Carolinas dilemma

Annelie Sjöberg har råkat hamna strax utanför stormens öga igen, där det blåser som värst alltså. Lite självförvållat den här gången kanske

Det där skrev hon. Man kanske kunde formulerat dilemmat lite annorlunda men med bara pytteliten generös tolkning så fattar alla vad hon menar. Varför hon skrev det? Ingen aning. kanske hon diskuterat det med någon annan och det har skavt lite?

Men det spelar ingen roll varför, det är ett dilemma som jag tror ALLA har funderat på någon gång i någon form. Vem skulle jag rädda om jag bara kunde rädda en av två, en helt okänd eller mitt eget barn. En okänd eller en nära vän. En okänd eller en bekant osv. Den man är närmast vinner 100% av gångerna. Den som säger nåt annat ljuger. Jag är 100% säker på att den som säger nåt annat ljuger. I dilemmat räddar man den som på något sätt står en en närmast. Nåt av mina barn och en främling? Inget svårt val. Nån av mina vänner eller en främling? Inget svårt val. Osv. Det är som en spiral. Eller kanske cirklar utåt där den inre/närmaste cirkeln alltid går före de utanför. Inget konstigt.

Den som skulle välja en främling framför sitt eget barn, familj, släkt, vänner osv däremot borde låsas in.

Men tweeten har uppmärksammats lite, mest av välkända extremister på ytterkantsvänstern så klart.

Men så helt plötsligt dök en en annan upp. Att hon tillhör ytterkantsvänstern är glasklart när man kollar hennes fb men hon är ingen av de usual suspects som alltid dyker så att säga och inget hellre vill än vantolka.

En Carolina Calderón som enligt sig själv undervisar på SFI.

Dryg attityd har hon också såklart. Men hon vill att vi ska komma ihåg hennes namn så då gör vi det. Carolina Calderón Sanchez alltså.

Och där är kanske svaret till varför Carolina Calderón Sanchez (hon ville ju att vi skulle komma ihåg hennes namn så därför tänker jag skriva hela namnet ofta) dök upp alls.

Men hon nöjde sig inte med twitter

Hon skickar kärlek till Annelie säger hon. Ska vi se hur Carolina Calderón Sanchez kärlek ser ut?

Calderóns kärlek är ”perfekt idiot”, ”långsam” och ”lilla varelse”. På bristfällig svenska dessutom. Passar synnerligen dåligt om man är SFI-lärare om man frågar mig.

”äter upp allt” och ”stackars hennes barn”. Vad nu de har med detta att göra, jag känner dem inte och har aldrig men tror nog att de är synnerligen bra ungdomar, så mycket har jag förstått.

Hon ska skämmas tycker Carolina Calderón Sanchez.

Cina tycker hon är ”ur blåst”. Och Carolina Calderón skriver ”herre guddddd”. Efter att ha dragit in Hitler såklart!

”hennes perfekta svenska familj”, min gissning är att hon inte vet något alls om Annelie och hennes familj utan sprider gärna hittepå om folk som hon inte har med att göra…

Hon säger rakt ut till nästan 4000 fb-vänner att Annelie är idiot. Carolina Calderón börjar samla ihop till ett eget litet dilemma.

Liisa är bekant, undrar om jag inte sett hennes namn i samband med svallande hormoner och afghaner? Carolina pratar om COJONES på kass svenska och ser sig själv som som en sorts superhjälte. Nästan så man inte tror att hon gillar Feministiskt Perspektiv skarpt. Vilket hon gör.

Liisa dyker upp igen, ni vet Liisa som hänger med afghanerna? Googla henne och kolla själva. Glöm inte att kolla bilder via google. Men om ni inte orkar så finns ett exempel här. Och här ska det anmälas minsann! Men jag tycker i o f att Annelie skriver ganska lika på fb och twitter.

Rolf Johan Svensson tycker att hon är idiot och Carolina  ska fan anmäla. Carolina tycker också att Annelie har ett dilemma. Jag anser att Carolina samlar ihop till ett ganska ordentligt dilemma själv just nu…

Rolf Johan Svensson tycker att Annelie är ett ”rasist svin” samtidigt som han anser att andra människor är 100% bättre än vad de är. Och Lorrie tycker Annelie är en hemsk människa. Lorrie Cinar, det namnet är faktiskt lite bekant

Oupppssss, Lorrie var visst en av de som dök upp och DRÄNKTE Arif (som också dyker upp lite längre ner…) i kärleksbetygelser och hjärtan efter att han blivit dömd för sexuellt ofredande av en 14 åring. Hon var med i stormen som riktade sig MOT tjejen som blev utsatt! Muh hormoner där…

Carolina kallar Annelie för sociopat. Som sagt, hon samlar ihop till ett eget dilemma.

Carolina säger att hon är hotad, jag har kollat twitter och facebook men inte sett ett enda än så länge. Hon ljuger och hittar på alltså. Och så dyker Arif själv upp såklart, han ser möjligheten och passar på. Carolina anser tydligen att en vinnare är en vuxen man som ljuger sig in på ett konfirmationsläger och där sexofredar en 14-årig tjej. Han säger att han har mer info till Carolina.

Nu passar det bra att påminna om de inlägg som finns förutom det ovan så man vet vad som händer runt Arif EFTER att han dömdes för sexuellt ofredande mot en 14-åring, missa inte dem, det är helt bisarra saker som finns i dem:

Det kryper i mig. Igen

Då var det dags för den där otäcka krypande känslan igen

Den krypande känslan

Är kanske inte vad jag anser vara en vinnare men vi tycker väl olika här antar jag.

Sofia Kjellberg fd Hansson skulle inte rädda Annelie utan tvärtom, sätta en fot på hennes huvud så hon drunknar. ”Jajajajajajajajajaja” utbrister Carolina hänfört inför tanken att någon dränker Annelie. På tal om vad som kan vara hotfullt alltså.

Här ska anmälas och ljugas om hot. Ja, hon ljuger om hoten…

Carolina Calderón tyckte hennes inlägg var så bra så hon postade det IGEN och det dök såklart upp kommentarer

Carolina fortsätter att ljuga och hitta på.

Där dyker Lorrie upp igen och tycker att Annelie ska ”sättas åt”. Lorrie Cinar ni vet, hon som omedelbart dör upp och försvarade Arif och skickade hjärtan till honom när han blivit dömd för sexuellt ofredande av en 14-åring?

Jag undrar om inte Carolina Calderón har samlat ihop till ett eget dilemma här. En del av hennes kommentarer, och andra där hon hejat på, har nog passerat många gränser för anständighet…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

192 kommentarer

  1. Hypocrita

     /  06/11/2018

    Ursäkta mitt lekmannaskap, men jag tycker mig se exempel på:
    ”förtal” (nedsättande epitet)
    ”olaga hot” (det där med foten på huvudet)

    (”” är förtydligande, ingen relativisering).
    Kanske någon med juridisk utbildning kan förtydliga?

    Svara
  2. Ska vi vara ärliga här så är det rätt uppenbart att hon fiskade efter reaktioner – såklart visste Annelie att det skulle ta hus i helvete av en sådan kommentar. Sedan så behövde inte andra behaga sig att reagera. Men rent allmänt, om man nu skulle hamna i en sådan situation så är det nog så att man reagerar instinktivt och då räddar man antagligen den som man identifierar sig med mest. Om det är rätt eller fel är en annan fråga.

    Svara
  3. Raster

     /  06/11/2018

    En inte helt atypisk frågeställning vid högre utbildningar (universitet). Att ställas inför ett val vid livräddning.

    Den som vill beivra detta har en hel universitetsvärld att kämpa emot. Eller ett alternativ är att förkovra sig och utveckla den egna tankesfären i stället för att försöka begränsa andras.

    Om jag har hundra kronor och en ensamkommande vill ha till en tallrik han ska förstöra/kasta eller en svensk ungdom vill ha pengar till att spara till en lägenhet blir mitt val inte svårt. Och de båda har ju i sin tur valt hur de tänker förvalta pengarna. Valen pågår hela tiden.

    I programmeringsvärlden är en betydande del att systematisera och effektivisera valen genom olika algoritmer. Ligger bakom dagens möjligheter att kommunicera på t ex twitter. Dessa ständiga val. Förfina programmering eller kasta stenar?

    Svara
    • Lev Barkland

       /  06/11/2018

      Just det!
      Dilemmat är väldigt bra och relevant. Jag tänkte precis då jag läste texten att man skulle kunna formulera om det, ungerfär som du gör:

      ”Om jag hade en hyreslägenhet och fick välja att ge den till en svensk ungdom eller en ensamkommande vuxen från afghanistan, vem skulle jag då välja”

      Det blir då precis den frågeställningen som vi står inför idag i politiken. Eller rättare sagt, den frågeställnignen som vi nu ser att ‘vi’ under de senaste decennierna har behandlat, till afghanens fördel. Det ända twittraren gör är att hon spetsar till det.
      PK-idioterna reagerar som de mobbare de är. Twittraren har helt rätt, de är arrogant ointresserade av filosofi. Att diskutera ideer med ett öppet sinnelag. Diskussion och dialog för dem är till för att makera grupptillhörighet, inget annat.
      Svenskarna är slut som folk. Pga denna splittringen. Många skulle faktiskt välja afghanen, är jag övertygad om. Inte bara att politikerna bevisligen gjort det i sin politikutövning, men de skulle göra det även i det filosofiska dilemmat. För att de hatar sitt eget folk.

      Svara
  4. Cain

     /  06/11/2018

    Har själv hört denna frågeställning användas av radikalvänstern då de vill proklamera sin helgonlika värdegrund. Då med deltagarna ”okänd främling” och ”eget barn”. Då förväntas svaret lyda ”Vet inte, vilken som av dem egentligen. Fifty-fifty.” Har personligen påträffat den i konversation.

    Misstänker att Annelie valde just detta etiska dilemma p.g.a. det.

    Svara
    • Lägg sedan till att man helt ignorerar det tredje alternativet, vilket säkert är betydligt mer sannolikt i en situation med två totala främlingar, nämligen att man inte ger sig ut i vattnet för att rädda någon av dom. Jag är inte fantastisk simmare och ingen blir gladare av tre kroppar i vattnet…

      Svara
      • Cain

         /  06/11/2018

        Nja, tredje alternativet ”ingen” finns ju alltid men grundfrågan förutsätter att det inte finns någon risk för eget liv. Finns säkert varianter av frågan som plockar in fler variabler efter hand den diskuteras.

        Svara
    • lensof

       /  06/11/2018

      Jag har hört att en liknande frågeställning använts i Kina som medel för indoktrinering.

      Valet var då mellan en partifunktionär och ett eget barn. Det rätta svaret var naturligtvis att man skulle välja funktionären. För landets (och sitt eget) bästa.

      Om detta är en skröna, något som mest används på rödvinsvänsterns fester vet jag inte. Men Annelies val av just denna fråga är därför lite rolig.

      Svara
  5. Ivar L

     /  06/11/2018

    Den här kommer Toklandet älska. Krimideolog Henrik Tham använder SvD:s debattsida Brännpunkt för att tala om att allt är bra och all oro för ökad brottslighet till följd av immigration är felaktig:
    https://www.svd.se/politikerna-maste-besinna-sig-om-kriminalpolitiken

    Det finns nästan inga egentliga argument i sak, han fastställer mer eller mindre enbart att saker och ting är fel. Särskilt verkar han tycka att BRÅ:s siffror om ökad sexuell brottslighet ärfel helt enkelt för att det ökat för mycket för att han skall tycka det är sant:
    ”Den ökning av våldtäkterna, som tas för given i den politiska debatten, är inte alls given. Olika mått pekar åt olika håll. Långsiktigt beror den kraftiga ökningen i kriminalstatistiken i allt väsentligt på förändrad syn på den sexuella integriteten, på utvidgad lagstiftning och på ökad polisanmälan. Att Brås intervjuundersökningar anger en ökning av antalet sexualbrott på två år med tre till fyra gånger kan helt enkelt inte tolkas i termer av en faktisk ökning av sexuella övergrepp. ”

    Hans starkaste kort verkar vara de otrygghetsundersökningen från BRÅ som uppvisat en u-kurva där tryggheten var störst runt 2010 medan den var lägre då den startade 2006 och sedan ca. 2010 har otryggheten ökat igen. Ni kan ju gissa om han talar mest om 2006 eller 2010 när han jämför med nutid?

    Han avslutar med att argumentera för att Sverige skall ha en s.k. ”human” (human för förövaren) kriminalpolitik med hänvisning till typ att det har vi alltid haft:
    ”Sverige har, tillsammans med de övriga nordiska länderna, varit internationellt känt för en kriminalpolitik präglad av sociala åtgärder och låga fängelsetal. En human kriminalpolitik är ett svenskt värde.”

    Svara
    • weasel

       /  06/11/2018

      Tja, om sådana som Tham skulle ha fått gehör för sina argument ( att kriminalpolitiken ska vara så som den alltid har varit ) så skulle vi fortfarande ha dödsstraff i Sverige…

      Svara
  6. MiT

     /  06/11/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155747434733251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  7. Carolina Calderons språk är helt undermåligt för en påstådd SFI-lärare, även om talspråk förstås är tillåtet på sociala medier. Men hon kan ju inte ens skilja på de och dem. Och bara en sån sak som att kalla ord med grekiskt ursprung (filosofi, etik, moral) för latin får en att misstänka att hon ljugit om sitt yrke.

    Svara
  8. Senior

     /  06/11/2018

    Jag är inte förvånad.
    Det är av precis denna orsak som utrensningar och Gulag uppstår i dessa länder.

    Glöm inte att Carolina tillhör den goda sidan.
    Tillhör man den goda sidan kan man med gott samvete utrota ohyra. Man gör ju världen en tjänst om man tex. gasar ihjäl ohyran.

    Svara
  9. weasel

     /  06/11/2018

    ”Hon är säkert ganska så långsam i rasonemang.
    Vilken lilla varelse.
    Starkars hennes barn.
    Man kan kalla det narsisistisk syndrom.
    Hitler är en tydlig exempel.
    Så länge spelar alla partier en politisk spel.
    Oj vad vi är ringad av psykopater.
    Hon har en riktigt dilemma nu.
    Jag känner inte en dug rädsla.
    Jag är lärare och är medlem på lärarörbundet. ”
    Carolina Calderon Sanchez

    Och sedan sitter de svenska politikerna och funderar på varför skolresultaten sjunker… : /

    Svara
  10. G

     /  06/11/2018

    Bra skrivet MiT och viktigt uppmärksammat. Illa att någon hittar på om hot och hat, för det finns ju många *hej Annie* som tar sådana skriverier på 100% allvar utan vidare. Och helt jävla otroligt att svinet Arif tittade förbi och tog på sig offerrollen direkt!!! Och precis som du skriver så fattar de flesta hur Sjöberg menar och vad det handlar om. Jag skulle säga att den något (enligt vänstern) provocerande tweeten fick helt önskad effekt, för nu visar ju dessa s.k ”goda” människorna vad de går för och hur de resonerar. Jag har nog större problem med hur dessa ”goda” människor tänker och resonerar i allmänhet ovan än vad jag har med en sådan tweet!

    Svara
  11. Jonas

     /  06/11/2018

    För de som gillar att läsa siffror och tabeller kommer här den kompletta väljarundersökningen från SCB:

    Klicka för att komma åt me0201_2018m05_br_me60br1801.pdf

    Svara
    • Tack!

      Intressant att 1,2% har gått från ”Övriga partier” direkt till Vänsterpartiet – skulle gissa att detta är besvikna F!:are? Jag har gissat tidigare på att F!s sista chans att komma in i riksdagen var 2014 – nu vill folk antagligen inte chansa längre, speciellt när de rödgröna går trögt. Lägg sedan till att Gudrun börjar bli gammal och jag tror inte hon orkar med fler valrörelser och jag ser knappast några som kan ta över partiet.

      Svara
    • Spännande!

      SD har ökat bland väljare som är ”utrikes född” från 1.8 till 11.3.
      SD har ökat bland väljare med ”utrikes bakgrund” från 2.0 till 12.0.

      SD (två tredjedelar män) är lika onda som Mp (två tredjedelar kvinnor) är goda
      Bara M och SD har en övervikt män.

      MP-röstande ökar med utbildning, vilket får mig att tro allt mer på tesen att högre utbildning – i varje fall humaniora – är PK-indoktrinering.

      LO-medlemmar går från S till SD.
      TCO-medlemmar går i liknande utsträckning från Mp till C.

      Svara
      • Tor

         /  06/11/2018

        Dessa undersökningar är ju bara så löjliga.
        Det enda som man kan se är trender. Vart går väljarna.
        Att använda vanliga statistiska modeller är rent ohederligt.
        Ett bortfall på 48,3%- nästan hälften.
        Alla vet att SD-väljare är ovilliga att svara.
        Då kommer man fram till en siffra och kallar den för statistiskt säkerställd med osäkerhetsmarginalen plus minus 0,8.

        Det man säger är att våra metoder är gamla matematiska modeler som inte har anpassats till verkligheten.
        Hur kan man ens publicera en undersökning med 48,3% bortfall?

        Men det var samma sak vid presidentvalet i USA.
        Det fanns ingen väg för Trump att vinna. Det var helt omöjligt.
        Men sen visade det sig att verkligheten är bättre än modeller.

        Svara
  12. MiT

     /  06/11/2018

    Svara
    • G

       /  06/11/2018

      Undrar om vänsterfolket gjort en diagnos på Expressens tre stjärnor Lindström, Nujen och Schulman än?….

      https://twitter.com/Telejampa/status/1005925732986621953

      https://twitter.com/zen_zappa/status/1006056940278108160

      https://twitter.com/Gnidleif1337/status/1006066809194385408
      Uppmanar till bojkott? Du menar såhär?…. https://toklandet.wordpress.com/2018/05/12/retarderade-twittertroll-skvallrar-om-annonser/

      Svara
      • ”Trump och SD”
        ”Vänster är bättre än höger”

        Det finns ingenting där att diskutera med. ”Bara lite grått ludd som blåst dit av misstag.”

        Svara
      • weasel

         /  06/11/2018

        Jag tar för givet att Lars Lindström och hans vänner , som är så noga med att poliser ska hålla en god och hög nivå på sina uttalande tar avstånd från rikspolischefen Dan Eliassons uttalande om att han ”kräks när han ser Jimmie Åkesson” ?
        Jaså, inte det…?
        Ja, då var tydligen inte det där med en god debatton hos ledande poliser så särskilt viktigt för hycklaren Lars Lindström…

        Svara
    • hllviken

       /  06/11/2018

      ..
      Inte den korrupta politiserade ledningen men alla poliser med hög moral och förståndsgåvor.

      Svara
  13. Rikard

     /  06/11/2018

    Hej.

    För den som funderar på att arbeta inom skolan: skulle du vilja ha en kollega eller chef som denna ‘Carolina Calderon’? Hon är inte undantaget, utan regeln.

    Själva problemställningen är standard inom diverse studier av filosofi; i regel har kvinnor mycket svårt för den här typen av problem där du så att säga måste välja på vilket sätt du skall göra fel (eftersom allas lika värde-doktrinen gör att du måste se alla som lika och därför försöka göra lika mot alla/göra alla lika). Undantaget torde vara de kvinnor som arbetar inom fält där triage eller motsvarande förekommer (anekdotiskt, för all del).

    Jag minns med särskild värme en kvinna som under ett seminarium till slut närmast skrek att det var fel på exemplet – det var tillgjort (tror hon menade konstgjort), orimligt, orimligt, hemskt, sadistiskt och vidare i samma fåra: hon förkastade helt tanke-experimentets premisser och vägrade svara. Utbrottet kom sig av att få veta att hon då skulle underkännas enär hon inte löst uppgiften (som gick ut på att svara hur och varför man agerar som man gör, och varför ens agerande är moraliskt rätt eller fel). Ett slags övning i ‘känn dig själv’ kan man säga, där enda sättet att misslyckas är att vägra [i exemplet dör då alla vilket bör kunna ses som sämsta tänkbara utfall]. Se även förra tråden och diskussionen om uteplats kontra gräsmatta.

    Troligen kommer vi snart att få se allas lika värde upphöjas till formell tvingande lag, detta då all form av offentlig förvaltning är i grunden feminiserad och besatt av hysterikor utan konsekvenstänkande eller förmåga att fatta beslut, oavsett vad som hänger eller inte hänger mellan deras ben.

    För den som vill testa sig själv eller sin omgivning rekommenderar jag Johan Åhléns sida:
    [https://app.johanahlen.info/Likavarde]

    Själv brukade jag för gymnasister i samhällsvetenskap/historia (det är egentligen samma ämne) använda Finlands dilemma under Vinterkriget och Fortsättningskriget. Samarbeta med Tyskland, eller avträda mark till Sovjetunionen? Är det moraliskt rätt att riskera hundratusentals människors liv för Karelen och Näset? Och så vidare – invandrade elever var en fröjd att diskutera med, mycket modigare än svenska villaförorters sillmjöjkhen (men så har de senare grundligt emaskulerats och feminiserats sedan dagis också) och helt på det klara med vikten av att försvara sin familj, sina fränder, sitt folk och sitt fosterland.

    Det är som med slakt: de flesta har aldrig dödat annat än insekter, och vämjes av tanken på att döda ett djur de kan empatisera med men likväl skall de ha grishals och entrecôte.

    Besök ett slakteri, eller en äggfabrik. Det är lärorikt och en god lektion i tillämpad moralfilosofi.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare
    PS För ordningens skull: jag är inte vegan, utan äter kött som ett medvetet val. DS

    Svara
    • 4 av 12. Verkar ha svarat som majoriteten på de flesta frågor, vilket antyder att det är mest vi fascistnazister som gör testet.

      Finlands dilemma är mer intressant i verkligheten än konstgjorda filosofiska problem:
      ”If am forced against my will into a situation where people will die and I have no ability to stop it, how is my choice a “moral” choice between meaningfully different options, as opposed to a horror show I’ve just been thrust into, in which I have no meaningful agency at all?”

      Som köttätare kan du påverka köttindustrin genom vad du väljer att köpa. Veganer har inget direkt inflytande.

      Svara
      • Rikard

         /  06/11/2018

        Hej.

        Därav vikten att inte bara stanna i den teoretiska dimensionen – med ett verkligt exempel med kända faktorer och känd utgång kan man leda studenten vidare mot att uppnå insikt i att tänka framåt, och på så vis kan studenten lägga en egen moralisk grund för sina val.

        Alternativet är blind tro följd av kognitiv dissonans när rätt står mot rätt, handlingsförlamning i en skarp situation, frustration av tvånget att välja och slutligen aggression mot den som framkallat hela det känslomässiga komplexet (inte aggression mot själva angriparen eller situationen som sådan; jämför med svenska feministers agerande re: våldtäkter och gärningsmännens härkomst).

        För övrigt, den citerade invändningen är endast en rationalisering för att slippa välja mellan olika obehagliga alternativ – ‘caught between the devil and the deep blue sea’ så att säga. Ibland är man tvungen att göra sådana val, därför att man hamnat i en sådan situation. Det borde kanske inte vara så, och ingen vill att det skall vara så, men det kan vara så, och därför bör man åtminstone vara bekant med sin egen respons i ett sådant dilemma, annars sker det som beskrivs i stycket ovan.

        Just inledningen i undanflykten ”If am forced against my will…” är signifikant: i ur-exemplet är det ingen som tvingar någon till något. Därför lägger den som är för intellektuellt feg för att fundera på detta till premissen att den av någon yttre agens tvingats in i situationen, varpå det moraliska ansvaret kan överföras på denna agens, inbillad eller faktisk. Det är analogt med Nürnbergförsvaret om att endast lyda order: yttre auktoritet som tvingar in en i en för en själv potentiellt omoralisk situation, varpå man antingen agerar enligt sin moral och bär konsekvenserna av detta (om det så leder till Golgata och Armageddon) eller kompromissar och rationaliserar, och lever med konsekvenserna av det (om det så leder till Hades och Hel).

        Tillåter man rationaliseringen att man undgår ansvar enligt ovanstående citat; vad händer då vid bilkörning (t ex) när en person helt oförhappandes kliver ut framför din bil? Du har ju nu tvingats in i en situation utan egen förskyllan. Du har inte valt att det som sker skall ske. Godtas rationaliseringen har du ingen moralisk skyldighet att försöka undvika kollision – situationen var ju ofrivillig.

        Jag inser att min ton kan tas för en smula konfrontativ – ta det hellre som att jag är passionerat intresserad av moralfilosofi (finns det egentligen någon annan filosofi?) och här tar chansen att leva ut det intresset. Allt för få av oss utsätts i skolan för tvånget att fundera igenom moralfilosofiska antaganden och tankeövningar, och än färre söker sådana av sig själva. Det är min tro och övertygelse att det gör oss mer fogliga och auktoritetstroende än vi borde vara för allas vårt egna bästa. För att liva upp stämningen en smula (?) och för att ytterligare komplicera resonemangen kommer här en trevlig liten visa:

        [https://www.youtube.com/watch?v=waXUxhDCg3U]

        ”Do wrong right” med det amerikanska bandet ‘The Devil Makes Three’.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kristian

           /  06/11/2018

          ”Jag inser att min ton kan tas för en smula konfrontativ”

          Nej, då fullt saklig och intresserad! (Jag såg varken ”Trump”, ”Hitler” eller ”Jaha, så du vill ” i ditt resonemang.)

          Camille Paglia som undervisat i filosofi och -historia i flera decennier talar om värdet av att gå igenom de olika filosofiska strömmningarna en efter en, tycka att just den här förklarar allt, och sedan förkasta det mesta (inte allt, nota bene), när man kommer till nästa ”antites.”
          ”Bildning är det som blir kvar när man glömt vad man lärt.”

          Läste kanske 5p filosofi på universitetet. Mest logik. Det första professorn sade var ungefär ”Filosofi, det låter lite lugnt och mysigt, va? Fel, det här kommer att bli jobbigt.”

          Svara
    • Olof

       /  06/11/2018

      ”För den som funderar på att arbeta inom skolan: skulle du vilja ha en kollega eller chef som denna ‘Carolina Calderon’? Hon är inte undantaget, utan regeln.”

      Nej. Och de är ju ett rätt stort arbetsmiljöproblem.

      Frågan är hur man skall hantera det. Jag har själv svårt att tro att det skall gå att reparera den typen av arbetsplatser utan att en rätt ordentlig genomgång görs och där många måste avskedas för att återetablera att arbetsklimat där den typen av totalitärt antidemokratiskt beteende inte längre accepteras.

      ‘Fördelen’ är ju att avsked på grund av brott mot värdegrunden är väletablerat numera, så det kommer att vara rätt lätt att ändra värdegrunden och sedan referera till dokumentation i form av angiverimail för att gå igenom processen.

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  06/11/2018

      @ Rikard,

      ”i regel har kvinnor mycket svårt för den här typen av problem där du så att säga måste välja på vilket sätt du skall göra fel”

      Ja! Jag har gjort samma observation, men i ett annat sammanhang.

      Som du kanske kommer ihåg har har jag varit verksam inom finans och där främst sysslat med olika former av risktagning. Ytterst få kvinnor kan hantera detta ”på riktigt”. Med det menar jag att visst kan de jobba som t.ex fondförvaltare där de i princip sitter och följer ett index. Men att verkligen sticka ut hakan och ta stora risker på kort sikt fungerar inte för dem.

      En kollega som var fd. professor i fysik utarbetade ett litet test för att illustrera skillnaderna mellan män och kvinnor i denna aspekt Det var ungefär enligt följande:

      Tänk dig att du har en revolver med 100 (eller 1000) kammare.

      Fråga 1: Hur mycket vill du ha betalt för att spela rysk roulette med en patron?

      Fråga 2: Du är fastbunden och ska tvingas att spela med en patron. Hur mycket är du villig att betala för att slippa.

      Testa dessa frågor på några män och kvinnor, så kommer du troligen att se dramatiskt olika svar.

      Svara
      • Rikard

         /  06/11/2018

        Hej.

        På fråga ett svara jag att ingen summa är hög nog.

        Motiveringen är enkel: endast mitt liv står på spel. Konsekvensen av en förlust är att inte kunna fortsätta spelet, varför spelet är meningslöst att deltaga i.

        Låt säga att vi har en chans på tusen att jag förlorar valfritt finger (av mina egna…), och att förtjänsten är given (och har en sannolikhet/värde som överstiger risken enligt spelaren) så kommer det givetvis i ett annat läge, men som exemplet står så avstår jag om möjlighet ges.

        På fråga två däremot, är svaret att jag betalar allt jag kan med vissa begränsningar (familjemedlemmars liv och säkerhet är exempel på vad jag inte är villig att schackra bort; däremot tar jag gärna kulan för rädda dem, i linje med svar ett.) Det är möjligt att jag missförstår frågan en smula – jag har aldrig varit rik nog att behöva oroa mig för pengar.

        Nu har jag aldrig arbetat inom någon finans- eller banksektor (utöver det klassiska spelet ‘Nya Finans’) men jag har varit i situationer där moralen kan sammanfattas till ”Do or die”, och lever sedan årtionden med medvetenheten om att moral och moraliskt agerande är att föredra, men att detta vilar på våra djuriska impulser. All moral måste utgå från detta faktum, och allt risktagande måste göras med värdefrågan ”Är det värt det?” besvarad.

        Fast andra har framsagt min poäng bättre:

        “Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split, as a general thing.”
        ― Robert E. Howard

        Som sagt, man bör komma ihåg att fråga sig ”Är det värt det?” när man kan, inte när man väl står där och måste agera eller dö (eller ännu värre låta andra dö).

        Många tror att om man resonerar som så, så söker man också få världen att bli sådan – vilket är fel. Man erkänner att världen är sådan, och försöker se till att det vrålande kaos som ligger under den vackra ytan inte ges möjlighet att tränga igenom – den som förnekar detta tenderar att bejaka kaos under civilisationens slöja, i syfte att tillfredsställa sina lustar oavsett konsekvenserna för andra; i moderna ord postmodernister, socialister och feminister.

        Jag tror det är vädret och flugornas ihärdiga bitska angrepp som gör mig filosofisk.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • hllviken

       /  06/11/2018


      Svara
    • Kronblom

       /  06/11/2018

      För den som bor norr om Hallandsåsen och undrar vad grishals är för något, så är det samma sak som karré.

      Svara
  14. hllviken

     /  06/11/2018


    Svara
    • hllviken

       /  06/11/2018

      En gymnasielärare skrev till Merit Wager.

      Svara
  15. hllviken

     /  06/11/2018


    Svara
    • weasel

       /  06/11/2018

      Jag har sällan sett en sådan godhet !
      Sofia och Carolina står verkligen upp för alla människors lika värde 🙂

      Svara
  16. MiT

     /  06/11/2018

    Svara
  17. weasel

     /  06/11/2018

    Själva frågeställningen om vem man skulle rädda är inte ett dugg konstig eller rasistisk om man läser moral/etik-filosofi. Tvärtom kommer den redan på A-kursen.
    Jag är ganska så övertygad om att de starka reaktionerna från Carolina och hennes vänner helt hade uteblivit om Annelie Sjöberg i sitt hypotetiska exempel istället hade valt att rädda den ensamkommande afghanen.
    Jag är ännu mer övertygad om att Carolina skulle bli oerhört besviken över resultatet om frågeställningen var riktad till en ensamkommande från Afghanistan och löd ”Den svensk-chilenska kvinnan Carolina ligger i en isvak och i isvaken bredvid henne ligger en ensamkommande man från din hemby i Afghanistan, vem skulle du rädda?”

    Carolina och hennes vänner kommer förr eller senare få uppleva olika varianter av den här typen av värdeprioriteringar där det ”görs skillnad mellan olika människor” . Dom kommer då förmodligen bli oerhört kränkta och diskriminerade, men det spelar ingen roll hur kränkta och diskriminerade dom blir- en 85 åring får inte samma operation som en 42 åring även om de två har exakt samma sjukdom.

    Inga Nilsson och hennes kommentar om att hon i en hypotetisk situation där hon saknar matpengar ändå skulle dela matpengarna med två andra människor och ”hoppas” på att det räcker är ett lysande exempel på vänsterns logik och ett ännu mer lysande exempel på varför vänstermänniskor som Inga aldrig någonsin bör tillåtas få något inflytande över den ekonomiska politiken.

    Själv skulle jag i den hypotetiska frågeställningen instinktivt välja att först rädda svensken. Det betyder dock inte att jag vill se afghanen drunkna – bara att jag instinktivt prioriterar den som jag mest identifierar mig med.
    Om däremot Carolina eller Inga låg i den andra vaken skulle jag välja den för mig okända afghanen.

    Svara
    • Olof

       /  06/11/2018

      Ja, det här är ju ett av de mest grundläggande problemen. Och ett som jag tycker väldigt mycket går igenom i de problem vi har i invandringsdebatten.

      Hela den situation vi hamnat i har sin grund i att politikerna vägrat ta den diskussionen. Jag skulle misstänka att @utlandssvensk till viss del skulle skylla anledningen till att det alls blivit så på vår kvinnokvotering, och jag skulle nog vara benägen att hålla med.

      För egen del – som jag sagt förut – jag är inte principiellt emot invandring på de nivåer vi sett, jag är framförallt emot att man inte gjort värdeprioriteringarna. Det faktum att man inte gjort dem gör att jag från början varit helt säker på att det inte är hållbart och att hela processen kommer att reverseras när valen väl tvingas fram. Och då vänds snabbt ‘godheten’ i att ta emot människor här till att istället ha varit ren ondska där vi lurat hit folk för att slösa bort sitt liv på något som varit omöjligt från början. Där de flesta hade varit bättre däran i slutändan om vi hade stoppat dem från att komma hit.

      Hade man varit villig att göra de hårda valen, om man hade sagt att ja, vi tar emot dessa, men samtidigt tar vi bort alla bidrag till civilsamhället, vi lägger ner Södertörn, avvecklar alla onödiga myndigheter, kapar bygglovskrav till ett minimum för att ordna bostäder, vi binder pensioner till medborgarskap och sätter in kvalifikation på medborgarskap eller skatteinbetalningar för att delta i välfärdsprogram som vård med mer… ja, fine, röstar folk för det så har vi gjort ett val och då kanske det skulle gå ändå. Men utan… tja, valet kommer ändå komma. Och jag tror de flesta kommer välja på det sätt människor brukar göra – när det kniper så är blod tjockare än vatten, så tack och hej…

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  06/11/2018

        @ Olof,

        Jag skulle misstänka att @utlandssvensk till viss del skulle skylla anledningen till att det alls blivit så på vår kvinnokvotering.

        Jo! Eller vad jag skulle säga är att samhällen med bestämmande kvinnligt politiskt inflytande över tiden förefaller bli oförmögna att konsekvent prioritera den egna gruppen. Vidare skulle jag hävda att sådana samhällen i princip blir tama bytesdjur för de grupper som inte drabbas av detta självskadebeteende.

        Svara
      • Rikard

         /  06/11/2018

        Hej.

        Detta känns passande:

        ”The old Professor stood up as he said solemnly, ”And you are right. There will be pain for us all, but it will not be all pain, nor will this pain be the last. We and you too, you most of all, dear boy, will have to pass through the bitter water before we reach the sweet. But we must be brave of heart and unselfish, and do our duty, and all will be well!”

        Bram Stoker, Dracula, kapitel 13 (sidnr varierar med tryckning är jag rädd)

        Polanskis ”The Fearless Vampire Killers” visar vad som händer när man vägrar fatta det bittra beslutet.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • weasel

         /  06/11/2018

        När det gäller det här med prioriteringar och förmåga till att kunna tänka rationellt så minns jag en promenad för några år sedan ;
        Jag gick förbi ett elskåp och på det satt det två affischer från Ung Vänster.
        Affisch nummer 1 : ”Riv murarna ! Asyl åt alla ! ”
        Affisch nummer 2 : ”Var ska vi bo ? Bygg bort bostadsbristen!”

        Ung Vänster har alltså inte ens förstånd nog att sätta upp de två affischerna på olika elskåp , så att det inte blir lika smärtsamt uppenbart att deras ena ideologiska önskan går på fullständig kollisionskurs med deras andra ideologiska önskan …
        :/

        Ovanstående är förresten en konkret och aktuell variant av det prioriteringsdilemmat som det ges ett exempel på i trådstarten – om än något mindre drastiskt ;
        ”Det är i genomsnitt 7 års bostadskö i Stockholm. Du har två val ;
        Ta in lika många invandrare som Finland så att dina barn kan få en lägenhet efter 7 år i bostadskön eller ta in 163.000 invandrare om året så att dina barn kanske kan få en lägenhet efter 16 år i bostadskön. ”

        Synd att Vänstern inte förstår att Verkligheten är mer värd än Värdegrunden.

        Svara
  18. Leisha Camden

     /  06/11/2018

    Carolina är ett tydligt sjukdomstecken i det svenska samhället. Det finns alltså en sådan brist på lärare att man är tvungen att tillåta att personer som inte kan svenska arbetar som SFI-lärare. Stackars hennes elever, vad lär hon dom? Fast man misstänker ju att det är mindre fokus på att lära språk i hennes lektioner och mera på att lära om värdegrunden …

    Man får hoppas att hon ljuger även om det och att hon inte alls är lärare. Men jag blir inte förvånad om just det verkligen är sant.

    Svara
  19. MiT

     /  06/11/2018

    Negra är f ö de ”ensamkommandes” alldeles egna lilla hovreporter

    Svara
    • G

       /  06/11/2018

      Malin och Frida jobbar på Expressen….

      Och Johanna är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Johanna_Gar%C3%A5

      Svara
    • G

       /  06/11/2018

      Jag gillar Nyheter Idags rubrik på Expressens artikel…

      ”Syrisk barnlajvare gick i skola med svenska ungdomar – begick samtidigt grova brott”
      https://nyheteridag.se/syrisk-barnlajvare-gick-i-skola-med-svenska-ungdomar-begick-samtidigt-grova-brott/

      …godhetsvänstern lär slå knut på sig själv hahaha.

      Svara
      • Olof

         /  06/11/2018

        ”Även socialtjänsten i Malmö beskriver honom i positiva ordalag: ”en kille som det är väldigt lätt att tycka om” och ”har både förutsättningarna och de sociala färdigheterna som krävs för att bryta sitt normbrytande beteende”.”

        Jag får säga att jag skrattade högt. ‘Bryta sitt normbrytande beteende’?

        Var det inte så att normbrytande var bra? Nu känner jag att vi får lite motstridiga signaler här, menar de att normen är att _inte_ hota, kidnappa och våldta? Och att normbrytande då är dåligt? För jag tycker samtidigt vi får höra väldigt mycket att mansnormen är att just göra sådant?

        Man blir ju så förvirrad, inte konstigt att den stackars killen inte fattar vad han skall göra… (right…)

        Svara
  20. Dreadlock

     /  06/11/2018

    JBP avslöjad som eh…. dödsknarkare med nazistiska sympatier hähä…

    Svara
    • hllviken

       /  06/11/2018

      Det är manipulerat – av vem?

      Svara
      • Dreadlock

         /  06/11/2018

        Detta är ett hopklipp av ett fan till JBP. Ett okonventionellt sätt att locka till klick och skratt. Jag tycker det är vansinnigt kul. Det är så jäkla mycket dödsallvar hela tiden ändå …

        Svara
    • Rikard

       /  06/11/2018

      Hej.

      InB4 SJW’s tar detta på allvar!

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  21. Jens Ganman hade ett liknande exempel när han berättade om sin intervju med SVT. Han gick dit endast för att få se när värdegrundsfrågan skulle komma. Det tog trettio minuter.

    – ”Jag har väl en ganska taskig värdegrund. Jag tror inte på alla människors lika värde, till exempel. Jag tror att alla föds med lika värde, men att man definieras av sina handlingar. ”
    Medan intervjuaren försöker hämta sig från detta fortsätter Jens:
    – ”Om jag var ute i en eka på öppet hav och var tvungen att välja mellan att dra upp min mamma eller Breivik? Då räddar jag min mamma, givetvis.”

    (Frankt, drygt en timme och två minuter in *https://www.youtube.com/watch?v=STu5X0RyLNY*)

    Svara
  22. MiT

     /  06/11/2018

    Jisses, klicka på tidsstämpeln i den första och läs alla svar hon får. Helt bisarrt
    https://twitter.com/NatalyFWright/status/1006111094455271424
    https://twitter.com/mariahannat/status/1006100624075878402

    Svara
  23. *https://m.facebook.com/markus.oelandius/posts/1938313582867773*
    ”Vad som händer runt om i landet just är helt unikt. Jag har aldrig upplevt något liknande. Någonsin. Det här är det närmaste revolution man kan komma i Sverige.
    […]
    Extra tydligt när man talar med personer som i alla tider tillhört moderaternas ryggrad av kärnväljare.
    […]
    Vad vi talar om är en total käftsmäll mot hela etablissemanget. Mot både sossarna och M.”

    Svara
  24. G

     /  06/11/2018

    https://twitter.com/_day_z/status/1005531505760919553

    Svara
    • Kronblom

       /  06/12/2018

      ”Skulle min fru gå omkring med bar överkropp skulle de säga att jag gift mig för pengarnas skull”

      Svara
  25. G

     /  06/11/2018

    Svara
    • ”Millennials don’t fear censorship because they plan on doing all the censoring”
      https://www.spectator.co.uk/2017/10/millennials-dont-fear-censorship-because-they-plan-on-doing-all-the-censoring/
      ”Presuming they will always be in charge, today’s moral avant-garde can’t envision falling victim to their own constraints.
      […]
      Yet suppose that over the next two decades […] this still socially aware crusader has concluded […] that most religions promote joylessness, superstition, scientific ignorance, polarisation, persecution, a retrograde obsession with sex and oppression of women. The many faiths exerting a drag on human progress include Islam. But thanks to our former young person’s earlier activism, the expression of views offensive to minorities has been criminalised, and Islam in particular enjoys protected status. Any ‘hate speech’ about it tars you as an Islamophobe, a designation that by 2037 lands you in the slammer for ten years.

      Former young person keeps mouth shut.”

      Svara
  26. G

     /  06/11/2018

    Ja, det kunde missuppfattas, speciellt av ”kloka” människor som älskar att missuppfatta medvetet, alla som vet vem han är och vad han skrivit vet att han inte är någon extremist, men vänstern nappar direkt….

    Svara
  27. G

     /  06/11/2018

    Mistermagister: ”Verksam SO-lärare i en av Göteborgs förorter.”…

    Svara
  28. Joy

     /  06/11/2018

    Stäng ner FB, det är ett gräsligt ställe! Vilket folk det finns på vänsterkanten. Mina väninnor beter sig inte så här illa, vilket språk de har. Kraxande skator med noll koll. Så nu har jag sagt fula saker också!

    Svara
  29. G

     /  06/11/2018

    https://twitter.com/Anvisua/status/1006130999976235008
    Suzanne: ”fritidspolitiker (S) i Väsby”
    Julio: ”High School teacher in the Swedish Highlands”

    Svara
  30. G

     /  06/11/2018

    Svara
    • Pether

       /  06/11/2018

      Högerblocket har ingen fascism då det då skulle betyda att det inte är höger. Fascism är en vänsterideologi lik kommunism.. men men, svenska skolan har gjort sitt i indoktrineringen.

      Svara
      • Senior

         /  06/13/2018

        Precis så.

        Svara
        • Senior

           /  06/13/2018

          Låter förvisso lite som en högervariant av ”inte min kommunism”, men tittar man på Conquests andra lag får det sin förklaring:

          ”Any organization not explicitly and constitutionally right-wing will sooner or later become left-wing”
          -Robert Conquest

          Anledningen till att högerblocket saknar fascism är helt enkelt att blocket förr eller senare upphör vara höger och blir längs ett sluttande plan vänster tack vare dessa vänsterinfiltratörer och nyttiga idioter.

          -Vi har tex ingen politisk höger i Sverige idag, möjligen MED; men de är i vilket fall alldeles för små ännu för att på ett halvår kunna växa och göra den skillnad som behövs redan nu 2018.

          Skall vi ha en politisk höger gäller fortfarande Conquests andra lag ovan, man måste konstitutionellt låsa möjligheten till vänsterglidning via fasta stadgar som inte kan ändras utan att upplösa partiet. -Lite som våra grundlagar om demokrati borde vara, men som nu håller på att luckras upp steg för steg.

          Svara
  31. G

     /  06/11/2018

    Den ska alltså handla om Trump eller nåt…

    Svara
  32. G

     /  06/11/2018

    Svara
    • G

       /  06/11/2018

      Svara
      • weasel

         /  06/11/2018

        Kanske borde Lisa Nilsson ägna fem minuter åt att fundera på VARFÖR så många människor tänker rösta på dom.
        Men Nej, det kanske är lite väl jobbigt, jag förmodar att det är mycket enklare och bekvämare att bara dra slutsatsen att 1,5 miljoner människor plötsligt har gått och blivit dödsnazister…

        Svara
        • Precis.

          ”Utrikes född”:
          2014 1.8% av 1480000 = 27000
          2018 11.3% av 1714000 = 194000
          Ökning: 167000

          ”Utländsk bakgrund”:
          2014 2.0% av 1742141 = 35000
          2018 12.0% av 2005080 = 241000
          Ökning: 206000

          Så minst 150000 ”utlänningar”, ”invandrare” eller ”flyktingar” har blivit nazister sedan förra valet. Där ser man!

          (Siffor på antal personer är från 31 dec 2014 och 31 dec 2017. SCB. Avrundat till tusental.)

          Svara
      • Kristian

         /  06/11/2018

        Aha, det klassiska argumentet ”jag är smart och du är dum, gör som jag säger.” Alltid en vinnare.

        Jag tror det är första kapitlet i Carnegies ”Vinn vänner och inflytande,” förresten, ”Förolämpa alltid din meningsmotståndare.”

        Det kanske … det här har nog ingen tänkt på eller försökt … den kanske kan användas för att få tillbaka väljare från SD? Värt att pröva?

        Svara
  33. G

     /  06/11/2018

    Systemkollaps är en illusion! Vänstermänniska visar bild från riktiga verkligheten…

    Svara
    • Kristian

       /  06/11/2018

      Hmm, kanotresa i samband med avsaknad av lag och ordning …
      Är det bara jag som sitter och nynnar ”Duelling Banjos”?

      (https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_sista_f%C3%A4rden
      https://en.wikipedia.org/wiki/Deliverance)

      Svara
      • Rikard

         /  06/11/2018

        Hej.

        Får mer vibbar av att familjen Osterman åker och jagar rådjur över helgen…

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Kristian

           /  06/11/2018

          Ah. Har inte hunnit fram till den än. Kanske kan man hoppa över de två sista Bourne-böckerna.

          Svara
      • Frank

         /  06/12/2018

        Squeel like a pig Bosse 🙂

        Svara
    • Olof

       /  06/11/2018

      Hur ser det ut bland partierna med förslag på att hantera just vad som händer vid verkställighetshinder? När kan vi få se ett införande av permanent förvaring (lämpligtvis i lågkostnadsland) av kriminella med utvisningsbeslut?

      Det inte på något sätt rimligt att någon som ägnat sig åt brottslighet med fängelse som påföljd överhuvudtaget släpps ut i samhället igen.

      Svara
    • weasel

       /  06/11/2018

      Oerhört intelligent av ”Bosse” .
      Synd att jag inte vet hur man postar bilder på den här sidan, för om jag visste det skulle jag posta en bild på ett mycket vackert hus bredvid en flod i Afghanistan och på så sätt bevisa att det inte pågår något krig i Afghanistan… :/

      Svara
      • Kristian

         /  06/11/2018

        St Paul’s Cathedral står kvar, så Tyskarna bombade aldrig London!

        Svara
  34. Måste också säga att när man läser om sådana här polemiska aggresiva och osakliga reaktioner på att någon framställt ett filosofiskt dilemma. En invit att diskutera idéer, låt vara en smula provokativ (ja, faktiskt bara ‘en smula’ , som flera påpekat så är det här ett dilemma enligt en praktisk filosofisk standardmall).
    Då är det slående med dessa reaktioner, att omedelbart försöka misskreditera, hota och skrämma med repressalier i form av socal kostnad och även risk för ett rättsligt efterspel. Detta sätt att reagera är en ledtråd till varför vänstern agerar nyttiga idioter för Islam. Det finns en ömsesidig sympati och förståelse dem emellan (även om det i slutändan blir som i Iran att islamisterna kommer hänga upp vänsterfolket i lyktstoparna). De är samma andas barn. Förbud och repressalier införs för kunskapssökande och deduktion.

    Att inneha vissa typer av kunskap, i form av torra fakta, kan å ena sidan vara anathema i sig självt, för den som bekänner sig till ett dogmatiskt system. Men vad som är en ännu större synd är att ägna sig åt att logiskt deducera ny kunskap och nya insikter genom att processa fakta eller logiska dilemman. Helt enkelt ägna sig åt filosofi eller åt annan form av logisk deduktion. Det är en hybris mot i ena fallet Gud, i det andra fallet Värdegrunden. Detta är det mest provocernade som finns för dessa dogmatiker. Nu när detta håller på att blir en dominerande hållning i vår kultur så är Sverige på väg utför. Slut med att vara bland de världsledande inom forskning och innovation. En av vänstern länge eftertraktad arabisering av vår kunskapssyn och vårt offentliga samtal.

    Svara
  35. MiT

     /  06/11/2018

    Svara
  36. Kristian

     /  06/11/2018

    Direktsänd intervju med Ganman avbryts! Spännande 2:36 minuter från Public Service!
    Helt jävla otroligt!

    (Ja, jag har sparat den. Ni har väl ordnat så ni kan ladda ner från youtube?)

    Svara
    • Olof

       /  06/11/2018

      Tsk, de är ju rena amatörer jämfört med CNN. Inget ”oops we’ve lost the satellite feed here in the studio”?

      Men men, fördelen med att få över dem på skattefinansierad basis är ju att det kommer att bli lättare att skära ner dem när de nu inte klarar att fullfölja sitt uppdrag.

      Svara
    • hllviken

       /  06/11/2018

      Ha ha ha! Går till radiohistorien!

      Svara
    • Pistolekors

       /  06/11/2018

      Jens Ganman……..för att citera Wayne’s World……we’re not worthy, we’re not worthy……..

      Svara
    • Gigas

       /  06/11/2018

      Apropå Public Service.

      Kulturnyhetern pratar om Jordan B Petersen med anledning av att hans senaste bok kommmer ut på svenska. En man recenserar boken och säger att det Jordan skriver inte hönger ihop logiskt, men det kommer inget exempel på det och han får ingen följdfråga heller. Det hade varit intressant att få veta vad han menade inte var logiskt.

      Innan det så medverkar Morgan Johansson live i Akuellt och försöker skylla de ökade moské-bränderna på SD utan att nämna de vid namn. Även där saknades föjldfrågor på hans billiga retorik.

      Svara
      • Angående Petersons bok så är den upplagd lite som hans föreläsningar: Den poäng han vill få fram. Kort bakgrund. Därefter olika exempel som anknyter till huvudpoängen på olika sätt. Mer ”mind-map” än A till B till C alltså.
        Dessutom är det tolv olika kapitel som sinsemellan är mer eller mindre oberoende.

        Förväntar man sig ett linjärt resonemang tvärs igenom blir man besviken.

        Svara
  37. MiT

     /  06/11/2018

    Svara
  38. MiT

     /  06/11/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155749407398251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
    • Det tragikomiska är att om de bara sänt den första intervjun så hade det knappt blivit någon notis alls eftersom vi pratar om lokalradio och de har, trots allt, gjort flera andra intervjuer så detta hade blivit en i mängden.

      Svara
      • Kristian

         /  06/11/2018

        Ock så dessa människor som säger att ”det var ju bara Ganman som var otrevlig, bra att reportern satte ned foten och stängde av.”

        Nyhet: ”God Ton”-tåget har gått för länge sedan.

        Svara
  39. MiT

     /  06/12/2018

    Svara
  40. Gorby

     /  06/12/2018

    OT:

    Svara
  41. hllviken

     /  06/12/2018

    ”Hur tänkte ni här?”

    http://pbs.twimg.com/media/DRZvRGGXkAA

    Svara
    • Räcker det med tio siffror för personnummer?
      Jag vet. Usch. Jag hittar ut själv.

      Svara
      • Kronblom

         /  06/12/2018

        I händelse av tidelag, ange numret på den gula öronbrickan i stället för personnummer.

        Svara
  42. hllviken

     /  06/12/2018


    Svara
    • Jonas

       /  06/12/2018

      Finns den på fârsi, frågar åt en kompis?

      Svara
    • Ron (GB)

       /  06/12/2018

      Behövs det blanketter för platonisk chatt med japansk robot?
      Frågar också åt en kompis. 🙂

      Svara
      • Hmm, vem pratar du med, om man får fråga?

        Eliza blir lite tråkig i längden, Parry är väldigt jobbig …
        Shrdlu vet i varje fall var man kan stoppa diverse saker.

        Svara
  43. hllviken

     /  06/12/2018


    Svara
  44. hllviken

     /  06/12/2018


    Svara
  45. MiT

     /  06/12/2018

    Svara
    • Kronblom

       /  06/12/2018

      Hade urin varit ett läkemedel hade alla fittor redan varit ihopvuxna (sagt av en gammal läkare på akuten)

      Svara
  46. fakta

     /  06/12/2018

    Politisk koppling till fynd av automatvapen:
    https://www.expressen.se/gt/stor-polisinsats-hittade-vapen-uniform-och-loshar/

    I Aftonbladets artikel står det ingenstans (undra vad det kan bero på? för nära valet?) att det rör sig om vänsterextrema:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3z8K6/containerfynd-avslojade-misstankt-ranplan

    I Nordfront uppges vem/vilka det är:
    https://www.nordfront.se/polisen-hittade-automatvapen-och-polisuniformer-vansterextrem-skolkurator-haktad.smr

    Svara
    • Senior

       /  06/12/2018

      Undrar just om socialisterna förbereder en valförlust…..

      Svara
      • Möjligtvis, men kan också vara att de planerade något för att ”fira” 68-rörelsens 50-årsdag med en ockupation någonstans. Eller kanske lite av båda.

        Svara
  47. fakta

     /  06/12/2018

    Patetiskt att samma person som försvarade politisk våld mot SD sitter i Trygghetskommissionen.
    ”Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer”.

    I så fall borde samma sak gälla i förorterna, att de inte ska vara förvånade…

    Svara
  48. Ni som inte har Plus får i alla fall en bild på Thorvaldsson som sumobrottare!

    ”Analys: Då tar Sverigedemokraterna över LO”
    https://ledarsidorna.se/plus/analys-da-tar-sverigedemokraterna-over-lo/

    (Hoppar över diverse grupper som gått från S till SD och ser på hur man vill stoppa SD från att ta över. Det går inte om man vill låtsas ha demokrati:)
    ”[…]
    fackförbunden är explicit förbjudna att ta politiska hänsyn eller lägga politiska eller andra begränsningar
    […]
    Europakonventionen samt den svenska diskrimineringslagstiftningen är, enligt några av Sveriges högst meriterade jurister, svår att tolka på annat sätt än att vilket parti som helst som anser sig vara diskriminerade av politisk eller annan åskådning sannolikt skulle vinna en rättslig process. Skulle LO eller något av förbunden förlora en sådan process kommer LO sannolikt implodera och ersättas med något annat.”

    Svara
    • Senior

       /  06/12/2018

      Vad väntar ni på, sätt igång!

      Svara
    • Kul att läsa Sanandaji omedlebart efter ovanstående:
      *https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10155704062433231&id=560498230*
      ”Anders Lindberg utfärdar idag en fatwa mot Joakim Ruist. En miljöpartistisk forskare som anser att Europa av humanitära skäl ska ta emot alla flyktingar i världen ska karraktärsmördas med brunmålning då han står i medias väg.
      […]
      Lindberg styr landets största socialdemokratiska ledarsida och förklarar hur forskning ska stoppas: ”Socialdemokratin och fackföreningsrörelsen är Sveriges starkaste folkrörelse. Det finns en enorm kraft att mobilisera”. ”

      Kanske någon kan tipsa Lindberg (Sanandaji vet det redan) om föregående artikel av Westerholm om hur Socialdemokratin håller på att försvinna, och hur fackföreningarna håller på att bli SD.

      [Låt inte för skadeglad, låt inte för skadeglad …]

      Svara
      • Tomas Fritiofsson

         /  06/12/2018

        Joakim Ruist. En miljöpartistisk forskare????

        Svara
      • weasel

         /  06/12/2018

        ””Socialdemokratin och fackföreningsrörelsen är Sveriges starkaste folkrörelse”

        Lindberg lever i det förgångna .
        Socialdemokraterna och fackföreningsrörelsen VAR Sveriges starkaste folkrörelse.
        Nuförtiden är dom inte ens längre en ”folk”-rörelse.
        Det finns en helt annan folkrörelse nu som är mycket starkare än den elitistiska rörelsen som socialdemokraterna numera driver mot folket.

        Svara
  49. Intressant om debattklimatet i Danmark och ”nazist”-kortet:

    http://www.gp.se/ledare/sonesson-i-danmark-drar-man-inte-nazist-kortet-ostraffat-1.6514094

    Förklarar magplasket när man körde ett debattprogram ihop med Danmark…

    Svara
    • weasel

       /  06/12/2018

      Danmark har ju varit ockuperat av Nazityskland, så till skillnad från Arnstad, Löfven & co vet dom vad nazism är för något – vilket blev närmast smärtsamt tydligt i ”debattprogramet” SVT Opinion.

      Svara
  50. Sjunnesson: ”DEN KOMMANDE AUKTORITÄRA REGIMEN”

    Den kommande auktoritära regimen


    ”Pendeln som svängt till vänster sedan 1968 är på full fart ut till höger, snabbare än folk och politiker uppfattar. Denna pendels hastighet ökar högerut och kan sluta med ett auktoritärt maktövertagande inom 8 år, låt vara demokratiskt valt 2026.
    […]
    2023–24 kan landet ha hamnat i sådant läge med lokala konflikter, uppror från besvikna bidragstagare, organiserade grupper mot svensk polis och annat vi inte kan föreställa oss idag, att folk inte nöjer sig med SD, MED och AFS.
    […]
    De blir urförbannade och ser sig om efter ett auktoritärt högeralternativ bortom AFS.
    […]
    Detta parti kan få stöd från alla de som ser mörkhyade som problem, något varken SD, MED eller AFS gör. ”

    ”Dödsknarkarnazisten” Sjunneson är alltså bekymrad över att det kan går för långt. Tänker ni göra något nu, vänstern och C?

    Svara
    • weasel

       /  06/12/2018

      Dödsknarkarnazisten Sjunnesson har rätt.
      Redan nu har jag och de flesta av mina bekanta fått nog.
      I vanliga fall brukar ”taktikröstande” ske på partier som ligger kring fyraprocentsspärren, men i det här fallet sker istället taktikröstandet på ett parti som har chans att bli Sveriges största.

      Vänstern och C kommer definitivt att göra något. Och det dom kommer att göra är att fortsätta med den mycket framgångsrika SD- rasistbekämpningsmetoden som dom har ägnat sig åt de senaste tio åren.
      Varför ändra ett framgångsrikt och vinnande koncept, liksom…?

      Svara
      • Inte utan att man funderar i liknande banor vad beträffar taktikröstandet …

        Svara
        • Olof

           /  06/12/2018

          Tja, jag har bestämt mig, Afghanamnestin satte definitivt spiken i kistan på alliansen och S som alternativ med någon som helst trovärdighet vad gäller att ta de jobbiga beslut som kommer behövas.

          Jag skulle helst rösta på MED, då de ligger närmare mig politiskt, men jag delar Sjunnesons analys, det här är sista chansen att komma undan med blotta förskräckelsen. Går vi vidare utan att hantera problemen så kommer vi gå mot etniska konflikter vid nästa kraftiga lågkonjunktur… så, tja, valrörelsen är över för min del.

          Svara
          • weasel

             /  06/12/2018

            Så som jag ser det finns det tre alternativ, Olof ;

            1. Rösta på något av de sju partierna som har skapat alla ”utmaningar”.
            2. Rösta på SD som är oskyldiga när det gäller skapandet av ”utmaningar”
            3. Rösta på något parti som antingen inte kommer in i riksdagen eller kommer in med ett nödrop och då bemöts på exakt samma sätt som SD bemöttes på 2010.

            Problemet är att oavsett vilket av de ovanstående alternativen man väljer så kommer nästa lågkonjunktur bli fullkomligt förödande.
            Själv föredrar jag Kasselstrands invandringspolitik framför Åkessons, men eftersom klockan är 5 över 12 så finns det helt enkelt inte tid att rösta på det man föredrar.
            Dessutom vill jag se Schyffert och Pascalidou gråta när SD får högre siffror än S 🙂

  51. Tulpanmanin, Piltdownmannen … Stanfordexperimentet?

    ”The Lifespan of a Lie
    The most famous psychology study of all time was a sham. Why can’t we escape the Stanford Prison Experiment?”
    Visa denna samling på Medium.com

    (… Klimatförändringspanik, Värdegrund …)

    Svara
  52. MickeP

     /  06/12/2018

    Intressant ny mätning från SIFO.

    https://www.di.se/nyheter/bred-majoritet-av-s-valjarna-stodjer-skarpt-migrationspolitik/

    Sosseledningen är alltså helt ur synk med sina väljare, som verkar ha fått nock av migration så att det sjunger om det. Detta kan onekligen bli ett minnesvärt val. Jag tror jag ska investera i lite aktier i OLW och Estrella.

    🙂

    MickeP

    Svara
    • ”Har du fest, eller?”

      Ja, jag är officiellt medelålders.

      Svara
    • Problemet med S (och de övriga sex partierna) är att man prioriterat identitetspolitik och fört fram människor utan konsekvensanalys, utan förståelse för målkonflikter, utan förståelse för hur grundläggande ekonomi funkar (lägger jag 2000 kronor på biobiljetter så har jag 2000 mindre i hushållskassan), hur ”mångkultur” är menat att funka i praktiken (utan att rabbla upp slentrian repliken om kebab, exotisk dans och stackars Zlatan, som verkar vara trött på att vara den ”lyckade” invandraren i media) etcetera.

      Lägg sedan till att deras traditionella väljare är antagligen lite mer åt det konservativa hållet och skiter i saker som genusradikalism. Men samtidigt så har de aktivt jagat ut personer ur partiet som vågat ens höja rösten om detta.

      De har bäddat sin säng, så ha en trevlig pasokifiering. 🙂

      Svara
      • weasel

         /  06/13/2018

        Det är precis det som är problemet, polyester.

        Senaste idag gjorde MP ett utspel om en fantastisk reform. Könsneutrala personnummer ska utdelas till de som tillhör det tredje könet.
        Det kan väl säkert vara kul att få ett speciellt personnummer om man inte identifierar sig som vare sig man eller kvinna. Men för 99,99 % av befolkningen är inte detta något särskilt stort problem. Förmodligen är det inte något särskilt stort problem för de övriga 00,01 procenten heller.

        Men identitetspolitik är den stora grejen för alla de gamla partierna.
        ( Detta är till viss del förståeligt eftersom ”reformer” av den typen är populistiska och låter bra samtidigt som dom inte kostar några stora pengar eftersom dom riktar sig till en liten minoritet- och det är ju en fördel eftersom det inte finns pengar för att genomföra några riktiga reformer som tillfaller majoritetsbefolkningen … )

        En fråga som jag undrar över är …;
        Finns det något av de sju partierna som nu inför valet har föreslagit någon reform som på något sätt kan gynna mig ?
        Svaret är N E J , eftersom jag varken är nyanländ eller ensamkommande eller transsexuell eller muslim eller icke-binär . Jag tillhör inte någon av minoritetsgrupperna. Jag har ingen cykel och bor inte ens i ett ”utsatt område” .
        Och därför vinner jag absolut ingenting på att rösta på Miljöpartiet eller något av de andra partierna som i princip driver samma identitetspolitik som MP .

        Det som socialdemokraterna går till val på är…höjd pensionsålder, högre skatter och sämre välfärd.
        Såvida man nu inte tillhör någon av de minoritetsgrupper som S riktar sina ”reformer” till.

        Svara
        • Ang. transpersoner så är de siffror som jag har sett så gör kring 0,3-0,5%. 0,5% är den högsta siffran jag sett och även 0,3% finner jag rätt hög.

          Med det sagt – de transpersoner jag träffat och känner har en tendens att identifiera sig med ett kön. Inte det könet de är födda med förvisso, men varför detta händer är en annan fråga.

          Såklart finns det säkerligen människor som således inte identifierar sig med något kön, men de är antagligen verkligen på marginalen.

          IMHO så behövs det mer forskning och fler alternativ än ”bara” könsbyte – en på 1.90 med breda axlar kommer ha svårt av lätt insedda skäl passera som en kvinna, vilket plågar en hel del. En del gör ändå könsbytet och blir gladare andra klarar inte av det.

          Vill man lösa problemet med bland annat transpersoner så behöver man öppna upp fler dörrar och alternativ.

          Svara
          • Olof

             /  06/13/2018

            ”Såklart finns det säkerligen människor som således inte identifierar sig med något kön, men de är antagligen verkligen på marginalen.”

            Mja, det beror lite på hur man definierar fenomenet. Jag har sett indikationer på att det kan handla om betydligt större siffror, kanske runt 10-30%.

            Men då är det en lite annan sak det handlar om. Då är det inte människor som anti-identifierar med sitt eget biologiska kön, utan människor som helt enkelt inte har en stark könsidentitet knuten till det biologiska könet, och som förmodligen skulle kunna ha fått motsatt kropp och fortfarande inte skulle känna könsdysfori.

            I normala fall skulle vi överhuvudtaget inte märka den gruppen, de flesta skulle inte ens märka sig själva som annorlunda. De kollar sig i skrevet, konstaterar, huh, jag är visst ‘man’. Jahapp. De kanske inte riktigt fattar vad alla tjafsar om könsroller eller varför man ‘ska’ vara på ett visst vis som man eller kvinna, för de känner helt enkelt inte de biologiska imperativen på samma sätt som blir uppenbart att en del gör (transpersoner med dysfori eller extremt könsidentifierande individer).

            Men – tänk dig att vi har den här gruppen, att den kanske är, säg, 20%, och så lägger du till dagens identitetspolitiska miljö för ungdomar. De har kanske ingen egentlig identitet på könsskalan, men helt plötsligt blir det extremt _viktigt_ att ha det och att identifiera sig på den. De är omgivna av information att de är onda på grund av sina könsorgan, eller att de inte kommer komma någon vart på grund av dem, etc, etc. Om de då inte egentligen känner någon sådant identitet, vad tror du kommer hända…?

            Precis vad vi ser idag förstås. Massiv ökning av människor som tror att de är något annat ‘kön’, när de egentligen bara inte har lika stark biologisk könskodning.

            Evolutionsmässigt skulle det vara helt naturligt – det finns ingen jättestark överlevnadsfördel med starka könsroller, snarare är det bättre med svaga sådana där preferenserna finns men uppgifter kan fördelas. Biologiskt är det rimligt, epigenetisk kodning som verkar vara styrande för både sexualitet och könsidentitet är rätt hit-n-miss och väldigt luddig i kanterna. Och psykologiskt förklarar det väl vad vi ser idag.

            Själv är jag helt ok med om de inför ett tredje kön. Och så fort det kommer den minsta fördel, typ kvotering, tänker jag byta. Redan för femton år sedan när det fanns en ‘kvinnopott’ på löneökningar på en arbetsplats jag var på då ställde jag frågan om vad som krävdes för att få del. Jag tillhör förmodligen den gruppen jag nämnt ovan, fast några år äldre så jag har inte blivit påverkad på samma sätt av vad ungdomarna nu går igenom eftersom det var ok att vara hur man ville när jag var i den ålderna. De diskrepanser i personlighet jag kan ha från medel-mannen har jag helt enkelt klassat som individualism och personlighet, så innan jag hängde en del med människor med mer alternativa identiteter där en del var några decennier yngre reflekterade jag inte mycket över det – som du säger, när man umgås med faktiska transexuella får man inga tecken på det här, det är först när du träffar gruppen som anser sig ha en annan könsidentitet fast utan dysfori man börjar fundera på hur det kan hänga ihop.

          • weasel

             /  06/13/2018

            Om jag har förstått det hela rätt ( det är långt ifrån säkert att jag har det eftersom det är ganska så vanligt att jag missförstår MP´s förslag ) så riktas inte förslaget om könsneutrala personnummer till minoritetsgruppen ”transsexuell som identifierar sig som det könet som inte är personens biologiska ”
            Förslaget riktar sig till ”person som varken identifierar sig som man eller kvinna utan tillhör det tredje könet” .
            Och denna grupp torde utgöra högst någon tiondels promille av befolkningen.

            Min personliga åsikt i frågan är att det är helt ok att identifiera sig som en flygande svanslös katthund om man nu mår bra av det.
            Självklart får folk identifiera sig som flygande svanslösa katthundar och de bör slippa både förtryck och misshandel .
            Men det är ytterst tveksamt om de politiska partierna ska ägna sig åt att skapa speciella personnummer för flygande svanslösa katthundar istället för att försöka förbättra situationen för de 400.000 fattigpensionärerna i Sverige.

        • Utlandssvensk

           /  06/13/2018

          @ weasel.

          ”Jag tillhör inte någon av minoritetsgrupperna.”

          Det är bara att sitta lugnt i båten, så blir du snart del av minoritetsgruppen svenskar. Fast att tillhöra en minoritet brukar inte direkt vara trevligt i MENA länder…..

          @ Olof,
          ” Och så fort det kommer den minsta fördel, typ kvotering, tänker jag byta. ”

          Min son går på ett universitet i Schweiz som har utbyte med flera av de verkliga elitskolorna i USA, som MIT och Harvard. Tydligen förekommer det redan på dessa att en del manliga elever hävdar att de är homosexuella, främst för att få skydd mot att bli anklagade för sexuella trakasserier. Som vit man är det en relativt enkel metod att sänka risken. Många har jobbat otroligt hårt för att komma in och är rent livrädda för att någon (inkvoterad) tjej ska krossa deras liv, vilket de kan göra väldigt enkelt.

          En vanlig vit medelklasskille som vill komma in på Harvard måste vara väldigt. väldigt outstanding. Det är på gränsen till omöjligt. Samtidigt kommer t.ex svarta kvinnor in med mycket, mycket sämre betyg. En hög andel av dessa är också rena aktivister, eftersom detta ger extra pluspoäng vid antagningen.

          Så de rent extremt duktiga och begåvade vita killarna blir från dag ett i princip jagade av rasifierade radikalfeminister. Men de MÅSTE lyckas att få examen, efter allt de har offrat i tid och pengar. Att åka ut är en katastrof. Så att hävda att man är bög blir ett skydd.

          Som lök på laxen gäller att de vita killarna självklart får betala 50-60 tusen dollar om året för sin utbildning, men de rasifierade går genomgående gratis. Så de får finansiera sina egna plågoandar.

          Svara
          • Vill minnas att flera av de som format dagens samhälle (Gates, Jobs) klarade sig bra utan universitet.

            Universiteten kommer att straffa ut sig själva. De blir all mer meningslösa, utom som vad de var ursprungligen: en samlingsplats för elitens barn.

          • Utlandssvensk

             /  06/13/2018

            @ Kristian,

            ”Vill minnas att flera av de som format dagens samhälle (Gates, Jobs) klarade sig bra utan universitet.”

            Visst, men det kräver en hel del mod, eller pengar från föräldrar. Om du har examen från Harvard eller MIT är du nästan garanterad ett jobb med hög lön från start på ett stort företag. Utan en vettig examen är det omöjligt att få dessa jobb.

            Utan examen gäller att starta eget. Visst går det, men en stor majoritet misslyckas. Dessutom är det MYCKET lättare att ta in pengar om du har rätt examen.

            Men visst, jag tror också att universitetssystemet håller på att förstöra sig själv. Men det tar ett tag och som det är nu har man inte mycket till val som ung person. Det man kan göra är att gå på en skola som inte har blivit totalt PK infekterad. Schweiz är fortfarande OK, även om det går åt fel håll. Asien kanske är bäst, men jag är inte så insatt i skolorna där.

        • Senior

           /  06/13/2018

          ”Det som socialdemokraterna går till val på är…höjd pensionsålder, högre skatter och sämre välfärd.”

          Med undantag av pensionsåldern är det vad de alltid gjort, skillnaden är att de ljugit friskt om det tidigare om åren.
          -Det finns inte en Socialistisk mandatperiod med sänkta skatter, någonsin.

          Har de gått till val på att ta bort villaskatten har de samtidigt höjt andra skatter på livsnödvändigheter så som moms på mat etc. för att med råge kompensera för den skatt de mildrade. Summan har alltid varit ett totalt högre skattetryck.
          -Eller så har de bara döpt om skatten till avgift istället, och därefter fortsatt som vanligt.

          Svara
          • weasel

             /  06/13/2018

            Nja, Senior…
            Dom har faktiskt tidigare gått till val med vallöften av typen
            Barnbidrag / miljonprogram/ folkhem/ en till semestervecka / och liknande välfärdsreformer.
            Dessa då alltid kombinerade med ”höga skatter” .

            Det som gör det här valet relativt unikt är att dom går till val med BARA högre skatter.
            Vilket då beror på att det inte finns något utrymme för några som helst reformer- och detta oavsett hur superstarka Magdalena Andersson än påstår att finanserna är.
            Och detta beror i sin tur på att det finns en elefant i statsbudgeten som extremt lågt räknat kostar 1 miljard i veckan.

            Sossarna har alltså historiskt vunnit val på att lova ”högt skattetryck så får ni skola , vård och omsorg” .
            Nu går dom till val på att lova ”Högt skattetryck så får ni ingenting ”
            Och det är ju på ett sätt positivt- för det innebär att socialdemokraterna har inlett sin svanesång 🙂

        • Senior

           /  06/13/2018

          På tal om höjd pensionsålder, och varför:

          Svara
          • 𝕁𝕦𝕟𝕠𝕣

             /  06/13/2018

            @Senior
            Hehe, som du ser på alla dina nedåttummar, så är ”Jan” fortfarande kvar och aktiv på denna blogg.

  53. MiT

     /  06/12/2018

    Svara
    • G

       /  06/13/2018

      Ja, tänk om könsord var enda problemet i landet där det *alltid varit så här*…

      ”Oro på lågstadieskola i Södertälje efter våldtäktsförsök

      Polisen i Södertälje har fått ta emot tre anmälningar från föräldrar till barn på en lågstadieskola i Södertälje kommun. Anmälningarna handlar om grova sexuella övergrepp. I ett fall rör det sig om ett fullbordat våldtäktsförsök. Offer och gärningspersoner är i lågstadieåldern, och föräldrarna är kritiska mot skolledningens passivitiet enligt Länstidningen.

      Flera fall av sexuella övergrepp vid en lågstadieskola har anmälts till polisen i Södertälje. Såväl gärningspersoner som brottsoffer är i lågstadieåldern, mellan 8-9 år. Övergreppen omfattar ett våldtäktsförsök på en pojke där flera pojkar var inblandade i övregreppet. En annan pojke skall ha utsatts för tvång att utföra oralsex på två nioåriga pojkar. När pojken vägrade fick han istället motta trakassaerier och hot.

      En flicka överfölls av fyra pojkar i skolan och drogs ut på skolgården. Där trycktes flickan upp mot ett träd på skolgården och utsattes för sexuella övergrepp. Flera elever skall ha uttryckt stor rädsla över att gå till och vistas i skolan. Polisen i Södertälje har lämnat över ärendena till socialtjänsten då ingen av de misstänkta gärningspersonerna är i närheten av att vara straffmyndiga. Två pojkar i 9-årsåldern har angetts vara drivande i övergreppen.”
      https://nyhetsbyran.org/2018/06/08/oro-pa-lagstadieskola-i-sodertalje-efter-valdtaktsforsok/

      Svara
  54. Bannemig – ibland vill man bara ha en rejäl bit spettekaka och kaffe.

    Svara
  55. MiT

     /  06/13/2018

    Svara
  56. 𝕁𝕦𝕟𝕚𝕠𝕣

     /  06/13/2018

    Svara
  57. Inconvenient Observations

     /  06/15/2018

    En klumpig tweet, men exemplet på det etiska dilemmat är ju gammalt. Antingen är Carolina inte tillräckligt beläst för att förstå det eller så missförstår hon med flit. Jäkligt nedlåtande dessutom, fast det är väl en del i att tillhöra De Goda.

    Svara
  1. Det kom ett mail med krav | WTF?

Lämna ett svar till G Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.