Tips på mångfaldsfråga till Sveriges Radio

Häromdagen så blev vi ju uppmärksammade på att Sveriges Radios P1 Konflikt var omåttligt intresserade av fotbolls-VM i sommar.

Reporter från Konfliktredaktionen på väg till presskonferensen om laguttagningen till fotbolls-VM.

Det var när en reporter från Konfliktredaktionen fick möjlighet att ställa den första frågan under frukt… frågestunden om laguttagningen som han tog chansen och undrade över bristen på etnisk mångfald i svenska landslaget. Som han laddat upp med viktiga frågor och startade såklart med den viktigaste, gäller ju att ta chansen när man får den!

Sen har en från SVT försvarat frågan på twitter med att det handlar om att man kanske missar kompetens/talang för att man inte ”känner igen den” (tweetarna som hör till finns på två ställen i kommentarsfältet till det länkade inlägget ovan). Janne Andersson, förbundskaptenen, har alltså varit fotbollstränare i någon form sen 1988 och får frågan om minskande ”etnisk mångfald” i landslaget. 30 år som tränare, numera förbundskapten för det svenska landslaget, och möts av sånt här…

Jag har dock inte sett någon berätta vilken sorts kompetens/talang som sitter i hudkostymen och som man då inte ska känna igen. Inte heller har jag sett förslag på vilka som kvoterats bort för att andra kvoterats in, alltså vilka som man gått förbi pga hudkostymen. Inga förslag alls. Så vilken ”kompetens/talang” kan han ha missat och vem har den?

Ikväll är det VM-final i ishockey mellan Sverige och Schweiz. I USA tror man nog att det är samma landslag som möts i finalen.

Reklamprofessorn på twitter har fått insidertips om att Konflikts reporter tillsammans med Anja är på plats i Danmark och gett förslag på en riktig laguppställning för Sverige inför finalen. Så talang och kompetens inte missas!

 

Som en skrev i mitt kommentarsfält, att för utomstående så ter sig frågan om etnisk mångfald totalt bisarr medan den för dem själva är helt logisk och rimlig. Ungefär som Brita Zackaris kommentar om att det var många vita män som åkte Vasaloppet 2017. För en gigantisk majoritet är kommentaren så bisarr att man tror man befinner sig i ett annat universum, för Zackari och några få till var den helt logisk och rimlig. Eftersom det inte är sporten eller idrotten som är det viktiga utan att man ser möjlighet att exploatera ett område politiskt och sprida samhällsgiftet postmodernism även där. Endast därför.

Jag gjorde ett litet experiment med att byta ut Vasaloppet mot Nairobi Maraton bara för att visa hur otroligt bisarr Zackaris kommentar var, ”SVT:s springande reporter Brutta Sackarin om Nairobi Maraton: ”Det är många svarta män här””.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

128 kommentarer

  1. MiT

     /  05/20/2018

    Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  05/20/2018

      vad i hela helvete??????
      att överhuvudtaget komma på något sådant här

      Svara
    • Tor

       /  05/20/2018

      Det är tvärt om Emma;
      Killar bedöms på kompetens.
      Kvinnor kan slinka in i en verksamhet enbart på utseende.
      Duktiga, snygga och välutbildade kvinnor har alltså två ”vägar in” – så att säga.

      Svara
      • Kristian

         /  05/20/2018

        Det man själv ser är inte alltid hela verkligheten, Emma.
        Fotbollspelare kan säker tycka det är konstigt att ”alla” väljs ut på grundval av hur snabbt de kan springa.

        (Sedan har det väl visat sig att kvinnliga chefer av en viss typ är likadana som manliga chefer av en viss typ, och gärna håller sig med lite närodlat lammkött.)

        Svara
        • weasel

           /  05/20/2018

          Det vore ju bra om floskel-Annie kunde precisera exakt vad det är som gör att hennes dotter inte kan ”följa sina drömmar” .?
          Såvitt jag vet har Annies dotter exakt samma rättigheter /skyldigheter/möjligheter som ”hennes jämnåriga killar” (sic! )

          Eller….kanske till och med något bättre möjligheter än ”hennes jämnåriga killar” eftersom hon har en morsa som kan fixa ett välbetalt jobb åt henne.

          Svara
          • Kristian

             /  05/20/2018

            Så sant!

            De flesta kan inte ”följa sina drömmar”!
            De flesta har jobb, inte ”karriär”.

    • G

       /  05/20/2018

      Emma: ”Chef för egna kanaler på Centerpartiet”

      “Annie Lööfs politik är ett svek mot Sveriges flickor”
      …..
      Vi läser om tafsningstävlingar i skolor som hejas på av lärare och en ryggradslös rektor som inte sätter ner foten. Vi har fått skilda badtider, restauranger, könsapartheid på religiösa skolor, moralpoliser, sharialagar, hot och förföljelse av kvinnor och flickor i förorterna och på asylboende på grund av deras livstil, klädval och religion.

      På vilket sätt menar C att flickor kommer att ha ”samma möjligheter” om de hamnar i samma klass med män från Afghanistan som har fått sin ålder uppskriven av Migrationsverket och vars status vi vet ingenting då 0% av dessa män har identitetshandlingar?”
      http://katerinamagasin.se/annie-loofs-politik-ar-ett-svek-mot-sveriges-flickor/

      Svara
    • zzz

       /  05/21/2018

      – Vad kacklar Emma om?
      – Vad är det hon ska ge upp?
      – Är det sminklådan?
      – Är det politiken?
      – Vad har Emma presterat?

      – Är svaret ”Ingenting”?

      Vill Emma bli bedömd efter prestation så kan hon återkomma när hon driver framgångsrikt företag. Eller när hon bedriver vetenskaplig och icke-politisk forskning. Eller när hon har skapat något annat av värde. Annars är hon bara ännu ett professionellt offer som ordbajsar på Twitter och sådana fruntimmer går det 13 på dussinet av.

      Annie är åtminstone skicklig på att göra politisk karriär vilket måste ses som en form av intelligens. Att hon lyckas med det konststycket. Förvisso mestadels genom att vara just kvinna. Genom att upprepa politiskt korrekta floskler till förbannelse och aldrig någonsin säga något genomtänkt i hela sitt liv. Annie är åtminstone driven och har lyckats relativt väl i den politiska karriären. I synnerhet med tanke på att hon är precis lika intelligent och karismatisk som en skokartong.

      Svara
  2. Min gissning: ett inslag om vargar översattes till motsvarande på fjollträskiska:
    * 10 mil –> Två hållplatser
    * Hemkört –> Cortada
    * Varg –> Nazist

    Svara
    • Realist

       /  05/20/2018

      Nationalsocialism, en form av socialism bland andra, därav troligen orsaken till att dyrkarna av andra former utav socialism är så snabba med sina anklagelser om nationalsocialism. Det handlar ju trots allt om en konkurrerande form av socialism.

      ”Vi är socialister, vi är fiender till dagens kapitalistiska ekonomiska system för exploatering av de ekonomiskt svaga, med sina orättvisa löner, med sin ojämna utvärdering av en människa i enlighet med rikedom och egendom i stället för ansvar och prestanda, och vi är fast beslutna att förstöra detta system under alla förhållanden. ”- Adolf Hitler (1927)

      Låter inte citatet ovan som något som representanter för V(PK), S mfl kunde haspla ur sig ? Skillnaden ligger närmast i att dessa skulle utelämna orden ansvar och prestanda ur sina floskler, men citatet har ju drygt 90 år på nacken så små detaljer som tex ansvar har haft tid att bli omodernt.

      Ett intressant fenomen för övrigt, är hur det socialistiska paradiset Venezuela helt har försvunnit ur svensk medierapportering. Kan det bero på att socialismens verkliga ansikte grinar tillbaka från Venezuela mot en betraktare ?

      Svara
      • Senior

         /  05/20/2018

        Fan, jag läste på tal om Venezuela en intressant artikel i vänsterpress, där allt socialistiskt förstatligande etc. mer eller mindre ursäktades.

        Bl.a. skrevs det om att anledningen till oljeindustrins bristfälliga funktion berodde på eftersatt underhåll av utrustning, samt att resurser saknades för att underhålla det så man kunde få upp produktionen igen.

        Min tanke for direkt till Löfvéns förslag om begränsningar av vinster i välfärden, och om möjligen det kan vara så att Venezuela har något liknande krav….

        -Bara ett exempel i mängden, tyvärr minns jag inte var jag läste detta så jag kan inte länka till det.

        Svara
      • Senior

         /  05/21/2018

        Hittade den!
        I aftonslasket.
        Allt som sägs i artikeln gällande misären kan man direkt härleda till socialismen och facit från samtliga länder som försökt införa det.
        -Men man undviker noga att koppla detta till just socialismen.

        https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1bjkl/venezuelas-kriser-i-fyra-punkter

        Svara
        • Man är ganska tydlig, faktiskt:
          ”Efter att Hugo Chávez kom till makten 1999 kopplade det socialistiska ledarskapet ett järngrepp om ekonomin och förstatligade hela sektorer, som stålindustrin och cementbranschen. Dessutom exproprierades hundratals företag.”

          Svara
  3. Bo Adolfsson

     /  05/20/2018

    Det är sorgligt att mitt fina Göteborgsvarvet nu har kapats av veganer. De funktionärer som äter kött uppmanades att ta av sig funktionärströjan.
    OK! 90 % av funktionärerna går hem så kan ni fortsätta med er lilla PK-lekstuga!

    Svara
    • Noger

       /  05/20/2018

      Så mycket för mångfald!

      Svara
    • Senior

       /  05/20/2018

      Varför låta dem bestämma?

      Svara
    • G

       /  05/21/2018

      Svara
      • lensof

         /  05/21/2018

        Baguetter är väl för h inte mat för en som tränar. Det är sånt som man ger till grisar för att de ska bli feta till jul. Är baguetten vegetarisk är den antagligen fylld med någon sörja utan verklig näring. Ingen mat för tränande människor alltså, ingen mat jag skulle ge till min egen avkomma eller mina vänner.

        Göteborgsvarvet Expo verkar ha sålt sig billigt för att få en certifiering som inget betyder eller innehåller.

        Svara
      • Ivar L

         /  05/21/2018

        Certifieringar verkar ju mer och mer vara en slags beskyddarverksamhet där man istället för hot om våld hotar med uthängning i media.

        Svara
  4. För många vita får inte förekomma någonstans!

    Svara
    • Melmac

       /  05/21/2018

      En massa brunråttor!

      Svara
      • Svenskar anklagas för att vara bara vita = dåliga och
        brunråttor som skall utrotas! (Cecilia Hagen och drottning Silvias väninna Anne Ramberg).

        Svara
  5. Kristian

     /  05/20/2018

    Kors i taket!
    https://nyhetsbyran.org/2018/04/18/riksdagen-tillkannager-onskan-om-aterinfort-ambetsmannaansvar/

    Skall vi gissa att det handlar om att kunna få bort motståndare, snarare än att man tycker vi behöver mer ”kvalitet”?

    Svara
    • Senior

       /  05/20/2018

      Kan även handla om tvingande åtgärder för att ta hand om ”flyktingar” på kommunal nivå när nu ansvaret bollas över på kommunerna.

      Svara
    • Senior

       /  05/20/2018

      Tror det när jag ser det, men något är på gång ändå.

      http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/offentlig-forvaltning_H501KU37

      Svara
    • Senior

       /  05/20/2018

      Råttorna inser väl att det är kört, och vill som en sista åtgärd innan de lämnar skeppet hindra SD från att fortsätta länsa bordet så som de själva gjort sedan 1976.

      Svara
    • Senior

       /  05/20/2018

      Lite intressant dock, utan att ha läst alla mellanled..

      Så här ser motionerna ut:

      Motion 2016/17:2276 Återinför tjänstemannaansvaret
      Motion 2016/17:2178 Utökning av tjänstemannaansvaret
      Motion 2016/17:1784 Återinförande av ämbetsmannaansvaret

      Utan att ha läst steg 2 och 3 hoppar jag till steg 4 som nu ser ut så här:

      8. Tjänstemannaansvar

      Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag
      Beslut fattat med acklamation.

      Utskottets förslag: Riksdagen ställer sig bakom det som utskottet anför om ett modernare och tydligare tjänstemannaansvar genom ett utvidgat straffansvar för tjänstefel och tillkännager detta för regeringen.
      Därmed bifaller riksdagen motion.

      Detta skall bli intressant att läsa hela.

      Noterar även en punkt i listan under beslut som låter intressant på rubriknivå:

      6. Antalet myndigheter och opinionsbildande verksamhet

      Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag
      Beslut fattat med acklamation.

      Utskottets förslag:
      Riksdagen avslår motionerna

      Det jag ser som intressant är just ”myndigheter och opinionsbildande verksamhet.”

      Detta skall undersökas närmare…..

      http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/offentlig-forvaltning_H501KU37

      Svara
  6. weasel

     /  05/20/2018

    Det finns en fotbollsklubb som spelar i …allSVENSKAN.
    Den heter Dalkurd FF. Här är deras trupp ;

    Sixten Mohlin
    Henrik Löfkvist
    Kebba Ceesay
    Alex DeJohn
    Rewan Amin
    Robin Tranberg
    Rawez Lawan
    Ammar Ahmed
    Leonard Pllana
    Ahmad Awad
    Yukiya Sugita
    Abdülaziz Demircan
    Andrew Stadler
    Oliver Berg
    Alexander Ekblad
    Johan Bertilsson
    Younes Bnou Marzouk
    Peshraw Azizi
    Heradi Rashidi
    Malkolm Moënza
    Leopold Wahlstedt
    Irfan Jasarevic
    Simon Strand
    Mohamed Buya Turay
    Ferhad Ayaz

    Se där.
    Sex stycken etniska svenskar i tjugofemmannatruppen.
    Kanske kan Ivar Ekman göra ett scoop och åka och fråga tränaren Azrudin Valentic hur det kan komma sig att det finns så få etniska svenskar med i hans lag…?

    Svara
    • Tor

       /  05/20/2018

      Vore intressant att para ihop dessa data med vilka länder det faktiskt PRATAS om att alla är ”rasister”.
      Sverige till exempel är enligt kartan det minst rasistiska landet i världen, men ändå slungas ordet ”rasist” så fort man inte får som man vill.

      Att Indien vann var inte så konstigt. Säkert lite eftersläpning från kastsystemet.
      Undrar om det pratas om rasism i Indien av Indier (riktiga Indianer)?
      Där har vi någonting för våra ”allas lika värde” att bita i.

      Svara
  7. Kristian

     /  05/20/2018

    ”Slow Culture: att föra bruden fram till altaret”
    https://ledarsidorna.se/2018/05/slow-culture-att-fora-bruden-fram-till-altaret/
    ”En del tweets poängterade den för många ganska stötande ”patriarkala” sedvänja som blir så symboliskt tydlig i det faktum att en kvinna lämnas över, likt en ägodel, mellan två män från olika familjer. De som förfäktade denna position var mestadels lite äldre kvinnor med kanske ett eller flera äktenskap bakom sig.
    […]
    Men många tyckte också att den anglosaxiska sedvänjan var fin, att bruden och hennes klänning verkligen fick stå i centrum. […] Det är hon som är ”agenten”, under det att fadern och brudgummen mer är att betrakta som något slags nödvändiga, men mindre viktiga staffagefigurer. Denna position förfäktades framför allt av yngre kvinnor, som ännu inte gift sig.
    […]
    Lite äldre präster som jag har talat med säger att bruket med brudöverlämning började sprida sig så smått under denna tid och att orsaken var inflytandet från amerikanska teveserier som ”Dallas”, ”Dynastin” och ”Maktkamp på Falcon Crest”.”

    Seinfeld:
    ”The tuxedo also functions as a wedding safety device for the bride. In case the groom chickens out, everybody could just take one step over and the ceremony continues. That’s why they don’t say: ”Do you take David Williams to be your faithfully wedded husband?”
    They say: ”Do you take THIS MAN?””

    Svara
    • Sune

       /  05/20/2018

      Svenska nyfeminister borde ta på sig heltäckande svart klädsel i högsommarvärmen och sen gå runt på stan eller åka SL-buss ett par timmar för att riktigt få känna hur ”frivilligt” det känns.

      Svara
  8. Senior

     /  05/20/2018

    Skönt att läsa att åtminstone FOI fortfarande inte är marinerat i vänsterextremism.

    ”Den antirasistiska tidskriften Expo omnämns i en rapport från Totalförsvarets forskningsinstitut om de autonoma rörelsernas digitala närvaro. Förutom Expo förekommer även nätverk som AFA, Syndikalistiska ungdomsförbundet, Allt åt alla och Researchgruppen.”

    https://nyheteridag.se/expo-pekas-ut-i-foi-rapport-om-vansterextrema-rorelser/

    Svara
  9. MiT

     /  05/20/2018

    Svara
    • Senior

       /  05/20/2018

      Han fick ju lite svar på tal också.
      Eller som de själva uttrycker det när de kritiseras: hat och hot.

      Svara
      • Kristian

         /  05/20/2018

        Och.
        Så finns människor som Heberlein som hör (och lyssnar på!) all denna kritik, och trots det skriver:
        (https://ledarsidorna.se/2018/05/i-krig-karlek-och-politik-moderaterna-och-svekdebatten/)
        ”Sverige är i desperat behov av ett regeringsskifte och av en ny politik och jag hoppas innerligt att vi moderater får möjlighet att genomföra vår politik.”

        Det finns flera lager verklighetsförnekelse att skala bort.

        Jag hoppas att moderaterna inte får möjlighet att genomföra sin politik. Vi närmar oss ”inte äkta kommunism”-nivå.

        Svara
    • Olof

       /  05/20/2018

      Man skulle kunna tolka det välvilligt att han syftar på den situation som sjuklövern skapat genom att bete sig som dagisbarn. För visst är det utmaningar för demokratin, parlamentarismen och regeringsutövandet när vissa partier vägrar acceptera väljarnas preferenser.

      Men det skulle ju förstås innebära någon form av vuxet ansvarstagande och självinsikt så jag är benägen att hålla med din tolkning.

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/20/2018

      Kent Persson har ju helt rätt. Ska det fortsatt regeras med blockpolitik och minoritetsregering enligt det recept som gällt sedan decemberöverenskommelsen så kommer utmaningarna och problemen för svensk parlamentarism, regeringsutövning och demokrati fortsatt stå inför stora utmaningar. Minst sagt.

      Svara
    • michael.

       /  05/21/2018

      Medborgarna röstar inte som politikerna vill därför är demokratin i fara,detta tänk visar var den verkliga faran för demokratin finns.

      Svara
    • Ivar L

       /  05/21/2018

      Lägg märke till deras försåtliga antydning att SD hotar demokratin och parlamentarismen. Varför skulle de göra det? Det som ”hotas” är vänster/högerblocksparadgimet som på intet sätt i sig är något som garanterar demokrati. Snarare tvärt om. Blir SD stora får SD mer inflytande, svårare än så är det inte och det är ju det som är poängen med demokrati.
      Att sedan S och M får ångest för att saker inte blir som de vill är av underordnad betydelse.

      M och alliansen hade dessutom kunnat regera landet sedan 2018 om de velat. Nästan ett större demokratiproblem när de som egentligen vunnit regeringsmakten inte vill ha den för att de tror att det är fint att peka finger åt SD.

      Svara
  10. Senior

     /  05/20/2018

    Kan någon med twitter be denne Anja Hildén att länka till denna empiriska forskning som så klart och tydligt påvisar detta fenomen?

    Svara
  11. Kristian

     /  05/20/2018

    Svara
    • weasel

       /  05/21/2018

      Vad Lindberg menar är väl inte att det är någon annan än regeringen som höjer bensinskatten.
      Vad han menar med att sätta ”fel” inom citationstecken är väl att han tycker att det är bra och rätt att bensinpriset är högt.

      Och det är ju lätt för den privilegierade vita överklassmannen Lindberg att säga.
      Han tjänar åtminstone 5 gånger mer än en lokalvårdare och han anser väl att endast rika ska ha råd att hålla sig med bil och att låginkomsttagarna får cykla ?
      Dessutom har han ju inte förstått att Sverige är större än Stockholm.

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/20/2018

      Måste vara enormt skönt att vara feminist.

      • Potatisen blev överkokt, pga av patriarkatet
      • Slut på extrasaltat smör på ICA, pga av maskulina strukturer
      • Nit på trisslotten, pga av könsmaktsordningen

      Svara
      • Tomas Fritiofsson

         /  05/20/2018

        precis där
        dom tycker det är skönt att slippa ansvar
        det är ju inget att skoja om det är så

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  05/20/2018

          Man kan tyvärr inte göra annat än att skoja om saken, det finns inga argument som biter på total galenskap.

          Svara
  12. MiT

     /  05/20/2018

    Svara
  13. G

     /  05/20/2018

    Ang Schyman-videon MiT postade. Var ett bra citat i den. ”Dagens generation den är förstörd”.

    Då kom jag tänka på faktarutan under följande artikel: ”Så röstade fyra skolor på Söder förra valet”
    https://mitti.se/val/fragorna-valjare-brinner/

    Går bra läsa själva artikeln om man vill det också såklart.

    Svara
    • G

       /  05/20/2018

      Då undrar man ju även om skolorna ovan tänkt köra liknande aktiviteter i år som Nils Holgersson-gymnasiet nedan, eller är det bara när elever röstar ”fel” som detta anses behövas…

      ”Nu mobiliserar ”SD-gymnasiets” ledning – vill inte ha upprepning av skolvalet 2014

      På Nils Holgerssongymnasiet i skånska Skurup röstade 80 procent på Sverigedemokraterna i skolvalet 2014. Det upplevde skolledningen som obekvämt och i år anordnar man därför en rad aktiviteter på skolan för att undvika att något liknande inträffar igen i höstens skolval.”
      https://samnytt.se/nu-mobiliserar-sd-gymnasiets-ledning-vill-inte-ha-upprepning-av-skolvalet-2014/
      https://www.svt.se/nyheter/val2018/gymnasiet-dar-fyra-av-fem-rostade-pa-sd-forbereder-infor-valet

      Svara
      • Förklaringarna de kommer med …

        ”Yrkena man kan välja på skolan har stor konkurrens från utländsk arbetskraft. De som jobbar med det känner sig väl lite hotade. Då kan det vara så att de för över sina politiska åsikter till praktikanter, det är var jag skulle tro”

        Så i framtiden blir de bara program för riksdagen, DN och AB?
        Utmaning löst!

        Svara
  14. Senior

     /  05/20/2018

    Vänsterns gamla vanliga judehat…

    Min motfråga efter att ha läst nedanstående;
    Hur många Israeler sitter i ledande position i ”Palestina”?
    Hittar du ens en enda israel i ”Palestina”?

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1090e/israel-blir-alltmer-rasistiskt

    Svara
  15. MiT

     /  05/21/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/21/2018

      Ja, mycket värre seder som att tvinga på dem svarta heltäckande kläder i ökenvärme, låta de stenas i gropar och kasta dem från balkonger om de förälskat sig i fel person, mycket värre.

      Svara
    • G

       /  05/21/2018

      Samuel: Samhällspolitisk chef på TCOSverige, fd chefsjurist.

      Marta: Feminist. Menighetsprest i Trefoldighetskirken, Oslo; prästvigd i #svenskakyrkan. Doktor i religion & medier.

      Svara
      • Ivar L

         /  05/21/2018

        Tänk om man kunde få se samma engagemang mot ålderdomliga religiösa seder i andra sammanhang från dessa människor?

        Svara
    • weasel

       /  05/21/2018

      ”F ö älskar jag att Meghan inte blev bortgiven av sin pappa. Värre patriarkalt symbolisk sed finns faktiskt inte.”

      Mmhm.
      Fadime blev skjuten av sin pappa, men den patriarkala seden är ju kanske inte lika hemsk.
      :/

      Svara
      • G

         /  05/21/2018

        Nej, det är inte alls lika hemskt, du får ju tänka på att pappan ville rädda sin och familjens *heder* och att han gjorde en *hedervärd* sak!

        Västerländska s.k feminister är ofta inte så lätt att förstå sig på.

        Svara
  16. G

     /  05/21/2018

    https://twitter.com/Herrtidning/status/998287602607382528

    Svara
  17. MiT

     /  05/21/2018

    Och hennes iver att försvara Jerzy har naturligtvis inget att göra med att de bor, och driver företag, ihop…

    https://twitter.com/AdvokatEmma/status/997037138330955776

    Svara
    • pelle2

       /  05/21/2018

      Att Jerzy aldrig har något svar på vad ökad brottslighet beror på mer än kanske sociala förhållanden eller ökande anmälningsbenägenhet har Du Rées dock inget problem med…
      Eftersom det är den enda analysen han mäktar med så kan han ju lika gärna sluta på sitt arbete för alla svaren finns ju enligt honom…

      Svara
  18. MiT

     /  05/21/2018

    Ännu en #krimideolog…

    Svara
  19. MiT

     /  05/21/2018

    Fast enligt Brå själva så ska NTU användas som ett komplement till anmälningar.

    Självklart tycker hon att sambon gör det bättre…

    Där kom det igen om NTU.

    Svara
    • G

       /  05/21/2018

      Helena har i sin Twitterprofil: ”Jag ser din bias”
      Well, det gör jag också ska du veta!

      Svara
      • Ivar L

         /  05/21/2018

        Det här är människor som håller på att bygga upp ett parallellt universum där en alternativ sanning om verkligheten råder. Det glädjande är att bubblan krymper bit för bit. Låt dem hållas, jag tror snart att de är helt utan inflytande.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  05/21/2018

          Sexualbrott är alltså en sjujävla komplicerad fråga som inte får förenklas… …förutom när det gäller #metoo då, för då snackar vi ren vetenskap. Suck.

          Svara
  20. MiT

     /  05/21/2018

    Svara
  21. MiT

     /  05/21/2018

    Svara
    • Rikard

       /  05/21/2018

      Hej.

      Lita på att kriminologer inte kan skilja på påföljd, polisarbete, rättsprocess, och det de kallar ‘förebyggande’.

      Det är helt olika saker.

      Påföljd utdöms för bevisat brott, som straff och som markering från stat och samhälle att den förbjudna gärningen (och det eventuella offret) har ett värde, och att kränkningen/åsidosättandet av detta värde medför en kostnad (påföljden) för brottslingen.

      Polisarbete är dels upprätthållande av lag & ordning (t ex lagföra medborgare med enligt staten förbjudna åsikter) samt utredningsarbete id brott mot person och egendom (alltså verkliga brott). I det ingår sådant som profilering, spaning, teknisk bevisning, vittnesmål – och poliser är garanterat bättre på sådant än kriminologer.

      Rättsprocess – process i vilket ovanstående bedöms av juridiskt okunniga lekmän handledda av jurist och domare, där dessa lekmän antingen själva är politiker eller utsedda av politiker. Nu börjar vi närma oss kriminolog-nivån, då dessa så gott som uteslutande utgörs av människor som hellre följer den av staten givna värdegrunden än folkets rättskänsla.

      Förebyggande är god ordning, rent & snyggt och fritt från klotter och annat skräp. God utbildning och arbete istället för guldmedalj till alla och bidrag. Polis och rättsväsende som ser till att det kostar att göra fel, och en stat som ser till att det lönar sig att göra rätt, inte tvärtom.

      Samt den absolut viktigaste faktorn: de socioekonomiska faktorerna:

      1) Kulturellt och etniskt sett en homogen stat med extremt begränsad invandring (Japan).
      2) Stark pliktmoral baserad i ovanstående där familjen är kärnan och navet
      3) Sonande som ideal, istället för förlåtelse
      4) Låga skatter på arbete
      5) Låga skatter på konsumtion
      6) Låga trösklar (tänk körkort och diverse certifieringar för t ex motorsåg, truckkort mm)
      7) Och så vidare enligt ovanstående – inga bidrag till fritidssysslor skulle kunna vara nästa punkt

      Nej, man måste nog vara kriminolog för att inte fatta hur det funkar.

      8) Det är inte synd om den som gör fel
      9) Den som sonar sina brott förtjänar ingen respekt för att den slutar vara kriminell; grattis, du når nu upp till normala människors lägsta-nivå, är vad man skall säga till dem.

      Ja gudars blod, vad svårt det är att titta på äldre tiders Sverige, som saknade dagens teknologi och kunskaper och lyckades så mycket bättre.

      Är det inte dags att skaka lössen ur fanan?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  22. MiT

     /  05/21/2018

    Svara
    • pelle2

       /  05/21/2018

      Så om man inte gillar att bli pådyvlad en religion så är man en rättshaverist ???

      Svara
  23. MiT

     /  05/21/2018

    Svara
  24. G

     /  05/21/2018

    Ibland är det ok att generalisera, som att alla som lämnar ett land för att söka sig till ett annat land är flyktingar, finns inga migranter, finns inga ”jag vill ha ett bättre liv”-sökare, finns inga asylsökare som fått avslag och alltså inte var några flyktingar, prata om att värna asylrätten är lätt, men inse att ett nej, ett avslag, också är en del av detta går tydligen inte. Prata om ”vi har unga som vill stanna hos oss” är lätt, men inse att dessa män har använt sig av asylrätten och sedan fått ett nej/avslag går tydligen inte, precis som dessa ”unga” vägrar acceptera ett nej och lämna landet. Stängda gränser? Var? Inte Sveriges gränser iaf.

    https://archive.is/Fp3fb

    ”Främlingsfientligheten i Sverige antar nu sådana proportioner att vi anser det vara vår plikt att varna för utvecklingen. Partiledardebatten den 6 maj, liksom dess efterspel, visar tydligt att Social­demokraterna och Moderaterna väljer populistisk främlingsfientlighet framför sina ideologier. Medan SD har främlingsfientlighet som en ideologi, har de stora traditionella partierna främlingsfientlighet som ett slags pragmatisk strategi. Detta är genuint omoraliskt och farligt.

    Utan tvekan finns det i Sverige i dag en främlingsfientlig opinion som ifrågasätter asylrätten och även ger uttryck åt islamofobi. Men att anpassa sina budskap efter den populistiska retoriken är fel. All politisk erfarenhet säger att sådan anpassning enbart främjar de populistiska krafterna. Sverigedemokrater kommer alltid att vara bättre på rasism, men när de etablerade partierna börjar efterlikna Sverige­demokrater, normaliseras främlingsfientligheten.
    ….
    När Stefan Löfven och Ulf Kristersson accepterar den främlingsfientliga logik som går ut på att människor ställs mot varandra och de mest utsatta börjar betraktas som ett slags ekonomisk belastning, agerar partiledarna djupt omoraliskt. Människor som flyr krig ska bemötas som människor som flyr krig – alltså med medmänsklighet och solidaritet.
    ….
    Att stänga gränser, att röntga de ungas kroppar för att fastställa deras ålder, att utvisa till Afghanistan är både inhumant och politiskt impotent.

    Sverige har haft en självbild av att vara en moralisk stormakt. Vi har visat solidaritet med dem som drabbats av fattigdom och förtryck.

    Sverige har uppfattats av andra som ett demokratiskt och solidariskt land. Den bilden är nu borta. I stället är vi i dag ett samhälle som ser ett hot i varje hörn – medborgare antas fuska, flyktingar ljuga, andra länder vilja anfalla. Med en skärpt asylpolitik stänger vi våra gränser för dem som är mest utsatta.

    Denna bild framkallar en obehaglig déjà vu. Det har inte gått hundra år sedan andra världskrigets slut. Då, med färska erfarenheter av vad främlingsfientlig populism hade lett till, bestämde man sig – ”aldrig mer!” ”Aldrig mer ska vi tillåta att man tror sig kunna lösa samhällsproblem genom att diskriminera vissa grupper!” Socialdemokrater och moderater sviker oss nu och de sviker oss på ett djupt omoraliskt sätt.

    Risken att få ett sämre valresultat får inte medföra att de etablerade partierna sviker sitt ansvar för vårt samhälle. Det gemensamma ansvar som dessa partier har är att tydligt stå upp för människovärdet och respekten för de mänskliga rättigheterna. I en värld med en gigantisk flyktingkris, till följd av krigen i Syrien, Irak och Afghanistan, bör det då vara självklart att värna om asylrätten. Det bör också vara självklart att behandla de människor som flyr från krig på ett värdigt sätt. Ett samhälle som inte visar solidaritet med de svagaste är inte ett starkt samhälle.

    Inför valrörelsen finns det många viktiga samhällsfrågor där de politiska partierna behöver ge besked. Vi behöver utveckla och stärka institutioner, vi behöver tåg som går i tid och kirurgiska operationer som utförs när de ska utföras. Vi behöver komma till rätta med segregering och social orättvisa. Fler människor behöver få jobb och skolan behöver bli bättre. Varken järnvägar eller vården har dock med flyktingar att göra.

    Vi är forskare och lärare i etik. Vi menar att läget i Sverige är dramatiskt. Inte för att vi har unga människor som vill stanna hos oss utan för att det politiska Sverige har tappat sin moraliska kompass. Vi vill uppmana politiska partier att ta sitt ansvar för Sverige, demokrati och mänskliga rättigheter. Det är ännu inte för sent. Visst finns det i dagens Sverige en utbredd främlingsfientlighet och islamofobi. Men de politiska partierna har ett gemensamt ansvar för att motverka alla former av rasism och värna om respekten för människovärdet.”

    Svara
    • G

       /  05/21/2018

      En av ”professorerna” som skrev under debattinlägget ovan har tidigare även resonerat så här….

      ”Vänsterpartist vill avveckla välfärden – för invandringens skull

      Torbjörn Tännsjö är professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet och veteran inom Vänsterpartiet. Under en diskussion med Per Bauhn som arrangerades av Timbro beskrev han på torsdagen sin vision för det framtida Sverige.

      – Man kanske borde öppna våra gränser helt enkelt. Alla som vill får komma hit, sade Tännsjö.

      Priset för öppna gränser för invandring från tredje världen är att välfärden för svenskar avskaffas – men det är värt det eftersom det skulle ”maximera välbefinnandet i världen”, hävdar V-profilen.

      – Vi kan inte samtidigt behålla vår välfärdsstat för oss. Det kommer bli en drastisk sänkning av levnadsvillkor och sociala villkor i vårt eget land. Jag är benägen att tro att det är det vi bör göra faktiskt.”
      http://www.friatider.se/v-nsterpartist-vill-avveckla-v-lf-rden-f-r-invandringens-skull

      Svara
      • Olof

         /  05/21/2018

        Fast den ärligheten kan jag åtminstone respektera. Reinfeldts, och förmodligen UK och Lööfs plan är ju densamma fast utan att vara ärlig med det – ja, avskaffar vi helt välfärden kan vi i princip ha helt öppna gränser (speciellt som utan den så kan vi skyffla ner de ihjälfrusna liken i ett hål varje vinter och ta emot lika många till nästa år, och efter tre fyra år så slutar det komma nya), och tvärt om, har vi öppna gränser måste vi avskaffa välfärden.

        Men som sagt, det märks att han är professor i filosofi och inte i praktiska konsekvenser. För de praktiska konsekvenserna är ju a) det skulle helt enkelt inte komma så många efter ett tag, och b) hela anledningen till Reinfeldts plan var ju baserad på iden att det är för svårt att sälja in en avveckling av den kollektiva välfärden till svenskarna, de skulle helt enkelt aldrig rösta för det.

        Problemet är det monumentala hyckleriet. Det är det som skapar kollisionen mellan falska löften och krass verklighet.

        En intressant lösning hade varit att säga att ja, vi sätter ingen begränsning på flyktingmottagandet… MEN. Det måste vara HELT privat finansierat. Inte en skattekrona till det, och varje mottagen måste finansieras till samma nivå som de normala välfärdskostnaderna plus extrakostnader för ökat vårdbehov, utbildningsbehov, assimilationskostander, etc.

        Om svenskarna verkligen är så generösa så hade det ju inte varit något problem i så fall.

        Men jag skulle tro att om det var frivillighet i det hela så skulle svenskarnas givmildhet sträcka sig till någonstans runt 5000 kanelbullar, 200 pers för utdelning (i utbyte mot godhetsselfies) på centralstationen, 3 månaders plats för en flyktingfamilj i Ung Vänsters lokal och golvplats i en kyrka eller två. (Ok, kanske lite mer, men typ…)

        Svara
        • Ivar L

           /  05/21/2018

          Frågan är om Tännsjö är ärlig? Kan han visa att öppna gränser i Sverige ökar det internationella välbefinnandet? Jag tvivlar på att det går att visa eftersom det högst troligen är felaktigt. Jag tror han vet att hans antagande är fel men vill ha medieuppmärksamhet.

          Den internationella kapitalismen med de industrialiserade nationerna i spetsen är snarare orsaken till att den fattiga delen av världen kunnat förbättra sina levnadsvillkor. Avskaffar man denna statsform (vilket man i praktiken gör om man öppnar gränserna) borde rimligen detta leda till minskat välbefinnande globalt. Särskilt efter att det gått en tid och konsekvenserna börjar bli påtagliga. Tännsjö, som den kommuist han är, kan ju börja med att förklara hur kommunismen ökat välbefinnandet i Venezuela på sistone.

          Svara
          • Olof

             /  05/21/2018

            Tja, i teorin skulle det kunna leda till ett ökat välbefinnande om man arbetar under föreställningen att många människor skulle söka sig till Sverige i avsaknad av välfärdssystemen.

            Med tanke på upprördheten hos många ‘flyktingar’ som blev skeppade till mitt i någon skog så skulle jag tvivla på att ‘hej, välkommen till Sverige, här är din hammare, en yxa och femton spik, här är lite mark som kyrkan hyr ut till dig hyresfritt i fem år, lycka till med ditt nya liv som nybyggare!’ skulle leda till mer än ett halvdussin migranter om året. Så det ökade välbefinnandet torde vara synnerligen marginellt.

            Jag tror det är möjligt att han är ärlig. Men han kanske har lite felaktiga ideer om varför människor faktiskt kommer hit och under vilka villkor de skulle göra det. Och i verkligheten… tja, det är ju inte omöjligt att den drastiskt minskade flyktingströmmen till Sverige som jag tror skulle bli resultatet faktiskt skulle öka välbefinnandet för alla parter. Våra ghetton och livet i den nya bidragsklassen utan framtid är förmodligen inte speciellt kul i längden, och den plåga vi bidrar med genom att hålla folk i lögnaktig och hycklande ovisshet om sin framtid utan möjlighet att påverka den är inte direkt saker som leder till någon större lycka.

          • Ivar L

             /  05/21/2018

            Om välfärdssystemen avskaffas och ”flyktingar” slutar komma så har inget förändrats utanför Sverige medan ca. 9 miljoner svenskar (säg att 1 miljon tjänar på det) fått det sämre. Dessutom öppnas landet upp för internationell brottslighet och liknande om alla kan komma. Utöver det kan man tänka sig en rad märkliga bieffekter av att ett land öppnat sin gräns när resten av världen inte gjort det.

            Skall man låtsas man är filosof som Tännsjö så får man nog anstränga sig lite och göra en analys av det hela. Jag tror inte han är ärlig, lite av detta anar han nog.

      • Rikard

         /  05/21/2018

        Hej.

        Till Tännsjös försvar:

        Han försöker alltid vara konsekvent i sina värderingar. Om man är för fri invandring så är man – inte fri invandring för vissa, ibland, kanske, men inte ändå så som moderaterna med flera tillämpar begreppet.

        Öppet, ärligt och konsekvent i sin filosofiska hållning är vad Tännsjö eftersträvar då han ser ett egenvärde i detta. Hans tankar om dödshjälp, abort, dödsstraff och andra av staten sanktionerade tillfällen när en människa dödas är mycket intressanta – oavsett vad man själv anser.

        Sedan är Tännsjö sådan att han är utlitarist, eller på engelska ‘utilitarian’; största möjliga nytta/lycka åt största möjliga antal. Något som är mycket svårt att omsätta i praktiken då det alltid orsakar stort lidande för många, vilket utilitarianer ser som ett nödvändigt ont. Kopplingen till kommunism torde vara uppenbar.

        I alla fall, innan jag helt snöar in på filosofi: Tännsjö brukar i min erfarenhet vara konsekvent, och brukar inte dölja vare sig sina åsikter eller ståndpunkter. Däremot delar jag inte dessa. Han är väl medveten om att vad som kan sägas som självklarhet inom institutionens väggar, där samtliga delar samma förförståelse, låter skvatt galet utanför på gatan varför ingående och uttömmande förklaringar tarvas.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • weasel

           /  05/21/2018

          Men om Tännsjö nu är utilitarist så borde han väl inse att 200 miljarder kronor i ”närområdet” hjälper avsevärt många fler än 200 miljarder kronor i Sverige ?
          Alltså ;
          Nacka kommun köpte bostadsrätter för 14 miljoner åt en ”flykting” och hans familj. Dessa pengar hade gynnat betydligt fler familjer om dom hade spenderats i Sudan.
          När statistiken sedan även visar att majoriteten av de ”flyktingarna” som Sverige tar emot påverkar landet negativt ekonomiskt så minskar ju även landets förmåga att i framtiden kunna portionera ut miljardbistånd till omvärlden.
          Så för en riktig utilitarist borde väl den svenska invandringspolitiken vara ungefär det sämsta man kan tänka sig ?

          Svara
          • Rikard

             /  05/21/2018

            Hej.

            Det borde han, ja, om han bemödade sig med empirisk kunskap om verkligheten och annan positivistiskt smaksatt vetenskap.

            Det gör inte Tännsjö: han är teoretiker som försöker resonera sig fram via sina principer till vad som borde vara bäst enligt principen.

            Fullt logiskt, och som alltför mycken logik inom humaniora och samhällsvetenskap tvärt fel väl man lämnar institutionen.

            Som den bittra läxan man lär sig vid marsch i ödemark: den som är skadad och inte kan gå får stanna, med svältransoner, och hoppas att den som fortsätter hittar hjälp i tid, och kan komma åter i tid. Således orsakas mer lidande än om bägge två solidariskt stannar och svälter till döds…

            Som sagt, Tännsjö brister i den konkreta praktiska tillämpningen, så din kritik träffar rätt – vad jag ville försvara är att han är tänkvärd, så länge man minns att han är teoretiker.

            Kamratliga hälsningar
            Rikard, fd lärare
            PS För ordningens skull vill jag bara säga att jag delar kritiken mot Tännsjö och hans gelikar – de är okunniga och ovana vid att vara just okunniga, varför de tror att intellektuellt teoretiserande kan kompensera brist på erfarenhet och kunskap. Man kan jämföra det med ett äktenskap, där mannen som är snickare vet hur man skall göra för att bygga det hus hustrun önskar sig. Hon vet hur det skall se ut; han vet hur man måste göra i så fall, och bägge behövs men skall inte ersätta varandra. DS

          • weasel

             /  05/21/2018

            Bra.
            Då är vi, som nästan alltid, överens.

        • Ivar L

           /  05/21/2018

          Som jag skrev ovan tycker jag inte Tännsjö är konsekvent i detta fall. Allt talar för att han har fel i sitt antagande.

          Svara
      • pelle2

         /  05/21/2018

        Vi som bor här har byggt upp ett välfärdssamhälle för att vi vill ha det. Att Tännsjö är beredd at offra det och tryggheten får stå för honom.

        Svara
    • ”Sverige har haft en självbild av att vara en moralisk stormakt.”
      Nej, du och dina gelikar har haft det. Majoriteten vill bo i ett land som fungerar långsiktigt.

      ”Risken att få ett sämre valresultat får inte medföra att de etablerade partierna sviker sitt ansvar för vårt samhälle.”
      Du och majoriteten har olika uppfattning om vad ”samhälle” betyder …

      Och så vidare på varje punkt.

      Svara
  25. G

     /  05/21/2018

    ”Lars Lindström: Är det bara massdeportation som kan få Sverige i balans?

    De kommer att orsaka en systemkollaps. Är det bara massdeportation av vissa grupper som kan få Sverige i balans?

    Frågan är bara vem som vill ta emot de gamla och sjuka 40-talisterna.
    Okej, okej, okej – jag skämtar, men allt har sin förklaring.”
    https://archive.is/yS3p8

    Svara
    • Olof

       /  05/21/2018

      I slutändan är det bara massdeportation som kan skapa förutsättningarna för integration, det vill säga assimilera. Vi har ungefär dubbelt så många utomeuropeiska invandrare som Sverige har kapacitet att assimilera, och utan assimilation finns det bara en framtid med förslummade etniska enklaver som lever i misär på allt minskande bidrag för många av invandrarna.

      Så vill Lindström döma dem till ett liv i utanförskap och utan framtid? Då kan vi köra vidare som nu. Vill Lindström ge dem en möjlighet till en framtid? Ja, då är det återvandring av åtminstone hälften som är grundförutsättningen.

      (Och hela bullshit argumentet om åldrande befolkning är just bullshit. Dels är den åldrande befolkningen allt friskare och arbetsför i högre ålder och utökar alltså sig själv. Sedan är det oetiskt att medvetet driva ett land på basis av import av arbetskraft för att försörja de äldre – vad skall vi göra om det inte går att få tag på villiga rumptorkare? De kanske har egna äldre som skulle behöva hjälp? Börja raida efter slavar?)

      Svara
      • Problemet är såklart att de fortfarande sätter in all slags invandring i ett fack – har vi akut brist på arbetskraft inom en viss sektor och vill lösa det med invandring så hade man ju faktiskt satsat på arbetskraftsinvandring; kom på fredag, gå till jobbet på måndag.

        Sedan om man var oroad för Sveriges åldrande befolkning så hade man kunnat sätta upp olika incitament de senaste 20-30 åren och vips så hade man haft fler människor i 20-30-årsåldern som är arbetsföra. Radikalt minska utbildningsplatser på rena flumkurser på universiteten plus göra framtida bristyrken mer tilltalande hade varit en annan åtgärd.

        Nu så har man, av någon anledning, bestämt sig att hårdsatsa på asylinvandring av lågutbildade. Oundvikligen så hamnar denna grupp långt utanför arbetsmarknaden, vilket i sig bara skapar mer ”utmaningar”…

        Svara
        • Ivar L

           /  05/21/2018

          Åldersmyten är seglivad.
          1. En friskare befolkning är fullt kapabel att ta hand om sig själv även om den blir äldre. Det handlar enbart om att anpassa pensionssystem och viss organisation av samhället till de glädjande vällevnadssiffrorna. De flesta kommer att vara mindre sjuka än gårdagens pensionärer.
          2. Som du skrev arbetskraftsinvandring. Perfekt att hantera eventuella ålderspucklar och tillfälliga behov. Desstom bra för det mindre utvecklade land vi lånar (just precis lånar) befolkningen från.
          3. Att lösa ökat antal äldre genom att importera något yngre – som sedan blir äldre – är en form av pyramidspel som inte går ihop i längden. Dessutom lär nog många av dem som kommer hit ha sämre hälsa och belasta sjukvårdssystemen mer än våra egna äldre kommer att göra när den dagen är kommen.

          Helt fantastiskt hur denna råttan i pizzan lever och frodas i mainstreammedia.

          Svara
          • ”En hemlighet inte många vet om: invandrare blir också gamla.”

  26. G

     /  05/21/2018

    ”Mejlen avslöjar: Inställda Nûjen-showen spräckte budget – anklagar Tidaholmsborna för att ”bidra till utanförskap”
    …..
    I Tidaholms kommun bokning av Özz Nûjen berättar integrationssamordnaren Alexandra Hermansson över mejl att det finns ett tydligt syfte.

    ”Tanken är att det är en öppen föreläsning för våra kommuninvånare. I Tidaholm är det tyvärr så att vi märker av att de etablerade Tidaholmsborna inte alltid har en så bra syn på våra nyanlända. De skapas ‘vi- och dom’ grupperingar. Vi på integration som jobbar med detta jobbar verkligen i uppförsbacke”, skriver hon.

    Vidare är det inget smickrande omdöme om de egna invånarna i kommunen. Enligt Hermansson bidrar Tidaholmsborna till utanförskap, något hon önskar att Nûjen ska råda bot på.

    ”Vår tanke är att det kanske hjälper om vi får hit en etablerad person som kan blanda humor och allvar för att försöka få våra invånare att se att de bidrar bara till utanförskap”, fortsätter Hermansson.”
    https://nyheteridag.se/mejlen-avslojar-installda-nujen-showen-sprackte-budget-anklagar-tidaholmsborna-for-att-bidra-till-utanforskap/

    Svara
    • ”Vi skall uppfostra medborgarna/läsarna/pöbeln att tänka rätt!
      Den här gången kommer det att lyckas!”

      Svara
      • Ivar L

         /  05/21/2018

        En person som har negativ inställning till immigranter lär ju inte blir mindre negativ efter att ha sett Özz Nujen. Hur sjutton tänker kommunen, har de inga begrepp?

        Svara
        • Sant. Gäller alla grupper. Har man bara sett Schyffert och Reinfeld har man nog inget emot att Putin bombar Stockholm först.

          Svara
          • Senior

             /  05/21/2018

            Jag säger ju det, snart ser vi Ryssen som en befriare istället.
            Därmed är syftet med destabiliseringen uppnådd.

          • Ivar L

             /  05/21/2018

            Du får det att låta som att det är Ryssen eller ryssvänliga som skapat situationen i Sverige. Jag får lite alu-vibb….
            Projektet mångkultur initierades när Sovjet fortfarande var Sovjet och har tuffat på genom Jeltsineran och in i Putineran utan några större förändringar. Ryssens påverkan är nog ganska så marginell. Om det nu var det du menade.

          • Senior

             /  05/21/2018

            Ja, och samhällens olika ”pelare” lever sina egna liv.

            Bara för att den politiska delen kollapsade innebär inte detta att underrättelsetjänst, militär, sjukhus, etc. plötsligt slutade fungera.

          • Senior

             /  05/21/2018

            Dessutom.
            Skall man ha klart för sig att dessa organisationer arbetar långsiktigt.
            Väldigt långsiktigt.

          • Senior

             /  05/21/2018

            Sverige har de senaste åren dessutom gjort en rejäl vänstergir politiskt, både in- och utrikes. Sakta men säkert ända sedan Palme och Geijers stora lagändring som de lyckades få igenom 1975.

            Ett exempel på den goda socialismen som tack vare detta förarbete nu börjar breda ut sig i landet.

            https://nyheteridag.se/jan-sjunnesson-kallad-till-polisforhor-efter-satirteckning-anmald-av-nathatsgranskaren/

          • Senior

             /  05/21/2018

            Angående Alu-vibb.

            Folk blir nu alltså kallade till polisförhör för att ha delat satirbilder i sociala medier.

            Samtidigt skjuts, våldtas folk på löpande band utan att man ens går ut med signalement.

            De gånger någon straffas blir påföljderna bara löjliga.

            Så, nej foliehatt håller jag inte med om, snarare att folk har skygglappar så de inte ser hur långsiktigt och metodiskt detta arbete pågått.

      • Jans

         /  05/21/2018

        Ur artikeln:
        ””I budgeten finns det just nu 35 000 kr plus logi. Skulle det funka?”, svarar Hermansson tillbaka.
        Men 35 000 kronor var tydligen inte tillräckligt för en till två timmars föreläsning. ”I vaniliga fall kostar Özz föreläsning 60.000:- ex moms…”

        Svara
    • Politikerna är dom som skapar vi och dom… När ska folk fatta det?

      Svara
    • Inte så dumt, med det heter väl ”Quattro Stagioni och Fanta”?

      Svara
  27. G

     /  05/21/2018

    ”Påpekade att somalier har låg IQ – åtalas

    En 60-årig man i Kungsängen åtalas för hets mot folkgrupp efter att i ett Facebook-inlägg ha skrivit att somalier har låg IQ.

    ”Bara var femte somalier har iq över 70”, löd kommentaren som postades i Facebook-gruppen ”Stå upp för Sverige” i slutet av september 2017.

    Enligt åklagare Paulina Brandberg utgör formuleringen ”hets mot folkgrupp”. Hon anser att den 60-årige mannen ”uttalat sig nedsättande om människor från Somalia med syftning på nationellt ursprung”, vilket enligt åsiktslagen är straffbart med upp till två års fängelse.

    Den brittiske professorn Richard Lynn och hans finske kollega Tatu Vanhanen har tidigare beräknat att medel-IQ:n hos invånare i Somalia och dess grannländer ligger på omkring 70. I sin bok IQ and the wealth of nations (2002) visar de att det finns ett starkt samband mellan IQ-nivåer, som till stor del är medfödda, och det ekonomiska välståndet i olika länder.”
    http://www.friatider.se/p-pekade-att-somalier-har-l-g-iq-talas

    Svara
    • Ivar L

       /  05/21/2018

      Om hörnet kan det finnas fler besvärande förhållanden gällande den genetiska predispositionen för olika förmågor och oförmågor. Den genetsika forskningen i sig går ju knappast att stoppa och förr eller senare kommer det inte att gå att blunda för eventuella besvärande fakta. Jag påstår själv inte något i sammanhanget, jag vet helt enkelt inte hur det är, men de kan ju inte rimligen döma folk till fängelse för att de citerar forskningen, även om det handlar om besvärande fakta.

      Svara
      • Det är i princip oundvikligt att det till slut kommer komma forskning till hur vår genetiska sammansättning påverkar bland annat våran intelligens; redan idag så kan man med ett enkelt test se om någon bär på en obskyr sjukdomsgen.

        För några veckor sedan så lyckades polisen i USA lösa Original Nightstalker/East Area Rapist/Golden State Killer-fallet genom att ladda upp hans DNA på GEDMatch, som vanligen används av folk för att hitta avlägsna släktingar. I princip så kan de ha hittat hans ”kusin” i sjunde ledet och släktforskat fram till deras gemensamma släkting. Bara i dagarna så har två fall med 30 år på nacken lösts via samma teknik och man har också lyckats identifiera ett antal Jane/John Does.

        Såklart finns det en viss oro hur detta kommer att missbrukas i framtiden, speciellt i avseende av försäkringsbolag som eventuellt kommer sätta premier efter ens genetiska profil. Men nu när bollen har satts i rullning så är den svår att stoppas.

        Svara
    • Hur har dom tänkt bevisa uppsåt utan ett erkännande då? Eller det kanske inte gäller hmf?

      Svara
      • Formuleringen är såvitt jag minns ”uttrycker missaktning.” Då behövs inte mycket uppsåt.

        Mycket dålig lag.

        Svara
    • Förresten … Fria Tider balanserar på den satiriska udden här: man säger inte ”hävdar” eller ”skriver” utan det ganska tydliga ”påpekar.”

      Svara
  28. MiT

     /  05/21/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155700437128251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  29. MiT

     /  05/21/2018

    https://www.facebook.com/events/192131108084153/permalink/192131111417486/?ref=3&action_history=null
    *https://www.facebook.com/events/192131108084153/permalink/192131111417486/?ref=3&action_history=null*

    Svara
  30. pelle2

     /  05/21/2018

    På tal om huvudinlägget så är det ju skrattretande med hycklandet som identitetspolitikerna sysslar med.
    Deras egna grupper är som regel homogena till 100% men då är det aldrig något problem. Problemen uppstår enbart om en grupp består av en majoritet vita människor eller ännu värre vita män.
    sedan är det ju sjukt att dom invänder mot att majoriteten i ett landslag tillhör landets ursprungsbefolkning. Det är ju inte så konstigt att det ser ut så …

    Svara
  31. MiT

     /  05/21/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  05/21/2018

      POLISEN: ”Du är alltså emot stenkastning och tortyr?”

      Svara
    • Ivar L

       /  05/21/2018

      Näthatsgranskaren är anmälare. Undrar hur många sådana här förhör de har initierat och vad det kostar polisen i arbetstid och pengar?

      Känns som huvudsyftet med förhöret är att skrämmas lite och inskärpa vikten av att inte visa ringaktning mot andra folkgrupper. Ligger snubblande när åsiktspolis vissa av frågorna.

      Svara
  32. MiT

     /  05/21/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  05/21/2018

      Är ju direkt skrattretande att dom skall prata om intersektionalitet, vilket tydligen bl.a innefattar könsdiskriminering, i en grupp enbart bestående av kvinnor.
      Men det är väl som vanligt för dom feministiska och identitetspolitiska hycklarna inget problem så länge det inte handlar om en majoritet av vita eller en majoritet av män…

      Svara
  33. Ivar L

     /  05/21/2018

    Vill man tjäna pengar gäller det att göra som ledarna säger. Facebook är lika servila i Sverige som i diktaturen Kina. Lika illa i båda fallen:
    https://nyheteridag.se/moderat-politiker-censurerad-pa-sociala-medier-det-har-ar-nagonting-som-politikerna-har-tvingat-facebook-att-gora/

    Svara
  34. MiT

     /  05/21/2018

    Svara
  35. Via invandringsdebatten.se:
    ”WONT GET FOOLED AGAIN”
    *https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2039284966325081&id=100007307925589*

    ”Moderaternas f.d partisekreterare tycker demokratin, parlamentarismen och regeringsutövandet i Sverige är under hot om inte socialdemokraterna och moderaterna får fortsätta vara de största partierna oavsett hur sköter eller missköter sig.
    […]
    Efter regeringsinnehavet 2006-2014 och godkännandet av allt vänstern företagit sig 2014-2018 går inte moderaterna och de övriga allianspartierna till val som oppositionspartier i mina ögon. De går till val som partier med lika blytungt ansvar som sossarna och miljöpartiet för hur Sverige ser ut 2018.

    Dvs: Ett Sverige präglat av omfattande bidragsfusk, bilbränder, höjd pensionsålder, tiggeri, flygskatt, hemlösa fattigpensionärer, vinstförbud, gruppvåldtäkter,
    [… gå in och läs, mer bortklippt än medtaget …]
    stenkastning mot blåljuspersonal, identitetspolitik, radikalfeminism, multimiljardunderskott i landets tredje största kommun, tusentals radikala islamister i landet enligt SÄPO, decennielånga integrationstider, antisemitism och politiker som förklarar att de varit naiva.”

    Svara
  1. Smått och gott från 2018, del 3. Gott nytt år! | WTF?

Lämna ett svar till hllviken Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.