Samma trötta twitterhatsgäng

I går tidigt på morgonen nämnde jag juridikprofessor Mårten Schultz fb-grupp som uppenbart var emot Peter Springare fast ganska dåligt maskerat som mot de som är med i fb-gruppen ”Vi som står upp för Peter Springare”. Det visade sig ju ganska snabbt att medlemmarna i Schultz grupp gärna visade vad de var där för, vara mot Springare.

Jag skrev då att Schultz hade samlat samma gamla trötta gäng från twitter som alla är kända för att kasta skit och rasistkortet så fort de vill missförstå något. De flesta av dem är också välkända för att gärna delta i drev så fort de får chansen.

Att gruppen bara skulle vara en drift med medlemmarna i Springare-gruppen var det förmodligen ingen som trodde på, inte med det välkända gänget. Och de kunde bara hålla sig i någon dag innan de satte igång

Det är Schultz själv som på ett sätt som gränsar till rasistiskt försöker göra narr av Tino Sanandaji. Oavsett om det var meningen eller ej.

schultz-harmar-sanandaji

Genast dyker Jenny Bengtsson upp och hänger på för hon såg ju direkt att man kunde tolka Schultz inlägg som en ren attack på Sanandaji och passade på såklart. Vad de egentligen gör när de tror att de är roliga är att håna folk som kanske har dyslexi, äldre som kanske bara gått 7 år i folkskolan och andra som kanske inte stavar så bra. Vad Schultz gör är att direkt, oavsiktligt eller ej, ge sig på Sanandaji vilket Bengtsson tyckte var mycket roligt. Såklart. Bengtsson är en VÄLKÄND näthatare förutom att vara ordförande (tror jag) för Hotell och Restaurang Stockholm och Gotland och en synnerligen övertygad kommunist som såklart också har spridit antisemitism.

isis-israel

Gissa vem en av de där fyra upptummarna tillhör…

Bengtsson är bara ETT exempel, jag ger fler i inlägget som länkas högst upp och där finns även länkar till ännu fler. Schultz har verkligen lyckats samla ihop ett välkänt gäng alltså. Säger rätt mycket om Schultz själv faktiskt, om var han står någonstans. Han som skrivit böcker mot näthat omger sig med de värsta som finns på twitter och samlar dem i en liten grupp på fb.

Men vilka som ingår i kotteriet blir ganska tydligt, samma välkända gäng som man hittar LÅNGT ut på vänsterkanten. Att Schultz var lite åt vänster, åtminstone i vissa frågor, har man ju kunnat ana men att det skulle vara såhär illa trodde jag faktiskt inte. Att vara lite åt vänster är inte fel med automatik utan kan också vara bra ibland. Han har väl lyckats hålla isär sakerna antar jag. Tills nu.

I alla fall JAG kommer att läsa det som Schultz skriver med helt andra ögon framöver, nu finns den här vetskapen om att han gärna omger sig med välkända vänsterextremister, en del rena näthatare, i bakhuvudet hela tiden. Nästa gång t ex Jenny Bengtsson eller någon annan medlem i twitterhatsgänget kläcker ur sig något ointelligent näthat och Mårten är tyst så vet man varför.

När man kollar vilka som är med i gruppen så får man också förklaringen till varför det blir drev mot vissa medan andra klarar sig undan med vad som helst. Alla mer eller mindre känner varandra, det kryllar av journalister eller andra som jobbar inom media och kommer i kontakt med dem, det finns politiker, det finns tyckare, det finns debattörer osv. Och de känner alla de värsta extremisterna på ett eller annat sätt om de inte är en själv.

Det är som en guldfiskskål där de inte ser vad som händer utanför.

De upptäckte mitt förra inlägg om gruppen i alla fall

jerrang-pa-fb

Förlåt, jag lovar att inte säga att någon välkänd hatare låter vettig i tv någon mer gång :-/

jerrang-pa-fb1

jerrang-pa-fb2

klenell-pa-fb2

Ni hittar det ovan i kommentarsfältet till en fb-post av Klenell.

schultz-och-tino

Och apropå Schultz och Sanandaji, Schultz säger nu att han bett om ursäkt.

schultz-och-tino-1

Och Sanandaji är helt ok med en ursäkt från Schultz.

Så enkelt det är när vissa klantar sig. Ber om ursäkt bara så är det inget med med det. Inget drev. Ingen ”twitterstorm” som SVT brukar vara pigga på att ta upp i vanliga fall när tre stycken från extremvänstern vill politisera något. Inga braskande rubriker i kvällspressen. Inga krav på avgång trots att det faktiskt är en juridikprofessor på Stockholms universitet.

Svaret på varför det inte händer något mer finns ju delvis i gruppen, samma personer som gapar som fan om någon de inte gillar gör eller säger nåt är samma personer som är tysta nu. Och klart att de är, de känner ju Mårten. Han är ju en av dem…

Jag personligen tycker också att det räcker med en ursäkt, jag tror inte heller att Schultz menade något direkt mot Sanandaji. Felet är bara att sådan förståelse finns nästan enbart från ”ena sidan” i debatten, det är nästan bara den ena sidan som tycker att en ursäkt räcker gott. Den andra sidan, den som medlemmarna i gruppen tillhör, gapar tills de är hesa och kräver avgång för minsta lilla.

Som sagt, den här gruppen förklarar så mycket…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

76 kommentarer

  1. utlandssvensk

     /  02/18/2017

    ”Vad de egentligen gör när de tror att de är roliga är att håna folk som kanske har dyslexi, äldre som kanske bara gått 7 år i folkskolan och andra som kanske inte stavar så bra.”

    Man bör vara medveten om att detta var den enskilt vanligaste metoden att bemöta systemkritiker i många år. Alla som skrev immigrationskritiska inlägg från cirka 2005-2012 råkade ut för detta. Nu var det inte så värst svårt att bemöta i de flesta fall, eftersom de som ägnade sig åt detta inte direkt var de mest kapabla att uttrycka sig på svenska. Det inkluderar de flesta journalister.

    Men det stämmer att många äldre och lågutbildade drevs bort från debatten med den metoden. Vänstern är, och har alltid varit, helt hjärtlös.

    Svara
    • Kristian

       /  02/18/2017

      Sedan har väl sju års folkskola visat sig vara likvärdigt med många gymnasielinjer idag, men jag förstår vad MIT menar.

      Svara
      • utlandssvensk

         /  02/18/2017

        ”Sedan har väl sju års folkskola visat sig vara likvärdigt med många gymnasielinjer idag”

        Jo, ingen tvekan om det! I Schweiz går de flesta (80%) bara 9 år i skolan, men de är oftast betydligt mer bildade än de svenska låtsasakademikerna.

        Men många av de äldre i Sverige hade likväl närmast mindervärdeskomplex för sin korta utbildning och det var verkligen plågsamt att bevittna hur detta utnyttjades för att skrämma bort dem. Jag såg det så många gånger och även om jag verkligen gjorde allt för att stödja dem, räckte det oftast inte. Det var väldigt ensamt i kommentarsfälten i många år…….

        Svara
    • Min mor, som flyttade till Sverige från Finland och kunde inte ett ord svenska, utbildade sig på detta system.
      Min farmor likaså och hon kunde prata tyska (då det var ett andra-språk)

      Svara
  2. Och här i Ankdammen har media gått bananas över att Viking Line tillsatt en expertkommitté för att öka tryggheten ombord på fartygen och anlitat Katerina Janouch och Ann Heberlein att ingå i gruppen. Man anser att antagligen att VL bör göra processen lika kort med dem båda som Audi och Tele2 gjorde med Kakan…

    http://mellanvassenochland.blogspot.fi/2017/02/vardegrund-maste-alltid-ga-fore.html

    Svara
    • Man blir så trött, men jag visste de skulle bli upprörda.

      Med det sagt så finner jag expertgrupper rätt värdelösa då de brukar mynna ut i navelluddande och dessutom så är svaren rätt uppenbara: hårdför övervakning i form av videokameror. Korridorsvakter – och då inte mesiga ”aja-baja”-vakter, utan vakter som kan stödda upp sig. Och givetvis kontrollerad alkoholtillgång.

      Däremot så är detta inte en bra affär för Viking Line då vi vet varför folk åker dessa kryssningar. Köpa sprit och taxfree. Göra bort sig och inte berätta för någon. Det skulle med andra ord förstöra deras affärsidé.

      Svara
      • Ja men uppenbarligen anses vissas navelluddande ”farligare” än andras eftersom man ifrågasätter att de anlitats. Och det är mest det som stör mig, att media hela tiden försöker fostra medborgarna till att ha rätt värdegrund.

        Svara
        • Jo, jag vet, men jag blir trött på dessa ”expertgrupper” som anlitas för att säga allt utom det mest uppenbara för att se ut som man gör ”något”.

          Kanske är rädslan att Heberlein och Janouch faktiskt skulle lägga fram förslag som *faktiskt* gör något? Det är inte en bra affär dock för de som satsar på att komma med i en ”expertgrupp” – kommer de fram till saker som ger för bra resultat så behövs de inte längre…

          En positiv sak: åtminstone så kommer de inte prata om genuskurser för all personal på Viking Line. Förhoppningsvis.

          Svara
          • Klimathotet

             /  02/19/2017

            Viking Line vill tjäna pengar, annars får de lägga ner. Om det blir fler våldtäktskryssningar så kanske någon börjar med att arrangera test av simkunnighet på Ålands hav.

  3. Äldre som bara gått i folkskolan brukar ändå kunna uttrycka sig hyfsat i tal och skrift. De som uttrycker sig RIKTIGT värdelöst framförallt i skrift är de yngre, som växt upp med SMS på mobiltelefonen och chatprogram som MSN.
    ”Amen LOL asså!!! For real lr???”
    Där finns mycket att önska. Bland dessa yngre finns idag flera som nu går i universitet och högskola eller till och med arbetar med akademisk examen i ryggsäcken.

    Svara
    • utlandssvensk

       /  02/18/2017

      ”De som uttrycker sig RIKTIGT värdelöst framförallt i skrift är de yngre, som växt upp med SMS på mobiltelefonen och chatprogram som MSN.”

      Jo, de är värdelösa, men har högt självförtroende. Många äldre är tvärtom.

      Svara
      • Kristian

         /  02/19/2017

        Från Jante direkt till Dunning-Kruger på några generationer.

        Svara
      • Klimathotet

         /  02/19/2017

        Det där självförtroendet är ganska tunt. Det är ganska enkelt knäcka dem verbalt så tårarna rinner.

        Svara
  4. Tor

     /  02/18/2017

    Satte in följande insändare på Avpixlat (Varning för hatsite!)
    http://avpixlat.info/2017/02/07/det-gar-att-radda-sverige-om-vi-vill/
    I originaltexten argumenterade jag för att införa ett ”flykting leg” som enkelt kunde visat upp som bevis på att man var i Sverige lagligt. Det tyckte Avpixlat liknade symbol i 30-talets Tyskland så det strök detta.
    Jag som Green Card innehavare förstår ingenting. Ett leg som visar att man vistas lagligt i USA.

    Svara
    • utlandssvensk

       /  02/18/2017

      @ Tor,

      Jag bor i Schweiz sen länge och här har alla utlänningar ”leg” som man MÅSTE bära med sig. Annars blir det problem. Stora problem…..

      Svara
      • Kristian

         /  02/18/2017

        Inte nödvändigt här i Storbritannien – de har en viss historisk aversion mot ”papieren bitte”. (Man behöver inte heller ha med sig körkortet när man kör bil. Blir man stoppad räcker det att visa upp det inom en vecka.)
        Däremot kan det vara nyttigt att ha vid byte av arbetsgivare, åtminstone om två år när vi gått ur EU. Underlättar sedan vid ansökan om medborgarskap då man gått igenom harangen med att bevisa att man funnits i landet i fem år via räkningar, skattebesked etc..

        Uppehållstillståndskortet kräver biometriska data, ungefär som ett svenskt pass.
        Som Britt kan man däremot förnya sitt pass via posten, bara någon trovärdig person skriver på att ”jovisst, det är han på de bifogade bilderna.”

        Svara
        • utlandssvensk

           /  02/19/2017

          @ Kristian,

          Jag har också bott i UK, en gång i forntiden. Brexit gillar jag skarpt och en del av mina kompisar flyttar nu från CH till UK. Jag tror att det kommer att gå väldigt bra för UK och det kommer att bidra till att få slut på EU.

          Svara
          • Kristian

             /  02/19/2017

            Ja, jag tror det också. Brexit är det första bra som hänt politiskt i Europa på åtminstone ett decennium.
            Sedan vore det ju trevligt om Corbyn (”‘Venezuela är toppen”) kunde ta sitt förnuft till fånga och avgå så vi finge en opposition. Tvåpartisystem mår bättre av skarpa hjärnor på båda sidor.

        • MiT

           /  02/19/2017

          Som Britt bara? Om man vill heta Angela då? (jag hittar ut själv…)

          Svara
      • Klimathotet

         /  02/19/2017

        Jag har varit med om en razzia på lokaltåg i CH för en massa år sedan. De letar efter folk som uppehåller sig olagligt i landet. Jag hade då tillstånd att vistas i landet i 120 dagar per år.

        Svara
    • Dan

       /  02/18/2017

      Bojkotta avpixlat. Beroende Sd sajt som skriver dynga. Läs hellre Friatider, nyheter idag.

      Svara
      • utlandssvensk

         /  02/18/2017

        @ Dan,

        Jag tänker inte bojkotta Avpixlat. De som driver den sajten är hjältar, som har tagit väldigt stora personliga risker för att öppna upp den svenska åsiktskorridoren.

        Svara
      • Tor

         /  02/18/2017

        Dan,
        Vet inte hur mycket du läst på Avpixlat på sistone, men jag njuter av intervjuer som är in Jan Sjunnessons regi.

        Svara
  5. Tor

     /  02/18/2017

    OT:
    I Sverige har vi inte många som gör skäl för titeln ”Journalist” i MSM. Janne Josefsson börjar bli gammal och det måste finnas någon mer som kan göra riktiga reportage?
    Tittar med stor behållning på den i Sverige hatade Fox News. Speciellt Tucker Carlson som varje kväll ringer upp någon extremliberal/vänster och pratar skjortan/blusen av dem. Så enkelt när man har fakta på sin sida och inte är rädd att ställa följdfrågor.

    @ utlandssvensk
    Hur är det i Schweiz med media?

    Svara
    • utlandssvensk

       /  02/18/2017

      ”Hur är det i Schweiz med media?”

      Högerextremt…..

      Motsvarigheten till Aftonbladet och Expressen här, får Avpixlat att framstå som en vattenkammad och frikyrklig sajt…..

      Svara
      • Tor

         /  02/18/2017

        Härligt!
        Det om jag upplevde när jag började titta på Fox News var samma känsla som när jag hittade in på Toklandet.
        När allt som fanns i media bara speglade ena sidan – å så plötsligt hittade jag hem med likasinnade som inte köpte feminismens budskap.
        Att sen Toklandet mer eller mindre har förvandlats till en dödsknarkarsekt är något jag kan förlika mig med::))

        Svara
        • utlandssvensk

           /  02/18/2017

          ”Att sen Toklandet mer eller mindre har förvandlats till en dödsknarkarsekt”

          Jaha…..

          Jag väljer att inte kommentera det påståendet, men kan informera dig om att Schweiz är en livsknarkarsekt. Hela landet är en enda stor prepperkoloni. Redo för allt…..

          Svara
          • Klimathotet

             /  02/18/2017

            SVP 🙂

          • Tor

             /  02/19/2017

            För att förtydliga mig så kallas Toklandet och liknande bloggar för rasist/nazist/dödsknarkare m m av sina motståndare.
            Jag kallar det bara sund konservatism.
            Under de åren jag följt Toklandet, God bless him, så har inriktningen stadigt vridits mot granskning av Massinvandringen. Kanske en naturlig utveckling eftersom det verkar var samma människor som sjunger både feminismens och invandringens lov.

            Sen låter det bra att Schweizarna är preppers. Hur länge klarar sig svenskar vid en större katastrof? Har själv ett lager för en månad med mat. Kontanter för att kunna köpa det som finns om internet/banker blir utslagna. Allt ryms i 0.25 kubik och byts ut regelbundet när jag handlar. In i skafferiet från prepplager och de nya med bra datum till förråd.

            Prepp prepp!

          • utlandssvensk

             /  02/19/2017

            ”Prepp prepp!”

            Det är helt extremt här! Mina ungar fick grundligt läsa på om potatis och kycklingar i mellanstadiet. Allt är genomplanerat. De kan stänga gränsen i morgon och vara helt självförsörjande.

            Det finns små bondgårdar överallt, även inne i städerna. Och alla är i drift. Om man går ut och vandrar, märker man även snart att det finns helt otroliga förråd av ved. Sen har de flesta villor oljetankar på 10-15 kubik. Osv, osv….

          • Klimathotet

             /  02/19/2017

            Det luktar grisfarm lite varstans på sommaren, speciellt i den tysktalande delen. Man vänjer sig 😉

  6. Olof

     /  02/18/2017

    Schultz brukade vara rätt ok, men jag tror han är ett typexempel på precis vad som händer med de flesta när man umgås i de där kretsarna. Medvetet eller omedvetet kommer han att söka beröm av dem omkring sig och anpassar sig.

    Det är inbyggt i mänskligheten och det är därför det är så lätt att hänfalla till mobbing och drev, till och med som vuxen.

    Och ärligt talat, jag tror det är värre i kretsarna där ‘anonymitet’ är något fult. Hela deras sociala beteende hänfaller till den naturliga mänskliga gruppdynamiken. Fixeringen blir på person och att tycka samma så man hör ihop blir viktigare än verklighet. Hellre en delad fantasi än en konflikt när verkligheten delar åsikterna.

    Svara
    • Problemet är, som jag ser, när folk börjar se sig själva som ”goda” och mer eller mindre ofelbara – de tror inte att sin skit stinker lika illa som andras och då blir de blinda för verkligheten. Sedan så förvärras det av en (o)hälsosam dos av gruppmentalitet och den mänskliga viljan att passa in.

      Det gäller oavsett vilken sida av staketet man befinner sig på, för övrigt.

      Svara
  7. MiT

     /  02/18/2017

    Svara
    • Kristian

       /  02/18/2017

      Så går det när man inte tror på biologiska skillnader.

      Gad Saad diskuterade detta för ett tag sedan:

      Svara
      • Grodan Boll

         /  02/19/2017

        Hahah! Jo den där rackarns biologin 🙂

        Från MiTs artikellänk

        Every one of them wanted to meet me, regardless of age or location. In a strange twist, though, I did feel empowered, although in a much different way than I expected. Men were clamouring to meet me, which is a great feeling even if it’s not for the right reasons. I’ll be honest: even though it wasn’t mine, I stood a little bit taller for a few days all thanks to the fact that, uh, guys love v-pics.

        Männen tog inte upp och hon gillade responsen, även om det inte ens var hon.
        Whoduv’ thunk it.

        Svara
    • Jag undrar hur många som inte svarade, tog bort bilden/meddelandet och gick vidare med sin dag utan att känna sig MEGASUPERKRÄNKTA?

      Sedan så är väl alla ”dejtingappar” mest till för att ragga sex? Eller är jag bögskadad som tror det?

      Svara
      • Kristian

         /  02/18/2017

        Du kanske är man som tror det? 🙂

        Om man får vara stereotyp så verkar apparna mer inriktade på det ärligt/burdust manliga än det krångligt/indirekt kvinnliga. (Har ingen aning, ärligt talat, det var över ett decennium sedan jag behövde bry mig om sådant.)

        Svara
        • Man har inte levt förrän man har fått oinbjudna bilder av ”blossoms” i inboxen.

          Och nej, googla det inte.

          Svara
          • Klimathotet

             /  02/19/2017

            Sånt är mer Grinder än Tinder?

          • Förvisso, men min poäng var mer att om du inte fått en ovälkommen blomkålsröv i din brevlåda så ska du inte klaga.

            Och om du fått en blomkålsröv i din brevlåda, så buhu och köp aktier i vuxenblöjföretag.

          • Klimathotet

             /  02/19/2017

            Nä jag slipper sånt. Jag är introvert och har inte konton på sociala medier.

  8. MiT

     /  02/18/2017

    Svara
  9. MiT

     /  02/19/2017

    Svara
    • Ja, varför inte ta fram statistik så att människor kan sluta känna igen sig i beskrivningar? Då får man saken på svart och vitt, inga spekulationer.

      Svara
    • Jan

       /  02/19/2017

      Hon bemöter ju inte Springare på en enda punkt. Är det här resultatet av feminiseringen av åklagarämbetet? Istället kör hon den vanliga valsen om socioekonomiskt utsatta grupper. Ett fullständigt substanslöst inlägg. Förutom folkföraktet då. Så vanligt hos samhällseliten. Hon tycker att NA:s läsare ska skicka blommor till invandrade brottslingar istället för till Springare. Visst, det är läsarna säkert intresserade av…

      Svara
    • Pelle2

       /  02/19/2017

      Man kunde ju önska att det vore nära till dåren Cantwells pension också…

      Svara
    • Kristian

       /  02/19/2017

      Helleday: ”Huvuddelen av överrepresentationen förklaras med att en större andel av dessa personer har vuxit upp i familjer med lägre socioekonomisk status samt i segregerade områden. Jag antar att det inte är något som ifrågasätts av er som stöttar Peter Springare?”

      Jo, det ifrågasätts. Det är inte tillräckligt som förklaring. Har inte Sanandajis bok med mig men skall slå upp det när jag kommer hem.

      Men. Antag
      * att socioekonomisk status är den enda förklaringen.
      * att man har ögon att se med och inser att inget har förbättras inom integration/arbete på trettio år
      … skall man då skicka ständigt fler människor till samma socioekonomiska fälla?

      Svara
  10. MiT

     /  02/19/2017

    Är det någon som har login och kan spara via archive.is? Eller via pdf eller nåt? Enormt ohederligt av tidningen!

    *https://www.facebook.com/peter.springare/posts/10208422546949769*

    Om ni vill läsa den där åklagarens inlägg så gå via den här archive.is-länken:
    https://archive.is/ZHKek

    Svara
    • Samma hände väl med Janouchs svar till Hynek…

      Svara
    • Pelle2

       /  02/19/2017

      Även åklagaren håller med Springare i sak att invandrare är överrepresenterade inom viss typ av brottslighet.
      Här är ett direkt citat:
      ”Att det i och för sig finns en överrepresentation bland invandrare och deras barn när det gäller vissa brottstyper är en forskningsbaserad beskrivning”.
      Ändå måste hon relativisera detta och prata om dessa brottslingars sociala bakgrund.
      Även de svenskar som begår brott lär ju i stor utsträckning komma från socialt utsatta omständigheter men ändå lyckas människor med utländsk bakgrund vara mera brottsbenägna än oss svenskar i förhållande till sin folkmängd.
      Vore det då inte en bra idé att ta reda på varför det är så och försöka hitta metoder för att få ett slut på detta istället för att stoppa huvudet i sanden ?

      Svara
    • MiT

       /  02/19/2017

      https://archive.is/xnISl
      Nu har NA ändrat så Springares svar till åklagaren är öppen igen! Jag VET att den var bakom login igår eftersom jag kollade själv såklart. Det kanske blev lite jobbigt att det blev så tydligt att de försökte styra? För när man läser hans inlägg så förstår man att den där åklagaren inte var så där jätteärlig direkt…

      Svara
  11. MiT

     /  02/19/2017

    Man kan ju verkligen undra varför. Om man inte fattar att de kanske inte har rätt kompetens och inte ska få jobba som sjuksköterskor…?

    Svara
    • Kan vara att de inte når upp till kompetensen? Att ”sjuksköterska” betyder annorlunda i vissa länder än andra? Att vissa faktiskt rent ut ljuger?

      Svara
    • Motkraft

       /  02/19/2017

      Intressant inslag av TV4 för beroende på ”åsikter” kan båda säga att inslaget bekräftade deras bild.

      För inslaget säger faktiskt att problemet är att kompetensen brister hos de som har en utomeuropeisk utbildning. Sägs inte rakt ut, men är ”tydligt” i inslaget för den som redan har den insikten.

      Samtidigt som inslaget är bombarderat med floskler om att det finns en enorm ”kompetens” som vi missar och att det inte handlar om kunskapsbrist utan om att vi gjort det för svårt för de som vill ha legitimation att få den (trots samma prov som de som utbildas i Sverige).

      Eftersom de inte klarar provet så har de ju inte kompetensen, dvs ett klart missbruk av ordet kompetens. Möjligen kunde man påstå att vi missar viss ”erfarenhet”.

      Dessutom så gnäller en intervjuad om att hon har tre års utbildning och nu skulle få studera fem år till. Fem år? Utbildningen är tre år men jag antar hon räknar in åren att lära sig svenska. Och missar att det finns ettårig kompletteringsutbildning.

      Reportern vågar inte säga att, förutom den normala tiden för att lära sig svenska och den påstådda bristen på utbildningsplatser på den ettåriga kompletteringsutbildningen, så är problemet att sjuksköterskeutbildningen i många länder inte motsvarar den svenska. Är mer en undersköterskeutbildning. Och att i vissa länder så köper man sig titeln ”sjuksköterska” och har då ingen utbildning alls att tala om.

      Svara
  12. MiT

     /  02/19/2017

    Bilden av Sverige utomlands börjar bli lite skamfilad…

    Svara
  13. MiT

     /  02/19/2017

    Svara
  14. MiT

     /  02/19/2017

    Svara
  15. MiT

     /  02/19/2017

    Och så dyker den gamla bekantingen Axel Edgren upp 😛
    https://twitter.com/Riktigheten/status/833211747146330112

    Svara
    • Patrik S

       /  02/19/2017

      A E tycks ha fått ett nytt återfall, kolla på Genusdebatten.se 😀

      Svara
    • Pelle2

       /  02/19/2017

      Bra svar av Springare !
      Han motbevisar på varje punkt åklagarens relativiserande svammel
      Han skriver bl.a följande:
      ”Sedan är vi helt överens om orsaker och annat till varför det ser ut som det gör. Louise pratar integration, utanförskap etc. Där är vi helt överens. Det påverkar så klart i hög grad. Men detta att bara konstaterande detta, löser inte problemen. Frågan är mer komplex än så. Kvar står ändå många frågor. En fråga man kan ställa sig om våldtäkter och sexuella övergrepp mot kvinnor exempelvis. Kan man tillskriva dessa gärningar boende i utanförskapsområden och socioekonomiska orsaker? Vad vet jag. Men frågan är som sagt väldigt komplex.Jag ser det i alla fall som oerhört viktigt att plocka bort alibit som politiker och andra beslutsfattare hela tiden gömmer sig bakom när det gäller integrationsfrågor, invandringspolitik etc.

      BRÅ konstaterar bl a att det är viktigt att kartlägga och visa konkreta siffror på invandrares brottslighet så att man får en kunskapsbaserad bild av detta. Detta står i förordet till 2005 års rapport. Men som det nu är, är det bara gissningar och personliga uppfattningar/konstateranden som torgför problem kring kriminella invandrare och brott. Om en ordentlig genomlysning görs av BRÅ, om hur det egentligen förhåller sig och en offentlig rapport kring detta skapas, då tvingas ansvariga beslutsfattare att på allvar ta tag i dessa frågor. Selektera åtgärder till dem som behöver dem bäst. Detta för att få bort utanförskapsområden som genererar brottslighet, skapa bättre förutsättningar för invandrare och asylsökande att komma in i samhället. Detta är ett problem som inte försvinner av sig självt, fast många i dag önskar att så skulle vara fallet.”

      Svara
  16. ”Det är som en guldfiskskål där de inte ser vad som händer utanför.”

    Vem får ”Guldspaden”, om jag påstår att du tror dig befinna dig på guldfiske, vilket i själva verket är en återvändsgränd, och jag har rätt?
    Varför detta onaturliga fokus på fiske?

    Svara
  17. Pelle2

     /  02/19/2017

    OT:
    Johan Westerholm på Ledarsidorna sågar ännu en gång Wallströms utrikespolitik.
    Denna gången funderar Wallström på att runda Trump vad gäller miljöpolitiken och förhandla direkt med delstaterna.
    Westerholm undrar, med all rätt, vad Wallström skulle tycka om Trump gjorde samma sak i Sverige.
    Wallström,Socialdemokraternas stora hjälte,är en katastrof som utrikesminister och gör Sverige omöjligt i våra relationer med allt flera länder.
    https://ledarsidorna.se/notis/sverige-agerar-for-global-destabilisering/

    Svara
  18. Motkraft

     /  02/19/2017

    Låt oss för resonemangets skull anta att hon har rätt i att huvudorsaken är socioekonomiska faktorer. Att vi har sådana socioekonomiska skillnader där invandrare och deras barn är överrepresenterade visar att vi historiskt inte klarat av att integrera dessa i vårt samhälle.

    Dvs det blir fortfarande en enormt dålig idé att genom invandring i rask takt öka den socioekonomiska gruppen som begår brotten.

    Svara
    • lavazza1891

       /  02/19/2017

      Ja, det gäller till och med om man tar sådana breda riskfaktorer som manligt kön och den mest brottsaktiva åldern typ 15-30.

      Svara
    • Olof

       /  02/19/2017

      Ja, jag är rätt övertygad om att den största delen beror på socioekonomiska faktorer. Men ‘multikulturalism’ innebär just att låta dem reproducera sina egna samhällen här vilket innebär just att de aldrig kommer att integreras. De socioekonomiska skillnaderna kommer att bestå.

      Skall det ens ha en chans att fungera med så här mycket nyanlända så är det stenhård assimilationspolitik som är den enda vägen.

      Svara
  19. Ok, eftersom ingen på MiT för handikappspolitik så kan jag för fram detta:

    Min mamma kollapsade. Och det finns damm kring hennes huvud varför finns inte det inte mer hår?

    Sedan så kom sjukhuset. Och de stackars sjuksköterskorna kämpade febrilt!

    Detta var tjugofem år sedan, så vad har förändrats?

    Svara
  20. Professor Schultz – ableist, funkofob och näthatare. Ingen överraskning direkt, typisk dubbelnatur, man får tydliga Kapten Klänning-vibbar!

    Svara
  1. Ideologiska nasare | WTF?
  2. Springare är som kattmynta för vänsterextremister | WTF?
  3. Vad hände 2017? Del 1 | WTF?
  4. Påminnelse inför valet: Del 2 | WTF?
  5. 1 april varje dag del 46: Forskning om inkluderande turism | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.