Pampar är alltid pampar oavsett huvudbonad

Några höjdare i Byggnads anser att de är så fina att medlemmarna ska betala deras semesterresor.

De åkte på kongress till Sydafrika. Med business class förstås. Man kan ju inte riskera att stöta på t ex en byggnadsarbetare där man sitter och sträcker ut benen medan man sippar på drinken, hur skulle det se ut när man är en Viktig Person? De flög dit 4 dagar innan kongressen skulle börja och tog omedelbart ut semester när de kom fram. Och vips så har medlemmarna betalat deras semesterresa. Jag antar att fittmössan anser att det är särskilda skäl att de ska ha semester helt enkelt.

De övriga sex företrädarna från Byggnads som flög direkt till kongressen reste inte i business class.

Byggnads har inte velat lämna ut en kopia av Lindholms reseräkning.

– Nej, ni får inte reseräkningen (skratt), säger pressekreteraren Hans Reuterskiöld.

Varför skrattar du när du säger det?

– Vi lämnar inte ut den.

Varför skrattar du?

– Jaså, det… för ingen orsak.

Lindholm vill inte heller lämna ut sin reseräkning.

Och man vill inte redovisa kostnaderna heller. Hade jag varit medlem i Byggnads hade jag krävt att få se dem eftersom det är medlemmarnas pengar det handlar om…

Aftonbladet har tidigare berättat hur Lindholm fick en nyrenoverad fyrarumslägenhet i centrala Stockholm av Byggnads och Kommunals fastighetsbolag – en lägenhet som hade byggts om åt honom.

Lindholm ägde vid tillfället redan en villa knappt två mil bort, som han då kunde sälja för drygt fem miljoner kronor.

– Självklart ska man vara ett gott föredöme för sina medlemmar. Men i det här fallet handlar det om mitt omfattande arbete. Jag har helt enkelt inte tid att ta hand om mitt hus, sa han då.

Som sagt, pampar kommer alltid att vara pampar.

Jag gillar facket, det är bra att organisera sig. Men Lindholm visar varför jag samtidigt tycker extremt illa om facket som det funkar nu, det är bara pampar som girigt vill sko sig själva på andras bekostnad vart man är vänder sig. De anser att medlemmarna är till för deras skull i stället för tvärtom. Arrogansen är enorm! För ett par veckor sedan var det Transport. Och vi kommer ju ihåg Kommunal också. Märkligt nog så tillskriver de alla sig själva en ordentlig och bra Värdegrund. Det är tydligen bra Värdegrund att t ex låta medlemmar betala semesterresan och sen försöka dölja det.

Byggnads som anser att de egna medlemmarna är monumentala svin som inte kan uppföra sig bland folk och som lägger medlemmarnas pengar på sk ”genus- och mångfaldsexperter” som garanterat läst massor av genus men som högst troligtvis aldrig slagit i en spik och inte ens vet skillnaden på en nubb och en pappspik, aldrig burit en regel, aldrig skruvat upp en gipsskiva, aldrig burit en takpanna, förmodligen inte ens kan hålla i en hammare osv. Men tala om att medlemmarna är rasister och sexister, det kunde de.

Så tycker Byggnads att de egna medlemmarna är.

Men medlemmarnas pengar vill de ha…

De tror att om man bara sätter på sig en fittmössa så kan man göra vad som helst. Ni ser Lindholm i mitten på andra raden.

En annan sak som är lite rolig faktiskt är reaktioner på Opinion Live i torsdags

Ordförande för Journalistklubben på SVT säger att SVT absolut inte lutar åt vänster. Inte en chans säger hon. Och hon säger att man ska skilja mellan privata åsikter och sitt arbete. Och så är det ju. Man ska det. Min åsikt är att man inte lyckas särskilt bra med det på SVT.

Men Hanna själv då? Jag kollade lite på hennes fb och skummade snabbt till förra hösten och metoo, tänkte att då finns det nog en del.

”Nu blir det personliga äntligen politiskt alla mina älskade systrar” säger hon och delar vänsterextremisten Ida Östensson som satt som en spindel i nätet och koordinerade hashtaggar från Kanarieöarna. Märkligt nog var just SVT väldigt flitiga på att varje dag rapportera om metoo med bekymrade rynkor mellan ögonbrynen. Men var på den politiska skalan befinner man sig om man anser att det privata ska vara politiskt…?

När hon skriver om något, t ex metoo, så är det alldeles säkert väldigt sakligt och opartiskt.

Hon märker som sagt inte att det lutar kraftigt åt vänster, undrar varför…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

145 kommentarer

  1. Hypocrita

     /  11/28/2018

    ”Hon märker som sagt inte att det lutar kraftigt åt vänster, undrar varför…”

    Jo, för att i hennes världsbild, är det hon och hennes likasinnade som står rakt upp och följdaktligen lutar alla andra lutar åt höger, kraftigt åt höger…. ..

    Svara
    • Hypocrita

       /  11/28/2018

      Äsch, ett ”lutar” för mycket….

      Svara
    • G

       /  11/30/2018

      Nybergskan uttalade sig om Metoo nu senast på SVT:s egen ”internsajt” ViPåTv

      Ett år efter #metoo
      ..[..]..
      – Metoo bidrog att frågor om sexuella övergrepp kom upp till ytan. Att de blev så många kan bero på att de drabbade tidigare hade haft en känsla av att deras upplevelser inte hade tagits på allvar, säger Gun Karlsson.

      Trots det är frågor om gränsöverskridande beteenden inte lika heta som för ett år sedan, menar Gun Karlsson.

      – De är inte borta och i de fall vi får in rapporter vet vi vad vi ska göra. Vi är betydligt bättre rustade nu jämfört med för ett par år sedan.

      Hanna Nyberg håller med, och förtydligar.

      – Det arbete som hade påbörjats innan #metoo var avgörande för att både facket och företaget skulle klara den anstormning av berättelser om både nyare och äldre övergrepp som välde fram.

      Däremot är hon inte helt nöjd med hur frågorna hanteras av SVT idag. Framförallt anser hon att företaget är för rädd att efterleva den policy som finns där nolltolerans är en grund.

      – Chefer måste få tillräcklig utbildning i arbetsmiljö för att inte vara rädda för att hantera berättelser när de kommer fram. Idag kan man säga nej till utbildningen i arbetsmiljö och det är inte rätt. Det krävs en större vana att hantera den här typen av problem innan vi blir mer säkra på vad vi ska göra i olika situationer.

      Hanna Nyberg trycker även på vikten av att den som känner sig utsatt för något obehagligt måste våga sätta ner foten.

      – Det är viktigt. Till skillnad från vid grova fysiska övergrepp eller våldtäkter har man som enskild ett ansvara att tydligt signalera att man känner sig kränkt. Idag har många den styrkan, och det är helt klart #metoo förtjänst. Diskussionerna har även bidragit till att vi kvinnor har blivit bättre på att stärka varandra.
      ..[..]..
      Enligt Sabina Rasiwala, SVT:s HR och kommunikationschef, får alla nyanställda inom SVT i sin introduktion information om företagets syn på övergrepp och kränkningar.

      – Men vi måste se till att det här inte blir en genusfråga. Det finns självklart maktstrukturer kring sexualitet som är manliga. Men när det gäller kränkningar ser vi att kvinnor och män kan vara både offer och förövare eller tyst se på. För att komma till rätta med detta måste vi våga prata med varandra, våga säga ifrån och säga till, avslutar hon.”
      https://vipatv.svt.se/204/artiklar/2018-11-27-ett-ar-efter-metoo.html
      https://web.archive.org/web/20181130024423/https://vipatv.svt.se/204/artiklar/2018-11-27-ett-ar-efter-metoo.html

      Svara
  2. MiT

     /  11/28/2018

    Sanningshalten om vilka det är som håller på är jag dock osäker på 😛
    https://twitter.com/altPontus/status/1067723880209555456

    Svara
    • Senior

       /  11/28/2018

      Det spelar ingen roll var detta är filmat, detta är värsta sortens självskadliga sektbeteende, ett väckelsemöte där de degraderats till obildade vildar. Redo att ta emot sektledarens budskap helt utan sitt egna sunda förnuft eller ifrågasättande. Halleluja!

      -De har efter detta indoktrinerats, eller som de själva kommer att säga om det, eftersom det troligen är ett feministiskt väckelsemöte; de har nu fått på sig genusglasögonen.

      Svara
    • hllviken

       /  11/28/2018

      Ylande prärievargar 🙂 😽

      Svara
      • Senior

         /  11/28/2018

        Förvisso, men skrattet fastnar i halsen när man inser att dessa ylande prärievargar troligen sitter som tjänstemän och beslutar på soc/försäkringskassa, jobbar med våra barn på dagis, etc.

        Svara
      • Ivar L

         /  11/29/2018

        Skattepengar at work.
        Tack för omsorgen om mödan av vårt arbete.

        Svara
    • Grodan Boll

       /  11/29/2018

      Poe’s Law.

      Svara
      • Ivar L

         /  11/29/2018

        Ojsan, ÖSterrikiska skattepengar…
        Samma mentalitet som i Sverige, men där verkar folket kommit mer till sans på sistone.

        Svara
    • hllviken

       /  11/29/2018

      FAKE NEWS!

      ”Omas gegen Rechts” i Österrike:

      Svara
      • Senior

         /  11/29/2018

        Jaha, ”mormödrar mot höger”.

        Verkar vara själsfränder till Dror Feiler som övar att obstruera meningsmotståndare med andra ord.

        Nåväl, mitt tidigare omdömme ligger kvar:
        Skrattet fastnar i halsen när man inser att dessa ylande prärievargar troligen sitter som tjänstemän och beslutar på soc/försäkringskassa, jobbar med våra barn på dagis, etc.

        Svara
        • G

           /  11/29/2018

          Jaså betyder det det? Hahaha. Nä, det hela blev ju inte mer friskt bara för att det var österrikare lol!

          Svara
          • Senior

             /  11/29/2018

            Kan nog betyda farmor också, har för mig att oma sägs om både farmor och mormor.

          • hllviken

             /  11/30/2018

            Genau! Oma = mormor, farmor.

  3. hllviken

     /  11/28/2018

    Pamparnas attityder och beteenden ingår i ett större mönster:

    http://www.friatider.se/s-sovjetiseras-sverige-och-v-steuropa

    Svara
  4. MiT

     /  11/28/2018

    Svara
    • hllviken

       /  11/28/2018

      Mer Marie Dahlin…

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/28/2018

        Och hon kommer undan med det där?
        Jävlar. Det var rätt polis på rätt plats det…

        Svara
    • G

       /  11/29/2018

      Två sista tweetsen värda ta med också 😛 ….

      Svara
  5. MiT

     /  11/28/2018

    Svara
  6. MiT

     /  11/28/2018

    Svara
  7. MiT

     /  11/28/2018

    Årets mellanstadielärare. En helt vanlig svensk mellanstadieklass verkar det som.
    https://www.sydsvenskan.se/2018-11-23/arets-mellanstadielarare-jobbar-pa-varner-rydenskolan

    Svara
  8. Tangent/Käpphäst:
    Vad många folkhemsindoktrinerade inte förstår om ”hemska, känslokalla” Thatcher var att hon hade haft svårt att komma in om inte vissa fackföreningar länge betett sig som om de ägde världen.
    De konservativa hade också haft det svårare att sitta kvar 1983 om inte SDP existerat och delat upp ”vänsterrösterna.” (Kombinerat med det lite märkliga valsystemet, förstås. 42%, 27% och 25% av rösterna gav 61%, 33% och 3.5%(!) av mandaten.)

    Den ”folkrörelse” som tappar kontakten med folket försvinner förr eller senare.

    Svara
    • Kronblom

       /  11/30/2018

      Det var roligare förr.
      Comic Strip presents: The Strike.
      Paul,a former miner, writes a hard-hitting left wing screenplay about the 1984 miners’ strike. It is accepted by a Hollywood film company but gets turned into a distorted action film in which Arthur Scargill is portrayed by Al Pacino.

      Svara
      • Kommer ihåg den, fast jag var liten.
        ”Om hon skall skala apelsiner hela tiden vill jag ha en pistol!”

        Svara
  9. Leif

     /  11/28/2018

    Ebba Witt-Brattström visar vilken bildad och sofistikerad människa hon när hon undrar om Akademin väljer pristagare ”med arslet”:
    https://www.expressen.se/kultur/bocker/bara-14-damer-har-fatt-godkant-av-herrklubben/

    Svara
    • Senior

       /  11/28/2018

      Tänk jag har alltid inbillat mig att det skulle vara prestationen, inte könet, som styr vilka som skall få priset…

      Svara
      • Olof

         /  11/28/2018

        Ja, frågan är vad som styr prestationen? Det enklaste antagandet för något som författarskap på nobelpris nivå skulle vara att intelligensen är ganska viktig. Och om vi tar IQ som ett mått så är förvisso medelnivån rätt jämn mellan män och kvinnor. Men redan när vi kommer upp till en iq runt 130, dvs bland top 2% så är det dubbelt så många män som kvinnor. Och om vi antar att vi inte delar ut nobelpris till top 2%, så behöver vi upp en bit till.

        Något estimat jag såg la nivån runt 145, vilket jag tror ger en ratio på 1:5 kvinnor till män. Lägg sedan in variablerna kring hur det är vanligare med män som superfokuserar på karriären och så ser fördelningen av pristagare helt rimlig ut.

        Men Ebba kanske tycker att kvinnor behöver sina egna handikapp klasser att spela i så de också kan få pris? Ett litet damnobelpris, förvisso inte med lika bra prestationer eller lika stora prissummor, men en liten fin prispall till damerna i alla fall?

        Ja åtminstone tills dess att killarna i divisionen under nobelpristagarna kommer på att de kan byta kön och ställa upp i damklassen då…

        Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2018

      Hon argumenterade också för att författare med många läsare borde vinna Nobelpriset.
      Antar då att hon tycker att damsnusk eller kioskdeckarförfattare är värdiga pristagare..

      Svara
      • Fifty Shades of Grey har väl sålt bättre än de flesta Harry Potter. Då får vi två kvinnor direkt. Agatha Christie borde få de första fem postumt. 2 miljarder exemplar. Rowling ligger i lä med högst en fjärdedel. E L James hundra miljoner. Sedan blir det Brown, Grisham, King, och så vidare.

        Och så mycket enklare det blir: bara att åka till flygplatsen och se vad som finns! Vi kan ersätta de aderton med någon som fyllt aderton. Betydligt billigare.

        Snille och smak.

        Svara
    • Ivar L

       /  11/28/2018

      När hon pratar om Akademien så vet man ju inte hur mycket som handlar om groll med exet. Känns rätt meningslöst som journalistik att intervjua just henne.

      Svara
  10. Sune

     /  11/28/2018

    Att SVT-journalister inte märker av vänsterlutningen och förnekar de ständiga vinklingarna är väl inte märkligare än att varelser på en planet där normaltemperaturen är -100 grader skulle tycka att jordbor har fel när vi säger att det är för kallt där. Olika världar bara.

    Svara
  11. Olof

     /  11/28/2018

    Paulina Neuding skriver bra (och skrämmande) om att det fortfarande tycks finnas fullständigt naiva fågelholkar i vissa liberala kretsar.

    Hon tassar dock lite blygt runt slutstationen med ord som riskfyllt och social explosivitet, när ett mer uppriktigt uttalande skulle vara att risken är hög att den svenska väljarkåren hellre tar vägen via utrotningsläger än liberala reformer för att lösa välfärdskonflikten.

    http://www.gp.se/debatt/migrationen-%C3%A4r-ingen-murbr%C3%A4cka-1.11152208

    Svara
    • Just så!

      Var det Senior eller Rikard som för en tid sedan gav en bättre bild av vad Homo Socialdemokratikus kan tänka sig göra mot olika typer av utanförskap för att behålla Villa, Vovve och Volvo? Betydligt mer realistisk.
      Till arkivet!

      ”Stöd för politiska idéer vinns i ett öppet, demokratiskt samtal – inte genom att politiker ställer sina väljare inför fullbordat faktum på ett sådant sätt att man kan tvinga fram obekväma reformer när problemen blir akuta.”
      Detta är på något sätt överhetens spegelbild av vissa SD-fober (eller gamla tiders Moderat- och Sossehatare, för den som minns dem): om de onda får 50% plus en röst kommer landet att falla sönder. Ingen vanlig människa har någon som helst motståndskraft, utan alla gör precis som de blir tillsagda.

      Svara
      • Olof

         /  11/28/2018

        Ja, och som jag sagt, jag kan ha respekt för argumenten när de luftas, för det desarmerar bomben (genom att partier som argumenterar för att avskaffa välfärden och mosa facken för att kunna ta emot migranter snabbt kommer trilla under 4% spärren).

        Men det är oroande om det fortfarande, med SD på 18%, finns människor inom liberala kretsar som faktiskt tror att den iden skulle fungera.

        Sen kommer ju förstås inte utrotningsläger bli första steget. Mer sannolikt är helt indragna bidrag, ingen hjälp med boende, ytterligare krav för att kvala in i socialförsäkringssystemen, etc. Det är förstås ett mer svenskt sätt att hantera det hela. Ett annat förslag kan vara att vi kan ge dem svenskt medborgarskap postumt. Då slipper vi tidningsrubriker eller jobbiga klagomål från Amnesty. För ingen skulle ju bry sig om några hundra tusen svenskar fryser ihjäl utan boende och bidrag.

        Svara
    • Grodan Boll

       /  11/29/2018

      Man kan föreställa sig en byggjobbare, som får veta att han inte bara ska tolerera internationell konkurrens av historisk omfattning, han ska vara beredd att bo dyrare, och ha sämre fackliga villkor än vad hans fars generation hade. Och detta motiveras (…) med vår kapacitet att ta emot och integrera invandrare.

      Förutsatt att det blir enklare att integrera invandrare, blir det enklare att integrera svenskar?
      Jag har den vaga känslan av att de snarare blir irriterade som fan. Irritation som garanterar en obehaglig backlash.

      Svara
      • Kronblom

         /  11/30/2018

        Jag blev utesluten ur Byggnads 1985. Finns det några fler i den klubben?

        Svara
  12. Bamse

     /  11/28/2018

    ”Branschen behöver flera kvinnor. Det måste ju städas här också.”

    Öh…de önskar sig alltså städkärringar eller? Typ din mamma arbetar inte här – men det önskar vi att hon gjorde (och alltså städade upp efter oss)? Eller vad är det som menas?

    Machokulturen har jag ingen aning om vad det är för något och resten är på tok för finstilt för att läsa.

    Ja,ja – sätt på er fittmössorna så blir det säkert bra med det där…

    Svara
    • Den affischen …
      Det tar ett tag att se att man försöker vara sarkastisk. Dålig layout.

      Personligen skulle jag ha satt de ”patriarkala” replikerna i separata pratbubblor, och ”nu gör vi upp ..” som text längre ned. Som det ser ut nu verkar det som om det är det sexistiska uttalandet som vill göra upp med machokulturen. Väldigt konstigt.

      Svara
  13. MiT

     /  11/28/2018

    RFSL riktar sig till nyanlända


    Svara
  14. https://malmo.se/varnerrydenskolan
    ”Värner Rydénskolan ligger i södra Rosengård och speglar den breda kulturella mångfald som finns i området. ”

    28 februari 2015:
    https://www.sydsvenskan.se/2015-02-28/varner-rydenskolan-stangs
    ”Värner Rydénskolans högstadium på Rosengård har stängts av skyddsombuden.
    – Elevbråk gör att de inte kan garantera säkerheten, ”

    3 mars 2015:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/varner-rydenskolan-oppen-igen
    ”I dag öppnade Värner Rydénskolan i Malmö igen. Elever droppade in under morgonen och räddningstjänsten var på plats vid skolan, som en av flera åtgärder för att få bukt med våld och hot.”

    Svara
    • Ivar L

       /  11/28/2018

      ”räddningstjänsten var på plats vid skolan”
      Och så undrar man varför vanliga skolor knappt har råd med skolböcker eller sylt på pannkakor?

      Svara
    • Rikard

       /  11/29/2018

      Hej.

      Nu vet jag inte om det fortfarande är så i Malmö, men tidigare fick skolor som Värner Rydén mest pengar per elev räknat – då man också har rejäla problem ser väl det rimligt ut? (Tills man tar med varför de alls har problem men det är en tangent.)

      Det var bara det att Malmö kommun ständigt matchade hyror och andra utgifter från skola till kommun med höjda statliga anslag. På så vis tvättades de öronmärkta anslagen och gick, efter transfereringskostnader, tillbaka in i kommunens kassa.

      Tycker ni Göteborg är korrupt, så har ni inte bott och verkat i Malmö.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Senior

         /  11/29/2018

        Ja, fast så är det överallt, kommunala bolag som äger alla byggnader, och som därmed via hyran kan slussa in och omfördela statliga öronmärkta pengar till den kommunala verksamheten.

        -Det stora problemet är som vanligt vad de väljer att lägga sin kommunala budget på, såsom lägenheter och städhjälp till brottslingar, etc.

        Mot dumhet och vanstyre hjälper inga utjämningsbidrag eller ”öronmärkta” pengar.

        Svara
  15. MiT

     /  11/28/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2018

      Det var ju ett kvinnligt kommunalråd som betedde sig som ett svin.
      Var det patriarkatets fel också…
      Men precis som andra radikalfeminister så menar hon väl att en kvinna kan aldrig förväntas ta ansvar för sina handlingar för det är alltid patriarkatets fel…

      Svara
      • Cain

         /  11/29/2018

        Kom igen Pelle2… ”Patriarkalnazistrasistisk”

        Hon driver med NPC folket. Sund tjej, kolla hennes flöde.

        Svara
        • G

           /  11/29/2018

          Ja hon driver med idioterna. Hon svarade Hanif i en annan tråd…

          Men då tweeten mer eller mindre är en kopia på hur det skulle kunna låta från en genuin feminist så är det inte heller konstigt om vissa tar den seriös, speciellt då twittraren Sandra vars tweets kanske inte postats här i kommentarsfältet så många gånger tidigare 😀

          Svara
          • Cain

             /  11/29/2018

            Sant. Det är i många fall oerhört svårt att avgöra numera. Ledtråden låg i den nonchalanta sammanslagningen av typiska invektiv. Vanligt från ”vår” sida.

        • Pelle2

           /  11/29/2018

          Svårt att skilja på satir och verklighet när det gäller radikalfeminister 🙂

          Svara
  16. Dreadlock

     /  11/28/2018

    När man ser att ”föreningar” börjar småmopsa sig eftersom de går alla i en illusion av att vara oumbärliga, då är det dags att fota hela den korrumperade styrelsen,dessutom med dåliga vitsord.

    Svara
  17. hllviken

     /  11/28/2018

    Svara
    • Senior

       /  11/28/2018

      Precis så.
      (LO) facken och Socialdemokraterna hänger ihop på samma sätt som IRA och Sinn Féin.

      Lägg därtill alla ”folkrörelser” som i praktiken kontrolleras och styrs av S.

      Svara
  18. hllviken

     /  11/28/2018

    Svara
  19. hllviken

     /  11/28/2018

    Svara
  20. hllviken

     /  11/28/2018

    Svara
  21. MiT

     /  11/28/2018

    Svara
  22. MiT

     /  11/28/2018

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/29/2018

      För det kommer säkert vara 50/50 julklappstips från Kicks eller ur valfri tidning av Adamo.

      Om man på fullaste allvar tror att marknaden skapar kunderna genom reklamen, istället för att reklamen anpassas efter kundunderlaget, då …är man förstås med i F!.
      Vilken överraskning.

      Svara
      • Ivar L

         /  11/29/2018

        Alltså, det var väl Dollarstore som fick massa positiv pepp från vanlitg folk när de vägrade vara politiskt korrekta. Jag tror HiFi-klubben gör helt rätt, de provocerar, det blir omskrivet och de flesta tycker sådana där feministkillar är supertöntiga. Rätt lustigt att inte fler företag vågar sig på att vara ”traditionella” på ett så tydligt sätt.
        Till och med H&M skulle förmodligen vinna på den klassiska underklädesreklamen innan jul som de körde med på 90-talet. Feminsterna skulle gå tokbananas och få diverse islamister med sig på båten och mängder av folk skulle lockas att köpa på pin kiv.

        Svara
    • G

       /  11/29/2018

      Svara
  23. weasel

     /  11/29/2018

    Finns det någon som kan förklara varför en svensk fackförening överhuvudtaget ska befinna sig på en kongress i Sydafrika ?
    Alltså, vad fan har dom där att göra ens om fittmössorna betalar ur egen ficka ?
    Jag är väldigt glad och stolt över att jag i mitt liv aldrig har betalat en enda krona till en enda fackförening.

    Hoppas nu att dom får varenda klimattaliban på sig.

    Svara
    • hllviken

       /  11/29/2018

      Väldigt bra fråga! 🤢
      Varför har den inte ställts förut?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/29/2018

        Det är inte avslappnande, varmt och skönt att åka på kongress på andra sidan jordklotet när det är kallt och ruskigt här henna, det är inte ens värt det om man åker affärsklass. Jag tycker faktiskt väldigt synd om dem.

        ”Johan Lindholm och Torbjörn Hagelin flög businessklass till Sydafrika. Enligt Byggnads resereglemente är det tillåtet om särskilda behov föreligger och en bedömning görs alltid från fall till fall. Beslut fattas utifrån säkerhetsläge, arbetsmöjligheter eller anslutningsmöjligheter. I detta fall var det att arbete behövde genomföras både under resan och direkt vid ankomst.”

        Ni ser, det behövde arbetas stenhårt på flygplanet, så hårt att gubbarna var nästan helt utslitna och behövde ta en välförtjänt semester direkt när planet landat.

        ”Skillnaden i pris mellan ekonomi och business var i detta fall 5 267 kronor per biljett, inte 30000 kronor som det står i Aftonbladets artikel.”

        Det kan så klart vara sant, men endast om de betalat ett sjukt överpris för ekonomistolarna.

        Svara
  24. Tor

     /  11/29/2018

    Facket för 100 år sedan:
    Högre löner till arbetarna.
    Bättre arbetsvillkor.
    Reglerad arbetstid.
    Semester.

    Facket under Göran Person:
    ”Vi måste se upp för låglönepress från Polska arbetare med EU-inträdet.”

    Facket idag:
    Stöder import av lågutbildad ”arbetskraft” som bäddar för framtida lönedumpning.
    Ca 50% av männen i LO röstar på SD för de är det riktiga arbetarpartiet för Svenskar.
    De arbetande medlemmarna levererar in skatt för att försörja bidragsturister. När de blir gamla och sjuka är finns inte resurserna.
    Stödjer politik som gör att vi måste jobba till 75 år.

    Frågan är när SD ska få tummen ur och bilda ett eget fack?
    Vore det inte en solklar valvinnare. Ett fackförbund för arbetande Svenskar.
    Vi behöver inte stanna där.
    Hyresgästförening för Svenskar.
    Försäkringar för Svenskar.
    Lotterier för Svenskar.
    Matbutiker för Svenskar.
    Studieförbund för Svenskar.
    Underlaget finns och det kostar i princip ingenting.
    A-kassan finansieras till största delen av staten.
    Bilda bolag som är Sverigevänligt och som har stöd av 18% av befolkningen.
    Ops – nu gav jag bort en briljant affärsidé.

    Är du fackligt aktiv och SD så blir du utesluten.
    Se till att bilda eget.
    Passar SD som handen i handsken eftersom de i grund och botten är socialister från 60- talet.

    Svara
    • Olof

       /  11/29/2018

      Jag googlade lite på det för ett tag sedan och tydligen gjorde SD ett försök med detta tidigare som inte riktigt fungerade för det blev inte tillräckligt många medlemmar. Det kan ha varit lite för tidigt. Plus att jag tror att det snarare är ett riktigt oberoende fack som önskas snarare än ännu ett politiskt färgat.

      Jag skulle gärna se ett sådant fack i och för sig. Men jag tror att ett bättre sätt att angripa problemet är att tvinga fram ytterligare separation mellan politisk del och ren ekonomisk administrativ del genom att helt enkelt förbjuda själva den politiska delen att administrera produkter som försäkringar och liknande utan att allt sådant skall tillhöra själva a-kassan.

      Svara
      • Senior

         /  11/29/2018

        Det finns politiskt oberoende fackförbund, lokala småförbund startade av engagerade anställda som tröttnat. Men de har LO motarbetat, bakbundit och i många fall mer eller mindre ”oskadliggjort” i och med kollektivavtalen.

        Svara
  25. Tor

     /  11/29/2018

    Från LO´s stadgar:
    Ӥ 1 Uppgift
    Landsorganisationen i Sverige – LO – är en sammanslutning
    av fackliga arbetstagarorganisationer – förbund. LO har, såsom
    den gemensamma organisationen för de samverkande förbunden,
    till uppgift att leda och samordna LOs och förbundens
    strävanden att tillvarata arbetstagarnas intressen på arbetsmarknaden
    och inom näringslivet.”

    Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att LO bryter grovt mot sina stadgar.

    Svara
    • ”All makt utgår från folket” läste jag någonstans. Vet inte hur bra det stämmer heller.

      Svara
  26. Jonas

     /  11/29/2018

    Håkan Samuelsson, VD för Volvo Cars, agerar nyttig idiot åt de kinesiska ägarna och påstår att det är Trumps fel att de beslutat att inte bygga bilar i USA.
    USA har 2,5% importtullar på bilar medans Kina har 15%, de var 25% innan Trump drog igång handelskriget.

    https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/volvo-skrotar-planer-for-nya-fabriken-i-usa

    Svara
    • Ivar L

       /  11/29/2018

      En slags landsförrädare som säljer ut vårt kunnande till en av världens värsta förtryckarregimer men medierna tycker Trump är problemet.

      Svara
  27. hllviken

     /  11/29/2018

    Att missköta fackföreningar ger skadeverkningar långt utöver medlemmarnas intressen:

    Svara
  28. MiT

     /  11/29/2018

    Svara
  29. G

     /  11/29/2018

    ”Sverigedemokraterna fyller ett politiskt tomrum

    Den norska erfarenheten visar att SD snart kan vara del av det politiska finrummet, skriver norske professorn Sigbjørn Sødal, som tittat på avståndet mellan de svenska partierna ur väljarhänseende.”
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/sverigedemokraterna-fyller-ett-politiskt-tomrum-25092

    Svara
    • Utmärkt illustration!

      Som många av oss sagt länge, SD är ett tråkigt mittenparti.
      Då menar jag varken ”tråkig” eller ”mitten” som nedsättande – tänk om det vore så bra att alla politiska frågor var tråkiga!

      Gör Sverige tråkigt igen!

      PS. Som grafen visar är L-ledaren en bra bit bort från sitt parti.

      Svara
  30. G

     /  11/29/2018

    ”Först extremt – sedan korrekt

    Gudrun Schyman – avgående partiledare för FI – får sig en släng av sleven i denna debattartikel där det ”högerextrema” diskuteras.”
    http://www.folkbladet.se/opinion/forst-extremt-sedan-korrekt-om5573350.aspx
    https://web.archive.org/web20181127102959/http://www.folkbladet.se/opinion/forst-extremt-sedan-korrekt-om5573350.aspx

    Svara
  31. G

     /  11/29/2018

    ”Feministerna och dockbordellen i Helsingfors

    I förra veckan öppnades Finlands första dockbordell i stadsdelen Gamlas i norra Helsingfors. Etablissemanget erbjuder fyra stycken dockor representerande olika ”kvinnotyper”, varav en med motoriserad vagina. Kostnaden för presumtiva kunder har satts till 1000 kronor per timme, meddelar finska Hufvudstadsbladet.
    ….
    Det här hade naturligtvis varit en absurd och lätt roande liten kuriosarapportering om det inte hade varit för den svenska genusforskningen. I förra veckan uppmärksammades nämligen bordellöppningen av det svenska radioprogrammet Nordegren & Epstein som bjudit in en person vid namn Klara Berglund från Sveriges kvinnolobby.

    Det här är ganska vanliga troper som utgår från genusforskningen generellt. Klara Berglund framhävde i radioprogrammet två stycken försanthållanden som aldrig bemöttes av vare sig Nordegren eller den för en gångs skull mycket tystlåtna bisittaren Louise Epstein, nämligen att dockorna är en form av pornografi och att konsumtion av detta leder till ökade sexuella övergrepp mot kvinnor, liksom att prostitution – oavsett om det handlar om människor eller robotar – också leder till sexuella övergrepp.

    Dessa två hypoteser har återupprepats så många gånger från genusvetare, feminister och kvinnojourer att de för en vanlig svensk mediekonsument ter sig som helt ovedersägliga fakta. Men är det verkligen så? Vad säger forskningen? (forts)”
    https://ledarsidorna.se/2018/11/feministerna-och-dockbordellen-i-helsingfors/

    Tack Erik. Bra skrivet 🙂

    Svara
    • Problemet för de postmodernister som verkligen vill bevisa ett samband är att de här behöver släppa in lite biologi. Med bara Tabula Rasa håller nämligen inte deras resonemang.

      Svara
    • Bamse

       /  11/29/2018

      Om man positionerar (oavsiktlig ordvits) dockanvändarna som en del av ”regnbågsfolket”, blir det mer acceptabelt då tro?

      Svara
      • Bara om aktiviteterna utförs offentligt, och på skattebetalarnas bekostnad, så att ”borgare” och dylikt blir irriterade. Då är allt bra.

        Dildokubb! Teabagging på schemat! Scat Pride!

        Svara
  32. Grodan Boll

     /  11/29/2018

    För att tangera Salman Rushdie:

    Det finns ingen objektifierande porr som kan leda männen i fördärvet i djup muslimska stater. I Japan, däremot, finns all typ av porr. Även av slag som är tokförbjudna i resten av världens våldtäktsmetropoler i väst.

    Orsak och verkan måste vara en patriarkal konstruktion.

    Svara
    • Senior

       /  11/29/2018

      Nu killgissar du bara!

      Det är seriös tjejforskning som dragit den slutsatsen, så blanda inte in japaner i det här, när vi pratar om vita medelålders män!

      Svara
  33. MiT

     /  11/29/2018

    Svara
    • Hmm, ”cyniskt utnyttjande av minderårig” eller ”välkommen till eliten, Greta”?

      Svara
      • Olof

         /  11/29/2018

        Wont somebody think of the chiiiiildreeeeeen????

        Jisses vilket pinsamt spektakel.

        Jaja, med så kraftiga kontraindikatorer är jag övertygad, jag är för global uppvärmning. Hmm, vad är billigaste sättet att släppa ut koldioxid? Jag antar att man borde kunna betala människor i fattiga länder för att elda kol för kråkorna? På så sätt får man bra utväxling på koldioxid per krona utan att påverkas av lokal beskattning här.

        Svara
  34. Svara
  35. MiT

     /  11/29/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  11/29/2018

      Tunga priser.
      Måste ju vara pinsamt att som seriös jurist få den där utmärkelsen framöver.

      Svara
      • weasel

         /  11/29/2018

        Hahaha 🙂
        Årets jurist är alltså ingen jurist.
        Faktiskt helt fantastiskt – även med svenska mått mätt.

        Svara
      • Motkraft

         /  11/30/2018

        Bra att det hände. PK-vänner förnekar att det finns åsiktskorridorer, förnekar att det gäller att ha rätt åsikt för att få ryggdunkar och premieras både socialt och karriärmässigt. Förnekar att ”kompetens” blivit mindre viktigt, att är viktigare att ha den ”den rätta åsikten”.

        De kommer att skruva på sig plågsamt om försöker vifta bort detta som helt normalt och att inget är fel i detta…

        Svara
    • Grodan Boll

       /  11/30/2018

      Hon behöver definitivt dunka ansiktet i mer glitter för att vara trovärdig.
      Aningen mer allvarligt:

      och straffrättsprofessorn Madeleine Leijonhufvud

      i kombination med Linneas vinnarmotivering

      men kom fram till att det vore alldeles för formalistiskt. Linnéa Claeson har ett enormt rättspatos som genomsyrar hela hennes gärning och hon sätter in juridiken i ett sammanhang som rör våra mest grundläggande rättigheter, säger Stefan Wahlberg, chefredaktör för Dagens Juridik.

      Båda starka samtyckeslagsivrare. Båda önskade glida lite på oskuldspresumtionen för att normbilda befolkningen till att bli mindre våldtäktsbenägen.

      Och med Ramberg i topp, what could possibly go wrong?

      Svara
  36. G

     /  11/29/2018

    ”Försvarets tidning stoppade kritik av ÖB:s Pridedeltagande

    Stefan Docksjö, teknisk officer i reserven, har fått nog efter ett 30-årigt yrkesliv inom Försvarsmakten. Nu säger han upp sig.

    – Det som sker nu i försvaret är oacceptabelt. En politisering, säger han.”
    https://nyheteridag.se/forsvarets-tidning-stoppade-kritik-av-obs-pridedeltagande/

    Svara
  37. Ivar L

     /  11/29/2018

    Alltså, lite foliehattvarning på min teori här men det kan inte vara så att den utdragana regeringsbildningen delvis beror på att alla partier (utom SD) vill skriva under men att somliga (t.ex. M och KD) inte vill stå för det och därför gärna skjuter upp eventuell regeringsbildning?
    https://nyheteridag.se/plus/bieler-sd-om-fns-migrationspakt-odesdigra-konsekvenser/

    Svara
  38. G

     /  11/29/2018

    https://nyheteridag.se/svt-glomde-beratta-att-statsvetare-sitter-i-socialdemokraternas-verkstallande-utskott/

    Svara
  39. G

     /  11/29/2018

    ”Timbuktu stämmer SD för textrad som han tagit från en annan artist”
    https://nyheteridag.se/timbuktu-stammer-sd-for-textrad-som-han-tagit-fran-en-annan-artist/

    Jag säger ingenting…

    Svara
    • weasel

       /  11/29/2018

      För sisådär 30 år sedan , när Timnukto var i tioårsåldern , köpte jag Thåströms skiva ”Alla vill till himlen” , så Timbukto kan ju ta och föra över miljonen till Thåströms konto så fort som han har fått den av SD…

      En kul anekdot i sammanhanget är att Timbukto döpte sin genombrottsskiva till ”The bottom is nådd”.
      Och det känns som en märklig slump att han skulle ha kommit på den titeln 30 år efter det att Björn Borgs tränare Lennart Bergling fällde samma kommentar på…mindre bra engelska.
      Så om nu Timbukto tycker att det är så fult att stjäla ord som andra har sagt så kanske han borde låta bli att ägna sig åt detsamma.

      Svara
  40. MiT

     /  11/29/2018

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.717590181668909/2063226023771978/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARAmVadP2cjJju9U1hUDdb3jWgobUlKvcSXfm80nJlW1tflxU0YFg2nzYG0hXkj6yBVZ_8wr7muzj8z2Hw4FdCmlYVqjLjmaoDPAoZkveiJHzfhiFACq0xX1cZcQJGSw3jvLo35J2ERfsbRgvrsUuBBK8xvHho8qtST9AdfN9h5iOhxOFPYpfb9V9VnKqWU4jGez1yClzxHh7CT7iMzIH8akmosSd4qo3H40nj2OLxEDtkAprJYxmbdA8vfDm9KpFs6dlcRh4UJARLaytXH34PE3yW9MHBaFK8AvL3VMK2bfWJqreNqTswzH5LvBgWo7fc2UWdZqHWm5dFOQpsucj-EyW5lDOrVua8wfkYPYyLfALUOqJNf2Nw&__tn__=-R*

    Svara
  41. Jans

     /  11/29/2018

    Ingen jättefråga men lite pikant:
    ”hur ska man i så fall rubricera Sveriges iver att utnyttja framgångarna med Amanda Kernells ”Sameblod” för att marknadsföra Sverigebilden internationellt?
    Samiska queer-aktivisten och poeten Timimie Märak representerar de konstnärer som ser sin konst kidnappad av politiska syften. Hon tvekar inte att under en paneldebatt benämna varje försök att presentera samisk kultur under svensk flagg som kulturimperialism”
    https://www.svd.se/nar-gar-europeiskt-kulturutbyte-over-i-ren-propaganda

    Ja, om Sverige snor åt sig äran av samiska kulturella framgångar så är det nog lite rätt att kalla det ”Kulturimperalism”, men vänta lite…

    Är det månne så att många av de här samekulturella projekten fått finansiering av svenska kulturinstitutioner, eller är de helt och hållet samiska produktioner?
    Det förefaller rätt osannolikt att den lilla samiska folkgruppen i Norra Sverige på egen hand kan finansiera och producera en såpass avancerad film. Vem har då betalat en stor del av projektet? Svenskarna. Så om man skall ställa folkgrupper mot varandra som Timmie gör så är det samerna som åker snålskjuts på svenskarna och inte tvärt om.
    Om Sverige och Tyskland gör en film ihop så tror jag alla tycker det är rimligt att båda länderna tar åt sig äran av de eventuella framgångarna. Varför inte när det gäller samer, är de rasister?

    Svara
  42. G

     /  11/30/2018

    Svt Text: ”Slovakien Slovakiens utrikesminister Miroslav Lajcak avgår i protest mot det slovakiska parlamentets beslut om att motsätta sig FN:s överenskommelse om hanteringen av migranter, skriver flera nyhetsbyråer. Slovakien godkände avtalet i juli.”

    ”Slovak foreign minister to resign after MPs reject migrant pact

    Slovak Foreign Minister Miroslav Lajcak has decided to resign in protest at parliament’s decision on Thursday to reject a U.N. pact on the treatment of migrants, his ministry said.

    Lajcak was President of the United Nations General Assembly when the migration pact was adopted and had earlier threatened to quit if his country did not support it.(forts)”
    https://www.reuters.com/article/us-un-migrants-slovakia/slovak-foreign-minister-to-resign-after-mps-reject-migrant-pact-idUSKCN1NY2DN

    Svara
    • G

       /  11/30/2018

      Intervju för 2 dagar sedan med nån ”politisk analytiker”. Sådana här jäklar verkar finnas överallt…..

      ”Miroslav Lajčák, the Minister of Foreign and European Affairs of the Slovak Republic and a popular politician domestically, is facing possible resignation after losing support from the Slovak government on the UN Global Compact on Migration, which he worked closely in developing.

      V/I spoke with Grigorij Mesežnikov, a political analyst living in Bratislava about the unfolding events.

      Grigorij Mesežnikov (GM): As it has ever been in Slovak politics, when it comes to any topics related to migration or refugees, most Slovak political parties are positioning themselves as defenders of a unique national, cultural character of the country which is against any aliens. This is not only about the ruling party SMER-SD, or the nationalists and extremists, but also unfortunately even about the better part of the political spectrum which also present themselves as defenders of the “character of Slovakia” vis-a-vis foreign intruders.

      When the Refugee Crisis was at its peak in Europe, Slovakia was avoided by migrants/refuges. Today, three years after the crisis, whenever this topic arises among political parties in Slovakia, politicians are actively engaged in it as they see it as a possibility to gain some political capital.

      Why may Miroslav Lajčák, Minister of Foreign and European Affairs of the Slovak Republic, resign?

      These threats are coming from Lajčák’s chairing the General Assembly of the UN last year and this year and from his involvement in elaboration of the Global Compact on Migration, so this questions his personal dignity.

      In addition, SMER, the party which nominated him as Minister of Foreign Affairs, even though Lajčák is not a member of it, now de facto expresses non-confidence in him. In contrast, earlier SMER was putting pressure on Lajčák to run in the next elections for the Head of the State of Slovakia. He was constantly rejecting it as he is obviously not very skilful in domestic politics.

      Now, the situation is changing: while the SMER party is showing its distrust in Lajčák to defend Slovakia’s national interests, he is the most popular candidate for the potential presidency – at least according to opinion polls – where he is winning against all other possible candidates.

      If Lajčák resigns, it could bring a new start for his political career and a new challenge for SMER. Without Lajčák, SMER won’t be capable of justifying some practical steps in Slovak’s Foreign Policy since it was expressed by the former Prime Minister, Robert Fico, and members of his party.

      And this says nothing about the Slovak National Party whose policy is perceived as very controversial including those of Andrej Danko, Speaker of the Parliament, who has been recently been accused of plagiarism and is known for his enthusiastic and openly pro-Russian views.

      Slovakia might be an example of how it is possible to be a popular politician while confronting a populist tie against migration.

      Andrej Kiska, the soon-to-be-exiting President, is known to be the only significant voice from the V4 political elite supporting European policy on migration and accepting refugees. Do you think this could become a successful model for Lajčák in his potential bid for the presidency?

      If this happens, it will be unbearable for most of the population which is critical about migrants coming to Slovakia. Although there are only hundreds or even dozens of asylum-seekers in Slovakia – which makes the country almost untouched by the refugee issues – most of the population see this issue as one of the most pressing problems.

      De facto, Slovakia is represented by a multicultural society where 15% of population belongs to different ethnic/linguistic minorities. Slovakia has always benefited and should keep benefiting from the flow of people from different countries. There are some analyses showing that immigration is a solution for the demographic problem of our aging indigenous society as well as the lack in the labour force for some specific professions. And so, Slovakia can be saved only with people coming from abroad. (forts)”
      https://visegradinsight.eu/playing-politics-in-bratislava/

      Svara
    • G

       /  11/30/2018

      Svara
  43. G

     /  11/30/2018

    facebook.com/joakim.lamotte/posts/2060576470703600?__xts__%5B0%5D=68.ARA_ZiQpEer46BfvaH2MDxrYp8emJf63PBOCLMq2dAm1q75evBxtxtYHLWRjegXnfFevwhn335T6YoQ6HdEKYqr34PDhqhPwoA29_j7o716QNX5j0iA9PW9gH6KdPlai0mtgE0iK_NlYu2IzVc0ewUqmP1m_W2ieQJgW5QEj77IUPaEAgFvE7wQ9CIHI9tZmSaW5ET7C7DqCGN_TgSiNJHBJFiswmu0TnRMZlbqgiAeIpjkzpRQ8OouT-933qS_IRLVUxJXVZbJfqAA6TpUUibRtfTTH7BT5Llj4TewFrx6N3h9Foao2BU86R4fNfunsBwI4ZCVshzoebRKmEG5YQQ&__tn__=-R

    Svara
  44. G

     /  11/30/2018

    Konsekvensanalys? Heh. Nänä, försök inte. Det är omodernt!

    Svara
    • G

       /  11/30/2018

      https://twitter.com/cluefinderz/status/1068120324498178048

      Svara
      • Lägg märke till formuleringen: ”hur utbildningen såg ut”
        Inte: ”vad skulle du vilja lära dig” eller ” vilka färdigheter skulle du vilja ha efter skolan”?

        Svara
  45. G

     /  11/30/2018

    Svara
  46. G

     /  11/30/2018

    Jaha. Så C är Liberalt, progressivt och konservativt. Det var en jävla mix. Den som blandade den groggen kan inte ha varit nykter.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/30/2018

      Samhällsmedborgare från Skellefteå. @cuf som arbetsplats. Styrelseledamot på @LSU_se.

      Jobbigt att diskutera med riktiga kritiker utanför broilerbubblan som dessutom har bättre koll på vad buzzworden betyder och håller honom ansvarig för dem. En framtida infrastrukturminister kanske?

      Svara
  47. G

     /  11/30/2018

    Svara
  48. MiT

     /  11/30/2018

    Svara
  49. MiT

     /  11/30/2018

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/30/2018

      Hon ser så opartisk ut att någon borde ge henne en hederstitel!

      Svara
  50. MiT

     /  11/30/2018

    Svara
    • G

       /  11/30/2018

      Wow! :/ Vad fan har hänt med honom!

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/30/2018

      Ännu en ”journalist” som inte förstått att politisk reporter inte betyder egen agendasättande rapportering.

      Svara
  51. APEMA rundabordssamtal i Bryssel den 27-28 november – en dialog om medias ansvar
    https://ledarsidorna.se/2018/11/apema-rundabordssamtal-i-bryssel-den-27-28-november-en-dialog-om-medias-ansvar/
    ”I Europa har debatten kommit avsevärt längre. Dels är kompetensen högre bland såväl parlamentariker som allmänhet, dels är debatten i själva sakfrågan friare från ängslighet. Panelen var överens om att det största enskilda hotet idag utgörs av Muslimska Brödraskapets ideologi och dess affilierade.
    […]
    De länder som drabbats värst av terrordåd visar idag upp en väsentligt mognare syn på debatt och bredd på åtgärder.
    […]
    Det är ingen slump att Sverige har utvecklats till att vara en av de största nettoexportörerna av ISIS-terrorister till Syrien vilket är ett stort problem för övriga Europa.

    Sverige anses inte vara en del av lösningen, snarare en del av problemet.”

    Svara
  52. ”EU:s miniminivå” inte låg nog
    http://www.smp.se/ledare/eus-miniminiva-inte-lag-nog/
    ”Under årets första tio månader beviljade Migrationsverket 106 955 personer uppehållstillstånd i Sverige. Det är, vad man än jämför med, och hur man än vänder och vrider på siffrorna, en extrem siffra.

    Förvisso är endast drygt hälften av dessa asyl- och anhöriginvandrare. [….] vad gäller de hundrasextusen så tar sjukvård, bostäder och allt det andra ingen hänsyn till vilken migrationskategori dessa människor tillhör.
    […]
    Vad som rent juridiskt ligger i nivå med andra länder är därför inte speciellt intressant. All politik – så även migrationspolitiken – måste bedömas efter dess utfall. Den nuvarande lagstiftningen ger oss uppenbarligen en asyl- och anhöriginvandring om femtiofemtusen personer på tio månader.”

    Svara
  1. Smått och gott från 2018, del 5 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.