Miljöpartiet kan tänka sig att göra Indien, Turkiet och Pakistan sällskap och börja censurera facebook

Alice Bah Kuhnke, kulturministern, kan tänka sig att göra långtgående ingrepp i tryckfriheten genom att censurera facebook. Hon inspirerades av Jonas Gardells svammel-artikel häromdagen.

bah-kuhnke-vill-censurera-facebook

Om inte Facebook klarar av att ta ansvar för innehållet på sajten kan det bli aktuellt med tvingande åtgärder.

Det säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) efter Jonas Gardells öppna brev.

Tvingande åtgärder säger Bah Kuhnke…

Om inte Facebook tar ansvar för innehållet som publiceras på sajten, vem ska då göra det? Och hur påverkas samhällsbygget när falska nyheter plötsligt kan nå miljontals läsare?

Förslagsvis så kan den som skriver något ta ansvaret? Jag gissar att det där med falska nyheter är ett väldigt stort svepskäl för vad man är ute efter.

Och bara för någon vecka sedan presenterade regeringen en handlingsplan om hur vi ska stävja rasism och främlingsfientlighet, säger Alice Bah Kuhnke och fortsätter:

– Jag ska också bjuda in Facebook i Sverige för att prata om hur vi kan arbeta framöver. Jag är övertygad om att de inte vill vara en arena för hot, hat och falska nyheter.

För vad man är ute efter är legitim kritik även om man kallar det hot och hat. Man är även ute efter att kunna nita sådana som kritiserar The Värdegrund.

Om man är ute efter de falska nyheterna så räcker det ju att förbjuda DN att skriva om brandmän, rapporter som visar att man tjänar pengar på asylinvandringen, gruppvåldtäkter på färjor, sexuella övergrepp på festivaler osv så försvinner väl en majoritet av de falska svenska nyheterna i alla fall? Ok, apropå övergreppen på festivalerna, där förbjöd ju DN sig själva att skriva pga gärningsmännen så där funkade censuren utan inblandning från Bah Kuhnke.

Jag kan förstå den, men samtidigt ser jag att det politiskt på ministernivå finns en mer intensiv debatt om de här frågorna än någonsin tidigare. Det är många som ser att det har gått över gränsen, men vi vill ju alla att förändringsarbetet ska ske frivilligt. Om det inte lyckas är vi många regeringar och ministrar i Norden som är beredda att ta nästa steg.

Vad innebär ”nästa steg”?

– Nästa steg skulle vara att ta fram tvingande åtgärder. Men då gör vi också ingrepp i friheter och möjligheter som vi har vant oss vid.

En ”intensiv debatt” på politikernivå om att censurera misshaglig information alltså och man är beredda att”ta nästa steg” som ska vara ”tvingande åtgärder”.

Miljöpartiet vill alltså att Sverige gör Indien, Turkiet och Pakistan sällskap på facebook-censurens snåriga stig. Fint sällskap de vill att Sverige ska hamna i. Men inte så förvånande, vi kommer ju ihåg i våras när det började skrapas lite på ytan och man upptäckte islamist efter islamist som infiltrerat partiet.

Sen kan man lägga till Miljöpartiets enorma önskan om att politisera kulturen så mycket det går. De vill ha ”nationell museistragtegi” för att komma tillrätta med att ”normer, värderingar och bilder av Sverige. Det är ”bildningshus” där forskningen ska styras i samarbete med ”intersektionella pedagoger”.

punkt-4-kultur

Mångfaldsfrågan ska arbetas med på alla plan och om man inte tycker att hudfärger är så intressanta så väntar sanktioner. ”Oberoende forskare” ska fortbilda om ”intersektionalitet” och postkoloniala teorier. Ni vet, oberoende marxister… Positiv särbehandling, dvs diskriminering, ska vara ett verktyg. ”Jämlikhetsdata” låter mycket bättre än ”rasräkning” så därför kallar man det ”jämlikhetsdata”.

punkt-6-kultur

Ett ”Bildningsdepartement” som ska styras av en ”intersektionell analys”, hur låter det?

Ni vet väl om att Miljöpartiets kulturmanifest, som de själva sa bara var ett utkast och inget färdigt när kritiken mot det började komma in, håller på att implementeras för fullt nu? Museiberåket som varit aktuellt under hösten är ett bra bevis för det.

Miljöpartiet är ett mycket obehagligt parti…

**********

Nima Derwish har skrivit om politiker som vill inskränka tryckfriheten eftersom de anser det är onödigt att provocera religioner. Han håller inte med…

**********

Inte rasist men har fått ett pris och en stor hyllningsartikel i DN där man går igenom deras gärning under snart 5 år.  Frågan är om man kan lita på artikeln? DN är ju välkända för att sprida falska nyheter, vi kommer ju ihåg brandmannen i Boden, Sandviken-rapporten och svenskarna som skulle ha gruppvåldtagit en kvinna på en Finlandsfärja?

Jag kan notera att DN i alla fall har utelämnat att Inte rasist men gärna är med och hetsar i sociala medier mot andra än SD-politiker. In och läs inlägget där man kan se hur de agerar mot Birro som då varit utsatt för ett enormt massivt hatdrev i flera månader redan. De var dessutom gärna med i kommentarsfältet till sitt inlägg och postade t ex redigeringshistorik från Birros inlägg där de tjänstvilligt förklarade hur man skulle tolka det redigerade, allt för att drevet skulle fortsätta.

Man skulle kunna tro att Inte Rasist men hade lärt sig av läxan där i början av januari eftersom de tog bort sitt facebookinlägg när de märkte att det uppmärksammades lite. Icke så, i slutet av januari så dras det igång ett nytt drev på twitter, den här gången av en guldspadevinnare. Hetsen och drevet gick så långt att man ett tag befarade att Birro funderade på att ta sitt eget liv.

Det var Henrik Johansson, grundaren av Inte rasist men, som uppmärksammade några facebookinlägg från Birro som han tolkade så. Då kan man undra hur han upptäckte dem så fort? Han satt antagligen som en gam och tryckte på uppdatera på Birros fb-sida för att få fram smaskigt material att hetsa med när han upptäckte inläggen och helt plötsligt så byttes den där varma mobbarkänslan ut mot en kall isklump i magen och han undrade hur det stod till med Birro. Förmodligen mer av rädsla över att ha varit med om att mobba en annan till döds och att ens egen del i det kommer fram än av omtanke för Birro.

De fick alltså pris.

Här har jag har samlat mina inlägg om det enorma drevet mot Birro som pågick i flera månader, ivrigt påhejat av journalister, krönikörer, tyckare och debattchefer på nyhetsmedia.

**********

Sen funderar jag på det här med Sara Skyttedal, DN och bilderna som DN snodde. Vill verkligen DN vinna i tingsrätten? Om de vinner, borde inte det samtidigt betyda att det också är fritt fram att sno DN:s och DN:s anställdas bilder hur man vill och använda hur man vill?

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

75 kommentarer

  1. Pelle2

     /  12/02/2016

    Håller med dig om att MP är ett otäckt parti som smygvägen vill införa identitetspolitik och radikalfeminism och göra det till officiell och påtvingad ideologi.
    Nu ser vi dessutom hur Bah -Kuhnke vill införa censur..
    Toppar man det med en idiotisk miljöpolitik och islamism så är det helt obegripligt att någon kan rösta på dom…

    Svara
  2. Rikard

     /  12/02/2016

    Hej.

    MP:s rötter är ju inom de ‘Gröna Khmererna’ – maoisterna i Sverige var ju med och grundade miljörörelsen på sextiotalet, med Mao:s Kina som förebild – kollektivbilar, kollektivcyklar, kollektiv-allt möjligt.

    Ang. M_i_T:s fråga om DN verkligen vill vinna:

    DN har råd att driva enskilda i konkurs som varnande exempel, komplett med medial kampanj innehållande karaktärsmord utfört av tredje part om någon enskild skulle göra mot DN vad DN själva gör. Därför är DN inte rädda för att vinna.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Svenne

       /  12/02/2016

      DN är säkerligen inte rädda för något, men de borde vara oroliga för den ‘badwill’ och den anti-DN-kampanj på nätet som nog blir följden. ‘DN överfaller känd, ung, vacker kvinna med rådjursögon’, så att säga… #självmål #deluxe

      Svara
  3. Jan

     /  12/02/2016

    En bild säger mer än tusen ord!

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Skall du inte publicera en bild där Sjöstedt och Schori kysser arslet på Castro och skriva vi fjäskar inte för diktatorer också?

      Svara
    • Dan

       /  12/02/2016

      (((Sosialister))) är dom största hycklarna.

      Svara
  4. Jan

     /  12/02/2016

    En bild säger mer än tusen ord del två!

    Svara
    • Svenne

       /  12/02/2016

      http://www.maxgustafson.se/ (ovan) är en tecknare med bred produktion. Besök rekommenderas!

      Svara
      • Pelle2

         /  12/02/2016

        Och nej, jag är inte SD:are men jag ogillar vänsterns ständiga försök att smeta SD på allt dom inte gillar.
        För övrigt är väl svek mot vallöften en gammal paradgren hos sossarna så varför skulle inte SD kunna ändra sig ?

        Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Här kan vi ju kontra med en bild där Lo-chefen Thorwaldsson kysser arslet på Löfven och håller i en skylt med texten Vi fjäskar inte för etablissemanget.
      Eller en bild där Löfevn kysser Thorwaldssons arsle och med skylten vi fjäskar inte för LO..

      Svara
      • Opie

         /  12/02/2016

        Men seriöst Svenne och Pelle2, kan inte ni två ”get a room” och reda ut era mellanhavanden där istället för att varje kommentarstråd skall urarta i barnsligt tjafs om huruvida ”vänstern” eller ”högern” är mest ansvariga för den pågående katastrofen i landet.

        Svara
        • Pelle2

           /  12/02/2016

          Jag har ingen direkt önskan att hålla liv i den debatten men jag tänker inte vara tyst om någon debattör slänger ur sig vad som helst om sina politiska motståndare.
          Jag blev aktiv på denna bloggen en gång för att MIT engagerade sig emot radikalfeminismen.
          Nu har han ju utvidgat sin debatt till att gälla även politiska spörsmål och politik har ju en tendens till att locka fram motsättningar.

          Jag vet också att Jan och jag aldrig kommer att ha samma syn på politiken så att debattera i enrum skulle inte leda någonstans…

          Men visst, jag förstår att det kan upplevas som tjatigt med våra debatter..

          Svara
        • Svenne

           /  12/02/2016

          @Opie
          Jag har mig veterligen inget alls otalt med Pelle2. Är det någon annan du tänker på?

          Svara
    • Jans

       /  12/02/2016

      SD har ett trovärdighetsproblem där, helt klart. De vill vara tillräckligt attraktiva för alliansen antagligen. Möjligen tänker de fel. Men just nu har vi en sosse/mp-regering och de flesta byggarbetare pratar utländska även nu och S har inte heller några problem att göra näringslivet till lags så egentligen är det väl bara V som i så fall skulle vara ett alternativ och med tanke på vad V är för ett parti så finns det f.n. inte något alternativ alls om man vill få till en förändring i de här frågorna.

      SD är dock för att Sverige går ur EU vilket skulle kunna försvåra lönedumpning.

      Svara
  5. Intressant artikel av Mikael Sandström, statssekreterare i Reinfeldts regering, om ansvaret i migrationskaoset: http://kvartal.se/artiklar/de-goda-foresatserna

    Svara
  6. MiT

     /  12/02/2016

    Svara
    • Jan

       /  12/02/2016

      Kvartal är en utmärkt blogg. Det förvånar mig faktiskt. Den verkar inte vara köpt av Svenskt Näringsliv heller.

      Svara
    • Jans

       /  12/02/2016

      Nej, jag blir illamående av att läsa en moderat, som har arbetat tillsammans med Reinfeldt med att försätta landet i en krissituation, ”ångra” sig på det här viset. Detta är en person som satt med alla verktyg tillgängliga för att kunna förutspå den utveckling som sedan kom. Men han avstod att använda dem till att göra realistiska prognoser eftersom han satte sin egen karriär i första rummet. Precis som han gör nu, när den nya chefen har visat sig ha andra politiska mål. Ungefär som att se på när någon drunknar och sedan gråta ut i tidningen och säga att man ångrar sig. Bättre att vara tyst och gå hem och skämmas. Det här visar bara hur totalt samvetslösa politiker kan vara. Den där artikeln spär på mitt politikerförakt.

      Dessutom är hans beskrivning av den då förda flyktingpolitiken såsom ”human” grovt missvisande. Den har aldrig varit human eftersom den krävt livsfarliga resor, pengar och fysisk styrka. Det har aldrig enbart handlat om att Sveriges mottagningskapacitet. Det har alltid handlat om att politiken som sådan är inhuman mot alla de som inte har haft möjlighet att fly och att den är ett brott mot det egna folkets rätt till sitt eget land och sin egen kultur.

      Dessutom försöker han måla upp en bild av att migrationskrisen är en följd av ”händelser bortom vår kontroll; krig, terrorism och sönderfallande stater”, det är inte heller sant. Krig, terrorism och sönderfallande stater är inte fenomen som uppstod på 1990-talet när den stora ökningen av asylanter till Sverige började. Flyktingströmmen är skapad av Sverige. Den nya europeiska terrorismen är dessutom en direkt följd av denna destruktiva asylpolitik.

      Svara
      • Anders L.

         /  12/02/2016

        Klokt inlägg! Fler som inser att Reinfeldt nog är psykopat ?

        Svara
    • Rikard

       /  12/02/2016

      Hej.

      Innan hanen gal trenne gånger, skall en av er ha förnekat mig – är vad hans skamlösa text påminner mig om.

      Förlåtelse ber han inte ens om, eftersom han svär sig fri från sitt ansvar. Att moderaterna (nyare än någonsin) inte bara tog över socialdemokraternas katastrofala och svenskfientliga massinvandringspolitik, och tredje världen-romantik, utan till och med skruvade den kranen ett varv till är han medskyldig till.

      Du gjorde fel, Sandström. Du verkar ha vetat det när du gjorde det. Den som förnekar sin synd, syndar igen, Sandström och jag ser ingen ånger i din text annat den typiskt svenska politikerursäkten: ‘det blev fel’, som om det skett av sig självt.

      Du får ingen förlåtelse av dina offer, Sandström, för du varken gottgör, sonar eller ångrar något.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  7. Tomas

     /  12/02/2016

    läs vad käre gardell skriver angående facebook
    ‘En gudlös människa är en skamlös människa.
    Och den som är skamlös kan göra vad som helst, den skamlöse har inte längre några spärrar, den gudlöse kan göra vad hon vill för ingen har hon att ansvara inför.
    Få saker är därför farligare än en människa utan Gud och utan skam'(slut citat)
    finns inga gränser på dumheterna

    Svara
    • Är det inte rätt skamlöst att förespråka en politik som alla inser är helt ohållbar?

      Svara
      • Dreadlock

         /  12/02/2016

        Jag läste också detta citat av Gardell igår. Det snällaste man kan säga om hela citatet är att Gardell verkar ha hittat en jämlike i sin gud. Den dömande guden.

        Frågan är om Gud verkligen vill bli förknippat med Gardell ?

        Svara
        • Jans

           /  12/02/2016

          Nej, Gardell har fullständigt tappat kontakten med de människor han en gång skrev böcker om. Hans tidiga böcker präglas av en insikt om rättvisa på det personliga planet som han uppenbarligen inte klarat av att utvidga till global skala. Han ser bara nöden hos de som är tillräckligt starka för att nå in i hans synfält. Han är en vandrande pekoral med hybris och han påminner mer och mer om sin Stalinistiske och gravt megalomana bror.

          Svara
          • Klimathotet

             /  12/02/2016

            Gardell är en kulturmarxist som tar fram gud när det passar hans syften.

          • Jans

             /  12/02/2016

            Idag är hans religiositet i princip liktydig med kulturmarxism men i hans tidiga böcker finns en annan Gardell som nog var religiös på ett mer traditionellt sätt faktiskt. Så att han plockar fram gud är nog mycket av gammal vana. Men det ekar tomt på ett sätt det inte gjorde förr.

    • Jan

       /  12/02/2016

      Jag läste artikeln. Det förvånar mig hur svårt tendentiös den var. Jonas Gardell kan ju skriva. Om han undvikit den fällan hade artikeln haft ett värde. Nu är det bara ytterligare en partsinlaga från tokvänstern.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Nog för att jag vet att han säger sig vara religiös men nu har det väl slagit slint helt och hållet för honom.
      Menar karln på allvar att den som inte är religiös är skamlös,saknar spärrar och gör vad den vill för att den inte har en gud att svara inför ?
      Låter som någon gammal helvetespredikant eller i varje fall stock-konseravtiv präst,imam eller motsvarande beroende på religion..

      Svara
      • How to live in Mordor

         /  12/02/2016

        Hahaha han navelluddssvirkade sig en egen liten prästcape. Förkunnaren! 😂😎#skämskuddarslutpålagret

        Svara
      • Jans

         /  12/02/2016

        I grund och botten är ju vänstern religiös så han passar bra där, Gardell. Sedan att hans gud finns i bibeln medan vänsterns gud är lite mer eteriskt postmodernistisk är en annan sak. Det viktiga är att den som är religiös tycker sig ha den moraliska rätten att döma andra. Förvisso precis det som Jesus vände sig mot, men det är ju kristna ofta snabba på att glömma.

        Svara
  8. Jan

     /  12/02/2016

    Om Sverigedemokraternas högergir. Jag tror att det här blir ett problem för SD i längden. Nu kan man inte längre hävda att man är det enda oppositionspartiet. Nu är man en del av sjuklövern eller snarare åttaklövern. Å andra sidan var det väl bara en tidsfråga innan detta skulle ske.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article24029051.ab

    Svara
    • Sverigedemokraterna har alltid varit högerorienterade, så jag vet inte varför folk ens blir förvånade. Deras partiledare var förbövelen medlem i MUF, men tyckte att de var för ”liberala”. Ett konservativt och mer höger Moderaterna är väl den bästa jämförelsen.

      Jag tror folk blev förvirrade av Åkesson parafraserade Per Albin Hansson i sin bok…

      Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Om man frågar valfri vänsterpartist så har ju SD varit ett extremt högerparti hela tiden.
      Dom brukar ju säga att SD är nazister. Så varför skulle en upplevd högersväng vara ett problem för SD ?
      Det borde ha varit mera problematiskt för dom att gå¨till vänster tror jag.

      För övrigt tror jag att kanske de flesta av dom som blev eller blir SD:are gör det för att dom är kritiska mot den invandringspolitik som har förts och fortfarande förs i viss mån.Därmed lär dom hänga kvar hos SD så länge dom för den önskade invandringspolitiken…

      Så länge dom inte inleder ett regelrätt regeringssamarbete med något av de etablerade partierna så tror jag inte dom kommer att upplevas som en del av etablissemanget.

      Svara
  9. Jan

     /  12/02/2016

    DN hit och DN dit. Jag måste säga att det verkar girigt av en offentlig politiker att kräva 28 000 kronor för att DN publicerar en bild från hennes Facebook. Hon är ju redan högt arvoderad. Jag tror heller inte att hon skulle gå i personlig konkurs om hon förlorar i tingsrätten. Jag tror att det kan vara nyttigt för en politisk broiler att lämna tribunen och möta verkligheten i rättssalen så som den drabbar vanliga medborgare.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24028761.ab

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Jag tror att hon begärde pengarna av DN för att statuera ett exempel eftersom DN publicerade en bild som var privat och inte tillgänglig på facebook för alla utan DN har skaffat sig den på felaktiga grunder.
      Hon tjänar tillräckligt bra ändå.
      Tror inte heller att hon konkar men DN är ju otroligt grisiga när dom först publicerar privata bilder utan lov och utan ersättning till ägaren och därefter gör allt för att pressa henne rent ekonomiskt.
      Tror inte att DN hade låtit någon publicera deras bilder utan ersättning och tror inte att smilfinken Wolodarski skulle acceptera om någon publicerade en privat bild på honom.

      Svara
    • Jans

       /  12/02/2016

      Nej, politiker har samma rättigheter som alla andra människor. DN tummar på upphovsrätten och i kraft av sin storlek försökte de med ekonomiska muskler få en person (som råkar vara politiker) att böja sig. Vi har sett storföretag i USA eller för den delen företag i Sverige som t.ex. agerar via Antipriatbyrån göra liknande grejer. Det är en form av ekonomiskt våld som med kraft måste motarbetas. Nästa gång snor DN något från dig. Att hon är politiker är naturligtvis en hjälp för henne att driva opinion men har inte med saken att göra. DN uppträder på ett extremt arrogant sätt. De vill få lunchen gratis men de vill själva ta betalt när de säljer den vidare, de kommer de också att vara beredda att driva i rätten. Hon har rätt att ställa precis vilka ekonomiska krav hon vill på det som tillhör henne. Vill inte DN köpa så är det fritt att avstå.

      Svara
    • Rikard

       /  12/02/2016

      Hej.

      Hur rik är du jämfört med mig?

      Du verkar nämligen anse att det spelar roll för om det är stöld eller ej att stjäla av någon.

      (Nu lämnar jag det till juridikens besvärjare att avgöra om det var stöld i det aktuella fallet, och koncentrerar mig på din kommentar om hennes girighet.)

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  10. Jans

     /  12/02/2016

    Än så länge är det ju bara Facebook det handlar om. Ett kommersiellt företag som utan problem samarbetar med diktaturer. Jag har inga som helst illusioner att något enda företag med storfinansambitioner har skrupler när det gäller sådant. Att klåfingriga Miljöpartister gärna försöker korrigera människors tendens att göra som de vill förvånar mig inte heller. I stort sett samtliga partier uppvisar olika former av uppfostringsmentalitet. Folket skall tjäna och lyda politikerna, inte tvärt om.

    Detta visar med all önskvärd tydlighet vad som verkligen är viktigt:
    1. Att yttrandefriheten är inskriven i grundlagen.
    2. Att internet består av fria protokoll som ingen kan reglera med kladdig lagstiftning.

    Vad ängsliga storföretag sedan företar sig är av mindre intresse även om det naturligtvis är fascinerande att se hur otroligt ryggradslösa de är. På ett sätt tycker jag det är lika bra att Facebook och Twitter och alla andra sådana sajter (vars egentliga mål är att tillhandahålla konsumenter till företagsannonsering) blir skyddade verkstäder för lättkränkta genusvetare, postmodernister och ”folkkära” artister.

    Så kan vi andra träffas på det fria internet istället. Vem som helst kan starta en hemsida och sprida information längs andra vägar. Twitter, Facebook och alla andra corporate bullshitföretag kan gärna censurera sig själva till graven, inte mig emot.

    Vad gäller Toklandet så ligger den på WordPress, också ett företag men med lite mer sunda ambitioner och även om WordPress också skulle böja sig för censur finns det andra möjligheter att starta bloggar på en egen sajt (med hjälp av WordPressmjukvara) och så länge dessa grejer är bortom politikernas kladdande så är det egentligen inget som är hotat. Men visst har även sådana försök gjorts, t.ex. mot Flashback.

    Summa summarum, politikernas ambitioner att få sådana som Facebook att censurera manar till eftertanke men så länge inte den grundläggande strukturen och yttrandefriheten är hotad är det faktiskt upp till oss att gå över till bättre alternativ. Denna blogg t.ex.

    Svara
    • Bamse

       /  12/02/2016

      Om innehavaren av Toklandet inte redan gör det (vilket jag antar) skulle jag nog rekommendera att säkerhetskopiera allt material på bloggen med jämna mellanrum. Torde väl finnas en exportfunktion eller liknande som gör det lätt att vid behov åteskapa allting på eget webbhotell.

      Vet inte hur stor risk det är att wordpress.com skulle få för sig att radera bloggen, men om de gör det är den definitivt borta för alltid – no questions asked och ingen möjlighet att överklaga!

      Svara
      • MiT

         /  12/02/2016

        Har väl gjort det någon gång. För länge sedan… 😛
        Får nog ta och göra det tror jag. Eller öppna en parallell blogg där allt också samlas på något sätt. Eller nåt.

        Svara
        • Jans

           /  12/02/2016

          En del huvudsidor men långt ifrån alla finns sparade på Waybackmachine.org men enskilda sidor med kommentarer saknas i stor utsträckning så vi får bli bättre på att arkivera. Jag gjorde det precis med denna…

          Svara
  11. Kristian

     /  12/02/2016

    OT: lite hemsnickrad j-velskap:
    ”3-åring sa inte amen – fick inte lämna bordet”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/3-aring-sa-inte-amen-fick-inte-lamna-bordet

    Svara
  12. MiT

     /  12/02/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Det verkar som om DN,s bråk med Skyttedal börjar kosta dom prenumeranter eftersom dom mobiliserar stora delar av redaktionen för att försvara sina svinerier.
      Hoppas verkligen att folk säger upp sin prenumeration och därmed ger hycklarna ett stort,fett långfinger rakt upp i ansiktet

      Svara
  13. MiT

     /  12/02/2016

    Svara
    • Jans

       /  12/02/2016

      Underbart när DN skriver ”här är fakta”.
      Stor humor.

      Svara
  14. MiT

     /  12/02/2016

    Tidningsutgivarna

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Så jäkla bra skrivet av Aleksandra igen när hon sågar könsrasisterna och identitetspolitikerna i den så kallade rättviseförmedlingen.
      Seher Yilmaz förnekar att dom vill sänka kraven på experterna men säger samtidigt
      att det inte skall vara krav på att man skall vara professor eller högskolestudent för att få kallas expert vilket hon menar att Aleksandra har sagt.Det är dock en halmgubbe.Det har hon inte skrivit i sin ledare.

      Yilmaz menar också att dom inte är för kvotering utan att de istället vill ge alla en möjlighet att synas. Undrar då varför det är så viktigt för dom att räkna kön,hudfärg och sexuell läggning och att dom aldrig förespråkar en man till något uppdrag ?

      Undrar om hon börjar bli rädd för att fler och fler inflytelserika personer ifrågasätter deras sjuka ideologier ?

      Svara
      • Rikard

         /  12/02/2016

        Hej.

        Det finns, mig veterligen, inga krav på att kunna omnämnas expert, och ej heller är det fråga om en skyddad titel, som exempelvis läkare eller advokat.

        Så du, jag, och alla andra som penfajtas i kommentarsfälten är experter om vi vill titulera oss så.

        Expert är något som ploppade upp allt mer i media under mitten till slutet av förra seklet, troligen (hobbyteori) efter socialisternas slakt på titlar; givetvis utförd i jämställdhetens (eller var det jämlikhetens?) namn. Expert kan alla vara, och då sakkunniga inte alltid har politiskt korrekta (numera värdegrunskompatibla) uppfattningar om hur välrden borde vara, och det blir enahanda med att ha den enda ideologiskt rätt-trogna inom sitt fält som intervjuperson eller sakkunnig så är ‘expert’ det perfekta epitetet: när hörde du senast en motpart i en debatt fråga ”På vilket sätt är du ‘expert’, vad är dina kvalifikationer och vilken erfarenhet av ämnet har du?”. Därmed kommer jag till själva punkten: journalister vill att verkligheten skall passa berättelsen, och vill därför kunna avgöra vems kompetens som räknas.

        Själv är jag expert på att vara mig själv – funderar på om jag skall sluta skriva under med ‘lärare’ och börja skriva ‘expert’ istället.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare & expert

        Svara
  15. MiT

     /  12/02/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Bra av PM att ge hycklaren Otiz svar på tal !
      Helt sjukt med DN,s brunsmetande av Skyttedal.

      Svara
  16. MiT

     /  12/02/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Fram med skärmdumpar på Wolodarski,Otiz och Beckmans privata bilder och publicera dom så mycket ni kan !

      Svara
  17. MiT

     /  12/02/2016

    Svara
  18. Svenne

     /  12/02/2016

    Krigsreportern Magda Gad om ‘De Naiva’:
    https://twitter.com/Herrtidning/status/804460042380517379

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Jättebra skrivet av Gad,
      Hur kan man relativisera folkmördarna och terroristerna i IS dåd ?

      Svara
    • Jans

       /  12/02/2016

      Ja, de som inte begriper denna avgörande skillnad bör titta på senaste Uppdrag Granskning, förstå hur saker och ting hänger ihop samt höra terrorutsatta själva berätta om skräcken i Paris. Förstår de inte skillnaden då så tycker jag de skall sättas i årskurs ett i grundskolan (inte ihop med barn förstås, sånt har vi nog av) och börja om från början. Dock inte någon skola med genuspedagoger, kanske bästa att skicka dem på skola i Singapore.

      http://www.svt.se/ug/terroristen-som-radikaliserades-i-sverige
      Skillnaden mellan de personer som figurerar i de här berättelserna och (visserligen usla) nynazister är ganska avgörande. Det är ett brott mot Europas befolkning att vi släppt in dessa terrorister och nu inte kan göra oss av med dem. Asylinvandringen borde tvärstoppats av Säpo redan för tjugo år sedan eftersom man redan då såg att denna terrorism fanns. Sedan är inte jag för helt stängda gränser men om invandringen varit kontrollerad och med rigorösa kontroller och vilkorade medborgarskap hade vi inte behövt ha denna situation. Detta är helt och hållet importerade problem som kan bli början på en ny orolig tid i Europa.

      Svara
  19. Svenne

     /  12/02/2016

    Uvell kommenterar:

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Kanon bra av Uvell att även hon hänger ut hycklarna på DN !

      Svara
  20. Först Facebook, därefter misshagliga andra sidor, bloggar, du och jag… Sedan har alla rätt värdegrund och vi börjar sprida våra felaktiga alster på mörka gränder, från hand i hand, smygande i ull tofflor och en svart huva över huvudet.
    Påminner om Nordkorea, Stalintiden, Castros Kuba och andra trevliga ställen där alla har rätt värdegrund.

    Svara
    • Jans

       /  12/02/2016

      Fast debatten är faktiskt mer öppen nu än för ett år sedan. Kanske därför sådana här panikförslag ploppar upp? Skit i Facebook, om de går all in på censur kommer det att dyka upp alternativ. Åsiktskorridoren håller faktiskt på att spricka i väggarna.

      Svara
  21. Kronofogden hade begärt polisskydd till en ”terrorist” men polisen ville inte gå med för det var farligt område. Nyheter i TV just nu. Fast det är OT kunde jag inte låta bli och lägga in det här.
    Ha ha! Nästa kul om det inte vore så tragiskt.

    Svara
  22. http://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/fredrik-reinfeldt-gor-serie-i-svt-6809455

    Jag trodde folk skämtade när de sa att Reinfeldt skulle få en serie i SVT…

    Svara
    • Jan

       /  12/02/2016

      Reinfeldts självbild är nog en stor ledare och statsman. Därför vill han spegla sig bland andra statsmän (och -kvinnor). Själv har jag svårt att ens förstå att han varit svensk statsminister. Det enda han egentligen lyckades med var att öppna kranarna för massinvandring från Mena.

      Svara
    • Jans

       /  12/02/2016

      Det är ta mig fa’n inte klokt. Att sitta som en papegoja och säga att invandring är bra verkar vara den bästa metoden att få programledarjobb och TV-gig: Reinfeldt, Ernman, Schyffert o.s.v.

      Men en sak som detta tyder på är att han nog misslyckats med bankjobbet i USA, eller så är det Trump som skrämt hem gubben. Synd för oss.

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/02/2016

        Hade han stannat kvar efter januari 2017 hade adressen möjligen blivit Rikers Island

        Svara
  23. Orvar K

     /  12/02/2016

    *Pelle2
    Censur, Islamism och miljöpollitik..
    Det är inte så konstigt som det kan verka i en frisk människas hjärna.
    Det är människor som faktiskt vill ha allt detta..

    Lite som kannibalen som annonserade efter offer att äta upp – och fick många svar..
    Det man måste ha i åtanke är att mentalsjukhusen är stängda och att dessa människor numera rör sig fritt och att många av dem t.o.m. har ”fina” tjänster inom politik, media etc.

    Tro mig, när du ser bilbrännare, och våldtäkter, brutala rånmord, svenska äldre som svälter och du känner vanmakt, hat, vansinne och ondska så ser dessa människor sina ideal. Glädje, lycka, skönhet etc. Tro mig, det är så.

    Det är inte konstigare än att brutala våldtäktsmän, bestialiska mördare, pedofiler etc som sitter i fängelser röstar på vänstern, socialdemokraterna och miljöpartiet etc.

    Svara
  24. Åk till valfri förort och se hur att det inte funkar alls. Orealistiska S-drömmar.. eller ett utdrag ur Blandaren ?

    Svara
  1. Tröttsamma twittertyper | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?
  3. Påminnelse inför valet: Del 12 | WTF?

Lämna ett svar till Anders L. Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.