Precis som man trodde i Kil

Det där fallet i Kil med den äldre kvinnan som mördades visade sig handla om precis det som de flesta redan ”visste”, afghanen sexutnyttjades av den gamla kvinnan. Hon engagerade sig i div olika asylaktivism-projekt, skolarbete, hon lagade mat, de kallade henne för ”mormor” osv. Förmodligen för att kunna komma nära för att kunna utnyttja sin maktposition gentemot de unga asylsökande afghanerna.

Undrar om Expressen hade skrivit att det var en ”kärleksrelation” om det var en 70-årig gubbe som sexuellt stenhårt utnyttjade en (finns säkert flera ensamkommande som besökt hennes säng…) ensam 20-årig tjej från andra sida jorden i stark beroendeställning? Hade man kallat det ”kärleksrelation” då? Hade man skrivit att det var ”sexmöten”? Knappast va…

Det här förstod alla så fort det avslöjades vilka som var inblandade där i Kil. På ett sätt har jag viss förståelse för afghanens agerande faktiskt, jag ursäktar inte men har viss förståelse. Tänk att som ung vuxen bli sexutnyttjad av 60-70-åringar som du är i beroendeställning till och det tar aldrig slut? Av folk som har hela svenska journalistkåren bakom sig? Som har hela politikerkåren bakom sig? Som sponsras av svenska skattebetalare? Osv? Tänk när kravet på sängbesök kommer för 10:e gången och du hatar det varje gång och blir mer och mer desperat?

Hela cirkusen runt de sk ”ensamkommande” är som en statlig bordell med unga män att köpa för äldre och medelålders kvinnor. Fast de slipper betala själva eftersom skattebetalarna står för köpet. Det insåg de flesta för många år sedan men journalister och media har totalvägrat att ens nämna det tidigare utan tvärtom, man har uppmuntrat det genom eufemismer som vi ser ovan.

Ännu ett fall som får anses hamna på svensk medias samvete eftersom de möjliggjort detta genom att aktivt och målmedvetet har valt att absolut inte granska någonting runt cirkusen kring de ensamkommande!

Hur hade rapporteringen sett ut om det handlade om unga thailändskor och äldre och medelålders svenska män? Om det var äldre män som klängde på de unga thailändskorna? Som kramade dem hela tiden? Som lät dem flytta hem till bostaden? Som svärmade runt dem med glittrande ögon? Om de unga thailändskorna kallade männen för ”pappa” och männen kallade dem för ”min lilla thailändska”? Om männen skickade 5 stora bultande hjärtan på fb i varje mening de skrev?

Hade det blivit snyftare om hur de vid utvisningar tittar trånande på varandra genom ett fönster? Hur de längtande skickar sms till varandra? Kolla särskilt vilka som skrivit under artikeln så ser ni namnet Henry Ascher från Barnläkarföreningen, samma Ascher som var inblandad i förnekandet att det var bluff och båg om de apatiska så tortyren av dem kunnat fortgå i över 15 år.

På TV så bjuds batikdamerna in och får gråta över att ”deras” lilla afghan ska utvisas, minns ni på TV4 när det var några där och Peter Jihde knappt vågade säga någonting då hon grät hejdlöst? Inte en enda fråga som kunde antydas vara kritisk fick han fram. Så lättfintad…

Men vad är det där? Ja ungefär sådär går faktiskt snacket bland batikdamerna om de unga afghanerna. Finns massor med mer i inlägget! Missa inte!

Tror ni mig inte?

Från en artikel på Blankspot om de ensamkommande för några år sedan.

En tråd på facebook. Kolla gärna själva, detta är riktiga skärmdumpar som jag tagit.

Jag gissar att de äldre kvinnornas resor till Gambia för att ”dansa”, för ”maten” och för ”stämningen” har minska betänkligt de senaste 7-8 åren. De som reste dit har väl startat HVB-hem i stället.

Men tillbaka till Kil, Samhällsnytt har rotat lite mer i det där och tagit del av FUP:en (gissar jag) och den här dök upp

Kolla språket. ”Hej min älskade pöjk” och sen ”mormor”. Det är inte sunt! Men man känner ju igen det där bisarra språket från kvinnorna som svärmade runt den där Arif och försvarade honom när han avslöjats inte bara ljuga om sin ålder utan även som sexualförbrytare på ett konfirmationsläger för tjejer dit kyrkan särskilt bjudit in honom…

Det ovan är bara en bråkdel av alla som såg ut sådär! Finns massor med mer här!

Det där med Arif blev en liten följetong där kvinnornas svärmande närmast eskalerade för varje lite grej han skrev på fb

Det kryper i mig. Igen. En kudde med Arif som motiv.

Då var det dags för den där otäcka krypande känslan igen. Man jämförde honom med Mandela, Dalai lama och så var han Ghandis reinkarnation också. Gissar att tjejen på konfirmationslägret inte håller med.

Den krypande känslan. Nu fick han PUT efter att ha haft utvisningsbeslut. Det visade sig att samma kyrkliga kvinna som släppte in honom till konfirmationstjejerna också var en starkt bidragande orsak till att han fick PUT. Och samma språk av samma svärmande kvinnor…

Fan, att komma från Afghanistan (Iran) verkar vara en effektivare trosöppnare än champagne och jordgubbar…

Nu har ni lite lördags- och söndagsläsning!  😛

MVH

MiT

Lämna en kommentar

146 kommentarer

  1. MiT

     /  10/12/2019

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2627984357296139/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARCF9XqqFhSN1iEet2L7PTLkLkEIc21PN7QiKZFLRpDwECXJvZaNodZvt7TH-nWcYeDLT4-XhcCQWY5uaRpERZ8DIIidB39C01PGIx4l52tIN4Vc9D756y7q1zu5vWR8KYdDjNHb9_-icfiNfbKJf1Od1KAc1XaiYB2j32YKlIfqUTyoECBvYAtUwAfZVCxfGr0aIRKH_fTMG8nuIaRac9_orIqsTVZYlibekpQtmAsouqQns9TopDec58MsiS8mOxnj2-Gttfx6wFYBFnfqTvgW3YvIGAXTrYgZXPeYv5QKp-E1m6b4nH35x0hRMQ_1OjZGeNkJhIzTUjyQ_S5k9V0nzJi5OxRU6X7FMcuxwEPrHKTqRYdpJQal&__tn__=-R*

    Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/13/2019

        https://www.expressen.se/gt/lararinnans-sms-till-50-ar-yngre-eleven-fore-mordet/

        ”Men trots att kvinnan beskrivs som en nära vän till eleven, som hjälpte till med skjuts, sovplats, läxhjälp och till och med pengar, anade ingen att kvinnan och den unge mannen också hade en sexuell relation.”

        Ingen anade något, okej…

        Svara
        • MiT

           /  10/13/2019

          Eller hur, ingen anade liksom… Som om folk plötsligt har blivit blinda och dumma i huvudet samtidigt. Reportern borde såklart ha frågat ”Hur kan man INTE ana något? Hur är det möjligt?”.

          Svara
        • Ivar L

           /  10/13/2019

          Man ser det man vill se.

          Svara
        • Senior

           /  10/13/2019

          Man kan ju dessutom undra hur batikhäxornas beteende gentemot dessa bygger upp förväntningar och antaganden hos dem gällande Svenska kvinnor överlag.

          Det lär ju inte direkt få våldtäktsstatistiken åt rätt håll om man säger så, om Afghanerna luras tro att svenskor överlag är på detta vis…..

          Lägg därtill den indoktrinering de genomgår gentemot de Svenskar som protesterar med Lamotte som exempel ovan.

          -Afghanerna luras ju att tro det är Lamotte och övriga samhället som avviker, emedan det i själva verket är batikhäxorna och deras skeva syn som Afghanerna får lära sig vara ”normen”.

          Dessa människor lär vara starkt bidragande till asyllandet.

          Svara
          • Senior

             /  10/13/2019

            Jävla rättstavning!
            Asylhaveriet, skall det ju stå.

          • Senior

             /  10/13/2019

            Tillägg:
            Avsikten är inte att på något vis ursäkta Afghanernas beteende, utan att påvisa batikhäxornas roll i det hela.

          • Kronblom

             /  10/14/2019

            Tänk dig att ha en afghan i byrån
            i en ask bland andra grejer
            när som helst du får lust så plockar du fram din ask.
            Känner du dig ensam syster
            Lite kelfull eller dyster
            har du alltid asken att ta till.
            Sen har du kul tills det blir tråkigt
            blir det obekvämt och bråkigt
            stoppar du bara ner din afghan i lådan när du vill.

    • Ivar L

       /  10/13/2019

      Ahmad kanske påstår att han mördat Lamotte och Ekeroth för att framstå som galen och få mildare straff?

      Håller med Lamotte i det han skriver men den här formuleringen blev väl lite tokgi:
      ”Det får vara slut med allt det här brunsmetandet innan något går illa på riktigt. ”

      Det har väl gått illa på riktigt när en person fått nacken knäckt och dött?

      Svara
  2. Senior

     /  10/12/2019

    Arif ja, det har varit väldigt tyst i media om honom nu, liksom tjejen som påstod sig företräda afghanerna.

    Vad hette hon nu igen?
    Hon som protesterade och skulle bli vår nästa statsminister.
    Hon som många trodde egentligen var man.

    Knäpptyst även om henne nu.

    -Men de har väl fullt upp med Greta…

    Svara
    • Nils Hult

       /  10/13/2019

      Är det någon som vet vad det blev av Arif?

      Svara
  3. MiT

     /  10/12/2019

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156690605191824&set=a.10152079470616824&type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARDCee-jdqd4GUEJq9JLhIVF21DoFj9PFmblHfJmsJQM0jQMryYwLWte7vdtD7ewIz0cQi61j5s9EGD80rwWVxIR-Is5Y46GpSz-qu9-Xj0Ml9jv51ZDcfITLb2GjHb4tsXIQhl9HXOcbbMpsAV6EDUE5hcPwdQauepl6sbYbdoX7RaNAmAMrwbVw9UI4wQTlySLX4LF_k4-3O7PfzJo1Oq8rAitsfuTHFiPd4ytYjZaEn_HHCgpH9hPnU0XsVxDGqpfs9uCAtOiGrFschrjb0vdqBOwuh8W9gsOX7hBksDcLPc9Y4fjmRrvzdPEWk2D-M8uY4OmLAEIZdr4UkYiu9ZBkWrZbkDqrEFYuNqdcvBE3NcBN6nsx5XfYl3j7qfzHBsSma9X0F22aPP31KXKeS79gJerJJkLgP8s7pgG2Q3rp_9C2msb2lqGaIlsfgxtaBKxu66E2TyqyWFEGVWk9TZ3DEEMwc1bq3rwhyPvwQR1XVIyUmqaFLQAC2iFAFU&__tn__=-y.g*

    Svara
    • Senior

       /  10/12/2019

      Hur fan kan han ens få rösta utan medborgarskap och utvisningsbeslut?
      Jävla vansinne!

      Svara
      • hllviken

         /  10/12/2019

        Multiplicerat en miljon gånger! Systemkollaps!

        Svara
        • Senior

           /  10/12/2019

          Japp, vi bevittnar i detta nu fallet av en civilisation.
          -Från insidan.

          Svara
      • Törnrosa

         /  10/12/2019

        Nyfiken på hur mediets uppgifter om mordförloppet bedöms. Alltså hur exmannen känner att – i officiella dokument – anklagas för bestialiskt agerande av en miljöpartist som anlitat mediet.

        Lamotte upplevde (fullt förståeligt) obehag av att vara omnämnd som mordoffer i protokollet.

        Senior: Fatemeh Khavari heter hon som planerar att bli statsminister. mvh

        Svara
        • Senior

           /  10/13/2019

          Javisstja, så var det.
          Tack!

          Svara
        • Kronblom

           /  10/13/2019

          Det var så varmt en dag i somras att Fatemeh hånglade med både Ben & Jerry 🙂

          Svara
      • Ivar L

         /  10/13/2019

        Precis, det är helt sjukt att låta nyimmigrerade rösta. Godkänt prov i svenska och minst 8 års etablering i landet borde vara ett minimum för kommunval. Minst det dubbla för Riksdag, d.v.s. ungefär ”myndighetsålder”.

        Svara
        • elina

           /  10/13/2019

          När vi finnar kom på 60 talet var det inte frågan om att rösta, svenskundervisning eller vara medlem i ett politisk parti. Dock hade vi varit samma land förut.
          Eftersom en del av fackavgiften gick till sossarna klagade jag på grund av förbud för agera politiskt och vi finnar fick pengarna igen på min arbetsplats.

          Medborgarskap efter 7 år. Det fanns också språkprov som sköttes av polis som slopades strax innan jag blev medborgare.

          Återinför reglerna!

          Svara
  4. Rikard

     /  10/12/2019

    Hej.

    Nu är det ju ingen nyhet att en typisk invandringsaktivist sexuellt utnyttjat en typisk afghansk ”flykting”; det visste Flashback dag ett, då användare boende i Kil snabbt kunde berätta om det hela.

    Men betala skatt för SVT, SR och presstöd skall jag göra ändå, trots att ett fritt och politiskt obundet medium där all information är utsatt för konstant ‘peer review’ finns (peer Review är för den som inte vet det samma metod man inom forskning använder för att granska artiklars vederhäftighet och sanningshalt).

    Flashback ger bättre nyhetsrapportering, bättre tips och råd om allt möjligt, och är mer politiskt neutralt än statens media någonsin varit. Något att fundera över för alla som läser här och som för något år sedan försvarade SVT/SR som ”etiskt försvarbart bruk av skattemedel”.

    Emotser starka, logiskt konsistenta och konsekventa argument för varför denne afghan om han befinns vara skyldig inte skall avrättas. Det borde väl vara lätt att argumentera för varför det är moraliskt fel med dödsstraff i ett fall som hans? Det är ju flera här som är motståndare, både principiellt och pragmatiskt, till just dödsstraff.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • info

       /  10/12/2019

      Rikard ,
      ”(peer Review är för den som inte vet det samma metod man inom forskning använder för att granska artiklars vederhäftighet och sanningshalt).”

      Du borde nog ha skrivit granska, vederhäftighet och sanningshalt inom citationstecken för ”peer Review” är ingeniting annat än vad det låter som.
      ”Peer” översatt till svenska är ”jämlikar/jämlike”, ”review” är ”granska” vilket innebär att någon som håller med ”forskaren” granskar vad den hen kommit fram till och ”godkänner” det om det är ”rätt”.
      Exempel: om någon inom ”flat Earth forskningen” kommit fram till att det finns ännu mer övertygande bevis för att jorden är platt så peer Reviewar hen detta till en kollega som tycker likadant.
      Vad tror du att hen får för svar?
      Detta är precis så som den s.k. ”klimatforskningen” fungerar.
      I vardagligt tal kallas detta för masspsykos.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Masshysteri

      Svara
      • Rikard

         /  10/13/2019

        Hej.

        Jo, för all del. Man kan få det till det du talar om. Det normala bruket av termen avser ju som du vet att kunniga inom relevant fält granskar slutsats, metod, frågeställning, och även relevans.

        Det betyder däremot inte att det granskade blir sant, om det är trams från början.

        Man t ex skriva en avhandling om typ, frekvens och karaktärisering av kvinnor/kvinnliga karaktärer i serietidningar utgivna i Sverige (med avgränsning till tidsperiod, titlar, genre med mera) utifrån ett (specificerat, definierat och avgränsat) feministiskt perspektiv och presentera som en av slutsatserna att kvinnliga huvudpersoner i det valda materialet har könsstereotypa roller och karaktäriseringar. För att då kunna genomföra ‘peer review’ måste granskaren vara påläst inom feministisk teori, serier både som medium och som bransch/marknad, själva metodiken, och helst även grundläggande statistisk analys. Vidare gäller att granskaren inte får låta sig påverkas av egen tes eller teoribildning vare sig den stämmer överens med eller strider mot verkets dylika.

        Exempel på när det går riktigt snett är t ex den välkända Sokal-affären. Det finns en engelsk wikipedia-artikel som är rätt bra.

        ‘Peer review’ är inte det minsta konstigt och används även inom naturvetenskaperna: hänvisningen till platta jorden-typer är bara GBA. Det finns saklig kritik mot och problem med ‘peer review’ men du får själv leta reda på artiklar som diskuterar detta.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Olof

           /  10/13/2019

          Ja, det är ett intressant problem.

          Kanske borde man gå över till att skapa en ny kategori av forskning som använder peer replication som metod för att göra den trovärdig? Att någon måste kunna replikera försök enligt metoderna och få samma resultat. För vi har ju sett många indikationer på problem även inom fält som faktiskt har möjligheten att verifiera.

          Det skulle också förstås innebära att man skulle kunna dra en klar linje mellan verklig vetenskap och trams.

          Svara
        • Kristian

           /  10/14/2019

          Problemet är kanske att det precis som ”demokrati” inte är den panacé man ibland får höra.

          Ungefär som libertarianism fungerar det bäst inom vissa miljöer där – som du nämner – alla kan förväntas vara pålästa och välvilligt inställda, men inte naiva.

          ”Nödvändigt men inte tillräckligt,” kanske?

          Svara
    • Grodan Boll

       /  10/14/2019

      Folk har haft fel förut och döden är varken reversibel eller lättkompenserad.

      Det sagt, så händer det ofta att jag hävdar att jag hade kunnat ha livet av fanskapen själv.

      Svara
  5. MiT

     /  10/12/2019

    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10156807477333231*

    Svara
  6. MiT

     /  10/13/2019

    Svara
    • hllviken

       /  10/13/2019

      …och över Migrationsverket bestämmer en regim att det svenska folket ska…..

      Svara
      • Ivar L

         /  10/13/2019

        Och röstkalvar till denna regim importeras av Migrationsverket dessutom.

        Svara
        • Senior

           /  10/13/2019

          Japp, det blir lite som ett självspelande piano.
          Ända tills de får tillräckligt stor egen väljarbas.

          Då blir Löfven och co ett lufthål rikare i halsen.

          Iran och revolutionen 1979 är ett fullt tänkbart scenario i Sverige.

          Svara
    • G

       /  10/13/2019

      Toppen, verkligen toppen. Fy fan alltså. Kommer det mer toppennyheter senare idag, har inte tappat hela framtidshoppet ännu, men det är bra nära…

      Svara
    • G

       /  10/13/2019

      Om det vore så väl! Nä, detta är vad den orgen ägnar sig åt…

      ”Vi åkte till en skola där SD fick 50% i skolvalet

      I höstas blev vi kontaktade av en skola där drygt 50 % av eleverna röstade på SD, det berättades att elever på skolan i klassrummet och i korridorer öppet uttrycker rasistiska åsikter. Läraren som hörde av sig bad om att få hjälp – hur kan vi som är lärare och pedagoger bli bättre på att bemöta rasism, fördomar och främlingsfientlighet i klassrummet?”
      https://web.archive.org/web/20190516082521/https://teskedsorden.se/vi-akte-till-en-skola-dar-sd-fick-50-i-skolvalet/

      ”Här är frågeformuläret som avslöjar om du dejtar en rasist på Alla hjärtans dag

      ”Vad tycker du om tiggeriförbudet som de har infört i Vellinge?” lyder en av frågorna i formuläret från Teskedsorden som ska hjälpa dig att upptäcka om du dejtar en rasist på Alla hjärtans dag. – Det har varit jättemånga som hört av sig till mig, även om de är gifta och har barn, och sagt ”tack snälla för underlaget, vi ska prata om det här på torsdag när det är alla hjärtans dag”, säger generalsekreterare Lovisa Fhager Havdelin på Teskedsorden.”
      https://nyheteridag.se/har-ar-frageformularet-som-avslojar-om-du-dejtar-en-rasist-pa-alla-hjartans-dag/

      ”Skattefinansierad app ska stoppa svenskarnas rasism

      Spelet är framtaget av Teskedsorden i samarbete med Mångkulturellt Centrum och Anna Lindh-stiftelsen. I Teskedsordens styrelse sitter bland andra artisten Jason ”Timbuktu” Diakité och Lisa Bjurwald som tidigare jobbade som journalist för tidskriften Expo.

      Mångkulturellt Centrum är en kommunal stiftelse som ”verkar för ett samhälle där mångfalden reflekteras i den nationella självbilden och där migration är en självklar del i det svenska kulturarvet”.

      Finansieringen till spelet kommer från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, samt statliga Arvsfonden. Från MUCF har projektet beviljats 1 374 050 kronor.”
      https://nyheteridag.se/skattefinansierad-app-ska-stoppa-svenskarnas-rasism/

      Svara
  7. hllviken

     /  10/13/2019

    Expressen:

    Juni 2018 – asylanten och 69-åriga kvinnan inleder en sex-relation
    oktober – feb 2019 träffas ej
    februari 2019 asylanten kontaktar kvinnan
    maj mannen dyker upp hos kvinnan
    juni kvinnan mördas

    Är det helt enkelt så att det är den då 69-åriga kvinnan är skurken och mördaren är oskyldig för han ”har blivit utnyttjad sexuellt”?

    Svara
    • Weasel

       /  10/13/2019

      Det beror på vem du frågar.
      Om du frågar domare Weasel så finns det i det här fallet två skyldiga och inget offer.

      Svara
      • hllviken

         /  10/13/2019

        Håller med dig om att i sexrelationen var det två ”skyldiga”.

        Mordet: en förövare, ett offer.

        Svara
        • Ivar L

           /  10/13/2019

          Jag väljer att se det hela som en alltigenom osund relation skapad av ett osunt samhällskontrakt. Asylanten är helt klart förövare och inte särskilt mycket offer, men samtidigt låtsas samhället att asylanten är barn och då blir ju kvinnan förövare. Kvinnan i sin tur utnyttjar systemet för att skaffa sig en mysig relation, hjälper till att ljuga för myndigheter m.m. så hon är utan tvekan också en form av förövare. Menar hon att han är barn så är hon det ännu mer. Allt är bara sjukt och fel från början till slut.

          Svara
        • Weasel

           /  10/13/2019

          Ok , Jag kan sträcka mig så långt att jag ser MP-kvinnan som ett offer för darwinismen…

          Svara
          • hllviken

             /  10/13/2019

            ❓❓

          • Weasel

             /  10/13/2019

            Ok , hllviken , ungefär så här menar jag ;
            Jag har svårt att betrakta en person som skaffar en vithaj som husdjur som ett ”offer” om relationen med vithajen resulterar i att personen blir biten.
            Och om vi då tar en person som inleder ett förhållande med en bipolär ensamkommande afghan så….. 😊

          • Weasel

             /  10/13/2019

            Det är även så att jag primärt betraktar MP-kvinnan som ”förövare” snarare än som ”offer”.
            Faktum är att hon – och hennes gelikar – har skapat tusentals offer i Sverige genom hennes asylaktivism .
            Så något ”offer ” ser jag henne inte som.
            Även om hon i just det aktuella fallet föll offer för sin egen naivitet och aktivism .
            Vilket inte direkt är någonting som jag ligger sömnlös över 🙂

          • hllviken

             /  10/13/2019

            Usch ja. Olustigt. Obehagligt alltihop.

          • Ivar L

             /  10/14/2019

            @Weasel: Precis, offren är ingen av dessa två utan vi andra som inte kommer åt bedrägeriet och som dessutom måste betala för det både med pengar och ett försämrat samhällsklimat, ökad brottslighet e.t.c.

      • elina

         /  10/13/2019

        Nej, nej…det är två offer. En som inte har fått allt från Sverige på en gång trots att politiker har inbillat afghaner att det är så.
        En som är ratad av svenska vita unga män.
        Båda är bara offer. Ge skadestånd för den som lever.

        Svara
    • Olof

       /  10/13/2019

      Båda är skurkar men mördaren är förstås skyldig till mord.

      Och media är medskyldigt till båda brotten, eftersom de förtigit problematiken med ”batikhäxorna” och inte gjort hela mugshot nummer där de jävligt tydligt klargjort att det inte är ok att kn*lla sin afghan.

      Vi har ju sett flertalet exempel på hur en helt vriden atmosfär förekommit i de här grupperna där det låtit som de anser att det är bland det naturligaste i världen att ha den här typen av relationer till någon i beroendeställning.

      Sen är ju risken att bli dödad av sitt offer något som tillhör territoriet för den som begår sexuella (eller andra typer av relations) övergrepp. T.ex sjönk antalet män som dödades av sina respektive kraftigt när kvinnoboenden började införas och offren fick alternativ.

      Det är det där med desperation och (inbillad eller verklig) avsaknad av alternativa utvägar, de lägre nivåerna av hjärnan har sätt att agera då, och ser de sin chans kommer de att ta den.

      Svara
      • Ivar L

         /  10/14/2019

        Bra där, media är också en form av förövare som ständigt bygger en plattform för att de som vill bevara detta system skall få stöd och pengar. I den här historien finns hela immigrationshaveriet representerat och i ett sunt medieklimat hade naturligtvis någon gjort ett stort och filiosofiskt reportage om vad som gått snett i den här frågan sedan decennier.

        Svara
  8. Frida Gustavlin

     /  10/13/2019

    https://www.nyteknik.se/miljo/kvarts-miljard-manniskor-vantas-fly-pa-grund-av-klimatet-6968533

    En kvarts miljard människor beräknas flytta på grund av väderrelaterade fenomen fram till 2050 enligt UNHCR.

    https://www.expressen.se/debatt/ge-klimatflyktingar-full-flyktingstatus/

    ”Klimatförändringarna är tveklöst den stora anledningen till forcerad migration – klimatflyktingar måste omfattas av FN:s flyktingkonvention, kräver Miljöpartiets Maria Ferm.”

    Det var 2012.

    Sedan dess har miljöpartiet lyckligtvis som regeringsmedlem stängt dörren för väderflyktingar.

    ”I höstas valde den svenska regeringen att göra det omöjligt att söka uppehållstillstånd som ”övrig skyddsbehövande”, den enda möjlighet klimatflyktingar i praktiken skulle ha att kunna söka asyl i Sverige.”

    Centerpartiet axlar nu istället rollen som snällast i klassen…

    ”Det är fint att människor runtom i Sverige visar att man bryr sig om miljön genom att släcka lamporna en timme, men det räcker inte. Västvärlden, trots klimatavtal och steg i rätt riktning, släpper fortfarande ut för mycket – så mycket att vi faktiskt måste vara redo att ta ansvar för de skador vi har orsakat, inklusive de människor som på grund av skadorna tvingas fly.”

    ”I grund och botten är det västvärldens länder med industrialisering och kolgruvor som har orsakat klimatkrisen. Vi är övertygade om att vi kan klara utmaningarna med teknisk utveckling och inte avveckling, men vi måste samtidigt inse att västvärlden måste ta ansvar för de kriser som uppstått av dess agerande.”

    Det är alltså västvärlden som är ansvarig för att Iran, Saudiarabien, Sydkorea, Ryssland, Kina och Indien delar på topp tioplatserna för världens högsta utsläpp av växthusgas, allt på grund av att Rudolf Disel, Karl Benz och inte minst Nikolaus Otto eftersom alla var tyskar? Det är alltså sveriges ansvar att öppna sina gränser för obehindrad väderflytt på grund av att britterna redan i slutet av 1700-talet kommit fram till att ångmaskinen var en riktig fiffig maskin?

    Skönt i vilket fall att att den industriella revolutionen inte startade i Centralafrikanska republiken.

    Svara
    • hllviken

       /  10/13/2019

      Hur kan så många tro på den ologiska klimathysterin -–> politiken?

      Svara
      • Senior

         /  10/13/2019

        Ja, det är för mig en gåta.

        Fast å andra sidan tror folk 2019 även på Jesus, feminism och en massa andra skrönor.

        Kritiskt tänkande och logik verkar inte vara mänsklighetens starka sidor….

        Svara
    • Ivar L

       /  10/13/2019

      Det man skulle vilja veta är exakt vilka regioner som man menar kommer att bli obeboeliga. Det som också saknas är en lista över regioner som kommer att få förbättrade förhållanden, för dessa finns naturligtvis också. Mildare klimat är ju inte i sig en försämring av livsvillkoren på jorden men naturligtvis leder det till förändringar åt båda håll på olika platser.

      Svara
      • Weasel

         /  10/13/2019

        Jag såg faktiskt nyligen ett inslag på antingen SVT eller TV4 där dom presenterade en karta där de regionerna som skulle bli obeboeliga pga klimathotet var markerade.
        Som av en märklig slump var det just de regionerna med högst nativitet som skulle drabbas hårdast av klimatförändringarna…🙄

        Svara
        • hllviken

           /  10/13/2019

          Hhmmmm………..intressant!
          Är det någon som anmäler sig frivilligt att gräva?

          Svara
        • Ivar L

           /  10/14/2019

          Jag tror jag varit inne på detta tidigare. ”Klimatkrisen” är delvis enbart en ny paketering av propagandan för att världens fattiga skall få flytta till Sverige och få livstidsförsörjning utan motprestation. Allt grundat i någon slags skuldtyngd kristen arvssyndsidé som verkar vara enkel att förankra hos stora grupper Västeuropéer men ingen annanstans.

          Svara
          • Kristian

             /  10/14/2019

            ”American Malvern,” 1942:
            https://whittakerchambers.org/articles/time-a/american-malvern/
            http://www.sweetliberty.org/issues/hoax/time42.htm

            Klicka för att komma åt American_Malvern.pdf

            ”These are the high spots of organized U.S. Protestantism’s super-protestant new program for a just and durable peace after World War II:

            Ultimately, “a world government of delegated powers.”
            Complete abandonment of U.S. isolationism.
            Strong immediate limitations on national sovereignty.
            International control of all armies & navies.
            “A universal system of money … so planned as to prevent inflation and deflation.”
            Worldwide freedom of immigration.
            […]

            This program was adopted last week by 375 appointed representatives of 30-odd denominations called together at Ohio Wesleyan University by the Federal Council of Churches. Every local Protestant church in the country will now be urged to get behind the program. “As Christian citizens,” its sponsors affirmed, “we must seek to translate our beliefs into practical realities and to create a public opinion which will insure that the United States shall play its full and essential part in the creation of a moral way of international living.”
            […]
            “Collectivism is coming, whether we like it or not,” the delegates were told by no less a churchman than England’s Dr. William Paton, co-secretary of the World Council of Churches […]
            the conference did not veer as far to the left as its definitely pinko British counterpart, the now famous Malvern Conference (TIME, Jan. 20, 1941). It did, however, back up Labor’s demand for an increasing share in industrial management. It echoed Labor’s shibboleth that the denial of collective bargaining “reduces labor to a commodity.” It urged taxation designed “to the end that our wealth may be more equitably distributed. “It urged experimentation with government and cooperative ownership.”

    • Nils Hult

       /  10/13/2019

      Miljöpartiet i Tyskland når enorma framgångar trots att det egentligen är dom som ställt till Tysklands överstar CO2-utsläpp då dom har lyckats stoppa kärnkraften där. Tyska MP och Greenpeace kan hållas direkt ansvarig för att Tyskland valde CO2-vägen genom att man fick stopp på kärnkraftutbyggnad och dessutom fått förtidsavveckling inledd. Tysklands satsning på förnybar elproduktion är förvisso imponerande men genom att Tyskland kör spisen, pannan och varmvattenberedaren på Putin-gas, allt efter val av MP och GP så har dom ju en enorm uppförsbacke att komma ur sina CO2-utsläpp.
      Det kan knappast finnas ett helt land som kan generera klimatflyktingar som behöver fly utomlands! Bangladesh nämns men hela landet ligger inte vid kusten. T.o.m. Holland kan nog klara sin befolkning inom landet. Klimatflyktingar kan kanske uppstå i varje kustland men det finns alltid ett högre liggande inland. (Någon extrem ö-nation undantaget. Man kan fråga sig om dom länderna varit hållbara över tid även med bara normala klimatförändringar.)

      Svara
      • Jans

         /  10/14/2019

        Med den takt havsnivån stiger så lär nog Holländarna hinna bygga på någon meter på sin barriär vart hundrade år. Om det nu ens kommer behövas.

        Svara
      • Grodan Boll

         /  10/14/2019

        Nämn en regnsäsong de senaste hundra åren då Bangladesh inte hamnat på löpsedlarna. Tills dess de antingen håller ner befolkningen eller börjar bygga bättre så kommer vi fortsätta läsa om översvämningar där borta.

        Se vidare:
        Nämn en torka de senaste hundra åren då Somalia/Etiopien/Eritrea…

        Svara
  9. Ivar L

     /  10/13/2019

    Jadu Toklandet. I en riktig värld borde naturligtvis du ha pris för att tidigt, mycket tidigt larmat om vad det är som pågår både gällande ålder på ensamkommande och de svärmande tanterna.

    Och hade vi haft riktiga genusforskare så hade naturligtvis detta redan genererat mängder med rapporter om maktförhållande, kön och ursprung.

    Svara
  10. Icke-svensk

     /  10/13/2019

    Fenomenet beskrivs an Popp som så här ”riding the cock carousel until the wheels gell off and now hitting the wall”. Och då tänkte kvinnorna antagligen: hmmm vi ska importera killar som vi kan göra beroende av oss så stannar dem.

    Som Popp säger: ”Nope, you’re just target practise”.

    (Terrence Popp btw, a youtuber)

    Svara
    • Grodan Boll

       /  10/14/2019

      Ny för mig.
      Svårt att veta om det är MGTOW, eller MGTOW-satir. Han verkar vara satir, fast med udden riktat mot kvinnor/feminismen?

      Svara
  11. G

     /  10/13/2019

    ”Chinese Citizens Will Have to Scan Their Faces to Get Internet Access and New Phone Numbers

    Starting December 1, Chinese citizens will have to allow telecommunications carriers to scan their faces when signing up for internet access or to get a new phone number…”
    https://gizmodo.com/chinese-citizens-will-have-to-scan-their-faces-to-get-i-1838936778

    ”A Chinese propaganda app gives the government full access to 100 million users’ phone data

    BEIJING — The Chinese Communist Party appears to have “superuser” access to all the data on more than 100 million cellphones, owing to a back door in a propaganda app that the government has been promoting aggressively this year.

    An examination of the code in the app shows it enables authorities to retrieve every message and photo from a user’s phone, browse their contacts and Internet history, and activate an audio recorder inside the device, according to a U.S.-funded analysis…”
    https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/chinese-app-on-xis-ideology-allows-data-access-to-100-million-users-phones-report-says/2019/10/11/2d53bbae-eb4d-11e9-bafb-da248f8d5734_story.html

    Svara
    • G

       /  10/13/2019

      ”Russia rolls out the red carpet for Huawei over 5G

      While the US banned Huawei for alleged espionage and asked its allies to do the same, Moscow has rolled out the red carpet for the Chinese tech company, letting it develop 5G networks in Russia. Analysts say the move is as much a show of solidarity with Beijing against the US as it is a drive to bring ultra high-speed internet to Russian tech users.

      Moscow authorities say the network will become part of the city’s normal infrastructure within the next few years. A source in Russia’s 5G research community said Huawei is the biggest investor in the development of mobile technologies in Russia, with “the largest research laboratory of all operators” in Moscow.”
      https://technology.inquirer.net/91009/russia-rolls-out-the-red-carpet-for-huawei-over-5g

      Svara
    • info

       /  10/13/2019

      G,
      ”Chinese citizens will have to allow telecommunications carriers to scan their faces when signing up for internet access or to get a new phone number”.

      har de inga ”målvakter” i Kina som kan teckna tusentals abonnemang?
      Annat alternativ är att folk byter SIM-kort med varandra.

      Svara
      • Kristian

         /  10/14/2019

        Straffsatsen för målvakter i Kina är väl ”Kinesiskt fängelse”.
        Straffsatsen i Sverige är ”tillsägelse”.

        Svara
      • Grodan Boll

         /  10/14/2019

        Social Credit Score.
        Du åker dit om du är kompis med målvakten.
        Du åker dit om du är släkt med målvakten.
        Du åker dit om du bor i samma radhus som målvakten.

        Du måste styra upp dit liv i förebyggande syfte för att sådana situationer inte ska kunna uppstå. Felet är alltid ditt så se för fan till att rätta dig i ledet med tillräcklig marginal !

        Svara
        • Kristian

           /  10/14/2019

          … samt om du inte varit FÖRST med att ange målvakten.

          Svara
  12. G

     /  10/13/2019

    ”British orphans found trapped in Syria IS camp

    The war in Syria has been reignited on new fronts by Turkey’s incursion into the north east of the country.

    In camps across the regions are thousands of terrified children whose parents supported the Islamic State group, but most of their countries don’t want them home.

    In one camp, the BBC has discovered three children, believed to be from London, whose parents joined IS five years ago, and were subsequently killed in the fighting.

    The children – Amira, Heba and Hamza – are stranded, in danger and they want to come home.

    Video journalist: Fred Scott”
    https://www.bbc.com/news/av/world-middle-east-50030567/british-orphans-found-trapped-in-syria-is-camp

    ”Turkey-Syria offensive: ‘Hundreds’ of IS relatives escape camp”
    https://www.bbc.com/news/world-middle-east-50029540

    Svara
  13. info

     /  10/13/2019

    G,
    ”The children – Amira, Heba and Hamza – are stranded, in danger and they want to come home”

    Om föräldrarna varit borta från London i 5 år, så måste ju ”home” vara i Syrien.
    Har de dessutom åkt t.ex. buss minst en gång så är saken biff.
    M.a.o. de är redan hemma.

    Svara
  14. G

     /  10/13/2019

    Svara
    • Senior

       /  10/14/2019

      På vilket sätt arbetar Greta för fred?

      Jag skulle snarare säga att hon polariserar grupper mot varann, hon kör med värsta härskarteknikerna och manar snarare till konflikt än till en anda av kompromissande och samförstånd.

      Dessutom är hon samma hycklare av rang som Al Gore, han som flög land och rike kring i privatjet för att kunna propagera mot koldioxidutsläpp…..

      Hur mycket koldioxid spyr hon nu ut på sin USA Nordamerika turné där hon far fram och tillbaka över kontinenten…..

      Svara
  15. info

     /  10/13/2019

    Svara
  16. info

     /  10/13/2019

    Svara
    • G

       /  10/13/2019

      De(S)peratometer: 100%
      Trovärdighet: 0%

      Men bra för mitt politikerförakt som stiger ytterligare från en redan skyhög nivå.

      Svara
      • Kristian

         /  10/14/2019

        Jag har fått byta till logaritmisk skala.

        Svara
    • G

       /  10/13/2019

      Expressen länken:

      ”..[..]..
      Göran Greider, chefredaktör för socialdemokratiska Dala-Demokraten, delar Widar Anderssons bild och beklagar att Socialdemokraterna och vänstern – han själv inräknad – tidigare inte orkat diskutera dessa frågor.

      – Jag tror att det varit en rädsla för att bli förknippade med SD. Det är bara så enkelt. Under årtionden har det byggts upp ett väldigt fasthållande vid mänskliga rättigheter som det avgörande i all politik, medan alla de här nationalstatliga besluten samlats som nummer två, säger han.

      En annan anledning till varför Socialdemokraterna gått in i en offensiv vad gäller migrationsfrågan handlar, enligt Greider, om en oro för hur den redan ansträngda situationen ute i kommunerna kommer att påverkas av den lågkonjunktur som vi med säkra steg går mot.

      – Då får vi en etnisk karaktär på krisen, eftersom de flesta av de som går arbetslösa har utländsk bakgrund. Och det är en helt annan situation än vad det var på 90-talet. Då hade vi höga arbetslöshetssiffror, men då var det mer fördelat över alla etniciteter. Nu blir det inte så och frågan är vad som händer då? Det är det ingen som vet, säger han.
      Alla ville nå mittenväljarna

      Payam Moula, chefredaktör för den socialdemokratiska idéskriften Tiden, har en delvis annan bild än Greider och Andersson vad gäller SD. Även om väljarflykten till SD kan ha spelat in menar han att Socialdemokraternas offensiv inom migrationspolitiken snarare handlar om svåra ideologiska vägval efter att ”verkligheten kommit ikapp”.

      – Man börjar se effekterna ute i kommunerna, som bär ansvaret för både bostäder, välfärden och kostnaden för de människor som inte kommer in på arbetsmarknaden. Och de ser ju så klart att en stor invandring påverkar delar av samhället. Detta ser de alldeles oavsett hur det går för Sverigedemokraterna.

      Som Stefan Löfven säger är detta en återgång till en traditionell, socialdemokratisk flyktingpolitik. Vad var det som fick er att lämna den linjen tidigare?

      – Min bild är att det skedde någon slags förskjutning i hela samhället som gjorde att man började få en annan syn och började prata om de här frågorna på ett annat sätt. Från att internationell solidaritet skulle vara internationell i bemärkelsen insatser i hemländerna började alla partier gå i en mer liberal riktning.

      – Jag tror att det dels berodde på värdeförflyttningar i samhället, men också att alla partier ville vinna de så kallade mittenväljarna, som inte sällan är en urban medelklass i storstäder och som har en lite avvikande uppfattning om de här frågorna än andra väljare. Man började ta kampen om dem, vilket tog sig uttryck på väldigt många sätt. Nu tror jag att det är en återgång till en mer traditionell linje.

      Men den mer traditionella linjen är ännu långt från självklar inom hela partiet. I en bild som målas upp står större delen av de förtroendevalda och fackföreningsrörelsen, med Stefan Löfven i spetsen, på den sida som förespråkar den mer restriktiva migrationspolitiken – bland annat som lösning för att stoppa väljarflödet till SD. På den andra står opinionsbildare och debattörer, däribland S-föreningar som Reformisterna och Aftonbladets ledarsida.

      – Jag upplever egentligen inte att de olika sidorna har olika värderingar, utan det handlar snarare om den praktiska frågan: vad är det man ser äger rum i samhället? Och det där tror jag blivit ett storstadsfenomen. För situationen och vad man ser är helt olika om jämför exempelvis Älvdalen eller Norberg med Södermalm. Och det är vad det här handlar om, säger Göran Greider.
      ——————–

      Widar Andersson om den tuffaste utmaningen för S i migrationsfrågan:

      – Det parlamentariska läget. Å ena sidan vill man på allvar prova om januariavtalets partier kan bygga en tillräckligt stor maktbas för ett fortsatt S-regeringsinnehav efter nästa val. Å andra sidan innebär januariregeringens liberala profil – inte minst i invandringsfrågan där Sverige fortfarande har ett alldeles för högt mottagande – ökande risker för att SD kan ta allt större delar av S stora väljargrupper äldre och LO-folk.

      Payam Moula om hur S har skött sig migrationsfrågan:

      – Jag tycker att vi var naiva innan 2015. Det tycker jag präglade alla partier, inte minst regeringen Reinfeldt som var ansvariga. Vi lade ju om vår politik 2015 men jag tycker att vi kunde ha lagt om den tidigare. Givet läget tycker jag att S hanterade den bra. Nu gäller det att hålla fast vid den här linjen och inte börja vackla, och där är det problematiskt att vi samarbetar med tre partier som har en liberal ingång i de här frågorna. Sedan är min stora sorg i de här frågorna arbetskraftinvandringen. Den är ett haveri, ett stort systemfel som är allvarligt för Sverige. Här måste partiet och LO ta kampen mot högerpartierna och säga att det här haveriet måste få ett slut.

      Göran Greider om Socialdemokraternas och Miljöpartiets chanser att enas i migrationsfrågan:

      – Socialdemokraterna har inte råd att vika sig till MP på fler områden i denna fråga, som med gymnasielagen. Men jag tror ändå att de kommer hänga ihop. Jag tror dessutom att MP kommer att förändras en del över tiden. Även de inser ju att det är svårt att hantera detta i kommunerna där budgeten spricker hela tiden, och MP finns ju också ute i kommunerna.”

      Svara
      • Ivar L

         /  10/14/2019

        Greider: ”Jag tror att det varit en rädsla för att bli förknippade med SD.”
        Ja, och hur kommer sig denna rädsla? Har inte opinionsbildare som Greider själv varit högst ansvariga för detta genom ständig brunsmetning?

        Han får det att låta som förknippandet inte har med sådana som han själv att göra. Han är en av de moraliska pekpinnegubbar och gummor som skapat situationen. Nu försöker han låtsas som att det regnar när vänsterns multikulturella paradis inte infinner sig.

        Svara
    • Kristian

       /  10/14/2019

      Nils har tyvärr gissat lite lågt om antalet myndigheter:
      https://myndighetsregistret.com/
      ”På denna webbsidan har vi listat alla statliga myndigheter (455 st, april 2019).”

      (”denna webbsidan” dessutom. Väldiigt bestämd form tror jag det heter. Kan svenska språket få en myndighet?)

      Svara
  17. G

     /  10/13/2019

    ”Den lönsamma naiviteten”
    http://fnordspotting.blogspot.com/2019/10/den-lonsamma-naiviteten.html

    Som alltid när det kommer till folk som får lönen från skattepengar. Lönen ska inte vara på en nivå i höjd med e.g VD-position eller annan högt uppsatt position likt i stort PRIVAT företag, där är det helt okej med vad många kanske tycker är ”fantasinivåer”. Men detta är ju helt jävla befängt. Extra sjukt blir det när det handlar om dessa ”hjälporganisationer” som tigger pengar eller att folk ska bli fadder via reklam i TV och annat , och där pengar ska komma andra till hjälp runt om i världen!

    Svara
    • info

       /  10/14/2019

      G,
      någon brist på pengar verkar de inte ha eftersom de har råd att annonsera i TV och på tidningars första sidor.
      M.a.o. verkar denna lurendrejeri vara väldigt lönsamt, att bedra någon är straffbart men denna typ av bedrägeri får pågå år efter år…

      Svara
  18. Rikard

     /  10/13/2019

    Hej.

    Apropå klimatet så har Wilderäng som han kallar sig numera en bra bloggpost om det:

    [https://cornucopia.cornubot.se/2019/10/eu-vill-klassa-svenskt-skogsbruk-som.html]

    Kan man få höra från folk här i kommentarsfältet som brukar försvara EU och det svenska medlemskapet vad ni anser om detta?

    Var går er gräns för när ni inte längre kan försvara EU, och det svenska medlemskapet?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • info

       /  10/14/2019

      Rikard, fd lärare,
      ”EU:s expertgrupp tar sin utgångspunkt i att skogen endast är hållbar så länge träden växer och inte avverkas. Det svenska aktiva skogsbruket, som bland annat bygger på produktion utifrån tillväxten av skog i kombination med miljöhänsyn, riskerar därmed att definieras som en brun, icke-hållbar verksamhet.”

      Denna s.k. ”expertgrupp” tänker inte alls eller/och tänker helt fel.
      Jag tänkte skriva några rader om detta men såg att en av kommentatorerna skriver så gott som exakt vad jag tänkte:

      Persson 2019-10-13 19:36
      ”Ett aktivt skogsbruk ökar koldioxidlagringen över tid då den del av skogen som blir virke lagras i byggnader och produkter och ny skog växer upp som upptar ny koldioxid. Virke lagrar ca 800 kg co2/kubikmeter. En trävilla kan kanske innehålla 50-100 kbm träprodukter i ett normalfall. Restprodukterna från skogsbruket blir ofta biobränsle som ersätter fossila. Den nya skogen som växer upp är oftast tätare och binder mer koldioxid per ytenhet än före avverkningen. Detta, plus lagringen i det avverkade virket bör öka koldioxidlagringen jämfört med att skogen bara får stå och vissa träd dör och avger upptagen koldioxid. Hur EU ens kan överväga ett sådant förslag är obegripligt.”.
      https://cornucopia.cornubot.se/2019/10/eu-vill-klassa-svenskt-skogsbruk-som.html?showComment=1570988175154#c6386605538901105870

      Summa summarum: skog som avverkas och återplanteras binder mycket mer koldioxid är skog som får stå kvar.

      Svara
      • info

         /  10/14/2019

        skog som avverkas och återplanteras binder mycket mer koldioxid än skog som får stå kvar…

        Svara
  19. info

     /  10/14/2019

    Rikard, fd lärare,
    ”EU:s expertgrupp tar sin utgångspunkt i att skogen endast är hållbar så länge träden växer och inte avverkas. Det svenska aktiva skogsbruket, som bland annat bygger på produktion utifrån tillväxten av skog i kombination med miljöhänsyn, riskerar därmed att definieras som en brun, icke-hållbar verksamhet.”

    Denna s.k. ”expertgrupp” tänker inte alls eller/och tänker helt fel.
    Jag tänkte skriva några rader om detta men såg att en av kommentatorerna skriver så gott som exakt vad jag tänkte:

    Persson 2019-10-13 19:36
    ”Ett aktivt skogsbruk ökar koldioxidlagringen över tid då den del av skogen som blir virke lagras i byggnader och produkter och ny skog växer upp som upptar ny koldioxid. Virke lagrar ca 800 kg co2/kubikmeter. En trävilla kan kanske innehålla 50-100 kbm träprodukter i ett normalfall. Restprodukterna från skogsbruket blir ofta biobränsle som ersätter fossila. Den nya skogen som växer upp är oftast tätare och binder mer koldioxid per ytenhet än före avverkningen. Detta, plus lagringen i det avverkade virket bör öka koldioxidlagringen jämfört med att skogen bara får stå och vissa träd dör och avger upptagen koldioxid. Hur EU ens kan överväga ett sådant förslag är obegripligt.”.
    https://cornucopia.cornubot.se/2019/10/eu-vill-klassa-svenskt-skogsbruk-som.html?showComment=1570988175154#c6386605538901105870

    Summa summarum: skog som avverkas och återplanteras binder mycket mer koldioxid är skog som får stå kvar.

    Svara
  20. info

     /  10/14/2019

    Svara
  21. info

     /  10/14/2019

    Svara
    • Kristian

       /  10/14/2019

      Omstörtande verksamhet. Fängelse.

      ”Det är i fängelset vi ska vara!, slog Hallam fast – något som hans meningsmotståndare och rättsväsendet instämmer i.”

      Svara
  22. G

     /  10/14/2019

    ”Polisen: ”Det är en vidrig och fruktansvärd händelse”

    En bilist kom körande i Borås under lördagskvällen då ett ungdomsgäng började kasta ägg på hans bil. Bilisten stannade bilen och frågade vad de höll på med.

    – Då blev han brutalt sparkad och slagen i ansikte och huvud av uppemot 15 personer. Hans käke är avslagen och tänder utslagna, säger polisen Jan Johansson till SVT Nyheter Väst.

    Det var i höjd med Almåsgymnasiet i centrala Borås som ett ungdomsgäng på 10 till 15 personer började kasta ägg på en bil som kom körande efter Alingsåsvägen. Bilisten, som är i 25-årsåldern, stannade och frågade vad de höll på med.

    De kommer då enligt polisen fram till bilen och ger sig på mannen med sparkar och slag. 25-åringen lyckas till slut ta sig därifrån för att springa till polishuset som ligger i närheten.

    – Han var så skadad när han kom till polishuset att vi kallade på ambulans direkt. Hans käke var avslagen och även tänder utslagna och han har nu opererats på Sahlgrenska, säger Jan Johansson till SVT Nyheter Väst på söndagsförmiddagen.

    När polisen kom till platsen för misshandeln så var bilen sönderslagen.

    – Alla rutor var krossade och bilen alldeles bucklig. Den har tagits i beslag och vi ska göra en teknisk undersökning av bilen.

    Hur ser du på det här?

    – Det är en vidrig och fruktansvärd händelse. Hela samhället uppmanar till civilkurage och att man ska säga till när någon beter sig felaktigt. Det gjorde han och nu får han verkligen lida för det.

    Enligt polisen har ingen gripits, men förhör med vittnen kommer att hållas under söndagen.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bilist-misshandlad-av-ungdomsgang

    Svara
    • Ivar L

       /  10/14/2019

      Det blir nog ett extra strängt ”ajabaja” denna gång.
      Hur stor är sannolikheten att en enda av dessa får mer än något symboliskt som straff?

      Fy fan vad trött man är på detta.

      Svara
  23. G

     /  10/14/2019

    ”Befarar personalbrist – då satsar byggbranschen på nyanlända
    Jaquline DeCerein är projektledare på Skanska och vill skapa mångfald i branschen

    Inom en snar framtid fruktar byggbranschen en stor brist på utbildad arbetskaft. Därför satsar nu byggbolaget Skanska på att få nyanlända att satsa på bygg.
    – Vi vill nå ut till vissa grupper som har en felaktig bild av vad byggbranschen innebär, säger Jaquline DeCerein, som är projektledare på Skanska.

    Under fredagen möttes företrädare för byggbranschen ungdomar från språkintroduktionsklasser i Angered i centrala Göteborg för så kallad plogging.

    Det innebär skräpplockning och språkträning i ett. Syftet är att eleverna ska lära sig om olika yrkesroller, löner och arbetsförhållanden i byggbranschen.

    För byggbolagen är det viktigt att satsa på mångfald, enligt säger Jaquline DeCerein, projektledare på Skanska.

    – Studier visar att det är väldigt bra för ett företag, säger hon.

    Enligt Skanska kommer det bli arbetsbrist i byggindustrin framöver, och projektet är ett sätt att locka till sig personer med annan etnisk bakgrund.
    Med är 18-åriga Mibrak och 17-åriga Mona, som båda är nya i Sverige.

    På frågan om de skulle vilja jobba inom branschen svara båda ja.

    Hör dem i klippet ovan och Jaquline som förklarar varför de vill satsa på mångfald.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-satsar-skanska-pa-personal-med-blandad-bakgrund

    Svara
    • robbe

       /  10/15/2019

      Att staten står för 80% av lönen är säkert ingen lockfaktor för byggbolagen…

      Svara
  24. G

     /  10/14/2019

    ”Widar: Riksförnekaren konkurrensutsätts

    De så kallade Stockholmskriminologerna med professor Jerzy Sarnecki i spetsen har under många år haft ett stort inflytande på kriminal- och socialpolitiken i Sverige. Jag har i det stora hela ett gott öga till Sarnecki – även om han i satiriska sammanhang brukar kallas för ”Riksförnekaren” – och hans grupp. Den socialpolitiska medvetenheten är mycket stark och präglande för Stockholmskriminologerna. All heder för det.

    När det gäller vår tids snabba ökning av skjutvapenbrott i kriminella gäng och överfallsvåldtäkter har emellertid den mediala och politiska dominansen för Sarnecki med följe haft en närmast destruktiv roll.

    I dessa frågor har det vetenskapliga och konsekvensneutrala perspektivet fått stå tillbaka för en mer politiskt styrd vilja att inte ”öka människors oro” och att inte ”peka ut fattiga och invandrare som gärningsmän.” Denna politiska vilja har dessvärre korresponderat väl med viljan hos stora medier och hos statsbärande partier. Som strategi har det dessutom varit höggradigt misslyckat. Människors oro, etablissemangsmisstroende och invandringsnegativism har ökat i takt med varje förnekelse.

    Christian Berggren är professor emeritus i industriell organisation vid Linköpings universitet. Hans vetenskapliga förhållningssätt mixas med ett slags entreprenörspersonlighet; han ser luckor och möjligheter för andra perspektiv än de vedertagna. Fundamentet för hans professur är forskning om hur företag agerar på marknader och en inriktning på vad som kallas för ”ständiga förbättringar” genom att lära genom att göra.

    Nyligen publicerade sig Christian Berggren i tidskriften Kvartal. I sin långa artikel tog han sig an uppgiften att ur en ”outsiders perspektiv undersöka den Stockholmsbaserade kriminalpolitiska ideologi som fått så stort genomslag i Sverige.”

    Berggren borrar ner sig i fyra bärande teman i Stockholmsideologin:

    1. Fängelsestraff avskräcker inte. 2. Längre straff fungerar inte. 3. Brottsligheten ökar inte. Invandrarmän är brottsliga på grund av fattigdom.(forts)”
    https://folkbladet.se/opinion/riksfornekaren-konkurrensutsatts-om6334799.aspx

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-kritiserar-factfulness-vill-ha-mer-om-befolkningsfragan
    https://kvartal.se/artiklar/dags-att-gora-upp-med-stockholmskriminologerna/

    Svara
    • Jans

       /  10/14/2019

      ”Den socialpolitiska medvetenheten är mycket stark och präglande för Stockholmskriminologerna. All heder för det.”

      Där sjönk Widar ett par snäpp. Vari ligger hedern i att propagera för kriminalpolitik som struntar i brottsoffren och inte straffar förövare? Han säger ju emot sig själv dessutom. Det finns ingen grundläggande skillnad mellan de brottstyper som är aktuella idag och de som varit i fokus tidigare, det är enbart omfattningen och tillgången till vapen det handlar om. Alla kriminella behöver straffas, alla borttsliga immigranter behöver utvisas, alla brottsoffer behöver vara fokus. Dagens haveri är bara en förlängning av en ohållbar och utopisk idé om att kriminella kan omprogrammeras med hotelliknande korta fängelsevistelser och symbolstraff.

      Det är ju just det att Stockholmskriminologerna haft fel sedan dag 1 som men alla lyssnat på dem som är problemet. Widars sossighet är ett problem för hans analysförmåga.

      Svara
      • Kristian

         /  10/14/2019

        Ja, han ligger några år efter. ”Naiv” är inte gulligt längre.

        Svara
  25. G

     /  10/14/2019

    https://twitter.com/KSedvall/status/1183459580543754241
    Wow. Svenska jättegoda vistårinteut-kvinnor som Lena, Kajsa, Ute, Helena, Anita osv visar sin rätta sida…

    https://twitter.com/EliAhl/status/1183468291051925505

    ”efter mycket tjat, media…”

    https://twitter.com/agnetha_sandvik/status/1183473878951190539

    Lena Hansen: ”diakon i Svenska kyrkan, socialt engagerad, mamma, fru och… sedan hinner jag inte mer….”

    Svara
    • G

       /  10/14/2019

      Tråden är verkligen proppfylld. Väldigt många jättegoda vistårinteut-kvinnor finns det, som berättar om sina afghaner som alla efter 4 år är helt integrerade, redo börja jobba och betala skatt…

      https://twitter.com/LottaFredstam/status/1183476795418595330

      https://twitter.com/AmnebyLinn/status/1183471022898647041
      Ingela: ”Mamma, farmor, och stolt batikkrigare #låtallaungastanna #fuckrasism”

      Ni vet vem han är…

      Svara
    • G

       /  10/14/2019

      Riksdagens frågestund 3 oktober:…

      ”Anf. 95 Kadir Kasirga (S)

      Fru talman! Min fråga går till justitie- och migrationsministern.

      Migrationsfrågan, fru talman, är inte en fråga som rör bara Sverige utan en fråga som rör hela världen. I vårt närområde pågår fortfarande väpnade konflikter som tvingar miljontals människor att lämna sina hem. År 2015 var det år då Europa och Sverige bevittnade hur människor korsade hav och berg för att ta sig till tryggheten. Omvärlden måste göra gemensamma ansträngningar för att lösa dessa konflikter så att människor inte tvingas att lämna sina hem.

      Fru talman! I punkt 67 i januariöverenskommelsen står det att partierna är överens om att driva en ny humanitär skyddsgrund, vilket skulle kunna hjälpa till att lindra en del människors lidande, exempelvis allvarligt sjuka människor.

      Min fråga till migrationsminister Morgan Johansson är: Hur går arbetet med att ta fram en ny humanitär skyddsgrund, och vilka regleringar tror ministern i så fall blir gällande?

      Svar:

      Anf. 96 Justitie- och migrationsmin. Morgan Johansson (S)

      Fru talman! För att börja med bakgrunden är den att Sverige har tagit ett mycket stort ansvar för flyktingsituationen. Bara sedan 2011 då kriget i Syrien bröt ut har vi gett skydd åt 175 000 syrier – män, kvinnor och barn som annars hade riskerat att dö, helt enkelt, i kriget. Jag är i grunden väldigt stolt över att Sverige kunde ta ett så stort ansvar.

      Sedan var vi 2015 och 2016 i en situation där vi var tvungna att se till att fler länder tog ansvar. Vi var tvungna att vrida om politiken. Nu har vi betydligt lägre tal. Vi ligger på det lägsta mottagandet på 13 år, och det fortsätter att ligga mycket lågt.

      När nu den här tillfälliga lagen löper ut om två år måste vi dock se till att ha en långsiktigt hållbar lagstiftning som har bred förankring. Det är det denna kommitté ska titta på. Bland annat tittar man på frågan om humanitär skyddsgrund. Jag kan inte i dag säga precis hur de reglerna ska se ut, men jag tycker att det finns starka skäl att se till att ha en ordning där exempelvis allvarligt sjuka undantagsvis ska kunna stanna också på den grunden.
      https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/fragestund/fragestund_H7C120191003fs

      Svara
      • Kristian

         /  10/14/2019

        ”Undantagsvis”?

        På samma sätt som moms är en ”tillfällig” skatt på 4%?

        Svara
    • G

       /  10/14/2019

      Går inte ens skratta åt detta….

      Svara
    • info

       /  10/14/2019

      Tydligen har inte alla batikkärringar en ”afghanpojk” hemma ännu, den som väntar på något gott…

      Svara
  26. G

     /  10/14/2019

    Svara
    • Senior

       /  10/14/2019

      Folk i allmänhet och politiker i synnerhet borde lära sig skillnaden mellan invandring och flyktingmottagning.

      Svara
      • Kristian

         /  10/14/2019

        De flesta – sjuklöverröstare till exempel – har helt fastnat i ”människor FLYR för sina LIV”.
        De är oförmögna att tänka längre, se verkligheten, upptäcka att gruppen ”invandrare” inte är homogen.

        Svara
  27. G

     /  10/14/2019

    Svara
  28. G

     /  10/14/2019

    Svara
    • Kristian

       /  10/14/2019

      VPK är ett socialistiskt parti.

      https://www.vansterpartiet.se/resursbank/partiprogram/
      ”Införandet av socialismen kräver kapitalismens avskaffande.”

      Svara
      • Steerpike

         /  10/14/2019

        Jonas Sjöstedt blir säkert glad, om ändock lite förvånad, när Hanekes Funny Games kommer och hälsar på.

        Svara
        • Kristian

           /  10/14/2019

          Ja, jävlar …

          Tror Haneke sade att ”den som slutar titta behöver inte filmen, och den som fortsätter titta gör det.”

          Svara
    • G

       /  10/14/2019

      ”Löfven backar Sjöstedt – tycker att SD är rasister: ”Läs väldigt noga på Expos hemsida”

      Men Stefan Löfven backade sin kamrat på vänsterkanten. För statsministern står det klart att SD är ett rasistiskt parti, och han hänvisar till stiftelsen Expo som profilerar sig som antirasistisk.

      – Det har jag sagt hela tiden, det är vad det är i grunden. Vi vet var de kommer ifrån. Läs väldigt noga på Expos hemsida, så ser man. Det innebär inte att de som sympatiserar med Sverigedemokraterna är rasister, det är inte samma sak. Men vad partiet har för ideologi, det är alldeles klart, sade Löfven till Expressen.”
      https://nyheteridag.se/lofven-backar-sjostedt-tycker-att-sd-ar-rasister-las-valdigt-noga-pa-expos-hemsida/

      Svara
      • Kristian

         /  10/14/2019

        Läs väldigt noga i bondepraktikan och Sions vises protokoll, så ser man!

        Cthulhu Fhtagn!

        Svara
  29. G

     /  10/14/2019

    ”Lag och rättvisa mot storseger

    Ledaren för nationalistiska Lag och rättvisa (PiS) Jaroslaw Kaczynski har utropat sig till segrare i parlamentsvalet i Polen. Hans parti ser ut att vinna en majoritet i underhuset sejmen, enligt beräkningar av den privata tv-kanalen TVN24.

    En vallokalsundersökning visar att regerande PiS får 43,6 procent av rösterna, rapporterar nyhetsbyråer sedan vallokalerna stängt.

    Den största oppositionsgruppen Medborgarkoalitionen får 27,4 proc och vänsterkoalitionen Lewica 11,9 proc samt valkoalitionen PSL/Kukiz’15 får 9,6.”
    https://www.svt.se/svttext/web/pages/137.html

    ”Oppositionen mot seger i Budapest

    En kandidat som stöds av en rödgrön-liberal oppositionsfront ser ut att vinna söndagens borgmästarval i Ungerns huvudstad Budapest.

    Gergely Karacsony ledde med 50,1 procent av rösterna när mer än sju av tio röster räknats, uppger nyhetsbyrån AP.

    Den sittande borgmästaren Istvan Tarlos från premiärminister Viktor Orbans högerparti Fidesz har erkänt sig besegrad, uppger lokala medier.

    Oppositionen ser ut att vinna i ett tiotal av landets 23 största städer, jämfört med bara tre i valet 2014.”
    https://www.svt.se/svttext/web/pages/138.html

    Svara
  30. Ivar L

     /  10/14/2019

    Lustigt, nu med Turkiets offensiv i Syrien och mot kurderna, nu när USA drar sig tillbaka.

    Plötsligt verkar alla i gammelmedia vilja ha tillbaka USA och Trumps imperialism. Plötsligt är det fel när USA inte vill kriga i fjärran länder. Brukar det inte alltid vara tvärt om?

    Och när man läser artiklar om konflikten låter det nästan som att Norra Syrien egentligen skulle tillhöra kurderna. T.ex. nämns kurdernas närvaro i Raqqa, som ligger en bra bit från klassiska Kurdistan, som någon slags självklarhet. Inte för att Turkarna har där att göra heller men konflikten speglas med en ensidig pro-kurdisk vinkel. Och återigen har alla jihadister som inte är IS plötsligt blivit ”oppositionella” igen.

    Plötsligt framställs det också som problem och hot när ”svenska” IS-krigare med familj får möjlighet att smita ut från lägren i norra Syrien. Samma läger som samma media propagerat för att vi skall hämta hem ”våra medborgare” från. Då borde det väl vara bra att de kom ut?

    Ständigt dessa dubbla standarder.
    https://www.svd.se/kallor-is-terroristers-familjer-flyr-syriska-lager
    M.fl. artiklar, samma i de flesta tidningar.

    Svara
    • Senior

       /  10/14/2019

      Precis så.
      Dissonansen är en fullständig och total mental härdsmälta.

      Svara
      • Kristian

         /  10/14/2019

        Ja, det finns en enda krigsmakt som kan göra sig gällande överallt i världen. Jag tror Palme gjorde slut på Sveriges möjlighet att påverka den.

        Lägg märke till punkt två i ”American Malvern”-artikeln ovan, från 1942:
        ”Complete abandonment of U.S. isolationism.”

        Svara
  31. Ivar L

     /  10/14/2019

    Björn Ulvaeus läser tidningen och kommer på att han är världsförbättrare och världssamvete:

    ”Varje dag läser Ulvaeus Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, The Guardian, New York Times, Washington Post och Financial Times. När han tycker att så krävs drar han sig inte för att författa egna debattinlägg om terrorism, övervakning, metoo eller andra frågor som han för tillfället känner starkt för.”

    ”Jag brukar känna att det är någonting som är fel när det blir för mycket män. Liksom, vad fan…? Ah, det är för mycket gubbar.”

    ”(Brexit:) Jag älskar England. Så först när jag hörde att de ville lämna – eller att en liten, liten majoritet vill lämna – så kände jag bara: Va?”

    ”Det blir så underligt att diskutera andra problem när klimatförändringen hänger över oss; varför är inte all fokus där? Allt annat är ju oviktigt i jämförelse, om man nu tror på den, vilket 99 procent av världens vetenskapsmän gör. Men ändå är det business as usual, vi är som lämlar på väg mot ett stup.”

    ”Du kanske kan bygga en klimatmusikal kring Greta?
    – Nja, jag vet inte… Men jag gillar henne just för att hon inte är imponerad av politiker med stora ord. Hon är väldigt nitty gritty: Gör något!”

    ”En spin-off av Greta-effekten är att patriarkatet skiter ner sig av rädsla för den 16-åriga tjejen med superkrafter. Hon har blivit alla populistiska mörkermäns fasa.”

    En pekoralist som flyger (just flyger – trots Greta) runt i sin egen rosa bubbla, läser DN och tror han är god. Klimatkrisen översguggar allt säger han samtidigt som han bygger en konferensanläggning med spa i Västervik och flyger skytteltrafik mellan Stockholm-Västervik-London o.s.v. Ibland kan jag tycka att det här är värsta sorten.

    Svara
  32. info

     /  10/14/2019

    Svara
    • Motkraft

       /  10/14/2019

      Samma argument för mildare straff som Anne Ramberg framfört tidigare. Man slår sig för pannan…. antal platser i kriminalvården ska alltså avgöra hur hårt straff en brottsling får?

      En utbyggnad av antalet platser i kriminalvården kanske kan vara ett alternativ?

      Min gissning är att det är lika bra bygga för framtiden. Troligen behöver antalet platser fyrdubblas. Polis och rättsväsende behöver tredubblas för att få slut på att utredningsbara brott regelmässigt läggs ned. För att befolkningen ska återfå fortroendet för rättsväsendet. Och att i alla fall några av buset kanske avstår brott för att risken att åka fast är för stor.

      Vi måste få slut på att brottslingar hånflinar åt oss laglydiga för de vet de är oåtkomliga.

      Svara
      • Kristian

         /  10/14/2019

        Om USA är en framtidsvision får det bli en tiodubbling!

        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_incarceration_rate

        Svara
      • info

         /  10/14/2019

        Inte så svårt, skaffa våningssängar så dubbleras kapaciteten.
        Kunde vi som gjorde lumpen sova i våningssängar så kan de som gjort grova brott inte vara finare än att de också klarar av det.
        Skulle det bli trånga sektorer på andra håll i fängelserna t.ex. matsalen så får de äta i skift.

        Svara
        • Kristian

           /  10/14/2019

          Ja, hela systemet – polis, åklagare, domstol, beviskrav, fängelse – får göras om så att det passar nya typer brott och brottslingar, både vad gäller kostnad och ”effektivitet.”

          Svara
          • info

             /  10/14/2019

            Kristian,
            varför ska staten behöva driva hotell åt kriminellafängelser?
            Sälj skiten och outsourca driften till den/de som kan driva dem billigast, det skulle bespara oss skattebetalare åtskilliga miljarder.

            ”Kriminalvården finansieras av statliga medel. Kriminalvårdens tilldelade anslag är på sammanlagt 8,9 miljarder kronor.”
            ”Under 2018 var dygnskostnaden i häkte 3 449 kronor och på anstalt 3 445 kronor.”
            https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/kriminalvardens-organisation-ekonomi-och-miljoarbete/ekonomi-och-planering/

            Varför kostar våra fängelser dubbelt så mycket som i Danmark eller 15 gånger mer än i Lettland eller mer än en natt på lyxhotell i Stockholm?

            Varför kostar våra fängelser dubbelt så mycket som i Danmark

            Svenska fängelser dyrare än Grand Hotel
            https://www.friatider.se/svenska-f-ngelser-dyrare-n-grand-hotel

          • Ivar L

             /  10/14/2019

            Vi kan ju annars börja med att permanent kasta ut samtliga de som inte är födda i vårt land men begår brott med fängelse på straffskalan. De som har dubbla medborgarskap eller inget svenskt medborgarskap alls kan vi göra oss av med hur lätt som helst. Det finns ingen andledning i världen att någon som inte kan sköta sig men leker flykting skall få stanna. De har fått chansen och förbrukat den. Bara den manövern skulle väl i ett slag ge mängder med lediga fängelseplatser för dem som är infödda eller svårare att utvisa.

          • Kristian

             /  10/14/2019

            info:
            Inte mig emot, tror kostnader kunde halveras över natt bara genom att man lade det förslaget.

            Men med en ny bransch kommer lobbyorganisationer som vill ha intäkter för de egna. Det gäller tänka efter före så att man inte får en ny industri som skall försörjas av skattebetalarna. Att svenska politiker skulle kunna förhandla om villkor och kostnader med proffs ser jag inte som sannolikt.

            (Invändningen är naturligtvis att kostnaden redan ligger på skattebetalarna och nästan garanterat skulle bli lägre. Jag har inget motargument där!)

      • info

         /  10/14/2019

        Motkraft,
        ”Polis och rättsväsende behöver tredubblas för att få slut på att utredningsbara brott regelmässigt läggs ned.”.

        Någon gång på 90-talet skedde en kraftig neddragning i smyg inom polisen, mängder med civilanställda fick gå och polismän fick istället göra deras arbeten av administrativ karaktär med känt resultat.
        Det första man borde göra inom polisen är att kartlägga vilka arbetsuppgifter som kan göras av andra än utbildade polismän för att därefter ersätta dessa platser med civilanställda och därmed snabbt frigöra poliser till brottsbekämpande uppgifter.

        När det gäller rättsväsendet är det svårare, möjligtvis borde de prioritera grövre brott och låta vissa mindre tvistemål avgöras av utomstående skiljedomstolar.

        Svara
  33. Kristian

     /  10/14/2019

    Några dagar gammalt, men den självbilden visar på total indoktrinering:

    https://nyheteridag.se/radslan-inom-socialdemokraterna-nar-sd-vaxer-att-s-inte-langre-ska-vara-storst/
    ”Vi som parti har en väldigt bra historia, vi har lyft Sveriges från fattigdom till att bli ett välfärdsland.”

    Svara
  34. info

     /  10/14/2019

    Svara
    • Kristian

       /  10/14/2019

      – Vad gör man i Flen en sådan här dag?
      – Ja, inte vet jag, för, alltså, vi bor ju i Skebokvarn.

      Svara

Lämna ett svar till Motkraft Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.