Drabbad av makt?

Nina Åkestam har skrivit en krönika i Metro om patriarkatet och vad det är för något

åkestampatriarkatet

Så patriarkatet ”ordnar” så att män har makt över kvinnor… Och det är ett system som med lagar och regler som ser till det. Det vore på sin plats av henne att nämna någon sådan lag eller regel som vi har i Sverige men det lyser givetvis med sin frånvaro.

åkestampatriarkatet2

Så patriarkatet visar sig i lagar genom att vi inte har samtyckeslagstiftning eller individualiserad föräldraförsäkring? Vad i lagarna vi har ger män lagstadgade fördelar i de fallen? För övrigt så har vi redan hälften av dagarna till vardera mamman respektive pappan från början så vad ska ändras där? Frågan man ska ställa är hur vi ska få kvinnorna att inte vilja vara hemma så mycket utan få dem att ta mer ansvar för ekonomin. Det är den relevanta frågan att ställa där… Åkestam har EXAKT samma friheter och rättigheter som vem som helst. Möjligheter vet jag inte eftersom då kommer annat in i bilden. Jag har till exempel inte samma möjligheter att bli lika bra som Zlatan på fotboll eftersom jag saknar nödvändig talang. Men jag har rättigheten att träna hårt och försöka om jag vill det.

C1

Mmm, eller hur… Apropå att det är patriarkatet som bestämmer vem som ska bli kär i vem…

Grejen är väl att man bara tänker så om man stirrar sig blind på några få i någon valfri topp där unga snygga kvinnor klänger på vem som helst som har pengar och status. De allra flesta vanliga män och kvinnor är nog nöjda med att hitta någon som är ”good enough”. Nöjer man sig inte så är risken stor att man förblir ensam genom livet. Undrar om Mira tänder på den vanliga, fula, spinkiga och mesiga killen utan makt, pengar och status…

åkestampatriarkatet1

Hon menar alltså att man kan bli drabbad av privilegier och fördelar? Jag håller inte med, antingen så har man dessa fördelar som patriarkatet har ”ordnat” och då är det något positivt för de personerna eller så har man dem inte och det kan då vara negativt, att man drabbas. Men man man kan inte drabbas och lida av fördelar och privilegier. Men jag antar att hon egentligen vet om att att de med makt och inflytande är en otroligt liten klick och att de allra flesta männen är precis lika maktlösa som de allra flesta kvinnorna. Men då funkar inte deras fina teori så då måste man försöka blanda bort korten genom att påstå att även männen med makten och privilegierna är drabbade.

Det blir väldigt underligt när man först beskriver patriarkatet med att det är lagar och regler för att ge män makt över kvinnor och så finns det inga lagar och regler som ger män makt över kvinnor? Sen att hon, liksom de flesta feminister, behöver läsa om grundskolebiologin är en annan sak.

Det finns bara en sak som i längden kan ändra på hur män respektive kvinnor är och det är handling, och den handlingen styrs av kvinnor. Så man undrar ju om Åkestam tänder på mesar som lipar jämt och ständigt över det minsta lilla bland folk? Tänder hon på en livrädd kille som vid händelse av trubbel ute lämnar henne i sticket för att rädda sitt eget arsle? Om hon är tillsammans med en kille och de är ute och några kommer fram till henne och grovt förolämpar henne och hennes kille bara sticker svansen mellan benen och drar, är det något som Åkestam tycker är bra? Tycker hon och andra kvinnor att sådana beteenden är bra så är det dem hon och andra kvinnor ska belöna. Men jag tvivlar starkt på att hon och andra kvinnor belönar sånt. För det som gäller för feminister är att allt de säger bara ska gälla alla andra men inte dem själva

Sen att hon till exempel ”glömde” nämna att kvinnor fick ovillkorad rösträtt före män i Sverige är ju precis som vanligt, de fina slagorden blir ju lite mindre fina väldigt snabbt då…

********************

Genusdebatten: ”Gästinlägg: Hur gör man en jämställd lönejämförelse i EU?

Fröken missnöjd: ”sweet child of mine…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

69 kommentarer

  1. Trolletplit

     /  03/23/2015

    Du skrev:
    ” Sen att hon, liksom de flesta feminister, behöver läsa om grundskolebiologin är en annan sak.”

    Är inte risken att hon gjort just det, eftersom det finns uppenbar risk att det är vad som sägs på dessa lektionerna numera. I alla fall av unga lärare.

    Svara
    • MiT

       /  03/23/2015

      Hmmm, säger som uppfinnaren i Lorry ”tänkte inte på det” 😀
      Men hon är lite för gammal för att det ska ha slagit igenom när hon gick 😛

      Svara
    • Hur var det – testen för att komma in på lärarutbildningen, där räckte med att prestera SÄMRE ÄN RENA SLUMPEN för att komma in. Det betyder ju att de som tar testen måste ha en speciell form av dumhet eller är avsiktligt felinformerade eller felindoktrinerade?

      Det finns ju grupper som avprogrammerar sektmedlemmar, och sedan samma för nazister. Konstigt nog inte för kommunister… Kan en sådan grupp får bort alla flat-earth-idéer ur lärarnas hjärnor?

      Mer än skrattretande om att avskaffande av ”patriarkatet” skulle ge fula flickor vackra pojkvänner? Skulle det betyda, att snygga killar hittills valt snygga tjejer pga patriarkatets tvång och förtryck – när de egentligen ville ha en ful tjej? Eller ska Schymans ideologiska polis trycka en pistolmynning i nacken på killarna? Och – här kommer den nya, kunskapslösa skola in – det finns inte lika många tvålfagra unga män som det finns kvinnor.

      Kvinnor brukar ju skylla män för att de är otrogna – att det finns en minst lika skyldig kvinna nämns aldrig.

      En gammal engelsk cartoon:”Äldre städerska till sin väninna: – Vänta bara, när den röda revolutionen kommer, så kommer vi alla att få egna tjänare!”

      Svara
  2. Genusdebatten/Ulf T: Myten om manlig överordning:

    Det som beskrivs är alltså utåt sett ett patriarkat, men där kvinnorna har den verkliga makten, men det som är spännande är just att kvinnorna aktivt underhåller illusionen att det är männen som bestämmer!

    Svara
  3. MiT

     /  03/23/2015

    Svara
    • Gick Jonna Sima där, tror ni?

      Svara
      • Pelle2

         /  03/23/2015

        Hon kanske nöjde sig med att gå på Södertörn ? Där behöver man inte fuska för din åsikt om vad som är fakta är lika mycket värd som någon annans fakta så hur kan man då misslyckas ? Inget är ju mera rätt än något annat.
        Det enda man kan fallera på där är om man inte är feminist och det är ju inget problem för Sima.

        Svara
        • Intenso

           /  03/23/2015

          Har en känsla av att det bara accepteras en åsikt i taget. Ve den som inte har samma åsikt… Känner jag jag

          Svara
  4. David

     /  03/23/2015

    ”Jag är förbannat trött på att bli ifrågasatt för att jag anser att alla ska få samma friheter, möjligheter och rättigheter – så konstigt kan det väl ändå inte vara? Enligt SCB finns det inte ett enda område de granskar där vi i Sverige är jämställda.”

    Det blir här tydligt att Åkestam, liksom de flesta andra feminister, rör sig med ett jämställdhetsbegrepp som gäller lika utfall, snarare än lika möjligheter. Målet att ge samma friheter, möjligheter och rättigheter åt alla kan härmed inte anses ha uppnåtts förrän kvinnor och män fattar samma beslut i precis lika stor utsträckning. Skälet till att vi inte har uppnått jämställdhet på ”ett enda område” som granskats är sålunda att utfallet inte är exakt detsamma för båda könen. Fler kvinnor blir sjuksköterskor och fler män ingenjörer. För att detta skall vara ett problem förutsätter man att människor saknar en fri vilja, och att de istället styrs i sitt handlande av patriarkala normer och strukturer som får dem att fatta beslut i strid mot sina egentliga önskningar.

    Sålunda räcker det inte med att erbjuda alla samma möjligheter, eftersom vi då redan skulle se en total jämställdhet, utan människor måste förmås att inse vad de egentligen vill och att välja rätt. Här framgår den elitistiska och totalitära sidan av feminismen som innebär att man anser sig veta bättre än människor i allmänhet hur de borde leva sina liv, samt att man också har rätten att på olika sätt försöka styra dem mot de ideal som man själv har satt upp.

    Svara
    • Jonte

       /  03/23/2015

      Minst 50% kvinnor är den officiella definitionen på jämställdhet i Sverige.

      Förutom när det gäller tråkiga saker som dödsfall i arbetet, drabbas av våld, bli mördad etc, där är 0% kvinnor definitionen på jämställdhet

      Svara
    • Intenso

       /  03/23/2015

      Pudelns kärna, där var den.👍

      Svara
  5. ‘Patriarkatet’ är ett samhällssystem som premierar personer i högerkanten på normalfördelningskurvan. Vår nuvarande regering har avskaffat det systemet, genom att premiera medelmåttor.

    Svara
    • Skogsmulle

       /  03/23/2015

      Ja, vår regering är sannerligen mycket progressiv härvidlag. Man skulle rent av kunna säga att man kvoterat in från begåvningsreserven t o m. Vilket iofs är en snygg gest mot själva representationstanken.

      Svara
  6. MiT

     /  03/23/2015

    Svara
    • Svenne

       /  03/23/2015

      Ny radiopratare? 🙂

      Svara
    • Pelle2

       /  03/23/2015

      Det visar vilket moraliskt haveri SR är. Dom rekryterar feministiska hatare och vänsterextremister som My Vingren och Kakan Hermansson och menar tydligen att vi som kunder skall acceptera det rakt av. Maken till arroganta människor får man leta efter.
      Det är verkligen dags att någon oberoende instans granskar SR… Det handlar inte längre om opartisk journalistik och public service utan det handlar om att vara ett språkrör för vänsterextremism och radikalfeminism.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  03/24/2015

        menar tydligen att vi som kunder skall acceptera det rakt av

        Din acceptans är lagstadgad i det här fallet, så ja.

        Svara
        • Pelle2

           /  03/24/2015

          Eftersom radionämnden är så tandlös,för feg eller ointresserad av att stävja sådant här så är det väl så.Det är väl bara om man kan åtala dom för diskriminering som det går att komma åt dom.

          Svara
  7. morpheus

     /  03/23/2015

    Om man har på sig patriarkat-glasögonen så ser man inget annat än förtryck var man än vänder sig.

    Om kvinnor hade jobbat mer och tjänat mer än män så hade män varit parasiterande latmaskar som lutar sig tillbaka och låter (tvingar?) kvinnorna dra det största lasset.

    Svara
    • Genusvetarna har t.o.m. ett begrepp för den sortens samhälle: ‘Pimp society’

      Svara
      • David

         /  03/24/2015

        Innebär detta även att alla hemmafruar och deltidsarbetande kvinnor skall anses ”pimpa ut” sina män för att åtnjuta ekonomiska fördelar?

        Svara
        • Björn

           /  03/24/2015

          Nej, ur det perspektivet brukar det beskrivas som ett slavsamhälle.

          Svara
          • Björn

             /  03/24/2015

            öööh… för kort svar. Hemmafruarna är alltså slavar åt männen som är ute och roar sig.

  8. MiT

     /  03/23/2015

    Svara
    • Larsson

       /  03/23/2015

      Kawa tyckte att antirasist skulle beläggas med varningstext för numera kan det betyda precis vad som helst. Då växte han i mina ögon.

      Svara
      • Anders Senior

         /  03/24/2015

        Vänta då tills du får höra hans egen definition, då kommer han att krympa igen.

        På tal om något helt annat;
        Egna definitioner och nyspråk verkar ju vara populärt nu för tiden, jag funderar på om inte min definition av hen skall vara män som erkänner sig som feminister, det borde de väl inte misstycka? Kawa till exempel, en typisk hen.

        Svara
        • Anders Senior

           /  03/24/2015

          Lämpliga synonymer till hen skulle kunna vara fjant, fåne, narr.

          Svara
          • Kristian

             /  03/24/2015

            Gammal skämtteckning, Vidkun Quisling hälsar på i Berlin:
            Quisling: Goddag, jag är Quisling.
            Hitler: Jaha, och namnet var?

  9. Jonte

     /  03/23/2015

    Tydligen är det bara kvinnor som drabbas av mord och våld i feministernas alternativa universum

    Svara
    • Svenne

       /  03/23/2015

      Så Gilmore klagar på att Patriarkatet inte skyddar kvinnor längre…
      #ironi #facepalm #tokfeminist

      Svara
    • Dreadlock

       /  03/23/2015

      Jane Gilmore är antingen :

      * Ett offer för sin egen överaktiva fantasi,baserat på läsning (och bekräftelse) av dark side feminismen
      * En helt skrupulös aktiv deltagare .

      Hade jag varit anställd på Säpo eller FRA, hade jag lagt till henne i listan av ”Potentiella våldsverkare” 🙂

      Svara
  10. MiT

     /  03/23/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  03/23/2015

      Dom har inget problem med vänsterextremister som Vingren. Det är ett anställningskrav att du skall vara vänster,helst rasifierad,kvinna och radikalfeminist..

      Svara
  11. Pelle2

     /  03/23/2015

    Om Nina Åkestam:
    Reklamforskare på Handels,författare,skribent och föreläsare.
    Hur har hon kunnat bli alt detta när hon är så förtryckt av patriarkatet i Sverige ?
    För mig låter det som om hon har en ganska fin tillvaro som många män kan avundas henne.
    Trots det är hon en av alldeles för många radikalfeminister som gör en karriär på att gnälla om hur synd det är om dom och hur förtryckta dom är…

    Svara
  12. MiT

     /  03/23/2015

    Svara
    • Svenne

       /  03/23/2015

      Och Arnstad överträffar sig själv…
      Undrar vad Freud skulle ha sagt om ‘pansargeneralen Arnstad’?

      Svara
      • Skogsmulle

         /  03/23/2015

        Härlig kommentar från Löfvens hovhistoriker. Med sådan espri och liknande omvärldsanalyser lär han snart rekryteras till Investor, Industrivärden eller motsvarande…

        Svara
        • Anders Senior

           /  03/23/2015

          Hovnarr heter det. Du måste ha blandat ihop honom med någon annan.

          Svara
    • Intenso

       /  03/23/2015

      Ojdå, har jättebäbisen vaknat till liv igen?

      Svara
  13. Svenne

     /  03/23/2015

    Feministisk utrikespolitik?

    Svara
    • Dreadlock

       /  03/23/2015

      Kungen krånglar till det. Han är ju statschef, och kompis med hela släkten Saud.

      Carl-Gustv har åsikter. Och så blev kungen ,helt otippat, vår store starke monark (Som kommer att krypa under en äkta matta i Kung Saud´s Palats) Det var väl inte så illa 🙂

      Svara
      • Björn

         /  03/24/2015

        Hehehe det är ju höjden av ironi att arketypen för patriarkatet – en kung – skickas för att reda ut den feministiska utrikespolitikens konsekvenser.

        Svara
        • Svenne

           /  03/24/2015

          +1
          När det blåser hårt så vill feministerna ha en riktig patriark att hålla sig i:)

          Svara
  14. Dreadlock

     /  03/23/2015

    Åkestam upprepar bara den fullständiga automatiseringen som går igen i aktuell debatt manligt v.s. kvinnligt.

    Vardagliga ideér som :

    Vem ska tjäna mest pengar
    Vem tar vems efternamn
    Vem som borde bli kär i vem

    Lite feministiskt navelludd av en individ, som inte vet vad hen ska skriva, inte har en susning om jämställdhet, eller för den delen inte kunde bry sig mindre. Så tolkar jag Åkestams retarderade krönika avsedd för 2 minuters läsning för populasen som läser Metro i tunnelbanan,eller i spårvagnen på väg till jobbet klockan 7 på morgonen.

    Svara
  15. Män har alla fördelar som finns genom patriarkatet skriver hon för att sen landa i att män också förlorar på det. Jag ansöker om medlemskap i FI imorgon. Jag är övertygad.

    Svara
    • Dreadlock

       /  03/23/2015

      Kamrat Gudrun Göbbels har hittat sin nisch. Det är ädelt att vinna, bara några jäkla idioter inser att de vinner på det i slutändan.

      Svara
  16. Dreadlock

     /  03/24/2015

    I Expressens osignerade ledare : ” Mycket talar för att SD växer trots främlingsfientligheten snarare än på grund av den. Då räcker det inte att varna för Åkesson.på.” De övriga partierna måste övertyga SD:s väljare om att det finns betydligt bättre och anständiga alternativ att rösta på”

    http://www.expressen.se/ledare/basta-sattet-att-stoppa-jimmie-akesson/

    Jag fattar inte ett skit av meningen : ” Mycket talar för att SD växer trots främlingsfientligheten snarare än på grund av den”

    Senare blir det ännu mer kryptisk : ” De övriga partierna måste övertyga SD:s väljare om att det finns betydligt bättre och anständiga alternativ att rösta på ”

    Som VILKA PARTIER DÅ ? Förslagsvis ?

    Svara
    • Kristian

       /  03/24/2015

      Ett KD som har mer än 20% och inte ger upp och lämnar över till Mp vid minsta lilla.

      Finns det någon som kan ordna detta vill jag gärna ha en ponny också.

      Svara
  17. Jan

     /  03/24/2015

    Nina Åkestam är, precis som många unga feminister, inte värd att tas på allvar. Hennes sätt att formulera sig är bevis nog för det. Hon är bortskämd, van att få allt hon pekar på, och ser patriarkatet som ett smörgåsbord där man kan plocka delikatesserna och lämna allt det andra. Naturligtvis utan att ge avkall på de fördelar det kan innebära att vara kvinna ibland.

    De män, som mot bättre vetande, anpassar sig till hennes intentioner och blir mer lika kvinnor (alltså jämställda…) kommer hon förmodligen att välja bort så fort de visar någon form av (kvinnlig..) svaghet. Till förmån för en starkare individ. Någon som är jämställd bara på ytan. Sådan är den kvinnliga listen (feminismen…).

    Svara
  18. Svenne

     /  03/24/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  03/24/2015

      Så man är inte medmänsklig om man ställer krav på att invandrare skall komma i arbete så snabbt som möjligt ?Tycker att Ernman och de andra godhetsapostlarna i så fall kan betala notan för de som inte vill arbete ur egen ficka.

      Svara
  19. Svenne

     /  03/24/2015

    En tidsfråga…

    Svara
    • Svenne

       /  03/24/2015

      Svara
  20. Svenne

     /  03/24/2015

    https://twitter.com/noclador/status/580279559372804096

    Svara
  1. Mediala Jämförelser | Löjesguiden
  2. Bikini är dåligt. Dildo är bra | WTF?
  3. Metro, oberoende extremvänster | WTF?

Lämna ett svar till Intenso Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.