Dekonstruktiv kritik: Könsmaktsordningen

Aron Flam har släppt ett podavsnitt med David Eberhard som tar upp den mäktiga könsmaktsordningen. Aron Flam har en lång och väldigt bra inledning där han på ett föredömligt sätt går igenom svensk genusforskning som han också konstaterar är antivetenskaplig. Och totalt bisarr.

https://soundcloud.com/aronflam/aron-flam-s-dekonstruktiv-kritik-666-david-eberhard-konsmaktsordningen

Vill man hellre läsa en kortfattad sammanfattning av hans inledning så kan man göra det här. Men jag anser att man ska lyssna eftersom man får så mycket mer! Jag anser också att man bör stödja Aron Flam för han gör ett otroligt viktigt arbete med det här på ett väldigt bra sätt!

Här hittar man alla avsnitt, det finns en hel del guldkorn där, bl a en episk sågning av ALEXANDRA PASCALIDOU (ni som hört henne någon gång vet varför jag alltid skriver hennes namn med versaler…) utförd av Aron Flam och Alexander Bard.

Några exempel från den här bloggen om genusfolket

Här kan man t ex se att Nationella sekretariatet ses som en myndighet och har setts som det länge. De bjuds in som myndighet till konferenser osv. Sekretariatet låtsas att precis allt de gör handlar om jämställdhet men det är en lögn, det handlar bara om politisk indoktrinering.

De kommer dock att bli en riktig myndighet efter 2018 eftersom man resonerar som så att det man haft 30 år på sig att göra utan resultat beror på att man inte har försökt tillräckligt mycket. Man måste satsa ännu mer på det som inte funkar, då kommer man minsann att lyckas. Alla vet ju att kommunismen inte har lyckats eftersom det inte varit tillräckligt mycket kommunism. Eller så har det inte varit rätt sorts kommunism. Eller nåt annat svepskäl.

Flam tar upp hur SVT gör när de arbetar för indoktrineringen och exemplifierar det med de två hjärntvättade barnen som Aktuellt sände, det var från början ett inslag i Lilla Aktuellt. Lilla Aktuellt används som en direktkanal in i barns hjärnor när det handlar om sån här indoktrinering, det finns massor av exempel där de helt ogenerat pumpar ut propaganda.

Genusfotografen i Lilla Aktuellt

I ett avsnitt 2014 var det en 11 årig kille som uppenbart var hjärntvättad, lika mycket som de två som sändes i Aktuellt för ett litet tag sedan. Programmet skulle berätta vad feminism var för nåt. Ni kan ju gissa ungefär hur det lät…

I ett avsnitt av Lilla Aktuellt tog de upp att man måste kvotera in kvinnor i musikbranschen. En 11-årig kille hade genomskådat vad det handlar om och hade skrivit in till Lilla Aktuellt.

Men det skulle han inte ha gjort. Då satte man två radikalfeministiska kvinnor som gillar kvotering i sändningen som skulle trycka ner det uppstudsiga 11-åriga gubbslemmet med den vanliga metoden ”Just den här veckan har vi valt att …”. Det känner man ju igen, det är alltid ”Just den här veckan så har vi valt att …” eller ”Den här gången så valde vi …”. Grejen är att det ALLTID är ”Just den här gången” när det gäller sånt här, det är aldrig någon annan gång. En smart 11-årig kille som genomskådat dem nedtryckt i skoskaften av två professionella radikalfeminister och propagandister. Bra jobbat!

I samma program var även Lina Thomsgård med och delgav SANNINGEN såklart…

Eller vad sägs om ”Vem bestämmer”? Enligt producenten är det en skruvad fejkdokusåpa som vänder sig till förskolebarn och upp till årskurs 3. Kolla ämnesorden som det här avsnittet handlar om.

””Hej Susanna

Jag heter Caroline Ginner och det var jag som producerade ”Vem bestämmer?”, som ju är en skruvad fejkdokusåpa om demokrati för åk 0-3. Tanken med serien är att på ett humoristiskt sätt vrida och vända på demokratibegreppet. Vad händer om en person ensam bestämmer över en grupp, eller i ett land? Och hur skulle det se ut om alla bestämde allting, utan att lyssna på någon annan?

Syftet är inte politisk indoktrinering, utan att väcka en diskussion om demokrati och alla människors rätt att uttrycka sina åsikter. För att åstadkomma den effekten har vi naturligtvis dragit vissa situationer till sin spets. I slutet av varje avsnitt drar dock karaktärerna slutsatsen att det fungerar bättre om alla får säga vad de tycker och att de måste lyssna på varandra. Kanske till och med kompromissa ibland. Det är det vi vill att barnen ska bära med sig efter att ha sett programmen.

Tack för dina synpunkter. Tveka inte att höra av dig igen om du undrar över något.

Vänliga hälsningar
Caroline Ginner”

Så skrev producenten av programserien, en ”skruvad fejkdokusåpa om demokrati för åk 0-3” till en som undrat vad de höll på med egentligen. Ni vet, i den åldern är man ju väldigt duktig på att kunna sålla i vad som är skruvad fejk och inte… Det är extremt obehagligt beteende av UR!

Eller vad sägs om programserien ”Är det sant?”I avsnittet ”Tjejer och killa i media” så kan man se att Anja Hirdman, Yvonne Hirdmans dotter, dyker upp som expert som ska förklara. Och äpplet faller inte så långt från trädet som det heter. I ett annat program dyker radikalfeministen Nina Åkestam upp som expert. Nu är hon där för att prata om reklam och gör det också och inget annat. Men det är ingen tillfällighet att t ex just hon blir inbjuden eller att Anja Hirdman blev det till programmet om ”Killar och tjejer i media”, hade t ex Aron Flam varit expert på reklam (kanske han är, har ingen aning faktiskt…) hade han ALDRIG blivit inbjuden till ett sådant program oavsett. Det finns en anledning till att vissa dyker upp och det är inte deras kunskaper utan att deras åsikter i övrigt passar in på t ex Utbildningsradion.

Det ovan är bara en mikroskopisk del av allt som ständigt strömmar ut från t ex SVT och UR som riktar sig till barn. Jag har inte tagit upp nåt på jättelänge, det är för mycket, man orkar inte till slut. Man vill inte se det. Barnkanalen är rena propagandacentralen och har varit det väldigt länge. Det är hela tiden sånt som är uppenbart att man gör för Sakens skull och för Kampens skull. Allt är hela tiden fokuserat på identitetspolitik. Precis allt handlar om det. Det var t ex ingen tillfällighet att de i ett program bjöd in vad som skulle vara en brandman och man fick se en ung kvinna i slöja. Det är planerad propaganda.

Genusfolket har trängt in i varenda viktig samhällsorganisation med sina villfarelser. Inte ens MSB, vår sista utpost vid stora katastrofer, slipper undan. Man visste att folk skulle protestera mot vansinnet så man införde en granskningsrutin för att säkerställa att inga kritiska röster sipprade ut. Fundera på det en stund…

Via Vinnova så såg man också till att man skulle få fram ”metoder mot motstånd” som riktade sig rakt till de som protesterar mot idiotin. Här kan man också se att det gamla vanliga gäller, att om någon protesterar så är det ett bevis för att det behövs ännu mer av det som man protesterar mot. Uppdraget gick till… trumvirvel… genusfolk såklart. De fick uppdraget att utveckla metoder för att slå ner motstånd mot deras egen idioti… Fundera på det också en stund. Detta är alltså MSB, den sista utposten vid stora katastrofer…

Just det, några saker till med SVT. Det är deras otroliga skicklighet att drabbas av den speciella slumpen som gör att de alltid lyckas hitta totalt genusfrälsta som ska framstå som helt vanliga medborgare till sina reportage.

Klippet ska börja 6 min och 44 sek in. Där får man se en Emma Sundh som är en aktiv Fisare (det är man om man ställer upp i deras kampsånger…).

Det var samma Emma som ”råkade” vara med i en Rapportsändning men där Rapport ”glömde nämna att hon var just en aktiv Fisare utan hon beskrevs vara en helt vanlig mamma i en helt vanlig familj och inslaget i Rapport handlade om föräldraförsäkringen. Är ju inte helt oväsentlig information att hon är en Fisare om det ska handla om föräldraförsäkringen. Men det tyckte inte SVT som inte nämnde det med ett enda ord utan hon framställdes som en helt vanlig mamma i en helt vanlig familj. Trots att kampsången är från innan valet 2014 och inslaget i Rapport är från jan 2016.

Här kan ni läsa lite mer om den helt vanliga mamman i den helt vanliga familjen: ”Vilken turlig slump att Rapport hittade ett par som är precis likadana som de flesta av Sveriges familjer!

En outgrundlig slump helt enkelt…

Samma slump som när SVT Stockholm intervjuade några vanliga stockholmare om skattehöjning och vad de tyckte om en sådan och bara råkade stöta på en Diina Rosenberg. Vi andra såg ju att det var Tiina Rosenberg, en av Fis grundare. Men inte ett ord om att det var en välkänd vänsterextremist som dessutom grundat Fi i det korta inslaget. Folk skulle förledas tro hon var en helt vanlig stockholmare helt enkelt. Klippet togs bort rätt fort efter att det uppmärksammats. Ungefär som klippet med de två hjärntvättade barnen som Flam och Eberhard diskuterar, det bara råkade försvinna… Men om man vill se det klippet så finns det här.

Den outgrundliga slumpen som alltid drabbar SVT, SR, UR osv…

Men som tur är så har vi ju nu äntligen en otroligt saknad professor i lesbisk litteratur som ska fylla den enorma svarta fläcken med efterlängtad information! Tack Nationella sekretariatet för genusforskning!

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

114 kommentarer

  1. MiT

     /  04/12/2017

    ”Åklagaren ändrar sig: De som livesände våldtäkten i Uppsala bör inte utvisas”
    https://nyheteridag.se/aklagaren-andrar-sig-de-som-livesande-valdtakten-i-uppsala-bor-inte-utvisas/

    Svara
    • Pelle2

       /  04/13/2017

      Helt sjukt att det finns lagar som förhindrar utvisning bar för att dom var under 15 år när dom kom hit och har varit här en viss tid. Det har väl inte ett skit med saken att göra vilken ålder dom hade när dom kom hit och hur länge dom har varit här. Är du straffmyndig när brottet begås så skall du åka ut.
      Dessutom påstår Nyheter idag att dom anklagade förnekar brott. Dom har filmat när dom genomför våldtäkten och jag antar att dom syns på bilderna eftersom dom är anhållna.
      Vad jag förstår var tjejen skitfull eller drogad så då kan dom ju inte hävda samtycke.

      Svara
  2. Det är fruktansvärt tråkigt och synd att Lilla Aktuellt kapas på det här sättet. Oftast berättar de på ett barnvänligt sätt om nyheter men ingen förälder kan ana när, hur eller vilken typ av borderline hjärntvätt ska dyka upp. Jag har dessutom hört att det visas i skolor och då kan man inte alls avgöra om eller hur det ska ses av barn.

    Det finns ingen bra motsvarighet till Lilla Aktuellt (eller?) och många föräldrar lämnar gladeligen barnen framför programmet utan att veta vad som matas in.

    Ohederligt av SVT och förbannat synd.

    Svara
    • Ivar L

       /  04/12/2017

      Jag tror hjärntvättsdimensionen är överdriven. Jag har barn som tittat en hel del på Lilla Aktuellt men inte hjälpte det. När det hade varit svenskalektion i skolan och det fantastiska ordet ”hen” hade introducerats så var mitt barn mäkta upprört och bad att få slippa använda det ordet för det lät så konstigt. Sedan dess har jag hört det användas en gång, på skämt, av barnet i fråga. Gick sådär med den hjärntvätten.

      Svara
      • RTS

         /  04/12/2017

        Håller med dig Ivar. De flesta föräldrar är ju själva emot det hela och barn funkar oftast som så att dem vill ha saker förklarat. Kan man inte förklara för knytet varför dem helt plötsligt ska använda ”hen” så kommer det nog inte gå in, viva la barnhjärnor!

        Men, tycker synd om de fall där barnen faktiskt blir indoktrinerade. Men det måste göras rätt klurigt eftersom barn knappast är PK, det vet vem som helst som själv varit ett. Oavsett ålder så är man ganska omogen i sin humor och ser inte alls problem med olämpliga skämt, förutom när någon tar illa vid sig, alltså så som det bör vara.

        Svara
        • Ivar L

           /  04/12/2017

          Kompisar betyder mycket också. På mina barns skola är inte föräldrarna i så stor utsträckning kulturarbetare och annat rödvinsvänsterorienterat så kompisarna har mestadels en realistiskt om inte rentav naturvetenskaplig bild av världen vilket hjälper storligen. Ett barn som får en logisk och realistisk världsbild både från hemmet och kompisarna blir klart mer immun mot postmodernism och religiösa föreställningar.

          Svara
      • icke-svensk

         /  04/12/2017

        Kanske har påverkandet inte direckt effekt men jag tror att en viss del av människorna blir ”susceptible” för ideologin när de blir äldre.

        Svara
    • Rikard

       /  04/12/2017

      Hej.

      Lilla aktuellt är standard vid dagens motsvarighet till morgonsamlingen: klassråd.

      Det brukar gå till som så att klassen mutas att riva av klassrådet någorlunda organiserat för att sedan ha LTG* med Lilla Aktuellt resten av timmen.

      Undervisande lärare diskuterar aldrig det som sägs i programmet i annat än positiva bekräftande ordalag.

      Detta är förstås min egen erfarenhet och jag kan för all del (förhoppningsvis!) vara en statistisk avvikelse; den som har barn kan fråga hur ofta man ser programmet i skolan under lektionstid.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      PS *LTG skall läsas ‘Låt Tiden Gå’. DS

      Svara
    • Torskfritt Tallinn

       /  04/13/2017

      Kanske OT: vad har sexförsäljning med jämställdhet att göra?

      Svara
      • Kanske OT? Det kan inte bli mer OT. Jag vet inte var din fråga kom ifrån.

        Svara
        • Torskfritt Tallinn

           /  04/14/2017

          Det var visst nå’t om att åka kundvagn, sälja sig själv dyrt, detaljerad analsex, bakfylla, leva dubbelliv, lura föräldrar, moral och så. Konserverad vardagsmat antagligen. Nej, var i all världen kom frågan ifrån? Skamvrån direkt eller utpressning?

          Svara
          • Kul att du är en sådan ivrig följare av min blogg!

  3. MiT

     /  04/12/2017

    Den där Islamakademin har jag för mig inte är så lämplig men kan minnas fel. Någon som vet mer?
    ”12,5 miljoner kronor från dödsbon satsas mot extremism i Malmö”
    http://www.sydsvenskan.se/2017-04-11/125-miljoner-kronor-fran-dodsbon-satsas-mot-extremism-i-malmo

    Svara
    • Hypocrita

       /  04/13/2017

      Om man bara läser länken, inser man fort att ett kommatecken kan spela stor roll…..

      Svara
  4. Dreadlock

     /  04/12/2017

    Att hela den genusindustriella föroreningen lever och har vuxit har i mycket hög grad berott på att man mycket skickligt tagit all direkt riktad kritik som intäkt för att det behövs ännu mer Genus. Och uppdragsgivarna (Våra politiker) har fallit för knepet.

    Svara
  5. MiT

     /  04/12/2017

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=716400668545805&set=a.177650312420846.1073741830.100005276343750&type=3*

    Svara
  6. MiT

     /  04/12/2017

    Svara
  7. Kalle

     /  04/12/2017

    Hur kan IS sympasitörer boendes i Sverige få lägga upp bilder på sig själva hånflinande framför IS flaggan med terrorist-smutsfingret uppe i luften?
    Det borde ju rimligtvis klassas som hets mot folkgrupp, särskilt med tanke på attentatet i fredags som resulterade i dödsfall.

    Jag tror inte att en rakad halstatuerad wt-svenne hade kunnat lägga upp en bild där han ”heilar” framför en hakkorsflagga på FB utan att åka dit på HMF.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  04/12/2017

      I hets mot folkgrupp ingår givetvis inte hets mot otrogna. Konstigt nog, då ”Hets mot folkgrupp” har utvecklats till att mer bli en generell överrock för att reglera åsikter, bara idéen att Islamofobi ska ingå är absurt, vissa radikala feminister menar till och med att kritik mot just feminism borde ingå.

      Svara
  8. Kanske OT men ytterligare tecken på att M politiker inte fattar någonting. Moderaternas leading Lady sa i TV att hon var stolt över att man nu diskuterar läget angående regler mot terrorism.
    Stolt? Hon såg till och med lite nöjd ut vilket dock kan vara fel uppfattning av mig.

    Svara
    • Jan

       /  04/12/2017

      AKB är en streber. Inget annat. Alltså gillar hon av naturen det politiska spelet. Efter terrorattentatet gäller det att lova mest. Flest poliser, hårdare straff med mera, med mera. AKB ser kanske en chans att komma ur sin opinionssvacka. Därav nöjdheten?

      Svara
  9. Frida Gustavlin

     /  04/12/2017

    Själv försöker jag förhålla mig positiv, när det här tramset med vår statsfeminism väl är över så kommer skämskuddarna krypa fram, det stora flertalet av dessa maktfeminister kommer låtsas som att allt det här aldrig inträffat, de kommer förhoppningsvis aldrig bli tagna på allvar igen, ungefär det öde som många av sextio- och sjuttiotalets Maoister mötte.

    /Frida

    Svara
    • Jan

       /  04/12/2017

      Skillnaden är att maoisterna var några hundra medan feministerna snarare räknas i miljoner…

      Svara
      • Ivar L

         /  04/12/2017

        Dock har vi ett demografiskt problem med religiöst/kulturella konsekvenser på halsen.

        Oavsett hur många feminister vi har kvar i landet kommer demografin att kvarstå även om ”tramset … är över”. Inte ens om alla feminister och ”antirasister” går och blir SD kommer demografin att påverkas.

        Svara
        • Jan

           /  04/12/2017

          Visst. Vita blir snart en minoritet i Sverige (om inte politikerna drar åt nödbromsen på allvar) men samtidigt så blir männen fler. Helt enkelt därför att de flesta invandrarna är män (eller barn som det heter i kulturmarxistkretsar). Genomsnittssvensken blir alltså en färgad man med rötterna i Mellanöstern eller Afghanistan. Anderssonskans Kalle kan vi glömma. Han blir kvar på kaviartuberna. Om han inte förbjuds där också.

          Svara
      • Pelle2

         /  04/13/2017

        Det fanns ju ganska många grupperingar inom vänstern på 70-talet så totalt sett var dom ganska många. Dessvärre har dom ju lyckats nästla in sig inom media och är säkert en starkt bidragande orsak till vänstervridningen där.
        Några av dom har ju gjort avbön med sådana som Guillou har ju kvar tron på det kommunistiska paradiset..Med andra ord finns det ett antal av vänsterextremisterna som inte skäms och heller aldrig kommer göra avbön..

        Svara
  10. MiT

     /  04/12/2017

    Svara
    • Hypocrita

       /  04/12/2017

      Borde inte Säpo ha synpunkter om det där sambandet, kan man tycka?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/12/2017

        Ironin är så djup att man inte tror att man kan komma lägre.

        F! ser väl sin chans, nu när det blivit en gnutta knepigare att kombinera miljöpartism och salafism så bjuds det på valboskap till lägst bjudande. Just nu råkar det vara F!.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  04/12/2017

          F! ger ordspråket ”fiendens fiende är min vän” ett nytt ansikte. Alla som hatar vita män, kom så får ni vara med och leka.

          /Frida

          Svara
          • Jan

             /  04/12/2017

            Fi: Partiet för vita medelklasskvinnor och rasifierade islamister. Gillar du Sharia men är feminist samtidigt? Rösta på Fi!

          • Ivar L

             /  04/13/2017

            Den banala sanningen är att någonstans i politiken kommer salafister och andra islamister att försöka hitta sin plats, för de vill vinna inflytande i samhället och är såpass många och har såpass många önskemål att politiken är en viktig väg.

    • G

       /  04/12/2017

      Herregud så trevligt! Tänk tanken att det inte handlar om Fi utan ett annat parti, och att de inte är islamister utan nazister, hade ”interassemen…” och media varit lika tysta och ointresserade då.

      Svara
    • G

       /  04/12/2017

      Svara
  11. Jan

     /  04/12/2017

    Jag vet inte, men jag tycker inte att 68-retorik och terrorism går ihop riktigt. Det blir långsökt och ganska nära det osmakliga. Världen har förändrat sig, flera gånger om, men Wiehe fortsätter med sin rundbågade 68-utopism. Som om det fortfarande var 1968…
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/vRWJl/mikael-wiehes-lat-efter-terrordadet-i-stockholm

    Svara
    • Ivar L

       /  04/13/2017

      Kanske inte skall recensera utan att läsa/lyssna men Wiehe är ett fossil, så totalt irrelevant att det blir tragikomiskt. En människa som överhuvudtaget inte har något av värde att säga om vår samtid. Inte ens i sin vildaste fantasi skulle 68-människorna kunna föreställa sig den situation vi har idag, det finns väl i princip ingenting som liknar det som de drömde om och ändå låter det på dem som att det bara är några rasister och borgares utrensande kvar till målet. Så djävla patetiskt.

      Svara
    • Kristian

       /  04/13/2017

      Vi kanske kan sammanfatta med hans eget ord: ”jättepåverkad.”

      Svara
  12. MiT

     /  04/12/2017

    Svara
    • ‘Rasism skapades av västvärlden’
      Hon borde nog läsa på lite om andra världsdelars historia. Hört talas om Japan t.ex.?

      Svara
      • Ivar L

         /  04/13/2017

        Man behöver faktiskt inte tänka längre än Sveriges territorium. Vad hände med alla de stammar som levde i det som nu är Sverige innan nuvarande nordbor och samer tog över? Modern forskning har ju visat att de i allmänhet skiljer sig väsentligt genetiskt vilket betyder att det sannolikt handlar om någon form av antingen folkmord eller stenhård skoningslös utkonkurrering. Ingen multikulti där direkt, snarare mer en tidig förlaga till det vi kallar rasism.

        Svara
      • Steerpike

         /  04/13/2017

        Jag har hört talas om Japan och antar att något insinueras, men vad? Vore kul med en förklaring.

        Svara
        • Svenne

           /  04/13/2017

          Förmodligen så menar ‘bashflak’ att rasism är normen i världen i allmänhet, och att Japan har en väldigt rasistisk historia. (Japan är inte heller någon mångkultur.)

          Svara
        • Kristian

           /  04/13/2017

          Japan torde vara ett av de mest ”nationalistiska”, misstänksamma och invandringsrestriktiva länderna i världen.

          Svara
          • Steerpike

             /  04/13/2017

            Vad nu än mest ‘nationalistiska’, ‘misstänksamma’ och ‘invandringsrestriktiva’ är tänkt att betyda och i relation till vad kan väl lämnas därhän ett slag, jag är fortfarande nyfiken på vad bashflak menar med sin rasism insinuation.
            @Svenne Så Japan har en ‘väldigt rasistisk historia’? Känner du för att utveckla det påståendet lite?

          • Lövet

             /  04/13/2017

            Varför har allmänbildning ersatts av ”underbygg ditt påstående med fakta som jag missade i skolan och inte ens orkar googla fram”?
            https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nanjingmassakern

          • Steerpike

             /  04/14/2017

            @Lövet Fakta om vad exakt?
            Vi kommer nog inte så mycket längre så jag avslutar med en åsikt och ett påstående. Det är min åsikt att man inte bör insinuera och använda negativa värderingstermer om hela nationer om man inte tänker motivera varför. Mitt påstående är att Japan är en nation med en historia som mig veterligen inte är ‘mycket rasistisk’.

    • G

       /  04/12/2017

      Hudfärgsfixeringen är verkligen på riktigt i hennes hjärna och i det där partiet, fy fan vilka obehagliga typer.

      Svara
    • Pelle2

       /  04/13/2017

      Hon försöker väl applicera det där feministiska svamlet om att kön är en social konstruktion på identitetspolitiken. Dv,s om du känner dig som rasifierad så är du rasifierad.
      Huvudsaken för en nyrasist som Kawesa är att hon kan applicera all världens ondska på vita västerlänningar och ännu hellre på vita,västerländska män.
      Förstår verkligen inte varför den rasistiska idioten bor kvar i Sverige när hon nu hatar oss vita. Flytta till Afrika istället. Det måste ju vara paradiset för en rasifierad person som hon.
      Där kommer hon vara en del av den svarta majoriteten och kommer inte behöva känna sig utpekad.
      Fast något säger mig att det är bättre att leva ett övre medelklassliv i Sverige och låtsas vara förtryckt än att bo i valfritt afrikanskt land…

      Svara
  13. MiT

     /  04/12/2017

    Svara
    • Ivar L

       /  04/13/2017

      Jag väntade mig islamofobvinkeln redan i söndags, men terrorns närhet krävde kanske ett något större säkerhetsavstånd. Det är rätt fascinerande hur det mediala mönster som Magnus Norell beskriver i sin bok Kalifatets Återkomst återupprepas gång efter gång, som ett väloljat maskineri mot stupets rand.

      Svara
    • G

       /  04/13/2017

      Svara
    • Casey Jones

       /  04/13/2017

      Undrar hur stämningen var på Drottninggatan i fredags…

      Svara
    • Kristian

       /  04/13/2017

      ”särskilt kvinnor”
      ”studieförbundet”
      ”rasistiska eller islamofobiska”

      De vet hur de skall uttrycka sig.

      Svara
    • Kristian

       /  04/13/2017

      Svara
  14. G

     /  04/12/2017

    Svara
    • Ivar L

       /  04/13/2017

      Det är ju helt klart problematiskt med Facebookgrupper som startas i någons namn men som har åsikter som den benämnde inte stödjer. En del sociala medierfenomen blir patetiskt idiotiska. Skall man stödja någon måste man väl bygga det på vad personen i fråga tycker annars är det väl inget stöd?

      Svara
  15. G

     /  04/13/2017

    Bättre sent än aldrig Elisabeth! I sitt FB-inlägg länkar hon till en artikel som jag antar att hon har läst….

    ”Sverige har öppnat dörren för terrorister genom en felaktig politik mot radikal islamism. Den måste ändras, skriver freds- och konfliktforskaren Svante Cornell.

    Sedan lördagskvällen står det klart att den 39-åring från Uzbekistan som nu har häktats för terrordådet i Stockholm sympatiserar både med den radikala islamistiska gruppen Hizb-ut Tahrir och med terrorgruppen IS. Detta har viktiga konsekvenser för att förstå den hotbild som vi står inför.

    I början på 2000-talet stod svenska myndigheter inför ett problem; fler och fler uzbekiska medborgare sökte asyl i Sverige med motiveringen att de förtrycktes i sitt hemland på grund av religiös övertygelse. Det var inte förvånande i sig; sedan radikala islamister hade försökt att mörda den hårdföre sekuläre presidenten Islam Karimov 1999 hade säkerhetstjänsterna blivit ännu mer hårdhänta mot islamiska grupper som inte följde statens officiella toleranta och moderata islam. Vad som var mer förvånande var att många asylsökande uppgav sig vara medlemmar i Hizb-ut Tahrir (HT).

    HT skapades i Jerusalem 1953 av Sheikh Taqiuddin an-Nabhani. Det är en radikal salafistisk organisation som strävar efter att skapa ett globalt kalifat. Med andra ord delar HT samma ideologi som al-Qaida och IS. Skillnaden är att HT hävdar att de ämnar åstadkomma detta enbart med fredliga medel. Men HT:s ideologi är starkt antivästlig och antisemitisk, och därtill tydligt våldsbejakande. I Danmark åtalades HT:s ledare för hets mot folkgrupp efter att organisationens flygblad uppmanat till mord på judar.

    Varför skulle någon erkänna medlemskap i en sådan organisation när de sökte asyl i Sverige? Svenska myndigheter hade fastställt att Uzbekistans förtryck mot rörelsens medlemmar var av sådan art att man inte kunde skicka tillbaka anhängare till landet. Med andra ord garanterades HT:s medlemmar och sympatisörer i princip asyl i Sverige. Självfallet visste HT detta och uppmanade sina medlemmar att söka sig just till Sverige.(Forts)”
    https://www.svd.se/terrordadet-vi-maste-sluta-brottas-med-skuggor

    :/ Jag säger då det, herregud. Läs gärna hela. Jag tror dock inte att Fi, Kawesa och islamisterna som ger henne hejarop håller med om mycket. ”Utmaningar” har vi så det räcker och blir över vid det här laget.

    Svara
    • Ivar L

       /  04/13/2017

      Dagens Sverige hade antagligen gett Hitler med anhang asyl om de avsatts och jagats ut ur Tyskland av något annat mer rimligt tyskt parti. Är du förföljd och extremist? OK: Asyl!

      Svara
  16. G

     /  04/13/2017

    Svara
    • Ivar L

       /  04/13/2017

      Om det här är sant och inte oppositionen agerar så är det skandal! Är det alltså Dan Eliasson som spökar återigen eller vem har ansvaret om detta stämmer?

      Herre min jisses, den skit som kommer bubblande från botten nu… Bra att det sker men det är riktigt skrämmande att det inte verkar finnas någon ände på vansinnet.

      Svara
      • Inge Post

         /  04/13/2017

        Ytterligare ett bevis för hur fruktansvärt dåligt Stat och Regering skött hela den här härvan.

        Det börjar dra ihop sig till #RakhmatGate med tanke på hur hela den här ”affären” är (miss)skött och hur mycket som kommer fram. Kort och gott, hur mycket mänskligt lidande hade vi kunnat spara genom att skicka denna dåren till ett fångläger i Gulag?

        Svara
    • Så, en man utan medborgarskap i Sverige och fasta kopplingar i landet som var på väg in för att kriga med terrorister deporteras till Sverige? Varför?!

      Svara
    • G

       /  04/13/2017

      Från artikel jag postade längre ner bland kommentarerna….

      ”Enligt uppgifter till Reuters och ryska Interfax stoppades den terrormisstänkte Rakhmat Akilov i Turkiet när han under 2015 försökte ta sig till Syrien och ansluta sig till IS.

      Men han ska ha skickats tillbaka till Sverige och inte till Uzbekistan eftersom att han hade sökt asyl i Sverige.

      Dekonstruktiv kritik: Könsmaktsordningen


      http://www.expressen.se/nyheter/akilov-var-van-med-kand-is-rekryterare/

      Svara
  17. G

     /  04/13/2017

    ”Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg rättas av inrikesminister Anders Ygeman.

    På Twitter har hon hävdat att det inte verkställs några utvisningar till Uzbekistan – landet som den terrormisstänkte Rakhat Akilov skulle ha utvisats till.

    – 26 uzbeker har återvänt med tvång bara under de senaste två månaderna, säger inrikesminister Anders Ygeman i kvällens ”Bara Politik – med Niklas Svensson”.
    http://www.expressen.se/nyheter/ramberg-rattas-av-ygeman-40-har-akt/

    Svara
  18. G

     /  04/13/2017

    Hahahahaha!

    Svara
    • Ivar L

       /  04/13/2017

      Ja, det finns en komisk aspekt naturligtvis men i grund och botten är allt det som nu dras upp djupt skrämmande. Redan 2003 ringde alltså varningsklockorna för den ideologiska inriktning som skapat den situation vi har idag. Nästan lite svårt att ta in att om media och svenskarna uppmärksammat och funnit det oacceptabelt med terrorflörtar kanske de politiker som designat vår totalt perversa asylpolitik inte haft makten och våra problem inte varit av den dignitet vi ser idag. Till och med terror i andra länder, såsom i Paris där ju en av terroristerna komfrån Sverige, kanske hade blivit svårare med ett mer rimligt styre i Sverige.

      Svara
  19. G

     /  04/13/2017

    ”Klart rasisterna är glada nu

    I fredags natt fick jag ett lyckligt meddelande på Facebook. Det kom från en person som kallar sig nationalsocialist. Han myste över det som hänt i Stockholm, skriver Viktoria.

    Journalist och kommunikatör”
    http://www.expressen.se/debatt/klart-rasisterna-ar-glada-nu/

    Svara
    • Inge Post

       /  04/13/2017

      ”För mig går gränsen för vad jag orkar ha i mitt flöde vid personer som är nazister, eller som helt bekänner sig till någon annan form av fascism.”

      Gäller det även Islamister, eller feminister som tycker att det är ”dags att klippa kuken” eller militanta vänsterextremister ?Eller är det dubbla måttståckar som vanligt ?

      ”detGodahatet

      Svara
  20. G

     /  04/13/2017

    Svara
  21. Porta

     /  04/13/2017

    Nu är Porta här igen med en menlös kommentar…
    Har egentligen koncentrerat mig på att bli onykter nu när jag tagit påsklov så jag har väl inte läst igenom tråden ordentligt än som jag brukar, för det kan jag säga… brukar bli rätt fast i kommentarerna här och deras utvinklingar i Twitter och andra bloggar så det tar en jäkla tid att läsa… men vill som oftast lämna er med sång (som någon sa…) så plockar fram en favorit som i mitt tycke fångar mycket av andemeningen bloggägaren försöker förmedla som jag ser det…
    https://www.youtube.com/results?search_query=cal+smith+the+lord+knows+i%27m+drinking

    Svara
    • Porta

       /  04/13/2017

      Nu kom jag ihåg vem som sa… (Som om jag skulle glömma så enkla saker… Hedvig) Det här är svensk kultur där jag kommer ifrån och om MP och kulturministern vill fundera på hierarkier i kulturer så står det här över bönutrop från alla moskér i världen i min bok! Lyssna å njut! (Den underbara Sofia Karlsson är givetvis sin egen person och skall inte sammankopplas med vilka politiska åsikter ni nu tror att ni kan projicera på mig)

      Svara
  22. Frida Gustavlin

     /  04/13/2017

    Rundgång i trollfabriken…

    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/rebecka-karde-sa-dras-maskineriet-igang-mot-papperslosa/

    ”Men det mest förljugna med hela retoriken är kanske hur man osynliggör det faktum att dessa papperslösa migranter inte alls står helt utanför samhället. Tvärtom är de ju, som Åsa Linderborg påpekar (AB 10/4), en alldeles avgörande kugge i det låglönemaskineri som byggts upp de senaste decennierna av exakt samma politiska krafter som nu talar om krafttag. De jobbar på krogar, på byggbolag och inom servicesektorn, för 50 kronor i timmen och undantagna all arbetsrätt, och om de plötsligt försvann skulle landets ekonomi rasa ihop.”

    Så då var Åsa Linderborgs artikel om att Sverige stannar upphöjd till högre fakta. Rebecka Kärde bryr sig inte ett jota om att Linderborg saknar källa eller argument för det hon säger, hon är dock duktig kulturjournalist och lägger till lönen, femtio kronor. Blir mer och mer en Klintbergare av det här.

    Vi pratar alltså om ca 18000 personer som ligger på gränspolisens bord som utvisningsäreende. Och ja, jag tänker inte ge någon källa på det. Tror verkligen Linderborg och Kärde att Sverige stannar och att ekonomin plötsligt skulle rasa samman om dessa lämnar landet?

    Vad kan vi tro att kostnaden för Akilov landar på – några miljoner, eller snackar vi snarare någon miljard? Vad är kostnaden för all hantering av alla akuta åtgärder? Polis, inställd tunnelbana, förlorad arbetstid, stängda butiker, brandkår, sjukvård etc. Vad är kostnaden för de långsiktiga? Nedsatt arbetsförmåga, sjukskrivningar, utredningar, rättsprocess, ny lagstiftning, fysiska åtgärder.

    Om någon skulle ställa frågan per majl till Linderborg eller Kärde var de fått dessa uppgifter ifrån tror ni att den skulle få något svar? Knappast.

    Svara
    • Men snälla. Vad har hon ens för belägg på att alla dessa svarta jobb inte skulle bli ”vita”? Krogarna kommer fortfarande behöva arbetare, folk kommer fortfarande behöva flyttjänster – skillnaden är väl att de får betala rätt pris för det. Sanningen är att folk använder sig av svartarbetare för att det är billigare.

      Svara
    • Nej

       /  04/14/2017

      Om vi räknar lite på det, vi tar hjälp av Pk-nomics. (Det bör dock antecknas att jag har inte klarat av matte A, detta är dock en fördel när man räknar med Pk-nomics.)

      18000 som jobbar 10 timmar om dagen i 365 dagar med 50 kr i lön/h (det är ju klart att de tvingas jobba i pass om 10 timmar!vad trodde ni,det är ju stackars slaaaav…jag menar baaaarn vi pratar om här!

      Det motsvarar alltså 29 863 636 flaskor rött vin av hyfsad kvalité.
      Eller lite drygt 28077 Domaine de la Romanée Conti Grand Cru för 117 000/flaska om man tycker det kittlar bättre i gommen.

      ja…många flaskor blir det.

      Svara
  23. G

     /  04/13/2017

    En sak jag noterar är att den där Rebecka på DN som tog en mening ur ett längre resonemang som Ivar gjorde på Twitter, hon har själv inte ens twitter vad jag kan se, iaf inte under eget namn, alltså måste hon antingen specifikt ha läst och scrollat i Ivars twitterflöde eller kanske sett en retweet hos en vänsterkollega som möjligen retweetade 1 av flera tweets och såg där efter en möjlighet till det hon sedan gjorde i artikeln. Eller så har någon ohederlig vänsterkollega skrivit om Ivars tweets på Facebook och hon fick reda på det den vägen. Men det kan knappast höra till vanligheterna att en ”journalist” skriver en artikel om en mening av en journalistkollega på twitter men själv inte ens finns på twitter. Det är alltså inte så att Ivars tweets dök upp i Rebeckas eget flöde på twitter.

    Svara
    • G

       /  04/13/2017

      Kan nämna till @Frida ovan och andra, stoppa sidan på DN från att laddas helt så kan ni läsa Ivars replik till Rebecka om ni vill.

      Svara
    • Pelle2

       /  04/13/2017

      Bra skrivet av Arpi. Det visar viken ohederlig agendajournalistik som DN driver om nu någon inte redan visste det.
      Rebecca vill, precis som många andra godhetsapostlar, att ett nej till uppehållstillstånd inte skall betyda ett skit om den som skall utvisas vill stanna kvar.
      Hon verkar också tycka att vi får acceptera att det finns terrorister i landet genom att lagen mot terrorism skall vara oförändrad. Undrar om hon skulle vilja säga det till offrens anhöriga för det senaste terrordådet ?
      Något säger mig att hon inte vill ta konsekvensen av sina åsikter utan det skall någon annan göra..

      Svara
  24. G

     /  04/13/2017

    ”Aleksandra: Utvisningsbeslut måste verkställas

    Statsminister Stefan Löfven sade på S-kongressen att alla som får avslag ska åka hem. Samtidigt driver hans partikollegor i kommunerna en politik som underlättar för personer som inte har rätt att vistas i landet att leva gömda.
    ..[..]..
    Att just 39-åringen kunde avvika är extra illa då han var känd av Säpo sedan tidigare. Sannolikt är det fler av dem som gått under jorden som utgör en fara för rikets säkerhet. 39-åringen är inte heller den första som begått ett allvarligt brott efter ett utvisningsbeslut: även mannen som högg ihjäl två personer på Ikea år 2015 hade fått ett sådant.

    Hade utvisningarna av dessa personer fungerat som de skulle hade de inte kunnat begå dessa brott. Nu behövs mer resurser och fler poliser för att fler avvisningar ska kunna verkställas. Att förvara de som riskerar att avvika är inte heller orimligt. Men det räcker inte med det.
    ..[..]..
    De som har fått avslag ska åka hem. Då kan vi inte samtidigt tillåta parallella samhällen att växa fram; det är inte bara kontraproduktivt utan också ovärdigt – och potentiellt farligt.”
    http://www.gp.se/ledare/utvisningsbeslut-m%C3%A5ste-verkst%C3%A4llas-1.4231440

    Svara
    • Pelle2

       /  04/13/2017

      Det är ju ett hån att Löfven säger att de som har fått avslag på sin asylansökan skall åka hem när han inte ens kan förmå sina partikamrater i kommunerna att leva efter det.

      Svara
  25. G

     /  04/13/2017

    ”Teodorescu: Land skall med lag byggas”
    http://www.gp.se/ledare/teodorescu-land-skall-med-lag-byggas-1.4233330

    Så bra och förklarande skrivet, t.o.m den mest insnöade Fi:aren borde fatta lite bättre efter att ha läst den här texten, att detta ska vara så otroligt svårt att förstå och acceptera för vissa, I just don’t get it.

    Svara
    • Ivar L

       /  04/13/2017

      Men se upp med alla gamla Reinfeldare och de partier de torgför som nu låtsas att de kommer att styra upp den urspårade migrationspolitiken. Väl vid makten kommer de nog inte att leverera.

      Svara
      • G

         /  04/13/2017

        Ja. Inte för att Hanif är en Reinfeldtare egentligen. Men som HB sade när han var gäst i Flams podd. Han sa att M har 0 trovärdighet i de här frågorna nu och att han förväntar sig (eller räknar med) att det kommer ta kring 8 år att bygga upp någon sorts förtroendet igen. M:are hade ju kunnat försöka göra något åt Reinfeldt, hört sig för med andra inom partiet och samlat röster och bildat en lite större grupp av kritiker som sen gemensamt gick ut i media och kritiserade inifrån, men man gjorde ingenting under lång tid, alla var fega och bara åkte med fast de egentligen inte gillade läget.

        Svara
        • G

           /  04/13/2017

          Det där sista om att ingen gjorde nåt är IMO, och inget Hanif sa i podden, bara för att förtydliga 😛

          Svara
    • Pelle2

       /  04/13/2017

      Bra skrivet av Teodorescu också. Det är absurt att folk som inte har uppehållstillstånd har rätt till billigare sjukvård t.ex än landets egna medborgare.

      Svara
  26. Ivar L

     /  04/13/2017

    Bevittna nu hur gammelmedia bygger upp narrativet som går ut på att till varje pris relativisera islamismen på olika vis. Damage control med ett toalt obegripligt syfte.

    ”Modernitetens genombrott i väst var inte någon fredlig historia, så det är inte så konstigt att också den muslimska världens möte med upplysningens ideal präglas av våldsamma reaktioner.”
    https://web.archive.org/web/20170413062304/https://www.svd.se/darfor-sjuder-samtiden-av-besinningslos-vrede/om/terrordadet-i-stockholm

    Någon mer än jag som tycker modernitetsvinkeln känns aningen krystad i fallet fundamental islamism? Sedan fortsätter texten med att i ganska vanlig ordning nämna terrorbrott som inte har islamistiska förtecken. Ni vet, precis som när högerextremister begår terrorhandlingar och media alltid berättar om islamistiska dåd…not.

    Jaja, de som indirekt är ansvariga för att islamister infiltrerar landet kände sig kanske lite chockade en stund på fredagseftermiddagen när de verkligen såg blod och död men nu har det gått över. Postmodernismen är ju trots allt en beroendeframkallande drog.

    Svara
  27. Svenne

     /  04/13/2017

    #satir #sarkasm

    Svara
  28. Svenne

     /  04/13/2017

    Om Winston Churchill varit flumliberal…
    https://twitter.com/StegetEfter/status/852216222301159425

    Svara
  29. michael.

     /  04/13/2017

    Har nu lyssnat på podden vilken du länkat till,kan verkligen rekomenderas.
    Yvonne Hirdmans namn kommer i framtiden att nämnas tillsammans med hennes intellektuelle jämlike inom forskning Lysenko.

    Svara
  30. G

     /  04/13/2017

    ”‘It’s OK for Muslim men to hit their wives’

    Muslim men are allowed to hit their wives — but only gently, and not with fists, instead using short sticks and pieces of fabric, according to a new video produced by the Australian women’s branch of radical Islamic political movement Hizb ut-Tahrir.

    The video, posted to Facebook by the Women of Hizb ut-Tahrir Australia, features a Muslim woman, who identifies herself as Sydney primary-school teacher Reem Allouche, demonstrating the appropriate ways by which Muslim men may discipline their disobedient wives.”
    http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/its-ok-to-hit-wives-say-hizb-uttahrir-women/news-story/52dd838887cb0a0c32686c7a31cb96d8

    Svara
    • G

       /  04/13/2017

      Den här kommentaren av Robert kunde bli direkt översatt till svenska och det skulle stämma på pricken….

      ”Robert:
      They’re integrating well aren’t they…What a joke, thanks alot to our politician who put us in danger and refuse to hear the warnings of the Australian citizens who live in the suburbs….”

      Svara
    • G

       /  04/13/2017

      Och dessa två….

      ”Peter:
      I am extremely offended … not so much by the fact that in islam wives can be beaten by their husbands, but by the fact that Australian governments tolerate islamic culture and ideology without question, on the grounds that it’s all part of a multicultural Australia. That is extremely offensive to me.”

      ”Douglas:
      Please, please someone in the government, police force, immigration department, foreign affairs department, AHRC, ABC, SBS (and whoever else has even a minute stake) tell us why this organisation is not outlawed in Australia, how these people can be regarded as suitable to pass the citizenship test, how soon we can expect outrage from the ”progressives”, when the feminist protesters will arrive, when the GetUp campaign will begin, and WHY, WHY, WHY we tolerate this abomination in our country?”

      Och det låter även som om ABC är Australiens svar på SVT….

      ”Alex:
      Note to new ABC Chairman, if this is not covered on ABC News tonight, there’s your non existent bias.”

      ”John @Alex:
      Rest assured, the ABC will cover all the rebuttals and excuses given today, and then they will somehow try and pin the ”backlash” on Tony Abbott.”

      Svara
    • G

       /  04/13/2017

      Jaså ? Men det är verkligen inte Sveriges ”immigration program designed to avoid”, så det har vi också fått på flera platser så det räcker och blir över! Stick to your plan!…

      ”Tim:
      Exactly what does our largely successful Western liberal democracy gain from granting citizenship to the no doubt many thousands of people who subscribe to the views of organisations like Hizb uT Tahrir? Surely the only conceivable outcomes will be negative. It’s hard to imagine such people wanting to marry non-fundamentalist-believers, and so the likely long term result will be the formation of religious and cultural ghettos — precisely what our immigration program is designed to avoid.
      Tim C.”
      ———-
      ”Stuart:
      There is zero tolerance in Australia for domestic violence.
      It is a crime. These ladies need to realise they are living in Australia where sharia law does not exist, and domestic violence is a serious offence.

      Joanna (Stuart’s wife)”
      ———
      ”Anita:
      There is only one thing worth asking…What would a Social Justice Warrior do?”
      ———-.

      Desto mer jag läser bland kommentarerna desto mer känner jag igen mig av hur det låter här, för helvete Australien, inte ni också.

      Svara
      • Kristian

         /  04/13/2017

        Nästan likadant överallt. Bara Israel och Schweiz har vaknat.

        Svara
  31. G

     /  04/13/2017

    https://twitter.com/KSedvall/status/852425703391993856
    Ola: ”Kommunikationschef centerpartiet.”…..

    Henrik: ”Tidigare pressekreterare (M)”…..

    Motarbetade ? Jaja, visst visst, pffft…..

    Svara
  32. G

     /  04/13/2017

    Svara
    • Kristian

       /  04/13/2017

      Ja, den går ju på svensk teater driven med svenska skattemedel – vore konstigt om det kunde bli annorlunda!

      Svara
  33. G

     /  04/13/2017

    ”Socialdemokraterna lovar 10 000 nya polisanställda till år 2024.

    Utspelet sågas nu av Leif GW Persson.
    – Det finns inte en chans att utbildningsapparaten fixar det, säger polisprofessorn.

    Samtidigt bedömer han att den hårt kritiserade rikspolischefen Dan Eliasson ”med all säkerhet” nu sitter säkert – åtminstone fram till valet 2018.

    Flera partiledare har krävt rikspolischef Dan Eliassons avgång. Men efter terrordådet – och den hyllade polisinsatsen – är läget ett annat, konstaterar Leif GW Persson.

    – Det är ju ingen slump att Dan Eliasson sitter med på alla presskonferenser. Han har svårt att dölja sin belåtenhet. Vad har han där att göra egentligen? I saklig mening pratar han bara en massa skit. Men det här ger honom respit. Med all säkerhet sitter han kvar till valet.(Forts)”
    http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-persson-sagar-polissatsning/

    Hahaha, det är bra, kritisera på bara! Det är nog ingen slump att det var Eliasson som blev RPC heller har jag en känsla av, mer inkompetent chef måste vara svår att hitta, fyfan, blir förbannad bara jag tänker på fru Uvells långa genomgång av Eliassons alla klavertramp.

    Svara
    • Kristian

       /  04/13/2017

      Tror mer på Antonssons förslag
      http://iotakt.se/har-och-nu/
      ”Jag vill ha 1000 nya säkerhetspoliser på Säkerhetspolisen. Det är en fördubbling av landets författningsskydd. Det ger Säkerhetspolisen dubbelt så starka muskler att leta upp hot innan hoten blir verklighet.
      […]
      Beredskapspolisen borde återuppstå i mina ögon, med en större numerär, för att kunna avlasta den vanliga polisen i sitt arbete när så behövs. Att skaka fram 2500 – 3000 beredskapspoliser ur tidigare led av värnpliktiga militärpoliser eller poliser som har valt lämnat arbetet borde vara avsevärt mycket lättare än att hitta 10.000 villiga polis-wanna-be:s bara sisådär.”

      Inte 10000 som inte kommer att kunna göra något (eftersom de snabbutbildats och inte har någon erfarenhet).
      Strax under hälften så många som kommer att bli effektiva nästan direkt.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/13/2017

        Som sagt, jag har argumenterat för fler poliser här vid ett flertal tillfällen, och mitt förslag är att sänka kraven på våra poliser. Vi kan sälerligen uppgradera en hel hög med säkerhetsvakter och ge dem polisens befogenheter vad gäller att utöva våld, gripa och lagföra brottslingar.

        Våran högskolepolis är för dyr och utbildningen tar för lång till. När de är klara tror de, lite tillspetsat, att de är någon typ av akademiker.

        Gör polisutbildningen max sex månader, sänk ingångslönerna, bekosta vidareutbildning på arbetstid för de som är begåvade nog att lära sig mer om hur man är en mer avancerad typ av polis. Fler poliser med lägre utbildning = mindre arbetsbelastning och mindre gnäll om att deras löner är för låga.

        Svara
        • Kristian

           /  04/13/2017

          Det där med akademiseringen är väl ungefär Stormares analys av fadäsen där tre poliser inte lyckades omhänderta en person.
          Inte ”kvinnor”, inte ”svaga”, utan överakademiserade och har inte fått den utbildning på plats som Stormares generation poliser fick.

          Svara
      • Eftersom man inte ha lyckats fylla platserna på polishögskolan trots att man sänkte kraven rejält, lär det inte bli så många poliser till om man inte börjar plocka på gatan eller höja lönen med åtskilliga tusenlappar. Sedan avgår vissa och en stor del av de nuvarande går i pension.
        Jag tror att det blir +-0 de närmaste åren i alla fall.

        Svara
  34. G

     /  04/13/2017

    ”Redan 2015 blev den misstänkta terroristen Rakhmat Akilov vän med jämnårig uzbekisk man som bodde i en av Stockholms förorter – och var känd i muslimska kretsar för att rekrytera till IS. Det berättar Expressens källor.

    Det två männen brukade träffas i en källarmoské i en av Stockholms förorter men även i rekryterarens tillfälliga bostad, som användes som mötesplats för radikalisering av män och kvinnor från Uzbekistan och andra länder.”
    http://www.expressen.se/nyheter/akilov-var-van-med-kand-is-rekryterare/

    Fan vilken bra koll vi verkar ha på förorterna, rena vilda västern.

    Svara
  35. Svenne

     /  04/13/2017

    Om löneskillnader: (länk i tråden)

    Svara
  36. Svenne

     /  04/13/2017

    Svara
  1. Genuspiloter | WTF?
  2. UIUIUI! Hora! – Lisas lappar

Lämna ett svar till Ivar L Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.