Dags att reklamera Kvinnolobbyn?

Kvinnolobbyn har ju en kampanj om reklam som heter ”Reklamera” och de ska då anmäla reklam som de tycker är sexistisk till Reklamombudsmannen samt att de tar kontakt med företaget ifråga som har reklamen.

Ryanair hamnade i skottgluggen för de glada och positiva kvinnorna

”“Reklambilden för kalendern är sexistisk och objektifierande. Kvinnan på bilden framställs som ett sexobjekt, dels i och med avkläddheten och hennes blottlagda bröst och mage, och dels i och med hennes ansiktsuttryck och posering som klart och tydligt anspelar på sex. Bilden skulle lika gärna ha kunnat förekomma i en pornografisk tidning. Sexualiseringen och objektifieringen av kvinnan förstärks i och med texten “Köp nu” i den röda rutan bredvid henne. Reklamen bidrar till en normalisering av sexistiska och pornografiska uttryck i reklam och i det offentliga rummet.””

Och här är bilden som fick dem att gå loss, det är tydligen en kalender. Nu var det väldigt många år sedan jag bläddrade i en pornografisk tidning men inte minns jag att bilderna var sådana i dem?

1462876_212486515598318_576119376_n

Nästa som får deras onda öga på sig är Modular Lighting Instruments (Modular Sweden/Ljusgruppen AB). Inga dåliga slutsatser de glada och jämställda kvinnorna drar…

”“Bilden är sexistisk och glorifierar våld mot kvinnor, något vi ser mycket allvarligt på. Kvinnan ligger instängd i en låda vilket innebär att hon är oförmögen att röra sig och att handla – hon är passiviserad. I och med kvinnans klädsel och ansiktsuttryck sexualiseras hon dessutom. Passivisering och sexualisering av kvinnor i reklam är ett stort problem som bidrar till kvinnoobjektifiering. I denna reklam ser vi en extrem form av passivisering där kvinnan faktiskt dödas/ligger död (notera blodet som rinner nerför hennes handled). ”Female death in advertising” – att skildra den vackra döda kvinnan är ett ibland förekommande tilltag inom reklam – en skildring som avhumaniserar kvinnan. Det är kränkande, kvinnoförnedrande och direkt skadligt för både kvinnor och män att denna typ av bilder får förekomma i reklam. Bilden i reklamen går emot samhällets jämställdhetssträvanden och förekomsten av denna typ av reklambilder i offentligheten leder till ett normaliserande av våld mot kvinnor.””

Och här är bilden, det som är tydligt är vilka som har en sjuk och skruvad fantasi om saker och ting för det jag såg var ett trolleritrick med effekter. Så jag har väl en skruvad och sjuk fantasi antar jag för inte kan väl de…?

1382353_211190515727918_622483375_n

Sen finns det reklam som i bästa fall onödig och tramsig men att lägga ner den här tiden på en sådan här sak visar att de har för mycket bidrag från staten…

När ska de reklamera sin egen kampanj om att det var dags för att ”Klippa kuken”? Jämför bilden som jämställda Kvinnolobbyn (100% kvinnor i styrelsen) gärna och glatt spred ut som något jättebra med de ovan…

sveriges_kvinnolobby_klippakuken_02_2013-09-14-135203

Det kanske är på tiden att reklamera hela Kvinnolobbyn istället? Någon borde lära dem att dubbelmoral inte betyder dubbelt så bra moral!

Lite annat:

Åsa Petersén skriver i dagens arena att ”Politikens kvinnor lever under hot” och tar fasta både i det aktuella fallet där en ska ha blivit misshandlad och på den undersökning som presenterades i SvD i våras. Men hon gör det utan att ens nämna att man bara frågade kvinnliga politiker i den undersökningen, det finns alltså inget alls att jämföra med… Men det är klart, då hade ju inte hennes ide kunnat drivas, den om att kvinnor drabbas så hårt bara för de är kvinnor. Med en bra feministisk logik slår man alla med häpnad!

Våld mot män tystas” skriver Eva Cooper i Hela Hälsingland och tar upp det taffliga försöket att tysta relevant forskning.

Stort ego bakom litet ledarskap”. Ja läs själva…

Genusdebatten: ”Purres Patriarkat, Jennifer Wegerups förtryckta position och andra sagor

Aktivarum: ”Sanningen om Bechdel-testet och A-märkningen

Ekvalist: ”Reinfeldt vill problematisera männens sexualitet

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

158 kommentarer

  1. MiT

     /  11/05/2013

    En av våra favvotwittrare är igång igen, nu vill hon att tvålpolisen ska blandas in…

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/05/2013

      Feministisk SÅPOpera på twitter, som vanligt…

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/05/2013

      Därför att det är skillnad på en tarvlig replik i ett kommentarsfält, och att bli uppsökt i person på redaktioner och få bilen vandaliserad.

      Och om det handlar om kön på journalisten som blir hotad och vem som det är ”mest synd om”, så vet vi av journalistkåren själv att männen ligger statistiskt risigare till.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Grodan Boll:
        Feministkommissarien är lite…speciell. Minst sagt!

        Svara
  2. MiT

     /  11/05/2013

    Vi har olika intressen vid en frukost, det märks. En del gillar att räkna kön och en del gillar att äta…

    Svara
    • AV

       /  11/05/2013

      Jo, men det här är faktiskt intressant. Det finns nämligen en orsak som hon i sin enögda analys inte ser. De som företrädesvis bor på hotell som Scandic är utesäljare, resereparatörer mm. Folk som offrar en hel del av sin personliga frihet och fritid för att få lite högre lön. Nästan alla av dem är män. En av orsakerna att män som grupp tjänar mer. De offrar mer.
      Jag råkade hamna på Scandics julavslutning för stamkunder Top Floor, av en slump. Trerätters, en öl och Wallmanunderhållning för blyga 150 kr (icke stammis). De enda kvinnorna i lokalen var de som hade betalt. Hotellpersonal, servering och artister. Inte EN ENDA kvinna på säkert 100 gäster! Grabbigt, öhh, kladdigt och unket? Nää, städat och en kort tids förströelse innan man ska träffa fru och barn över Skype.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        AV:
        Men hur kommer man på tanken att ens börja räkna vid en hotellfrukost? Gör man sådant så borde man ha allvarliga problem och söka hjälp.

        Svara
  3. MiT

     /  11/05/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      så ja Daniel. Lämna bara den feministiska sekten så skall du se att det känns bättre;-)

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Pelle2:
        Verkar han inte lite desperat? Ska han träffa någon till helgen och hoppas på framgång?

        Svara
    • Grodan Boll

       /  11/05/2013

      #KLIPP KUKEN OCH KOM IN I MATCHEN!

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Grodan Boll:
        Jag tror han hoppas på att få något till helgen…

        Svara
        • MiT skrev den 11/06/2013 kl. 03:20:
          ”Grodan Boll:
          Jag tror han hoppas på att få något till helgen…”

          Lördagsmys med knölpåken?

          Svara
          • Grodan Boll

             /  11/06/2013

            Även kallad könsrollen, om man nu kan ”komma” ur den… *bdum-kshhh*

          • MiT

             /  11/06/2013

            Ulf Andersson:
            🙂

    • Pelle2

       /  11/05/2013

      I Talgbollens värld har alltså ingen, och speciellt inte kvinnorna,ett fritt val överhuvudtaget.Det är de hemska strukturerna som styr hela hans tillvaro.
      Kan inte vara lätt att ha det så 😉
      Feministiskt trams från Talgbollen alltså.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Pelle2:
        Måste vara skitjobbigt att hela tiden vara styrd av något osynligt som talgbollen är.

        Svara
    • AV

       /  11/05/2013

      Talgbollen ett passivt rö i vinden, oförmögen att påverka sin situation. Ja varför då ens försöka? Om han nu är så styrd av strukturer är det väl futilt att ens försöka bryta dem, om det nu är liberalt trams att man av fri vilja kan välja sin väg. Är det strukturerna som får honom att protestera mot strukturer eller hans fria vilja och inställning? Analysförmågan verkar inte vara på topp.
      Dessutom förkastligt att han använder skolan som arena för att torgföra egna politiska åsikter.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        AV:
        Han verkar till och med tycka att det är hans uppgift att torgföra sina åsikter till eleverna. Förstelärare som han är… 😉

        Svara
    • robjoh

       /  11/05/2013

      så vad Talgboll säger är att alla är idioter och svaga?

      Svara
      • Hjalmar

         /  11/05/2013

        Talgboll kan tala för sig själv…

        Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        robjoh:
        Alla utom några utvalda antar jag, de utvalda som ska ”hjälpa” alla andra att leva rätt.

        Svara
    • Jonte

       /  11/05/2013

      Att den här mannen(?) är lärare är fanimej skrämmande…

      Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Han kan i alla fall inte vara engelskalärare eftersom han inte vet vad strukturer heter på det språket.Åtminstone hoppas jag inte det för då har han ännu en gång visat vilka pappskallar som har lyckats bli lärare.

      Svara
    • Jonte

       /  11/05/2013

      Om patriarkatet är ett par miljoner år gammalt så betyder det att patriarkatet är betydligt äldre än våran art Homo Sapiens. Hade talgbollen haft några kunskaper om evolutionsbiologi så skulle han också ha begripit att om patriarkala strukturer existerat i miljoner år så har dom satt sig i vårat DNA.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Jonte:
        Nu pratar du om sådana där unkna evolutionsbiologiska teorier, Vetenskapens Värld visade ju att sådana inte håller när nya skarpa forskare från 2000-talet briljerar!

        Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Och vad har patriarkatet med mänskliga rättigheter att göra ? Fast det kanske bara är en variant på den feministiska Tourettesen att man tvångsmässigt upprepar ord som strukturer,könsmaktsordningen och patriarkatet oavsett sammanhang.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Pelle2:
        Äh, han måste bara vara ytterligare en förvirrad typ. Som ger en outsinlig ström av idioti till bloggen!

        Svara
    • Han försöker mästra Katrine Kielos som påstod att patriarkatet bara har existerat i 200 000 år. Talgbollen ägnar sig åt manlig härskarteknik och förminskar Katrine Kielos kunskaper. Skäms!

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Ekvalist:
        Haha! Han får straffa sig själv med tagelskjortan!

        Svara
      • Jonte

         /  11/06/2013

        Har Kielos sagt det? 🙂 Hahaha vilka jävla religiösa muppar det är hela bunten, det är fan skrämmande hur lite kunskap dom har. 200.000 år är lika gammalt som arten Homo Sapiens själv, samma sak där har vi levt under patriarkala strukturer så länge så skulle vi ha anpassat oss biologiskt efter dem vid det här laget.

        Svara
    • Grodan Boll

       /  11/05/2013

      Dumheter!
      Jorden är bara 6000 år gammal. Det ska till att vara en förledd stackare till att inte inse något så självklart.

      Svara
  4. MiT

     /  11/05/2013

    Mmmm, de är såååå fräscha. Ryanairs reklam är unken, deras ”klippa kuken” är bra…

    Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Tja, vi har ju Ladys night. Förvisso är väl de manliga kändisarna bara halvnakna ibland vad jag förstår men det hela skall väl anspela på sex med snygga,manliga artister. Den typen av föreställningar brukar ju dock inte feministiska krönikörer ha något emot för de riktar sig ju till de fina kvinnorna.

      Svara
      • Jonte

         /  11/05/2013

        Du förstår, när män strippar för kvinnor så är det männen som utnyttjar kvinnorna ekonomiskt. Det var iaf ett av skälen till varför arbetarbladets nöjeschef valde att bojkotta Ladies Night.

        Svara
        • Pelle2

           /  11/05/2013

          Härligt att man alltid kan göra kvinnor till offer oavsett sammanhang ;-).

          Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Pelle2:
        Kolla länkarna

        Svara
        • Pelle2

           /  11/06/2013

          Lite fin feministisk dubbelmoral som sagt. När kvinnor tittar på strippande män så är det lite festligt eller kanske en revansch för 200000 år av manligt förtryck
          men när män tittar på strippande kvinnor så är det ett unket förtryck.

          Svara
          • MiT

             /  11/06/2013

            Pelle2:
            Meh, dubbelmoral är ju dubbelt så bra moral… 😉

    • David8

       /  11/06/2013

      När kvinnor strippar så utnyttjar män deras kroppar. När män strippar så utnyttjar män kvinnors plånböcker. Feminismen tar stora klunkar ur hyckleriets källa.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        David8:
        De där jävla männen, att de inte bara kan maka på sig… 😉

        Svara
    • Kalle

       /  11/05/2013

      Är själv inte särskilt förtjust i denna företeelse då jag finner den osmaklig, men att det bara skulle vara gubbar där det köper jag inte en sekund.
      Det är väl snarare så att det handlar om yngre män.

      Utan att vara gubbe själv så börjar jag bli riktigt jävla trött på att ”gubbe” och ”gubbighet” används som något slags skällsord.
      Hur hade reaktionerna varit om någon hade börjat gaffla i aftonbladet om klimateriekärringa och kärringfasoner?

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Kalle:
        Det hittar på nya kreativa sätt att förlöjliga hela tiden, använd ord i ”rätt” sammanhang tillräckligt många gånger och det är klart!

        Svara
  5. Fugen

     /  11/05/2013

    Håller helt med i avdelningen sila mygg och svälja kameler, ang deras egna kampanj.

    MEN, jag håller med KL ang Ryanair, jag ogillar reklam som visar massa hud i onödan, som inte har med produkten att göra. Du åker med Ryan för att det förhoppningsvis är billigt, inte för att de visar mycket hud. Ryan ha tydligen gjort en avklädd kalender också, varför kan man undra.
    Gör du reklam för underkläder, fine, visa naken hud, men flygbolag?
    http://existenz.se/out.php?id=90554

    Belysningsreklams kritik är bara konstig.

    Det här är riktigt dålig reklam:
    http://existenz.se/out.php?id=90863
    Man förstår varför killarna är med, driv med italienarna.

    Jag bjuder dessutom på denna godbit
    http://existenz.se/out.php?id=91000

    För övrigt har jag inget emot onödigt eller nödvändigt naket

    Svara
    • Ryan Airs reklam är väl en anspelning på solresor till kanarieörna och liknande ställen, hon har ju en bikiniunderdel och man ser vattnet i bakgrunden. Så kvinnan är något mellanting mellan en flygvärdinna och badare. Ser inget fel i det. Associationen till badsemester torde vara ganska naturlig för ett flygbolag. Att klaga på att bilden/reklamen är sexistisk är som att klaga på att badstränderna är sexistiska.
      Företaget med beslysningsreklamen heter ju ”modular”, så magitricket är helt klart en anspelning på moduler, och jag antar, baserat på företagets namn, att modulära lösningar på något vis är en del av deras koncept. Så jag tycker nog att reklamen är ganska fyndig och gillar den.
      Sen kan jag hålla med om att motorcykelreklamen är dålig. Men än sen?
      Det som däremot stör mig är reklamfilmen från SL. Om jag inte tar fel så är SL ett allmännyttigt företag, och att man riktar reklam för rekrytering specifikt till det ena könet torde strida mot jämställdhetskraven i den offentliga sektorn.

      Svara
    • Torbjörn

       /  11/05/2013

      Ryanair vet att de får mer uppmärksamhet och mer gratis spridning av sin reklam om de retar upp feminister och andra moralpredikare. Därför utformar de reklamen som de gör. Kallas PR. 🙂

      Svara
    • MiT

       /  11/06/2013

      Fugen
      Det jag tycker är på gränsen till humor med deras anmälningar är ju den obetalbara fantasin i beskrivningarna av bilderna… 🙂

      Svara
      • Fugen

         /  11/06/2013

        Alltså, jag håller med.
        Min hang up är att jag ogillar omotiverad nakenhet i reklam. Jag tycker att flygvärdinnas uppknäppta jacka är omotiverad, jag tycker att motorcykeldamen inte har där att göra. Jag ogillar principen med Pirellikalendern. Men jag gillar bilderna, men som reklam för däck eller annat, nä.

        Sedan är motiveringarna vansinnigt roliga.

        Svara
        • MiT

           /  11/06/2013

          Fugen:
          Jo visst finns det tramsig reklam. Men jag tror det är bättre att lära sig att ignorera reklam helt och hållet, det är inte alls svårt.

          Svara
  6. MiT,

    Suveränt inlägg!

    Jag skriver under på att det är dags att reklamera
    Kvinnolobbyn. #dagsförklippakuken tycker jag slår
    ”sexistisk reklam” med hästlängder.

    Sedan en annan allvarlig fråga:
    Undrar om jag våga gratulera min pappa
    och min styvfar på söndag – Fars Dag,
    av feministerna utlyst som ”Stora Förtryckardagen”?

    Som den patriark jag är, hade jag min bästa
    Fars Dag under 2010 – när jag fick umgås
    med min dotter. Hon verkade uppskatta
    pappas sällskap………. efter att hon och jag
    inte haft någon som helst kontakt på 6,5 år
    på grund av feminister och feministiska beslut.

    Svara
    • MiT

       /  11/06/2013

      Ulf Andersson:
      Tackar!

      #dagsförklippakuken spred de gärna och glatt ut, de tyckte ju det var en jättebra ide…

      Stora Förtryckardagen ja, deras föräldrar är säkert jättestolta över dem…

      Svara
  7. Petter

     /  11/05/2013

    ”Sexualiseringen och objektifieringen av kvinnan förstärks i och med texten “Köp nu” i den röda rutan bredvid henne. Reklamen bidrar till en normalisering av sexistiska och pornografiska uttryck i reklam och i det offentliga rummet.””

    ”Det är kränkande, kvinnoförnedrande och direkt skadligt för både kvinnor och män att denna typ av bilder får förekomma i reklam. Bilden i reklamen går emot samhällets jämställdhetssträvanden och förekomsten av denna typ av reklambilder i offentligheten leder till ett normaliserande av våld mot kvinnor.””

    Haha, vilka slutsatser hensarna tar 🙂

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/05/2013

      Hönsen skulle väl dra samma slutsats av en bild på en man som sitter på toa och skiter… om han hade pin-up bilder på väggen.

      Svara
    • MiT

       /  11/06/2013

      Petter:
      De har en väldigt livlig och ganska snuskig fantasi, det har de ju avslöjat nu… 🙂

      Svara
  8. MiT

     /  11/05/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Vem har sagt att det inte är ok för killar att engagera sig och tar alla killar mer plats än tjejer ?
      Jag känner många män som engagerar sig och kvinnor som inte gör det och jag har träffat på många män som inte tar mer plats än kvinnor.
      Sveriges ungdomsråd verkar ägna sig år svepande generaliseringar och anekdotisk bevisföring precis som feminister brukar göra.

      Svara
  9. MiT

     /  11/05/2013

    En ”jämställdhetsexpert” hos Add Gender

    Svara
  10. MiT

     /  11/05/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Ja, det kan man ju verkligen fråga sig :-).Åtminstone som feminismen ser ut idag.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Pelle2:
        Men vi ska nog inte vara glada och tro att de ställer frågan för att ifrågasätta sig själva 😉

        Svara
    • David8

       /  11/05/2013

      …Tänkande individer med förmåga att hantera för logiska sammanhang undanbedes. När du går in genom dörren så ber vi dig komma ihåg att sanning, fakta och sunt förnuft är manligt kodade härskartekniker.

      Svara
      • Fugen

         /  11/05/2013

        I som här inträder, låt hoppet fara.
        Eller var det en annan dörr?

        Svara
        • L’asciate ogni speranza, voi ch’entrate.
          (jag har faktiskt läst hela den gudomliga komedin, fast inte på italienska, men på rimmad svenska, de två första delarna, inferno och purgatorio, till och med två gånger)
          Om jag nånsin startar min egen blogg, Dolfs inferno, så kommer jag att ha det som en devis.

          Svara
          • Fugen

             /  11/05/2013

            Vill minas att jag läst den också, fast jag kan blanda ihop det med Fursten. Det var jäkligt längesedan jag läste den.

      • MiT

         /  11/06/2013

        David8
        Och absolut förkastliga saker…
        Står lite om fakta och logik här

        Svara
  11. MiT

     /  11/05/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Skall Gudrun tända grillen med pengar som vanligt och grilla kukar som hon har klippt av ;-).

      Svara
  12. MiT

     /  11/05/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Den förre ordförande i Lo var Wanja Lundby-Vedin och kommunals och vårdförbundets ledare brukar regelmässigt vara kvinnor. Räknas inte dom ?

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/05/2013

        Osynliggörande, en patriarkal härskarteknik… fast bara när den används i fel syfte av fel människor?

        Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Pelle2:
        Nepp!

        Svara
  13. MiT

     /  11/05/2013

    Undrar om JALMERT har en hjalm på huvudet? 😉

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/05/2013

      ”Hjalmar” betyder ”man med hjälm”, bra att ha… 🙂

      Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Nej, vi skall ha kvinnliga,feministiska domare som kräver att den förmodade brottslingen skall bevisa sin oskuld.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Pelle2:
        Det vill de garanterat ha. Ända tills någon av deras egna söner, bröder eller någon annan man de håller av drabbas…

        Svara
      • Annat var det förr i tiden!

        Chicago Murderesses Express Their Preference For All-Male Juries: Much Easier To Manipulate – 1912

        Seven women charged with murder are now in the Chicago jail awaiting trial. How women charged with murder view State Attorney Wayman’s idea of having such cases tried by women jurors was learned from these women. They were unanimously and strenuously opposed to women jurors. Here are their views:

        Mrs. Louise Vermilya, accused of poisoning nine persons: “I do not believe a jury of women would do me justice. I should insist on being tried by men.” [NOTE: Vermilya was a serial killer.]

        Mrs. Antonio Musso, charged with killing her husband: “I was ill treated and abused, yet a jury of women would feel sorry only for my husband. Women are too emotional and sentimental to act as jurors in grave cases.”

        Mrs. Harriet Burnham, charged with shooting her husband to death: “Women are spiteful. They would show no mercy to a woman. They would take pleasure in convicting me.”

        Mrs. Louise Lindloff, indicted for seven deaths by poison: “I want justice and women have been pretty successful in getting justice from juries composed of men. I want no women to sit on the jury that tries me.” [NOTE: Lindloff was a serial killer.]

        Lulu Blackwell, charged with killing Charles Vaughn: “It would be foolish to consent to have a jury of women try me. I want a man’s jury to sit on my case.”

        Margaret McCabe, charged with killing Edward Lee: “No women for me. If the State’s Attorney wants women juries, that is reason enough why I should not want them.”

        Elizabeth Buchanan, charged with the killing of Josephine Rice: “I would never consent to be tried by women, I should say not. I feel that I could only get justice from men.”

        Vidare:

        “One of the women, who, I am convinced was guilty of an atrocious crime, was a beauty of the type that suggests innocence and purity. Her eyes were a baby blue, her brow was as smooth as a Madonna’s, her mouth was a Cupid’s bow curved in a perpetual smile, while her skin was as soft and delicately tinted as a healthy child’s.

        “It goes without saying she was acquitted. A jury probably could not have been found in the entire nation that would have convicted this beautiful creature. But it is not necessary for a woman to be pretty. All that is necessary is for her to be a woman. A jury of men will do the rest.”

        Svara
  14. MiT

     /  11/05/2013

    Svara
  15. MiT

     /  11/05/2013

    Jag gillar bashflaks tweet i slutet… 🙂

    Svara
    • Jonte

       /  11/05/2013

      Och var fan i helvete i den ledaren läste hon om rasbiologi och kriminella gener?

      Att Marcus Svensson, har en något förenklad bild av hiphop kulturen/musiken må vara sant men inte fan gör den där ledaren honom till rasbiolog.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Jonte:
        Man ser det man vill se… Och visst påminner hennes ovilja att vara med när det börjar bli lite jobbigt om ”googla patriarkatet, hejdå”? Samma tjuriga fjortismentalitet.

        Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Lite feministisk debatt-teknik. När någon säger emot dig och du inte kan backa upp din ståndpunkt så går feministen till angrepp. När inte det fungerar så avslutar hon debatten.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Pelle2:
        Visst påminner det om ”googla patriarkatet, hej då” ganska starkt?

        Svara
    • Hjalmar

       /  11/05/2013

      Våga vägra debatten… Hellre fly än illa fäkta…

      Svara
    • Jösses…

      Svara
  16. MiT

     /  11/05/2013

    Och då kan man fråga sig varför han är med? Brukar en redaktör ha djupa kunskaper om sådant?

    Svara
    • Det är väl klart att de som har två barn är sjukare att de som har ett, när ungarna drar hem allsköns baciller från dagis och skolan. Jag var sjuk flera gånger om året när barnen var mindre.

      Svara
  17. MiT

     /  11/05/2013

    Svara
    • Då har hon inte sett en förkyld man

      Svara
    • Hjalmar

       /  11/05/2013

      Det är många som vill bortförklara den statistiken nu… Få se vad gammelmedia bestämmer sig för, det är nog patriarkatets fel…

      Svara
  18. MiT

     /  11/05/2013

    Svara
    • Opie

       /  11/05/2013

      Men va fan! Kvinnor gör inte mer än män. Räknar man samman hem- och lönearbete ligger det i genomsnitt på 8 h/dygn för båda könen. Dessutom minskar skillnaden mellan hur mycket tid kvinnor/män lägger på respektive arbete stadigt år för år samtidigt som sjuktalen för kvinnor ökar. Så ngt stämmer inte här. Ökad jämstäldhet samvarierar uppenbarligen med ökade sjuktal hos kvinnor. Tyvärr verkar ingen som debatterar detta ha förmågan att se längre än de idiologiska glasögonen räcker.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Opie:
        Sen skulle det vara intressant att se vad de räknar som ”arbete”, gissar att det är en övervikt av det som kvinnor gör för att blåsa upp siffror lite.

        Svara
  19. Hjalmar

     /  11/05/2013

    @toklandet
    Du måste skaffa dig ett offerperspektiv, förstår du… Lidande är viktigt… 😉
    Kvinnolobbyn säljer säkert röda nytillverkade offerkoftor, med matchande fittbyxor, virkade av feministiska schamaner (eller var det Schymaner?). Foliehatt ingår.

    Svara
    • MiT

       /  11/06/2013

      Hjalmar:
      Hehehe, det svåra är att skaffa sig en sådan skruvad fantasi som de har, det är lika svårt att skaffa sig den fantasin som för feminister att skaffa sig humor…

      Svara
  20. MiT

     /  11/05/2013

    Svara
    • AV

       /  11/05/2013

      I så fall borde sjukskrivningarna minska. ”Ojämlikheten” minskar år för år. Eller handlar det om att kvinnor är lurade att uppfylla alla möjliga måsten från sina medsystrar. Tävla i att vara den perfekta mamman, inredaren, kocken, städaren, karriäristen osv samtidigt. Inga trade off. Du ska kunna allt. Samtidigt. Om du inte lyckas är det de patriarkala strukturernas fel.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        AV:
        Först orsaka något för att sen skylla på någon annan alt något osynligt när det går åt helvete. Bara för att själv få makt…

        Svara
  21. Jan

     /  11/05/2013

    Hiphopen är sexistisk. Det går inte att förneka det. Det lustiga är att hiphopen omfamnas av pk-eliten och feministkvinnorna på P3. Förmodligen beror det på att hiphopen är musikstilen nummer ett i våra förorter. Naturligtvis blir det hyckleri när den vite, medelålders mannen beskylls för allt ont i samhället när den svarte rapparen går fri med sitt flagranta kvinnohat. Naturligtvis vägrar yrkesfeministen Jonna Simma inse detta.

    Svara
    • Pelle2

       /  11/05/2013

      Det måste du väl förstå att en hiphoppare från förorten sparkar alltid uppåt och då är det ok med lite kvinnohat. Om du inte förstår det så är du en Breivikare,kvinnohatare och en vit,kränkt man ;-).

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/05/2013

      Var det inte hon som hoppade in i bilen hos ett gäng (främmande, färgade) festande bandmedlemmar och blev skitsur för att hon blev tagen för groupie som ville följa med dem till hotellet och inte för en ointresserad kvinna som bara ville lifta lite åt något helt annat håll?

      Svara
  22. Hjalmar

     /  11/05/2013

    Det här är något som Kvinnolobbyn aldrig kommer att bry sig om:
    http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/10/30/epidemi-av-dansande-pojkar-i-afghanistan/
    ”Det kan vara så många som femtio procent av de pashtunska männen som tar pojkar till ”älskare””
    För det är ju bara kvinnor som drabbas.

    Svara
    • MiT

       /  11/06/2013

      Hjalmar:
      Huh! Det är viktigare med #dagsförklippakuken… Och att sopa isen med deslitna sopborstarna.

      Svara
  23. soundtrack

     /  11/05/2013

    Alltså jag blir så sjukt bedrövad över hur Sverige ser ut när det kommer till feminsmen, Vi är ett av världens rikaste folk, ett av världens mest toleranta folk när det gäller homosexualitet, jämställdhet, rasism osv, men ÄNDÅ så styr radikalfeminismen i vårat mediaklimat. Hur och när blev det så egentligen?

    Svara
    • MiT

       /  11/06/2013

      soundtrack:
      De kommer att köra landet i botten fullständigt…

      Svara
  24. MiT

     /  11/06/2013

    Gissa vem som somnade på soffan innan Rapport och vaknade 01:15…

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/06/2013

      Någon arbetar för högtryck, tror jag… men det är uppskattat!
      *vaggsång* 😉

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Hjalmar:
        Det blev inget mer sova, fick mina timmar där… 🙂

        Svara
  25. Socialdemokratisk ledarkrönikör har lösningen
    på kvinnornas sjukfrånvaro:
    http://www.dads-r-us.se/2013/11/06/nu-maste-pappa-ocksa-ta-ansvar/

    Svara
  26. Jag tror att ni har missförstått det där med Klippa Kuken-kampanjen. Den kampanjen är riktad till Talgbollen och Axel Edgren, som mår dåligt av att vara män, inte oss normala män.

    Svara
    • MiT

       /  11/06/2013

      Malte Skogsnäs:
      Aha, så kanske det var. Och så låtsades de rikta den mot alla bara för de inte skulle känna sig ensamma och utsatta? 😉

      Svara
  27. MiT

     /  11/06/2013

    Kan man gissa att Marteus har skrivit ledaren?
    http://www.expressen.se/ledare/att-vara-kvinna-ar-ingen-sjukdom/

    Svara
    • Lustigt att man kräver att folk inte skall vara anonyma i kommentarsfälten, men det går bra att vara anonym om man skriver en ledarartikel

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        dolf:
        Hon har skrivit en anonym tidigare som dillade HELT omotiverat om patriarkat och annat när det gällde sjukvården och problem där. Jag gissade rätt då i alla fall Bara det att det finns fler kvinnliga chefer än manliga i den verksamheten…

        Och visst är det jättemärkligt att det inte är några problem att ha anonyma ledare medan det är stora problem med anonyma kommentarer?

        Svara
  28. MiT

     /  11/06/2013

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/06/2013

      Dagens dummaste…?
      Flodin har feministproblem…

      Svara
    • Och vet ni varför? Därför att manlighet är mer priviligierat än svenskhet!

      Skönt man lärt sig plocka upp nyanserna.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Larsson:
        Mmm, så menar de säkert, men i min värld stämmer det inte alls…

        Svara
    • Grodan Boll

       /  11/06/2013

      1. Vad menar hon med ”man”? Även kvinnor kan vara penisbärare, så jag hoppas att det inte var ett normativt antagande!

      2. Det är inte helt ovanligt att invandrartjejer är de som tar det ordet i sin mun. Givetvis är det fortfarande ett MANSproblem, men hur ser den feministiska teoribildningen ut som leder fram till att det fortfarande är det, trots att det var en invandrartjej som sa det?

      Svara
    • Kalle

       /  11/06/2013

      Ja vi vet ju alla att det är lika vanligt men svenska män som skriker svartskallehora efter kvinnor med utomnordisk härkomst.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Kalle:
        jajamen, det är det mest använda ordet i vårt ordförråd…

        Svara
    • David8

       /  11/06/2013

      Nej, det är Matildas eget problem att hon inte kan uppföra sig bland invandrare.

      Svara
    • Kalle

       /  11/06/2013

      För någon månad sen när jag var ute på stan så hamnade en tjej som skulle gå över ett övergångsställe i gräl med en bilist.
      Hon var invandrare och han som körde bilen var svensk.
      Det hon skrek åt honom var: din jävla svennejävel, jävla svennebög….vad ska du säga?

      Det där sista är rätt så målande, för kan han ge igen med samma mynt utan att bli en ”rasist”? Nej och det var hon väl medveten om.

      Så på sätt och vis så håller jag med henne när jag tänker efter, det är inte ett invandrar problem för det är inte invandrare som har skapat dessa dubbla måttstockar.
      Don’t hate the player, hate the game.

      Svara
      • MiT

         /  11/06/2013

        Kalle:
        Dubbla måttstockar är ett jätteproblem!

        Svara
        • Även att måtta dubbla stockar
          måste anses vara ett stort problem……..

          Svara
          • MiT

             /  11/07/2013

            Ulf Andersson:
            Precis, hur gör man det?

          • MiT skrev den 11/07/2013 kl. 04:55:

            ”Ulf Andersson:
            Precis, hur gör man det?”

            Ingen aning. Tycker bara att det är kul
            att leka med svenska språket.

  29. OT: ”I do not know if Graydon Carter would self-identify as a feminist, but I am certain that the loathing of Brick and Paltrow is largely driven by women.”

    http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/nov/05/why-do-women-hate-gwyneth-paltrow

    Svara
    • MiT

       /  11/06/2013

      Malte Skogsnäs:
      Det måste vara Patriarkatet! Googla patriarkatet så får du se att det är svaret på ALLT… 😉

      Svara
  1. Extremistiska politiker | Maniac Media
  2. Tweets från 2013 del 3 | WTF?
  3. Kampanjen #reklamera | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: