Bäst i klassen!

Sverige strävar ju alltid efter att vara bäst klassen i allt vi företar oss. Vi ska t ex vara bäst på att vara en humanitär stormakt oavsett priset vi betalar. Vi ska vara bäst på att följa konventioner som vi påstås ha skrivit på trots att det verkar som om det bara är vi som skrivit under. Vi är bäst i klassen på att vara undfallande mot enorma samhällsproblem osv. Det finns massor av stora saker vi är bäst i klassen på.

Sen finns det massor av mindre saker vi ska vara bäst på. Vi är t ex bäst i klassen när det gäller att vara naiva, vi är bäst i klassen på att skylla ökning av grova brott på Anmälningsbenägenheten™, vi är bäst i klassen på att låta media driva frågor som t ex #metoo enbart. Och då menar jag DRIVA, det går inte en dag utan att det pumpas ut politiserade budskap skapade av media.

Vi är bäst på att låtsas att saker är något annat än vad det är, t ex så ska staten och privat media gå ihop i ett projekt för att sålla ut godkända nyheter. Vad de kommer att kalla projektet vet jag inte men vi kan väl kalla det Projekt Pravda så länge i alla fall. Vi är så bäst på att inte kalla saker för vad de är så när initiativtagaren till Projekt Pravda, Martin Jönsson säger ”– Risken finns alltid att det här ses som en form av sammanslutning av PK-medier som går ihop, men så är det naturligtvis inte” så ska vi veta att en sammanslutning av PK-medier absolut inte är en sammanslutning av PK-medier.

Vi så bäst i klassen att Anne Lagercrantz, som man faktiskt genusvetat fram är en vit medelålders svensk man eftersom vi också är bäst i klassen på genus, säger att det ska vara transparens i Projekt Pravda.

Anne Lagercrantz, chef för SVT Nyheter, menar att Anderssons farhågor är obefogade.

– Det här handlar inte om att vara domare. Nyckelordet är transparens – vi vill visa vilka källor vi har och hur vi kommer fram till att ett påstående är sant eller falskt.

Transparens alltså. Inte vara domare. Man ska vara öppna.

Dagen efter, igår alltså, den vita medelålders svenska mannen Anne Lagerkrantz sagt sitt så kunde man se det där i Rapport på minnesdagen av förintelsen. Nämligen att den enorma antisemitismen i Sverige beror på ökat hat mot muslimer i Sverige. Det är alltså svenskarnas fel att en hel del muslimer hatar judar. HÄPP! Den såg man inte komma!

Nästan i klass med remsan med texten ”Har inte med islam att göra” som snurrade efter att islamister begått terrordåd i Paris (har jag för mig att det var).

Har inte hört det själv med det sägs att Löfven i sitt tal inte nämnde antisemitismen med rötter från Mellanöstern med ett enda ord. Så även där är vi bäst i klassen!

Undrar vad det kan bero på…

Vi är bäst i klassen på att vara helt bisarra också. Såklart!

Vi är också bäst i klassen på att tycka synd om folk. Rätt folk såklart, det är viktigt att faktiskt vara bäst i klassen på att tycka synd om rätt folk!

Vi är såklart bäst i klassen på skenäktenskap också! Det hänger ihop med viljan att vara bäst i klassen på att vara naiv.

Vi är SJÄLVKLART också bäst i klassen på att vara helt jävla groteskt sjuka i huvudet! Först är vi bäst i klassen på att titta åt andra hållet när barn förs från Sverige för att giftas bort utomlands med vuxna män. Sen är vi bäst i klassen på att titta åt andra hållet när barnen våldtas och blir med barn för att avsluta med ett stort A i vidrighet när man låter våldtäktsmannen komma till Sverige och här få vårdnaden om barnen som barnen har fått.

Vi är alltså bäst i klassen på väldigt mycket. Synd bara att det inte är något att vara stolta över. Och då har jag inte ens nämnt att vi bäst i klassen när det kommer till handgranater, automatvapen, blåljusattacker, ”storbråk”, knivrån mot barn, gruppvåldtäkter, våldtäkter, sexualbrott överlag, pass på vift osv i oändlighet. Vissa saker är vi t o m så bra på att det krävs krig i ett land för att matcha vår ”braighet”!

Vi är också bäst i klassen på att inte utvisa folk som missköter sig såklart!

Och allt hänger ihop med att vi också är överlägset bäst i klassen när det kommer till ängslighet och kravlöshet.

Jag glömde:

I Sverige är vi naturligtvis också bäst i klassen på att låta myndigheter anlita extremister för att motverka något. Den här gången är det islamister som ska motverka ”islamofobi”.

Ibn Rushd driver självständigt projektet på uppdrag av Myndigheten för stöd till trossamfund, SST. Som ett komplement till seminarierna lanserar vi nu Islamofobi.se – en unik, digital plattform som samlar kunskap kring islamofobi.

Precis som seminarierna erbjuder hemsidan praktisk kunskap om islamofobi, hatbrott och diskriminering, liksom en steg för steg-guide till hur man anmäler det man utsätts för. Men här finns också fördjupande artiklar av experter som Mattias Gardell och Masoud Kamali.

Man har experter som Mattias Gardell och Masoud Kamali för fördjupande artiklar!

Gardell och Kamali som experter alltså.

Ska man vara bäst så är det lika bra att vara bäst ordentligt!

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

63 kommentarer

  1. Pelle2

     /  01/28/2018

    Bloggaren i otakt skriver ett inlägg på ungefär detta tema.
    Han sågar ännu en gång MP.s Isabella Lövin som efterlyser ännu mera skönmålning av tillståndet i Sverige.
    http://iotakt.se/nar-var-hur/

    Svara
    • Olof

       /  01/28/2018

      Ja, det blir ju extra intressant att försöka få ihop hur MP driver både migration och miljö, eftersom migration dels leder till högre miljöbelasting när man ökar befolkningsmängden i länder som Sverige, samt att den framtida belastningen genom resande som utökade släktband över stora areor kommer leda till står i diametral motsättning mot ideer om minskat flygande.

      Men visst, det är klart, som vi sett så handlar ju inte miljöproblem om sådant som miljöpartister släpper ut, utan det är PATRIARKATET som släpper ut det.

      Svara
  2. Pelle2

     /  01/28/2018

    Tove Liefvendahl Skriver bra i dagens SVD om hur Sverige slår knut på sig själv för att inte förarga imigranterna genom att i stort sett utesluta allt svenskt i vårt möte med dom.
    Hon tar även upp hur man försöker tysta folk som kritiserar dagens Sverige.
    https://www.svd.se/jag-fick-fel–sverige-ar-fortfarande-landet-utom-sig
    Denna postades igår av Frida tror jag men passar in här också

    Svara
    • Hur var det med Malmö, Lifvendahl?

      https://www.svd.se/malmo-ar-ett-oforlost-new-york
      (2013 var detta.)

      Svara
      • Ivar L

         /  01/28/2018

        Viktigt att ha minne. Lifvendahl är en f.d. Reinfeldtist. Hon tvättar i första hand sin egen byk och vill att M skall vinna valet. Vad hon egentligen har för åsikter i immigrationsfrågan är ytterst oklart.

        Svara
        • Rikard

           /  01/28/2018

          Hej.

          Före detta?

          Lifvendahl har aldrig gjort avbön överhuvudtaget mig veterligen; hon företräder fortfarande samma politik som hon alltid gjort – fri invandring och svenskarna kan dra åt h*lvete – precis som det parti hon tillhör tycker.

          Oklart vad hon tycker är det inte. Sänkta skatter, fri invandring och feta avdrag (det vill säga bidrag – avdrag, subvention och bidrag är i effekt samma sak) till den som tjänar tillräckligt mycket och har firma samt äger sin bostad; låglöneslavar, arbetarklassens pensionärer och handikappade kan dö i vilket dike de vill.

          Lifvendahl framkallar samma känsla som om man fått en fluga i munnen.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
      • Ivar L

         /  01/28/2018

        Eller för att citera henne 2013:
        ”Malmö har potential att bli en plats som, i likhet med vad New York innebär för USA, kan bidra till att definiera omvärldens perception av vilken typ av land Sverige är. ”

        Det gav nog Reinfeldtpoäng.
        I och för sig fick hon rätt. Malmö har blivit beryktat utomlands. Men inte som parallell till New York. Snarare Detroit eller något i den stilen. För judar kanske som någon stad i arabvärlden passar som jämförelse.

        Svara
  3. Lanseringen av begreppet HEN hör till denna kategori?

    Svara
  4. Stridshingsten gjorde total-extrema uttalanden…

    Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2018

      Det finns mycket man kan kritisera Reinfeldt för vad gäller hans extremistiska syn på flyktingpolitiken men det finns ingen anledning att hitta på citat.
      Eller du kanske tycker att du var rolig ??

      Svara
      • ”Tack för att ni valde Sverige” sa han till ALLA invandrare. Bilden ovan visar citatet ”in extension”.

        Svara
        • Pelle2

           /  01/28/2018

          Jag köpte heller inte Reinfeldts flyktingpolitik och visst är exemplet du visar upp ett resultat av den förda politiken.
          Men det är ju direkt ohederligt att låtsas som om det var det han sa när han tackar de som invandrade för att dom valde Sverige. Det är ju det du gör när du sätter citat-tecken kring hans påstådda uttalande.
          Du hade t,ex kunnat skriva att här är ett exempel på vad Reinfeldts flyktingpolitik ledde till och sedan kunde du ha citerat honom rätt.

          Svara
          • Ivar L

             /  01/28/2018

            Det är satir. I satir överdriver man för att få fram en poäng. Du har förmodligen inga problem att skratta åt överdriven satir med udden mot vänstern. Konsekvens tack!

          • Pelle2

             /  01/28/2018

            @Ivar

            Hade hllviken inte satte citat-tecken runt texten så hade jag inte varit kritisk.

            Nu ser det ju ut som om Reinfeldt verkligen hade sagt det som tillskrivs honom.
            Är ju för övrigt vanligt inom vänstern att hävda att man är satirisk när man går till personangrepp på sina åsiktsmotståndare. Om de då protesterar så blir dom förlöjligade av vänstern för att dom inte” tål skämt”.
            Detta samtidigt som dom börjar gråta om någon från högern ger tillbaka med samma mynt.Se bara på vänsterns kritik och smutskastning mot Bali för att han debatterar på samma nivå som vänsterdebattörer gör.

            Det hade varit bättre om Hllviken hade kritiserat Reinfeldt för sådant han verkligen har sagt eller gjort inom flyktingpolitiken för det saknas verkligen inget material för att göra det

  5. Den allmänna pensionen är lägst i hela EU –

    Svara
    • ”För en trippelregel i socialförsäkringarna”
      http://www.undertallen.se/2018/01/for-en-trippelregel-i-socialforsakringarna/
      ”På ena sidan av ekvationen har vi människor som lever på sin lön, ofta en låg lön, eller som efter 45 års arbetsliv blir fattigpensionärer. En del pensionärer får inte mer än 6000 kronor i månaden.
      På den andra sidan har vi människor som “vi ska hjälpa till ett drägligt liv”.
      […]
      Det låter här lämpligt att den som är “ensamkommande” får klara sig på en tredjedel, eller högst en fjärdedel av vad en fattigpensionär får. Dvs, 1500-2000 kronor i månaden som ska täcka mat, bostad, SFI, gymkort, tandvård, fickpengar, och all sjukvård utom direkt livräddande.”

      Svara
  6. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  7. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  8. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2018

      Såg att den vänsterextremistiska dåren Dror Feiler är en av de goda vänstermänniskorna som är glada över Kamprads död.
      Undrar vad det oempatiska svinet skulle tycka om någon gladdes över hans död ?

      Svara
      • Klimathotet

         /  01/28/2018

        Kamprad möblerade världen så Feiler får fortsätta med att sitta på golvet. Som en amerikan skrev: ”Goodbye Sweden and thanks for the furniture”

        Svara
  9. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  10. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2018

      Godhetsvänstern visar sitt fula tryne som förväntat.
      Sedan förväntar dom sig att vi skall acceptera avböner från gamla kommunister som t.ex Ohly som så sent som på åtminstone sent 80-tal fortfarande hyllade kommunismen med all dess blodiga historia.
      Eller kommer Loan sundman applådera Ohlys frånfälle också ?

      Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2018

      Är väl ingen som säger att vänsterextremisterna inte får vara så smaklösa att dom tycker att det är bra att Kamprad är död.
      Det säger ju bara vilka oempatiska svin dom är och det är ju bra att det kommer fram.
      Det kanske kan leda till att flera personer slutar att rösta på t.ex V.
      För övrigt borde dom väl gilla åsiktsförtryck för det är ju ett av kommunismens paradgrenar..

      Svara
  11. Olof

     /  01/28/2018

    Får säga att jag faktiskt är rätt fascinerad av hur Pravdagruppen kan tro att deras projekt kommer påverka alls. SVD är väl den enda av dem som har den minsta trovärdighet kvar. DN, SVT och SR är så genomdominerade av vinkling att bara de faktum att de är inblandade gör resultatet suspekt.

    Det går inte att lita på något de påstår, eftersom vi _vet_ att deras internkultur skulle få till resultat att alla som avviker från narrativet i princip blir _mobbade_. Därigenom vet vi att de vid det här laget är institutionellt inkababla att bidra till ett trovärdigt arbete mot vinklade nyheter och fake news.

    Enda sättet att skapa något som skulle vara det minsta trovärdigt för att motarbeta falska nyheter skulle vara om man fick med ideologiskt avvikande media så ömsesidig granskning skedde.

    Det lär inte hända eftersom parterna här inte alls uppskattar att bli granskade.

    Svara
  12. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  13. Göndör:”Vem är inte kulturrasist?”
    https://timbro.se/smedjan/vem-ar-inte-kulturrasist/
    ”Enligt Sara Gunnerud, kommunikationsansvarig hos studieförbundet Ibn Rushd, räcker det med att anse att man ärver sitt kulturella sammanhang för att man ska vara kulturrasist. Med den definitionen är i praktiken alla – inklusive hennes eget förbund – kulturrasister.
    […]
    Om alla egentligen har mer eller mindre samma uppfattningar eller värderingar, oberoende av kulturen man vuxit upp i, finns det ju ingen anledning att finansiera ett studieförbund som vill upprätthålla en kultur som kan anses avvika från den svenska normen. Muslimer är nämligen en minoritetsgrupp i Sverige. Endera är alltså studieförbundet Ibn Rushd helt överflödigt, eller så är rasister, med Gunneruds logik, de som anser att specifika studieförbund behövs med religiös eller kulturell prägel.”

    Svara
  14. ”Ett ödesval för Sverige”
    https://detgodasamhallet.com/2018/01/28/ett-odesval-for-sverige/
    ”Det man nu tvingas konfrontera är ett sammanbrott för två av de grundläggande myter som länge burit upp svensk migrationspolitik, och som gjort det omöjligt att i tid vidta de åtgärder allt fler nu börjar erkänna borde vidtagits.
    Den första myten är att det massiva inflödet av migranter möjligen kan vara kostsamt på kort sikt, men att det på lång sikt skall visa sig vara en god affär.
    […]
    Den andra myten går tillbaka på statsminister Stefan Löfvens mantra om att vi i Sverige inte ”sätter grupp emot grupp”.
    […]
    Den helt avgörande frågan är hur detta kommer att påverka valmanskåren. Kommer de partier som bär ansvar för det som skett att straffas, eller kommer de att lyckas skyla över och surfa vidare?”

    Svara
  15. MiT

     /  01/28/2018

    Varför måste man nämna det just idag? Tror han verkligen inte att folk vet att han var som de flesta andra då? Är det nån sorts jävla tourettes hos alla idag?

    Svara
    • Motkraft

       /  01/29/2018

      Ekot måste grubblat ett bra tag hur de skulle lyckas brunsmeta Kamprad denna sorgens dag utan att det ”ser illa ut”. De hoppade troligen av lycka när de kom på idén att om refererar någon annan som talat om Kamprad idag så kan ju flika in att *den personen* nämnde att Kamprads var nazist. Så fick det sagt fast inget sagt?

      ”Var nazist” får också så lägligt en dubbel betydelse just idag. För ”var” kan referera till ”för länge sedan” men också ”när han levde”. Dvs antyda att han nog ändå var nazist fram till sin död.

      Det finns inte mycket anständighet kvar i detta landet…

      Svara
  16. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  17. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  18. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  19. Nisse Hult

     /  01/28/2018

    Artikeln började med fejknyheter och sen gled det över till Kampradnyheter. Vi förutsätter att IKs död inte är en fejknyhet. Sen får man väl objektivt säga att på 60 år måste man kunna ändra sig och att IKEA troligen sysselsätter fler invandrare än de flesta av hans kritiker gör. Om man går för hårt fram med fördömanden av en person pga händelser långt tillbaka i tiden måste alla fängelsestraff bli livstid och att man aldrig tror på en människas möjlighet att ändra sig.
    Jag ser det också så att IKEA visserligen planerat bort sin skatt men att IK och familj inte plundrat företaget utan pengarna som annars skulle skattats bort har troligen investerats och det är därför firman är så stor och stark. Hade pengarna skattats bort eller förslösats av ägarna hade företaget varit betydligt svagare.

    Svara
    • Olof

       /  01/28/2018

      Samt att Kamprad har gjort bra mycket mer än de flesta inom vänstern för att mindre bemedlade skall ha råd att ha ett bra hem.

      Visst har IKEA skatteplanerat, men det har mig veterligen inte gjort så illegalt.

      Den typen av planering som IKEA gjort är dessutom i princip en oundviklig konsekvens av immaterialrätt, och så länge mainstreampolitiken fortsätter hålla monopolistiska rättigheter under armarna så kommer dessa monopolistiska rättigheter att användas för att överföra värden mellan skattesystem utan att någon kan göra ett skit åt det. Det går nämligen inte att sätta några objektiva värdenivåer alls på överföringar av immateriella tillgångar mellan olika företagsdelar i ett transnationellt företagskonglomerat. Alltså är de fria att prissätta dessa hur som helst och kan då obehindrat flytta vinst till mest fördelaktiga skatteparadis.

      Svara
      • Precis. IKEA är ett verkligt globalt företag, var konkurrens är andra globala företag. Valet är att använda alla regler till sin egen fördel eller gå under.

        Svara
    • Rikard

       /  01/28/2018

      Hej.

      Vi kan nöja oss med att mäta dessa [pejorativ] personers beteende gentemot Kamprad mot hur de interagerar med och talar om sådana som Gudrun Schyman, Ingvar Carlsson, Sten Andersson, Hjalmar Mehr, Lars Ohly, Jan, Gunnar och Alva Myrdal […] – listan tar inte direkt slut. Dessa har ju gemensamt att de ägnat sitt politiska liv åt att visa stöd och sympatier för de värsta diktaturer och förtryckarsystem som någonsin skådats – för att inte tala om aktivt stöd till terrorism (PLO och ANC m fl).

      Eller så kan den som har Twitter bara nöja sig med att fråga exempelvis Orrenius om det är ett exempel på #godton han visar.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • 12500 jobb i Sverige, 180000 jobb världen över (600000 inklusive underleverantörer).
      Hur mycket skatt betalar de anställda? När är det tillräckligt mycket?

      Svara
      • Det är aldrig tillräckligt. Skatteinbetalning alltså. Det behövs alltid mer och mer. Och skulle skattepengarna räcka kan man alltid hitta nya hål.

        Jag som många andra – tror jag – uppskattade IKEAs billiga möbler. Oavsett vilka tankar han hade ser jag inte de i mina bokhyllor. Billy, som man till och med mäter länders prisnivå tillsammans med Big Mac. Han var smart och driftig, hur många 17 år gamla startar världsföretag och med något som folk har verklig nytta av?

        Svara
      • Pelle2

         /  01/28/2018

        Bloggaren i otakt sågar förtjänstfull dom vänsterextremistiska svinens uttalande om Kamprad.
        http://iotakt.se/pobel-och-patrask/

        Svara
        • Jag skulle vilja se om dessa perfekta vänstermänniskor har några IKEA möbler. Naturligtvis har de inga utan de köper endast PK godkända möbler och husgeråd – vad det nu skulle vara.

          Svara
  20. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  21. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  22. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  23. En enkel sökning senare …

    Aftonblaskan 2015: ”Astrids stora rädsla: Ryssen”
    ”Barnbokslegendaren avslöjar sitt oväntade stöd för Hitler i dagböckerna”

    http://archive.is/iJsZA
    https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article20782189.ab

    ”Astrid Lindgren föraktade Hitler och avskydde nazismen, det är inget tu tal om saken. Hon var en sann antinazist.
    Men hur mycket nazismen än skrämmer henne – så finns det något som är värre. Det är bolsjevismen. Och den ryska faran.”

    Svara
    • Olof

       /  01/28/2018

      Ändå verkar artikelförfattaren inte klara av att dra några slutsatser av det hela.

      ”En småborgare ser till sina närmaste.”

      Talat som en människa helt utan insikt. En levande varelse ser till sina närmaste. Det är en del av själva grunden i evolutionen, de som inte gör det är en genetisk ändstation. De dör ut.

      Astrid var inte en minoritet, Astrid tillhör den absoluta majoriteten av människor som funnits, finns och någonsin kommer att finnas. Om man inte förstår det kommer man aldrig att förstå vad som går och inte går att göra med samhällen, det är en av de centrala faktorerna som sätter gränserna.

      De flesta människor är inte speciellt förtjusta i nationalism, den i sig, likt alla kollektivistiska ideologier utgör delvis ett hot mot den enskilda människan, men när valet är mellan nationalism och en långt hotfullare ideologi, en totalitär ideologi där ingen kan lämnas ensam i frihet, så väljer majoriteten det mindre hotfulla.

      Hitler skulle aldrig ha fått makten i Tyskland utan det reella hot som kommunismen utgjorde. Och samma mönster syns idag i reaktionerna mot vänsterideologierna, de har börjat utgöra ett hot mot människor i vardagen som får dem att välja alternativ de annars inte skulle göra.

      Svara
  24. CUFs ordförande: ”Sverige behöver skydda sig mot politiker som Trump”
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/sverige-behover-skydda-sig-mot-politiker-som-trump-20435

    Handlar om författningsdomstol och verklig maktuppdelning. Jag håller med om att det har behövts länge – till exempel hade man kanske gjort konsekvensanalys av de senaste 20-30 årens politik inom vissa områden – men varför ta upp det just nu?

    Börja de inser vartåt det barkar?

    (Sedan skulle jag inte vilja ge Hilda och Ruben mer makt just nu …)

    Svara
    • Olof

       /  01/28/2018

      Ja, det faktum att USA’s maktuppdelning höll på att urholkas var det största anledningen till att jag hoppades att Trump skulle vinna. Både Trump och Hillary var och är farliga på olika sätt, men bara Hillary skulle ha fått oinskränkt makt. Medan Trump lett till en snabb återetablering av maktdelningen och insikter om faran med bristande sådan. Båda kunde och kan landa oss i ett tredje världskrig, men bara Hillary skulle kunnat starta det helt på egen hand.

      Tyvärr tror jag inte Sverige kommer få någon författningsdomstol. Politiker tycks väldigt sällan vilja inskränka sin egen makt när den väl etablerats, och den traditionella relationen mellan svenska folket och makten är inte tillräckligt skadad än för att tvinga igenom det. Jag tror vi kommer behöva gå igenom något riktigt obehagligt innan det händer.

      Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 2 | WTF?
  2. Smått och gott från 2018, del 1 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.