Anne Ramberg går i spetsen för att hyfsa debatten!

Häromdagen var det ett inlägg, ”Apropå Anne Ramberg: Det är ÄCKLIGT! På riktigt!” om Anne Ramberg och hennes lite märkliga aktivism som passar bättre i tramsaktivistkretsar än för Advokatsamfundets generalsekreterare.

Nu har hon gått full Arnstad på riktigt! Hon beter hon sig som en skruvad Arnstad som rökt jazztobak

taltratt-at-bruna-rattor

Det är Nyheter Idag som upptäckte hennes blogginlägg där hon kallar honom för ”taltratt för bruna råttor”. Sådan retorik tycker hon passar i ett inlägg som kräver att man hyfsar debatten…

taltratt-at-bruna-rattor1

Ovan från Nyheter Idags artikel. Visst klingar det lite bekant? Man har nämligen i Europa stämplat folk som råttor förut, på ungefär samma sätt som Ramberg gör. Gissa när och vilka som gjorde det…

Ramberg verkar lida av en grandios självbild. Det är bara hon som kan uttolka konventioner och rätter som existerar eftersom hon massor av gånger slagit fast att saker och ting inte är förenliga med dessa utan är rent olagliga. Alla andra länder har totalfel och endast Ramberg har rätt anser Ramberg. Det är Ramberg mot världen.

Ramberg sa i november 2015 i Gomorron Sverige att det är olagligt att ens tänka på att stänga gränsen. Tankebrott är viktigt i Rambergs värld.

Det är bara Ramberg som har rätt att kalla folk ”bruna råttor” för att Rambergs Värdegrund, som också är statens värdegrund då hon sitter i den Statliga Värdegrundsdelegationen, säger att kalla folk bruna råttor är samma sak som att hyfsa debatten som håller alldeles för låg nivå enligt Ramberg.

Sen kan man undra vad som gör Ramberg kvalificerad för att uttala sig om äldres rätt till välfärd som de själva har bekostat genom höga skatter? Vad ger henne rätt att kräva att de ska göra avkall på välfärden? Var kommer den expertisen om hur fattiga äldre lever och har det? Knappast anekdotiskt eller självupplevt i alla fall…

Man kan också undra i vilken skepnad hon gör dessa uttalanden, är det som generalsekreterare för Advokatsamfundet? Som ledamot i Statliga Värdegrundsdelegationen? Som advokat? Som Anne Ramberg privat? Som mångmiljonären som frotterar sig med kungafamiljen? Hur ska man veta? Jag anser dock att det i princip är omöjligt att uttala sig privat om saker och ting om man är generalsekreterare för Advokatsamfundet som faktiskt ÄR en sorts myndighet, en myndighet utan insyn som granskar sig själv dessutom…

Hur länge sitter hon kvar som generalsekreterare? Och vem ersätter?

Jag tror faktiskt att man kan sammanfatta Ramberg som en äkta desinformatör som kämpar för att destabilisera landet med sina utspel som generalsekreterare för Advokatsamfundet. Hon sprider medvetet falska uppgifter, som hon VET är falska, om vad som är lagligt och inte att göra. Vad kan syftet vara om det inte är att sprida desinformation för att skada landet?

MVH

MiT

Lämna en kommentar

157 kommentarer

  1. Ann Ramberg är ”fåntratt” som agerar megafon åt extremvänstern …

    Svara
    • Jan

       /  09/21/2016

      Ann Ramberg är moderat.

      Svara
      • Ja? I.o.m. DÖ hoppade högerpartierna definitivt i säng med vänstern, i sin iver att inte stödja det nyaste riksdagspartiet.

        Svara
      • Pelle2

         /  09/22/2016

        Hon kanske säger att hon är moderat men hennes agerande i denna fråga placerar henne mera i vänsterblocket.

        Svara
        • Jan

           /  09/22/2016

          De som verkligen öppnade kranarna för massinvandringen var alliansregeringen ledda av Moderaterna. Därom råder inga tvivel.

          Svara
          • Pelle2

             /  09/22/2016

            Och dom som fortsatte med samma politik var Sossarna och Miljöpartiet. Sedan är det en förmildrande omständighet för Sossarnas del att dom stoppade det hela men deras polare i V och MP vill ju fortsätta med samma politik. Detsamma gäller för övrigt C som är flyktingextremister. M har också nyktrat till i frågan efter att Reinfeldt avgick..

      • Senior

         /  09/22/2016

        Nej, hon är bara moderat till namnet.
        Hon kallar sig moderat men beter sig som vänster.
        Hon är en en klassisk vänsterinfiltratör, skulle inte förvåna mig om hennes namn finns i Rosenholtz kartoteket.

        Svara
        • opie

           /  09/22/2016

          Alltså, det här ständiga tjafsandet om det är M+Mp eller S+Mp som är skyldiga till dagens situation är helt meningslöst. ALLA är skyldiga och ALLA kommer före eller senare behöva stå till svars. Förhoppningsvis under reglerade former, tex genom återinförd riksrätt. Alternativt mha lynchjustis och gatans parlament. Så fort SD når 30-40% öppnas det upp för riktigt nationalistiska partier till höger om ”8-klövern” och då blir det förändring på riktigt. Bra eller dåligt ligger i betraktarens öga men likväl ofrånkomligt. Dagens politiker har krattat manegen och på sikt begått kollektivt självmord.

          Svara
          • Pelle2

             /  09/22/2016

            Ja,naturligtvis är alla som har tagit besluten skyldiga.
            Inte för att det mildrar kritiken egentligen men den gemensamma nämnaren för besluten är att MP har getts mandat att driva frågan.
            Sedan har S och M i sin makthunger valt att låta MP driva på den ohållbara utvecklingen..

        • Vad har hon avstått till förmån för staaackaars flyyyktiiingar?

          Anne Ramberg bor här:

          Svara
    • Einar Berg

       /  09/25/2016

      Jag hatar henne.

      Svara
  2. Frida Gustavlin

     /  09/21/2016

    Sverige kommer att ta emot fler kvotflyktingar. Det slår företrädare för S, MP, M, C, L och KD fast. Antalet kommer ligga på 5000 från och med 2018. Är det möjligtvis en del i en gemensam strategi att försöka vrida asyl/invandringsfrågan ur händerna på SD? Att genom ökad kvot för kvotflyktingar kunna driva en tuffare asylpolitik med ett humanistiskt alibi?

    http://www.svd.se/sverige-ska-ta-emot-fler-kvotflyktingar/om/svenskt-flyktingmottagande

    Svara
    • daniels

       /  09/22/2016

      Om du har rätt tror jag SD och många andra bara skulle bli glada. Visst, det är inte dom som får äran men det är ändå ett stort och bra steg i rätt riktning.

      Idag kommer det män i massor samtidigt som kvinnorna lämnas vind för våg i flyktingläger och krigszoner. Personligen hoppas jag man kvoterar in så att övervägande del flyktingar framöver är kvinnor och flickor.

      Min egen personliga upplevelse är att kvotflyktingar är aktiva i att lära sig språket, klarar civilt beteende, vill jobba och faktiskt tillför en hel del. Kan absolut inte säga samma sak om strömmen av terrorister, kriminella och bidragstörstande latmaskar som nu kommit senaste åren. Tror absolut inte dessa representerar sina ursprungsländer och det skapar rasism då vi luras att tro att alla är som de som kommer hit.

      Svara
    • Jans

       /  09/22/2016

      Givetvis är det en slags alibi och hundben till media för att kunna fortsätta med den striktare asylpolitiken generellt. Samtidigt är det nog också så att det sakta börjar sjunka in hos en del pragmatiska politiker att det egentligen inte finns någon annan väg att gå på sikt.
      Ivar Arpi sammanfattar det rätt bra. Fast han glömmer naturligtvis nämna att fokus på kvotflyktingmottagande samt hjälp i närområdena är klassisk SD-politik som de propagerat för länge.
      http://www.svd.se/mer-humant-med-kvotflyktingsystem/om/svenskt-flyktingmottagande

      Svara
  3. MiT

     /  09/21/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/22/2016

      Att en programledare ställer en sådan kvasifilosofisk fråga, oavsett allvar, kan en man intervjua en kvinna, kan en vit intervjua en svart, kan en normalbegåvad intervjua en idiot, visar bara vilken tramsnivå mediatillståndet befinner sig på. Självklart kan mna intervjua någon som inte är exakt likadan som en själv, det är liksom hela poängen med en intervju, annars kan man lika gärna bara prata själv.

      Men det kanske är så de här offeridentitetsdrivna mediemaktspelarna ser på saken, istället för att bara prata själva om hur de ser på världen, så lyfter de upp personer som förhoppningsvis ser på världen på samma sätt som de själva, med förhoppningen att det skänker sammanhanget en gnutta mer trovärdighet.

      http://web.archive.org/web/20160922052205/http://vakanser.se/jobb/ur+soker+produktionsplanerare+till+stockholm/

      En snabb titt på produktionschefens Twitter avslöjar givetvis att hon är feminist, tillika obligatorisk mansfobiker!

      /Frida

      Svara
      • michael.

         /  09/22/2016

        Självklart kommer världen bli bättre när man delar upp människor efter hudfärg,kön, sexuell läggning osv ökad separatism mellan olika grupper av människor har alltid varit en framgångsväg,titta bara på mänsklighetens historia bevisen är öronbedövande.

        Svara
    • Claes, (ej längre) Centerextremist

       /  09/23/2016

      Kan någon länka till programmet?

      Svara
  4. MiT

     /  09/21/2016

    Svara
    • Jans

       /  09/22/2016

      Prenumererar Ramberg på fiaskon?

      Inte nog med uttalandet om fattigpensionärer, nu denna brunkletning av klassiskt Arnstadsnitt. Och hon lyckas till och med klämma in en liten fras om att hennes svavelosande inlägg är ”till fromma både för fattigpensionärer och asylsökande”…
      WTF?

      Är hon en konstinstallation?

      Svara
  5. Frida Gustavlin

     /  09/21/2016

    Anne ”Antoinette” Ramberg har uppenbarligen ingen som helst känsla för hur provocerande hennes uttalande är, och att ingen i hennes bekantskapskrets utgörs av någon på marginalen. En riktigt överklassperspektiv är vad det är.

    ”Det innebär att alla får vara beredda att under en kortare eller kanske längre tid sänka sina krav.”

    I begreppet ALLA så ingår självfallet inte fru Ramberg, för hon kommer aldrig att behöva sänka sina krav.

    ”Detta är givetvis ytterst beklagligt för våra många fattigpensionärer och andra efterställda grupper. Men i resursernas knapphet är det dessvärre en oönskad realitet.”

    Ja, om vi nu accepterar att vi ska ta emot så många som vi gjort med tveksamma asylskäl, om vi inte accepterar situationen så är det snarare en oönskad olycka.

    ”Men, i en konflikt mellan ett högt asylmottagande och välfärden är jag av uppfattningen att humanismen måste gå före värnandet om den generella välfärden.”

    Nja, man kan säga så här, om de asylsökandes humanistiska värde går att tillgodose på ett annat, men tillika humanistiskt tillfredställande sätt, utan att det påverkar den genrella välfärden i Sverige så är det självklart ett bättre alternativ.

    Det betyder i praktiken att de asylsökande skulle ha behövt söka asyl i andra länder, helt i enlighet med Dublinförordningen, en konsekvens av detta blir självklart att dessa asylsökande skulle ha fått nöja sig med en lägre nivå på välfärd i de mottagningsländer som skulle ha varit aktuella, men det är självfallet inte något problem, då humanism och välfärd inte hänger ihop enligt Ramberg.

    Eller menar hon allvarligen att det enda rätta ur ett humanistiskt perspektiv är att de länder med den mest välfungerande välfärden ska ta emot så många asylsökande att delar av välfärden försvinner, trots att det finns andra humana lösningar. Om hon verkligen menar så ur ett moralperspektiv så förväntar jag mig att hon omedelbart säljer sin lägenhet/fastigheter/aktier/konstföremål/handväskor och ger bort pengarna till så många av stadens uteliggare som möjligt, fortsättningsvis ska hon skänka bort all sin lön som överstiger vad en fattigpensionär har att röra sig med.

    Svara
    • Skeptisk

       /  09/22/2016

      Nej nej, hon offrar sig och skär ner som alla andra. Igår fick hon bara ett vaktelägg och kokt potatis (istället för pommes duchesse) till sin pepparbiff. Som en solidaritetshandling till Sveriges pensionärer. Så det så.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/22/2016

        Milda matilda, jag tar tillbaka min kritik, kan inte vara lätt att leva så.

        Svara
  6. Svenne

     /  09/21/2016

    OT: #Gåsleverproletär

    Svara
    • Jan

       /  09/21/2016

      Källa på det? För övrigt så är ju Stefan Löfvén en av få politiker som faktiskt haft ett arbete innan han blev politiker. Påstår man att han har en klocka för en kvarts miljon bör man kunna backa upp det påståendet.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/21/2016

        Kan alltid vara en fuskkopia, Löfven har ju varit i sydkorea vid nögra tillfällen. 😉

        Svara
      • Svenne

         /  09/21/2016

        I tråden till föregående tweet:

        Löfven har tydligen smak för dyra märken. Men det kan ju vara en billig kopia:)

        Svara
        • Claes, (ej längre) Centerextremist

           /  09/23/2016

          Det är inte samma krona vilket betyder att det inte är samma klocka. Antingen är det en kopia eller så är det en helt annan typ av klocka.

          Svara
      • Jan

         /  09/22/2016

        Om den är äkta så kan jag tänka mig att det är en gåva ( s k guldklocka). Det förändrar knappast saken dock. Å andra sidan är nog den här typen av lyx ganska vanlig i de inkomstskikt Löfvén rör sig i. De dyra klockan är en bekräftelse på den lyckade klassresan (eller karriären om man fötts i ”rätt” klass).

        Svara
        • Pelle2

           /  09/22/2016

          Oavsett om klockan är en gåva eller ej så är det ju patetiskt när en människa med hans inkomster försöker framstå som en arbetare….

          Svara
        • Svenne

           /  09/23/2016

          @Jan Om s.k. guldklocka:
          http://www.krons.se/foretagsforsaljning-c-1632.html
          Upp till 15000 kr
          ”Du har som arbetsgivare rätt att ge en anställd som fyller 50 eller 60 år en skattefri gåva i form av t ex ett guldur, stålklockor eller smycke till ett värde av upp till 15 000 kronor inklusive moms. Gåvan är helt avdragsgill för företaget. Detta gäller även för de som har arbetat 25 år i företaget samt för de som slutar efter varaktig tjänst, dock minst sex år.
          Samtliga priser är inklusive moms och alla minnesgåvor kan även ges i form av presentkort.”

          Svara
      • Stefan löfven suger mp kuk

         /  09/22/2016

        Sosse svin. Gå oc sug sosse kuk

        Lägg av din barnsliga lilla skit //MiT

        Svara
  7. MiT

     /  09/21/2016

    Svara
  8. MiT

     /  09/21/2016

    Svara
    • Svenne

       /  09/21/2016

      Mutor, svågerpolitik och klantänkande…
      Vem är förvånad, egentligen?

      Svara
    • MJM

       /  09/21/2016

      Ann-Katrin Åslund var också hon känd för att vilja ändra/stryka stycken i tjänsteutlåtanden när hon var ordförande i Spånga-Tensta, så det är knappast något nytt, även om det verkar vara mer flagrant nu. Dock är jag inte förvånad över Hersis inblandning i individärenden om försörjningsstöd. Han är medlem av en framstående somalisk klan med hög status. Därigenom får han många somaliska röster. Detta förpliktigar dock när han kommer i en maktposition, då ska personkryssen belönas. Jag kan sätta min hatt på att ärendena gällde somalier som fått avslag. Det vi ser är ett klockrent exempel på hur klanmentalitet och klientelism krockar med svensk demokrati och förvaltningstradition. Resultatet blir ofrånkomligen en riktig härdsmälta…

      Hälsningar

      MJM

      Svara
  9. Pelle2

     /  09/21/2016

    Anne Ramberg får mig att må illa.
    Hon pratar om att andra skall hålla en god ton medan hon själv vräker ur sig oförskämdheter mot sina meningsmotståndare. Därutöver tycker hon att andra skall göra ekonomiska uppoffringar för att få henne att framstå som god och för att göda henne och hennes kollegor med skattepengar som finansierar deras lyxliv.
    Fy fan säger jag !!

    Svara
  10. MiT

     /  09/21/2016

    Det här, är det någon som vet sanningshalten? Känns lite väl tillrättalagd för att vara på riktigt, är liksom lite för bra för att folk ska bli upprörda på twitter?

    Svara
  11. MiT

     /  09/21/2016

    https://twitter.com/svingarvilt/status/778680604166533120

    Svara
  12. MiT

     /  09/21/2016

    Svara
  13. MiT

     /  09/21/2016

    Svara
    • Jan

       /  09/21/2016

      Utmärkt artikel. Det är bara ”rätt” kritik som är tillåten inom normkritiken. Således är det ingen kritik alls. Bara en praktisk utbyggnad av identitetspolitiken.

      Svara
    • Pelle2

       /  09/22/2016

      Håller med Jan. En utmärkt artikel !
      Här kommer ett bra citat:
      ”Normkritik låter så enkelt. Det är kritik mot normer. Det ser så bra ut, men i vårt samhälle är de normer som normkritiken brukar kritisera inte längre norm. Alla politiska partier utom Sd deltar i Prideparader. Är det då normkritik att vara homofob? I ett land där försvarsmakten delar ut handböcker om hur kön är en social konstruktion, måste det väl rimligen vara normkritik att försvara gamla könsroller? I ett företag där normkritiken har blivit norm, måste det väl vara normkritik att vara motståndare till normkritiken? Det är här någonstans i resonemanget det blir så uppenbart att själva begreppet normkritik i sig är en social konstruktion och en fullständigt meningslös sådan. Vi människor är normsökande varelser. Vi behöver normer för att ordna tillvaron, för att vår verklighet inte ska bli för krånglig. När vi därför utmanar gamla och förlegade normer ersätter vi dem omedelbart med nya. Att i vår tid kritisera normer som har varit ute ur bilden i flera årtionden är därför inte det minsta radikalt eller nytänkande.”

      Svara
      • Jans

         /  09/22/2016

        Ett annat bra citat om den tid vi nu hamnat i post-postmodernismen:

        ”Vi människor behöver något att hoppas på, ett mål att kämpa för, en dröm som vi vill ska gå i uppfyllelse. Vad händer när det vi kämpat för redan inträffat? ”Sällhet är att blomstra, inte att ha blomstrat”, som Thomas Hobbes uttryckte det redan på 1600-talet. Detta var ett ämne som under 1990-talet mycket sysselsatte den märklige litteraturvetaren, sociologen, filosofen, fotografen, samhällskritikern med mera Jean Baudrillard (1929-2007). Han hade själv varit aktiv på barrikaderna 1968, men 1990 menade han att allt man i ungdomlig revolutionär yra slagits för redan uppfyllts. Alla fjättrade hade befriats. Allt var möjligt. Vad gör vi då? Baudrillards svar var att vi låtsas. Vi vill inte att kampen ska vara över. Därför kör vi på som vi brukat, inbillande oss själva att vi kämpar för höga mål. Kommer då någon och påpekar att kejsaren är naken, blir vi inte glada.”

        Svara
  14. MiT

     /  09/21/2016

    Svara
    • G

       /  09/21/2016

      Svara
      • Svenne

         /  09/22/2016

        Anne Ramberg nomineras härmed till ”Årets Självmål”…

        Svara
    • QED

       /  09/22/2016

      En advokat som äter sina motståndare till frukost

      Svara
    • Pelle2

       /  09/22/2016

      Är det någon som är förvånad att Schyman håller med Ramberg ?
      Schyman är en gåsleverproletär som heller inte kommer att drabbas av nedskärningar i välfärden och Rambergs språkbruk gentemot åsiktsmotståndare är väl vardagsmat för en gammal kommunist…

      Svara
      • Svenne

         /  09/22/2016

        Instämmer. Dock tror jag att Schyman & Ramberg är mer av champagnesocialister, medan Löfven lutar åt gåsleverproletär-hållet:)

        Svara
      • Även Helle Klein hyllar Rambergs råttattack!

        Svara
        • Klimathotet

           /  09/22/2016

          Citatet om Bruna råttor är hämtat från Der Stürmer.

          Svara
    • Jans

       /  09/22/2016

      Helle Klein bekänner färg. Detta är det som är så bra med sådana här bisarra twitterdebatter. Plötsligt poppar etablissemangets kotterier upp i dagsljuset och man ser vem som är kompis med vem oavsett hur stolligt ryggdunkarkompisen betett sig:

      Svara
  15. Sven

     /  09/21/2016

    Advokaterna har ju i många år tjänat guld på flyktingar, på svenska skattebetalares bekostnad. Har advokaten vunnit får hen ära och pengar som samhället betalar, om advokaten förlorar tappar hen äran men får pengar ändå.
    Det är jättetråkigt att dessa välbetalda väljer att sparka neråt för sina inkomster. Idag stod T. Bodström och talade om 8-åringen som inte får återförenas med föräldrarna. Vad hindrar föräldrarna att flyga ner barnet till Turkiet? Varför måste ALLTID återförening ske i Sverige på svenska skattebetalares bekostnad när situationen är uppenbart riggad mot Sverige? Varför kan inte politikerna avslöja åtminstone det mest uppenbara bluffmakandet och utvisa dessa? Då kanske Sverige kunde låta någon väletablerad invandrare som tjänar några kronor för lite slippa utvisning istället?

    Svara
  16. G

     /  09/22/2016

    Svara
  17. Svenne

     /  09/22/2016

    OT: #Sarkasm #Sverige

    Svara
    • Motkraft

       /  09/22/2016

      Det verkar genomsyra Islam synen att män är vilda rovdjur som inte kan styra sina lustar. Och deras slutsats är att kvinnor ska anpassa sig så de inte väcker rovdjuret, hålla sig hemma, ha på sig klädesplagg som täcker håret eller hela kroppen. Titta ned i backen.

      Som om det skulle hindra rovdjuret att hitta byten? Speciellt i kulturer där mannen har så stark ställning så är alltid lätt hitta ett svagare offer.

      Svara
  18. G

     /  09/22/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  09/22/2016

      Krypandet för könsrasisterna i ”Rättvise”förmedlingen får mig att må illa..

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/22/2016

        De borde bara säga: Tack, men nej tack. Vi sköter det där själva, helt utan er inblandning, för vi är inte ett dugg intresserad av era politiskt korrekta listor.

        Svara
        • Jans

           /  09/22/2016

          Tänk om LO eller någon annnan intresseförening mejlade en lista på lämpliga intervjukandidater och SvD svarade att de redan har inspirerats av LO:s idéer och har en liknande lista.

          Svara
  19. MiT

     /  09/22/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  09/22/2016

      Katerina Janouch skriver bra på SVpol:
      ”Äkta humanism vore väl annars att asyladvokater jobbar pro bono med flyktingar”
      Något säger mig dock att Ramberg inte håller med. Det är ju bara de fattiga pensionärerna som skall vara solidariska och inte de fina advokaterna…

      Svara
  20. MiT

     /  09/22/2016

    Svara
  21. MiT

     /  09/22/2016

    diggilou ville leka smartass men glömde att smart är en del av det… 😛

    Svara
    • Pelle2

       /  09/22/2016

      Voronov är väl en del av godhetsvänstern och för dom fungerar det ju så att det är bara deras åsiktsmotståndare som skall hålla god ton medan dom själva tycker att dom kan vräka ur sig vad som helst…

      Svara
  22. MiT

     /  09/22/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  09/22/2016

      Dumt av Voronov att försöka ljuga när det finns bevis för att Bali har rätt..

      Svara
  23. MiT

     /  09/22/2016

    Svara
  24. MiT

     /  09/22/2016

    Svara
    • Jan

       /  09/22/2016

      Helle Klein är något så märkligt som en judisk islamistkramare och en sekulariserad präst!

      Svara
      • Alice Underlandet

         /  09/22/2016

        Klein är sorten som garderar sig.

        Svara
    • Pelle2

       /  09/22/2016

      Klart att en godhetsapostel och gåsleverproletär som Klein håller med Ramberg..
      Det är inte hon som kommer behöva spara på pengarna..

      Svara
    • Bisarrt av Ramberg.

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/22/2016

      Vanligtvis brukar vänstern tycka att det är en bra idé att alla ska hjälpa till, men sen när blev det extra poppis bland vänsterns megafoner att de som har det sämst ställt ska betala extra, medan de som har de bäst ställt inte behöver beröras ett barraolin.

      Särskilt anmärkningsvärt blir det när det är högern som därtill kommer med idéerna betalningsfördelningen. Anne Ramberg är inte bara överklassare ut i fingerspetsarna, hon är även en adelskramare och rojalist av rang. Märkligt att identitetsvänsterns reflexmässiga anklagan inte slår till, att det är fel när mer ”priviligerade” ska föra mindre bemedlades talan.

      /Frida

      Svara
      • Pelle2

         /  09/22/2016

        Det stämmer väl bra överens med vänsterns offerhierarkier att inte klaga över att en vit överklasskvinna ömmar för de svaga invandrarna… Så länge offren tjänar på det hela så finns det inget att beklaga sig över.

        Svara
  25. Törnrosa

     /  09/22/2016

    Utgår från Rambergs originaluttalande och konstaterar ett ovanligt lågklassigt debattinlägg av en person med flera toppuppdrag som gör att man ska kunna förvänta sig ett bättre publikt uppförande.
    Är inte heller imponerad av Rambergs uppdaterade version. mvh

    Svara
    • Klimathotet

       /  09/22/2016

      När vissa blir inträngda i ett hörn syns det om de har stelopererad högerarm.

      Svara
  26. Jan

     /  09/22/2016

    En ung kvinna som skriver med förstånd och med en kritisk blick på den politiska samtiden är Karin Pihl. Hon tycks befriad från den narcissism som är alltför vanlig bland unga svenska kvinnor. Här skriver hon klokt om inflationen i begreppsfloran och den intellektuella ohederlighet som förhindrar en meningsfull dialog:

    ”Om man ska tro SSU Stockholm styrs Sverige av en rasistisk regering. När migrationspolitiken förändrades i höstas protesterade SSU:arna. En restriktiv invandringspolitik är rasism, ansåg de”.

    …..”Det är inte bara uppenbara knasbollar som trixar med ord för att maskera illa underbyggd argumentation.
    I debatten om vinst i välfärden är det en vanlig taktik. Men man är inte socialist bara för att man anser att John Bauergymnasiets konkurs inte bidrog så värst mycket till den svenska skolan. Det verkar dock stora delar av borgerligheten tycka.
    Fascist, rasist, socialist, man tar till det man har helt enkelt”.

    Svara
    • Pelle2

       /  09/22/2016

      Nej,jag tror inte att någon av oss borgerliga tycker att det var något positivt i sig med John Bauers konkurs mer än att en skola som inte lyckades vara lönsam fick ta konsekvensen av det.Detta till skillnad mot kommunala skolor som kan gå med underskott i all evighet…

      Visst är det en form av socialism att enbart vilja ha skolor som drivs av staten eller kommunerna. Det är väl ett av de mera utmärkande dragen för socialismen att man i stort sett inte vill ha någon privat företagsamhet i offentlig verksamhet.
      Sedan att man låtsas att det kommer finnas massor av människor som vill driva skolor utan lönsamhet eller med väldigt liten sådan är ju bara en dimridå för att det skall framstå som om regeringen minsann inte förbjuder privata alternativ inom vård och skola…

      Kan personligen säga att jag aldrig skulle starta ett eget företag om jag inte trodde att jag skulle tjäna mera pengar på det än att vara anställd..

      Svara
      • Jan

         /  09/23/2016

        Du är nog en av de ”knasbollar” Pihl kritiserar i sin ledare. Driver man skolor med skattepengar är det inte längre någon privat verksamhet. Fria, privata företag ska drivas på en fri marknad där lika villkor gäller för alla aktörer. Det finns inget som hindrar någon att driva en privat (alltså privat på riktigt, inte skattesubventionerad) skola eller vårdinrättning i Sverige. Således kan man inte tala om socialism. I så fall är alla andra länder i världen utom Chile och Sverige socialiststater.

        De viktiga när det gäller offentlig verksamhet som skolor och sjukhus är inte att de är börsnoterade eller går med vinst. Staten eller kommunerna är inte, och ska inte vara, ett börsbolag i händerna på riskkapitalbolag. De ska se till allas bästa också de som riskkapitalisterna inte kan tjäna pengar på. De ska också se till slutresultatet för hela samhället inte endast spekulationsvinster för ett fåtal välfärdskapitalister.

        Det ska finnas en rågång mellan offentlig verksamhet och privat dito. Det finns det i alla andra länder utom i Sverige och Chile. Den norska högern, till exempel, ser Sverige som ett skräckexempel på vad som händer när man inför statlig skolkapitalism.

        Svara
        • Pelle2

           /  09/23/2016

          Here we go again !
          Det är väl en lika privat verksamhet man bedriver även om det är skattepengar som betalar kalaset ? Det är ju ägarförhållandet som avgör och inte vem som betalar för det hela . Annars skulle man väl kalla de privata företag inom t.ex byggsvängen som gör jobb åt kommun och stat för halvstatliga.

          Varför är det viktigt att statlig och kommunal verksamhet inte går med vinst ?
          Så länge staten eller kommunen får det dom betalar för i form av rätt kvalitet
          och kundnöjdhet så ser jag inget problem med det.
          Man får ju då anta att dom är kompetenta beställare så att dom inte betalar för mycket och får dålig kvalitet.
          Man kan ju också prata om vinst i överförd bemärkelse. För mig är det lika viktigt att statlig- och kommunal verksamhet i egen regi bedrivs så effektivt som möjligt och att man inte bara helt tanklöst pumpar in nya pengar när det skriks efter det….

          ” privata företag ska drivas på en fri marknad där lika villkor gäller för alla aktörer.”

          Det står var och en fritt att starta en vårdinrättning eller skola som subventioneras av stat eller kommun så samma villkor gäller för alla aktörer.Det är ju inte så att kommunen pekar ut vissa aktörer och förbjuder andra.

          ”De ska se till allas bästa också de som riskkapitalisterna inte kan tjäna pengar på. De ska också se till slutresultatet för hela samhället inte endast spekulationsvinster för ett fåtal välfärdskapitalister.

          Så du menar att regeringen just nu satsar på att ge riskkapitalister spekulationsvinster ?Det är väl så det måste tolkas eftersom dom inte har förbjudit privata alternativ i vård och omsorg…
          Jag har heller aldrig påstått att Sverige idag har ett socialistiskt skolsystem men att de strävar efter att det skall bli det genom att ta bort incitamenten för någon att driva
          skola eller omsorg när dom sätter ett vinst-tak.
          Det är ju också märkligt att ni vänstermänniskor vurmar för de gamla privatskolorna där de rika köper sig en bra utbildning. Med andra ord är det ok för dom som har mycket pengar att köpa sig till en bättre utbildning än vi andra..

          Svara
    • Törnrosa

       /  09/22/2016

      Karin Pihl tycks mig vara en klok tjej som väger orden med omsorg. mvh

      Svara
      • trollan

         /  09/22/2016

        Har också blivit positivt överraskad av henne. Kan erkänna att bilden som hon har intill sina artiklar stämde väldigt bra in i unga, bittra, radikalfeministiska kvinnor vi ser i drivor idag. Det känns alltid lite roligt när ens förutfattade meningar kommer på skam.

        Svara
    • G

       /  09/23/2016

      Åh Yes! Karin är så bra ❤

      Ang Ullgren på DN som Karin nämner i texten, även Widar skrev lite om detta…

      "Närmare än man kan tro"
      http://www.folkbladet.se/opinion/narmare-an-man-kan-tro-om4295737.aspx

      Svara
  27. Pelle2

     /  09/22/2016

    Ot:
    Bloggaren ingångsvärden driver hårt med Löfvens Global deal 😉
    http://ingangsvarden.blogspot.se/2016/09/fatal-deal.html

    Svara
    • Klimathotet

       /  09/22/2016

      Den enda Global deal han har gjort var en Patek Philippe Calatrava 5153 för skattepengar.

      Svara
  28. Svenne

     /  09/22/2016

    En ledtråd till Rambergs uttalande?

    Svara
  29. Jans

     /  09/22/2016

    Jag kan rekommendera er att lyssna på normkritikinslaget i Studio Ett igår om ni vill höra en annan överklasstant i samma anda som Anne Ramberg. Anna Klara Bratt från Feministiskt Perspektiv:
    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637
    Från 18.00 där hon svarar Ann Heberlein. Det är en fallstudie i von-obenattityd och ”jag kan det här jag är genusvetare”.
    Hela inslaget är värt att lyssna på för övrigt.

    Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/22/2016

        Den där ska verkligen alla lyssna på!

        Speciellt intervjun med journalisten på UR som sa ifrån, rena rama jävla STASI-byrån. Den som intervjuar Per Axel Jansson på SR är visserligen rätt STASI-skadad med frågor som ”Du som vit heterosexuell man…”.

        Fritt från den efterföljande intervjun med chefen på UR.

        -Jag vill jättegärna prata om normkritik (säger chefen på UR)
        -Låt oss göra det då (frågar reportern)
        -Jag som chef ska inte prata om högt i tak. (Följt av bla bla bla). Nu sitter vi och pratar om vilka ord vi ska använda (bla bla bla). Hjärnan är empatisk muskel, och byta perspektiv är att träna, och det har inte med normkritik, men att säga att man jobbar med normkritik, säger man (snömos snömos) det är en empastik muskel (mer snömos) jag är i skäggetorp, de andra bla bla (snömos blandat med snömos) tre av tjejerna bli lärare. (Snömos). Min empatiska muskel.

        Fucking priceless! Jag brukar försöka låta bli förolämpningar, men den där UR-chefen är antingen förståndshandikappad eller dyngfull. Om någon förstår sig på en sådan där app som transkriberar automatiskt, gör oss en tjänst, hela det där samtalet med chefen behöver sparas till eftervärlden.

        Och visst, du har helt rätt, Anna Klara Bratt är sanslöst dryg.

        Svara
        • Jans

           /  09/22/2016

          Det låter som hon kommer från samma salonger som Ramberg. Det är nog inte en dam som arbetat sig upp på samhällsstegen om vi så säger.

          Jag tycker inte SR gör bra ifrån sig och inte väjer för de jobbiga vinklarna. De är ju praktiskt taget kollegor med UR så det är mer än man kan förvänta sig.

          Svara
          • Jans

             /  09/22/2016

            Suck, jag menar förstås att SR GÖR bra ifrån sig. Det smög sig in en negation när jag tittade bort.. 🙂

          • MiT

             /  09/22/2016

            Jävla negationer! De smyger sig på så fort man vänder bort blicken 😛

          • Frida Gustavlin

             /  09/22/2016

            När jag tänkt lite så framstår det mest som att hon inte har den minsta aning om vad hon pratar om. Det dunkelt sagda, det dunkelt tänkta, ett talesätt som aldrig passat bättre.

            Hennes tramsande skulle i sin infantilitet kunna vara förlåtligt, men det är det inte. Hennes påtvingade och påtvingande blajande visar bara hur träffsäker Per Axel Janssons kritik faktiskt är, att det råder en förvirrad konsensuskultur kring normkritiktramset som uppenbarligen förgiftat redaktionen fullständigt.

            /Frida

            Och visst är det inte svårt med negation när man ej tittar bort. 😉

  30. MiT

     /  09/22/2016

    Svara
    • Jans

       /  09/22/2016

      Det sista argumentet som finns kvar nu verkar det som: att de som kommenterar är anonyma eller saknar aukotritet (d.v.s. etablissemangets erkännande). Debatten är alltid vunnen när argument av den här typen kommer upp:
      – Du är anonym.
      – Du är inte utbildad.
      – Läs på!
      – Du är hatare som säger emot.
      o.s.v.

      Svara
      • Svenne

         /  09/23/2016

        Lite kul ändå när ‘vänsterfolk’ vill stärka samhällets auktoriteter… Under årtionden gjorde de allt för att riva ned dem… #varvetrunt

        Svara
    • Pelle2

       /  09/22/2016

      Pratar han om Virtanen,Lindberg,Linderborg,Zara Larsson,Gudrun Schyman,Rättviseförmedlingen,Malena Ernman,Jonas Gardell eller Henrik Schyffert ?

      Svara
  31. Jans

     /  09/22/2016

    Kulturnytt får hicka. Filmare i Norge har gjort en storfilm som utmålar den norske kungen under andra världskriget som hjälte när han stod emot nazisterna. Problemet? Det kan föda nationalistiska känslor och stolthet hos norrmän och det går ju såklart inte för sig. Att vara stolt över att ens konung inte ville gå Hitlers ärenden går ju naturligtvis inte:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6520713

    Alltså, går det att begripa vad problemet här är? Varför får man inte göra en film som utmålar någon som gjort något bra som hjälte? Varför är det fel om norrmän blir stolta och kan de för övrigt inte tänka själva?
    ”Det finns alltid en fara med att hjältedyrkan kan tippa över i chauvinism”, säger en norsk historiker.
    Jaha? Så risken finns att norrmänen går och blir extremister av att ha tittat på en film om en kung som sade nej till historiens värsta extremister?

    Inte ens regissören själv klarar av att stå emot pressen att skämmas lite över hjälteporträttet:
    ”För blir detta alltför mycket hjältedyrkan av den norska friheten så blir det också fel, säger Erik Poppe.”
    Helt bisarrt, rena rama Norgehistorian!

    Svara
  32. MiT

     /  09/22/2016

    Svara
  33. Frida Gustavlin

     /  09/22/2016

    12000 migranter är efterlysta, de ska utvisas ur landet. Ett vanligt år så får myndigheterna fatt på ungefär 1000, inget aktivt sökarbete utförs. Vem är förvånad? Inte jag i alla fall.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/over-12000-migranter-ar-efterlysta/

    Inrikes passkontroll utförs självklart inte, det har PK-etablissemanget sett till. Sedan är jag osäker, men förr har det varit så att migranter på rymmen långt ifrån alltid hållit sig speciellt gömda. De kan ha barn i skola, gå till vårdcentralen och tandläkaren utan ett dyft händer. Men så är det i lilla Sverige.

    Systemet är till och med uppbyggt så att det ska vara extra svårt att verkställa avvisningsbeslut.

    http://www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/papperslosa-barn-1.205221

    ”Barn kan vara papperslösa av olika anledningar. Det kan handla om: Barn som har haft rätt att vistas här under det att deras ansökan om uppehållstillstånd prövas men där den rätten har upphört samt barn som tidigare har haft ett tillstånd att vistas här men vars tillstånd har upphört.”

    ”Hur ska skolan registrera eleverna? En följd av att barnen inte har personnummer eller inte vill uppge sin adress kan vara att ansökningar till en skola inte kommer att vara fullständiga. Det innebär att kommuner och skolor kan behöva göra vissa avsteg från sedvanliga rutiner vid bedömning av sådana ansökningar.”

    Ett rimligare förfarande vore att leta rätt på föräldrarna och skicka dem och deras barn dit de hör hemma omedelbart efter det att avslagsbeslutet vunnit laga kraft, ur ett barnperspektivt bra mycket bättre, så att barnen så snart som möjligt fick gå i skola i sitt hemland.

    /Frida

    Svara
    • Jans

       /  09/22/2016

      Och denna senfärdighet att se till att lagarna efterlevs är i grund och botten orsaken till att över 4000 människor dött på Medelhavet i år. Om det hade varit meningslöst för människor med tveksamma asylskäl (alltså de 12000 som det nu talas om) att försöka ta sig till och hålla sig kvar i länder som Sverige och Tyskland så hade fler troligen överlevt som direkt följd. Utöver det hade förmodligen tusentals riktiga flyktingar och svältande fått bättre möjligheter att överleva eftersom det hade funnits mer pengar till bistånd. En vild gissning är att ungefär lika många människor som nu är efterlysta i Sverige har mist sitt liv på grund av precis den politik som gör att de är efterlysta. Sådan ser Schyfferts och Ehrnmans och V:s och alla de andra goda människornas ideologi ut i praktiken.

      Svara
  34. Jans

     /  09/22/2016

    Svara
  35. MiT

     /  09/22/2016

    Svara
  36. Vad i h-vete?

     /  09/22/2016

    Helt otroligt!!!
    Hur långt ska detta vansinne få gå?
    Läs och hör inslaget. Det är helt jävla sjukt faktiskt.

    På UR har de bland annat intervjuer om de anställdas sexualitet religion mm
    i syftet att kontrollera mångfalden hos personalen. De som ifrågasätter får sparken.

    ”På Utbildningsradion har normkritiken blivit en så överordnad struktur att den inte får ifrågasättas, skriver Erik Helmerson”.

    ”En UR-chef uttalade sig därefter, mångordigt. Det var inte lätt för mig att förstå vad hon ville ha sagt. Hon upprepar att ”hjärnan är en empatisk muskel”. Min muskel må vara otränad – lyssna gärna själva på hemsidan”

    .
    http://www.dn.se/ledare/signerat/normen-normkritik-fick-inte-kritiseras/
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6521602

    Svara
  37. Svenne

     /  09/22/2016
    Svara
    • Jans

       /  09/22/2016

      Det är en helt sanslös tid man lever i. Är allt som sker verkligen på riktigt? Det är så skruvat, så skruvat. Tanten som kallar Hanif för brun råtta (precis vad hon gör, hennes lama försök att låtsas annat går bara Voronov på) sitter i en värdelös värdegrundsdelegation som jag har nöjet att betala för. Samma tant som tycker pensionärerna får backa nu när det kommer ”nya svenskar” medan hon själv bor som en drottning. Det är bara så osannolikt. Rena rama Göran Lambertzvibben. Var kommer de här människorna ifrån. De måste vara en del av Putins trollarmé. Det är tusan den mest rimliga förklaringen.

      Samtidigt brinner det, varenda kväll, någonstans i en förort. Och det bara fortsätter, och fortsätter.

      Svara
  38. G

     /  09/22/2016

    Missa inte Opinion Live 22:00 SVT1

    Del 5 av 19. Journalisten Niklas Orrenius och dödshotade konstnären Lars Vilks om extremism, yttrandefrihet och rasism med Elisabet Höglund, terrorexpert m fl. Stefan Einhorn och Katerina Janouch om curling av barn. Programledare Belinda Olsson.

    Och snart kommer historiker Arnstad var med i Aktuellt, sjukt bra val SVT! lol!

    Svara
    • G

       /  09/22/2016

      Haha. Det var tänkt att killen från Nya Tider och Arnstad skulle debattera i Aktuellt, men Arnstad tackade NEJ till det, så därför blir de intervjuade var för sig 😛

      Svara
      • G

         /  09/22/2016

        Yes, han nämnde 30-talet lol. Det går inte för sig att göra en intervju utan att nämna 30-talet. Arnstad förklarade att det finns tydliga kopplingar till nazister inom Nya tider, ”det har exempelvis den demokratiska tidskriften Expo kartlagt”.

        Killen från Nya Tider kallade Arnstad precis i slutet av intervjun för en låtsashistoriker, programledare Gralde sa att han får givetvis ge sin syn på det påståendet, Arnstads svar var ”det tråkar ut mig så jag tänker inte svara på det” HAHA!

        Svara
    • G

       /  09/22/2016

      Resultat på frågorna i kvällens Opinion Live, tog inte med frågorna om curlande.

      http://imgur.com/a/JVyRK

      Svara
  39. G

     /  09/22/2016

    Såklart var det nödvändigt att ha med ett snyft reportage om en familj med barn som fått avslag ang regeringens krafttag att få fler att, sen sade Ygeman i studion att det är lätt att känna sympati för människor i enskilda fall, men att det är upp till migrationsverket och miggdomstolarna att ta beslut, vilket jag håller med om.

    Svara
    • G

       /  09/22/2016

      Och vad menar Höjer från (V) att det är tydligt att vi ”behöver en regering som tar ett antirasistiskt ansvar”. Vad fan är ett ”antirasistiskt ansvar”. Hon sa också att det är fel att ”jaga” människor med mörk hårfärg (hon utgår ifrån att ALLA asylsökande har mörk hårfärg) då ”vi” inte vill ha ett samhälle som gör skillnad på ”dom & oss”. Konstigt nog sade hon inget om hon tycker det är okej att göra skillnad på vit och svart hudfärg som en del gillar att göra nuförtiden. Men jag antar att hon inte ser det som ett problem att det bara i Linköping lever kring 500-1000 gömda som egentligen ska åka hem då de fått avslag men stannar kvar illegalt.

      Det är jävligt lätt att ”stå upp för asylrätten, rätten att söka asyl”….men sen då ? Det betyder att vissa _kommer_ få avslag och ska återvända, men det är tydligen inte lika självklart att stå upp för att de asylsökande som får avslag också ska göra rätt för sig och återvända, utan att polisen ska behöva ödsla resurser på att jaga och tvångutvisa de som inte gör det frivilligt.

      Svara
      • Jans

         /  09/22/2016

        V:are vet inte själva vad de menar. De sitter fast i ett tankemönster som de inte kan ta sig ur. De lever i villfarelsen att hela världens fattiga skall flytta till Sverige och bygga ett paradis tillsammans med den blivande minoritetsbefolkningen, svenskar. Det går inte förstå hur de tänker. Men däremot älskar de när de får slå i sitt spelade underläge. Vad de absolut inte vill ha är förra hösten när det höll på att bli kaos på riktigt. Då spricker drömmen. Så länge det är någorlunda ordning i landet kan de fortsätta drömma. V är en livsstil inte ett realistiskt politiskt alternativ.

        Svara
      • G

         /  09/23/2016

        Här är exakt citat av det hon sade, och rätt namn är Höj Larsson och inte Höjer som jag skrev lol….

        ””Regeringens förslag om inspektioner
        på arbetsplatser och skärpningar av
        den inre utlänningskontrollen får
        skarp kritik av Vänsterpartiet.

        -Det är tydligt att vi behöver en
        regering som tar antirasistiskt ansvar
        för sin politik, säger Christina Höj
        Larsson, migrationspolitisk
        talesperson, till TT.

        I en intervju med Ekot antydde Morgan
        Johansson att facket ska bidra med
        information. -Det låter väldigt
        allvarligt. Det är faktiskt ganska
        anmärkningsvärt. Jag undrar vad facket
        tänker om det, säger Höj Larsson.””

        Svara
    • Jans

       /  09/22/2016

      Det går ju annars att åka till valfri fattig region i världen och göra snyftreportage om folk som svälter ihjäl på riktigt. Gammelmedia måste gå vidare. Ja, det finns folk som har det sämre än svenskra, nej alla kan inte flytta hit och nej de som har råd och kraft att komma hit är (till stor del) inte de som lider mest.

      Svara
      • G

         /  09/22/2016

        Nej precis, som familjen i Uppdrag granskning igår som sa att de betalat $17 000 (om jag kommer ihåg rätt). De verkar dock vettiga och sönerna 14 & 18 år hade framtidstro, även om de tyckte det var tråkigt att bo i 1 litet rum i ett år med sin mamma, och jobbigt att det tar sådan tid, och de var troligen kristna då mamman kunde visade håret. Precis som den andra kvinnan från Syrien som först fick praktik men nu har fast anställning på en vårdcentral, hon bar inte heller huvudduk, det brukar betyda att de är kristna flyktingar, det underlättar säkert en hel del.

        Handlade även om att då det är så få kvinnor på asylboendena så har det blivit en del problem med ofredanden och våldtäkter från männen, så många kvinnor lämnar inte ens sina rum utan sitter instängda.

        De pratade även med en man från Sudan, han hade fru och 2 barn i hemlandet men hoppas de ska komma hit, han har tydligen fått info om vad jämställdhet är och hur det fungerar i Sverige, han sa att många skiljer sig när de kommit till Sverige då mannen inte längre är ”överhuvud” och kvinnan är mer fri, och att det oftast är kvinnan som tar initiativ till att gå skilda vägar, men han hoppas att han och hans fru ska kunna leva i Sverige på ett jämställt sätt när de kommer, om de kommer hit. Han sa att det är synd att inte alla länder har jämställdhet redan från när man är liten som i Sverige, det skulle underlätta och vara bättre. Han skulle bara veta vad feministerna tycker om jämställdheten i Sverige, typ icke-existerande.

        Det var även det Widar A sade till advokat T Bodström i aktuellt igår, när Bodström sade att vi stänger vägen för de människor som ”har det svårast här i värden”. så svarade Widar; Fast det är inte sant Tomas, de som har det svårast är kvotflyktingarna och de flyktingar i närområdet som aldrig kommer lämna närområdet utan väntar på att kunnat återvända hem.

        Uppdrag gransking, debatten mellan Widar och Bodström, och givetvis ”historikern” Arnstad från ikväll finns såklart på SVT Play om ni vill se på det.

        Svara
  40. Ivar L

     /  09/22/2016

    Här blev det så långt från järnrörskandal man kan komma:

    Och han har ju begått riktiga brott, inte bara spelat in en pinsam fyllevideo.
    Och han sitter dessutom KVAR i riksdagen.

    Det är skillnad på folk och folk.

    Svara
    • Pelle2

       /  09/23/2016

      Är du en del av godhetsvänstern så är det inget problem att vara kriminell.
      Är det någon som har hört en ledande Vänsterpartist kritisera vänsterextremisterna i
      Afa eller Researchgruppen ?
      Är det någon som har hört någon vänsterpolitiker avkräva Vänsterpartiet ett avståndstagande från våldsvänstern ??
      De senaste dagarna har vi också hört t.ex Sjöstedt anse att det inte är något problem med deras ideologiska rötter inom kommunismen..
      Dubbelmoralen och hyckleriet inom vänstern är monumental..

      Svara
  41. G

     /  09/22/2016

    Jeanette Larsson är redaktör för Aktuellt på SVT.
    Och Wolodarski är så upphetsad att han inte klarar av att skriva rätt, fria tider eller var det nya tider…..

    https://twitter.com/simonleuf/status/779057641184165888

    Simon har fel, det var ingen debatt, de blev bara intervjuade var för sig, det hade kunnat bli en debatt om inte Arnstad tackat nej till det!!!

    Svara
  42. MiT

     /  09/22/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  09/23/2016

      Inte naturligt för en socialist som Klein eller en fegis som Wolodarski att låta någon som inte delar deras åsikter få säga vad dom tycker Skulle inte bli någon debatt om dom fick bestämma…

      Svara
  43. Anonymouse

     /  09/22/2016

    Kawa Z går med i Socialdemokraterna?
    Vi snackar nu om den hypersensitiva killen som kan finna kolonial rasism i sorkspillning.
    Ganska förvånande sett till den senaste tidens förändringar i flyktingpolitiken.
    Är den ekonomiska guldruschen med konstruerad godhet över?
    Har allt bara varit ett spel?
    Frågorna är många…

    Svara
    • Pelle2

       /  09/23/2016

      Han jobbar väl på kommunal där det är mer eller mindre ett anställningsvillkor att vara Sosse eller Vänsterpartist.
      Han har ju också demonstrerat att han behärskar det fina vänsterhatet så han är väl en klockren sosse eller Vänsterpartist..

      Svara
      • Svenne

         /  09/23/2016

        KZ klättrar snabbt på sossestegen nu… Minister redan 2018?

        Svara
    • Jan

       /  09/23/2016

      Djävla skojare. Han har kvoterats in på Kommunal där han gör ingenting. Vad han nu har där att göra? Hans anknytning till Kommunal är noll. Förmodligen är taktiken att göra affär av att gå med i Socialdemokraterna (vad ovanligt för en tjänsteman i ett arbetarfack…) direkt knuten till hans anställning. Som han vill säkra…

      Svara
  44. MiT

     /  09/22/2016

    Tänk att allting alltid är annorlunda när det kommer till dem själva…? Och han har verkligen inga höga tankar om folk alltså, tror inte de har en egen hjärna och kan tänka själva…

    https://twitter.com/KGuw/status/779055558947135489

    Svara
  45. G

     /  09/22/2016

    ””Nye Borgerlige klara för danskt val

    Danska högerpartiet Nye borgerlige har samlat ihop över 20 000 godkända väljarunderskrifter och är därmed klara för folketingsval, uppger danska TV2.
    Partiet vill arbeta för asylstopp och utvisning av utländska brottslingar.

    Partiordförande Pernille Vermund säger att invandringspolitiken är ”det viktigaste för Danmark här och nu”,

    Partiet grundades förra året av bland annat Vermund, som tidigare varit folketingskandidat för De konservative.””
    http://www.svd.se/nye-borgerlige-klara-for-danskt-val

    Svara
  46. G

     /  09/23/2016

    ””400 000 svenskar ber för maten varje dag

    …..En ålderskategori som sticker ut bland bedjarna är ungdomar mellan 15 och 29 år. Det finns betydligt fler dagliga bordsbedjare där än det gör i någon av de äldre grupperna. Hela nio procent av ungdomarna uppger att de ber dagligen före maten, medan endast fem procent av de som är 65 år och äldre gör det. Allra lägst frekvens är det i åldrarna 30 till 49 där endast en procent ber dagligen.

    Värderingar planteras tidigt

    Birgit Lindgren Ödén forskar inom religionssociologi och har följt ett antal människor från gymnasiet och framåt för att se hur deras livsmönster och värderingar förändras. Hon menar att många av våra grundläggande värderingar befästs just i gymnasieåldern.

    – Ber ungdomarna i den åldern bordsbön nu så är det mycket möjligt att det kommer att hålla i sig när de blir äldre, säger hon.

    Vilka politiska partier röstar då bordsbedjare på? Ja, det går också att utläsa från Sifo:s undersökning. Föga förvånande ligger röstande på Kristdemokraterna i topp. 17 procent av dem uppger att de ber bordsbön någon gång varje vecka. Längst ner på bönefrekvensen ligger vänsterpartister och de som röstar på Feministiskt initiativ.

    Ingen av de tillfrågade i de två grupperna ber bordsbön dagligen och inte heller någon gång per vecka.””
    http://www.dagen.se/400-000-svenskar-ber-for-maten-varje-dag-1.781331

    Hmmm…de ber dagligen i det tysta för att vita män ska utrotas.

    Svara
  47. G

     /  09/23/2016

    ””Knyckare och Johansson i ny poddshow

    Det kan vara svårt att leva som man lär. I en ny podcast och scenshow ska komikerna Emma Knyckare och Josefin Johansson tillsammans med kända gäster reda ut kluriga frågor i hopp om att göra det ”lättare att vara feminist”, skriver Knyckare på Instagram.””
    http://www.svd.se/knyckare-och-johansson-i-ny-poddshow

    När var det svårt då ?

    Svara
    • Pelle2

       /  09/23/2016

      Är som sagt var ett skämt att påstå att det är svårt att vara feminist i dagens Sverige och det ännu mera när man är programledare på det radikalfeministiska P3 som Knyckare har varit till och från..
      Är det något som är ”svårt” så är det väl att vara antifeminist..

      Svara
  48. G

     /  09/23/2016

    Svara
  49. G

     /  09/23/2016

    Forts….

    Svara
    • G

       /  09/23/2016

      …..

      Svara
  50. G

     /  09/23/2016

    Alexandra skriver så bra ang Rambergskan, hoppas Alexandra får permanent plats på nån tidning i framtiden. Läs Hela.
    http://www.gp.se/ledare/s%C3%A4g-vem-den-godaste-humanisten-%C3%A4r-1.3798827

    ””[…]…Det är humant att vilja hjälpa utsatta människor, men varför det skulle vara mer humant om hjälpen sker just i Sverige är en fråga som ännu inte besvarats. I debatten har det ofta låtit som att Sverige är det enda säkra landet i världen och att människor är dömda att dö om de inte får komma just hit. Det viktigaste torde dock vara att människor får hjälp, inte nödvändigtvis att det sker just här.

    Flyktingkrisen blev så svår för Sverige att hantera att det blev aktuellt att upprätta tältläger. Är det ett värdigt mottagande i svenska mått mätt? När man nått till den punkten kan det vara bättre att hjälpa på annat sätt. Genom större riktat bistånd kan man hjälpa fler jämfört med hur långt pengarna räcker här. Ändå uppfattades det länge som rasistiskt, snarare än humanistiskt, att vilja hjälpa människor i närområdet.

    För att hantera de ekonomiska effekterna av flyktingkrisen i Sverige valde regeringen att minska biståndet. Senare, när färre sökte sig till Sverige som en följd av regeringens åtstramningar vilket påverkat asylkostnaderna positivt, har pengar kunnat återföras till biståndsbudgeten. En återgång till tidigare generösa politik torde återigen kräva en minskning av biståndet. Är det humanism att göra avkall på bistånd?..[..]…””

    Svara
  51. G

     /  09/23/2016

    https://twitter.com/aboscanin/status/779052800428900352
    ……..

    Haha, komiskt tråd med Isobel Hadley, Advokat Emma, Kimthecynic med flera,
    ”nej, det gör hon inte alls”, ”jo tidigare, texten är ändrad” total tystnad…..

    Svara
  52. G

     /  09/23/2016

    Wow. En av våra typiska vänsterjournalister försöker sätta dit Stickan Ljunggren i den här twittertråden ang hans debattartikel i Expressen om den generella lättkränkthet i dagens samhälle och kravet om att Palmlöf får sparken.

    Svara
    • G

       /  09/23/2016

      Okej, inte bara 1 vänsterjournalist är med i kören, herr Rosen från politism är också med på ett hörn, och flera tweets i tråden får gilla av kollegan Atladottir såklart. Jag fattar inte hur de inte kan förstå vad det som Stickan skriver handlar om, är det verkligen så jävla svårt!

      https://twitter.com/AndersThor/status/778897523922665477

      Man måste vara bra enögd likt @andersthor om han tror att detta enbart beror på att exempelvis svarta och homosexuella nu har större möjlighet att ”göra sin röst hörd” pga att samhället skulle vara mer öppet och tolerant mot de grupperna idag jämfört med förr i tiden, samtidigt som det finns svarta som säger att de blir kränkta och förtryckta så fort en vit människa kommer in i samma rum!

      Rosen vill iaf inte ge Palmlöf sparken….

      Alltså, det är Alldeles för många tweets från tråden som borde postas här men 10 länkar är max, så ni får läsa tråden på twitter istället, men börja då från allra första tweeten i kommentaren ovan i så fall, kanske t.o.m finns material i tråden till ett blogginlägg för MiT 😛

      Jag säger som Alexandra skrev i Maj 2015…
      https://twitter.com/aboscanin/status/601113072774860801
      Från samma tråd….

      Svara
  53. G

     /  09/23/2016

    facebook.com/ivar.arpi/posts/10153772450166218

    Svara
  54. G

     /  09/23/2016

    ””Katerina Janouch;
    Dömer o dömer, alla har erfarenhet av folk som inte kan uppföra sig. Alla dessa stenkastande ungdomar tex, har deras föräldrar gjort ett bra jobb?””

    Haha Katerina då, så du säger i kommentarsfältet 😛 ❤

    Svara
  55. G

     /  09/23/2016

    ””Fardous blev av med jobbet – tog inte i hand

    Lärarvikarien Fardous El-Sakka i Helsingborg ville inte skaka hand med sina manliga kolleger. En av dem tog illa upp och berättade för rektorn som kallade vikarien till samtal – och nu får hon inte jobba på den skolan.

    Fardous känner sig fel bemött och har anmält Kunskapsskolan Helsingborg till Diskrimineringsombudsmannen.

    Fardous El-Sakka är 20 år gammal, läser på universitet och hoppar samtidigt in som lärare genom en vikarieförmedling. I slutet av augusti skulle hon arbeta på Kunskapsskolan Helsingborg, där hon även hade varit tidigare.

    Flera manliga lärare räckte fram handen för att hälsa på henne – men Fardous, som är muslim, valde av religiösa skäl att i stället lägga handen på hjärtat och böja sig fram. En av männen tog illa upp och gick in och klagade hos rektorn, Lidija Münchmeyer.

    – Han kände sig oerhört diskriminerad av henne, säger Lidija Münchmeyer.

    – Jag kallade in Fardous och hon bekräftade det som han hade berättat. Detta är en skola som inte gör någon skillnad på människor eller behandlar personer olika. Det är vad vi förespråkar för våra elever och så måste vi i personalen också agera själva.

    ”Han tog väldigt illa vid sig”
    Rektor förklarade för Fardous att hon var tvungen att ställa sig bakom grundskolans värdegrund om hon ville arbeta som vikarie på Kunskapsskolan.

    Värdegrunden talar bland annat om jämställdhet mellan könen och att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning.

    – Hennes svar var att hon reste sig upp och sa ”då går jag nu”, berättar Lidija Münchmeyer.

    – Är det någon som är diskriminerad och illa behandlad här så är det medarbetaren som hon inte ville ta i hand. Han tog väldigt illa vid sig och gjorde rätt som gick in till sin chef. Jag känner inte att vi har brustit i vår hantering av det här ärendet.

    Eftersom Fardous är medlem i fackförbundet Unionen har Diskrimineringsombudsmannen beslutat att inte ta upp anmälan. Den typen av problem hon råkat ut för ska i första hand hanteras av den fackliga organisationen.

    Men om facket inte skulle ställa upp för Fardous har hon möjlighet att komma in med en ny anmälan, meddelar DO……””
    http://www.expressen.se/kvallsposten/fardous-blev-av-med-jobbet–tog-inte-i-hand/

    Svara
    • Johan A

       /  09/23/2016

      Hon är muslim och detta är Sverige. Det räcker. Det enda hon behöver göra är att anmäla till DO och sen får hon pengar, och om det vill sig riktigt illa kommer killen få sparken för han var islamofob eftersom han ville ta en muslimsk kvinna i hand. Detta är som sagt Sverige och bara här kan en muslim behandla andra illa och diskriminera, och få det till att ha blivit illa behandlad och diskriminerad när andra protesterar mot det.

      Svara
  56. G

     /  09/23/2016

    ”Han är en av de bästa i sitt yrke – ska utvisas”
    http://www.expressen.se/nyheter/han-ar-en-av-de-basta-i-sitt-yrke–ska-utvisas/

    Svara
  57. G

     /  09/23/2016

    ””Attack mot polis i Alby – två gripna

    Två personer har gripits efter att poliser blev attackerade av ett stort ungdomsgäng i Alby söder om Stockholm.

    Det är Expressen som berättar om händelsen som inträffade på torsdagskvällen. Allt började med att gäng på mellan 20 och 40 ungdomar uppträdde stökigt på torget i Alby centrum.

    Polisen åkte till platsen för att lugna ned situationen, men blev då attackerade. Det kastades saker, oklart vad, på polisbilen och förstärkning begärdes. Totalt kom tre polisbussar och 13 poliser till platsen vid 23-tiden.””
    http://www.svd.se/attack-mot-polis-i-alby–tva-gripna/av/tt
    .
    http://www.expressen.se/nyheter/ungdomsgang-till-attack-mot-polis-i-alby/

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?
  2. Luftinsättningar på blåskontot? | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.