Om #UG igår

Såg på Uppdrag Granskning igår om judehatet i Malmö och blir förbannad. Förbannad över att det är så i Sverige 2015. Förbannad över att man låtit det gå så långt. Förbannad på de politiker som verkligen KÄMPAT för att det ska bli så här. Förbannad på media och journalister som också KÄMPAT för att det skulle bli så här (några undantag finns men väldigt få).

Hanna Thomé, kommunalråd i Malmö stod och sa ”men jag vill också lyfta fram att det finns stor solidaritet i staden” (ungefär så sa hon). Det kanske det finns. Men uppenbarligen inte för judar… Hur i helvete är man funtad om man säger en sådan sak efter det programmet?

Och så används Palestina/Israel som ”förklaring” till allt. Det är ju bara jävla undanflykter och ursäktande! Har inte det genuina judehatet ALLTID funnits i den regionen? Vad lär sig barnen i skolan där om judar? Hur dum är man om man INTE tror att samma idéer följer med när man kommer till Sverige? Tror man verkligen att ruttna värderingar blåser bort på Öresundsbron?

Vad har man gjort då folk försökt att påtala problemet? PANG! Rasiststämpel i pannan! Politiker är bra på det. Mona Sahlin är alldeles särskilt bra på det eftersom hon också är dum i huvudet (eller låtsas vara det i alla fall) och då blir antisemitismens nyttiga idiot

Är det någon människa med friska hjärnceller som INTE förstår vad Göran Hägglund menar (ca 5:30 in i klippet)? Men inte Mona minsann…

För det absolut viktigaste är ju ”islamofobin”. Efter terrorattacken i Paris så diskuterades det i Sverige hur man skulle motverka en eventuellt ökande ”islamofobi” på grund av attacken. Jättefort dök det upp artiklar om just det och det var det första som diskuterades på nyheterna efter att dammet lagt sig lite.

Sveriges utrikesminister är inte välkommen till Mellanösterns enda hyfsade demokrati, vad säger det om Sverige och hur det funkar här?

B7YISZWCcAACMYk

Nu är jag långt ifrån någon expert på Malmö men är inte staden vänsterns våta lyckoexempel på mångkultur och feminism? Där kommunalråd på allvar diskuterar ”gatumaktsordningen” och ser den som ett exempel på ”mäns våld mot kvinnor” eftersom kvinnor skadas i trafikolyckor orsakade av män? Där allt fokus ligger på ”genusindustrin” och vad de kan klämma fram?

malmömiljarder

Den våta drömmen bekostas av övriga Sverige, över 4 miljarder går TILL Malmö varje år i form av bidrag så de kan klara sig. Sveriges tredje största stad alltså!

Genus, mångfald och inkludering är alltså ledorden för Malmö. Det kostar miljarder av andras pengar varje år. Men de klarar inte av att inkludera ca 1500 judar… Är du jude så är du inte inkluderad för det verkar vara viktigare att tassa på tå runt vad som ligger bakom antisemitismen i Malmö. Hemska tanke, det kan ju vara muslimer som ligger bakom och det får man absolut inte säga för då är man en ”islamofob”. Skit samma att normala människor klarar av att förstå att alla muslimer inte är judehatare. Eller terrorister. Utan stämpeln i pannan bara! Minsta lilla någon säger om islam som KAN tolkas lite negativt så bara smäller det till i pannan!

Det finns massor av folk som försökt att lyfta upp problemet med judehatet i Malmö. Men i Sverige där budbäraren är viktigare än budskapet så har man skitit i att lyssna. För det är de hemska ”rasisterna” som i många år försökt att tala om att detta pågår och vilka som ligger bakom. Man har helt enkelt stämplat dem alla i pannan i stället. Och för säkerhets skull alla andra också. Så de som nu låtsas vara förfärade är bara äckliga ljugande människor och inget annat!

En annan sak man kan notera är att det varit väldigt tyst från de vanliga gaphalsarna på twitter innan, under och efter programmet. Väldigt tyst. Ska man gissa att de kommer att vara mer högljudda nästa onsdag när just muslimers utsatthet är ämnet för UG? För de på vänsterkanten som gapar mest skiter i judarna helt enkelt. Ni kan säkert gissa er till vilka som var knäpptysta nu men som brukar hojta om rasism och islamofobi i vanliga fall. Annars är ett tips att börja med medlemmar i ”ett journalistiskt nätverk” och kretsen runt dem.

Man har verkligen KÄMPAT för att det ska bli som i Malmö. Man har kämpat stenhårt för det. Men det kostar eftersom allt har ett pris. För mig kostar det inget, det kostar inget för de flesta i landet (inte mer än de kronor som skyfflas till Malmö). De som får betala det jobbiga priset för politikernas och journalisternas stämplande är judarna. De har gett grupper frikort att hata judar eftersom man genast attackerar de som säger till om det.

På ett sätt är de riktiga rasisterna mycket ärligare än ”antirasisterna” som huserar i godhetsindustrin. Rasisterna är tydliga med vilka de inte tycker om, godhetsfolket låtsas tycka om alla och deras ledstjärna är genus och mångfald, men deras handlingar (eller brist på…) avslöjar dem ändå. Och sen har vi nog mycket få riktiga rasister i Sverige, de allra flesta är nog bara vanliga knegare som fått en stämpel i pannan av godhetsindustrin då de haft mage att ha en åsikt om invandringspolitiken.

Det är folk med ”maktanalyser” som det viktigaste politiska instrumentet som har sett till att judehat är något som sopas under mattan i Sverige idag.

Det är inte så konstigt att polisen inte gör något med de drev som journalister och andra skapar för minsta lilla. Allt de gör är alltid fel. Hade polisen verkligen försökt reda upp alla antisemitiska hatbrott i Malmö och kommit fram till att det var muslimer som låg bakom hade det blivit ett hatdrev utan dess like mot polisen. Hade de däremot kommit fram till att det var nassar hade det blivit gulligull. Poliserna är också människor, de vill inte ha stämplarna i pannan heller.

Allt det här går tillbaka till politiker och media. Precis ALLT! Det ni har kämpat för har ni fått…

Lilla Drevet har ett SKITBRA avsnitt om antisemitism! Börjar cirka 17:15 in i programmet!

**********

Andra om detta

Ledarsidorna: ”Panikläge är förnekelsens pris

Sjätte mannen: ”MALMÖ – HÄR OCH NU

**********

MVH

MiT

Lämna en kommentar

25 kommentarer

  1. MiT

     /  01/22/2015

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/22/2015

      Slutmeningen i artikeln : ” Hälften av världens alla begåvningar måste få möjlighet att komma till sin rätt.”

      😀 Det var ju storsint av vår statsminister , men vad ska den andra begåvade hälften göra ?

      Svara
    • Kristian

       /  01/22/2015

      ” Alla människor ska få vara fria att vara den person de är utan att låsas in i könsbundna normer.”
      Som den där ”antipluggkulturen”?

      ”Feminism ska genomsyra hela regeringens politik, i alla prioriteringar och beslut.”
      Gud ske pris att man flyttat utomlands.

      Pappamånaderna har gett tillväxt. Se där vad man lär sig.

      ”FN-kampanjen HeForShe.”
      Den kan ni stoppa upp. Som JudgyBitch sade: ”He is already doing everything for She.”

      Svara
  2. robjoh

     /  01/22/2015

    nu är du väl ändå islamofob…men ja det är rätt skrämmande hur diskussionen ser ut i Sverige idag.

    Svara
  3. David

     /  01/22/2015

    Bristen på kritik från svenska journalister och debattörer gentemot dem som står för förföljelsen av judar i Malmö kan sannolikt delvis förklaras med den rådande intersektionella förklaringsmodellen. Problem uppstår här när en grupp som anses underordnad och utsatt för förtryck också i sin tur förtrycker andra. Särskilt så när den grupp som utsätts inte tydligt kan placeras lägre i den etablerade hierarkin.

    Den rasism som utövas av muslimer och andra ”underordnade” minoriteter blir härmed känslig att kritisera, medan samma beteende från gruppen vita män skulle leda till krigsrubriker och skyndsamma politiska åtgärder. Detsamma kan sägas om kvinnors sexism, under förutsättning att den riktas mot män. I den postmoderna verkligheten är det nämligen inte vad som sägs eller görs som är det centrala, utan vem som säger eller gör.

    Jämför exempelvis med svårigheterna att kritisera hedersrelaterat våld, eller den systematiska omskärelsen av pojkar, där kritiken på samma sätt tycks stanna vid ett mummel, eftersom den annars lätt kan beskrivas som ett påhopp på en underordnad grupp i samhället.

    Svara
  4. Kristian

     /  01/22/2015

    Sahlin är ett koncentrat av den svenska makteliten som alltid ”känner” och aldrig tänker.

    Svara
  5. MiT

     /  01/22/2015

    ”F d KPML (r):are bakom “Fosterland””
    http://snaphanen.dk/2015/01/22/f-d-kpml-rare-bakom-fosterland/

    Svara
  6. MiT

     /  01/22/2015

    Svara
  7. Pew Research har gjort en del intressanta attitydundersökningar i olika länder. Här har de bland annat stämt av attityderna gemtemot olika grupperingar i olika länder. Man kan konstatera att de ‘kristna’ länderna är huvudsakligen positiva till såväl judar som muslimer (undantag: Tyskland och Nederländerna som var något mer negativa än positiva till muslimer).

    For their part, people in predominantly Muslim countries have mixed views of Christians and strongly negative views of Jews. In Lebanon, which has a large Christian minority, 91% of the public thinks favorably of Christians. Smaller majorities in Jordan and Indonesia also have positive views of Christians. However, in Turkey (63%), Morocco (61%) and Pakistan (58%), solid majorities express negative opinions of Christians.

    Anti-Jewish sentiment is endemic in the Muslim world. In Lebanon, all Muslims and 99% of Christians say they have a very unfavorable view of Jews. Similarly, 99% of Jordanians have a very unfavorable view of Jews. Large majorities of Moroccans, Indonesians, Pakistanis and six-in-ten Turks also view Jews unfavorably.

    Till vår stora förvåning kan vi alltså konstatera att Mona Sahlin inte tycks veta vad hon talar om.

    Svara
    • MJ

       /  01/22/2015

      Ett problem med sådana undersökningar är ju att i de där länderna så är jude och israel ett och samma ord.
      Om vi säger att kristen och falangist var samma ord så skulle man ju ha svårt att på motsvarande sätt undersöka vad libaneser tyckte om kristna.

      Om du frågade folk i Turkiet om vad de tyckte om palestinska judar, så skulle de ju antagligen tycka mycket bra om dem. Det här helt enkelt svårt att skilja på om det är en inställning till judar som religiös grupp eller inställning till Israel som man får svar på.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  01/22/2015

        Det här helt enkelt svårt att skilja på om det är en inställning till judar som religiös grupp eller inställning till Israel som man får svar på.

        Håller med (!).
        Du kan nog få negativa betyg om judar även från israeliska svensson-judar, bara man skiljer stat och religion åt i frågan. ( Vill minnas att ryska judar ses lite som zigenare, och till och med haredi är lite för många och för gnälliga för genomsnittsisraelens smak. )

        Svara
      • Ett problem med sådana undersökningar är ju att i de där länderna så är jude och israel ett och samma ord.

        Jaså? Jag kan inte arabiska, men har bestämt för mig att ”Isra’eel” och ”isra’eeli” är de ord som araber använder för ‘landet Israel’ och ‘israeler’.

        Orden ‘jude’ och arabiskans ‘yahoud’, och även hebreiskans yehudi har samma etymologiska bas. I många språk används samma ord för det som i engelskan kan separeras som ”jew” och ”judean” (folk av Judas stam, eller folk från Judéen). Enligt eng. Wikipedia:

        The etymological equivalent is in use in other languages, e.g., يَهُودِيّ yahoudiy (sg.); al-yahoud (pl.), and بَنُو اِسرَائِيل banoo israa’eel in Arabic

        Däremot framgår ju även av UG att vissa av ungdomarna i Malmö associerar ‘jude’ med Israel och kriget mot Palestina, vilket följer ung. samma logik som att man skulle associera alla muslimer med Al Qaida eller 11 september.

        Att 100% av de tillfrågade i Jordanien skulle vara oförmögna att avgöra om frågan gällde Israel eller judar i allmänhet känns både orimligt och nedlåtande – inte minst som studien genomfördes som personliga intervjuer, och det därmed var enkelt att få ett klargörande, liksom säkert att gå tillbaka och ändra sitt svar när man av de följande frågorna (”kristna”, ”muslimer”, …) insåg sammanhanget.

        Förvirringen borde väl annars uppstå hos europeer och andra där ‘jude’ och ‘israel’ inte är samma ord och den tillfrågade därför kanske inte skulle förstå att det finns ett samband?

        Däremot är Jordaniens geografiska närhet och historiska konflikter med Israel säkerligen starka faktorer bakom deras uppfattning om judar. Judéen är ju ett geografiskt område som de har krigat om, och som annekterades av Jordanien 1948 och togs tillbaks av Israel 1967. Rimligen känner de också till att ungefär 20% av invånarna i deras grannland Israel faktiskt är araber.

        Men visst, det finns andra som instämmer:

        Susskind, who was just elected to the Brussels district parliament, explains in a conversation with Al-Monitor that Europeans feel more comfortable voicing anti-Semitic discourse and justify it by Israel’s attitude toward the Palestinians. “The growing expression of negative sentiment toward Israeli government policy stems, in part, from classic anti-Semitism, which did not disappear after the Holocaust but was silenced.” According to her, Europeans, like many Muslims, do not differentiate between “Jewish” and “Israeli” and claim that they have a right to oppose Israeli policy in the territories without feeling like anti-Semites.

        Själv kan jag tycka att om man inte vill göra skillnad på ‘judisk’ och ‘israelisk’, så får man acceptera att anti-israeliska åsikter per definition även tolkas som anti-semitiska. Vad är det annars man säger?

        Sedan kan man argumentera att araber och judar har en lång och komplex historia, men jag ser inte hur man hjälper det toleranta perspektivet genom att ständigt bortförklara och mörka det påtagliga judehat som faktiskt finns.

        Manifestations of hatred of Jews and Israel have risen over the last few decades in the Arab and Muslim world. This hatred is demonstrated in many ways – from propaganda to terrorism. But is such hatred the result of Islamic anti-Semitism, as widely claimed? Or does it have other roots and reasons?

        Svara
    • Grodan Boll

       /  01/22/2015

      Se även, och jämför: muslimer uppfattning om muslimer =)

      Svara
  8. MiT

     /  01/22/2015

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/22/2015

      En sån där som inte får godkänt på kursen.

      Svara
  9. michael

     /  01/22/2015

    Judar är överordnade muslimer så det som sker i Malmö är bara hederligt sparka uppåt.

    Svara
    • Precis och vänstertanten igår ansträngde sig till bristningsgränsen för inte tala klarspråk om att det är precis så hon och sitt parti ser det. Blir bara surrealistiskt när vänsterns förtryckar-matris kallas för antirasism. Det mest retarderade på den här sidan 1950 är en bättre beskrivning.

      Svara
    • Ett litet erkännande att det finns luckor i vänsterns ”antirasism” och att feminismens könsrasism inte helt går att likställa med jämställdhet.

      Sen verkar ju Erik HeImersson läsa Toklandet. Om man pratar erkännande av den bemärkelsen så tycker jag att Toklandet skriver mer relevanta inlägg betydligt oftare. Helmersson har bara högre lön för en fegare penna.

      Svara
  10. trollan

     /  01/23/2015

    Läser meningen du skriver: ” finns stor solidaritet i staden” och det är ju bra. Frågan är mellan vilka. Mellan alla malmöiter – eller mellan olika grupper (judar m judar, muslimer m muslimer osv). Baksidan på en solidaritet och samhörighet i en grupp är att det kan vara svårt för andra att ta sig in då man blir tight.

    Svara

Lämna ett svar till Ulf T Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.