Uppsala får professor i lesbisk litteratur och pjäser. ÄNTLIGEN!

Äntligen har Uppsala fått två nya genusprofessorer! Det är verkligen på tiden att det här viktiga fältet belönas för sin enträgna kamp för viktiga saker

nya-genusprofessorer1

De svarta fläckar där vi tidigare saknade riktig och viktig kunskap ska nu lysas upp!

Gabriele Griffin har bland annat forskat om kulturella konstruktioner av identitet i lesbisk litteratur och i svarta och sydasiatiska dramatikers pjäser.

ÄNTLIGEN som Fylking skulle sagt! Visst har hela Sverige törstat efter kunskap och upplysning inom det för landet så  viktiga området ”kulturella konstruktioner av identitet i lesbisk litteratur och i svarta och sydasiatiska dramatikers pjäser”? Nu får vi vårt lystmäte mättat!

Helena Wahlström Henriksson forskar om nära relationer och makt och hur dessa skildras i litteratur och film under sent 1900-tal och 2000-tal. Hennes huvudfokus är feministiska maskulinitetsstudier.

Relationer och makt inom litteratur och film med huvudfokus ”feministiska maskulinitetsstudier”, visst låter det jätteviktigt? Finns nog bara ca 300 professorer i Sverige som sysslar med feministiska maskulinitetsstudier idag så en till är verkligen efterlängtat!

Vad få känner till är att för att ens bli aktuell för en av de åtråvärda professorstitlarna inom genusvetenskap så måste en passera nålsöga efter nålsöga och det minsta och svåraste nålsögat är att kunna säga ”feministiska maskulinitetsstudier” 10 gånger på rad utan att staka sig! Endast de skickligaste klarar av det!

Ytterligare två genusprofessorer alltså.

Väl spenderade skattepengar!

MVH

PEPPelina

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

105 kommentarer

  1. KURSPLAN
    Odling av nyttiga potatisar.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/08/2016

      Värme kärlek och systerskap, en blir rörd och glad för all den viktiga forskning och kunskaperna som en kommer få ta del av framöver.

      Lustigt bara att diskursbegreppet i praktiken kan sägas härstamma från en riktig helylle kvinnohatare, och som med all säkerhet skulle avfärda genusvetenskaperna som ett trams baserat på ickefrågor.

      /Frida

      Svara
  2. Pelle2

     /  12/08/2016

    Ja,en blir alldeles varm i ens feministiska hjärta när en tänker på vilken nytta ens skattepengar kommer att göra med ytterligare några genusteologer som får professorstitlar.
    Sådant där patriarkalt skit som sjukvård,äldrevård försvar och polis är ju bortkastade pengar att satsa på i jämförelse med dessa professorerna 😉

    Svara
  3. Pelle2

     /  12/08/2016

    OT:
    Bloggen ingångsvärden driver hårt med Wolodarski 🙂
    http://ingangsvarden.blogspot.se/2016/12/tidnings-titanernas-kamp.html

    Svara
  4. Pelle2

     /  12/08/2016

    DN,s Mattias Hagberg tar nu det slutgiltiga steget i sin brunmålning av de som debatterar ämnen som asylpolitik, brottslighet och som skriver negativt om identitetspolitik och feminism..
    Han verkar inte ha några problem med någon av dessa saker och det är naturligtvis väldigt suspekt att uttrycka något negativt om sådana saker.,,
    Det är heller, enligt honom, inte många andra heller som tycker att det är ett problem utan det är enbart gaphalsar på nätet och några högerjournalister som tycker illa om det
    Som en sann liberal vill han väl ha ett låt gå-samhälle och se vad som händer..
    http://archive.is/Kdn2y
    Dn kör ännu en gång i diket..

    Svara
    • Alice Underlandet

       /  12/08/2016

      Jag gick en skrivarkurs där Mattias Hagberg var lärare, och han var en bra lärare, och visade inga tendenser där till trångsynthet. När jag nu läst två av hans tre artiklar i serien på DN blir jag häpen att en ”bra människa” kan ha sådana skygglappar. Det kliar lite i fingrarna att sno fakta från Tino S och andra och slänga tillbaka en sammanställning. Det finns inga moln tydligen på den socialliberala himlen, inga våldtagna, inga utgifter för bidragsmigration, ingen polarisering sker, ingen bostadsbrist, ingen ökad rädsla bland folk med mera med mera.
      Mattias skrev tidigare för GP, hans första artikel om Alice T ska ses mot den bakgrunden; jag anar simpel hämnd. Sen undrar jag över ordet ‘populism’ i hans sista artikel. Det borde rakt av översatt till vardagssvenska betyda ‘folklig’. Är det så fel och fult? Den gode Mattias framstår nu som en ”folkföraktare”. Men karma är en bitch, när DN dalar så gör dess krönikörer det också.

      Svara
  5. Rikard

     /  12/08/2016

    Hej.

    Löss kan man ju åtminstone göra färgämne av.

    Deras så kallade forskning faller egentligen inom litteraturhistoria eller andra liknande mediala fält (teater, film osv) – någon egen disciplin är det egentligen inte. De enda verkliga motsvarigheterna är dels från förr (Deutsche Fysik) samt kristna så kallade universitet i USA (kreationister och liknande; kallas allmänt för ‘christian science’) och studier i marxism – istället för just fysik, religionshistoria, samt politisk-ekonomisk teori (eller doktrinlära).

    Damerna må vara godhjärtade och välmenande, men i akademisk och vetenskaplig mening är de att betrakta som binnikemaskar eller fästingar.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  6. Högen av skräpyrken bara ökar.

    Svara
  7. Jans

     /  12/08/2016

    Ja, vad skall man tro om detta?
    Nyheteridag har haft rätt ett flertal gånger i sina spekulationer och detta är ju underbyggt. rasistattacken i Åhlénskampanjen kan ha varit icensatt:
    http://nyheteridag.se/rasistattacken-mot-luciapojken-kan-vara-planerad-pr-kupp-ett-noga-overvagt-drag/

    Det märkliga är varför #jagärhärs Helene Falkirk, som ju enligt egen uppgift INTE är inblandad i kampanjen säger:
    ”Jag får inte säga någonting, men sanningen kommer komma fram”

    Varför får hon inte säga något? Vem hindrar henne?

    Svara
    • Alltså. Det är rätt uppenbart för precis alla att Åhléns inte bara ville ha, utan RÄKNADE med någon slags reaktion from troll och därefter maximal uppenmärksamhet i media om hur ”goda” och ”öppna” de är. Den som tror annat är naivt.

      Det visste precis vad de gjorde. Cyniskt att offra ett barn för PR däremot.

      Svara
      • Jans

         /  12/09/2016

        Ja, men Nyheteridags artikel antyder att själva rasistkommentarerna till viss del kan ha varit skrivna av folk inblandade i kampanjen vilket i så fall är ett scoop av samma dignitet som We Are Sthlm-scoopet.
        Men vi får se…

        Svara
        • Jag såg dessvärre inte kommentarerna, men som jag förstår det så var det 200-300 av dryga 17 000 kommentarer. Om det är fejkat så är det rätt lågt och om man ska tro herr Werner så kom ”hatkommentarerna” i samma tidsrymd i en koncentrerad attack. Tyvärr skulle det inte förvåna mig då reklambranschen verkligen är så cynisk, men ingen inblandad lär erkänna det och jag tror inte media gräver vidare i det då det skulle anses skada deras anseende då de hoppade på tåget reservationslöst.

          Svara
  8. MiT

     /  12/08/2016

    Svara
    • Svenne

       /  12/09/2016

      Oooh… Flumliberalernas Krig… *poppar popcorn*

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/09/2016

        Det var väl hon som gick på kokain i flera år?

        Svara
    • Jan

       /  12/09/2016

      Hon har väl rätt såtillvida att Moderaterna nu, påpassligt, frånhänder sig allt ansvar för sitt regerande och lägger all skuld på Miljöpartiet. Som inte ingick i regeringen. Miljöpartiet blir Svarte Petter. Moderaterna hade bara lite otur när de tänkte. Men nu har de kommit på bättre tankar…

      Tyvärr kommer det här att räcka för att locka tillbaka förlorade moderata väljare tillbaka till den trygga moderatfållan. Det krävs inte mer…

      Svara
      • Jans

         /  12/09/2016

        Fast Miljöpartiet var med i uppgörelsen. Riksdagen är också med och bestämmer.
        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4380311

        Denna händelse är kanske en av de värsta beslut som fattats mot Sveriges befolkning på senare tid. Alliansen och Miljöpartiet bör vara omöjliga att rösta på under flera mandatperioder för ALLA som hyser någon slags positiv känsla för Sverige.

        Svara
      • Rikard

         /  12/09/2016

        Hej.

        För att skruva upp Kremlologin ett varv till:

        Dels vill moderaterna (nyaste nya!) distansera sig från sitt eget beslut genom att skylla detta på redan rätt illa sedda Mp; dels kan tanken vara att genom att käbbla om vem som ‘utdelade det dödande slaget’ (i linje med svensk rättstradition) så slipper man debatten om konsekvenserna av att man drev igenom detta tillsammans; dels kan det även vara en tanke att via det moderata taktiserandet (för vi tror väl inte på att tre ledande moderaters ‘avbön-men-ändå-inte’-texter på kort tid är spontan?) tvinga Miljöpartiet att öppet propagera för en invasions/invandringspolitik som en allt större majoritet av svenskarna nu upplever de sedan länge kända konsekvenserna av och sympatiserar allt mindre med – och därmed göra Mp omöjliga som stödhjul till socialdemokraterna. Utan Göran Persson lär Mp:arna inte sitta i båten.

        Så här i juletid går tankarna till en viss romersk ståthållare, som var noga med att tvätta händerna när han på prästerskapets råd lät avrätta en snickares son.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Lövet

           /  12/09/2016

          Är inte det mer Påsk? 😜

          Svara
          • Rikard

             /  12/09/2016

            Hej.

            Bah, skall man behöva hålla isär sådant där nu också? Korsfest, korsfäst, födelse, skatskrivning och jag vet inte allt.

            Men jo, visst är det jag som snurrat ihop födelse och död. Få se nu vem eller vad man kan skylla ifrån sig på…

            ”Romans go house?” 🙂 kanske?

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare
            Ps Det är ju en välsignad tur att religion inte är mitt ämne! Ds

    • Pelle2

       /  12/09/2016

      Skillnaden är väl att Miljöpartiet även nu vill fortsätta med en i det närmaste fri invandring
      medan de flesta andra partier har insett att det är ohållbart.
      Miljöpartiet i Stockholm,tillsammans med Fi och S vill ju dessutom nu ge barn till papperslösa ekonomiskt stöd istället för att se till att skicka tillbaka dom till hemlandet.

      Det är ju också intressant att Ferm försöker blanda bort korten genom att prata om arbetskraftsinvandringen till Sverige.Tror inte att speciellt många har något problem med den utan problemet är alla dom som aldrig får ett arbete utan enbart lever på bidrag.

      Kan hålla med om att det var svagt och ryggradslöst av Anders Borg med flera Moderater att dom inte stoppade Reinfeldt från att driva en flyktingpolitik som dom nu tar avstånd ifrån.

      @Jan
      Att prata om att Miljöpartiet inte satt i alliansregeringen är väl mera en teknisk fråga.
      Alliansen valde att ta stöd av Miljöpartiet för att kunna fortsätta regera precis som Sossarna nu tog med Miljöpartiet i sin regering för att överhuvudtaget kunna bilda en regering.
      I båda fallen innebär det att de måste ge Miljöpartiet någon form av inflytande över politiken för att dom skulle stötta respektive regering. Med tanke på deras extrema flyktingpolitik så är det ju rimligt att tro att dom är en stor orsak till den urspårade flyktingpolitiken.
      Jag anser också att Sossarna har en stor del av ansvaret för dagens flyktingsituation eftersom det tog ett och ett halvt år efter valet innan dom stoppade eller åtminstone begränsade inflödet.På dig låter det som vanligt att Moderaterna är dom enda som gjorde fel och Sossarna inte har något ansvar.
      Det är ju också kul att du utmålar Moderata väljare som något slags dum valboskap.
      Är det något parti som har lojala väljare som köper i stort sett vad som helst så är det väl Sossarna.Vet inte hur många gånger jag genom åren har hört Sossar säga att dom röstar på dom för att deras familj alltid har gjort det.Nu börjar väl i och för sig den lojaliteten försvinna..
      Kan för egen del säga att Moderaterna har mycket att bevisa innan jag skulle överväga att rösta på dom. Jag har personligen inget förtroende för Anna Kinberg Batra.
      Hon är en färglös politruk som har oerhört svårt att svara ja eller nej på i stort sett någon fråga..

      Svara
      • Pelle2

         /  12/09/2016

        Ann-Charlotte Marteus i Expressen skriver idag för övrigt bra om Stockholms stads beslut att ge bidrag till barn med papperslösa föräldrar.
        Hon avslutar på följande sätt:
        ”Åsa Lindhagen är miljöpartist. Miljöpartister struntar i de vidare konsekvenserna av sina politiska beslut – MP är ett uttalat ”systemkritiskt” parti. I praktiken är de systemförstörande. Här river de i välfärdssystemen och, i långa loppet, i flyktingkonventionens legitimitet. För om ett ja är ett ja och ett nej också är ett ja, då kraschar till sist migrationspolitiken under tyngden av sin egen ohållbarhet.
        Det bryr sig inte Miljöpartiet om. Men Stockholms finansborgarråd, Karin Wanngård, är socialdemokrat. Och hon är högst ansvarig för huvudstadens tanklösa prioriteringar.
        Statsbärande parti? Socialdemokraterna tycks knappt förmå att vara stadsbärande”
        Hon skriver också bland annat följande:
        ”Till saken hör att stadens politiker inte ens klarar av att lösa sina reguljära uppgifter. Som att ta emot de tusentals som har fått uppehållstillstånd och som staden har fått sig tilldelade, detta år och nästa. I sin desperation har stadshuset bett stockholmarna att öppna sina hem för de nyanlända. Hotell och sovsalar är andra osannolika lösningar som plötsligt har blivit gångbara i den väldiga bostadsbristens spår.
        I det pressade läget bestämmer sig politikerna för att börja finansiera tak över huvudet åt människor som vistas i Sverige illegalt. Det är inte rimligt.”
        http://archive.is/F50BA#selection-1013.0-1029.153

        Svara
        • Pelle2

           /  12/09/2016

          I dagens Metro intervjuar dom Åsa Lindhagen,Miljöpartistiskt Socialborgarråd i Stockholm om bidraget till Papperslösa barn som dom vill införa. Hon säger bl.a följande:
          ”Vuxna papperslösa, alltså personer som inte har tillstånd att vistas i Sverige för att till de till exempel fått avslag på ett uppehållstillstånd, har idag inte rätt till ekonomiskt bistånd utan bara akut nödhjälp. Det kommer de i Stockholm inte ha möjlighet till i framtiden heller, däremot deras barn.
          Eftersom detta i praktiken kan komma att innebära att de papperslösa föräldrarna berörs av biståndet ska socialtjänsten ställa krav på vuxna med barn som tar emot ekonomiskt bistånd ska bli självförsörjande. Hur detta ska gå till i praktiken är ännu inte helt klart, men Lindhagen lyfter vikten av samarbete med civilsamhället.”

          Man skall alltså ställa krav på föräldrarna till barnen som får bidrag att dom skall försörja sig själva ifall dom tar del av barnens bidrag.
          Hur skall det gå till ? Dom är här illegalt och har inte rätt att arbeta här.
          Uppmuntrar idioten till svartarbete ?

          Svara
      • Jan

         /  12/09/2016

        Moderata väljare är, precis som socialdemokratiska, valboskap för politikerna. Skillnaden är att den moderata boskapen är lättare att styra än den socialdemokratiska. Vilket märks på att S, på ganska kort tid, förlorat en tredjedel av sin boskap medan den moderata boskapen är relativt intakt. I grunden beror det här på att Moderaterna har ett enklare mer lättförståeligt budskap (ett särintresse för de rika)medan S är mer spretiga (handlar om solidaritet och sådant). Som Marx sa: egenintresset ljuger aldrig.

        Svara
        • Pelle2

           /  12/09/2016

          Skulle tro att Sossarna har förlorat de flesta av sina väljare eftersom dom numera är ett identitetspolitiskt och radikalfeministiskt parti som skiter i de gamla arbetarna och det tilltalar knappast de gamla Socialdemokratiska kärnväljarna.
          Sedan toppade dom det med en invandringspolitik som heller inte gillades.

          Intressant att lite över 20% av Sveriges väljare är rika enligt din åsikt eftersom det är så många som röstar på Moderaterna…
          För eftersom det är ett parti för rika så måste det ju då vara mer än 20% som är rika.
          Annars skulle dom inte rösta på M.

          Kan säga att jag själv inte är speciellt rik och jag röstade förr på Moderaterna.
          Har även kompisar som heller inte är rika som röstar på Moderaterna

          Fast å andra sidan är ju hela den svenska medelklassen rik enligt vänstern.
          Åtminstone när det gäller att försvara allt högre skatter för dom ”rika”…

          Svara
          • Rp

             /  12/09/2016

            Man brukar säga att 20% av befolkningen äger 80% av alla resurser, just sayin 🙂

    • På en nivå så har hon rätt i det att Moderaterna nu försöker skjuta ifrån sig ansvaret i att de gick med på en politik som de måste ha insett redan tidigt var ohållbar – redan ett år efter MÖK:et (pöket?) med Miljöpartiet så tog platserna på statens asylboenden slut som jag förstår det. Där, om inte redan när man läste MÖK:et, så borde det blivit klart att man gått mot en ohållbar situation.

      Att sedan flera punkter som t. ex. kraftigt subventionerad vård för asylsökare/”papperslösa” går tvärtemot den politik Moderaterna traditionellt förespråkar är ju också ett bevis på att de sålde ut sig. Det finns inte en chans att Moderaterna inte kunnat diskuterat bort de ”värsta” delarna som kom med samarbetet.

      Nu lever väl Miljöpartiet förvisso kvar i Lala-land där man bara behöver ”bygga ut systemet lite grann så kan vi ta in 150 000+ om året!”, men det är väl en annan femma…

      Svara
      • Pelle2

         /  12/09/2016

        Vet inte om jag håller med om att det är en annan femma att MP vill fortsätta med sin extrema politik. Ferm försöker ju tona ner bilden av MP,s flyktingextremism trots att dom vill fortsätta med samma extrema politik när de flesta andra partier har dragit i handbromsen.

        Sedan håller jag med om att M och S skall ta sitt ansvar för att dom anser/ansåg att regeringsmakten var/är så lockande att dom tyckte att det var värt att göra upp med MP:

        Svara
  9. Gurkburken

     /  12/09/2016

    Gabriele Griffin blev professor vid 57, om hon inte var det vid något annat lärosäte? Vad har hon för hirsch index? En korridorskompis blevprofessor före 40 och har nästan 60 i hi.

    Svara
    • Jan

       /  12/09/2016

      Om Hirsch index mätte produktivitet på den svensk arbetsmarknaden så har hon ett negativt värde. Hon har förmodligen aldrig haft ett arbete utanför fakultetskorridoren. Om den forskning hon ägnade sig åt tillförde samhället ett mervärde skulle det inte vara något problem. Fast då har jag svårt att se vad detta mervärde skulle bestå av.

      Svara
  10. Gurkburken

     /  12/09/2016

    Ingen av dem finns i scolar google.

    Svara
  11. Bo

     /  12/09/2016

    De är (bildmässigt) ultimata stereotyper för hur jag föreställer mig en genusprofessor ser ut, Faktum är att de är så stereotypa att det gränsar till satir.

    Svara
    • Jans

       /  12/09/2016

      Jag trodde först det var samma person i olika ålder.

      Svara
  12. Sten Sture

     /  12/09/2016

    I korta pannluggar. Big surprise. Hur många Nobelpris må dessa spjutspetsforskare vinna åt Nationen?

    Svara
  13. Svenne

     /  12/09/2016

    ”Vilken ledarskribent är du?” #flödesschema #ironi

    Svara
  14. Jans

     /  12/09/2016

    Rekordtider!

    Siffran över antalet beviljade uppehållstillstånd 2016, tror de nämnts förut men eftersom det rör sig om ett rekord kan den vara värd att nämna igen:
    128000
    Ett-hundra-tjugo-åtta—-tusen.

    Klicka för att komma åt Beviljade+uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd+2016.pdf

    Andelen av dessa som är relaterade till asylimmigration är kring 100000, d.v.s. cirka 80% av de beviljade tillstånden.

    Ja juste det, här har ni Sveriges restriktiva asylpolitik i ett litet nötskal, komplett med vilseledande illustrationer. I samma veva som Sverige eventuellt lyckats tillkämpa sig något slags återvändandeavtal med Afghanistan så tycker man det är en bra idé att öppna kranen igen och locka hit nya skaror afghaner. Om moderaterna menade allvar med sin restriktiva nya inriktning fällde de regeringen med omedelbar verkan:
    https://web.archive.org/web/20161209083327/http://www.metro.se/artikel/fler-afghaner-kan-f%C3%A5-svenskt-skydd-xt

    Svara
    • Skall man inte börja ställa krav på länder som ”producerar” så kallade flyktingar? Nej, det går ju inte för de år i full gång att producera mera elände i sina länder. Då hinner man inte med det basala som tak över huvudet, mat, skola, sjukvård.
      Jag tror att vi kommer att ha det så här och värre tills vi är i samma läge och då vänder floden.

      Svara
      • Jans

         /  12/09/2016

        Nej, floden kommer aldrig att vända för länder i Mellanöstern och Afrika kommer aldrig att ta emot långväga flyktingar. Vissa Mellanösternländer, t.ex. de arabiska oljeländerna, tar inte ens emot närflyktingar med samma kulturella bakgrund som de själva. Om möjligt kommer snarare européer i viss mån kunna flytta till Östblocket eller USA, men gissningsvis inte i någon större omfattning. De med pengar kommer naturligtvis att klara sig på ett eller annat sätt.

        Svara
  15. MiT

     /  12/09/2016

    Konspiratorisk säger han som tror att protester mot bilden var planerade och orkestrerade från någon obskyr nassesida…

    Och är det verkligen troligt att ett av Sveriges stora konfektionsföretag inte har en aning om hur reklam fungerar…? Really?

    EDIT: Den här skulle också vara med, är ju Werner som skrivit om det i en bloggpost:

    Svara
    • Jans

       /  12/09/2016

      Varför yrar Karlsten om skärmdump när det bara är att klicka på länken till Janoush?

      Svara
  16. MiT

     /  12/09/2016

    ”Gabriele Griffin: ”I love the term ”data sexual””. Gender in the digital age.”
    https://media.medfarm.uu.se/play/video/6452

    Svara
  17. MiT

     /  12/09/2016

    Jag kan svara på det: För att de vill göra så.

    https://twitter.com/mirankakaee/status/807159238212677633

    https://twitter.com/mirankakaee/status/807164865232175104
    https://twitter.com/mirankakaee/status/807165112268230656
    Och där bevisade han exakt att hon hade rätt om att de som ville läsa in massor gjorde det för att driva sin egen tes…

    https://twitter.com/mirankakaee/status/807171068393902080

    Svara
    • Pelle2

       /  12/09/2016

      Godhetsapostlarna har fullt upp med att brunmåla Alice.
      Något har definitivt hänt när någon eller några missbrukare tycker att det ok att skita och runka i kyrkan Vad jag förstår har det hänt flera gånger så det kan knappast skyllas på
      drogruset..
      Förr i tiden hade missbrukarna respekt för kyrkan och många har vittnat om hur dom har blivit drogfria genom sin frälsning.

      Svara
      • Precis.

        Jag skulle säga att det hela beror på hur respekten för auktoriteter och rättsväsendet har försvagats. Det är riskfritt att runka och bajsa i kyrkan helt enkelt, eftersom det knappast finns polisresurser längre för dessa fall. Det vill säga om polisen över huvud taget ens kommer!

        Man egentligen jämföra det med barn som testar föräldrarnas gränser – när ingen säger stopp så går de bara steget längre.

        Svara
      • Jans

         /  12/09/2016

        Sedan är ju problemet till stor del relaterat till senare års invandring indirekt. Även om Alice antagligen inte vill säga det rent ut just nu och i det här sammanhanget.

        Polisen är under sådan stor belastning, vilket inte minst är en konsekvens av migrationspolitiken, att de inte har någon möjlighet att upprätthålla rimlig lag och ordning överallt. Vi kommer att få en obehaglig väktarkultur istället. Obehaglig därför att väktare har en otydlig roll i samhället. Jag vill att polisen upprätthåller lag och ordning, inte väktare. De skall gå ronder och se till att det är låst på natten e.t.c. och hålla uppsikt, inte handgripligen upprätthålla lagen.

        Sedan lär väl en och annan ”svensktalande” missbrukare ha utländs härkomst också vilket förmodligen har påverkat hela missbrukarkulturen i stort. Vi har liknande problem i närheten av där jag bor där missbrukare gjort intrång för att hitta lugna platser att skjuta knark. Jag känner inte igen den problematiken från förr, trots att det funnits gott om knarkare sedan 70-talet.

        Svara
    • Jans

       /  12/09/2016

      ”Ta ansvar för din tweet/svans/status”
      En garanterad pk-markör om den inte används med ironi.

      En annan variant är: ”Jag ger dig möjlighet att ta tillbaka det du skrev/rätta till det du skrev/deleta det du skrev”.

      Revisionismen sitter ända ute i fingertopparna på pk-maffian.

      Svara
    • Stefan Hellström

       /  12/10/2016

      Att ifrågasätta en kvinna?

      Är inte det kvinnohat?

      Verkar som Mira Kakaee är rädd för starka kvinnor.
      🙂

      Svara
  18. MiT

     /  12/09/2016

    Svara
    • Med tanke på den ökande polariseringen i samhället så är jag förvånad över att de är så få om jag ska vara ärlig.

      Svara
    • Bo

       /  12/09/2016

      Intressant benämning i grafiken: ”Näste 1…” osv. Vad kallas Borås, Örebro etc där det kryllar av jihadister? Terrorceller? Missförstå mig inte, NMR:s agenda kan ingen vettig människa supporta (och de bör bekämpas som organisation), men det är intressant hur det blåses upp i proportion till mängden radikala muslimer/islamister i våra större städer/kommuner.

      Svara
    • Jonas

       /  12/09/2016

      Det är ungefär hälften så många som åkt ner för att strida med IS

      http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-upp-till-300-svenskar-kan-strida-for-is/

      Vilka är värst?
      Är det 159 snubbar som går runt med flaggor eller kanske ca 300 som roat sig med att hugga huvudet av oliktänkande?

      Svara
      • Jans

         /  12/09/2016

        De 300 har ju förmodligen minst tio gånger sitt antal som supportrar även om de är kloka nog att inte säga det offentligt på svenska. På-ett-ungefärsupportrar, som kanske tycker våldet är lite överdrivet, är gissningsvis hundra gånger så stort. Spekulation, javisst, i brist på bra forskning.

        Svara
      • MiT

         /  12/09/2016

        Och tänk hur många som sympatiserar med IS, dvs inte sådana som kanske själva är bereda på att åka ner eller skära halsen av folk men som tycker det där med stenhård islamism är bra skit… I en del skolor i Göteborg så sympatiserade över 20% av alla muslimska ungdomar med IS…

        Svara
    • Klimathotet

       /  12/09/2016

      Det finns fler IS i Ställdalen eller Filipstad än aktiva NMR i Sverige.

      Svara
  19. Jan

     /  12/09/2016

    Det är bra att Aschberg (Rikard) et al bevakar korruptionen. Även om det sällan leder till någon förbättring. Vi tvingar långtidsarbetslösa att sälja sina tillgångar och skriva in sig på socialen samtidigt som det här skabrösa slöseriet fortsätter i myndigheter, samfund, föreningar och företag. Begreppet studieresa är snart synonymt med korruption och slöseri.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kVX2j/semesterboende-i-usa-debiterades-skattebetalarna

    Svara
    • Pelle2

       /  12/09/2016

      Skulle vilja säga att företagen numera är väldigt restriktiva med resande och att bjuda på mat och annat.
      En orsak är att många företag ger chefer ett personligt kreditkort för att betala sådana aktiviteter och om dom inte kan leverera en hållbar motivering för utgiftens
      storlek och syftet med aktiviteten så får dom själva betala med egna pengar.
      Då är det nog inte lika lätt att köpa in mat och dryck och resa för stora pengar om man riskerar att få betala hela kalaset själv…
      Skattemyndigheten brukar också vara på hugget vad gäller sådan aktiviteter…

      Svara
      • Jan

         /  12/09/2016

        Jag är inte så övertygad om det. Jag tror att slöseriet fortsätter i oförminskad takt. Korruptionen likaså. Det är ju bara att läsa tidningarna för att förstå det. Och ändå skummar de bara på ytan. Att det skulle vara bättre i privata företag tror jag heller inte på. Även om borgerliga personer alltid anför det. Skillnaden är väl att det inte drabbar skattebetalarna direkt (däremot indirekt).

        Svara
        • Pelle2

           /  12/09/2016

          Jag har jobbat både statligt och privat och dom värsta utsvävningarna jag har varit med om var definitivt i det statliga företaget.
          Till viss del var det relaterat till att jag var chef i det statliga bolaget för gemene man bjöds inte alls på samma saker även om det i några sammanhang bjöds frikostigt till dom också.
          I mitt nuvarande bolag bjuds vi ¨två glas öl eller två glas vin och något lätt tilltugg vid några tillfällen per år. Det handlar definitivt inte om fin-öl eller fin-vin.
          Var också på en helgkonferens för några år sedan men det är allt. Inte för att jag klagar men orimligt är det inte.

          Sedan finns det säkert privata bolag som festar loss också…

          Svara
      • Det gäller förstås inte Statliga myndigheter eller Kommuner.

        Svara
  20. QED

     /  12/09/2016

    OT:

    Svara
  21. Jan

     /  12/09/2016

    Rättmätig kritik av den nyliberala lantlollan Annie Lööf. När Moderaterna retirerar från de allra mest skadliga avarterna av nyliberalism (egentligen anarkokapitalism) så träder broilern Annie Lööf in och tar den tomma stolen. Jag förstår inte bonderörelsens väljare. Vill de verkligen bli Moderaterna anno nittiotalet? Och varför då?
    http://www.expressen.se/ledare/sluta-fjaska-sa-for-annie-loof/

    Svara
    • Pelle2

       /  12/09/2016

      Hon är ju framgångsrik så något gör hon ju som tilltalar folk uppenbarligen.

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/09/2016

        Ingen risk för brist på kyrkbajsare alltså. Centerväljare bland bönder existerar knappast idag. De jag känner röstar på Jimmie.

        Svara
  22. Jans

     /  12/09/2016

    Ta ett djupt andetag:

    Om Tyskland denna gång, kanske att de har det värst av alla faktiskt.

    Svara
  23. Svenne

     /  12/09/2016

    GP: Alice Teodorescu svarar DN Kultur:

    Svara
    • Dreadlock

       /  12/09/2016

      Dels tycker jag att Alice. T inte behöver strössla pärlor över svin . Särskilt inte över DN:s totalt utflippade kulturredaktion. Hon behövs till annat. Dels tycker jag att det är naturligtvis i sin ordning att ta ledaren i anspråk för att besvara kritiken.Men, hon behövs till annat , det är lätt att kasta fyrverkerier i ett skyttegravskrig eftersom alla glömmer sakfrågan, och hyllar personerna bakom.Ingen behöver på riktigt involvera sig på riktigt.
      Det är ett psykkrig fram och tillbaka, med opinionen för ett kommande val 2018. Är igång.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/10/2016

      Bra svar av Teodorescu men lite synd att hon valde att tala i metaforer och inte i klartext pratade om hur t,ex DN vill tysta ner de samhällsproblem vi har och som till stor del beror på den havererade asylpolitiken.
      Bra också att även Expressen svarade på DN,s påhopp.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/10/2016

      Dick Erixon skriver bra om Dn,s dikeskörning där dom kritiserar andra ledarsidor.
      http://erixon.com/blogg/2016/12/dns-vansterbubbla-attackerar-konservativ-migrationskritik/

      Svara
  24. MiT

     /  12/09/2016

    ”Asylaktivism på Migrationsverket
    Handläggare ”pumpade ut hundratals PUT innan den nya lagen skulle träda i kraft”.”
    http://www.svd.se/asylaktivism-pa-migrationsverket

    Svara
    • Ack, så säkra våra asylbedömningar är. Vi behöver inte oroa oss att det slinker in terrorister eller bidragsturister.
      Allt är bra, håll er lugna.

      Svara
    • G

       /  12/10/2016

      Någon borde pumpa ut aktivisterna från Migränverket också!

      Svara
  25. Dreadlock

     /  12/09/2016

    Som Rikard redan skrev om de nya professorsrutnämningarna i Uppsala universitet så sker det inom totalt ofarliga akademiska discipliner. 10p i UFO-Spaning är ungefär i paritet med utbildningsvärdet för kurserna,var och en för sig. En brasklapp däremot om den kombineras med ämnen som Statskunskap (Som är ett ”måste ämne” för varje offentlig anställd byråkrat med chefsansvar) eller Juridik ( Feministisk juridik, är vanligare än man tror) Nationalekonomi , ett intressant ämne för mig personligen, som numera förutsätter ingående papegojkunskaper i feministisk teori, för att klara kursen.

    Nu kan man ju inte anklaga utbildningsdiscipliner som fortfarande är långt ifrån vetenskap bli onödiga .
    Sociologi, ekonomisk teori ( Vartenda en av våra universitet är marknadsliberala) , och alla andra genrer som blivit adaptiva till den rådande politiska verkligheten, kan inte med den bästa viljan förklaras som vetenskap.

    Samhällstillvänd Juridik, Statsvetenskap, nationalekonomi är de som styr Staten just nu. Med detta sagd så är inte staten utrustad med tentakler för vad medborgaren i denna stat vill. Det gäller att uppfostra medborgaren med vad h*n ska tycka, för att gå apparaten till mötes.

    Svara
    • Rikard

       /  12/09/2016

      Hej.

      När jag läste nationalekonomi slogs jag av hur hårt ideologiskt styrd den var, och hur alltför många gömde sig bakom matematik för att på så vis övertyga sig om att man var naturvetare istället för samhällsvetare – eller hemska tanke humanist. Nu vet jag inte om det är så, men jag misstänker att man inte hittar detta utanför Sverige annat än hos individer.

      Det vi kan lära av historien när det gäller politisk/religiös styrning av vetenskap (oavsett om det är kemi eller den märkliga hybriden ekonomi) är att det är den samhälleliga och civilisatoriska motsvarigheten till att stanna bilen genom att lägga i backen när den rullar på i full fart framåt – däri ligger faran när individer inom diverse discipliner och verk var och en för sig gör inkrementella, logiska och rationaliserbara (i psykologisk bemärkelse) anpassningar vars summa dock är grova övertramp mot den etik och nyfikenhet ägnad att veta, istället för att tro, som skall vara vetenskapens såväl som tjänstemannens adelsmärke.

      Sedan skall vi inte inbilla oss att det har med disciplinerna i sig att göra när de gäller deras sårbarhet för ideologisering – det saknas inte exempel från något fält där prestige, politisk gångbarhet eller karriär (eller helt enkelt det okontrollerade egot) tillåtits ställa sig över allt annat.

      Bättre att garantera vetenskapligt värde genom att kräva god metodologi och goda insikter i ontologiska spörsmål – något som även låter sig göras inom exempelvis just sociologi, där man mycket väl kan studera socialt konstruerade och reproducerande könsroller utan att själv ha en politisk agenda. (Att de flesta som gör sådant har en agenda med det hela är själva problemet.)

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      Ps Vill nu någon tolka det som att jag menar att man inte behöver matematik inom ekonomi så är det fritt fram – vilket inte skall läsas som om det är riktat till Dreadlock specifikt. Ds

      Svara
      • Dreadlock

         /  12/09/2016

        Rikard :

        På 80-talet så var jag en av de lyckliga som fick genomgå den 3-åriga gymnasiala naturvetenskapliga utbildningen . Den har lärt mig att genomgå många timmar av rimlighetskalkyler , med helt underbara lärare. Magin i matematik, Fysik och biologi , Min bästa tid i livet.

        Nästan hela vår gamla klass var där för att jordfästa vår mentor, vän och adjunkt Brita Hornewall (Kemi och Biologi) till sista vilan. Jag har aldrig varit så ledsen sedan dess.

        Svara
  26. MiT

     /  12/09/2016

    Svara
  27. Peter

     /  12/09/2016

    Lugg och Världsmusikörhängen. Who could have guessed?

    Svara
  28. MiT

     /  12/09/2016

    Svara
  29. Svenne

     /  12/09/2016

    Kommunalrådet i Malmö, @FilosofenNils, i blåsväder… Igen.
    https://archive.is/6sUMh (länken är från 160328)

    Svara
    • Pelle2

       /  12/10/2016

      Lika rimligt som att skriva att om du röstar på MP så begår du en islamistisk handling !

      Svara
  30. Svenne

     /  12/09/2016

    Affärsvärlden: Hörstadius: ”Vi är mer än bara Hitler och white trash”

    ”Amerikanska vita menar numera, enligt en stor studie, att hela samhällsdiskursen blivit anti-vit. Ni kan skratta åt det, men ägna gärna Blacklivesmatter-rörelsen en tanke. Fastän statistiken visar att vita brottslingar är överrepresenterade som offer för dödligt polisvåld – och att vita poliser är underrepresenterade som utövare av detta våld – tillåts några medieuppmärksammade skjutningar bli bevis för rasism mot svarta.”
    //
    ”Den vite mannen är inte bara Hitler och Breivik och white trash i Kentucky. Vi är också Isaac Newton och Mozart och Alexander Fleming och Shakespeare och Steve Jobs och Walt Disney och Abraham Lincoln och Kafka och Rembrandt och Churchill och Einstein och Bob Dylan. Och det är denna vecka hans riktiga bemärkelsedag infaller; Nobeldagen.

    Då ska vi fira!”

    Svara
  31. G

     /  12/09/2016

    ””Fängelse för bröder som tvingade systern bära slöja

    Två män, 19 och 20 år, döms till fängelse för att ha slagit och hotat sin syster när hon vägrade att bära slöja. Den 17-åriga flickan förbjöds även att träffa de personer hon ville umgås med.

    Under rättegången berättade flickan att hennes mor och bröder är mycket religiösa och att de ville ha koll på allt hon gjorde. Men 17-åringen ville vara fri, umgås med vänner och gärna träffa en pojkvän.

    Hon ville också välja vilka kläder hon skulle ha på sig och om hon skulle sminka sig eller inte.

    Allt detta har de två bröderna och hennes mor försökt förbjuda henne från att göra genom att hota henne.

    I domstolen berättade flickan att de tre tvingade henne att bära slöja i hemmet och när hon var utomhus. Efter skolan krävde de att hon skulle gå raka vägen hem för att inte få en chans att umgås med andra personer. Om hon inte gjorde som de sa hotade de att döda henne.

    När bröderna en dag upptäckte att systern hade pratat i sin mobil med en person som de misstänkte var hennes pojkvän, knuffades hon in i en vägg och blev sparkad i magen. Av den ena brodern fick hon även flera slag i ansiktet eftersom hon inte ville avslöja koden till telefonen.

    För kuratorn på sin skola har 17-åringen sagt att familjen hade planer på att gifta bort henne med en mycket gammal man.

    När flickan en dag berättade för sin mor att hon träffat en pojke som hon gillade svarade modern: ”Du är död för mig, i morgon vet vid vad vi ska göra med dig”.(forts)””
    https://www.sydsvenskan.se/2016-12-08/fangelse-for-broder-som-tvingade-systern-bara-sloja

    Svara
  32. G

     /  12/10/2016

    Svara
  33. Om ni undrar varför Zara Larsson har blivit mindre aggro på sistone – hon lanserar sitt album i Europa/USA i början av 2017. Räkna med mindre ”modiga tweetar” då hennes management lär hantera allt…

    Svara
    • Undrar inte, är bara tacksam att slippa henne

      Svara
    • Jans

       /  12/10/2016

      Hon gör en Kaka alltså?

      Inte säkert att det går hela vägen, fast hon har ju ett bättre utgångsläge än Kakan. Känd på riktigt och reell talang. Men när den första framgångsvågen är över kommer ändå alla hattweets att ligga som skärmdumpar och stinka för resten av hennes liv. De kan bli hinder.

      Svara
  34. #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

     /  12/10/2016

    Om UR:s ”normkritik” och att göra sig av med
    medarbetare som tänker själva
    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/GRqwx/ur-ljuger–jag-blev-pressad-till-att-sluta

    Svara
  35. Hur ser Trumps kabinett ut? Någon som vill satsa emot fortfarande? 😀 jag hade rätt. Tack för mig

    Svara
  36. Svenne

     /  12/10/2016

    OT: Leve Svinet! 🙂 #Jul #Särimner #återuppståndelse

    Svara
  37. Svenne

     /  12/10/2016

    DGS: Salafister ska bygga islamiskt centrum i Borlänge

    Svara
  38. Pelle2

     /  12/10/2016

    Även ledarsidornas Johan Westerholm sågar Dn.s så kallade granskning av ledarskribenterna på GP,Expressen och SVD.
    ”http://ledarsidorna.se/2016/12/dn-kultur-postmodern-faktafornekelse-och-kvinnohat/

    Svara
  39. Pelle2

     /  12/10/2016

    OT:
    Ann Heberlein skriver bra på dagens Ledarsidorna om det orimliga i att tjänstemän vägrar att hjälpa till att göra det möjligt för Polisen att avvisa personer som har fått avslag på sin asylansökan.
    http://ledarsidorna.se/2016/12/ann-heberlein-att-leva-i-skuggan-ar-inget-liv/

    Svara
  40. Pelle2

     /  12/10/2016

    Även Rebecca Weidmo Uvell sågar DN,s ”granskning” av andra ledarskrivbenter och även deras ”granskning” av hennes blogg.
    Hon visar även upp den så kallade journalisten Hagbergs faktafel och kommer dessutom toppa det hela med att granska Hagbergs arbete bakåt i tiden.
    Det skall bli kul att läsa !
    http://www.uvell.se/2016/12/08/mattias-hagbergs-odyss%C3%A9-34456973

    Svara
  41. Kim

     /  10/31/2018

    Vilken sällsynt löjlig, hånfull och nedvärderande text. Världen behöver mer förståelse, inte mindre. Vad är det för människor som skriver sådant här?

    Svara
  1. Tröttsamma twittertyper | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?
  3. VINNAREN! | WTF?
  4. Dekonstruktiv kritik: Könsmaktsordningen | WTF?
  5. GenusJubel i Umeå | WTF?
  6. #vadfanfårjag | WTF?
  7. När det brinner i busken hos Fi släcker de elden med gränslös kärlek | WTF?
  8. Påminnelse inför valet: Del 12 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.