Skolproblemen

Pisa visar att Sverige rasar ännu mer på rankingen och det tjafsas om vad det beror på. Det skylls och kastas pajer på varandra från politikerhåll. Floskler kastas också fram och tillbaka. Men ingen pratar om hur man kan felsöka för att komma till en punkt där man ser att det börjar dala, de bara pratar om att resultaten har dalat i 20 år och sen gapa om vems fel det är.

SKÄRP ER FÖR FAN BJÖRKLUND OCH BAYLAN OCH KAMMA TILL ER LITE OCH BETE ER INTE SOM TVÅ PAJASAR SOM NI GJORDE I AKTUELLT!

1: Felsök! Felsök och felsök! Felsök till ni blir blåa i ansiktet! Kolla vad som tillkommit och vad för stora grejer som hänt sen det började dala.

2: Kasta ut alla genusideologer från skolvärlden och anlita dem inte till era undersökningar! Låt dem inte komma nära skolan överhuvudtaget. Elever utsätts för tillräckligt mycket i världen utanför skolan som det är. Dvs ut med genusflummet, det är något som tillkommit de senaste 20 åren. Ni vet, resultatet har dalat de senaste 20 åren ju…

3: Styr upp skolverksamheten så att det åtminstone delvis återgår till hur det var innan raset. Se till att lärarna har ämneskunskaper som de kan lära ut och inte som idag vara några slags coacher eller vad fan de är nuförtiden. Lärare ska lära ut! Genusflummare ogillar ju fakta, det märks att de haft inflytande över skolan eftersom faktakunskaper inte verkar vara något som man strävar efter.

4: Läraryrket har ju fullständigt raserats så att vilken jävla mupp som helst kan bli lärare. Läraryrket drar till sig folk som gillar flum eftersom flum är det som premieras. Jag tycker synd om de lärare som finns och är bra! Länken ovan går till ett inlägg om att man ska höja kraven för att få komma in på lärarhögskolan i Jönköping, kravet ska bli 0,5 på högskoleprovet. Dvs det ska öka från 0,1 som gör att en apa klarar av det med ögonbindel utan problem till att en apa nästan klarar av det ändå. Det kallas kvalitetshöjning! Återigen, kasta ut det kunskapsföraktande flummet från skolvärlden så dras inte flummare dit heller! Flummare sänker statusen för lärare, det är inte raketforskning…

5: Ge lärarna möjlighet att upprätthålla disciplinen i skolan. Mobiltelefonförbud. Handlingar måste ge konsekvenser fort. Det finns mycket att göra, ingen vill ha kadaverdisciplin och rapp över fingrarna men det finns mycket att göra som inte är just det.

6: Förstatliga skolan.

Det finns mycket mer att göra men eftersom de som har ansvaret bara tjafsar som jävla clowner om det förmodligen enskilt största problemet i Sverige så får jag bidra med några förslag i alla fall. Punkt 1 kommer de inte ifrån hur gärna de än vill slippa ta tag i det! Och punkt 1 leder ofelbart till punkt 2 men det kommer de ryggradslösa inte att våga ta tag i…

Läsning är ju ett problem, eller snarare läsförståelse. Som vanligt så är det männens/pappornas fel att det ser så dåligt ut. Det påstår Johanna Lindbäck idag på SvD i alla fall. Vem är då Johanna Linbäck? Hon är

läsambassadör utsedd av Kulturrådet, ungdomsboksförfattare och lärare.”

Hur är det med lite ideologi kanske? Jodå, den finns där och pyr

Läser oftast : Svenskt och nytt, ”vanliga romaner”, ibland på engelska, gärna kvinnliga författare med feministisk vinkling, ibland chick lit, ibland deckare, ofta ungdomsböcker, gärna akademisk porr (som ”Den hemliga historien”), och lite då och då blir det norskt.”

Läser gärna kvinnliga författare med feministisk vinkling. Otippat att hon skulle skylla på män och pappor…

Så här ser det ut med allt som rör skolan och pojkar, man skyller alla problem på dem själva eller på andra män/pappor i deras närhet istället för att sluta göra skolan fientlig mot killar. Konstant är det detta genusflum som inte vill se pojkar i skolan som lyckas, de arbetar för att de inte ska göra det! Tro mig, när de t o m börjar prata om könsmaktsordning och sånt med 7-åringar i första klass och när 9,5-åringar själva säger att det inte spelar någon roll vad de gör och redan har resignerat så är det rätt illa!

Det där om att alla är likadana och att könet är en social konstruktion måste UT FRÅN ALLT SOM HAR MED SKOLVÄRLDEN ATT GÖRA!

Atlantic

SVT

En chatt med Jan Björklund där man kunde ställa frågor på SVT. Några frågor är intressanta, bland annat denna från Örjan

Örjan Liebendörfer: Hur ställer du dig till en oberoende kriskommission med uppdrag att komma med nya förslag om hur skolkrisen ska lösas?
Jan Björklund: Vi har idag aviserat att vi inrättar ett oberoende skolforskningsinstitut för att ta fram forskningsbaserade metoder för att utveckla skolan och undervisningen. Jan”

Oberoende skolforskningsinstitut… Låter fint det. Kan man gissa att folk från den kunskapsföraktande genusvärlden kommer att vara ivriga på att få plats i det ”oberoende” institutet? Ni vet sådana som är professorer och som inte ens kan undvika att totalt motsäga sig själva i en enda mening när de säger att det inte finns några skillnader mellan kvinnor och män. Jag gissar att det kommer att krylla av skattepengssugande genusparasiter där och de kommer att komma fram till att pojkarnas sjunkande resultat är deras eget fel och att flickornas också dalande resultat beror på osynliga strukturer och glastak. De kommer att säga att lösningen är mer genus i skolan… Sådär, nu behövs inget ”oberoende” institut! Ni kan skicka en mille eller två till mig som tack för den hjälpen.

Och sen får vi inte glömma bort vad som är viktigt för vår generaldirektör på Skolverket heller, i den tweeten finns en del av orsaken till problemet

ekström

Bashflak: ”Könet sitter i hjärnan

Ekvalist: ”Drabbas kvinnor värst av krig?

Maniac Media: ”Extremistiska politiker

Tenebrism: ”Ibland är feminism ett slags fascism”, ”Grejer män (kanske) gör

Treve: ”Med olika måttstockar

Malte on the roxxx: ”Skillnader i mäns och kvinnors hjärnor.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

120 kommentarer

    • Anders/AV

       /  12/05/2013

      Ujuj vilka snuskiga fantasier man kan få av dessa med genusglasögon på. Allt kan tolkas till patriarkat och könsmaktsordning. Männen har STÖRRE fiskar, etc etc. Sök och du ska finna.

      Svara
      • MiT

         /  12/06/2013

        Anders/AV:
        Hahaha, kan bara ana vilken jättetrumma fotografen skulle slå på!

        Svara
  1. MiT

     /  12/04/2013

    Mmm, man blir säkert sugen…

    Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2013

      Offerkoftorna jobbar på. De insinuerar t.o.m att de själva är duktiga flickor. Tillåt mig tvivla.
      Och som vanligt är det det elaka patriarkatet som tvingar på de stackars kvinnorna/flickorna oket att vara duktiga. Dom kan naturligtvis inte välja själva eftersom dom är totalt hjälplösa dom duktiga feministerna.

      Svara
  2. MiT

     /  12/04/2013

    Finn Fyra Fel

    Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2013

      Att det skulle finnas en sådan uppsats är väl lika sannolikt som att det kommer snöa i Juli ;-).

      Svara
  3. Det har tydligen varit viktigare att satsa på
    genustrams istället för utbildning i skolorna –
    vilket vi nu har fått ett kvitto på.

    Vår vän talgknöddeln, varbölden eller
    vad fan hen/den/det (Förste-Twitter-Läraren)
    kallar sig för – är ett prima exempel på varför
    Sveriges utbildningsväsendet gör sig till åtlöje
    inför hela världen.

    Jag kan inte rent praktiskt förhindra feministernas
    starka politiska inflytande, men jävlar vad bra jag har mått
    när det så solklart framgår att genusteorier är viktigare
    än bland annat matematik. Och jag har fortfarande ett
    brett leende på läpparna…………..

    Svara
    • MiT

       /  12/04/2013

      Ulf Andersson:
      Resultaten av handlingar visar sig obönhörligt!

      Svara
    • Hjalmar

       /  12/04/2013

      Kvinnor får verkligen säga vad som helst. Häpnadsväckande.
      En man hade väl blivit polisanmäld.

      Svara
      • MiT

         /  12/04/2013

        Hjalmar:
        För att inte säga vad kukklipparna och de andra skulel säga…

        Svara
    • David8

       /  12/04/2013

      Hade Sebastian sagt samma sak, så hade det blivit en feministisk rant som, lite beroende på tillfällighet, når hela vägen till förstasidorna och morgonsofforna. Det omvända sker inte eftersom feminismens kompassnål att fastsvetsad och sedan förseglad med lim på dubbelmoral.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/04/2013

      Lady Dahmer säger att 11-åringar inte är ok, och hon är feministisk ledstjärna enligt henne själv.

      Svara
      • MiT

         /  12/04/2013

        Grodan Boll:
        Var ju ett annat exempel med dräglande kärringar och någon 16-åring för 7-8 månader sen eller nåt och inga fördömanden alls i tidningen

        Svara
    • Jonte

       /  12/04/2013

      Glädjande nog verkar många hålla med honom, titta bara på antalet retweets.

      Svara
      • MiT

         /  12/06/2013

        Jonte:
        Jodå, många som håller med men det tåls att fundera på vad som hänt om han skrivit motsvarande?

        Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2013

      Vilken pedofil Felicia är och hon är naturligtvis ett äckligt kärringslem som trånar efter små,vackra pojkar ;-).

      Svara
    • Kristian

       /  12/10/2013

      Vidrigt.

      Svara
  4. Hjalmar

     /  12/04/2013

    @toklandet
    Ja, eller så den korta varianten – kopiera Finlands skola… 😉
    Kommunaliseringen, bristen på kompetens (hej talgboll) och stora mängder elever utan förkunskaper…

    Svara
    • MiT

       /  12/04/2013

      Hjalmar:
      Är nog svårt att bara kopiera men mycket är ju garanterat användbart!

      Svara
    • Kristian

       /  12/10/2013

      Kyllä. Ett språk som dög åt Tolkien duger åt mig. 🙂

      Men, allvarligt talat, det är mycket som verkar vettigt i den Finska skolmodellen.

      Svara
  5. Jag blir orolig när de säger forskningsbaserad. Den forskning som finns är mestadels ideologiskt snömos och det är en stor anledning till att vi är där vi är.

    Svara
    • MiT

       /  12/04/2013

      Johan Grå:
      Jo det är väl inte en vågad gissning vilka som vill göra anspråk på vad som ska finnas där…

      Svara
  6. lavazza1891

     /  12/04/2013

    Vad jag kan se är kommunaliseringen, invandringen och friskolereformen de största förklaringarna.

    Kommunaliseringen sänkte statusen. Invandrare får 50-80 poäng lägre i PISA (utomeuropeiska antagligen mer) och bidrar till stök i skolan. Friskolreformen ökade segregeringen, som blivit än mer lockande/nödvändig pga invandringen. De bra skolorna håller bara ställningarna, medan flyktskolorna inte klarar något alls.

    Det vore intressant att jämföra resultaten för svenska elever i internationella skolor utomlands med svenska elever i rika områden i Stockholm. Jag antar att den första gruppen har bättre resultat än den andra gruppen, trots att båda har lika goda socio-ekonomiska förutsättningar.

    Svara
    • MiT

       /  12/04/2013

      lavazza1891:
      Många orsaker som samverkar är det garanterat!

      Svara
    • Anders/AV

       /  12/05/2013

      Det är svårt att ta invandrare som en enhetlig problemgrupp. Man måste skilja på äpplen och päron. Läkaren från Holland och bergsbonden från Irak. Invandrade barn och barn till invandrare med västeuropeiskt ursprung, Iran, Kina mm är oftast medelklassbarn. De ligger över medlet för svenska barn. Invandrade barn och barn till invandrare med ursprung i Irak, Östra Turkiet, Balkan och Somalia är oftare i lägre socialgrupper, med liten studievana. Så genom att man slår ihop två grupper som ligger på vardera sidan om det svenska medelvärdet blir siffrorna bättre än de egentligen är. Barn i extremt lågutbildade familjer har det riktigt svårt i skolan. Det blir stora kulturkrockar, där speciellt pojkarna ställs inför helt andra krav än de får hemma. De är de riktigt stora förlorarna i Svensk skola.
      NB. Jag säger inte att lösningen är att de inte kommer hit, men att man heller inte får vara för blåögd och vägra se de problem vi har med kulturkrockar. Eftersom vi är ett av världens mest rika och högteknologiskt specialiserade länder kommer vårt system att vinna och de måste få hjälp att anpassa sig till oss. Tidig information om vad det innebär att gå i svensk skola, vad man bör kunna innan man börjar (knyta skor, komma i tid, vänta på sin tur osv) och hur viktig utbildning är i Sverige. Att det definitivt inte räcker med grundskola och knappt gymnasieskola heller. Det är så dags när barnen gått hemma hos mamma i 6 år, att lära om.

      Svara
  7. lavazza1891

     /  12/04/2013

    Jag hittade detta med lite googlande.

    Klicka för att komma åt academic_results.pdf

    Någon har sagt mig att EU-skolorna ligger på Shanghai-nivå i PISA, men jag vet inte om det stämmer.

    Svara
  8. Opie

     /  12/04/2013

    ”Ställ krav på de svenska papporna” säger den sk läsambassadören Johanna Lindbäck. Hon hävdar att pappor framför allt måste lära sig föregå med gott exempel. I klartext menar hon att det är männens fel att läsförståelsen är undermålig. Samtidigt hävdas det i artikeln att på 10 år har vi rasat från topp tre i läsförståelse till botten tre. Vad har då hänt med pappornas läsande under dessa tio år? Det får vi givetvis inte reda på. Det hade varit rimligt att redovisa statistik över detta för att kunna påvisa en korrelation. Men givetvis anger inte Linidbäck några som helt underlag till sitt påstående. Jag är så JÄVLA trött på att mötas av detta orgundade skuldbeläggande varje morgon till frukost.

    Svara
    • Kalle

       /  12/04/2013

      Jag lästa samma smörja och blev helt ursinnig, hur FAN kommer hon fram till den slutsatsen att det är fädernas fel?
      Samtidigt så vill jag minnas att det var någon utredning/artikeln där man bokstavligen pissade på pojkars läsande för att de inte lästa samma sorts litteratur som flickor.
      Tydligen så var det sämre att läsa sci-fi/fantasy och faktaböcker.

      Människor som denna Johanna Lindbäck är direkt ansvariga för att det ser ut som det gör idag.
      Vill vi förbättra läsandet och särskilt hos pojkar så måste hon och hennes gelikar BORT!!

      Svara
      • MiT

         /  12/04/2013

        Kalle:
        Det är nog ingen tillfällighet att de valde någon som gillar feministiska vinkligar som läsambassadör…

        Svara
        • Kalle

           /  12/05/2013

          Och vi får resultat därefter, tydligen så uppmärksammande man detta redan 2009 och slog på stora trumman om att det krävdes åtgärder.

          Svara
          • MiT

             /  12/06/2013

            Kalle:
            Man får det man betalar för som det heter.

    • När vi är inne på att ställa krav:
      först och främst borde socialtjänsterna
      och tingsrätterna ta sitt ansvar och se
      till att fler pappor FÅR juridiskt ansvar
      för sina barn efter en skilsmässa eller en
      separation.

      Mina erfarenheter av pappor som får lov
      att vara närvarande i sina barns liv,
      är att papporna automatiskt engagerar sig
      i barnen – liksom de gjorde före vårdnadstvisten.

      Lite grann beror också hur långt föräldrarna
      bor ifrån varandra. Om mamman väljer att
      flytta 600 kilometer från pappan (som i mitt fall),
      är det jävligt svårt att ha en ärlig chans att
      engagera sig i sitt barns liv. Det blir ju inte
      lättare för pappan när han blir motarbetad
      av mamman, socialtjänsten och tingsrätten.

      Tänk om feministerna kunde börja i rätt ände
      när de vill lösa problem!

      Svara
      • Kristian

         /  12/10/2013

        Förvisso. Men de ser nog inga problem här.
        ”Barnens bästa?” Tillåt mig småle (med gråten in halsen.)

        Svara
    • MiT

       /  12/04/2013

      Opie:
      Visst blev alla jätteförvånade när någon med feministisk vinkling tycker så? Nähä, inte det nä…

      Svara
      • Opie

         /  12/04/2013

        Nej, inget förvånar tyvärr längre. Vilket i sig är fruktansvärt. Nästa steg är väl att man snart inte orkar bry sig öht och då är vi jäkligt illa ute. Märkligt nog får denna smörja mer eller mindra alltid stå oemotsagd. Det bör finnas en drös kompetenta forskare inom pedagogik/didaktik, svenska språket och dyl som borde (bör!) kunna gå i svaromål. Varför ser vi aldrig det hända? Är man rädd att bli stämplad som ”hatare”?!

        Svara
        • MiT

           /  12/04/2013

          Opie:
          Det är nog viktigare att tycka rätt, risken att bli totalt utfryst från godhetskonsulternas värld är gigantisk annars.

          Svara
          • Opie

             /  12/04/2013

            Ja, kanske är det då. Jag undrar om inte hela det här landet är fullt av ynkryggar. Ingen vågar gå mot strömmen och alla dunkar varndras ryggar och slickar varndras rövar. Allt för att positionera sig som genuskorrekt och god. Sen är ”etablisemanget” förvånade över att SD, som verkar vara den enda motkraften, ständigt ökar i opinionen.

          • MiT

             /  12/06/2013

            Opie:
            Antingen klarar de inte av att lägga ihop 2+2 eller så vill de att 2+2 ska bli 3 eller 5 och inget annat

  9. Rick

     /  12/04/2013

    Det existerar knappast något alexandershugg som skulle lösa den svanska skolans problem, men när t.ex. SvD publicerar den där gaphalsiga feministens funderingar, så tyder det på att man inte ens är beredd att förustättningslöst dryfta problemen.

    Jag kastade ett getöga i morse på estniska tidningar, eftersom just Estland blivit markant bättre i jämförselsen. Där räknar man med att bl.a. omfattande satsningar på de ryskspråkiga skolorna (jmfr. med skolor med stor andel invandrare i Sverige) har haft stor betydelse för resultatet. Även om parallellen med Estland inte håller hela vägen, så ska man alltså vara försiktig med att hävda att invandrare drar ner resultaten. Min personliga erfarenhet av invandrare är att vissa grupper tenderar att ställa mycket höga krav på skolundervisningen, medan svenska föräldrar däremot kan tänka sig att ställa in undervisningen redan i början av december så att barnen kan börja fira jul.

    Det jag däremot anser vara flodhästen i vardagsrummet (dvs. det där stora som alla känner till men ingen nämner) är det postmoderna eländet, inklusive feminism, bland lärare. Ifall lärarna säger att ingeting spelar någon roll, så påverkar det hela skolmiljön. Frågan är bara varför PISA spelar någon roll då, för vi kan ju fortsätta flumma. Föraktar man kunskap och kallar allmän gaphalsighet för ”ifrågasätande” eller ”kritiskt tänkande” så har man bäddat för den här typen av resultat. Det är som om skidlandslaget skulle förbereda sig för VM med att vräka i sig korvar och choklad i stället för att träna och sedan säga sig inte förstå vad som gick snett när resulaten är därefter.

    Svara
    • MiT

       /  12/04/2013

      Rick:
      Många saker som är allvarliga samverkar också. Och då kan det rasa fort…

      Svara
    • Anders/AV

       /  12/05/2013

      ”Min personliga erfarenhet av invandrare är att vissa grupper tenderar att ställa mycket höga krav på skolundervisningen, medan svenska föräldrar däremot kan tänka sig att ställa in undervisningen redan i början av december så att barnen kan börja fira jul.”

      Invandrare från Iran och Chile tillhörde de ländernas högutbildade minoritet. De ställer mycket högre krav på sina barn (och ger bättre stöd också) än svenskt medelvärde. Det gäller även invandrare från Västeuropa, USA. Invandrare är definitivt ingen enhetlig grupp, tvärt om mer divers än svenskar, beroende på vilka länder man kommer ifrån och av vilka skäl man flyttar hit.

      Svara
  10. notsure

     /  12/04/2013

    En till som ”ångrat sig och blivit god”:
    http://www.huffingtonpost.com/harris-oamalley/on-labeling-women-crazy_b_4259779.html

    Undrar hur alla dessa rövhål träffar kvinnor? Jo, just det, har man läst ”The Game” så förstår man.

    Svara
  11. Våra politiker måste bestämma sig vad det är man vill med skolan. Att fostra goda samhällsmedborgare eller att kunskapsutveckla? Om svaret är goda samhällsmedborgare så kan man ha stora klasser och träna på sånt som inte har med kunskapsutveckling att göra. Då får man också alltfler som särskriver, som inte förstår vad det är som de läser eller som inte förstår det som de räknar. Jag märker hur alltfler på akademisk nivå behöver olika typer av stöd p.g.a. bristande baskunskaper från grundskola och gymnasium. Den postmoderna vägen som Sverige har slagit in på de senaste 20 åren kommer vi att få betala dyrt för senare.

    Svara
    • MiT

       /  12/04/2013

      Malte Skogsnäs:
      Det får vi betala dyrt för och räkningarna har ju redan börjat trilla in.

      Svara
  12. Larsson

     /  12/04/2013

    Väl bloggat 🙂

    Svenska polltikerna är fast i sina ideologiska skruvstäd. Vi måste erkänna att friskolereformen är ett fiasko. Erkänna att kommunaliseringen av skolan är ett totalfiasko. Erkänna att Vygostki-seringen av skolan är ett dunderfiasko.

    Eller fortsätta att stärka värdegrundsarbetet i skolan (som är ett totalfiasko, där det enda som verkar hända är att eleverna sätter sig på tvären och röstar SD eller V) och helt skita i PISA.

    Svara
  13. Fugen

     /  12/04/2013

    Ökad kunskap gör dig mer förberedd att dra slutsatser och fatta välgrundade beslut. Dra ner värdegrunds arbetet, öka fokus på kunskap, både hos lärare och elever. Ordning och reda måste vara ett måste vid inlärning. Minskade klasser, där lärare kan få arbetsro och fokusera. Använd stödklasser, gamla tiders OBS-klasser kanske inte är fel, det ger de eleverna ökade möjligheter och arbetsro för alla. Minska pappers exercisen för lärare. Ge lärare ökat mandat för
    disciplinära åtgärder för att ha ordning i klassrum. (Nej, inte aga). Statlig huvudman är ett måste.

    Svara
    • MiT

       /  12/04/2013

      Fugen:
      Då måste de felsöka till en punkt där det började rasa först och det vill de inte.

      Svara
  14. lavazza1891

     /  12/04/2013

    Varför är minskade klasser viktigt? Vi var 29 elever i min klass på mitten av 70-talet, och tydligen lyckades vi bättre än eleverna i dagens skola med färre elever per anställd.

    Svara
    • Petter

       /  12/04/2013

      Jag gick i skolan på 90 talet och då var vi också strax under 30(27,28) elever i alla klasser jag gått i. Har de blivit större sen dess? men det r klart att det bör göra det effektivare men kan ju inte ha att göra med de minskande resultaten..

      Svara
    • Fugen

       /  12/04/2013

      Är 60-talist, vi var ca 24. Min yngste son, född 97 var 60, nu var dom sällan mer än 40 i samma klassrum och var 3 lärare men wtf, så kan man inte ha det när man skall lära sig något.

      Svara
  15. lavazza1891

     /  12/04/2013

    ”86 366 lärare i tjänst på grundskolorna, lärartätheten var i genomsnitt 12,1 elever per lärare (heltidstjänst).”

    Lärartätheten kan inte vara någon större del av förklaringen eftersom den förbättrats samtidigt som resultaten försämrats.

    Svara
    • Kristian

       /  12/10/2013

      Då kommer vi osökt in på kvalitet kontra kvantitet …

      Svara
  16. Kalle

     /  12/04/2013

    Genuskommunisterna biter sig själva i svansen, de vill motverka ”mäns” våld mot kvinnor (som om alla män är potentiella misshandlare, jo hej du).
    Samtidigt som de förespråkar åtgärder i skolan som uppenbarligen får pojkar att misslyckas med sin skolgång, som om det inte vore nog så tar de till en vedervärdig retorik där de skuldbelägger pojkarna själva för deras misslyckande det talas bla om ”antipluggkultur” vilket skitsnack.

    Med detta sagt så skulle jag vilja fråga genuskommunisterna som ligger bakom detta, vem tror ni är minst benägen att misshandla fru och barn?
    A: Nisse som har haft en god skolgång/utbildning och tack vare det har ett bra jobb, känner sig lyckad och nöjd med sig själv.
    B: Pelle som misslyckade redan i lågstadiet, vilket har präglat hela hans liv. Han känner sig misslyckad, arg och om han har tur så kanske han får ett skitjobb med noll framtidsutsikter.

    PS: Jag ger inte ett skit för vad en galen kärring som tror på satanistiska barnoffrande sekter i Södertälje har ljugit ihop.

    Svara
  17. Magnus Karlsson

     /  12/04/2013

    OT: Genusglasögon.
    Igår när det började närma sig läggdags för de minsta barnen hemma så klev jag in i rummet där barnprogrammen visades på tv. Följande program hade precis börjat:
    http://urplay.se/Produkter/177418-Ar-det-sant-Tjejer-och-killar-i-media
    Ca 4 minuter in i programmet så finns genusglasögonen med.

    Jag såg inte hela programmet eftersom jag snabbt bytte kanal (till kanal 1 som brukar vara effektiv när man vill få med sig barnen bort från tv:n) men de första minuterna var rätt trista.

    Svara
    • Mats

       /  12/04/2013

      Intressant kommentar från någon expert ca 9 min in i programmet.
      Hon pratar om att kravet från reklamen hur vi skall se ut kan få tonåringar att må dåligt. Att man som blivande vuxen inte får komma på själv hur världen ser ut. mm

      Hum undrar om inte genusmaffians ständiga påhopp hur pojkar flickor skall välja att leva sina liv efter deras mall har exakt samma effekt.

      Orkade inte med mer då hela andan är att männen är fel och kvinnorna rätt. Så som det ser ut i dagens skola.
      Om nu undervisningen drivs i denna anda är det snarare konstigt att resultaten inte hamnar långt under alla andra länders

      Svara
    • MiT

       /  12/04/2013

      Magnus Karlsson:
      Var en under förra inlägget som också nämnde detta, jag håller på att kolla igenom de fyra som finns och det är ganska otäckt hur de förpackar feminismen i programmen.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2013

      Lycka till på vägen mot stupet !

      Svara
    • I samma artikel står det att Umeå beslutade om besparingar, bland annat genom personalneddragningar. Jag vet inte hur det drabbar umeborna i praktiken, men det kanske innebär att tant Irma får ligga med överfull kissblöja på det kommunala vårdhemmet pga kommunens nedskärningar. Tydligen värt det med tanke på att kommunen istället satsar pengar på feministisk genuskunskap för kommuncheferna.

      Så blir det med S-V-MP i majoritet. Hälsningar från en politiskt deprimerad icke-feministisk vänstersympatisör.

      Svara
  18. MiT

     /  12/04/2013

    Hon pluggar bl a journalistik…

    Svara
    • Fugen

       /  12/04/2013

      Hur tänkte hon där?

      Svara
      • Kalle

         /  12/05/2013

        Att patriarkatet även skadar män/pojkar, fast hon struntar i att utvecklingen har gått åt fel håll i takt med att feminister av hennes sort har fått mera att säga till om och att kvinnor ”har fått” mera plats.
        #confirmationbias

        Svara
      • MiT

         /  12/06/2013

        Fugen:
        🙂

        Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2013

      Så att vi kan se till att det går åt helvete ordentligt då ?
      Hur kommer det sig att t.ex Finland ligger i toppen på Pisa utan någon genuskunskap ? Kan det vara så att de satsar på lärarna och att de har krav på att ungarna skall lära sig skolans kärnämnen istället för att lära sig att kalla varandra för hen och läsa Maria Sveland ?

      Svara
      • MiT

         /  12/06/2013

        Pelle2:
        Ett typexempel på hur det kan se ut när verkligheten inte stämmer med kartan men att kartan ändå ska gälla…

        Svara
    • Kristian

       /  12/10/2013

      ”Den svenska skolan är inrättad för ensamarbetande, högpresterande flickor ur medelklassen.” Låter som en beskrivning av de feminister som har makten inom skola och media.

      Den där j:a Wernerson kommer som vanligt in och talar om ”anti-pluggkultur”. Skulle vilja se henne förklara varför pojkar in andra länder klara sig bättre. Är det genetiska fel på just pojkar i Sverige? (Oavsett var det kommer ifrån.)

      Svara
  19. MiT

     /  12/04/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2013

      Så fint och gräsnöverskridande ! Nu kommer ni säkert sälja två böcker istället för en till valfri tokfemimist.

      Svara
      • MiT

         /  12/06/2013

        Pelle2:
        Finns säkert några som köper dem och ett antal av de ungar som får dem lägger bara undan dem också…

        Svara
    • Hjalmar

       /  12/04/2013

      Årets julklapp? Bara i Sverige…

      Svara
  20. MiT

     /  12/04/2013

    Menar hon att Birro är en feminist?

    Svara
    • trollan

       /  12/04/2013

      …om inte ”din nästa” råkar vara heterosexuell vit man, alternativ SD, eller bara vara Birro för då kan man spotta så mycket som helst på dem.

      Svara
      • MiT

         /  12/06/2013

        trollan:
        De får snart ge ut en handbok så man vet vilka som är ok att hata och hacka på så man vet.

        Svara
        • Kristian

           /  12/10/2013

          Nej, det blir för jobbigt att läsa en bok, och flödesschema tar för lång tid.
          En app vill vi ha!

          Svara
  21. MiT

     /  12/04/2013

    Om den feministiska läsambassadörens inlägg igår, följ instruktionerna och klicka sedan på varje liten bild med kommentar så kommer mer text fram
    http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/sa-tycker-lasarna-om-pisadebatten_8790162.svd

    Svara
  22. MiT

     /  12/04/2013

    Irving förklarar sig. Eller nåt. Typ… Det går sådär kanske…

    http://www.varldenidag.se/nyhet/2013/12/04/Irving-Rubrik-spetsig-men-forklarande/

    Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2013

      Irving skriver bl.a :
      ”I fallet med den krönika han skrev nyligen handlar det om väldigt gamla föreställningar om hur kvinnor och feminister är. Där spelar han ju antifeministerna i händerna.”
      Vad jag vet så skrev han väl dels bara om vissa feminister och inget om kvinnor generellt.
      Sedan är det ju skrattretande att han förnekar att ledande feminister dagligen och stundligen frossar i att tala om hur dåliga män är,vilka förtryckare dom är,hur dom snår åt sig ledande poster på kvinnors bekostnad och att det t.o.m är ok att hata män.
      Det är också många kvinnliga journalister som excellerar i att pratar om gubbar och patriarkala strukturer mm och de har minst en lika upphöjd plats i samhället som Marcus Birro.

      Det är också skrattretande att han försöker få det till att han inte menar att han och dagens Seglora hatar Birro, för det gör dom naturligtvis. Han ställer ju inte upp på deras förvrängda världsbild.

      Det är vidare konstigt att han försöker relativisera hatet mot Birro och få det att vara förklarligt mot bakgrund till saker som Birro har sagt. Om någon t.ex kritiserar Maria Sveland pg.a hennes svepande anklagelser mot män så är jag dock säker på att den vite riddaren Irving skulle skrika sig blå om näthat och kränkning av Sveland.

      Yrving är en hycklare,dubbelmoralist och extremfeminist vilket väl i och för sig är samma sak ;-).

      Svara
      • MiT

         /  12/06/2013

        Pelle2:
        Irving har fått en del mothugg men väldigt tamt har det varit.

        Svara
  23. Från skolproblem till problem i Göteborg:
    Dubbelt så många män i Göteborg anmäler kvinnor som misshandlar
    http://www.dads-r-us.se/2013/12/04/dubbelt-sa-manga-man-i-goteborg-anmaler-kvinnor-som-misshandlar/

    Hade ju varit kul att höra ”Män För Jämställdhet”
    göra en genusanalys om vad det beror på…………

    Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2013

      Stor risk attt det skulle hända 😉 Tomas Wetterberg sätter bara på sig dom superstarka genusglasögonen så ser han att det egentligen är männen som misshandlar kvinnorna enbart genom att vara män ;-).

      Svara
    • MiT

       /  12/06/2013

      Ulf Andersson:
      De kommer bara att säga ”Lalalalalala” och hålla händerna för öronen.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2013

      Om bara män fick rösta så skulle Fi inte existera.Förklara poängen med kvinnlig rösträtt igen ???
      Fin syn hon har på samhället.Om man inte röstar som hon och extremfeministerna vill så skall man fråntas rösträtten.

      Googlade lite på Alicia(say no more) och fick då reda på att hon blogggar på vänsterbloggar. Vem är förvånad ? Hon visar upp en fin sovjetisk och Stalinistisk
      syn på människors rätt att rösta på vad dom vill.
      Helst skulle hon väl vilja frånta alla rätten att rösta och införa proletariatets diktatur i sann komunistisk anda.

      Svara
      • Hjalmar

         /  12/04/2013

        Om bara män fick rösta så skulle (MP) knappt existera…
        Alicia Dickner har tydligen svårt för demokrati.

        Svara
    • Hjalmar

       /  12/04/2013

      Det önskar jag också, då fick vi verkligen veta vad Sahlin och de övriga går för… Gissar på omval inom tre månader. Tänk vad lätt det är att glömma Juholt. 😀

      Svara
  24. MiT

     /  12/04/2013

    Kommer ni ihåg hon som pratade om STRUKTURER och ville att folk skulle googla patriarkatet? Den här var lite bättre faktiskt… 🙂

    Svara
    • Hjalmar

       /  12/04/2013

      Emma Frost kramar Patriarkatet!!!
      Skicka h*n genast till Södertörns genusläger, ‘ordnung muss sein’!

      Svara
      • Hjalmar skrev den 12/04/2013 kl. 20:59:
        ”‘ordnung muss sein’!”

        Har du också (liksom jag) läst tyska i skolan?

        Svara
        • Hjalmar

           /  12/04/2013

          Ja, man har slösat tid på många saker. Men visst, lite nytta kan man väl ha av bristfälliga tyskakunskaper – till exempel när man vill raljera över femifascister… 😉

          Svara
          • Kristian

             /  12/10/2013

            Hittade en längre variant:
            ”Ordnung muss sein, sagte Hans, da brachten sie ihn in das Spinnhaus.”

    • JonasBsson

       /  12/04/2013

      Jag tippar på att det är brist på språkkunskaper, kanske beror på svenska skolan, att Saga-Marie Perers, som skrev artikeln, inte vet att equality även betyder jämlikhet 😉

      Svara
      • MiT

         /  12/06/2013

        JonasBsson:
        Förhoppningsvis så är det språkkunskaperna…

        Svara
  25. Kristian

     /  12/10/2013

    0,1 på högskoleprovet? Får man inte högre om man bara gissar?

    Friskolor ger utdelning för medelklassen och leder till ”white flight”.

    Förstatliga. Gymnastik/idrott varje dag. Hjälper de flesta, särskilt yngre pojkar, att kunna koncentrera sig.

    (Tack och lov att man just nu inte bor i Sverige. Vete sjutton hur det skall gå här i England dock. Får försöka ha råd med privatskola.)

    Arbetsinsats är avgörande. Alla elever skall uppmuntras att bli bättre. Det skall inte räcka att bara klara grundkraven om man har förutsättningar att gå längre. Det är Karate Kid problemet:
    http://www.cracked.com/article_18544_how-the-karate-kid-ruined-modern-world.html

    I vissa länder i Asien lär sig nästa alla barn teckna på ett sätt som i västvärlden skulle ses som bevis på särskild talang. Hur? De övar och övar och övar.

    Svara
  1. Skolfrågans lösning,… | Häxanmexan
  2. ..:: Spetsig.se – en bokblogg ::.. » Arkiv » Några ord om PISA och pojkdiskursen
  3. Feminism i verkligheten | WTF?
  4. Några ord om PISA och pojkdiskursen | Litteraturkaka.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.