Fi-märkt statsvetare: ”Snälla staten, tvinga oss!”

Det är Jenny Madestam som skrivit en vädjande kolumn, som blivit upphöjd till ledare i Expressen, om att hon inte är tillräckligt jämställd och vill att staten ska tvinga henne att bli det

Naturligtvis ska man leva jämställt! Dela lika på allt. Så tänkte även jag och mina vänner när vi var yngre. Med drygt tio års erfarenhet av föräldraskap och egen familj måste dock idealet delvis beskrivas som grusat.

Det blev inte så där jämställt som vi hade tänkt oss. Trots att ingen är gift med en ”dinosaurie”, för att citera Birgitta Ohlsson, så förefaller familjelivet smått förutbestämt i rollbesättningen. Mamma gör vissa saker och pappa sköter annat, vi delar inte lika i vår vardag.

Hur mycket vi än ogillar det, reproducerar vi våra fyrtiotalistföräldrars trista könsmönster. Flera av oss är även fullt medvetna om att det sker. Likväl står vi där i våra könsmärkta hjulspår vid diskbänken, och undrar hur det kunde bli så här.

Ja tänk hur det kan gå trots att ingen av dem är gift med en dinosaurie. Och jag tror inte de ogillar det alls för om de hade ogillat det hade de valt annorlunda. Jag tror tvärtom att de gillar det. Båda två…

Sen är det lite om föräldraförsäkringen och hon landar i det här

fimärktamadestam

Så tidigare har hon varit förespråkare för att familjen själv ska få styra det men har nu ändrat sig till att vilja låta politiker bestämma det. Undrar om det har ett samband med att hon själv inte längre skulle behöva styras i den frågan? Att hon redan har det ”avklarat” så att säga? Att hon själv nu skulle slippa den eventuella piskan som hon förespråkar ska gälla andra? Hon verkade ju inte vilja ha piskan förut, när hennes egen situation var den som skulle piskas in i rätt fålla. Visst är det märkliga sammanträffanden…

Sen är det lite om hur hon vill att man ska fokusera på männen och inte på kvinnorna, att man tidigare velat underlätta för kvinnorna att lämna hemmen. Fokus borde vara hur man ska få mammor att inte vilja vara hemma så mycket. Men jag gissar att även Madestam hade krav på hur länge hon skulle vara hemma när de fick barn. Som nästan alla mammor har…

Det handlar alltså om små steg som knuffar män i rätt riktning att ta ökat ansvar för hem och barn.

Man ska alltså ”knuffa” män i rätt riktning trots att det är kvinnorna som vill, och KRÄVER, att få vara hemma? Jaha, det var ju smart…

Den stora boven i dramat är självklart normer och värderingar vilka spiller över på mer än bara livet i barnfamiljen. Men politiken kan påverka normer och värderingar, och på så vis bidra till att bryta våra trista handlingsmönster. Kommande generationers ideal ska inte behöva grusas vid diskbänken.

Den stora boven i dramat är NORMERNA och då tycker hon att politiken ska sätta normerna i stället så man kan ”bryta våra trista handlingsmönster”. I vilket annat stort land var det politikerna som satte ”normerna” för att bryta medborgarnas ”trista handlingsmönster”? Och innan hennes egna barn var tillräckligt stora så var hon inte så intresserad av det verkar det som utan då var hon väldigt mycket för individen enligt henne själv.

Ett typexempel på en som vill tvinga på andra sånt som man inte själv är villig att utsättas för.

Är inte detta samma sak som Thomsgård som ville tvingas via lagar att flytta till ”förorten”? Det sade hon ju när de satt och diskuterade sånt här på ett café som hade fittkonst på väggarna och där de smälte in i omgivningen?

thomsgc3a5rdtvingasflytta

Så svarade Thomsgård.

madestam11

madestam12

Svaret på den ”fullt relevanta frågan” levererar hon själv 4 minuter senare…

Madestam är en Fi-märkt statsvetare och inte en ”fristående kolumnist”, jag tycker nog att det borde framgå i texterna som publiceras.

********************

Susannas crowbar: ”Medieteater och cirkuskonster

Ekvalist: ”Sommarprataren spelade 100% kvinnliga musiker”. Så det blir jämställt!

BrytCirkeln: ”PodChat #2

MVH

MiT

Lämna en kommentar

76 kommentarer

  1. MiT

     /  07/25/2015

    https://twitter.com/mymlan/status/624866148274860033

    https://twitter.com/mymlan/status/624867412060540928

    https://twitter.com/mymlan/status/624868064790753280
    https://twitter.com/mymlan/status/624868236660711429

    https://twitter.com/mymlan/status/624868922437799936
    https://twitter.com/mymlan/status/624869121138782208
    https://twitter.com/styltrygg/status/624869205003890688

    https://twitter.com/styltrygg/status/624869289003220992

    https://twitter.com/mymlan/status/624870810830925824

    Svara
    • Pelle2

       /  07/25/2015

      Mirjamsdotter resonerar som en femåring. Klart som fan att den som felaktigt anklagar någon annan för att vara rasist får ta sitt ansvar för det. Privilegier, om man nu har några,har inte ett skit med saken att göra.
      Men det är väl som vanligt med radikalfeminister. Dom får bete sig hur svinigt som helst och alla andra skall bara acceptera det…

      Svara
      • Just en radikalfeminists privilegium är väl att kunna bete sig hur svinigt som helst?

        Svara
      • norskgoy

         /  07/25/2015

        Nja, en femåring vil automatisk undre seg over hva som er galt i en ulogisk oppbyggende argumentasjon (som SM klarer på elegant vis), og påpeke det på sedvanlig femårings vis. Det er påpekningen til femåringen som er ”femårings vis”, ikke evnen til å skille humbug med noe som høres rimelig ut.

        Svara
    • Ivar L

       /  07/25/2015

      Mycket rolig läsning. Det blir bara mer och mer Orwell överallt.
      Den som inte är rasist är rasist om den kalas rasist av Mirjamsdotter även om personen enligt Mirjamsdotter inte är rasist. Logik på metanivå.

      Svara
    • Svenne

       /  07/25/2015

      Feministisk debattnivå: (Va, är rasist ett okvädningsord??)
      https://twitter.com/AntiFemComics/status/624938646911721472

      Svara
  2. Rick

     /  07/25/2015

    Madestam talar hela tiden om diskbänken. De flesta familjer har sedan decennier haft diskmaskin.
    Det är skäl att notera att feminister alltid talar om hushållsarbetet som om vi levde år 1915. Det skuras golv och stoppas strumpor, det tvättas kläder för hand och tillreds mat för storfamiljer.
    Ett besök på El-Giganten skulle kunna vara en ögonöppnare för lite smartare feminister. Där finns nämligen sådana märkvärdigheter som dammsugare, tvättmaskiner och (läs noga nu Madestam) d-i-s-k-m-a-s-k-i-n-e-r.

    Svara
  3. Blåval Rödval

     /  07/25/2015

    Madestam undrar vart alla manliga feminister är? Är inte det lite som att fråga vart alla judiska nazister är? Bör tilläggas att bägge sorterna finns, men att dom är ovanliga av goda skäl.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  07/26/2015

      Från Virtanentråden:

      https://twitter.com/ametistametist/status/624870687484870656

      Från artikeln i fråga:

      Yttrandefrihet är en princip. Antingen är man för den eller så är man emot den. Absolut är den aldrig. I alla rättssamhällen finns inskränkningar. Och man kan definitivt diskutera var linjen mot det otillåtna ska dras.

      Svara
      • Pelle2

         /  07/26/2015

        Virtanen och Azordegan vill på sedvanligt vänster och feministmanér försvara sin egen och deras vänners könsrasism och mobbarmentalitet. Azordegan är dessutom så korkad att hon påstår att Kjöller inte vet att man inte får uttrycka sig rasistiskt trots att hon skrev det.Sådana som dom får mig att vilja spy !!

        Svara
  4. genusfoljaren

     /  07/25/2015

    Inte alla sexister är feminister, men alla feminister är sexister?
    MVH

    Svara
  5. Joakim Steneberg

     /  07/25/2015

    Diskbänken, ”normen för den perfekta jämställdheten”, eller är det där den ultimata hjärntvätten kan ske samtidigt?
    F.ö råder en just nu ”superjämställdhets-dagar. Schyman, ”feministikon” om ”min sanning” i Kunskapskanalen, påpassligt efter program om prostitution i U-länder, se mönstret.
    Och i 5:- ”TV-guiden” presenteras Molly Sanden ”i kampen för allas lika värde”, medan en ung poppig sommarpratare påstås föra en ”tuff kamp för jämställdhet”. (Liksom på MSN f.ö.)
    Media triggar unga kvinnor att tänja på gränserna genom alltmer gränslöst mansförakt. De förs fram som ”mänskliga sköldar” i trailers och på löpsedlar, unga kvinnor, ja barn.
    Media, vår tids verbala terror-grupper med sin total-vinklade propaganda: ”Va, hur kan ni angripa dessa unga kvinnor som bara vill ha jämställdhet!”

    Svara
  6. Pelle2

     /  07/25/2015

    Som sagt var, det är konstigt att godhetsapostlar som Madestam inte lever som hon lär och hon väldigt gärna vill tvinga på alla andra de lösningar som hon själv inte gillar.
    Om hon nu är så mycket för delad barnledighet så förstår jag inte varför hon inte själv delade sin barnledighet rakt av utan tvång.Margot Wallström, som gillar lagstiftad delad barnledighet vad jag förstår, lär ha sagt att hon inte lät sin man vara hemma med hennes barn lika mycket som hon själv var.
    Feminister=hycklare och dubbelmoralister…

    Svara
  7. Olof

     /  07/25/2015

    Jag tycker det är helt rätt att individualisera föräldraförsäkringen så den ligger i linje med alla andra liknande system; det är inte det normala att vi kan överlåta dagar ur försäkringssystemen till andra, och i de fallen vi kan det så är det inte begränsat till någon specifik individ.

    Så antingen det ena eller det andra, gör dagarna helt individuella eller tilllåt att man överlåter dem till vem man vill (eller en kombination). Ingetdera kan ses som något tvång då det är helt frivilligt att ta ut dagarna (och skattebetalarnas pengar) alls, även om en helt fri överlåtelserätt naturligtvis skapar ytterligare möjligheter att arrangera sin familjesituation som alla parter trivs bäst med.

    Det finns en poäng i att många (kvinnor) säkert guilt-trippas in i att ta ut mannens dagar idag. Men det innebär naturligtvis inte att resultatet, som en del som Jenny här tycks tro, skulle bli att ‘piskan’ leder till att föräldrarna tar ut hälften var. I många fall kommer Jenny stå med munnen som en fågelholk när hon inser att det i praktiken bara innebär en halverad föräldraledighet, då den part som idag överlåter sina dagar istället låter dem frysa inne.

    Det är helt ok för min del. Själv skulle jag ta ut varenda dag, men visst, bra besparing för skattebetalarna. Men som sagt, det bra alternativet till den låsta individuella försäkringen är inte den begränsade överlåtelserätten utan den helt överlåtningsbara.

    Svara
    • Ivar L

       /  07/25/2015

      Tankefelet är att du tycks tro att föräldrarförsäkringen i första hand är till för föräldrarna och inte barnet. Den är redan individualiserad. Det är barnets dagar som föräldrarna delar på.

      Att dagarna skall gå till folk som inte är föräldrar till barnet är logiskt för kommunister och en del andra som inte tror att föräldraskap och familj har någon signifikans. Sådana personer som tycker arvsrätt och annat som relaterar till släkt och familj är redundant.

      Däremot skulle jag kunna tänka mig att den som vill vara med och dela på ansvaret för ett barn skulle kunna göra det men då måste det handla om att ta ansvar på riktigt (likt föräldrarskapet) inte bara få en bunt pengar. Den ekonomiska ersättningen skall vara kopplad till ett reellt ansvar.

      Svarthandeln skulle dessutom bli enorm om dagarna kunde överlåtas utan särskilda krav på mottagaren.

      Svara
      • Olof

         /  07/25/2015

        Föräldraskap är inte och har aldrig varit detsamma som familj mer än i mycket begränsad bemärkelse. I andra försäkringssituationer med liknande relationer (t.ex vård av barn, vård av närstående, etc) kan vem som helst med en relation till den vårdade (mormor, farfar, kusin, nära vän, granne, dvs, hela den grupp som normalt är en individs utökade familj) klargöra och redovisa sin relation för FK och sedan bli ersatt.

        Om det handlar om barnet så är ett helt öppet system naturligtvis det bästa upplägget, inte att dagarna låses till föräldrar som inte alls nödvändigtvis vill, kan eller är mest lämpade (tonårsmödrar, missbrukare, etc). Det är inte jag som ‘tror’ att föräldraförsäkringen är till för föräldrarna, det är helt enkelt så det är upplagt idag.

        Denna inkonsekvensen i systemet skapar bara konflikter utan att lösa det egentliga problemet. Jag är som jag sa öppen för vilket som, antingen att det tillhör föräldern eller att det är helt överlåtningsbart. Men det bör ändras.

        Jag tror inte svarthandeln blir värre än motsvarande med de andra systemen; i normala fall handlar det ju om en delersättning av någons lön eller ett inte allt för högt minimibelopp, och det går normalt inte att ta ut flera på en gång. Jag har inte sett så mycket att vabbning för andras barn är stor svarhandel så…

        Svara
        • Ivar L

           /  07/26/2015

          Klart inte föräldraförsäkringen är till för föräldrarna. Då skulle det ju inte krävas barn för att få ut pengarna. Däremot, precis som i arvsrätten så tillerkänner staten familjebanden en särskild tyngd vilket resulterat i att det just är föräldrar och inga andra som anses ha det yttersta ansvaret för sina barn.

          Naturligtvis är inte detta någon naturlag utan man kan ha olika åsikter i hur man vill att lagstiftning skall se på familj, föräldraskap och ansvar. Jag är inte supertraditionalist men en total uppluckring av familjebanden i lagstifning är inte något jag vill se. Det associerar jag med problematiska regimer och idéer. Men visst kan det vara rimligt med dispenser.

          Svara
    • MJ

       /  07/25/2015

      Varför skulle folk låta ledighet frysa inne?
      Semester är ju också frivilligt, men få hoppar över den. Särskilt få bland folk som har ungar hemma.

      Svara
  8. Trolletplit

     /  07/25/2015

    Zara hyllas för sitt sommartal av en enad feministisk tidningsfeminister.
    http://www.expressen.se/noje/zara-larsson-hyllas-efter-sitt-brandtal/

    Vad överraskad man blir.

    Svara
    • Vissa som kommenterar på MiT’s Breiviksblogg brukar ibland få 20+ tummisupp, helt i paritet med hyllningarna till Zara för dennes brandtal. Ändå har jag aldrig läst i media om dessa kommentatorer…

      Svara
      • Blåval Rödval

         /  07/25/2015

        Jag vill inte påstå att Illuminati är inblandade, men det är dom. 😜

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  07/25/2015

      And on this day was zero f*cks given.

      Svara
  9. Cain

     /  07/25/2015

    Jag har aldrig förstått varför de allra flesta av de s.k. ”normkritiska” debattörerna anstränger sig så hårt för att pådyvla resten av befolkningen deras minst sagt tvivelaktiga ideal. Speciellt inte i fall som detta då skribenten inte uppfyller de kraven själv.
    Hon påstår att hon var fullt medveten om att hon reproducerade sina föräldrars ”trista könsmönster”. Och kunde sedan inte riktigt förstå varför.

    Om Madestam är djupt olycklig och ångerfull över sina livsval är det hennes problem. Inte någon annans. Om hon tycker det är trist att upprepa sina föräldrars levnadsmönster får hon personligen stå för det.

    Hon påstår dessutom att hon tror starkt på individens styrka för att i nästa andetag föreslå ett kollektivistiskt tvång för de föräldrar som väljer fel. ”Vi individer” är inte oförmögna på något sätt. Du var oförmögen att bryta dina ”trista” mönster Jenny.

    Jag är själv småbarnsförälder och i vår familj talar vi med varandra. Jag och min sambo kommer helt enkelt överens om hur vi ska ta hand om våra barn och dela upp sysslorna i familjen. Vad gäller föräldraförsäkringen har vi delat ca 80% – 20% till min sambos fördel. Det var hennes val helt och hållet. Eftersom det gör henne glad gör det mig glad. Jag tar hand om andra sysslor helt enkelt, och vad gäller diskbänken har jag ägt den lika hårt sen vi fick barn som jag äger grillen i sommar. Och detta har gjort alla i familjen väldigt lyckliga. Är inte det poängen Jenny? Eller är dekonstruktionen av de patriarkala normerna ett så viktigt mål att den s.k. jämlikheten (läs: kommunismen) trumfar alla andra värderingar?

    Svara
    • Ivar L

       /  07/25/2015

      Jag känner igen mig precis i det du skriver. Hur svårt kan det vara?

      Jag och min fru har pusslat med dagarna hit och dit och jag har haft oerhört dålig koll på exakt hur vi delat men det damp ner en så’n där fjantig bonus så tydligen blev det bättre utfall än för Madestam utan att ens vara intresserad av frågan. Vi följde helt enkelt bara minsta motståndets väg. Det som passade oss bäst.

      Jag kommer själv från en traditionell familj med ganska tydliga könsroller hos mor och far. Min fru i lite lägre grad men i huvudsak traditionell. Naturligtvis upprepade vi enbart de delar av deras könsrollsmönster som tilltalade oss. Det har varit oerhört få konflikter i hushållsfrågorna. Det är patetiskt att läsa om Madestams misslyckande. Hur gnällig kan man bli? En av världens generösaste föräldraförsäkringar och alla möjligheter i världen att få det precis som man vill och så tycker man att det blev fel i alla fall och att det är bättre att staten bestämmer. Åt alla!

      Jisses!

      Svara
  10. MiT

     /  07/25/2015

    Svara
  11. MiT

     /  07/25/2015

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  07/25/2015

      Funkar skägg på kulturpersonligheter som isberg? Bara en tiondel syns på ytan, resten har han i ett stort nystan där hjärnan skulle ha varit.

      Svara
    • Lövet

       /  07/25/2015

      Fy fan för den där kolatomten!

      Svara
  12. MiT

     /  07/25/2015

    Svara
  13. Onyanserat

     /  07/25/2015

    Lyssnade på Zaras sommarprat.
    Säkert starkt för de som utan att vara insatta köpte hennes påståenden rakt av.
    Zara är mycket ung och man kan kanske inte kräva en fullständig samhällsanalys på jämställdheten. Men jag vill ändå bemöta följande då det ävenkyhkuj är frekvent förekommande påståenden från feministiskt håll i debatten:

    Hon försvarade manshat med att det inte är hat mot enskilda män utan mot macho-kulturen.
    Hon menar då att en majoritet av männen är del av den? Eller varför annars inte bara säga att hon hatar machokultur istället?

    Sedan påstod hon att det var psykiskt friska män, ja vem som helst typ, som stod för våldtäkter. Anekdotiskt igen och Inte hela sanningen. Det finns säkert psykisk friska som dömts för våldtäkt. Men en hel del mycket störda personer.

    Hon påstod även att vi lever i ett patriarkat eftersom det är mest män på alla ledande poster överallt. Och alla som inte protesterar mot patriarkatet är skyldiga till dess existens.
    Det är då märkligt att detta patriarkat stiftat massa lagar till skydd för kvinnor. Skickat männen i döden. Och nu delar ut miljarder enbart för kvinnors propagandasyften. Kvoterar in kvinnor. Bedriver manshat etc etc.

    Ingenting om kvinnors dåliga sidor.

    Svara
    • MJ

       /  07/26/2015

      Kvinnor får ursäkta att jag inte anställer dem, jag har helt enkelt inte råd att ta risken. (För att travestera Larsson)

      Svara
  14. jaha

     /  07/25/2015

    Tillbaka till diskbänken, kärringjävel!

    Behöver det lagstiftas bara för att Jenny Madestam inte klarar av att leva jämställt med sin gubbe?

    Borde hon inte ha lärt sig vid det här laget, att jämställdhet inte är något som kan ges till skänks från ovan. Hon är över 40 år gammal men beter sig som om hon vore fyra. Det är förvisso utmärkande för nutida feminister överlag. Hon skriver att män tar inte ansvar. Tar hon själv något ansvar? Lever hon jämställt? Nej självklart inte. Inte enligt henne själv. Vem ska ta ansvar för henne? Staten såklart.

    Det enda som är intressant med hennes person det är att hon står med ena foten inom forskningsvärlden och med den andra inom media. Samtidigt som hon använder sitt inflytande för att bedriva ideologisk propaganda. Vi behöver fler sådana feminister som minimerar diskrepansen mellan ideologi, forskning och folkbildning.

    Svara
  15. MiT

     /  07/25/2015

    Svara
    • Trolletplit

       /  07/25/2015

      Jag behöver inte gilla machokulturen heller, men jag hatar den inte.
      Jag gillar inte fulla kvinnor. Men hatar dem inte.
      Jag gillar inte Stefan Löfven, men jag hatar honom inte.
      Jag hatar däremot ickelogik, tänkande baserat på selektivt urval som passar ens ideologi.
      En vänsterfeminist förstår inte hur jag menar. De tror att hat mot de med som inte delar deras värderingar kommer att göra gott eftersom de är goda och de andra onda.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  07/26/2015

      man måste generalisera för att se strukturer. Jag hatar inte romer. Jag hatar den zigenska stöldkulturen

      Svara
    • Icke-svensk

       /  07/26/2015

      I wonder what kind of guys is she, miss Zara, attracted to…?

      Svara
  16. Ivar L

     /  07/25/2015

    Ja, detta var en mycket skapsynt observation.

    Den dubbla bokföringen kan knappast bli tydligare än såhär.
    Påstå sig gilla individens frihet men samtidigt propagera för lagstiftning mot friheten, efter att hon själv berörs av denna lagstitning.

    Människan vill ha 50/50-jämställdhet men orkade inte själv då det verkligen gällde. Det verkar inte varit mannen som var problemet utan helt enkelt att det var jobbigt. Är inte det väldigt underligt när hon samtidigt indirekt säger att det är roligt (eftersom traditionella könsroller är trista) att leva enligt den feministiska jämställdhetsidén? Saker som är roliga brukar man ofta inte behöva anstränga sig för att göra.

    Svara
  17. Jag hörde det först från en läkare som jobbar som företagsläkare – och nu har jag hört samma sak från fler håll. Om den typiska ”utbrända” kvinnan;

    Hon är inte gift med en man som ”inte gör sin del av hushållsarbetet”, hon har inte jobbiga barn – hon kan i själva verket INTE sägas ”dubbelarbeta” – för –

    Den typiska utbrända kvinnan
    är singel,
    bor ensam
    utan barn,
    har föräldrarna i livet,
    är i mitten eller slutet av 30-årsåldern.

    Så det handlar nog om otillfredsställelse med livet, bitterhet över att det hon drömt om inte infriades, tiden går och hon blir äldre, kränkthet över att männen inte kastar sig för hennes fötter och tigger om äktenskap, oförmåga att bestämma sig för om hon på något sätt ska skaffa barn på egen hand, eller satsa på en karriär – som i sin tur kanske inte går så lysande, trots att hon som kvinna är ”10 gånger bättre än en man”. Och de kvinnor som gått förbi henne ”måste ha fjäskat för männen”.

    Svara
  18. Krossa Matriarkatet!

     /  07/25/2015

    Till alla som påstår att vi lever i ett patriarkat vill jag bara säga:

    Vi lever i ett matriarkat! Hur kan annars kvinnor leva på mäns död och lemlästning?
    Kvinnor har större rättigheter, mer skydd än män. Har valet att inte arbeta så mycket utan bli försörjd av nån snubbe. En snubbe som går till fabriken och får armen avsliten.
    Eller en annan som går till bygget och får ett betongblock över sig och dör. Eller en annan som skållas till döds. 80 000 män hamnar på akuten varje år efter skador de fått i arbetet.
    vi har inte hört någon feminist belysa detta.

    Tjejer som leker med killars känslor för att stärka sitt ego är även det ett kvinnligt fenomen som det pratas tyst om. Kvinnors övergrepp mot pojkar och män, där det finns ett gigantiskt mörkertal.

    De hyggliga killar och män som älskar och gör allt för sina kvinnor förtjänar hat kollektivt för det ett fåtal avvikare sysslar med. Det är vad feminismen bidrar med till samhället.

    Svara
    • Fredrik

       /  07/26/2015

      ”Tjejer som leker med killars känslor för att stärka sitt ego är även det ett kvinnligt fenomen som det pratas tyst om.”

      Ja det är numera så pass vanligt förekommande att försvarsadvokater i brottmål på en gång kan säga ”den där målsägande låter som en tjej i åldern 20- 25år, stämmer det?” utan att ha blivit informerade om ålder eller sett individen.

      Det finns antagligen ett rätt stort mörkertal när det kommer till just mördade kvinnor/tjejer (vilket givetvis är förkastligt), dvs att de tagit sitt ”spel” ett steg för långt alternativt till slut gjort det mot fel snubbe.

      Men så länge det inte är olagligt att spela ut pojkar/män mot varandra, så lär det här inte upphöra. Särskilt som bekräftelsebehovet är borderline-likt hos var och varannan ung dam i landet.

      Svara
  19. QED

     /  07/25/2015

    OT: apropå förra inlägget. Dekalen Jonas Ebbeson som stod för utrensningarna av porträtt av vita äldre professorer, är professor i miljörätt vid Stockholms universitet. Han var doktorandhandledare till Åsa Romson ! ! De verkar ha samma inställning till vita män.

    http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?dswid=6183&pid=diva2%3A510323&c=7&searchType=SIMPLE&language=sv&query=Åsa+Romson&af=%5B%5D&aq=%5B%5B%5D%5D&aq2=%5B%5B%5D%5D&aqe=%5B%5D&noOfRows=50&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&sf=all&jfwid=6183

    Svara
    • QED

       /  07/25/2015

      Dekalen -> dekanen 🙂

      Svara
      • MiT

         /  07/25/2015

        Äh, dekalen funkar också 😛

        Svara
      • Svenne

         /  07/25/2015

        Passar rätt bra med Dekalen:)
        Stockholms Universitet, ja… Har något vettigt någonsin kommit därifrån???

        Svara
    • Ivar L

       /  07/25/2015

      Det var intressant.
      Enligt hans egen tes om juristers överrepresentation borde han alltså verka för att Åsa plockas bort från sitt regeringsuppdrag och rensas ut ur partiets makttopp.

      Svara
    • MiT

       /  07/25/2015

      Svara
    • Tor

       /  07/26/2015

      Asså ja trodde att jurister var kloka typer som skulle reda ut vad som är rätt och fel.
      Nu krossas mina föreställningar helt – alltså!
      Professor Ebbesson och minister Romson sitter i samma båt som hon, va heter hon, Ramberg ordförande i advokatsamfundet – liksom.
      Eller är det bara jag?

      Svara
  20. Den dagen män är gravida, föder vartannat barn och ammar vill jag att föräldrapenningen delas exakt lika.
    Tills det är möjligt borde varje föräldrapar göra som de själva bestämmer. Barn är barn 18 år. Det finns väldigt många dagar att vara jämlika på. Jag trodde också att föräldrapenning var för barnet, inte för millimeterrättvisa och PK människor att slåss om.

    Svara
    • jaha

       /  07/25/2015

      Jag tycker män ska ta sitt förbannade ansvar och amma och föda minst lika många barn som kvinnor, så att det blir jämställt. Jag anar en patriarkal sktruktur här. En elak könsnorm som sprider sig även inom våra hen-församlingar.

      Svara
    • MJ

       /  07/26/2015

      Föräldraledig är man först efter graviditet och förlossning. Bröstmjölk kan man pumpa ut.

      Svara
  21. MiT

     /  07/25/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  07/25/2015

      Och manshat föder kvinnohat.
      Dags att sluta hata således?

      Eller:
      ”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.”
      Fast det är klart, om Zara vill bli hatad (för att få uppmärksamhet och därmed mer kosing) så gör hon ju helt rätt i att hata enligt denna gyllene regel.

      Svara
      • Olof

         /  07/26/2015

        Ja, hon påvisar ju en ganska stor brist på självinsikt och konsekvensanalys ens för någon med hennes ringa ålder. Om man tror på den förvirrade historiebeskrivning som den typen av feminister brukar är det ju inte svårt att lista ut vad resultatet blir om den cirkeln går ett helt varv.

        Svara
    • Fredrik

       /  07/26/2015

      ”Manshatet skadar ingen” är en intressant tes. Vårdnadsmål, brottmål samt en ständig indoktrinering av svensk media talar för motsatsen. Men för all del, vi får nog ta och ”backa” lite till, så kanske bilden klarnar även för en vilseledd själ som mig…

      Svara
      • Det räcker med att läsa Zarembas första artikel i senaste DN-serien, så ser man att manshat dödar svenska barn, ett par väldigt tydliga fall.

        Gräver man sen i det mer subtila, så hittar man säkert tusentals urspårade vårdnadstvister och självmord där manshat varit en starkt bidragande faktor.

        Svara
  22. MiT

     /  07/25/2015

    Svara
  23. MiT

     /  07/25/2015

    Svara
  24. MiT

     /  07/25/2015

    Svara
  25. Haha, hon tror att ”könsrollerna” kommer från 40 talet… Herregud, hur tror hon det såg ut på stenåldern? Då var karln hemma och samlade och tog hand om barnen….

    Svara
    • MJ

       /  07/26/2015

      Extra roligt om man tänker på att de luckrades upp extra då. Kvinnor kom ut i industrin för att ersätta soldater, i öst blev kvinnor soldater och män arbetade mer med tvätt, matlagning m.m. än någonsin tidigare (fast åt andra män då, det räknas inte kanske. )

      Svara
  1. Gott nytt år på er! Lite blandat från 2015 del 3 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.