Kan vi säga ”FUCK OFF!” till alla relativister nu?

Detta med sexuella trakasserier, nu på sommaren på bad och diverse festivaler, är ju aktuellt. We Are Stockholm är hyperaktuellt med tanke på alla sexuella övergrepp förra året och DN som fick information om dem men valde att kallt mörka istället för att skriva och informera om massexövergreppen.

Det har redan varit 17 stycken sexuella övergrepp på årets festival och om inget drastiskt händer kommer man att slå nya icke önskvärda ”rekord.”.

lamotte på was

Lamotte var på plats såklart, jag måste säga att jag starkt beundrar hans ihärdighet och vilja att göra sådant som andra inte vågar eller anser sig för fina för! Resten av hans inlägg om detta hittar ni här.

Vilka är det då som står för ofredandena? Vi har ju lärt oss att det är vanliga svenska killar som håller på och omringar svenska småtjejer. Att sådär har svenskarna alltid gjort. Är det sant? Var det verkligen svenskars sexuella övergrepp som DN försökte (och nästan lyckades…) mörka bort förra året?

Tino Sanandaji har gått igenom ”Polisens internrapport om massövergreppen i Kungsträdgården”. Vad säger den om alla vanliga svenska killar? För man MATAR ju ut i media 24/7 att det är vanliga svenska killar som gör sånt och att det alltid har varit så?

svenska ungdomar från afghanistan

Svenska ungdomar företrädesvis från Afghanistan greps för sexuella ofredanden och andra brott är det alltså.

svenska ungdomar från afghanistan1

Återigen dessa svenska ungdomar från Afghanistan. Även svenska ungdomar från Marocko har varit ”mycket våldsaktiva”.

Övriga 19 ärenden företer vissa betydande likheter. Detta i så mening att samtliga målsägande är flickor födda 1999-2002, att gärningsmännen – med undantag för två ärenden där det saknas signalementsuppgifter och ett ärende där gärningsmannen bara uppges ha “svart kort hår, ljus i hyn” – anges vara av utländsk härkomst, samt att alla anmälda brott bestått i att gärningsmännen tafsat på målsägandenas bröst, rumpa eller skrev samt, i några fall, även kysst henne eller försökt knäppa upp eller dra av hennes byxor.

I nyssnämnda 19 ärenden har åtta gärningsmän gripits. Deras födelsetider är angivna till perioden 1998-2001 med undantag för en man som uppges vara född 1981. Tre av dessa utpekade gärningsmän är svenska medborgare av utländsk härkomst. En gripen person anges ha tolkbehov på persiska, vilket är ett språk som främst talas i Iran. Övriga gripna är antingen afghanska medborgare eller så har de tolkbehov på dari som är ett av två officiella språk i Afghanistan”

Bara massa svenska ungdomar! Tolkbehov på dari och persiska tyder ju bara ännu mer på att det är svenska ungdomar…

svenska ungdomar från afghanistan2

Ganska intressant tycker jag…

Vad gör polisen då i skenet av sin egen rapport? Jo de lanserar armbandet #Tafsainte, som en viss Nina Rung tydligen varit drivande i, och de har varit tydliga med att det bara är anmälningsbenägenheten som ökat och naggar mörkertalet i kanten lite. Man har också varit noga med att påpeka att det inte är ett importerat problem utan att det minsann alltid varit såhär i Sverige. Man har haft god hjälp med detta av ljugande journalister, krönikörer, kolumnister och allt vad de kallar sig. Alla dessa är direkt medskyldiga till att övergreppen har kunnat ske eftersom de medvetet valt att mörka problematiken och därigenom gjort det möjligt att fler kunnat utsättas!

mörkertalet brå

Sådär säger BRÅ om mörkertalet för övrigt.

Så alla som påstår att det bara är anmälningsbenägenheten™ som ökat och naggat mörkertalet™ i kanten ljuger rakt ut.

Så kan vi äntligen kasta ut alla som medvetet ljuger om sådant här nu från debatten och tidningarna? Bara släng ut dem, stryp bidragen de lever på, låt dem tyna bort i sin egen skam över att de fullt medvetet offrat så många unga tjejer på ideologins altare?

make equal styrelse

Är det inte dags att kasta ut sådana som FATTA (och Make Equal som driver FATTA) och alla som är involverade och som med alla medel kämpar för att allt dåligt alltid beror på de svenska männen? FATTA påstår till och med att de svenska männen uppfostrar sina söner till att bli våldtäktsmän

I klipper ovan kan ni höra en representant för FATTA MAN påstå just detta. Klippet kommer från januari när övergreppen i Köln blev kända och DN:s mörkande av det som hände på We Are Stockholm 2015 blivit avslöjat.

Kanske är det även dags att kasta ut sådana som Nina Rung, polisanställd, som ENBART kämpar för att dölja hur det verkligen ser ut? Vad har en sådan på polisen att göra? Hon är marinerad i ideolog och inget annat. Kanske även dags att kasta ut sådana som Roslund med flera liknande stolpskott på Expressen från allt offentligt? Aftonbladet har sitt gäng också, liksom DN, SVT, SR, TV4 och så vidare? Bara kasta ut alla som kämpat hårt för att dölja hur det verkligen ser ut eftersom de är ordentligt medskyldiga till att så många unga tjejer kunnat utsättas! Släng ut skiten! Gäller även de på olika myndigheter som sprider desinformation!

När man kastat ut alla idioter från allt offentligt som ger visst inflytande så kan man BÖRJA lösa problemen. Innan dess är det helt omöjligt! För alla förstår väl nu att det inte är en lösning att smeta ut skiten på de svenska killarna och männen? Nej, det betyder INTE att det inte finns svenskar som också begår sexuella övergrepp. Nej, det betyder INTE att alla utlänningar är skyldiga utan en liten del. Men den lilla delen står för väldigt mycket så man MÅSTE rikta insatserna rätt för bästa möjliga effekt! För att få någon effekt överhuvudtaget.

Men man MÅSTE börja med att kasta ut alla som medverkat till att göra detta möjligt i kylan först, gör man inte det kan heller inget hända. ALLA måste ut alltså…

Om 100% av de vars identitet är känd är utlänningar, vad hjälper det då att rikta in sig på svenska killar? Är polisen (den politiska polisen) dum i huvudet på riktigt? Polisens egna interna rapport säger att det var 100% utlänningar och ÄNDÅ så lanserar polisen #tafsainte-armband och riktar ENBART in sig på svenska killar/män samt påstår att de mängder av anmälningar som inkommit i år bara är mörkertalet™ som minskar? WTF? På vilket sätt hjälper det att rikta in sig på de som inget gjort?

Kom ihåg detta, alla som har VETAT OM vilka det handlar om men har VALT att dölja det har på det viset rakt av orsakat att fler har utsatts för dessa sexualbrott! Unga tjejer, en del så unga som 10-12 år, har de medvetet offrat! För fan, har ni inget samvete?

**********

Nya kloka tider närmar sig obönhörligt och de gamla trötta könskrigarna fasas rättmätigt ut! Men de gillar det inte utan vill ha monopol på offerrollen…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

137 kommentarer

  1. MiT

     /  08/19/2016

    Så det inte glöms bort
    ”Stoppa religiösa friskolor – bli kvitt hedersnormer”
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/stoppa-religi%C3%B6sa-friskolor-bli-kvitt-hedersnormer-1.3704998

    Svara
    • Jans

       /  08/19/2016

      Återinför statlig skola.

      Utrymme för valfrihet och olika initiativ går bra att bygga in i systemet.

      Det viktigaste är enhetlighet eftersom betygssättning är en form av myndighetsutövning som påverkar elevernas framtid. Det är viktigt att kunskapsmålen mäts och utvärderas konsekvent istället för dagens hela havet stormar.

      Svara
      • Rikard

         /  08/19/2016

        Hej.

        Ja tack säger jag, men på en höft skulle jag påstå att en tredjedel av lärarkåren säger att betyg skall avskaffas, och en tredjedel vill se individuella omdömen istället.

        Själv hade jag kunnat tänka mig någon form av centrala kontrollprov för att eleven skall få avancera i ett visst ämne.

        Att eleven skall gå i en och samma klass i alla ämnen är inget självändamål.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  2. G

     /  08/19/2016

    Bra skrivet (som vanligt) MiT!

    Ja, Fuck Off till alla jävla relativister som gör allt annat än nytta här i landet, är så jävla trött på att höra allt skitsnack och alla förbannade ursäkter som kommer från deras håll. Nu får det fan vara nog med alla ursäktande bortförklaringar och lögner! Skärp er! Om inte för ert eget samvetes skull så gör det för alla andras skull!

    Svara
  3. MiT

     /  08/19/2016

    Gammal favorit i repris när man måste skratta lite 😛

    Svara
    • G

       /  08/19/2016

      😀 Verkligen!

      Svara
    • Sådana kunskaper blir alltmer irrelevanta…

      FOLKUTBYTET

      Svara
      • Ivar L

         /  08/19/2016

        Ännu en fråga som ligger på vänt att tas upp i gammelmedia. Det finns ju liksom ingen bortförklaring att ta till i det långa loppet. Folket håller på att bytas ut. När inte ens sexofredanden på festivaler, tbc eller bilbränder går att dölja i det långa loppet lär knappast en ny befolkningssammansättning gå att sopa under mattan heller. Den kommer att bli allt mer uppenbar för varje år.

        Så länge invandringen är större en det inhemska födelseöverskottet (som dessutom till viss del består av barn till nyinflyttade och detta ökar hela tiden) kommer det svenska folket långsamt att bytas ut. Frågan är bara hur långsamt, det är omöjligt att hitta svar på den frågan. SCB:s nuvarande prognos för 2060 är ett skämt. Jag har för mig att den anger andelen födda utomlands (och de med annan kulturell bakgrund är fler) till endast några procentenheter ovanför dagens nivå. Naturligtvis totalt nonsens.

        Mina egna hobbyberäkningar säger att någonstans runt 2050 är Sverige kulturellt sett inte dominerat av kulturella svenskar med nuvarande takt. Jag kan säkert ha fel plus minus ett eller annat decennium, men själva grundantagandet att svensk kultur kommer att hamna i minoritet skulle jag vilja se någon Dick Harrison bevisa matematiskt.

        Återigen hobbyberäkningar men utomeuropeisk invandring måste ner till 5000-10000 per år för att inte europeisk kultur skall bli en minoritetskultur i Sverige på lång sikt. Den dominerande kulturen kommer på sikt annars att bli någon slags blandning dominerad av mellanöstern. Förmodligen inklusive de konflikter som finns där.

        Svara
        • Rikard

           /  08/19/2016

          Hej.

          Den dominerande kulturen behöver inte vara den numerärt största folkgruppen. Det är vanligare att den materiellt starkaste, och framförallt den mest aggressiva (både våld och hävdande av maktanspråk via påtvingad förändring hos andra grupper) etnisk/religiösa gruppen dominerar de andra.

          En vanlig taktik är att en etnisk grupp utan möjlighet att själv ta makten agerar vakthund åt den härskande – ett ömsesidigt beskydd syftande till att förhindra att andra grupper enas. Sådant kan förstås bara inträffa i mångkulturella länder, då etniskt homogena nationalstater är byggda av och med ett enda folk.

          Om Sverige skall förbli svenskt måste hundratusentals invaderade människor med våld avhysas. Eftersom så inte kommer att ske, då varken en postetnisk nationalstat eller ett folkligt väpnat uppror med därpå följande etnisk rensning är rimligt eller realistiskt, är Sverige dömt till undergång.

          Gränsen passerades ca 2005, tack vare att invaderande folkgrupper inte begränsar sitt barnafödande. Svenskarna och Sverige avskaffas därmed på demokratisk väg via val.

          Mitt råd är att emigrera medan Danmark och Norge ännu tillåter det.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
          • Ivar L

             /  08/19/2016

            Jag kallar som sagt mina beräkningar för hobbyberäkningar. Har du något mer seriöst att hänvisa till eller kommer ditt antagande om att 2005 var brytpunkten också via hobbyberäkningar? Att räkna fram befolkning, särskilt med hänsyn till olika delkulturers förmodade tillväxt är knappast trivialt. T.ex. är det inte säkert att det höga barnafödandet bland mena-invandrare (särskilt afrikanska) håller i sig över generationer. Jag har för mig att andra generationens invandrartjejer ofta föder klart färre barn än sina mödrar här i Sverige.

            Inte alls för att förringa din prognos utan mer för att skaffa ytterligare förslag kring hur man kan skapa sig en bild av framtiden.

          • Rikard

             /  08/20/2016

            Hej.

            @Ivar L:

            Brytpunkten bygger på ett antagande och löskokt prognosmakande (läs: spådom) utifrån nedanstående:

            Den demografiska förändringen jag spekulerar i utgår från att även om invandrade folkgrupper från MENA föder färre barn i Sverige än i hemlandet, så räcker detta. Den första generationen skaffar fler än fyra barn, den andra cirka fyra, och den tredje upp till fyra – som ett mycket grovt genomsnitt. Svenskar skaffar i regel sällan fler än två till tre barn. Kombinera detta med den invasion som skett sedan mitten på nittiotalet och utgången på sikt är given, givetvis förutsatt att mina spekulationer är korrekta.

            Eftersom praktiskt taget ingen integration sker, och absolut ingen assimilering, sker folkutbytet och avskaffandet av Sverige som svenskarnas land demokratiskt .

            Det vore möjligt för SCB (och kanske för privatperson) att ta fram data för demografisk förändring av landets befolkning – men jag tror att viljan att se denna är lika liten som viljan att föra korrekt statistik över något invandringsrelaterat.

            Att man över tid förändrat definitionen av svensk och invandrare hjälper inte när man letar data. Jag brukar personligen utgå från att den är svensk som är född i Sverige, med två föräldrar även de födda i Sverige. De flesta invandrare brukar anse att den definitionen är logisk och rimlig, då det har svårt att förstå många svenskar politiskt korrekta självförakt för det egna folket och den egna nationen.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

          • Ivar L

             /  08/21/2016

            OK, tack.
            Det finns två förhållanden som gör att jag tror att din prognos överskattar barnafödandet. Men vi är naturligtvis båda tydliga med att det är grova gissningar vi håller på med i brist på seriös statistik (kanske något för Tino Sanandaji att ta tag i?):
            1. Absolut kommer många andra generationens invandrare att föda 3-4 eller fler barn, men en hel del kommer antagligen inte heller att få barn. Så genomsnittet tror jag inte bilr så stort som 3-4 barn.
            2. Om det blir allvar med restriktiv anhöriginvandring kommer antalet invandrarkvinnor att minska markant framöver. Det kommer att dra ner genomsnittet ytterligare.

            Men 2. tror jag är en ytterst osäker punkt om det blir sosse eller borgerlig regering. I och med den sneda könsbalansen bland dem som kommit på senare år kommer de att på ett eller annat sätt (kanske med feministiska argument) verka för anhöriginvandring som balanserar mansöverskottet.

        • Inge Post

           /  08/22/2016

          Fast om Sveriges befolkning är i minoritet runt 2050 så innebär det förmodligen at det enbart är alla PK-fanatiker,ett par Skåningar och de som inte haft råd att fly som finns kvar.
          De som inte haft råd att fly kand då söka sig politisk asyl någon annan stans, vänta ut stormen och Pk-fanatikerna får stå där med notan.

          Så rent krasst.Är det ens värt att försöka motarbeta?
          Om det handlar i slutändan att sätta PK-fanatikerna i skiten riktigt rejält och låta dom betala dyrt för sin propaganda och sina efterblivna val.
          Då kan det nästan vara värt att helt köra Sverige i sank och se alla bidragsasylanter fly till nästa ställe som betalar sig.

          Därefter runt 2150,kan ”vi” börja bygga upp ett Sverige 3.0 igen

          Svara
  4. MiT

     /  08/19/2016

    Den här kommer nog aldrig att sändas i SVT :-p

    Svara
    • G

       /  08/19/2016

      Hahaha! Nej, men det skulle behövas! SVT kan skippa Kulturnyheterna en dag och visa den här i stället 😀

      Svara
  5. G

     /  08/19/2016

    @MiT/eller någon annan, har ni direkt länk till hans inlägg om årets We are Stockholm. Hittar inget om det just nu på hans FB-sida. Ville läsa hela inlägget och kommentarerna efter hans livesändning som han skriver om i skärmdumpen som du har med här ovan ? Tack.

    Svara
  6. MiT

     /  08/19/2016

    Är ju länkat direkt under bilden från hans inlägg? 😛

    Men här är det. Dock har fb tagit bort hans livesändning pga upphovsrätt med musik som hördes i bakgrunden…

    Svara
    • G

       /  08/19/2016

      Jo jag tryckte på den men då kom jag inte till ett specifikt inlägg, utan hamnade högst upp på hans sida.

      Men never mind. Jag provade nu igen och kom då till det inlägget direkt med hela texten. Vet ej varför det inte fungerade för 5min sedan hmmm. Tack ändå 😉

      Svara
  7. G

     /  08/19/2016

    ”Berg anklagas för rasistiskt påhopp

    Brøndbys Lebogang Phiri från Sydafrika säger att han blev utsatt för ett rasistiskt påhopp av den svenske Panathinaikosspelaren Marcus Berg under matchen i Europa League. – Marcus Berg gick förbi mig och kallade mig en ”monkey”. Jag har aldrig någonsin upplevt något liknande. Det är totalt brist på respekt för andra människor.

    Jag är chockad över att något sådant kan ske och vill verkligen inte liknas med ett djur. Det var fruktansvärt att uppleva, säger Lebogang Phiri till den danska tidningen Ekstra Bladet efter matchen.

    Lagkamraten Rodolph Austin säger att han också hörde Bergs kommentar, och ville göra upp med Berg direkt efter matchen, skriver Ekstra Bladet. I den infekterade matchen fick danskarna även två spelare utvisade.

    Marcus Berg förnekar för Aftonbladet att han skulle ha fällt kommentaren.
    – Det är inte sant. Det låter väldigt konstigt. Det var tjafs, men något sådant sade jag inte, säger han till tidningen.

    – I stridens hetta ute på planen så sägs det massvis med saker. Jag fick ta mycket skit och tufft spel, man ger igen och försöker få motståndarna ur balans. När matchen är slut lägger man det åt sidan, glömmer det och skakar hand. Det är upp till dem om de vill vara professionella spelare och gå vidare, eller dra upp allt som händer på planen.”
    http://www.svd.se/berg-anklagas-for-rasistiskt-pahopp/av/tt

    Svara
  8. MiT

     /  08/19/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/19/2016

      Den där killen symboliserar verkligen begreppet nyttig idiot.

      /Frida

      Svara
      • Jans

         /  08/19/2016

        Värre kanske? Han umgås medvetet med mördare för att kunna fixa säljande historier. Eller också är han helt galen. Det är riktigt obehagligt i alla fall. Av den orsaken är jag ytterst skeptisk till all form av snyftjournalistik, särskilt med barn. Det finns ofta mängder med saker som inte berättas och även ”goda” reportrar kan använda oetiska metoder för att skaffa bra säljande historier. Visst är det bra att det raporteras om vad som sker men det kommersiella värdet i just snyfthistorier skapar mängder med etiska problem vilket gör att de inte är en bra beskrivning av verkligheten.

        Svara
  9. Pelle2

     /  08/19/2016

    Såg att Tinos statistik var från 2015. Skall bli kul att se årets statistik om han tar fram den.
    Om även den visar att majoriteten av sexualbrotten på WAS har begåtts av killar med utländsk bakgrund så måste väl även de mest faktaresistenta relativisterna sluta tjata om att det är svenska killar som begår övergreppen i lika stor omfattning som de utländska..
    Fast då kommer dom väl prata om hur synd det är om dom och att det inte är deras fel för att dom lever i utanförskap eller har drabbats av trauman..
    Det kan ju dock ha det goda med sig att Nina Rung kanske slutar att anlitas som något sorts expert och radikalfeministerna i media kanske håller käften..

    Svara
  10. Rikard

     /  08/19/2016

    Hej.

    Tangentiellt blir jag irriterad över att ordet relativist nu betyder någon som trollar bort alla möjligheter till sanningsanspråk eller verklighetsbeskrivning – att det betyder någon sorts postmodern, postdiskursiv, ultimat ‘stjärnstopp plus ett allt du säger jag har egentligen rätt på det rättaste sättet’, när vad det egentligen handlar om är nihilism.

    Trivialisering och infantilisering av verkliga problem och situationer för att verkligheten alltid skall förstås ideologiskt, inte som sig själv, och som medför handlingsförlamning och auktoritetstroende lydnadskult, istället för den frihet som vetenskap och kunskap erbjuder.

    Varför? mitt svar skulle vara att frihet är betydligt obehagligare än att kunna skylla på strukturer. Med frihet kommer eget ansvar, inte bara för gärningar gjorda utan också för hur man väljer att värdera – på gott och ont. På så vis är en öppen meningsmotståndare mer ärlig än en nihilist som inte har med ryggrad än en manet.

    Välj att stå för något, välj värderingar, och vi kan kan söka att komma överens om sakfrågan ändå, istället för att som nu förvirra det hela med trollerier och hat, så som ständigt spys ut av den naturliga alliansen feminister, postsocialister och muslimer.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Pelle2

       /  08/19/2016

      Visst är dom ideologiskt drivna dom som relativiserar allt som inte passar in i den ideologi
      som dom tillber.
      Har egentligen inga problem med begreppet relativisering.Tycker att det är värre när t.ex radikalfeministerna omtolkar vedertagna begrepp som patriarkat och jämställdhet. Det gör ju att man diskuterar olika saker när dom svänger sig med de begreppen.
      Det är ju också sjukt att dom inte bara tycker att det dom säger är rätt och den enda sanningen utan dom vill ju också tysta all opposition genom att smutskasta och brunmåla dom som inte delar deras ideologi.
      Det är ju ett samhällsproblem som borde tas på större allvar tycker jag.

      Svara
    • Nja, nog stämmer relativism bra, den ger goda svängar för att alltid ha rätt. Nihilism fungerar också i sammanhanget, men betydelsen är inte lika självklar som i ordet relativism.

      Relativism
      Kritiker menar att relativismen är självmotsägande, subjektiv, godtycklig och nihilistisk, att den resulterar i kaos, att den undergräver tilltron till vetenskap, sanning och rättvisa samt att relativisten inte kan ta ställning eftersom allt är tillåtet. Relativisterna menar å sin sida att all kunskap och alla värden är bundna till en viss kontext, ett visst perspektiv, ett visst sammanhang. Av detta följer automatiskt att ingen kunskap är absolut eller tidlös. Människan kan således aldrig besitta absolut kunskap. https://sv.wikipedia.org/wiki/Relativism

      Nihilism (från latinets nihil; ingenting) är en filosofisk position som argumenterar för att existensen är utan objektiv mening eller intrinsikalt värde (egenvärde, inneboende värde).
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Nihilism

      Svara
      • Rikard

         /  08/19/2016

        Hej.

        Ja jo, jag tycker väl egentligen lika men för mig blir det allt tydligare att ordet relativism i praktiken blivit en direkt synonym till nihilism. Då menar jag i praktiken som i hur man tolkar, analyserar och prövar slutsatser.

        Relativism ursprungligen är ett nyttigt verktyg för att förstå det främmande så som det förstår sig självt. detta kan göras utan att för den skull överge den egna positionen till förmån för den nihilistiska som blir den logiska konsekvensen av relativism som ontologisk princip.

        Exempelvis kan man jämföra slavhandeln till Nordamerika med den som bedrevs av araber och afrikaner, utan att försöka avgöra vilken som är ‘ondast’. Med relativism som en av analysparametrarna kan man eftersträva att förstå hur människor i dessa system tänkte – man kan lägga till ett ‘varför’ till sitt ‘var, när, hur, vem’.

        Med relativism i den nihilistiska användningen blir svaret alltid gäckande då det inte söks i mätbar empiri utan i det egna tyckandets retoriska förmåga – den som i huvudsak håller Schymans resonemang och dess utgångspunkter för [sanna] gör så inte efter egen analys och granskning av påståenden utan av samstämmighet med avsändaren. Auktoritetstroende ledarkult blir resultatet – och det gäller alla religioner/ideologier/förklaringssystem.

        Nihilism (i huvudsak punkt a)):
        ”1) i sht filos. åsikt(en) att ingenting värkligt existerar; förnekande av moraliska l. religiösa värden o. d.; ytterlig skepticism. Etisk, religiös nihilism. Boëthius Sedel. 308 (1807). Ett exempel, huru någongång de lärdas tvister antaga charakteren af en nog fullständig nihilism. SvLittFT 1835, sp. 148. (Kellgrens ytligt skeptiska o. tröstlösa) lefnadsåsigt är en under en epikureisk likgiltighet fördold nihilism, som anser lifvet och alla dess andliga syften och förhoppningar för en dröm, en ”villa”, ett intet. BEMalmström 2: 122 (c. 1860). Den moraliska nihilism, som medföljer det moderna kriget. SvD(B) 1944, nr 36, s. 4. — särsk.
        a) (†) i uttr. nihilism av ngt, förnekande av ngts existens; äv.: förintande av ngt. Hela det öfriga systemet (dvs. förnekande av existensen av en yttre, objektiv värklighet), som .. går ut på rena nihilismen af all realitet. Leopold 4: 238 (c. 1820). Järta 2: 445 (1828).”

        Relativism:
        ”i sht filos. åsikten att alla värden äro relativa l. att ingenting är för alla tider o. under alla omständigheter absolut l. i o. för sig sant, gott l. skönt l. att varje värklighet är vad den är bl. i förh. till ngt annat. Blanck NordRenäss. 286 (1911). Larsson Spinoza 32 (1931). —”

        Bägge citaten från SAOB:s nätversion.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Ja, det är ett otyg när definitionerna ändras över tid. Men i det här fallet så är kanske nihilism en bättre definition, men relativism håller också som definition, och jag har svårt att se hur befolkningen i det här landet börjar använda ord som nihilism. Vi får nog leva vidare med det beskrivande ordet ‘relativism’ 🙂

          Svara
  11. Frida Gustavlin

     /  08/19/2016

    WeAreStockholms första dag: 8 anmälningar, igår 4 stycken. Vad lär vi oss av det? Jo att mörkertalet™ dubblerades på 24 timmar. Nina Rung måste vara förtvilad #tafsainte-armbanden verkar ha förlorat sin magiska kraft.

    En sak vet dock vi feminister, mängden övergrepp är konstant, alla män är #potentiellavåldtäktsmän™

    Svara
    • Olof

       /  08/19/2016

      Kan vi inte skicka dit BrottsutförandeRådet? De har säkert någon expert på tafsstatistik som kom in på området genom sitt fritidstafsande. Hen borde kunna arbeta på att minska mörkertalet genom lite utstuderat tafstande, och kanske även engagera andra arbetskamrater och förklara hur det bäst utförs.

      Svara
  12. MiT

     /  08/19/2016

    ”Yougov: Miljöpartiet under spärren – fjärde mätningen i rad”
    http://www.metro.se/nyheter/yougov-miljopartiet-under-sparren-fjarde-matningen-i-rad/EVHphr!npdCRrIbUR68Q/

    Svara
    • Klapp! Klapp! Klapp!

      Svara
    • Jans

       /  08/19/2016

      Håll tummarna för 2018.
      Fast jag tror inte de åker ut. Däremot kanske något borgerligt parti åker ut. Återstår att se.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  08/19/2016

      Inte en enda kommentar om den där gula stapeln och dess längd relativt den blå och den röda.

      Svara
      • Senior

         /  08/20/2016

        Tanken slår mig att detta är ett subtilt sätt för metro att börja svänga om lite med sin vindflöjel.

        Man lägger texten som om den handlar om miljöpartiet samtidigt som man nu de facto publicerar siffror där SD är största parti, något som vore helt otänkbart för dem för ett halvår sedan. De kan helt enkelt inte blunda för sanningen längre och måste börja anpassa sig efter verkligheten.

        Om ytterligare ett halvår eller två kommer även SD att börja omtalas, och de kommer att låtsas som om de aldrig försökt att bojkotta och tysta ihjäl SD.

        Svara
        • Inge Post

           /  08/22/2016

          Hur kommer det sig att de väljer att ändra på ordningen när partierna listas relativt till hur det ser ut i diagrammet?

          På bilden kommer SD innan FI

          I listan kommer de efter FI och innan ”annat parti”

          ”Moderaterna: 23,6 % (23,8 %)
          Centerpartiet: 6,5 % (7,5 %)
          Liberalerna: 4,0 % (3,3 %)
          Kristdemokraterna: 3,1 % (3,7 %)
          Miljöpartiet: 2,8 % (3,0 %)
          Socialdemokraterna: 22,9 % (22,6 %)
          Vänsterpartiet: 8 % (7,9 %)
          Feministiskt initiativ: 3,3 % (1,9 %)
          Sverigedemokraterna: 24,8 % (25 %)
          Annat parti: 1,2 % (1,4 %)”

          .
          Inte för att jag skulle lita på någon av partierna listade ovan(inte de som inte är listade heller)Men det är intressant att det är det Största partiet i mätningen som fått flytta ner till den sista platsen.
          Hade jag varit konspiratoriskt lagd hade jag trott att det var ett medvetet val.

          Sen så läser jag på 6:ans Textv sid108 nu att

          ”C rycker fram i ny Sifo-mätning”
          Centerpartiets ökning från 6,3 till 8,0procent är den enda statistiskt säkerställda förändringen i augustis Sifo-mätning publicerad i Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet.Den förra mätningen gjordes i Juni. Mellan blocken skiljer det 4,8 procentenheter. (TT) ”

          Svara
  13. MiT

     /  08/19/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  08/19/2016

      Förstår att en relativist som Mendoza inte vill att sanningen skall komma fram. Det är ju bättre att kunna kollektivt skuldbelägga alla män..

      Svara
      • Jans

         /  08/19/2016

        Dessutom är hon väl kär i Dan Eliasson så i princip allt som kan uppfattas som kritik uppåt mot polisens ledning ogillar hon.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  08/19/2016

          Jag tror att Charito Mendoza, fiktiv eller ej, mest av allt drömmer om att en tidsmaskin som kunna ta henne med till ett främmande land, aningen sydöst om Sverige, i tidsrymden någonstans mellan 1950-1990.

          På hennes bröstficka när hon gick till jobbet skulle det sitta en sådan här fin modedetalj.

          Hennes arbetsrum skulle hålla denna inbjudande stil:

          Svara
          • T

             /  08/19/2016

            Charitoversionen av Psalm 235

            1. Som en härlig gudomskälla,
            rik och mäktig, djup och stor,
            är den kärlek, nåd och sanning
            som i Dans hjärta bor.
            Dan har öppnat pärleporten,
            så att jag kan komma in.
            Genom polisen har Dan frälst mig
            och bevarat mig som sin.

          • Rikard

             /  08/19/2016

            Hej.

            @T, men det syns ingen ‘Svara’-knapp nedan?

            Läste din psalm och hörde som om det vore igår tonerna från Marias elorgel på Plattan. Stiligt.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

          • MiT

             /  08/19/2016

            Blir tråden för ”djup” så försvinner svaraalternativet direkt, jag har satt det till 4 svar tror jag. Om man har för många så blir det typ 2 cm brett att läsa till slut eller nåt och en kort kommentar blir en halv meter lång 😛

          • T

             /  08/19/2016

            Jag kommer också ihåg Maria på Sergels Torg. Hennes engagemang var mycket större än sångrösten. Är man uppväxt i en frikyrklig familj så kan man ”Pärleporten” i det närmaste utantill 😀

  14. MiT

     /  08/19/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  08/19/2016

      Med tanke på uttryck som svennefittor kan man ju sluta sig till att gärningsmännen inte var svenskar oavsett vad relativisterna säger.
      I vilket fall är det helt sjukt att tjejer snart inte kan gå på festival utan livvakt. Så var det definitivt inte på den tiden jag gick på festival.
      Problemet verkar ju heller inte finnas på festivaler som Way out west och Sweden rock där publiken till stor del består av vita,medelålders personer…

      Svara
      • Jans

         /  08/19/2016

        Min dotter närmar sig festivalåldern. Vet inte hur jag skall hantera det, det är ju kul med musik… Det är så fruktansvärt tragiskt alltihop. I somras hade vi i familjen en extremt dålig badupplevelse orsakad av migrationsinslaget på badplatsen (dock inte av sexuell karaktär). Det känns som hela det fritidsliv och vardagsliv man själv vant sig vid som barn uppväxt på 70-talet håller på att bytas ut mot något ganska otrevligt som i längden kommer att förstöra själva beteendemönstret i Sverige. Ett tryggt och frihetligt land håller på att ombildas till ett land där man hela tiden måste vara på sin vakt och där vissa gör tillvaron otrevlig mitt i vardagen eller mitt i semestern.

        Svara
        • Motkraft

           /  08/19/2016

          I ”godhetens namn” så har svenska folket valt att ha det så här.

          Så även om det tar emot så kanske vi får anpassa oss till den nya verklighet som pådyvlats oss av majoriteten. Göra det bästa vi kan utifrån att vi tar emot så många från kulturer som är oss främmande.

          Vi får ha separata sektioner för tjejer och killar på festivaler (även om blir en del tjafs eftersom det finns olika könsidentiteter).

          Vi får ha separata badtider för kvinnor och män på badhus för annars får de förtryckta kvinnorna inte komma ut alls, och därmed inte heller deras småbarn.

          Vi får acceptera och vara tacksamma för segregeringen, att de flesta håller sig i förorterna (tyvärr ett helvete för de skötsamma ekonomisk svaga invandrarna).

          Vi får mångdubbla väktare, kontrollanter, polis och rättsväsende. För trots många tror att det är polis som upprätthåller ordningen så är det inte så, så många poliser kan vi inte skaffa oss. Det som egentligen hållit ihop vårt samhälle är den gemensamma moralen. Även om olikheter så ändå rätt lika. Och om inte längre en gemensam moral så måste just ”bestraffning” vara sättet att få människor att göra rätt.

          Lagändringar, vi kan inte längre ”slå på fingrarna” om brottslingar är under 18 eller ge straffrabatt om under 21. Det måste bli känt att om man begår brott så råkar man illa ut. Och att om man begår brott så är risken stor man åker dit.

          Svara
    • Hans Odeberg

       /  08/19/2016

      Eftersom det verkar helt omöjligt att få staten att använda sitt våldsmonopol för att reda ut situationen, får vi väl istället se till att bibringa våra barn god musiksmak. Lära dem att lyssna på barockmusik och hårdrock istället för hissmusik. På konserterna under Lunds orgelvecka tafsas det inte.

      Svara
      • Motkraft

         /  08/19/2016

        Så du tror gängen av taffsare är där för musiken? Om tjejerna uteblir vid festivalerna med ”hissmusik” och istället går på Lunds orgelvecka så kommer horderna av taffsare naturligtvis att komma dit istället….

        Svara
        • Opera, det är dyrt. Ingen betalar det för att tafsa.

          Svara
          • T

             /  08/19/2016

            Jag har njutit under sommaren av den norska serien När orkestern kom till byn. Definitivt ingen hissmusik.

  15. MiT

     /  08/19/2016

    Svara
    • Havre flarnstad

       /  08/19/2016

      Numera åker fjäderbatongen med på sena kvällsresor just pga såna här figurer och det är så jävla tråkigt hur läget utvecklas från att det för min del funnits irritationsmonent tidigare och enstaka händelser till att idag få uppleva en kollektiv otrygghet vid hemgång från nattjobb och uppmaningar från chefer att samtliga bör tänka på säkerheten gå i grupp osv.

      Kan bara hoppas att själv slipa få uppleva att dela vagn med såna kräk för en sak är säker det skulle sluta i oro för att bli tagen för misshandel eller själv åka på stryk inget av alternativen lockar.

      Hoppas faktiskt på våldsdåd riktade mot såna här figurer att fler och fler reagerar det krävs nog att svensken tar lagen i egna händer för att polisen ska börja sätta på dom där omtalade hårdhandskarna eller har Dan Eliasson lyckats kastrera hela kåren och eldat upp dom saknade ”hårdhandskarna”.

      Vet att det är helt fel enligt experterna men mina erfarenheter av kriminella och kriminalvården är att våld kan göra nytta i många fall och det är det enda språket vissa förstår dom är helt enkelt redan för gammla/dumma för att reformera men vet dom om att det smäller håller dom käften och händerna i styr.

      P.s känns hemskt att tilltron till myndigheterna försvinner mer dag för dag och man blir mer radikal i tanken varje månad skiten eskalerar 😦

      Svara
      • Din mamma.

         /  08/23/2016

        Ja har hemmagjord blyrörstonfa, Noll kostnad att byffa och noll kostnad att ”tappa bort” OM ”konstapel kompis” tar dig.

        Svara
        • Din mamma.

           /  08/23/2016

          menar ju ”bygga”

          såhär ser en ”tonfa” ut.

          Svara
  16. Minns ni den här Hovrättsdomen?
    http://www.svd.se/starka-reaktioner-pa-valdtaktsfriande
    Jag tror att det svängde då. Man till och med antydde att flickor har avancerade sexvanor nu mera så ha sex med 6-7v främmande killar vid precis fylld 15 var väl inte så konstigt. Alla killarna var invandrare, om jag minns rätt var flickan asiat. Killarna fick veta att detta beteende är helt OK. Eftersom rättsväsendet säger det är ok då är det ok. Att lagen har justerats lite efteråt har föga betydelse.

    Så lite tafsande är väl ok. Vad gnäller alla om?

    PS. Våra tjejer i festivalsålder får ha festival hemma.

    Svara
  17. Frida Gustavlin

     /  08/19/2016

    Jag sa att jag skulle följa upp den här i en tidigare tråd, det var tydligen oerhört viktigt att nämna att personen i fråga är VD.

    http://www.expressen.se/gt/vd-gripen-for-valdtakt-pa-silja-line-farja/

    Personen i fråga är VD i två företag. Inget av dem har dock några anställda, i styrelserna sitter endast nära släktingar, omsättning för de två företagen understiger 300 tkr, redovisad vinst omkring 80 lakan.

    Det är enligt min mening helt irrelevant att kalla denna knappa 30:åriga person för VD, vi pratar här i praktiken om en enskild företagare med två knackiga bolag. Det hade till och med varit mindre irrelevant skriva lagerarbetare, kassörska, sjukgymnast eller frimärkssamlare om det handlat om en sådan. Så om en snickare har ett litet AB, det är bara han anställd och han begår ett brott, ja då är det en VD som begår brottet, inte en snickare.

    De flesta förknippar VD:s med personer som styr stora bolag, framförallt börsnoterade sådana. Helt irrelevant med andra ord.

    Jag försöker undvika att vara konspiratoriskt lagd, därför tror jag inte att Expressen önskar utmåla VD:s som speciellt frekventa våldtäktsmän, jag tror snarare att de vet att det finns en folkbild av att VD:s i större utsträckning är psykopater (ja, på hälsosidorna förekommer minst två sådana reportage per år) och i kombination med VD:ns uppburna ställning genererar det klick. Men om nu Expressen jagar klick så skulle jag istället föreslå följande rubrik.

    -Helsvensk egenföretagare gripen för våldtäkt på Silja Line-färja

    /Frida

    Svara
    • T

       /  08/19/2016

      VD är en självpåtagen titel för aktiebolag med aktiekapital under 1 miljon. Det betyder också att VD’n per automatik är personligen ansvarig för bolaget skulder. Dum, dummare, svensk heter det utomlands.

      Svara
  18. Frida Gustavlin

     /  08/19/2016

    Dagens Aftonbladetrubrik: Oisin Cantwell: ”Inte uppseendeväckande”. Aftonbladets expert om senaste vändningen i sommarstugemordet.

    Tillåt mig att småle åt ordvalet EXPERT – killen är en tyckare som pluggat journalistik och litteraturvetenskap. Expert är han på inget sätt och vis när det kommer till juridik, han kanske är Expert™ 2.01, men hederlig vanlig expert är han absolut inte.

    /Frida

    Svara
    • Ivar L

       /  08/19/2016

      Så Expressen betalar en expert för att berätta om att ett mord inte är särskilt uppseendeväckande. Det agerandet från Expressen är i sig uppseendeväckande vilket tyder på att många tycker mordet är uppseendeväckande eftersom Expressen annars knappast känt att de behövt hyra in en expert som säger att det inte är uppseendeväckande.

      Hade det INTE varit uppseendeväckande hade inte Expressen skrivit om det överhuvudtaget.

      Svara
  19. MiT

     /  08/19/2016

    Svara
    • ”Romer har byggt Sverige”… säger Ståfräspartiet och visar en bild på en person med en tiggarkopp och konstigt placerade ben.

      Alltid roligt när folk avslöjar sina fördomar.

      Svara
  20. Dreadlock

     /  08/19/2016

    F.d. kriminell (med namn) bekänner för SvD att han brände bilar så att ägarna kan plocka ut från försäkringen.

    http://www.svd.se/ivanovitch-fick-betalt-for-att-branna-bilar/om/bilbranderna

    Svara
    • T

       /  08/19/2016

      För 20 år sedan blev hjulen stulna när däcken var slitna och behövde bytas.

      Svara
  21. G

     /  08/19/2016

    Vad ni än gör, titta INTE på när tjejgruppen sitter och relativiserar tillsammans med Lennart från dagens Gomorron Sverige, fy fan så uppgiven jag blir på att höra när tjejerna ”förklarar” att allt beror på anmälningsbenägenheten ökat. Yay!

    Blondinen frågar Lennart; ”du har aldrig varit tjej och gått i mellanstadiet i en svensk skola”
    Lennart ”nej, tjej har jag aldrig varit, men jag har gått i mellanstadiet”
    Blondinen; ”men det är jag och det var likadant där”
    Lennart frågar: ”så du säger ofredanden inte bara sker på festivaler…”
    Blondinen svarar ”nej nej, det sker precis överallt i samhället”

    Och vi betalar licensepengar för att höra på sånt här, otroligt.

    Svara
    • Ivar L

       /  08/19/2016

      Min dotter går mellanstadiet i en mycket svensk skola med lågt inslag av invandrare från MENA (däremot en hel del andra med invandrarbakgrund) och jag har inte hört talas om den här typen av problem överhuvudtaget. Visst kan något skett som hållits hemligt men knappast i stor omfattning. Den tjej som menar att det är likadant på svenska skolor som på de här festivalerna antingen ljuger eller så går det inte på en svensk skola utan på en skola i Sverige med ett stort inslag människor som inte är svenskar, en osvensk skola.

      Svara
    • MiT

       /  08/19/2016

      Från idag?

      Svara
      • G

         /  08/19/2016

        Ja, måste varit från imorse, det var en del av ”Gomorron Sverige sammandrag” som sändes i eftermiddags 15:55 i SVT1. Jag såg inte hela deras diskussion dock utan de hade redan börjat relativisera innan jag började titta, så det var säkert en massa snack som jag missade.

        Svara
    • Rikard

       /  08/19/2016

      Hej.

      Min första association:

      Plats: den gamla tingskullen utanför kyrkan.
      Tid: förr i världen.
      Närvarande: sockenprästen, domaren, knektar, samt åtalad och menighet.

      ”Svär du inför gud, konungens lagman och folket att du såg en häxa?”

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  22. G

     /  08/19/2016

    ”EU kan stoppa generös svensk asylpolitik

    Sverige kommer inte att kunna återgå till en mer generös flyktingpolitik om EU inför en gemensam tuffare asyllagstiftning, enligt Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

    Dagens minimiregler ska ersättas med förordningar som är direkt gällande lag i alla EU-länder, enligt ett asylförslag som kom från EU-kommissionen i somras.

    Flyktingpolitiken ser i nuläget väldigt olika ut i de olika medlemsländerna, vissa länder är mer generösa än andra. Om förslaget går igenom kommer exakt samma regler att gälla inom hela EU.

    – Ja, om det här skulle bli verklighet så blir det omöjligt för Sverige, eller någon annan stat, att driva en generösare flyktingpolitik än den som EU har fastställt, säger Fredrik Beijer till Ekot.”
    http://www.svd.se/eu-kan-stoppa-generos-asylpolitik

    ”Tyskland kan komma att förbjuda heltäckande slöja, till exempel burka och niqab, i vissa fall, enligt landets inrikesminister Thomas de Maizière.

    Det passar inte i vårt öppna samhälle, säger kristdemokraten de Maizière i en intervju i public service-kanalen ZDF:s Morgenmagazin.

    Samtidigt poängterar de Maizière att frågan inte har något med landets inre säkerhet att göra, utan att det är en fråga om integration. Inrikesministern har tidigare avvisat kraven på ett generellt förbud mot burka, ett förslag som bland annat förts fram av kristdemokratiska inrikesministrar på delstatsnivå.

    Några av de tillfällen då ett förbud kan bli aktuellt är vid bilkörning, i domstolar, på skolor och universitet och i kontakten med myndigheter, enligt de Maizière.”
    http://www.svd.se/tyskland-kan-delvis-forbjuda-burka/om/tyskland

    ”Straffa medhjälp till sexuellt ofredande

    Facit efter sommarens många musikfestivaler är dystert. Rekordmånga anmälningar om sexövergrepp har lämnats in. Även på den nyligen avslutade Way out West-festivalen har ett par sexuella ofredanden rapporterats. Detta måste få ett slut! Kvinnor och tjejer ska kunna röra sig fritt och känna sig trygga. Det är hög tid att regeringen stramar upp den slapphänta rättspolitiken.

    För det första vill vi att regeringen tillsätter en utredning som tittar på en ny brottsrubricering som berör medansvar till sexuellt ofredande……

    För det andra bör regeringen utreda värdet av den automatiska straffrabatten…..

    För det tredje bör nyanlända få obligatorisk undervisning om det svenska samhället. Att inte delta ska leda till kraftigt nedsatt dagersättning…..

    Slutligen vill vi utöka kamerabevakning på festivaler och badhus. Att sexuellt ofreda någon är brottsligt. För att lättare kunna lagföra förövare bör utökad kamerabevakning vid badhus och festivaler tillåtas. Den eventuella integritetskränkning en kameraövervakning kan medföra väger lätt i jämförelse med sexuellt ofredande.

    Rätten att kunna röra sig fritt, frihet från våld och förtryck, och frihet från diskriminering gäller alla. Centerkvinnorna tar dessa rättigheter på största allvar. Vi förväntar oss att den feministiska regeringen gör detsamma.

    Sofia Jarl (C) Julia Färjhage (C) Ann-Sophie Cordes (C) – Centerkvinnorna”
    https://www.gp.se/nyheter/debatt/straffa-medhj%C3%A4lp-till-sexuellt-ofredande-1.3708520

    ”Vi förväntar oss att den feministiska regeringen gör detsamma.” 😀 mmm visst!

    Svara
    • Svenne

       /  08/19/2016

      Perfekt, då kan ‘den feministiska regeringen’ skylla åtstramningen på Bryssel… #winwin 😛

      Svara
    • Olof

       /  08/19/2016

      Ja, samma argument som gjorde att jag en gång röstade för att Sverige skulle gå med i EU gäller fortfarande. EU har många problem, men EU är de enda som kan skydda svenskarna från svenska politiker.

      Svara
  23. MiT

     /  08/19/2016

    Ojojoj, kolla kommentarsfältet! Sådana här inlägg är som en sockerfälla för radikala feminister och white knights. De bokstavligen svärmar 😛

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/20/2016

      Som feminazi tycker inte jag att det duger!

      För att allt ska ställas till rätta och bokmässan ska förbli det trygga rum som vi kräver och förtjänar krävs nu att det ordnas ett ordentligt, viktigt och peppigt bokbål utanför mässportarna.

      Förutom att en behöver elda upp unkna böcker av Knausgård och Nikanor Teratologen samt Dan Parks bildbok så kommer en också slänga på GP:s ledarsidor, för att markera vår avsmak mot den husblattefierade redaktionen.

      /Kampen fortsätter, mensen ska stoppas!

      Svara
  24. Ivar L

     /  08/19/2016

    Tysk TV om sexövergrepp. Kanske redan delats:

    Trots att reportaget är tämligen PK talar de flesta klarspråk på ett sätt som vore fullständigt otänkbart i ett SVT-reportage.

    Svara
  25. Svenne

     /  08/19/2016

    OT: Bokmässan i Gbg får Nya Tider att trenda på Twitter… #reklam
    https://twitter.com/Brottsanalys/status/766681783630983168

    Svara
  26. Svenne

     /  08/19/2016

    OT: You’re no longer allowed to say ”man made” ”manpower” or ”mankind” at Princeton:
    https://twitter.com/YeyoZa/status/766613807682781184
    Tweetet: (+ tråden!)

    Svara
    • G

       /  08/20/2016

      Som av en händelse läste jag en artikel med ”man-made” bara för det….

      If completed, Sky City 1000 would be the tallest man-made structure in the world, edging out the Burj Khalifa in Dubai. However, Jeddah Tower, currently under construction, is planned to be taller.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Sky_City_1000

      Svara
      • Svenne

         /  08/20/2016

        Ja, höghus är väldigt ”man-made” 😛

        Svara
  27. Svenne

     /  08/19/2016

    BT: Bristen på segelbåtar skapar inte upplopp…

    Svara
  28. Jans

     /  08/19/2016

    Rätt intressant, DN fick ju som bekant eld i baken förra året efter att Nyheter Idag uppmärksammat hur DN medverkat till att mörka om övergreppen på We Are Sthlm. Efter det slog DN på stort om hur polisen mörkade och inte berättade sanningen. Så i år borde man ju kunna vänta sig mycket poliskritisk journalistik från DN och uttömmande reportage om situationen på årets upplaga av festivalen.

    Inte då.

    Jag hittar bara ett enda reportage, av det kortare slaget. Från festivalens första dag. Och se, det låter ungefär som förra året:
    ”Enligt inspektören Magnus Jansson, som ska vara på plats alla dagar, har inledningen varit väldigt lugn:
    – Vi har inga rapporterade incidenter. Man kan känna sig trygg här. Det är många vuxna på plats som håller efter.”
    http://www.dn.se/arkiv/stockholm/uppsluppet-och-oroligt-pa-festivalens-forsta-dag/

    Bortsett från detta lilla minireportage är det bara kortare notiser om hur festivalen utvecklas och som bekant blev den inte så trygg som Magnus Jonsson antydde. Men det är inget som DN tycker man behöver göra något av tydligen. Efter första kvällen fokuserar man istället på att det nog varit rätt så lugnt trots lite ofredanden:
    ”Man har beskrivit det som att det har varit väldigt lugnt under hela kvällen, lugnare än tidigare års premiärer, säger Karin Stanley.”
    Karin Stanley är också polis. Inga kritiska frågor ställs.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/ofredande-pa-ungdomsfestival/

    Därefter hittar jag inget annat än små notiser om ofredanden. Naturligtvis anges anmälningsbenägenhet som central förklaring till anmälningarna:
    http://www.dn.se/sthlm/nya-sexofredanden-pa-festival/
    http://www.dn.se/arkiv/stockholm/fler-ofredanden-anmalda-pa-festivalen/

    Svara
  29. Jans

     /  08/19/2016

    I moskéerna i England. Förmodligen rätt likartat i Sverige.
    https://twitter.com/JaredWyand/status/725148884465405952

    Svara
  30. Svenne

     /  08/19/2016

    Schyffert i SVT:s ”Årets Retro”…

    Svara
    • Havre flarnstad

       /  08/19/2016

      Minns sverige som en helt annan plats det fanns inte områden man inte vistades i själv kvällstid (även om vissa såklart ansågs vara tuffare ställen) gruppvåldtäkt diskuterades inte ens och polisen åtnjöt en helt annan respekt. Jag var själv en jävlig liten ligist till idiot men att ligga i bakhåll för polisen fanns inte ens som alternativ för dom värsta av dom värsta man kände.

      Problem fanns och helgfylla med tillhörande stök är ju lite av en inhemsk tradition vi spred från salzburg till playa del ingles men att avrätta konkurrenterna samt oskyldiga med krigsvapen på lokala förortspuben har väl aldrig ens hänt tidigare innan mångkulturen gjorde livet mer spännande.

      Vi har fått nya spännande ord som svennehora , kuffar, och WT samt en hel ordbok med företeelser som nogo-zon, utanförskapsområde, rasifierad, hen och man’s plaining/spreading.

      En sak som består är dock Gudrun Schyman hon hade vi redan då och verkar inte slippa på länge 😀

      Att ha upplevt sverige innan undergången är både glädjande och enormt smärtsamt för den tiden kommer inte tillbaka om inget extremt radikalt sker vilket är ungefär lika troligt som att jag vinner Europa lotteriet.

      Svara
    • Ivar L

       /  08/19/2016

      Äsch vad taskigt. Han minns väl främst Wale och alla goda Calzone som han käkade när han var bakfull efter att ha druckit lådvin med Virtanen.

      Jag minns en kille som var icke PK och vågade skämta om det mesta. Minns Fonus Kids?
      Det känns oerhört avlägset. Att han inte är rolig längre är helt ok, det är svårt att vara komiker. Att han däremot gick och blev en tröttsam PK-fegis är mer svårsmält. Det tyder på ängslighet vilket i viss mån tar udden av allt han gjort tidigare.

      Jämför med John Cleese som fortfarande har huvudet på skaft och vågar säga kontroversiella saker som ”Where are all the Englishmen?”.

      Svara
  31. Svenne

     /  08/19/2016

    TBC – tillbaka till år 1965…

    Svara
  32. MiT

     /  08/19/2016

    Någon som har läst Nya Tider och som kan berätta om det är en nassetidning? Jag har inte läst något alls, kanske någon artikel på nätet, men de som hojtar om nazism har garanterat inte heller läst något. Någon som vet?
    https://twitter.com/RebeccaWUvell/status/766703159704227840

    Svara
    • Vavra Suk var med och grundade Nationaldemokraterna och tidigare chefredaktör för deras tidning Nationell idag. Det går knappast att förneka att Nya Tider har starka band till nationalistiska/högerextrema sfären.

      Svara
      • MiT

         /  08/19/2016

        Ok, skriver han nazistiska texter (eller med dragning dit i alla fall) i tidningen? Har som sagt inte läst den och har aldrig hört talas om Suk innan.

        Svara
        • Ivar L

           /  08/19/2016

          Kollade lite snabbt på deras hemsida och det ser ut ungefär som Fria Tider. Jag hittade ingen nazism.

          Man kan se det på två sätt precis som med SD som ju också har ett nazistiskt förflutet men bra mycket längre tillbaka och med andra personer i styret då det begav sig.
          1. Det enda som är intressant är vad de står för idag.
          eller
          2. En gång nazist alltid nazist.

          Det gäller naturligtvis också kommunister, islamister och alla andra som haft otrevligheter för sig. Jag tycker 1. är en bra grundinställning men 2. är också viktig. Ju närmare i tid extremismen återfinns desto mer avgörande. Desto större chans att personen, tidningen, partiet kör false flag.

          Så i fallet med Nya Tider tycker jag Vavra Suk får betraktas som rentvättad nazist, ingen jag någonsin kan känna förtroende för. Detta till skillnad från SD där, mig veterligen, ingen styrande idag har någon som helst koppling till nazism.

          Däremot tycker jag att Nya Tider skall få ställa ut på Bokmässan. Yttrandefrihet är oerhört viktigt och även f.d. nazister har rätt att uttrycka sin åsikt. Faktiskt nazister också så länge de inte startar pogromer och liknande.

          Svara
      • G

         /  08/19/2016

        ”Det går knappast att förneka att Nya Tider har starka band till nationalistiska/högerextrema sfären.”

        Kan stämma, Perra har på twitter berättat att hans fru är inbiten Socialdemokrat 😛 av typen ”har alltid röstat S och kommer alltid rösta S”. 😀

        Skämt åsido, jag har faktiskt aldrig varit inne på Nya Tiders sajt, och vet inte vem Suk är heller. Men tycker nog de ska få ställa ut på bokmässan då jag knappast tror de utgör någon som helst säkerhets risk för andra, möjligen att andra har intresse av att attackera dem i så fall, det känns som det finns liknande som väcker uppmärksamhet fast åt andra hållet, och de kan väl inte ses som anständigt eller ”fair play” att bara städa på högerflanken, men ingenting alls på vänsterflanken. Antingen är det högt till tak och bra med en s.k ”mångfald” även bland utställarna, eller så får de ha strikta regler som ska följas till pricka med ingenting som sticker ut från något håll. Nu känns det nästan bara som hyckleri och dubbelmoral all over igen, att de aldrig lär sig.

        Svara
        • Ivar L

           /  08/19/2016

          När det gäller Bokmässan så handlar det naturligtvis om att man inte vill ha in främlingar i sitt mysiga rödvinsparty. Det förstör ju stämningen. Med tanke på den höga svansföringen med yttrandefrihetstema så blir det ju nästan komiskt. I varje fall tragikomiskt. Det är inget annat än gammal hederlig främlingsfientlighet från kulturvänsterns sida.

          För övrigt återfinns denna främlingsfientlighet överallt inom kultursektorn. Jag har själv upplevt den och jag är inte ens i närheten av högerextrem. Om man inte skriver under på de identitetspolitiska postmoderna livsåskådningarna och visar detta så är man i princip utesluten ur en stor del av kulturvärlden i Sverige. Det behövs oerhört lite för att sätta igång uteslutningsmekanismerna.

          Svara
        • Ärligt talat så förstår jag aldrig varför de bokar in människor som de måste veta med sig kommer bli en kontroversiell avbokning, bara för att avboka när några blir upprörda. Stå för eran bokning eller boka inte alls från första början.

          Svara
          • Rikard

             /  08/20/2016

            Hej.

            All publicitet är bra publicitet, kanske?

            Sedan är det ju undergörande för sammanhållningen inom gruppen att ha en fiende att hata, och att tydligt visa vilka som omfattas av begreppet yttrandefrihet, och vilka som inte gör det.

            För min del håller jag fast vid att det är bättre att en stolle (enligt mig…) får stå och gapa och orera om sina teser – komplett med paneldebatt och opponenter.

            Alternativet är värdegrund och liknande likriktning av åsikter.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

          • @Rikard: Bokmässan behöver knappast mer publicitet än i dagsläget.

            Vill de ha en fiende? Ja behåll dom på schemat då’rå. Men att boka någon som man vet kommer protesteras mot och sedan avboka dom när några röster höjs – varför? Det är trams. Stå bakom era bokningar eller boka dom inte alls; protesterna kunde vilken idiot som helst förutse.

            Och ja, jag låter nog en stolle stå och predika då de avslöjar sig själva rätt snabbt. Se på hur snabbt 9/11-rörelsen gick upp som en luftballong och föll ned lika snabbt när konspiratorikerna började avslöja sig som totala galningar.

  33. Havre flarnstad

     /  08/19/2016

    Snillen spekulerar och floskelmaskin går på högvarv när lokala S-politiker ska lösa tiggarfrågan och tar ställning till utspelet om förbud.

    ”Även Per Carlsson, ordförande för Socialdemokraterna i Borås, ställer sig frågande till Shekarabis uttalande.

    – Det är ett dåligt förslag. Det är fel att förbjuda tiggeri. Man borde förbjuda fattigdom i stället … ”

    Perfekt lösning! Och jag tycker inte om kvinnoförtryck så det förbjuder vi likaså gruppvåldtäkter det förbjuder vi med ..men vänta lite nu det är förbjudet redan varför lyder dom inte vi har ju löst problemet.

    Har någon hört fraser som sätta press på Rumänien och samtala med representanter för Bulgarien förut ? Det är ju precis samma nonsens dom sagt ifrån den första tiggaren satte sig vid Ica men vad har hänt ? Precis ingenting tvärtom verkar det som att dom blir mer och mer hemmastadda för varje år.

    Svara
    • T

       /  08/19/2016

      Sverige har ett oändligt tillflöde av politiska dumskallar.

      Svara
    • Ivar L

       /  08/19/2016

      Rumänien och Bulgarien säger väl, precis som nästan alla organisationer som arbetar seriöst med tiggeri (d.v.s. inte välgörenhetsorganisationer som vill ha dina pengar), att första steget i arbetet är att Sverige förbjuder tiggeri så att de åker hem. Innan det sker kan inget arbete göras.

      Svara
    • Motpol skrev bra i frågan – vi behöver inte nya lagar, bara använda sig av de vi faktiskt har:

      http://motpol.blogspot.se/2016/08/det-svanger.html

      Sanningen är att vi mer eller mindre lockar människor till att komma till Sverige att tigga genom att inte ens våga använda oss av de lagar vi har. Och sedan beklagar vi oss över att de kommer och tigger. Galenskap!

      Svara
  34. G

     /  08/19/2016

    Postades först under ”politismpengar” fast det skulle postas här under senaste blogginlägget såklart….

    ”Wiechels brev till Ygeman

    Är det inte läge att kraftigt öka bemanningen hos polisen? Den frågan riktar Markus Wiechel (SD) till inrikesminister Anders Ygeman (S) i ett brev.

    – Vem som helst förstår dock att detta inte räcker. Inte heller räcker det med att sätta upp mer belysning och starta nya fritidsgårdar som ministerns partivänner runt om i landet konsekvent talar om.

    Han tror inte heller att den tungt belastade polisen eller brottsoffren delar rikspolischefen Dan Eliasson bedömning om att sommaren under semestertiden fungerat någorlunda bra.

    – Det är min uppfattning att det enda sättet att komma till rätta med dessa problem är betydligt hårdare tag mot kriminella samt betydligt fler poliser. Nu vill jag veta vilka övriga åtgärder, förutom en ”snabbare rättsprocess” som Anders Ygeman och regeringen avser att vidta för att förhindra ytterligare bränder och brottslighet., säger Markus Wiechel.

    Hårdare straff är inget som Linda Snecker (V) ser som en lösning.

    –  Det finns ingenting som visar på att hårdare straff minskar brottsligheten. Jag ser gärna fler poliser, redan 2011 fick vi fler poliser, men det betyder inte att fler brott klaras upp. Polisen måste få fokusera på sin huvuduppgift att förebygga brott om det ska göra någon skillnad, säger Linda Snecker.

    Enligt Linda Snecker är det det långsiktiga brottsförebyggande arbetet som är lösningen.
    Men hur ska människor som bor i utsatta områden kunna känna sig trygga just nu?

    – Genom att vi fortsätter att jobba tillsammans, frivilliga, föreningar, polis och kommun, så skapas social trygghet och vi lär känna varandra och vet vilka våra grannar är.

    Hur länge kan ett förebyggande arbete pågå innan man ser resultat?

    – 10-20 år är inte en så lång tid i en sån här situation, genom att bygga en stark välfärdsstat skapar vi framtidshopp. Det fins ingen quick fix, säger Linda Snecker.

    Hon menar även att bilbränder inte är något nytt. En blandning av rop på hjälp, förströelse och droger kan vara bakomliggande faktorer.

    – Jag tror inte någon av de som bränner bilar säger att det är ett rop på hjälp, men det är ett uttryck för en social utsatthet.”
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/wiechels-brev-till-ygeman-om4258522.aspx

    Svara
    • G

       /  08/19/2016

      Sorry Linda, men jag vill ärligt talat inte ”lära känna” folk som beter sig så där, inte nu, inte om 20 år, aldrig. Jag vet redan vilka mina grannar är, det är trevligt folk det, så långt bort from bilbrännare och andra idioter som man kan komma. Men vill DU lära känna dessa människor så finns det ingen som hindrar dig, lycka till.

      Svara
      • Havre flarnstad

         /  08/20/2016

        Linda sitter tryggt på gräddhyllan och myser i trädgården låååångt ifrån gängavrättningar och bränder det är liksom så mycket enklare att vara mysigt god på avstånd och vill hon ladda på lite ideologiskt bränsle tar hon en solsemester till Kuba.

        Vad är 10-20 år av rädsla för fattigpensionären som inte har råd att flytta ut från förorten eller alla ungar som får barndomen stulen av hennes mångkultur Lindas egna barn får gå på den lite finare skolan.

        Kaviarkommunist och hycklare.

        Svara
    • Pelle2

       /  08/20/2016

      Nej, det finns kanske inget samband mellan hårdare straff och minskad brottslighet men det finns definitivt ett samband mellan inget straff och ökad brottslighet.
      Om du inte riskerar att åka fast för brottslighet så ökar definitivt incitamentet för att hålla på med sådant.
      Idag kan du ju hålla på med brottslighet ganska fritt eftersom polisen inte lyckas med sitt arbete och om de någon gång lyckas få fast en brottsling så ser det övriga rättsväsendet till att släppa brottslingen så fort som möjligt.Om du är tillräckligt ung så slipper du ju dessutom undan med lite ungdomsvård i någon månad..
      I vilket fall som helst så borde ju brottsligheten minska ju längre en brottsling sitter inne. Om du är i fängelse kan du inte begå nya brott.Sedan skall ju detta kombineras med att brottslingen stöttas i att de skall sluta med sin brottslighet.Kanske ge dom någon form av utbildning eller något annat.
      Det är som sagt var kul att Snecker anser att det får ta 20 år att förebygga brottslighet och att de som bor i utsatta områden får stå ut med buslivet under tiden.
      Men det är ju som sagt var lätt för en gåsleverproletär som Snecker att låta andra lida för att hon skall känna sig god !

      Svara
    • Rikard

       /  08/20/2016

      Hej.

      Snecker begår den sedvanliga intellektuella ohederligheten att göra kopplingen mellan straffsats och avskräckning, samt prevention. Straffsatsen och straffet i sig har ingen konstaterad avskräckande effekt på den presumtiva brottslingen, så långt korrekt. däremot har skarpa straff en preventiv effekt då de hindrar den fängslade från att begå brott ute i samhället. detta vill Snecker inte kännas vid, och blandar därför ihop saker och ting.

      Förebyggande arbete är irrelevant i sammanhanget, då det inte påverkar mängden brott som begås just nu. Det bästa förebyggande som kan göras är att ha enhetliga värderingar och en underförstådd närmast instinktiv gemenskap, att ha god tillgång till högkvalitativ utbildning med fostrande funktion, samt en möjlighet till självförsörjning. Det finns fler samverkande faktorer och kopplingar mellan dessa, men jag begränsar mig.

      En poliskår som aktivt spanar efter potentiella brott, som applicerar tryck mot kända kriminella och individer som svarar mot kända mönster i utseende och beteende hos grupper med högre prevalens för brott, samt straff som skapar känslan av att brottet inte är värt alla problem det kan medföra (för vilket en förutsättning är att den kriminelle har något att förlora på straffet – något som måste vävas in i påföljden) med en stenhård och klar linje att du väljer själv om du vill vara med i samhället, eller om du vill vara samhällets fiende.

      Givet den låga uppklarningsprocenten samt den mycket höga återfallsfrekvensen (dumt ord egentligen, då det antyder att det rör sig om tvångshandlingar och inte medvetna val) och avsaknaden av snabba konkreta konsekvenser finns det föga som talar för den modell Sverige har experimenterat med de senaste sjuttio åren.

      En rånare som avtjänar fem år ovillkorligen med att bryta sten eller sanera oljeskadade stränder, eller sortera elektroniskt avfall och andra sopor, är en rånare som inte begår rån på fem år. Ge rånaren ett val: gå till ditt lågavlönade ny-jobb efter avtjänat straff, och håll dig i skinnet, eller åk in på fem år till för nästa dumhet.

      Att vara kriminell kräver att man gör det aktiva valet att strunta i andra människor, och i lagen; att vara laglydig kräver inget i jämförelse, annat än att man låter bli att välja att begå brott.

      Sådana som Snecker förstår inte hur svårt det valet kan vara, och ger en därför oändligt med chanser att förstöra andras liv, men det valet är det enda som hjälper en till ett vanligt liv.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard ,lärare

      Svara
    • Johan

       /  08/20/2016

      Ett långsiktigt brottsförebyggande arbete är nog nödvändigt (fast inte som den enda lösningen). Men då är det en brottsförebyggande kultur och personligt ansvarstagande man ska satsa på, och inte bidragsberoende som verkar vara hennes förslag.

      Svara
  35. G

     /  08/20/2016

    ”Migrationsmålen ökar kraftigt

    Under årets sju första månader har antalet migrationsmål i Sveriges domstolar ökat med 27 procent jämfört med samma period i fjol.

    Ökningen gör bland annat att migrationsdomstolarna, åtminstone under en period, måste låna in och utbilda domare från allmän domstol. Det pågår också rekrytering av jurister och domstolshandläggare.

    ”Så långt det just nu är möjligt att överblicka ser vi försiktigt positivt på domstolarnas möjligheter att klara nödvändig bemanning”, säger Maria Isaksson på Domstolsverket i ett pressmeddelande.

    Verket bedömer att anslaget till migrationsdomstolarna behöver höjas med ungefär 450 miljoner kronor till nästa år och lika mycket 2018.”
    http://www.svd.se/migrationsmalen-okar-kraftigt/av/tt

    ”Nästan 7 000 migranter i franska ”Djungeln”

    Närmare 7 000 migranter lever nu i lägret som kallas ”Djungeln” i den franska hamnstaden Calais. Sedan juni har antalet migranter ökat med drygt 2 400.

    En välgörenhetsorganisation som hjälper migranterna hävdar att över 9 000 finns där, men räknar då med 1 750 personer som bor mer permanent.

    Antalet boende i lägret, som hyser bland annat många afghaner, somalier, sudaneser och kurder, har varierat.”
    http://www.svd.se/nastan-7000-migranter-i-djungeln/av/tt

    ”Nice förbjuder burkini: Oförenligt med våra ideal

    Nice är den senaste i raden av franska städer som förbjuder den heltäckande baddräkten burkini som en del muslimska kvinnor börjat använda.

    Motiveringen är att plagget understryker anknytning till en religion vid en tidpunkt när Frankrike och kyrkor är föremål för terrorattacker.

    Särskilt refererar Nice till lastbilsattacken som krävde 85 liv på nationaldagen och mordet på en katolsk präst nära Rouen tolv dagar senare.

    Sammanlagt 15 franska städer har nu förbjudit burkinin.

    Nice viceborgmästare Christian Estrosi framhåller att det ”inte är förenligt med våra ideal och sociala relationer att dölja ansiktet (med niqab) eller bära en kroppstäckande dräkt på stranden”. ”.
    http://www.svd.se/nice-forbjuder-burkinin/av/tt

    Svara
  36. G

     /  08/20/2016

    ”Dansk polis: Tiggare ökar på gatorna – trots förbud

    Människor med en mugg i handen – som försöker tigga en slant – bryter mot dansk lag. Danmarks ”straffelov” innehåller sedan länge en paragraf som förbjuder tiggeri. Men i den danska huvudstaden ökar nu antalet tiggare, enligt Köpenhamnspolisen.

    Först på senare år har polisen i Köpenhamn börjat med regelbundna insatser mot tiggare. I vissa perioder handlar det om insatser åtminstone en gång i veckan, enligt Kenneth Damkjer, poliskommissarie vid Köpenhamnspolisen.

    – Det är först efter att EU utvidgades 2007 som tiggeriet blivit ett problem och polisen börjat lägga resurser på insatser. Tidigare behövde inte lagen tillämpas, säger Damkjer till TT.

    Tiggare får först en varning. Om tiggeriet fortsätter kan det till exempel bli tal om fängelsestraff – längden beror på hur många gånger man eventuellt begått brottet tidigare, berättar Damkjer.

    – Varje år ökar antalet tiggare, och utlänningskontrollen är ett prioriterat område för oss. Nu har man diskuterat att skärpa straffet, säger Kenneth Damkjer.

    Siffror från Danmarks statistikmyndighet visar att tiggeri ledde till tolv fällande domar i landet i fjol, enligt analytikern Adam Diderichsen vid DKR, den danska motsvarigheten till Brottsförebyggande rådet.

    – Polisen skulle kunna skriva flera anmälningar varje dag om man hade resurser, för det finns många tiggare. Men väldigt få tiggare döms. Lagen ger dock polisen ett verktyg att använda vid behov, säger Diderichsen.”
    http://www.svd.se/dansk-polis-tiggare-okar-pa-gatorna-trots-forbud/av/tt

    Svara
  37. G

     /  08/20/2016

    ”Misstänkt våldtäkt på festival

    En person har gripits efter en misstänkt våldtäkt under festivalen We are Sthlm. Polisen rapporterar också om femton nya fall av sexuella ofredanden.

    – Att tafsa betraktas som ett sexuellt ofredande, om man gör mer än det så är det oftast att betrakta som en våldtäkt, säger Kjell Lindgren, vid polisen region Stockholm.

    Utöver det har det rapporterats om ett misshandelsfall, två skadegörelser, våld mot tjänsteman och brott mot knivlagen. Ett trettiotal personer har avvisats eller omhändertagits av polisen för ordningsstörning.

    Hittills har polisen fått in 36 anmälningar om sexuellt ofredanden under festivalen. I fjol rapporterades 21 fall totalt.

    Evenemanget pågår till och med lördag kväll.”
    http://www.svd.se/misstankt-valdtakt-pa-festival-wbp8/av/tt

    Svara
  38. Svenne

     /  08/20/2016

    GP om Svenska Kyrkan:

    Svara
  39. Svenne

     /  08/20/2016

    OT: Det har inget med religion att göra… /sarc.

    Svara
    • Jans

       /  08/20/2016

      ”The attacker, who police said suffers from psychiatric problems and was involved in a vicious attack on a Jewish man in 2010, lingered near the café and was arrested when police arrived.”

      Precis som i Sverige alltså, livsfarliga människor springer omkring på gatorna när de borde vara inlåsta och i detta fall kanske även medicinerade. Sedan kanske man också skall fundera på om en del människor behöver gå på avprogrammering från livsfarliga ideologier även om de inte är medlemmar i terrororganisationer.

      Svara
  40. Svenne

     /  08/20/2016

    #Logik…

    Svara
    • Jans

       /  08/20/2016

      Politiskt korrekte juristen Mårten Schultz låtsas såklart att tiggeriförbudet skulle vara unikt på något sätt. Inget annat ofarligt men stötande är enligt honom förbjudet. Supande på allmän plats ”glömmer” han t.ex. praktiskt nog bort:
      http://web.archive.org/web/20160820085135/http://www.svd.se/man-kan-inte-forbjuda-allt-man-inte-gillar/av/marten-schultz

      Svara
      • Pelle2

         /  08/20/2016

        Syftet med öppna gränser inom Eu var inte att människor från fattiga länder skulle kunna åka till andra länder och tigga för sitt uppehälle.
        Nu finns det människor som utnyttjar detta och åker till andra länder och tigger utan att ha någon ambition att söka asyl eller söka permanent uppehållstillstånd för att kunna arbeta och leva här.
        Jag vill inte ha ett samhälle där det sitter tiggare i varje gathörn och utanför alla affärer
        och som bygger tältläger eller sovplatser på allmän eller privat mark. Mårten Schultz har dock tydligen inget problem med det.
        En gång i tiden byggde vi ett samhälle där våra medborgare kan få bidrag för sitt uppehälle
        om de inte kan försörja sig bl.a just för att man inte skall behöva förnedra sig själv med att tigga pengar och att leva på gatan. Nu vill ”godhetsapostlar” som Mårten ha tillbaka ett samhälle där det är acceptabelt och ok att tigga för sitt uppehälle. Han vill dessutom att den rätten skall omfatta människor som inte är svenska medborgare.
        Jag betackar mig för ett sådant samhälle.

        Svara
        • Ivar L

           /  08/21/2016

          Tiggare från EU behöver inte söka asyl för att få jobba, de behöver däremot bli anställningsbara och det lär de knappast vara så länge de sitter med en pappmugg utanför ICA. Naturligtvis är problemet svårt att lösa, romernas situation är en kombination av fördomar och förakt från båda sidor, en destruktivlivsstil och låg utbildning. Det är inte lätt att bryta den onda cirkeln.

          Som vanligt när människor av PK-karaktär såsom Mårten Schultz uttalar sig finns det inte någon egen idé om hur man menar att man skall fixa problemet, bara att det ena eller andra är fel för det är ju så synd om utsatta människor och alla stackars baaaaarna! De är i grund och botten inte särskilt intresserade av människorna det handlar om eller människorna i Sverige som måste leva med konsekvenserna av idiotisk politisk förlamning. De är mest intresserade av postmoderna och postkoloniala teorier som de skall sitta och vrida och vända på som någon slags förströelse och visa upp fina resonemang för varandra i sina respektive kolumner. Så blekt och tragiskt att se hur välutbildade människor lär sig resonera som hjärntvättade men vältaliga nickedockor.

          Svara
      • Pelle2

         /  08/20/2016

        Expressen skriver en bra ledare om tiggeriet.
        http://www.expressen.se/ledare/ratt-signaler-om-tiggeriet/

        Svara
    • Tiggeri har inte heller hjälpt långsiktigt med fattigdom, annars så skulle romer (eller vad-vi-nu-kallar-dom denna vecka) sedan länge inte haft problem med fattigdom.

      Om något så skapar bara tiggeriet en ond cirkel. Lägg sedan till att folk till slut tröttnar på att ge, tiggare blir alltmer aggressiva, desperata och börjar till slut begå småbrott. Romer fortsätter få ett dåligt rykte och svårare att ta sig in i samhället. Sedan så vet vi givetvis inte hur mycket av tiggeriet är organiserat av kriminella nätverk…

      Svara
    • Senior

       /  08/20/2016

      Skillnaden mellan alkoholism och tiggeri torde vara att det är lika enkelt att supa hemma som på allmän plats, emedan tiggeri knappast skulle ha samma effekt som groggen hemma framför tv’n…

      Svara
  41. Pelle2

     /  08/20/2016

    Ledarsidorna skriver bra om politiseringen av den svenska kyrkan.
    Det är intressant bl.a när han citerar biskopen Antje Jackelén som anser att kyrkan är utsatt för ett medialt drev när dom blir granskade.
    Förstår att det är jobbigt när hennes kollegor blir avslöjade när dom lever lyxliv på medlemmarnas bekostnad och att dom anser att man hetsar mot andra religioner när vissa präster uppmanar andra präster att bära kors som ju är en av de viktigaste kristna symbolerna.Det är väl egentligen bara det vanliga försöket av en vänstermänniska att tysta kritik genom att utmåla sig själv som ett offer.
    Han skriver också om Svenska kyrkans samverkan med islamisterna i Muslimska brödraskapet,deras ensidiga kritik av Israel och stöttande av Palestina.
    Jag säger avgå Jackelén !
    http://ledarsidorna.se/2016/08/de-som-tiger-samtycker/

    Svara
  42. Havre flarnstad

     /  08/20/2016

    Nästa person till slakt är Ellen DeGeneres som trotts sin helylle hbt-person skyddsväst råkar vara vit och därför inte ens får dra ett helt harmlöst skämt om en svart megakändis.

    https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/1625173/ellen-degeneres-forced-to-deny-shes-racist-after-trolls-accused-her-over-usain-bolt-meme/

    Vill inte länka svensk media men storyn här är ungefär samma och bilden är hur kul som helst den som ser något rasistiskt i den lider svårt av postkolloniala vanföreställningar.

    Svara
    • Jans

       /  08/20/2016

      Det är väl snarare en hyllning till denne idrottsmans storhet? Jag har extremt svårt att tro att hon hade en rasistisk agenda med det eller att hon inte skulle gjort samma med en vit atlet.

      Svara
  43. Motkraft

     /  08/20/2016

    HA HA HA, hörde ni lunchekot hur polisen i Göteborg vittnar om att anmälningarna om våld och rån fördubblats sedan 2013? Att de har problem med ungdomsgäng som drar omkring och begår brott?

    Men herregud… polisen är helt fel ute, de kan ta det lugnt

    DET ÄR BARA ANMÄLNINGSBENÄGENHETEN SOM ÖKAT!!!

    Vi kan vara trygga, forskarna Schyffert och Betnér försäkrar oss om att Sverige aldrig har varit så tryggt som nu. Polisens observation är helt enkelt fel.

    Rekommenderar att lyssna på reportaget i lunchekot. För en gång skulle rapporterar ekot och polisen om vad som egentligen sker. Oj oj, de nämner till och med ”nyanlända” och ”från Nordafrika”.

    Åsiktskorridoren har vidgats lite lite. Men var så säker att det i praktiken inte kommer att förändra något, beroende på vart vinden blåser så ändrar de retoriken lite. Och låtsas göra något.

    Svara
    • Ivar L

       /  08/21/2016

      Verkligheten har en tendens att komma ikapp. Man kan inte i det långa loppet snacka bort allvarliga problem.

      Svara
  44. Skicka hem dom är det enda rätta

     /  08/23/2016

    Vad sjutton gör alla dessa ensamkommande i Sverige överhuvudtaget? Varför är alla bara unga vuxna män och inga kvinnor? Vem har sagt att vi svenska skattebetalare har ansvaret för dessa? m m.
    Vi tar emot dom med öppna armar och som tack ägnar de sig åt sexuella ofredanden på festivaler.
    Med den kvinnosynen kommer dessa ensamkommande aldrig att bli en del av det svenska samhället och bidrar enbart till ökade kostnader. En totalt meningslös invandring med andra ord.

    Svara
  1. De kreativa förklaringarna fortsätter hagla | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?
  3. Kan vi säga “FUCK OFF!” till alla relativister nu? — WTF? – Life, Death and all between
  4. Hur kan man med att ljuga om sådana här saker? | WTF?

Lämna ett svar till Pelle2 Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.