När frisyrer blir ett stort förtryckande problem

Den dagen har kommit! Det är ytterligare en tråd från Apor-gruppen på facebook som är… Tja jag vet inte riktigt vad man ska säga faktiskt, ni får se själva. Det handlar alltså om något som kallas ”cultural appropriation” och lite sånt. Detta är nästan alla från tråden, kanske är 4-5 stycken som inte är med nedan.

cadreads

cadreads1

BOOOOM! Direkt så är en frisyr kränkande, förtryck och indirekt hets mot folkgrupp? WTF?

cadreads2

cadreads3

Moa säger vad man minsann MÅSTE göra men verkar inte förstå att utan individer så finns ingen struktur.

cadreads4

cadreads5

Nu vet vi, reglerna säger att folk inte får ha vilka frisyrer de vill.

cadreads6

När Henrik påpekar det uppenbara, att de cherrypickar, så har han en ” extremt bristande analys”.

cadreads7

Amra säger att den som känner sig drabbad av till exempel sexism är den som ska få definiera vad sexism är för något och ska ha tolkningsföreträde om det!

cadreads8

cadreads9

Jenny säger det självklara…

cadreads10

cadreads11

cadreads12

Kära nån…

cadreads13

Ingen skadas…

cadreads14

cadreads15

Nu kommer de tunga argumenten från Maria och Amra fram minsann!

cadreads16

cadreads17

cadreads18

cadreads19

MAKTANALYS, BACKA!

cadreads20

cadreads21

Tja, vad ska man säga?

cadreads22

Där ser man, när kvinnor säger vad sexism är för något så får män inte säga något annat. Så bekvämt…

cadreads23

Kulturer får man alltså bara ta del av på ett alldeles särskilt sätt som är bestämt av en sekt.

cadreads24

Leta upp en tydlig bild på Amra och kolla hur brun hon är. Hon är vitare än vad jag är…

cadreads25

cadreads26

cadreads27

cadreads28

cadreads29

cadreads30

cadreads31

Amra ger er SANNINGEN!

cadreads32

Återigen det här med strukturer…

cadreads33

cadreads34

Återigen så plockar Amra fram de TUNGA argumenten…

cadreads35

Faktabaserat var det…

cadreads36

cadreads37

cadreads38

cadreads39

cadreads40

Så här ser det ut när en tråd om frisyrer avhandlas…

Det värsta är inte att det sitter några sektmedlemmar i facebookgrupp och tjafsar. Nä, det värsta är att tankarna och idéerna som luftas kommer från genusfältet som i sin tur har STORT inflytande över till exempel skolvärlden. Sug på den karamellen en lite stund och fundera över om det är vettigt…

Gårdagens inlägg handlade också om den här facebookgruppen, ”Hatar du män?”.

********************

Genusdebatten: ”Lite mer om kvinnor, städning, lön och arbetstider

Ekvalist: ”Bannlysa ordet feminist år 2015?

Maniac Media: ”Samhällets patriarkala strukturer

Sannolikt och sannolikt osannolikt: ”Att vara feminist och rasifierad räckte inte, Soran Ismail är trots allt man!

Sannolikt och sannolikt osannolikt: ”En loska misandri är aldrig fel

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

83 kommentarer

  1. För ovanlighetens skull så har jag inte en aning om vad jag ska säga.

    Svara
    • MiT

       /  11/16/2014

      Vill du inte gå med i sekten? Nästan inga regler alls att hålla reda på… 😉

      Svara
  2. MiT

     /  11/16/2014

    Svara
  3. MJ

     /  11/16/2014

    Som vanligt. Vit person skaffar kulturellt attribut från svart kultur = förtryck av svarta.
    Svart person skaffar kulturellt attribut från vitt kultur = förtryck av svarta.

    Dessutom
    Vit vill INTE ha kulturellt attribut från svart kultur = förtryck av svarta.

    Svara
    • MiT

       /  11/16/2014

      Det är inte lätt att göra rätt 😉

      Svara
    • anonym

       /  11/16/2014

      Notera hur besatta de är av att bara ”rasifierade” får uttala sig om vad CA är. Konstigt nog har de inga problem med att kritvita Amra från balkan däremot får uttala sig om vad CA är, vilket återigen bevisar att vad de egentligen menar är att de har problem med att det finns människor som tycker annorlunda. Förövrigt var den här tråden från Tatiana Håkanssons facebook jättekul https://www.facebook.com/tatti.hakanson/posts/10152382589757666 senast det här med raspreferenser diskuterades vid IVF så slogs det fast att varje kvinna har rätt att välja en donator som ser ut som henne.

      Svara
  4. CarlK

     /  11/16/2014

    Tack för dagens garv!

    Svara
  5. Jan

     /  11/16/2014

    Rasifierade och rasifierade. De var inte rasifierade i de länder de kommer ifrån. De fick komma hit eftersom vi har världens mest generösa invandringspolitik. Tänk om åtminstone några av dem kunde vara lite tacksamma istället för att diktera villkor för ursprungsbefolkningen. Jag tror inte att alla är så förtjusta i att gå runt på tå för alla möjliga importerade kulturer. Sverigedemokraterna fick 12,9 procent i senaste valet. Förmodligen inte utan anledning.

    Svara
    • Mattias Borg

       /  11/16/2014

      Någon som är förvånad om LDs son tror att hans mamma vill att han ska dö? 😉
      Fast egentligen är det inte roligt alls. Stackars pojk…

      Svara
      • MiT

         /  11/16/2014

        Fast i ärlighetens namn får man väl säga att just säga sådana saker inte är speciellt ovanligt bland barn. Kanske inte så unga som 6 år men lite senare. Jag har dock klarat mig hittills.

        Men extra roligt att just LD:s barn säger såna grejer. 😉

        Svara
  6. Tänkte skriva en lång kommentar men så kom jag på att texten jag skriver kan uppfattas som rasifierad på grund av kulören på bokstäverna. Och som vit cis-man går det ju inte för sig.
    Så jag sätter mig på läktaren och håller käften istället…

    Svara
  7. Urk, tror att jag bara orkade läsa en tredjedel av tramset innan jag började må riktigt illa.

    Men vi kan ju säga såhär, rent logiskt: Med deras ”analys” har kvinnor alltså ingen tolkningsrätt i hur det är att vara män. 🙂

    Svara
    • anonym

       /  11/16/2014

      Som jag har undrat länge. Hur kan det komma sig att ju argare, vitare och yngre twitterkvinnan är. Desto mer insikt har hon i hur det är att vara man.

      Svara
      • Hon är ju i underläge, hon har tolkningsföreträde…

        Svara
        • Grodan Boll

           /  11/17/2014

          Det jobbiga är när någon som ligger under dem i hierarkin läxar upp dem, för det tycker de inte om (ingen acceptans av privilegier här inte). Då hittas det raskt på nya kriterier för kränkthet, typ vikt.

          Svara
  8. MiT

     /  11/16/2014

    Svara
  9. MiT

     /  11/16/2014

    ”från vuxna normkroppar…”

    Svara
  10. Tobias

     /  11/16/2014

    Afrikaner och araber som har västerländska kläder, ägnar de sig också åt kulturell appropriering? Eller som bygger västerländska hus med el och rinnande vatten istället för lerhyddor? Eller om de inför demokrati och mänskliga rättigheter istället för klanstyre och slaveri?

    Svara
    • Eftersom de står under vita i samhällshierarkin så kan inget de gör vara kulturell appropriering… En förtryckt kan inte förtrycka… Läs på…

      Svara
  11. Fundersam

     /  11/16/2014

    Hej Toklandet!

    Dessa bevakningar av radikalfeminism, racifiering och en del annat känns viktiga och som kvinna vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. Skratta om det är en marginell företeelse men skrattet fastnar i halsen om det är väldigt utbrett.

    Har du någon uppfattning av har vanliga dessa olika synpunkter är ute i landet? Är det en liten högljud grupp som syns och hörs mycket på social medier? Kan du få någon känsla utifrån din bevakning? Har du hållit på länge och kan se förändringar?

    Jag är personligen väldigt bekymrad för åsiktsfriheten i Sverige och upplever åsiktskorridoren helt förfärlig. Att vi tycker olika är inget bekymmer men när fakta inte får ligga som en grundbult i olika frågor känns det som vi är illa ute.

    Svara
  12. Erik

     /  11/16/2014

    Är ni helt säkra på att det verkligen är hämtat från en grupp med feminister och inte protokollet från ett årsmöte för Svenskarnas parti?

    Vad som förbluffar mig mest med CA är att det blir så jäkla rasistiskt eftersom man ska hålla sig borta från att ta intryck från andra kulturer.

    Jag är ärligt nyfiken på att se hur det ser ut i de vita CA-förespråkarnas hem.
    Är det enbart den egna folkdräkten som finns i garderoben?
    Carl Larsson-reproduktioner överallt på väggarna?

    Svara
    • Hans Odeberg

       /  11/16/2014

      Eftersom Carl Larsson tillbringade flera år i Paris så är hans målningar antagligen fulla av approprierad fransk kultur. Baskrar, baguetter och lökar.

      Svara
      • Erik

         /  11/16/2014

        Ah, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag uttryckte mig rasistiskt.
        Jag ska genast backa!

        Svara
  13. pelle2

     /  11/16/2014

    Vilken samling rasister,åsiktsförtryckare och sektmänniskor du visade upp i detta inlägg.
    Helt sjukt hur dom håller på. Förstår inte hur någon med minst en hjärncell i behåll kan vilja umgås med dom dårarna..

    Svara
  14. notsure

     /  11/16/2014

    Zombieapokalypsen. Den är här. Var lade jag min högaffel?

    Svara
  15. J.R.

     /  11/16/2014

    Summering av tråden:
    – Håll dig till din kulturs uttryck!
    – Låna för gudskull inte något från någon annan kultur!!
    – Om en rasifierad person pratar, BACKA FÖR FAN!!!

    De har en syn på kultur som skulle få vilken SD-are som helst att nicka instämmande… Oh, the irony 🙂

    Svara
    • J.R.

       /  11/16/2014

      Och med SD-are menar jag ju apornas nidbild av en SD-are. De flesta riktiga SD-are är nog inte en tiondel så extrema vad det gäller att skydda den svenska kulturen från yttre påverkan…

      Svara
    • Erik

       /  11/16/2014

      Citerar från inlägget:
      ”Har fan träffat nazister som är mer villiga att lyssna på rasifierade än vad vissa i den här tråden är.” – Sannah Ekmark Ferrari

      Ja, tro fan att de är villiga att lyssna när ni (CA-förespråkare och nazister) hyser exakt samma åsikt.

      Svara
  16. Apejävlar!!!

    Om inga kulturella uttryck får lånas från andra kulturer, så måste de plocka fram det ursvenska barbariet som Reinfeldt talade om, och bara tillämpa det. Fast det kanske förklarar deras beteende?

    Svara
  17. norrmannen65

     /  11/16/2014

    Vad betyder CA?

    Svara
    • Björn

       /  11/16/2014

      Cultural Appropriation, översätts väl typ ”upptagande av främmande kulturella beteenden till den egna kulturen”. Exempelvis Miley Cyrus anklagades för CA när hon ”twerkdansade” så som (tydligen) afro-amerikanska kvinnor plägar göra. Eftersom Cyrus inte är en afro-amerikanska så ansågs hon stjäla detta beteende och göra sig intressant etc därmed.

      Rent dravel om du frågar mig.

      Svara
    • MJ

       /  11/17/2014

      CA är förkortning för det anglosaxiska uttrycket Cultural Appropriation, ett uttryck som de har tagit över genom kulturell expropriation från den amerikanska kulturen.

      Svara
  18. Björn

     /  11/16/2014

    Dessa människor är skvatt galna! Vissa säger rent ut att de mår psykiskt dåligt och ber om ursäkt och tänker massor på ”problemet”. De väver alltså sina liv kring sådana ickefrågor?

    Å ena sidan skriker man – ”SD vill kasta ut alla invandrare men de äter gärna KEBAB! Kebab är del av svensk husmanskost! Heja multikulturen!”

    Å andra sidan klär man sig, talar som, dansar som och lyssnar på musik från afro-amerikansk kultur. Afrikansk, arabisk, indisk och nordafrikansk kultur blandar upp klädstil, smink, smycken, musik och mat.

    Men rätt vad det är:
    – ”Dreads är appropriering av minoritetskulturer! Rasism!”

    Svenska kvinnor med rötter i mellanöstern har samma gester och kommentarer som afro-amerikanska kvinnor. Är det ok?

    Hur fan funkar det egentligen?!

    Svara
  19. Rick

     /  11/16/2014

    Jag har idag rufsigt, okammat och otvättat hår. Jag undrar om jag kan visa mig så här? Inte alltså eftersom jag idag är allmänt ovårdad utan eftersom jag riskerar kränka någon.

    Svara
  20. Mr Goodbar

     /  11/16/2014

    En ful frisyr kan man alltid göra något åt, men dumheten i den gruppen är nog obotlig.

    Svara
  21. Mr Goodbar

     /  11/16/2014

    Man förstår ju att den psykiska ohälsan bland unga här i landet ökar när man håller på och ältar sån här skit hela tiden.

    Svara
  22. Pether

     /  11/16/2014

    CA, är inte det när feminister försöker ta över gamerkulturen?

    Svara
  23. Mr Goodbar

     /  11/16/2014

    Kan ingen ta fram en app som registrerar hur mycket strunt som pratas?

    Svara
  24. wigwag

     /  11/16/2014

    Gillar inte Apangruppen mångkultur? Jag tolkar tråden som så då det tydligen inte är ok att ta upp kulturyttringar och uttryck av människor som inte är dess kulturbärare. Lyckligtvis har vi kommit en bit på vägen här i Sverige för här blir ingen kränkt av någon annans frisyr. Förövrigt så tänkte frågeställaren snurrigt från början då anledningen till att hon ville bära ”dreads”, eller vad fan det nu hette, använd svenska benämningar förihelvete, var praktiska och hygieniska pga mycket tältande och hade inte ett skit med kultur att göra överhuvudtaget. ”Fast det har jag bara för jag tältar mycket och det blir bekvämast så och för att jag den vägen vant mig vid dem och trivs med dem.” är den enda motivering hon behöver ge till sig själv och om nån låtsaskränkt fisfia undrar säger hon samma sak. Samt om hon vill tillägga ”När min utbildning till fritidsledare är över och den praktiska och hygieniska biten är borta kanske jag ändrar till nåt annat och mer krävande som jag trivs ännu bättre i.” Poängen jag framför här är alltså att plockar man upp en kulturyttring av personliga skäl så är det alltid en seger för kulturen i fråga och dess naturliga kulturbärare.

    Svara
  25. Kjell

     /  11/16/2014

    Det intressanta är om de i tråden som protesterar mot galenskaperna om CA, som jag antar även de är feminister, någon gång kommer att inse att de skulle kunna göra precis samma invändning mot iden att män ska ”backa” om kvinnor uttalar sig om sexism, eftersom de senare har tolkningsföreträde eftersom de är i maktunderläge. Någon gjorde möjligen den invändningen, jag orkade inte läsa all smörja…

    Och, om nu de här galna postmodernistiska idéerna om att rätt och fel avgörs av den som har maktunderläge av någon skulle kallas för ”vetenskap”, är jag utan vidare beredd att placera ett stort PSEUDO-prefix framför. Det är marxistisk ideologi, ingenting annat.

    Svara
    • MJ

       /  11/16/2014

      Kan ni inte sluta kalla allt ni inte gillar för marxism? Uppenbart har ingen nyliberal här orkat ta reda på vad marxism är, så använd istället begrepp som ni behärskar.

      Svara
      • Dagens mest väntade.😉

        Svara
      • robjoh

         /  11/17/2014

        @MJ
        som för detta marxist skulle jag vilja påpeka att jag ser vissa likheter. Maktstrukturer; arbetare mor kapitalister eller män mot kvinnor. Idén att genom historien har en grupp blivit förtryckt av en annan.

        Du får dock gärna förklara vad du ser för del i jämförelsen.

        Svara
        • MJ

           /  11/17/2014

          Du har helt enkelt inte förstått. Att värde uppstår genom arbete och att de som har värden utan att arbeta har utnyttjat andras arbete har inget med påhittade maktstrukturer att göra.
          Då kan du dessutom bara ta vilken ideologi eller samhällsvetenskaplig teori som helst eftersom alla tar upp maktstrukturer.

          Svara
          • robjoh

             /  11/17/2014

            Det var väldigt nära ett ”googla patriarkatet” svar. Men nej jag kan inte ta vilken ideologi som helst och få samma maktanalys som jag läste i kommunistiska manifestet en gång i tiden när jag fortfarande var röd.

            Men skit detsamma, jag ser likheter. Samma kollektivism, samma syn på individens skapande förmåga. Om du inte kan komma med en bättre förklaring så får du nog stå ut med att vi som antingen har varit marxister eller de som aldrig har varit det kommer se likheter.

          • MJ

             /  11/17/2014

            Nej inte SAMMA maktanalys, men det du sa var ju ATT det fanns EN maktanalys och därför så var det samma sak.

            Vad är det som är ”samma” med dem då? Varför är det inte ”samma” som nyliberalismen, fascismen eller kapitalismen?

  26. Men, vah fan?:

    Låt säga att en punkare väljer att skaffa en tuppkam
    (liknande Wattie Buchan, sångaren i Exploited), eller mohikan –
    båda frisyrerna inspirerade av nordamerikas ursprungsbefolkning,
    så kallade indianstammar/indianer.

    Den punkare som alltså klipper sig i en dylik frisyr beskriven
    ovan, kränker alltså kanadensiska och amerikanska indianer?

    Näh, vah fan. Så är det ju inte, att man som ”ljushyad” nordbo
    kränker andra etniciteter/nationaliteter för att man skaffar
    sig en frisyr som vanligtvis förekommer i andra länder.
    Nu får ju femi-nissorna (de utan dreads) skaffa sig en kam
    och kamma till sig (skärpa sig)……………..

    Svara
    • Erik

       /  11/16/2014

      Klart det är så. Du skulle förmodligen fått ungefär det här svaret från dem:
      ”VKM. Suck. B-A-C-K-A! Du uttrycker dig jävligt rasistiskt nu!!”

      Svara
    • David Holman
      @theRDH

      ”.@Feministerna tro mig, alla som följer er är inte feminister.
      Somliga är bara här för showen.”

      Vilken show?
      1. The Muppet Show (”Mupparna”)
      2. The Freak Show

      Svara
    • Somliga är där för showen, vissa pluggar psykologi och behöver några skrämmande exempel och andra har fått några ören i betalning. Där är feministernas följare.

      Svara
    • Patrik S

       /  11/17/2014

      Var det inte så att de flesta följarna var turkar?

      Svara
  27. Pelle2

     /  11/16/2014

    OT:
    Nu har en Fredrik Eklöf tagit genusidiotierna in i de smarta telefonerna i form av en app som mäter hur mycket taltid män och kvinnor får i olika sammanhang. http://www.dn.se/ekonomi/ny-app-mater-jamstalldheten/. I vanlig ordning verkar han utgå ifrån att kvinnorna inte kan ta ordet om de vill utan de tystas ner av männen. Jag har varit med på åtskilliga möten där kvinnor har dominerat och några män inte har sagt ett ord om de inte blir tillfrågade. Är inte det lika ojämställt i så fall ??

    Svara
    • Rick

       /  11/16/2014

      I den där artikeln är det ju bara Eklöf som kommer tills tals. Varför står han där och gapar när någon kvinna borde ha släppts fram i hans ställe. Att han utvecklat appen är ju irrelevant i sammanhanget, åtminstone enligt hans logik. Män tar ju enligt honom aldrig till orda för att de har någonting att säga, utan enbart för att diskriminera. Liksom jag nu, för denna kommentar borde förstås ha skrivits av en kvinna 🙂

      Svara
  28. MiT

     /  11/16/2014

    Svara
  29. Trolletplit

     /  11/16/2014

    Den här var kul, lite gammal men…kul:
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/genus

    ”Men det här är inget som prioriteras i den nystartade genusförskolan, av de 14 pedagogerna är bara två män.
    – Vi har sett till kompetensen i första hand. Vi tycker det är värdefullt att det också finns män här, men det är inte det som i första hand ger en jämställd förskola, säger Anna Olausson.

    Förskolläraren Karla Larsson håller med.
    – Tänker du att det ska vara 50-50 så gör du en skillnad på vad män och kvinnor har att erbjuda. Vi ska inte göra den skillnaden, säger hon.

    Behövs det inte manliga förebilder i förskolan då?

    – Det innebär att du gör skillnad på män och kvinnor, så nej, det tycker jag inte, säger Karla Larsson.”

    Vad svarar Karla på om jag uttrycker mig så här:

    Men det här är inget som prioriteras i FÖRETAGET JÄMNSTÄLLT JAVISST, av de 14 styrelseledamöterna är bara två kvinnor.
    – Vi har sett till kompetensen i första hand. Vi tycker det är värdefullt att det också finns KVINNOR här, men det är inte det som i första hand ger en jämställd FÖRETAG, säger Arne Olausson.
    (Twitter fick stängas ner i två år efter överhettning när detta kom ut)

    Ledamoten Karl Larsson håller med.
    – Tänker du att det ska vara 50-50 så gör du en skillnad på vad män och kvinnor har att erbjuda. Vi ska inte göra den skillnaden, säger han.

    Behövs det inte KVINNLIGA förebilder i företaget då?

    – Det innebär att du gör skillnad på män och kvinnor, så nej, det tycker jag inte, säger Karl Larsson.”

    Karl och KARLA Larsson träffade varandra och fann varann direkt. De kunde sitta under korkeken i timmar och prata om prata. De förstod varandra så bra så eftersom ingen av dem egentligen förstod någonting vad den andre menade, men de kände att bara det kändes bra så var det bra. Och doften från deras hjärnor som gick på högvarv blandades med doften från korkarna i eken och lustigt nog var det exakt samma doft.

    Svara
  30. MiT

     /  11/17/2014

    Svara
  31. Nils D

     /  11/17/2014

    Det blir verkligen inga kreativa samtal i den här världen, för de tillåter inte argumenten att mötas mot varandra, eftersom de först ska fastslå vem som har den moraliska rätten, redan innan de börjat prata.

    Svara
  32. Anders Senior

     /  11/17/2014

    Otroligt Skrattretande ända tills man inser att de nu fått som de vill på ganska bred front.

    Denna stackars osäkra tjej som inte ens törs lägga håret som hon vill har nu ytterligare brutits ner till en viljelös lättstyrd grå medlem i det kommunistiska kollektivet…

    Hur många fler finns det som henne, som inte längre rörs vara sig själva?

    Nu har de vunnit en till…. Nu har hon också brutits ner psykiskt och blivit foglig…
    Hoppas hon på något sätt får kudos nog att stå upp för sig själv och sina åsikter om utseende, mode, smak, och politik istället för att låta sig kuvas av det kommunistiska kollektivet……

    Sverige blir mer likt DDR för varje dag som går…..

    Jag kommer aldrig förlåta dessa feminister för vad de låter våra döttrar och söner genomlida!

    Svara
  33. Kristian Grönqvist

     /  11/17/2014

    Förbluffad över den allmänkunskapliga bredden och verklighetsförankringen. Är det här verkligen de duktiga flickorna i skolan…mao Sveriges framtid…? Hur j-la pissiga är inte de dåliga pojkarna egentligen…?

    Svara
  34. NoName

     /  11/18/2014

    Är det CA att sola?

    Svara
    • Sam Vimes

       /  11/18/2014

      Sola kanske kan vara ok, men spray-on-tan och liknande måste ju vara i princip samma sak som blackface?

      Svara
  35. Den verkligt skadliga rasismen finns inom folkgrupperna själva. För afro-amerikanerna, så har det alltid ansetts finare att vara ljushyad än mörkhyad. Bland annat finns massor av exempel i bluestexter. Många har under åren skadat sin hud med aggressiva kemikalier som numera är förbjudna i vårt land, men som smugglas in fortlöpande. Ljus hy kallas ofta saker som ”high yellow”. På samma sätt har rakt, ”europeiskt” hår ansetts vackrare än afrikanskt krulligt. ”She’s got good hair.” Så man använder skadliga kemikalier, drar håret genom en sorts ullkardliknande redskap kallat ”straightening combs”, och så vidare. En mycket stor andel av de afroamerikanska kvinnorna använder peruker hela tiden. Inga ord från vita personer kan göra lika stor skada som de i gruppen inneboende fördomarna om sig själva.

    Liknande gäller för Indien, där ljus hy och europeiskt utseende anses som skönhetsnormen.

    Exempel: Memphis Jug Band, 30-talet: ”A black woman is like a black snake, she will do you in.” (Ta kål på dig.) Lightnin’ Hopkins: ”Gime back that whig I bought you, let your doggone head go bald.” Peg Leg Howell: ”Sayin’, I don’t want no woman got hair like drops of rain / x2 Says, the woman I love got hair like a horse’s mane” James Brewer:, Jim Thomkins, Jimmie Rogers,… OSV

    Framtiden, ja – allt fler allt okunnigare PK-aktivister kommer att gå igenom alla mänskliga yttringar för att hitta den guldklimp som kan göra deras framtid – dvs någon stiliserad figur på ett kolapapper, några ord i en gammal barnvisa, en tavla på konstmuséet. Adjöss Robinson Kruse, Huckleberry Finn, Karlfeldt, Evert Taube, Max Walter Svanberg, ”Svarta Masken”, Povel Ramel, Fröding, Zorn, osv.. Listan är lång, och de som ägnar sig åt utrensningen och censuren går mot en framgångsrik karriär som ideologer, politruker och politiska poliser.

    Den som lyckas böka fram något tabuförklarat har sin lycka gjord. Efter ett antal indignerade utbrott i media, (ofta arvoderade) så förses felfinnaren med änglavingar och helgongloria, och börjar resan mot höjderna och politikens köttgrytor via kommunalpolitiken.

    Alltså, är man Politiskt Korrekt behöver man inte kunna någonting, inte vara intelligent eller ens flitig. Det räcker med opportunism strävande mot självglorifiering genom att hitt fel hos allt och alla. Sådana människor är precis vad vi behöver för att möta alla problem i vår värld i framtiden.

    Och när får vi ett ”Sanningsministerium” (MiniTruth) som går igenom allt skrivet på svenska språket som finns bevarat – och ändrar det så att det passar dagens dogmer?

    ”Ty inget är mer naturligt än att den politiska upphetsningen och engagemanget under revolutionära tider yttrar sig i högljudda former. Brushuvudena är måhända inte den högsta produkten av ett folks politiska fostran, men de är ändå något högre än de ”gamla och förtjänstfulla partikamrater” —”
    — Rosa Luxemburg – Den ”omogna” massan – Die Rote Fahne (Berlin) Nr 18, 3 dec. 1918.

    Svara
  36. Gson

     /  01/26/2015

    Galenskap, chockerande.

    Svara
  37. anonymiserad

     /  02/02/2015

    och precis som Stella Waldenström skriver. Alla får vi dreads om vi inte kammar oss.r det då CA och dessutom Rasistiskt för mig som vit man att inte kamma håret det var nämligen precis så(i kombination med saltvattenbad på Gotland) som mina dreadlocks utvecklades.Och ett par andra saker som helt försvunnit i diskussionen ovan Rastafarikulturen tycker illa om homosexuella och ser dem som en skymf.(googla det :)Och samma kultur adopterade Dreadlocks på 1930 talet. Så faktum är att de Jamaicaner som har dreadlocks och tillhör rastafarikulturen är alltså även de CA och Rasistiska Och Homofoba.

    Det kan vara bra att komma ihåg.

    Svara
    • anonymiserad

       /  02/02/2015

      Ytterligare en sak som jag kom att tänka på.Det borde i enlighet med resonemanget ovan logiskt sett vara CA för en man att exempelvis dammsuga eller diska,då detta kulturellt/traditionellt sett i Sverige varit kvinnans ”syssla” sedan ganska långt tid tillbaka.

      Svara
  1. Viktiga grejer. | Rockis månadsbrev
  2. Cultural Appropriation | Cattasbubbla - Just read it !
  3. Något att fundera på – en liten stund. | Rockis månadsbrev
  4. #autosatir | WTF?
  5. och så var den dan räddad…. | Häxanmexan
  6. Tweetar från 2014 del 6 | WTF?
  7. The mother of all snömos | WTF?
  8. Radikalfeministiskt frisyrkrig på Instagram | WTF?
  9. Slutna grupper som hetsar, Honey & the bees den här gången | WTF?
  10. Påminnelse inför valet: Del 11 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.