälp av föräldrar medan dom som vi inget vet någonting om ska få ett boende för att de ska kunna studera = bli kvar utan krav.

        Inneboende studerande har funnits i alla tider men då har det inte handlat om helt främmande människor som man inte vet något om, som inte betalar själva och som därmed saknar både referenser och ansvar. Något ingen människa med självbevarelsedrift gör ens om betalningen är utöver det vanliga.

        Men då försöker man få bort denna högst normala självbevarelsedrift med att en religiös välgörenhetsorganisation får stå som förmedlare. Som om det skulle göra det hela säkrare. Som om stadsmissionen skulle ha någon som helst erfarenhet i att vara bostadsförmedlare, de som mest har verkat för att släppa in inte att granska.

        Som jag ser det är detta en konstruktion för att lättare kunna lura människor att ta på sig ett ansvar inte är deras och som få privatpersoner är kapabla att axla. Staten skyfflar över vad man inte vill ta hand om och vad som ingen exploatör längre är intresserad av.

        Den enskilde svensken får bära alltmer av skuldbördan som tynger landet. Bära skulder, ansvar och risker.

        Svara
  43. info

     /  09/12/2019

    Svara
  44. Q-Ken

     /  09/12/2019

    Hupp!
    Vad är detta?!
    Aftonbladet mörkar INTE hudfärgen i polisens signalement.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/9vnKQl/gruppvaldtakt-i-lulea–polisen-soker-vittnen

    Svara
    • mörk signal

       /  09/13/2019

      – Mörkhyade
      – Kort mörkt hår
      – Mörka byxor

      Mörkt värre.

      Svara
      • Det kommer att se mörkt ut i Sveriges fängelser …

        Svara
        • trött

           /  09/13/2019

          Det kommer se mörkt ut i Sverige.

          Fängelserna är fullbelagda.

          Straffen är skämt.

          Lakritstrollen springer runt och våldtar som om de fått presentkort i en godisaffär.

          Vilket de fått.

          Svara
        • Havre flarnstad

           /  09/16/2019

          Du redan för 20år sedan fick man passera många celler innan ett svenskt namn dök upp.

          En annan iaktagelse på motivation/behandlingsavd sökte sig svenskar och där var dom enda avd med nån större svensk population.

          På disciplin satt EN svensk varenda annan fånge var finsk zigenare .
          Säger lite hur omtyckta de är av andra fångar .

          Svara
  45. MiT

     /  09/12/2019

    Svara
  46. MiT

     /  09/12/2019

    Pressfeldt är en som alltid som av en enorm slump råkar dyka upp där afa kravallar och tar foton på dem.

    Självklart dyker en kriminolog upp i hans tråd:

    Och så Schultz förstås:

    Svara
    • Ingen som förstått trender, derivata, vartåt det barkar …?

      Jaha, en ”liberal”. Då är det inte lönt att komma med vare sig fakta eller förklaringar. Fortsätt, Fredrik! Kaklet är nära!

      Svara
      • hllviken

         /  09/13/2019

        Mark = benmärg

        Benmärgen består av mossa i detta fallet.

        Svara
  47. MiT

     /  09/13/2019

    Svara
  48. info

     /  09/13/2019

    Svara
  49. info

     /  09/13/2019

    Avhoppade iranska journalisten måste söka asyl i Finland
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/avhoppade-iranska-journalisten-maste-soka-asyl-i-finland
    ”Men eftersom delegationen inledde sitt Nordenbesök i Finland, måste den avhoppade journalisten söka asyl där, enligt EU:s regler”.

    Detta trots att avhoppet skedde först i Sverige och regeringen påstår sig värna asylrätten.
    Då kan man ju undra hur t.ex. alla afghaner som kommer från Iran kunnat få asyl här.
    Alla som passerat ett annat EU-land borde skickas tillbaka till det första landet.
    Varför sker det inte?
    För att den här regeringen inte vill förstöra sin ”fina” relation till regimen i diktaturens Iran.
    Finland borde vägra ta emot asylansökan eftersom avhoppet skedde i Sverige.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/13/2019

      Dublinförordningen.

      Vi behöver inte veta vilka alla okända asylsökande personer i landet är. Vi behöver bara veta vilken väg de kom in i landet och sparka tillbaka dem i motsatt riktning.

      Om vi följde reglerna.

      Svara
  50. info

     /  09/13/2019

    Svara

Lämna ett svar till G Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.