Jobbigt med frågor SR och Medievärlden?

Det tycker i alla fall Medievärlden och SR. Åtminstone när det handlar om den numera allt vanligare feministiska procenträkningen. Det började när jag såg ett tweet från Medievärlden där de påstod att SR är i jämställdhetstoppen vilket fick mig att undra lite och jag skrev inlägget ”Samla feministpoäng och feministisk procenträkning”, andra delen handlar om detta.

Jag har efter detta flera gånger försökt få ett svar från Medievärlden på vad de menar med sin artikel men bara mötts av av arrogant tystnad. Till exempel så har jag tweetat till dem ett flertal gånger

medievärldenjämställt1

Man undrade ju hur de tänkte och det borde vara en enkel sak att svara tycker man eftersom de själva har skrivit artikeln. Men svara är jobbigt, speciellt när de använt någon hemsnickrad variant av vad jämställdhet är. Jag försöker igen

medievärldenjämställt2Dessa två försök är alltså inte de enda, jag har alltså frågat ännu fler gånger via twitter men bara mötts av tystnad. Jaha, då kanske man kan fråga i kommentarsfältet under artikeln istället? Jag provade det under kvällen igår och kommentaren blev satt på väntan för moderering. Man kan ju välja att se den i det läget vilket jag gjorde och tog samtidigt en skärmdump eftersom de inte verkar vara så pålitliga, det fanns en kommentar där sen tidigare. Så här såg det ut

medievärldenjämställt

Idag så kollade jag och ser man på, kommentaren var borta… Är det någon som tycker att den bryter mot några regler? De verkar alltså vara skiträdda att någon ska läsa min kommentar med några frågor på en över en vecka gammal artikel…

Och SR då? Jodå, efter flera försök där jag ställt frågan vad de menade med sin ”näst bäst på jämställdhet” både till SR och till Cilla Benkö själv

srjämställdhet1

så fick jag till slut ett ”svar” från Cilla Benkö. Synd bara att hon var så oförskämd att hon inte svarade mig som ställt frågan från början utan en annan… Men en reaktion i alla fall med betoning på EN. Här ser ni svaret

srjämställdhet2

Som ni ser så svarade hon inte mig… Oförskämt även om jag varit lite småelak i inlägget jag skrev, hon är avlönad av mig och ska fan i mig ha normalt hyfs i kroppen när man ställer en fråga! Som ni ser så hade jag en fråga som respons på hennes ”svar” och sen en till eftersom det faktiskt är ganska viktigt vad de gör eftersom VI betalar DERAS lön

srjämställdhet3

Inte den minsta lilla reaktion mer från SR eller Benkö själv. Det är ett extremt arrogant beteende. Är det inte bättre att de bara svarar på frågan? För hur låg det till egentligen med den där listan, kallades den en jämställdhetslista från Veckans Affärer? Jag frågade dem på twitter och fick ett svar ganska omgående. Jag frågade lite till efteråt men har inte fått svar men det spelar ingen roll då det bara var att jag ville ha förtydligande. Det första svaret duger utmärkt!

vajämställdhet

Intressant, det är ingen jämställdhetslista utan en jämställdhetskartläggning… Nu finns det i och för sig mycket som kan ligga i det uttrycket och eftersom Veckans Affärer inte verkade ha den listan publikt för alla så kan man bara gissa vad som uttrycks i den och vad som kallas vad.

Men det spelar ingen roll, SR ansvarar för vad SR skriver och inget annat. Det verkar vara SR (och Medievärlden) som har hittat på själva att de var NÄST BÄST på jämställdhet och inte Veckans Affärer. Om något annat företag säger något om SR så är det SR:s ansvar att se till att det är korrekt om de vill upprepa det som sagts med egna ord vilket SR verkar ha gjort här, tillsammans med Cilla Benkös stolta kommentarer till just detta.

Det är skamligt att SR har en VD som inte klarar av procenträkning utan faktiskt verkar tro att 59% är närmare 50% än vad alla mellan 42% och 58% är och tycker att det är mer jämställt ju högre procent kvinnor det är i ledningen. Men det ligger i tiden att tycka så eller vad tycks om Ekvalists inlägg ”Ryssland, Qatar och Lesotho toppar globala jämställdhetslistor”? Läs noga och se hur de definierar jämställdhet…

Eller varför inte Jämtsälldhetsfeministerns inlägg ”Ju fler kvinnor, desto mer jämställt” som tar upp samma fenomen som både mitt inlägg och Ekvalists?

Nä, det har blivit som Rocki skriver, ett jättedagis av Sverige!

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

105 kommentarer

  1. Kalle

     /  11/21/2013

    Bra granskning.

    Svara
    • MiT

       /  11/21/2013

      Kalle:
      En får tacka! (notera att jag skrev feministiskt korrekt ”en…)”

      Svara
  2. MiT

     /  11/21/2013

    Alltså, snacka om att vara arrogant!
    http://jamstall.nu/blog/kronika/vill-man-ha-jamstalldhet/

    https://twitter.com/jamstallnu/status/403526881003044864

    Och han har varit i Riksdagen och informerat om MFJ

    Liksom Svend Dahl

    Svara
    • Pelle2

       /  11/21/2013

      Att Svend Dahl har privilegier innebär ju inte att jag eller kalle uteliggare har det.
      Män som den gode feminist han är så går det ju alltid utmärkt att generalisera om män. Dessutom går det ju altid bra att projicera hans egna privilegier på andra män.

      Svara
  3. MiT

     /  11/21/2013

    Varför skaffar de inte kunskap då? Hittills är det ju bara åsikter från genusfolk.

    Svara
  4. MiT

     /  11/21/2013

    Ohhh, här finns möjligheter som hon inte vill höra gissar jag…

    Äh, jag svarade henne faktiskt

    Svara
    • Pelle2

       /  11/21/2013

      Något säger mig att det inte var det faktiska gruvarbetet som hon eftertraktar.Det är nog mera en styrelseplats eller jobb som genuspedagog.
      Det kan ju behövas en genuspedagog som problematiserar de hårda patriarkala
      strukturerna i bergmassorna ;-).

      Svara
      • MiT

         /  11/22/2013

        Pelle2:
        Det brukar ju inte vara sådant de menar med jämställdhet nä…

        Svara
  5. MiT

     /  11/21/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/21/2013

      Ja,då kanske jasplanen kan bli rosa och beströdda med glitter i framtiden istället för att vara målade i patriarkala och militära färger ;-).

      Svara
    • Pelle2

       /  11/21/2013

      Hon är väl bara som de flesta extremfeminister väldigt sugen på att tvinga på andra genuspolitik medan de själva lever supertraditionellt.

      Svara
  6. MiT

     /  11/21/2013

    Jodå, vi har förstått att de dras till feminismen…
    https://twitter.com/HolmNathalie/status/403495593383038976

    Svara
    • Kalle

       /  11/21/2013

      Ja denna korrelation mellan psykisk ohälsa och radikalfeministiska åsikter, man kan ju inte låta bli att tänka på hönan och ägget.

      Svara
      • MiT

         /  11/22/2013

        Kalle:
        Man undrar ju lite över de som inte är så öppna med det bara, hur många är de? 😦

        Svara
    • Oj, jag hade väntat mig Breivik som bärande argument i den texten. Blev positivt överraskad, med andra ord.

      Svara
      • Jonte

         /  11/21/2013

        Svårt att bli negativt överraskad av en text i den tidningen

        Svara
      • MiT

         /  11/22/2013

        Ekvalist:
        Haha, höga krav när man blir positivt överraskad om inte Breivik nämns 🙂

        Svara
  7. David8

     /  11/21/2013

    Veckans Affärer är en riktig manshatar-tidning (med tillhörande brant fallande upplaga). Läste den en period för några år sedan. Perspektivet brukar ligger någonstans i höjd med där tunntarmen övergår i tjocktarm.

    Svara
    • MiT

       /  11/21/2013

      David8:
      Hahaha, är det så illa?

      Svara
    • David8: Det behövs verkligen en bloggare som belyser manshat i affärspressen. Är det detta som har smittat av sig på exempelvis Percy Barnevik? Synd att du har slutat läsa.

      Svara
      • David8

         /  11/21/2013

        Tidningen Affärsvärlden (som nu är betydligt större än VA) är tack och lov helt fri från fördummande feminism. VA blev för mig helt oläslig. Budskapet att män, oavsett ålder, ska flytta på sig och känna skuld var bärande del i samtliga nummer. Någon eller några ggr om året hade de också en kvinnospecial som var gravt könsrasistisk. Tror och hoppas att det är en bärande anledning till att upplagan sjunker så kraftigt. Fick ett samtal från en säljare något år efter att jag hade avslutat prenumerationen, han tog på egen hand aktivt upp att de hade bytt chefredaktör för att göra tidningen mindre feministisk. Fick intrycket att ägarna drog i stoppspaken när de såg kritiken och hur upplagen föll. VA får givetvis problem med trovärdigheten när man blandar fördummande och direkt förljugen feminism med aktieanalyser vars värde ju bygger på hur genomtänkta och välgrundade de är. Pallar inte att läsa VA men kan glatt rapportera att Affärsvärlden är genomvettig, innehåller ibland milt feministkritiska krönikor och är en tidning som man blir smartare av att läsa. Barnervik har nog mer alfa-hanne kopplingen som du tar upp ibland.

        Svara
    • Chade

       /  11/21/2013

      oj! Jag hade fått för mig att Centrum för Rättvisa inte var en sådan organisation som skulle driva mål om diskriminering mot män. Ska bli intressant att följa.

      Svara
      • Centrum för Rättvisa är den enda organisationen som satt stopp för kvotering av diskrimineringsgrund vad jag känner till. De tillhör den goda sidan 🙂 http://sv.wikipedia.org/wiki/Centrum_f%C3%B6r_r%C3%A4ttvisa

        Svara
        • Samma här.

          ”2006 fällde Högsta domstolen Uppsala universitet för olaglig etnisk diskriminering sedan universitet öronmärkt studieplatser på juristutbildningen åt sökande med två utlandsfödda föräldrar.
          (…)
          2010 fällde Svea hovrätt Sveriges lantbruksuniversitet för olaglig könsdiskriminering sedan man i vissa urvalsgrupper i praktiken stoppat kvinnor till förmån för män som sökt till veterinärutbildningen”.

          Bra att de finns.

          Svara
    • Jonte

       /  11/21/2013

      Hahaha det är så underbart naivt och idiotiskt. Vilka tomtar, man blir helt mållös

      Svara
  8. MiT

     /  11/21/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/21/2013

      Sagolikt bokförlag förnekar sig inte. Allt som är annorlunda än det som majoriteten gör är fint och jämställt. Undrar om det verkligen är någon mera än genustomtarna som köper böcker från dom ?

      Svara
      • MiT

         /  11/21/2013

        Pelle2:
        Allt som är tvärtom mot vad 95% av befolkninget anser är det ”normala” är jättefint och jättebra. Kan inte folk få vara bara?

        Svara
    • David8

       /  11/21/2013

      Haha! Vad händer om man blir lite kåt av storylinen? 🙂 Får man vara som man vill då?

      Svara
      • MiT

         /  11/21/2013

        David8:
        Hahaha, då får man kolla med sagolikt hur man ska göra!

        Svara
    • Hjalmar

       /  11/21/2013

      Vilka rasister – som inte kvoterat in minst en färgad…
      Men bonuspoäng för att de skriver om två transor… 🙂

      Svara
      • Jonte

         /  11/22/2013

        Jag ska mejla dom och säga att jag känner mig förminskad 🙂

        Svara
        • Pelle2

           /  11/22/2013

          För att inte säga osynliggjord som ju är en annan välkänd patriarkal härskarteknik :-).

          Svara
    • Kristian

       /  11/22/2013

      ”Kristalla”?
      Inte så lite fanfic-känsla på det namnet.

      Svara
    • Kristian

       /  11/22/2013

      Därtill verkar det vara dagens standardhandling med standardroller. Den ”blyga och snälla draken” är väl en kliche vid det här laget.

      Svara
      • MiT

         /  11/22/2013

        Kristian:
        För dem spelar det ingen roll så länge det är tvärtom. Tvärtom är det fina, det andra är fult.

        Svara
  9. Chade

     /  11/21/2013

    Vad gäller VA så skriver de i varje fall själva på sin hemsida att ”[n]ytt för i år [är] att [VA] även rankar de företag som har högst andel kvinnor i styrelsen och ledningsgruppen.”

    De säger ju ingenting om jämställdhetskartläggning eller lista där. Vilket tidningar i allmänhet inte brukar snåla med om de nu anser att de gjort det. Tyvärr är ju själva listan med artikel låst.

    Att göra en sådan lista är ju inget särskilt konstigt mtp dagens debattklimat men det är ju knappast samma sak som att kalla det ”bäst på jämställdhet” ju fler kvinnor det finns i styrelsen.

    Svara
    • MiT

       /  11/21/2013

      Chade:
      Och sen den där arroganta nonchalansen när man frågar… Det är det nästan det värsta.

      Svara
  10. Snyggt jobbat.

    Svara
  11. Hjalmar

     /  11/21/2013

    @Maj-Björn (Genusneutralt och fint…) 😉
    Otroligt att du fick svar!
    Nej, SR har varken definierat eller gjort undersökningen, bara vinklat den… De trodde att de skulle komma undan med det.

    Svara
    • MiT

       /  11/21/2013

      Hjalmar:
      Japp, man vill ju inte förtrycka någon så nu är jag man, kvinna och mittimellan!

      Det sorgliga är ju att de kommer undan hur lätt som helst trots sin arrogans…

      Svara
  12. Jonte

     /  11/21/2013

    Feministisk matematik i sitt esse. Klockrent!

    Svara
  13. Kim Jong Skill

     /  11/21/2013

    Ja, snyggt Tokis. Du är helt rätt på det.

    Att tanten inte svarar är ju inte ditt fel 🙂

    Dock intressant att VA faktiskt svarar och inte tiger. Fan vi vet ju alla att Benkö tycker att fler kvinnor är mer jämställt eller åtminstone rättvist. Hon motiverar sannolikt detta med hjälp av den så kallade Historiska Skulden®.

    Men ändå intressant att hon inte kan säga det rakt ut, för då är hon inkonsekvent och folk kan ana att hon inte är objektiv utan behandlar människor olika. Man ska passa sig för vara inkonsekvent som anställd inom offentligheten – varför hennes enda alternativ är att hålla käften.

    Svara
    • MiT

       /  11/22/2013

      Kim Jong Skill:
      Men sista är inte sagt här ännu… Vi får se vad som händer men ett ordentligt svar vill jag allt ha.

      Har du glömt att du skulle rapportera om dina bravader i somras? 😉

      Svara
  14. MiT

     /  11/21/2013

    Haha, bra uttryck, det ska jag lägga på minnet (dvs glömma snart…)

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/22/2013

      Det beror på vilken könsidentitet Klara anser sig ha. Jag hade fallit för normativet i hennes namn och uppenbarelse och kallat henne för genusryttarinna istället.

      Svara
      • MiT

         /  11/22/2013

        Grodan Boll:
        Hehe, jag kommer säkert att glömma båda bara för de är så bra och användbara!

        Svara
    • Aha. Pappa kallas ”Stora Förtryckaren” och Mamma förstår inte Sanningen hur många gånger en än upprepar den trots att en gallskriker. Jag anar en långdragen föräldrarevolt. Någon gång har hon skrivit att hon får stålar av föräldrarna för att dryga ut studiemedlet med också. Inte alla som får. En otacksam, söndercurlad förvuxen tonåring med retorisk talang. Hon kommer säkert att gå långt, kanske som ilsken författare, som framgångsrik hatkolumnist i någon dagstidning, eller som vänsterpartistisk riksdagsledamot.

      Svara
    • MiT

       /  11/22/2013

      Jonte:
      Hahaha, han måste skoja va? Jo så är det! Hoppas jag…

      Svara
  15. Kul spekulationer om varför EU lägger sig i styrelsekvotering: http://ekonomistas.se/2013/11/21/ar-konskvotering-till-bolagsstyrelser-en-eu-fraga/

    Svara
    • MiT

       /  11/22/2013

      bittergubben:
      Hahaha så kan man också se på det! Fast tänk om de har rätt… 😉

      Svara
  16. MiT

     /  11/21/2013

    Jag såg ett tweet från Kvinnolobbyn och blev lite nyfiken
    https://twitter.com/Kvinnolobbyn/status/402881120511217664

    så jag skrev ett tweet till Länstyrelsen i Jkpg och frågade helt enkelt detta

    Nu trodde jag inte att jag skulle få ett svar men se det fick jag! Men svaret gör det nog ännu värre…

    Jag svarade igen på detta eftersom Henrik verkade vara märkbart besvärad och helt inte ville prata mer om detta (jag kanske inbillar mig men…)

    Alltså, hans svar gav bara upphov till jättemånga fler frågor faktiskt…

    Svara
    • Jonte

       /  11/21/2013

      Snacka om nonsenssvar, han verkar inte tro på det själv utan svarar bara vad hans uppdragsgivare har beordrat honom att svara

      Svara
      • MiT

         /  11/22/2013

        Jonte:
        Jo, men jag tänker inte ge mig så lätt där utan fråga mer vad de menar för hans svar svarade inte på min fråga egentligen samt att det gav upphov till många fler frågor om saker som är värre…

        Svara
    • Jonte

       /  11/21/2013

      Finns det ngn radikalfeminist som inte har svårförklarliga obsessiva beteenden?

      Svara
      • Hjalmar

         /  11/21/2013

        Det blir allt lättare att ‘ringa in’ radikalfeministerna, de brukar avslöja sig…

        Svara
      • MiT

         /  11/22/2013

        Jonte:
        Jag tänkte bara ”jaha, som en random feminist då”…

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  11/21/2013

      Hon verkar inte ha fått sina kort än. Spelar fortfarande med en kortlek som saknar kort?

      Svara
  17. Jonte

     /  11/21/2013

    Hahaha Sverige har ett rykte utomlands…

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/22/2013

      Det där hade varit intressant att länka till under twitterexplosionen från K-J Karlssons krönika.

      Svara
  18. Nils Jungenäs

     /  11/21/2013

    Vid vilken procentandel kvinnor slår det över från att vara ”väldigt jämställt” till att bli ”en kvinnofälla”?

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/21/2013

      Allt under 100% kvinnor är ojämställt och bevis på kvinnohat… (Åtminstone då det diskuteras styrelse- och chefsposter…) Handlingsplaner mot sexism och gubbvälde krävs – de som inte håller med hatar kvinnor!

      Svara
    • MiT

       /  11/22/2013

      Nils Jungenäs:
      Det varierar och beror på vem man frågar men det enklaste svaret är när någon tycker det… 🙂

      Svara
    • Kristian

       /  11/22/2013

      Som man frågar får man svar …
      (De två frågorna till allmänheten på slutet.)

      Svara
      • MiT

         /  11/22/2013

        Kristian:
        Sant! Man ska alltid kolla vilka frågor de ställt och i vilket sammanhang!

        Svara
  19. MiT

     /  11/21/2013

    Haha, livat på vänsterpartiets facebook
    https://www.facebook.com/vansterpartiet

    Svara
    • Tragikomiskt. Och det är knappast någon vänsterpartist som står för underhållningen i tråden. V är nog totalt eniga om att allt annat än uteslutning hade blivit en PR-mässig katastrof för partiet.

      Svara
      • MiT

         /  11/22/2013

        Ekvalist:
        För ett par veckor sedan var det inga problem att demonstrera med RF i alla fall. Det där med hans gilla på facebook är ju bara nonsens, det är ju inte det som det handlar om utan att han försvarar dem. Gilla på facebook betyder inte att man sympatiserar. Inte att man är vänner där heller. Sånt betyder inget alls egentligen.

        Svara
        • Nej, bra poäng. Jag vet inte hur de motiverar det där. Ju större och bredare demonstration desto bättre, kanske. Om demonstrationssamarbetet mellan V och RF kommer ut och diskuteras i större medier så kommer nog V tvingas sluta med det. Annars antagligen inte.

          Svara
  20. Snyggt agerat, Toklandet! Du är en stjärna både på Twitter och bloggen. Tack för att du orkar!

    Svara
    • MiT

       /  11/22/2013

      Ekvalist:
      Fast det är inte riktigt slut med SR än, jag vill gärna ha ett rakt svar på hur de kan anse att de är bättre än t ex SJ på jämställdhet. SJ har 47% kvinnor…

      Svara
      • Pelle2

         /  11/22/2013

        Kanske dags för mig också att dra iväg ett mejl till Cilla Benkö och fråga hur hon kan anse att en majoritet av kvinnor i en styrelse är jämställt och bra när hon hade legat i kramper på golvet och skakat av ilska om det hade varit en mer man i styrelsen ?

        Svara
    • Pelle2

       /  11/22/2013

      Lite fint vänsterpartistiskt våld alltså. Fast det är ju bra att vänsterpartisterna visar sin egentliga och odemokratiska agenda. Det konstiga är att vänsterpartistiskt våld tystas ner av media medan högerextremt våld är något som uppmärksamas hur mycket som helst. jag kan inte förstå hur man kan acceptera kommunism som ju inte är ett dugg bättre än fascism och nazism.

      Svara
    • Chade

       /  11/22/2013

      Sen när tycker en vänstermänniska att USA är något att ha som föredöme? Och borde det ändå inte vara mer intressant vad Sverige lagstiftning säger (för Sverige är faktiskt inte statslöst)?

      Svara
  21. lavazza1891

     /  11/22/2013

    Vänstern klarar inte av att resonera principiellt eftersom man bara räknar sina supportrar som människor och räknar motståndarna som onda och/eller mindervärdiga. Det är också därför vänstern är så rädd för och arg på motståndarna, för att man tror att motståndarna funkar likadant.

    Svara
  1. Lite tweets | WTF?
  2. SR vet inte själva hur de definierar jämställdhet! | WTF?
  3. Feministspråk 2 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.