Rådet av enade Kreoler har fått över 1,1 miljoner kronor i bidrag 2016 av MUCF

MUCF är ett ymnighetshorn för diverse underliga organisationer, har ju bland annat nämnt Make Equal, som tidigare hette Crossing Boarders, och som fått två miljoner av MUCF på fyra år samt två miljoner av Arvsfonden. De har alltså fått fyra miljoner kronor i bidrag på fyra år!

Men det finns mer, vad sägs om Rådet för enade Kreoler som fått över 1,1 miljoner kronor i bidrag för 2016?

rådet av enade kreoler

Av de 1,1 miljonerna har de fått 670 000 kronor för projektet ”Chilla organiserat”…

Det finns en WordPress-blogg som i princip är tom. Vad sysslar kreolerna i Hässelby med? Inte en aning…

kreoler identitet

Men i deras blogg kan man i alla fall se det ovan, det ger en fingervisning då de flesta buzzorden finns med. Det handlar om rent flum och postmodernism alltså. 1,1 miljoner av skattebetalarnas pengar till det ovan…

kreoler arena

De har skrivit en rapport om Kreoler som finns på…Arena Idé…

kreoler arena1

Det är författarna av ”rapporten”, man kan notera det vanliga snömoset. Det handlar alltså om att lura till sig skattepengar i form av bidrag, så mycket det bara går! Deras hemsida är HELT TOM bortsett från ett inlägg från oktober och det som fanns om deras ”identitet”…

Det verkar handla om att man vill byta ut ordet ”rasifierad” mot ”kreoliserad” istället. Eller nåt.

För säkerhets skull så är deras tomma blogg en gratisvariant så inget av de 1,1 miljonerna slösas på något onödigt…

Just det, de fick 640 000 kronor 2015 också. En helt tom gratisblogg som sattes upp i februari 2016 var nog allt man fick för de 640 000 kronorna. Och ”rapporten” som länkas ovan då förstås…

Skulle vara intressant att se myndighetschefen försvara de nästan 1,8 miljonerna till Rådet för enade Kreoler?

Så nästan 1,8 miljoner på två år till Rådet för enade Kreoler, de flinar antagligen så brett just nu att flinet riskerar att klyva huvudet på dem…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

105 kommentarer

  1. Kreoler är väl ett uttryck från amerikanska södern om någon som har en svart förälder och en vit sådan? Eller ”blandad bakgrund”, som man säger på fin svenska.

    Nåväl, ett uttryck som jag aldrig trodde skulle nå Sverige. Men om vi ska roa oss med det uttrycket så är de ”kreoler” (ugh, detta lämnar en dålig smak på mitt tangentbord) som jag träffat fantastiska och inte speciellt PK som vissa inom hetsmaffian vill, då de kan se baksidorna av allt.

    Men min erfarenhet är ingens erfarenhet.

    Svara
  2. Islamiseringen av Europa fortsätter…

    Svara
  3. Glenn

     /  06/20/2016

    Haha, kreol är inte ens ett ord utan ett ord som använts i olika betydelser på helt olika folkgrupper. Anses av många som nedsättande, ungefär som ordet ”blatte”. Om ”neger” är nedsättande så borde ”kreol” vara tusen gånger mer nedsättande.

    Detta visar än en gång att antirasisterna är de värsta rasisterna.

    Svara
    • Ja, det är så jag uppfattar ordet också – ”kreol” används oftast av ”renrasiga” för att trycka ned de som inte är det, dvs blandade. Tror jag senast hörde det var i ”Empire” (ja, jag tittar på för mycket tv-såpor, stäm mig) där Cookie använde det som en förolämpning mot Aneka (”Creole bitch”).

      Inte ett positivt ord, med andra ord.

      Svara
      • Hmm

         /  06/20/2016

        Både ni och anti-rasisterna har fel. 😉

        https://en.wikipedia.org/wiki/Creole_peoples

        Svara
        • JAG har fel. ”Ni” antyder att fler tror som jag och, mig veterligen, så har jag inte startat en kult så jag föredrar om du adresserar mig i första person.

          Men tack för länken. Läsvärd och man förstår att det hela är mer komplext än bara ”blanding” så att säga. xoxo

          Svara
          • Frida Gustavlin

             /  06/20/2016

            Om de verkligen ville göra någon nytta för det ”kreolska” så vore det inte fel med ett projekt för att lära folk något om kreolsk mat, det hade väl varit både kul, lärorikt och gott.

            Men det skulle krävas både kunskap, planering och engagemang, och sedan så vore väl det även ”exotiserande” och därigenom nazistrasistiskt, så det går så klart inte, glöm det, låt oss istället fokusera på den depostkolionalkonstruktivistiska diskursen kring kreolernas känsloupplevelse av utsatthet i landet.

            Kreolerna i föreningen är alltså inte en grupp, men de vill gärna bli en grupp, så att de medels avkolonalisering kan kämpa för att inte vara en ”grupp”. Jag tror faktiskt att just detta projekt är ett ironiskt konstprojekt som vill testa gränserna för vad som är möjligt i bidragssverige.

            /Frida

          • Hmm

             /  06/20/2016

            Ni som du och Glenn. :mrgreen:

          • Hmm

             /  06/20/2016

            PS Jag vet inte om du inte kan räkna men fler än en person burkar man säga ni om. Inte du. Blir ju lite exluderande sådär. Men du brukar kanske mest se dig själv och inte andra? 😉

          • @Hmm

            Min poäng är att man inte ska klistra mina åsikter på andra. Jag är konstigt individuell på det sättet – jag kan stå för svars till mina åsikter, men ingen annan ska behöva stå till svars för dom.

            Börjar bli rätt trött på människor som tror man kan pensla brett.

          • Hmm

             /  06/20/2016

            @Polyester Poontang

            Men goddag yxsakft!

            Jag kommenterar det som du och Glenn har skrivit själva. Hur kan du få det till att jag klistrar på något på dig och Glenn som ni båda skrivit klart och tydligt här?

            Min rekommendation till dig blir att ta dig en kopp kaffe ute i solen så blir du kanske på bättre humör och slutar bitas utan orsak.

          • @Hmm Jag gav upptumme till ditt inlägg,för att du har rätt – jag ÄR tjurig idag och det kommer reflekteras i varje kommentar jag gör. Jag borde ta en kopp kaffe och bara slappa, men tyvärr så är det antagligen inte något jag kommer gör.

            Men – ”Glenn” (från Göteborg, antar jag?) och jag är inte samma människa. Jag vill inte behöva bära ”Glenns” åsikter (och han behöver inte bära mina). Det var min poäng.

          • Hmm

             /  06/20/2016

            @Pollyester P: Det är ok. Vet hur det är att ha sådana dagar. Har dem själv ibland.

            Nu var det ju inte min avsikt att klumpa ihop er utan vara effektiv när jag skrev min kommentar. Det var allt. 😀

          • Hmm

             /  06/20/2016

            Förlåt @ Polyester Poontang, skulle det ju stå.

  4. MiT

     /  06/20/2016

    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744674658356703232
    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744671433587105796

    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744621378905772032
    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744617312339263488
    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744610303409799168
    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744610858634993664
    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744613003383939072

    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744572420552527872

    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744223206207160321

    Svara
  5. MiT

     /  06/20/2016

    https://twitter.com/xxxthyraxxx/status/744685660326465536

    Svara
  6. Pelle2

     /  06/20/2016

    Är nästa sugen på att skapa en egen hittepåförening och strössla ansökan med ord som värdegrund,rasifiering,utanförskap,feminism,identitetspolitik mm. Skulle vara kul att se om jag fick några pengar.
    Det verkar ju inte vara förenat med något krav att verkligen åstadkomma något för pengarna så det är väl bara att skapa en tom hemsida och använda pengarna till egen konsumtion…

    Svara
    • Kom ihåg att du ska plita in ”ska motverka XXXfobi”. Uppenbarligen är det anledningen till att en homofobisk rörelse som Svenska muslimer (eller dylikt namn) får mannaregn.

      ”Min grupp ska motverka islamofobi! (men samtidigt hata homosexuella och tycka att de ska dö)” – ka-ching, för att inte bli syntax error i vissa personers hjärnor.

      Svara
    • Pelle2

       /  06/20/2016

      Skulle vara kul om du som satte en tumme ner på min kommentar argumenterade istället för varför du tycker att det jag skrev var fel.
      Gillar du att regeringen slösar med skattepengar på föreningar och organisationer med tvivelaktig ideologi och som dessutom inte åstadkommer några mätbara resultat ?
      Eller tycker du att jag var för elak när jag raljerade över de saker som verkar trigga bidrag från MUCF ?

      Svara
  7. Vill aldrig glömma

     /  06/20/2016

    Ännu en organisation som vill skuldbelägga och peka ut en folkgrupp för att vara orsaken till världens alla katastrofer.

    Svara
  8. Ekobrottslingar

    Svara
  9. Hypocrita

     /  06/20/2016

    640000 kr för en tom bloggsida. Låter nästan som om det var Arbetsförmedlingen som låg bakom…..

    Svara
  10. Med risk för att repetera mig:

    Ja, ”hatare” och ”fel” personer får gärna utnyttja det faktum att SFM (eller vad de nu kallar sig) döljer det faktum att de är gigantiska homofober som stödjer mord på homosexuella får skattepengar att driva sin verksamhet. Och nej, till den idioten som faktiskt kontaktade mig personligen, det finns inget att hålla käften om – det är viktigare än någonsin att påtala detta.

    Vågar någon av dessa ”öppensinnade” att faktiskt fråga vad dessa organisationer tycker och tänker kring homosexualitet? Och inget trams om ”Jehovas vittnen tycker också det är fel”, tack!

    Svara
    • Kristian

       /  06/20/2016

      Sant.
      Skulle därtill kunna slå vad om att Jehovas Vittnen inte får så mycket bidrag från staten.

      Svara
      • Jehovas Vittnen är irriterande fanskap, men fredliga.

        Finns ingen lag mot att vara irriterande (än och förhoppningsvis aldrig)

        Svara
  11. Frida Gustavlin

     /  06/20/2016

    Jag tycker ni snackar skit!

    ”Vi identifierar oss själva som kreoler. Vi har valt att definiera kreol som en identitet som blir till i det postkoloniala mötet mellan språk, kulturer och människor som rasifieras som vita och icke-vita. Vi placerar oss själva därmed i en postkolonial kontext. Vi slår därmed ett slag för det postkoloniala perspektivet. Vi sätter därmed fokus på frågor som alienation, självhat, mindervärdeskomplex, internaliserad rasism etc. Och vi skapar därmed utrymme för en agenda för en avkolonisering av våra sinnen, vårt medvetande och vårt samhälle.”

    De är ju en förening för de med dåligt självförtroende, självklart ska de ha en massa miljoner i stöd. 😉

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/20/2016

      ”En avkolonisering av våra sinnen”

      Svara
    • Pelle2

       /  06/20/2016

      @Frida
      En blir alldeles tårögd när en inser vilken kunskap du besitter i intersektionalitet,identitetspolitik och postmoderna teorier.
      Jag tror att jag får Googla lite för att vinna insikt i de fantastiska teorierna och ideologierna 😉

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  06/20/2016

        Det räcker med att ta en joint så är du på banan. 😉

        Svara
      • Frida Gustavlin

         /  06/20/2016

        Den där texten hade faktiskt inte jag skrivit, den var nog på ”riktigt”, det går nämligen inte alltid se skillnad på irioni, sarkasm, och skoj. :-0

        Identitet

        Svara
  12. Frida Gustavlin

     /  06/20/2016

    Skämt åsido, det sitter med all säkerhet en handfull bidragskonsulter som skriver ansökan åt all sköns föreningar, det är big buissniess att krydda ansökningsblanketter med begrepp som rasifierad, intersektionalitet, postkolionalism och dylika paraplybegrepp från södertörns lekhögskola.

    Det har gått så långt att det här är ett självspelande piano, de som sysslar med de här frågorna har inget som helst incitament att råda bot på de ”problem” som de beskriver, det vore som att såga av den bidragsgren som de sitter på.

    /Frida

    Svara
  13. MiT

     /  06/20/2016

    Har ni läst Anne Ramberg inlägg? Gör det annars. Svårt att hålla isär Privatpersonen Ramberg och Advokatsamfundet Ramberg. Mycket svårt, hon använder den plattformen för att bedriva politik, helt ogenerat. Och givetvis tycker den där ”oberoende” professorn, som en del gillar att hänvisa till, att det är alldeles utmärkt av Ramberg… Strömbäck måste ha blivit tillsatt enbart av politiska skäl?

    Svara
    • Pelle2

       /  06/20/2016

      Hon pratar vitt och brett om rätten att söka asyl och det är det väl ingen som ifrågasätter. Det vi ifrågasätter är om de har rätt välja i vilket land dom skall göra det eller om det är första bästa säkra land som gäller ?
      Dessutom är det väl långt ifrån alla som kommer hit som har asylskäl utan de kommer hit av ekonomiska skäl.
      sedan efterlyser jag också ett svar från henne och de andra godhetsapostlarna på hur vi skall få fram bostäder,sjukvård och skola i tillräcklig omfattning och hur vi skall klara av att försörja dom på skattemedel i genomsnitt sju år ?
      Av någon anledning brukar dom aldrig ha något svar på det mer än att vi har råd och vi måste kunna lösa det.
      Påfallande många av godhetsapostlarna lever också ett överklassliv där pengar inte är ett problem och dom bor inte i något utanförskapsområde.Då är det lätt att ropa på solidaritet…

      Svara
      • Trolletplit

         /  06/20/2016

        Ursäkta, men du för fram propaganda:-)
        .
        vi försörjer inte invandrare med skattemedel i sju år. Vi försörjer gruppen invandrare med skattemedel hela deras liv.
        Gruppen är och förblir bidragtagare.

        Sju år är innan häften fått jobb(då definerat som minst 1h arbete pet vecka hos bekant eller riktigt jobb)

        Efter 15 år kostar de 90 000 i per invandrare.
        Efter sju år 150 000/invandrare.
        Visst bidrar många av dem da med intäkter, men gruppen kostar alltså 90 000/ invandare.

        Svara
  14. Kristian

     /  06/20/2016

    Närmast komiskt när byråkratsverige visar handlingskraft:
    ”Ocean Gala saknar F-skattesedel”
    https://archive.is/R6mQL

    Har man insett att det är såpass pinsamt att båte måste stoppas? Tar man därför till med ”Al Capone-metoden?”

    (Al Capone hamnade som bekant i fängelse på grund av oegentligheter med skatt.)

    Svara
    • T

       /  06/20/2016

      ”F-skattsedel? We ain’t got no F-skattsedel. We don’t need no F-skattsedel. I don’t have to show you any stinkin’ F-skattsedel” Fattas bara Kapten Francesco Schettino vid rodret så skulle apokalypsen vara fullbordad. 😀

      Svara
  15. Dreadlock

     /  06/20/2016

    Det finns ett färskt uttalande av en hög MUC tjänsteman .

    ” Avdelningschef Lotta Persson säger till TT att hon förvisso anser det vara jätteviktigt att pengar inte går till antidemokratiska organisationer, och att hon vetat om att SFM bjudit in föreläsare som öppet sympatiserar med IS och al-Qaida, men att hon ändå gjort bedömningen att ansökan håller måttet skriver Expressen i en ledarkrönika.”

    Det borde betyda – Att ingen bryr sig ! Bidragsregnet över anti-demokratiska organisationer de facto äger rum,trots att det utryckligen inte borde göra det ! Ett tjänstemannafel som borde åtgärdas omedelbart.

    Dags att kärleksbomba Lotta Persson och uppmanar henne att sköta sitt jobb ? Eller vill hon kanske vara med i uppbyggningsfasen för skapandet av en muslimsk parallellsamhälle med Sharia -lagar 🙂 Borde man kalla henne för naiv , okunnig eller inkompetent ? Eller nåt ännu värre ?

    http://ledarsidorna.se/2016/06/provocerande-tyst/

    Svara
    • De är med andra ord LIVRÄDDA att stöta sig med någon.

      ”Islamofobi” kommer gråtas om bidraget dras in. ”Att vi inte tolererar antidemokrati, nedlåtande syn på kvinnor och dödsstraff för homosexualitet är givet” borde vara svaret.

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/20/2016

      De är snarare perfekta byråkrater som endast har till uppgift att kolla om ansökan är författad på ett korrekt sätt.

      Jag gissar att det bara är att beställa ut redovisningen av hur bidragen använts, offentlig handling så klart. Vore ju väldigt intressant att se för ovan angivna exempel.

      ”Redovisningen ska innehålla. För antidiskrimineringsverksamhet gäller:

      En komplett ifylld slutrapport om hur ni genomfört verksamheten och om dess resultat.
      En ekonomisk redovisning av hur ni har använt bidraget.
      En revisors granskningsrapport av hur ni har använt bidraget.
      För kvinnors organisering, barn- och ungdomsorganisationer, hbtq-organisationer och etniska organisationer gäller:

      Ekonomisk redovisning (resultat- och balansräkning).
      Revisionsberättelse
      Verksamhetsberättelse
      Kvinnoorganisationer som har fått etableringsbidrag ska även redovisa vilka effekter som uppnåtts under året.
      Några uppgifter ska redovisas uppdelat på kön. Det är:

      Styrelsens sammansättning
      Antalet medlemmar”

      Svara
  16. MiT

     /  06/20/2016

    Jaha, de 670 000 kronorna var visst till ”ortenfest”. Statlig kärnverksamhet…
    https://twitter.com/QuiqueElSueco/status/744658597263597568

    Svara
    • Kristian

       /  06/20/2016

      ”… and they wait, and wait, and wait.”
      – Casablanca, berättaröst i inledningen

      Svara
  17. Kristian

     /  06/20/2016

    https://twitter.com/JuggenWP/status/744497075350609921

    Svara
  18. MiT

     /  06/20/2016

    https://twitter.com/MattsKarlstrom/status/744837265956966400
    https://twitter.com/StegetEfter/status/744840826111537152
    https://twitter.com/MattsKarlstrom/status/744844336869801984
    https://twitter.com/MattsKarlstrom/status/744845763566526464
    https://twitter.com/styltrygg/status/744857052829392896

    Svara
  19. Rikard

     /  06/20/2016

    Hej.

    Man kan alltså konstatera att bidragseländet till diverse föreningar bevisar grundläggande teorem från ekonomisk forskning: skapa incitament för profit så kommer vi att utnyttja möjligheten. Det skall till en genomvarm ‘sossejalmoderat’ för att inte fatta det.

    Så vilket parti vill ha genomsyn och utrensning av detta?

    Vad tyst det blev.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
  20. Jan

     /  06/20/2016

    Det här är ett problem, naturligtvis. Statens legitimitet ifrågasätts. Varför ska man betala skatt när mer än hälften av skattemedlen slösas bort på ett oansvarigt sätt? Det allra mest tragiska är att de som allra mest behöver bidrag eller hjälp – de får sällan något.

    Svara
  21. Jan

     /  06/20/2016

    Undrar ni var resten av era skattepengar slösas bort? Här till exempel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article23037815.ab

    Fast de här är inte nöjda med det. De vill att lejonparten av svenska skattepengar ska gå till att ta hand om och försörja befolkningar från Mellanöstern. Det anses vara en jättefin åsikt i överklassen. Notera att närmare 90 procent inte håller med dessa goda asyldirektörer:
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article23021914.ab

    Svara
  22. Pelle2

     /  06/20/2016

    Ot:
    Allas vår Cissi Wallin måste ha idétorka för nu är det dags för ännu en krönika där hon menar att vi män bara skall acceptera att bli kollektivt skuldbelagda av radikalfeministerna
    för de dåliga saker som ett fåtal män gör.
    Vi som inte gör det är gnälliga offerkoftor.
    Undrar som vanligt vilka andra grupper som det är ok att kollektivt skuldbelägga ? Romer ,svarta,judar eller kanske homosexuella ?
    Vi skall dessutom hjälpa dom i deras kamp för att gynna kvinnor på mäns bekostnad.
    Det skall på något mystiskt sätt gynna oss män också…
    Samhället, dv.s vi och våra valda representanter, har sett till att det finns lagar mot brottslighet av olika slag och det finns ingen vettig man som accepterar att kvinnor utsätts för våld och förnedring eller uppmuntrar till något sådant.
    Vad vill hon mer att vi skall göra ? Bilda medborgargarden ?

    Hon,som många andra radikalfeminister, menar att om vi inte aktivt jobbar mot vissa mäns våld så är vi en del av problemet.Vi är tydligen också lata då.
    Som vanligt pratar hon också om mansdominansen i bolagsstyrelser trots att bara en handfull av befolkningen, oavsett kön, kommer att ha ett sådant jobb.
    Det finns tydligen heller ingen önskan om att jobba i skitiga och farliga mansdominerade jobb och heller ingen önskan om flera män i kvinnodominerade yrken.

    Med andra ord det sedvanliga skitsnacket, förlöjligandet och smutskastandet mot vanliga män och manligheten som är radikalfeministernas livsluft..
    http://archive.is/FtLRy

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/20/2016

      ”Vad gör du egentligen för att kvinnor ska få synas och höras lika mycket som män?”

      ”Och massa gnälliga män som tycker synd om sig själva istället för att kavla upp ärmarna för feminism. Som givetvis även skulle gagna dem.”

      Gnälliga män. Inte höras. Inte synas. Gagna män. Tokfia där, tillåt mig att småle.

      Själv tycker jag oerhört synd om rödvinsfeministen fröken Wallin. Hon har av patriarkatet tvingats gifta sig med en supertät hipp söderkille, elva år äldre, som med all sannolikhet tvingats köpa en ynklig fyrarummare på dryga 130 kvadrat, mitt på glödheta Södermalm, med ett riktvärde på nära 11 miljoner, allt på grund av patriarkatet, samt att hon tvingats ta hans efternamn utan att han har tagit hennes. Men hon är så klart duktig, hon använder det inte i sina krönikor.

      Om Wallin nu var den praktiserande feminist som hon säger sig vara tycker jag hon kan börja med att skilja sig och göra det som inga hycklande mediafeminister någonsin gör, träffa en yngre kille som tjänar mindre än henne och börja med att försörja honom som omväxling. Det vore en helt ny typ av feminism.

      /Frida

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  06/20/2016

        Fröken Wallins firma gjorde ett minus på 31.000:- hon har något typ av ”produktionsbolag”. Låt mig gissa, hon skriver som konsult åt Metro, skulle kunna ha en enskild firma, men AB är ju bra om man vill skjuta upp vinst till senare och betala mindre skatt på vinsten. Omsättningen låg på 300.000:-. Hur man inte kan göra någon vinst på 300.000:- när de enda kostnaderna man har är en ny iPhone och en MacBook vart annat år är obegripligt.

        Hennes man driver en spelutvecklingsstudio som omsätter över 230 miljoner,

        Ropen skalla, feminism och suspekt skattefusk åt alla.

        /Frida

        Svara
      • Havre flarnstad

         /  06/20/2016

        Och som grädde på moset byta karriär och slå sig igenom glastaket i rörmokar branschen eller kanske som slammsugare jag ställer upp och letar reda på ett jobb åt henne i en sektor som fullkomligt skriker efter fler kvinnor om hon antar utmaningen.

        Vi som jobbar med typiska mansdominerade yrken till en skitlön och största risken för dödliga arbetsplatsolyckor och nästintill garanterade förslitningskador vore hur glada som helst om lite kvinnor ville vara med och jobba men dom lyser verkligen med sin frånvaro.

        Istället får vi facket på oss som ska läxa upp oss med kampanjer om hur hemska vi är mot kvinnorna i branschen fast det oftast inte finns några ..

        Svara
    • Svenne

       /  06/20/2016

      Eftersom feminism handlar om jämställdhet…
      https://twitter.com/Jenn_Abrams/status/744999560833994752

      Svara
      • Pelle2

         /  06/21/2016

        Undrar om hon är ironisk eller om hon är så förbannat korkad som hon framstår??
        Hon vore ju inte den förste feministiska manshataren och könsrasisten så det skulle dessvärre inte förvåna mig om hon menar det hon skriver,,,

        Svara
  23. Vill du kaosa?

    Södertälje är en säker ort för dig, osäker om du vill leva tryggt: http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.3982289-larmet-da-finns-ingen-polis-i-sodertalje

    Och hur hårt straffad kommer Taina bli över att hon pratar med pressen om ett ganska akut problem?

    Svara
  24. Svenne

     /  06/20/2016
    Svara
    • Jan

       /  06/20/2016

      Håller inte med. Greider är en samtida intellektuell och Arnstad är någorlunda beläst. De andra två är varken eller. Knappast antiintellektuella dock. Vem är antiintellektuell för övrigt?

      Svara
      • Jan

         /  06/21/2016

        Det innebär naturligtvis inte att jag håller med någon av dem. Möjligtvis med undantag av Greider som har sina ljusa sidor. Apropå antiintellektualitet: Nämn en moderat intellektuell…

        Svara
        • Rikard

           /  06/21/2016

          Hej.

          Moderat vet jag inte, men vad sägs om den avsomnade tidningen ‘Neo’:s samlade redaktion? Eller PJ Anders Linder? Fredrik Johansson?

          Arnstad beläst? Beläte, möjligen. Greider är vilse i pannkakan, hur påläst han må ha varit en gång i tiden.

          Varför jag tycker så? Därför att även för funderare (som i ‘personer som funderar’) gäller ”Terrängen, inte kartan” och vare sig Arnstad eller Greider följer detta.

          NB: sitter på jobbet och kan därför inte se vad ‘Svenne’:s post refererar till. Inga inklippta (rosa rutor) syns via jobbdatorn. Fy tusan för att behöva jobba på lovet.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
          • Jan

             /  06/21/2016

            Här definierar jag intellektuell som beläst. Inte vilka åsikter man har. Fast definitionen av intellektuell varierar naturligtvis. Exempelvis definierar jag knappast politiska lobbyister på så kallade tankesmedjor som intellektuella.

  25. Svenne

     /  06/20/2016

    Sameslöjd ur ett feministisk normkritisk perspektiv för 50000 kr…

    Svara
    • Ska vi slå vad om att Sofia Ricklund Lidgren (seriöst, vem har två efternamn numera?) inte är same själv?

      Och ska vi slå vad om att samer säger ”tack, men nej tack” till hennes bullshit?

      Svara
      • T

         /  06/20/2016

        Sossetanter i lokala nämnder och dylikt brukar heta Andersson Johansson och liknande.

        Svara
      • Rikard

         /  06/21/2016

        Hej.

        Hur vet man om någon är same?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Intenso

           /  06/21/2016

          Tror inte det räcker att identifiera sig som Same. Men du kan ju göra ett försök Rikard och låta oss andra veta. Skulle vara fint att traska runt i tassemarkerna med statligt stöd när man inte vaktar renarna från skotern.

          Tips, att ha renar brukar ge röster vid sametinget, om de inte ändrat på den fina demokratiska regeln.

          Svara
        • Grodan Boll

           /  06/21/2016

          Skallmätning.

          Svara
  26. Jan

     /  06/20/2016

    Centerpartiet under Annie Lööf: Fri massinvandring och anarkokapitalism: http://www.svd.se/vi-star-bakom-iden-om-fri-invandring. Idag angrep den här hydran till politiskt parti Socialdemokraterna för att de, tillsammans med hela riksdagen (utom C och V), nödgas strama åt invandringen. Vart tog gamla Bondeförbundet vägen? Exakt hur dum i huvudet måste man vara för att rösta på den där jäntan?

    Svara
    • Pelle2

       /  06/21/2016

      Förmodligen lika dum i huvudet som att rösta på Sjöstedt,Fridolin och Schyman 🙂

      Svara
      • Jan

         /  06/21/2016

        Förmodligen ännu dummare. Eftersom de som röstar på Sjöstedt, Schyman och Fridolin vet åtminstone vad de röstar på. De som röstar på C har nog inte en aning. Antagligen en massa hemmansägare som röstar på C av gammal vana. Plus en del politiska idioter.

        Svara
        • Pelle2

           /  06/21/2016

          Så du menar att dom som röstar på C inte är smarta nog att begripa vad som står i partiprogrammet eller förstå vad t.ex Annie Lööf säger ? Det är väl ändå att underskatta folks intelligens ?
          Sedan kan man ju diskutera hur folk kan välja att ansluta sig till olika ideologier men det är ju en annan sak.
          Bara för att man vet vad vettvillingarna i V,FI och MP står för innebär det inte att deras politik är ett dugg bättre än C,s anser jag.
          Det enda jag inte köper med C,s politik är deras extrema flyktingpolitik och sedan var dom ju på väg att köra i diket ordentligt när dom försökte reformera partiet för något år sedan men det gick ju aldrig igenom.
          Men eftersom du är vänsteranhängare så tycker du förmodligen att extremisterna i V,FI och MP är bättre än C.
          För övrigt är det väl en gammal Socialdemokratisk paradgren att deras anhängare röstar som de alltid har gjort och ibland även som deras föräldrar gjorde.

          Svara
          • Jan

             /  06/21/2016

            Svar på din fråga i första meningen: Ja. Inget annat parti i Sveriges riksdag har svängt lika mycket åsiktsmässigt som Centerpartiet. Från att ha varit ett grönt jordbrukarparti med försiktig borgerlig framtoning under Fälldin och Olof Johansson till ett urbant, nyliberalt massinvandringsparti under Maud Olofsson och Annie Lööf.
            Det är exempellöst. Jag tror att många som röstar på dem inte har begripit den här helomvändningen. De tror att de röstar på ett landsbygdsparti.

            Varför känner du behovet att ständigt försvara borgerliga partier, Pelle? Det verkar lite jobbigt. Din ständiga kritik mot vänstern och Socialdemokraterna bekommer mig inte för övrigt. Jag röstar som sagt inte på dem längre.
            Jag kan slå åt både vänster och höger. Du kan bara slå åt vänster. Det blir lätt lite ensidigt.

          • Pelle2

             /  06/21/2016

            Visst finns det människor som slentrianmässigt röstar på ett parti och inte hänger med i de förändringar som görs men om en avgörande förändring görs i ett partis politik så tror jag nog att människor till slut börjar fundera på att byta parti.
            Vänsterpartiet har ju också förändrat sin politik ganska ordentligt. Från början var dom väl ett mansdominerat parti med en uttalat kommunistisk politik
            men nu är dom ett radikalfeministisk vänsterparti och påstår sig inte längre vara kommunister.Varför skulle inte deras väljare i så fall slentrianmässigt och utan eftertanke fortsätta rösta på dom ?
            Jag försvarar de borgerliga partierna när jag upplever att kritiken mot dom är orättmätig på något sätt.
            Även om du slår åt vänster så skriver du oftast kommentarer där du företräder vänsteråsikter och kritiserar de borgerliga.
            Du kanske inte längre röstar på ett vänsterparti men din ideologiska utgångspunkt är definitivt från vänster.
            Om jag kritiserar det du skriver så är du dessutom väldigt ivrig att vidhålla din
            dina vänsteråsikter. Se t.ex debatten om skolan vi hade för några dagar sedan.

            Jag har definitivt kritiserat de borgerliga. Jag skrev alldeles nyss att jag inte köper C,s flyktingpolitik och jag har hållit med dig om att t.ex Hanif Bali är en kappvändare i flyktingfrågan.Jag har också talat om att jag är en före detta Moderat men självklart är mina åsikter ganska allmänborgerliga eftersom det är där jag har min ideologiska ståndpunkt.

            Så vi kommer säkert fortsätta att ha ideologiska strider på denna blogg:-)

          • Jan

             /  06/21/2016

            En rättelse bara. Jag står inte för någon vänsterlinje i skolfrågan. Jag står för en konservativ, samhällsbevarande linje i skolfrågan. Samma linje som svenska staten hållit sedan folkskolestadgan 1842. Det är du står för en nyliberal linje där skolväsendet skall bli en experimentverkstad för riskkapitalister. Riskkapitalister som dessutom inte behöver stå för någon risk eftersom den räkningen skickas till skattebetalarna. Jag står för en konservativ linje, du för en experimentell, nyliberal, skattefinansierad lekstuga för riskkapitalbolag. Som sätter privata intressen före samhällets intresse.

          • Pelle2

             /  06/22/2016

            Nog står du för en vänsterlinje i skolfrågan.Det är framförallt Vänsterpartiet som vill förbjuda privata alternativ inom skola och vård.
            Nog tar de privata aktörerna en risk när dom driver skolor.Dom hyr,köper eller bygger skolor,köper in material och anställer personal.Om dom inte kan göra det på ett sätt som gör att pengarna från staten åtminstone täcker kostnaderna för allt detta så går dom med förlust.
            Det är ju ingen som tvingar föräldrarna att låta deras barn gå i friskolor och dom får ju inga pengar med automatik.Dom måste locka elever för att få pengar som gör verksamheten lönsam precis som de kommunala skolorna.

            Om det nu är så dåligt med friskolor som du och vänsterpartiet påstår så undrar jag varför inte alla föräldrar låter sina barn gå i den kommunala skola ?
            Är folk så korkade att dom inte begriper sina barns bästa ?
            Hade jag haft barn skulle jag valt den bästa skolan oavsett driftsform.

            Det är ju också konstigt att friskolorna lyckas gå med vinst medan de kommunala skolorna ofta sliter med att få ihop sin budget.

          • Jan

             /  06/22/2016

            Tyvärr så resonerar du tokigt här, Pelle. I så fall har skolan varit ”vänster” mellan 1842 och, cirka, 1995. Vilket den naturligtvis inte varit. Jag står för en försiktig, samhällsbevarande konservativ linje här. En långsiktigt mer hållbar linje. Du står för ett nyliberalt samhällsexperiment som dessutom visat sig vara skadligt för samhällskroppen. Om man definierar konservativ som längre till höger än nyliberal så står jag faktiskt till höger om dig i skolfrågan.

          • Pelle2

             /  06/22/2016

            Ja,det är ju ironiskt nog vänstern som är konservativ i denna fråga eftersom dom vill gå tillbaka till en tid när friskolor inte fanns utan du kunde enbart välja mellan att betala för en privatskola eller gå i den kommunala.
            Det finns ju inget parti i den högra skalan som idag vill förbjuda friskolor utan det är bara vänsterpartiet och vissa falanger inom socialdemokratin som vill det.Kanske även Fi vill det men det har jag ingen koll på.

            Så konservatism i detta fall har inget med politisk åskådning att göra utan mera
            i betydelsen konservatism=gå tillbaka till något gammalt.

    • Frida Gustavlin

       /  06/21/2016

      Det som är beklämmande är inte att centerpartiet för fram en politik som de ”tror” på utan att de inte behöver ställas till svars för dess radikalitet. Det är otroligt fucking mycket mer extremt att vurma för en helt fri invandring än att som t.ex. sveridemokraterna förespråka en väldigt restrektiv invandring. Det är en den mest radikala idéerna som något av riksdagspartierna för fram (F! Är ju tack och lov inget riksdagsparti).

      Vad är konsekvenserna av fri invandring? Den fråga ska journalister ställa till företrädare inom centerpartiet, och de ska fortsätta kräva svar tills de politiska flosklerna slutat studsa tillbaka som en spottloska. Vad skulle hända rent konkret med fri invandring? Det vill de inte svara på.

      Självklart går det att köra med fri invandring, men då får man nog acceptera följande.

      1. Ingen genrell välfärd, ingen vidare skattefinansierad skola, vård eller omsorg.
      2. Inga sociala skyddsnät, såvida de inte täcks av privata försäkringar.
      3. Ingen arbetsrätt.
      4. Ökade klyftor på grund av allt ovan.
      5. Ökad kriminalitet på grund av punkt 4.
      6. Gated communitys på grund av punkt 5.
      7. Hårdare straff och fler fängelser på grund av punkt 5 och 6.
      8. Lägre skattebetalningsvilja på grund av allt ovan.
      9. Glada små arbetsgivare på grund av punkt 3 och 8. Och det är denna punkt som Centerpartisterna är ute efter.
      10. Den svenska ”kulturen” blir ett minne blott. Detta skiter dock centerpartiet fullständigt i.

      ”Det råder inte brist på plats i Sverige.”
      Nä, kanske inte i naturen, men det saknas 800.000 bostäder redan, om inte det är platsbrist så vet jag inte vad som är det.

      Jag köper att man vill ha fri invandring, jag har inget problem med det, men då får man faktiskt även stå för de i många hänseenden negativa konsekvenserna. Det är klart att det finns en jättepotential med att många kommer hit, inget snack om den saken. Men då ska vi i ärlighetens namn glömma den ”svenska modellen”.

      ”Fullständigt fri invandring till Sverige kan vara svårt om inte andra länder också byter inställning. Men idéprogrammet ska inte bara vara en karta för politiker som är verksamma i Sverige, utan även för vårt aktiva arbete inom EU.”

      Vad är det för struntsnack om EU, vi har redan fri invandring från andra EU-länder. Snömos.

      /Frida

      Svara
    • Inge Post

       /  06/23/2016

      Hon är i princip lika vidrig politiskt som Schyman,Kindberg Batra och Wallström
      Marginellt sötare bara.Jag hävdar fortfarande att alla partier utom möjligen SD driver vänsterpolitik.SD är numera som gamla moderaterna (gamla som i Moderaterna för 10 år sen innan de blev ”nya Moderaterna”) Men jag verkar vara relativt ensam om den åsikten.Det har jag visserligen inga problem med.

      Förslag från ”Nisse från Hökarängen”:
      Jag hade gärna sett ett ”tomt” inlägg gärna döpt till ”Jan och Pelles diskussionsforum på toklandet” eller liknande där Jan och Pelle2 (såklart öppet för alla andra att delta i) kunde diskutera allt mellan himmel och jord,för era diskussioner är stundvis jävligt intressanta!
      Men det blir ofta ”OT” som nedan.
      Som sagt,det är intressant ofta.Men ibland har man inte tid ,lust ,ork ,orch eller vätte och då kunde man välja att läsa ett annat inlägg.

      Svara
      • Inge Post

         /  06/23/2016

        Tanken var att mitt svar skulle ha hamnat under Jans ”Centerpartiet under Annie Lööf:”

        Svara
  27. MiT

     /  06/21/2016

    Svara
    • Intenso

       /  06/21/2016

      Men kom ihåg, bara för att vi släpper på kranarna för en grupp gör ju inte att det stryps för en annan. Vi kan inte ställa en grupp mot en annan, hur skulle det se ut?

      Så länge vi alla har samma värdegrund kommer ingen behöva stå en dag längre i nån vårdkö, i alla fall inte beklaga sig om så skulle vara fallet. Kolla era privilegier hjärntumörbärare. Pepp pepp!

      Svara
      • Kristian

         /  06/21/2016

        Verkar vara flest män som får hjärncancer, så de kan gott vänta lite.

        Svara
  28. Jan

     /  06/21/2016

    Karin Pettersson ger sig inte. Sverige ska ta emot alla araber som vill komma hit. Särskilt barnen av någon anledning. Även om det leder till systemkollaps. Visst är Karin god? Eller?
    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article23040115.ab

    Svara
  29. Pelle2

     /  06/21/2016

    Karin skriver bl.a följande:
    ”Många av de som söker asyl i Sverige gör det liksom Khansaa i yttersta nöd, på flykt undan slaktaren Assad eller IS fruktansvärda grymheter. Det är människor som vill leva vanliga liv i fred och frihet. ”
    Hur många säkra länder passerade dom på vägen till Sverige och varför måste just Sverige fortsätta att ta emot flest människor av alla länder förutom Tyskland ?
    Hur vill Karin finansiera en flyktingkvot på ungefär samma nivåer som förra året ?
    Var skall nya bostäder ,skolor och sjukhus byggas och vem skall betala för det ?
    Hur skall vi hinna med att bygga i samma takt som behov uppstår ?
    Hur skall vi ha råd att försörja dom som kommer hit ?
    Vilka jobb finns det för en analfabet i Sverige ?
    Om Karin har hållbara svar på ovanstående så kan vi diskutera en fortsatt hög volym på invandringen.

    Svara
    • Ja, att man söker asyl i Sverige ”i yttersta nöd” är BS.

      Jag kan köpa många andra argument, som att man har familj eller andra relationer här som gör att man söker sig till just Sverige, men mig veterligen så bor vi inte ens i närheten av ett krigsdrabbat område. Men verkligheten är att flyktingarna passerar en hel del fredliga länder i dagsläget, att låtsas om annat är oärligt.

      Svara
      • Ja. Ingen flyr till Sverige. Vårt land eller våra grannländer är inte i krig. Man flyr till närområdet eller fredlig del av sitt land. Jag antar att vi själva skulle fly till Norge, Finland, Danmark i en krigssituation. Att flytta vidare är en annan sak. Inte ens kvotflyktingar flyr längre, de handplockas hit. Det finns några som måste fly av ideologiska skäl och som tas mot på grund av det, förberett och organiserat.
        Resten är invandrare och borde behandlas som det.

        Svara
        • T

           /  06/21/2016

          Det är många döda som försöker fly. ”Killed by Death”

          Svara
  30. G

     /  06/21/2016

    Off-topic.

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/c-sverige-begransar-manniskors-mojlighet-till-skydd
    Johansson Vs. Jönsson.

    Att då ha dessa tweets av Annie Lööf färskt i minnet när man lyssnar på Johanna Jönsson som debatterade mot Morgan J igår om de nya asylreglerna, det gör inte direkt att förtroendet (som redan är på botten) för politiker ökar, tvärtom.

    Men Johansson och (S) är ju iof inte trovärdiga för fem öre de heller, då (S) väntade, väntade och väntade innan de fick panik och i stället började föra en….just det, fascistisk politik enligt en rödgrön väljare som ser Löfven som en pajas som även kanske borde ersättas med någon som är mer åt ”öppna era hjärtan”-hållet.

    https://twitter.com/CarlssonJhannes/status/744838622743003136
    https://twitter.com/CarlssonJhannes/status/744838826888171520
    https://twitter.com/CarlssonJhannes/status/744839199203921924
    https://twitter.com/CarlssonJhannes/status/744872777044336640
    https://twitter.com/CarlssonJhannes/status/744877254191288321

    Han ser med andra ord på Löfven på samma sätt som många (i smyg, fick inte prata om det då) såg på Reinfeldt, fast åt andra hållet.

    Mmm att (S) nu för en mig.pol som till och med får beröm från fascisterna (M) och SD är ”oförlåtligt.”

    Men om personerna här ovan (och många andra) med sådana starka åsikter har svaret eller ens någonsin tänkt på frågor som följande är däremot Mycket mer intressant.

    https://twitter.com/KSedvall/status/744860121935785984

    Sedvall är underbar att följa ❤

    Och Sophie (@xxxthyraxxx) är också helt underbar <3, och så grym på att leta i alla hörn och hitta alla dessa tokigheter som pågår utan att någon ens lyfter på ögonbrynet. Men vi bor i Sverige så vem fan blir förvånad längre.

    Svara
    • Jan

       /  06/21/2016

      Bra G! Ena dagen 40 miljoner invandrare, andra dagen reglerad invandring. Ena dagen gäller si, andra dagen så. Klara besked? Visst….

      När det gäller kyrkan, advokatsamfundet och biståndsdirektörer så har jag ett aktivt förslag. Låt dessa leva på 22 000 kronor i månaden och skänk resten av lönen direkt till asylbranschen. Tror ni att dessa Moder Teresa-typer skulle ställa upp på det? Tror ni att de skulle vara lika generösa med sin egen ekonomi som med statens?

      Svara
    • Inge Post

       /  06/23/2016

      inga modiga miljöpartister som vågar protestera? Typ lämna regeringen? Göra något vettigt?

      — Johannes Carlsson (@CarlssonJhannes) June 20, 2016

      Jag håller med dig Johannes,Jättemycket!
      Men jag vill se miljöpartisterna lämna, förmodligen av en helt annan anledning än dig.

      Svara
  31. robbe

     /  06/21/2016

    http://www.svd.se/hemligt-pm-fran-fi-80-miljarder-saknas-i-nordea

    Nu kommer bubblan att börja spricka snart, kanske till hösten?

    Enligt artikeln saknar nordea täckning på 80 miljarder men det som fångade mitt öga var:

    ”Nordea fick nyligen godkänt att göra om sina dotterbolag i andra länder till filialer. Därmed faller ett tyngre ansvar på svenska myndigheter om Nordea hamnar i kris. Att det ökar riskerna för Sverige som land är något som bland annat Riksbanken har varnat för.”

    Så om nordea konkar i portugal/spanien/östeuropa så är det svenska staten som löser ut dom? garanterar våran stat deras insättningsgaranti?
    Snälla säg till mig att jag har fel för denna tanke gör mig svettig

    Svara
    • Svenne

       /  06/21/2016

      Det står lite luddigt skrivet, men insättningsgarantin kallas för ”konsumentskydd”:
      https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Insattningsgarantin/

      Svara
    • Kristian

       /  06/21/2016

      Amerikanska banker som gav för stora huslån, och tyska banker som lånade ut till Grekland och Spanien borde ha förlorat sina ”investeringar” i stället för att få allt tillbaka av skattebetalarna.
      Vinst eller förlust av egna pengar ger rimligt risktagande.
      Förlust av andras pengar ger ständigt högre risk.
      ”Too big to fail is too big to exist.”

      Svara
  32. Frida Gustavlin

     /  06/21/2016

    Då kanske ”vi” ska sluta göra anspråk på denna typ av humanitära imperialism. Pluralis majestatis i sin renaste form?

    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pluralis_majestatis

    /Frida

    Svara
  33. Frida Gustavlin

     /  06/21/2016

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23043020.ab

    Den här platsen i säkerhetsrådet som Wallström trånar efter är ju rätt ironisk. För att få den är hon tvungen att gulla lite med ett gäng skurkstater för att få dem att rösta på oss. Smakfullt när syftet är att agera humanitär stormakt?

    /Frida

    Svara
  34. G

     /  06/21/2016

    off-topic
    Imorse hade man inget val än att ta fram skämskudden när Andres Lokko satt och snackade om Brexit/Bremain i SVT:s Gomorron Sverige. Det handlade mer om rasism än något annat. Han presenterades som ”kulturjournalist” och det var väl rätt, men hade ju varit mer relevant om någon som kan ämnet hade fått vara med istället. Eller börja med att säga ”nu ska vi höra Andres Lokkos högst personliga tankar om Brexit/Bremain”

    Svara
  1. Världens bästa affärsidé av RFSL: Skapa ett Blåståg som rullar genom landet! | WTF?
  2. Bara dra! | WTF?
  3. Påminnelse inför valet: Del 6 | WTF?

Lämna ett svar till Hypocrita Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.