För nån vecka sedan delade tydligen Hanif Bali ett mail från någon på UD som visade att UD bett Patrik Oksanen, ledarskribent på Mitt Media tidningar, t ex Hela Hälsingland, göra en intervju med en ukrainsk aktivist. Att man frågar Oksanen är inte så konstigt kanske då han inte bara skriver läsvärt om säkerhetspolitik ibland utan också blandar det friskt med rena konspirationsteorier om Putinlakejer som motsvarar en foliehatt av gigantiska mått.
Kort sagt, Oksanen är bra ibland men har också profilerat sig som en konspirationsteoretiker som ser Putin bakom varje liten buske, snödriva, gardin, dörr, debattör han inte håller med, skribent han inte håller med osv. Kort sagt allt han inte gillar är Kremlvänligt. Han kastar Putinkortet vilt omkring sig. Enligt Oksanen så kryllar det av Putinagenter överallt. Och så är hela Sverige fullt av nassar också i hans värld.
UD kontaktar alltså honom för att han ska göra en intervju, Zackrisson på Nyheter Idag begär ut mail från UD som handlar om UD:s kontakter med Oksanen som offentliga handlingar. Chang Frick kollar på mailen, ser att det inte är nåt underligt egentligen och på något sätt tipsar Hanif Bali om att han har mail som de begärt ut som kanske ändå är intressanta, kanske ur perspektivet att t ex UD har hovskribenter som de vänder sig till när de vill ha t ex någon intervju gjord. Det är tydligen ett vanligt förfarande att t ex UD gör just det vilket i alla fall jag inte kände till alls.
Folk verkar tycka att det är helt oproblematiskt att t ex UD har hovskribenter de vänder sig till när de vill få ut något speciellt men det tycker inte jag. Allra minst i skenet av kandidaturen till FN där saker som kan tyda på mutor har ”försvunnit”, Transportstyrelsen osv.
Nåväl, Bali delade mailen, som är helt offentliga handlingar och också har begärts ut som sådana, med en liten gliring till Oksanen.
Några på DN tror att de har ett scoop de ska få stora journalistpriset för när de upptäcker att Bali delat ett mail som begärts ut som offentlig handling.
Scoopet ska då vara att det skedde så kort tid efter att handlingarna begärts ut och DN ”bevisar” det med det senaste mailet som exempel
och Zackrissons begäran. Det är bara en dag mellan hans begäran och mailet som de visar upp.
Vad DN inte var lika noga med att påpeka är att kontakterna mellan UD och Oksanen togs redan den 5:e februari,, kanske tidigare ändå. Alltså oavsett mer än en vecka tidigare, och att det senaste mailet förmodligen hängde med hans begäran. Vilket det också ska göra.
DN skriver artikel efter artikel som de vore flitiga arbetsmyror som jobbade stenhårt för den kollektiva agendaintelligensen på DN för ALLA artiklar jag har läst om det har varit så twistade att de passar i godispåsen.
Man pratar om hur det kunde komma sig att Nyheter Idag (och också Bali) fått tag på mailen så snabbt och drar slutsatsen att det absolut inte kan vara en läcka utan
att det troligaste är att Nyheter Idag har bedrivit avancerad signalspaning mot UD. Eller åtminstone varit del av en sådan signalspaning…
Det här läser vi alltså inte i Grönköpings Veckoblad utan i DN! De har matat ut artiklar om det här…
För som vi kan se så kan det absolut inte finnas några läckor enligt vad läckor säger till DN. För en ”källa” är ju just en läcka och inget annat.
Enligt läckor är det inte alls troligt att det finns läckor vare sig på Mitt Media eller på UD, att det inte alls är troligt att någon helt enkelt har tipsat, att Zackrisson har hört nåt om Oksanen och UD medan han jobbade på… wait for it… Mitt Media. För han jobbade där när första kontakten togs mellan UD och Oksanen. Osv. Nä det troligaste enligt DN och MASSOR av andra är att Nyheter Idag har bedrivit avancerad signalspaning mot UD. Och väljer att avslöja sig för att trycka till en pompös ledarskribent för Hela Hälsingland genom att posta offentliga handlingar som man begärt helt enligt offentlighetsprincipen.
Jag fattar faktiskt inte heller.
Några exempel på sådana som faktiskt tycker att det är rimligt att Nyheter Idag bedrivit avancerad signalspaning mot UD och att det som står i DN måste vara sant och riktigt utan annan agenda än sanningen
Oksanen är tydligen utsatt också. Vad det innebär har jag faktiskt ingen aning om. Folk kanske talar om för honom att han ibland är en foliehatt? Hamrud är helt säker på att Frick är rysk agent då han sålt något/några bildreportage till Russia Today. Det är handfasta bevis enligt en svensk journalist.
Kolla hennes försök att få Huitfeldt på defensiven när hon märker att hon är ute på tunn is, hon ifrågasätter hans motiv att faktiskt få saker och ting rätt…
Hamrud är f ö en välkänd korridorvakt, det var hon som hängde ut Julia Caesar.
Här är hon i gång med Sverigebilden™
Här är ett intressant inlägg där Hamrud också nämns, det var när en twittrare hängdes ut av en välkänd och erkänt våldsam kvinnomisshandlande vänsterextremist, då var hon där och hejade på med sina kompisar från Aftonbladet. Så här efteråt, i #metoo-tider, är det EXTRA pikant vilka det var från Aftonbladet som hejade på där faktiskt. Twittraren var otroligt jobbig för journalister, politiker och tyckare som slogs för mångkulturen men själva bodde i helvita områden.
Fler twittrare som tycker det är jättetroligt att Nyheter Idag bedriver avancerad signalspaning på UD
Inte en en aning om vem Byegård är, han har dock dykt upp i mina trådar på twitter också, samma tugg oavsett vad det handlar om.
”Det faktum att Oksanen inte nämnde …” har vi bara Oksanens ord på, eller det är snarare en läcka som inte finns som säger det. Det är alltså inget faktum alls. Och vad ska han säga? Ska han säga ”Nä fan, jag snattrade på som vanligt hehehe”? Och där kommer ”prorysk linje” in också. Det är baserat mestadels på Oksanens konspirationsteorier antar jag. Och som sagt, det var 23 timmar efter det SENASTE mailet skickades, behöver inte vara det meningslösa ofarliga ointressanta mailet som orsakade förfrågan…
Tror man inte att Nyheter Idag bedriver avancerad signalspaning mot UD och där fått information om mailen och sen gett dem vidare till Bali och också säger det så är man del av en ”banjoarme” enligt en LO-politruk. Jo, han kallar sig själv just det.
Sven-Erik Alhem tror att Nyheter Idag bedriver avancerad signalspaning mot UD. För DN:s hela case bygger ju just på det. Utan det finns… inget? För enligt läckor på UD och Mitt Media till DN så finns ju inga läckor där. Och det finns absolut ingen agenda hos DN heller som vi kan se ovan, ”hemlig kontakt med högerpopulistisk sajt”. Helt neutralt språk såklart…
Isak, ordförande för Centerstudenter, länkar till ett av Oksanens konspiratoriska haverier där han ser Putin titta fram precis överallt. Just det Oksanen är C också.
Melin är knuten till S, han verkar tycka att det är jättetroligt att Nyheter Idag bedriver avancerad signalspaning mot UD.
Det där med rysk informationskrigföring är intressant eftersom det faktiskt är ett riktigt problem. Men på vilket sätt det hjälper att skrika PUTIN om allt man inte gillar, sprida konspirationsteorier osv vet jag faktiskt inte.
Jag har sagt det förut, det finns all anledning att vara vaksam mot Ryssland som beter sig alltmer aggressivt i närområdet. Men att då hojta om Putin konstant om allt hjälper knappast, då är man bara en som skriker att vargen kommer hela tiden när den inte kommer. Och då kommer ingen att lyssna när den väl dyker upp på riktigt. Ska man vara lite konspiratorisk så kanske det är det som är syftet med att hojta om Putin hela tiden…? Att folk ska sluta bry sig? Man har ju hojtat om Putinagenter, Putinlakejer, Putinpåverkan osv i all oändlighet om de mest triviala saker.
T o m när Nyheter Idag avslöjade att DN mörkat massexövergrepp på We Are Stockholm så lanserades på allvar teorin att det var Putin som låg bakom att Nyheter Idag ”drevade” mot DN. ”Mycket bra” tyckte Wolodarski om den teorin. Att folk undrade varför DN hade mörkat kunde såklart inte bero på att DN hade… mörkat, utan det var Putin som låg bakom!
I alla fall jag tycker det är oerhört korkat att hojta om Putin hela tiden när det inte är befogat för då drunknar de tillfällen när det faktiskt är befogat i mängden falska alarm. Trovärdigheten minskar vilket är fatalt i såna frågor!
Eneroth hoppade på såklart 😛
Exempel på att skrika att vargen kommer…
Och igen…
Det är verkligen helt bisarrt! Hur kan man gå loss såhär med det ena spinnet värre än det andra?
Man önskar nästan att Fricks egna ”förklaring” är den korrekta:
Hade varit mycket roligare om den var sann i alla fall!
Länkar till de artiklar i DN som jag har läst, det finns säkert många fler:
Enligt källor till DN var det endast Oksanen som kände till överenskommelsen om intervjun med människorättsaktivisterna när Nyheter Idag begärde att få ta del av hans mejlkonversation med UD.
Enligt läckor, som såklart inte finns, till DN så var det bara Oksanen som kände till det på hela redaktionen.
Josefin Sköld och Mattias Carlsson på DN verkar själva tycka det är ett jättescoop att offentliga handlingar blir offentliga och sprids och att Bali pratar med Nyheter Idag. Att han pratar med Nyheter Idag verkar nästan vara den största synden enligt DN, man kan liksom ana det i alla artiklar där man begär att M ska kommentera att han pratar med dem, man använder ord som ”undanhållit”, ”hemlig kontakt” osv. Jag tycker mest det är pinsamt att man spunnit loss så hårt om en icke-sak. Det är mer än pinsamt, det är ganska patetiskt faktiskt.
Men det mest fantastiska är ändå att läckor uppger att det absolut inte är troligt att det finns läckor utan att den enda trovärdiga förklaringen är att Nyheter Idag har bedrivit avancerad signalspaning mot UD! Bara att som grävande reporter, som Carlsson kallar sig, köpa en sån sak och sen skriva ut det som en trolig sanning, borde ge nåt journalistiskt pris!
MVH
MiT
/ 03/18/2018*https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10155552565943251*
Rikard
/ 03/18/2018Hej.
Skrev detta på iOtakt och då jag är föredömligt lat gör jag en Pascalidou på min egen text:
”Istället för att klaga på att den lede fi (eller fiende gul eller vad det nu var ryssen kallades…) är duktig på propaganda kan man ju istället som politiker och rikstäckande media (SVT, SR, DN m fl) uppmuntra nationalism, patriotism och liknande stämningar – fast det kanske inte blir så lätt när man tvättat bort allt som kan kränka mångkulturen…
Vad ryssarna tycker och tänker tack vare ryska media kan vi lugnt strunta i. Grunden i all konflikt är att skapa ”krona jag vinner – klave du förlorar”.”
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Texten har anpassats. DS
Jans
/ 03/18/2018”Göra en Pascalidou”
Så otroligt bra uttryck. Det skall jag köra med.
Grodan Boll
/ 03/19/2018Lede fi är väl arvfienden, Danmark?
hllviken
/ 03/18/2018Oksanen är agent för………?
MiT
/ 03/18/2018*https://www.facebook.com/hanif.bali/posts/10155456302700686*
Klimathotet
/ 03/18/2018Han dyker nog snart upp i ett annat partis tröja.
Jans
/ 03/18/2018Moderaterna kommer att tappa röster garanterat om Bali lämnar.
Polyester Poontang
/ 03/18/2018Det är ärligt talat svårt att säga hur mycket – om något – Balis avgång kommer påverka. Det är lätt att bli blind när man sitter på sociala medier där han har många som gillar honom, men hur många av dom är moderater? Men vi får se. Ny-Nya Moderaterna verkar ju ha nått sin topp i opinionsmätningar nu, så kanske Balis avgång lockar tillbaka några liberala moderater som nu är förvirrade efter C-affären?
Kan bli intressant att se för det kan faktiskt gå åt båda hållen, eller inget håll alls. Oavsett så är det långsiktigt Ms förlust.
Jans
/ 03/18/2018Så det är snarast M-toppen som är de nyttiga idioterna som blivit utnyttjade i denna historia. Putin lär ju knappast vara ledsen om ett försvarsvänligt parti backar i opinionen.
Kristian
/ 03/19/2018Det finns väl ingen kvar som tror att Balis uttalanden skulle ha något med M-politik att göra. Det var längesedan har var något annat än ett alibi.
Då menar jag att jag gillar Bali och avskyr M.
Ny topprekrytering till MED?
lensof
/ 03/18/2018Moderaterna har gjort ett misstag.
Fortsätter det så här behöver snart inte SD några valarbetare, ingen kampanj och ingen reklam. När det inte längre finns några som helst alternativ så behöver de inte anstränga sig längre.
Så keep on AB, DN, SvD, Expressen och alla ni som verkar under ytan för denna utveckling. Kom bara inte sen och säg att ni var naiva.
Senior
/ 03/18/2018Precis så.
Det bästa SD kan göra just nu är nog att bara sitta still i båten och hålla tyst.
Valarbetet sköter sjuklövern och deras media alldeles utmärkt åt dem genom att göra bort sig i tid och otid.
Man kan ju hoppas at SD kan lyckas knyta Hanif Bali till sig.
hllviken
/ 03/18/2018G
/ 03/19/20181. Bra skrivet MiT.
2. Jag orkar inte ens kommentera skiten och hur M behandlar en av sina bästa, jag är så jävla less och förbannad på detta land som blivit ett skämt där ingen behöver bevisa någonting, ett påstående och lite konspirationer är allt som behövs numera, och M är verkligen syltryggarnas parti nummer ett. Bali påstås av dagens korkade vänster vara en ”nyttig idiot” åt Putin, men M fattar väl inte vem M själva nu blev nyttig idiot åt när de gör så här mot Hanif. Helt sanslöst.
Ivar L
/ 03/19/2018Jag tror inte M fryser ut Bali på grund av media främst utan på grund av att M har starka band till USA och säkerhetsbranschen. Där kan inte minsta misstanke om rysskoppling accepteras. Det handlar både om big money och karriärmöjligheter.
Oavsett om de fjäskar för USA gör naturligtvis M helt rätt om Bali faktiskt gått Rysslands ärenden. Men det känns ju rätt magert just nu får man nog säga. Det är nästan lite elallergivarning på det hela.
lensof
/ 03/19/2018Jag tror inte M fryser ut Bali på grund av just denna twitteraffär. Jag tror M fryser ut Bali för att Kristersson är en nolla väl indränkt i Reinfeldtmarinad.
Klimathotet
/ 03/19/2018Nej, det är DN, d.v.s. den riktige partiledaren för M som har satt ner foten.
G
/ 03/19/2018bashflak
/ 03/18/2018Mattias Carlsson var under sin tid på AB den som pressade Littorin att avgå, samt nyligen den som skrev om metoo-anklagelser mot talman Ahlin. Här finns ett mönster som går i repris: I alla tre fallen bygger kärnan i storyn på att anonyma källor, som ingen annan kan kolla, påstår nåt klandervärt som inte går att motbevisa. Ord mot ord, utan konkreta bevis i något fall. Man börjar undra om de där källorna nånsin fanns på riktigt?
Klimathotet
/ 03/18/2018Definitivt inte kunskapens källa.
Polyester Poontang
/ 03/18/2018Väldigt intressant att han dyker upp i dessa drev! Intressant att det började ända tillbaka till Littorin – jag undrar hur många mindre uppmärksammade ”skandaler”/artiklar där han har presterat anonyma källor som påstår overifierbara saker? Det är nog dags att gräva…
MiT
/ 03/18/2018https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2012/03/19/korde-ihjal-11-renar–nu-lamnar-han-aftonbladet/
Jans
/ 03/18/2018Verkar ju vara en fin kille i klass med Näthatsgranskaren. Bindgalna idioter som hyllas av medierna.
G
/ 03/19/2018Vad är det för jävla folk som jobbar inom media som journalister egentligen. Inte konstigt om man är kritisk till dessa s.k ”journalister”.
Hannah
/ 03/20/2018Den sortens människor som inte drar sig för att ringa och jaga anhöriga i chock efter mord eller olycksfall. Samtidigt som de aldrig skulle komma på tanken att ringa upp görningsmännens släkt och vänner och ställa lite kritiska frågor.
Folk som tycker det är etiskt att köra förstasidor med bilder på döda barn, namn och bild på diverse icke dömda ”profiler”. Samtidigt som det är oetiskt att ange signalement/namn/bild på dömda grova brottslingar eller efterlysta och deras beskyddare. Den sortens människor.
hllviken
/ 03/18/2018Frida Gustavlin
/ 03/18/2018Det som i alla fall är skönt i Journalist-UD-soppan med DN, Nyheter Idag och Hanif Bali är att Anders Lindbergs påverkansoperationer på Twitter helt saknar effekt.
DN är verkligen för goa. ”DN:s journalist svarar på tre frågor från DN:s journalist.”
Jans
/ 03/18/2018”Hanif utnyttjades som agent”, skriver Areusecure. Vad sjutton menar de ens? För det första, på vilket sätt är han agent och för det andra hur ”utnyttjas” man som agent. En person som är agent måste väl för sjutton själv välja att bli agent? Man kan väl inte bli agent av misstag heller? Utnyttjad kan man bli men då är man ju inte en agent i vilket fall som helst. Bara en utnyttjad.
Men det handlar ju om marknadsföring. Areusecure är ett säkerhetsföretag som förmodligen har pengar att tjäna på att blåsa upp myten om Putins enorma trollarméer:
https://areusecure.se/
Rätt mycket skit som ligger bakom kampanjen mot Nyheteridag. Vi har UD som har sina små marionetter på tidningarna, vi har DN som har ett horn i sidan till Nyheter Idag alltsedan We Are Sthlm och vi har en säkerhetsbransch som blåser upp rysshotet för att tjäna pengar. Och sedan har vi alla nyttiga idioter som inte kan tänka själva och som står och hejar på. Sådana som Hamrud. Djävla bananrepublik Sverige har blivit. Jag blir så djävla förbannad på att se skiten.
Senior
/ 03/18/2018Denna förtjänar ju att lyftas, Chang Frick gör en klockren och underfundig sammanfattning av problemet:
”Jag ringer upp Putin och förklarar att i Sverige fungerar medier precis som i Ryssland, alltså att staten och utrikesdepartementet beställer artiklar. Han förstod direkt vad jag menade. Det var ingen skandal.”
Jans
/ 03/18/2018”Påverkansoperation” tycker Lindberg…
Vad är det som påverkas?
Vi har förorter som dräller av islamister, de bygger moskéer allt vad tygen brinner för pengar från skurkstater i arabiska oljebältet och de har koranskolor, vill ha böneutrop, fifflar sig in i rättsväsandet för att smyga in sharia och jobbar även brett för att få till undantag för muslimer. Där kan vi snacka om påverkan. Ytterst påtaglig sådan. Vari ligger något slags hot eller konkret utfall i det som Lindberg yrar om i fallet Oksanen/Bali? Bali postar en offentlig handling som han eventuellt fått tips om via en svensk nätpublikation som ingår i det pressetiska systemet. Vad är problemet?
Fan, jag blir rent ut sagt rasande av att se detta trams. Precis som Toklandet skriver kan vi vara bergsäkra på att alla dessa idioter och patetiska säkerhetsföretag kommer att missa den dag Putin (eller för den delen islamister) infiltrerar Sverige på riktigt eftersom de är fullständigt oförmögna att titta på rätt ställe eller göra trovärdiga bedömningar. Riktiga kvacksalvare är vad dessa människor är. Riktigt opålitliga och farliga människor.
Senior
/ 03/18/2018Det skulle mycket väl kunna vara en påverkansoperation, men vem/vilka är det i så fall som bedriver denna……?
Om det nu är SD som är elakingarna som Putin vill ska få makten i Sverige,
varför agerar ”etablerad” media som de gör och mer eller mindre uppenbart verkligen driver väljarna framför sig med piska till SD i och med sitt eget agerande?
Allt medan Nyheter idag och ”alternativ” media beter sig sakligt, oberoende och därmed mest trovärdigt i sin rapportering.
Vilka är det då praktiken som är antingen agenter (Guillou är ju vederlagd och har erkänt sig som avlönad av KGB) eller nyttiga idioter i denna soppa?
Det är fullt möjligt om än osannolikt att SD och Åkesson skulle bli en marionettregering till Putin, betalda från Kreml, men vilka är det i så fall som sett till att de hamnat i den positionen genom sitt agerande?
Jans
/ 03/18/2018Nej, jag håller inte med. Detta är så futilt att det inte kvalificerar sig att kallas påverkansoperation. Det är ju ingenting i princip. En anka som säger kvack.
Om SD vore betalda från Kreml tror jag faktiskt det skulle ha upptäckts vid det här laget.
Senior
/ 03/19/2018Precis. ”Fullt möjligt om än osannolikt.”
Det jag försöker lyfta fram är faktiskt den etablerade medias beteende, inte SD.
-Guillou som de facto stått på KGB’s lönelista.
-Den journalist och AB-kollega till Guillou, Mattias Carlsson, som med mer eller mindre exakt samma tillvägagångssätt kunnat röja undan tongivande kritiker mot den förda politiken inom den politiska sjuklövern.
Att detta kortsiktigt spelar SD i händerna har ingen avgörande betydelse så länge sjuklövern är större. Avsikten är i vilket fall definitivt inte att få SD till makten.
Vi är nämligen bara några månader ifrån en grundlagsändring som mer eller mindre kommer att tysta sittande regerings politiska motståndare.
Något som ger dem ett enormt övertag gällande genomslag och exponering i media framöver, och därmed antal röster i valet 2022.
Enda demokratiska chansen att stoppa detta är att SD skulle få ensam majoritet i riksdagen nu 2018, vilket av mig får ungefär samma chans som en snöboll i helvetet. Inte ens om de blir största parti och får bilda regering kan de stoppa detta då de skulle bli en minoritetsregering utan stöd från något annat parti.
En möjlighet är att alla politiska bedömare inklusive undertecknad så grovt underskattat deras tillväxt att de faktiskt får egen majoritet i år.
-Fullt möjligt men osannolikt även det.
Det vi kan konstatera är att en efter en av sjuklöverns interna kritiker faller, de som skulle kunna föra politiken åt rätt håll igen inom ramen för de etablerade politiska partierna genom att få dem att samarbeta med SD istället för den destruktiva alliansen inom sjuklövern……
Senior
/ 03/19/2018Dessutom:
Om ”främmande makt” vill destabilisera landet så kastar de givetvis bränsle på eldarna i alla politiska läger de lyckats polarisera mot varann. -Höger som vänster.
Det är ju politisk instabilitet de är ute efter i detta läge.
Senior
/ 03/19/2018”alla dessa idioter och patetiska säkerhetsföretag kommer att missa den dag Putin (eller för den delen islamister) infiltrerar Sverige på riktigt eftersom de är fullständigt oförmögna att titta på rätt ställe eller göra trovärdiga bedömningar.”
Det har väl redan skett?
Flera gånger om.
Vissa helt öppet med allas goda minne.
-Mehmet Kaplan. (Och fler politiker jag glömt)
-Dömde spionen och av KGB avlönade skribenten i aftonbladet.
-Pia Laskar
-Den senaste centerislamisten i rättssystemet.
-Alice Bah som politiserar våra museer och kastar pengar på islamistiska grupperingar så att de kan genomföra propaganda (påverkansoperationer) för vära egna skattepengar.
-Ruben och Hilda inom rättsväsendet
-Allmänna arvsfonden som också kastar pengar på diverse extrema grupper för deras påverkan i samhället.
-Expo
-Piscatus
Ja, listan kan göras lång med personer och grupperingar….
hllviken
/ 03/19/2018Ingen utländsk makt behöver göra någon påverkansaktion – det gör den inhemska själv! Det är samhällsförstörande klimat inom alla sektorer i Sverige.
Senior
/ 03/19/2018Varför tror du MfS(stasi) akterna och Rosenholtz kartoteken är hemligstämplade i Sverige?
I alla andra länder har man noterat vilka det var rökt ut dem, förlåtit och gått vidare.
-I Sverige valde man att hemligstämpla dem.
Vilka tror du det är som skyddas än idag?
Observera att det nu är den Svenska regeringen som skyddar dem….
hllviken
/ 03/19/2018De mest kompromenterande dokumenten fördes till USA direkt efter Tysklands nederlag.
Av naturliga skäl kan jag ej bevisa det men det finns någonstans att läsa om det för allmänheten.
hllviken
/ 03/19/2018Förtydligande: dokumenten är fortfarande hemliga men att det gjordes så finns det flera vittnesmål om.
Senior
/ 03/19/2018Det är Rosenholtzkartoteken, därav namnet.
Det är Rosenholtzkartoteken som pekar ut personen bakom kodnamnet. Det talar om att kodnamn ”illern” är ”Pelle Pettersson”. -Något som inte ens de som läste ”Illerns” akter alltid fick reda på.
Så, nej, existensen av dem är ingen hemlighet.
Dock är myndigheterna väldigt restriktiva med att lämna ut dem eftersom vissa ”IM” inte ens själva visste om att de var IM. Det kunde vara andrahandsinformation från en närstående som var aktiv MfS agent som föranledde deras kodnamn och existens i arkivet.
Precis som statsministern kunde ha ett IM-namn, tex. ”Illern” med saker som han sagt till den kände stasi-agent ”König” som huserade i Bommersvik som socialistisk journalist och vidarebefordrade det han hörde mellan väggarna. Till och med graden av trovärdighet graderades i dessa rapporter.
”Enligt König planerar Illern att….. bl.a. bl.a.”
Rosenholtz kartoteken talar om Vem könig var, om han var engagerad direkt eller i andra hand, hans kontaktperson, etc.
Man måste alltså ha båda delarna för att kunna lägga detta pussel.
Gällande dessa är det dock något som efter förfrågan lämnas ut, precis som BStU också gör med själva akterna om ”Illern”.
-Inte hur som helst förvisso, den svenska offentlighetsprincipen äger ingen giltighet i Tyskland, men om den sökande uppfyller vissa andra kriterier, tex journalist eller ett offer för MfS kan man få ut det. -Om du inte är svensk, då måste du ha särskilt tillstånd från regeringen.
Mer finns att läsa här, och i Birgitta Almgrens utmärkta böcker i ämnet.
Det finn en rullist med kategorier att välja till höger på hemsidan.
https://tankaromib.wordpress.com
Senior
/ 03/19/2018P.S. Jag pratar inte om Tysklands nederlag i VK2, utan när muren föll 1989.
Senior
/ 03/19/2018Här är lite allmänt läsvärt om Svensk mediebevakning, Ryska påverkansagenter, etc. -En händelse i närtid som ännu inte är utagerad och utredd:
https://tankaromib.wordpress.com/2018/03/15/virrigt-och-felaktigt-om-theresa-may-och-skripal/
hllviken
/ 03/19/2018Senior – tyvärr har jag drabbats av utmattningsdepression; hoppas att många unga, friska tar sig an uppgiften att försvara demokrati och alla vettiga mänskliga rättigheter; yttrande- och mötesfrihet, rätt till sann information, biologisk rätt till ett sunt liv etc etc.
Senior
/ 03/19/2018Bara genom att läsa denna blogg och ta del av vansinnet i landet kan ju få vem som helst att drabbas av både utmattning och depression. 😉
Hoppas du repar dig och kommer igen.
hllviken
/ 03/19/2018Senior – tack för vänligheten 🙂
Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
/ 03/18/2018Problemet med Oksanen är inte att han uppmärksammar när människor går för långt i sin ”putinism”, snarare att han hamnat i ett stabsläge där han går till överdrift, samtidigt att helt saknar kritik mot USA:s och västs uppenbara imperialism i maskopi med extrema islamister mot demokratin i Syrien. Misstanken mot Oksanen, såväl som mot övrig fulmedia, är naturligtvis att de arbetar för främmande makt. Ägarförhållandena pekar också på detta och soldathandboken varnar oss också för sådant.
MiT
/ 03/18/2018Pelle2
/ 03/19/2018Liljestrand skriver i den förment borgerliga tidningen Expressen men ser borgerlig som ett skällsord tydligen..
Jans
/ 03/18/2018Sverigedemokraterna nu mot skattefinansierad public service:
https://samnytt.se/sverigedemokraterna-andrar-sig-sager-nej-till-skattefinansierad-public-service/
Jag är själv inte total motståndare till public service men anser att systemet måste göras om i grunden så att alla slags röster kan komma till tals i PS, inte bara vänsterliberaler. Därför är det bra att SD går emot, det kan underlätta en reformation av PS om det finns partier med avvikande åsikter i finansieringsfrågan. Det sätter press på de andra att komma med bättre alternativ än staus quo.
Kristian
/ 03/19/2018Bra. Man har fått lyssna på väljarna.
Ett enda parti som är emot skattefinansiering och grundlagsändring. Otroligt. Eliten försöker inte längre dölja att man helt struntar i folket.
Senior
/ 03/19/2018Det gjorde de väl redan med DÖ?
-Och den odemokratiska utfrysningen av SD redan innan dess.
hllviken
/ 03/18/2018lensof
/ 03/18/2018Liten notering från verkligheten.
Åker man kollektivt så upptäcker man att flygbladsutdelning har kommit tillbaka. Ni vet de där som förmedlar budskap på papper utan avsändare, utan kontroll eller insyn vare sig från Google eller andra, de som ingen heller kan blockera.
Det sitter människor som läser och kommenterar dessa budskap och tänk detta utan att de kan spåras på nätet varken människorna eller budskapen. Tilliten till det offentliga verkar ha försvunnit, frågan är om detta kommer att ge resultat i höst.
Nyfiken på om detta sker på fler ställen.
MiT
/ 03/18/2018Här är lite mer om vad jag menar, från samma person som lade fram den geniala teorin att det var Putin som låg bakom Nyheter Idags avslöjande att DN mörkade massexövergreppen på festivalen
Och det klassiska
Googla…
Och där dyker en av administratörerna för Jagärhär upp
Ivar L
/ 03/19/2018”Oksanen är en av Sveriges bästa säkerhetspolitiska skribenter, med stor kunskap och mycket högt förtroende. Han granskar ständigt Rysslands ageranden och dess påverkan i Sverige.”
Oksanen är alltså en av Sveriges bästa säkerhetspolitiska skribenter och det bevisas i och med att han ”granskar Rysslands ageranden ständigt”. Jag vet inte om jag är petig men jag vill nog hellre ha säkerhetsexperter som granskar mer än ett enda land. Det känns ut journalistisk synvinkel lite ofullständigt med en expert som enbart tittar på en enda aktör.
Jag tycker detta är ett av de mesta centrala invändningarna mot Isobel och andra svenska journalisters blåögdhet. Begriper de inte att det finns fler länder än Ryssland som verkar i landet eller struntar de i det för de hatar Ryssland?
Om jag själv skulle göra en lista på länder som på sikt hotar Sveriges suveränitet så skulle visserligen Ryssland hamna på topp tio men jag känner mig inte alls säker på att de skulle hamna överst.
Senior
/ 03/19/2018Överst torde den blivande ”Folkrepubliken Europeiska Unionen” hamna.
Därefter Ryssland.
Gällande USA så har Sverige i praktiken mer eller mindre varit ett nato-land rent militärt/underrättelsemässigt sedan 50-talet.
MiT
/ 03/18/2018MiT
/ 03/18/2018MiT
/ 03/18/2018Olof
/ 03/19/2018Gäsp. Tror snarare det handlade om att han råkade avslöja att det tycks finnas en väldigt cozy relation mellan UD och diverse olika journalister. Något som naturligtvis även används av högerregeringar.
Och vilket naturligtvis förklarar en del…
Ivar L
/ 03/19/2018Har någon enda stormediaskribent problematiserat detta (i och för sig välkända) gullande? Ur demokratisk synvinkel ett klart större problem än de diffusa rysskopllingarna att journalister och politiker och departement är värsta bästa kompisgänget. För övrigt väl beskrivet redan för länge sedan av journalisten Dan Josefsson.
Olof
/ 03/19/2018Nej det tror jag inte. Och det kanske är välkänt inom vissa kretsar, men jag visste då inte att det gick till fullt på det viset.
Och varför går det till på det viset? Oavsett om det är något så oskyldigt som en win-win där UD bara tipsar om uppslag så skapar det i så fall en relation som gör journalisterna mindre benägna att granska makten. Vilket förstås i så fall ökar NI’s trovärdighet vad gäller just sådant, då Chang Frick ganska uppenbart inte varit informerad om att man som journalist skall förvänta sig få tips från UD.
Om UD vill erbjuda sådana förslag så kan de väl publicera en allmänt tillgänglig lista av uppslag så alla kan följa den.
Frida Gustavlin
/ 03/18/2018Den här ryssvinkeln och efterföljande utmålning av nyheter idag som någon särledes Putinvänlig sida är ju absurd. Att det här skulle handla om en utländsk påverkansoperation har verkligen fått fötter, helt utan några som helst källor. Snacka om fake news i sin renaste form.
MiT
/ 03/18/2018Glöm inte att klicka på tidsstämpeln i en del tweetar för att kolla svaren
Senior
/ 03/19/2018”Med den nivå som svensk media håller behöver Putin knappast sätta in några desinformationskampanjer…”
-Var tror ni hans kampanjer i så fall ligger?
Olof
/ 03/19/2018Ja, jisses. Jag har sedan Balis twittrande kom upp första gången använt agerandet mot Bali för att avgöra om Kristersson är Reinfeldt igen. Det verkade lite lovande att så kanske inte skulle vara fallet.
Men nej, där sket det sig.
hllviken
/ 03/19/2018Inget personligt!
Ofog-uttrycket ”där sket det sig” bör inte användas i det svenska språket.
Det är en felaktig översättning från tyskan.
Svenska ”skev” = tyska ”schief”
Vanligt uttryck i tyskan är ”schieflaufen” (missglücken) = sv. misslyckas.
Ex: ”beim Projekt war alles schiefgelaufen, was nur schieflaufen konnte”.
Klimathotet
/ 03/19/2018Ach du scheiße 😉
hllviken
/ 03/19/2018Ha ha ha!
Där fick du till det 🙂
Olof
/ 03/20/2018Haha 🙂 Skall försöka komma ihåg.
Ivar L
/ 03/19/2018Bara för att vara transparenta och inte själva uppföra sig som gammelmedia. Här är artikeln där Chang Frick faktiskt kallar sig för stringer åt Ruptly/RT. Just den aspekten är inte påhittad. Däremot är den fyra år gammal:
https://nyheteridag.se/att-stalla-fel-fragor/
Senior
/ 03/19/2018Cecilia Stegö Chilò?
Sitter/satt hon i styrelsen för expo?
Är inte hon den m-minister som fick gå för en obetald tv-licens, innan ens stolen hann bli varm?
En moderat i expo?
Har hon infiltrerat m eller har m infiltrerat expo?
Eller fick vi just ytterligare bevis/ledtrådar gällande begreppet sjuklövern?
Sverige är fantastiskt!
hllviken
/ 03/19/2018Försvarsministern mobiliserar som bara den:
hllviken
/ 03/19/2018Kristian
/ 03/19/2018Hade varit elegantare att antingen bara ha SD-hylsan eller att utelämna bara den, men bra bild i övrigt.
MiT
/ 03/19/2018MiT
/ 03/19/2018MiT
/ 03/19/2018Någon som vet vilken artikel det handlar om? Kanske har postats i något kommentarsfält här men som jag missat? Känner igen ett namn i alla fall, Josefin Wangel, det var hon som inne och pratade om patriarkatet och annat trams i kommentarsfältet till artikeln på NyTeknik om att införa genus i alla tekniska utbildningar. Först dök hon upp som bara ”Josefin” för att sen, efter nån dag eller så, ändra till hela namnet
Där Wangel är med är i det första (eller om det var det andra?) som länkas i det här inlägget
https://toklandet.wordpress.com/2016/06/02/kth-ar-mycket-oarliga-ja-de-rentav-ljuger-rakt-ut/
G
/ 03/19/2018Ja, slutet säger väl lite om vad det är för ”forskare” och ”professorer” 😛
Det är från denna…
”De rikas konsumtion är största problemet
Förutom de moraliskt tvivelaktiga budskapen i debattartikeln ”Miljöskäl talar för mer begränsad invandring”, vilar resonemanget på ett antal mycket problematiska antaganden och premisser.”
https://www.svd.se/de-rikas-konsumtion-ar-storsta-problemet
Det är en replik på debattartikeln som jag postade häromdagen…
”Miljöskäl talar för mer begränsad invandring”
https://www.svd.se/miljoskal-talar-for-mer-begransad-invandring
(om betalvägg eller ”du har läst alla dina gratisartiklar denna månad” kommer upp så skrev FT lite ang den också: http://www.friatider.se/svenska-forskare-invandringen-leder-till-allvarliga-negativa-milj-effekter ).
MiT
/ 03/19/2018MiT
/ 03/19/2018Fridolin är gränslös
*https://www.facebook.com/gustavfridolin/posts/10160045355795034*
Frida Gustavlin
/ 03/19/2018Vad är det för fel på ministern?
Okej att den där aktivistläraren skränar, men någon måtta får det väl vara.
”Nu visar det sig att Bali har twittrat vidare en mejlkonversation mellan UD och journalisten Patrik Oksanen, vilket kan hota rikets säkerhet. I jämförelse med det är ett personligt hatdrev mot en svensk gymnasielärare bara en detalj i Balis extremistiska CV.”
Hota rikets säkerhet, på vilken planet bor den här killen? Om det där mejlet nu skulle hota rikets säkerhet (vilket det så klart inte gör) så skulle skandalen givetvis ligga i att någon klåpare på UD använt ett epostprogram istället för kodade röksignaler vid fel tillfälle.
Nu vet jag inte vilket ämne den där killen undervisar i, men är det samhällskunskap (gud förbjude) så borde hans lämpligen prövas ånyo.
Pelle2
/ 03/19/2018Vad jag vet påtalade Bali bara att extremistläraren brukade brunmåla honom,Weidmo Uvell och andra. Om det nu är så,vilket sällan brukar bevisas, att läraren har mottagit hat så är det återigen de som uttalar hatet som måste ta ansvaret och inte Bali.
Fridolin borde väl dessutom vara väldigt tyst med tanke på de själva väljer in islamister på höga positioner och att de har Bah-Kuhnke som göder islamiströrelser med pengar…
G
/ 03/19/2018Vissa saknar gränser helt, herregud.
G
/ 03/19/2018Och här är texten av Magnusson: https://archive.is/q8hCw
bergersjo
/ 03/19/2018Det riktigt tragiska i hela den här kalkonhistorien är förstås att Hanif Bali har tokpudlat utan någon som helst anledning och tillochmed verkar ha fått hela sin politikerkarriär förstörd av ingen orsak alls…
Senior
/ 03/19/2018Frågan som inställer sig då kan ju vara om inte det var syftet i så fall?
Vem eller vilka orkestrerade i så fall det hela?
Värt att fundera över; har vi nu en påverkanskampanj kan möjligen svaret ligga någonstans i de funderingarna.
bergersjo
/ 03/20/2018Ja, det låter sannolikt.
Ivar L
/ 03/19/2018Av en för oss oklar, men troligen personlig, orsak vill Bali vara just moderat. Allt tyder på att det är oerhört viktigt för honom, det är det som bringar honom på fall nu. Den enda som är glad idag är väl som redan påpekats Putin. M får färre röster och M är försvarsvänliga och antiryska.
bergersjo
/ 03/20/2018Tveksamt om Putin har nån aning om Bali överhuvudtaget…
MiT
/ 03/20/2018”Bali? Inte fan ligger Indonesien i norra Europa!” snarare 😛
Pelle2
/ 03/19/2018Undrar för övrigt var identitetsvänstern håller hus när det gäller att försvara den rasifierade Bali ??
Gorby
/ 03/19/2018Senior
/ 03/19/2018Men Bali tillhör till skillnad mot de andra den onda sidan, då är det ju skillnad!
G
/ 03/19/2018”En 75-årig kvinna i en småländsk by åtalas för åsiktsbrottet hets mot folkgrupp. Anledningen är att hon i ett inlägg på Facebook har kritiserat den muslimska sedvänjan att gifta bort kvinnor med släktingar.
Den gamla kvinnan kommenterade en artikel om ”rätten att bära slöja”.
Så här skrev hon:
”Rätten till våra kroppar? Undrar vad dom menar med det? Menar dom måntro att dom inte får välja make själva. Det måste vara kusin, farbror, morbror eller kanske farfar. Troligen så är dom helt iq befriade eftersom inavel bland muslimer har pågått i flera tusen år.”
Kammaråklagare Lisa Hedberg vid åklagarkammaren i Jönköping anser att det kvinnan skrivit är brottsligt och åtalar 75-åringen för ”hets mot folkgrupp”.
Enligt Hedberg begick kvinnan det påstådda brottet med uppsåt.”
http://www.friatider.se/75-rig-kvinna-talas-skrev-att-det-f-rekommer-kusingifte-bland-muslimer
hllviken
/ 03/19/2018Senior
/ 03/19/2018Länk till domen, någon?
Kristian
/ 03/19/2018Så blir världen lite tryggare om man fängslar dessa monster, antar jag.
G
/ 03/19/2018”Sexutnyttjade 14-årig flicka – hotade sedan döda henne om hon inte täckte sig som en muslim
På sociala medier fortsatte den afghanske mannen att trakassera och hota den 14-åriga svenska flickan efter att han begått sexuella övergrepp mot henne. Han krävde också att hon skulle täcka sin kropp enligt muslimsk sed. Tingsrätten lyckades dock hitta olika lösningar för att undgå att fälla afghanen för våldtäkt mot barn och dömer honom istället till endast några veckors samhällstjänst.”
http://www.friatider.se/sexutnyttjade-14-rig-flicka-hotade-sedan-d-da-henne-om-hon-inte-t-ckte-sig-som-en-muslim
G
/ 03/19/2018”Kommun vägrade samarbeta med polis i gruppvåldtäktsfall”
https://samnytt.se/kommun-vagrade-samarbeta-med-polis-i-gruppvaldtaktsfall/
G
/ 03/19/2018”Brå-rapport: Parallella rättssystem och kriminella skräckvälden i invandrardominerade områden
En färsk Brå-rapport visar att förtroendet för den svenska polisen och det svenska rättsväsendet är lägre än någonsin bland invånarna i så kallade ”socialt utsatta områden”, dvs miljonprogramsförorter där det i huvudsak bor personer med utomvästlig asylrelaterad invandrarbakgrund. I stället vänder många sig till parallella rättssystem – släktens överhuvud eller klanhövdingen, imamen i den muslimska sharia-domstolen eller gudfadern inom den organiserade kriminaliteten.”
https://samnytt.se/bra-rapport-parallella-rattssystem-och-kriminella-skrackvalden-i-invandrardominerade-omraden/
http://www.dagensjuridik.se/2018/03/sju-av-tio-ringer-inte-polisen-i-utsatta-omraden-rapport-om-tystnadskultur-och-parallella-ra
Senior
/ 03/19/2018Även känt som mångkultur…
Ivar L
/ 03/19/2018Det är häftigt att betala skatt. Över en halv miljon närmare bestämt:
https://nyheteridag.se/kronofogden-mater-ut-mona-sahlins-statsradspension-skuld-pa-over-600-000-kronor/
Och hon höll på att bli statsminister.
Senior
/ 03/19/2018Skillnaden torde vara att hon är mer ”transparent” i sitt agerande än sittande gossar och flickor…..
Melmac
/ 03/19/2018Så om lagen man försöker smyga igenom redan hade varit på plats hade detta aldrig kommit ut?! Tro fan de plattrövade kryptokommunisterna på redaktionerna vill ha den lagen!
Vad är det som är så otroligt hemligt om nu de offentliga dokumenten varken är svartmaskade eller hemligstämplade?
Det här är så sjukt att man blir mållös. En av Sveriges största dagstidningar ägnar sig åt ”En ding ding värld” journalistik och virar fullständigt in sig i folie.
G
/ 03/19/2018*Jätterimligt* Transportstyrelseskandalen är ju ingenting jämfört med det ENORMA misstag som Hanif gjorde som sägs kunna ”hota rikets säkerhet”….
”Ygeman vill göra comeback i regeringen
Han petades ur regeringen efter skandalen i Transportstyrelsen. Nu ser Anders Ygeman fram mot en comeback.
Vinner Socialdemokraterna valet kan Stefan Löfven erbjuda en ny tung ministerpost.
– Då är det mycket stor chans att jag tackar ja, säger Ygeman till Sydsvenskan och HD.”
https://www.sydsvenskan.se/2018-03-19/ygeman-vill-gora-comeback-i-regeringen
Pelle2
/ 03/19/2018Skulle inte förvåna mig ett skit om Ygeman kommer tillbaka.
Se på fifflaren Sahlin som inte behövde avsäga sig sitt partiledarjobb efter ”Tobleroneaffären”.
Är du sosse så är brottslighet inget problem utan bara ett gupp i vägen.
Då hoppas jag hellre att den rakryggade Aida Hadzialic får komma tillbaka. Hon tog ett direkt ansvar för sitt ringa alkoholbrott medan sådana som Ygeman tycker att sälja ut rikets säkerhet inte är något problem.
lensof
/ 03/19/2018Jag tror Agda H kände att hon hamnat på fel ställe med fel sorts människor omkring sig. Så gjorde hon ett ”misstag” tillräckligt för att kunna avgå men inte stort nog för att hindra framtida karriär.
Frågan är om det kan vara samma sak med Bali. Att hans avgång från PS mer handlar om att M’s nya (?) ledning avslöjat sig för honom. Hans agerande är då snarare en öppning mot något nytt fast M’s ledning tror att de har tillrättavisat och styrt honom.
Bali har ju visat sig vara både smart och självständig. Till skillnad från det ”nya M som fortfarande är präglat av Reinfeldt. Att det var just Billström som tillrättavisade Bali i media var ju direkt pinsamt.
Ivar L
/ 03/19/2018Den här twittraren ställer en ganska relevant fråga:
Senior
/ 03/19/2018-Eller att UD/Regeringen likt Putin kan beställa agendasättande nyheter direkt från media?
Hanif är som vanligt, bara en rökridå för att vända uppmärksamheten från de verkliga problemen.
Senior
/ 03/19/2018Alltså, inte Hanif, men den uppmärksamhet han får.
Blev lite otydligt där…..
Hade inte han retweetat detta hade det blivit stora braskande rubriker om något annat litet skitbekymmer istället.
MiT
/ 03/19/2018G
/ 03/19/2018”Microsoft tar bort sökförslag efter kritik”
http://www.gp.se/nyheter/sverige/microsoft-tar-bort-s%C3%B6kf%C3%B6rslag-efter-kritik-1.5407708
G
/ 03/19/2018G
/ 03/19/2018Littorin nämndes lite kort här ang DN:s s.k journalist: https://toklandet.wordpress.com/2018/03/18/det-mest-troliga-avancerad-signalspaning-eftersom-lackor-sager-att-det-inte-finns-nagra-lackor/#comment-146567
Såhär skriver han själv om detta…
facebook.com/SOLittorin/posts/1564782270296274
G
/ 03/19/2018https://archive.is/zSj1f
lensof
/ 03/19/2018Intressant och tänkvärt av Littorin.
Man kan undra vad som förenar Littorin, Ahlin och Bali. Mer än att de av någon anledning är speciellt förhatliga för Mattias Carlsson. Så till den grad att denne Carlsson släpper all sans och balans och startar drev.
Hatar han de etablerade partierna? Eller män som har integritet kanske drivs av en egen agenda? Eller driver han drev för andras räkning och därför inte bryr sig om sanningshalt eller avsikt?
Carlsson är skum, framstår alltmer som en djävulens lakej.
MiT
/ 03/19/2018MiT
/ 03/19/2018Pelle2
/ 03/19/2018Så nu skall kvartal, som inte inordnar sig i åsiktskorridoren, brunsmetas ?
Detta medan ideologiskt hårdvinklade DN, Aftonbladet och svt/Sr med flera inte är något problem.
Fast Perlenberg är väl en av de mera hårdföra korridorvakterna och nu vädrar han morgonluft när Bali tystades..
G
/ 03/19/2018”Barns trygghet offras som en följd av ansvarslös migrationspolitik
En väl fungerande integration och att nyanlända individer hamnar i arbete och utbildning är givetvis av yttersta vikt för Sverige. Och det finns många exempel där det fungerar utmärkt. Illavarslande är dock de vittnesmål som börjar komma om att kommuner i sina ansträngningar och iver att skapa sysselsättning kompromissar med de mest värnlösa och utsatta, nämligen barnen. Det får inte vara så att barns trygghet ställs mot viljan att ordna arbetstillfällen. Förskola och skola är inte miljöer som gynnas av den här typen av experiment. Och vem tar ansvaret när barn offras och far illa, då kontrollen brister? Jag efterlyser en saklig och realistisk debatt om barns utsatthet, kontra ansvarslösa anställningar som hotar de allra minstas trygghet.
För några veckor sedan fick jag av en bekant höra att en förskollärare som knappt kunde svenska anställts för att ta hand om mycket små barn, någonstans i Sverige. Därefter läste jag om ett liknande fall på Facebook. Föräldrar som kände sig osäkra och otrygga eftersom personer de inte visste något om hade via sin anställning på förskolan kontakt med deras barn. Det handlade om nyanlända män som utan prövning givits tjänster inom barnomsorgen. Ett av dessa fall uppmärksammas nu av Skånska Dagbladet. På en förskola i Sjöbo har man anställt en man i 25-30-års åldern utan att egentligen veta särskilt mycket om hans förlutet.”
http://katerinamagasin.se/barns-trygghet-offras-som-en-foljd-av-ansvarslos-migrationspolitik/
http://www.skd.se/2018/03/16/nyanland-fick-foraldrar-att-flytta-barn-fran-forskola/
G
/ 03/19/2018Mitt fel, tänkte först posta en kommentar ang Perlenberg, sen ångrade jag mig… men glömde klicka på ”Avbryt” Gah, blir tokig när jag tabbar mig. Aja.
MiT
/ 03/19/2018Kristian
/ 03/19/2018”Hymn till Sovjetunionen” är riktigt pampig. ”Deutschland Über Alles” likaså. ”Auferstanden aus Ruinen”.
Rent musikaliskt, vill säga.
PS
Tyvärr kom kickstartern inte upp i 600 000, så vi får inte höra Pyrisamfundets nationalsång (Dvs DDR). Den här gången.
https://www.kickstarter.com/projects/fandrake/mutant-minnen-fran-den-forbjudna-zonen
hllviken
/ 03/19/2018Aktuell sång för Sverige
Kristian
/ 03/19/2018”Singing in the rain” från A Clockwork Orange.
MiT
/ 03/19/2018MiT
/ 03/19/2018”Amanda, 14: Mamma, de våldtog mig – vi måste anmäla”
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/qs/amanda-14-mamma-de-valdtog-mig–vi-maste-anmala/
G
/ 03/19/2018Ja. Som vanligt fruktansvärd läsning. 😦 Men seriöst, strängare straff JA visst! Håller med till 100%. Men det är inte mesiga skämtstraff som gör att vissa pojkar och män våldtar en kvinna. Mamman ger ett klokare svar:…
”På frågan om vad som behövs för att stoppa män och pojkar från att våldta svarar Amanda:
– Strängare straff.
Mamma Anette är inte lika säker.
– Det börjar hemma, med värderingarna där.
Amanda:
– Jag trodde ju att alla var snälla och goda. Sen efteråt när det hände… Precis när det hände så klarade jag inte ens av att bli kramad av min pappa.”
Kristian
/ 03/19/2018”Värderingar”, är det samma sak som ”kultur?” Den där som antingen inte finns eller också är samma över hela världen?
G
/ 03/19/2018Det som vissa *goda, snälla, toleranta, inkluderande, kloka?* människor säger så här om: ”Vad är det som säger att just vår kultur och våra värderingar är så mycket bättre än någon annans”
Motkraft
/ 03/19/2018Tydligare ”signaler” hjälper något. Att även unga får kännbara straff och att tiden mellan brott och straff måste vara betydligt kortare. Att även ”mindre” brott går till åtal och dom. Att grova brott men också flera mindre brott automatiskt betyder utvisning. Att utvisning verkligen verkställs och det relativt kort efter dom.
Att ställa sig i ring i ett badhus och tafsa på en ung flicka måste få en konsekvens. En konsekvens kunde vara att Migrationsverket prioriterar och snabbehandlar de personernas asylfall, inkluderande medicinskt ålderstest. Det skulle sätta skräck i vissa som inte kan bete sig som människor av egen fri vilja.
För när ”kompisar åker dit” och får kännbar följd så sprider sig ryktet, att om inte sköter sig råkar man illa ut. I det nya Sverige så fungerar inte dialog och samförstånd, utan rädsla för konsekvens är det som krävs. Och då tätt inpå brottet, annars så förstår inte unga sambandet mellan brottet och straffet.
Men det hjälper bara en del. Jag tänker ofta på historien om grodan och skorpionen. Eller i verkliga livet han som togs in av fint folk som en son i deras hem och sedan stal ifrån dem och förstörde allt för sig själv. Han kunde inte låta bli, det var i hans natur. Vi kan inte ändra vissas värderingar eller beteenden.
Vi måste skydda de oskyldiga genom att se till att så få rovdjur som möjligt vandrar fritt bland oss andra.
G
/ 03/19/2018G
/ 03/19/2018G
/ 03/19/2018”Drygt en halv miljon utländska medborgare får rösta i Sverige
Cirka 578 000 utländska medborgare är röstberättigade i kommun- och landstingsvalen i Sverige. Det visar preliminära siffror från Statistiska centralbyrån, SCB.
– Generellt är valdeltagandet bland utrikes födda betydligt lägre än bland inrikes födda, säger Mehrdad Darvishpour, docent i socialt arbete vid Mälardalens högskola, till Nyhetsbyrån Siren.
– En kombination av att sprida mer kunskap, ett klart inkluderande antidiskrimineringsbudskap och att lyfta fram fler människor med utländsk härkomst som förebilder skulle kunna öka motivationen bland utrikes födda att rösta, menar Darvishpour.
Enligt SCB är alltså cirka 578 000 utländska medborgare nu berättigade att rösta, vilket är 123 000 fler än i valet 2014.”
https://nyheteridag.se/drygt-en-halv-miljon-utlandska-medborgare-far-rosta-i-sverige/
Kristian
/ 03/19/2018Varför skall utländska medborgare få rösta alls?
För att de historiskt sett kommer från grannländer med mycket liknande samhällen?
hllviken
/ 03/19/2018Agenda: destruktion av Sverige som folk och nation.
Skeptisk
/ 03/19/2018Jag är en av dessa utländska medborgare som röstar lokalt. Har röstat i alla val jag fått rösta i. Trots att jag inte har några danska förebilder som talar om för mig att jag kan rösta. Valdeltagande är en klass- och utbildningsfråga. Invandrare med utbildning och från länder med hyfsat demokratiska val behöver knappast etniska förebilder för att rösta eller engagera sig politiskt. Att skriva det är att bunta ihop invandrare till en enhetlig underutvecklad grupp. De som kommer från gravt ickedemokratiska länder behöver heller inte i första hand etniska förebilder, utan en grundläggande utbildning i hur en demokrati fungerar.
Till frågan varför vi ska rösta lokalt. För att vi lever i ett lokalt samhälle. Ska vi satsa på ny simhall, VM i handboll eller datorer till alla skolelever? Det är inte frågor som rör Sverige som nation, som endast svenska medborgare bör besluta om. Riksdagen stiftar lagar, det gör inte kommunfullmäktige.
G
/ 03/19/2018”Tidningen Arbetaren under utredning efter Samhällsnytts avslöjande om fusk med presstöd
För drygt en vecka sedan kunde Samhällsnytt avslöja att tidningen Arbetaren hade lurat till sig hundratusentals skattekronor i felaktigt presstöd. Siffrorna från tidningens årsredovisning för år 2015 och de siffror som Arbetarens chefredaktör Toivo Jokkala hade presenterat i sin ansökan om presstöd går kraftigt isär. Uppgifterna om tidningens intäkter som kunde ge MPRTv en fingervisning om felaktigheter har aldrig lämnats in till myndigheten – men nu inleder enheten för presstödsfrågor en utredning mot tidningen.”
https://samnytt.se/tidningen-arbetaren-under-utredning-efter-samhallsnytts-avslojande-om-fusk-med-presstod/
Kristian
/ 03/19/2018NI:”Inom 20 år har vi öppet krig” – Ken Ring om invandringen och framtiden för Sverige
https://nyheteridag.se/inom-20-ar-har-vi-oppet-krig-ken-ring-om-invandringen-och-framtiden-for-sverige/
”[…] Hässelby, där många livnär sig på att sälja droger och vapen.
– Det finns 15-åringar idag som tjänar 5 till 10 000 kronor om dagen på att sälja gräs, säger han.”
Berätta igen hur bra den svenska totalförbudslinjen fungerar.
”Jag tror att, inom 20 år så har vi öppet krig på gatorna i Stockholm.”
Ja, det är ungefär den tid jag har sagt.
Jonas
/ 03/19/2018Vill utfärda en triggervarning på att se programmet.
Ken Ring hävdar att det inte har något med invandringen att göra eftersom han och hans polare är födda i Sverige …. av invandrare.
Största triggern är det som kommer efter när en rabiatfeminist förklarar vad roten till alla problem är.
G
/ 03/19/2018….Patriarkatet såklart 😛 Eller?
Jonas
/ 03/19/2018Grattis, du har vunnit en fotvandring till Södertälje. 🙂
MiT
/ 03/19/2018Ja… 😛
Kristian
/ 03/19/2018G
/ 03/19/2018Calle är en av skribenterna bakom debattartikeln. Avdelning: inte många rätt.
Kristian
/ 03/19/2018Ledarsidorna: Instabila maktpartier. Dömda till sin undergång
https://ledarsidorna.se/2018/03/instabila-maktpartier-domda-till-sin-undergang/
”Såväl journalister som partistrateger talar mer i termer om att ”vinna tillbaka väljare” partierna tappat till varandra, främst SD istället för att vinna förtroende för sin samhällsanalys och politik.”
Polyester Poontang
/ 03/19/2018Det är rätt tydligt att många som gör politiska analyser i media snarare ägnar sig åt önsketänkande, inte minst såg vi det i 2014 års val – Sverigedemokraterna skulle MAX få 8%, F! skulle in i riksdagen (minst 4%, men Metro var inne och rapporterade att de skulle kunna få upp till 8%) och Miljöpartiet skulle bli landets tredje största parti.
Det gick väl sådär med den analysen.
Såklart röstar folk på Sverigedemokraterna på grund av den havererande invandringspolitiken. Sedan så tror jag Futurion misstar ”invandringskritisk” med bland annat rasism och inte tar det faktum att fler svenskar upplever problemen som hög invandring skapar, i synnerhet från dysfunktionella länder. Jag tror inte svenskar i gemen har något mot invandrare som integrerar sig i samhället, som det brukade vara.
Kristian
/ 03/19/2018Alla här är väl med i Schibsted/Inizio Opinionspanel? Så att de får rättvisande resultat, menar jag …
Olof
/ 03/19/2018”Såklart röstar folk på Sverigedemokraterna på grund av den havererande invandringspolitiken.”
Oavsett vilket så går det inte att göra den separation som hon vill göra så länge det inte finns några förslag för att lösa problemen.
Det är möjligt att det är människors oro som ligger till grund för attitydförändringar – själv misstänker jag att grupp/klantänkande i sig är direkt biologiskt styrda beteenden som skapas av konkurrens om resurser, dvs, att hela tanken på att kontrollera ‘rasism’ genom media är dödfött, det är ändå biologin som styr. Tryter resurserna så står de nära närmast.
Och vi vet ju vad som hänt under åtminstone min livstid – a-kassan har blivit helt urholkad, försörjningsstödet är tveksamt om man får tillgång till utan att bli uteliggare först, sjukersättning måste du orka slåss för numera, pension… ja, vi betalar in i alla fall?
Hur har hon tänkt lösa det? Det här är ju under högkonjunktur, hur fan tror hon det kommer se ut när det vänder?
Hon säger: ”De viktigaste trygghetssystemen är kunskap och kompetensutveckling och att skapa jobb som tar tillvara på den nya tekniken. ”
Jag har börjat inse att jag själv har en överdriven tro på människors förmåga att lära sig. Och jag har börjat revidera den tron. Bara för att något är lätt för mig innebär det inte att det ens är möjligt för någon annan. Har jag förstått nu.
Och det är där skon klämmer – GLÖM kompetensutveckling och kunskap. När vi når den nivån av AI att vi på allvar kan börja ersätta kognitivt krävande arbete som utförs av människor idag _så går det fortare att utveckla och utbilda robotar för det där ‘nya’ jobbet än större delen av de människor som blir arbetslösa_.
Just den typen av analytiker Futurion här är de som oroar mig mest, speciellt om någon faktiskt lyssnar på dem. För de har inte förstått varken vad som händer i nästa fas av automatisering eller begränsningarna i vad som faktiskt går att förvänta sig av människor.
Och ju längre man väntar med att börja addressera problemen, ju svårare kommer omställningen att bli.
lensof
/ 03/19/2018Det är i mycket vi har fått lära om och det är mycket vi trott som inte stämmer. I detta känner jag igen mig.
Bara för att något är lätt för mig…..
Vill hellre säga och skriva: Bara för att jag själv trott på viljan till lärande och utveckling innebär det inte att det ens finns tillstymmelse till denna vilja hos andra. Förmågan kanske finns men viljan saknas. Vilja kan finnas men förmågan saknas. Dock krävs det i ett fungerande samhälle att det ställs krav på både vilja och förmåga…och att endast oförmågan kan vara en ursäkt att inte bidra.
Idag blandas detta ihop. Ovilja blir en ursäkt och oförmåga ett straff. Då faller välfärdssamhället grund ihop, då finns inget fundament som håller det uppe.
Och robotar har ingen ovilja….
Olof
/ 03/20/2018Ja, det har du förstås också rätt i. Samtidigt är vår nya värld komplex. Tittar man på den genomsnittliga IQ nivån på nästa fas i automatiseringen, t.ex föraryrken och det som ännu inte är automatiserat i fabriker så tycks den ligga runt 90. Man behöver hitta alternativa yrken som motsvarar den kognitiva kapaciteten. Som inte går att snabbt ersätta med robotar.
G
/ 03/19/2018”Liberal riksdagsledamot från Uppsala”…
G
/ 03/19/2018”Det fria ordet måste värnas för det utgör syret i vår demokrati.”
Säger hon vars parti L inte har några planer på att stoppa censurlagen. Nice try!
G
/ 03/19/2018Tror Owe på riktigt att folk i allmänhet vet detta ? Eller att ingen bryr sig och inte tycker det är lite konstigt _oavsett_ regering ? Jag visste inte detta, det är en sak som är säker! Och jag tycker det är mycket märkligt.
Ja. Och för att du lät oss veta detta tackar vi dig för Hanif!
G
/ 03/19/2018Säger han om Hakelius text.
G
/ 03/19/2018Nästan alla jävlar twittrar om Hanif, men han kan inte svara utan bara se på. Bra plan M.
Melmac
/ 03/19/2018http://kvartalplay.se/fredagsintervjun/fredagsintervju-anders_lindberg
Lyssna på detta om man vill veta hur en hycklare låter.
Melmac
/ 03/19/2018Ja jösses, Löfven har gjort en Batra, typ.
https://nyhetsbyran.org/2018/03/19/nej-tyvarr-det-var-inte-fejk/
bergersjo
/ 03/20/2018https://bergersjo.wordpress.com/2018/03/20/extremt-omdomeslost-av-moderaterna-mot-hanif-bali/