#metoo är det nya ”ökad anmälningsbenägenhet”

Häromdagen skrev jag ett inlägg om var alla hashtaggar kommer ifrån i metoo-tider (tips, vänsterextremister…), om att det förmodligen är en del i arbetet med att motverka undersökning om kriminalitet. Alltså att man absolut inte vill se en ny Brå-rapport.

metoo ersätter ökad anmälningsbenägenhet

Idag på Nyhetsmorgon på TV4 kom det, man börjar redan nu använda #metoo som förklaring till ökat antal anmälningar. Både från en polis och från någon kvinnojour.

Man hade jämfört antal anmälningar i okt förra året med okt i år och det var en markant ökning av antal anmälningar som man då mer än antydde kunde bero på #metoo. Något annat finns såklart inte…

Så nu ska #metoo ersätta Ökad anmälningsbenägenhet™ för att försöka förklara bort ökat antal anmälningar. Rubriken på inslaget är ”Fler sexbrott anmäls efter #MeToo-kampanj”. Glasklart vad TV4 vill använda det som förklaring i alla fall.

Man har gått från Sverige är astryggt och att det inte alls är ett ökat antal anmälningar till att det bara är ökad anmälningsbenägenhet som ligger bakom det ökade antalet anmälningar som inte existerar för att nu anse att det ökade antalet anmälningar som inte existerar men som berodde på ökad anmälningsbenägenhet i stället kommer av #metoo.

När man inte trodde att det kunde bli dummare i Sverige så säger de bara ”Hold my beer”!

Det nya Ökad Anmälningsbenägenhet™ är #metoo helt enkelt. Att antalet anmälningar för sexualbrott mellan år 2000 och 2016 har ökat med över 100% bryr man sig inte om.

Ingen annan förklaring än ”män” duger för extremisterna. Och bland männen är de svenska absolut värst såklart.

Nina Rung var med i Nyhetsmorgon idag också, hon och Alexander Bard. Det enda hon hade i huvudet var att ”en ny mansnorm” behövs. Jag tror inte hon vet vad hon pratar om överhuvudtaget. Men hon är religiöst övertygad om att mansnormen i Sverige är att överfalla kvinnor på olika sätt så det spelar nog ingen roll att säga till henne att det är avvikarna från normen hon egentligen menar. Är som att säga att gud inte finns till en religiös. Det funkar inte helt enkelt, svaret man får är att han (nu kränker jag väl ärkebiskopen genom att kalla gud han men det skiter jag i) visst finns eftersom det står i bibeln.

Häromdagen i SVT.s morgon-tv så undrade de vad män säger om #metoo och hade bjudit in… MÄN. Alltså organisationen MÄN som tidigare hette Män för jämställdhet. De är sådana radikalfeminister, alltså vänsterextremister, att Gudrun är snudd på högerspöke i jämförelse. Och som av en händelse så samarbetar MÄN med Make equal också vars företrädare är spindeln i nätet när det gäller alla hashtaggar.

Men Nyhetsmorgon idag var som ett kinderägg, man tog upp att det är högerextrema i andra länder som tagit upp att polisen här joggar med folk för att öka säkerheten. Man ska alltså få intrycket att det inte alls är nåt underligt. Ja att det nog inte ens är sant, att polisen bara joggar beväpnade och med full mundering för det är kul. Rubriken är ”Joggande poliser retar högerextremister”. Det ”retar högerextremister”, det är det viktiga enligt TV4.

Att det faktiskt är otroligt extremt och bisarrt att beväpnade poliser måste jogga tillsammans med folk för säkerhets skull verkar inte vara en tanke som slår dem alls. Man verkar anse att det är helt normalt.

MVH

MiT

 

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

161 kommentarer

  1. Vänsterextremister anser tydligen att det är normalt att vi svenskar behöver livvakt när vi rör oss utomhus.

    Svara
    • Ett övergående problem, ty dom röda och gröna khmererna vet om att högskattebetalande svenskar just nu flyr landet och övriga har i ca 10 års tid dragit ihopa sig i enklaver snart är den etnitska rensningen klar Mvh. Sjuuuuuklövern.

      Svara
  2. Bra att övergreppen tagits fram i ljuset men
    jag är inne på samma tankespår som MiT –
    är det en slug baktanke med att många år gamla misslyckade raggningsförsök exponeras i jätteformat just nu?
    Samtidigt som mängder med horribla våldsövergrepp mörkas
    pga utländska gärningsmän?!?!?

    Svara
    • Du skriver om övergreppen men är det inte viktigare att skriva om skamgreppet som stefan löfven använder för att begå övergrepp mot hela svenska folket?

      Svara
      • Senior

         /  11/26/2017

        Eller så kan man försöka ha flera tankar i huvudet…
        Det ena utesluter inte det andra.

        Svara
  3. Pelle2

     /  11/25/2017

    Radikalfeministerna vill tydligen inte komma tillrätta med sexualbrotten eftersom dom inte vill veta vilka som verkligen begår dessa brott utan menar att det är bättre att skylla på män som kön och mansrollen.
    Den mansroll jag växte upp med och lever efter är att inte begå övergrepp mot någon människa oavsett kön. Jag är dessutom generellt mera försiktig med hur jag beter mig och uttrycker mig när jag träffar nya människor tills jag vet hur dom fungerar
    Är ganska säker på att detta sätt att tänka gäller de flesta av oss män.
    Är dessvärre ganska säker på att radikalfeminister ser Mee too som ett verktyg för att ytterligare trycka ner oss vanliga och harmlösa män för att vinna fördelar…

    Svara
    • Feminism är delvis en del av det sexuella urvalet:
      * Mesar sållas bort tidigt.
      * De riktigt farliga kan fängslas.
      * Alfahannar klarar sig oavsett.
      * De snälla men stabila lär sig att hålla sig i utkanten av gläntan dit kvinnor kommer när de passerat sin Sturm och Drang-period (30-35 års ålder).

      Svara
    • G

       /  11/25/2017

      Som en viss Åkesson säger i sin nya film om media ”ni är en del av problem, ni har inte förstått nånting!” Media och deras ”experter” som bjuds in som gäster är en stor jävla del av problemet.

      Var det inte också någon som var här på Toklandet häromdagen och sa att extremisterna bakom Metoo inte hade något intresse av att blanda in de övrigt ökande sexualbrotten, att det inte var syftet med metoo utan det var att lyfta annat, men jag tycker nog att detta visar att det intresset finns i allra högsta grad, och att det är ett utmärkt sätt för Metoo-extremisterna med media längst fram som publiceringsverktyg och propagandaspridare, att nu kunna blanda bort korten och flytta fokus. ”Ja men titta här, efter metoo så händer det grejer i anmälningsbenägenheten serru…” Ska vi istället få uppdateringar om detta varje månad nu likt opinionsundersökningarna ? Skulle inte förvåna mig det minsta om extremisterna som går och håller medias hand fram till altaret kommer försöka hålla liv i detta hela vägen fram till valet i syfte att försvåra saklig och faktabaserad debatt så mycket det bara går. Någonstans på denna planet märks det kanske att feministerna kämpar för alla kvinnor…men inte just nu, inte i Sverige, inte öht.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/25/2017

        Det ligger i det feministiska narrativet att männens förtryck är en fysikalisk konstant, den går inte att påverka, endast mäta med begrepp som anmälningsbenägenhet™. Men samtidigt hävdar dessa radikala feministerna att det intet finns biologiska skillnader mellan man och kvinna.

        Det är ungefär som när Ingemar Hedenius i sin uppgörelse med den kristna kyrkans anspråk på sanning, i hur Hedenius ifrågasätter hur Gud både kan vara evigt allsmäktigt salig och sammtidigt ledsen i ögat över att han behöver skicka de onda okristnade barnen in i den eviga ugnen. Det går ju inte ihop.

        Lika ologiskt är det att patriarkatet och könsmaktsordningen är konstant och att det inte finns några biologiska skillnader mellan män och kvinnor.

        Svara
    • Det radikala med rabiata radialfeminister i dag är att dom inte kan ansluta sig till en stenåldersreligion som hatar dom tillräckligt snabbt, ja stödjer dessa feminister som vill återgå till ett stenålderssamhälle, men ja vill klippa banden till dessa stenåldersmänniskor, låt feministerna leva lyckligt hos sina stenåldersmän, så bildar vi moderna människor som vill ha jämlikhet på lika villkor ett eget samhälle utan dessa stenåldersmänniskor?!

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/25/2017

      Hepp, killen är bevisligen dummare än tåget, besvärande för svenska universitet att han till slut lyckats ta ut en examen. Brottsförebyggande rådet är glasklara, migration ökar kriminaliteten, och om vi inte tagit emot asylsökande och flyktingar i alla dess former så hade brottsligheten varit lägre. Punkt slut.

      Svara
      • professorn

         /  11/25/2017

        De blev väl tvungna ge honom en låtsasexamen till slut för att kunna bli av me’n efter alla år.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  11/25/2017

          Sen så får man ju så klart göra en avvägning.

          Ska vi ta emot flyktingar som riskerar att annars lida något enormt? Antagligen ja, vi får nog stå ut med lite högre brottslighet, det är en normal humanism.

          Ska vi ta emot ekonomiska migranter som inte på något sätt riskerar att lida mer än någon annan som bor i ett helt vanligt skitland utan pågående konflikter? Nej, nej och åter nej, såvida de inte ser till att försörja sig helt av egen maskin och lovar och bedyrar att inte begå fuffens, och att de skickas ut med öronen före om de trots allt beter sig illa.

          Svara
          • Rikard

             /  11/25/2017

            Hej.

            Frågan är ju, som oftast, hur man gör – inte att det görs.

            Vi har kriminalitet i olika former.
            Vi ämnar att bekämpa denna.
            Hur vi gör är det väsentliga, inte om det görs.

            Vi tar emot flyktingar.
            Vi vet hur vi har gjort.
            Vi vet, och visste väl egentligen många av oss från början, att det gjordes på fels vis.

            Men om en fråga kan hanteras av vem som helst som kan tänka och har antingen sakkunskapen eller ödmjukheten att fråga den som har – vem behöver då den massiva skatteslukande staten och dess partier?

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

    • Att arnstad är lärare på södertörns högskola och är vår statsministers rådgivare när det kommer till sd, säger mer om vår statsminister än om charlatanen arnstad.

      Svara
      • ”Who’s the more foolish, the fool, or the fool who follows him?”
        Obi-Wan Kenobi

        (Hmm. Blir det kompanistryk om jag säger något i stil med ”That’s not a kompetensregn”?)

        Svara
        • Rikard

           /  11/26/2017

          Hej.

          ”Only a fascist deals in absolutes”…

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  4. OT: Vidare om crazydaysandnights.net.

    *** Mycket medveten om att det bara är insinuationer ***

    Den här listan togs bort från IMDB:
    http://archive.fo/HH2mf

    Lucas, Spielberg och Kazdan diskuterar ”Marion” i ”Raiders of the Lost Ark”:
    https://www.moviefone.com/2009/03/13/how-george-lucas-almost-made-indiana-jones-a-sex-offender/
    ”GL: I was thinking that this old guy could have been his mentor. He could have known this little girl when she was just a kid. Had an affair with her when she was eleven.
    LK: And he was forty-two.
    GL: He hasn’t seen her in twelve years. Now she’s twenty-two. It’s a real strange relationship.
    SS: She had better be older than twenty-two.
    GL: He’s thirty-five, and he knew her ten years ago when he was twenty-five and she was only twelve. It would be amusing to make her slightly young at the time.
    SS: And promiscuous. She came onto him.
    GL: Fifteen is right on the edge. I know it’s an outrageous idea, but it is interesting. Once she’s sixteen or seventeen it’s not interesting anymore. But if she was fifteen and he was twenty-five and they actually had an affair the last time they met. And she was madly in love with him and he …”

    Ni kommer ihåg vad som blev kvar i dialogen:
    Marion: I was a child. I was in love. It was wrong and you knew it!
    Indiana: You knew what you were doing.

    Detta är alltså några som har en toppkarriär. Hur mycket krävs för att bli bortsållad?

    Svara
  5. G

     /  11/25/2017

    @elina

    Nu är tyvärr inte idioten Mogert den enda som nu får pengar på detta sätt, det finns flera idioter, fy fan, inte ett jävla öre ska idioterna ha egentligen…

    ”Direktören bröt mot policyn – fick 1,2 miljoner

    Mats Uddin hade ett otydligt anställningsavtal och bröt mot regionens policy mot kränkningar och sexuella trakasserier. Trots det fick han ett avgångsvederlag på 1,2 miljoner kronor, pengar som finansieras med skattemedel. Regionstyrelsens ordförande Mats Johansson (S) är nöjd med uppgörelsen.

    Zilla Jonsson och Mats Johansson liksom Mats Uddin själv har framfört att han sade upp sig själv. Vad som skulle gälla då fanns inte reglerat i hans anställningsavtal vilket har väckt både juridiska och moraliska frågor. Praxis är att avgångsvederlag endast utgår vid arbetsgivarens uppsägning.”
    http://www.folkbladet.se/nyheter/ostergotland/direktoren-brot-mot-policyn-fick-12-miljoner-om4902071.aspx

    Svara
    • Det är tidig julafton för vissa. Belöningar till skurkar. De som kan delar våra skattepengar till varandra. Även de som var drabbade betalar. Detta gör mig mer än förbannad men vad hjälper det.

      Svara
  6. Svara
    • professorn

       /  11/25/2017

      Det var ett j*vla tjat!
      Slutar du om jag rebloggar?

      Svara
      • MiT

         /  11/25/2017

        Den texten är nåt som kommer automatiskt om man väljer att reblogga, alltså en funktion i WP.

        Svara
        • Nightrunner

           /  11/27/2017

          Dagens i-landsproblem men går inte funktionen att stänga av?

          Svara
      • Proffesorn du har gått vilse med din humör, vad forskar du i? Höns skit?

        Svara
  7. MiT

     /  11/25/2017

    Svara
    • Jaha, Maria Schottenius har varit kulturchef på DN.
      Vilken kultur chefade hon över?
      Hon krävde att alla kommentarsfält skulle stängas för att de var pissrännor!
      Läsarnas funderingar betraktade hon som piss –
      hur ska man då betrakta hennes funderingar?

      Svara
    • ”Ett nej kan bli ett Ja” sade en kvinnlig advokat någon gång på 90-talet. Det blev en del uppståndelse.

      Svara
  8. Adaktusson:”Säg nej till EU:s förslag om kvotering i styrelser”
    ”Stefan Löfven vilseleder när han säger att EU:s sociala pelare inte ger mer överstatlighet. Direkt efter toppmötet i Göteborg meddelade EU-kommissionen att den vill lagstifta om könskvotering i bolagsstyrelser. ”
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/sag-nej-till-eus-forslag-om-kvotering-i-styrelser-19611
    ”Det är inte alls svårt att se varåt det lutar med införandet av den sociala pelaren. Var och en som följer beslutsfattandet i EU vet att uttalanden, opinionsyttringar och icke-bindande beslut inte sällan följs av förslag till lagstiftning. Mot den bakgrunden är det inte särskilt överraskande att Europaparlamentets socialdemokratiska rapportör för den sociala pelaren, Maria João Rodrigues, för några dagar sedan meddelande följande i ett pressmeddelande: ”Sociala pelaren är bara ett första grundläggande steg. Nu måste det omedelbart översättas i lagstiftning, konkreta åtgärder och ekonomiska resurser”.”

    Svara
  9. michael.

     /  11/25/2017

    Om man tittar på vad decennier av feministisk politik gjort med landet blir man minst sagt beklämd.
    Svenska kvinnor är världsledande när det gäller psykisk ohälsa,vi ligger bland toppen i världen när det gäller antalet våldtäkter,vi har fått en dialogpolis som inte klarar av sina uppgifter,vi har en skola som sjunkit som en sten resultatmässigt,vi har en välfärd som krackelerar på område efter område etcetera etcetera.
    Därför är det inte konstigt att feminister i Sverige krampaktigt håller sig fast vid metoo kampanjen,eftersom deras politik misslyckats på område efter område(vilket man inte kan erkänna)deras politik som skulle leda till paradiset visade sig vara en highway to hell.Därför är metoo kampanjen inte den feministiska revolution som feminister hävdar,utan det yttersta beviset för feminismens misslyckande.

    Svara
    • Dreadlock

       /  11/25/2017

      Vill gärna tro att det finns mängder av kompetenta kvinnor som inte ens använt 1/10 del av sin kapacitet p.g.a. av att de måste jamsa med systerskapets krig mot patriarkatet. Män är måltavlan, men kvinnor förväntas helt enkelt automatisk ansluta sig till jämmerkören – because of the Värdegrund.

      Jag tror bestämt att många kvinnor med makt sitter i en beroendeställning till en gapig och oförskämd form av feminismen och som är en karriärstopper , skulle hen konstruerar en enda mening offentlig, som faller utanför ramen för masterplanen.

      Det är dags att även befria kvinnorna. Från tankefängelset !

      Svara
      • Exakt, dom kvinnliga khmerer är ideologiskt fångar i sitt vänsterträsk, men kan man rädda kvinnor som har bestämt sig för att gå under i det mångkulturella träsket? Kan man hjälpa kvinnor som slår med ett svärd mot ens räddande mans hand? Kan dom räddas? Ja räddar hellre mig själv än får handen avhuggen, ja kalla mig egoist

        Svara
  10. Vem ska jag tro på?

     /  11/25/2017

    Jimmie Åkesson flörtar med svetsar’n!
    En röst på (sd) blir en röst på (s)?
    8-klövern.

    Vem ska jag tro på?

    ”Åkesson: ”Mer gemensamt med Löfven än med Lööf””
    http://omni.se/akesson-mer-gemensamt-med-lofven-an-med-loof/a/G1l4gB

    Svara
    • Varningsskott mot alliansen/Kristersson: bestäm er hur ni vill ha det!

      Ingen regering med Mp eller C får stöd av SD.

      Svara
    • Jan

       /  11/25/2017

      Det är snarare så att Åkesson är rädd att förlora sosseväljarna sedan SD gått till höger. Alla partier är rädda för väljartapp.

      Svara
      • Rikard

         /  11/25/2017

        Hej.

        Du Jan, du brukar faktiskt med Ringholm:sk envishet hävda att SD är ett högerparti, alternativt ett borgerligt parti. Skall vi förstå det som att du anser att de är ett högerparti som nu gått så mycket åt höger att dess ledare anser sig stå Stefan Löfven (apostrofering valfri) närmast?

        Kan man ödmjukast få föreslå att den retoriska uppdelningen i ‘höger’ och ‘vänster’ är rena rama fabeln? Den är bekväm och behaglig för parteigenossen och apparatchniks och andra holkar, därför att den tjänar till att skapa en falsk motsättning så att likheten i den faktiska politiken inte skall bli för uppenbar.

        Lite granna vettigare är det väl ändå att säga vad man tycker om ett partis agerande i sakfrågor, och har man nu ett intresse av allianser så kan man via riksdagen få veta vilka partier som röstar med andra och i vilken utsträckning.

        Jag har inte kollat, men jag vågar min monokel på att SD röstar med SAP när de anser att ett förslag är i linjer med SD:s politik, och med m när så är fallet.

        Precis som SAP, m, och de andra själva gör – du vet, parlamentarisk demokrati.

        Vad Löfven verkligen borde oroa sig för är om LO-medlemmar börjar rösta fram SD-röstande eller rentav SD-anslutna personer inom fackförbunden. Då lär handskarna åka av, om SAP:s maktställning hotas.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Melmac

           /  11/25/2017

          Läs boken ”Kommunistjägarna” om hur S gjorde förra gången någon infiltrerade fackklubbarna. Lär bli lika smutsigt om SD skulle göra det, kanske ännu värre.

          Svara
          • Senior

             /  11/25/2017

            Ja, genom sig själv känner man andra….

            Är det några som infiltrerat i stort sett hela samhället så är det socialdemokratin. -Skillnaden mellan socialism och kommunism är bara metodiken. Kommunister vill ha (väpnad) revolution emedan socialister arbetar långsiktigt med påverkan genom infiltration.

      • De är du som är rädd sosse jan. sept. 2018 upphör din anställning på svea vägen 68, då tar sverige tillbaka makten.

        Svara
    • Melmac

       /  11/25/2017

      Det var ju Löfven som bytte fot och skärpte flyktingpolitiken, inte M. C är större än MP och är därmed en större fara för att det havererade skeppet ska bärgas och sjösättas igen. Är inte alls förvånad faktiskt.

      SD är en mix av S och M politik, det är därför både tidigare konservativa M röstare kan byta till samma parti som LO anslutna. Man gillar inte allt men det viktigaste håller man med om.

      Det blir inte mycket kvar att rösta på. Lutar starkt åt ”Avgå Alla” på en blank röstmeddelande fortfarande.

      Svara
    • Knappast något kontroversiellt med att SD ämnar att ge stöd åt de som har restriktiv invandringspolitik (du vet, deras huvudfråga), vilket innebär att C och MP skapar problem oavsett. Folk försöker få det låta konstigt att SD försöker få sin politik igenom och – ve och fasa – vill helst vara delaktiga i beslut som tas.

      Jag kommer ihåg när MP var vågmästare i riksdagen – då var det betydligt glättigare toner i media om vilken makt de hade…

      Svara
      • Senior

         /  11/25/2017

        Helt rätt.
        Något som däremot är kontroversiellt, men inte fått någon nämnvärd uppmärksamhet torde vara alliansens svek mot samtliga sina väljare då de valde att DÖ istället för att fortsätta regera i fyra år till då de hade chansen. De valde istället helt bort inflytande.

        Svara
    • Oj här var vi kritiska. Jimmie vill maximera sd inflytande och deras påverkan, men du anser att han har dunkla motiv, bättre kan du väl kära sjupartist? Jimmie jobbar för sverige

      Svara
  11. Sälungsjobbaren

     /  11/25/2017

    Det verkar inte särskilt trovärdigt, att det är #metoo som ligger bakom ökningen. Utan att ha sett programmet så kan jag inte säga säkert att det inte är så, MEN… Om det är #metoo som ligger bakom ökningen, eller en stor del av den, så borde den största delen av ökningen ha skett efter den drog igång. Dessutom borde anmälningarna i januari till september för 2016 och 2017 se ungefär likadana ut. Utan att se hur anmälningarna ser ut fördelade per månad under 2017 och jämföra med motsvarande månad under 2016 är det svårt att säga något alls.
    Nina Rung… Hon är utskrattad inom myndigheten.

    Svara
    • Anmäler Metoo gänget till Polisen ? Är inte den största delen anmälningar till medierättegångarr?

      Svara
  12. Gorby

     /  11/25/2017

    Svara
    • Gorby

       /  11/25/2017

      Rätt komiskt att det är Ann Heberlein som i stort sätt försvarar regeringens politik, och inte Hanna Lindström.

      Svara
    • Jan

       /  11/25/2017

      Det här beror på att ”de goda” anser sig ha rätt per se. De behöver inte bevisa något. Godast vinner anser de.

      Svara
  13. Gorby

     /  11/25/2017

    Svara
    • Jan

       /  11/25/2017

      Visst, de här avgångsvederlagen är felaktiga. Men partibeteckningen spelar egentligen ingen roll. Hade Mogert varit moderat hade samma ersättning utgått. Det är systemet som är korrupt. Politikerklassen skor sig.

      Svara
      • Melmac

         /  11/25/2017

        Exakt. Samma med riksdagspensionen, inte många I något parti som ville ändra på det.

        Svara
      • Senior

         /  11/25/2017

        Ett system som Palme förde in, och som påbörjades då han avskaffade ämbetsmanaansvaret, samt tog bort tjänstemannaansvar för de folkvalda politikerna i beslutande församlingar.

        Svara
        • Klimathotet

           /  11/25/2017

          Torekov 1971. Alla 5 partier (i riksdagen 1971) är skyldiga.

          Svara
          • Senior

             /  11/25/2017

            Jag tänker snarare på denna:

            Ämbetsansvarsreformen:
            /De nuvarande bestämmelserna om ansvar för tjänstemän fick sin huvudsakliga utformning 1975 genom den s.k. ämbetsansvarsreformen (prop. 1975:78). Reformen var genomgripande och medförde en betydande avkriminalisering.

            Före ämbetsansvarsreformen gällde ett långtgående, särskilt straffrättsligt ansvar för offentligt anställda tjänstemän som innebar att de kunde dömas till tjänstefel (att genom försummelse, oförstånd eller oskicklighet åsidosätta vad som åligger tjänstemannen enligt lag, instruktion eller annan författning, särskild föreskrift eller tjänstens beskaffenhet) eller tjänstemissbruk (att som tjänsteman missbruka sin ställning till förfång för det allmänna eller någon enskild).

            Den ämbetsansvaret gällde kunde vid sidan av vanliga straff dömas till de särskilda ämbetsstraffen avsättning och suspension (som avskaffades i samband med reformen)./
            Lagen trädde i kraft den 1 januari 1976.

            https://data.riksdagen.se/fil/58847079-2726-4D35-B2C0-8F497DF1C5C4

          • Senior

             /  11/25/2017

            Fel länk.
            Denna proposition från Palme och Geijer som röstades igenom 1975.

            http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/regeringens-proposition-om-lagstiftning-angaende_FY0378

          • Senior

             /  11/25/2017

            1975 var året då mycket antogs, som vi lider av idag.
            Ny regeringsform…..
            Beslutet om ”mångkultur”….
            Etc. etc…..

            Mitt politiska intresse var på den tiden ganska svalt, så jag saknar insikten om hur det såg ut i praktiken på den tiden. -Det kanske var en ”sjuklöver” redan då?

          • Melmac

             /  11/25/2017

            Mitt var obefintligt, det är mitt födelseår 😉

          • Senior

             /  11/26/2017

            @klimathotet
            Torekov var om jag förstått det rätt förhandlingar med samtliga partier om en ny regeringsform (där kungens (monarkiens) politiska inflytande avskaffades).
            -Som sedermera också antogs 1975.

            @Melmac
            Jag var visserligen äldre än dig, men mitt intresse bestod ändock av saker med mer ungdomlig karaktär såsom den växande hifi utvecklingen, Ronnie Peterson, ABBA, mellanöl och tjejer.

        • Rikard

           /  11/26/2017

          Hej.

          Härligt gräv, Senior, och bra att du visar hur enkelt det är att dra fram fakta om socialdemokraternas långtgående ansvar för Sveriges situation idag. Vi får väl passa på innan det blir i (s)tatens intresse att bevara Sverigebilden via utplånande av historien.

          Dessutom blev jag påmind om ett av bokstavsvänsterns gamla slagord från den tiden:

          ”Palme å Geijer – Nixons lakejer!”

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
      • Partibeteckninga är aldrig noga hos dina khmerer vänner när ”vi gör de”

        Svara
      • Hellre död än röd.

        Svara
  14. Mjölner

     /  11/25/2017

    Den tjocka tjärliknande allt mer trögflytande faktaresistenten börjar övergå till stel asfalt. Den Svenska kultur och kändiseliten har i likhet med kommunistpacket åkt på en sexualblåsning i megatonklassen. Man får nu göra om nobelfesten till maskerad då det blir svårt att se varann i ögonen. Man kan inte ens få till en damage control värd namnet. Käglorna rasar, det är strike på strike. Några övergrepp eller våldtäkter av MENA-personal har troligen aldrig förekommit eller kommer att ske. Absolut dödstyst i MSM. Allt focus på vita män, svin som förstör svenska kvinnor till kropp och själ. Ärkebiskopinnan säger- ”att nu får det vara nog”. Menar hon då att Svenska kyrkan skall sluta med att para ihop 20-åriga stenkåta afghaner med 14-åriga flickor i samma rum på konfirmationslägren. Eller vad menade hon egentligen? Inte nog med detta, utanpå allt har vi en fascistisk regering och minst fyra partier i sjuklövern som inte gjort upp med sina nationalsocialistiska och nazistiska rötter och sympatier. Den nazistiska byken herr Lövfen, skallmätarpartiets rötter.

    Svara
    • Dreadlock

       /  11/25/2017

      Färggranna meningar @Mjölner

      Svara
    • Jan

       /  11/25/2017

      Inlägget håller normal låg Flashback-klass. En drill i pissrännan.

      Svara
      • Dreadlock

         /  11/25/2017

        Jo, men du är inte långt efter på en flashback-skala Jan 🙂

        Svara
        • Jan

           /  11/25/2017

          Knappast. Jag skriver inte i Flashback-stil. Du ligger närmare i paritet med den stilen dock. Pissrännan på Flashback ligger nämligen stadigt till höger. Tänk X eller Melmac så hittar du rätt. Det hindrar dig inte från att tycka att det jag skriver är dåligt. Det gör du säkert. Men typisk Flashback pissränna är det inte. Det är en annan genre.

          Svara
          • Dreadlock

             /  11/25/2017

            Men vad i hela friden skriver du på en sida där få/ingen håller med dig ?

            Kanske borde du överväga att emigrera till dina sidor av ryggdunkare och medhållare ?

          • Rikard

             /  11/25/2017

            Hej.

            ”Genom hur man beskriver andra känner man sig själv”

            ”Speglosan vanärar endast sin upphovsman”

            Dessutom, Jan, så är det det parti och den Ledare du gärna hyllar som stått för skallmätning, steriliseringspolitik, med mera. Det är faktum.

            Du kanske inte gillar det (jag tror du formligen avskyr det, faktiskt) men det är faktum.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Melmac

             /  11/25/2017

            Komiskt att du kan avgöra var andra står politiskt genom kommentarer, men ditt vänster vurmande som varenda läsare ser är inte alls rätt?
            Din lägsta nivå fortsätter stadigt att sjunka!

            Det är som det är två personligheter som skriver olika dagar.

          • Dreadlock

             /  11/25/2017

            Du kan få stämpla politiska etiketter i pannan på skribenterna här bäst som du vill, det bryr jag mig inte om.

            Men din stil är outhärdlig uppfostrande och trångsynt.

          • Melmac

             /  11/25/2017

            Dreadlock, det är ju som Janne Josefsson säger i intervjun från Kvartal:

            ”- Om vi ska debattera högerextremism och de aldrig ska vara med och debattera – då blir det ju vi som tycker och tänker likadant om allting. Då ruttnar ju yttrandefriheten inifrån.”

            Man måste få lite mothugg och andra vinklar för att själv kunna utveckla sin ståndpunkt, därmed är det inte sagt att man ska acceptera vilka påhopp och dumheter som helst.

          • Jan

             /  11/25/2017

            Dreadlock: Det var du som klistrade epitet på mig. Ger man sig in i leken får man leken tåla. Att ni är ett gäng som tycker likadant förändrar inte detta. Rickard: Jag har inte hyllat någon ”Ledare” som stått för skallmätning. Att du påstår det säger en hel del om vad du är för typ.

          • Dreadlock

             /  11/25/2017

            Du passar ganska bra på flashback . Där kanske någon liknande typ som dig klappar dig på ryggen. Bara ett förslag alltså. Du verkar inte alls trivas här.

            Den slags spelade indignerade stil som många vänstertomtar ger utryck för och tar sig rätten att dessutom kommunicera genom något slags förmyndarstil, tillhör en retorik skapat under 40-talet.

            Jag ser väldig gärna att du visslar iväg på nya äventyr. 🙂

          • Pelle2

             /  11/26/2017

            Tycker inte att det är rimligt att Löfven skall ta ansvar för en politik som Socialdemokraterna förde långt innan han blev partiordförande.
            Om han hade hyllat skallmätningen så är det en annan sak.
            Det finns nog med saker att kritisera hans politik för utan att behöva gå tillbaka i partiets historia.
            Detsamma gäller för Jan.Han skall heller inte behöva stå till svars för något som hände för ganska länge sedan i partiets historia.
            Vet heller inte om Jan är sosse. Han skulle lika gärna kunna ha sin partitillhörighet ännu längre till vänster.

          • Pelle2

             /  11/26/2017

            @Rikard
            Håller med om att vänstern är experter på att smutskasta sina åsiktsmotståndare och samtidigt kräver att ingen får ge tillbaka med samma mynt.
            Dom brukar också gå tillbaka i historien och prata om vad andra partier stod för för länge sedan. Åtminstone gör dom det mot sina politiska motståndare.
            Jag menar bara att det finns tillräckligt mycket man kan debattera emot den politik som drivs av sossarna idag så man behöver inte gräva i deras historia.

            Tyckte också att kommentaren om rasbiologi inte direkt hängde ihop med det som diskuterades. Om vi hade diskuterat partiernas mer eller mindre mörka historia hade det varit en annan sak.

        • Rikard

           /  11/26/2017

          Hej.

          Den här skall egentligen in som ett svar till Pelle2, men jag får inte upp någon ‘svara’-knapp där.

          @Pelle2: jag använder av socialdemokraterna och deras mediala propagandister väl etablerad princip för politisk debatt: en partiledare är ansvarig för sitt partis rötter, även för saker som skett före den nuvarande ledningens tillträde.

          Det var bland det mest korkade partistrategerna hos den socialdemokratiska adeln kunde ha gjort för sådär en tio år sedan, att börja anföra ett partis ursprung som argument mot dess sakpolitiska förslag. Det är inte direkt fritt från smutsig byk hos socialdemokraterna, och när nuvarande partiledaren gick med i partiet…

          …tja, om man skall tro hans Wikipedia-sida, som jag antar är rätt noga kollad av någon från partiet, så har han varit aktiv SSU-are och sedermera full partimedlem sedan 1960.

          Han gick alltså med i ett parti och en rörelse som då ansvarade för rasbiologisk steriliseringspolitik. Varför skall han inte stå till svars för det?

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare
          PS Då politikers bildning och skolning tidigare varit av intresse här så kan man konstatera att han ju trots sin ringa utbildning lyckats bra. Från Wikipedias sida om Stefan Löfven, rubriken ‘Utbildning’:

          ”Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. Han påbörjade en svetskurs under 48 veckor på AMU i Kramfors den gick han dock inte färdigt pg a han hade för hög frånvaro, sedan påbörjade han även studier på socialhögskolan i Umeå gick där 1,5 år innan han hoppade av studierna.” DS

          Svara
      • Menar du din käre ledares nivå, stefan löfven?
        Citat stefan löfven” dom döda flyr för sina liv” slut citat stefan löfven, din ledare jan.

        Svara
      • Visst finns det trams och käbbel på Flashback. Där finns också den mest pålästa och insiktsfulla politiska analys jag sett på svenska.

        Svara
      • x

         /  11/26/2017

        @jan
        Hehe, den kommentaren tog där den skulle!
        Jag antar att det är ”skallmätarpartiet” som träffade helt rätt då det visar på vilken hycklare Löfven är varje gång hen anklagar andra för att vara nazister.

        Löfvéns bristande kompetens
        https://www.frihetsportalen.se/2016/05/lofvens-bristande-kompetens/comment-page-1/

        Svara
        • Mjölner

           /  11/26/2017

          @X. Tack för det!

          Svara
        • Senior

           /  11/26/2017

          Mycket läsvärd länk om dessa grundlagsbrott, som i Sverige bara leder till ”tjoller” i KU, som sedermera varken häver, ändrar eller motsätter sig beslutet i fråga.

          Svara
  15. Gorby

     /  11/25/2017

    Svara
  16. Gorby

     /  11/25/2017

    Svara
    • Jan

       /  11/25/2017

      Jörgen och Janne höjer sig ett snäpp över sina kolleger. Utan att förlora trovärdigheten. För det krävs en del mod. För de kan räkna med att epiteten haglar från åsiktskorridoren.

      Svara
      • Senior

         /  11/25/2017

        Är det därför du är så snabb att klistra epitet på folk här?
        Korridorvakt?

        Svara
      • I en annan del av sverige så kan kommunist janne aldrig vara nöjd.

        Svara
      • Hej jan får ja kalla dig banditjanne!? för om vi ska vara ärliga så är socialism banditism!?!

        Svara
      • Pelle2

         /  11/26/2017

        @Peter
        Det är enbart löjligt att hitta på barnsliga namn på sina åsiktsmotståndare.
        Har du inget konkret att debattera om så är det bättre att låta bli att skriva.

        Jag och Jan har helt olika ideologiska åsikter så det är inte därför jag skriver detta
        utan jag skriver detta för att tycker att vi kan hålla debatten på en högre nivå.

        Svara
    • Melmac

       /  11/25/2017

      Viss skillnad från Studio1 skräpet. Visserligen var de under tidspress på ett annat sätt i SR men de svåra frågorna ställdes aldrig.

      Svara
      • Melmac

         /  11/25/2017

        Jag menar alltså att Studio1 aldrig ställde frågorna.

        Svara
  17. Gorby

     /  11/25/2017

    Svara
  18. Gorby

     /  11/25/2017
    Svara
  19. MiT

     /  11/25/2017

    Svara
  20. Nu ska Virtanen stämma SVT och Resume:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLlnnd/fredrik-virtanen-stammer-svt-och-resume

    Roligt att han skriver Cissi Wallin ”Cissi Wallin”.

    Svara
    • Låt den röda khmerer kokanisten stämma skiten ur dom. Khmerer är kanibaler.

      Svara
      • Jan

         /  11/26/2017

        För den som inte förstod: Här har vi ytterligare ett exempel på vad jag menar med Flashback-nivå. Alltså extrema högeråsikter parad med råhet och låg språknivå. Det förvånar mig hur många det finns av den här typen. Det skrämmer mig faktiskt. Min tilltro till människan prövas.

        Svara
        • Senior

           /  11/26/2017

          @Jan

          Ungefär som när du skriver ”bimbo”, ”partigängare” och annat om dina meningsmotståndare då?

          Till skillnad mot dig så har jag inte sett att de kräver att MiT stänger av dem….

          Försöker du ta fokus från sakfrågan månne?

          Ditt största problem verkar snarare vara ”höger”….

          Jag gillar tanken på en ”best of Jan”. -Då skulle vi få en orgie i motsägelser gällande din behandling av andra samtidigt som du själv skriker högt när någon ger svar på tal.

          ”Ger man sig in i leken…..” Som du själv skriver i en kommentar…..

          Vad är sin åsikt om att Virtanen stämmer SVT och Resumé?

          Själv tror jag han inte har något att hämta då de mest återger Cissi Wallins berättelse, samt hans egna svar där han tillstår att han betett sig ”svinigt och skitstövligt”, vilket kan tas för ett halvt erkännande.

          Det blir ju lite mer #metoo!-cirkus dock, bara att poppa popcorn och luta sig tillbaka och betrakta när vänstern i vanlig ordning äter upp sig själva inifrån.

          ”Det mest utmärkande med socialism är utrensningarna på den egna sidan.”

          Svara
          • Jan

             /  11/26/2017

            Jag försöker hålla mig till sanningen. Inte till dina nyliberala utopier. Du och Peter Gustavsson har inte bara samma åsikter. Ni håller ungefär samma nivå också. Även om Peter särskriver och felstavar mer.

          • Senior

             /  11/26/2017

            Kan man få ett kortare utlägg om dina tankar gällande Virtanens stämning?

    • Vi har ju ingen trängsel hos rättsväsendet.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/26/2017

        Det där blir ju kalasbra, för då får ju Cissi Wallin ytterligare en chans att berätta om hur saken gick till.

        Svara
        • Senior

           /  11/26/2017

          Med lite tur kanske utredningen återupptas, grov våldtäkt är inte preskibrierad ännu i hans fall.

          Svara
          • Senior

             /  11/26/2017

            …..bevisläget lär dock inte ha blivit direkt starkare…..

  21. ”1968-rörelsens framträdande intellektuella strävade efter att ge röst åt vanliga människor. Flera av den tidens klassiska verk byggde på en vilja att låta människor ur arbetarklassen komma till tals, utan att deras utsagor eller åsikter skulle redigeras eller förskönas. Denna ambition står i stark kontrast till dagens försök att tämja de krafter som anses hota i folkdjupet.”

    https://kvartal.se/essaer/2tueaisgyxv4z6usxh0g97mwovi4kr

    Svara
    • Senior

       /  11/25/2017

      Läsvärt!

      Svara
    • Senior

       /  11/25/2017

      ”I ett intressant resonemang om fördomar diskuterar Palm i samma anda vad som egentligen utmärker en ”intellektuell”. Han vänder sig mot gängse föreställningar om att studenter, konstnärer eller ”lärare och annat högutbildat folk är intellektuella”. Utgår man från att den är intellektuell som ”självständigt och aktivt förstår”, så blir det ”lika omöjligt att tala om arbetarna som en ointellektuell grupp som att tala om de universitetsutbildade som en intellektuell grupp”. I ingetdera fallet – vare sig bland akademiker eller bland arbetare – tillhör det vanligheterna att man ”tänker själva, skaffar information själva och tar ställning själva”. Både bland folk på universiteten och bland arbetarna är det en minoritet som tänker självständigt, fastslår han.”

      Svara
  22. Dom röda och gröna khmererna(sossar och mp) har en fantastisk moral, ja önskar att ja kunde leva upp till den! Nej fan vill ja inte leva upp till den, så jävla skrämmande att khmerernas kvinnor hjälper till och assisterar khmerer männens övergrepp. Fan ta vänsterns kvinnor som assisterar deras män och nyadlens män för deras övergrepp på det oskyldig svenska folket. Peter gustavsson.

    Svara
  23. ”Medierna får se upp så att de inte blir en okritisk del av kampanjen för att stoppa utvisningar av ensamkommande.”

    https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/medierna-maste-klara-det-manskligt-svara/

    Svara
    • Svt är ju redan den största supportern för massinvandring! Var har du levt sedan 2010 min vän om ja får kalla dig de?

      Svara
  24. MiT

     /  11/26/2017

    Svara
  25. MiT

     /  11/26/2017

    Svara
  26. Påminnelse: folk röstar för detta. Gång på gång.

    Marteus: Svidande uppläxning efter flyktingkrisen
    http://archive.is/lCnJ8
    https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/svidande-upplaxning-efter-flyktingkrisen/
    ”Utfallet var en helt logisk följd av den migrationspolitik som i omgångar klubbats i Sveriges riksdag, ofta i stor enighet och i en anda av varm humanism, blågul hybris och kopiös inkompetens.
    Det ledde till ett scenario där flyktinginvandringen, från 2004 och fram till flyktingkrisen, låg på tämligen oförändrad nivå i 19 av 24 europeiska OECD-länder. Men i fem länder tiofaldigades migrationen. Bland dem fanns lilla Sverige, långt från flyktingrutternas allfarväg.”

    Svara
    • Mjölner

       /  11/26/2017

      #Kristian,det är jag som gett dig första tummen upp. Inlägget är ett bra exempel på hur man uttrycker sig vårdat och får fram budskapet enkelt och elegant. Jag själv och vissa andra är alldeles för förbannade att kunna producera något liknande.

      Svara
      • Kristian

         /  11/26/2017

        Det är väl mest Marteus som skulle ha den tummen, men tack!

        Svara
  27. MiT

     /  11/26/2017

    Svara
    • Nilsson

       /  11/26/2017

      Vad för skyldighet? Att följa lagen? Att följa utvisningsbeslut? Eller menar hen att andra är skyldiga att betala skatt för att täcka hennes utgifter?

      Svara
  28. Leif

     /  11/26/2017

    Expressen har låtit Demoskop göra en undersökning av förekomsten av sexuella övergrepp i olika branscher i arbetslivet:
    https://www.expressen.se/nyheter/var-tredje-kvinna-utsatt-for-sexuella-overgrepp/
    Den egna branschen ligger väl framme.

    Svara
    • ”[…] någon form av kränkande beteende med en sexuell underton.
      […] ovälkomna sexuella närmanden.”

      Lite mer stringens än så vore kanske önskvärt?

      Svara
    • Vad är ovälkomna sexuella närmanden /beteende? Jag skulle vilja få det definierat. Eller är det valfritt beroende på personen vilken nytta man har av honom?

      Svara
  29. Är Hanif Bali tillbaka på twitter? Sitter strypkopplet på fortfarande? Har sett en del men inte så mycket.

    Svara
  30. Schulman ger oss ytterligare ”insikter.” Tänk om man kunde få betalt för att skriva något med så lite innehåll.
    ”Hur ska Jimmie lösa oss ur detta helvete?”
    http://archive.is/sSlpr
    https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/hur-ska-jimmie-losa-oss-ur-detta-helvete/
    ”Jag har sett filmen fem gånger och hur mycket jag än letar ser jag inte Jimmie erbjuda en enda lösning, en enda gång, på något av alla de problemen han berättar om.”

    Öh … det är väl ganska känt vad SD vill göra? Som S har gjort senaste året, fast mycket mer?

    ”Vem vill rösta på någon som säger att allt är trasigt, men som inte har en aning om hur man ska laga det?”

    Det är i varje fall att föredra framför ”allt fungerar perfekt.”

    Svara
  31. MiT

     /  11/26/2017

    Svara
    • Kristian

       /  11/26/2017

      Gör man detta i samband med anonym enkät ”vilka av killarna i klass X är sexiga / spännande?” kommer vissa lärares skallbas flyga ut med hjärnan.

      Svara
    • Dreadlock

       /  11/26/2017

      Man kan alltid prata mer. Prata ,prata,prata

      Köpa in utomstående kurser och prata,prata,prata…

      Eller så kan man lägga åtgärderna på ett betydligt mer praktiskt plan. Någonting måste väl ha kommit ut av händelsen där en våldtäksman fick gå kvar i samma klass som flickan han hade påtvingat samlag med på toaletten ?

      Eller har vi inte pratat tillräckligt om det än ?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/26/2017

        Jag tycker visst att man ska prata om #metoo i skolan, mycket mer. Men inte i form av samtal, utan utbildning. Lärare och annan personal kan göra följande små självklarheter med sina elever på regelbunden basis.

        1. Utbildning

        -Hej barn, om någon tafsar på er, kallar er flickor för hora eller ni pojkar för bög eller något annat dumt. Säg till den som äcklar sig, och kom sedan till mig omgående, eller gå direkt till någon annan vuxen. Så får man inte nämligen inte göra, och det vet ni.

        2. Konsekvenser

        Sedan gäller det att beivra, straffa med uppläxning och vårda med upprättelse, kompletterat med samtal med berörda föräldrar. Och om man nu har elever som inte riktigt lyckas begripa att man inte får tafsa och bete sig illa så får man självfallet vidta ytterligare åtgärder.

        Är det verkligen svårare än så?

        Svara
  32. MiT

     /  11/26/2017

    Svara
    • Skeptisk

       /  11/26/2017

      Åh han har bott här i 14 år och kan konstatera att Sverige är ett bra land, där det finns öar av den skit som finns på värre ställen i världen. Ja, Sverige är till stora delar ett bra land att bo i. Därför jag bott här i över 40 år. Och eftersom jag delvist är uppväxt i en sådan ö på 70-80-talet, kan jag konstatera att det har blivit MYCKET värre. Visst fanns det en del skit. Social misär, alkoholism, droger och en del kriminella, men det är en västanfläkt mot idag. Han tror sig ha ett brett historiskt perspektiv som har bott här i 14 år och umgåtts med likasinnade. Mycket har hänt på 14 år, en del till det värre. Desto mera på 40.
      Han har säkert varit runt i världen och kan jämföra nuvarande Sverige med den, men han har en relativt kort bild av Sverige historiskt och uppenbart en begränsad bild av öarnas nuvarande tillstånd jmf med förr.

      Svara
      • Kristian

         /  11/26/2017

        Ja, 1985 fungerade det bra nästan överallt.

        Med dagens våldtäkter, skjutningar och allmän jävelskap hade 80-talets kvällspress brakat samman. Trycksvärtan hade tagit slut efter några veckors rubriker. Militär (som vi då hade) hade inkallats av polis (som då fungerade). Och knappt V hade sagt att det var synd om buset.

        Svara
  33. MiT

     /  11/26/2017

    Svara
    • Olof

       /  11/26/2017

      Beklagligt. Samtidigt är det utan tvekan så att människor dör i cancer, och spenderar vi sveriges resurser på oreglerad invandring så kommer fler dö i cancer. Medans det inte gått att påvisa att risken är speciellt hög att man dör av att bli tillbakaskickad till Afghanistan.

      Är Lovisa villig att ta på sig att andra dör för att hon inte vill att hennes vän måste återvända hem?

      Och har Lovisa funderat på vilken del hon själv har i Hamids dödsångest? Har hon själv tittat på och försökt hitta positiva möjligheter för honom vid återvändandet? Eller har hon tutat i honom att han kommer att (psykiskt!) dö där?

      Men som jag sagt förr, jag kan tänka mig att att vi öppnar för att lösa den målkonflikten på ett privat plan. Inför en möjlighet att ta ekonomiskt och delvis juridiskt ansvar för migranter så familjer som Afzelius kan välja att själva, eller solidariskt med andra frivilliga, betala för alla kostnader som det innebär att Sverige tar emot Hamid under de första tio åren. Så länge de ansvariga själva erbjuder mat och husrum gratis borde kostnaderna inte bli allt för betungande, förmodligen skulle runt 10-20ksek per månad täcka vård-skola-omsorg kostnaderna för samhället.

      Och då kan man inte längre säga att människor i Sverige kommer att dö i cancer för att låta Hamid stanna. Då kommer kostnaden för mottagandet ur Lovisas och de andras lyxkonsumption som de får dra ner på för att erbjuda detta. Samhället skulle fortfarande klara samhälsskontraktet. Och ‘godhetsknarkarna’ kunde nyktra till lite och själva välja vad de är villiga att offra.

      Svara
      • Mjölner

         /  11/26/2017

        @Olof. Jag tror inte ditt recept faller ”godhetsknarkarna” i smaken. Skall man betala för nöjet får det vara. Hycklerskan Lovisas hjärnskada beror säkerligen på kommunistisk metodlära d.v.s. regelrätt hjärntvätt och indoktrinering. Finns ingen hjälp mot dylikt beteende. Visserligen har man börjat försök att byta huvuden på folk, men frågan är om det finns tillräckligt med friskt material för att bota hycklande godhetsapostlar.

        Svara
        • Olof

           /  11/27/2017

          @Mjölner Nej, jag är nog tveksam till att de skulle vilja ha ett sådant system. Vi har ju länge fått se hur avgrundsdjupt hyckleriet är i Sverige – det är inte ens så att det bara är på ett personligt plan de flesta ‘godhetsknarkare’ inte är villiga att avstå ett skit, det är systematiskt i hela statsapparaten – man är inte villiga att avstå någon offentligt finansierad lyxkonsumption någonstans, inte föreningsbidrag, kulturbidrag, etc etc. Istället får de centrala uppgifterna stryka på foten och hela systemet tappar legitimitet.

          Svara
  34. MiT

     /  11/26/2017

    Ännu en som inte själv har varit med om något, apropå #metoo alltså, trots många år i branschen och att hon väldigt noga tänker efter.
    https://www.expressen.se/sport/det-ar-ett-beslut-som-vuxit-fram/

    Svara
  35. Senior

     /  11/26/2017

    ”– Alla historier har fått mig att tänka efter, rannsaka vad man verkligen har varit med om. Det tycker jag är en skyldighet även om det inte poppar upp någon händelse direkt så är det viktigt att tänka tillbaka. Min reflektion nu är att jag inte har upplevt något sådant, men det kan förändras för det här är en tankeprocess.”

    Sista meningen säger allt.
    Indoktrinering kallas det.

    Ungefär som när Alakoski blev feminist och gick hem och misshandlade sin man.

    ”När jag klev in på Makt och Kön i Umeå 1996 hade jag kavaj på mig. Lutade mig tillbaka i stolen under presentationsrundan, kände mig säker. Det vi nu skulle läsa var jag intresserad av, men det angick inte mig. Jag hade brutit arm med pappa, slagits med killar i skolan, försörjt mig själv sedan sexton års ålder, rest runt i världen ensam, hade två barn, en jämställd man, bra jobb och hyfsad lön. Dessutom, det fanns få saker som fick mig att darra på läppen. Redan efter andra föreläsningen kände jag av illamåendet. Det tilltog kan man lugnt säga. Den ena feministiska forskaren efter den andra fick både hjärtat och hjärnan att krampa. Nya glasögon, för alltid satta att bäras på nästippen.”

    Hur sannolik är nedanstående passage?
    Skulle snarare tro en direktträff med stor kraft för att åstadkomme denna skada:

    ”Såklart slutade illamåendet med att jag kastade en tallrik i golvet hemma i ett gräl som Carin Holmbergs bok Det kallas kärlek utlöste – det privata vs det politiska, individen vs kollektivet. Tallriken gick i tre stora bitar. Den största träffade min man i benet. En sena gick av, operationen oundviklig. Tre veckors hästkur penicillin, hela sommaren med gips från lår till fot, kryckor och många grannar som undrade: Men vad har du råkat ut för?”

    -Misshandel är vad han ”råkat ut” för.

    http://www.bang.se/vandpunkten/

    Svara
    • Olof

       /  11/26/2017

      Grattis, det var länge sedan jag kände mig så äcklad av en människa. Hon dras in i en sekt, hjärntvättas och börjar sedan misshandla sin make.

      ”och samtidigt är just detta – det kompakta motståndet mot feminismen – den viktigaste feministiska frågan.”

      … och undrar var det kommer ifrån.

      Svara
  36. Judith Butler visar sig vara klokare och bättre än de som utsett henne till frälsare.

    Judith Butler om genuskonflikten i Lund: ”Metoden är förkastlig”
    https://kvartal.se/kommentar/judith-butler-i-kvartal-om-genuskonflikten-i-lund

    (Hej, kvartal, jag saknar uppgift om när en text lagts.)

    Svara
  37. anonym

     /  11/26/2017

    ”Det är häftigt att betala skatt”

    Mona Sahlin döms för skattebrott
    http://www.friatider.se/mona-sahlin-d-ms-f-r-skattebrott

    Svara
  38. anonym

     /  11/26/2017

    Något för #metoo

    Svara
  39. anonym

     /  11/26/2017

    Svara
    • michael.

       /  11/26/2017

      Katerina Janouch har delvis fel,om vi tittar på den offentliga debatten så går även manshat och rasism hand i hand dvs feminismens hat mot vita män.

      Svara
    • Han vet mycket om kommunikationsmedel, Ohly:

      http://archive.is/u2D15

      Så om flera i familjen använder bilen så åker de kollektivt?

      Svara
  40. anonym

     /  11/26/2017

    Partiernas nazistiska och rasistiska rötter

    Bondeförbundet var det enda riksdagsparti som i sitt partiprogram tog ställning för vad som i dag ses som ett rasistiskt tänkande. I partiets grundprogram från 1933 heter det:

    ”Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkande av invandring till Sverige av icke önskvärda främlingar. Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för vår nationella utveckling. Ett energiskt arbete måste bedrivas för folkhälsans höjande och vårt folk skyddas mot degenererande inflytelser.”

    Partiernas nazistiska och rasistiska rötter

    Svara
  41. ”Bunta inte ihop alla könsavvikelser”
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/bunta-inte-ihop-alla-konsavvikelser-19618
    ”Personer med transsexualism har ingen som helst inneboende önskan om att vara avvikande, udda och “queer”, normbrytande eller provocerande per se. Det är därför många av oss inte tillhör HBTQI…-rörelsen utan kommer i alla former av politisk hemvist och värderingar. Själv är jag snarast att betrakta som socialkonservativ libertarian.
    […]
    många av oss avskyr vänsterns queer och anti-norm-rörelse. Vi vill inte rasera normer, tvinga på folk vårt sexliv och absolut inte vara någon “hen”. Inte heller vill vi tvinga andra att försörja våra politiska intressen.”

    Svara
    • Johan A

       /  11/27/2017

      Jag har en kollega som vid strax över 50 gjorde en könskorrigering och gick från att vara Han till Hon. Och hon kallar sig själv för kvinna och vill kallas hon. Det är ingen på företaget som har pratat skit om detta, tvärtom är det bara positiva kommentarer om detta – att hon har hittat sig själv är alla glada över. Hon har inget emot skämt och brukar skämta om situationen själv men är bestämd på en punkt: Ingen jävel kallar henne hen eller kräver att hon ska vara normbrytande!
      Det intressanta i denna situationen är hur min flickvän reagerar på detta. Som den feminist och HBTQ-aktivist hon är tycker man ju att hon borde bli glad när jag berättar om min kollega, men icke. Hon blir mest obekväm och undviker ämnet. Kan det vara för att min kollega inte faller inom ramen för hur dessa aktivisters egenpåtagna tolkningsföreträde säger att transexuella ska vara? Jag misstänker det för det är inte bara hon som reagerar så utan även hennes vänner, som är likadana. Och det roligaste är att de inte fattar att varje gång de reagerar så visar de hur deras hyckleri lyser igenom. De bryr sig inte ett skit om individerna som identifierar sig som HBTQ utan vill bara använda rörelsen som ytterligare en möjlighet att sprida sitt egna hat.

      Svara
  42. Klimathotet, Senior, Rikard, mfl., idag:

    #metoo är det nya ”ökad anmälningsbenägenhet”

    ”Ett system som Palme förde in, och som påbörjades då han avskaffade ämbetsmanaansvaret, samt tog bort tjänstemannaansvar för de folkvalda politikerna i beslutande församlingar.”

    ”Torekov 1971. Alla 5 partier (i riksdagen 1971) är skyldiga.”

    Egentligen inte. Kommunisterna fick inte vara med i Torekov.
    (Jag återanvänder här en del text från några inlägg jag gjorde under ”Ledarsidorna”.
    Ursäkta längden, men frågan tarvar en utveckling)

    Helt korrekt har ni dock i att vi nu bevittnar slutfasen i en process där det svenska folkets lagbundna frihet har successivt undergrävts tillsammans med folkinflytandet/demokratin. En nyckelhändelse var demonteringen av det viktigaste skyddet vi svenskar hade mot ett politikervälde, nämligen ”Maktdelningen”, som var inskriven i dåvarande regeringsformen RF1809. Första steget i att ta bort detta skydd skedde mellan den 16 till 17 augusti 1971 i Torekov.
    Den tragiska ironin är att dagens ”folkvalda” inte ens är medvetna om detta.
    De kör bara på, som ett stort gäng blindstyren.

    Det var Bertil Fiskesjö (c), Allan “kungamördaren” Hernelius (m), Birger Lundström (fp) och Valter Åman (s) som träffades i Torekov mellan 16 till 20 augusti 1971. De skulle sinsemellan ”kompromissa” om kungens framtida konstitutionella roll. Notera att detta hände bakom ryggen på kungen, och det visar det sig även det svenska folket.
    Dessa ”demokratins dödgrävare” var vid detta tillfälle antagligen inte själva medvetna om vad deras agerande skulle komma att ställa till med på sikt.
    Det faktum att vi strax därefter hamnade i en ”lotteririksdag”, demonstrerar att dåtidens ”lagstiftare” inte var sin uppgift mogen, varken i att ta fram en fungerande riksdagsordning och än mindre i att ta fram en ”bättre” regeringsform.

    Till eftervärlden berättas att ”Kompromissen i Torekov” ”avlövade” kungen all politisk inflytande och därmed gjorde Sverige mer ”demokratiskt”.
    Man vad som egentligen skedde var att en av pelarna i den, i RF1809 inskrivna, Montesquieuska maktdelningen bokstavligen ”kuppades” bort.

    Dessa ”makter” var fram tills dess, tillsammans med den ”dömande makten”, skiljda från varandra. Avsikten med detta vara att skydda samhället mot maktkorruption och ”politikervälde” och därmed undvika risken att det skulle uppstå en ”demokratur”. Maktdelningen mellan regenten/regeringen och riksdagens kamrar var avgörande i detta skydd.
    Denna ”styrande makt” låg genom grundlagen formellt sett under regenten/statschefen. Det var därför kungen skulle bort.

    Hade ”fyrklövern” verkligen velat stärka demokratin skulle de ha behållit maktdelningen och ställt samma maktbegränsande krav på statsministerns kansli som tidigare Kgl. Maj:ts.
    Statsministern hade då även i fortsättningen varit rikets högsta tjänsteman och kunnat bli föremål för rättslig prövning (Riksrätt) vid försummelse i tjänsten.
    Istället valde man i ”kompromissen”, och i den kommande grundlagen, att ge parlamentarikerna (den ”lagstiftande makten”) obegränsat tillgång till den ”styrande makten” och ge statsråden åtalsfrihet, i deras egenskap av att vara ”förtroendevalda”.

    Den sittande statsministern (Palme), fick omedelbart efter Torekov styra och ställa efter eget behag med ett direkt ”förtroendemandat” från riksdagskollektivet, en lagstiftande församlig som i fortsättningen enväldigt kunde plocka fram och tillsätta den styrande makten, och statsministern, ur sina egna led. I praktiken fick Palme och (s) en obegränsad styrande makt, och med dåtidens riksdagsoppositions goda minne.

    Dessa herrar i Torekov 1971, representerade alltså en sjutiotalsvariant av ”DÖ”, där riksdags unisont (förutom kommunisterna) införde en ”praxis” som under minst 4 år och två riksdagsval, konspirerade mot den då gällande grundlagen.
    Och, märkligt nog finns, förutom namnen på deltagarna, inga anteckningar och protokoll tillgängliga från dessa ”förhandlingar”, sommaren 1971.

    Ett av Palmes första beslut under sitt nya mandat, blev földriktigt att helt ändra grundlagsberedningendirektivet från att ”enbart justera men behålla RF1809” till att ta fram en helt ny grundlag som kom att ersätta den svenska Montesquieuska maktdelningen från 1809 med ett ”Folksuveränt (mångkulturellt) politikervälde” enligt Rousseaus ideér.

    Påpassligt nog togs, som antyddes ovan, även riksrätten och tjänstemannaansvaret bort ut av bara farten. För inte vill väl en riksdag ställa ”sin egen styrande makt” till svars!

    En liten knorr är en SIF undersökning 1973, efter Torekov och innan omröstningen i riksdagen. Svaren antydde att svenska folkets stöd för Torekovkompromissen var minst sagt måttligt: 80 procent ville behålla kungens befogenheter som de var. Sju procent ville minska dem enligt grundlagsförslaget. 12 procent ville förstärka dem (förmodligen enligt det tidigare grundlagsförslaget). Två procent var osäkra.

    Gustav H

    Svara
    • Senior

       /  11/27/2017

      Tack Gustav!
      Då denna tråd är mer eller mindre död, så tycker jag denna förtjänar att lyftas fram till den nya aktiva.

      Svara
  43. Mjölner

     /  11/26/2017

    Bra Gustav H. En bra beskrivning hur det gick till.när förfallet började.

    Svara
  44. Lennart

     /  05/08/2019

    Jag blev oskyldigt dömd till ett långt straff våren 2018 trots att det inte fans några bevis
    Åklagaren kämpade med alla medel fast hon måste fattat att jag inte gjord dom handlingar som påstods!
    Jobbig nu

    Svara
  1. Metoo, ökad anmälningsbenägenhet och minskat mörkertal | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.