Mansdagen och feministisk människosyn

Det finns olika sätt att kommentera internationella mansdagen, man kan tycka att det är något bra att även män har en dag där man kanske kan tänka på deras svårigheter och lösningar på dem. Man kan också vara tyst om man inte tycker något alls. Sen finns det sådana som inte kan vara tysta utan måste spy lite på något som kanske kan vara bra för män på något sätt, ungefär som några bara måste spy på t ex Fars Dag. En automatspya, man stoppar in en pollett och ut kommer en spya färdig att användas. Det rör sig om samma gruppering av människor, sådana som kallar sig ”feminister” och ”antirasister”, de är så goda att man nästan blir tårögd. Titta själva hur goda och rättrogna dyker upp och ska håna och förlöjliga, titta på dem gråt en skvätt godhetstårar du med.

hyllamännenno

hyllamännenno1

hyllamännenno2

hyllamännenno3

Alltså, de reagerar inte över att den enda som överhuvudtaget ser det minsta nyktert på detta är Paula Bieler? Hon som representerar ett parti som de motarbetar med att attackera just deras människosyn? Ser de inte den enorma ironin i att hon, som de anser representerar dålig människosyn, framstår som Moder Teresa jämfört med dem själva?

Eller så är de sådana som får 0,1 på högskoleprovet. Sådana finns ju och de finns säkert på twitter också. Jag vet faktiskt inte men jag ser vilken minsta gemensamma nämnare de har i alla fall. De är feminister… Det är en feministisk människosyn de ger uttryck för! I deras värld så har inte alla samma människovärde helt enkelt.

Nu har jag varit elak igen, bäst ni ringer

internetpolice

Ekvalist: ”Internationella mansdagen” och denna ”Doris Lessing om mansföraktet

Bashflak: ”Mansdagen 2013

Certatio: ”Internationella Mansdagen

Papparättsgruppen: ”International Men’s Day: Time to highlight male role models

Genusdebatten: ”När toaletterna tystnat!

Daddys: ”Internationella mansdagen

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

236 kommentarer

  1. Det är härligt att dessa kvinnors manshat permanentas på Internet. För framtida forskare är det här en guldgruva.

    Svara
    • MiT

       /  11/19/2013

      Male Skogsnäs:
      Nä de behöver inte sakna underlag…

      Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Skulle vara kul om någon av er bloggare samlade ihop alla manshatande blogginlägg och tweets under en länk på er sida. Sedan behöver vi bara länka till den sidan när extremfeministerna börjar skrika om näthat från män.
      Förstår om ni bara kan ta med de värsta för det börjar ju bli gott om bevis på det feministiska hatet nu.

      Svara
      • MiT

         /  11/20/2013

        Pelle2:
        Har faktiskt tänkt att gå igenom lite, ni får gärna hjälpa till för det är MYCKET… Ta gärna skärmdump och maila de ni ser även sånt som är postat här tidigare då jag absolut kommer att missa en del guldkorn.

        Svara
        • Pelle2

           /  11/20/2013

          Jättebra !
          Lovar att hjälpa till så mycket jag kan eftersom jag väckte tanken.

          Svara
          • MiT

             /  11/20/2013

            Pelle2:
            Och framför allt om du vet att du postat sådana själv och kommer ihåg så ta dem också. Även om jag kanske också tar samma men då har man ju dem… 🙂

  2. Grattis killar! Jag gillar er i alla fall, alltid något. 😉

    Svara
    • MiT

       /  11/19/2013

      rocki:
      Gött att höra! Skönt att det finns några som inte gått vilse i pannkakan. 🙂

      Svara
  3. Pelle2

     /  11/19/2013

    Sjuka människor är det som tycker att allt bara skall handla om kvinnor hela tiden
    och om något handlar om män i en positiv kontext så skall det hatas och spottas på.
    Det är som sagt var höjden av dubbelmoral att sådana människor pratar om näthat och rasism
    när de själva är några av dom värsta i båda kategorierna.

    Svara
    • MiT

       /  11/19/2013

      Pelle2:
      Va? Gråter du inga godhetstårar med dem? 😉

      Svara
      • Pelle2

         /  11/19/2013

        Har lite svårt för det även om det rör sig om fint feministiskt hat 😉

        Svara
  4. Jan

     /  11/19/2013

    Helt klart är det en hel del människor med svaga självförtroenden eller med diagnoser av olika slag som greppar efter feminismen. Feminismen tilltalar dem eftersom den befriar dem från egen skuld och ansvar och lägger det på någon annan istället; nämligen patriarkatet, d v s männen.

    Svara
    • Projicering!

      Svara
    • Jonte

       /  11/19/2013

      Daddy issues verkar vara ett vanligt drag. Även ADHD och depressioner. Såväl My Vingren som Hanna Gustafsson på Genusfolket är ju öppna med att dom knaprar Prozac tex.

      Svara
      • Hjalmar

         /  11/19/2013

        ”dom knaprar Prozac tex.”
        Tydligen inte tillräckligt…

        Svara
      • Opie

         /  11/19/2013

        Jo, det kan stämma. men som psykolog med 10+ år i yrket skulle jag vilja hävda att den diagnos som ligger närmast till hands vad gäller många av de mest extrema radikalfeministerna (ingen nämnd, ingen glömd) är borderline, även kallad instabil personlighetestörning.

        Svara
    • pether85

       /  11/19/2013

      Att det befriar dem från skuld och ansvar är inget speciellt för feminister utan något speciellt för marxister överhuvudtaget. Tog den diskussionen igår att skylla på klass, patriarkat, o andra liknande saker är att ta den lätta vägen ut, samtidigt som det ogiltigförklarar alla andra förklaringar, lösningar och orsaker som inte grundar sig i den marxistiska religionen, för samma tänk ser man i religion. Att vara individualist är lika med att vara hatiskt i deras värld, att folk är ansvariga för sina egna liv och val? Hujedamig!

      Tydligen var jag ‘jävligt sexistisk’ när jag menade att män o kvinnor är lika kapabla människor, fick inget svar på varför utan bara att hon inte orkar lägga tid på mig. Anywaysies, 5 ‘vänner’ som tagit bort mig från facebook än så länge, får se hur många det blir, laddade upp några trevliga bilder också som de kan gotta sig i. 🙂

      ps* En annan feminist lyckades jag iaf få att fatta att det inte existerar någon lönediskriminering. Får hoppas han inte har glömt det tills nästa gång det far iväg. 🙂

      Svara
  5. Petter

     /  11/19/2013

    http://www.svtplay.se/video/1592959/18-11-21-00?tab=program&sida=1
    Titta från 10:55 ungefär.

    Kvinnor kvoteras till styrelser, vilken chock det måste vara för vissa. Det är nog bättre om de tar genusvetare till studion nästa gång som kan berätta hur det funkar när styrelser anställer.

    Svara
    • MiT

       /  11/19/2013

      Petter:
      Resultatet av kvotering kommer bara att bli att man misstror alla kvinnor. Folk kommer att misstänka varje att vara kvoterad. Så är det bara. Vem vill och kan jobba under de premisserna?

      Svara
      • Petter

         /  11/19/2013

        Ja det kommer det göras, vi vet att kvinnor tar sig in på andra villkor(tillfradställa en mob som ser lika representation som jämställdhet). Så som kvinnan säger kommer det bildas A och B lag i styrelserna och kvinnor som kommer in utan vidare av praktisk erfarenhet från att ha jobbat länge i ledningsgrupper kommer hamna i B-gruppen.

        Jag har sett det som att unga inte har tillräcklig erfarenhet eller är tillräckligt prövade för att platsa i en styrelse. Men om det nu inte spelar nån större roll prio 1 är att uppnå jämn könsfördelning där könet är det viktigaste så tycker jag oxå unga skulle kunna kvoteras in i styrelser. Unga segregeras och kränks vilket vi kan se då de är minoritet i styrelsegrupper. Nä fy fan va pinsamt det är!

        Svara
    • 82 % av nästan 50000 röstare just nu på http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab anser att SVT gick över gränsen. Om man vill vara lite konspiratorisk kan man fundera på om dockan hade något kön och i så fall vilket kön.

      Svara
      • Kalle

         /  11/19/2013

        Tycker det ser ut som en pojke, kolla själv

        Notera att hon kastar undan en flickdocka med kommentaren ”Vad gör du här, du är för fin” för att sedan hugga saxen i den andra dockan.

        Man börjar ju fundera…..

        Svara
        • AV

           /  11/19/2013

          ”Han kan få behålla kalsongerna på.”
          Hade det varit en manlig programledare som avrättat en tjejdocka vet vi vad twitterpöbeln hade ropar om normaliserat manligt våld mot kvinnor. Man hade krävt både hans och programledningens huvud på ett fat.

          Svara
          • MiT

             /  11/19/2013

            AV:
            Det är inga andra som jag sett (på twitter) som ens reflekterat över att det var en pojkdocka som aktivt valdes…

        • Mäns

           /  11/19/2013

          Reagerade också på den ”Vad gör du här, du är för fin!” och (när hon tittar in i hålet i det uppskurna huvudet) då utbrister hon förnöjt: ”de är så underbaaart fult härinne!”

          Gissar på nån kompensatorisk smörja nån form av relativistisk omvänd pedagogik: dvs ”fint” och ”fult” finns inte, för allt ska vara ”lika” och jadajada…

          Svara
    • MiT

       /  11/19/2013

      Hehe, visst är de fina? Vem i helvete kommerpå att göra en lampa av en docka? Exakt HUR mycket sjukt snurrar inte i en sån persons huvud?

      Svara
      • QED

         /  11/19/2013

        Om man letar upp programledaren på Wikipedia så ser man att hennes far producerade en del kontroversiell musik med titlar som ”piska mej redlös”.

        Svara
  6. MiT

     /  11/19/2013

    https://twitter.com/TomasWe/status/402495451976327169

    https://twitter.com/TomasWe/status/402513617587040256

    https://twitter.com/marcusvision/status/402529145399177216

    Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Det ligger i definitionen att man inte kan veta om osynliga strukturer finns. Antingen är de mätbara, dvs synliga, eller så kan de på sin höjd vara en obekräftad hypotes. Att prata om osynliga strukturer som en bekräftad realitet är lika meningsfullt som att prata om statens omätbara tankeläsarvågor från eluttagen eller den osynliga rosa enhörningen. Att de kan föreläsa om sådant som inte mätts och kallar sina fria fantasier för osynliga strukturer säger mer om dem än de verkar förstå.

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        AV:
        Osynligt är ju väldigt praktiskt… Tills folk börjar undra lite för mycket.

        Svara
        • AV

           /  11/19/2013

          Inte utan att man tänker på kejsarens nya kläder när vissa pratar om osynliga saker endast de kan se.

          Svara
      • Grodan Boll

         /  11/19/2013

        ”Mörkertal”, när statistiken inte kan tillrättaläggas nog.

        Svara
  7. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
  8. MiT

     /  11/19/2013

    Det kryllar av liknande ”organisationer” och ”företag” som alla siktar in sig på kvinnor i chefspositioner…

    Svara
  9. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
  10. MiT

     /  11/19/2013

    Liggsugen kanske?

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Eller bara en mangina.

      Svara
    • johan

       /  11/19/2013

      Hur ställer man om sig för att krossa patriarkatet inifrån? Jag vill veta. Kommer jag någonsin få ett svar?

      Svara
  11. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
  12. MiT

     /  11/19/2013

    Apropå Allbright, är det några som resonerar så här?
    Simple, Free Image and File Hosting at MediaFire

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Som vanligt är det bara kvotering av kvinnor till styrelser som är intressant.Aldrig kvotering av kvinnor till gruvarbetare,sopåkare,byggställnings-
      monterare eller takskottare.

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Pelle2:
        Det är bara viktigt med 50/50 om det gäller statusjobb, sådana som är fina. Och det blir ju mer jämställt ju närmare 100% kvinnor man kommer bland de jobben. Är det inte statusjobb eller sådana som räknas till ”sämre” då är det mest jämställt när det är 100% män där.

        Svara
    • Varför ska papporna vabba,
      när de inte får träffa barnen efter en skilsmässa
      eller en separation?

      Dessutom får 9 av 10 mammor
      boendet för barnen vid en vårdnadstvist
      även om föräldrarna tilldöms gemensam vårdnad.

      Ge mig ETT bra skäl till att pappor ska vabba
      eller ta ut sina föräldradagar!
      http://www.dads-r-us.se/2013/11/06/ulf-darfor-ar-pappornas-uttag-av-foraldraforsakringen-foraldradagar-ett-fiasko/

      Svara
      • Precis. I slutändan kommer varken VAB eller föräldradagar spela någon roll om det går till skilsmässa. Kön däremot.

        Svara
        • Du har helt rätt. I en vårdnadstvist handlar det om kön,
          det vill säga, att pappan är olämplig som förälder
          och vårdnadshavare. Det märkliga är, att i en
          vårdnadstvist är det ingen som påstår att könet
          är en social konstruktion. Mamman anses automatiskt
          som den bästa vårdnadshavaren för barnet/barnen.

          Annars är det tillhör det mig veterligen
          populärkulturen bland feministerna att
          slänga ur sig att könet är en social konstruktion –
          alltså, när det passar dem (feministerna).
          Å andra sidan har logik och konsekvens aldrig
          varit viktigt för feminister.

          Svara
      • MiT

         /  11/20/2013

        Ulf Andersson:
        SANT!

        Svara
  13. MiT

     /  11/19/2013

    Jomen, men han sitter kvar på sin lilla position i alla fall

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Dags för gubbslemmet att ge plats för en stark kvinna ;-).

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Pelle2:
        Äh, han menar ju inte sig själv givetvis utan någon annan! 😉

        Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      kanske beroende på att majoriteten av handels medlemmar är kvinnor ?

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Pelle2:
        Haha, tänkte inte ens på det! Ungefär som ”FLASH! Vagianala sjukdomar drabbar främst kvinnor”.

        Svara
  14. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Även om man återupprepar en lögn så blir den inte sann.

      Svara
    • notsure

       /  11/19/2013

      Det hade varit nyttigt för muppvänstern att läsa en vetenskaplig, medicinsk rapport för att se hur man hanterar data i forskningen.
      Om man i en studie förklarar den livsförkortning rökare får med draken Elliot så får man den inte publicerad. Det tycker jag är bra.

      Svara
  15. MiT

     /  11/19/2013

    Huh? Vågar inte ens tänka på vad detta kan hamdla om…

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/19/2013

      Skulle passa under #jeezus…
      😉

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/19/2013

      Varför inte gå hela vägen och se på gamla testamentets Gud som om denne vore en stereotyp ung twitterfeminist?
      #bekraftelsebehov #krossasynden #godaord #ondahandlingar #detgodalaget

      Svara
  16. MiT

     /  11/19/2013

    Men om hon plutar lite extra med munnen så kanske det löser sig?

    Svara
  17. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Och är det någon som förbjuder kvinnor att söka mansdominerade jobb och män söka kvinnodominerade jobb ?Sedan att man väljer att inte göra det är en annan sak. Eller tycker Ida att man skall kommenderas till att ta ett jobb som man inte är lämplig för eller inte vill ha för att könsfördelningen skall bli bättre ?

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Pelle2:
        Gissar att hon vill att någon övermyndighet ska bestämma vad folk ska göra och det ska helst vara klart direkt efter födseln. Kanske samma modell som användes i Det stora Landet i Öster?

        Svara
        • Kristian

           /  11/21/2013

          Menar du lite i Öster förr eller mycket i Öster nu? Spelar nog ingen roll, förresten, båda är lika illa.

          Svara
          • MiT

             /  11/21/2013

            Kristian:
            För dem spelar det ingen roll alls… Jag fattar inte, ser de inte själva hur korkade de framstår som?

    • AV

       /  11/19/2013

      Undrar vad hon själv har gjort för att arbetsmarknaden ska bli mindre segregerad? Har hon satsat på en karriär inom bygg, transport, industri? Har hon läst något tekniskt? Varför inte satsa på ett rejält mansdominerat yrke, säg tungdykare eller oljeborrare?
      Snacka går ju.

      Svara
  18. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Precis. Därför är det av stor vikt att mammor träder åt sidan i föräldrafrågor och ger plats för papporna. Skola och omsorg har allt för länge styrts av en kvinnlig hegemoni. det är slut på det nu.
      Ååå killar, ååå killar, ni måste höja era röster för att höras…

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        AV:
        ”men men men det var ju inte sååååå jag menade”…

        Svara
  19. MiT

     /  11/19/2013

    Och när barn växt upp och blivit 155 cm lång och väger 45 kg som vuxen och inte fattar alls varför hon inte kan bli brandman när alla har lurat i henne att hon kan bli det, vad händer då? Alla kan ju bli vad de vill…

    Och vad fan, UR pedagogerna? Sånt här gör mig skitförbannad faktiskt, de försöker smyga sig på folk!

    Det är uppenbart vad Klara Dolk sysslar med
    http://www.adlibris.com/se/bok/bangstyriga-barn-makt-normer-och-delaktighet-i-forskolan-9789170377259

    http://su.avedas.com/converis/person/4467

    https://twitter.com/UR_Pedagogerna/status/402755092329553920

    Svara
    • notsure

       /  11/19/2013

      Kan vi börja med att få ungarna att sluta äta sand och dregla först?

      Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Citatet ovan visar att förskolläraren värderar barnets olika val genom att positivt förstärka de ”rätta” svaren och visa motstånd mot de ”felaktiga”. Barnet försöker läsa av vad som är rätt och ändrar sig för att ”göra fröken glad”.

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        AV:
        Det var ganska tydligt att det barnet lärt sig precis vad de ”vuxna” vill höra. Och det är säkert jättebra tycker Klara Dolk.

        Svara
    • Kristian

       /  11/21/2013

      Kära Dr Dolk (låter som en radioföljetång från 40-talet):
      kan vi få en definition av ”bångstyrig” innan vi köper boken?’

      Svara
      • MiT

         /  11/21/2013

        Kristian:
        Finns en länk om just detta under inlägget om SR och Medievärlden.

        Svara
        • Kristian

           /  11/21/2013

          Tack skall läsa den, håller på och läser ikapp.

          Svara
  20. MiT

     /  11/19/2013

    Jomen, tvärtom är fint, det är finare än välja själv…

    Svara
  21. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Betala för det kanske? Eller det är väl manligt kapitalistiskt. Scanna in det själv? Fast det är ju sånt där tekniskt mansgöra?

      Svara
  22. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
  23. MiT

     /  11/19/2013

    Fniss, kolla hur de skrivit

    Svara
  24. MiT

     /  11/19/2013

    Vad gör hon själv på kvinnodagen? Fittpysslar lite kanske? Dansar lesbisk marsch? Eller något annat roligt?

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/19/2013

      Vad tror Olsson? Jobbar förstås, för att försörja diverse dökött på feministmyndigheterna…

      Svara
    • Fugen

       /  11/19/2013

      Vem är det som vill cementera könsroller?

      Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Är det jobbigt när män är bättre på att baka bröd och laga mat? Känner du dig hotad om en man tar plats på kvinnliga områden? Diskutera din feminina hegemoni i smågrupper och dekonstruera er själva. För det gör väl hon 8 mars.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/19/2013

      Förlöjligande, en godkänd argumentationsteknik har jag hört.

      Svara
  25. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Wow, kvinnliga chefer i vården förväntas hålla en budget,är utsatta för ett hårt budgettyck ,ska följa övergripande riktlinjer, hålla budget, utveckla verksamheten och ge förutsättningar för medarbetarna.
      Detta är ju naturligtvis inte krav som ställs på en manlig chef någonsin i någon verksamhet…

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Pelle2:
        Jo men ser du, det är skillnad när kvinnor förväntas göra det för då är det ett förtryck och kvinnofälla…

        Svara
  26. MiT

     /  11/19/2013

    Talgbollen briljerar, verkligen… Skulle de föräldrar vars barn han har läsa hans twitter så skulle han få sitta ensam i ett rum.
    https://twitter.com/talgboll/status/402722153000218624
    https://twitter.com/talgboll/status/402762175221366784
    https://twitter.com/talgboll/status/402762507615735808

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Självklart är Talgbollen lärarnas lärare och ett ouppnåeligt ideal i sitt arbete.
      Hur har någon mage att kritisera honom ?
      Och ingen annan yrkesgrupp får klagomål från folk som inte begriper vad dom pratar om ?

      Svara
    • Dem? Den meningen klarade sig bra ändå.

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Malte Skogsnäs:
        Han verkar vara lite upprörd minsann… 😉

        Svara
    • Jonte

       /  11/19/2013

      Tur att talgboll finns som är den ende som förstår alla barns bästa!

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Jonte:
        De ungarnas föräldrar vet nog inte om vad han håller på med på twitter och vad han propagerar för.

        Svara
    • oldaren

       /  11/19/2013

      ”Dem målsmän”? Kan i och för sig vara ett typo, men om det inte är det så hoppas jag att han inte är lärare i svenska.

      Svara
      • Opie

         /  11/19/2013

        ”Målshen” bör vara det ideologiskt korrekta uttrycket.

        Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        oldaren:
        Hehe, gissar att han var lite upprörd när han skrev bara. Han är kanske inte så van vid att bli ifrågasatt bland ryggdunkarna?

        Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Att ha en yrkesexamen behöver inte betyda att man är bra på jobbet. Föräldern som kritiserade honom kanske har en gedigen erfarenhet inom information och lärande. Kunskap är dessutom inte bara på pappret. Även en icke-snickare kan lära sig se om ett snickerijobb är bra utfört.
      Killen verkar ha ett megalomaniskt synsätt på sig själv. Föräldrarna ska bara lämna över det dyraste de ha till att han ska kunna indoktrinera dem. Han vet minsann vad som är bäst för barnen, inte deras ”[re]tards” till föräldrar. Att ens börja kalla föräldrar för retarderade är en klar varningssignal. Visst har jag suckat över föräldrar som inte tar sitt uppfostringsansvar, men jag kallar dem inte idioter. Tur (för honom) att han inte är i närheten av mina barn.
      Respekt i sin yrkesroll är något man förtjänar, inte något man får automatiskt med sin titel.

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        AV:
        Alltså, jag undrar om de ungarnas föräldrar verkligen har koll på vilken kuf han är egentligen… Det kan de inte ha, jag skulle bli skogstokig om jag fick reda på att mina barns lärare pratade som han gör på t ex twitter.

        Svara
  27. MiT

     /  11/19/2013

    LYSTRING!
    Vi måste hjälpa Kvinnolobbyn att julrimma lite, jag har en sida som heter Julrim där vi kan skriva bra rim till dem.

    Julrim

    Svara
  28. MiT

     /  11/19/2013

    Feminist pratar… Svårt prov är skäl för självmord…
    Och faktum är att om man verkligen VILL ta livet av sig så ser man till att lyckas, inte att misslyckas. Låter kanske krasst och hårt. Visst, man KAN misslyckas ändå beroende på yttre omständigheter men… Det gäller nog att hitta de som vill och nästan vill så man kan göra något. Och svårt prov är knappast något där man ska kolla…
    https://twitter.com/HolmNathalie/status/402423951382827008

    https://twitter.com/HolmNathalie/status/402469996833808384

    https://twitter.com/HolmNathalie/status/402478093807673344
    https://twitter.com/HolmNathalie/status/402478398066683904
    https://twitter.com/HolmNathalie/status/402478668687355904

    https://twitter.com/HolmNathalie/status/402486088344010752

    https://twitter.com/HolmNathalie/status/402507162821619712

    https://twitter.com/HolmNathalie/status/402529763396698113

    https://twitter.com/HolmNathalie/status/402536748854820864

    Svara
  29. MiT

     /  11/19/2013

    De är så gulliga att man bara vill krama dem

    https://twitter.com/Debattmedvald/status/402748662092009472

    Svara
  30. Någon som sa att Twitter är antiintellektuellt?

    Svara
    • MiT

       /  11/19/2013

      Malte Skogsnäs:
      Men det är ju där man hittar guldkornen… 😉

      Svara
    • MiT

       /  11/19/2013

      notsure:
      Aha, Kvinnolobbyn har börjat i smyg minsann… 😉

      Svara
      • Kristian

         /  11/21/2013

        Särskilt intressant är meningen ”Det kan röra sig om ett brott.”
        ”Kan”?
        Vilket händelseförlopp tänker de sig där det inte rör sig om minst ett brott? Genmodifierade tomater?

        Svara
  31. MiT

     /  11/19/2013

    Det där med dockan, det är så groteskt och samtidigt fascinerande att se hon som karvar i den
    http://www.svt.se/kultur/hogg-i-docka-nu-far-svt-s-barnprogram-hard-kritik

    Svara
  32. MiT

     /  11/19/2013

    Kan ju inte bara hacka på dem utan också ta med när det är något bra!

    Svara
  33. MiT

     /  11/19/2013

    Och Kawasaki på Politism tar upp mansdagen. Fast han kan inte låta bli att göra det lite hånande. Kanske Plutmunnen blir sur på honom annars?
    http://www.politism.se/genusfolket/varfor-finns-det-ingen-internationell-mansdag/

    Svara
  34. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Om Hen har behov av att medvetandegöra sig själv så får hen väl göra det
      men jag känner inget behov av att frottera mig med tokfeministerna.

      Svara
  35. MiT

     /  11/19/2013

    Känns det inte som om hon totalt missuppfattat vad feminism är?

    Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Då kanske hon skulle ta ett snack med de medsystrar som spyr sin galla över män på twitter ovan. Det är vad man gör i epitetets namn som räknas, inte vad man säger att det ska vara.

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        AV:
        Meh, alla är som var och en säger. Det har forskningen som vilar på feministisk grund bevisat.

        Svara
        • Kristian

           /  11/21/2013

          Givet. Samma gäller andra -ismer:
          Stalin var inte så illa eftersom Marx hade tänkt att folk borde vara bättre.

          Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Ha ,ha.Dagens skämt. Är det någon rörelse som bedömer människor som kollektiv så är det väl feministerna. De skriver ju alltid män även om det rör
      sig om en eller ett fåtal män som gör eller säger något.

      Svara
    • oldaren

       /  11/19/2013

      Missade tummen upp och träffade tummen ner istället 😦 Sorry…

      Svara
  36. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Låter som en bra lösning. Jag skall studera matematik men jag är bättre på historia så då läser jag det istället och förväntar mig toppbetyg i matematik.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Japp,jag har lika mycket lust med det som att begå självmord.

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Pelle2:
        Eller något annat roligt, kanske en rotfyllning? Och du noterade att hon menar just MÄNS VÅLD MOT KVINNOR?

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  11/19/2013

      Vilket djävla ”verktyg”. 🙂 Hen nappade på erbjudandet om att #klippakuken

      Svara
  37. MiT

     /  11/19/2013

    Om det där som DN är inblandad i med Norge. Rörigt som fan är det i alla fall
    http://m.journalisten.no/node/41063

    Svara
  38. MiT

     /  11/19/2013

    Mmm, 36 timmar PLUS att resten av livet gnälla på ”patriarkat” och ”kvinnohat” på hashtaggar där alla kan se att hon bara hittar på. Gissar att det gör så ont i dem att Blondinbella verkad ha tur med detta, de önskar säkert att det skulle ta en vecka minst för henne…

    Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Här har vi den kvinnliga homosociala kontrollen. Istället för att glädjas över att BB verkar fått en gynnsam förlossning ska man spy lite galla. Trycka ner lite. dessutom är det inte nödvändigtvis en fördel att föda snabbt. Allt hinner inte töja sig. Mer sprickor, mer syslöjd.

      Svara
      • Kristian

         /  11/21/2013

        Tolkade det mer som vanlig manlig tävlingsinstinkt: 36 timmar, bitch, vem tål mest, du eller jag.

        Som alltid otydligt vad det rör sig om. Talar vi om ”från att vi åkte till sjukhuset”, från början av öppningsskedet, hela utdrivningsskedet … vad?

        (För övrigt är jag – även som man – tacksam om du aldrig nämner ”syslöjd” i dessa sammanhang. 🙂 Nu får jag sitta med benen i kors hela kvällen i sympati.)

        Svara
  39. MiT

     /  11/19/2013

    Politiker i Malmö

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Som man känner sig själv känner man andra. Projicering någon ?

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Pelle2:
        Bara för han att sluta omedelbart och inte blanda in oss andra i sitt fula beteende.

        Svara
    • Vänta här nu! Jag har inte blivit tilldelad den kvinna som jag ska förtrycka. Ge mig namnet nu så jag kan börja.

      Svara
      • MiT

         /  11/19/2013

        Malte Skogsnäs:
        Missade du tilldelningen? Bara att ställa sig sist i kön igen! 😉

        Svara
    • Petter

       /  11/19/2013

      ”Eleven som själv är en kvinna har internaliserat ett kvinnohat, en social konstruktion som själv skadar henne på så många sätt. Det hon utsätter mig för kommer både direkt och indirekt ha konsekvenser för hennes eget liv – indirekt genom att hon reproducerar ett system där hon själv är underordnad. Direkt genom att jag planerar att polisanmäla henne och prata med henne och/eller lärare/rektor på skolan där hon går.”

      Alltså visst slår det en att hon beskriver som att denna flicka inte förstår att hon sprider kvinnohatet genom att vara taskig mot henne, det manliga patriarkatets kvinnohat. Allt är kön för henne, en kvinna som gör narr av en annan skadar sig själv för att det är hat mot kvinnor, nåt hon måste lärt sig av patriarkatet. Hon ska vara lojal mot sitt eget kön för att fienden här är mannen och kulturen mannen skapat(allt det dåliga med vår kultur tror jag patriarkatet är men jag vet faktiskt inte kan vara allt i kulturen då knappt nåt gjorts 100% lika av män och kvinnor.)

      klassisk feministisk filosofi 🙂

      Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Från hennes blogg:
      ”Jag har märkt att livet som nyexaminerad genusvetare inte är en dans på rosor. Eftersom jag inte lyckats hitta ett passande, kvalificerat jobb än (trots att jag söker brett både geografiskt och yrkesmässigt) har jag ett tillfälligt jobb som demo i Småland.”

      Nä, kan tänka mig att det inte är så lätt med en låtsasexamen som marknaden inte direkt skriker efter. Om hon nu kunde tänka sig arbeta med normkritik kunde hon börjat med sig själv och valt en ”manlig” yrkesbana där det faktiskt behövs folk. Fast det är väl andra som ska göra det normkritiska rent praktiskt. Själv är det bekvämt att läsa på ett totalt kvinnodominerat högskoleprogram till ett totalt kvinnodominerat yrke på en mättad marknad av genuströtta människor.

      Svara
      • Blåval Rödval

         /  11/19/2013

        Det första man får höra av en genusvetare när man träffar på dom ute i verkligheten:

        -”Ska du ha plusmeny till ditt hamburgermål”

        Your tears nourish me. Cry genusvetare, cry… Muahahaha…

        Svara
        • Fugen

           /  11/20/2013

          Skrattade högt när jag läste detta, klockrent roligt

          Svara
        • MiT

           /  11/20/2013

          Blåval Rödval:
          Hahaha, jag tror jag dör! 🙂 🙂

          Svara
      • Pelle2

         /  11/19/2013

        Det är väl därför dom lobbar så hårt för att få in genuspedagoger och andra genusflummare på så många platser som möjligt. Hur skall annars alla lurade
        genusvetare få ett jobb på sin låtsasutbildning ?

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  11/19/2013

      Klart som tusan att hon inte är porrstjärna. Ett sånt yrkesval kräver att man… att man…

      Jobbar.

      Svara
  40. MiT

     /  11/19/2013

    Apropå fenomenet apex fallacy Gammal nyhet kanske men ändå…

    En feministisk aktion har det nog varit som orsakat både borttagningen på Wikipedia och beskrivningen nedan på det
    http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Apex%20Fallacy&defid=7038350

    Svara
    • Kristian

       /  11/21/2013

      Intressant. Sökte efter det alldeles nyss men hittade bara Helen Smith. Vilket i och för sig ledde till den intervju jag var ute efter. Var det på GD jag hittade den här?
      ‘Storming Wikipedia’: Colleges offer credit to students who enter ‘feminist thinking’ into Wikipedia
      http://www.campusreform.org/?ID=5028

      Svara
      • MiT

         /  11/21/2013

        Kristian:
        Står även under detta inläggets kommentarsfält tror jag (i slutet) om just det. Eller inlägget innan. 😉

        Svara
        • Kristian

           /  11/22/2013

          Jo, jag får läsa inläggen ett och ett i rätt ordning i fortsättningen …

          Svara
    • Petter

       /  11/19/2013

      Jag hoppas man inte firar din födelsedag pga alla kvinnor som mobbar/fryser ut andra eller alla kvinnor som dödar sina män och bäbisar vaje år!

      Svara
    • AV

       /  11/19/2013

      Av de brott som anmäldes var också en överväldigande del från personer av arbetarklass. Brott och misär finns givetvis överallt men de lägre socialgrupperna är kraftigt överrepresenterade i statistiken. Något att tänka på vid 1:a maj?

      Och som vanligt undrar jag om hon tänker likadant om invandrare från vissa länders överrepresentation? Den 5/12: Idag firar vi alltså invandrarnas positiva bidrag till samhället. (Med tillhörande statistik). Lackmustestet för feministiska uttalanden.

      Svara
  41. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
  42. MiT

     /  11/19/2013

    En godhetskonsult i samma bransch som Berglin

    Svara
    • Petter

       /  11/19/2013

      ohhh det är så dumt för att männen behöver inte uppmärksammas, det görs ändå i patriarkatet varje dag. Han måste tagit det blå pillret och lever patriarkatet hela tiden, överallt.

      Svara
  43. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
  44. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Är ganska säker på att han inte skulle vilja ha mitt bidrag eftersom jag inte skulle rapa upp en massa feministiska floskler om patriarkat,strukturer och manlig överordning över dom förtryckta kvinnorna. Jag skulle ha sagt att jag är jävligt nöjd med att vara en man och inte en mangina.

      Svara
  45. MiT

     /  11/19/2013

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  11/19/2013

      Vi kan ju prova att vara utan toaletter och män ett år. Det skulle göra dessa induhvider gott. Snacka om skitnödigt.

      Svara
      • MiT

         /  11/20/2013

        Blåval Rödval:
        Skulle göra dem gott! Det är ju så illa att de flesta av dem skulle ju bli stående i rulltrappan om strömmen gick…

        Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Dom skitnödiga feministerna är väl av behov av en toalett konstant.

      Svara
  46. MiT

     /  11/19/2013

    Hehe, så ska det se ut!

    Svara
  47. MiT

     /  11/19/2013

    Det här är ju faktiskt roligt på sitt sätt. Vilken handflata i ansiktet hon avslutade allt med
    http://www.expressen.se/nyheter/87-aring-skankte-miljoner-till-sd/

    Svara
    • Pelle2

       /  11/20/2013

      Japp,det är patriarkatet som har tvingat på kvinnorna brösten och övriga kvinnospecifika könsdelar bara för att förtrycka dom.

      Svara
      • MiT

         /  11/20/2013

        Pelle2:
        Bara att googla patriarkatet så får man sanningen på olika feministbloggar. De vill ju att man ska läsa vad feminism betyder på div feministbloggar innan man yttrar sig…

        Svara
  48. MiT

     /  11/19/2013

    Vilken jäkla martyr hon är alltså… 🙂

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Stackars lilla Ilda,var någon dum mot dig ?

      Svara
      • MiT

         /  11/20/2013

        Pelle2:
        Det är i alla fall fruktansvärt synd om henne, så mycket har jag förstått…

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  11/19/2013

      Sand i trosorna igen… Djävla patriarkatet!

      Svara
      • MiT

         /  11/20/2013

        Blåval Rödval:
        Det är det Patriarkatet är bäst på, att se till att de får sand i trosorna!

        Svara
  49. MiT

     /  11/19/2013

    Huh? Vad fan är det för bok?

    Svara
    • Lars Engströms råd till kvinnor:
      Följ männens spelregler – bete dig manligt. Förändra kan du göra först när du nått en chefsposition.
      Tveka aldrig. Visa att du vill upp och att du har vad som krävs.
      Låt dig inte avbrytas när du pratar. Se och försvara dina rättigheter.
      Tänk på hur du klär dig vid viktiga samtal som anställningsintervjuer. Snyggt, enkelt och dyrt ska det vara. Helst kavaj och långbyxor.
      Välj en jämställd man att leva med.

      http://www.aftonbladet.se/wendela/article10669481.ab

      Svara
      • Pelle2

         /  11/19/2013

        Vilket svin han är som ägnar sig åt mainsplaining. Detta är ju självklarheter som han skriver för varje duktig feminist 😉

        Svara
      • MiT

         /  11/20/2013

        Malte Skogsnäs:
        Aha, jag hade ingen aning om vem det var. Orkade inte kolla heller ska erkännas…

        Svara
  50. MiT

     /  11/19/2013

    Jodå, han visar sig vara av samma skrot och korn som de andra när de deminstrerar sin fina människosyn
    http://dagensseglora.se/2013/11/19/idag-hyllar-vi-inte-mannen/

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2013

      Mattias Irving är ännu en mangina som tycker att Solanas är bra.
      Om han nu tycker det så hoppas jag att dom fina feministerna följer Solanas råd till punkt och pricka på Mattias…

      Svara
    • Pelle10

       /  11/20/2013

      Jag skrev in följande kommentar på den så kallade artikeln i dagens Seglora:

      Jag hopppas att ni kommer att publicera en artikel som är lika kritisk mot kvinnorna och kvinnligheten på den internationella kvinnodagen. För det kan väl inte vara så att ni tycker att kvinnor är utan fel och brister och att det bara är männen som förtjänar kritik ?

      Skall bli kul att se om den slipper igenom modereringen :-).

      Svara
      • Pelle2

         /  11/20/2013

        Jag fick faktisk ovanstående kommentar publicerad och fick även ett svar av
        Mattias Irving:
        ”Hej Pelle,
        riktigt så går det naturligtvis inte till här i världen att vi tror oss behöva tillämpa millimeterrättvisa av förskolemodell där alla ska få lika mycket vett och ovett. De skeenden som fyller världen och våra liv är centrala att beskriva och förstå. Det måste göras förutsättningslöst, inte utifrån på förhand satta ideologiska ramar – hur banala de än kan vara.
        Med det sagt så skiljer sig inte kritiken i denna text från den principiella kritiken jag brukar rikta mot det patriarkala samhället i stort. Den är del i samma emancipatoriska projekt som övriga feministiska texter jag skriver.”
        Jag svarade:
        ”Hej Mattias !
        Är det inte feminister som brukar anklaga män för härskartekniker ? Tycker du visar ett klockrent exempel på sådana när du pratar om millimeterrättvisa som i förskolan.
        Jag hade väl egentligen inte förväntat mig att en feminist som du skulle rikta någon kritik mot en annan feminist eller någon kvinna överhuvudtaget. Det var ju dock bra att få det bekräftat direkt av dig.
        Tror heller inte att en feministiskt inriktad
        sida som Dagens Seglora skulle ta in en sådan artikel även om du skrev den.
        Tycker också att det var lågt av Dagens Seglora att publicera en manskritisk text på internationella mansdagen men jag är ju inte förvånad. Ni är ju inte ensamma om det tilltaget bland feministerna.”

        Denna passage tänkte jag kommentera men jag valde bort det eftersom han
        förmodligen inte är mottaglig för någon kritik överhuvudtaget:
        ”De skeenden som fyller världen och våra liv är centrala att beskriva och förstå. Det måste göras förutsättningslöst, inte utifrån på förhand satta ideologiska ramar – hur banala de än kan vara.”

        Att en extremfeminist skulle beskriva något om män och manlighet förutsättningslöst och inte utifrån på förhand satta ideologiska ramar
        är ju enbart extremt skrattretande.Är det några som har ideologiska ramar så är det väl feministerna och att påstå att dom beskriver män och manlighet förutsättningslöst är ju ännu mera skrattretande.

        Googlade lite på honom och fick fram följande:
        Kulturskribent, krönikör och samhällsdebattör med bakgrund i filosofi och idéhistoria.Studerat på Södertörn.
        Say no more och är någon förvånad ??

        Svara
  51. Anonymouse

     /  11/19/2013

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/20/2013

      Var är ‘SÅPO’ när man behöver dem…?

      Svara
  52. lavazza1891

     /  11/20/2013

    ”These women are prone to violent, obsessive, threatening, and emotional reactions due to their intense narcissism and fragile egos, and they justify such speech and behavior by categorizing those who disagree with them — non-liberals — as sub-human oppressors worthy of violence and aggression.”

    Svara
  53. lavazza1891

     /  11/20/2013

    ”Feminists tend to be emotionally volatile, obsessive, violent, and hysterical because they are so rarely called to account for their behavior. They live in a society that does its best to shield them from the consequences of their outbursts, and so they have no reason to learn to control themselves.”

    Svara
  54. lavazza1891

     /  11/20/2013

    ”What we have instead is a massive cohort or propagandized robots who are ABSOLUTELY CERTAIN that they are right about everything (which is what they have been taught their whole lives) but whose actual understanding even of their own principles is very shallow. Rage is really the default reaction of someone like that.”

    Svara
    • notsure

       /  11/20/2013

      Vart kommer citaten ifrån?

      Svara
      • lavazza1891

         /  11/20/2013

        Kommentare till Sunshinemarys senaste inlägg. Jag brukar inte länka till citat eftersom det går att googla och jag tycker att citaten står bra för sig själva.

        Svara
  55. Kristian

     /  11/22/2013

    I allvarets namn undrar jag om dessa människor har en pappa, man, pojkvän, bror, söner … ?
    Men de räknas kanske inte in i ”manligheten” eller ”patriarkatet?”

    Skulle ha svårt att uttrycka mig på det här sättet om kvinnor, tror jag.

    Svara
    • MiT

       /  11/22/2013

      Kristian:
      För en del så ingår nog även de i Patriarkatet, i alla fall för de som verkar ha en knepig relation till sin pappa. De kanske bara har hört hur han var av en som inte ville att han skulle få vara farsa? Men för de flesta så är Patriarkatet inte den HON behöver springa till när det blir jobbigt utan alla andra…

      Svara
  1. Inlägg om inlägg | WTF?
  2. Nr 20 till nr 11 | WTF?
  3. Mansdagen | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.