Barnprogram och könspolitik

Så började det då, Barnkanalens nya program Superdräkten. Nog är det övertydligt att det är mycket politik inblandat, gissar att den som kom på iden är väldigt genusfrälst. Vem vet, det kanske till och med är en intersektionalitetsgenuspedagog? Man undrar ju lite över hur det går till när sådana här beslut tas, alltså vilka program som man ska satsa på? Kallar man in en sorts ”överrock” från en genusinstitution som har vetorätt?

superdräkten

Bilden ovan är ett urklipp från en artikel i QX som skrivit om programmet, de ställer frågan till Peter

”Du klär dig med typiskt kvinnliga attribut och heter Peter. Det känns också som ett slags budskap?

– Jag vill heta Peter och inte ha ett påhittat namn. När jag jobbar med drag så heter jag ju alltid Peter. Det kändes viktigt att få med mig det in i det här projektet. Det var olika namn på gång från början, som Pytte och gud vet allt. Men jag är inte så fjollig, så det skulle bli svårt att spela någon figur som inte är jag. Och produktionsbolaget ville också att mycket av mig själv skulle speglas i karaktären. Det ska ju också kännas äkta för ungarna.
– Någon gång har barnen frågat ”Du är kille va? Varför har du kjol?” och jag har svarat ”För att jag tycker att det är kul.” Och så nöjer dem sig med det. Visst, det är lite genustänk bakom det här, men det viktiga är ju att barnen tycker att det är ett bra och kul program.”

Nähä, känns det som ett slags budskap? Det är det väl ingen som kan ana så väl som de gömt det… Och visst är det ”lite” genustänk bakom, det är ju inte första gången Barnkanalen kör med indoktrineringsförsök. Vi har ju t ex ”Vem bestämmer

vembestämmer

Det som står i beskrivningen i bilden ovan är det som de lär ut som sanning i just det programmet. Och visst är det fint att ha ”Patriarkat” som ämnesord? Eller varför inte ”Är det sant?” där en person vid namn Hirdman dyker upp och talar om hur saker och ting är. Jodå, det är dottern till Yvonne ”Könsmaktsordningen” Hirdman… Och ni får se alldeles fantastiska genusglasögon i programmet också, som en bonus!

Dolf på Genusdebatten har skrivit lite om Superdräkten förut.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

252 kommentarer

  1. Jag såg en snutt av programmet tillsammans med min åttaåring som direkt såg igenom det politiska budskapet och sa ”De vill att vi ska tycka det är OK men det gör jag redan så det är lite löjligt. Kan vi se något annat istället?”

    Dagens barn är smartare och mer upplysta än genusfolket vågar lita på och barnen vill inte bli skrivna på näsan av vuxna förståsigpåare. Om man är barn enligt gängse normer kan det till och med kännas obehagligt när allt man tycker om och känner är en del av ens personlighet ska kritiseras, utmanas och vändas till sin motsats.

    Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      Jag fick lite mer hopp inför framtiden där. Stort tack.

      (Din gravatar-bild är kul förresten. Surfar ofta utan bilder (och flash, och javascript) så jag såg den inte förrän nu.)

      Svara
    • MiT

       /  01/10/2014

      enstillaundran:
      De verkar tro att barn är dumma bara för de är små. Det är de inte! De kan bara inte uttrycka sig på samma sätt som vuxna. Tror också att de flesta ser igenom det men för en del kanske det tar tid, tid som kunde lagts på något viktigt istället.

      Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      Bra.
      Hos Ann-Mari kan man läsa att det tog lite längre för Sverige än andra länder att införa detta.

      Svara
      • Hej Kristian!

        Ja, det stämmer.
        Jag såg inlägget hos Ann-Mari och tyckte
        att det var viktigt att publicera ett inlägg om det
        för att försöka sprida nyheten.
        Det är bra att fler bloggar publicerar inlägg
        om samma saker.

        Om du klickade på länken som MiT
        klistrade in, såg du också att jag gav
        Ann-Mari cred genom att länka till henne
        först i inlägget.

        Även jag beklagar att det dröjde med att införa
        larmnumret i Sverige, men nu är det här
        och kommer förhoppningsvis att vara till
        gagn för ett bättre samhälle för våra barn.

        Svara
        • Kristian

           /  01/10/2014

          Ulf:
          Ja, jag läste båda. Uttryckte mig otydligt, skulle ha sagt ”länkar till Ann-Mari som berättar ..”

          Visst är det bra!

          Svara
    • Tack, MiT,
      för att du hjälper till att sprida
      ordet om en mycket viktig och angelägen sak.
      Själv hade jag önskat att larmnumret fanns
      redan hösten 2001………..

      För många barn och pappor är det redan för sent,
      men nu har barnen och papporna en bättre chans.

      Svara
  2. Min minsta kille såg programmet med min fru. Han tittade i kanske 20 sek sedan sade han till min fru :
    – Du får inte och aldrig gifta dig med den där
    – Men jag är ju gift med din pappa?!
    – Du kan kanske skilja dig och då får du inte.

    Och sedan fortsatte det i den stilen

    Svara
    • MiT

       /  01/10/2014

      En Annan Erik:
      Alltså programmet som sådant var helt ok! Men barn märker när man försöker styra dem.

      Svara
  3. markus

     /  01/10/2014

    Tycker det verkar lite konstigt urflippat och tycker ändå Peter verkar vara en rätt rolig snubbe. Såg honom då han satt i morgon-tv och pratade.

    Svara
    • MiT

       /  01/10/2014

      markus:
      Det som är problemet är att det är så utstuderat könspolitiskt riktat mot barn. De verkar tro att de ska motverka mobbing mot annorlunda barn om alla normer försvinner när det egentligen handlar om att barn ska lära sig att behandla andra som de själva vill bli behandlade, alla fattar inte det och inget normkritiskt barnprogram i världen kan ändra på det.

      Svara
  4. MiT

     /  01/10/2014

    ”Lina Thomsgård: ’TV4 tror att de har löst jämställdheten’”
    http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article18152431.ab

    Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Tja, hon är väl en omvänd könsdiskriminerare som enbart jobbar med att försöka få in kvinnor i alla sammanhang. Kan inte se att det är något bättre.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Pelle2:
        Meh, det är ju omvänt! Det betyder ju bra! Ibland i alla fall. När det passar och sånt. 😉

        Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      ”Bland feminister har femininitet kopplats till skönhetsideal och objektifiering. Följden har blivit ett svalt intresse inom genusforskningen. Det vill doce­nt Ulrika Dahl ändra på med det nya forskningsområdet kritiska femininitetsstudier.”

      Hahaha, nu ska dom tydligen ägna sig åt kritiska feminitetsstudier också. Kan bli kul det här… 🙂

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Jonte:
        Hehe, tror du det kommer att betyda att de bara letar fel hos kvinnor och kvinnlighet?

        Svara
        • Jonte

           /  01/10/2014

          Ganska vanligt att feminister inte gillar stereotypt kvinnliga kvinnor. Så jag kan mycket väl tänka mig att dom kritiserar feminitet, däremot kommer dom naturligtvis komma fram till att allt är männen och patriarkatets fel iaf.

          Svara
          • MiT

             /  01/10/2014

            Jonte:
            Precis, de konstigheter som beror på den destruktiva kvinnligheten är framtvingad av den destruktiva manligheten… 😉

          • Grodan Boll

             /  01/10/2014

            Vilket skulle förklara varför de går upp tre oktaver när de debatterar Alice Teodorescu.

        • robjoh

           /  01/10/2014

          Skulle gissa att de kommer hoppa på alla kvinnor som uppskattar traditionella könsroller.

          Svara
          • Jonte

             /  01/10/2014

            Dom kommer att hoppa på männen som lurat kvinnorna att uppskatta traditionella kvinnliga intressen och könsroller. Hade de inte varit för oss hade kvinnor varit mer intresserade av speedway och MMA än tex mode, hälsa och heminredning.

          • MiT

             /  01/10/2014

            robjoh:
            Vågar de det tror du? Jag vete fan, de komemr nog att säga att de kvinnorna är offer för patriarkatet…

    • Kristian

       /  01/10/2014

      Man vill gärna veta hur mycket det rör sig om …

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Inte en aning, men ingen verkar undra över vad som kan vara bäst för barnen.

        Svara
  5. MiT

     /  01/10/2014

    ”Två år av motståndspunk | Göteborgs Fria”

    http://unvis.it/www.goteborgsfria.se/artikel/113076

    Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Naturligtvis handlade om att de förhatliga männen dominerar punkscenen.
      Kan det bero på att de flesta punkgrupper genom tiderna har varit just män ?

      Svara
    • Det där är inte motståndspunk. Det är medhållspunk till stöd för ideologin i 6 av 8 riksdagspartier.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Ekvalist:
        Det är riktig medhållspunk!

        Svara
      • Den tidiga punken var en nagel i ögat
        mot etablissemanget och alla regeringar
        (oavsett färgen på det politiska styret i
        respektive land).

        Med andra ord, punken är en politiskt inkorrekt
        rörelse, och därmed är den även emot
        politisk korrekthet som feminism –
        om punken ska leva upp till sitt ursprung.

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/10/2014

      Ja, det torde vara för att 33 anledningar bröt mot användarpolicyn hos Facebook medan föremålet för hennes hat inte gör det. Livet är orättvist, lev med det.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Blåval Rödval:
        Jo, så enkelt är det nog. Nu har jag inte kollat in sidan, den kanske är jävligt ful och lägger ut bilder som är smygtagna och sånt och då förstår jag upprördheten i alla fall.

        Svara
        • Blåval Rödval

           /  01/10/2014

          Var det inte bara en massa selfies? Hur tar man en sån i smyg undrar vän av ordning? 🙂

          Svara
          • MiT

             /  01/10/2014

            Blåval Rödval:
            Nja, var nog sådana som ev skickats till fel person också och som de lagt upp om jag förstått saken rätt. Så inte bara selfies som de gärna lagt upp själva. En läskig liten gråzon.

          • Blåval Rödval

             /  01/10/2014

            Finns det i verkligheten så finns det på internet och gillar man det inte så klickar man inte. Det är två grundregler som jag har levt efter sedan 1994.

            Men jag kan hålla med om att det är en redig gråzon såna där företeelser.

          • MiT

             /  01/10/2014

            Blåval Rödval:
            Jo det är ju så, man får vara glad att man var ung innan nätet…

    • Jonte

       /  01/10/2014

      Med den synen på bevisföring har hon en lysande framtid som genusforskare framför sig.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Jonte:
        Japp, bara för att det finns några som är dumma i huvudet så är det PATRIARKATET!

        Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Att DN skriver en ledare där man ser sig tvungna att påminna om att normkritik faktiskt får kritiseras visar ganska tydligt hur sjukt debattklimat vi har i det här landet.

      Svara
      • Kristian

         /  01/10/2014

        Lite brasklappskänsla att det kommer från DN. Ungefär som med den beryktade annonsen.

        (”brasklappskänsla” – underbara germanska språk!)

        Svara
        • Jonte

           /  01/10/2014

          Samma här, DN ska ju vara en liberal tidning och dom har väl märkt att postmoderna och marxistiska teorier om diverse maktordningar inte klingar särskilt väl hos liberala läsare. Vi kan nog se en skiftning på ledarsidan framöver, just nu är dom ljusår efter SvD:s ledarsida som ju sticker ut som den enda ljusa punkten i ett i övrigt radikalfeministiskt mörker i riksmedia.

          Tror knappast att DN Kultur kommer att ändra sig däremot…

          Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Tydligen ”grumlig åsikt” att anse att normkritik får kritiseras…

      https://twitter.com/Raterlinck/status/421596660792168448

      Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      En fluga, ja.
      I Staffan Lindéns ”Lärare-behövs dom?” (1970) finns en teckning av ”en lärarkappa som i tjugo år vänts efter alla rådande pedagogiska vindar”. Den är rätt trasig.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Kristian:
        Det sliter nog ordentligt på kappan att hela tiden vända den!

        Svara
    • Hjalmar

       /  01/10/2014

      Vad var sociologi bra till, nu igen…?

      Svara
      • Fugen

         /  01/10/2014

        Ja, berätta det gärna. *Poppar popcorn*

        Svara
      • notsure

         /  01/10/2014

        Det görs väldigt mycket bra forskning inom sociologi. Inte på något sätt att jämföra med snömoset i genus”vetenskap”,

        Svara
        • Hjalmar

           /  01/10/2014

          Sociologiämnet när en orm vid sin barm…

          Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/10/2014

      ”The emotional, sexual, and psychological stereotyping of females beings when the doctor says, ‘It’s a girl'”

      Ja för skulle förlossningsläkaren säga ”It’s a hen” så skulle far i huset nog undra vad frugan har haft för sig. 🙂

      Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/10/2014

      Behovet av PK-pekpinnar kvarstår så länge som folk tror att ansvarsfylld uppfostran inte har något med genusmedvetenhet att göra

      Låter i mina öron som ”The beating will continue until the morale improves”.

      Svara
    • Varför ska hen behöva slita som underordnad doktorand i akademimaktsordningen? Hen har ju redan kunskap nog för en genusprofessur, det ser en på tweetsen. Jag veeeeet att det är patriarkatet och glastaket som sätter stopp för det.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Here we go again. Om våldtäkt vore inrotat i svensk kultur av det så kallade patriarkatet så skulle det knappast finnas någon lag emot det. Eller är hon en extremfeminist som menar att alla sexuella relationer mellan män och kvinnor är våldtäkt ?

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Pelle2:
        Gissa vad hon är? 😉 Hon är väl dessutom en av initiativtagarna till ”mörkertalet” tror jag.

        Svara
        • Pelle2

           /  01/10/2014

          En lesbian, kommunist och extremfeminist kanske ?

          Svara
          • MiT

             /  01/10/2014

            Pelle2:
            Det första vet jag inte men resten stämmer nog in perfekt!

    • Kristian

       /  01/10/2014

      ”Lilla du” säger hon något senare. Härskarteknikerna förnekar sig inte.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Debatt SVt jobbar hårt för att få in genuspedagogik och allmän extremfeminism
      i samhället genom att publicera många artiklar i ämnet….

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Pelle2:
        Sånt tar de gärna in hur genomtokigt det än är för det ger massor med trafik.

        Svara
      • Magnus

         /  01/10/2014

        Sluta GENAST betala TV-licens!! Det ”oberoende!” propagandaorganet kan äta min skit, att tvingas betala för det ÄR faktiskt ett exempel på våldtäktskultur.
        Medial våldtäktskultur.

        Ring och avanmäl 0771-91 00 04

        Svara
    • Jag tycker att det är bra att födelsedagsbekämpningen och den övriga normkritiken i förskolan uppmärksammas. Så fler får upp ögonen för vansinnet.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Ekvalist:
        Ja för fan! Varje gång sånt kommer fram så blir det fler som ser galenskaperna!

        Svara
  6. MiT

     /  01/10/2014

    Hur ser det ut för konstnärskvinnor som knarkar? Har faktiskt ingen aning.
    http://unvis.it/www.expressen.se/noje/kronikorer/malin-roos/malin-roos-varfor-koper-vi-bad-boy-imagen/

    Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Det är väl knappast en hemlighet att framförallt många kvinnor fascineras av ”bad boys”. Vilket i sin tur får som konsekvens att många män idoliserar dem.

      Omvänt ser det inte likadant ut, Janis Joplin må ha varit en storartad konstnär men hon var aldrig en sexsymbol för män på samma sätt som motsvarande män blir hos kvinnor.

      Men allt är naturligtvis enbart männens fel och inte kvinnornas… 🙂

      Svara
      • Kristian

         /  01/10/2014

        Det vore väl biologistiskt att påpeka hur väl det passar ihop med ”hög status”/”alphahanne”.

        Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Jonte:
        Feministerna låtsas att det är en hemlighet att kvinnor dras till bad boys men bara att kolla Mycke Porsbränt, vem är tillsammans med honom?

        Svara
  7. MiT

     /  01/10/2014

    Det är inte bara strukturer som är osynliga, rasism har också ett osynligt ansikte…

    Svara
    • THs synliga ansikte är det enda jag har sett av MKC hittills, så det måste vara hans maskerade medarbetare som har de osynliga ansiktena.

      Svara
  8. MiT

     /  01/10/2014

    Dickner briljerar IGEN…

    Svara
    • Grodan Boll

       /  01/10/2014

      Om det är både orättvist och fel, hur är det förståligt?
      Jag utgår från att hon inte menar att kvinnorna som väser det är psykfall.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Gordan Boll:
        De vet bara de själva! Jag tänkte inte ens på det när jag såg tweeten 🙂

        Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Hahaha, den bloggen var en ny upptäckt!

      Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      Hah!
      Nästan full pott.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Kristian:
        Hahaha, det räcker att titta på hur poängen fördelas vid varje fråga 🙂 Den listan är klockren!

        Svara
  9. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      Vår svenska kultur säger att innan någon döms skall det vara styrkt bortom rimligt tvivel att ett brott begåtts.

      Sedan kan vi naturligtvis diskutera hur olika ”mannen på gatan” och någon viss nämndeman eller domare kan se på diverse bevisning. Det som är glasklart i aftonpress och på Twitter kan vara komplicerat i verkligheten.

      (Säg ”uppsåt” till en lagkunnig om du har en vecka att lyssna.)

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Kristian:
        Han är politiker i lund för MP och är på andra plats på listan tror jag…

        Svara
        • Kristian

           /  01/10/2014

          Jaha, OK. Kände inte igen namnet men kommer ihåg nu när du säger det.

          Svara
        • Malmö tror jag det är. Pratade med honom på Twitter häromdagen, när han plötsligt erkände att det är han som ligger bakom den famösa valaffischen.

          Misandri 2014

          Svara
          • MiT

             /  01/10/2014

            bashflak:
            Fan, skrev jag Lund? Menade ju Malmö 🙂

    • Jonte

       /  01/10/2014

      Intressanta tweets ang just detta fall…

      Nån som känner till mer?

      Svara
    • I Sharia krävs det fyra manliga vittnen för att en våldtäktsanmälan ska vara giltig. Men det är vi som har våldtäktskultureren

      Svara
  10. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      Får man inte ens medhjälpa till mord i det här skitlandet. Patriarkatet förnekar sig inte.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Kristian:
        Jävla skitland med sitt patriarkat, inget får man göra!

        Svara
  11. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      LOL!

      Svara
    • Fugen

       /  01/10/2014

      Vad har vi i västsverige gjort för ont?

      Svara
      • Blåval Rödval

         /  01/10/2014

        Nått skit är ni garanterat skyldiga till där på ”Sveriges framstjärt” 😀

        Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Fugen:
        Äh, ni kan skicka ut dem på någon ö eller nåt! 😉

        Svara
        • Kristian

           /  01/10/2014

          Kors vad det vimlar av segel idag.
          Är det kappsegling?
          Nej, det är Schyman.

          Svara
          • MiT

             /  01/10/2014

            Kristian:
            Schyman med vänner på väg till sin ö.

    • David8

       /  01/10/2014

      Haha! Bästa på längre från Twitter! Tummen upp för Per Blomberg.

      Svara
  12. MiT

     /  01/10/2014

    Ok, jag tycker nog att en av männen ser kvinnlig ut men vad vet jag?

    Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      Kanske slog han fel och menade kvinna+man.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Kristian:
        Eller så var det två hen på bilden? Man vet ju aldrig numera.

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/10/2014

      Finns namn för sånt:

      ”Sausage fest” och ”Taco fest”

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Blåval Rödval:
        Ahhh, är det tacofest den kvinnliga motsvarigheten kallas! 🙂

        Svara
        • Kristian

           /  01/10/2014

          Om bara Stig Malm vetat om det hade vi sluppit en massa böcker och deras författare.

          Svara
          • MiT

             /  01/10/2014

            Kristian:
            Japp, se där, patriarkatet igen! 😉

        • Blåval Rödval

           /  01/10/2014

          Google is your friend 🙂

          Svara
  13. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Att köpa sex är naturligtvis värre än att mörda någon med 18 knivhugg. Han fick väl vad han förtjänade enligt Feministfestivalen

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Jonte:
        Det är ungefär så hon resonerar. Hela hennes twitter ser ut sådär ungefär…

        Svara
  14. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Naturligtvis menade inte den skenheliga Irving sig själv utan alla andra män.
      Irving är ju en vit riddare för feministerna.

      Svara
  15. MiT

     /  01/10/2014

    Kommer ni ihåg det? Jag har aldrig hört något sådant i alla fall.
    https://twitter.com/fluffynuttery/status/421646561379368960

    Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Om jämställdisterna skrev det varje dag borde väl Hanna kunna ge lite exempel? Det har ju gått ganska många dagar sen dess

      Svara
    • MiT

       /  01/10/2014

      Noterar att hon tagit bort sitt tweet nu…

      Svara
  16. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      ”Er grupp.”

      Svara
      • Grodan Boll

         /  01/10/2014

        Verkligen.
        Inte nog med ett cementerat vi/dem-tänkade, utan dessutom en tillskrivning av en homosocial gemenskap som inte verkar finnas.

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/10/2014

      Nope… Mår alldeles förträffligt. Inga ”issues” här.

      Svara
    • David8

       /  01/10/2014

      Man behöver inte vara indisk guru eller raketingenjör för att förstå vem som har issues i den här ekvationen.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        David8:
        De har gått bananas fullständigt. Och utnyttjar en dålig dom på ett extremt cyniskt och äckligt sätt.

        Svara
    • Rätt stolt över mäns bedrifter genom tiderna faktiskt.

      Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/10/2014

      Ska vi automatisera maskulinitet? Den där människan blir mer och mer obegriplig för varje stund.

      Svara
      • Kristian

         /  01/10/2014

        Läs lite vidare på twitter. Hon menar … (trumvirvel) …
        https://twitter.com/jaylazkar/status/421628104222572544

        Svara
        • Blåval Rödval

           /  01/10/2014

          Jo, kommunism är ett riktigt vinnarkoncept. Det fördelar eländet lika för alla.

          Svara
          • Hjalmar

             /  01/10/2014

            Förutom för eliten, som ju är jämlikare än alla andra, och därför lever i lyx…

      • MiT

         /  01/10/2014

        Blåval Rödval:
        Hahaha, jag håller med! Men däremot så ska hon ha plus för att hon aldrig (vad jag vet) tar bort tweets som andra gör när de upptäcker att de skrivit något dumt.

        Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Ingen kan väl påstå att kommunismen gynnade kvinnorna i de gamla öststaterna.
      Den såg bara till att alla förutom parteliten hade det lika djävligt förutom oppositionen som hade det ännu jävligare.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Pelle2:
        Sovjetisk hamburgare:
        En köttkupong mellan två brödkuponger.

        Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Hon kunde ha slutat skriva efter orden ”är sjuk”.

      Svara
  17. MiT

     /  01/10/2014

    Mmmm, riktig briljans!

    Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      Det låter inte som en fullständig mening, så jag vet inte vad Dickner menar.
      Är det en fråga? Kommer det en fortsättning?

      ”I Nästa Fantomen: Kan mansrollen sluta vara ett jävla skämt?”

      Svara
    • notsure

       /  01/10/2014

      KUKKEN!!11!!!

      Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Kan inte Alicia Dickner sluta vara ett ännu sämre skämt ?

      Svara
      • Goran

         /  01/10/2014

        Feta patriarkala fingrar igen. Tumme ner blev ju tokigt.

        Svara
    • @aliciadickner
      KAN MANSROLLEN SLUTA VARA ETT JÄVLA SKÄMT

      Och Alica är ju inget skämt när hon
      i sitt twitter frågar vem hon måste ligga med
      på SFBIO för att få se Veronica Mars…….

      Svara
    • oldaren

       /  01/10/2014

      Kan vi inte skramla till ett nytt tangentbord till henne? Ett där caps lock inte hakat upp sig.

      Svara
  18. Jonte

     /  01/10/2014

    Så här går det om man vägrar lyssna på motståndarnas argument och blockar alla som inte håller med en. Snacka om halmgubbar

    Svara
    • Det här kan hänga ihop med något som jag skrev här:http://www.arsinoe.se/29650/#comments om skillnaden mellan män och kvinnors respons till visuell stimuli.

      Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Feminister verkar ha ett selektivt hörande, dom har ju flera gånger hört hur män säger att dom döms till fängelse så fort en kvinna andas våldtäkt men har aldrig hört en feminist förneka biologiska skillnader.

      https://twitter.com/diogeneskynos/status/421661598449950720

      Svara
      • Grodan Boll

         /  01/10/2014

        Hjernevask är en bra början för henne att titta på då.

        Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      Ja det var en bravurauppvisning.

      Svara
    • Chade

       /  01/10/2014

      ”Eller att män är starkare och därför har de rätt att använda våld mot kvinnor”

      ”Eller att män har större sexdrift, därför är det okej att män våldtar kvinnor.”

      Vilka pratar hon egentligen med som kommer med dessa absurda påståenden?

      Svara
      • Jonte

         /  01/10/2014

        Det roliga är ju att det är precis tvärtom, dom allra flesta anser att det är VÄRRE när en man slår en kvinna än tvärtom just på grund av att män är starkare. Det är bara en förklaring till varför kvinnor drabbas hårdare vid partnervåld. Men feminister verkar inte kunna skilja mellan förklaringar och ursäkter.

        Visar bara hur frånkopplade från verkligheten radikalfeministerna är.

        Svara
      • ”Vilka pratar hon egentligen med som kommer med dessa absurda påståenden?”

        Rösterna i hennes huvud?

        Svara
  19. Jonte

     /  01/10/2014

    Adam Cwejman beskriver klockrent politismgängets syn på debatter

    Svara
    • MiT

       /  01/10/2014

      Jonte:
      Hahaha, ungefär så är det ju! Fast så vill nog alla ha det egentligen… 😉

      Svara
  20. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Nu råkar ju justitieministern vara kvinna, hon heter Beatrice Ask.

      Har ärligt talat svårt att se att det var lagstiftningen som brast i detta fall, snarare inkompetenta nämndemän. Att gärningsmannen bortom allt rimligt tvivel måste begripit att kvinnan inte ville framgår ju ganska tydligt av beskrivningen av händelseförloppet.

      Vore man vara konspiratoriskt lagd så skulle man ju kunna inbilla sig att såna här puckade frikännanden är medvetna för att tvinga fram en hårdare lagstiftning på området. Nämndemän som dömer i såna här fall är ju oftast politiker tom.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Jonte:
        Precis, lagstiftningen finns där, tillämpningen kanske inte alltid stämmer överens.

        Svara
        • Jonte

           /  01/10/2014

          Tingsrätter är ofta ganska inkompetenta tyvärr.

          Med uppsåt räcker det med att gärningsmannen inser att det finns en risk att ett brott begås, dvs det räcker med att mannen i det här fallet ansåg att det fanns en risk att kvinnan inte ville så räcker det för en fällande dom.

          kan inte begripa hur tingsrätten friade eftersom uppsåt inte fanns. Sjukaste domen ever, men hovrätten kommer garanterat att fälla.

          Svara
          • MiT

             /  01/10/2014

            Jonte:
            Tror nästan att de som varit högljudda idag VILL att han ska frias…

      • Kristian

         /  01/10/2014

        Inte helt lyckat att ha politiker inom rättsväsendet. I vissa länder finns det i alla fall försök till skiljelinjer.

        Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Så Annie Lööf,Anna-Karin Hatt,Karin Enström,Lena Adelsohn-Liljeroth med många flera är egentligen vita CIS-män ? Undrar vad dom skulle tycka om Hårddisken skulle ställa den klassiska frågan från Fawlty Towers:
      Are you men ? ;-).

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Pelle2:
        De är förkädda män som är på sina positioner för att kunna se till att The Mighty Patriarchy fortsätter att bestämma…

        Svara
    • Kristian

       /  01/10/2014

      Är inte riksdagen ungefär 50/50? Någon som har statistik? Wikipedia förstås. (Från SCB
      http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Demokrati/Allmanna-val/Allmanna-val-nominerade-och-valda-/12352/2013A01X/Riksdagsval/Riksdagsvalet-2010-Valda-efter-kon-parti-och-alder/
      )
      192 Män, 157 Kvinnor = 55%Män, 45% Kvinnor.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Kristian:
        I deras värld så är de där 157 kvinnorna förklädda män som bara är där för att förstöra för kvinnor.

        Svara
    • Jag finner det lustigt att hon måste poängtera att det är cis-män hon menar. Det finns 27 transsexuella politiker i hela världen! (enligt wiki)

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Pinjata:
        Det är ju favvoobjektet att hata… Och då måste det alltid poängteras.

        Svara
    • Cismän har egen majoritet bland nyfödda personer. +50%

      Svara
    • Steffen

       /  01/11/2014

      Lite klassiskt osynliggörande, kanske???

      Svara
  21. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Att vara man i ett samhälle tillsammans med brunnäsor som Nils karlsson suger hästkuk.

      Svara
  22. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Skönt att det finns något att skylla på när man inte klarar av att göra det som man skall.

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Pelle2:
        Jävligt gött! Tänk om man kunde ha det så ändå…

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/10/2014

      ”Patriarkala skitsamhället” är ett kodord som egentligen betyder ”jag är för lat och underpresterar konstant”

      Svara
  23. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Nu har det väl brunnit i proppskåpet hos henne. Är det patriarkatets fel att feminister tycker att män är djur ? Hur skulle det gynna det hypotetiska patriarkatet att kvinor tycker att män är djur ?

      Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Pelle2:
        Meh, du kommer väl ihåg det där fina flödesschemat som något stolpskott översatt till svenska?
        Simple, Free Image and File Hosting at MediaFire

        Svara
  24. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
  25. Svara
  26. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Svelands och Lodalens bästis. Jag har läst båda böckerna och tvivlar starkt på en stor del av det som påstås där. Wennstam är en övertygad ideolog, varken mer eller mindre.

      Svara
  27. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/10/2014

      Ja,vi män gör verkligen allt vi kan för att uppmuntra till våldtäkt..
      Kanske dags att sluta med att äta de magiska svamparna eller injicera LSD
      innan du skriver dina inlägg ? Då kanske du kan bli av med dina hallucinationer och vanföreställningar.

      Svara
  28. Jonte

     /  01/10/2014

    Precis, tyvärr kommer följden av såna här puckade domar ger dom som ivrar för samtyckeslagstiftning och omvänd bevisbörda vatten på kvarnen. Förvänta er att kraven på samtyckeslagstiftning kommer att skjuta i höjden nu.

    https://twitter.com/ViktigaNyheter/status/421696270739460096

    Svara
  29. Jonte

     /  01/10/2014

    Förvänta er en radda debattartiklar och demonstrationer med liknande krav framöver…

    Bara att hoppas att hovrätten hinner fälla mannen innan dom hinner få igenom sina krav

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/10/2014

      Ja med tanke på att vi har Beatrice ”Cannabisöverdoseraren” Ask som justitieminister så. Hon verkar ha svårt att skilja fiktion från verklighet.

      Svara
  30. Hjalmar

     /  01/10/2014

    En ny Kapten Klänning – Hockeyklänning…
    http://www.dn.se/sport/ishockey/man-som-struktur-ar-ett-jatteproblem/
    ””Det är synd om heterosexuella kvinnor som måste dejta män”. Här drar Forsberg alla män över en kam igen.”
    ”Han kommer inte undan själv utan menar att det är synd om flickvännen Emelie.”
    Det sista stämmer nog…

    Svara
    • MiT

       /  01/10/2014

      Hjalmar:
      Och givetvis så får han? mycket utrymme i riksmedia…

      Svara
  31. Petter

     /  01/10/2014

    Wow vilken massa absurda kröniker och tweets mm. Man mår lite dåligt ibland när man läser hör samtidigt som man inte kan hålla sig borta plus att det känns viktigt att opponera sig mot det värsta flummet!

    Svara
  32. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Där kom den. Tacka Solna tingsrätt så hemskt jävla mycket för det här…

      Svara
      • Jonte

         /  01/10/2014

        Sorry Lunds tingsrätt var det i detta fall…

        Svara
        • Var inte ledsen, Jonte.

          Jag är nästan säker på att även Solna Tingsrätt
          har gjort allvarliga felbedömningar i sina domar –
          liksom alla andra tingsrätter i Sverige, oavsett
          vad målet gäller.

          Svara
  33. MiT

     /  01/10/2014

    Jomen, här ska man cyniskt rida på vågen av upprörda feminister. Dagen hinner inte ens ta slut…
    http://www.metro.se/kolumner/med-vagade-tjejer-far-man-gora-vad-man-vill/EVHnaj!FErvhWNNp7ck/

    Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Hoppas bara att hovrätten tar upp fallet så snart som möjligt innan dom hinner införa omvänd bevisbörda. Kan inte tänka mig att hovrätten friar mannen, det behövs ingen ändrad lagstiftning för en fälllande dom i det här fallet, bara kompetenta domare och nämndemän.

      Svara
  34. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Goran

       /  01/10/2014

      Twitterkräsjukan kom som en kaskad. Klart det kommer mycket med så mycket konstigheter inombords.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/11/2014

      Dock klassisk feministlogik att kollektivt beskylla 100% av männen för vad kanske max 4% av männen gör. Jag kommer som sagt var aldrig ta ett kollektivt ansvar för vad någon annan gör oavsett vad extremfeministerna säger.
      De borde väl dessutom ta ett kollektivt ansvar för vad ett fåtal av kvinnorna
      gör om de skall vara ,konsekventa. Har dock aldrig läst att en extremfeminist
      säger sig ta ett kolllektivt ansvar för vad kriminella kvinnor har gjort…

      Svara
  35. MiT

     /  01/10/2014

    Svara
    • Jonte

       /  01/10/2014

      Jo för all världens män är gemensamt skyldiga till domstolens beslut, vad skulle dom säga om det visade sig att rätten bestod av en majoritet kvinnor?

      Svara
  36. MiT

     /  01/10/2014

    http://www.sydsvenskan.se/lund/polisen-det-ar-inget-konstigt-i-detta/

    Svara
    • Pelle2

       /  01/11/2014

      Han sa att det inte var konstigt att ett antal våldtäktsanmälningar hade lagt ner eftersom bevis saknades. Vissa av anmälningarna hade t.ex gjorts långt efter den påstådda händelsen och då fanns ingen teknisk bevisning. Då stod ord mot ord.
      Med andra ord tycker uppenbarligen Sundman att om en kvinna påstår att hon har blivit våldtagen så skall det vara tillräckligt för en fällande dom.
      skall det tänkandet appliceras på alla områden inom juridiken tycker hon ? Om jag då påstår att hon har stulit en miljon av mig så skall det vara tillräckligt för att fälla henne ?

      Svara
      • MiT

         /  01/11/2014

        Pelle2:
        Nä inte om du säger att hon gjort det, men tvärtom ska vara alldeles utmärkt! 😉

        Svara
  37. MiT

     /  01/10/2014

    Gissa vilken ”professor” som uttalar sig?

    Svara
    • Grodan Boll

       /  01/11/2014

      Wohoo! Jag gissade rätt. Vad vinner jag?
      Vidare så förutspår jag inlägg från någon av stolpskotten Diesen och de vanliga feministiska megafonerna.

      Svara
      • Hjalmar

         /  01/11/2014

        Du vinner en sliten, röd offerkofta – särskilt sliten på ryggen av alla ryggdunkningar…

        Svara
      • MiT

         /  01/12/2014

        Grodan Boll:
        Hehe, du har vunnit en genuskurs på Södertörn!

        Svara
  38. MiT

     /  01/10/2014

    Man kan se på det på olika sätt…

    Svara
  39. Petter

     /  01/11/2014

    Hur funkar beviset för könskonstruktionen att om man föddes på mars och det tex inte fanns några sporter eller jobb och kläder så skulle såklart inte skillnaderna finnas? Eller att män(hen) i fängelser i USA filmer har homosexuella förhållanden? Sexualitet norm?

    Eller att det våldtas olika mycket i olika länder tyder på att det hsndlar om kultur?

    Fidel Castro har sagt att det inte fanns prostitution på cuba, men jag har varit dör och det är väldigt påtagligt men det är väl turismen som Castro kanske missa/glömde…

    Eller som förra tror jag iranledaren sa i NY att det inte finns några homusexuella i Iran, det kanske stämmer?

    Om det bara fanns män så skulle det ju inte finnas kvinnovåld och kvinnovåldtäkter, bevisar det att detta är kulturella företeelser?

    Nyfiken undrar???

    Svara
  40. MiT

     /  01/11/2014

    Svara
    • Grodan Boll

       /  01/11/2014

      Jag undrar vilken kategori Owe tillhör:

      1. De som vill ha häxprocesser. ”Hon sa att, därför sant. Bevisa din oskuld.”
      2. ”Tänkte inte på det”, då man påpekar att ord-mot-ord fortfarande är problemet, men bara förskjutet ett steg till. ( ”Hon sa visst att samtycke fanns / Nähä gjorde jag inte alls” ).

      Svara

Lämna ett svar till MiT Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.